Dikke vinger. Ik heb net een Fuji gekocht omdat de Xd-kaartjes hier ook in passen en ik ben zeer tevreden met Fuji. Geef eens aan waarom de A95 zo goed is?quote:Op donderdag 10 februari 2005 14:22 schreef JanKort het volgende:
Altijd de powershot a95 nemen, de beste op dit moment. Hanteerbaar(de meeste zijn toch bakbeesten in deze kwaliteit), alles in te stellen met de hand en superfunctioneel.
Lullig voor iedereen die net aan de minolta is of fuji maar hier valt niet aan te tippen.
Enige wat ik mij afvraag: De extra lenzen die hiervoor beschikbaar zijn, zoals de teleconvertor, zijn deze de moeite waard of blijft het behelpen omdat het een digicam is?
thnx daar heb ik wat aan, nee heb nog nix vast gehad wou eerst eens kijken welke allemaal de moeite zijn enzo...quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:01 schreef Oceanonix het volgende:
@gewoneman
Heb je de coolpix 4200 al een keer beet gehad?
Ik heb zelf de 4300 maar die is wat traag, het duurt lang voordat hij aan is en de tijd tussen afdrukken en daadwerkelijk het nemen van de foto is ook lang.
Verder is de camera fijn om mee te werken. Als deze punten verbeterd zijn in de 4200 is het een goede koop.
Mijn advies is dan ook ga naar bijv mediamarkt toe (die hebben veel camera staan zonder dat je een verkoper nodig hebt) en test daar de snelheid van de camera. Houdt er rekening mee dat het in de winkel warm is en dat de temp van invloed is op de batterij (met kou is de 4300 niet vooruit te branden)
Hoe een camera in de hand ligt vind ik erg belangrijk. Daardoor vallen eral een hoop af.quote:Op donderdag 10 februari 2005 21:48 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
thnx daar heb ik wat aan, nee heb nog nix vast gehad wou eerst eens kijken welke allemaal de moeite zijn enzo...
Jij bent van Zeemankwaliteit.quote:Op donderdag 10 februari 2005 16:56 schreef JanKort het volgende:
Jij wilt discussieren, als enige argument geef je de XD-kaart.......sja, als dat de enige reden voor jou is om tevreden te zijn dan heeft het voor mij geen zin om de voordelen van de a95 hier naast te leggen, kan ik wel een boek over schrijven namelijk.
Fuji-onderdelen bv zijn van een kwaliteit Zeeman, batterrij-systemen zijn beneden de maat, lenzen zijn na een half jaartje 30% verminderd in helderheid ivm keuze voordelig materiaal.
MAW voor een matige camera die niet veel mag kosten: Koop een willekeurig type fuji.
volgens mij weet jij niet waarover ik heb het. Ik zoek een MIDDEN FORMAAT camera. Niet de camera zelf maar de sensor / film. Het voordeel is een groter sensor / film oppervlak. Levert meer details op, fijnere platen enz.. De film is wel wat duurder, al maakt ilford bijvoorbeeld erg goede film. Maar nu wil ik digitaal. Het zijn sowieso SLR's. Maar nu wil ik verder, geen zin om alles naar 't lab te brengen, en ik wil wat sneller kunnen werken.quote:Op zaterdag 12 februari 2005 14:00 schreef knuppelhout het volgende:
de konica-minolta A2/A200 (met IS), dacht dat die CF slikte. zijn erg mooie speeltjes!.
of liever een DSLR?
Dan ben ik al m'n glas kwijt. En een rangefinder is vergelijken met m'n midden formaat een ramp, de viewfinders zijn kleiner, de objectieven slechter... Is wel leuk voor een keertje onderweg en snel. Maar daarvoor gebruik ik liever een gewone (d)SLR (liefst full-frame natuurlijkquote:Op zaterdag 12 februari 2005 15:44 schreef bramiozo2002 het volgende:
Is een rangefinder wat ?Er is op dit moment maar 1 digitale rangefinder geloof ik dus je hoeft niet lang te tobben over welke je gaat nemen.
