Maar hij heeft nog steeds officieel nog niet bijgetekend of wel?quote:Guus Hiddink genomineerd voor prestigieuze Russische prijs
Datum: 12-feb-2008 12:34
Guus Hiddink (foto) maakt kans op de titel ‘Man van het jaar’. Hiddink is de eerste buitenlander in de Russische geschiedenis die genomineerd is voor deze prestigieuze prijs. De voetbaltrainer dankt zijn nominatie aan de prestaties die hij leverde met het nationale elftal. Volgens de organisatie van de prijs hebben deze geleid tot een ‘versnelde ontwikkeling van het Russische voetbal’.
Hiddink neemt het in de verkiezing op tegen personen uit de politiek, literatuur en filmwereld. (JvE)
In kannen en kruiken dus.quote:Ruslands 'man van het jaar'
FRANS VAN DEN NIEUWENHOF
EINDHOVEN - Guus Hiddink is als eerste buitenlander in de Russische geschiedenis genomineerd voor de titel 'Man van het Jaar'.
De prestigieuze verkiezing wordt op 29 februari gehouden tijdens een groot gala in Hotel President in Moskou. De andere genomineerden zijn personen uit de filmwereld, politiek en literatuur.
Volgens de jury dankt Hiddink zijn nominatie aan de 'resultaten en zijn persoonlijke bijdrage' die hebben geleid tot een versnelde ontwikkeling van het Russische voetbal. Het nationale elftal bereikte onder leiding van de Nederlandse bondscoach de eindronde van het EK, komende zomer.
Hiddink reist eind deze maand weer naar Moskou. Na het gala hoopt hij snel tot overeenstemming te komen over een nieuw contract tot medio 2010. De ondertekening daarvan is in wezen een formaliteit, stelt de coach. ''We zijn lang geleden al overeengekomen samen door te gaan richting het WK van 2010. Er was nog wat fiscale onduidelijkheid. Die lijkt nu uit de weg te zijn geruimd, omdat er een belastingverdrag bestaat tussen Rusland en Nederland. Ik voel er niks voor om in twee landen aangeslagen te worden.''
Met zijn nieuwe contract maakt Hiddink meteen duidelijk dat geruchten over een eventuele functie bij Ajax of SC Heerenveen aan hem voorbijgaan. ''Ik heb het uitstekend naar mijn zin in Rusland. We gaan dus nog mooi even door. Er is duidelijk de bereidheid om het voetbal in te richten naar een modernere leest. De mensen zijn open en welwillend, de basis voor een topsportklimaat is aanwezig.''
Hiddink wil, met steun van miljardair Roman Abramovitsj, in Rusland zo'n tachtig voetbalacademies laten bouwen. Daarbij ziet hij een voortrekkersrol weggelegd voor Nederlandse coaches. ''Die zouden de boel op poten moeten zetten en zichzelf vervolgens overbodig moeten maken. Uiteindelijk moeten de Russen het zelf doen.''
© Het Parool, 12-02-2008
quote:Hiddink langer in Rusland
MOSKOU - Guus Hiddink heeft zijn contract bij de Russische voetbalbond eindelijk verlengd. De Nederlandse bondscoach tekende bij tot juli 2010. De financiële details maakte de Russische bond maandag niet bekend.
Hiddink, sinds de herfst van 2006 in dienst bij de Russische bond, gaf in oktober al aan langer in Rusland te willen blijven, maar een officiële overeenkomst bleef tot nu toe uit.
De 61-jarige trainer neemt in juni met Rusland deel aan het Europees kampioenschap in Oostenrijk en Zwitserland. Het Oost-Europese land is ingedeeld bij titelverdediger Griekenland, Spanje e
quote:Hiddink nog steeds in wachtkamer
MOSKOU - Guus Hiddink heeft zijn nieuwe contract bij de Russische voetbalbond tot en met het WK van 2010 nog steeds niet met een handtekenig bekrachtigd. Dat zit de voormalige bondscoach van Oranje niet helemaal lekker.
,,Ik weet niet wat het probleem is. Maar ik heb wel een mondelinge overeenkomst. Voor mij is dat evenveel waard als een ondertekende verbintenis.''
Hiddink waarschuwde de Russische officials zondag voor onnodige commotie rondom zijn persoon bij het komende EK in Oostenrijk en Zwitserland. ,,Als ik tegen die tijd nog steeds mijn contract niet heb getekend, zullen alle Westerse media met mij over mijn toekomst willen praten. Dat kan de concentratie en de aandacht van mijn ploeg verstoren.''
Hiddink: ,,Het nieuwe contract is vrijwel gelijk aan het oude. Ik heb enkele verhalen gelezen dat ik meer geld en meer premies zou willen hebben. Maar dat is absoluut niet aan de orde. Ik kan het contract zo ondertekenen. De bal ligt bij de Russische voetbalbond en om welke reden dan ook laten ze mij wachten. Het zij zo.''
Hiddink benadrukte dat hij graag in functie wil blijven, ook als na het EK zijn contract nog steeds niet is geformaliseerd. ,,Maar ik ben niet bang om mijn baan te verliezen. Ik heb aanbiedingen genoeg van diverse clubs en nationale bonden. Maar ik wil doorgaan bij Rusland. We hebben de laatste achttien maanden veel progressie geboekt en dat werk wil ik voorzetten.''
quote:'Hiddink sprak met Chelsea'
Door ROGIER DEELSTRA
LONDEN/ROTTERDAM - Guus Hiddink heeft in het geheim gesprekken gevoerd met Chelsea. Dit weet de Engelse kwaliteitskrant The Guardian zondag te melden. De Achterhoeker, momenteel in dienst is als bondscoach van Rusland, moest de opvolger van de onlangs ontslagen Avram Grant worden. Het is nog altijd niet zeker of Hiddink na het EK in Oostenrijk en Zwitersland de Russen ook naar het WK van 2010 in Zuid-Afrika gaat proberen te leiden.
Enkele hoge bazen in de Russische voetbalbond (RFS) zijn niet onder de indruk van Hiddinks prestatie om zich te plaatsen voor het EK en willen wachten met een eventuele contractverlenging.
,,Na het EK zullen we weer gaan evalueren," liet minister van Sport en tevens baas van de RFS, Vitaly Mutko, weten. Saillant detail is dat het salaris van Hiddink in Moskou betaald wordt door Chelsea-eigenaar Roman Abramovich. Hiddink heeft in het verleden Chelsea om persoonlijke redenen een 'nee' verkocht.
quote:Guus fietst gewoon naar z'n werk
Door RENZE LOLKEMA
ROTTACH-EGERN - Een man van de wereld, een kosmopoliet die in elke uithoek zichzelf is en daardoor succesvol, een heer die zich in het Kremlin net zo thuis voelt als bij een visboer, die man blijkt uiteindelijk zo Achterhoeks als het maar kan. Guus Hiddink gaat gewoon op de fiets naar zijn werk, ook vlak voor het EK.
De Russen, met hun Hollandse bondscoach uit Varsseveld, zijn in voorbereiding op Euro 2008 neergestreken in het Zuid-Duitse Rottach-Egern, een idyllisch dorpje aan de Tegernsee, een meer dat glanst, verbijstert en ontspant.
Hiddink, 61 jaar alweer, vindt in deze omgeving de tweewieler het gerieflijkste vervoermiddel. Terwijl het team de bus neemt, stapt hij elke dag op de fiets naar het trainingsveld, zo’n drie kilometer van het vijfsterrenhotel dat voor anderhalve week is geboekt. Het is een ritje in alle rust. ,,En hij hoeft niet eens op slot. Niet nodig natuurlijk, in Duitsland hebben ze er altijd voor gezorgd dat er genoeg fietsen zijn.’’
In Rottach-Egern werken de Russen aan een droom. Zwoegen, ploeteren, dagelijks wordt de vermoeidheidsgrens verlegd. De liters zweet zijn het betaalmiddel om te proberen de groepsfase - Rusland zit in poule D met Spanje, Griekenland en Zweden - van het EK te overleven.
Sinds het uiteenvallen van de Sovjet-Unie lukte dat nog nooit op een groot voetbaltoernooi. Het thuisfront rekent zelfs op nog meer. ,,Euforisch is een groot woord, maar het neigt er wel naar,’’ zegt Hiddink op deze koele avond in Beieren.
Dat heeft een oorzaak, weet de bondscoach inmiddels. De basketballers van CSKA Moskou wonnen de Euro League, de handbalsters van Swesda Swenigorod de Champions League, de nationale ijshockeyploeg werd vorige maand voor het eerst in 22 jaar wereldkampioen, de voetballers van Zenit St. Petersburg veroverden de UEFA Cup, kortom, Russische atleten lijken deze zomer niet te stuiten.
Hiddink: ,,En daar komt nog bij dat Rusland het Eurovisie Songfestival won. In die sfeer denken sommigen dat wij nu Europees kampioen kunnen worden.’’
Hiddink werd twee jaar geleden keuzeheer van Rusland en wat hij toen aantrof riekte nog naar de tijd van toen, naar de tijd van de Sovjet-Unie, de tijd van het communisme.
,,Het was vooral bureaucratisch. In het begin was dat wennen. Bovendien was de stemming pessimistisch: het is al zolang niet gelukt iets groots te presteren. Het kopje ging al snel hangen. Bovendien speelde Rusland voetbal zoals ik dat niet wilde. Het liefst met de kont op de zestienmeterlijn en laat de voorhoede het maar uitzoeken.
,,Toen ik kwam, zei een van de oudere spelers tegen me: Je moet ons er gewoon uitgooien, je moet ons killen. Rigoureus te werk gaan dus, jonge jongens opstellen. Hij bevestigde wat ik wist, maar ik wilde niet alle ervaring uit het team snijden.’’
Op het EK heeft Rusland het jongste team van alle deelnemers. Hiddink lijkt de raad van de routinier ter harte te hebben genomen. ,,Maar je moet hier stap voor stap te werk gaan. Neem bijvoorbeeld een beloftencompetitie, zoals wij die in Nederland hebben. Die is er in Rusland niet. Het kan dus zijn dat jongens van 18, 19 jaar twee jaar lang niet aan voetballen toekomen en zodoende over de rand vallen. Zonde.
,,Aan die infrastructuur wordt nu gewerkt. Vroeger bestond de Sovjet-Unie uit landen als Oekraïne, Georgië, noem maar op. Overal was wel een talentje te vinden, waardoor je een erg sterk team kon samenstellen. Het moest dus opnieuw worden opgebouwd. Gelukkig zijn er sponsors gevonden en gaat het stap voor stap beter.’’
Een paar spelers uit de huidige selectie ontdekte Hiddink zelf toen hij met zijn staf de Russische competitie beter wilde leren kennen. Zodoende werden Roman Shirokov, Konstantin Zyrianov en de geblesseerde sterspeler Pavel Pogrebnyak international. Bovendien werd de ervaren goalie Vladimir Gabulov afgestoft en meegenomen naar het EK.
Namen die de Nederlandse liefhebber wellicht weinig zeggen, maar dat kan over een paar weken anders zijn. Hiddink: ,,In de bekerfinale zag ik ook iemand invallen, die beviel me enorm. Maar dat is iemand voor na het EK.’’
Hiddink lijkt overal te aarden. ,,Maar ik weet niet of ik overal kan werken. Als ik ergens wil werken, moeten de lijnen kort zijn. Ik wil verantwoording afleggen aan de president van de federatie, meer niet. In Zuid-Korea wilde ik een keer bijpraten met de president van de bond, maar die zei: ,,O nee, doe maar zoals je het zelf wilt. Het is hier al vijf keer mislukt, het is nu aan u.’’
Maar kan de globetrotter nou echt overal ter wereld werken? ,,Afrika lijkt me het enige werelddeel waar het gecompliceerd werken is. In mijn verleden heb ik bij Spaanse clubs met Afrikaanse spelers gewerkt en als die een interland hadden verloren, konden ze zomaar drie dagen wegblijven. Wat er precies aan de hand was, daar heb ik nooit echt een vinger achter kunnen krijgen. Tegen Afrika zal ik niet zo snel ja zeggen.’’
Hiddink is een kosmopoliet. Overal is thuis, thuis is overal. ,,Ik vind andere culturen interessant. Toen ik naar Rusland ging, ben ik eerst Tolstoj en Tsjechov gaan lezen, beroemde schrijvers uit de Russische literatuur. Of ik lees samenvattingen van beroemde boeken, gewoon om te verdiepen. Verder praat ik graag met mensen op de markt, in de straat, met kunstschilders.
,,In het westen denken veel mensen dat Poetin een dictator was. Russen zien dat anders, die zien dat in perspectief. Die weten waar Rusland vandaan komt en weten dat alleen een sterke leider zaken kan doen keren.’’
,,Ik kwam bijvoorbeeld een schilder tegen die karikaturen durft te maken. Onder Stalin, om maar iemand te noemen, hadden ze die nog moeten verstoppen, nu hoeft dat niet meer. Ik bedoel maar, de veranderingen in Rusland gaan stap voor stap. Net als in het voetbal.
,,Mijn assistent Aleksandr Borodyk was in de jaren 80 jaar in jaar uit topscorer van Dinamo Moskou. Toen het een seizoen een beetje tegenzat, kwam niet de president, maar zelfs de generaal bij hem langs. Of het niet eens tijd werd iets aan zijn doelpuntenproductie te doen, anders dreigde er een transfer naar het oosten. Dat soort dingen komt nu niet meer voor.’’
Het zijn de smakelijke anekdotes die Hiddink graag aanhoort als hij met een vuistdikke sigaar een goede maaltijd beëindigt. Kennis is macht, uiteindelijk.’’
Of het lang geleden is dat deze grote meneer zich klein heeft gevoeld? Hiddink: ,,Oef. Klein? Ik heb me wel eens eenzaam gevoeld. Na het ontslag bij Real Madrid of Valencia. Dat was onterecht en had andere redenen dan sportieve. Het bestuur speelde politieke spelletjes. Maar ik heb nooit gedacht: ik kom niet meer aan de bak. Als een trainer ontslagen wordt, heeft hij sowieso drie weken publiciteit, zeker in het topvoetbal.
,,Een werknemer van een fabriek in Drachten of Terneuzen met vier kinderen thuis die plots op straat staat, heeft het zwaarder dan wij. Stukken zwaarder zelfs.’’
Altijd werk dus voor Hiddink. ,,Maar ik kijk niet ver vooruit. Bondscoach van Nederland? Laat Van Marwijk het maar een paar jaar doen. Ik maak mijn karwei af in Rusland, tot en met 2010. Niemand hoeft rekening te houden met een voortijdig vertrek van mij.
,,Ik zie de jongens in mijn selectie groeien, dat is een fantastisch proces. Het is vallen en opstaan, stap voor stap dus. We hebben geluk gehad in de EK-kwalificatie, maar nu we hier eenmaal zijn, willen we presteren en daar mogen we ook op worden afgerekend. Dit toernooi zal het groeiproces alleen maar versnellen.’’
quote:
DE VOLKSAARDEN VOLGENS HIDDINK
Nederland (bondscoach 1995-1998)
,,Nederlanders kunnen lekker meepraten. Iedereen heeft overal een mening over. We kunnen ook enorm door blijven ouwehoeren. Vooral over voetbal. Dat gebeurt in andere landen ook, maar wij zijn daar wel erg goed in. Maar ik vind het prima, ik voel me nog altijd erg Nederlander.’’
Zuid-Korea (bondscoach 2000-2002)
,,Dat volk heeft een Latijnse inslag. Die kunnen gaan, die kunnen rennen, dat is onvoorstelbaar. Ze zijn bovendien emotioneel, emotioneler dan andere Aziatische landen. Erg intens. Als ik na tien zware trainingsblokken vroeg: ‘kunnen we nog meer aan?’ dan renden ze alweer. Als ze willen, zijn ze niet te stoppen.’’
Australië (bondscoach 2006)
,,Lomp is niet meteen het goede woord. Noem ze maar rude, rauw dus. Met jongens als Viduka, Cahill en Kewell was het geweldig communiceren. Op een gegeven moment komt Viduka naar me toe en zegt: ‘Trainer, je hebt toch een reputatie hoog te houden? Wat moet je dan met al deze lomperiken? We zijn 37 jaar niet op een WK geweest, we zijn wanhopig. Dat zegt toch alles?’ Ik heb toen tegen hem gezegd: ‘Als ik jou over vier weken weer zie en jij bent in staat geweest dat spek van je buik te laten rollen en iedereen hier in het vervolg dezelfde kleding draagt in plaats van in zwembroek, bermuda of op teenslippers aan de maaltijd te verschijnen, dan wil ik wel eens zien hoeveel ambitie er in deze ploeg zit.’ Een maand later zag ik Viduka terug: strak, helemaal strak. Ik heb hem meteen aanvoerder gemaakt. We gingen heel open, heel direct met elkaar om. Daarnaast blijken Australiërs enorme vechtjassen.’’
Rusland (bondscoach 2006-heden)
,,Russen zijn wel een beetje pessimistisch van aard. Ze zijn ook melancholisch. Maar net als in de normale maatschappij wordt dat ook bij de voetbalclubs steeds minder. Dat zal met het bureaucratische verleden te maken hebben, met het systeem. Ze hebben potentie, maar veranderingen voer je hier niet zomaar door. Stap voor stap dus een plan uitvoeren. Anders ontstaat er lijdelijk verzet.’’
quote:Hiddink irriteert zich aan uitspraken Vink
Door David Kuipers
Zaterdag, 14 juni 2008, 21:14
Scheidsrechter Pieter Vink heeft zich de woede op de hals gehaald van Guus Hiddink. De bondscoach van Rusland reageerde fel op een uitspraak van de arbiter, die zei liever zichzelf dan Oranje in de finale te zien. ``Hij is een dienende diender," reageerde Hiddink op de uitspraken van Vink voor de camera's van de NOS.
De Nederlandse trainer voorspelde ook alvast dat het toernooi voor Vink er nu op zit. ``Vink zal nu waarschijnlijk snel naar huis worden gestuurd, nadat ik hem in de wedstrijd tussen Zweden en Spanje geen strafschop zag geven." Hiddink doelde daarmee op een situatie waarbij de Zweed Johan Elmander Spanjaard David Silva hard onderuit kegelde in het strafschopgebied. Vink besloot geen strafschop te geven.
Wat? Oh van Griekenland met 1-0. Ik denk niet dat Hiddink daar beter van slaapt. Hij weet dat 'ze' graven.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 22:35 schreef Gordon_Shumway het volgende:
En gewonnen met de Russen
quote:Op woensdag 18 juni 2008 22:43 schreef okee6 het volgende:
Hij had zijn spits weer terug en een mindere tegenstander, dat scheelt. Ben benieuwd of Oranje ook aan Zweden kan tippen. Nederland leeft op een wolk immers, daar prikken de Russen snel doorheen. Hiddink doet het niet voor minder dan halve finales en heeft nog een appeltje te schillen met Nederland.
Dit is het Hiddink topic, maar hij heeft als coach wel wonderlijker dingen gedaan dan een zwevend voetbalteam op een dikke nederlaag te tracteren. De Zweden hadden met een beetje mazzel hier een echte wedstrijd van gemaakt. Komt Nederland ook op achterstand, kunnen we dat mooi vergelijken.quote:Op woensdag 18 juni 2008 22:45 schreef VoreG het volgende:
[..]![]()
![]()
Ik neem aan dat je het er om doet, want er is niemand die zo achtelijk is.
Inderdaad, Nederland heeft zich gewoon als 3e klasse amateurs op laten rollen door de Russen.quote:Op zondag 22 juni 2008 00:42 schreef golfer het volgende:
Zo zie je dat ervaring en levenswijsheid toch soms de boventoon kunnen spelen ten opzichte van een gouden pik en mazzel.
Bij Guus kan het geen geluk meer zijn, die man kan echt iets van het vak.
Guus blijkt dit alleen maar te kunnen met landen die voorheen niet konden voeballen.quote:
Hiddink komt altijd ver met teams die geen favoriet zijn.quote:
Het maatschappelijk rendement van nog een wedstrijd op het EK had zoiets met gemak kunnen betalen maar helaas de KNVB durfde zoiets niet aan natuurlijk.quote:Op zondag 22 juni 2008 01:43 schreef the_legend_killer het volgende:
Had Nederland hem maar een miljoen of 8 kunnen betalen
Ik niet.quote:Op zondag 22 juni 2008 01:46 schreef the_legend_killer het volgende:
[..]
Hiddink komt altijd ver met teams die geen favoriet zijn.
ALs Hiddink nou eens coach zal zijn van een top team dan zie ik hem gerust wel een EK of WK winnen
quote:Op zondag 22 juni 2008 01:17 schreef _Mike_ het volgende:
[..]
Guus blijkt dit alleen maar te kunnen met landen die voorheen niet konden voeballen.
Hiddink is nu een betere coach dan 10 jaar terug.quote:Op zondag 22 juni 2008 14:06 schreef Gordon_Shumway het volgende:
[..]
Ik niet.
Hiddink is op zijn best als ie met landen als Australie en Rusland kan werken.
Welk team zat je dan aan te denken, topteams pakken doorgaans wel de titel. En Guus heeft Nederland, volgens sommigen een topland, al eens gecoacht. Ook halve finale, dus dat maakt niet veel uit. Guus kan geen finales halen. Een goed excuus om dan maar een mindere ploeg te nemen en zich daar beter (lees: dik) voor te laten betalen.quote:Op zondag 22 juni 2008 01:46 schreef the_legend_killer het volgende:
[..]
Hiddink komt altijd ver met teams die geen favoriet zijn.
ALs Hiddink nou eens coach zal zijn van een top team dan zie ik hem gerust wel een EK of WK winnen
quote:Hotel-, vlieg- en koffiekosten Hiddink: 730.988 euro
Het hoge woord is er nu dan eindelijk uit en dat betekent dat Guus Hiddink (foto) op 18 juli zijn contractverlenging bij de Russische bond gaat ondertekenen. Dat maakte Sergei Kapkov, vice-voorzitter van de Russische voetbalbond, onlangs bekend in de Russische sportkrant Sovietski Sport.
Kapkov maakte ook van de gelegenheid gebruik om enkele financiële details uit het contract van Hiddink bekend te maken. Zo kreeg Hiddink voor de winst op Nederland tijdens het EK een vooraf afgesproken bonus van één miljoen euro. De stichting van Roman Abramovich, verantwoordelijk voor het salaris van Hiddink, betaalde de afgelopen periode ook de belastingen voor de Achterhoeker: 857.143 euro. Andere opvallende kostenplaats: 730.988 euro aan extra onkosten, bestaande uit hotelkosten, vliegtickets en cappuccino.
Overigens gaat Hiddink in zijn nieuwe contract niet meer verdienen. Hij vroeg en kreeg wel een hoger salaris voor zijn assistenten Aleksandr Borodjoek en Igor Korneev. (HM)
quote:
Ja was erg boeiend.quote:
Inderdaad, nu ben ik nog meer geneigd om te denken dat hij gewoon een echt toneelstukje op poten zet.quote:Op donderdag 10 juli 2008 22:00 schreef tong80 het volgende:
[..]
Ja was erg boeiend.
Je zag hem echt anders dan zijn imago zegt.
Dominant, autoritair en nors.
Verder geen vleugje humor te ontdekken
quote:Hiddink krijgt 3 miljoen voor EK
MOSKOU - Guus Hiddink heeft een premie van drie miljoen euro gekregen voor het voor Rusland succesvol verlopen EK voetbal. Dat heeft de nationale bond van het land woensdag gezegd. Met de Nederlandse bondscoach drong Rusland de afgelopen zomer door tot de halve finale, waarin het verloor van de latere kampioen Spanje. Een ronde eerder had Rusland gewonnen van Nederland.
Hiddink heeft met de Russische voetbalbond een mondeling akkoord voor contractverlenging tot het WK van Zuid-Afrika in 2010. De partijen gaven te kennen te verwachten dat de verbintenis binnen tien dagen officieel wordt ondertekend. De Russische spelers ontvingen ook een aardig bedrag: 370.000 euro. (ANP)
Kan hij mooi wat achterstallige belastinggeld aflossen.quote:
Mooi erebaantje idd.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 19:31 schreef sjimz het volgende:
Gaat even voor een half jaartje wat extra centjes in Engeland opstrijken.
Ik twijfelde, maar dit staat op VI.quote:Op dinsdag 10 februari 2009 20:49 schreef golfer het volgende:
Haal dat misschien maar uit de TT dan.
En op Teletekst staat dat Chelsea en Hiddink in gesprek zijn. Dus nog niks zekerquote:Hiddink mag van Rusland als interim naar Chelsea
Chelsea wil Guus Hiddink aanstellen als interim-coach. De Londense club bevestigt op de eigen website dat de Russische bond (RFS) toestemming heeft gegeven met de bondscoach van Rusland te praten.
Hiddink zelf is in gesprek met Chelsea, dat op zoek is naar een nieuwe coach nadat maandag Luiz Felipe Scolari werd ontslagen. 'Als het een andere club was geweest, dan had ik direct nee gezegd. Maar Chelsea is anders, omdat ik een goede relatie heb met de eigenaar', wijst Hiddink naar zijn band met eigenaar Roman Abramovitsj. 'Ik zou graag willen helpen als ik daartoe in staat ben.'
Dat lijkt dus geen probleem, ook al is Hiddink momenteel in dienst van de Russische voetbalbond. De 62-jarige trainer staat nog tot de zomer van 2010 bij de RFS onder contract en probeert met de Russen kwalificatie voor het WK van 2010 in Zuid-Afrika te bewerkstelligen.
'Dit (de interim-job bij Chelsea, red.) is alleen voor de komende twee, drie maanden totdat het seizoen voorbij is. Ik zal mijn baan bij de Russische bond niet opzeggen. Daar is geen sprake van. Toen ik in Rusland aan de slag ging, wist ik dat het een langetermijnproject was. En dat wil ik ook afmaken', aldus Hiddink.
quote:Having Hiddink as a temp would be like having Obama covering a politics lesson. We just can't complain.
Schattig.quote:Overigens gaat Hiddink in zijn nieuwe contract niet meer verdienen. Hij vroeg en kreeg wel een hoger salaris voor zijn assistenten Aleksandr Borodjoek en Igor Korneev.
quote:Abramovich wil Hiddink snel op bank
Door MARCEL VAN DER KRAAN
LONDEN - Na vier trainers en 27 miljoen aan afkoopsommen komt Chelsea-eigenaar Roman Abramovich alsnog bij Guus Hiddink uit. ,,Als het kan, wil ik de club helpen.’’
Zaterdag 21 februari moet Guus Hiddink, als het aan Roman Abramovich ligt, in de dug-out van Chelsea plaatsnemen als de nieuwe hoofdcoach. Uit tegen Aston Villa, om kwart voor een 's middags, begint dan het zoveelste hoofdstuk in het epos van Guus Hiddink.
De slagader in het voetballeven van Hiddink liep al een tijdje via de Achterhoek tussen Moskou en Londen. Sinds gistermiddag wordt hard gewerkt aan een stevige by-pass, die het Chelsea van Abramovich van nieuw bloed moet voorzien. Wat de Braziliaan Scolari niet kon, moet Hiddink wel voor elkaar krijgen: een landstitel of de Champions League winnen.
Dat de op een na rijkste Rus ter wereld de Nederlander 24 uur geleden heeft gevraagd hoofdtrainer te worden van het voetbalbolwerk op Stamford Bridge is geen verrassing. Hiddink onderhoudteen warme band met Abramovich, die ook nog eens de helft van zijn salaris als bondscoach van Rusland betaalt.
Lang hoopte Abramovich alleen gebruik te hoeven maken van Hiddinks adviezen. Met de 62-jarige oefenmeester als opperhoofd van het Russische nationale team en andere grote namen beschikbaar voor Chelsea (Mourinho, Grant, Ten Cate, Scolari), wilde de miljardair op twee fronten successen boeken. Zowel Chelsea als Rusland moest een nieuwe voetbalgrootmacht worden.
Met Rusland heeft Hiddink die stap al gemaakt door de nationale ploeg, tot genoegen van Abramovich, op het EK naar de halve finales te loodsen. In Engeland moet nu het tweede karwei worden geklaard.
In het Turkse Belek, waar hij met de Russische nationale ploeg was neergestreken voor een trainingskamp, kwam de wereld gistermiddag op zijn kop te staan. Hiddink voerde er telefonische besprekingen met de Russische voetbalbond en de top van Chelsea.
,,Ik moet bekennen dat dit een gecompliceerde situatie is,'' zei Hiddink tegen de Russische verslaggever van het persbureau Reuters. ,,Het gaat hier om Rusland en Chelsea. Tegen elke andere club had ik direct nee gezegd. Maar Chelsea is een apart geval omdat ik zo'n goede relatie heb met de eigenaar van de club. Dus als het kan, ben ik bereid de club te helpen.''
Op de vraag of hij in eerste instantie was gevraagd adviseur te worden van de technische staf van Chelsea, antwoordde Hiddink: ,,Nee, het gaat nu om een volledige job als trainer. Een baan waarbij ik er elke dag moet zijn. Maar in principe voor de duur van drie maanden. Tot het einde van dit seizoen dus.''
Abramovich maakte maandag de weg al vrij door de Russische voetbalbond toestemming te vragen om Hiddink tijdelijk naar Londen te halen. Hiddink wil ook nog met zijn bazen om de tafel zitten voordat hij aan de slag gaat. ,,Ik zou eigenlijk vanuit Turkije naar Nederland vliegen aan het einde van ons trainingskamp (vandaag, red.). Maar het ziet er nu naar uit dat ik rechtstreeks naar Moskou ga om overleg te voeren met president Mutko.''
Hiddink ziet geen probleem in het tijdelijk combineren van zijn twee banen. ,,Het spreekt voor zich dat ik bij de Russische ploeg zit als Rusland een interland (WK-kwalificatie) heeft. In die periode moet ik mijn handen vrij hebben voor het coachen van de Russen, maar dat moet kunnen. Want rond die interlands zijn er geen competitiewedstrijden.'' Hij heeft eerder twee bazen tegelijk gediend. ,,Een paar jaar geleden deed ik Australië en PSV tegelijk. Ik weet wat er van me wordt verlangd en wat er op mij afkomt.''
De verleiding zal straks groot zijn voor Abramovich om de Nederlander in Londen te houden als hij succesvol is bij Chelsea. Abramovich heeft sinds 2003, toen hij de club kocht, al 750 miljoen euro in de 'Blues' geïnvesteerd. Hiddink wil Rusland echter naar het WK 2010 brengen en geeft die baan niet op: ,,Geen denken aan.''
Toch is niets uitgesloten bij Abramovich, voor wie Chelsea zijn allergrootste liefde vormt. Rusland moet na de zomer nog twee interlandweken afwerken. Na 14 oktober heeft Hiddink zijn handen vrij tot de zomer van 2010. En Abramovich krijgt altijd zijn zin. Na vier trainers en 22 miljoen euro aan afkoopsommen heeft hij eindelijk de 'right man for the job'.
Open die flessen wodka maar, het is definitief.quote:Hiddink bevestigt interimbaan bij Chelsea
Sport - door Redactie op 11-02-2009 @ 11:48
Sport Guus Hiddink heeft vandaag bevestigd dat hij als interimcoach aan de slag gaat bij Chelsea. "Het is een vriendendienst", zei de bondscoach van Rusland tegen Radio 538. Hiddink werd persoonlijk benaderd door de Russische clubeigenaar Roman Abramovitsj. "Abramovitsj doet zo veel voor het Russische voetbal dat ik iets terug wilde doen."
Hiddink denkt dat hij de tijdelijke functie bij Chelsea goed kan combineren met het bondscoachschap van Rusland. "We spelen eind maart twee kwalificatiewedstrijden en daarna weer in juni. Tussendoor kan het en daarna is de competitie in Engeland afgelopen." Hij verblijft op dit moment met de Russen voor een trainingskamp in Turkije. "Een dezer dagen ga ik naar Londen. Ik verwacht volgende week op het veld te staan."
Over een langer verblijf heeft Hiddink nog niet echt nagedacht. "Er zijn twee scenario's. Of het gaat slecht en ze zeggen: 'ga maar weer terug naar het Oosten' of het gaat goed, maar dat is toch nog te ver vooruit gedacht."
Chelsea zocht een nieuwe coach na het ontslag van Felipe Scolari.
Carvalho en Terry lopen er ook nog.quote:Op woensdag 11 februari 2009 12:46 schreef DJ_Ryow het volgende:
Alex zal wel een basisplek krijgen nu
Hij heeft met minder dan Chelsea veel succes gehad. In korte tijd.quote:Op woensdag 11 februari 2009 19:38 schreef sjimz het volgende:
Ik ben benieuwd of hij in een half jaar nog voor een impuls kan zorgen.
Ineens lees ik allerlei quotes (Ranieri, Iaquinta), dat ze toch niet meer zo zeker zijn van de kwartfinalequote:Op woensdag 11 februari 2009 19:50 schreef Dos37 het volgende:
Ik ben ook benieuwd we zullen het wel zijn. Volgende ronde van de Champions League Chelsea - Barca
quote:‘Ik mag hem, Abramovich’
Door CHRIS VAN NIJNATTEN
[ INTERVIEW] In het trainingskamp van de Russische federatie in Turkije kreeg Guus Hiddink een aanbod dat hij niet kón weigeren. Roman Abramovich vroeg hem Chelsea uit de brand te helpen, als tijdelijk opvolger van Luiz Felipe Scolari. En juist tegen de Russische miljardair zegt Hiddink geen nee.
De Achterhoeker combineert het werk in Londen de komende maanden met zijn baan als bondscoach van Rusland. Komend weekeinde zit Hiddink voor het eerst op de tribune, als Chelsea op Vicarage Road uitkomt tegen Watford in het FA Cup-toernooi. Daarna begint het echte werk. ,,Heel uitdagend, dit.’’
Gaat hiermee een wens in vervulling; ooit nog één keer werken in de Premier League?
Hiddink: ,,De tijd van dromen heb ik gehad. Laat ik het zo zeggen; ik vind dit uiteraard mooi, maar ik blijf er wel nuchter onder. Het overkomt me gewoon.’’
Hoe is dat dan precies gegaan? Wanneer kwam Chelsea bij Hiddink terecht?
,,Dat lijkt allemaal zo logisch, hè? Toch ging er even tijd overheen. Op maandag namen ze afscheid van Scolari. Pas op die dag ook zijn ze gaan denken over een oplossing, heb ik begrepen. Ze wilden eerst intern een oplossing zoeken. Daar kwamen ze niet aan uit. Toen werd mijn naam genoemd.’’
Eervol, toch?
,,Ja. Maar ik stond niet te trappelen. Ik hoefde niet per se. Ik heb mijn werk als bondscoach bij de Russische federatie en heb ook veel werk aan de ontwikkeling van het Russische voetbal in de breedte. Over heel de natie worden daar initiatieven ontplooid waar ik verantwoordelijk voor ben. Dat werk is me dierbaar.’’
Maar een paar maanden Chelsea was onweerstaanbaar?
,,Het was aantrekkelijk, zeker. Maar ik was hier niet aan begonnen als de heer Abramovich hier niet bij betrokken was geweest. Ik zou het ook voor geen enkele andere club dan Chelsea gedaan hebben’’
Belde Abramovich met de vraag om naar Londen te komen?
,,Nee, dat deed zijn naaste medewerker. Ik sprak Abramovich pas toen de overeenkomst beklonken was.’’
Zijn jullie vrienden?
,,Dat is een groot woord. Vrienden heb je niet zo veel. We hebben een professionele relatie met veel wederzijds respect. Ik mag hem, Abramovich. Aan hem hangen de cliché’s van de Russische miljardair. Maar in de persoonlijke contacten met hem, blijft er van die cliché’s helemaal niets overeind. Hij is een liefhebber die het voetbal graag vooruit helpt met zijn geld en visie. Hoewel hij inmiddels ook wat last heeft van de economische crisis, geloof ik.’’
Hoe is jullie relatie dan precies?
,,In de professionele sfeer is hij een soort van werkgever voor me. Hij betaalt me voor de verdere uitbouw van het Russische voetbal. Daarnaast springt hij de Russische voetbalbond bij omdat daar financiële problemen zijn. Ook langs die kant verzilvert hij voorlopig mijn contract.’’
Daarom heeft de Russische voetbalbond niet geprotesteerd tegen jouw bijbaan?
,,Het zal zeker een rol gespeeld hebben, ja, haha. Maar ik blijf bondscoach hoor. Ik zit de komende interlands gewoon op de bank. Dat werk is veel te leuk om los te laten. En alle betrokkenen zijn tevreden, de bond, de internationals, mijn assistenten en Abramovich willen dat ik doorga.’’
Ga je nu tijdelijk in Londen wonen?
,,Ja, dat moet wel. Een maand of drie, vier. Daarna moet de klus geklaard zijn. Het werken zal niet gemakkelijk worden. Chelsea wil zich hoe dan ook kwalificeren voor de Champions League. Dat is de opdracht. Het is een mooie uitdaging, die te doen moet zijn als je kijkt naar de sterkte van de selectie.’’
Wanneer meld je je in Londen?
,,Ik zal er aankomend weekeinde tegen Watford al zijn om te kijken. Mogelijk zit ik in de wedstrijd daarop, uit tegen Aston Villa, al op de bank. Er is niet veel tijd. Aston Villa, Manchester United, Arsenal en Liverpool zijn de concurrenten. Dan weet je dat je geen rustig voorjaar tegemoet gaat.’’
En daarna?
,,Dat weet je nooit. In principe keer ik dan terug naar de Russische federatie. Ik ga nu niet te veel praten over wat er daarna gebeurt. Ik wil met de Russische ploeg naar het WK van 2010. Dat staat vast.’’
Stop je ooit nog een keer met werken?
,,Dat werd me tien jaar geleden ook al gevraagd, toen ik uit Spanje kwam. Ik denk dat ik na het WK in Zuid-Afrika stop. Dan ga ik lekker op mijn Harley Davidson rondrijden en word ik actief als ambassadeur voor de firma Nike. Daarnaast ben ik op privé-basis bezig met een initiatief in Tanzania. Dat is nog heel prematuur. Ik ben daar door een paar mensen benaderd om er een project op te zetten voor jonge kinderen waarin voetbal en onderwijs elkaar versterken. Iets simpels, maar wel heel zinvol. Daar wil ik na 2010 een behoorlijk deel van mijn tijd aan besteden.’’
Maar eerst nog even de Premier League in.
,,En met volle kracht, heel uitdagend is dat. Kijken of ook dat lukt, ik heb er veel vertrouwen in. Het zou niet de eerste moeilijke opdracht zijn, die me uiteindelijk lukt.’’
Hij is hoofdredacteur van de sportafdeling geloof ik, gaat best aardig tot nu toe.quote:Op donderdag 12 februari 2009 01:13 schreef tong80 het volgende:
Ben wel benieuwd hoe ie het gaat doen
quote:Op zondag 22 juni 2008 15:53 schreef RayMania het volgende:
Europa.
Azië.
Australië.
Afrika.
Noord-Amerika.
Zuid-Amerika.
Al op de helft van complete wereldverovering.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |