quote:Op zondag 14 november 2004 18:41 schreef edje34 het volgende:
Wie geloofd dat 21-12-2012 de wereld vergaat?? En hoe komt de wereld aan zijn einde volgens jullie!! En zo niet, hoe leven we dan verder?
Nou dan moet jij je maar eens even in de geschiedenis verdiepen. In 3800 voor christus wisten de Sumeriers al dat de zon het middelpunt van de aarde was. Er zijn tekeningen bekend dat zij ook wisten hoeveel planeten het zonnestelsel had en ze noemden Uranus en Neptunus "twins" omdat deze ook HEEL erg op elkaar lijken vanuit een bepaalde hoek bekeken. Hier kwamen wij pas in de laatste eeuw achter, die gasten wisten dus 5.000 jaar geleden al VEEL meer dan wij.quote:Op woensdag 19 januari 2005 09:16 schreef MrFl0ppY het volgende:
[..]
What he says... je gaat mij niet vertellen dat al die sprookjes die in de bijbel staan en oude beschavingen meer wisten als wij nu. Ik vind het nogal bijgelovig allemaal. Net als in 2000 toen er ook overal werd geroepen dat de aarde verging... and guess what.. i'm still alive and kicking![]()
Hilarisch ! Dus die muurtekeningen verzonnen ook de planeten en de zon als centraal middelpunt van ons zonnestelsel. al VER voordat onze wetenschap daar ook maar van gehoord had, toen leefden we in europa nog als holbewoner en hun verzonnen dat even wat uiteindelijk precies blijkt te kloppen. Tja, dat is inderdaad duidelijk een gokquote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:15 schreef speknek het volgende:
Nee die wisten dat niet, die gokten wat en esoterici konden dat later leuk hineininterpretieren totdat zo'n volk iets heel magisch kreeg. Prik er doorheen.
Overigens waren ze natuurlijk niet achterlijk, maar ze hadden zeker niet het kennis en intelligentieniveau van de hedendaagse beschavingen.
Niet in alle opzichten nee, lang niet in alle opzichten. Maar qua kennis van het universum en het bouwen van pyramides zeer zeker wel.quote:Op zondag 23 maart 2008 20:38 schreef RickoKun het volgende:
Ze waren slim, die egyptenaren maar jij kan niemand vertellen dat zij slimmer waren dan wij nu zijn
Hubble pwnt die egyptenaren keihardquote:Op maandag 24 maart 2008 02:28 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Niet in alle opzichten nee, lang niet in alle opzichten. Maar qua kennis van het universum
Daarvoor hadden ze slaven.quote:en het bouwen van pyramides zeer zeker wel.
als je gelooft dat de zon het leven is zullen ze dat als middel punt aanvaardenquote:Op vrijdag 21 maart 2008 14:07 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Hilarisch ! Dus die muurtekeningen verzonnen ook de planeten en de zon als centraal middelpunt van ons zonnestelsel. al VER voordat onze wetenschap daar ook maar van gehoord had, toen leefden we in europa nog als holbewoner en hun verzonnen dat even wat uiteindelijk precies blijkt te kloppen. Tja, dat is inderdaad duidelijk een gok![]()
[ afbeelding ]
Verdiep je maar eens in die geschiedenis, of die van de egyptenaren dan zie je het tegendeel keer op keer bewezen worden.
Wat klopt er dan? De positie van de "planeten" op die afbeelding? De afstand van die "planeten"? Het aantal "planeten"? De relatieve helderheid van de "planeten"?quote:Op vrijdag 21 maart 2008 14:07 schreef EggsTC het volgende:
[..]
Hilarisch ! Dus die muurtekeningen verzonnen ook de planeten en de zon als centraal middelpunt van ons zonnestelsel. al VER voordat onze wetenschap daar ook maar van gehoord had, toen leefden we in europa nog als holbewoner en hun verzonnen dat even wat uiteindelijk precies blijkt te kloppen. Tja, dat is inderdaad duidelijk een gok![]()
Nee, ik schrijf het niet toe aan toeval, ik bestrijd de neiging om alles te verklaren met de kennis die we nu hebben. Dat vroege beschavingen kennis hadden van de sterren is bekend. Ook dat al redelijk vroeg bekend was dat de aarde rond was en hoe groot hij was. Dat de Egyptenaren de piramides precies N-Z kunnen bouwen is indrukwekkend,maar het laat ook duidelijk zien hoe ze het gedaan hebben. (onder andere zijn de zijden die naar het noorden staan, met de tijd verschoven onder invloed van precessie, is de oost-west orientatie nauwkeuriger dan de noord-zuid, allemaal aanwijzingen dat ze op en neergaande sterren gebruikt hebben)quote:Op woensdag 23 april 2008 09:16 schreef EggsTC het volgende:
Het aantal ja, en dit is slechts een voorbeeldje.. er zijn veel meer dingen die wijzen op de sterrenkunde van die beschavingen. Zoals de pyramides die op de centimeter nauwkeurig onder sterren staan. Toeval, tja alles kan je aan toeval toeschrijven. Makkelijk.
Stonehenge werd 4000 jaar later gebouwd, de eerste hunebedden in Nederland 2500 jaar later, en Otzi is zo'n 2000 jaar later gestorven dan de beschaving van Sumer begon.quote:Op woensdag 23 april 2008 09:00 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Stonehenge was al gebouwd, de eerste hunnebedden stonen ook al en er waren grootschalige (vuursteen)mijnen. Zelfs Ötzi was toen al 2.500 jaar dood en zelfs hem kun je geen holbewoner meer noemen.
Klopt inderdaad, was ff de weg kwijt..quote:Op woensdag 23 april 2008 16:50 schreef TagForce het volgende:
[..]
Stonehenge werd 4000 jaar later gebouwd, de eerste hunebedden in Nederland 2500 jaar later, en Otzi is zo'n 2000 jaar later gestorven dan de beschaving van Sumer begon.
De Sumerische beschaving loopt van 6000 BC (bevolking van Eridu in de Ubaid periode) tot 1950 BC.
Stonehenge: 3100BC voor de eerste bouw van het monument. Dit is een uiterste schatting.
Hunebedden: 3400BC
Otzi: 3300BC
Gezien het feit dat de Sumeriërs beschouwd worden als de eerste echte beschaving, kun je daaruit afleiden dat het als groep mensen de langste tijd heeft gehad om te ontwikkelen. Veel technologische, wetenschappelijke en culturele aspecten zullen pas ontstaan als men een beschaving vormt. Daaruit kun je dan weer herleiden, mits je de gemiddelde ontwikkeling neemt, dat de Sumeriërs ook na verloop van tijd verder ontwikkeld waren dan hun Europese tegenhangers. Dus dat in Sumer verregaande technologie/wetenschap gevonden is, spreek ik uiteraard ook niet tegen.quote:Op donderdag 24 april 2008 00:48 schreef TagForce het volgende:
Oh het waren al zo'n 10000 jaar geen 'holbewoners' meer... Maar er is wel een verschil tussen geen holbewoner zijn, en een beschaving zijn.
Hoe geavanceerd de sumeriers waren laat ik in het midden, maar er zijn een aantal frappante teksten gevonden die voor mijn gevoel onmogelijk 'toeval' kunnen zijn. Maar de interpretaties van die teksten ligt nogal ver uiteen, afhankelijk van wie ze maakt. De waarheid zal ergens in het midden liggen, en tot we Einstein z'n theorie om zeep helpen zullen we het nooit zeker weten. Zou ook niet leuk zijn om het zeker te weten.
I agree, ik hou alleen een slag om de arm. Het feit dat ze zo'n plaatje tekenen betekend niet dat ze die kennis (die wij daaraan koppelen) hadden. Het betekend alleen ook niet dat ze het niet wisten.quote:Op donderdag 24 april 2008 10:15 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Gezien het feit dat de Sumeriërs beschouwd worden als de eerste echte beschaving, kun je daaruit afleiden dat het als groep mensen de langste tijd heeft gehad om te ontwikkelen. Veel technologische, wetenschappelijke en culturele aspecten zullen pas ontstaan als men een beschaving vormt. Daaruit kun je dan weer herleiden, mits je de gemiddelde ontwikkeling neemt, dat de Sumeriërs ook na verloop van tijd verder ontwikkeld waren dan hun Europese tegenhangers. Dus dat in Sumer verregaande technologie/wetenschap gevonden is, spreek ik uiteraard ook niet tegen.
Echter in hoeverre waren ze gevorderd? Waar ik in principe op doelde was dat we uitingen van die vorderingen (afbeeldingen, geschriften etc) gaan evalueren op basis van wat wij weten. We zien een zonachtig object met stippen en omdat wij weten hoe ons zonnestelsel in elkaar zit, redeneren we dat, omdat de afbeelding in een bepaalde mate overeenkomt met ons huidige beeld, de Sumeriërs het dus ook hebben moeten weten, terwijl er talloze redenen zijn om aan te nemen dat het simpelweg een toevallige overeenkomst is. (de grootste reden die ik kan verzinnen is dat de Sumeriërs een geheel ander symbool hadden om de zon "op te schrijven/af te beelden" dan wat er op die afbeelding staat.)
Uiteindelijk waren mensen die rond 3.000 BC leefden niet dommer dan de huidige mens. Het enige wat zij (nog) niet hadden is de langzame "evolutie" van de techniek en de ervaring van duizenden eerdere beschavingen. Dat ze tot hoogstandjes in staat waren is duidelijk, maar mijns inziens moet je er niet teveel achter gaan zoeken.
Afwezigheid van bewijs is inderdaad geen bewijs van afwezigheid. Echter jij houdt een slag om de arm, maar er zijn talloze mensen die er veel meer inzien, zoals sommige users op dit forum, maar ook Sitchin, die mede gebaseerd op die afbeelding een hele buitenaardse beschaving heeft "verzonnen". Dat gaat wel even wat verder dan een slag om de arm..quote:Op donderdag 24 april 2008 11:05 schreef TagForce het volgende:
[..]
I agree, ik hou alleen een slag om de arm. Het feit dat ze zo'n plaatje tekenen betekend niet dat ze die kennis (die wij daaraan koppelen) hadden. Het betekend alleen ook niet dat ze het niet wisten.
Inderdaad mooi verwoord...quote:Ze waren inderdaad niet minder intelligent, ze wisten alleen minder.
Klopt, ik ben 1 van die users die denkt dat zij ver voor hun tijd uit waren dan de rest van de wereld (destijds) qua sterrenkunde en wiskunde. Wat sitchin zegt vind ik een beetje ver gezocht. Al stond Sitchin bekend als meester ontcijferaar kan ook hij er flink naast zitten.quote:Op donderdag 24 april 2008 11:21 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Afwezigheid van bewijs is inderdaad geen bewijs van afwezigheid. Echter jij houdt een slag om de arm, maar er zijn talloze mensen die er veel meer inzien, zoals sommige users op dit forum, maar ook Sitchin, die mede gebaseerd op die afbeelding een hele buitenaardse beschaving heeft "verzonnen". Dat gaat wel even wat verder dan een slag om de arm..
[..]
In ieder geval baajguardian in Ey, wat nou als in 2013 blijkt dat er in 2012 geen ene ...:quote:Op donderdag 24 april 2008 13:06 schreef Nee het volgende:
Wie wilt dat in 21-12-2012 de wereld vergaat?
quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 20:26 schreef BaajGuardian het volgende:
@ TT dan spring ik van een gebouw.
Daar is het TRU voor... Gooi maar in de groep wat je gelooft, en word uitgelachen, tegengesproken, en ondersteunt in je theorieen. Het verhaal van Sitchin is prachtig, en het lijkt allemaal heel netjes te passen. Een deel ervan geloof ik ook wel dat het mogelijk is, maar die leaps of faith die hij zelf maakt in de interpretatie van geschriften die niet goed leesbaar zijn... Mja. We zullen het zien als Nibiru weer langs komt, denk ikquote:Op donderdag 24 april 2008 11:21 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Afwezigheid van bewijs is inderdaad geen bewijs van afwezigheid. Echter jij houdt een slag om de arm, maar er zijn talloze mensen die er veel meer inzien, zoals sommige users op dit forum, maar ook Sitchin, die mede gebaseerd op die afbeelding een hele buitenaardse beschaving heeft "verzonnen". Dat gaat wel even wat verder dan een slag om de arm..
[..]
Inderdaad mooi verwoord...
Graaaag kom ik even langs. De speciaalheidquote:Op zaterdag 24 mei 2008 22:13 schreef Alexandrius het volgende:
Ik ben ook jarig op 21 december, mocht de wereld vergaan dan gaan in ieder geval een paar mensen feestend ten onder.
Wie mag ik nog meer uitnodigen?
quote:Many mistakenly believe that the Maya civilization's Long Count calendar ends abruptly on December 21, 2012. This misconception is due to the Maya practice of using only five places in Long Count Calendar inscriptions. On some monuments the Maya calculated dates far into the past and future but there is no end of the world date. There will be a Piktun ending (a cycle of 13 144,000 day Bak'tuns) on December 21st, 2012. A Piktun marks the end of a 1,872,000 day or approximately 5125 year period and is a significant event in the Maya calendar.
21 december '12 is het begin van een nieuw tijdperk zei Michael Tsarion geloof ik. En hoewel die knakker echt een halve gare is met belachelijke ideëen heeft hij wel veel verstand van de Maya's en heelveel andere dingen op het filosofische en religieuze gebied.quote:Op dinsdag 27 mei 2008 13:13 schreef Scherpkoekje het volgende:
Een bezoekje aan wikipedia leert dat die maya kalender helemaal niet eindigt in 2012
[..]
zoek eens naar ' The Philadelphia Experiment 'quote:Op woensdag 28 mei 2008 14:55 schreef Theuntje het volgende:
Vaak hoor ik het verhaal dat achter de grotere wereld naties (lees America, en landen met kern wapens) een grotere macht aan het werk is om alles naar haar hand te zetten en deze zal schijnbaar ook een grote rol spelen op 21-12-2012.. heeft iemand meer leesvoer hierover?
Ik heb ergens gelezen dat de aboriginals expres geen kinderen meer nemen omdat het jaar 2012 er aan zit te komen, geen id of dit ook echt waar is..
Wat denk je zelf...quote:Op woensdag 28 mei 2008 14:55 schreef Theuntje het volgende:
Ik heb ergens gelezen dat de aboriginals expres geen kinderen meer nemen omdat het jaar 2012 er aan zit te komen, geen id of dit ook echt waar is..
quote:Op woensdag 28 mei 2008 16:43 schreef Dibble het volgende:
[..]
zoek eens naar ' The Philadelphia Experiment '
Nee hoor, ze wisten meer dan mensen hier een paar eeuwen geleden wisten (ze noemen het niet voor niets "the dark ages"), maar ze wisten niet meer dan wij.quote:Op vrijdag 21 maart 2008 13:08 schreef EggsTC het volgende:
zo, ff het hele topic doorgelezen.
[..]
Nou dan moet jij je maar eens even in de geschiedenis verdiepen. In 3800 voor christus wisten de Sumeriers al dat de zon het middelpunt van de aarde was. Er zijn tekeningen bekend dat zij ook wisten hoeveel planeten het zonnestelsel had en ze noemden Uranus en Neptunus "twins" omdat deze ook HEEL erg op elkaar lijken vanuit een bepaalde hoek bekeken. Hier kwamen wij pas in de laatste eeuw achter, die gasten wisten dus 5.000 jaar geleden al VEEL meer dan wij.
Het leek mij ook al sterk mja you never know.. (sommige mensen "bevolkingsgroepen" hebben vreemde gedachten).quote:Op donderdag 29 mei 2008 11:13 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Wat denk je zelf...![]()
Er is geen enkele aanwijzing te vinden dat het zo is, sterker nog, in Canada rapporteert men een enorme toename in het aantal aboriginals (ja ook de afstammelingen van de indianen noemt men zo) en in Australïe heb je nog steeds aboriginal scholen vol met aboriginal kindertjes. Verder is onlangs een rapport verschenen over het het veel voorkomen van te laag geboortegewicht van aboriginal babies.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |