quote:665 Teletekst di 02 nov
*******OETBAL**************************
**Dick Advocaat is de nieuwe trainer
van Borussia Mönchengladbach.
De oud-bondscoach tekende bij de club
uit Duitsland een contract tot medio
2007.Hij is de opvolger van de vorige
week ontslagen Holger Fach.
(later meer)
Oetbal.quote:Op dinsdag 2 november 2004 18:19 schreef mitt het volgende:
[..]
*******OETBAL**************************
Speciaal voor Dickie, want dat is ook een oetquote:Op dinsdag 2 november 2004 19:19 schreef sooty het volgende:
[..]
Oetbal.![]()
Voor een Oetlul een toepasselijke Duitse club.quote:Op dinsdag 2 november 2004 19:19 schreef sooty het volgende:
Oetbal.![]()
quote:Op dinsdag 2 november 2004 19:30 schreef golfer het volgende:
[..]
Voor een Oetlul een toepasselijke Duitse club.
Advocaat past derhalve uitstekend in het profiel.quote:Op dinsdag 2 november 2004 19:40 schreef tong80 het volgende:
Gladbach betekent toch kale schedel ?
Shit ja, nu je het zegt.quote:Op dinsdag 2 november 2004 19:49 schreef sooty het volgende:
[..]
Advocaat past derhalve uitstekend in het profiel.
'Wechsel Bitte!"quote:Op dinsdag 2 november 2004 20:11 schreef methodmich het volgende:
Meer dan "Abwehren" hoeft ie niet te weten.
Over 6 maanden:quote:Op dinsdag 2 november 2004 20:21 schreef kwintenstraler het volgende:
Hij zal toch ook met de pers moeten praten![]()
"Schade... schade...schade"quote:Op dinsdag 2 november 2004 20:11 schreef methodmich het volgende:
Meer dan "Abwehren" hoeft ie niet te weten.
quote:Op dinsdag 2 november 2004 18:20 schreef keeper het volgende:
Arme mensen in Mönchengladbach.
Extatisch.quote:Op dinsdag 2 november 2004 18:19 schreef mitt het volgende:
maar ik denk dat zjroentje er wel blij mee zal zijn
Ik vind het nog redelijk mild allemaal.quote:Op woensdag 3 november 2004 13:02 schreef DIGGER het volgende:
Zjroentje, wat vinden de fans van de aanstelling van Advocaat?
quote:Was bin ich enttäuscht!
quote:Kann mir allerdings nicht vorstellen, dass die Gladbacher mit Dick Advocaat wesentlich glücklicher werden. Der schaut immer so miesepetrig aus der Wäsche.
quote:Also, muss zugeben, dass ich nicht so begeistert bin. Trotzdem soll er eine faire Chance bekommen und wir Fans haben die Entscheidung unseres Königs zu akzeptieren und unser Team samt Trainer auf Teufel komm raus zu unterstützen
Whehehe.quote:Objektiv betrachtet, hat Advocaat noch keine Bäume ausgerissen. Klar war er schon mal Meistertrainer, aber wo bitte schön? In Schottland kannst du nicht anders als Meister werden, wenn du einen der beiden Glasgower Vereine trainierst. In Holland gibt es nur drei bis vier Teams, die für den Titel in Frage kommen. Und wenn du die schwache Saison von Ajax ausnutzt, welche aufgrund massiver Spielerverkäufe zwischendurch immer wiederkehrt, dann wird man schon mal Meister mit Eindhoven, braucht ja nur Rotterdam schlagen.
Dan moet ie in de winterstop een trainingskamp in Turkije/Spanje whatever beleggenquote:Op donderdag 4 november 2004 09:40 schreef bassieVL het volgende:
Advocaat wil zo snel mogelijk Europa in met Gladbach.![]()
Borussia gaat inderdaad al naar Marbella als ik me niet vergis om te overwinteren.quote:Op donderdag 4 november 2004 09:41 schreef DIGGER het volgende:
[..]
Dan moet ie in de winterstop een trainingskamp in Turkije/Spanje whatever beleggen
Niet veel soeps van de kant van Gladbach. Aanvallend was het om te huilen. Doelpunt valt uit een verkeerde terugspeelbal.quote:Op zondag 7 november 2004 10:38 schreef Suijk het volgende:
1-1 uit bij FSV Mainz om te beginnen. Geen slecht resultaat, iemand de wedstrijd gezien? Of de persconferentie?
Ja hoor, Dickie!quote:Op dinsdag 2 november 2004 19:30 schreef methodmich het volgende:
Hehe!
Elke match 5-3-2, geen sprankelend voetbal, veel gelijke spelen, kleine nederlagen en kleine zeges en Broich op de bank. Daar ga je dan.
En hij speelde met eenquote:Op zondag 7 november 2004 16:39 schreef methodmich het volgende:
[..]
Ja hoor, Dickie!
quote:Op dinsdag 9 november 2004 08:43 schreef bassieVL het volgende:
Pim Verbeek als assistent van Dick Advocaat.
wie had jij graag als trainer gezien?quote:Op dinsdag 9 november 2004 10:19 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Hitzfeld.quote:Op dinsdag 9 november 2004 10:35 schreef bassieVL het volgende:
[..]
wie had jij graag als trainer gezien?
Spaan:quote:Wat denk je, Henk?
quote:4-4-2
Ontslag?quote:Op zaterdag 4 december 2004 17:24 schreef zjroentje het volgende:
Het Dick effect lijkt alweer uitgewerkt.
6-0.
Bitte.quote:
quote:Borussias Absturz mit Advocaat. Er wirft die Frage auf: Ist diese Zusammenarbeit nur ein großes Missverständnis?
Hier der hoch dekorierte Trainer, der bei der holländischen Nationalmannschaft und den Glasgow Rangers mit Top-Stars zusammenarbeitete. Ein Trainer, der nach zwei Niederlagen in Folge das System umkrempelte und das halbe Personal tauschte, als könnte er aus einem Füllhorn an Klasse-Leuten schöpfen.
Op 4 december vroeg ik er ook al om.quote:
quote:Dick Advocaat jaagt steeds meer Duitse journalisten tegen zich in het harnas. De trainer van Borussia Mönchengladbach krijgt zijn ploeg maar niet op de rails en zijn humeur begint daar flink onder te lijden. De voormalig bondscoach van Oranje heeft zelfs al de bijnaam "Dick-ta-tor", omdat hij niet tegen kritiek kan.
"Hij reageert nijdig en pissig op de normaalste vragen", aldus een Duitse verslaggever in AD Sportwereld. "Bij het minste of geringste voelt hij zich persoonlijk aangevallen. Ik heb gehoord dat hij in Nederland ook zo was. Nou, ik denk niet dat hij lang op deze manier moet doorgaan, anders is het hier snel met hem gedaan." Advocaat werd vier maanden geleden aangesteld als coach van Gladbach. In de winterstop haalde hij liefst zeven spelers. Borussia staat vijftiende in de Bundesliga.
Uwequote:Platz 15, Fußball zum Abgewöhnen, die Fans sind sauer - Borussia Mönchengladbach steckt in arger Bedrängnis. Und Trainer Dick Advocaat (57), der im Winter kräftig einkaufen durfte, steht in der Kritik. Oliver Bitter beschreibt die brenzlige Situation.
Zumindest die Erinnerung an technische Finessen und munteren Angriffs-Fußball wurde wach im Borussia-Park. Da lupfte Stefan Effenberg den Ball über seinen Gegner, drehte Martin Dahlin seine Pirouetten, flog Uwe Kamps kreuz und quer durch den Strafraum bei seinem Abschiedsspiel am Dienstagabend.
quote:Advocaats Wechselspiel erinnerte fatal an seinen Aufsehen erregenden Austausch während der Euro 2004 in Portugal, wo er als Bondscoach im Gruppenspiel gegen Tschechien beim Stande von 2:1 seinen famosen Linksaußen Arjen Robben austauschte und durch Mittelfeldmann Paul Bosvelt ersetzte. Holland unterlag 2:3, und die Experten überzogen den Trainer mit herber Kritik. Gegen Bochum nahm Advocaat seinen starken Linksaußen Marcell Jansen vom Platz, um mit Verteidiger Pletsch die Defensive zu stärken - erneut ging der Plan in die Hose.
quote:Lothar Matthäus vreest voor de nabije toekomst van Borussia Mönchengladbach. De Duitse recordinternational, die in 1979 zijn grootse carričre bij Gladbach begon, zegt in zijn column in het weekblad 'Sportbild' dat hij zich wekelijks verbaast over het gebrek aan vaste lijnen in het elftal van Dick Advocaat.
