quote:Op dinsdag 14 december 2004 09:13 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Daar zit de fout in je redenering. Klokjes lopen niet langzamer bij versnelling (hogere snelheid) voor de waarnemer die met het klokje meereist. Wel voor een waarnemer die zelf stilstaat (ten opzichte van de bewegende klok). Die twee waarnemers zien allebei iets anders.
Hoho, dit is nog niet bewezen he!quote:
Je bedoelt dat licht geen massa heeft?quote:Op dinsdag 14 december 2004 12:26 schreef Jumparound het volgende:
[..]
Hoho, dit is nog niet bewezen he!
Dat volgt eenvoudig uit je vergelijkingen. Licht gaat met de max snelheid, en dan kun je geen rustmassa hebben. Hieruit krijg je uitdrukkingen voor bv de impuls, en de druk die straling uitoefent. Dit kun je nameten, en het schijnt te kloppen.quote:Ik zou ook niet weten hoe je kan bewijzen dat licht geen massa heeft,
Je geeft geen reden ervoor. Tijd gaat niet altijd "gelijk in alle drie dimensies". Je hebt immers alleen maar lengtecontractie in de bewegingsrichting. En lengtecontractie is een gevolg van tijdsdilatatie.quote:Zodoende gaat tijd in alle 3 dimensies tegenlijk.
Maar het is toch overduidelijk dat alles gelijktijdig met jou ouder wordt. Je reist dan toch samen gezellig verder in de tijd.quote:Op dinsdag 14 december 2004 14:19 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat volgt eenvoudig uit je vergelijkingen. Licht gaat met de max snelheid, en dan kun je geen rustmassa hebben. Hieruit krijg je uitdrukkingen voor bv de impuls, en de druk die straling uitoefent. Dit kun je nameten, en het schijnt te kloppen.
[..]
Je geeft geen reden ervoor. Tijd gaat niet altijd "gelijk in alle drie dimensies". Je hebt immers alleen maar lengtecontractie in de bewegingsrichting. En lengtecontractie is een gevolg van tijdsdilatatie.
Sowieso is het vaag om te spreken van tijd gaat gelijk in bepaalde ruimtelijke dimensies.
Wat bedoel je hiermee / wat wil je hiermee zeggen?quote:Op dinsdag 14 december 2004 16:02 schreef vrijemening het volgende:
Maar het is toch overduidelijk dat alles gelijktijdig met jou ouder wordt. Je reist dan toch samen gezellig verder in de tijd.
Waar Haushofer het over had was dat je theoretisch kunt voorspellen welke druk een bepaalde lichtbundel op een scherm uitoefend. Als je aanneemt dat fotonen geen rustmassa hebben is dit een voorspelling die goed met de werkelijkheid overeenkomt.quote:Met impuls en straling meet je dan ook de lichtsnelheid?
Waar haal je die onzin vandaan?quote:Omdat een massa voor zichzelf altijd stil staat
c is een constante. E = M c2 geeft alleen een vaste verhouding tussen E en M aan.quote:Bij de lichtsnelheid zou de massa echter groter worden. Dan betekend dat toch dat c2 minder moet worden. Anders zou een massa meer energie krijgen t.o.v zichzelf? E en M moeten immers altijd gelijk blijven.
Kijk ,dit bedoel ik. Je probeert 1 van de meest mooie theorieen ooit ontwikkeld onderuit te halen, en je laat hier weer zien dat je geen enkele kennis van de fysica bezit. Beetje jammer, vind je niet?quote:Hoe zit dat met Energie wanneer een massa de lichtsnelheid zou halen. Omdat een massa voor zichzelf altijd stil staat kan deze dus eigenlijk nooit meer energie hebben als E=mcc.
Bij de lichtsnelheid zou de massa echter groter worden. Dan betekend dat toch dat c2 minder moet worden. Anders zou een massa meer energie krijgen t.o.v zichzelf? E en M moeten immers altijd gelijk blijven.
Je zou je het heelal inderdaad als een platte schijf kunnen voorstellen. Omdat de tijd verder gaat worden meerdere platte schijven tegen elkaar aan geplakt, en zodoende ontstaat er in plaats van een platte ruimte een 3 dimensionale ruimte. Dat houd echter wel in dat de waarnemer zich altijd bevind in de schijf welke het meest vooraan ligt. Zodoende neemt hij een 3 dimensionele werkelijkheid waar welke is opgebouwt uit meerdere schijven. Alleen de schijf waar de waarnemer zich in bevindt is het nu. Het overige wat hij waarneemt is het verleden.quote:Op dinsdag 14 december 2004 22:00 schreef livEliveD het volgende:
Ik ben zo brutaal om even off-topic te gaan: Als de tijd opeens veel sneller zou gaan...
Zou dit kunnen kloppen? Dus dat licht eigenlijk overal is omdat het heelal onneindige lengtecontractie heeft. Mss moet ik eigenlijk zeggen het heelal overal is maar dan als het ware plat omdat de contractie werkt in de richting waarin je gaat. Iemand die hier iets over kan zeggen?
dan zou ik liever een knopje hebben om de tijd stil te zettenquote:Op woensdag 8 december 2004 12:55 schreef Blik het volgende:
wat zou het fijn zijn als er een knop was waarmee je de tijd snel vooruit kon laten gaan, voor als je bijvoorbeeld lang op reis bent ofzo...
Volgens mij kromt massa de ruimte-tijd en licht volgt die kromming. Bij zwarte gaten volgt het blijkbaar de weg naar binnen en wat er dan gebeurd weet ik eigenlijk niet.quote:Op woensdag 15 december 2004 15:19 schreef STORMSEEKER het volgende:
Waarom zou licht geen massa kunnen hebben? Er is een deeltjesmodel en een stralingsmodel, dus deeltjes zouden massa kunnen hebben. Verder wordt licht in een zwart gat getrokken wat dus betekent dat licht onderhevig is aan kracht, wat (lijkt me) alleen kan als het massa heeft. Toch?
Iets in me zegt "Vele werelden-interpretatie van de quantummechanica". Doel je daar op?quote:Op woensdag 15 december 2004 15:03 schreef vrijemening het volgende:
[..]
Je zou je het heelal inderdaad als een platte schijf kunnen voorstellen. Omdat de tijd verder gaat worden meerdere platte schijven tegen elkaar aan geplakt, en zodoende ontstaat er in plaats van een platte ruimte een 3 dimensionale ruimte. Dat houd echter wel in dat de waarnemer zich altijd bevind in de schijf welke het meest vooraan ligt. Zodoende neemt hij een 3 dimensionele werkelijkheid waar welke is opgebouwt uit meerdere schijven. Alleen de schijf waar de waarnemer zich in bevindt is het nu. Het overige wat hij waarneemt is het verleden.
Om het nog iets ingewikkelder te maken, de schijven nemen toe in alle richtingen. Hierdoor onstaat er een bol van schijven om jou heen, terwijl jij je altijd in het midden bevind.
Kun je je hier een voorstelling van maken?
Je moet ervan uit gaan dat jij je altijd in het midden bevindt, en dat de tijd naar buiten toe toeneemt.quote:Op woensdag 15 december 2004 16:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Iets in me zegt "Vele werelden-interpretatie van de quantummechanica". Doel je daar op?
Nog even iets wat ik niet begrijp. je zegt dat de schijven in alle richtingen uitbreiden en dat je je altijd in het midden van de "bol" van schijven bevindt. Maar je zegt ook dat de waarnemer altijd in de voorste schijf zit. Daar spreek je jezelf volgens mij tegen. Overigens zijn er recent experimenten uitgevoerd die zowel de "vele werelden-interpretatie" als de "Kopenhagen-interpretatie" op losse schroeven zetten.
Interessantquote:Op woensdag 15 december 2004 16:09 schreef ..-._---_-.- het volgende:
Overigens zijn er recent experimenten uitgevoerd die zowel de "vele werelden-interpretatie" als de "Kopenhagen-interpretatie" op losse schroeven zetten.
Jah, omdat er een oneindige kromming is in een zwart gat, verdwijnt het licht erin. Echter als het exact loodrecht op de kromming staat kan het zich makkelijk een weg naar buiten banen. Licht is aan zwaartekracht immers niet onderhevig. Het probleem is dat het licht zo uitgerekt wordt dat het een oneindige golflengte krijgt... en het blijft dus zwart.quote:Op woensdag 15 december 2004 15:26 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Volgens mij kromt massa de ruimte-tijd en licht volgt die kromming. Bij zwarte gaten volgt het blijkbaar de weg naar binnen en wat er dan gebeurd weet ik eigenlijk niet.
check deze linkquote:Op woensdag 15 december 2004 17:07 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Interessantkun je me daar misschien een bronnetje van leveren? Zodat ik me eens even in kan lezen:). Lijkt me interessant spul
Nee, licht heeft geen massa. Waarom niet? Omdat simpelweg in je model is ingesloten, en dat voldoet ontzettend goed aan de waarneming.quote:Op woensdag 15 december 2004 15:19 schreef STORMSEEKER het volgende:
Waarom zou licht geen massa kunnen hebben? Er is een deeltjesmodel en een stralingsmodel, dus deeltjes zouden massa kunnen hebben. Verder wordt licht in een zwart gat getrokken wat dus betekent dat licht onderhevig is aan kracht, wat (lijkt me) alleen kan als het massa heeft. Toch?
Ik ken de interpretatie van een "oneindige golflengte" niet zo, kun je daar iets van aangeven? Linkje ofzo. Je kunt het waarschijnlijk op meerdere manieren interpreteren, maar ikzelf heb het iets anders begrepenquote:Op woensdag 15 december 2004 17:09 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Jah, omdat er een oneindige kromming is in een zwart gat, verdwijnt het licht erin. Echter als het exact loodrecht op de kromming staat kan het zich makkelijk een weg naar buiten banen. Licht is aan zwaartekracht immers niet onderhevig. Het probleem is dat het licht zo uitgerekt wordt dat het een oneindige golflengte krijgt... en het blijft dus zwart.
Daar ben ik ook heel erg benieuwd naar.quote:Overigens zijn er recent experimenten uitgevoerd die zowel de "vele werelden-interpretatie" als de "Kopenhagen-interpretatie" op losse schroeven zetten.
Nee, je hebt gelijk. Ik trok slechts een parallel met de gravitationele roodverschuiving van zeer zware sterren. En trok zo de onlogische conclusie dat dit ook geldt in zwarte gaten, maar IN zwarte gaten is een singulariteit, en ergens waar geen ruimte of tijd is zijn ook geen geodeten die het licht kan volgenquote:Op woensdag 15 december 2004 20:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ken de interpretatie van een "oneindige golflengte" niet zo, kun je daar iets van aangeven? Linkje ofzo. Je kunt het waarschijnlijk op meerdere manieren interpreteren, maar ikzelf heb het iets anders begrepen![]()
[..]
Overigens, om hier iets concreets van te maken zul je toch een shitload aan wiskunde door moetne spitten om het echt te begrijpen. Analogieen met draaikolken ed zijn leuk, maar daaruit kun je natuurlijk nooit conclusies trekken. Een zwart gat is overigens wel 3 dimensionaal, misschien moet je het zo een beetje bekijken: Een kleine kern, die ontzettend zwaar is, met daarom heen een bolvormig zwaartekrachtsveld. Dat veld is dus een kromming in de ruimte-tijd, en isotroop, dus alleen r afhankelijk, niet van de hoeken.quote:Op donderdag 16 december 2004 15:24 schreef Jumparound het volgende:
.......Maar deze dingen botsen in mn hoofd!
Iemand een uitleg?
Ik zeg alleen dat het zo omschreven wordt... maar het is dus 3d... okequote:Op donderdag 16 december 2004 15:59 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Overigens, om hier iets concreets van te maken zul je toch een shitload aan wiskunde door moetne spitten om het echt te begrijpen. Analogieen met draaikolken ed zijn leuk, maar daaruit kun je natuurlijk nooit conclusies trekken. Een zwart gat is overigens wel 3 dimensionaal, misschien moet je het zo een beetje bekijken: Een kleine kern, die ontzettend zwaar is, met daarom heen een bolvormig zwaartekrachtsveld. Dat veld is dus een kromming in de ruimte-tijd, en isotroop, dus alleen r afhankelijk, niet van de hoeken.
Ja in Andromeda hangt het schip een poosje vlak bij een zwart gat en ondergaat zo een gigantische tijddilatatie. Maar geen getijdeneffecten, gek genoeg.quote:Op donderdag 16 december 2004 16:26 schreef Jumparound het volgende:
Kijk maar naar bv space: Above and beyond, waar de captain een zwart gat in gaat
Ik behoor geloof ik ook tot diezelfde generatiequote:Ja, dat snap ik.. maar voor de minder wiskundigonderlegde tv-kijkende generatie is het iets moeilijker voor te stellen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |