Inburgeren, integreren, het is allemaal zo lastig. Mijn idee is als volgt: inburgering dient te bestaan uit drie dingen: taal, geschiedenis en algemene omgangsvormen. Taal is sowieso een vereiste en dat denkt iedereen waarschijnlijk wel. De geschiedenis is handig om te weten wáárom er nou bepaalde dingen zo zijn. Er hoeft geen proefschrift te worden geleverd, maar bijvoorbeeld voor een Chinees is het waarschijnlijk niet per sé duidelijk waarom het beladen is als hem om Joden gaat, wat de context ook is. En dan ook algemene omgangsvormen, erg actueel natuurlijk. Er zijn, denk ik, algemen omgangsvormen, zoals het handenschudden, en dat mogen immigranten wel weten. Wellicht zeggen ze gewoon 'ok' en houden ze zich er vervolgens niet aan, maar als ze het maar weten. Kortom, gewoon wat dingen om snel redelijk om te kunnen gaan met de Nederlandse samenleving.
Moet je immigranten straffen als ze niet ingeburgerd zijn? Nee en ja. Een soort toets moet gemaakt worden, maar dat is dan ook het enige waarop een inburgering falen kan. Voor de rest is het natuurlijk moeilijk om te zeggen dat iemand weg moet omdat-ie zich niet keurig heeft gedragen. Als het om waarden en normen gaat, is het moeilijk te zeggen wat goed of fout is, maar er is wel één orgaan dat let op het handhaven van de normen en dat is de wet. Immigranten mogen van mij best het land uit worden gezet als ze zich niet houden aan de wet, oftewel niet aan de normen. Misschien pas na een zwaar vergrijp of na herhaling of slechts geldend voor de eerste tien jaar, maar dat is een nuance die beslist moet worden. Ik weet niet of dit discriminatie is, maar volgens mij kunnen er voor immigranten andere regels gelden. In ieder geval: immigranten dus. Niet mensen met twee paspoorten, of asielzoekers, of weet ik veel. Immigranten, daar gaat het om.
Maar goed, misschien werkt het nu ook wel zo, ik weet het niet. Het lijken mij in ieder geval geen slchte uitgangspunten. Toch?