abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_25025033
Hahahahahahaha, je doet je naam wel eer aan kerel, prachtig! En weet je al wat die a520 cam kost?? Google bv, anders is het wel errrrrrrrrrrrg dom om het over die cam te hebben, ik bedoel dan kun je beter de 3oo-d aanraden bv.
Facet!
  donderdag 10 februari 2005 @ 16:45:39 #202
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_25025135
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 14:22 schreef JanKort het volgende:
Altijd de powershot a95 nemen, de beste op dit moment. Hanteerbaar(de meeste zijn toch bakbeesten in deze kwaliteit), alles in te stellen met de hand en superfunctioneel.
Lullig voor iedereen die net aan de minolta is of fuji maar hier valt niet aan te tippen.

Enige wat ik mij afvraag: De extra lenzen die hiervoor beschikbaar zijn, zoals de teleconvertor, zijn deze de moeite waard of blijft het behelpen omdat het een digicam is?
Dikke vinger. Ik heb net een Fuji gekocht omdat de Xd-kaartjes hier ook in passen en ik ben zeer tevreden met Fuji. Geef eens aan waarom de A95 zo goed is?
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_25025214
Jij wilt discussieren, als enige argument geef je de XD-kaart.......sja, als dat de enige reden voor jou is om tevreden te zijn dan heeft het voor mij geen zin om de voordelen van de a95 hier naast te leggen, kan ik wel een boek over schrijven namelijk.
Fuji-onderdelen bv zijn van een kwaliteit Zeeman, batterrij-systemen zijn beneden de maat, lenzen zijn na een half jaartje 30% verminderd in helderheid ivm keuze voordelig materiaal.
MAW voor een matige camera die niet veel mag kosten: Koop een willekeurig type fuji.
Facet!
pi_25025386
@jankort ik weet niet of het een uitzondering is maar ik heb een budget camera gehad van fuji (FinePix 1300) en die heeft het meerdere jaren prima gedaan hoor. de a95 is me te duur.

verder wil ik gewoon jullie mening over de review op pagina 4 en of dat een goeie keus is of er een betere is voor +/- dezelfde prijs... thats all
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_25028276
@gewoneman
Heb je de coolpix 4200 al een keer beet gehad?
Ik heb zelf de 4300 maar die is wat traag, het duurt lang voordat hij aan is en de tijd tussen afdrukken en daadwerkelijk het nemen van de foto is ook lang.
Verder is de camera fijn om mee te werken. Als deze punten verbeterd zijn in de 4200 is het een goede koop.

Mijn advies is dan ook ga naar bijv mediamarkt toe (die hebben veel camera staan zonder dat je een verkoper nodig hebt) en test daar de snelheid van de camera. Houdt er rekening mee dat het in de winkel warm is en dat de temp van invloed is op de batterij (met kou is de 4300 niet vooruit te branden)
pi_25029138
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 21:01 schreef Oceanonix het volgende:
@gewoneman
Heb je de coolpix 4200 al een keer beet gehad?
Ik heb zelf de 4300 maar die is wat traag, het duurt lang voordat hij aan is en de tijd tussen afdrukken en daadwerkelijk het nemen van de foto is ook lang.
Verder is de camera fijn om mee te werken. Als deze punten verbeterd zijn in de 4200 is het een goede koop.

Mijn advies is dan ook ga naar bijv mediamarkt toe (die hebben veel camera staan zonder dat je een verkoper nodig hebt) en test daar de snelheid van de camera. Houdt er rekening mee dat het in de winkel warm is en dat de temp van invloed is op de batterij (met kou is de 4300 niet vooruit te branden)
thnx daar heb ik wat aan, nee heb nog nix vast gehad wou eerst eens kijken welke allemaal de moeite zijn enzo...
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_25029370
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 21:48 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

thnx daar heb ik wat aan, nee heb nog nix vast gehad wou eerst eens kijken welke allemaal de moeite zijn enzo...
Hoe een camera in de hand ligt vind ik erg belangrijk. Daardoor vallen eral een hoop af.
  vrijdag 11 februari 2005 @ 09:43:33 #208
36945 Robertje
Slam Dunk The Funk
pi_25035961
quote:
Op donderdag 10 februari 2005 16:56 schreef JanKort het volgende:
Jij wilt discussieren, als enige argument geef je de XD-kaart.......sja, als dat de enige reden voor jou is om tevreden te zijn dan heeft het voor mij geen zin om de voordelen van de a95 hier naast te leggen, kan ik wel een boek over schrijven namelijk.
Fuji-onderdelen bv zijn van een kwaliteit Zeeman, batterrij-systemen zijn beneden de maat, lenzen zijn na een half jaartje 30% verminderd in helderheid ivm keuze voordelig materiaal.
MAW voor een matige camera die niet veel mag kosten: Koop een willekeurig type fuji.
Jij bent van Zeemankwaliteit.
No one goes to Hooters for wings.
Well polish my nuts and serve me a milkshake.
A-one and a-two and a-chicka booma chick!
pi_25037127
Klopt.
Facet!
pi_25053709
Ik zoek een goede middenformaat camera, maar dan digitaal ter vervanging van m'n Hasselblad, m'n Mamiya en m'n Leica R8. Ik heb geen zin in een Digital Module R voor m'n Leica omdat die met xd kaartjes werkt en ik liever met cf werk. Verder heb ik nog een bak glas, elke cam heel wat maar als iemand een goede middenformaat digi cam weet dan voel ik me aanbevolen. Budget kent weinig grenzen.
pi_25056099
de konica-minolta A2/A200 (met IS), dacht dat die CF slikte. zijn erg mooie speeltjes!.
of liever een DSLR?
voor die espresso van jou kom ik van de maan naar je toelopen!
pi_25056541
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 14:00 schreef knuppelhout het volgende:
de konica-minolta A2/A200 (met IS), dacht dat die CF slikte. zijn erg mooie speeltjes!.
of liever een DSLR?
volgens mij weet jij niet waarover ik heb het. Ik zoek een MIDDEN FORMAAT camera. Niet de camera zelf maar de sensor / film. Het voordeel is een groter sensor / film oppervlak. Levert meer details op, fijnere platen enz.. De film is wel wat duurder, al maakt ilford bijvoorbeeld erg goede film. Maar nu wil ik digitaal. Het zijn sowieso SLR's. Maar nu wil ik verder, geen zin om alles naar 't lab te brengen, en ik wil wat sneller kunnen werken.

Maar m'n Mamiya en m'n Hasselblad zijn beide goede camera's. M'n leica (r8) ben ik wat zat.. Ik zoek dus een snelle middenformaat camera. Het liefst eentje met losse achterwand zodat ik ook nog analoog kan schieten (soms handig)... Maar ik heb maar weinig qua keus gevonden
  zaterdag 12 februari 2005 @ 15:44:58 #213
41008 bramiozo2002
hup B.U.V.O.V.V. !!!
pi_25057459
Is een rangefinder wat ? Er is op dit moment maar 1 digitale rangefinder geloof ik dus je hoeft niet lang te tobben over welke je gaat nemen.
if you assume nothing you assume you know everything
pi_25058274
quote:
Op zaterdag 12 februari 2005 15:44 schreef bramiozo2002 het volgende:
Is een rangefinder wat ? Er is op dit moment maar 1 digitale rangefinder geloof ik dus je hoeft niet lang te tobben over welke je gaat nemen.
Dan ben ik al m'n glas kwijt. En een rangefinder is vergelijken met m'n midden formaat een ramp, de viewfinders zijn kleiner, de objectieven slechter... Is wel leuk voor een keertje onderweg en snel. Maar daarvoor gebruik ik liever een gewone (d)SLR (liefst full-frame natuurlijk )
  dinsdag 15 februari 2005 @ 01:20:00 #215
21865 WaVe
WaVe detected
pi_25094538
Wazoom, ik denk dat je met je middenformaat te professioneel bezig bent om hier een gefundeerde mening van de meeste mensen te krijgen. Als budget toch geen obstakel is zou ik naar de betere fotowinkel in de buurt gaan en daar 's om advies vragen, of zoek op andere fora, op tweakers (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1004448 ) loopt er iig een draadje over. Ikzlef kan je helaas niet helpen, ik hou het voorlopig op m'n minolta G400 tot ik een mooie DSLR kan betalen, middenformaat gaat mij te ver voor wat ik doe met fotografie.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 15 februari 2005 @ 12:34:46 #216
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_25098794
Voor degenen die op zoek zijn naar een digitale compactcamera is dit misschien een leuke aanbieding: de Konica Minolta Dimage G600 van ¤ 599 voor ¤ 269,95.

6 Megapixel | 3x optische zoom | 3x digitale zoom | SD Card, MultiMediaCard, Memory Stick
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_25183692
Ik heb nu min of meer de camera van mijn vader geconfisceerd (Canon A80), maar ik wil nu zelf een digitale camera gaan afschaffen. De A80 bevalt prima maar ik zou graag wat meer optische zoom willen hebben. Ik vind het leuk om mensen op straat te fotograferen en zo het leven vast te leggen. 3x optische zoom is meestal niet toereikend hiervoor.

Laatst zag ik een hele kleine Casio met 4x optische zoom. Het ging om de EX-P700. Op zich zou ik nog wel wat meer optische zoom willen hebben, maar ik vroeg me af of dergelijke compacte camera's van dezelfde kwaliteit zijn als mijn A80 die toch een stukje groter is. Ik las dat Casio gebruikt maakt van een Canon lens dus dat lijkt me wel een +. Op zich heb ik wel een voorkeur voor die compacte modellen,

Mijn budget is ongeveer 400 euro, ik zit nu in de VS dus met de huidige wisselkoers hoop ik hier een mooie camera op de kop te tikken. Lijkt jullie die Casio EX-P700 wat of kennen jullie vergelijkbare modellen met minimaal 4x optische zoom?
pi_25184066
quote:
Op zondag 20 februari 2005 20:31 schreef Powderfinger het volgende:
knip
Heb je de Canon S1IS overwogen/bekeken ?
gezien je positieve ervaringen met Canon, je wens van meer optische zoom en je budget lijkt mij dit wel een goede keus.
deze camera heeft 10x optische zoom en mede dankzij de ImageStabilizer heb je bij volledige zoom niet meteen een statief nodig.
Binnen FOT zijn er een aantal (ondermeer mijzelfe) tevreden gebruikers.
pi_25184332
quote:
Op zondag 20 februari 2005 21:15 schreef Bowiefan het volgende:

[..]

Heb je de Canon S1IS overwogen/bekeken ?
gezien je positieve ervaringen met Canon, je wens van meer optische zoom en je budget lijkt mij dit wel een goede keus.
deze camera heeft 10x optische zoom en mede dankzij de ImageStabilizer heb je bij volledige zoom niet meteen een statief nodig.
Binnen FOT zijn er een aantal (ondermeer mijzelfe) tevreden gebruikers.
Had ik nog niet gezien. bedankt voor de tip! die 10x optische zoom lijkt me echt ideaal. is 3.2 MP genoeg? en hoe groot is de camera, kan moeilijk de afmetingen ervan schatten. Ongeveer zo groot als de Powershot A serie?
  Eindredactie Frontpage / Forummod zondag 20 februari 2005 @ 22:00:22 #220
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25184755
quote:
Op zondag 20 februari 2005 21:33 schreef Powderfinger het volgende:

[..]

Had ik nog niet gezien. bedankt voor de tip! die 10x optische zoom lijkt me echt ideaal. is 3.2 MP genoeg? en hoe groot is de camera, kan moeilijk de afmetingen ervan schatten. Ongeveer zo groot als de Powershot A serie?
Qua grootte moet je je niet door de plaatjes laten misleiden, de S1 is voor zijn mogelijkheden bijzonder compact, ongeveer een A-serie met een bult.

Het valt me steeds weer op hoe onmogelijk veel de S1 kan en hoeveel controle je over het kleine ding hebt, het kan allemaal zowel volledig automatisch als volledig handmatig, en hij werkt niet veel ingewikkelder dan een tube tandpasta.

Voor de meeste doelen is 3.2MP ruimschoots voldoende
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_25184793
heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal voor ik heb toen alleen naar 10x(+) cams gekeken, grote plus aan de S1 is die IS verder is het draaibare schermpje ook ideaal.
misschien een mediamarkt binnen lopen, daar kun je de meeste digitale camera's redelijk ongestoord bevoelen, het is bij cam wel belangerijk dat die je goed ligt.
persoonlijk vind ik die 3,2 MP zat, maar goed als je van plan posters op A1 te laten drukken denk ik dat je het gaat zien
pi_25210826
* wazoom heeft toch maar een digital module r gekocht.
pi_25211871
de S1 heb ik altijd wel redelijk duur gevonden voor een 10x (?)3mp camera. hij heeft absoluut voordelen maar de reviews waren niet altijd even positief over beeldkwaliteit. Misschien is n panasonic of konica minolta met IS ook iets om te overwegen.
pi_25223922
ok nu ik een baan heb wil ik nu dus echt heel rap een camera kopen. nou heb ik als leek wat gelzen hier en daar en zijn er 2 modellen die mijn voorkeur hebben. ze zijn wel wat duurder maar dat moet nu wel kunnen

Canon PowerShot A95
http://www.dpreview.com/reviews/canona95/
of de
Canon PowerShot A520
http://www.dpreview.com/news/0502/05020101canona520.asp

belangrijke verschillen:
de A95
3x optische zoom & 4,1x digitale zoom
5 MP
prijs 259,-
de A520
4x optische zoom & 3,2 digitale zoom
4 MP
prijs 237,-

verdere verschillen zullen er mogelijk wel zijn maar daar heb ik geen kaas van gegeten ziet er allemaal een beetje hetzelfde uit...

wat ik wil weten is met welke ik de mooiste fotos kan maken en dan doel ik met name op de verschillen in zoom enzo...
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 23 februari 2005 @ 23:58:55 #225
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25224067
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 10:48 schreef knuppelhout het volgende:
de S1 heb ik altijd wel redelijk duur gevonden voor een 10x (?)3mp camera. hij heeft absoluut voordelen maar de reviews waren niet altijd even positief over beeldkwaliteit. Misschien is n panasonic of konica minolta met IS ook iets om te overwegen.
Niet helemaal onbevooroordeeld omdat ik zelf een S1 heb, maar als er iets is waar ik niets op aan te merken heb, dan is het wel de beeldkwaliteit.

Hou bij reviews altijd in de gaten dat de op- en aanmerkingen altijd over dat stukje gebruik gaan wat je zeer sporadisch maar meestal nooit tegenkomt. Over het algemeen valt er bij de A-merken weinig op de beeldkwaltiteit af te dingen.

De praktijk is bij mij dat ik er steeds weer van versteld sta wat je allemaal met de S1 kunt doen, en hoeveel controle je over het camera'tje kunt krijgen. Werkelijk alles kan handmatig. Het enige dat ik soms mis is een aansluiting voor een externe flits, maar dat geldt alleen een hele specifieke toepassing, met de ingebouwde flits is heel veel mogelijk.
pi_25236066
kan iemand mij vertellen of het nog echt uitmaakt of ik SD of een SD pro kaart neem ? of ultra whatever... ze zijn sneller als het goed is ? of is dit gewoon marketing verhaal en heeft het 0,0 meer waarde???

ps. een antwoord op mijn vorige post zou ook fijn zijn (door een kenner)
pi_25238171
op vrijwel alle compactcams is de snelheid van de kaart van geen enkel belang aangezien de cam niet sneller kan wegschrijven. Ik meen dat de nikon d70 de goedkoopste cam die tegen de grenzen van t kaartje aan kan lopen, maar dat weet ik niet heel zeker
  FOK!fotograaf donderdag 24 februari 2005 @ 20:52:49 #228
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_25238675
@gewoneman: ik zou voor de A95 gaan.
de a520 heeft wel een iets groter optische zoom bereik. maar de 1 mp meer op de A95 geeft daar een mogelijkheid tot croppen.
bovendien heeft die een twist en draaischermpje, die wordt door vele hier als heilig beschouwd.

buiten dat lijken ze weinig te verschillen qua optisch.

en van de SD etc. dat maakt idd bij compactcamera's niet uit...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  vrijdag 25 februari 2005 @ 13:01:39 #229
101026 ceteetje
The Devil Got My Number
pi_25248834
Arrrgghhh ... ik word helemal gek

Ik heb nu een Sony DSC P93. Een prima camera! Alleen fotograferen bij concerten zonder flits is niet mogelijk (althans; mij lukt het niet! lelijke rode kleur en bewogen beelden; camera niet snel genoeg?). Dus ik maak foto's met flits. Ben dat alleen beu en kan me voorstellen dat de band die ik fotografeer dat ondertussen ook beu is

Dus ik wil een andere camera, maar weet niet wat ik nou het beste kan doen. Wat betreft hoeveel ik ervoor uit wil geven : maximaal mijn vakantiegeld (zo tegen de 1000 euro geloof ik), maar liever minder.

Nu zit ik ook te twijfelen : spiegelreflex of 'compact'. Indien spiegelreflex : Canon EOS 300D of Nikon D70. Maar waarom zou ik spiegelreflex nemen? Ik neem aan dat er genoeg 'compacte' camera's zijn die zonder flits snel en goed zijn. Maar welke? Ik niet weet. Wie kan mij adviseren??

Naast concerten fotograferen gebruik ik de camera heel veel om mijn katten, mijn neefje en nichtje (1 en 2 jaar oud) te fotograferen en gaat mijn camera mee als ik naar de dierentuin ga. Dat is het eigenlijk wel.

Alvast bedankt,

Cindy
Jump on a freighttrain roll on down the tracks
Leavin' town never comin' back
-J. Sas-
pi_25249040
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 13:01 schreef ceteetje het volgende:
Arrrgghhh ... ik word helemal gek

Ik heb nu een Sony DSC P93. Een prima camera! Alleen fotograferen bij concerten zonder flits is niet mogelijk (althans; mij lukt het niet! lelijke rode kleur en bewogen beelden; camera niet snel genoeg?). Dus ik maak foto's met flits. Ben dat alleen beu en kan me voorstellen dat de band die ik fotografeer dat ondertussen ook beu is

Dus ik wil een andere camera, maar weet niet wat ik nou het beste kan doen. Wat betreft hoeveel ik ervoor uit wil geven : maximaal mijn vakantiegeld (zo tegen de 1000 euro geloof ik), maar liever minder.

Nu zit ik ook te twijfelen : spiegelreflex of 'compact'. Indien spiegelreflex : Canon EOS 300D of Nikon D70. Maar waarom zou ik spiegelreflex nemen? Ik neem aan dat er genoeg 'compacte' camera's zijn die zonder flits snel en goed zijn. Maar welke? Ik niet weet. Wie kan mij adviseren??

Naast concerten fotograferen gebruik ik de camera heel veel om mijn katten, mijn neefje en nichtje (1 en 2 jaar oud) te fotograferen en gaat mijn camera mee als ik naar de dierentuin ga. Dat is het eigenlijk wel.

Alvast bedankt,

Cindy
wat mij erg geholpen heeft naast dit topic (ben een redelijke n00b op fotografeer gebiedt)

is hier http://www.tweakers.net/pricewatch de prijzen zoeken van cameras die je wat lijkt (qua prijs en prestatie) dan heb je meteen het type nr en de goedkoopste prijs in nederland

daarna vul ik het type nr in op google en dan open ik een link met een review en dan een aantal vergelijken en een beetje doorlezen. (zie een aantal posts omhoog een voorbeeld)
pi_25249088
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 13:01 schreef ceteetje het volgende:

......heel verhaal.........

Alvast bedankt,

Cindy
Je camera hoeft niet snel te kunnen zijn, maar wel lichtsterk. Het nadeel van een concert (of voordeel zo je wil) is dat het er nogal donker is. Wil je dan nog fatsoenlijke foto's maken moet je ervoor zorgen dat je sluitertijd op een aanvaardbaar niveau terechtkomt. In de praktijk komt dit op 1/80 of sneller uit, voor een drummer heb je al een lichte beweging in z'n drumstokken op 1/160. Wat je dus nodig hebt is een camare waar je de ISO waarde kan instellen (bv. ISO 1600) en met een lens waar je een grote diafragma opening kan kiezen (bv. 1.8 of 1.4) Met deze combinatie blijft je sluitertijd snel genoeg om scherpe foto's te maken zonder flits.
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_25249825
en aangezien er geen compactcams zijn met 'snellere' lenzen dan f/2.0 maar meestal zelfs 2.8 wordt het een instap dslr denk ik.
zoomlenzen met 1.4/1.8 zijn niet te betalen dus zal het zoeken worden naar een f/1.8 of f/1.4 50mm of 85mm prima denk ik zo. Of je zet de iso op 3200 (300d alleen met hack) en gebruikt de kitlens voorlopig.
  vrijdag 25 februari 2005 @ 14:20:37 #233
101026 ceteetje
The Devil Got My Number
pi_25249989
Okay een (digitale) spiegelreflex wordt het dan. Maarre, welke ... zit er veel verschil tussen de Canon EOS 300D of Nikon D70 of zjin ze gelijkwaardig?

Hmmm, vergeet dat "maarre, ......" maar Ik ga zelf wel eens uitzoeken hoe en wat.

Er zullen toch altijd mensen voor de een en mensen voor de ander zijn neem ik aan.

[ Bericht 24% gewijzigd door ceteetje op 25-02-2005 14:25:56 ]
-J. Sas-
pi_25250057
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 14:08 schreef knuppelhout het volgende:
en aangezien er geen compactcams zijn met 'snellere' lenzen dan f/2.0 maar meestal zelfs 2.8 wordt het een instap dslr denk ik.
zoomlenzen met 1.4/1.8 zijn niet te betalen dus zal het zoeken worden naar een f/1.8 of f/1.4 50mm of 85mm prima denk ik zo. Of je zet de iso op 3200 (300d alleen met hack) en gebruikt de kitlens voorlopig.
you lost me kun je dit ook uitleggen zodat ik het ook snap en in hoeverre gaat dit voor mijn keus uitmaken (canon A95 of Powershot A520)

is dit de data wat je bedoeld?
A95

Sensor • 1/1.8" CCD, 5.3 million total pixels
of
Lens
• 38 - 114mm equiv. (3x optical zoom)
• F2.8-F4.9

Powershot A520
Sensor • 1/2.5" Type CCD
en/of
Lens • 4x optical zoom
• 35 - 140 mm equiv.
• F2.6 - F5.5

verdere verschillen A95
3x optische zoom en 4,1 digitaal
5 MP (5,3 effectief)

Powershot A520
4x optische zoom en 3,2 digitaal
4 MP effectief

gezien deze verschillen welke is dan allround de beste volgens jouw?
pi_25250111
gloeiende ik kan de knoop (nog) niet doorhakken en ik wil hem zo graag gaan bestellen, maar ja welke

ik wil gewoon de beste waar voor mijn geld
pi_25250175
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 14:25 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

you lost me kun je dit ook uitleggen zodat ik het ook snap en in hoeverre gaat dit voor mijn keus uitmaken (canon A95 of Powershot A520)

is dit de data wat je bedoeld?
A95

Sensor • 1/1.8" CCD, 5.3 million total pixels
of
Lens
• 38 - 114mm equiv. (3x optical zoom)
• F2.8-F4.9

Powershot A520
Sensor • 1/2.5" Type CCD
en/of
Lens • 4x optical zoom
• 35 - 140 mm equiv.
• F2.6 - F5.5

verdere verschillen A95
3x optische zoom en 4,1 digitaal
5 MP (5,3 effectief)

Powershot A520
4x optische zoom en 3,2 digitaal
4 MP effectief

gezien deze verschillen welke is dan allround de beste volgens jouw?
het F-getal bepaalt hoever je diafragma open staat en dus hoe veel licht er binnen komt -> kortere sluitertijden. Hoe kleiner het F/ getal hoe sneller de lens.
Tegelijkertijd heb je baat bij een hoge ISO om meer licht te vangen (in dit geval: versterken, tenkoste van beeldkwaliteit)
in concertfotografie wil je dus
1) het diafragma zo wijd mogelijk open
2) de hoogst mogelijke ISO setting (die nog wel acceptabel is qua kwaliteit)
om scherpe, onbewogen platen te schieten

de A95 heeft als laagste F/ getal F.2.8 (wide) en als hoogste ISO 400
de A520 heeft als laagste F/ 2.6 en als hoogste ISO neem ik aan ook 400 (er zijn een paar duurdere compacts die 800 hebben maar deze denk ik niet).

vrijwel geen verschil tussen die 2 dus.

Kijk je nou naar een D70 met een 1.4 50mm lens op3200 iso, dan kan je veel kortere sluitertijden gebruiken, maar: je betaalt er wel voor.
het hangt dus af van hoe serieus je je hobby neemt...

en wat betreft A95 of A520: ik zou voor de nieuwste gaan. 2x 2 batterijen gaat wrsch langer mee dan 1x 4, en 4x zoom ipv 3x merk je echt wel. Het kantelschermpje van de a95 is wel weer leuk, maar toch: ik zou denk ik voor de a520 zijn gegaan
pi_25250321
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 14:20 schreef ceteetje het volgende:
Okay een (digitale) spiegelreflex wordt het dan. Maarre, welke ... zit er veel verschil tussen de Canon EOS 300D of Nikon D70 of zjin ze gelijkwaardig?

Hmmm, vergeet dat "maarre, ......" maar Ik ga zelf wel eens uitzoeken hoe en wat.

Er zullen toch altijd mensen voor de een en mensen voor de ander zijn neem ik aan.
klopt helemaal. ik heb zelf geen dslr, maar wat je er over leest is altijd: ze zijn allebei erg goed, de 300d iets kleiner maar er bestaat een grip voor. de d70 iets groter, en steviger.
Als ze even groot waren was ik waarschijnlijk voor de d70 gegaan, ik merk nu namelijk al dat ik behoorlijk vaak mn camera niet meeneem, puur vanwege afmetingen. En dan is die nog een stuk kleiner dan de kleinste DSLR.
voor mij zou momenteel dus de pentax *ist DS een goeie optie zijn, alleen is het lenzenaanbod hier weer wat beperkter voor.
  FOK!fotograaf vrijdag 25 februari 2005 @ 14:47:27 #238
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_25250413
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 14:42 schreef knuppelhout het volgende:

[..]
--- 8< ---
voor mij zou momenteel dus de pentax *ist DS een goeie optie zijn, alleen is het lenzenaanbod hier weer wat beperkter voor.
Euh... volgens mij kan je op de *ist DS ...die naam... zo ongeveer allles monteren dat Pentax ooit aan glaswerk heeft geslepen. Het aanbod is juist enorm en zeker het wat oudere (manual focus spul) is op fotobeurzen voor wènig op de kop te tikken!
Ja, ik heb ook een zooi spullen om ploaties mee te maken...
Fotooz
- Fotowerk Indian Summer Festivals -
pi_25250448
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 14:32 schreef knuppelhout het volgende:

[..]

het F-getal bepaalt hoever je diafragma open staat en dus hoe veel licht er binnen komt -> kortere sluitertijden. Hoe kleiner het F/ getal hoe sneller de lens.
Tegelijkertijd heb je baat bij een hoge ISO om meer licht te vangen (in dit geval: versterken, tenkoste van beeldkwaliteit)
in concertfotografie wil je dus
1) het diafragma zo wijd mogelijk open
2) de hoogst mogelijke ISO setting (die nog wel acceptabel is qua kwaliteit)
om scherpe, onbewogen platen te schieten

de A95 heeft als laagste F/ getal F.2.8 (wide) en als hoogste ISO 400
de A520 heeft als laagste F/ 2.6 en als hoogste ISO neem ik aan ook 400 (er zijn een paar duurdere compacts die 800 hebben maar deze denk ik niet).

vrijwel geen verschil tussen die 2 dus.

Kijk je nou naar een D70 met een 1.4 50mm lens op3200 iso, dan kan je veel kortere sluitertijden gebruiken, maar: je betaalt er wel voor.
het hangt dus af van hoe serieus je je hobby neemt...

en wat betreft A95 of A520: ik zou voor de nieuwste gaan. 2x 2 batterijen gaat wrsch langer mee dan 1x 4, en 4x zoom ipv 3x merk je echt wel. Het kantelschermpje van de a95 is wel weer leuk, maar toch: ik zou denk ik voor de a520 zijn gegaan
thnx. ik ga voor de Powershot A520

ik ben niet mega serieus wil wat leuke fotos kunnen maken op vakantie en van mijn poes Kira en natuurlijk af en toe wat gelegenheid fotos. maar ik heb geen hoog budget omdat ik het niet zo verschrikkelijk serieus neem gewoon leuke fotos maken thats it
pi_25250468
@gewone man: ren dan eerst ff naar een winkel waar ze ze allebei hebben, en ga er een beetje mee spelen (mediamarkt in de buurt?) dan kun je ze bevoelen, ook de handligging doet wat.
Verder sluit ik me aan bij xilantof zwenkschermpjes zijn

@ceeteetje: aangezien je aangeeft veel concertfotografie te willen doen zou ik Concert-fotografie. doornemen en dan aan de makers van die foto's vragen wat voor apparatuur ze gebruiken. Denk dan ook aan de lensen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 25 februari 2005 @ 14:57:48 #241
13151 crew  Rewimo
pi_25250578
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 14:47 schreef CompuMess het volgende:
Euh... volgens mij kan je op de *ist DS ...die naam... zo ongeveer allles monteren dat Pentax ooit aan glaswerk heeft geslepen. Het aanbod is juist enorm en zeker het wat oudere (manual focus spul) is op fotobeurzen voor wènig op de kop te tikken!
Klopt, Pentax heeft juist het voordeel dat vrijwel alle lenzen die ze ooit hebben gemaakt ook steeds op de nieuwe modellen camera's passen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 25 februari 2005 @ 15:00:52 #242
101026 ceteetje
The Devil Got My Number
pi_25250626
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 14:42 schreef knuppelhout het volgende:

voor mij zou momenteel dus de pentax *ist DS een goeie optie zijn
En bedankt Weer één erbij die ik moet gaan 'vergelijken'

Ach, heb ik wat te doen in het weekend.
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 14:49 schreef Bowiefan het volgende:
@ceeteetje: aangezien je aangeeft veel concertfotografie te willen doen zou ik Concert-fotografie. doornemen en dan aan de makers van die foto's vragen wat voor apparatuur ze gebruiken. Denk dan ook aan de lensen.
Had ik zelf ook al aan zitten denken! Idem voor "Portretteer je huisdier", want mijn kattenbeesten fotografeer ik ook vaak!

Is er trouwens überhaupt al een "welke camera heb jij" topic (geweest)? Ben nog maar net in het onderdeel fotografie terechtgekomen, dus heb er geen idee van. Wil geen topic starten die (onlangs) al geweest is.
-J. Sas-
pi_25250902
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 14:47 schreef CompuMess het volgende:

[..]

idd, ik bedoelde het aanbod van volledig werkende lenzen. Ik las gister nog ergens dat het aanbod voor canon en nikon groter was. Wel netjes van pentax dat ze dezelfde vatting blijven gebruiken! Jammer wel dat de oudere lenzen bijv. geen lichtmeting of autofocus meer ondersteunen.
Nou goed, we'll see when i have money
pi_25251146
Weet iemand of Kruidvat-aanbiedingen van digicam's eenmalig zijn of dat ze een bepaalde camera wel vaker aanbieden?

ja, ik heb een interessante aanbieding te laat gezien en nu is ie daar weer veel duurder
pi_25251724
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 15:00 schreef ceteetje het volgende:
Is er trouwens überhaupt al een "welke camera heb jij" topic (geweest)? Ben nog maar net in het onderdeel fotografie terechtgekomen, dus heb er geen idee van. Wil geen topic starten die (onlangs) al geweest is.
Gezien het feit dat je geïntereseerd bent in een DSLR zou je ook in [Centraal] Canon (D)SLR *2* én [Centraal]Nikon DSLR kunnen lurken. Daar heb je meer aan dan een vermelding van wie een dergelijk toestel heeft.

@DaveM; dat weet vast wel iemand bij het kruidvat
meestal zijn het wel lekker scherpe aanbiedingen daar, dus gewoon w88 tot er weer een leuke voorbij komt. weet je wel zeker dat het de zelfde is? meestal verkoopt dat spul erg snel daar
pi_25252042
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/634816/3/100#25251724]vrijdag 25 februari 2005
@DaveM; dat weet vast wel iemand bij het kruidvat
ach wie weet zit er een loslippige insider hier op Fok! he?
quote:
meestal zijn het wel lekker scherpe aanbiedingen daar, dus gewoon w88 tot er weer een leuke voorbij komt. weet je wel zeker dat het de zelfde is? meestal verkoopt dat spul erg snel daar
Via hun website verkopen ze ook nog aardig wat camera's, iets waar ik ook gisteren pas achter kwam. Alleen het lijkt erop dat ze alleen stunten met camera's die ze in de winkel hebben liggen...
pi_25252782
gloeiende

nou heb ik WEER een nieuwe keus (was de stad in geweest om te kijken) en zag dus meer mooie cameras waarvan ik nog niet wist deze met veel meer zoom mogelijkheden en dus ideaal aangezien ze niet veel duurder zijn...

keuze tussen
HP Photosmart 945 voor 296,- (etalage model maar ziet er echt fonkel nieuw uit zat achter glas koste normaal 399,-)
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/hp945.html
en de
Olympus Camedia C-765 Ultra Zoom voor 295,-
http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/c765uz.html

goed advies wordt gewaardeerd
  vrijdag 25 februari 2005 @ 17:35:15 #248
51635 de_priester
Nil nequit amor
pi_25252884
heb nu wel de canon powershot A95 gekocht. heerlijk dingetje.
Echter 1 vraag: tot welke grootte kan ik met die 5 Mp een goeie kwaliteit afdruk maken?
In het boekje staat A4 perfect iig, maar nog groter?
Imperare sibi maximum imperium est
pi_25252925
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 17:35 schreef de_priester het volgende:
heb nu wel de canon powershot A95 gekocht. heerlijk dingetje.
Echter 1 vraag: tot welke grootte kan ik met die 5 Mp een goeie kwaliteit afdruk maken?
In het boekje staat A4 perfect iig, maar nog groter?
mij werdt vanmiddag in de winkel gezegd:
3,2MP kan je goed op A4 afdrukken
4MP kan je nog wat wegsnijden en dan alsnog goed op een A4 afdrukken (niet veel wegsnijden maar iets)
5MP moet dus wel iets groter kunnen lijkt me
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 25 februari 2005 @ 17:43:20 #250
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25252985
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 17:27 schreef GewoneMan het volgende:
gloeiende
<heel verhaal>
Van deze twee zou ik absoluut de Olympus nemen om zijn zoomtoetertje en algehele kwaliteit.

Een printer of een scanner van HP zou ik zonder meer aandurven. Een fotocamera is een heel ander verhaal.
pi_25253076
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 17:43 schreef Ouwesok het volgende:

[..]

Van deze twee zou ik absoluut de Olympus nemen om zijn zoomtoetertje en algehele kwaliteit.

Een printer of een scanner van HP zou ik zonder meer aandurven. Een fotocamera is een heel ander verhaal.
nou ik heb hem werkend in mijn handen gehad en voelde erg goed aan en zag er mooi uit met degelijke functies enzo.

wat ik heeeeeel mooi vond was als je overgaat van optisch zoomen naar digitaal dat hij dat aangeeft in het display (ok dat doen ze allemaal) maar hij geeft ook aan hoeveel MP je overhoudt (hoe meer je digitaal zoomt hoe meer verlies je hebt) en dat zie je dus direct

de Olympus heb ik nog niet in werking gezien. (zat in tijdnood) maar morgen zeker even terug
pi_25253326
hmzzz, dat is weer een vreselijk verkooppraatje...
Regel1 bij het kopen van een digitale camera: Digitale zoom is niet interessant
dat kun je thuis ook nog wel doen met de pc. het staat bij mij dan ook standaard uit.
Verder sluit ik me bij Guruh Sok aan: als trouwe gebruiker van een 2-tal HP printers; een camera koop ik van een camera merk.
en Olympus is een prima merk, wat je aan deze echter gaat missen is een stabilisator.
Als het dan toch iets meer mag kosten; kijk dan eens eindje terug in dit topic waarin de Canon S1IS en de Minolta Z3 worden besproken.
pi_25254690
de olympus UZ's zijn zeer compact in verhouding tot de zoom die je krijgt. Ook staat olympus bekend om de beldkwaliteit. Heb zelf de c-740 en die bevalt super. De HP's zijn een heel stuk groter en de beeldkwaliteit laat vaak te wensen over. Wat wel leuk is is de digital flash-functie. Je kan het natuurlijk ook met PS doen, maar praktisch is het wel.
pi_25255529
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 18:08 schreef Bowiefan het volgende:
hmzzz, dat is weer een vreselijk verkooppraatje...
Regel1 bij het kopen van een digitale camera: Digitale zoom is niet interessant
dat kun je thuis ook nog wel doen met de pc. het staat bij mij dan ook standaard uit.
Verder sluit ik me bij Guruh Sok aan: als trouwe gebruiker van een 2-tal HP printers; een camera koop ik van een camera merk.
en Olympus is een prima merk, wat je aan deze echter gaat missen is een stabilisator.
Als het dan toch iets meer mag kosten; kijk dan eens eindje terug in dit topic waarin de Canon S1IS en de Minolta Z3 worden besproken.
dat zei de verkoper al (en ik wist het ook al en ja ik zet het uit) maar toch vond ik het een mooie optie nutteloos maar mooi zeg maar.

die 2 cameras die jij noemt heb ik net bekeken maar die zijn maar 4 en 3,2 MP en de specs zien er IMO niet echt beter uit ofzo... ik geef toe HP is geen camera merk maar ja sinds het digitale tijdperk komt het steeds dichterbij de PC markt dus niet verwonderlijk dat HP ook verschuift naar de cameras. een thrust zou ik iig nooit kopen (zag wel een hele goedkope 5MP camera maar nee dank je) het mooie van die HP is dat hij niet al te groot is itt die andere 2

maar damn het wordt wel moeilijk zo, maar ik wil eigenlijk niet over de 300¤ want ik heb door die HP en Olympus mijn max al opgeschroeft en wil het daarbij houden. die minolta Z3 kost 285¤ dus die zou kunnen en die 12x optische zoom is natuurlijk geweldig maar het formaat van die camera staat me dan weer tegen...

al met al vind ik het ongeloofelijk moeilijk, maar ik hoor van jullie niet echt een gegronde reden waarom HP slecht zou zijn. dat vind ik wel weer jammer als je de review eens leest zou je anders oordelen??? http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/hp945.html nogmaals een linkje
pi_25257304
Ik heb een HP gehad (ik heb'm nog steeds eigenlijk, maar m'n zoon gebruikt hem), en ik vond het eigenlijk maar een zwak toestel.

" TTL electronic viewfinder with features eye-start and diopter correction "
Dit stoorde me enorm, die zoeker is zo snel als je lens is, en dat is niet bijzonder in iets donkerdere omstandigheden. je beeld is niet je echte beeld maar er zit een vertraging op die me echt stoorde. Als je foto's maakt die niet voortkomen uit een manipulatie van je onderwerp, heb je te maken met omstandigheden. Als je onder zo een voorwaarden nog eens op je beeld door je zoeker mag wachten is het moment waarop je de foto gemaakt zou hebben voorbij.
Voor de rest was ik tevreden van m'n HP, de kwaliteit van de lens is natuurlijk niet zo goed als van de lenzen die je bij een spiegelreflex koopt, maar dat verwacht je er ook niet van. De foto's die er uit komen zijn niet slecht (ik denk niet dat je tegenwoordig een echt slechte camera kan kopen).
Knappe foto's maak je met eender welk toestel, het hangt af van de fotograaf en soms het toeval.
pi_25261283
die HP waar ik het over heb is een nieuwe lijn, ik veracht er veel van (na hem en de specs gezien te hebben) ik heb al afgesproken dat ik hem na het testen indien hij niet bevalt mag omruilen. dus ik koop hem morgen waarschijnelijk.

is er iemand die mijn fotos wil bekijken om te vergelijken cq proffesionele mening te geven?
pi_25262202
Ik heb de Canon S1 in het echt bekeken en ik moet zeggen hij ligt erg goed in de hand. Goede grip en alle knoppen op logische en makkelijk te bereiken plaatsen. Wel is het jammer dat er maar een 1.5 inch schermpje op zit, er is plek genoeg voor een groter(1.8 bvb) scherm. Het roterende scherm is dan weer een plus, bevalt me nu al erg goed. vraag me alleen af of er niet binnenkort een opvolger aankomt? Mijn A80 (4MP) is ondertussen alweer opgevolgd door de A95 (zelfde functies alleen nu met 5 MP) en aangezien de S1 'maar' 3.2 MP heeft...

Ik heb vandaag wat foto's met de A80 gemaakt op de hoogste resolutie en eens gekeken hoe ver ik achteraf digitaal kon inzoomen. Op zich kun je zonder al te veel kwaliteitsverlies toch zeker 8x inzoomen. Op zich zou ik dus ook voor de Casio EX-P700 kunnen gaan. Die heeft 4x optische zoom en 7MP en als ik dan digitale zoom gebruik moet ik de 10x wel kunnen halen (en dan nog 3.2 MP over houden). Camera's zijn allebei even duur en ze hebben allebei zo hun voor en nadelen (Casio heeft bvb 2 inch scherm maar geen roterende). Twijfel, twijfel, twijfel ...

Gelukkig kan ik m'n vaders A80 tot Juli houden dus ik heb nog even de tijd om een keuze te maken.
pi_25263006
dan is het geen digitale zoom meer, dan eet het croppen.
Digizoom is croppen en dan toch de afbeelding vergroten door een pixels bij te verzinnen, en dat kun je nou beter niet doen, itt croppen, dat doet iedere fotograaf.
ik heb eigk geen id of canon nog met een S2 komt ofzo... Ik zou in ieder geval niet gaan proberen om minder dan 50 euro te gaan besparen op je cam, over een maand kan je je dat niet meer herinneren en heb je wel een mooie camera waar je veel meer plezier van hebt...

ik blijf echt (vanwege de reviews) een lichte afkeer van de HP houden, maar goed: it's your choice. Welke review-sites heb je al bekeken?
pi_25263573
Ik wil voor mijn vakantie liefst nog een digitale camera kopen, er is echter zoveel mogelijk dat ik niet kan kiezen. Wat ik wil:

Een niet als te grote camera waarmee ik op vakanties leuke plaatjes (landschap, cultuur, mensen) kan schieten en af en toe beetje hobbiën, waarbij ik een leuke foto graag vergroot wil kunnen afdrukken. Ook zou ik graag meer ‘zoom’ willen hebben als dat ik op mijn huidige ‘Canon Prima Super105’-rolletjescamera heb (105 mm zoom). Aangezien ik half maart op vakantie ga is het ook handig als ik er snel mooie plaatjes kan schieten.

Samengevat:
· 3-5 Megapixel (is 3 MP genoeg om een leuke foto serieus (A3/A2) te kunnen vergroten?)
· >4x optische zoom;
· mooie kleuren;
· goede lens;
· budget tot ca. ¤ 400 - 450 (incl. 512 mb-kaart)

opties:
Canon Powershot S1 IS (met 3.2 MP, 10x zoom (=380mm), goed merk); ¤ 325,-
(prima reviews & veel zoom, genoeg MP?)

Canon Powershot A520 (met 4 MP, 4x zoom (=140 mm), goed merk, ¤ 235,-
(iets meer MP, genoeg zoom?)

Fujifilm finepix S5500 (met 4.2 MP, 10x zoom (=370 mm), merk??, ¤ 299,-
(meer MP, veel zoom, kwaliteit?)

Konika Minolta Z3 (met 4 MP, 12x zoom (=420mm), goed merk, ¤ 285,-
(redelijk MP, veel zoom, redelijke/goede reviews)

Kodak DX7590 (5MP, 10x zoom (=380 mm), goed merk ¤ 362,-
(veel MP, veel zoom, prijzig)

Kodak DX6490 (4MP, 10x zoom (=380 mm), goed merk ¤ 287,-
(redelijk MP, veel zoom)

Ik moet wel gaan opschieten want Java komt snel dichterbij!!
Wie helpt?
pi_25263718
@Bud: als je echt veel haast hebt kun je beter beetje terug bladeren in dit topic / deze topic reeks met name de S1IS en de Z3 zijn veelvuldig aan de orde geweest hier.
Het is duidelijk dat je veel optische zoom wilt, let op dat je met een dergelijke telestand ook veel bewegingsgevoeliger bent en dat niet alle camera's daar een ingebouwde oplossing voor hebben.
Verder zou ik je aanraden de lijst wat in te korten door een willekeurige fotozaak in te lopen en ze allemaal even lekker te bevoelen, valt er waarschijnlijk wel weer wat af. (mediamarkt in de buurt? daar wordt je meestal niet zo lastig gevallen door verkopers)
  zaterdag 26 februari 2005 @ 13:55:47 #261
101026 ceteetje
The Devil Got My Number
pi_25265310
Nou, vandaag een nieuwe camera gekocht. Het is geen spiegelreflex geworden, maar een Canon G5. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.
-J. Sas-
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 26 februari 2005 @ 14:04:31 #262
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_25265424
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 13:55 schreef ceteetje het volgende:
Nou, vandaag een nieuwe camera gekocht. Het is geen spiegelreflex geworden, maar een Canon G5. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.

Ik heb de mijne inmiddels al een slordige anderhalf jaar, en ik blijf er versteld van staan wat er allemaal aan mogelijkheden en kwaliteit in zit.
  zaterdag 26 februari 2005 @ 19:12:32 #263
101026 ceteetje
The Devil Got My Number
pi_25269129
Hmmm, ga vanavond naar een concert ... op goed geluk schieten, want ik ben er nog niet aan toegekomen om de handleiding te lezen Had ik toch eens moeten doen.
-J. Sas-
pi_25269319
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 19:12 schreef ceteetje het volgende:
Hmmm, ga vanavond naar een concert ... op goed geluk schieten, want ik ben er nog niet aan toegekomen om de handleiding te lezen Had ik toch eens moeten doen.
Wel zo handig dat je niet vermeldt welke camera je meeneemt
Probeer de sluitertijd rond 1/100 te houden, dan heb je iig geen beweging op je foto's.
  FOK!fotograaf zaterdag 26 februari 2005 @ 20:01:35 #265
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_25269891
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 19:26 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Wel zo handig dat je niet vermeldt welke camera je meeneemt
Probeer de sluitertijd rond 1/100 te houden, dan heb je iig geen beweging op je foto's.
even er boven lezen leert ons dat er net een mooie Canon G5 is aangeschaft
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_25270353
Beetje vreemd dat m'n topic gesloten is over de digitale Pentaxen. Ik heb in principe al al gekozen voor de *Ist Ds en daarmee m'n keuze gevonden. Mijn probleem lag eerder bij het probleem het apparaat fysiek te vinden. Ik wil hier ook wel verder bomen over het feit waarom Pentax tegenwoordig zo ondervertegenwoordigd is op de Nederlandse markt, maar daar lijkt mij dit toch niet het juiste topic voor........
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 26 februari 2005 @ 21:06:16 #267
13151 crew  Rewimo
pi_25270915
Zoals gezegd bij Foto Engel in de Cronjé in Haarlem (1099 inclusief lens).
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
  FOK!fotograaf zaterdag 26 februari 2005 @ 21:10:17 #268
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_25270976
Er wordt in het topic Pentax spiegelreflex camera (tot nu toe) voornamelijk gepraat over analoge toestellen. Wellicht is dat topic om te zetten naar een [centraal] Pentax (D)SLR versie...
Fotooz
pi_25271024
Okay, ik zal het nog één keer uitspellen:

Waarom hebben veel Pentax dealers het merk Pentax laten vallen?!

@Rewimo: bedankt voor de tip, die staat voor aankomende zaterdag op de route ;-).
  FOK!fotograaf zaterdag 26 februari 2005 @ 21:20:06 #270
89055 CompuMess
Bzzz ?!?
pi_25271157
Hohoho, rustig, je bent duidelijk genoeg, het is geen aanval ofzo!
Het is alleen een vraag die de dealers zelf het beste kunnen beantwoorden.

Overigens is die *Ist Ds op de naam na dan een prachtige camera!
Fotooz
pi_25271254
Het was ook geen aanval van mijn kant hoor, ik voelde me alleen wat onbegrepen .

Ik stelde de vraag eigenlijk hier, omdat hier kennelijk toch wat mensen rondlopen die al een tijdje meelopen in de wereld die fotografie heet. Misschien dat die wat meer licht konden schijnen op het feit dat er fotowinkels zijn waar het Pentax-logo op de gevel prijkt, maar waar geen Pentax te bekennen is. Ze leggen kennelijk nog liever een Olympus E-300 dan een *Ist Ds in de vitrine .
pi_25271415
mensen ik heb vandaag de knoop doorgehakt en heb de Olympus C-765 gekocht... moet nog ff spelen en testen enzo. maar tot nu toe indrukwekkend
pi_25272235
Welke cameras zijn nou de opvolgers van welke cameras?
De Conon poweshot a510 en a520 de opvolger van de Canon powershot a85 en a95 of andersom?

Want de a510 en a520 zijn beide mooie toestellen, alleen ik wil geen verouderd model kopen..
pi_25272634
dubbel
pi_25272687
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 22:26 schreef Fuxl het volgende:
De Conon poweshot a510 en a520 de opvolger van de Canon powershot a85 en a95 of andersom?

Want de a510 en a520 zijn beide mooie toestellen, alleen ik wil geen verouderd model kopen..
A520 is de opvolger van de A85 (die weer de opvolger was van de A70) en A95 is opvolger van de A80. De A520 en A95 zijn aan elkaar gewaagd qua prestaties. De A95 heeft het roterende scherm wat erg handig is 1MP meer, terwij De A520 iets compacter is.
pi_25273723
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 22:26 schreef Fuxl het volgende:

de A510 en A520 zijn de opvolgers...

maar een ouder model wil niet perse zeggen dat het slechter is.
pi_25273766
quote:
Op zaterdag 26 februari 2005 22:52 schreef Powderfinger het volgende:

[..]

A520 is de opvolger van de A85 (die weer de opvolger was van de A70) en A95 is opvolger van de A80. De A520 en A95 zijn aan elkaar gewaagd qua prestaties. De A95 heeft het roterende scherm wat erg handig is 1MP meer, terwij De A520 iets compacter is.
je vergeet te vermelden dat de A520 maar 2 batterijen gebruikt ipv 4 en 4x optische zoom heeft ipv 3x
pi_25275501
Als jij mocht kiezen? A520 of A95?
pi_25275637
quote:
Op zondag 27 februari 2005 01:24 schreef Fuxl het volgende:
Als jij mocht kiezen? A520 of A95?
A520 om diverse redenen
voordelen:
2 batt. ipv 4
4x zoom ipv 3x
compacter formaat
goedkoper

nadelen:
4MP ipv 5MP
geen zwenkscherm
  FOK!fotograaf zondag 27 februari 2005 @ 07:30:30 #280
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_25278179
Ik zou juist voor de A95 gaan.
voor dat Scherpje laat mij voor die gaan.
de ene zoom minder is op te lossen met die 1 mp meer.
hij is compact zat naar mijn idee.
4 batterijen is geen punt, beetje gewicht in je hand is lekker, bovendien lijkt het me dat je langer kan fotograferen op 1 set batterijen.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_25281569
quote:
Op zondag 27 februari 2005 07:30 schreef Xilantof het volgende:
Ik zou juist voor de A95 gaan.
voor dat Scherpje laat mij voor die gaan.
de ene zoom minder is op te lossen met die 1 mp meer.
hij is compact zat naar mijn idee.
4 batterijen is geen punt, beetje gewicht in je hand is lekker, bovendien lijkt het me dat je langer kan fotograferen op 1 set batterijen.
nee, de reden dat die A95 4 batt heeft zal eerder liggen aan het feit dat hij meer stroom verbruikt.
pi_25283596
Ik wil ook een cameratje aanschaffen en heb me oog laten vallen op
de konica-minolta x31 (vanwege kosten overweging) of de iets duurdere modellen
(dus resp. "x31", "z10" en "Xg") tot 200,-

Mijn vraag is dus, wie heeft ervaring met deze camera's van minolta
En kan me iets vertellen over de kwaliteit ervan?

The canon powershot a75 is een tukkie godkoper, maar weet niet of ie beter is.
Hij is iig. een stuk groter dacht ik. En hij gebruikt 3-4 batterijen.

minolta x31

vs.

canon powershot a75

help please..

[ Bericht 6% gewijzigd door danni op 27-02-2005 17:07:13 ]
pi_25283926
quote:
Op zondag 27 februari 2005 16:57 schreef danni het volgende:
Ik wil ook een cameratje aanschaffen en heb me oog laten vallen op
de konica-minolta x31 (vanwege kosten overweging) of de iets duurdere modellen
(dus resp. "x31", "z10" en "Xg") tot 200,-

Mijn vraag is dus, wie heeft ervaring met deze camera's van minolta
En kan me iets vertellen over de kwaliteit ervan?

The canon powershot a75 is een tukkie godkoper, maar weet niet of ie beter is.
Hij is iig. een stuk groter dacht ik. En hij gebruikt 3-4 batterijen.

minolta x31
[afbeelding]

vs.

canon powershot a75
[afbeelding]

help please..
ok ik weet er (nog) niet zoveel vanaf maar in mijn zoektocht heb ik een mooie gevonden en het een en ander opgestoken. wat ik zonder specs al kan melden:

• de canon is veel fijner vast te houden dan dat andere geval, dat helpt om fatsoenlijke fotos te maken zeker in combinatie met zoomen
  • volgens mij is de lens van de canon iets groter wat beter is voor het vangen van licht (dus ook betere fotos)
  • de canon gebruikt idd 4 batt. maar maakt dat uit? je koopt een setje oplaadbare batt. en klaar.

uit de specs haal ik heel snel al verschillen die wederom in het voordeel zijn van de canon
  • 3,2MP ipv 3,0
  • canon kan ISO 50, 100, 200 en 400 aan en de minolta slechts ISO 50 of 200 (dit is voor de lichtgevoeligheid ofzo)

verder kan ik er weinig over zeggen maar dit is wat ik als leek in 3 min kon vermelden. ik zou zeggen de canon!!!
  • When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
    pi_25284124
    Geen ervaring met de camera, maar als ik een paar reviews lees zou ik voor de Canon gaan.

De Canon is iets groter en zwaarder door de 4 baterijen. Dit is niet altijd een nadeel, omdat een zwaardere camera over het algemeen beter in de hand ligt. Eigenlijk is het nogal afhankelijk waar je hem voor wil gebruiken. De minolta schijnt nogal last te hebben met scherpstelling in lichtslechte omstandigheden.

Canon
    Minolta
    pi_25284166
    quote:
    Op zondag 27 februari 2005 17:38 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
    Geen ervaring met de camera, maar als ik een paar reviews lees zou ik voor de Canon gaan.

De Canon is iets groter en zwaarder door de 4 baterijen. Dit is niet altijd een nadeel, omdat een zwaardere camera over het algemeen beter in de hand ligt. Eigenlijk is het nogal afhankelijk waar je hem voor wil gebruiken. De minolta schijnt nogal last te hebben met scherpstelling in lichtslechte omstandigheden.

Canon
    Minolta
    dat zei ik als leek ook al zonder een review gelezen te hebben
    pi_25286679
    quote:
    Op zondag 27 februari 2005 17:38 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

Canon
    Minolta
    Ok. dankje wel jullie beiden
    Ik wil denk ik vnl macro-fotos maken, heb iets met kleine objecten en dan van dichtbij.
    Ook wil ik nietsvermoedende voorbijgangers fotograferen
    Maar veel digitale cameras zonder sluitertijd (?) hebben last van die 'veeg-foto's'
    ik hoop dat die canon daar geen last van heeft

Over het algemeen kan ik toch niet zo heel veel verwachten van een dig. camera
    topt 200- denk ik

bedankt.
      dinsdag 1 maart 2005 @ 07:47:34 #287
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_25307823
    Goed, het is weer zover, heb mijn huidige camera bijna een jaar en ik wil weer wat nieuws, weer een stapje hoger, flinke stap hoger in dit geval, en heb mijn oog laten vallen op een qua fotografie voor mij onbekend merk namelijk Panasonic.

Ik liep er min of meer toevallig tegen aan, de Panasonic Lumix DMC-FZ20EG-S, ding heeft alles aan boord wat je zou willen incl. een leica lens, en een beeldstabilisator.

Iemand die ervaring heeft met panasonic als camerabouwer ?, ik heb het gevoel dat je voor het geld (net geen 600 euro in Duitsland) weinig beters kunt kopen.

http://www.produkte.panasonic.de/product/product.asp?sStr=3@-@10@22@@@@@@@DMC-FZ20EG-S@Lumix-Digitalkameras@&altMod=N&prop=TEST
    Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
      Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 1 maart 2005 @ 07:53:24 #288
    13151 crew  Rewimo
    pi_25307835
    Je kunt beter even verwijzen naar de specs

Ik kan er zelf weinig van zeggen, maar deskundigen genoeg hier
      dinsdag 1 maart 2005 @ 08:31:54 #289
    20330 knuppelhout
    ouwe dibbes
    pi_25308008
    die panasonics zijn idd erg mooi, met name de IS is fantastisch. Maar... de reviews zijn niet allemaal even positief. Kijk bijv. ook eens naar de KM Z3, een stuk goedkoper (bijna de helft) en ook met IS.
    verder: als ik 600 euro zou willen uitgeven ging ik toch zeker loeren naar goedkoper dslr's, de 300D kit is tegenwoordig al voor <700 te koop!

verder: de panasonic Z20 is al voor 522 te koop, en op dpreview zijn ze igg enthousiast over deze cam. Enige echte nadeel is de ruis die optreedt bij iso >100. Mooi speeltje, dat is zeker, maar voor dat geld zou ik toch overwegen om (voor wat extra) een dslr te kopen
      dinsdag 1 maart 2005 @ 08:42:54 #290
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_25308083
    300d had ik ook naar zitten kijken, maar ik mis daar voor mij persoonlijk iets heel belangrijks, nl een beeldstabilisator, beetje lastig om zo uit te leggen maar die heb ik door een kleine handicap echt nodig, heb nu een a75 van canon en daar kan ik gewoon geen mooie foto's meer mee maken, wat proeffoto's op de panasonic vielen voor mij stukken beter uit. En als ik het allemaal zo lees heb je voor die 700 euro alleen de body en een dure lens moet er dan nog bijgekocht worden. (toch ?)
      dinsdag 1 maart 2005 @ 09:09:07 #291
    20330 knuppelhout
    ouwe dibbes
    pi_25308310
    nee. 700 e is incl kitlens. maar het klopt wel dat je er nog vanalles bij moet tellen zoals extra accu, tasje, geh. kaart, enz

voor <600 euro zijn er echter meer camera;s te koop met IS.
    kijk ook eens naar de KM-modellen, de canon S1 en de oudere panasonic Z-modellen
      FOK!fotograaf dinsdag 1 maart 2005 @ 09:11:43 #292
    89055 CompuMess
    Bzzz ?!?
    pi_25308341
    De Panasonic Z20 heeft inmiddels een paar opvolgers gekregen in de vorm van de DMC FZ4 en DMC FZ5. Beide zijn uitgerust met 12x optische zoom en beeldstabilisatie (IS)
    Je kan ze hier naast elkaar bekijken en vergelijken.
    Fotooz
    pi_25308356
    de 300d kit heeft een lens, namelijk een 18-55mm. Je hoeft geen dure lens te kopen als uitbreiding, daarmee bedoel ik "geen canon lens' want ook Sigma enzo zijn vrij prijzig.

bij pcwebwinkel staat een kit aan 699,00 euro.

Het voordeel is dat je andere lenzen kan kopen en daarmee een betere kwaliteit hebt dan met een 12x zoom (6mm-72mm) komt overeen met kleinbeeld 35mm-432mm Hoewel de lichtsterkte van de Leica lens (op de panasonic), met f2.8, wel goed is.
      dinsdag 1 maart 2005 @ 09:46:38 #294
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_25308702
    dat valt idd dan wel weer mee, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik heel huiverig ben voor camera's zonder beeldstabilisatie, wil gewoon niet weer een miskoop doen, ik ga maar eens kijken of ik wat proeffoto's kan maken met een 300d.
      dinsdag 1 maart 2005 @ 11:00:43 #295
    96372 lone_wolf
    bijdehansje
    pi_25309717
    quote:
    Op zondag 12 december 2004 20:57 schreef coolbabe het volgende:
    Ik ben op zoek naar een nieuwe camera om foto`s van (voornamelijk) mijn kinderen te maken. Optische zoom vind ik erg handig, ook zou ik graag filmpjes (met geluid) kunnen maken. Ik wil de foto`s af laten drukken om in het fotoalbum te kunnen plakken.
    Ik zit te twijfelen over de fuji finepix S5500 maar misschien is dat wat de hoog gegrepen. Ik weet het niet :-/
    Heb ik net gekocht alleen ik vindt de bediening nogals ingewikkeld...Maar ik was dan ook een klikklkak kamera gewend...
    Ook JIJ hebt recht op mijn mening!!
    pi_25314587
    Nog even terugkomend op de Pentax, ik heb de *IST Ds in mijn handen gehad bij Foto Osinga te Hoorn (grote noord). En ik ben gelijk verkocht, alleen nog ff sparen
      dinsdag 1 maart 2005 @ 16:34:18 #297
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_25314741
    @gewone man, weet niet of het mag van de mods, maar ik heb als je intresse hebt een powershot 75a te koop, ongeveer 9 maanden oud, om te voorkomen dat ik als spammerd word gezien, kijk maar even in V&A naar het topic van mij wat daarover gaat.
    pi_25316420
    quote:
    Op dinsdag 1 maart 2005 16:34 schreef Klonk het volgende:
    @gewone man, weet niet of het mag van de mods, maar ik heb als je intresse hebt een powershot 75a te koop, ongeveer 9 maanden oud, om te voorkomen dat ik als spammerd word gezien, kijk maar even in V&A naar het topic van mij wat daarover gaat.
    als je terugleest zie je dat ik al een Olympus C0765 heb gekocht en die bevalt
      dinsdag 1 maart 2005 @ 20:52:22 #299
    66470 Klonk
    Koning van Tofania
    pi_25318357
    oeps, sorry

en om mijn verhaal af te maken, ik kom net zeer tevreden terug uit duitsland alwaar ik een prachtige Panasonic heb gekocht Lumix DMC-FZ20EG, mag hem 2 weken uit proberen en als ie niet bevalt mag ik hem weer terugbrengen.
      dinsdag 1 maart 2005 @ 22:00:20 #300
    58224 voss
    That's foxx in English
    pi_25319710
    Hey klonk, ik weet niet of het mag van de mods, maar ik heb een bod gedaan in je topic
    Voss is de naam, deze keer WEL met 3 essen
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')