Heb je de Canon S1IS overwogen/bekeken ?quote:Op zondag 20 februari 2005 20:31 schreef Powderfinger het volgende:
knip
Had ik nog niet gezien. bedankt voor de tip! die 10x optische zoom lijkt me echt ideaal. is 3.2 MP genoeg? en hoe groot is de camera, kan moeilijk de afmetingen ervan schatten. Ongeveer zo groot als de Powershot A serie?quote:Op zondag 20 februari 2005 21:15 schreef Bowiefan het volgende:
[..]
Heb je de Canon S1IS overwogen/bekeken ?
gezien je positieve ervaringen met Canon, je wens van meer optische zoom en je budget lijkt mij dit wel een goede keus.
deze camera heeft 10x optische zoom en mede dankzij de ImageStabilizer heb je bij volledige zoom niet meteen een statief nodig.
Binnen FOT zijn er een aantal (ondermeer mijzelfe) tevreden gebruikers.
Qua grootte moet je je niet door de plaatjes laten misleiden, de S1 is voor zijn mogelijkheden bijzonder compact, ongeveer een A-serie met een bult.quote:Op zondag 20 februari 2005 21:33 schreef Powderfinger het volgende:
[..]
Had ik nog niet gezien. bedankt voor de tip! die 10x optische zoom lijkt me echt ideaal. is 3.2 MP genoeg? en hoe groot is de camera, kan moeilijk de afmetingen ervan schatten. Ongeveer zo groot als de Powershot A serie?
Niet helemaal onbevooroordeeld omdat ik zelf een S1 heb, maar als er iets is waar ik niets op aan te merken heb, dan is het wel de beeldkwaliteit.quote:Op woensdag 23 februari 2005 10:48 schreef knuppelhout het volgende:
de S1 heb ik altijd wel redelijk duur gevonden voor een 10x (?)3mp camera. hij heeft absoluut voordelen maar de reviews waren niet altijd even positief over beeldkwaliteit. Misschien is n panasonic of konica minolta met IS ook iets om te overwegen.
wat mij erg geholpen heeft naast dit topic (ben een redelijke n00b op fotografeer gebiedt)quote:Op vrijdag 25 februari 2005 13:01 schreef ceteetje het volgende:
Arrrgghhh ... ik word helemal gek![]()
Ik heb nu een Sony DSC P93. Een prima camera! Alleen fotograferen bij concerten zonder flits is niet mogelijk (althans; mij lukt het niet! lelijke rode kleur en bewogen beelden; camera niet snel genoeg?). Dus ik maak foto's met flits. Ben dat alleen beu en kan me voorstellen dat de band die ik fotografeer dat ondertussen ook beu is![]()
Dus ik wil een andere camera, maar weet niet wat ik nou het beste kan doen. Wat betreft hoeveel ik ervoor uit wil geven : maximaal mijn vakantiegeld (zo tegen de 1000 euro geloof ik), maar liever minder.
Nu zit ik ook te twijfelen : spiegelreflex of 'compact'. Indien spiegelreflex : Canon EOS 300D of Nikon D70. Maar waarom zou ik spiegelreflex nemen? Ik neem aan dat er genoeg 'compacte' camera's zijn die zonder flits snel en goed zijn. Maar welke? Ik niet weet. Wie kan mij adviseren??
Naast concerten fotograferen gebruik ik de camera heel veel om mijn katten, mijn neefje en nichtje (1 en 2 jaar oud) te fotograferen en gaat mijn camera mee als ik naar de dierentuin ga. Dat is het eigenlijk wel.
Alvast bedankt,
Cindy
Je camera hoeft niet snel te kunnen zijn, maar wel lichtsterk. Het nadeel van een concert (of voordeel zo je wil) is dat het er nogal donker is. Wil je dan nog fatsoenlijke foto's maken moet je ervoor zorgen dat je sluitertijd op een aanvaardbaar niveau terechtkomt. In de praktijk komt dit op 1/80 of sneller uit, voor een drummer heb je al een lichte beweging in z'n drumstokken op 1/160. Wat je dus nodig hebt is een camare waar je de ISO waarde kan instellen (bv. ISO 1600) en met een lens waar je een grote diafragma opening kan kiezen (bv. 1.8 of 1.4) Met deze combinatie blijft je sluitertijd snel genoeg om scherpe foto's te maken zonder flits.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 13:01 schreef ceteetje het volgende:
......heel verhaal.........
Alvast bedankt,
Cindy
you lost mequote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:08 schreef knuppelhout het volgende:
en aangezien er geen compactcams zijn met 'snellere' lenzen dan f/2.0 maar meestal zelfs 2.8 wordt het een instap dslr denk ik.
zoomlenzen met 1.4/1.8 zijn niet te betalen dus zal het zoeken worden naar een f/1.8 of f/1.4 50mm of 85mm prima denk ik zo. Of je zet de iso op 3200 (300d alleen met hack) en gebruikt de kitlens voorlopig.
het F-getal bepaalt hoever je diafragma open staat en dus hoe veel licht er binnen komt -> kortere sluitertijden. Hoe kleiner het F/ getal hoe sneller de lens.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:25 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
you lost mekun je dit ook uitleggen zodat ik het ook snap
en in hoeverre gaat dit voor mijn keus uitmaken (canon A95 of Powershot A520)
is dit de data wat je bedoeld?
A95
Sensor • 1/1.8" CCD, 5.3 million total pixels
of
Lens
• 38 - 114mm equiv. (3x optical zoom)
• F2.8-F4.9
Powershot A520
Sensor • 1/2.5" Type CCD
en/of
Lens • 4x optical zoom
• 35 - 140 mm equiv.
• F2.6 - F5.5
verdere verschillen A95
3x optische zoom en 4,1 digitaal
5 MP (5,3 effectief)
Powershot A520
4x optische zoom en 3,2 digitaal
4 MP effectief
gezien deze verschillen welke is dan allround de beste volgens jouw?
klopt helemaal. ik heb zelf geen dslr, maar wat je er over leest is altijd: ze zijn allebei erg goed, de 300d iets kleiner maar er bestaat een grip voor. de d70 iets groter, en steviger.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:20 schreef ceteetje het volgende:
Okay een (digitale) spiegelreflex wordt het dan. Maarre, welke ... zit er veel verschil tussen de Canon EOS 300D of Nikon D70 of zjin ze gelijkwaardig?
Hmmm, vergeet dat "maarre, ......" maarIk ga zelf wel eens uitzoeken hoe en wat.
Er zullen toch altijd mensen voor de een en mensen voor de ander zijn neem ik aan.
Euh... volgens mij kan je op de *ist DS ...die naam... zo ongeveer allles monteren dat Pentax ooit aan glaswerk heeft geslepen. Het aanbod is juist enorm en zeker het wat oudere (manual focus spul) is op fotobeurzen voor wènig op de kop te tikken!quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:42 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
--- 8< ---
voor mij zou momenteel dus de pentax *ist DS een goeie optie zijn, alleen is het lenzenaanbod hier weer wat beperkter voor.
thnx. ik ga voor de Powershot A520quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:32 schreef knuppelhout het volgende:
[..]
het F-getal bepaalt hoever je diafragma open staat en dus hoe veel licht er binnen komt -> kortere sluitertijden. Hoe kleiner het F/ getal hoe sneller de lens.
Tegelijkertijd heb je baat bij een hoge ISO om meer licht te vangen (in dit geval: versterken, tenkoste van beeldkwaliteit)
in concertfotografie wil je dus
1) het diafragma zo wijd mogelijk open
2) de hoogst mogelijke ISO setting (die nog wel acceptabel is qua kwaliteit)
om scherpe, onbewogen platen te schieten
de A95 heeft als laagste F/ getal F.2.8 (wide) en als hoogste ISO 400
de A520 heeft als laagste F/ 2.6 en als hoogste ISO neem ik aan ook 400 (er zijn een paar duurdere compacts die 800 hebben maar deze denk ik niet).
vrijwel geen verschil tussen die 2 dus.
Kijk je nou naar een D70 met een 1.4 50mm lens op3200 iso, dan kan je veel kortere sluitertijden gebruiken, maar: je betaalt er wel voor.
het hangt dus af van hoe serieus je je hobby neemt...
en wat betreft A95 of A520: ik zou voor de nieuwste gaan. 2x 2 batterijen gaat wrsch langer mee dan 1x 4, en 4x zoom ipv 3x merk je echt wel. Het kantelschermpje van de a95 is wel weer leuk, maar toch: ik zou denk ik voor de a520 zijn gegaan
Klopt, Pentax heeft juist het voordeel dat vrijwel alle lenzen die ze ooit hebben gemaakt ook steeds op de nieuwe modellen camera's passen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:47 schreef CompuMess het volgende:
Euh... volgens mij kan je op de *ist DS ...die naam... zo ongeveer allles monteren dat Pentax ooit aan glaswerk heeft geslepen. Het aanbod is juist enorm en zeker het wat oudere (manual focus spul) is op fotobeurzen voor wènig op de kop te tikken!
En bedanktquote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:42 schreef knuppelhout het volgende:
voor mij zou momenteel dus de pentax *ist DS een goeie optie zijn
Had ik zelf ook al aan zitten denken! Idem voor "Portretteer je huisdier", want mijn kattenbeesten fotografeer ik ook vaak!quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:49 schreef Bowiefan het volgende:
@ceeteetje: aangezien je aangeeft veel concertfotografie te willen doen zou ik Concert-fotografie. doornemen en dan aan de makers van die foto's vragen wat voor apparatuur ze gebruiken. Denk dan ook aan de lensen.
idd, ik bedoelde het aanbod van volledig werkende lenzen. Ik las gister nog ergens dat het aanbod voor canon en nikon groter was. Wel netjes van pentax dat ze dezelfde vatting blijven gebruiken! Jammer wel dat de oudere lenzen bijv. geen lichtmeting of autofocus meer ondersteunen.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 14:47 schreef CompuMess het volgende:
[..]
Euh... volgens mij kan je op de *ist DS ...die naam... zo ongeveer allles monteren dat Pentax ooit aan glaswerk heeft geslepen. Het aanbod is juist enorm en zeker het wat oudere (manual focus spul) is op fotobeurzen voor wènig op de kop te tikken!
Gezien het feit dat je geïntereseerd bent in een DSLR zou je ook in [Centraal] Canon (D)SLR *2* én [Centraal]Nikon DSLR kunnen lurken. Daar heb je meer aan dan een vermelding van wie een dergelijk toestel heeft.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 15:00 schreef ceteetje het volgende:
Is er trouwens überhaupt al een "welke camera heb jij" topic (geweest)? Ben nog maar net in het onderdeel fotografie terechtgekomen, dus heb er geen idee van. Wil geen topic starten die (onlangs) al geweest is.
ach wie weet zit er een loslippige insider hier op Fok! he?quote:[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/634816/3/100#25251724]vrijdag 25 februari 2005
@DaveM; dat weet vast wel iemand bij het kruidvat
Via hun website verkopen ze ook nog aardig wat camera's, iets waar ik ook gisteren pas achter kwam. Alleen het lijkt erop dat ze alleen stunten met camera's die ze in de winkel hebben liggen...quote:meestal zijn het wel lekker scherpe aanbiedingen daar, dus gewoon w88 tot er weer een leuke voorbij komt. weet je wel zeker dat het de zelfde is? meestal verkoopt dat spul erg snel daar
mij werdt vanmiddag in de winkel gezegd:quote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:35 schreef de_priester het volgende:
heb nu wel de canon powershot A95 gekocht. heerlijk dingetje.
Echter 1 vraag: tot welke grootte kan ik met die 5 Mp een goeie kwaliteit afdruk maken?
In het boekje staat A4 perfect iig, maar nog groter?
Van deze twee zou ik absoluut de Olympus nemen om zijn zoomtoetertje en algehele kwaliteit.quote:
nou ik heb hem werkend in mijn handen gehad en voelde erg goed aan en zag er mooi uit met degelijke functies enzo.quote:Op vrijdag 25 februari 2005 17:43 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Van deze twee zou ik absoluut de Olympus nemen om zijn zoomtoetertje en algehele kwaliteit.
Een printer of een scanner van HP zou ik zonder meer aandurven. Een fotocamera is een heel ander verhaal.
dat zei de verkoper al (en ik wist het ook al en ja ik zet het uit) maar toch vond ik het een mooie optiequote:Op vrijdag 25 februari 2005 18:08 schreef Bowiefan het volgende:
hmzzz, dat is weer een vreselijk verkooppraatje...
Regel1 bij het kopen van een digitale camera: Digitale zoom is niet interessant
dat kun je thuis ook nog wel doen met de pc. het staat bij mij dan ook standaard uit.
Verder sluit ik me bij Guruh Sok aan: als trouwe gebruiker van een 2-tal HP printers; een camera koop ik van een camera merk.
en Olympus is een prima merk, wat je aan deze echter gaat missen is een stabilisator.
Als het dan toch iets meer mag kosten; kijk dan eens eindje terug in dit topic waarin de Canon S1IS en de Minolta Z3 worden besproken.
quote:Op zaterdag 26 februari 2005 13:55 schreef ceteetje het volgende:
Nou, vandaag een nieuwe camera gekocht. Het is geen spiegelreflex geworden, maar een Canon G5. Ben benieuwd hoe hij gaat bevallen.
Wel zo handig dat je niet vermeldt welke camera je meeneemtquote:Op zaterdag 26 februari 2005 19:12 schreef ceteetje het volgende:
Hmmm, ga vanavond naar een concert ... op goed geluk schieten, want ik ben er nog niet aan toegekomen om de handleiding te lezenHad ik toch eens moeten doen.
even er boven lezen leert ons dat er net een mooie Canon G5 is aangeschaftquote:Op zaterdag 26 februari 2005 19:26 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Wel zo handig dat je niet vermeldt welke camera je meeneemt
Probeer de sluitertijd rond 1/100 te houden, dan heb je iig geen beweging op je foto's.
A520 is de opvolger van de A85 (die weer de opvolger was van de A70) en A95 is opvolger van de A80. De A520 en A95 zijn aan elkaar gewaagd qua prestaties. De A95 heeft het roterende scherm wat erg handig is 1MP meer, terwij De A520 iets compacter is.quote:Op zaterdag 26 februari 2005 22:26 schreef Fuxl het volgende:
Welke cameras zijn nou de opvolgers van welke cameras?
De Conon poweshot a510 en a520 de opvolger van de Canon powershot a85 en a95 of andersom?
Want de a510 en a520 zijn beide mooie toestellen, alleen ik wil geen verouderd model kopen..
de A510 en A520 zijn de opvolgers...quote:Op zaterdag 26 februari 2005 22:26 schreef Fuxl het volgende:
Welke cameras zijn nou de opvolgers van welke cameras?
De Conon poweshot a510 en a520 de opvolger van de Canon powershot a85 en a95 of andersom?
Want de a510 en a520 zijn beide mooie toestellen, alleen ik wil geen verouderd model kopen..
je vergeet te vermelden dat de A520 maar 2 batterijen gebruikt ipv 4 en 4x optische zoom heeft ipv 3xquote:Op zaterdag 26 februari 2005 22:52 schreef Powderfinger het volgende:
[..]
A520 is de opvolger van de A85 (die weer de opvolger was van de A70) en A95 is opvolger van de A80. De A520 en A95 zijn aan elkaar gewaagd qua prestaties. De A95 heeft het roterende scherm wat erg handig is 1MP meer, terwij De A520 iets compacter is.
A520 om diverse redenenquote:Op zondag 27 februari 2005 01:24 schreef Fuxl het volgende:
Als jij mocht kiezen? A520 of A95?
nee, de reden dat die A95 4 batt heeft zal eerder liggen aan het feit dat hij meer stroom verbruikt.quote:Op zondag 27 februari 2005 07:30 schreef Xilantof het volgende:
Ik zou juist voor de A95 gaan.
voor dat Scherpje laat mij voor die gaan.
de ene zoom minder is op te lossen met die 1 mp meer.
hij is compact zat naar mijn idee.
4 batterijen is geen punt, beetje gewicht in je hand is lekker, bovendien lijkt het me dat je langer kan fotograferen op 1 set batterijen.
ok ik weet er (nog) niet zoveel vanaf maar in mijn zoektocht heb ik een mooie gevonden en het een en ander opgestoken. wat ik zonder specs al kan melden:quote:Op zondag 27 februari 2005 16:57 schreef danni het volgende:
Ik wil ook een cameratje aanschaffen en heb me oog laten vallen op
de konica-minolta x31 (vanwege kosten overweging) of de iets duurdere modellen
(dus resp. "x31", "z10" en "Xg") tot 200,-
Mijn vraag is dus, wie heeft ervaring met deze camera's van minolta
En kan me iets vertellen over de kwaliteit ervan?
The canon powershot a75 is een tukkie godkoper, maar weet niet of ie beter is.
Hij is iig. een stuk groter dacht ik. En hij gebruikt 3-4 batterijen.
minolta x31
[afbeelding]
vs.
canon powershot a75
[afbeelding]
help please..
dat zei ik als leek ook al zonder een review gelezen te hebbenquote:Op zondag 27 februari 2005 17:38 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Geen ervaring met de camera, maar als ik een paar reviews lees zou ik voor de Canon gaan.
De Canon is iets groter en zwaarder door de 4 baterijen. Dit is niet altijd een nadeel, omdat een zwaardere camera over het algemeen beter in de hand ligt. Eigenlijk is het nogal afhankelijk waar je hem voor wil gebruiken. De minolta schijnt nogal last te hebben met scherpstelling in lichtslechte omstandigheden.
Canon
Minolta
Ok. dankje wel jullie beidenquote:Op zondag 27 februari 2005 17:38 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Geen ervaring met de camera, maar als ik een paar reviews lees zou ik voor de Canon gaan.
De Canon is iets groter en zwaarder door de 4 baterijen. Dit is niet altijd een nadeel, omdat een zwaardere camera over het algemeen beter in de hand ligt. Eigenlijk is het nogal afhankelijk waar je hem voor wil gebruiken. De minolta schijnt nogal last te hebben met scherpstelling in lichtslechte omstandigheden.
Canon
Minolta
Heb ik net gekocht alleen ik vindt de bediening nogals ingewikkeld...Maar ik was dan ook een klikklkak kamera gewend...quote:Op zondag 12 december 2004 20:57 schreef coolbabe het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera om foto`s van (voornamelijk) mijn kinderen te maken. Optische zoom vind ik erg handig, ook zou ik graag filmpjes (met geluid) kunnen maken. Ik wil de foto`s af laten drukken om in het fotoalbum te kunnen plakken.
Ik zit te twijfelen over de fuji finepix S5500 maar misschien is dat wat de hoog gegrepen. Ik weet het niet :-/
als je terugleest zie je dat ik al een Olympus C0765 heb gekocht en die bevaltquote:Op dinsdag 1 maart 2005 16:34 schreef Klonk het volgende:
@gewone man, weet niet of het mag van de mods, maar ik heb als je intresse hebt een powershot 75a te koop, ongeveer 9 maanden oud, om te voorkomen dat ik als spammerd word gezien, kijk maar even in V&A naar het topic van mij wat daarover gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |