abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 november 2004 @ 12:29:26 #1
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_23625936
Hét bewijs dat "God" en Allah niet bestaan (bovennatuurlijke ervaringen door niet-christenen/niet-moslims).

Heel veel mensen, ook niet-christenen, niet-moslims en niet-joden, menen bovennatuurlijke ervaringen te hebben gehad.

Nu kan je je natuurlijk de vraag stellen waarom zou een God mensen (niet-christenen, niet-moslims, niet-joden) willen helpen waar hij zo'n hekel aan zou hebben.

Dit is dan dus een bewijs dat de God in de bijbel (maar "God" genoemd in de topic titel) en de God in de koran niet bestaan.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
pi_23625972
Bewijs tegen godheden bestaat niet. Daarbij kun je al dat soort flauwe denkspelletjes omzeilen met: "God werkt in mysterieuze wegen."
Ik en mijn leger van stokstaartjes.
  zondag 28 november 2004 @ 12:36:15 #3
60090 Akkersloot
pi_23626074
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:31 schreef Karboenkeltje het volgende:
Bewijs tegen godheden bestaat niet. Daarbij kun je al dat soort flauwe denkspelletjes omzeilen met: "God werkt in mysterieuze wegen."
Ik heb het dan ook over de God van de bijbel en de God van de koran. Bovennatuurlijke ervaringen moeten immers aantonen dat er iets meer bestaat "tussen hemel en aarde". En aangezien door bovennatuurlijke ervaringen mensen geholpen worden die geen christen en geen moslim zijn bewijst dat dat het haatdragende opperwezentje verzonnen door de geesteszieke schrijvers van de bijbel en de koran niet bestaat.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
pi_23626130
Of het haatdragende opperwezen kijkt Zelf niet zo nauw naar de religies van de mensen waarbij Hij wonderen aflevert of er zijn andere haatdragende opperwezens die Hun eigen doelgroep op bovennatuurlijke wijze bedienen.
  zondag 28 november 2004 @ 12:42:07 #5
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23626182
god is almachtig volgens de boeken. dan zou hij dus in staat moeten zijn om een steen te maken die zo zwaar is dat hij hem niet meer kan tillen. kan hij de steen niet maken is ie niet almachtig. kan hij hem niet optillen, dan ook niet.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 28 november 2004 @ 12:46:16 #6
44546 EmilioW
Eigenlijk zonder de W
pi_23626261
Je hoeft niet te bewijzen dat iets wat er niet is er niet is.

Als je dat gaat proberen te bewijzen ben je zelf verwikkeld in the game van die gasten.

Gewoon heel dat gezeik negeren.
Zoutloos
  zondag 28 november 2004 @ 12:49:23 #7
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_23626309
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:29 schreef Akkersloot het volgende:
Nu kan je je natuurlijk de vraag stellen waarom zou een God mensen (niet-christenen, niet-moslims, niet-joden) willen helpen waar hij zo'n hekel aan zou hebben.
Volgens mij staat er in de bijbel juist dat God van alle mensen houdt, maar als de mensen niet voor hem kiezen, gaan ze automaties verloren.
Maar ja, verschillende theologen denken daar weer anders over
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
  zondag 28 november 2004 @ 12:50:53 #8
41684 wadgem
Vvvbwleargh.
pi_23626329
Dat is geen bewijs, want misschien heeft zo'n God wel besloten om aan een niet-gelovige te verschijnen om een of andere ongrijpbare reden.
Proberen gelovigen om te lullen is nutteloos, en een verspilling van je energie.

[ Bericht 8% gewijzigd door wadgem op 28-11-2004 12:56:36 ]
Anatidaephobia
The fear that somewhere, somehow, a duck is watching you.
pi_23626466
quote:
Hét bewijs dat "God" en Allah niet bestaan (bovennatuurlijke ervaringen door niet-christenen/niet-moslims).

Heel veel mensen, ook niet-christenen, niet-moslims en niet-joden, menen bovennatuurlijke ervaringen te hebben gehad.

Dit is dan dus een bewijs dat de God in de bijbel (maar "God" genoemd in de topic titel) en de God in de koran niet bestaan.
Mja, als je dit een bewijs noemt, heb je het idee van een geloof niet begrepen. Ben ze sterker van je gewend.
pi_23626497
quote:

Staat een hoop ongefundeerde hersenspinsels. Ik heb wel een mooi vraagstuk voor je. Bedenk je in 1e instantie eens dat God geen persoon is en daar ook niet mee valt te vergelijken, het is voor een mens makkelijker het zo te begrijpen ivm gebeden ed. Ook de veroordeling van God op jouw "daden" wordt op die manier concreet en persoonlijk. Denk je eens in dat God groter is dan jij met je menselijke verstand ooit kan reiken en vermenigvuldig dat met het hoogste getal dat jij kunt bedenken. Probeer dan geloven in God niet te vergelijken met geloven in Sinterklaas.

God heeft ons de vrije wil gegeven, wat zou er gebeuren wanneer God zou ingrijpen in de Schepping? Dan zou de Schepping nooit bestaan, de vrije wil is weg. Ik denk dat God zoals wij Hem nu kennen vooral een literature basis heeft en zich openbaart naarmate de ontwikkeling vordert. Wij als mensen staan in de kinderschoentjes, echt waar. Bekijk maar eens een documentaire over Chimpansees.
pi_23626565
quote:
God heeft ons de vrije wil gegeven, wat zou er gebeuren wanneer God zou ingrijpen in de Schepping?
Daar zouden heel veel natuurkundigen het niet mee eens zijn
  zondag 28 november 2004 @ 13:06:03 #12
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23626571
gelukkig gaat het om een geloof en geen wetenschap. dus....
  zondag 28 november 2004 @ 13:06:43 #13
60090 Akkersloot
pi_23626580
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:39 schreef Karboenkeltje het volgende:
... of er zijn andere haatdragende opperwezens die Hun eigen doelgroep op bovennatuurlijke wijze bedienen.
In dat geval is het ook een bewijs dat de God omschreven in de bijbel en de God omschreven in de koran niet bestaan. Volgens de bijbel en de koran is er immers maar één God.

Waarom zou een andere opperwezen overigens haatdragend zijn ?
pi_23626582
dat Allah niet bestaat kun je niet bewijzen... je kunt je zintuigen er niet bij gebruiken
Het is net als liefde...die kan je ook niet bewijzen
pi_23626610
quote:
Ik denk dat God zoals wij Hem nu kennen vooral een literature basis heeft en zich openbaart naarmate de ontwikkeling vordert
Je kunt het overigens ook de andere kant omdraaien: misschien dat we ooit zo ontwikkeld worden dat we inzien dat het idee "God" puur opvulling is van een existentieel iets, en dat het fysische bestaan van God niet bestaat.
quote:
Wij als mensen staan in de kinderschoentjes, echt waar
Dat is een drogreden. Wordt vaak gebruikt om te proberen om aan te tonen dat de wetenschap het altijd zal afleggen tegen religie. Bovendien is het popi, om de mystiek in de wereld te houden. Wat niet wil zeggen dat het niet zo is. Maar toch, ben een beetje vies van zulke uitspraken. Het gooit een heel stuk respect tov van de huidige wetenschap weg.
  zondag 28 november 2004 @ 13:08:42 #16
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_23626612
De Logica roept al eeuwen, dat je een negatieve stelling niet kunt bewijzen. Het zoveelste kolder-topic van heer A. dus...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 28 november 2004 @ 13:11:39 #17
60090 Akkersloot
pi_23626653
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:46 schreef EmilioW het volgende:
Je hoeft niet te bewijzen dat iets wat er niet is er niet is.

Als je dat gaat proberen te bewijzen ben je zelf verwikkeld in the game van die gasten.

Gewoon heel dat gezeik negeren.
Een jaartje terug was er onder WFL een topic over omkering van de bewijslast. Kan het via de zoek funktie helaas niet terug vinden.

Met het argument waar de bewijslast ligt kan je dat gezeik gemakkelijk negeren.
  zondag 28 november 2004 @ 13:12:40 #18
60090 Akkersloot
pi_23626673
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De Logica roept al eeuwen, dat je een negatieve stelling niet kunt bewijzen. Het zoveelste kolder-topic van heer A. dus...
Dus ook dat topic over waar de bewijslast ligt?

De zoveelste kutopmerking van de Lord V. dus.
pi_23626697
Dit topic is gewoon zinloos
Je kan niks bewijzen
hier kan gewoon een slotje op...
  zondag 28 november 2004 @ 13:19:34 #20
60090 Akkersloot
pi_23626773
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:14 schreef DjDev het volgende:
Je kan niks bewijzen
Niemand hoeft te bewijzen dat de god van de bijbel en de god van de koran niet bestaan. Dat zou immers omkering van de bewijslast zijn.

Het topic gaat over aanvoering van een argument tegen het bestaan van "god" en allah.
  zondag 28 november 2004 @ 13:21:15 #21
102184 Zeuxis
What the fok!!!
pi_23626802
quote:

Niet dat ik in de God van het huidige christendom of Islam geloof, Maar dit is geen bewijs!!!
Praat maar eens met een lid van b.v. een pinkster gemeente.
Hij/zij zal je gelijk wijzen op het bestaan van demonen en machten en krachten van de duisternis.
Of het feit dat de duivel zich soms als engel des lichts zal manifesteren.
Ik vindt dit een vrij slap argument voor een bewijs tegen het bestaan van een God.
En zoals eerder opgemerkt. Het kan sterker A.

erg beleefd allemaal :r
pi_23626827
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:19 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Niemand hoeft te bewijzen dat de god van de bijbel en de god van de koran niet bestaan. Dat zou immers omkering van de bewijslast zijn.

Het topic gaat over aanvoering van een argument tegen het bestaan van "god" en allah.
Waar haal je die argumenten tegen het bestaan van "god" en allah...Je kan je zintuigen er niet bij gebruiken
  zondag 28 november 2004 @ 13:25:15 #23
60090 Akkersloot
pi_23626873
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:22 schreef DjDev het volgende:
Waar haal je die argumenten tegen het bestaan van "god" en allah...Je kan je zintuigen er niet bij gebruiken
Toch een opmerking van iemand aan wie de inhoud van het topic "omkering van de bewijslast" ontgaan is.
pi_23626925

Als god niet bestaat, dan kunnen we Jezus zien als een groot en wijs iemand die voor de mensen
een manier heeft bedacht, hoe wij het besten met elkaar zouden kunnnen omgaan en leven.

zondag 28 november 2004 @ 13:33:43 #25
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_23627030
Je kunt het niet bestaan van iets wat niet bestaat niet bewijzen.

Wat je wel kunt doen is wetenschappelijk mogelijkheden uitsluiten om ervoor te zorgen dat gelovigen met absurde redenaties zich door allerlei bochten en vernauwingewn moeten wringen om zijn bestaan recht te houden. Daardoor wordt hun geloof\religie zo belachelijk dat anderen het niet meer als geloofwaardig zullen zien en het ook niet zullen aanhangen.

Zoals gezegt acht ik het al bewezen dat de god-entiteit van het OT niet bestaat omdat deze de wetten van de natuurkunde zou doorbreken en aangezien we dit nog niet hebben zien gebeuren met een betrouwbare onpartijdige bron als concreet bewijs kunnen we deze zo uitsluiten (tot het daadwerkelijk zou gebeuren).
I mean no harm
pi_23627128
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:42 schreef zoalshetis het volgende:
god is almachtig volgens de boeken. dan zou hij dus in staat moeten zijn om een steen te maken die zo zwaar is dat hij hem niet meer kan tillen. kan hij de steen niet maken is ie niet almachtig. kan hij hem niet optillen, dan ook niet.
en als tie hem nou wel kan maken, en dan zijn kracht vergroot en dat ding optilt
pi_23627177
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:33 schreef pomtiedom het volgende:
Je kunt het niet bestaan van iets wat niet bestaat niet bewijzen.

Wat je wel kunt doen is wetenschappelijk mogelijkheden uitsluiten om ervoor te zorgen dat gelovigen met absurde redenaties zich door allerlei bochten en vernauwingewn moeten wringen om zijn bestaan recht te houden. Daardoor wordt hun geloof\religie zo belachelijk dat anderen het niet meer als geloofwaardig zullen zien en het ook niet zullen aanhangen.

Zoals gezegt acht ik het al bewezen dat de god-entiteit van het OT niet bestaat omdat deze de wetten van de natuurkunde zou doorbreken en aangezien we dit nog niet hebben zien gebeuren met een betrouwbare onpartijdige bron als concreet bewijs kunnen we deze zo uitsluiten (tot het daadwerkelijk zou gebeuren).
Is het wetenschappelijk bewezen, dat de manier van nu leven en hoe wij denken en omgaan de weg is.
pi_23627187
Je stelt een vraag als bewijs. Daar klopt iets niet.
  zondag 28 november 2004 @ 13:46:58 #29
60090 Akkersloot
pi_23627230
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:21 schreef Zeuxis het volgende:
Praat maar eens met een lid van b.v. een pinkster gemeente.
Of dat bijvoorbeeld een lid van een pinkster gemeente wel of niet gevoelig is voor een bewijs, bewijst nog niets. Toch sterk dat demonen mensen zouden willen helpen.
pi_23627254
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:44 schreef jpzegthallo het volgende:
Je stelt een vraag als bewijs. Daar klopt iets niet.
Dat klopt, maar denk er toch maar eens over na.
pi_23627276
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:40 schreef jaaplangestok het volgende:

[..]

en als tie hem nou wel kan maken, en dan zijn kracht vergroot en dat ding optilt
Of Hij heeft gewoon schijt aan hypothetische paradoxjes die ontsproten zijn aan nietige mensenbreintjes.

Dat zou ik doen, als ik God was.
  zondag 28 november 2004 @ 13:50:16 #32
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23627277
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:40 schreef jaaplangestok het volgende:

[..]

ook dan is hij niet in staat een steen te maken die zo zwaar is dat hij hem niet kan tillen. daar gaat de almachtigheid.
  zondag 28 november 2004 @ 13:50:56 #33
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_23627286
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:44 schreef Lammie het volgende:

[..]

Is het wetenschappelijk bewezen, dat de manier van nu leven en hoe wij denken en omgaan de weg is.
Dat is geen wetenschappelijk vraagstuk, dat is een vraagstuk waar enkel met een mening op kan worden geantwoord.
I mean no harm
  zondag 28 november 2004 @ 13:51:23 #34
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23627293
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:50 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Of Hij heeft gewoon schijt aan hypothetische paradoxjes die ontsproten zijn aan nietige mensenbreintjes.

Dat zou ik doen, als ik God was.
als er iets hypothetisch is is het god wel. imo is god gemaakt door mensen en niet andersom.
pi_23627350
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:51 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

als er iets hypothetisch is is het god wel. imo is god gemaakt door mensen en niet andersom.
Ah, een stelling in het bevestigende. Die behoren wèl bewezen te worden. Ga je gang.
  zondag 28 november 2004 @ 13:56:16 #36
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23627374
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:54 schreef Karboenkeltje het volgende:

[..]

Ah, een stelling in het bevestigende. Die behoren wèl bewezen te worden. Ga je gang.
bewijs en feit is dat de boeken waar deze drie bovengenoemde godsddiensten aan voldoen geschreven zijn door mensenhanden, ontsproten uit nietige mensenbreintjes (zoals jij het zo prettig wist te verwoorden)
pi_23627405
god en allah zijn dezelfde er is er maar een de woorden zijn verschillend door de talen die de mensen hebben . geloof schept bij mensen een hoop waarom zou je niet in god geloven het is toch veel fijner om in een god te geloven en ergens op te hopen ergens naar toe te kunnen leven iets goeds in je leven te doen wat is er zo slecht er aan . als je toch twijfeld waarom ga je het zelf niet onder zoeken door de koran of de bijbel te lezen lees en vergelijk ze en dan zul je het zelf begrijpen want dit is iets wat je zelf moet doen niemand kan jou zeggen vertellen wat wel of niet bestaat je kan je zituigen wel bij gebruiken zintuigen zijn niet alleen zien voelen en ruiken
pi_23627417
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:56 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

bewijs en feit is dat de boeken waar deze drie bovengenoemde godsddiensten aan voldoen geschreven zijn door mensenhanden, ontsproten uit nietige mensenbreintjes (zoals jij het zo prettig wist te verwoorden)
En welke betrouwbare en objectieve bron heb jij die onweerlegbaar aantoont dat geen enkele godheid ook maar iets met die geschriften te maken heeft gehad?
pi_23627454
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:50 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Dat is geen wetenschappelijk vraagstuk, dat is een vraagstuk waar enkel met een mening op kan worden geantwoord.
Okee stel God maakt voor jou een kiezelsteen die jij vindt en niet krijgt opgetilt ( terwijl er miljoenen mensen dood gaan in oorlogen, aan aids en hongersnood) zou jij dan wel geloven?
En zou het iets voor jou uitmaken?
  zondag 28 november 2004 @ 15:46:23 #40
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23627714
quote:

Dat is natuurlijk onzin. Je kunt hooguit stellen dat God niet in zijn eentje is, maar ook dat is al een vrij vergaande conclusie..
  zondag 28 november 2004 @ 15:55:55 #41
60090 Akkersloot
pi_23627935
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:54 schreef Karboenkeltje het volgende:

[imo is god gemaakt door mensen en niet andersom]

Omkering van bewijslast
  zondag 28 november 2004 @ 16:00:08 #42
60090 Akkersloot
pi_23628049
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:58 schreef DjDev het volgende:
god en allah zijn dezelfde
Hoe weet jij dat. Heb je hem gezien dan?
quote:
geloof schept bij mensen een hoop waarom zou je niet in god geloven het is toch veel fijner om in een god te geloven en ergens op te hopen
Wat lul je dan over het moeten bewijzen van zijn niet bestaan dan als het toch maar om een geloof gaat ? ]
  zondag 28 november 2004 @ 16:03:24 #43
60090 Akkersloot
pi_23628118
quote:
Op zondag 28 november 2004 15:46 schreef Alicey het volgende:
Dat is natuurlijk onzin. Je kunt hooguit stellen dat God niet in zijn eentje is, maar ook dat is al een vrij vergaande conclusie..
Feit volgens de bijbel en de koran houdt God niet van ongelovigen. Waarom zou God die dan zo'n hekel zou hebben aan ongelovigen die ongelovigen dan helpen ?
quote:
Je kunt hooguit stellen dat God niet in zijn eentje is
Volgens de bijbel en koran en andere monotheistische boeken is God wel in zijn eentje. Of zou God gelogen hebben
  zondag 28 november 2004 @ 16:10:26 #44
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_23628242
quote:
Op zondag 28 november 2004 14:44 schreef Lammie het volgende:

[..]

Okee stel God maakt voor jou een kiezelsteen die jij vindt en niet krijgt opgetilt ( terwijl er miljoenen mensen dood gaan in oorlogen, aan aids en hongersnood) zou jij dan wel geloven?
En zou het iets voor jou uitmaken?
Na analyse van de steen en verschillende testen plus metingen over de omstandigheden op het moment dat hij de steen maakt wel ja.
Maar dat is nog nooit gebeurt en zolang bestaat hij wetenschappelijk gezien niet.
I mean no harm
  zondag 28 november 2004 @ 16:19:19 #45
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23628463
quote:
Op zondag 28 november 2004 16:03 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Feit volgens de bijbel en de koran houdt God niet van ongelovigen. Waarom zou God die dan zo'n hekel zou hebben aan ongelovigen die ongelovigen dan helpen ?
Misschien om ze op de proef te stellen.
quote:
[..]

Volgens de bijbel en koran en andere monotheistische boeken is God wel in zijn eentje. Of zou God gelogen hebben
Kleine nuancering : God is de enige almachtige God. Hier en daar lijkt God echter niet de enige te zijn in in ieder geval de bijbel. En natuurlijk is Satan er ook nog.
  zondag 28 november 2004 @ 17:40:27 #46
60090 Akkersloot
pi_23628944
quote:
Op zondag 28 november 2004 16:19 schreef Alicey het volgende:
Misschien om ze op de proef te stellen.
Maar zonder visite kaartje valt er natuurlijk niets op de proef te stellen.
  zondag 28 november 2004 @ 17:47:02 #47
60090 Akkersloot
pi_23629080
quote:
Op zondag 28 november 2004 16:19 schreef Alicey het volgende:
Kleine nuancering : God is de enige almachtige God.
Dat hij andere goden in zijn pad laat lopen is dus het bewijs dat hij niet almachtig is.
quote:
Hier en daar lijkt God echter niet de enige te zijn in in ieder geval de bijbel.
Kan alleen maar uitgelegd worden als foutjes in de bijbel omdat het mensenwerk is.
De polytheistische oorsprong van de bijbel ?
  zondag 28 november 2004 @ 17:50:38 #48
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23629180
quote:
Op zondag 28 november 2004 17:47 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dat hij andere goden in zijn pad laat lopen is dus het bewijs dat hij niet almachtig is.
Dat is een drogredenering. Waarom zou het een bewijs zijn dat God niet almachtig is?
pi_23629449
quote:

je gaat ervan uit dat 'Allah/Jahuwh/god' ect. een hekel heeft aan de niet-moslims,niet-joden ect. Heb je hier wel een bewijs voor?
een mogelijk tegenbewijs voor dit zwakke standpunt:

koran hoofdstuk 5
quote:
32. Deswegen schreven Wij de kinderen Israëls voor, dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken. En voorzeker Onze boodschappers kwamen met duidelijke tekenen tot hen en toch - werden daarna -velen hunner op aarde tot overtreders.
ten eerste: waarom waarschuwde God/Allah de kinderen van israel (vroeger uitverkoren volk) voor het doden van mensen? de grootste meerderheid van de mensen nu en vroeger waren toch geen joden? en nu is meerderheid ook geen moslims??

Uit de vergelijking die in dit stukje koran staat, kun je concluderen dat God/allah een grote waarde geeft aan het leven van een mens, ongeacht ras, kleur, religie ect. Waarom zou Allah/God ect. zo'n grote waarde geven aan de mensen die niet in hem geloven als hij ze toch haat (((volgens jou!))
pi_23629513
quote:

[..]

[..]

je neemt alles wat je wilt voor feit..!
pi_23629598
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:06 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Waarom zou een andere opperwezen overigens haatdragend zijn ?
heet dit te maken het begrip perfectie?
  zondag 28 november 2004 @ 18:11:33 #52
108463 Snik
Socialismusfeindlich
pi_23629640
Tuurlijk bestaat er geen god.
Alleen simpele mensen en gefrustreerde geloven daarin. Daarom is de islam ook zo populair onder simpele zielen in 3e wereldlanden.
Aisja was 9 toen mohammed haar neukte:
http://www.faithfreedom.org/Articles/sina/ayesha.htm
Boeken: Sahih Muslim Book 008, Number 3310: en Sahih Bukhari Volume 7, Book 62, Number 64
pi_23630087
Ik ben zelf niet religieus, maar ik vind deze anti-geloofsposts nogal ononderbouwd, en daarom nogal zielig. En Akker, jij claimt een bewijs te hebben voor iets wat je per definitie niet kunt bewijzen. Waar ben je dan mee bezig? Dacht je dat die ene opmerking uit je openingspost het geloof zou weerleggen? Dan ben je net zo naief als dat je de religieuzen hiero vindt. En dat is best wel sneu.
pi_23630148
quote:
Misschien moet je es een keer los van die fundamentele opvatting van de Bijbel. Ik vind fundamentalisten over het algemeen ook stakkers, maar je lult ze toch niet om. Die redenen die je hier geeft, slaan werkelijk nergens op.
quote:
Volgens de bijbel en koran en andere monotheistische boeken is God wel in zijn eentje
Nee, God wijst er alleen op dat Hij een jaloers God is, de Bijbel sluit polytheisme niet uit, volgens mij. Wie weet heb je wel een heel pretpark vol met Goden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Haushofer op 28-11-2004 20:26:14 ]
  zondag 28 november 2004 @ 18:36:39 #55
60090 Akkersloot
pi_23630185
quote:
Op zondag 28 november 2004 18:09 schreef zurich het volgende:

[waarom zou een ander God haatdragend zijn]

heet dit te maken het begrip perfectie?
Dat een God haatdragend zou zijn is een menselijk trekje wat aan een opperwezen toegemeten wordt.
  zondag 28 november 2004 @ 18:37:14 #56
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23630199
deze discussie kent geen begin of eind, immers het gaat om geloof. ik zie het wel als ik dood ben. ondertussen probeer ik zo humanistisch mogelijk om te gaan met mensen.
  zondag 28 november 2004 @ 18:40:45 #57
60090 Akkersloot
pi_23630291
quote:
Op zondag 28 november 2004 18:11 schreef Snik het volgende:
Tuurlijk bestaat er geen god.
Laat staan dat de God van de bijbel of koran bestaat.
pi_23630519
quote:
Op zondag 28 november 2004 18:40 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Laat staan dat je dat überhaupt zou kunnen bewijzen.

Even een gewetensvraag: stel dat ik het zou kunnen bewijzen, dat het onomstotelijk vast zou staan dat de Bijbel Gods woord is, wat zou je dan doen?
Waarschijnlijk alsnog je schouders ophalen. Je zou er geen boodschap aan hebben.
Want alleen God zelf kan in ons het geloof bewerken
Dus daar zijn we het snel over eens.
  zondag 28 november 2004 @ 18:52:03 #59
60090 Akkersloot
pi_23630578
quote:
Op zondag 28 november 2004 18:02 schreef zurich het volgende:
je gaat ervan uit dat 'Allah/Jahuwh/god' ect. een hekel heeft aan de niet-moslims,niet-joden ect. Heb je hier wel een bewijs voor?
De koran staat vol met verwijzingen dat de ongelovigen zullen branden in de hel. En volgens de bijbel krijg je alleen het eeuwige leven als je Jezus als je redder erkent.
quote:
een mogelijk tegenbewijs voor dit zwakke standpunt:

koran hoofdstuk 5
[22. doden of zij die wanorde brengen ]
Zij die wanorde brengen kan ruim uit gelegd worden. 5.22 wordt overigens gevolgd door 5.33. "de vergelding voor hen die god en zijn boodschapper bestrijden en verderf brengen in het land is dat ze gedood moeten worden". Eén van de fascistische verzen van alle "heilige" boeken bij elkaar.
quote:
ten eerste: waarom waarschuwde God/Allah de kinderen van israel (vroeger uitverkoren volk) voor het doden van mensen? de grootste meerderheid van de mensen nu en vroeger waren toch geen joden? en nu is meerderheid ook geen moslims??
God/Allah heeft niemand gewaarschuwd vanwege het simpele feit dat hij niet bestaat en ook nooit heeft bestaan. Het gaat mij om het feit dat door christenen en moslims gesteld wordt dat God ongelovigen zou straffen, terwijl gezien de bovennatuurlijke ervaringen van niet-christenen en niet-moslims die God wel ongelovigen helpt. Terwijl hij ze zo zou haten
quote:
Uit de vergelijking die in dit stukje koran staat, kun je concluderen dat God/allah een grote waarde geeft aan het leven van een mens, ongeacht ras, kleur, religie ect.
Ha ha. Een God die waarde hecht aan verschillende religies. Zodra God de mensheid iets laat weten valt er toch niets meer te geloven.
  zondag 28 november 2004 @ 18:57:57 #60
60090 Akkersloot
pi_23630745
quote:
Op zondag 28 november 2004 18:50 schreef Henk-Jan het volgende:
Laat staan dat je dat überhaupt zou kunnen bewijzen.
Zucht. Omkering van bewijslast.
quote:
Even een gewetensvraag: stel dat ik het zou kunnen bewijzen, dat het onomstotelijk vast zou staan dat de Bijbel Gods woord is, wat zou je dan doen?
Waarschijnlijk alsnog je schouders ophalen. Je zou er geen boodschap aan hebben.
Dan is God helemaal een klootzak. Dus dat hij expres mensen ongelovig laat.
  zondag 28 november 2004 @ 19:07:38 #61
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23630990
"zij die niet eens zijn met de erkenning van géén god zullen een hel op aarde hebben" zoalshetis 3:14 uit het boek van een mens.
  zondag 28 november 2004 @ 19:22:22 #62
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_23631334
Ach, eigenlijk maakt het ook niet veel uit. Iemand die geloof in god of niet zal dat rotsvast doen en kan alleen worden overtuigd worden als er iets zo ongeloofelijks gebeurt met hemnzelf dat hij totaal veranderd.

Punt is dat bij het niet bestaan van een god niets ongeloofelijks gebeurt en dus gelovigen van een god niet snel zullen omslaan naar het niet geloven in een god, ookal is de absentie van ongeloofelijke dingen (splijtende zeeen enzo) een teken van het niet bestaan.
EN omdat er ook mensen zijn die niet in een god geloven maar niets van de wereld weten zullen zij al bekeren door een meteoriet die voorbij trekt aan de aarde. Ze zullen de nakomelingen opvoeden met het geloof in een god.

Omdat kennis vroeger erg begrenst was zijn er daarom nu zoveel gelovigen. Door onwetendheid is God gecreerd en door kennis wordt Hij vernietigd, zoals een aap inziet dat er geen andere aap is maar slecht zijn eigen reflectie als hij ontdekt wat een spiegel is.
I mean no harm
pi_23631552
quote:
Op zondag 28 november 2004 18:40 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dan is het helemaal knap dat deze god (die niet bestaat) zoveel doden op zijn geweten kan hebben Volgens mij 'bestaat' (tussen haakjes ) deze god zolang er mensen zijn die geloven dat hij bestaat.
  zondag 28 november 2004 @ 19:44:42 #64
60090 Akkersloot
pi_23631840
quote:
Op zondag 28 november 2004 19:32 schreef Dalai_Lama het volgende:
Dan is het helemaal knap dat deze god (die niet bestaat) zoveel doden op zijn geweten kan hebben
Volgens de bijbel dan.
quote:
Volgens mij 'bestaat' (tussen haakjes ) deze god zolang er mensen zijn die geloven dat hij bestaat.
Hoe vul je dan in "de bijbel is een goddelijk boek en geen mensenwerk" terwijl volgens je die God alleen maar bestaat "omdat mensen in hem geloven".

[ Bericht 5% gewijzigd door Akkersloot op 28-11-2004 20:52:53 ]
pi_23632566
quote:
Op zondag 28 november 2004 18:52 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

De koran staat vol met verwijzingen dat de ongelovigen zullen branden in de hel. En volgens de bijbel krijg je alleen het eeuwige leven als je Jezus als je redder erkent.
[..]
Dat is geen bewijs van haat. Een vriendin die haar vriend dumpt omdat hji vreemdgegaan is met jongen haat hem niet echt.. het is wel een straf maar zelf die vriendin heeft een beetje medelijding met hem. Ook een moeder die haar kleine jochie een corrigerende klap geeft, haat haar kindje niet.. het kan hard zijn en zeker pijnlijk maar ik geloof dat God/Allah ect. de mensen genoeg redenen, mogelijkheden schenkt om hem niet boos te maken, o.a door gebruik te maken van het middel 'berouw'.
quote:
Zij die wanorde brengen kan ruim uit gelegd worden. 5.22 wordt overigens gevolgd door 5.33. "de vergelding voor hen die god en zijn boodschapper bestrijden en verderf brengen in het land is dat ze gedood moeten worden". Eén van de fascistische verzen van alle "heilige" boeken bij elkaar.
[..]
Natuurlijk, om je geheugen op te frissen, blijft dit stukje slechts een vertaling van de betekenis van die vers en dus niet de echte versie, het woordje 'land' kan bijv. vervangen woorden door 'aarde' ect... Maar dat is niet onze business nu. Je hofde eigenlijk niet verder moeten zoeken dan 5.32, de straf voor het doden van de hele menselijkheid had je ook kunnen gebruiken als bewijs van 'haat' bij God/Allah ook al stond er geen concrete straf. Daarom kun je 5.33 beschouwen als uitwerking voor het eerste deel van vers 5.33 Deswegen schreven Wij de kinderen Israëls voor, dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood

. Het evenwicht tussen straffen en belonen kom je vrijwel in elk religieus boek, in de 3 hemelse boeken tenminste. En weer komt niet-hatende Allah met verse 5.34...34. Dit, met uitzondering van hen die berouw tonen, voordat gij hen in uw macht hebt. Weet derhalve, dat God Vergevensgezind, Genadevol is. maar zo kun je eeuwig doorgaan want het evenwicht tussen straffen en belonen kom je vrijwel in elk religieus boek, in de 3 hemelse boeken tenminste. En dat is tegenstrijdig met 'haat'. Daarom moet je een goed totaal beeld hebben van zulke boeken om een mening te uiten over de toon..
quote:
God/Allah heeft niemand gewaarschuwd vanwege het simpele feit dat hij niet bestaat en ook nooit heeft bestaan. Het gaat mij om het feit dat door christenen en moslims gesteld wordt dat God ongelovigen zou straffen, terwijl gezien de bovennatuurlijke ervaringen van niet-christenen en niet-moslims die God wel ongelovigen helpt. Terwijl hij ze zo zou haten
Als je meer kennis had van de islam dan had je misschien ooit gelezen dat er moslims bestaan die geloven dat er een god bestaat en die tijdelijk gestraft zullen worden...in de hel! dus ook sommige moslims en niet alleen nietmoslims gaan de hel in.
Trouwens, ongelovigen kun je in verschillende categorien indelen, iemand die veel van de islam af weet is anders dan iemand die niet eens weet dat de islam bestaatt.. een ongelovige geestelijke gehandicapte hoort niet bij een intellectuele nietgelovigen te zijn. ect..
Stel dat GOd toch nietmoslims/joden/christinen helpt, weet je misschien hoe het is afgelopen met die mensen? Zijn ze daarna moslims/joden/christinen geworden?
quote:
Ha ha. Een God die waarde hecht aan verschillende religies. Zodra God de mensheid iets laat weten valt er toch niets meer te geloven.
het is allemaal hoe jij het interpreteert....

Waarom zou een Allemachtige iemand scheppen die hij totaal haat?
pi_23632603
quote:
Op zondag 28 november 2004 19:44 schreef Akkersloot het volgende:
Volgens de bijbel dan.
Nee hoor. Denk maar aan de talloze gevallenen in oorlogen die 'in naam van God' gevoerd zijn
quote:
Hoe vul je dan in "de bijbel is een goddelijk boek en geen mensenwerk" terwijl volgens je die God alleen maar bestaat "omdat mensen in hem geloven".
De Bijbel is een menselijk werk, dus je vraag is niet relevant. De Bijbel kan als goddelijke openbaring gezien worden door de mensen die het zo willen zien.
pi_23632827
quote:
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  zondag 28 november 2004 @ 20:32:31 #68
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_23632900
quote:
Op zondag 28 november 2004 20:29 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

Je zult te horen krijgen van een gelovigen dat die vergelijking niet opgaat omdat je een materieel iets uit het heelal met een niet-materieel iets vergelijkt buiten het heelal. Echter betekend dit wel dat God geen macht heeft in het heelal zelf.

Kort door de bocht maar het strookt wel met wat ik aflijdt over God zijn macht (of liever de complete afwezigheid ervan) in het heelal.
I mean no harm
pi_23632968
quote:
Dan is God helemaal een klootzak. Dus dat hij expres mensen ongelovig laat.
Bekijk het zo. Mensen willen graag geloven dat ze niet voor niks leven. Wat is er dan mooier dan een invulling te geven aan dat leven, en op zo'n manier dat je er ook nog voor wordt beloond? Daar staat tegenover dat diegene die die manier van leven niet naleeft, flink de lul is.
God is naar mijn mening geen klootzak, want hij staat in mijn ogen los van ethiek ( maar daar is Henk Jan het niet mee eens, zie een vorig topic waar ik de naam van kwijt ben ) God is in mijn ogen iets dat dat gevoel opvult dat het bestaan er met een reden is. Want daar ben ik stiekum wel van overtuigd. Gezien de grote hoeveelheid causaliteit in het universum. Nou zijn er altijd mensen die zeggen " ej voor het bestaan van het heelal was er geen wetgeving,en dus ook geen causaliteit" maar dat kan ik niet geloven. En ook niet tegenspreken. Lijkt wel een beetje op het geloof ej?

Ik ga weer op de natuurkundetoer. Het is aannemelijk dat straks duidelijk is wat er op het allereerste moment van het universum is gebeurd. Dat heeft bepaalde fysische redenen waarmee ik jullie niet zal vervelen. Maar wat nou als we dat moment supreme kunnen omschrijven. Als we er bv achterkomen dat het heelal uit een singulariteit komt of ( wat ik zelf veel mooier vind, maar niet zo waarschijnlijk) dat het heelal "oscillerend" uitdijt en weer inkrimpt. Dat laatste zou bv betekenen dat het heelal oneindig lang zou kunnen bestaan. Wat voor implicaties heeft dat voor je Godsbeeld? ( Mag Akker antwoord op geven) Met alle respect, dat vind ik veel mooiere en nuttigere vragen dan waar dit topic over gaat. Een beetje de menselijke interpretatie van God tegenspreken is makkelijk. Persoonlijk wordt Hij in mijn ogen wat omschreven als een opvliegende kerel uit het midden-oosten: gewelddadig, maar ook in staat om dat weer goed te maken.
( wat een inspiratie opeens )
  zondag 28 november 2004 @ 20:51:29 #70
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23633482
quote:
Op zondag 28 november 2004 18:36 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Dat een God haatdragend zou zijn is een menselijk trekje wat aan een opperwezen toegemeten wordt.
En dit neem je dan vreemd genoeg weer als feit aan. Misschien is haat wel een goddelijk trekje wat gepropageerd is op de mens..
pi_23633728
quote:
Op zondag 28 november 2004 20:32 schreef pomtiedom het volgende:

[..]

Je zult te horen krijgen van een gelovigen dat die vergelijking niet opgaat omdat je een materieel iets uit het heelal met een niet-materieel iets vergelijkt buiten het heelal. Echter betekend dit wel dat God geen macht heeft in het heelal zelf.

Kort door de bocht maar het strookt wel met wat ik aflijdt over God zijn macht (of liever de complete afwezigheid ervan) in het heelal.
over materieel en niet-materieel gesproken.. hoe zit het eigenlijk met donkere materie ofzoiets.. waarbij positronen rond de kern draaien in plaats van elektronen!? zou Haus.. dit even willen uitleggen?
  zondag 28 november 2004 @ 23:21:13 #72
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23634535
het bestaan is wetenschappelijk uit te leggen. het heelal ook. who needs a god now we know the earth isn't flat? sommige mensen wel en daar heb ik respect voor. netzoals ik het respect verwacht van hen in mijn geloof dat god niet bestaat.
pi_23635221
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:08 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je kunt het overigens ook de andere kant omdraaien: misschien dat we ooit zo ontwikkeld worden dat we inzien dat het idee "God" puur opvulling is van een existentieel iets, en dat het fysische bestaan van God niet bestaat.
[..]

Dat is een drogreden. Wordt vaak gebruikt om te proberen om aan te tonen dat de wetenschap het altijd zal afleggen tegen religie. Bovendien is het popi, om de mystiek in de wereld te houden. Wat niet wil zeggen dat het niet zo is. Maar toch, ben een beetje vies van zulke uitspraken. Het gooit een heel stuk respect tov van de huidige wetenschap weg.
Een drogreden is een argument dat je aanvoert om een ander's mening de grond in te stampen met ongefundeerde argumenten. Het zijn vaak redenen om van het hoofdpunt af te wijken vanwege bijv. persoonlijke redenen. Ik zou zo zeggen: bekijk eens een mooi filmpje over hoe Chimps met elkaar omgaan, je zult jezelf of kenmerken uit de samenleving er onherroepelijk in herkennen. Denk je eens in hoe een Chimp stromend water zou ervaren voor de 1e maal, in extase .

Zoals ik mijn "drogreden" naar voren bracht, was het uitgangspunt: hoe wij kijken naar het geloof in de middeleeuwen en hun omgang met het geloof vanuit het perspectief van deze tijd of nog verder terug vanuit hetzelfde perspectief en de barbaren. Vanuit onze positie zijn onze voorvaderen beesten, maar wat is er nu veranderd? De techniek heeft zich ontwikkeld en we weten iets meer over de geschiedenis. Maar denk je werkelijk dat wij zoveel meer ontwikkeld zijn als mens dan 2000 jaar terug? Alleen de beschaving heeft zich verder ontwikkeld, evolutie gaat niet zo snel. De afgelopen 100 jaar zijn er echt technologische sprongen gemaakt en DAT heeft de boel "ogenschijnlijk" veranderd in onze optiek.

Men neme een tv en internet en lang leve de algemene kennis. Men neme een grote bom een een flink land van de aardbodem eraf en we zijn weer terug bij af. Wij zijn als mensen nog niet zover geevolueerd als onze machines en die zullen zich niet verder ontwikkelen zonder ons.
  maandag 29 november 2004 @ 00:55:42 #74
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23635741
quote:
Op zondag 28 november 2004 23:46 schreef Integrity het volgende:

[..]

Een drogreden is een argument dat je aanvoert om een ander's mening de grond in te stampen met ongefundeerde argumenten. Het zijn vaak redenen om van het hoofdpunt af te wijken vanwege bijv. persoonlijke redenen. Ik zou zo zeggen: bekijk eens een mooi filmpje over hoe Chimps met elkaar omgaan, je zult jezelf of kenmerken uit de samenleving er onherroepelijk in herkennen. Denk je eens in hoe een Chimp stromend water zou ervaren voor de 1e maal, in extase .

Zoals ik mijn "drogreden" naar voren bracht, was het uitgangspunt: hoe wij kijken naar het geloof in de middeleeuwen en hun omgang met het geloof vanuit het perspectief van deze tijd of nog verder terug vanuit hetzelfde perspectief en de barbaren. Vanuit onze positie zijn onze voorvaderen beesten, maar wat is er nu veranderd? De techniek heeft zich ontwikkeld en we weten iets meer over de geschiedenis. Maar denk je werkelijk dat wij zoveel meer ontwikkeld zijn als mens dan 2000 jaar terug? Alleen de beschaving heeft zich verder ontwikkeld, evolutie gaat niet zo snel. De afgelopen 100 jaar zijn er echt technologische sprongen gemaakt en DAT heeft de boel "ogenschijnlijk" veranderd in onze optiek.

Men neme een tv en internet en lang leve de algemene kennis. Men neme een grote bom een een flink land van de aardbodem eraf en we zijn weer terug bij af. Wij zijn als mensen nog niet zover geevolueerd als onze machines en die zullen zich niet verder ontwikkelen zonder ons.
misschien is het fijn voor jou om te weten dat het geloof, de boeken en jouw door nietige mensenbreinen (komt uit een quote waar een godsdienstige mij eerder van betichte in dit topic) bedachte god pas hooguit een paar duizend jaar bestaat. de oudste mens die gevonden is bestaat al een flink aantal eeuwen eerder.
waar is je verklaring dat zij bestonden zonder de opgeschreven god die wij nu kennen? doe niet zo hooghartig en probeer ook eens de wetenschap inplaats van het 'geloof'. ook al heb ik de bijbel gelezen, de koran en een gedeelte van de torah, ben ik nog steeds niet onder de indruk van mensen die claimen dat ze namens god praten. sterker nog ik vind het nogal hoogmoedig om je pennenvruchten toe te dichten aan een existentie die niet bewezen kan worden. en ja ik heb wel respect voor jouw geloof, doe dat dan ook voor mensen die het met feiten onderuit weten te halen.

[ Bericht 0% gewijzigd door zoalshetis op 29-11-2004 03:41:41 ]
  maandag 29 november 2004 @ 09:14:33 #75
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23637467
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:06 schreef DjDev het volgende:
dat Allah niet bestaat kun je niet bewijzen... je kunt je zintuigen er niet bij gebruiken
Liefde kun je wel bewijzen, door het meten van hormonale veranderingen in de bloedbaan en andere fysiologische verschijnselen al dan niet een gevolg van die hormonen, zoals de bloeddruk. De oorzaak is vaak onduidelijker.

En van dei steen, wáárom zou een God dat doen? Waarom zou een God zich moeten bewijzen? Omdat wijd at graag willen, omdat wij graag zeker willen weten dat hij bestaat? Je gelooft in hem of niet, dat is je vrije keuze. Maar als je het niet doet, ga je branden in de hel! Klinkt een beetje als een terrorist niet? Je doet wat ikz eg, anders heb ik een bijzonder onprettig vooruitzicht voor je...
Welkom bij de V&D der webfora.
pi_23637555
quote:
Op maandag 29 november 2004 09:14 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Liefde kun je wel bewijzen, door het meten van hormonale veranderingen in de bloedbaan en andere fysiologische verschijnselen al dan niet een gevolg van die hormonen, zoals de bloeddruk. De oorzaak is vaak onduidelijker.

En van dei steen, wáárom zou een God dat doen? Waarom zou een God zich moeten bewijzen? Omdat wijd at graag willen, omdat wij graag zeker willen weten dat hij bestaat? Je gelooft in hem of niet, dat is je vrije keuze. Maar als je het niet doet, ga je branden in de hel! Klinkt een beetje als een terrorist niet? Je doet wat ikz eg, anders heb ik een bijzonder onprettig vooruitzicht voor je...
Iemand die iets zeker denkt te weten.
Of het nu gaat om het zeker weten van het bestaan van God.
Of dat het gaat om het zeker weten van het bestaan van Allah.
Of dat het gaat om het zeker weten dat noch God, noch Allah
bestaat.
Zij horen allen tot de club van fundamentalisten.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_23637610
volgens mij is he al eens gezegd op dit forum: God is een denkbeeldige vriend voor volwassenen
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
  maandag 29 november 2004 @ 09:40:24 #78
60090 Akkersloot
pi_23637771
quote:
Op maandag 29 november 2004 09:22 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Of dat het gaat om het zeker weten dat noch God, noch Allah
bestaat.
Zij horen allen tot de club van fundamentalisten.
Onzin. Misschien was David Koresh dan toch de wedergekeerde Jezus. Dek jij je dan maar in want David Koresh werd vermoord.
pi_23637799
quote:
Op zondag 28 november 2004 23:46 schreef Integrity het volgende:

[..]

.....
Zoals ik al zei, hier suggereer je dat de mens weinig is ontwikkeld, zonder die ontwikkeling zelf onder de loep te nemen. Ik vind dat we erg ver gekomen zijn in ons weten, vooral de laatste 400 jaar. Het heeft een zekere romantiek om te denken dat er zoveel dingen zijn die de mens niet weet, en misschien is dat ook wel zo. Het idee wordt naar mijn idee alleen te veel verheerlijkt. En bovendien laat het heel veel ruimte over voor God. Ruimte die er net zo goed niet kan zijn.
pi_23637816
quote:
Op maandag 29 november 2004 09:40 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Onzin. Misschien was David Koresh dan toch de wedergekeerde Jezus. Dek jij je dan maar in want David Koresh werd vermoord.
" Ik zal wederkeren als een dief in de nacht". Staat in de bijbel. Quote van Jezus
  maandag 29 november 2004 @ 10:00:00 #81
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_23638037
quote:
Op zondag 28 november 2004 23:21 schreef zoalshetis het volgende:
het bestaan is wetenschappelijk uit te leggen. het heelal ook. who needs a god now we know the earth isn't flat? sommige mensen wel en daar heb ik respect voor. netzoals ik het respect verwacht van hen in mijn geloof dat god niet bestaat.
Het niet nodig hebben van een god sluit het bestaan daarvan niet uit. Bovendien heeft de wetenschap weliswaar veel bewezen, maar zeker niet alles. Het is nog maar de vraag of wij ooit in staat zullen zijn het bestaan of niet bestaan van een god aan te tonen.
pi_23638183
Wat een bewijs zeg, ik ben dan niet gelovig, maar dan vind ik dit nog beter:

"Kan God een steen maken die die zelf niet kan tillen?"
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_23638403
quote:
Op maandag 29 november 2004 10:09 schreef WeirdMicky het volgende:

maar dat heeft niks met de god in de bijbel of de koran te maken...
pi_23638967
quote:
Op maandag 29 november 2004 10:24 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

maar dat heeft niks met de god in de bijbel of de koran te maken...
Zijn die Goden dan niet almachtig? kunnen ze het dan wel of niet?
pi_23639664
quote:
Op maandag 29 november 2004 10:09 schreef WeirdMicky het volgende:

Ik niet, ik vind dit echt een slap argument. Men 'vergeet' namelijk dat God almachtig is binnen de wetten van de logica. Een steen maken zó zwaar dat een almachtig wezen hem niet kan optillen, is niet logisch en dus niet mogelijk. Sim-pel.
pi_23640205
quote:
Op maandag 29 november 2004 10:56 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Zijn die Goden dan niet almachtig? kunnen ze het dan wel of niet?
geen idee of ze almachtig zijn. de gelovigen beweren het slechts.
  maandag 29 november 2004 @ 12:29:45 #87
60090 Akkersloot
pi_23640805
quote:
Op maandag 29 november 2004 12:05 schreef het_fokschaap het volgende:
geen idee of ze almachtig zijn. de gelovigen beweren het slechts.
Juist.

God kan ook niet almachtig zijn in het iedereen laten geloven in zijn bestaan. Want als hij het iedereen écht wil laten geloven is zijn bestaan geen geloof meer.
pi_23641085
quote:
Op maandag 29 november 2004 12:29 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Juist.

God kan ook niet almachtig zijn in het iedereen laten geloven in zijn bestaan. Want als hij het iedereen écht wil laten geloven is zijn bestaan geen geloof meer.
Ja maar ej, God kan, als Hij in zijn eigen logica bestaat, niet almachtig zijn. Ik vergelijk het maar een beetje met de verzamelingenleer ( hoewel me dat misschien niet in dank wordt afgenomen): de verzameling van alle verzamelingen geeft ook paradoxen. Op eenzelfde manier geeft 'almachtigheid" tegenstellingen. Je noemde al dat God ongelovigen niet bekeerd. Maar dat is net de essentie van geloof: God geeft je een vrije wil. Maar owee als je je niet aan zijn regels houdt. Wederom: het geeft mensen een doel om naar te leven. Een identiteit. De
één wordt Christen, de ander gaat met Nirvana T-shirts rondlopen
pi_23641199
quote:
Op zondag 28 november 2004 20:59 schreef zurich het volgende:

[..]

over materieel en niet-materieel gesproken.. hoe zit het eigenlijk met donkere materie ofzoiets.. waarbij positronen rond de kern draaien in plaats van elektronen!? zou Haus.. dit even willen uitleggen?
Beetje offtopic kan geen kwaad
Wat jij aanstipt is antimaterie, daarbij zijn alle quantumgetallen van teken omgedraaid ( dus spin, lading etc) Dus je krijgt een antikern ( met antiprotonen en antineutronen ) waaromheen positronen draaien. Dit is echter iets anders dan donkere materie. Dat is ingevoerd, omdat de waargenomen bewegingen en de waargenomen massa een factor 10 verschillen. En dan ga je zeggen dat er heel veel materie is, dat je niet kunt zien. Wat dat nou precies is, weet ik niet. Vind het een beetje een "ether' theorie.
Back ontopic
pi_23641248
quote:
Op maandag 29 november 2004 12:29 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Juist.

Dus...? Heb je nou echt niet door dat je woorden verdraait om in jouw redenatie te passen..? Da's natuurlijk geen manier van discussiëren, he?
  maandag 29 november 2004 @ 12:51:46 #91
60090 Akkersloot
pi_23641288
quote:
Op maandag 29 november 2004 12:42 schreef Haushofer het volgende:
Maar owee als je je niet aan zijn regels houdt.
Dat zeggen alleen maar een paar geesteszieke "profeten" en hun volgelingen.
  maandag 29 november 2004 @ 12:54:27 #92
60090 Akkersloot
pi_23641341
quote:
Op maandag 29 november 2004 12:49 schreef Dalai_Lama het volgende:
Dus...? Heb je nou echt niet door dat je woorden verdraait om in jouw redenatie te passen..? Da's natuurlijk geen manier van discussiëren, he?
Als god zelfs de grootste scepticus wil laten geloven dan zal hij dus op een gegeven moment letterlijk voor hem moeten staan. Is er dan nog sprake van een geloof in zijn bestaan ?
pi_23641623
quote:
Op maandag 29 november 2004 12:54 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Als god zelfs de grootste scepticus wil laten geloven dan zal hij dus op een gegeven moment letterlijk voor hem moeten staan. Is er dan nog sprake van een geloof in zijn bestaan ?
je hebt het dus écht niet door...

Als God almachtig was, zou hij zelfs de grootste scepticus van zijn bestaan overtuigen. Nee, dan is er geen sprake meer van geloof. Maar ook niet van laten geloven. Je meet een beetje met twee maten. Moet je niet doen...
  maandag 29 november 2004 @ 13:27:17 #94
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23642088
quote:
Op maandag 29 november 2004 13:08 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

je hebt het dus écht niet door...

Als God almachtig was, zou hij zelfs de grootste scepticus van zijn bestaan overtuigen. Nee, dan is er geen sprake meer van geloof. Maar ook niet van laten geloven. Je meet een beetje met twee maten. Moet je niet doen...
geloven wordt nog wel is verkeerd begrepen in dit topic.
Want ongeovige thomas werdt ook een gelovige. terwijl deze Jezus voor hem zag staan.

Dus daarmee krijgt het geloven volgens de bijbel een heel andere betekenis.
pi_23642402
Waarom? Dat je van het een overtuigd bent, betekent niet dat al het andere wat erbij komt kijken daarmee bewezen is. Je kunt dus, door overtuigd te raken van het bestaan van een God, nog steeds 'gelovige' zijn, omdat de rest niet zeker is. Geloven dus. Het is allemaal niet zo moeilijk.
  maandag 29 november 2004 @ 15:06:17 #96
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_23644663
quote:
Dan maakt god een steen die hij wel EN niet kan tillen ... oei een quantummechanische oplossing
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  maandag 29 november 2004 @ 15:09:09 #97
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_23644736
Trouwens, akkersloot:

"The lord works in mysterious ways"

Oftewel, misschien is osama wel de wedergekeerde jezus!! Je weet het maar nooit omdat hij in mysterieuze wegen handelt. Daarom is het ook geen bewijs dat de god uit de bijbel/koran etc. niet bestaat omdat hij zich ook aan niet-gelovigen zou laten zien... trouwens, wie stelt niet dat hij sommige niet-gelovigen een frontaalkwab epilepsie patient maakt zodat zij denken dat ze hem zien terwijl hij aan echte gelovigen zichzelf laat zien
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  maandag 29 november 2004 @ 15:12:44 #98
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23644828
Dat voorbeeld van "verzameling van verzamelingen" met zijn imperfecties, is slechts een voorbeeld om de onvolledigheid van de (huidige) wiskunde te bewijzen en slaat hier volledig de plank mis.

Nogmaals, wáárom zou God een steen willen optillen of zwaarder maken? Omdat wij zo graag fysiek bewijs willen zien? God hoeft zich niet te bewijzen, daarom heet het geloof. Vrije keus enzo. Kan je de verleidingen van de Duivel etc weerstaan?

Ik zou me eerder afvragen, als God Almachtig is, waarom is er dan nog zoveel lijden in de wereld? Oja, mysterieuze wegen enzo. Alles is een test.
  maandag 29 november 2004 @ 15:16:54 #99
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_23644933
quote:
Op maandag 29 november 2004 15:12 schreef gr8w8 het volgende:
Dat voorbeeld van "verzameling van verzamelingen" met zijn imperfecties, is slechts een voorbeeld om de onvolledigheid van de (huidige) wiskunde te bewijzen en slaat hier volledig de plank mis.

Nogmaals, wáárom zou God een steen willen optillen of zwaarder maken? Omdat wij zo graag fysiek bewijs willen zien? God hoeft zich niet te bewijzen, daarom heet het geloof. Vrije keus enzo. Kan je de verleidingen van de Duivel etc weerstaan?

Ik zou me eerder afvragen, als God Almachtig is, waarom is er dan nog zoveel lijden in de wereld? Oja, mysterieuze wegen enzo. Alles is een test.
jup en hij heeft de mens vrije wil gegeven en de mens maakt het zichzelf moeilijk door oorlogen te voeren etc. eigen schuld... god kan zich hierin niet gaan mengen want dan neemt hij de mens zijn vrije wil af en kan hij zijn schepping sowieso wel mislukt noemen
pi_23644966
quote:
Op maandag 29 november 2004 15:06 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

Dan maakt god een steen die hij wel EN niet kan tillen ... oei een quantummechanische oplossing
Ik kan me voorstellen dat Hij zich kapot zat te lachen toen de verwondering over de dualiteit en onzekerheid op kwam zetten.
pi_23645152
quote:
Hoezo ? Het toont in mijn ogen mooi aan wat de consequenties zijn als je het wilt hebben over iets volledig overkoepelends. Dat slaat niet de plank mis.
  maandag 29 november 2004 @ 15:55:56 #102
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23645940
Wat is dan je defintie van een verzameling?
pi_23646053
Dat doet er toch niet toe? Ik vergelijk het idee "God=almachtig" met het idee "de verzameling van alle verzamelingen". Beide keren kom je op discrepanties uit.
  maandag 29 november 2004 @ 16:07:08 #104
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23646195
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:01 schreef Haushofer het volgende:
Dat doet er toch niet toe? Ik vergelijk het idee "God=almachtig" met het idee "de verzameling van alle verzamelingen". Beide keren kom je op discrepanties uit.
Ligt aan je defintie van verzameling hoor.
  maandag 29 november 2004 @ 16:07:47 #105
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23646202
quote:
Op maandag 29 november 2004 13:40 schreef Dalai_Lama het volgende:
Waarom? Dat je van het een overtuigd bent, betekent niet dat al het andere wat erbij komt kijken daarmee bewezen is. Je kunt dus, door overtuigd te raken van het bestaan van een God, nog steeds 'gelovige' zijn, omdat de rest niet zeker is. Geloven dus. Het is allemaal niet zo moeilijk.
Nee zo bedoel ik het niet. Voor een christen heeft geloven een andere betekenis als dat van een heiden. Geloven is niet alleen ergens van overtuigd zijn. Zou wel erg makkelijk zijn om zo je plek in de hemel te verdienen.

Geloven betekend voor mij persoonlijk, overtuigd zijn van, vertrouwen hebben in, handelen naar, leven met....
Dat bedoelde ik met religieus gezien een andere betekenis.

---------

wat is het verschill tussen het geloven in een wetenschappen met zijn 'bewijzen', of 1000 christenen met hun overtuigingen waarvoor ze uitkomen?
pi_23646363
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:07 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Ligt aan je defintie van verzameling hoor.
Aha.
pi_23646540
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:14 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Aha.
als jullie allebei nou even je definitie geven kunnen we verder !
pi_23646681
Wat is een verzameling anders dan een groepje elementen?
Maar nou wordt t wel erg offtopic.
  maandag 29 november 2004 @ 16:31:49 #109
8949 Nijntjuh
..:: Nynke! ::..
pi_23646795
waarom zou je willen bewijzen dat God wel of niet bestaat?
Juist omdat het niet te bewijzen is/niet bewezen hoeft te worden noemen we het "geloof". Anders heette het wel "wetenschap".

Ik geloof. Ik weet het dus niet zeker. Maar desondanks geloof ik. En omdat ik geloof, IS het er ook.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods.
..................The cats have never forgotten this.
  maandag 29 november 2004 @ 16:38:40 #110
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_23646955
je kunt niet bewijzen dat het bestaat
derhalve kun je ook niet bewijzen dat het NIET bestaat..

probeer het dan ook niet..
geloven is persoonlijk.. niet-geloven is ook een vorm van geloven.
  maandag 29 november 2004 @ 16:43:19 #111
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23647086
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:27 schreef Haushofer het volgende:
Wat is een verzameling anders dan een groepje elementen?
Maar nou wordt t wel erg offtopic.
Dat bedoel ik, dat gaat over de wiskundige betekenis van een verzameling. Dat voorbeeld gaat er toch over dat er uiteindelijk verzamelingen buiten de allesomvattende verzameling vallen, waar? Waarmee werd aangetoond dat de wiskunde tekort schiet. De wiskunde is inconsistent en niet allesomvattend...

Er is dus meer, dan we met de wiskunde kunnen "berekenen". Lijkt me dus juist eerder een voobeeld dat er meer is dan wat we wetenschappelijk kunnen bewijzen.
pi_23647128
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:31 schreef Nijntjuh het volgende:

Ik geloof. Ik weet het dus niet zeker. Maar desondanks geloof ik. En omdat ik geloof, IS het er ook.
IS het er ? waar wijst er op ?
  maandag 29 november 2004 @ 16:51:58 #113
8949 Nijntjuh
pi_23647270
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:45 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

IS het er ? waar wijst er op ?
"Er" wijst op "god"
(in mijn beleving geldt: God is Liefde, onvoorwaardelijke liefde)
  maandag 29 november 2004 @ 16:55:35 #114
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23647347
Ik geloofde vroeger ook in Sinterklaas. Totdat mijn ouders mij vertelde over de nepsinterklazen. nu geloof ik niet meer in Sinterklaas, terwijl er nog steeds geen bewijs is geleverd dat hij daadwerkelijk echt niet bestaat.

Misschien dat ie gewoon alleen kado´s geeft als het echt nodig is.
pi_23647838
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:51 schreef Nijntjuh het volgende:

[..]

"Er" wijst op "god"
ik dacht dat het op God sloeg ?
quote:
(in mijn beleving geldt: God is Liefde, onvoorwaardelijke liefde)
geloof is geen voorwaarde ?
  maandag 29 november 2004 @ 17:39:40 #116
8949 Nijntjuh
pi_23648407
geloof is geen voorwaarde. Liefde is overal, je hoeft niet te geloven om het te kunnen ontvangen zegmaar (klinkt meteen zo zweverig, maar misschien is het duidelijk als ik zeg: Geloof je niet in God? Dat geeft niet, want hij gelooft in jou " )
Ik bedoelde in bovenstaande:
Ik geloof dus is God er (als onderdeel van mijn leven en beleving). Ik heb daarvoor geen bewijs nodig. Ik hoop dat het zo wat duidelijker is
  maandag 29 november 2004 @ 18:09:15 #117
60090 Akkersloot
pi_23649153
quote:
Op maandag 29 november 2004 15:12 schreef gr8w8 het volgende:
Nogmaals, wáárom zou God een steen willen optillen of zwaarder maken? Omdat wij zo graag fysiek bewijs willen zien? God hoeft zich niet te bewijzen,
Volgens de bijbel en de koran is God in elk geval een heel erg arrogant kwastje. Iedereen die niet in hem gelooft, wil hij, volgens de bijbel en de koran althans, straffen.
  maandag 29 november 2004 @ 18:11:02 #118
60090 Akkersloot
pi_23649199
quote:
Op maandag 29 november 2004 13:27 schreef Boomstam het volgende:
geloven wordt nog wel is verkeerd begrepen in dit topic.
Want ongeovige thomas werdt ook een gelovige. terwijl deze Jezus voor hem zag staan.

Dus daarmee krijgt het geloven volgens de bijbel een heel andere betekenis.
Toen hij de opgestane Jezus toch zag was hij toch niet ongelovig meer ?
  maandag 29 november 2004 @ 18:15:40 #119
60090 Akkersloot
pi_23649314
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:07 schreef Boomstam het volgende:
wat is het verschill tussen het geloven in een wetenschappen met zijn 'bewijzen', of 1000 christenen met hun overtuigingen waarvoor ze uitkomen?
Volgens de Dikke van Dale is de derde betekenis van "geloof" "godsdienst".

Ook al denkt iemand iets zeker te weten (een zelfmoordaanslagpleger die denkt in het bordeel van Allah te komen) dan blijf het nog altijd geloof heten. Omdat het immers met godsdienst te maken heeft.
  maandag 29 november 2004 @ 18:17:26 #120
60090 Akkersloot
pi_23649368
quote:
Op maandag 29 november 2004 16:31 schreef Nijntjuh het volgende:
waarom zou je willen bewijzen dat God wel of niet bestaat?
Ik wil niet bewijzen dat God wel of niet bestaat. Ik wil alleen bewijzen dat "God" van de bijbel en "Allah" van de koran niet bestaan.
pi_23649383
quote:
Op maandag 29 november 2004 00:55 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

misschien is het fijn voor jou om te weten dat het geloof, de boeken en jouw door nietige mensenbreinen (komt uit een quote waar een godsdienstige mij eerder van betichte in dit topic) bedachte god pas hooguit een paar duizend jaar bestaat. de oudste mens die gevonden is bestaat al een flink aantal eeuwen eerder.
waar is je verklaring dat zij bestonden zonder de opgeschreven god die wij nu kennen? doe niet zo hooghartig en probeer ook eens de wetenschap inplaats van het 'geloof'. ook al heb ik de bijbel gelezen, de koran en een gedeelte van de torah, ben ik nog steeds niet onder de indruk van mensen die claimen dat ze namens god praten. sterker nog ik vind het nogal hoogmoedig om je pennenvruchten toe te dichten aan een existentie die niet bewezen kan worden. en ja ik heb wel respect voor jouw geloof, doe dat dan ook voor mensen die het met feiten onderuit weten te halen.
Nee, niet onderuit halen. Dat is een leuke verdraaiing van mijn punt om het te weerkaatsen. Was het niet dat ik geen standpunt in heb genomen die jij zojuist benoemd. Het is voor mij allang bewezen dat de verhalen uit de Bijbel een oorsprong hebben van nomaden (waaronder de Israeliers voordat zij slaven waren) en dat Abraham (UR) in de omgeving van Irak heeft geleefd. Dergelijke verhalen zijn in de bijbel opgeschreven/verzameld en heilig verklaard.

Dat laatste is dus mijn standpunt hierin zover en dit standpunt zal zich blijven wijzigen, naarmate mijn kennis groeit. Overigens komen de bijbelverhalen oorspronkelijk uit mond tot mond verhalen en kwam het pas later in het geschrift. De verhalen van 6000 jaar terug kregen een basis bij het volk van Israel (dat is het verhaal dat wij kennen) en de "nomaden" die overbleven van de 3 zijn oa de Soemeriers. Kijk, dan kom je weer op de kleitabletten en dat hoeft dus de bijbel niet tegen te spreken .
pi_23649404
En over dat hooghartige: shut up, ik participeer aan een discussie, niet aan persoonlijke opmerkingen. Id...
  maandag 29 november 2004 @ 18:22:55 #123
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23649494
quote:
Op maandag 29 november 2004 18:15 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Volgens de Dikke van Dale is de derde betekenis van "geloof" "godsdienst".

...
Betekenissen uit een woordenboek zijn context afhankelijk. Als ik geloof dat jij verkeerd bezig bent, kan dat best waar zijn en heeft dat niets met godsdienst te maken.

Grappig dat je de eerste betekenis niet verteld.
  maandag 29 november 2004 @ 18:27:20 #124
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23649606
quote:
Op maandag 29 november 2004 18:11 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Toen hij de opgestane Jezus toch zag was hij toch niet ongelovig meer ?
precies maardat is het nu net, jij gelooft toch ook niet dat je op een toetsenbord zit te rammen. je gelooft het niet omdat je het zeker weet, geen twijfel mogelijk.

Maar zoals ik zei het geloof wat ik uitoefen is anders dan dat ik geloof dat het buiten regent zonder het te horen of zien.
pi_23650050
Wat dachten jullie hiervan.

In het verleden (Grieken, Germanen) schreef de mens een god aan voor elke onderdeel dat ze niet begrepen. Ze hadden een god van de liefde, 1 van de jacht, een god voor vuur en een god voor onweer. Allemaal zaken waarvan ze niet snapten hoe het werkte.

Toen men echter leerde dat ze vuur konden controleren, en da bliksem puur een natuurlijk fenomeen was, begonnen de aantallen goden af te nemen.

Op het moment is er nog 1 god over, waar we alles aanschrijven wat we niet kunnen verklaren.

Ik denk dat er een tijd komt dat we ook deze god afschrijven, omdat we een verklaring vinden voor de zaken uit de bijbel, e.d. .

Het komt redelijk overeen met de stelling dat de mens god creëerde, hoe bewijs je anders dat er vroeger veel meer goden waren dan nu?
Methylfenidaathydrochloride
Laptop kopen?
KnuttiewuttieBaggersluttie O+
  maandag 29 november 2004 @ 18:49:41 #126
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23650102
quote:
Op maandag 29 november 2004 18:46 schreef HTT-Thalan het volgende:
Wat dachten jullie hiervan.

In het verleden (Grieken, Germanen) schreef de mens een god aan voor elke onderdeel dat ze niet begrepen. Ze hadden een god van de liefde, 1 van de jacht, een god voor vuur en een god voor onweer. Allemaal zaken waarvan ze niet snapten hoe het werkte.

Toen men echter leerde dat ze vuur konden controleren, en da bliksem puur een natuurlijk fenomeen was, begonnen de aantallen goden af te nemen.

Op het moment is er nog 1 god over, waar we alles aanschrijven wat we niet kunnen verklaren.

Ik denk dat er een tijd komt dat we ook deze god afschrijven, omdat we een verklaring vinden voor de zaken uit de bijbel, e.d. .

Het komt redelijk overeen met de stelling dat de mens god creëerde, hoe bewijs je anders dat er vroeger veel meer goden waren dan nu?
Moet een God zichtbaar zijn om te bestaan?
pi_23650137
quote:
Op maandag 29 november 2004 18:18 schreef Integrity het volgende:

[..]

Nee, niet onderuit halen. Dat is een leuke verdraaiing van mijn punt om het te weerkaatsen. Was het niet dat ik geen standpunt in heb genomen die jij zojuist benoemd. Het is voor mij allang bewezen dat de verhalen uit de Bijbel een oorsprong hebben van nomaden (waaronder de Israeliers voordat zij slaven waren) en dat Abraham (UR) in de omgeving van Irak heeft geleefd. Dergelijke verhalen zijn in de bijbel opgeschreven/verzameld en heilig verklaard.

Dat laatste is dus mijn standpunt hierin zover en dit standpunt zal zich blijven wijzigen, naarmate mijn kennis groeit. Overigens komen de bijbelverhalen oorspronkelijk uit mond tot mond verhalen en kwam het pas later in het geschrift. De verhalen van 6000 jaar terug kregen een basis bij het volk van Israel (dat is het verhaal dat wij kennen) en de "nomaden" die overbleven van de 3 zijn oa de Soemeriers. Kijk, dan kom je weer op de kleitabletten en dat hoeft dus de bijbel niet tegen te spreken .
Hij heeft op zich een bijhoorlijk punt, waar ik me ook altijd wel in kon vinden. Als god de mens creeerde zoals die nu is, met al zijn kennen en kunnen, creeerde hij dus ook de mens die in het verleden kan kijken dmv archeologie e.d., en die mens heeft dus kunnen constateren dat er niet alleen mensen, maar ook dieren en dinosaurussen hebben geleefd in een tijd ver voor het ontstaan van de bijbel.

Hoe moet een geloof eender als de bijbel of koran dat verklaren?
Laptop kopen?
pi_23650159
quote:
Op maandag 29 november 2004 18:49 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Moet een God zichtbaar zijn om te bestaan?
Nee, maar waar zijn al die andere goden dan gebleven? Zijn die werkeloos sinds wij zelf vuur kunnen maken
Laptop kopen?
  maandag 29 november 2004 @ 19:00:29 #129
60090 Akkersloot
pi_23650351
quote:
Op maandag 29 november 2004 18:46 schreef HTT-Thalan het volgende:

Die Goden namen alleen maar af omdat dat door monotheistische dictaturen werd ingestampd.
quote:

Juist. Hoewel de bijbel het bestaan van meerdere Goden niet ontkent. De polytheistische oorsprong van de bijbel ?
  maandag 29 november 2004 @ 19:02:44 #130
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23650395
quote:
Op maandag 29 november 2004 18:50 schreef HTT-Thalan het volgende:

[..]

Hij heeft op zich een bijhoorlijk punt, waar ik me ook altijd wel in kon vinden. Als god de mens creeerde zoals die nu is, met al zijn kennen en kunnen, creeerde hij dus ook de mens die in het verleden kan kijken dmv archeologie e.d., en die mens heeft dus kunnen constateren dat er niet alleen mensen, maar ook dieren en dinosaurussen hebben geleefd in een tijd ver voor het ontstaan van de bijbel.

Hoe moet een geloof eender als de bijbel of koran dat verklaren?
Dan krijg je verhalen als dat toen een dag 6000 jaar was etc. God heeft ook de fossielen zo geschapen en daar neergelegd.

Dat heb ik trouwens echt meegemaakt, dat iemand dat echt bleef beweren. Erg fijn voor de gids in de Fluweelgrot te Valkenburg. In het begin was het nog wel grappig, maar op een gegeven moment...
pi_23650439
quote:
Op maandag 29 november 2004 19:00 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Die Goden namen alleen maar af omdat dat door monotheistische dictaturen werd ingestampd.
[..]

Juist. Hoewel de bijbel het bestaan van meerdere Goden niet ontkent. De polytheistische oorsprong van de bijbel ?
Klopt, maar de bijbel én de koran, en er zullen er vast nog meer zijn, vertellen wel het verhaal over hoe HUN god de aarde creeerde. En in dat verhaal komen geen meerdere goden voor.

Als we er vanuit gaan dat er een almachtige was, en een afgezant om het woord te verspreiden:

De bijbel spreekt van god en zijn zoon jezus. De koran spreek echter van Allah en Jezus als profeet, niet als zoon. Áls er al überhaupt een schepping was, spreekt maar 1 verhaal de waarheid. En achter die waarheid komen we op deze manier natuurlijk nooit.
Laptop kopen?
pi_23651323
quote:
Op maandag 29 november 2004 11:38 schreef Dalai_Lama het volgende:

[..]

Ik niet, ik vind dit echt een slap argument. Men 'vergeet' namelijk dat God almachtig is binnen de wetten van de logica. Een steen maken zó zwaar dat een almachtig wezen hem niet kan optillen, is niet logisch en dus niet mogelijk. Sim-pel.
Dit is ook een slecht argument, het was ook cynisch bedoeld m.b.t. de slechte argumentatie van de TS

sim-pel
  maandag 29 november 2004 @ 20:36:47 #133
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_23652885
quote:
Op maandag 29 november 2004 12:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Beetje offtopic kan geen kwaad
Wat jij aanstipt is antimaterie, daarbij zijn alle quantumgetallen van teken omgedraaid ( dus spin, lading etc) Dus je krijgt een antikern ( met antiprotonen en antineutronen ) waaromheen positronen draaien. Dit is echter iets anders dan donkere materie. Dat is ingevoerd, omdat de waargenomen bewegingen en de waargenomen massa een factor 10 verschillen. En dan ga je zeggen dat er heel veel materie is, dat je niet kunt zien. Wat dat nou precies is, weet ik niet. Vind het een beetje een "ether' theorie.
Back ontopic
hehehe...Ether theorie dat vindt ik een mooie.

Tja, ik kan ook slechts gissen maar die van de WIMPS klink aannemelijk in bepaalde maten. Overigens valt een zwart gat schijnbaar ook ondere donkere materie. Het is er dus wel, maar ik denk niet dat het zo veelvuldig is als wat men beweerd. Maargoed, we gaan weer off-topic hier.
I mean no harm
  maandag 29 november 2004 @ 20:43:52 #134
60090 Akkersloot
pi_23653070
quote:
Op maandag 29 november 2004 19:38 schreef WeirdMicky het volgende:
Dit is ook een slecht argument, het was ook cynisch bedoeld m.b.t. de slechte argumentatie van de TS
Dat iets wat almachtig is die een steen kan scheppen die zo zwaar is dat hij hem niet kan tillen is een op zich zelfstaande tegenstrijdigheid.

Het feit dat twee werelddoctrines (X-dom en islam) beweren dat God ongelovigen straft terwijl we zien dat die zelfde ongelovigen toch wel door hem worden geholpen (bovennatuurlijke ervaringen) is gewoon een bewijs tegen het bestaan van zo'n ongelovigen hatende God. tengunste van het bestaan van een God die geen ongelovigen haat. Er zijn immers bovennatuurlijke ervaringen
  maandag 29 november 2004 @ 20:51:32 #135
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23653264
Die tegenstrijdigheid bestaat alleen in onze logica, die beperkt is door onze zelfverzonnen wetmatigheden, waarvan allang bewezen is dat ze beperkt zijn.

Bovennatuurlijke ervaringen kunnen ook in die geloven door behoorlijk wat andere dingen veroorzaakt zijn dan alleen God, al dan niet verklaart door de mystieke stromingen.
  maandag 29 november 2004 @ 20:54:31 #136
60090 Akkersloot
pi_23653338
quote:
Op maandag 29 november 2004 20:51 schreef gr8w8 het volgende:
Bovennatuurlijke ervaringen kunnen ook in die geloven door behoorlijk wat andere dingen veroorzaakt zijn dan alleen God, al dan niet verklaart door de mystieke stromingen.
Allleen dat bovennatuurlijke ervaringen veel geloofwaardiger zijn dan de temporaalkwab epilepsie aanvallen van een pedofiel als Mohammed en een vrouwenhater als Paulus.
  maandag 29 november 2004 @ 20:58:57 #137
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_23653449
Goed, wat factoren in het Christendom en de Islam die wankel zijn.

Hebben Jezus en Mohammed uberhaupt wel boodschappen van een god ontvangen of hebben ze het verzonnen\waren ze gek.
Van de Bijbel weten we al dat het een schaky geval is want het is door mensen geschreven. Ook de eerste Koran is door mensen geschreven ookal wordt dat angstvallig ontkent door vele omdat dit het hele boek ongeloofwaardig maakt.
De wonderen die zijn beschreven kunnen ofwel al worden verklaard of als ze echt bizar zijn kunnen ze niet worden bewezen. Wijzen naar de Bijbel en de Koran die zowiezo al van onbetrouwbare bron zijn is zoiets als een leugenaar die zegt dat hij niet liegt.
De afgelopen honderd jaar (zo niet langer) zijn er geen grote wonderen meer waargenomen en daarvoor zijn de berichtgevingen onbetrouwbaar, doet God een dutje ofzo?
De kleine wonderen zijn veelal verklaarbaar door wetenschap of, veel vaker, nep.

Goed we hebben dus:
- Niet betrouwbare profeten.
- Boeken geschreven door mensen.
- Geen grote wonderen waarvan kan worden bewezen dat ze ook daadwerkelijk zijn gebeurt en niet door wetenschap te verklaren zijn.
- Geen betrouwbare kleine wonderen.

Het zijn dus religies met geen start, geen opvulling en geen voortzetting in de huidige tijd om zich te bewijzen.

Tja, ze hebben goed advies maar daar blijft het ook bij en bovendien zijn veel van die adviezen reeds bekend bij mensen en is de Bijbel of de Koran daar niet persé voor nodig. Hetzelfde geld voor het OT. Sommige aspecten zijn wellicht waar, maar het bovennatuurlijke kan voor geen meter worden bewezen. (bij wijze van spreken)

Ik heb dan ook een natuurlijke afkeer tegen mensen die hun religie iets te seriues nemen.
I mean no harm
  maandag 29 november 2004 @ 21:00:48 #138
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23653488
quote:
Op maandag 29 november 2004 20:54 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Allleen dat bovennatuurlijke ervaringen veel geloofwaardiger zijn dan de temporaalkwab epilepsie aanvallen van een pedofiel als Mohammed en een vrouwenhater als Paulus.
Feiten over twee mannen die door veel mensen als voorbeeld worden gezien, gebaseerd op boeken en verhalen waarvan je zelf al de waarheid in twijfel trekt. Goed punt.
pi_23653706
de discussie moet minder heftig zijn..
denk altijd aan mij en aan :
"ik haat haat!"
  maandag 29 november 2004 @ 21:18:00 #140
60090 Akkersloot
pi_23653947
quote:
Op maandag 29 november 2004 20:58 schreef pomtiedom het volgende:
Het zijn dus religies met geen start, geen opvulling en geen voortzetting in de huidige tijd om zich te bewijzen.
Toegegeven. Sinds Mohammed ("de laatste profeet") is er geen profeet meer geweest
  maandag 29 november 2004 @ 21:20:48 #141
60090 Akkersloot
pi_23654066
quote:
Op maandag 29 november 2004 21:00 schreef gr8w8 het volgende:
Feiten over twee mannen die door veel mensen als voorbeeld worden gezien
Bewijst dat iets dan ? Afgezien van het feit dat ze aan elkaar tegenstrijdig zijn.
quote:
, gebaseerd op boeken en verhalen waarvan je zelf al de waarheid in twijfel trekt. Goed punt.
Rare redenering. Dus alleen als ik de bijbel en koran als waarheid zie mag ik die religies een verkeerd beeld van God noemen
pi_23654185
quote:

ik heb nog nooit zo'n ondoordachte post gezien.
  maandag 29 november 2004 @ 21:29:04 #143
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23654342
quote:
Op maandag 29 november 2004 21:20 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Bewijst dat iets dan ? Afgezien van het feit dat ze aan elkaar tegenstrijdig zijn.
[..]

Rare redenering. Dus alleen als ik de bijbel en koran als waarheid zie mag ik die religies een verkeerd beeld van God noemen
Lezen is niet je sterkste kant, wel?
1) De profeet Mohammed en de discipel Paulus zijn pedofiel en vrouwenhater, want zo staat dat in bewijsstuk A.
2) Er is een verkeerd beeld van God, want ze volgen bewijsstuk A dat onzin is.

maandag 29 november 2004 @ 21:33:02 #144
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_23654455
quote:
Op maandag 29 november 2004 21:18 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Toegegeven. Sinds Mohammed ("de laatste profeet") is er geen profeet meer geweest
Er is nog hoop, de Joden wachten nogsteeds. Maar hun profeet zal een zware opgave hebben om te bewijzen dat hij een echte profeet is.
Ik zie hem nu al liggen in een ziekenhuis voor een CAT-scan.
I mean no harm
  maandag 29 november 2004 @ 21:38:33 #145
60090 Akkersloot
pi_23654635
quote:
Op maandag 29 november 2004 21:29 schreef gr8w8 het volgende:
Lezen is niet je sterkste kant, wel?
1) De profeet Mohammed en de discipel Paulus zijn pedofiel en vrouwenhater, want zo staat dat in bewijsstuk A.
2) Er is een verkeerd beeld van God, want ze volgen bewijsstuk A dat onzin is.
Je las over "temporaalkwab epilepsie aanvallen". Toegeven. Dat Paulus een vrouwenhater was, haal ik uit zijn brieven (vrouwen geen regeerambt wegens het scheppingsverhaal). Het feit dat Mohammed een pedofiel was staat echter los van de koran (dat weten we immers van de overleveringen van de "profeet".
De geloofwaardigheid van elke "profeet" is overigens in natuurlijke situaties (mensen zijn nog niet gehersenspoeld) altijd afhankelijk van de geloofwaardigheid van de boodschap van die "profeet".
  maandag 29 november 2004 @ 21:44:46 #146
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23654867
Bewijsstuk A staat voor de verzamelde verhalen en boeken waarop de geloven gebaseerd zijn en waarvan ze de authenticiteit en waarheid erkennen. (Mondelijke) Overlevering is uiterst onbetrouwbaar. Toegeven? Geen eisen stellen. Je hebt al gepoogd bewijs te leveren in andere topics, maar je hebt vrijwel niemand overtuigd.

Laatste wat ik erover zeg en erover wil horen.

De geloofwaardigheid van een profeet hangt vooral af van zijn charisma en de verpakking. Één van de basisprincipes van marketing.
  maandag 29 november 2004 @ 22:04:08 #147
60090 Akkersloot
pi_23655409
quote:
Op maandag 29 november 2004 21:44 schreef gr8w8 het volgende:
De geloofwaardigheid van een profeet hangt vooral af van zijn charisma en de verpakking. Één van de basisprincipes van marketing.
Waar valt het feit dat de "onstervelijke" "profeet" Lou de Palingboer overleed dan onder. Onder een slecht charisma of een slechte verpakking ?
  maandag 29 november 2004 @ 22:06:45 #148
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23655511
quote:
Op maandag 29 november 2004 22:04 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Waar valt het feit dat de "onstervelijke" "profeet" Lou de Palingboer overleed dan onder. Onder een slecht charisma of een slechte verpakking ?
Zowel charisma, ondanks dat deze een eigenschap van de spreker is, als verpakking gaan over hoe de boodschap wordt overgebracht en hebben beide geen betrekking op onsterfelijkheid.
  maandag 29 november 2004 @ 22:28:44 #149
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_23656237
Goedgebektheid maakt geen profeet, nog de verpakking anders zou Adolf Hitler ook als een profeet kunnen worden gezien met zijn visie.

Profeten zijn gewoon gekken, leugenaars, machtsliefhebbers of kortzichtig. Enkel bij de laatste is het doel goed bedoeld, alleen jammer dat ze te kortzichtig zijn om het misbruik ervan te zien. (ik val hiermee die knakkers van het OT aan)
I mean no harm
pi_23656357
quote:
Op maandag 29 november 2004 22:28 schreef pomtiedom het volgende:
Goedgebektheid maakt geen profeet, nog de verpakking anders zou Adolf Hitler ook als een profeet kunnen worden gezien met zijn visie.

Profeten zijn gewoon gekken, leugenaars, machtsliefhebbers of kortzichtig. Enkel bij de laatste is het doel goed bedoeld, alleen jammer dat ze te kortzichtig zijn om het misbruik ervan te zien. (ik val hiermee die knakkers van het OT aan)
En pomptiedom vertoont exact dezelfde kenmerken als de laatste. Hij profeteert 'zijn waarheid' in alle oprechtheid en kortzichtigheid. Te kortzichtig om te zien, dat hij zijn eigen mening als waarheid profileert.
  maandag 29 november 2004 @ 22:40:25 #151
60090 Akkersloot
pi_23656583
quote:
Op maandag 29 november 2004 22:06 schreef gr8w8 het volgende:
Zowel charisma, ondanks dat deze een eigenschap van de spreker is, als verpakking gaan over hoe de boodschap wordt overgebracht en hebben beide geen betrekking op onsterfelijkheid.
Dat Lou de Palingboer onsterfelijk zou zijn was echter net de inhoud van zijn "profetelijke" boodschap. Ik beweer dat de geloofwaardigheid van een "profeet" weldegelijk de inhoud van zijn boodschap betreft. Jij zegt dat de geloofwaardigheid van een "profeet" zijn charisma en de verpakking van zijn boodschap betreft. Dus nogmaals mijn vraag dat Lou de Palingboer onverhoopt toch sterfelijk bleek te zijn (en zijn geloofwaardigheid dus verloor) valt dat dan volgens jou onder een fout in zijn charisma of een fout in de verpakking van de boodschap.
  maandag 29 november 2004 @ 22:45:11 #152
60090 Akkersloot
pi_23656716
quote:
Op maandag 29 november 2004 22:32 schreef Henk-Jan het volgende:

Te kortzichtig om te zien, dat hij zijn eigen mening als waarheid profileert.
Lou de Palingboer was volgens mij geen profeet. Ben ik dan ook te kortzichtig om in te zien dat ik mijn mening als waarheid profileer
  maandag 29 november 2004 @ 22:49:08 #153
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23656845
De uitzondering bevestigd de regel, zullen we maar zeggen. Wat in hemelsnaam heeft Lou te maken met alle andere profeten? Misschien leeft ie wel door in de harten van de mensen, ook een vorm van onsterfelijkheid. Zei daar iemand reïncarnatie? Een niet stoffelijke levensvorm?

Zijn boodschap is dus dat ie onsterfelijk was, maar dat bleek hij volgens jouw begrippen niet te zijn. Can´t win ´m all. Bovendien vraag ik me af of een boodschap die slechts betrekking heeft op iemands persoonlijke aardse onsterfelijkheid wel als een ware religieuze profetie in de godsdienstige zin van het woord kan worden aangemerkt.
  maandag 29 november 2004 @ 23:07:09 #154
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_23657398
Van een mens een onmenselijk voorstellingsvermogen vragen is niet redelijk.

Het handeld zich hier ook niet om het uitbreiden ervan want dan hadden we het wel gehad of zouden we het naar verloop van tijd zelfstandig moeten creeeren en niet met hulp van buitenaf moeten krijgen.
I mean no harm
pi_23658751
Akkersloot, jij wéér? Wanneer ga jou eens ophouden met je ''God bestaat niet'' en ''Mohammed is een pedofiel'' topics? Denk je dat je hiermee ergens kan komen? Als je ongelovig bent hou het dan voor jezelf en val andere mensen daar niet mee lastig!

Iedereen weet dat God bestaat maar de meesten van jullie willen dit gewoon niet snappen.

Kijk eens om u heen vanuit de stoel waar u zit, u zult opmerken dat alles in de kamer 'gemaakt' is: de muren, de stoffering, het plafond, de stoel waar u op zit, dit boek dat u in uw handen heeft, de tafel en het glas dat er op staat en talloze andere dingen. Geen van deze voorwerpen zijn in uw kamer aanwezig uit eigen beweging. Zelfs de simpele lussen in het vloerkleed zijn gemaakt door iemand: zij zijn niet spontaan ontstaan of per toeval.

Kan de wind per toeval een vliegtuig vormen? De beroemde natuurkundige Sir Fred Hoyle gaf een opvallend commentaar over het ontstaan van het leven. In zijn boek "The Intelligent Universe" schreef hij: "De kans dat hogere levensvormen door toeval zijn ontstaan, is te vergelijken met de kans dat een tornado, die over een schroothoop waait, een Boeiing 747 in elkaar zet van de materialen van die schroothoop.
pi_23658867
quote:
Op maandag 29 november 2004 18:17 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ik wil niet bewijzen dat God wel of niet bestaat. Ik wil alleen bewijzen dat "God" van de bijbel en "Allah" van de koran niet bestaan.
Jammer dat je hier dus de grote fout aan het maken bent. God van de bijbel en van de Koran is dezelfde God en die bestaat 100%.

Ik ben echt geschrokken van mensen op aarde die zulke dingen beweren als akkersloot. Wisten jullie de waarheid maar..........................
  dinsdag 30 november 2004 @ 00:01:00 #157
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23658868
quote:
Op maandag 29 november 2004 23:56 schreef Alper het volgende:
Akkersloot, jij wéér? Wanneer ga jou eens ophouden met je ''God bestaat niet'' en ''Mohammed is een pedofiel'' topics? Denk je dat je hiermee ergens kan komen? Als je ongelovig bent hou het dan voor jezelf en val andere mensen daar niet mee lastig!

Iedereen weet dat God bestaat maar de meesten van jullie willen dit gewoon niet snappen.

Kijk eens om u heen vanuit de stoel waar u zit, u zult opmerken dat alles in de kamer 'gemaakt' is: de muren, de stoffering, het plafond, de stoel waar u op zit, dit boek dat u in uw handen heeft, de tafel en het glas dat er op staat en talloze andere dingen. Geen van deze voorwerpen zijn in uw kamer aanwezig uit eigen beweging. Zelfs de simpele lussen in het vloerkleed zijn gemaakt door iemand: zij zijn niet spontaan ontstaan of per toeval.

Kan de wind per toeval een vliegtuig vormen? De beroemde natuurkundige Sir Fred Hoyle gaf een opvallend commentaar over het ontstaan van het leven. In zijn boek "The Intelligent Universe" schreef hij: "De kans dat hogere levensvormen door toeval zijn ontstaan, is te vergelijken met de kans dat een tornado, die over een schroothoop waait, een Boeiing 747 in elkaar zet van de materialen van die schroothoop.
Gaat dat niet over de kans dat dat in één keer gebeurd? Één tornado en ineens een vliegtuig? Creationisme dus.

Bovendien vereist een schroothoop al de aanwezigheid van complexe structuren die andere obsolete complexe structuren afbreken en op een bepaalde locatie neerleggen?

( om precies te zijn is er dit allemaal mee mis:
- Het gaat uit van zuivere kans, iets wat evolutie niet is.
- Zoals gezegd, het zou betekenen dat er slechts één stap is om tot een complex ontwerp te komen.
- Het einddoel van het proces staat al vast, voordat het proces zelfs maar begonnen is.
- De beginstaat is totaal verschillend van de eindstaat.
Als ik het allemaal goed onthouden heb tenminste.)

[ Bericht 11% gewijzigd door gr8w8 op 30-11-2004 00:08:13 ]
  dinsdag 30 november 2004 @ 00:55:46 #158
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23660007
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 00:01 schreef Alper het volgende:

[..]

Jammer dat je hier dus de grote fout aan het maken bent. God van de bijbel en van de Koran is dezelfde God en die bestaat 100%.

Ik ben echt geschrokken van mensen op aarde die zulke dingen beweren als akkersloot. Wisten jullie de waarheid maar..........................
Dat zeggen we allemaal tegen elkaar omdat we er van overtuigd zijn de waarheid te weten.
Zo kan ik tegen jouw zeggen, wie denk je nu wie je bent dat je uit eigen kracht een goed wezen kan worden.

God en allah zijn historisch dezelfde maar tegenwoordig niet meer. Het verschil zit um in wat ze de mens laten weten volgens de bijbel en de koran.
Je kan dus zeggen dat ze niet hetzelfde zijn
  dinsdag 30 november 2004 @ 06:07:20 #159
60090 Akkersloot
pi_23662086
quote:
Op maandag 29 november 2004 22:49 schreef gr8w8 het volgende:
De uitzondering bevestigd de regel, zullen we maar zeggen. Wat in hemelsnaam heeft Lou te maken met alle andere profeten? Misschien leeft ie wel door in de harten van de mensen, ook een vorm van onsterfelijkheid. Zei daar iemand reïncarnatie? Een niet stoffelijke levensvorm?

Zijn boodschap is dus dat ie onsterfelijk was, maar dat bleek hij volgens jouw begrippen niet te zijn. Can´t win ´m all. Bovendien vraag ik me af of een boodschap die slechts betrekking heeft op iemands persoonlijke aardse onsterfelijkheid wel als een ware religieuze profetie in de godsdienstige zin van het woord kan worden aangemerkt.
Ach die "onstervelijkheid" van Lou de Pallingboer moeten we natuurlijk weer anders interpreteren. Vandaar dat een dokter ook in het geheim moest komen en zijn volgelingen van de burgemeester toestemming kregen om hem nog drie maanden boven de grond te houden. En bij zijn lijk in bed kropen om hem weer tot leven te proberen krijgen.
pi_23662666
Het echtpaar Goerree weet zeker dat de God der Christenen de ware God is.
Mohammed B en Osama Bin Laden weten zeker dat Allah de ware God is.
Akkersloot en andere atheisten weten zeker dat noch God, noch Allah de ware God is.
Daarnaast heb je gelukkig ook nog heel veel redelijke en realistische mensen, die erkennen dat ze niet alles zeker weten, maar zich gelukkig voelen in het geloven in iets.

Het echtpaar Goerree, Mohammed B, Osama Bin Laden en Akkersloot.
Tsjah.. deze groep.

Je wordt soms moe van deze groep fundamentalisten.
  dinsdag 30 november 2004 @ 09:43:30 #161
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23663101
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 08:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Akkersloot en andere atheisten weten zeker dat noch God, noch Allah de ware God is.
Daarnaast heb je gelukkig ook nog heel veel redelijke en realistische mensen, die erkennen dat ze niet alles zeker weten, maar zich gelukkig voelen in het geloven in iets.

Tsjah.. deze groep.

Het zijn net corpsballen he. Elke tweede zin proberen ze je over te halen om bij hun vereeniging te komen, de rest is dom plebs.
pi_23663471
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 09:43 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Het zijn net corpsballen he. Elke tweede zin proberen ze je over te halen om bij hun vereeniging te komen, de rest is dom plebs.
Af en toe is het net of de wat oudere (lees: meer conservatieve) gelovigen nog 200 jaar in het verleden leven. Ze proberen alles wat ze zeggen en doen tot god te richten om hem maar niet voor het hoofd te stoten. En alle voor ons mensen onverklaarbare zaken worden afgedaan als de "hand gods".

En dan heb je nog die jehova's die er zo heilig in geloven dat ze je elke zondagochtend komen lastigvallen met hun gezever over geloof en licht. Je kan toch ook een geloof belijden zonder daar andere mensen mee lastig te vallen? Je ziet katholieken of protestanten ook niet langs de deuren leuren met bijbels en verhalen.

Aangezien we allemaal weten dat de verschillende verhalen uit bijbel of koran niet zo heel veel van mekaar verschillen, is het puur de overtuiging van de gelovigen binnen die groep die ze maakt tot wat ze zijn. De interpretatie is bij sommige mensen compleet scheef.

Katholieken houden zich overal schielijk buiten, en houden hun mond over wat slecht is.
Jehova's leuren ermee langs deuren en verkondingen overal hun woord.

Sommige moslims nemen blijkbaar het recht (uit naam van allah) in eigen handen en schieten vervolgens een (in hun ogen) ongelovige hond neer, eentje á la van Gogh.

Ik vind dat geloof moet kunnen, zolang dat in vrede kan. De "ongelovigen" vallen immers de gelovigen ook niet lastig door aan de deur te gaan verkondingen dat god niet bestaat en roepen ook niet overal "steun het atheisme".

Het zijn ook niet de ongelovigen die protesteren tegen de bouw van moskeeen en kerken, of die de bijbel of koran verfoeien. Het zijn puur de gelovigen die die gevechten onderling hebben.

Mijn insziens zal de wereld een stuk begripvoller te werken gaan als we die laatste goden ook kwijtraken.
Laptop kopen?
pi_23663538
Ik ben zelf ook een overtuigd atheist, dwz, ik geloof in rede en logica, en het vertrouwen dat de wetenschap ooit alles afdoende voor mij zal verklaren. En alles wat onverklaarbaar blijft, blijft een mysterie om over te filosoferen, net zoals vele wijsgeren dat in het verleden ook al deden, tussen al het kerkgeweld door.

Mij hoor je in het dagelijks leven ook niet klagen dat kerken onzin zijn, of dat een bijbel geen zin heeft. Integendeel, het heeft voor heel veel mensen wel degelijk zin om te vertrouwen op die goeie ouwe god in de hemel, het is voor hen een houvast en leidraad. Voor mij hoeft dat echter allemaal niet, ze doen maar een end raak.

Tótdat het misloopt. Op dat punt raakt geloof en ongeloof mekaar, en zijn de gelovigen ervan overtuigd dat ze hun gelijk hebben. Dat er een god is. En wij zijn natuurlijk (duh) de ongelovigen. En dan zijn wij de grote boeman. Zoals al eerder opgemerkt in dit topic, ongeloof is ook een geloof.

En ik vind dat sommige gelovigen iets meer respect mogen tonen voor ongelovigen.
Laptop kopen?
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:17:44 #164
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_23664574
quote:
Tsja, en dan blijkt God noch de god van Goerree, noch de allah van Osama te zijn, noch de god van Bono, de Paus, Wacko Jacko, Bush, moeder Theresa, de EO, de Jehova's, of wat voor kerken & clubjes dan ook en zelfs niet het ezeltje van Reve of de pigmee van Theo te zijn.
Nee, hij is van niemand. God is gewoon zichzelf, of zoals hij zich al bij zijn eerste aankondiging voorstelde: Ik Ben Wie Ik Ben (met vervolgens al zijn goddelijke nicknames: De genadevolle, Barmhartige, etc).
yeah, YHWH roeleert

Er moet eigenlijk een verbod komen op het claimen van God.
Mensen die zich snel gekwetst voelen zijn een grotere bedreiging voor de vrije samenleving dan mensen die graag bewust andere mensen beledigen. Ik hoop dat ik hiermee niet andere mensen kwets. Het is slechts mijn mening :-)
pi_23664750
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:17 schreef Karzeuler het volgende:

jij mag hem net zo goed claimen. da's het mooie
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:27:17 #166
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23664766
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:17 schreef Karzeuler het volgende:

[..]
...

Misschien moeten we zijn naam maar niet meer uitspreken.
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:37:21 #167
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_23664942
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:26 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

jij mag hem net zo goed claimen. da's het mooie
Ja, maar vindt Hij dat wel goed?

Hoe zou jij het vinden als ik jouw naam claim en in jou naam homo's op z'n kop van een flat ga gooien, columnisten neer ga steken en vervolgens een paar randfiguren zodanig hersenspoel dat ze met een vliegtuig tegen een flat aan vliegen?
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:39:23 #168
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_23664976
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:27 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Misschien moeten we zijn naam maar niet meer uitspreken.
Ja, dat doen de hele erge extreme orthedoxe joden. Die durven JHWH niet uit te spreken omdat ze bang zijn dat ze anders zijn naam wel eens ijdel zouden kunnen gebruiken. Dus noemen ze Hem daarom maar de onnoembare
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:40:08 #169
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23664985
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:37 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

Hoe zou jij het vinden als ik jou claim en in jou naam homo's op z'n kop van een flat ga gooien, columnisten neer ga steken en vervolgens een paar randfiguren zodanig hersenspoel dat ze met een vliegtuig tegen een flat aan vliegen?
Dan kijk ik naar wat voor zooi die anderen ook uitspoken en trek mijn handen af van deze wereld.
pi_23665008
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:37 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

Hoe zou jij het vinden als ik jouw naam claim en in jou naam homo's op z'n kop van een flat ga gooien, columnisten neer ga steken en vervolgens een paar randfiguren zodanig hersenspoel dat ze met een vliegtuig tegen een flat aan vliegen?
als er daarnaast ook mensen zijn die in mijn naam zieken genezen is het geheel onduidelijk waar ik voor sta. dat hou ik liever zo.
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:41:57 #171
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_23665020
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:40 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Dan kijk ik naar wat voor zooi die anderen ook uitspoken en trek mijn handen af van deze wereld.
Maar ja, jouw naam heeft wel een smet gekregen doordat een paar randdebielen kwalijke dingen doen in jouw naam. Iedereen neemt het jou kwalijk, terwijl jij er nix mee te maken hebt
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:42:57 #172
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_23665039
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:41 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

als er daarnaast ook mensen zijn die in mijn naam zieken genezen is het geheel onduidelijk waar ik voor sta. dat hou ik liever zo.
shit, daar heb ik nix van terug

jij moet de politiek in

de vraag is dan wel of die zieken ook echt genezen
je hebt genoeg kwakzalvers die er hun zakken mee vullen
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:46:41 #173
58842 Karzeuler
Hey jij daar!!!
pi_23665110
he, maar ik ga naar m'n werk

later

God bless you (tenminste als hij dat wil)
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:48:46 #174
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23665153
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:42 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

de vraag is dan wel of die zieken ook echt genezen
je hebt genoeg kwakzalvers die er hun zakken mee vullen
Zo kun je je ook afvragen of zij echt ziek waren.. Ik denk echter dat je er niet aan ontkomt dat er gevallen zijn waarbij het nog lang niet bekend is hoe de genezing precies heeft gewerkt.
  dinsdag 30 november 2004 @ 11:52:20 #175
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23665223
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 11:41 schreef Karzeuler het volgende:

[..]

Maar ja, jouw naam heeft wel een smet gekregen doordat een paar randdebielen kwalijke dingen doen in jouw naam. Iedereen neemt het jou kwalijk, terwijl jij er nix mee te maken hebt
Begin ik toch gewoon overnieuw op een planeetje ergens ver weg? Met maar één landmassa en geen verschillende sexen, dat zou al een hele hoop schelen.
  dinsdag 30 november 2004 @ 19:29:16 #176
60090 Akkersloot
pi_23676052
quote:

Tsjah.. deze groep.

1. De Goerrees zijn gescheiden.
2. Heb je van Akkersloot last dan? Ik betrek jou toch niet bij mijn geloof? Je kan ook immers ook gewoon weg blijven uit het topic "Hét bewijs dat "God" en Allah niet bestaan (bovennatuurlijke ervaringen van niet-christenen en niet-moslims".
  dinsdag 30 november 2004 @ 19:31:38 #177
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23676103
ik kan je niet vertellen hoe moe ik word van die hele godsdienstoorlog die gaande is. als niet gelovige is het geen pretje om tussen de duwende massa te zitten. zodra gelovigen uit hun boeken schrappen dat niet gelovigen ook rustig mogen/kunnen sterven zal ik een gelukkig man zijn.
  dinsdag 30 november 2004 @ 19:32:11 #178
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23676120
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 19:29 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

1. De Goerrees zijn gescheiden.
2. Heb je van Akkersloot last dan? Ik betrek jou toch niet bij mijn geloof? Je kan ook immers ook gewoon weg blijven uit het topic "Hét bewijs dat "God" en Allah niet bestaan (bovennatuurlijke ervaringen van niet-christenen en niet-moslims".
Dat is nog eens een idee. Een communicatie-middel als een forum gebruiken voor het voeren van monologen.
  dinsdag 30 november 2004 @ 19:45:16 #179
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23676483
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 19:29 schreef Akkersloot het volgende:
"Hét bewijs dat "God" en Allah niet bestaan, bovennatuurlijke ervaringen van niet-christenen en niet-moslims".
Wat een goed punt zeg, het bewijs dat God niet bestaat omdat mensen daarvan geen ervaring hebben gekregen.
Ben ik blij dat ik mijn bewijs voor God wel heb dan.
En geen enkel tegenargument die er tegenin is te brengen door jouw, want die ervaring staat vast.

Of bedoel je dat niet???
  dinsdag 30 november 2004 @ 19:51:40 #180
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_23676655
quote:

[..]

Alper, Sir Hoyle had het fout. Er waren velen welke het niet eens waren met de evolutietheorie doch inmiddels is deze steeds duidelijker en duidelijker. Naarmate meer van onze voorouders worden gevonden zal de analyse ervan door de nieuwere technieken dit nog sterker bewijzen. Het valt inmiddels niet meer met feiten te beargumenteren dat de evolutietheorie niet waar is, enkel de details kan nog aan worden gemoffeld, maar de grondlijnen van de theorie zijn bewezen.

Maar het is niet de evolutietheorie zelf welke in de God illusie van de Bijbel in de weg staat, maar ook de natuurkundewetten. Door de wetten geldend in dit heelal kan er in dit heelal geen god zijn noch zijn invloed. De god van de Bijbel en van de Koran zijn hersenspinsels. Ik sluit god niet uit, maar hij is niet hier en heeft geen directe invloed op ons of onze ontwikkeling.
I mean no harm
pi_23676734
quote:
Dit is hoogstens een aanwijzing dat natuurkundigen zich niet moeten bemoeien met de evolutie theorie, aangezien (hogere) levensvormen niet onstaan zijn door toeval maar door het proces van natuurlijke selectie.
  dinsdag 30 november 2004 @ 19:56:53 #182
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23676773
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 19:32 schreef Alicey het volgende:

[..]

Dat is nog eens een idee. Een communicatie-middel als een forum gebruiken voor het voeren van monologen.
Super idee. Een eigen blog maken, zonder de mogelijjheid tot reageren en klaar. Alhoewel, zelfs kranten en tijdschriften kun je een brief sturen...

Nu valt me trouwens pas op dat wel God tussen "" staat, maar Allah niet. Houdt TS hiermee de mythe van het bestaan van Allah in stand?
  dinsdag 30 november 2004 @ 19:59:24 #183
60090 Akkersloot
pi_23676849
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 19:45 schreef Boomstam het volgende:

[Het bewijs dat "God" en Allah niet bestaan (bovennatuurlijke ervaringen door niet-christenen en niet-moslims]

Wat een goed punt zeg, het bewijs dat God niet bestaat omdat mensen daarvan geen ervaring hebben gekregen
Had ik het niet over "God". Tussen aanhalingstekens. In het Nederlands betekent het woord God immers de God volgenst de bijbel én het algemene opperwezen God. De eerste noem ik "God". "Het bewijs dat God niet bestaat omdat mensen daarvan geen ervaring hebben gekregen" heb je dus verkeerd begrepen.
  dinsdag 30 november 2004 @ 20:58:40 #184
90482 TheArowana
wild-erotisch
pi_23678406
Akkersloot, alsjeblieft, houd op.. je hebt al lang en vaak genoeg tentoongespreid hoe weinig je van beide geloven weet..

anders zou je weten dat God alle mensen lief heeft wat jou argument meteen waardeloos maakt en ook zou je weten dat er bepaalde hersendelen voor bovennatuurlijke ervaringen zorgen.. met deze kennis op zak raad ik je aan een bijbel of koran te kopen en die NIET te gaan lezen met als doel het wel of niet te geloven, maar met het doel er voor jouzelf uit te halen wat er in zit..
Demolish your own Face
I fractured my skull while dancing to dubstep
  dinsdag 30 november 2004 @ 21:06:32 #185
60090 Akkersloot
pi_23678599
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 20:58 schreef TheArowana het volgende:
anders zou je weten dat God alle mensen lief heeft
Je doelt hierbij op het hersenspinsel genoemd in de bijbel en koran ?

"Wie in Mij gelooft blijft behouden" en waarom branden volgens de koran de ongelovigen dan in de hel ?
pi_23679188
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 21:06 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

"Wie in Mij gelooft blijft behouden" en waarom branden volgens de koran de ongelovigen dan in de hel ?
Ja, in de hel blijft je ziel behouden èn eeuwig brandend.
  woensdag 1 december 2004 @ 00:49:31 #187
108990 Seyaret
In God I trust
pi_23685254
er zijn geen onomstotelijke bewijzen dat God niet bestaat, net als dat er geen echte bewijzen voor zijn dat de evolutietheorie klopt, of je nu in God geloofd of in de evolutie, je zal nooit onomstotelijke bewijzen kunnen geven, alleen al omdat veel mensen het dan nog niet willen aannemen. De bijbel laat dit al goed zien, Jezus verricht enorme wonderen, maar mensen geloven hem nog steeds niet. Ik geloof wel dat je zo'n geloof kan hebben dat het voor jezelf zeker is dat God bestaat, maar hier zal je nooit iedereen mee kunnen overtuigen.
  woensdag 1 december 2004 @ 01:28:08 #188
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23685695
er is geen hel, er is geen hemel. we zullen het hier en nu moeten doen omdat de ziel een vorming van synapses is. er is niks na de dood....lalalalal niks na de dood.
pi_23686171
quote:
Op woensdag 1 december 2004 01:28 schreef zoalshetis het volgende:
er is geen hel, er is geen hemel. we zullen het hier en nu moeten doen omdat de ziel een vorming van synapses is. er is niks na de dood....lalalalal niks na de dood.
Kom jij straks even voor een verrassing te staan.
  woensdag 1 december 2004 @ 06:18:06 #190
60090 Akkersloot
pi_23687068
quote:
Op woensdag 1 december 2004 00:49 schreef Seyaret het volgende:
Jezus verricht enorme wonderen, maar mensen geloven hem nog steeds niet.
En als het nu eens verzonnen is dat Jezus wonderen heeft verricht? Even een suggestie.

Stel dat mensen met zo'n redenering hun eigen gelijk onderbouwen
  woensdag 1 december 2004 @ 06:20:12 #191
60090 Akkersloot
pi_23687069
quote:
Op woensdag 1 december 2004 02:14 schreef DrWolffenstein het volgende:

[er is geen hemel en geen hel]

Kom jij straks even voor een verrassing te staan.
Waaruit blijkt dat het dan een negatieve verrassing moet zijn? Waarom zou iemand die niet gelovig is in de hel komen ?
pi_23689286
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 19:31 schreef zoalshetis het volgende:
ik kan je niet vertellen hoe moe ik word van die hele godsdienstoorlog die gaande is. als niet gelovige is het geen pretje om tussen de duwende massa te zitten. zodra gelovigen uit hun boeken schrappen dat niet gelovigen ook rustig mogen/kunnen sterven zal ik een gelukkig man zijn.
Duwende massa?
Waar heb je last van dan?

Als atheist hoef je geen last te hebben van gelovigen. Dan zoek je het contact niet op.
Als gelovige hoef je geen last te hebben van atheisten. Dan zoek je het contact niet op.

Het valt me alleen op dat er veel meer topics worden geopend van atheisten die hun gal willen spuwen op gelovigen, dan andersom.
Vervolgens reageren gelovigen op deze topic. En dan zeuren die atheisten weer, dat ze niet met rust gelaten worden.

woensdag 1 december 2004 @ 10:58:29 #193
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23689348
quote:
Op woensdag 1 december 2004 10:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Duwende massa?

Als atheist hoef je geen last te hebben van gelovigen. Dan zoek je het contact niet op.
Als gelovige hoef je geen last te hebben van atheisten. Dan zoek je het contact niet op.

Het valt me alleen op dat er veel meer topics worden geopend van atheisten die hun gal willen spuwen op gelovigen, dan andersom.
Vervolgens reageren gelovigen op deze topic. En dan zeuren die atheisten weer, dat ze niet met rust gelaten worden.

even for the record. ik ben geen atheïst maar humanist. bovendien voelt het alsof er op dit moment twee massa's aan het duwen zijn. de topictitel geeft idd aan dat ongelovigen (in een god dan) hier kunnen reageren...toch. dus waarom zouden die gelovigen dan ook hier weer aan willen tonen dat de here wel bestaat?
  woensdag 1 december 2004 @ 11:24:29 #194
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23689854
quote:
Op woensdag 1 december 2004 10:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Duwende massa?

De meeste van dat soort topics beginnen met een serieuse vraag in de vorm van "wat als?" Vervolgens komen er een paar fanaten strooien met de waarheid en gaat het alleen nog maar over dat God er is of niet en vervolgens is het inderdaad een welles nietes spel. Zo ook in de topic over God of Goden, de vraag wat er zou gebeuren als er geen God blijkt te zijn etc etc. Jammer.
pi_23690468
quote:
Op woensdag 1 december 2004 00:49 schreef Seyaret het volgende:
er zijn geen onomstotelijke bewijzen dat God niet bestaat, net als dat er geen echte bewijzen voor zijn dat de evolutietheorie klopt, of je nu in God geloofd of in de evolutie, je zal nooit onomstotelijke bewijzen kunnen geven, alleen al omdat veel mensen het dan nog niet willen aannemen. De bijbel laat dit al goed zien, Jezus verricht enorme wonderen, maar mensen geloven hem nog steeds niet. Ik geloof wel dat je zo'n geloof kan hebben dat het voor jezelf zeker is dat God bestaat, maar hier zal je nooit iedereen mee kunnen overtuigen.
Maar dat is nou net het punt: zoiets als de evolutietheorie zoekt ook geen bewijzen, maar weerleggingen. Als men een model in elkaar knutselt, gaat men gelijk op zoek naar manieren om het te weerleggen. Bovendien claimt de evolutietheorie ook geen waarheid te zijn. Een willekeurige religie wel.
pi_23690531
quote:

[..]

Wisten jullie de waarheid maar..... Oh verlicht ons met je kennis, Alper. En dit keer zonder drogredenatie, graag.
  woensdag 1 december 2004 @ 13:46:37 #197
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_23692949
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:06 schreef DjDev het volgende:
Liefde kun je wel bewijzen:
Op het moment dat iemand zichzelf opofferd voor een ander is dat liefde. (ook wel heldendom genoemd) Liefde gaat boven rationeel denken.
Kunst zonder trein.
  woensdag 1 december 2004 @ 13:51:21 #198
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23693058
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:46 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

Liefde kun je wel bewijzen:
Op het moment dat iemand zichzelf opofferd voor een ander is dat liefde. (ook wel heldendom genoemd) Liefde gaat boven rationeel denken.
Is dat liefde?
Je kunt het ook zien als iemand die toch al nadacht over zelfmoord en een ander het leven niet wil ontnemen. Of een geindoctrineerde die geloofd dat ie dan het martelaarschap bereikt.

Mocht het niet leiden tot de dood, kan diegene die zich oppofferd ook in zijn achterhoofd iets hebben als voor wat hoort wat en in de toekomst een wederdienst verlangen.
  woensdag 1 december 2004 @ 13:52:21 #199
39732 Mr.Zed
pi_23693081
quote:

[..]

(...)
Om ze te bekeren?
Kunst zonder trein.
  woensdag 1 december 2004 @ 14:00:34 #200
39732 Mr.Zed
pi_23693298
quote:
Op zondag 28 november 2004 18:50 schreef Henk-Jan het volgende:
(...)
Toegeven dat het geen geloof is, maar wetenschap en God als oorsprong erkennen
quote:
(...)
En hoe doet god dat dan?
Door ons zijn geschriften, geschreven door mensen, te geven?
Door middel van onze gesprekken met andere mensen?
Waar blijft dan "geen invloed van mensen"?
Kunst zonder trein.
  woensdag 1 december 2004 @ 14:16:16 #201
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_23693674
quote:

Ehm... Mijn schoonpapa maakt boeings... Is hij nu God? IEDEREEN weet (of zou moeten weten)
waar al onze spulletjes vandaan komen... Uit de FABRIEK!!! waar komen fabrieken vandaan?
Die zijn gemaakt door mensen!!! Je doet net alsof alles zomaar, zonder moeite met een
handomzwaai van god geschapen is... Wat voor opleiding doe jij? Ver gevorderde ontwetendheid?
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_23694089
quote:

Fred Hoyle Je kiest meteen 1 van de meest excentrieke astronomen die er geweest zijn.
Ok, dat je gelooft dat er een reden achter ons bestaan zit, daar kan ik in meegaan. Die neiging heb ik ook wel es. Maar dat je dan ook gelooft dat God een persoonlijkheid heeft, met mensen communiceert, ethiek heeft ingevoerd ed, dat is verre van triviaal.
Overigens heeft die redenering van jouw weer een hoog droggehalte. Het universum kun je niet vergelijken met een vloerkleed of wat dan ook. Ik ga niet weer het antropisch principe aangeven, omdat ik er zelf ook niet zo van houdt,maar dat is de meest plausibele verklaring voor het zijn van het universum. Dat gelovigen daar zo nodig een God met persoonlijkheid voor nodig hebben , vind ik erg raar. Ik quote graag meneer Rubinstein, toen hem gevraagt werd of ie ook in God geloofde:

" Nee ziet U, ik geloof in iets veel groters".

En daar sluit ik me graag bij aan.
  woensdag 1 december 2004 @ 17:58:35 #203
60090 Akkersloot
pi_23698546
quote:
Op dinsdag 30 november 2004 19:56 schreef gr8w8 het volgende:
Nu valt me trouwens pas op dat wel God tussen "" staat, maar Allah niet. Houdt TS hiermee de mythe van het bestaan van Allah in stand?
"God" is de bijbelgod en Allah is de korangod. Beiden hersenspinsels. Ik geeft toe de term bijbelgod is iets duidelijker.
  woensdag 1 december 2004 @ 18:01:15 #204
60090 Akkersloot
pi_23698587
quote:
Op woensdag 1 december 2004 13:52 schreef Mr.Zed het volgende:

[waarom zou God ongelovigen dan toch helpen als hij volgens de bijbel en de koran een hekel aan ze heeft.]

Om ze te bekeren?
Dan zal hij toch wel een visite kaartje achter moeten laten.
  woensdag 1 december 2004 @ 18:14:30 #205
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23698872
quote:
Op woensdag 1 december 2004 14:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Fred Hoyle Je kiest meteen 1 van de meest excentrieke astronomen die er geweest zijn.
Ok, dat je gelooft dat er een reden achter ons bestaan zit, daar kan ik in meegaan. Die neiging heb ik ook wel es. Maar dat je dan ook gelooft dat God een persoonlijkheid heeft, met mensen communiceert, ethiek heeft ingevoerd ed, dat is verre van triviaal.
Waarom getuigen zoveel mensen dan van die communicatie/?
en over ethiek, waarom voelt iets fouts doen slecht aan bij een mens. Is dat ook in ons geevolueert?
pi_23708612
quote:
Op woensdag 1 december 2004 18:14 schreef Boomstam het volgende:

[..]

en over ethiek, waarom voelt iets fouts doen slecht aan bij een mens. Is dat ook in ons geevolueert?

Misschien is het idd waar, dat God communiceert met mensen. Maar ik heb 2 redenen om dat niet te geloven.

1 Het zou tegen mn natuurkundige principes ingaan
2 er lopen gigantisch veel klapmongolen hier op Aarde rond. Kijk bv alleen al naar Kopspijkers, laatst een vrouw die zei dat ze de liefde bedreef met buitenaardsen. Geloof je dat ook?

Mensen getuigen van zoveel. En omdat ik het niet logisch vind, kies ik er voor om aan te nemen dat God niet communiceert met mensen. Ik vind het ook vrij raar om te denken dat de schepper van het alles, het universum, zich persoonlijk met mensen bezig houdt. Typisch menselijk trekje, om zichzelf in het midden neer te zetten. Getuige de geschiedenis.
Over ethiek: Mja, dat weet ik niet, daar heb ik een tijdje geleden een flinke discussie over gehad met Henk Jan, weet zo gauw niet waar t staat. Maar ja, ik geloof dat ethiek kunstmatig is, misschien geevolueerd. En dan blijft er weinig ruimte over voor een liefhebbende God natuurlijk.
  donderdag 2 december 2004 @ 11:10:33 #207
108463 Snik
Socialismusfeindlich
pi_23709645
quote:

[..]

Hahaha

Jezus dat zulke simpele mensen nog bestaan, ongelofelijk! Hiermee laten jullie weer zien hoe enorm jullie moslims achterlopen! Man, god bestaat niet! Wordt wakker en leer eens ZELF nadenken ipv napraten!

Whahaha, god bestaat echt hoor! Hahaha

Als het niet zo triest zou zijn dat simpele zielen zoals jij het echt nog geloven dan had ik er dubbel om gelegen.

Simpel volk.
Aisja was 9 toen mohammed haar neukte:
http://www.faithfreedom.org/Articles/sina/ayesha.htm
Boeken: Sahih Muslim Book 008, Number 3310: en Sahih Bukhari Volume 7, Book 62, Number 64
  donderdag 2 december 2004 @ 15:04:18 #208
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23714715
zie het verschil tussen de post van Haushofer en van snik
Verschil tussen dag en nacht, tussen interlect en simpel

kan me trouwens voorstellen dat je er zo overdenkt Haushofer. Dingen die je niet kan weten in het midden laten, of bepaalde zaken ontkennen en van de hand wijzen door middel van beredenatie getuigt wel van fatsoen.
pi_23717198
quote:
Op donderdag 2 december 2004 15:04 schreef Boomstam het volgende:

kan me trouwens voorstellen dat je er zo overdenkt Haushofer. Dingen die je niet kan weten in het midden laten, of bepaalde zaken ontkennen en van de hand wijzen door middel van beredenatie getuigt wel van fatsoen.

En dat zou dan ook iedereen eens moeten doen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Het vraagt namelijk nogal wat inzet, maar als iedereen dat zou kunnen dan zou het het einde van de godsdiensten betekenen!
pi_23719864
god,allah en andere onzin bestaan niet tenzij iemand kan bewijzen van wel
-
  donderdag 2 december 2004 @ 19:29:02 #211
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23720835
quote:
Op donderdag 2 december 2004 18:41 schreef concac het volgende:
god,allah en andere onzin bestaan niet tenzij iemand kan bewijzen van wel

Dan ben ik wel benieuwd wat concac allemaal onder andere onzin verstaat.
  donderdag 2 december 2004 @ 19:31:03 #212
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23720881
quote:
Op donderdag 2 december 2004 16:46 schreef mazzzterrr het volgende:

[..]

En dat zou dan ook iedereen eens moeten doen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Het vraagt namelijk nogal wat inzet, maar als iedereen dat zou kunnen dan zou het het einde van de godsdiensten betekenen!

Ik mis het verband.. Kun je het toelichten waarom?
pi_23721551
quote:

[..]

Ethiek biedt in elk geval wel iets nuttigs voor de mens, want het zorgd er voor dat we in groepen kunnen samenleven en door elkaar aan te vullen meer kunnen verwezelijken als ieder afzonderlijk kan. Zo is het dus een overlevingsstrategie, net zoals andere dieren ook strategieen (bv ook in groepen leven) hebben om te overleven. Bij ons is het alleen een wat complexer proces (ethiek) geworden om dit proces te handhaven.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_23723091
quote:
Op donderdag 2 december 2004 19:29 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

Dan ben ik wel benieuwd wat concac allemaal onder andere onzin verstaat.

andere godsdiensten, zoals weergoden,natuurgoden, diergoden etc..

als de bijbel en koran de woorden zijn van god/allah dan mogen er toch geen onwaarheden in zitten.

paar voorbeelden:
wij stammen niet af van Adam en Eva, als dat zo zou zijn geweest dan moesten hun nakomelingen incest hebben gepleegd.

aarde is niet plat, dieren komen niet van Ark van Noach.
mohammed heeft nooit op een vliegend paard naar Jeruzalem gevlogen, en in een grot met een engel gesproken.

als God/allah de mens heeft geschapen waarom staat er in de Koran/bijbel niks over de Dinosauriers die hebben miljoenen jaren geleefd, veel langer dan de mens bestaat.

de mens,mensachtigen bestaat zo'n 2 miljoen jaar, waarom is het christendom/islam pas 2000/1500 jaar geleden ingevoerd? en waarom hadden ze daarvoor andere goden, zoals Griekse,Romeinse, Egyptische, Inka goden?

-
  donderdag 2 december 2004 @ 21:14:05 #215
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23723449
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:01 schreef concac het volgende:

[..]

andere godsdiensten, zoals weergoden,natuurgoden, diergoden etc..

als de bijbel en koran de woorden zijn van god/allah dan mogen er toch geen onwaarheden in zitten.

paar voorbeelden:
wij stammen niet af van Adam en Eva, als dat zo zou zijn geweest dan moesten hun nakomelingen incest hebben gepleegd.

Dan kwam vroeger ook veel voor.
quote:

aarde is niet plat, dieren komen niet van Ark van Noach.
mohammed heeft nooit op een vliegend paard naar Jeruzalem gevlogen, en in een grot met een engel gesproken.

Je was erbij? Dat de aarde niet plat is okee. Maar de rest kunnen waar zijn. Ik zeg niet dat ze waar zijn, maar als er inderdaad een almachtige God is, zou een paard best eens kunnen vliegen en dan kunnen Engelen ook bestaan. Maar misschien zijn het wel metaforen die te letterlijk worden genomen.
quote:

als God/allah de mens heeft geschapen waarom staat er in de Koran/bijbel niks over de Dinosauriers die hebben miljoenen jaren geleefd, veel langer dan de mens bestaat.

Daar hebben ze een heel makkelijke oplossing voor: God heeft ook de fossielen gemaakt.
quote:

de mens,mensachtigen bestaat zo'n 2 miljoen jaar, waarom is het christendom/islam pas 2000/1500 jaar geleden ingevoerd? en waarom hadden ze daarvoor andere goden, zoals Griekse,Romeinse, Egyptische, Inka goden?

Misschien was ie de tijd nog niet rijp. Al die oude godsdiensten hadden wel allemaal één oppergod. Misschien is dat wel dezelfde. Ook in het Christendom zijn de bijgoden nog aanwezig, in de vorm van Heiligen. Zo is in Brazilië Paulus zelfs soms als indiaan afgebeeld. Het maakt het allemaal wat makkelijker te aanvaarden bij de bekering.
quote:

<- ? Engeltjes bestaan toch niet?
  donderdag 2 december 2004 @ 21:34:00 #216
60090 Akkersloot
pi_23724049
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:14 schreef gr8w8 het volgende:
Misschien was ie de tijd nog niet rijp. Al die oude godsdiensten hadden wel allemaal één oppergod. Misschien is dat wel dezelfde.

Wat hebben we dan wel niet allemaal te danken aan het feit dat die ene god schizofreen zou zijn.

Kan je ook iets verzinnen als antwoord op het feit dat volkeren gewoon geloofden dat ieder volk/religie gewoon zijn eigen goden had. Dus van één oppergod was totaal geen sprake. Pas toen Mozes het monotheisme uitvond werd het hommeles.
  donderdag 2 december 2004 @ 21:40:32 #217
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23724230
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:34 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Wat hebben we dan wel niet allemaal te danken aan het feit dat die ene god schizofreen zou zijn.

Kan je ook iets verzinnen als antwoord op het feit dat volkeren gewoon geloofden dat ieder volk/religie gewoon zijn eigen goden had. Dus van één oppergod was totaal geen sprake. Pas toen Mozes het monotheisme uitvond werd het hommeles.

Je kan Mozes ook als diegene zien die door de universele oppergod gestuurd werd om zijn heerschappij te bevestigen en het geloof in die bijgoden te laten verdwijnen. Een poging om een godsdienst voor iedereen te laten ontstaan, wat niet gelukt is door tegenwerking ten gevolge van de vrije wil van de mens. Almachtig betekent niet dat God constant wil ingrijpen en zuiver zijn wil oplegt. De invulling aan die oppergod zou dan dus ook verschillend kunnen zijn. Voor Mozes was het ook al flink hommeles hoor....
  donderdag 2 december 2004 @ 21:59:52 #218
60090 Akkersloot
pi_23724751
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:40 schreef gr8w8 het volgende:
Je kan Mozes ook als diegene zien die door de universele oppergod gestuurd werd om zijn heerschappij te bevestigen en het geloof in die bijgoden te laten verdwijnen

Geloof je het zelf ?
pi_23725016
quote:

Je was erbij? Dat de aarde niet plat is okee. Maar de rest kunnen waar zijn. Ik zeg niet dat ze waar zijn, maar als er inderdaad een almachtige God is, zou een paard best eens kunnen vliegen en dan kunnen Engelen ook bestaan. Maar misschien zijn het wel metaforen die te letterlijk worden genomen.

wie bepaald hoe je ze moet intrepreteren dan? vliegend paard, ok ik intrepreteer het als een helikopter.
Aarde is niet plat maar waarom staat het in de Bijbel?

En waarom staat erin de Bijbel en Koran dat we afstammen van Adam en EVa?

Waarom heeft God eerst het christendom ingevoerd en 500 jaar later de Islam zodat ze elkaar lekker kunnen bevechten en afslachten?

quote:

Daar hebben ze een heel makkelijke oplossing voor: God heeft ook de fossielen gemaakt.

Zomaar gaat god fossielen maken?

quote:

Misschien was ie de tijd nog niet rijp. Al die oude godsdiensten hadden wel allemaal één oppergod. Misschien is dat wel dezelfde. Ook in het Christendom zijn de bijgoden nog aanwezig, in de vorm van Heiligen. Zo is in Brazilië Paulus zelfs soms als indiaan afgebeeld. Het maakt het allemaal wat makkelijker te aanvaarden bij de bekering.

misschien,misschien,misschien ben ik wel god?
-
  donderdag 2 december 2004 @ 22:16:48 #220
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23725162
quote:
Op donderdag 2 december 2004 22:11 schreef concac het volgende:
...

misschien,misschien,misschien ben ik wel god?

Jij? God? Nah, hoogstens een profeet.
  donderdag 2 december 2004 @ 22:28:14 #221
60090 Akkersloot
pi_23725542
quote:
Waarom heeft God eerst het christendom ingevoerd en 500 jaar later de Islam zodat ze elkaar lekker kunnen bevechten en afslachten?

En moesten de indianen nog eens 1000 jaar wachten op hun "redding". Hoeveel extra miljoenen arme ongeredde indianenzieltjes zitten daardoor nu niet in de hel
  donderdag 2 december 2004 @ 23:34:44 #222
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23727307
quote:
Aarde is niet plat maar waarom staat het in de Bijbel?

En waarom staat erin de Bijbel en Koran dat we afstammen van Adam en EVa?

Zomaar gaat god fossielen maken?

Fossielen onstaan al na enkele decennias
als God leeft heeft of 1 van de 2 ingevoerd of geen van 2.
Misschien stammen we ook wel af van adam en eva?
en nergens in de bijbel staat dat de aarde plat is.
pi_23728625
geloof je nou echt dat we afstammen van Adam en Eva?

Dan moeten hun nakomelingen incest hebben gepleegd, en van incest krijg je niet gezonde nakomelingen.

Er zijn mensachtige fossielen gevonden van een paar miljoen jaar oud. dat is langer dan de 2000,1500 jaar dat christendom,islam bestaat.

staat niet letterlijk in dat de aarde plat is, maar uit de beschrijvingen lijkt het eerder plat dan een bol

http://www.student.oulu.fi/~ktikkane/eU_LITT.html

en in de koran staat:
Do they not look at the camels how they are made.
And the sky how it is raised high.
And the mountains how they are fixed firm.
And the earth how it is spread out.
-- Sura 88:17-20 --

Spread out?
Hoe kan je een bol uitspreiden? je kan wel een tapijt uitsprijden.
-
pi_23729471
quote:
Op donderdag 2 december 2004 23:34 schreef Boomstam het volgende:

Fossielen onstaan al na enkele decennias

en fossiele brandstoffen ?

quote:

als God leeft heeft of 1 van de 2 ingevoerd of geen van 2.

er zijn meer dan 2 godsdiensten. we hoeven het niet slechts over het midden-oosten te hebben lijkt me.

quote:

of van een amoebe

quote:

en nergens in de bijbel staat dat de aarde plat is.

er staat wel geschreven dat de aarde vier hoeken heeft
  vrijdag 3 december 2004 @ 09:57:57 #225
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23732185
Ik heb ooit een zwaar overtuigde gelovoge mee mogen maken, tijdens een rondleiding door de Fluweelgrot in Valkenburg. Kalksteengrot met schelpjes in de muren & fossielen, je kent het wel. Die man bleef tot grote ergernis van de gids volhouden dat dat door God gemaaktw as. De oudheid met koolsofdatering etc, was ook zo gemaakt. Klaar. Dus de olie in de grond: Dankzij God. Dat de aarde ouder is, zijn ze wel achter. Ze laten gewoon een dag 1000 of 6000 jaar duren. Adam en Eva waren gewoon zo zuiver, dat zelfs inteelt geen slechte effecten had.

Lijkt me eerder ook klonen als die twee het deden. Eva is immers geschapen uit een rib van Adam. Gekloond dus. En het origineel en zijn kloon krijgen dus kindjes.
pi_23733990
quote:
Op donderdag 2 december 2004 15:04 schreef Boomstam het volgende:

Haha, dank je wel

Toch vind ik het altijd wel raar dat gelovigen altijd hun plaatje met moeite in de hedendaagse wereld willen stoppen. Ik zag laatst een boek van een astronoom, die alles op alles zette om God in de huidige kosmologie neer te zetten. Maw: hij zei dat de wetenschap God niet uitsluit. Natuurlijk is dat niet zo, want zo is God juist door mensen neergezet. Of hij ook echt zo is, dat is maar afwachten Toch heb ik meerdere malen gesproken met mensen, die twijfelen aan dingen als koolstofdatering ed, in verband met dino's en fossielen. En dat vind ik erg raar. Want in mijn ogen zou zo'n gelovige juist moeten zeggen : Dat is toch prachtig, dat God de natuur zo harmonisch heeft neergezet, dat je met radioactiviteit dingen kunt gaan inschatten op ouderdom. Als je zoiets ontkent ( en dan niet op wetenschappelijke basis, maar op gelovige ) dan waardeer je God's schepping niet genoeg. Maar ja, ik ben niet overtuigd van God. En al helemaal niet van de menselijke interpretatie er van.

Ik noem maar weer es de geachte heer Newton, die zwaar religieus was. Hij was zo overtuigd van God, dat hij zijn werk er onder liet lijden. Hij schreef bepaalde dingen toe aan God, die later prima bleken zijn te verklaren. Dat gebeurd nu ook wel es; dingen worden aan God toegeschreven, terwijl imo God juist de schepping zo heeft gemaakt dat er geen interventie hoeft te zijn van zijn kant. En met zoiets spreek je meer je waardering uit voor de schepping dan dat je blindelings de bijbel nagaat. En bv probeert om het scheppingsverhaal met Adam en Eva in de huidige gedachtengang te zetten. Dat mensen zo'n simpele redenatie nog steeds geloven, daar kan ik echt niet bij.
pi_23735892
quote:

Overigens, als je Genesis leest, is het duidelijk dat Adam en Eva niet de eerste mensen waren, maar de eerste mensen waar de nadruk op wordt gelegt. Kain is immers, na de dood op Abel, bang dat andere mensen hem zullen vermoorden. ( waarom God Kain daarop zegent met het idee dat iemand 7 voudig daarvoor zal boeten, is mij volstrekt onduidelijk ,maar ala).

Ik blijf het verbazend vinden, dat mensen tegenwoordig technisch en geestelijk aan de ene kant erg ontwikkeld zijn, en aan de andere kant zich angstvallig vasthouden aan verhalen die duizenden jaren oud zijn. Fascinerend. Omdat we geestelijk steeds meer bewust worden van ons bestaan, wordt het ook steeds moeilijker om te geloven dat er niets boven ons staat. Misschien dat we ons daarom aan die primitieve ideeen vast houden. Een andere reden kan ik echt niet bedenken.
pi_23735964
quote:

zelden ZO een kromme redenering gelezen
Megumi, Crystal k. en Papa Bouba Diop van Fulham
--gedeelte sig verwijderd door FA, niet terugplaatsen--
pi_23737466
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 13:04 schreef fayakill het volgende:
zelden ZO een kromme redenering gelezen

Nee, de redenering is in orde, alleen de conclusie zou moeten zijn, dat er grenzen zijn aan de almacht. Een soort gelijke redenering werd door Gödel opgesteld. Hij bewees dat er formules zijn, die waar zijn, maar niet door de wiskunde bewezen kunnen worden.
Maw: hij bewees dat de wiskunde niet almachtig was

Dus ook een almachtige god kent zijn beperkingen, hij zal zich aan de wetten van de logica moeten houden en zeer waarschijnlijk ook aan natuurwetten.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  vrijdag 3 december 2004 @ 14:50:15 #230
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_23738367
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 14:08 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Nee, de redenering is in orde, alleen de conclusie zou moeten zijn, dat er grenzen zijn aan de almacht. Een soort gelijke redenering werd door Gödel opgesteld. Hij bewees dat er formules zijn, die waar zijn, maar niet door de wiskunde bewezen kunnen worden.
Maw: hij bewees dat de wiskunde niet almachtig was

Dus ook een almachtige god kent zijn beperkingen, hij zal zich aan de wetten van de logica moeten houden en zeer waarschijnlijk ook aan natuurwetten.

de quantummechanica druist ook vaak tegen alle logica in.
pi_23739068
Nee, de QM druist niet tegen de logica in. De logica van de QM is niet instinctief.
  vrijdag 3 december 2004 @ 15:35:58 #232
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_23739381
en btw, als god onze natuurwetten heeft gemaakt dan lijkt me toch dat hij er zelf buiten staat? En als hij er niet buiten staat dan lijkt me dat hij ze zo kan aanpassen dat hij toch almachtig is
  vrijdag 3 december 2004 @ 15:44:55 #233
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_23739618
TT aangepast.
pi_23739970
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 14:50 schreef DionysuZ het volgende:
de quantummechanica druist ook vaak tegen alle logica in.

Nee de QM is een wiskundige en dus ook noodzakelijkerwijs logische theorie, alleen de interpretatie laat te wensen over, deze zijn vaak tegenstrijdig (=onlogisch)

quote:
Op vrijdag 3 december 2004 15:22 schreef Haushofer het volgende:
Nee, de QM druist niet tegen de logica in. De logica van de QM is niet instinctief.

Wat is instinctieve logica ?
Je bedoelt waarschijnlijk dat e.e.a moeilijk voorstelbaar is, of dat de interpretaties elkaar tegenspreken.
Exaudi orationem meam
  vrijdag 3 december 2004 @ 19:01:14 #235
60090 Akkersloot
pi_23743846
Vraag in herhaling aan gr8w8
quote:
Op donderdag 2 december 2004 21:59 schreef Akkersloot het volgende:

[Je kan Mozes ook als diegene zien die door de universele oppergod gestuurd werd om zijn heerschappij te bevestigen en het geloof in die bijgoden te laten verdwijnen]

Geloof je het zelf ?
pi_23747716
Akker, doe nou even niet zo zinloos...
pi_23757923
quote:
Wat is instinctieve logica ?
Je bedoelt waarschijnlijk dat e.e.a moeilijk voorstelbaar is, of dat de interpretaties elkaar tegenspreken
Datgene wat je ervaart in je alledaagse beleving.
pi_23758843
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:50 schreef wadgem het volgende:
Proberen gelovigen om te lullen is nutteloos, en een verspilling van je energie.
Juist...en voor iemand die niet gelooft is het ook onbegrijpelijk dat het argument: "Dat is een kwestie van geloof" een heel sterk argument is.....
surrounded by people, yet still feelin' alone
pi_23758956
quote:
Op zondag 28 november 2004 13:14 schreef DjDev het volgende:
Je kan niks bewijzen
(akker)slotje
pi_23758975
he wat de f..
heb ik een smiley te pakken??

ik bedoelde (akker)slo(o)tje
  zaterdag 4 december 2004 @ 18:04:52 #241
60090 Akkersloot
pi_23761441
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 16:04 schreef ki_ki het volgende:
he wat de f..
heb ik een smiley te pakken??

ik bedoelde (akker)slo(o)tje
Waarom moet er van jou een slotje op dit topic. Dat het wel erg onaannemelijk is dat een God zijn niet-gelovigen helpt met bovennatuurlijke ervaringen terwijl die volgens de bijbel en de koran zo'n hekel zou hebben aan die ongelovigen is toch een argument tegen het bestaan van zo'n God?

Een topic over dat goddelijke geschriften nooit verkeerd begrepen kunnen worden moet dan natuurlijk ook gelijk op slot. God kan immers alles dus ook duidelijke boeken schrijven en is dus ook een argument tegen het bestaan van een bijbelgod en een korangod. Deze boeken worden immers door de verschillende groepen volgelingen van Paulus en Mohammed verkeerd begrepen. Hét bewijs dus dat die boeken niet goddelijk kunnen zijn.
pi_23761564
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 18:04 schreef Akkersloot het volgende:
God kan immers alles dus ook duidelijke boeken schrijven en is dus ook een argument tegen het bestaan van een bijbelgod en een korangod. Deze boeken worden immers door de verschillende groepen volgelingen van Paulus en Mohammed verkeerd begrepen. Hét bewijs dus dat die boeken niet goddelijk kunnen zijn.
In het geval van de christenen zijn ze ook nog vervuld van de heilige geest. Deze heilige geest vervult de christenen stuk voor stuk met een andere interpretatie
pi_23762490
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 18:04 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Waarom moet er van jou een slotje op dit topic. Dat het wel erg onaannemelijk is dat een God zijn niet-gelovigen helpt met bovennatuurlijke ervaringen terwijl die volgens de bijbel en de koran zo'n hekel zou hebben aan die ongelovigen is toch een argument tegen het bestaan van zo'n God?

Een topic over dat goddelijke geschriften nooit verkeerd begrepen kunnen worden moet dan natuurlijk ook gelijk op slot. God kan immers alles dus ook duidelijke boeken schrijven en is dus ook een argument tegen het bestaan van een bijbelgod en een korangod. Deze boeken worden immers door de verschillende groepen volgelingen van Paulus en Mohammed verkeerd begrepen. Hét bewijs dus dat die boeken niet goddelijk kunnen zijn.
God heeft geen hekel aan niet-gelovigen, waar heb je dat vandaan?
  zaterdag 4 december 2004 @ 18:55:31 #244
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_23762512
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 18:54 schreef ki_ki het volgende:

[..]

god niet. de bijbel en koran wel.
  zaterdag 4 december 2004 @ 18:57:07 #245
60090 Akkersloot
pi_23762551
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 18:54 schreef ki_ki het volgende:
Zucht. Het topic gaat toch over de bijbelgod en Allah (de korangod).
pi_23773270
quote:

Je bewijs is nogal gestoeld op de vermenselijking van G'd. Die mensen die dat beeld hebben 'uitgevonden' zijn zelf van de tegenovergestelde partij. Zij zijn alles behalve dichtbij G'd dan de mensen waarvan jij claimt die gehaat worden.

Dat G'd dan niet zou bestaan is dus bij deze onderuitgeveegd.

zondag 5 december 2004 @ 09:12:50 #247
60090 Akkersloot
pi_23773831
quote:
Op zondag 5 december 2004 04:29 schreef k3vil het volgende:
. Zij zijn alles behalve dichtbij G'd dan de mensen waarvan jij claimt die gehaat worden.
De onduidelijkste zin licht ik hierbij er even uit.

En voor mij blijft het feit dat niet-christenen en niet-moslims (de mensen waar volgens de bijbel en de koran God zo'n hekel zou hebben) menen door "iets tussen hemel en aarde" geholpen te worden een bewijs dat de haatdragende God van de bijbel of de koran niet bestaat. Waarom zou zo'n haatdragende opperwezentje immers mensen helpen waar hij zo'n hekel aan zou hebben. Simpel.

[ Bericht 30% gewijzigd door Akkersloot op 05-12-2004 09:21:52 ]
pi_23774477
quote:
Op zondag 5 december 2004 09:12 schreef Akkersloot het volgende:

En voor mij blijft het feit dat niet-christenen en niet-moslims (de mensen waar volgens de bijbel en de koran God zo'n hekel zou hebben) menen door "iets tussen hemel en aarde" geholpen te worden een bewijs dat de haatdragende God van de bijbel of de koran niet bestaat. Waarom zou zo'n haatdragende opperwezentje immers mensen helpen waar hij zo'n hekel aan zou hebben. Simpel.
Er is nog een andere verklaring mogelijk:

God zelf lijdt aan temporaal kwab epilepsie
Exaudi orationem meam
pi_23777972
quote:
Op zaterdag 4 december 2004 18:57 schreef Akkersloot het volgende:
Zucht. Het topic gaat toch over de bijbelgod en Allah (de korangod).
.."zucht"... ja..?
en wat wil je daarmee zeggen
pi_23778086
quote:
Waarom zou zo'n haatdragende opperwezentje immers mensen helpen waar hij zo'n hekel aan zou hebben.
romeinen 8:38-39
38 Ik ben er zeker van dat niets ons van God kan scheiden: dood of leven, engelen of bovenaardse krachten, heden of toekomst, 39 machten boven of beneden ons, niets in de hele schepping kan ons scheiden van God, die ons liefheeft in Christus Jezus onze Heer.

dus God houdt wel degelijk zonder ophouden van alle mensen.
Hij houdt alleen niet van de verkeerde dingen die we doen, da's een aanzienlijk verschil
  zondag 5 december 2004 @ 15:09:46 #251
60090 Akkersloot
pi_23778681
quote:
Op zondag 5 december 2004 14:41 schreef ki_ki het volgende:
38 Ik ben er zeker van dat niets ons van God kan scheiden
Sprak temporaalkwab epilepsie patient Paulus niet gewoon tot zijn volgelingen ("de gelovigen"). Er staat immers ook "ons". Dat is iets anders dan "een ieder".
Als Paulus inderdaad zou zeggen dat iedereen niet van God kan scheiden (ook gedurende het leven) wat zou dan nog het nut zijn om volgeling van hem te worden ?
pi_23778755
quote:
Op zondag 5 december 2004 15:09 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Sprak temporaalkwab epilepsie patient Paulus niet gewoon tot zijn volgelingen ("de gelovigen"). Er staat immers ook "ons". Dat is iets anders dan "een ieder".
Als Paulus inderdaad zou zeggen dat iedereen niet van God kan scheiden (ook gedurende het leven) wat zou dan nog het nut zijn om volgeling van hem te worden ?
je leest niet goed wat ik schreef.

God houdt van alle mensen,
maar Hij haat de kwade en verkeerde dingen die we doen.
  zondag 5 december 2004 @ 15:25:42 #253
60090 Akkersloot
pi_23778956
quote:
Op zondag 5 december 2004 15:14 schreef ki_ki het volgende:
je leest niet goed wat ik schreef.

God houdt van alle mensen,
maar Hij haat de kwade en verkeerde dingen die we doen.
Als je mensen naar de hel laat gaan omdat ze ongelovig zijn hou je niet van alle mensen.
pi_23780038
quote:
Op zondag 5 december 2004 14:41 schreef ki_ki het volgende:

[..]

38 Ik ben er zeker van dat niets ons van God kan scheiden: dood of leven, engelen of bovenaardse krachten, heden of toekomst, 39 machten boven of beneden ons, niets in de hele schepping kan ons scheiden van God, die ons liefheeft in Christus Jezus onze Heer.

dus God houdt wel degelijk zonder ophouden van alle mensen.
Hij houdt alleen niet van de verkeerde dingen die we doen, da's een aanzienlijk verschil
Maar als je de bijbel doorleest, is er 1 ding wat mij erg opvalt: of je bent voor, of je bent tegen God. En het wordt dan verpakt in de trend van " God heeft je een vrije wil gegeven, en je mag doen wat je wilt", maar de consequenties er van zijn aanzienlijk. Dat staat mij heel erg tegen. Gelukkig zijn mijn ouders vrij open in hun Christelijke opvattingen Ik heb dan zelf ook een heel ander Godsbeeld van huis uit mee gekregen, en daar ben ik erg dankbaar voor.
pi_23780258
quote:
Op zondag 28 november 2004 12:59 schreef Haushofer het volgende:

[..]
-
Even een vraagje tussendoor, bewonder jij Karl Haushofer, of toch diens zoon?

Alvast bedankt.
Verwijderd door Admin.
  zondag 5 december 2004 @ 16:37:56 #256
60090 Akkersloot
pi_23780349
quote:
Op zondag 5 december 2004 16:22 schreef Haushofer het volgende:
Maar als je de bijbel doorleest, is er 1 ding wat mij erg opvalt: of je bent voor, of je bent tegen God.
En dan kan je ineens niet ergens tegen zijn waarvan je niet in het bestaan van gelooft.

Oók een bewijs dat er van de bijbel en koran niets klopt.
  zondag 5 december 2004 @ 17:17:25 #257
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23781099
Haat en liefde zit dicht bij elkaar. Misschien haat God wel niet eens, maar weet hij dat velen niet beter kunnen en is het door die kennis eerder teleurstelling.
pi_23781539
quote:
Op zondag 5 december 2004 16:37 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

En dan kan je ineens niet ergens tegen zijn waarvan je niet in het bestaan van gelooft.

Oók een bewijs dat er van de bijbel en koran niets klopt.
da's dus regelrechte onzin, en dat weet je volgens mij zelf ook wel.

want dat je er niet in gelooft is gelijk aan er tegen zijn.
  zondag 5 december 2004 @ 17:43:33 #259
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23781575
Hoe kun je iets aanvallen, op basis van zinnen die in een boek staan, een boek waarvan je de waarheid al in twijfel trekt?
pi_23781808
quote:
Op zondag 5 december 2004 17:43 schreef gr8w8 het volgende:
Hoe kun je iets aanvallen, op basis van zinnen die in een boek staan, een boek waarvan je de waarheid al in twijfel trekt?
wat trek ik in twijfel?
  zondag 5 december 2004 @ 18:01:25 #261
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23781894
quote:
Op zondag 5 december 2004 17:56 schreef ki_ki het volgende:

[..]

wat trek ik in twijfel?
On nee hoor, ik doeld eniet op jou, en al helemaal niet persoonlijk. Ik weet zelfs niet eens of jij ergens in gelooft trouwens.

Vroeg me gewoon af, hoe kan iemand die een heilig geschrift (Bijbel, Koran, Thorah, whatever) als verzonnen bestempeld, daar toch teksten uit halen om het wel of niet bestaan van een hogere macht te bewijzen? Aan de ene kant zeg je dat het geschrevene onzin is, aan de andere kant fundeer je je mening met die onzin, klinkt erg dubbel.
  zondag 5 december 2004 @ 18:29:11 #262
60090 Akkersloot
pi_23782382
quote:
Op zondag 5 december 2004 17:42 schreef ki_ki het volgende:
da's dus regelrechte onzin, en dat weet je volgens mij zelf ook wel.

Ha. Jij bent dus christen.

Ben jij tegen het groene marsmannetje ?
pi_23782456
quote:

Omdat het natuurlijk de Duivel is die dit veroorzaakt.
Tegenwoordig moet je Dr. Ir. zijn om een beetje correct Nederlands te kunnen neerpleuren.
Abusing semicolons since 1987.
pi_23788052
quote:

[..]

Die bestaat ook niet, wel de liefdedragende G'd
pi_23789513
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:29 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ha. Jij bent dus christen.

Ben jij tegen het groene marsmannetje ?

wtf zullen we nu krijgen

JA ik ben Christen
NEE ik weet niet waar je het over hebt m.b.t. het groene marsmannetje..

pi_23789636
quote:
Op zondag 5 december 2004 18:01 schreef gr8w8 het volgende:

[..]

On nee hoor, ik doeld eniet op jou, en al helemaal niet persoonlijk. Ik weet zelfs niet eens of jij ergens in gelooft trouwens.

Vroeg me gewoon af, hoe kan iemand die een heilig geschrift (Bijbel, Koran, Thorah, whatever) als verzonnen bestempeld, daar toch teksten uit halen om het wel of niet bestaan van een hogere macht te bewijzen? Aan de ene kant zeg je dat het geschrevene onzin is, aan de andere kant fundeer je je mening met die onzin, klinkt erg dubbel.
oow oke
ja da's inderdaad best raar.

nou ja ik geloof wel in wat er in de Bijbel staat, mijn mening (overtuiging!) is dat de Bijbel Gods woord is, in de zin van "alles wat Hij aan ons mensen heeft willen laten weten"
verder hou ik me niet erg bezig met de randverschijnselen. Ik geloof in de Here Jezus en dat Hij onze Redder is, dat Hij voor onze zonden gestorven is en ik geloof dat dit allemaal in de Bijbel beschreven staat.
  maandag 6 december 2004 @ 01:12:23 #267
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23790994
quote:
Op vrijdag 3 december 2004 00:28 schreef concac het volgende:
geloof je nou echt dat we afstammen van Adam en Eva?

Dan moeten hun nakomelingen incest hebben gepleegd, en van incest krijg je niet gezonde nakomelingen.

Er zijn mensachtige fossielen gevonden van een paar miljoen jaar oud. dat is langer dan de 2000,1500 jaar dat christendom,islam bestaat.

staat niet letterlijk in dat de aarde plat is, maar uit de beschrijvingen lijkt het eerder plat dan een bol

http://www.student.oulu.fi/~ktikkane/eU_LITT.html

Spread out?
Hoe kan je een bol uitspreiden? je kan wel een tapijt uitsprijden.
Die site verdraait de waarheid in me ogen, bovendien zijn een hoop psalmen niets meer dan liederen van normale mensen, mensen waarvoor de aarde stabiel is.
Zoals een psalm van david, over zijn zoon Salomo, dat deze zal regeren van zee tot zee. Omdat en vader altijd positief wil kijken tegenover zijn zoon.
Salomo heeft nooit geregeerd over een rijk van zee tot zee, sterker nog zijn rijk werdt kleiner als van zijn vader.

Zoals ik zei fossielen kunnen al heel snel ontstaan, door grote druk bv. dit geld ook voor fossiele brandstoffen. Bovendien zijn er ok menselijke resten gevonden in de zelfde aardlaag als dinobotjes. Een ander gegeven is dat mensen erg groot en wel 1000 jaar oud konden worden.
een theorie gaat dat de ozonlaag andere samenstelling had oid. en op een andere hoogte zat als hedendaags. Proeven op pyranja;s wijzen uit dat doordat de atmosfeer anders was de pyranja's groter werden, en ouder werden.
Over de grote druk staat er ook iets van in de bijbel, namelijk de zondvloed. zou dit denk je geen effect hebben op organische resten? Bovendien zijn tegenbewijzen van de evolutietheorie door wetenschappers al snel weggemoffeld, ook bij voorbaat uitgaan van een evolutietheorie kan men tegenbewijzen missen. Degeneratie is een tegenhangende theorie van de evolutie, alles was perfect en het wordt steeds slechter, verklaart gelijk waarom van incest geen misvorming komt.

En nog steeds, waarom zouden we wetenschappers op hun woord geloven, wie controleert hen op hun werk? Waarom is het woord van een wetenschapper meer waard dan dat van iemand met een bovennatuurlijke ervaring?
  maandag 6 december 2004 @ 04:02:55 #268
105664 TGI_Friday
Goodevening bitches
pi_23792440
Jij bent, en daarom ben ik. Als individu kun je niet bestaan zonder anderen, zonder een context. Als eenling heb je geen betekenis: je bent wie je bent doordat je in contrast staat met anderen. En daarom het volgende: God die zich zelf noemt "Ik ben" (YHVH) heeft zijn "zijn" te danken aan ons "zijn". God had geen mening, en bestond dus niet, zolang de mens niet bestond. God heeft zijn bestaan te danken aan de creatie van de mens. Maar die creatie kan dus niet door God zijn gedaan omdat hij daarvoor niet bestond. M.a.w. de mens was eerst, en heeft vervolgens een God gecreeerd.
The WESTSIDE CONNECTION. An organization made up of highly motivated, extremely aggressive, gangstas turned businessmen, with only one single objective: world domination, or in their words "Creating a worldwide Westside"
pi_23792572
quote:

[..]

Ik pretendeer niet alles met evolutietheorie te kunnen verklaren (ben er ook niet van overtuigd dat dat de absolute waarheid is, zoals veel mensen zeggen).

Maar ik kan wel zeggen over gedrag van de mens mbt ethiek dat dat heel makkelijk is te verklaren mbv overleven (Survival is belangrijk in de evolutietheorie):

Ethiek geeft onder andere aan wat goed is en wat fout is, bijvoorbeeld moord of vreemdgaan: de mens is een vreemd dier, fysiek niet supersterk, onbehaard etc. redenen genoeg waardoor ze niet zonder elkaar kunnen overleven. Ze moeten dus in groepen te werk gaan om te overleven. In de loop der tijd van de mensheid zijn er dingen gebeurd (die wij nu goed en slecht noemen). Ik gaf die 2 kleine voorbeeldjes moord en vreemdgaan. Die 2 dingen zijn totaal nie tbevorderlijk voor de positie die je bekleedt in de groep. De anderen vinden het stom dat je iemand vermoordt, omdat zij bijvoorbeeld wel van diegene houden of hij kon goed jagen of wat dan ook. Vreemdgaan, stel je vrouw of man komt er achter, die wordt boos, wil niet meer met je samenzijn, geen seks, dus niet meer je eigen genen doorgeven met de partner van je eerste keuze.

Zo is ethiek heel goed in een evolutionair jasje te gieten.
pi_23793609
quote:
Op maandag 6 december 2004 00:04 schreef ki_ki het volgende:

[..]

wtf zullen we nu krijgen

JA ik ben Christen
NEE ik weet niet waar je het over hebt m.b.t. het groene marsmannetje..

En dus geloof je er niet in, en ben je er tegen.. Klaar. Tenminste, hetzelfde geld voor iemand die totaal niet weet wat een god is.. Die is dus volgens jullie God automatisch ongelovig, en zal dus automatisch branden in de hel, ondanks dat hij totaal niks verkeerd heeft gedaan.
Twitch.tv/bensel15
  maandag 6 december 2004 @ 15:06:35 #271
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23799825
quote:
Op maandag 6 december 2004 09:40 schreef Bensel het volgende:

[..]

En dus geloof je er niet in, en ben je er tegen.. Klaar. Tenminste, hetzelfde geld voor iemand die totaal niet weet wat een god is.. Die is dus volgens jullie God automatisch ongelovig, en zal dus automatisch branden in de hel, ondanks dat hij totaal niks verkeerd heeft gedaan.
Degene die nog nooit van Jezus heeft gehoort gaan niet automatisch verloren, daarmee reikt waarschijnlijk dan je kennis niet ver genoeg dat je dit zo beweerd
  maandag 6 december 2004 @ 15:08:57 #272
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23799870
Ik heb geen bewijs noch voor of tegen het bestaan van een groen marsmannetje. Twee karretjes op die planeet hebben wel wat aanwijzingen gegeven dat er niets leeft, maar echte zekerheid is er nog steeds niet.
pi_23800264
Een godsbewijs of -weerlegging is niet mogelijk, omdat God in alle geschriften onkenbaar wordt geacht te zijn. Het menselijk brein kan Zijn totale kwaliteit dus niet bevatten. Ieder bewijs of weerlegging zal dus per defenitie tekort schieten.
Andersom echter (beginnend bij de mens), kun je wel een weerlegging plaatsen. Bijvoorbeeld:
ongeacht wat je bedoelt met "God" of het "Onbegrensde", "Almachtige", "Onkenbare"; het komt voort uit jouw hersenactiviteit. Jouw idee achter deze begrippen weerspiegelt je eigen beeldvorming. We zeggen “god is onkenbaar, oneindig, we kunnen hem niet bevatten”. En als jij hem niet kunt bevatten, als jouw beeldvorming ontoereikend is, wat bedoel je er dan mee? Als god onkenbaar is, kun jij er niet in geloven. Als jij er wel in kunt geloven, dan kan het niet onkenbaar zijn. Daarmee heb je een weerleggende paradox geschapen. Dit is geen weerlegging van het bestaan van een God, maar wel een bewijs dat geloof erin uitgesloten is.
pi_23800849
quote:
Op maandag 6 december 2004 15:29 schreef Suighnap het volgende:
Als god onkenbaar is, kun jij er niet in geloven. Als jij er wel in kunt geloven, dan kan het niet onkenbaar zijn. Daarmee heb je een weerleggende paradox geschapen. Dit is geen weerlegging van het bestaan van een God, maar wel een bewijs dat geloof erin uitgesloten is.
Waarom zou je niet kunnen geloven in iets dat onkenbaar is ?
Oude culturen bijv aanbaden de zon en geloofden dat die de brenger van al het leven was.
Voor hen was de zon onkenbaar ,dwz ze kenden de zon niet zo als wij die kennen.

Het is IMO wel mogelijk van iets dat we niet kennen of onkenbaar is aan te geven wat zijn eigenschappen of kwaliteiten zijn.
En waarom zou je er dan niet in kunnen geloven ?
Exaudi orationem meam
pi_23801106
quote:
Op maandag 6 december 2004 15:06 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Degene die nog nooit van Jezus heeft gehoort gaan niet automatisch verloren, daarmee reikt waarschijnlijk dan je kennis niet ver genoeg dat je dit zo beweerd
smoesjes... ik quote:
quote:
Dit heb je zelf gezegd. Nu maken wij een ander voorbeeld (marsmannetjes, die jij ook ongeloofwaardig vind) en nu heb ik ineens te weining kennis? Misschien moet je eerst je eigen kennis even goed napluizen, en niet meer dit soort dingen beweren.. want het slaat nergens op
Twitch.tv/bensel15
  maandag 6 december 2004 @ 18:08:55 #276
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23803012
stel nou dat er nooit bij me opgekomen is dat er wezens van een andere planeet zijn, ben ik er dan tegen?
Ik wou je alleen laten weten dat de bijbel spreekt over wie niet voor Jezus is, is tegen hem. Maar in het geval geen weet hebben over de persoon Jezus en zijn daden telt dat niet. Of wou je sosm beweren dat de leer van de bijbel utigaat als mensen niet van de persoon Jezus gehoort hebben dat die ook verloren gaan?
  maandag 6 december 2004 @ 18:12:18 #277
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23803091
quote:
Op maandag 6 december 2004 18:08 schreef Boomstam het volgende:
stel nou dat er nooit bij me opgekomen is dat er wezens van een andere planeet zijn, ben ik er dan tegen?
Ik wou je alleen laten weten dat de bijbel spreekt over wie niet voor Jezus is, is tegen hem. Maar in het geval geen weet hebben over de persoon Jezus en zijn daden telt dat niet. Of wou je sosm beweren dat de leer van de bijbel utigaat als mensen niet van de persoon Jezus gehoort hebben dat die ook verloren gaan?
Volgens mij wel. Bekering is eigenlijk ook in het Christendom belangrijk. Vandaar ook de missionarissen.
  maandag 6 december 2004 @ 18:23:21 #278
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23803310
in het geval van jouw zou God en Jezus puur kwaad zijn gr8w8
  maandag 6 december 2004 @ 18:30:03 #279
15869 gr8w8
Better by design.
pi_23803442
quote:
Op maandag 6 december 2004 18:23 schreef Boomstam het volgende:
in het geval van jouw zou God en Jezus puur kwaad zijn gr8w8
God en Jezus als Duivel dus! Misschien is dat de drie-eenheid dan wel.
pi_23805030
quote:
Op zondag 5 december 2004 16:33 schreef VOLVOMEISTER het volgende:

[..]

Even een vraagje tussendoor, bewonder jij Karl Haushofer, of toch diens zoon?

Alvast bedankt.
Had toen ik me hier kwam aanmelden, net een biografie van Rudolf Hess gelezen. Zodoende kwam ik de naam Karl Haushofer tegen. Maar bewonderen doe ik verder niet hoor
  maandag 6 december 2004 @ 20:38:32 #281
60090 Akkersloot
pi_23806061
quote:
Die zelfde redenering gaat bij jou op de een of andere manier wel op over "God".
quote:
Ik wou je alleen laten weten dat de bijbel spreekt over wie niet voor Jezus is, is tegen hem.
Nou zie dan toch in dat het grote lulkoek is. Iemand gelooft niet in een God en dus ook niet in het verhaal over een goddelijke Jezus. Die zouden dan tegen Jezus zijn. Jij gelooft niet in marsmannetjes en nu vraag jij je ineens af waarom jij tegen marsmannetjes zou zijn.
quote:
.Of wou je sosm beweren dat de leer van de bijbel utigaat als mensen niet van de persoon Jezus gehoort hebben dat die ook verloren gaan?
Ja waar zouden we dat vandaan halen. "Jezus de redder".
En euh. Kan je dan niet beter je mond houden met je "evangelisatie". Want je beweert hierbij dus niets anders dat zolang mensen niet van je "redder" gehoord hebben ze niet verloren gaan. Breng je hen je "blijde boodschap" maar aanvaarden ze die echter niet (dat is in 99,99999999999999 % van de gevallen want geloof wordt immers vooral met de paplepel in gebracht) dan zouden ze volgens je immers pas verloren gaan. Heb je geen hekel aan jezelf ?
pi_23806334
quote:
Ik wou je alleen laten weten dat de bijbel spreekt over wie niet voor Jezus is, is tegen hem.
Jezus W. Bush
quote:
Maar in het geval geen weet hebben over de persoon Jezus en zijn daden telt dat niet. Of wou je sosm beweren dat de leer van de bijbel utigaat als mensen niet van de persoon Jezus gehoort hebben dat die ook verloren gaan?
mwah...God is almachtig, dus die weet vantevoren wie van die onwetenden wel of niet gaat geloven zodra ze de blijde boodschap horen
pi_23807240
quote:
Op maandag 6 december 2004 20:38 schreef Akkersloot het volgende:
want geloof wordt immers vooral met de paplepel in gebracht)
werkelijk?

btw. voor iemand die toch gelooft dat geloof onzin is, ben je er wel erg fanatiek mee bezig.
  maandag 6 december 2004 @ 21:30:49 #284
60090 Akkersloot
pi_23807371
quote:
Op maandag 6 december 2004 21:25 schreef ki_ki het volgende:
werkelijk?
quote:
btw. voor iemand die toch gelooft dat geloof onzin is, ben je er wel erg fanatiek mee bezig.
Ik zie geloof niet als onzin. Ik zie christendom (en ook jodendom met hun "door god beloofde land van de nijl tot de eugraat") en vooral islam immers als gevaarlijke doctrines die bestreden moeten worden.
  maandag 6 december 2004 @ 21:35:19 #285
60090 Akkersloot
pi_23807490
quote:
Op maandag 6 december 2004 20:48 schreef het_fokschaap het volgende:
Jezus W. Bush
Geen vergelijking. In het geval van Jezus (of personen die zijn naam misbruiken) zit immers géén enkele rechtvaardiging in die stelling.
  maandag 6 december 2004 @ 21:59:05 #286
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23807978
om je lang verhaal kort te maken
quote:
Op maandag 6 december 2004 20:38 schreef Akkersloot het volgende:
Heb je geen hekel aan jezelf ?
nee
  maandag 6 december 2004 @ 22:02:49 #287
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23808063
quote:
Op maandag 6 december 2004 20:48 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Jezus W. Bush
mocht bush willen, dacht keizer augustus ook al
quote:
mwah...God is almachtig, dus die weet vantevoren wie van die onwetenden wel of niet gaat geloven zodra ze de blijde boodschap horen
God staat buiten de tijd, dus vantevoren iets weten is dnek niet het goede woord.
kan me geen vorostelling van maken hoe het zit, de filosoof kant had dit al eerder beaamd, alsof wij het laatste woord over God zouden kunnen hebben, terwijl ons denken gebonden zit aan ruimte/tijd
pi_23808269
mwa.. hoe heeft hij dan in kunnen grijpen als brandende maar niet verterende struik?
Twitch.tv/bensel15
pi_23808310
quote:
Op maandag 6 december 2004 22:02 schreef Boomstam het volgende:

God staat buiten de tijd, dus vantevoren iets weten is dnek niet het goede woord.
kan me geen vorostelling van maken hoe het zit, de filosoof kant had dit al eerder beaamd, alsof wij het laatste woord over God zouden kunnen hebben, terwijl ons denken gebonden zit aan ruimte/tijd
en de bijbel is die daar niet aan gebonden of het geloof ?
pi_23808540
quote:
Op maandag 6 december 2004 21:35 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Geen vergelijking. In het geval van Jezus (of personen die zijn naam misbruiken) zit immers géén enkele rechtvaardiging in die stelling.
het ging mij erom dat Bush een zelfde uitspraak deed inzake de oorlog tegen het terrorisme.
  maandag 6 december 2004 @ 22:32:30 #291
60090 Akkersloot
pi_23808717
quote:
Op maandag 6 december 2004 22:02 schreef Boomstam het volgende:
God staat buiten de tijd, dus
Staat dat ook in de bijbel ? Ach natuurlijk. Dat er geen sprake is van andere tijden in de bijbel is natuurlijk het bewijs dat God buiten de tijd staat.
quote:
alsof wij het laatste woord over God zouden kunnen hebben,
Met andere woorden een beetje nadenken hoort er echt niet bij als het over de hersenspinsels van een temporaalkwab epilepsie patient gaat.
  maandag 6 december 2004 @ 22:33:21 #292
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23808739
quote:
Op maandag 6 december 2004 22:18 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

en de bijbel is die daar niet aan gebonden of het geloof ?
quote:
Op maandag 6 december 2004 22:16 schreef Bensel het volgende:
mwa.. hoe heeft hij dan in kunnen grijpen als brandende maar niet verterende struik?
Nu vragen jullie om een verklaring waarvan een mens geen weet kan hebben omdat ons hersen bepaalde dingen, als eeuwigheid, niet aankunnen. Ik zou toch ook niet kunnen zeggen waar God dan is als Hij er is? De bijbel voor mij, verteld het enige wat God wel is. Voor anderemensen is dit de koran of noem maar op.
pi_23808843
wat ik wil zeggen is niet hoe heeft god het gedaan.. het gaat me om het feit dat jij zegt dat Hij buiten de tijd staat.. maar dat kan eigenlijk niet, want hij heeft ingegrepen, en het is fysisch gezien onmogelijk om in te grijpen, zonder tijd erbij te betrekken.. en zelfs god kan die wetten niet breken (want hij staat erbuiten, toch)
Twitch.tv/bensel15
pi_23808898
O ja, en zeg alsjeblieft nou niet dat God almachtig is.. want dat is heel gemakkelijk in twijfel te trekken met argumenten die al veel vaker zijn gebruikt, en waar geloof gewon geen passend antwoord op heeft...
Twitch.tv/bensel15
pi_23809156
quote:
Op maandag 6 december 2004 22:33 schreef Boomstam het volgende:

[..]

[..]

Nu vragen jullie om een verklaring waarvan een mens geen weet kan hebben omdat ons hersen bepaalde dingen, als eeuwigheid, niet aankunnen. Ik zou toch ook niet kunnen zeggen waar God dan is als Hij er is? De bijbel voor mij, verteld het enige wat God wel is. Voor anderemensen is dit de koran of noem maar op.
ik vroeg niet om een verklaring. ik vroeg me alleen af waarom we nergens wat over kunnen zeggen terwijl er toch twee hele testamenten volgeschreven zijn met beweringen.
  maandag 6 december 2004 @ 23:35:22 #296
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23810125
quote:
Op maandag 6 december 2004 22:38 schreef Bensel het volgende:
wat ik wil zeggen is niet hoe heeft god het gedaan.. het gaat me om het feit dat jij zegt dat Hij buiten de tijd staat.. maar dat kan eigenlijk niet, want hij heeft ingegrepen, en het is fysisch gezien onmogelijk om in te grijpen, zonder tijd erbij te betrekken.. en zelfs god kan die wetten niet breken (want hij staat erbuiten, toch)
Als iemand is geweest die dit alles gemaakt heeft, incl tijd en ruimte, dan zal Hij er vast wel invloed op kunnen hebben.
  maandag 6 december 2004 @ 23:37:35 #297
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23810186
quote:
Op maandag 6 december 2004 22:51 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ik vroeg niet om een verklaring. ik vroeg me alleen af waarom we nergens wat over kunnen zeggen terwijl er toch twee hele testamenten volgeschreven zijn met beweringen.
dan heb i kje verkeerd begrepen
en euhmz, snap nu nog niet helemaal wat je bedoelt"?of wat je vraag is?
pi_23810248
quote:
Op maandag 6 december 2004 23:37 schreef Boomstam het volgende:

[..]

dan heb i kje verkeerd begrepen
en euhmz, snap nu nog niet helemaal wat je bedoelt"?of wat je vraag is?
ik heb geen vraag. ik geef alleen aan dat jij zegt dat we niks kunnen zeggen over God en over zijn bedoelingen. Het vreemde is dan dat er wel twee testamenten zijn vol geschreven met bedoelingen en werken van God.
  maandag 6 december 2004 @ 23:45:59 #299
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23810376
quote:
Op maandag 6 december 2004 23:40 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

ik heb geen vraag. ik geef alleen aan dat jij zegt dat we niks kunnen zeggen over God en over zijn bedoelingen. Het vreemde is dan dat er wel twee testamenten zijn vol geschreven met bedoelingen en werken van God.
Ik had het meer over hoe je natuurkundig zou kunnen uitleggen hoe God buiten de tijd kan leven, ook b.v. hoe Hij in kan grijpen.

Laten we zeggen dat wat er staat over de de schepping in gen. genoeg informatie geeft over het ontstaan over de wereld, genoeg info om onze ethiek er uit te kunnen halen.
En niet zo zeer hoe God precies de wereld gemaakt heeft.
pi_23810414
quote:
Op maandag 6 december 2004 23:45 schreef Boomstam het volgende:

[..]

Ik had het meer over hoe je natuurkundig zou kunnen uitleggen hoe God buiten de tijd kan leven, ook b.v. hoe Hij in kan grijpen.

Laten we zeggen dat wat er staat over de de schepping in gen. genoeg informatie geeft over het ontstaan over de wereld, genoeg info om onze ethiek er uit te kunnen halen.
En niet zo zeer hoe God precies de wereld gemaakt heeft.
welke ethiek haal jij eruit ?
  maandag 6 december 2004 @ 23:53:18 #301
89808 Boomstam
Bart de Tiggelen
pi_23810544
quote:
Op maandag 6 december 2004 23:47 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

welke ethiek haal jij eruit ?
Dat we b.v. niet voor God moeten spelen, en niet proberen zo machtig mogelijk moeten proberen te zijn. is al vaker fout gegaan, toren v babel, titanic, communisme, romeinsrijk enz.
Maar ook voor zaken als arbortus enzo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')