'Ondanks de voorspong van zes punten op de plaatsen die degradatie tot gevolg hebben, bevindt Gladbach zich in groot gevaar', schrijft de huidige bondscoach van Hongarije. Hij constateert dat directe degradatiekandidaten als Hansa Rostock en VfL Bochum inmiddels het juiste concept gevonden hebben om de neergang naar de tweede Bundesliga nog te ontlopen.
Vooral de nieuwelingen die Advocaat heeft aangetrokken, zijn volgens de voormalige vedette slechte keuzes geweest. ,,Het zijn allemaal spelers die bij hun vorige club op de bank zaten. Dat komt omdat Advocaat altijd bij ploegen werkte waar hij te hooi en te gras grote spelers mocht halen. Maar die categorie was onhaalbaar voor Borussia Mönchengladbach. Nee, ik ben niet optimistisch over de goede afloop van dit seizoen.''
Tering.quote:Gladbach-Coach Dick Advocaat muss um sein Leben fürchten. Auf der Homepage des Borussia-Spielers Bernd Korzynietz kündigte ein User ein Attentat auf den Niederländer beim Spiel gegen Mainz am Samstag an.
"Am Samstag in der 10. Spielminute werden mehrere Feuerwerkskörper auf Dick gerichtet", so der Beitrag.
Die Polizei hat den Absender bereits ermittelt und bei einer Wohnungsdurchsuchung in Heidelberg umfangreiche Pyrotechnik sichergestellt. Der Klub reagierte mit einem Stadionverbot für den 46-jährigen Tatverdächtigen.
Hij kan z'n droom vervroegd gaan waarmaken: lekker touren door de USA in zijn korte broek.quote:Dick Advocaat is al na vijf maanden
opgestapt als trainer van Borussia
Mönchengladbach.
Advocaat (57) stopte na een tumultueus
verlopen EK - hij kreeg veel kritiek na
een wissel van Arjen Robben - als coach
van het Nederlands elftal.In november
ging hij aan de slag bij het tobbende
Gladbach.Ondanks het aantrekken van zes
nieuwe spelers kreeg hij de ploeg niet
op de rails.Gladbach staat momenteel
15de met 30 punten uit 29 wedstrijden.
"Door terug te treden kan ik de druk
van de club en van het elftal wegnemen"
zei Advocaat nadat hij zijn beslissing
bekend had gemaakt.Hij wordt tijdelijk
opgevolgd door jeugdcoach Horst Köppel.
mee eensquote:Op maandag 18 april 2005 14:13 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Advocaat is een waardeloze coach.
ik ookquote:Op maandag 18 april 2005 17:30 schreef the_legend_killer het volgende:
Ik hoop dat hij met pensioen gaat
Dat mag ookquote:Op maandag 18 april 2005 17:36 schreef Dos37 het volgende:
[..]
ik ook
maar hij word technisch directeur bij ajax
quote:Op dinsdag 2 november 2004 19:30 schreef methodmich het volgende:
Hehe!
Elke match 5-3-2, geen sprankelend voetbal, veel gelijke spelen, kleine nederlagen en kleine zeges en Broich op de bank. Daar ga je dan.
Geen plaatje ervan?quote:Op dinsdag 19 april 2005 17:35 schreef methodmich het volgende:
[..]Vandaag pontificaal op het AD 2 Duitsers met een foto van Broich, dat die moest spelen.
Geen idee, stond op de voorpagina van de krant. Spandoek, twee lelijke Duitsers wel.quote:
quote:Dick al held in Rusland
Door ROB HARTOG
LUIK - De ereloges van het stadion in Sint Petersburg puilen uit. Politici, artiesten, kunstenaars en zakenlieden smeken bij thuiswedstrijden van Zenit om een invitatie. Zelfs de allerhoogste bazen van Gazprom, het Russische staatsbedrijf dat miljoenen pompt in de club, komen tegenwoordig langs.
Alleen president Poetin is nog niet gesignaleerd om het ‘wonder van St.Petersburg’ met eigen ogen te aanschouwen. ,,Maar hij woont dan ook in Moskou,’’ reageert Dick Advocaat met een glimlach.
,,De staat is weliswaar voor 51 procent eigenaar van onze hoofdsponsor, maar ik denk dat hij toch liever heeft dat een club uit Moskou de titel pakt.’’
In St.Petersburg, een stad met ruim vijf miljoen inwoners, is Advocaat uitgegroeid tot een ware held. Ruim een jaar geleden, toen hij na afloop van het WK in Duitsland, waar hij bondscoach was van Zuid-Korea, tekende bij Zenit St.Petersburg, was er de nodige scepsis in het Russische cultuurparadijs.
,,Buitenlanders moeten veel weerstand overwinnen,’’ zegt de Hagenaar. ,,Alleen met prestaties dwing je respect af.’’
Over respect heeft Advocaat niet meer te klagen. Via Standard Luik plaatste Zenit zich voor de groepsfase van de UEFA Cup en in de Russische competitie staat de ploeg met nog vijf wedstrijden te spelen op kop met drie punten voorsprong op Spartak Moskou.
Voor het eerst sinds 1984 (!) lonkt de nationale titel.
,,De mensen worden zo langzamerhand gek,’’ schetst Advocaat de situatie. ,,De hele stad staat achter de club.
,,De onderlinge rivaliteit tussen Moskou en Sint Petersburg is enorm. Dat valt niet uit te leggen. Dat moet je zelf ervaren. Daarbij vergeleken is de animositeit tussen Rotterdam en Amsterdam kinderspel. Ik weet niet wat er gebeurt als we daadwerkelijk kampioen worden, maar dat het een gigantisch feest wordt, staat vast.’’
Advocaat blijft voorzichtig. Weigert een voorschot te nemen op festiviteiten. Daarvoor is de 60-jarige Hagenaar té gepokt en gemazeld. ,,De weg is nog lang,’’ weet hij. ,,Zeker in Rusland. Zenit is in de hoogste afdeling de enige club uit Sint Petersburg.
Moskou is met zeven clubs vertegenwoordigd. Als ik alle verhalen mag geloven hebben die maar één gezamenlijk doel: voorkomen dat Zenit kampioen wordt. Begrijp me goed, ik heb geen enkele aanwijzing dat onderling tegen ons wordt samengespannen, maar als ik de mensen hier moet geloven is er maar één mogelijkheid de titel te grijpen en dat is zelf alles winnen.’’
Zelf blijft de Haagse gifkikker uiterlijk rustig onder alle commotie en emotie die de successen van zijn Zenit hebben losgemaakt in Sint Petersburg. ,,Natuurlijk ben ik gespannen. Zelfs op mijn leeftijd is het prachtig om in een land als Rusland kampioen te worden. Dat geeft toch aan dat ik min of meer, ik bedoel dat niet opschepperig, garant sta voor succes.’’
Advocaat wil daarin zijn assistent Cor Pot nadrukkelijk betrekken. Hij zegt: ,,Cor heeft een geweldig karakter, hij is altijd positief. Dat heb ik nodig. Ik ga me nogal snel ergeren en krijg er de pest in als iets niet naar mijn zin is. Cor haalt me altijd snel uit zo’n sombere stemming.’’
Desondanks scheiden de wegen van Pot en Advocaat binnenkort. Pot blijft achter in Rusland, Advocaat verkast naar Australië om dat land naar deelname aan het WK 2010 te leiden. ,,Ho, ho,’’ reageert hij fel. ,,Dat staat helemaal niet vast. Ik kan inderdaad naar Australië, maar Zenit is een serieuze mogelijkheid. De club wil me graag houden. Ik heb nog geen besluit genomen. Dat neem ik pas zodra de competitie is afgelopen.
,,Alle opties zijn open. Maar met Australië kan ik naar het WK, ik erken dat ik dat evenement nog graag een keer wil meemaken. Nee, bij het EK volgend jaar in Zwitserland en Oostenrijk ben ik er niet bij. Geen enkel land kan me verleiden daar als bondscoach actief te zijn. Het is ķf Zenit ķf met Australië naar het WK.’’
Nog 1 wedstrijd voor de kleine dikkerd.quote:Advocaat over Russische titel: 'Ik juich liever niet te vroeg'
Datum: 7-nov-2007 12:35
Door Edwin Struis
Na landstitels met PSV en Glasgow Rangers is Dick Advocaat hard op weg om ook in Rusland kampioen te worden. De trainer van Zenit Sint Petersburg koestert met nog één duel voor de boeg een voorsprong van twee punten op Spartak Moskou. “We zijn er heel dichtbij, maar ik juich liever niet te vroeg,” aldus Advocaat. “Dit wordt een drukke reisweek met donderdag Larissa voor de UEFA Cup en zondag de uitwedstrijd tegen Saturn. Maar als we dit halen, dan hebben we een wereldprestatie geleverd. Het is heel knap als je hier alle clubs uit Moskou achter je laat. Dan gaan we met de platte kar door Sint Petersburg.”
Afgelopen zaterdag won Zenit met 1-0 van FK Moskou. Advocaat: “Zij speelden echt alsof ze nog landskampioen konden worden. Dat krijgen we zondag natuurlijk ook. Vandaar dat ik nu nog niet te veel over een landstitel wil praten.”
Ook over zijn toekomst bij Zenit is nog wat onzekerheid. “Daar hakken we de komende weken de knoop over door. Mijn assistent Cor Pot blijft in ieder geval, als technisch manager. Natuurlijk is het zo dat je na een landstitel met opgeheven hoofd afscheid kan nemen, maar dat zou bij een tweede plaats ook zo zijn. Het is geen geheim meer dat mijn naam genoemd wordt als nieuwe bondscoach van Australië. Dus ik hoef als 60-jarige nog niet achter de geraniums te gaan zitten. PSV heeft me in ieder geval niet benaderd, dus dat speelt niet.”
quote:‘De president wil elke dag dineren’
Dick Advocaat kan zondag met zijn club Zenit kampioen van Rusland worden. In de belangrijkste week van het jaar hield hij voor AD Sportwereld een dagboek bij.
ZONDAG
De voorzitter van Zenit vraagt of ik vanavond een hapje kom eten met hem. De laatste weken wil hij bijna elke dag wel dat ik kom dineren. Het is ook logisch. Het gaat geweldig met de club en hij is verschrikkelijk enthousiast. De voorzitter hoopt ook nog steeds dat hij me kan ompraten. Iedereen bij Zenit wil dat ik blijf. Er zijn andere opties, maar ik heb steeds gezegd dat ik pas na het seizoen een beslissing neem.
Ik maak het niet te laat. Ik ben echt moe. Geestelijk vooral. Cor Pot, mijn assistent, is al net zo kapot. Dat komt vooral door de wedstrijd van gisteren tegen FK Moskou. Die moesten we winnen en dat deden we ook (1-0). Maar er zat zķveel spanning op het duel. Het was een slag van leven op dood. De tegenstander had vooraf gezegd dat ze alleen de botten zouden achterlaten op het veld!
Voor ons was de winst super belangrijk. We zorgden ervoor dat we boven Spartak bleven, maar we verzekerden ons ook al van de tweede plaats, die recht geeft op de voorronde Champions League voor volgend seizoen.
Al die spanning uit zich pas een dag later. Dan is een goede nachtrust heilig. Maar ja, ik kan het toch niet laten om thuis eerst de hele video van onze wedstrijd tegen Moskou nog een keer af te spelen.
MAANDAG
De spelers moeten vandaag weer verzamelen. Ik had ze gisteren vrij gegeven. Voor vandaag heb ik slechts één training op het programma staan. Het is de slotfase van het seizoen en ik moet ervoor waken dat de spelers in deze fase niet oververmoeid raken. Ze hebben door dat ik hen niet voor niks waarschuw. Het reizen, de vele wedstrijden, Europees voetbal, interlandvoetbal, ze voelen de druk van het programma. Het is een krankzinnig drukke periode. Deze week moeten we, voordat we de kampioenswedstrijd spelen, op donderdag nog even voor de UEFA Cup naar Griekenland. ’s Avonds zit ik weer met de voorzitter in een restaurant.
De voorzitter is een man met een topbaan. De voorzitter spreekt goed Engels. De technisch directeur van de club ook. Dat maakt de communicatie in een land als Rusland wel makkelijk.
In deze periode is hij helemaal gefocust op het elftal. Dit heeft hij nog nooit meegemaakt. Hij geniet van het succes en zit bovenop het team. Maar het gaat niet te ver. Dat zou ik niet accepteren. Ik hou van korte lijnen, maar ik duld geen enkele inmenging. In dat opzicht heb ik overal op dezelfde manier gewerkt. Bij PSV, bij Rangers en nu ook bij Zenit.
De voorzitter voelt ook de druk van iedereen. Als het niet goed gaat, krijgt hij het in Rusland voor zijn kiezen. Daarom geniet hij misschien wel extra van deze periode.
DINSDAG
Vandaag weer één keer trainen. Heel licht, maar ik zorg wel dat ze zich goed laten verzorgen. De spelers zijn tegenwoordig goed met hun vak bezig. Dat heb ik wel voor elkaar gekregen. Vroeger gingen ze zo gauw mogelijk naar huis. Nu zijn ze na de training niet meteen vertrokken. Het is een kleine cultuuromslag. Iedereen begrijpt nu dat het om veel meer gaat dan alleen trainen of een wedstrijd spelen. Het is een voordeel dat Guus (Hiddink, red.) op exact dezelfde manier werkt. Ik heb vijf Russische internationals in de selectie van Zenit. Als ze van de club naar de nationale ploeg gaan, komen ze in dezelfde omgeving en worden exact dezelfde dingen van hen verlangd.
Vroeger hadden Spartak of CSKA Moskou de meeste internationals, nu heeft Zenit er vijf en CSKA er vier. Ook daar zijn de mensen hier trots op.
WOENSDAG
Vroeg op. We reizen met de ploeg van Sint Petersburg naar Larissa in Griekenland voor de UEFA Cup-wedstrijd van morgen. Het tijdsverschil is gelukkig maar één uur. Toch verstoort die omschakeling in drie dagen weer het ritme in een week waarin je alles zo soepel mogelijk wilt laten verlopen.
Voor de training in het stadion is er ’s avonds een persconferentie die behoorlijk chaotisch verloopt. Meestal is het al een gedoe met tolken, die van het Russisch naar het Engels vertalen of andersom. Nu moet het ook nog een keer in het Grieks worden vertaald. Het is allemaal erg chaotisch.
’s Avonds kijk ik op mijn hotelkamer naar PSV tegen Fenerbahįe. De spelers hangen zoals altijd rond de medische ruimte op dezelfde etage. Dat is op de één of andere manier altijd de verzamelplek. Bij de fysio of de verzorger gaan ze met z’n allen een beetje kletsen en hangen. Daar liggen ook de Marsrepen, andere lekkere dingen of energydrinks. Ik vind het prima. Ze hangen tenminste niet in de lobby van het hotel en wat ze op hun kamer doen, moeten ze zelf weten. Daar ga ik niet controleren.
DONDERDAG
De UEFA Cup-wedstrijd tegen Larissa wordt gehouden op bijna een uur rijden van ons hotel. We zitten in een klein dorpje, ver van Athene. Er is hier weinig te beleven. Voor de Olympische Spelen is hier destijds een prachtig stadion gebouwd. Daar heeft onze wedstrijd plaats, omdat Larissa zelf zo’n kleine accommodatie heeft dat er geen Europees voetbal kan worden gespeeld.
Het liefst had ik tegen Larissa het hele tweede elftal opgesteld. Ik heb er zelfs nog even aan gedacht. Een Europese uitwedstrijd in Griekenland amper 65 uur voordat je in Moskou de belangrijkste competitiewedstrijd van het jaar moet spelen, is natuurlijk niet ideaal. Maar de spelers willen zelf allemaal graag voetballen. Ik zit niet te wachten op blessures, maar ik heb ook begrip voor de wil en ambities van de groep.
Dus laat ik het geraamte van het elftal maar staan en haal ik alleen mijn spits Dominguez en sterspeler Arshavin wat eerder naar de kant.
Fernando Ricksen stel ik wel op. Hij zat de laatste weken in de competitie en tegen AZ op de bank. Hij heeft de pech dat hij ruim twee maanden geblesseerd is geweest en dat het elftal goed draaide toen hij terugkwam. Fernando is geen lastige jongen voor mij. Daarvoor heeft hij te veel respect voor me. Maar vanavond gun ik hem wel een wedstrijd. We winnen met 3-2, nadat we van een achterstand zijn teruggekomen. Het elftal toont veerkracht en dat is goed om te zien.
VRIJDAG
We vliegen terug naar Rusland, waar langzamerhand alles in het teken staat van de laatste speeldag in de competitie. De hele stad Sint Petersburg leeft mee. De druk op de ploeg neemt met het uur toe. De fans weten niet wat ze meemaken.
Dat wordt mede veroorzaakt door de onvoorstelbare rivaliteit tussen de steden Sint Petersburg en Moskou. Op alle gebieden voeren ze een strijd. De mensen hier zijn niet bepaald vrienden van de mensen in Moskou. Dat heeft met de historie te maken. Als Zenit kampioen wordt, is dat een mega-succes voor de stad Sint Petersburg en een ongekende stunt in Rusland.
Ik houd er nog steeds rekening mee dat het ook anders kan aflopen. Er spelen in deze fase zoveel dingen mee. Ik heb geen trek om daar nu over uit te wijden.
Ik houd me maar vast aan het feit dat wij meer kwaliteit hebben. Zenit speelt gewoon het hele jaar het mooiste voetbal. Saturn Moskou is een lastige tegenstander op de laatste speeldag. Zeg maar gerust, op z’n Hollands, een kolereploeg. Saturn speelt niet in het hart van de stad Moskou, maar in de provincie Moskou. De club beschikt over een goed veld en als wij ons niveau halen van de UEFA Cup-wedstrijd tegen AZ, dan moet het goed komen.
We speelden tegen AZ weliswaar gelijk, maar dat overkomt je maar één keer. We hadden zoveel meer kwaliteit en hadden veel meer goals moeten maken. Dat wisten de spelers van AZ na afloop ook wel. En Saturn Moskou is lang geen AZ, dus ik hoop dat het gaat zoals het hoort te gaan.
Toch knaagt er nog iets bij me. Er zijn mensen hier die zeggen dat Zenit geen kampioen mag worden. Ik heb de dingen graag in de hand, maar ik voel dat er nu ook dingen zijn die ik niet kan controleren. Dat zit me toch dwars.
Dat zou de tweede keer ooit in Rusland worden.quote:Op woensdag 7 november 2007 17:30 schreef RayMania het volgende:
Zou wel een enorme stunt zijn van Dick om weer eens een niet uit Moskou komende club kampioen te maken.
Zie nu dat ze gedegradeerd zijn en daarna zijn opgehouden met bestaanquote:Op zaterdag 10 november 2007 12:20 schreef sjimz het volgende:
[..]
Dat zou de tweede keer ooit in Rusland worden.
Het is trouwens niet goed afgelopen met de club die als eerste niet Moskovietenploeg kampioen werd van Rusland.
wat is LDLquote:Op zondag 11 november 2007 17:42 schreef tong80 het volgende:
Volgens LDL was het een gekkenhuis na afloop. Advocaat werd gejonast en in de lucht geworpen en suporters vielen flauw
quote:
quote:23:33 16 November 2007
"Advocaat geen coach Socceroos"
Dick Advocaat wordt geen bondscoach van Australië, zo melden Australische media. De coach van Zenit St. Petersburg zou de bond 'down under' hebben gemeld dat hij in Rusland actief wil blijven.
Algemeen werd verwacht dat Advocaat de opvolger zou worden van Graham Arnold, die na het WK van 2006 de leiding over de Socceroos overnam van succescoach Guus Hiddink.
Advocaat behaalde afgelopen zondag met Zenit de Russische landstitel. De club draagt de 60-jarige Hagenaar op handen en heeft de trainer weten te verleiden tot een langer verblijf.
kratje bier erop? Jiji krijgt Grolsch als je wint ik een kratje Heineken?quote:Op vrijdag 16 november 2007 23:37 schreef pascalheister het volgende:
en volgend seizoen ligt ie er halverweg uit wedden
Ik ben echt benieuwd naar de (blanco) cheque van Dickie. Heeft ie tocvh mooi voor elkaar hoor. Of zou het dan toch misschien PSV worden? Al kan ik me dat echt niet voorstellen.quote:Advocaat twijfelt over Zenit
Door MARCEL VAN DER KRAAN
ROTTERDAM - Het bestuur van Zenit Sint Petersburg heeft Dick Advocaat een aanbod van enkele miljoenen euro’s gedaan om hem te verleiden tot contractverlenging. De Russische club, afgelopen zondag landskampioen geworden, wil zijn Nederlandse trainer niet laten vertrekken naar Australië. Daar heeft Advocaat al geruime tijd terug een akkoord bereikt over een verbintenis als bondscoach voor de komende twee jaar.
De Australische voetbalbond is gisteren ingelicht over de nieuwe situatie bij Zenit Sint Petersburg. In Melbourne is met ontzetting gereageerd. Het Australische elftal is al maandenlang dolende en wachtte met smart op de komst van Advocaat. De ‘Aussies’ waren zeer gelukkig met het feit dat ze de voormalige bondscoach van het Nederlands elftal hadden gestrikt voor de kwalificatie voor het WK in Zuid-Afrika.
Volgens goed ingevoerde bronnen bij Zenit Sint Petersburg kan Advocaat zo extreem veel gaan verdienen, dat hij samen met Guus Hiddink (bondscoach van Rusland) de best betaalde Nederlandse trainer ooit wordt.
Om die reden zou Advocaat het miljoenenbod van Zenit niet kunnen laten schieten. De Russen beschouwen de Hagenaar als de beste trainer in de geschiedenis van de club. Onder Advocaat heeft Zenit voor het eerst in twee decennia kans gezien alle grote clubs uit Moskou achter zich te laten. Het kampioenschap, dat afgelopen zondag op de laatste speeldag werd behaald, werd door honderdduizenden supporters in Sint Petersburg uitbundig gevierd.
Een verlenging van het contract van Advocaat heeft ook gevolgen voor zijn assistent Cor Pot. Die zou technisch directeur worden bij Zenit bij een vertrek van Advocaat. Nu blijft de Rotterdammer vermoedelijk ‘gewoon’ assistent in Petersburg.
De Australische bond heeft al te kennen gegeven de uitkomst in Petersburg niet te willen afwachten en is een nieuwe zoektocht begonnen naar een andere Nederlandse bondscoach. Ondanks dat de terugtrekking van Advocaat nog niet officieel is bevestigd.
Blijft Advocaat in Rusland, dan speelt hij volgend seizoen ook met Zenit in de Champions League. Dit seizoen zit hij nog in de UEFA Cup met zijn team in dezelfde groep als AZ.
dat klopt niet, een beetje trainer verdient al gauw een miljoen of tien per jaar, zeker bij zon topclub/olieclub (denk aan mourinho en hiddink)quote:Op zaterdag 17 november 2007 10:21 schreef tong80 het volgende:
Ik las net ergens dat ie bij Zenith 2 en half miljoen euro per jaar gaat verdienen.
Mourinho kreeg zo'n 7 miljoen per jaar, en dan zit je toch wel aan de topsalarissen voor trainers, lijkt me.quote:Op zaterdag 17 november 2007 12:38 schreef DANILXL het volgende:
[..]
dat klopt niet, een beetje trainer verdient al gauw een miljoen of tien per jaar, zeker bij zon topclub/olieclub (denk aan mourinho en hiddink)
ja ik ga ervan uit dat je bij zo'n olielandje toch wel minstens zoveel verdient. Zeker als je verhalen hoort dat zijn nieuwe salaris het dubbele is van zijn oude. dan zou zijn oude salaris zon 1,25 miljoen zijn. Dat is best weinig voor een trainer van zo'n rijke olieclubquote:Op zaterdag 17 november 2007 12:45 schreef mcyodogg het volgende:
[..]
Mourinho kreeg zo'n 7 miljoen per jaar, en dan zit je toch wel aan de topsalarissen voor trainers, lijkt me.
quote:Australië wil schorsing voor Advocaat
De Australische voetbalfederatie (FFA) wil dat de wereldvoetbalbond FIFA Dick Advocaat een schorsing oplegt. De Nederlandse trainer van Zenit Sint Petersburg besloot zich deze maand terug te trekken als bondscoach van Australië. Enkele maanden geleden tekende hij reeds een contract bij de Australiërs.
Advocaat gaat in het nieuwe jaar gewoon verder bij zijn werkgever in Rusland, dat hem een aanzienlijke salarisverbetering deed.
De FIFA-statuten voorzien in schorsingen bij spelers die dubbele contracten tekenen. Over dubbele contracten van trainers zeggen diezelfde statuten niets.
Ben Buckley van de Australische bond verklaarde 'zeer teleurgesteld' te zijn. ,,We voelen ons tekort gedaan. We hebben veel energie gestoken in het project Advocaat. Alle partijen waren blij dat de deal rond was. Als je dan net voor de start van de WK-kwalificatie hoort dat hij het toch niet doet, is dat een klap."
quote:Toptrainer gaat in dezelfde constructie aan de slag in Den Haag als Cruijff bij Ajax
ADO STRIKT ADVOCAAT
DEN HAAG, dinsdag
Dick Advocaat staat op het punt ‘ja’ te zeggen tegenover het verzoek van ADO Den Haag om de club op de achtergrond te voorzien van technische adviezen. Inmiddels heeft de succesvolle trainer van Zenit Sint-Petersburg, met welke club hij Russisch kampioen werd, een langdurig eerste gesprek gevoerd over de invulling van de afspraak. ,,ADO is en blijft mijn club en als ze gebruik willen maken van mijn expertise dan ben ik graag bereid die met ze te delen. De club is veel te diep gezonken, maar gelukkig bestaat ADO Den Haag nog nu vorige week het licht op groen ging voor het reddingsplan. Het is zaak om een goede technische organisatie neer te zetten en daarvoor ben ik benaderd.”
Vandaar zal Advocaat ook z’n stem laten gelden bij de aanstelling van een nieuwe hoofdtrainer bij ADO Den Haag als opvolger van de vertrekkende Wiljan Vloet. De constructie ADO-Dick Advocaat vertoont veel gelijkenissen met de constructie tussen Ajax en Johan Cruijff, al draagt de legendarisch nummer 14 de technische eindverantwoordelijkheid over wat in Amsterdam gebeurt. ,,Ik ga het ook op afstand doen en zal waar nodig advies geven.”
Opvallend genoeg voerde Advocaat gesprekken met spelersmanager Rob Jansen, die nauw betrokken was bij het ADO Den Haag wat zo in problemen is gekomen. Maar Jansen wil met de nieuwe sterke man Mark van der Kallen – hij zit met een miljoeneninjectie achter de doorstart van ADO – graag opnieuw participeren om de club er bovenop te helpen. Naast een financiële injectie zal Jansen z’n vele contacten in de voetballerij aanboren om de club ook technisch op een hoger plan neer te zetten. Vanuit die rol kwam Jansen bij Advocaat terecht.
,,Ik ken Rob Jansen al heel lang en ook zijn vader, de net overleden Karel Jansen, die geldt als een oer-ADO’er. Het zijn echte ADO-mensen en Rob steekt opnieuw zijn nek uit om wat van de club te maken. Het is tevens een belofte, gedaan aan zijn vader op diens sterfbed. Als ik dan wat kan betekenen voor mijn club dan mag ik daar niet voor weglopen”, aldus Advocaat, die nogmaals benadrukt dat het niet om een officiële functie gaat als trainer, directeur, voorzitter of wat anders. ,,Wat niet betekent dat ik me daarom minder betrokken voel bij ADO”, aldus Advocaat, die nog een jaar te gaan heeft bij Zenit Sint-Petersburg. ,,Nee, ook daarna zal ik niet officieel bij ADO in dienst treden.”
Advocaat verblijft op dit moment met Zenit Sint-Petersburg op trainingskamp in Nederland om zich voor te bereiden op het nieuwe Russische seizoen en op de achtste finales van de UEFA Cup tegen Olympique Marseille. Vanavond speelt Zenit in het nieuwe stadion van ADO Den Haag tegen de vaste bespeler.
Het Nederlandse voetbal volgt Advocaat trouwens op de voet. Ook hij werd vorige week verrast door Johan Cruijff en diens terugkeer bij Ajax. ,,Goed voor Ajax en het hele Nederlandse voetbal. Zo ook de aanstelling van Marco van Basten als trainer. Ze steken beiden hun nek uit en Cruijff neemt alle verantwoordelijkheid op zich, wat valt te prijzen.”
Advocaat heeft wel geloof in de combinatie, en zeker ook in Marco van Basten van wie hij vindt dat hij het uitstekend doet als bondscoach. Van Basten volgde Advocaat medio 2004 op bij Oranje. ,,De resultaten zijn prima en ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om bij het Nederlands elftal goed voetbal te spelen. Zoiets lukt gewoon niet altijd, maar met zulke resultaten doe je het prima. In het buitenland zouden Van Basten en Advocaat met de prestaties bij Oranje als wereldtrainers worden neergezet. Die erkenning en waardering voel je en krijg je ook in het buitenland.”
De keus van de KNVB om Bert van Marwijk als bondscoach aan te stellen, vindt Advocaat een goede en begrijpelijke keus. ,,Hij is wel wat gewend, loopt lang genoeg mee, heeft de UEFA Cup met Feyenoord gewonnen, weet van de hoed en de rand en wat op topniveau gevraagd wordt. Daarvan zijn er niet veel beschikbaar in Nederland en ik begrijp daarom goed dat ze in Zeist bij hem zijn uitgekomen. Of het een succes wordt? Dat zal de tijd leren.”
Klopt jaquote:Op zondag 24 februari 2008 12:12 schreef borisz het volgende:
volgende week Telstar - Zenit hier op Schoonenberg
Inderdaad, Dick en Dick verdiend.quote:Op woensdag 14 mei 2008 22:53 schreef RayMania het volgende:
Geweldig voor Advocaat. Eindelijk de prijs die hij mķest verdienen.
Dik en dik verdiend.
Eeeujhhh dat is mijn grapquote:
Lafaard x1quote:From The Times
May 14, 2008
Dick Advocaat refuses to tackle bigots of Russia
Martin Samuel
It is not hard to see why Dick Advocaat ran into a little local difficulty during his time in Scotland as manager of Rangers. Not exactly Braveheart, is he? Advocaat is now the coach of Zenit St Petersburg, who are favourites to defeat his former employers in the Uefa Cup final in Manchester this evening, but it is the transfer policy of his club, not their football, that has attracted most attention in the build-up to the game.
Advocaat said in an interview conducted with Yuri Doud, an English-speaking journalist working for Pro Sport magazine in Russia, that he could not sign black players as coach of Zenit. The fans would not allow it, he claimed. In 83 years Zenit have never found use for a black player and Advocaat’s chosen path is not to confront this standard, but to work with it. “I don’t want to sign a player who won’t be accepted by the fans,” he told Doud, who has the interview on tape.
He need only look at his opponents this evening to spy the flaw in that argument. The Rangers team with which Advocaat won the treble in 1999 and retained the title a year later would have had a remarkably different complexion had former incumbents at Ibrox been as tremulous in confronting prejudice. When Graeme Souness arrived at the club in 1986, and inherited a 116-year tradition of not signing known Roman Catholics*, he demonstrated how to tackle bigotry: head on. It took him a while to find the right man, but in 1989 Souness signed the biggest, most high-profile Scottish Catholic footballer of all. Maurice Johnston, a Celtic hero, had been sent off in the League Cup final against Rangers in 1986 and crossed himself as he left the pitch. A month before signing for Rangers, he flew in from France to attend the Scottish Cup final as a Celtic supporter.
Rangers had signed Catholics before, but nobody like Johnston. It was a deliberately challenging measure that, ten years later, Souness explained. “My children were Catholic and my wife was Catholic,” he said. “My supporters were singing songs about killing Catholics and the opposition sang about killing Protestants. They were glorifying murderers. That never sat comfortably. In my first week at Ibrox I was asked if I would sign a Catholic and I said yes. Did people expect me to come to work and be a bigot and become a normal person with my children at home? I said if a good Catholic came along, one I thought was right for this club, then I would do it.”
It went deeper than that, though. Souness knew that Rangers could not compete if they had a restrictive transfer policy and was determined to smash the sectarian influence. Terry Butcher, his first significant signing, from Ipswich Town for Ŗ750,000, said Souness was privately hoping that he had been raised a Catholic when the transfer negotiations took place. “He was desperate for me to be a Catholic,” Butcher wrote in his autobiography. “Graeme was particularly anxious to break the mould. He had played in Italy and with Liverpool and knew the only way to be successful was to encompass everyone.”
According to Advocaat, Zenit encompass no one, unless white. “The fans are the most important thing that Zenit have and that is why I have to ask them outright how they will react if we sign a dark-skinned player,” he said, in the conversation with Pro Sport. “The only players who can make Zenit stronger are dark skinned. Look at the Brazilians who play for CSKA Moscow. For us, it would be impossible. I would be happy to sign anyone, but the fans don’t like black players. I do not understand how they could pay so much attention to skin colour. For me, there is no difference; but they care.”
There are two ways of considering this. It could be argued that Advocaat, who has worked with black players throughout his career, is attempting an ill-judged kindness by not exposing an alien individual to sustained hostility. It would be hard enough for many black players to adapt to life in Russia, anyway, without giving a new arrival this extra load and it is significant that CSKA provided their black Brazilians with an in-built support system by signing them in such great numbers, and never leaving a man alone. Vágner Love and Daniel Carvalho arrived together on July 1, 2004, to be joined by Dudu (2005), Jo (2006), Ramķn and Ricardo Jesus (2007).
Advocaat could break Zenit’s taboo this way, but his team are not in need of drastic surgery, as victory in the 2007 Russian championship and this season’s progress in Europe indicate. After a slow start, Zenit have demolished Bayern Munich, the German champions, and Bayer Leverkusen in the knockout stages, and eliminated Marseilles and Villarreal, second in Spain, on away goals. They are near the bottom of the Russian league but this is largely because of European fixture commitments and, by winning games in hand, Zenit could go third. So Advocaat is not a manager who is looking to Africa or South America for multiple signings, not least because the nucleus of his team is young and Russian and he will not wish to see it disrupted. Advocaat is talking of one or two players, as a finishing touch, and may fear their isolation, although he does not suggest this in the interview.
More worrying, then, is the thought that Advocaat is not bold enough to confront his problem in the way Souness did at Rangers. “All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing,” Edmund Burke wrote, and Advocaat could be accused of not only inertia, but tacit, albeit inadvertent, disregard for the racism in his midst. With the movement of labour and the rise of football on the African continent, and of black players in Europe and South America, it is not only surprising but unnatural that a club should never have had a black player on their books. Zenit display anti-racist banners at home matches, have condemned racial abuse at their ground, and claim that Advocaat’s comments in the magazine were mistranslated — an unconvincing explanation, but one swallowed whole by Uefa — yet it is as if the multiracial evolution of football in Europe in the modern era has been airbrushed from the picture at Russia’s wealthiest club.
This can happen in other fields, too. Last year, at No 4 in the British pop charts, was what is termed a mash-up track from Italy called Destination Calabria. It was a reworking of two pieces of music, the wonderful Calabria by Rune Reilly Kolsch, a Danish producer, and Destination Unknown by Alex Gaudino, an Italian DJ, with vocals by Crystal Waters, a 43-year-old singer from Washington DC, mostly popular in dance music circles. Destination Calabria took Rune’s tune — most particularly, an infectious saxophone break — and Waters’s vocal and created one of the most memorable sounds of the summer.
In this, it was helped by a male fantasy video, featuring eight strikingly pretty women underdressed as a marching band in short green tunics, the length of a crop top, and shorter black miniskirts that, at the back, exposed a green G-string and quite a lot else. The backdrop was white and so were they; the skirts aside, the only thing black about the song was the voice, but that didn’t matter because a white girl mimed the words anyway. On video at least, Waters was airbrushed from her own recording, because teenage white fluff sells more units than a well-groomed, handsome, fortysomething black woman, with a soul voice handed down from her Aunt Ethel. At one stage, using computer trickery, the eight-girl band expanded to form a legion of hundreds, all marching, all playing, all white. In the circumstances, it is appropriate. And while Destination Calabria may help to pay the rent, it will not have given the career of Crystal Waters the lift it should. Google her name and the first entry that comes up is a carp fishery in north Burgundy.
So, just as not one of the white guys involved in the production of the video appears to have fought hard enough against the market to get the black woman her due, so those in positions of power at Zenit do not feel sufficiently guilty about what they see on the pitch to stand against the right-wing boneheads in their crowd and act on it. Advocaat, for instance, may care to wonder how successful his time in Glasgow would have been without Lorenzo Amoruso, Sergio Porrini and Rino Gattuso. Indeed, he may care to wonder who tonight’s opponents would have been without a manager that stood tall against the bigots; because it would certainly not have been Rangers.
* And, yes, I know there is a short list of Catholic players that turned out for Rangers in that time, but I would counter that if, in more than a century of football, you can name the specific individuals who were Catholic and playing for the club, that is pretty damning evidence of intolerance. It is, as Chris Rock, the comedian, pointed out, like knowing the number of black people who have been guests in your house (as in “how can I be racist when I’ve had three black people over to dinner?”).
Gatverdamme, lafaard.quote:Poetin geniet en belt Advocaat
Door MARCEL VAN DER KRAAN
MANCHESTER - Dick Advocaat kreeg vannacht na het veroveren van de UEFA Cup met Zenit Sint-Petersburg felicitaties en complimenten uit de allerhoogste kringen. Voormalig wereldleider Vladimir Poetin beldde de Nederlander om 23:45 uur peroonlijk op om hem uitgebreid te complimenteren met de 2-0 zege op Glasgow Rangers.
,,Ik ben trots op wat u heeft bereik en wat u heeft gedaan voor het Russische voetbal en ons land in de sport. Ik heb genoten vanavond van het voetbal en van de doelpunten. De hele Europese campagne was geweldig," aldus Poetin.
Advocaat glom van trots met de mobiele telefoon in de hand buiten het stadion van Manchester City. ,,Ik ben trots op ú, meneer Poetin. U heeft grote dingen gedaan voor het land en Rusland geholpen. Ik heb in het voetbal Rusland groter kunnen maken," antwoordde de Hagenaar aan Poetin.
quote:Sport-Express: Zenit biedt Advocaat 6 miljoen
SINT PETERSBURG - Zenit Sint Petersburg heeft trainer Dick Advocaat 6 miljoen euro geboden als hij volgend seizoen aanblijft. Dat heeft de Russische krant Sport-Express vrijdag gemeld. Het bedrag zou bijna het dubbele zijn van wat hij dit seizoen verdient.
,,Ik heb nog geen officieel aanbod ontvangen, maar het bestuur heeft me wel gevraagd of ik nog een seizoen in Sint Petersburg wil blijven. Ik heb daarop gezegd dat het nog te vroeg is om daarover te praten'', reageerde Advocaat in de krant.
De Haagse oefenmeester veroverde met zijn Russische club twee weken geleden de UEFA Beker door met 2-0 van zijn oude werkgever Glasgow Rangers te winnen. Vorig seizoen werd hij landskampioen met het multiculturele elftal van Zenit. Het huidige competitieseizoen eindigt in november.
(ANP)
quote:'Mourinho begreep wissel Robben'
AMSTERDAM - Dick Advocaat staat ook vier jaar na dato nog altijd achter de veelbesproken wissel van Arjen Robben op het EK 2004 in Portugal, die in Nederland tot een hetze leidde. ,,Er waren trainers, onder wie José Mourinho, die het wel begrepen.''
Advocaat zegt dat in het boek 'Over de grens' van de sportjournalisten Martin Vriesema en Jules van der Wardt, dat dinsdagmiddag in Amsterdam wordt gepresenteerd. In het boek komen Nederlandse coaches aan het woord die in het buitenland werken of hebben gewerkt, onder wie Henk ten Cate, Sef Vergoossen, Aad de Mos, Ruud Gullit, Jan Boskamp en Rinus Israel.
Advocaat gaat niet alleen in op zijn carričre bij Glasgow Rangers en Zuid-Korea, maar de tot Kleine Tsaar omgedoopte trainer van Zenit St. Petersburg kijkt ook uitgebreid terug op het roemruchte EK in Portugal, de wissel van Robben in het bijzonder.
,,Ik sta nog steeds achter die wissel, al pakte die verkeerd uit,'' laat Advocaat optekenen in 'Over de grens'. ,,Er waren trainers, onder wie José Mourinho, die het wel begrepen. Maar de meningen zijn altijd verdeeld, dat is voetbal. Alleen omdat we werden uitgeschakeld, werd ik zwaar bekritiseerd. Iedereen was flink pissig, het hele land was in rep en roer. Ik haalde Robben van het veld omdat hij drie maanden niet gespeeld had.''
Advocaat diept in 'Over de grens ' ook zijn bekoelde relatie met Willem van Hanegem uit. De Kromme was tijdens het EK in 2004 diens assistent (foto rechts). ,,De samenwerking met Willem van Hanegem had beter gekund. Ik weet niet of dat alleen Willem zijn fout is geweest. Eén ding is zeker, je kunt het nooit van hem winnen, Willem is de jongen van het volk. In mijn ogen vormden we aanvankelijk de juiste combinatie. Als onze samenwerking goed was geweest, dan hadden we er nu nog gezeten. Willem en ik samen zijn eigenlijk de ideale bondscoach.''
,,Ik heb dat ook vaak tegen hem gezegd, maar door omstandigheden is het er niet uitgekomen. Ik benaderde hem destijds zelf. Ons eerste gesprek ging eigenlijk al direct verkeerd, want ik kreeg zijn vrouw aan de lijn. Marianne had moeite met de naam assistent-coach. Dat vond ze kennelijk te min voor Willem. Vanaf dat moment zat er al iets scheefs. Zij heeft daar ook een rol in gespeeld. In de praktijk zou Willem ook geen assistent zijn. Ik doe met de staf gewoon alles samen. Alleen het beestje moest wel een naam hebben. Echt jammer dat het zo liep. Toch heb ik niets tegen Willem. Ik ben hem later wel weer tegengekomen. Gewoon handen schudden, normaal. Maar verder is er geen contact meer.''
WOENSDAG IN SPORTWERELD PRO: Een uitgebreide voorpublicatie van het hoofdstuk van Dick Advocaat.
quote:Advocaat trotse ereburger van St Petersburg
Dick Advocaat wordt ereburger van St. Petersburg. Het is voor het eerst sinds 1866 dat een buitenlander deze hoge onderscheiding krijgt in de Russische stad.
De Nederlandse oefenmeester heeft die te danken aan zijn succes met de plaatselijke club Zenit. Advocaat en assistent Cor Pot bekroonden het behalen van de Russische titel onlangs met het veroveren van de UEFA Cup. "Dit kwam als een volslagen verrassing”, reageerde de Haagse coach. "Het geeft me een bijzonder gevoel en positieve emotie. Nooit eerder, in geen enkele stad, ben ik op deze manier geëerd. Dit is een grote gebeurtenis voor mij, maar ik beschouw het niet als een persoonlijke onderscheiding. Het is de verdienste van het hele team, de hele club.”
quote:Advocaat twijfelt over toekomst
door Jaap de Groot
MONACO - Ondanks het succes in de Super Cup twijfelt Dick Advocaat over zijn toekomst bij Zenit Sint Petersburg. De Russische competitie eindigt op 22 november en op 1 januari loopt het contract van Advocaat af. De Russische kampioensschaal, de UEFA Cup en Super Cup staan weliswaar in de prijzenkast, toch vraagt de voormalige bondscoach zich af of hij zijn carričre bij Zenit moet voortzetten.
"Ik maak deze keer niet de fout die ik vorig jaar maakte, door te vroeg met de Australische voetbalbond te gaan praten. Daar moest ik later op terugkomen en zoiets wil ik niet meer meemaken. Heel belangrijk wordt of we erin slagen weer kampioen te worden. Zo niet, dan zal ik het allemaal nog goed op een rij moeten zetten."
Zenit is door het bedwingen van Manchester United in de strijd om de Super Cup tot een zeer gevaarlijke outsider gebombardeerd. Advocaat: "Als ik m'n elftal zo tegen Manchester zie spelen, dan geniet ik op de bank. Zo aantrekkelijk, zo effectief en met zoveel passie. Bovendien zijn we met de aankopen van Puygrenier en Danny weer sterker geworden, zeker in de breedte. We kunnen met onze huidige selectie dus een paar klappen opvangen. Dat maakt het besluit om wel of niet te blijven daarom best ingewikkeld."
quote:ZENIT VERLIEST PUNT DOOR FOUT ADVOCAAT
Zenit Sint-Petersburg heeft een punt
moeten inleveren. Coach Dick Advocaat
had een verkeerde wissel doorgevoerd.
Zenit speelde afgelopen zondag 1-1 ge-
lijk in de topper tegen Spartak Moskou.
Tien minuten voor tijd haalde Advocaat
de Rus Pavel Pogrebnjak naar de kant
voor de Turk Fatih Tekke. Maar daarmee
overschreed Zenit het maximum van zes
niet-Russische spelers op het veld.
Advocaat probeerde zijn fout vier minu-
ten later te herstellen door de Kroaat
Krizanac te wisselen voor Roman Sjiro-
kov. Het mocht niet baten, want de bond
maakte van de 1-1 een 3-0-nederlaag.
Dit is inderdaad dommig.quote:Op dinsdag 21 april 2009 13:44 schreef rubbereend het volgende:
[..]Advocaat en wissels, het zal hem altijd blijven achtervolgen
quote:België richt pijlen nu op Advocaat
Door MAARTEN WIJFFELS
BRUSSEL - De Belgische voetbalbond vreest dat Louis van Gaal, vanwege de door hem gewenste uitgebreide technische staf, te duur is als bondscoach van de Rode Duivels. Om die reden zijn de Belgen sinds 48 uur in gesprek met Dick Advocaat, wiens contract bij het Russische Zenit Sint-Petersburg aan het eind van dit jaar afloopt.
De Hagenaar werd deze week benaderd door de beleidsbepalers bij de Belgische bond. Franįois De Keersmaecker leidde als voorzitter van de KBVB de delegatie, die tijdens een kort verblijf van Advocaat in Nederland een ontmoeting had met de voormalige bondscoach van het Nederlands elftal.
Dick Advocaat is in de top van het Europese voetbal een van de best verdienende coaches. Zenit Sint-Petersburg heeft er vorig jaar, na het winnen van de landstitel en de UEFA Cup, alles voor over gehad om de Nederlander langer onder contract te houden. Ook nu nog is Advocaat mateloos populair bij de fans en het bestuur van de club.
Geld is voor Advocaat echter geen drijfveer meer. Hij vindt sportief perspectief belangrijker. Verder is het voor hem belangrijk om weer dichter bij zijn familie te wonen, nadat hij een aantal jaren in Russische hotels heeft gewoond. Maar of hij op het aanbod van de Belgen ingaat, is nog allerminst zeker.
Het gesprek met Advocaat had hetzelfde ‘oriënterende’ karakter als eerder het onderhoud met Van Gaal. Op de achtergrond speelt ook nog de interesse voor Jean-Franįois De Sart. Hij is de enige Belgische kandidaat en bovendien Franstalig. Dat vindt de Waalse stroming binnen de Belgische bond belangrijk.
De Belgen moeten de komende weken knopen doorhakken. De Keersmaecker en zijn bestuur dienen een duidelijke koers uit te zetten en hun beoogde coach te lokken met een ambitieus plan.
quote:Belgen voeren tweede gesprek met Advocaat
12 mei 2009
Dick Advocaat heeft een tweede gesprek achter de rug met een delegatie van de Belgische bond. De Belgen reisden dinsdag naar Sint-Petersburg om rond de tafel te zitten met de coach, die in beeld om bondscoach van de Rode Duivels te worden.
"De KBVB zet zijn contacten met de heer Dick Advocaat verder. Een delegatie van de voetbalbond, samengesteld uit Philippe Collin en Jean-Marie Philips, heeft Advocaat dinsdag in Sint-Petersburg ontmoet", meldt de voetbalbond in een verklaring. "De gesprekken evolueren positief met het oog op een mogelijke afhandeling binnen afzienbare tijd. Zodra meer bekend is, zal de KBVB hierover communiceren."
Advocaat moet bij België de opvolger worden van Rene Vandereycken, die begin april ontslagen werd. Ook AZ-coach Louis van Gaal was een kandidaat voor de functie, maar hij heeft zijn zinnen gezet op een vertrek naar Bayern München.
En Nederland hemquote:Op woensdag 13 mei 2009 02:52 schreef Ofyles2 het volgende:
[..]
Dick had sowieso Nederland gelaten voor wat het was.
quote:Principeakkoord Rode Duivels met Advocaat
Van onze Telesportredactie
BRUSSEL, woensdag
Dick Advocaat moet België als bondscoach leiden naar het Europees kampioenschap van 2012 in Polen en Oekraīne. In Sint Petersburg zat de Nederlander voor de tweede maal rond de tafel met een delegatie van de Belgische voetbalbond. „Advocaat ligt vast tot november bij Zenit St. Petersburg, maar er is een principeakkoord met hem tot en met het EK 2012. Ik heb een contract opgemaakt, ik neem aan dat zijn raadsman het nog doorneemt en het een paar keer over en weer zal gaan voor het is afgerond”, aldus Jean-Marie Philips, uitvoerend directeur van de Belgische voetbalbond in de krant Het Laatste Nieuws.
Advocaat zal overigens niet met onmiddellijke ingang in dienst treden, maar pas nadat de Russische competitie ten einde is in november van dit jaar. De Belgen zijn nagenoeg kansloos voor een WK-ticket. Overigens liet Philippe Collin, voorzitter van de technische commissie van de Belgische voetbalbond, weten dat Frank Vercauteren tot de komst van Advocaat de honneurs zal waarnemen. Over de verdere invulling van de staf hebben Advocaat en de bond nog niets beslist.
Overigens kan Advocaat ook naar een club uit de Premier League, maar het lijkt erop dat de 61-jarige trainercoach in deze fase van z’n leven de voorkeur geeft aan een bondscoachschap. De Hagenaar liet vanuit Sint Petersburg trouwens weten dat er nog wat puntjes op de i gezet moeten worden alvorens hij definitief de nieuwe bondscoach van België genoemd kan worden.
Samen met Louis van Gaal was Advocaat de eerste kandidaat voor de job in België, maar de coach van AZ wilde niet verder praten toen Bayern München zich bij hem meldde. Volgens ingewijden had Advocaat bij het eerste onderhoud trouwens een betere indruk gemaakt bij de Belgische voetbalbazen dan Van Gaal. Technisch afgevaardigde Collin was onder de indruk: „Hij kende op Eden Hazard na alle spelers van de nationale ploeg. Advocaat is erg goed op de hoogte.”
quote:Op woensdag 13 mei 2009 17:25 schreef Ritmo het volgende:![]()
Op hln.be zie je al die Belgen roepen "eindelijk een aanvallende coach".![]()
Was het echt zo erg daar of zijn ze zo slecht op de hoogte?
Dus toch weer een landenteam voor Dickiequote:Advocaat zegt Zenit af en gaat voor België'
Geschreven op donderdag, 14 mei om 13:29
Dick Advocaat lijkt bezig aan zijn laatste weken in Rusland. De Haagse coach is de belangrijkste kandidaat om René Vandereycken op te volgen als bondscoach van België, en ondanks dat de zaken nog moeten worden afgehandeld, onthult assistent Cor Pot in Het Laatste Nieuws dat Advocaat in zal gaan op de aanbieding van onze zuiderburen.
“Dick is straks 62 en heeft de wereld afgereisd”, aldus Pot in de Belgische krant. “Hij heeft me al laten weten dat hij niet zal ingaan op de voorgestelde contractverlenging met Zenit.” De Russen zijn namelijk nog altijd bijzonder tevreden over de verrichtingen van de voormalig bondscoach van het Nederlands elftal, en hebben hem daarom een nieuw dienstverband van twee jaar voorgelegd. Te vergeefs.
Zijn keuze nadat zijn avontuur in Rusland is beëindigd, staat ook al vast. “Het privé-aspect is niet de enige reden om voor België te kiezen. Dick ziet veel perspectief in de Rode Duivels. Het is nog geen goede ploeg, maar wel een ploeg met veel talent”, besluit Pot, die de afgelopen tweeënhalf jaar actief was als assistent van Advocaat.
Dick is een uitstekende trainer.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:29 schreef The_Verve het volgende:
Toch jammer voor de Belgen, ze hebben zo'n goede generatie spelers...
Hij heeft het anders toch aardig opgebouwd bij Zenit........ En veel hoeft er neit meer opgebouwd te worden in België hoor. Het gros van de spelers speelt voor aardige clubs dus die hebben niet meer een zo'n opbouwtrainer nodig.quote:Op donderdag 14 mei 2009 15:08 schreef The_Verve het volgende:
Maar niet voor België. Advocaat is een resultaat-trainer. Geen opbouw-trainer. Dat laatste heeft België naar mijn mening op dit moment nodig...
quote:'Komst Advocaat kwestie van details'
BRUSSEL - De Belgische voetbalbond KBVB is zo goed als rond met Dick Advocaat. De huidige trainer van het Russische Zenit Sint Petersburg heeft met de Belgen een principe akkoord bereikt om aan de slag te gaan als bondscoach van de nationale ploeg. Het gaat om een contract voor twee jaar.
,,Er is een financieel akkoord, we hebben een basiscontract opgesteld en het is enkel nog een kwestie van details, waarop de deal niet meer kan afspringen'', zegt bondsvoorzitter Franįois De Keersmaecker zaterdag in de krant Het Laatste Nieuws. ,,Dat gaat dan over zaken die zijn manier van werken aanbelangen: inspraak in het vastleggen van vriendschappelijke matchen, de accommodatie en trainingen van de Rode Duivels, het aantal uur dat hij beschikbaar moet zijn voor de pers, enzovoort. Er is daarover vlot e-mailverkeer. Ik vind het positief dat hij daar zo veel aandacht aan besteedt, dat toont dat hij een coach van internationaal niveau is en bovendien kunnen duidelijke afspraken problemen voorkomen''.
quote:Zenit stuurt Advocaat de laan uit
Dick Advocaat heeft vervroegd afscheid moeten nemen van Zenit Sint Petersburg. De Nederlandse trainer, die aan het einde van het kalenderjaar al zou vertrekken uit Rusland, werd zondagavond laat door de clubleiding op straat gezet. Reden is de tegenvallende resultaten van de afgelopen weken.
Zenit won op 15 juli voor het laatst een wedstrijd en speelde vervolgens drie keer gelijk en verloor tweemaal. Zondag ging het mis tegen Tom Tomsk, de nummer dertien van de ranglijst die met 0-2 wist te winnen bij Zenit. Voor de clubleiding was het de druppel die de emmer deed overstromen. Advocaat werd op het matje geroepen en kreeg zijn congé.
“Dick Advocaat heeft veel voor deze club betekend en zijn naam zal altijd in verband worden gebracht met de grote successen die deze club heeft behaald”, laat Zenit in een officiële verklaring weten. “Nadat hij besloot om in te gaan op een aanbieding van de Belgische voetbalbond hebben wij de resultaten echter zien afnemen.” Jeugdtrainer Anatoly Davydov is aangesteld als interim-trainer.
Advocaat kwam in de zomer van 2006 binnen bij Zenit als opvolger van de Tsjech Vlastimil Petrzhela. De Nederlander leidde de club een jaar later naar het landskampioenschap en in 2008 won Zenit de UEFA Cup en de Europese Super Cup. Dit seizoen ging het echter een stuk minder: zeker nadat Advocaat had aangegeven dat hij aan het einde van het jaar bondscoach van België zou worden. Zenit heeft de samenwerking daarom verbroken.
quote:Op maandag 10 augustus 2009 08:39 schreef Szura het volgende:
Zal hem een worst wezen. Die gaat daar weg met een enorme zak met roebels en wat prijzen in z'n achterzak. Op naar het volgende avontuur.
quote:Advocaat pinkt traantje weg
ST PETERSBURG - Dick Advocaat heeft vrijdag definitief afscheid genomen van Zenit St. Petersburg. Een schare fans van de Russische voetbalclub wuifde de succesvolle Nederlandse trainer enthousiast uit op het vliegveld. Het liet Advocaat niet onberoerd; de 'Kleine Generaal' pinkte een traantje weg.
Advocaat kreeg maandag te horen dat hij kon inrukken bij Zenit. Dat was eerder dan verwacht, omdat zijn contract pas aan het einde van het jaar afliep. Vanaf 1 januari is de 61-jarige Hagenaar bondscoach van België.
De leiding van de club noemde tegenvallende wedstrijdresultaten als reden om de Nederlandse trainer te ontslaan. Met Zenit behaalde Advocaat in 2007 de Russische landstitel, een jaar later gevolgd door winst van de UEFA Cup en de Europese Supercup.
Telegraaf
Ben dan ook benieuwd naar zijn eerste wedstrijd a.s. zaterdag tegen Turkije.quote:Op maandag 5 oktober 2009 21:39 schreef rubbereend het volgende:
Hij wordt echt als de verlosser ontvangen in België
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |