abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 december 2004 @ 10:14:54 #201
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_23961767
Oke uit mijn tijd dat ik nog in een studio werkte.

Productfotografie is het zo goed mogelijk laten zien van het product zelf, zonder allerlei fratsen. Men probeerd bij product fotografie het product altijd zo natuurgetrouw over te laten komen.

Wat ik hier zie is veel reclamefotografie. Maar ik denk zelf dat we dit voor de wedstrijd ook goed onder productfotografie kunnen verstaan.

Bij reclamefotografie moet je eerst naar het product kijken en bedenken wat voor doelgroep je wilt aanspreken, en de sfeer dus aanpassen op de doelgroep die je wilt aan spreken.

Voorbeeld de fles wijn.
Welke doelgroep? Mannen of vrouwen?
Waar wil je dat de wijn gedronken gaat worden? Thuis of in de kroeg?
Wanneer wil je dat de wijn gedronken wordt? Tijdens het eten? of bij een romantisch avondje bij de openhaard.

Oke als je nu dus keuzes gaat maken waar en aan wie je je fles wijn wilt verkopen, dan kom je dus bijvoorbeeld op een foto van een man en een vrouw bij de openhaard met de fles wijn. De doelgroep is dus mannen en vrouwen en je wilt dat je wijn dus als romantisch wordt ervaren.

Zo kan je dus eindeloos door gaan. Probeer dus eerst goed na te denken voor wie (doelgroep) deze foto gemaakt wordt.

Ander voorbeeld. Neem mijn broodje met pate. Ik heb daar een glas melk bij gezet waardoor je direct denkt aan een ontbijt (hoop ik ) zet ik er nu een glas wijn bij dan denk je dus heel wat anders. Terwijl het product opzich niet veranderd

Hebben jullie hier wat aan?

[ Bericht 1% gewijzigd door fr.oosje op 14-12-2004 13:27:00 ]
  dinsdag 14 december 2004 @ 10:51:48 #202
79550 Ymke
your ghost
pi_23962441
Dus als ik als echt productfotografie mijn flesje coolwater zou willen fotograferen moet ik het niet doen op de manier die ik nu gedaan heb.?

Alleen het flesje zonder gefruts er om heen dus?
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  dinsdag 14 december 2004 @ 11:00:07 #203
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_23962606
Ja, maar natuurlijk wel zo dat het er mooi en gelikt uit ziet. ik zal vanmiddag eens kijken of voorbeelden kan vinden.
pi_23962651
Goeiemorgen....... Nog wel ziek thuis, maar vandaag misschien wel goed genoeg in vorm om eens iets met productfotografie te gaan proberen. Geen idee of het wat is, maar ik zal eens wat plaatjes posten vanmiddag of zo
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 14 december 2004 @ 11:04:13 #205
79550 Ymke
your ghost
pi_23962697
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 11:00 schreef fr.oosje het volgende:
Ja, maar natuurlijk wel zo dat het er mooi en gelikt uit ziet. ik zal vanmiddag eens kijken of voorbeelden kan vinden.
Ik ga nog es nadenken
How I wish, how I wish you were here.
We're just two lost souls swimming in a fish bowl, year after year,
  dinsdag 14 december 2004 @ 13:55:47 #206
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_23966380
quote:
Op maandag 13 december 2004 20:33 schreef Rewimo het volgende:
Hier komen mijn nieuwste pogingen. Roept u maar

1.
[afbeelding]

2.
[afbeelding]

3.
[afbeelding]

4.
[afbeelding]

5.
[afbeelding]

En nu ga ik gauw meedoen aan het Dictee
Volgens mij heb ik hierin een hele andere mening als de anderen die ik commentaar zag geven.

Als het om de cacaou gaat zou ik een groot blik pakken, en niet zo'n priegelig doosje. Die zet je dan op de voorgrond, met (misschien onscherp) op de achtergrond het servies. Het mag best een open blik/pak zijn waar je de cacaou in ziet zitten.

Wat betreft de achtergrondkleur, daar zou ik niet zo vlug aan gedacht hebben, maar ben ik het wel eens met de rest, dat dat best een kleur mag zijn die terugkomt in je blik of servies.

http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
  dinsdag 14 december 2004 @ 13:57:00 #207
52657 pea4fun
pi_23966414
quote:
Op maandag 13 december 2004 21:07 schreef Ymke het volgende:
[afbeelding]

Is dit wat dan?
Ik vind het een leuke foto, maar ik vind dat het helemaal niks met het onderwerp te maken heeft. Een bloem is voor mijn gevoel geen product.
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:00:55 #208
52657 pea4fun
pi_23966507
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 10:14 schreef fr.oosje het volgende:
Oke uit mijn tijd dat ik nog in een studio werkte.

Productfotografie is het zo goed mogelijk laten zien van het product zelf, zonder allerlei fratsen. Men probeerd bij product fotografie het product altijd zo natuurgetrouw over te laten komen.

Wat ik hier zie is veel reclamefotografie. Maar ik denk zelf dat we dit voor de wedstrijd ook goed onder productfotografie kunnen verstaan.

Bij reclamefotografie moet je eerst naar het product kijken en bedenken wat voor doelgroep je wilt aanspreken, en de sfeer dus aanpassen op de doelgroep die je wilt aan spreken.

Voorbeeld de fles wijn.
Welke doelgroep? Mannen of vrouwen?
Waar wil je dat de wijn gedronken gaat worden? Thuis of in de kroeg?
Wanneer wil je dat de wijn gedronken wordt? Tijdens het eten? of bij een romantisch avondje bij de openhaard.

Oke als je nu dus keuzes gaat maken waar en aan wie je je fles wijn wilt verkopen, dan kom je dus bijvoorbeeld op een foto van een man en een vrouw bij de openhaard met de fles wijn. De doelgroep is dus mannen en vrouwen en je wilt dat je wijn dus als romantisch wordt ervaren.

Zo kan je dus eindeloos door gaan. Probeer dus eerst goed na te denken voor wie (doelgroep) deze foto gemaakt wordt.

Ander voorbeeld. Neem mijn broodje met pate. Ik heb daar een glas melk bij gezet waardoor je direct denkt aan een ontbijt (hoop ik ) zet ik er nu een glas wijn bij dan denk je dus heel wat anders. Terwijl het product opzich niet veranderd

Hebben jullie hier wat aan?
Hier heb ik zeker wat aan. Als ik het goed begrijp heb je dus nu 2 soorten productfotografie door elkaar lopen in deze wedstrijd. De gewone no- nonsens productfoto van iets, zoals bijvoorbeeld het blikje ( van wie was dat ook alweer) En de reclame fotografie, waarbij je een sfeer oproept.

Mijn eerdere foto's komen dus dichter in de buurt van het eerste, maar doordat ik er de glazen aan heb toegevoegd hangt het er ergens tussen. Heb ik het zo begrepen?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 14 december 2004 @ 14:01:37 #209
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_23966514
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:55 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Volgens mij heb ik hierin een hele andere mening als de anderen die ik commentaar zag geven.

Als het om de cacaou gaat zou ik een groot blik pakken, en niet zo'n priegelig doosje. Die zet je dan op de voorgrond, met (misschien onscherp) op de achtergrond het servies. Het mag best een open blik/pak zijn waar je de cacaou in ziet zitten.

Wat betreft de achtergrondkleur, daar zou ik niet zo vlug aan gedacht hebben, maar ben ik het wel eens met de rest, dat dat best een kleur mag zijn die terugkomt in je blik of servies.

Ga ik ook nog proberen Blikken zat, in diverse soorten en maten Bedankt!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:24:33 #210
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_23967059
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:00 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Hier heb ik zeker wat aan. Als ik het goed begrijp heb je dus nu 2 soorten productfotografie door elkaar lopen in deze wedstrijd. De gewone no- nonsens productfoto van iets, zoals bijvoorbeeld het blikje ( van wie was dat ook alweer) En de reclame fotografie, waarbij je een sfeer oproept.

Mijn eerdere foto's komen dus dichter in de buurt van het eerste, maar doordat ik er de glazen aan heb toegevoegd hangt het er ergens tussen. Heb ik het zo begrepen?
Helemaal goed. Hoewel ik het met die glazen nog steeds productfotografie vind. Als je er nu een stukje stikbrood en een stuk brie bij doet dan wordt het al snel reclame fotografie.
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:27:03 #211
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_23967113
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 13:57 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Ik vind het een leuke foto, maar ik vind dat het helemaal niks met het onderwerp te maken heeft. Een bloem is voor mijn gevoel geen product.
In de categorie 'lastige vragen', deze is voor jou pea : Wat is dan eigenlijk jouw definitie van een product? Ik vond zelf namelijk Ymke's bloem wél bij het onderwerp passen. Ojee, toch nog onduidelijkheid

Vandale.nl is natuurlijk weer eens tijdelijk buiten bedrijf Maar in mijn ogen is eigenlijk alles een product, maar ligt het meer aan de foto of het productfotografie is of niet. (maar dat heb ik ook maar zelf verzonnen)

Ben zelf al een tijdje bezig met een vork ( ), maar nu ik al die 'andere' foto's zie, twijfel ik of het nog wel bij het onderwerp past.

het is in ieder geval geen reclamefotografie, maar toch wel een product?
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 11:02 schreef Dr_Flash het volgende:
Goeiemorgen....... Nog wel ziek thuis, maar vandaag misschien wel goed genoeg in vorm om eens iets met productfotografie te gaan proberen. Geen idee of het wat is, maar ik zal eens wat plaatjes posten vanmiddag of zo
Je kan het wel
Op zaterdag 2 oktober 2004 19:35 schreef Ouwesok het volgende:
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:32:01 #212
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_23967217
offy. dit is zeker een productfoto, of is het een foto van een product?

Wat mij betreft prima! ik zou hem alleen wat frisser maken door de achtergrond witter te maken. Past leuk in de serie die ik ook eens heb gemaakt van keukengerei.
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:33:15 #213
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23967241
Morgen ga ik bekijken of het mij nog is gelukt om mooie productfoto's te maken in het bos!

(Ik heb echt een potentiële foto gemaakt daar )
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:34:11 #214
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_23967270
even wat voorbeelden.

Product:

Reclame

Zoals je ziet hebben de twee foto's allebei een heel ander doel.

De productfoto laat duidelijk het product zien dat is de enige doelstelling. Bij de reclame foto zie je het product bijna niet. Maar hier is juist heel er gekeken naar de doelgroep, in dit geval mannen. Men creert dus een sfeer dat roken heel erg stoer is. Welke man wil nou niet zo'n stoere cowboy zijn.

Nou heb ik voor dit voorbeeld wel twee uitersten gepakt. er zitten natuurlijk nog allerlei overlappingen in product/reclamefotografie.

[ Bericht 35% gewijzigd door fr.oosje op 14-12-2004 14:46:54 ]
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:34:53 #215
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_23967283
Maar als een vork wel een product is, waarom een roos dan niet?

Ik had ook nog een foto waarbij de achtergrond helemaal wit is, maar dat vond ik 'saaier' en leger overkomen dan met kleurverloop. (bovendien was dat ook veel moeilijker )
Je zit daar prinsheerlijk op een appel te kauwen terwijl ik mijn ouwe trouwe meetzoeker afvuur _O-
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:36:23 #216
40714 Subhuman
Televised confession
pi_23967318
Ik vind het juist wel leuk, die foto's die niet zo "standaard" zijn. Anders krijg je echt zo'n Wehkamp-wedstrijd. Daar zit ik persoonlijk eigenlijk niet op te wachten!
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:39:50 #217
52657 pea4fun
pi_23967408
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:27 schreef Offy het volgende:

[..]

In de categorie 'lastige vragen', deze is voor jou pea : Wat is dan eigenlijk jouw definitie van een product? Ik vond zelf namelijk Ymke's bloem wél bij het onderwerp passen. Ojee, toch nog onduidelijkheid

Vandale.nl is natuurlijk weer eens tijdelijk buiten bedrijf Maar in mijn ogen is eigenlijk alles een product, maar ligt het meer aan de foto of het productfotografie is of niet. (maar dat heb ik ook maar zelf verzonnen)

Ben zelf al een tijdje bezig met een vork ( ), maar nu ik al die 'andere' foto's zie, twijfel ik of het nog wel bij het onderwerp past.

[afbeelding]
[..]

Je kan het wel
Een echte definitie heb ik niet, maar een product is voor mij iets waar een productieproces aan vooraf gaat...Een bloem wordt niet gemaakt, die groeit. Maar dat wil niet zeggen dat ik het daarom goed heb, misschien vinden alle anderen het wel een product, ik zal er alleen niet snel op stemmen.

edit: Ik zie net in het andere topic dat het geen echte bloem is Dan is het dus weer wel een product, maar ik denk dat meer mensen dat niet zien...toch? zeg ja alsjeblieft

[ Bericht 8% gewijzigd door pea4fun op 14-12-2004 14:53:18 ]
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:41:55 #218
52657 pea4fun
pi_23967450
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:34 schreef fr.oosje het volgende:
even wat voorbeelden.

Product:

[afbeelding]
Ja precies, zoiets had ik in mijn hoofd toen ik eraan begon, maar vond het erg saai, vandaar dat ik er die wijnglazen aan heb toegevoegd. Toen ik hem hier liet zien begon pas het verhaal sfeer erbij te komen voor mij.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 14 december 2004 @ 14:53:34 #219
13151 crew  Rewimo
pi_23967711
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:39 schreef pea4fun het volgende:

[..]

Een echte definitie heb ik niet, maar een product is voor mij iets waar een productieproces aan vooraf gaat...Een bloem wordt niet gemaakt, die groeit.
Een kunstbloem dan maar
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:54:36 #220
52657 pea4fun
pi_23967741
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:53 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Een kunstbloem dan maar
idd...zie mijn edit
  dinsdag 14 december 2004 @ 14:58:27 #221
85237 fr.oosje
het is zoals het is
pi_23967836
nog een voorbeeld

Product:

Reclame

Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 14 december 2004 @ 14:59:44 #222
13151 crew  Rewimo
pi_23967861
Die hebben ze gejat van Dommelsch
  dinsdag 14 december 2004 @ 17:11:45 #223
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_23970444
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:27 schreef Offy het volgende:

[afbeelding]
Wauw!
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 14 december 2004 @ 17:17:49 #224
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_23970585
product het ~
1 voortbrengsel

reclame de ~
1 openbare aanprijzing

Tis net als met archieffoto's.. je weet niet of een bloem uit de natuur komt of dat iemand er veel tijd aan besteed heeft om em te produceren

Van een vork weet je zeker dat ie niet in te natuur groeit

Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
  dinsdag 14 december 2004 @ 18:51:46 #225
45796 Offy
rooi'n bin kwooi'n
pi_23972632
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 17:17 schreef Shark.Bait het volgende:

Van een vork weet je zeker dat ie niet in te natuur groeit
Lijkt me duidelijk
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:39 schreef pea4fun het volgende:

Een echte definitie heb ik niet, maar een product is voor mij iets waar een productieproces aan vooraf gaat...Een bloem wordt niet gemaakt, die groeit. Maar dat wil niet zeggen dat ik het daarom goed heb, misschien vinden alle anderen het wel een product, ik zal er alleen niet snel op stemmen.

edit: Ik zie net in het andere topic dat het geen echte bloem is Dan is het dus weer wel een product, maar ik denk dat meer mensen dat niet zien...toch? zeg ja alsjeblieft
Ah, ja ik begrijp de link product-productieproces Maar we hebben met die neproos inderdaad alweer een grijs gebied bereikt geloof ik ik zag het wel meteen
quote:
Op dinsdag 14 december 2004 14:32 schreef fr.oosje het volgende:
ik zou hem alleen wat frisser maken door de achtergrond witter te maken.

Bij deze is de achtergrond al wat egaler wit, maar ik denk toch dat ik die andere dan leuker vind. (echt knalwit is sowieso mijn bedoeling niet, vind het bij dit soort foto's wel mooi als het een beetje 'grauw' is)
quote:
Past leuk in de serie die ik ook eens heb gemaakt van keukengerei.
Je bent een bron van inspiratie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')