Bron: Donner voor sociale dienstplicht jongerenquote:Donner voor sociale dienstplicht jongeren
CDA-minister Piet Hein Donner van Justitie is voor de invoering van een sociale dienstplicht voor jongeren. Op die manier kunnen jongeren actiever deelnemen aan, en meer betrokken raken bij, de samenleving. Donner sprak vandaag in Rotterdam op de landelijke CDA-actiedag over Waarden en Normen.
De CDA'er refereerde aan een uitspraak van de vroegere Amerikaanse president John F. Kennedy. ''Jongeren moeten zichzelf afvragen wat zij voor hun land kunnen doen in plaats van zich af te vragen wat hun land voor hen kan doen.''
Donner denkt aan maatschappelijke participatie van jongeren door hen bijvoorbeeld in te zetten bij het geven van taallessen, het leggen van contacten en het bieden van steun aan mensen in de bijstand, het bijstaan van ouderen en gehandicapten of zich bezighouden met buurtbeheer danwel toezichthoudende taken. Gemeenten zouden die taken kunnen coördineren.
De CDA-minister denkt dat een verplichte periode van dienstbaarheid aansluit bij ideeën over opbouw van rechten in de sociale zekerheid, levensloop, inburgering en burgerschap. Een versterking van de maatschappelijke participatie maakt ook in één keer duidelijk en tastbaar wat er nu precies bedoelt wordt met waarden en normen in een betrokken samenleving, aldus de CDA-beleidsman.
Natuurlijk is dit vragen om problemen want die gappies bestelen die oudjes en gehandicapten natuurlijk van alle kantenquote:Donner denkt aan maatschappelijke participatie van jongeren door hen bijvoorbeeld in te zetten bij het geven van taallessen, het leggen van contacten en het bieden van steun aan mensen in de bijstand, het bijstaan van ouderen en gehandicapten of zich bezighouden met buurtbeheer danwel toezichthoudende taken.
Vrijwilligerswerk staat erg goed op je cv, het was de doorslaggevende factor op mijn cv toen een aantal mensen om een stageplek vochten. Ik kreeg hem dus...quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 21:40 schreef Dskedar het volgende:
" Natuurlijk is dit vragen om problemen want die gappies bestelen die oudjes en gehandicapten natuurlijk van alle kanten"
dat ga ik wel doen als ik er niks voor krijg ja
Wie zegt dat het onbetaald is. In militaire dienst werd vroeger ook soldij betaald hoor. Stelletje hebberdsquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 21:40 schreef Dskedar het volgende:
" Natuurlijk is dit vragen om problemen want die gappies bestelen die oudjes en gehandicapten natuurlijk van alle kanten"
dat ga ik wel doen als ik er niks voor krijg ja
Moeten we Donner nu voor jou waarschuwen danquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 21:43 schreef R@b het volgende:
Volgens mij was Pim Fortuyn er ook voor. Staat me bij dat hij zoiets zei niet lang voor hij vermoord werd.
Het heerschap heeft te veel naar BHFH geluisterd.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 21:33 schreef pberends het volgende:
[..]
Bron: Donner voor sociale dienstplicht jongeren
Wat een verschrikkelijk plan zeg, ik zie al die dwaze jongeren van tegenwoordig sociaal vrijwilligerswerk doenWat vinden jullie ervan?
quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 21:36 schreef _The_General_ het volgende:
Het zou voor veel jongeren helemaal geen kwaad kunnen.
Ik zou er niks op tegen hebben om iets met kinderen te doen, maar ik moet er echt niet aan denken om iets met mensen in de bijstand, bejaarden of gehandicapten te moeten doen. Laat dat maar over aan de mensen die daar voor kiezen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 22:24 schreef Pikkebaas het volgende:
Ik vind het dus wel een goed idee. Het zou de jongeren wat normen en waarden leren en tegelijkertijd was extra handjes in de zorg opleveren !!
En het is goed van Donner dat hij met zo'n plan durft te komen terwijl er ongetwijfeld ladingen kritiek op komen !
En waarom zouden jongeren (of mensen in het algemeen) zich dat dan wel af moeten vragen?quote:Jongeren moeten zichzelf afvragen wat zij voor hun land kunnen doen in plaats van zich af te vragen wat hun land voor hen kan doen.
Mee oneens. In de individualistische, egocentrische en schraapgrage samenleving van Nederland anno 2004 slaat het juist wél ergens op.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 23:03 schreef Krush het volgende:
[..]
En waarom zouden jongeren (of mensen in het algemeen) zich dat dan wel af moeten vragen?
Ik heb die uitspraak nooit begrepen, en in de context van Nederland anno 2004 slaat het al helemaal nergens op.
Oprotten jijquote:Op zondag 31 oktober 2004 00:19 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Jeugd tot 25 verplichten vrijwilligerswerk te doen
Donner leest mijn topics!Misschien dat ie dan ook eens om advies kan komen omtrent de zaak Eric O.
Dan kan je ze mooi internetles geven.quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:40 schreef DaDemoMan het volgende:
Donner, slecht idee. Ik doe ICT dan ga ik niet vrijwillig ouderen verzorgen. Ik bedoel je moet wel doen wat je aanstaat laat me dan maar een beetje rondjes fietsen en die scooter stelers in de gaten houden.
Je zou ze inderdaad kunnen leren mailen met hun kleinkinderenquote:Op zondag 31 oktober 2004 00:40 schreef DaDemoMan het volgende:
Donner, slecht idee. Ik doe ICT dan ga ik niet vrijwillig ouderen verzorgen. Ik bedoel je moet wel doen wat je aanstaat laat me dan maar een beetje rondjes fietsen en die scooter stelers in de gaten houden.
Ze hebben ook nog een pimp nodig.quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:44 schreef du_ke het volgende:
[..]
Je zou ze inderdaad kunnen leren mailen met hun kleinkinderen.
Juist ict'ers ontbreekt het toch vaak aan sociale vaardigheden.
Of je gaat voor je gaat studeren een paar maand redelijk onbezoldgd iets voor de maatschappij doen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:47 schreef Speth het volgende:
Dit is zinloos, hoe harder je dit soort dingen bij jongeren door hun strot duwt, des te harder het er weer uitkomt. Bovendien bestaat de kans dat hun opleiding in het geding komt. Ik heb liever dat er eerst een beetje goed geleerd en gestudeerd wordt, gecombineer met een beetje jong zijn, om daarna keihard te gaan werken, ipv wat vervelende klusjes te moeten doen.
Ik denk niet dat meer dan 5% hier werkelijk plezier aan gaat beleven, als je dit soort werk niet met plezier kan doen, kan je het ook niet goed doen. Er moet een financiele beloning achter zitten, en aangezien die uit belastinggeld moet komen, kan je het beter gewoon niet doen... Welke sanctie zou je trouwens willen instellen voor jongeren die er niet aan voldoen? Dit is een volkomen absurd plan.quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:48 schreef du_ke het volgende:
[..]
Of je gaat voor je gaat studeren een paar maand redelijk onbezoldgd iets voor de maatschappij doen.
Daar wordt echt niemand minder van. Ik denk zelfs dat iedereen er beter van kan worden.
Je kijkt er met een totaal verkeerde blik naar. Je denkt dat het eng en fout is iets voor een ander te doen maar je kan er juist veel van opsteken wat erg waardevol is voor je verdere carriere.quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:50 schreef Speth het volgende:
[..]
Ik denk niet dat meer dan 5% hier werkelijk plezier aan gaat beleven, als je dit soort werk niet met plezier kan doen, kan je het ook niet goed doen.
Ik denk dat ook hooguit 5% van de nederlanders de dienstplicht leuk vond, maar toch gebeurde het. Je bent niet als minister aangesteld om iedereen direct heel blij temaken.quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:50 schreef Speth het volgende:
[..]
Ik denk niet dat meer dan 5% hier werkelijk plezier aan gaat beleven, als je dit soort werk niet met plezier kan doen, kan je het ook niet goed doen. Er moet een financiele beloning achter zitten, en aangezien die uit belastinggeld moet komen, kan je het beter gewoon niet doen..
Donner is sowieso een slechte minister.
Je hebt wel gelijk hoor, maar ik heb wel iets beters te doen dan oude mensjes helpen voor niks.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 21:39 schreef Pitbulleke het volgende:
Effe gejat uit mijn reactie op de Frontpage
Haha hoor de jonge schoolgaande Fokkertjes eens bibberen. Als een politicus weer eens roept dat werklozen best met een tandenborstel de stoepen kunnen schoonboenen, dan wordt hier instemmend meegebruld en nu is het ineens boe, bah en weegeklaag. Komt het te dichtbij ofzo![]()
[..]
Natuurlijk is dit vragen om problemen want die gappies bestelen die oudjes en gehandicapten natuurlijk van alle kanten![]()
Hoe ik er tegenaan kijk is niet zo belangrijk, het gaat erom dat het nou eenmaal in de aard van jongeren (en eigenlijk mensen in het algemeen) ligt om dit niet te pikken, en dat het alleen maar meer verzet zal oproepen.quote:Je kijkt er met een totaal verkeerde blik naar. Je denkt dat het eng en fout is iets voor een ander te doen maar je kan er juist veel van opsteken wat erg waardevol is voor je verdere carriere.
Daarom is de dienstplicht ook afgeschaft. Dit soort dingen horen niet thuis in een liberale samenleving. Een leger van betaalde, vrijwillige soldaten heeft bovendien een beter moraal.quote:Ik denk dat ook hooguit 5% van de nederlanders de dienstplicht leuk vond, maar toch gebeurde het.
Het zal niet alleen om ouderen gaan. Denk ook eens aan helpen op een basisschool. Aan de slag in een natuurgebied of iets doen in het jongerenwerk. Er is zo veel te bedenken!quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:54 schreef TC03 het volgende:
[..]
Je hebt wel gelijk hoor, maar ik heb wel iets beters te doen dan oude mensjes helpen voor niks.![]()
Nog steeds heb ik wel iets beters te doen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:56 schreef du_ke het volgende:
[..]
Het zal niet alleen om ouderen gaan. Denk ook eens aan helpen op een basisschool. Aan de slag in een natuurgebied of iets doen in het jongerenwerk. Er is zo veel te bedenken!
Ik denk dat wanneer de verpakking goed is het verzet reuze mee zal vallen. Het grootste deel van de jongeren is helemaal zo egoìstisch nietquote:Op zondag 31 oktober 2004 00:55 schreef Speth het volgende:
[..]
Hoe ik er tegenaan kijk is niet zo belangrijk, het gaat erom dat het nou eenmaal in de aard van jongeren (en eigenlijk mensen in het algemeen) ligt om dit niet te pikken, en dat het alleen maar meer verzet zal oproepen.
We zijn dan ook een sociaal-democratische samenleving en daarin hoort het wel thuis.quote:Daarom is de dienstplicht ook afgeschaft. Dit soort dingen horen niet thuis in een liberale samenleving.
Daarom ben ik liberaalquote:We zijn dan ook een sociaal-democratische samenleving en daarin hoort het wel thuis.
Tja heel leuk en aardig maar de echte klassieke liberalen zullen ook in Nederland nooit veel meer dan marginale rol gaan spelenquote:Op zondag 31 oktober 2004 00:59 schreef Speth het volgende:
[..]
Daarom ben ik liberaal
Precies, dat is het droevige.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:01 schreef du_ke het volgende:
[..]
Tja heel leuk en aardig maar de echte klassieke liberalen zullen ook in Nederland nooit veel meer dan marginale rol gaan spelen.
Hoezo ? Iedere politieke stroming heeft in Nederland een marginale invloed. Gelukkig ook maar.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:02 schreef Speth het volgende:
[..]
Precies, dat is het droevige.
Of juist nietquote:Op zondag 31 oktober 2004 01:02 schreef Speth het volgende:
[..]
Precies, dat is het droevige.
Moet je ze niet sociaal laten worden want dan worden ze helemaal gek. Nee laat ze dan stickers knippen voor op de uitnodigingen van de email lesquote:Juist ict'ers ontbreekt het toch vaak aan sociale vaardigheden.
Kijk daar ga je al de fout in. Je wil alleen maar negatieve punten zien. Je hebt gewoon niet door dat het voor de persoonlijke ontwikkeling van veel jongeren bijzonder waardevol kan zijn!quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:59 schreef Speth het volgende:
[..]Ik zie het nut ook niet echt in van een legertje met tegenzin werkende jongeren.
Betaald zal het in veel gevallen niet gebeuren omdat het niet direct uitkan. Maar Melkertbanen is een geheel andere discussie.quote:Dit is ook al met melkertbanen geprobeerd, je krijgt er alleen maar nutteloze baantjes van, zoals parkeerwachter. Ik denk niet dat de vraag naar dit soort werk groot genoeg is voor het aanbod, bovendien concurreert het aanbod met mensen die dit soort werk graag betaald willen doen.
quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:05 schreef DaDemoMan het volgende:
[..]
Moet je ze niet sociaal laten worden want dan worden ze helemaal gek. Nee laat ze dan stickers knippen voor op de uitnodigingen van de email leshet liefst niet in de omgeving van andere mensen dus ergens in een apart kamertje alleen voelen ze zich dan als een vis in het water.
Kan zijn, maar the nature of the beast is nou eenmaal zo, dat jongeren zich hier ws in groten getale tegen zullen verzetten.quote:Kijk daar ga je al de fout in. Je wil alleen maar negatieve punten zien. Je hebt gewoon niet door dat het voor de persoonlijke ontwikkeling van veel jongeren bijzonder waardevol kan zijn!
Leuk dat ie ook een slogan jat die ze gebruikte om kanonen voer te recruiten voor vietnam, maar goed verders klinkt het wel catchy.quote:De CDA'er refereerde aan een uitspraak van de vroegere Amerikaanse president John F. Kennedy. ''Jongeren moeten zichzelf afvragen wat zij voor hun land kunnen doen in plaats van zich af te vragen wat hun land voor hen kan doen.''
Hm, volgens mij behoor jij wel tot de doelgroep...quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:53 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Donner moet optieven met z'n kutplannen.
Dat kan prima en ik zou er zelf absoluut geen bezwaar tegen hebben om iets voor de maatschappij te doen. Echter ik ken genoeg jongeren die het tegengestelde zouden denken. Mensen die denken 'Ik ga toch geen stelletje mongolen helpen' kun je wel met down syndroom patiënten laten werken, maar ik denk niet dat je daar echt veel mee op schiet Het is met name de dwang die me tegen de borst stoot. Het klinkt als een leuk idee, maar je kunt mensen echt niet dwingen serieus aan dergeliijke dingen deel te nemen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kijk daar ga je al de fout in. Je wil alleen maar negatieve punten zien. Je hebt gewoon niet door dat het voor de persoonlijke ontwikkeling van veel jongeren bijzonder waardevol kan zijn!
[..]
Waarom eigenlijk niet? Je bent toch ook tot een bepaalde leeftijd verplicht naar school te gaan?quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:37 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat kan prima en ik zou er zelf absoluut geen bezwaar tegen hebben om iets voor de maatschappij te doen. Echter ik ken genoeg jongeren die het tegengestelde zouden denken. Mensen die denken 'Ik ga toch geen stelletje mongolen helpen' kun je wel met down syndroom patiënten laten werken, maar ik denk niet dat je daar echt veel mee op schiet Het is met name de dwang die me tegen de borst stoot. Het klinkt als een leuk idee, maar je kunt mensen echt niet dwingen serieus aan dergeliijke dingen deel te nemen.
Ach je hebt denkers en doeners.... Maar idd sommige mensen zijn niet geboren om te kunnen nadenken (tokkies als soap ?!).quote:Op zondag 31 oktober 2004 03:28 schreef Steeven het volgende:
Ik zie die nieuwe generatie(s) liever in het leger gaan ivm dienstplicht dan in de zorg. Een beetje discipline kan geen kwaad. Houd ze ook van de straat een tijdje en wellicht leren ze nog enkele normen en waarden, zoals respect en beleefdheid. Een beetje kritiek is tegenwoordig al goed voor een enorm grote bek terug, of een pak slaag. Ik denk dat de dienstplicht voor mij ook goed zou zijn geweest ivm laksheid.
bla bla en leuk, maar wat/waar is eigenlijk je positieve bijdrage in dit verhaal ?!. Heb je uberbaupt een statement, of is het juist anarchistisch denken.quote:Op zondag 31 oktober 2004 04:52 schreef Laton het volgende:
Ik voel me geheel niet verplicht ook maar iets vrijwillig voor een ander te doen. Dit verplicht stellen is wat mij betreft een vorm van verkapte slavernij. Als ouders hun kinderen voor zich laten werken is het kinderarbeid, maar vrijwilligerswerk is goed qua normen en waarden?
Ik ben 100% tegen dit soort plannen. Ik kies in een land voor volksvertegenwoordigers die mijn standpunt uitdragen. Wat mijn land voor mij kan doen ja. Verplichtingen voelen ten over een onvermijdelijke maatschappelijke inrichting is wel het laatste wat ik doe.
Ik heb een hele tijd een internetforum gemodereerd.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:12 schreef du_ke het volgende:
Maar even in het verlengde van deze discussie wie doet er hier aan vrijwilligerswerk?
Definieer vrijwilligerswerk. Reken je helpen bij de lokale sportclub mee? If so, ja, anders nee.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:12 schreef du_ke het volgende:
Maar even in het verlengde van deze discussie wie doet er hier aan vrijwilligerswerk?
Ik heb er wel aan gedacht on een paar maanden naar Zuid-Afrika te gaan om daar vrijwilligerswerk te gaan doen, in natuur-reservaten.. Alleen dat was te duur, maar telt dat ook?quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:12 schreef du_ke het volgende:
Ik ben vrijwilliger in een museum, dat betekend daar aanwezig zijn en helpen met oa voorlichting geven. Verder het beantwoorden van vragen en het onderzoeken van de streekgeschiedenis. Ik doe dit iedere zondag middag en dinsdag avond!quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:12 schreef du_ke het volgende:
Ik vind van wel, alles wat je doet voor de gemeenschap zonder daar direct geld voor te vragen is vrijwilligerswerk in mijn ogen!quote:Op zondag 31 oktober 2004 10:22 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Definieer vrijwilligerswerk. Reken je helpen bij de lokale sportclub mee? If so, ja, anders nee.
Dus dat ik af en toe op zaterdagochtend een wedstrijd van de c-jeugd fluit is ook vrijwilligerswerk? Ik krijg er overigens wel consumptiebonnen voor (1 per keer). Maar dat beschouw ik als m'n beloning omdat ik op zaterdag om 9:00 m'n nest uit ben gekomenquote:Op zondag 31 oktober 2004 11:04 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ik vind van wel, alles wat je doet voor de gemeenschap zonder daar direct geld voor te vragen is vrijwilligerswerk in mijn ogen!
Mijn ouders niet hoor...quote:Meer respect voor elkaar en normen en waarden die tegenwoordig door de ouders achterwege worden gelaten.
Er zijn uitzonderingen, maar de meesten weten niet wat het is, omdat ze het niet "meegekregen" hebben.quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:35 schreef Speth het volgende:
[..]
Mijn ouders niet hoor...
Ja maar een zorginstelling heeft veel nevenactiviteiten o.a. catering, schoonmaken, logistiek om maar een paar te noemen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:23 schreef _The_General_ het volgende:
Het enige probleem in mijn ogen is dat doe jongeren in veel instellingen begeleid moeten worden, en ik vraag me af of daar mankracht voor is in zorginstellingen etc.
Spits je dan toe op die mensen, ik heb dit niet nodig gehadquote:Op zondag 31 oktober 2004 11:39 schreef Funksoldier het volgende:
[..]
Er zijn uitzonderingen, maar de meesten weten niet wat het is, omdat ze het niet "meegekregen" hebben.
Daar gaat het helemaal niet om, hij had het over een groeiend deel van onze gemeenschap die dat niet meer meekrijgt,quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:49 schreef Speth het volgende:
[..]
Spits je dan toe op die mensen, ik heb dit niet nodig gehad
Dat zou idd mogelijk zijn!quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:43 schreef Peroxidase het volgende:
[..]
Ja maar een zorginstelling heeft veel nevenactiviteiten o.a. catering, schoonmaken, logistiek om maar een paar te noemen.
Waarom zou een 16 jarige niet wat werk kunnen voor een instelling waar hij of zij achter staat?
Weet jij diegene zo aan te wijzen??quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:49 schreef Speth het volgende:
[..]
Nee. Moet je daarom maar iedereen pakken? Nee.quote:Weet jij diegene zo aan te wijzen??
Ik denk niet dat dit soort werk die problemen oplost, steek het geld dan liever in meer politie en gevangenissen.quote:dat in tegenstelling tot de mijne nu die vrijdagavond weer eens werd gevraagd of hij even zijn fiets en portomonee wou afgeven.
Omdat jij daar geen behoefte aan hebt gehad betekent niet dat de samenleving dat niet heeft!quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:49 schreef Speth het volgende:
[..]
Welnee, liever sort of dwangarbeid. Je moet en zult dan werken, eerst goedschiks, en als je niet wil wordt je steeds iets meer overtuigdquote:En voor Tokkies en andere gasten die echt niets kunnen/willen gewoon de bijstanduitkerijng omlaag/
cq. beperken tot max. 5 jaar oid.
Dat kan nu ook. Dat heet vrijwillgerswerk.quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:43 schreef Peroxidase het volgende:
[..]
Ja maar een zorginstelling heeft veel nevenactiviteiten o.a. catering, schoonmaken, logistiek om maar een paar te noemen.
Waarom zou een 16 jarige niet wat werk kunnen voor een instelling waar hij of zij achter staat?
Dan is het gewoon een beetje symptonenbestreiding, en dan laten we even voor de makelijkheid vergeten dat de asociale jeugd wel zo beroerd is opgevoed door de normale mens. Als ze uberhaupt al opgevoed werden door de ouders en niet in een kinderopvang centrum werden gedumpt.quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:50 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Daar gaat het helemaal niet om, hij had het over een groeiend deel van onze gemeenschap die dat niet meer meekrijgt,
Weet wel dat dat al kan maar helaas zijn er tegenwoordig geen vrijwilligers meer te vind! Dan maar geen vrijwilligerswerk meer maar wat maatschappelijkbewustzijn les via het schoolsysteem.quote:Op zondag 31 oktober 2004 14:57 schreef Laton het volgende:
[..]
Dat kan nu ook. Dat heet vrijwillgerswerk.
Nou dat bleek bepaald niet uit je posts van gisteravondquote:Op zondag 31 oktober 2004 11:35 schreef Speth het volgende:
[..]
Mijn ouders niet hoor...
Doe je daar zelf ook wat aan?quote:Op zondag 31 oktober 2004 14:57 schreef Laton het volgende:
[..]
Dat kan nu ook. Dat heet vrijwillgerswerk.
Gewoon een voorbeeldje. Vorige week zie ik een oude dame in haar scootmobiel stil staan, half op het fietspad en de stoep. Alles wees er op dat het apparaat ermee opgehouden was. Mijn eerste reactie was: auto wegzetten en kijken of ik kan helpen. In de tijd dat ik de auto parkeerde fietste de ene na de andere "jongere" voorbij en geen een die een poot uitstak. Nu weet ik best dat je op een zo'n voorbeeld de jeugd van tegenwoordig niet mag verketteren maar ik vind het wél veelzeggend. Al die apen hebben wel een GSM op zak maar even stoppen en voor die mevrouw hulp bellen was ze overduidelijk te veel. Da's duidelijk wat anders dan niet overal ja en amen op zeggen of zonder kritiek alles van volwassenen aannemen. Dat is gewoon egocentrisme en onverschilligheid.quote:Op zondag 31 oktober 2004 15:34 schreef Monolith het volgende:
Zijn er trouwens ook concrete cijfers die aantonen hoeveel van de jongeren een gebrek aan opvoeding hebben en wat het effect van een dergelijke maatregel daarop zal zijn? Ik zie namelijk nogal veel onbeargumenteerde uitspraken in de trant van 'de jeugd van tegenwoordig is tuig', maar in hoeverre hebben dergelijke mensen niet gewoon nostalgische gevoelens en problemen met de emancipatie van jongeren, die niet meer overal ja en amen op zeggen en zonder kritiek alles van volwassenen aannemen?
En vergeet de woorden 'waarom doe je dat nou' niet.quote:Op zondag 31 oktober 2004 17:04 schreef du_ke het volgende:
Of de schaapachtige blik in de ogen van velen wanneer er wel iemand voor een bejaarde in de bus opstaat.
Nee hoor. Alleen de Thuiszorg al zit in veel plaatsen met de handen in het haar door gebrek aan voldoende krachten. Als die er komen, haalt men opgelucht adem ipv dat men het huidige personeel zou ontslaan.quote:Op zondag 31 oktober 2004 17:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Sociale Dienstplicht, dat is mensen ontslaan uit de zorg en er mensen met sociale dienstplicht voor in de plaats zetten.
Kwestie van meer betalen, dan krijg je zat mensen..quote:Op zondag 31 oktober 2004 18:22 schreef Lkw het volgende:
[..]
Nee hoor. Alleen de Thuiszorg al zit in veel plaatsen met de handen in het haar door gebrek aan voldoende krachten. Als die er komen, haalt men opgelucht adem ipv dat men het huidige personeel zou ontslaan.
Maar je moet idd wel beducht zijn voor het 'Melkert-baneneffect' dat jij bedoelt.
Neuh al ruimquote:Op zondag 31 oktober 2004 22:13 schreef Pietverdriet het volgende:
je bent net 23, Duke?
quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:13 schreef Pietverdriet het volgende:
je bent net 23, Duke?
Ah wat zieligquote:Op zondag 31 oktober 2004 22:19 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Slecht idee uiteraard. Ik geef al genoeg van mijn geld aan de staat, ik vertik het om ook nog een jaar (?) van mijn leven aan de staat te geven.
Wat let je het nu te doen? Moet iedereen gedwongen worden om het te doen, wil jij het ook doen?quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:15 schreef du_ke het volgende:
Ik zouer zelf overigens geen enkel probleem mee hebben hoor.
Ik doe al genoeg voor de maatschappij en daar hoef ik niet voor gedwongen worden door de staat. Trouwens zo geredeneerd:quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah wat zielig.
Wat is er zo erg aan om b.v. 4 maand in je leven iets terug te doen voor de maatschappij?
quote:Wat is er zo erg aan om b.v. je oudste kind op te geven voor de maatschappij of de kerk?
Dat zei ik al ahh wat zieligquote:Op zondag 31 oktober 2004 22:22 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik doe al genoeg voor de maatschappij en daar hoef ik niet voor gedwongen worden door de staat.
En het weer lekker in het absurde trekkenquote:Trouwens zo geredeneerd:
[..]
Je manier van 'discussieren' zegt erg veel over je.quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:24 schreef du_ke het volgende:
[..]
Dat zei ik al ahh wat zielig.
[..]
En het weer lekker in het absurde trekken.
Die opmerking over belasting is trouwens een goede. Deze financiele bijdrage is namelijk onze verplichte "bijdrage" aan de maatschappij. Eventuele verdere acties is voor de persoon vrij om uit te voeren.quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:29 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Je manier van 'discussieren' zegt erg veel over je.![]()
Ach, dan is naar school gaan ook 'verplichte onbetaalde vrijheidsberoving'. Waarom zou je alles zo opblazen door dure woorden te gebruiken?quote:Op maandag 1 november 2004 01:49 schreef Laton het volgende:
Du_ke vind het blijkbaar allemaal niet erg..maar ik vind verplichte onbetaalde vrijheidsberoving wel erg. Of is dat het absurde?
Ik blaas het zo op om te benadrukken hoezeer dit me tegen de borst stuit.quote:Op maandag 1 november 2004 02:08 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ach, dan is naar school gaan ook 'verplichte onbetaalde vrijheidsberoving'. Waarom zou je alles zo opblazen door dure woorden te gebruiken?
Zie het gewoon als onderdeel van de opvoeding / opleiding en volgens mij is het trouwens nog hartstikke leuk ook. Je leert er in ieder geval veel van en het verbreedt je blik. Ze hadden het eigenlijk al veel eerder in moeten voeren, bij voorkeur direct na het afschaffen van de militaire dienstplicht. Was er ook niet zoveel gezeik over ontstaan en ik sluit helemaal niet uit dat Nederland op dit moment dan ietsje minder egocentrisch en gepolariseerd zou zijn.
- Dienstplicht is niet afgeschaftquote:Op maandag 1 november 2004 02:08 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ach, dan is naar school gaan ook 'verplichte onbetaalde vrijheidsberoving'. Waarom zou je alles zo opblazen door dure woorden te gebruiken?
Zie het gewoon als onderdeel van de opvoeding / opleiding en volgens mij is het trouwens nog hartstikke leuk ook. Je leert er in ieder geval veel van en het verbreedt je blik. Ze hadden het eigenlijk al veel eerder in moeten voeren, bij voorkeur direct na het afschaffen van de militaire dienstplicht. Was er ook niet zoveel gezeik over ontstaan en ik sluit helemaal niet uit dat Nederland op dit moment dan ietsje minder egocentrisch en gepolariseerd zou zijn.
Ja, belastingeld, en de samenleving geeft ons niets, het is gedwongen winkelnering, want probeer maar eens niet mee te willen doen aan sociale premies.quote:Op maandag 1 november 2004 08:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Kaalhei, ik snap jou argumenten totaal niet. De samenleving geeft ons van alles en vraagt er iets van terug,
Het geld is nu juist waar het om draaitquote:dat lijkt me niet meer dan normaal, En het geld argument doet niet ter zake, want het gaat erom dat je een kleine opoffering doet ipv achteloos een paar briefjes weggeeft.
Ja, we maken het verplicht en dat ze er netjes uitzien geven we ze ook een uniform.quote:Arm en Rijk, Iedereen, NIEMAND uitgezonderd zou zit moeten doen. Dit zou zeer heilzaam zijn voor onze leefgemeenschap. De taferelen die je vroeger zag hoe rijkeluiszoontjes onder het mom van "studie" hieronderuit konden komen moet volledig vervallen, het is meedoen of een jaar in een heropvoedingskamp.
Omdat dit banen zijn van mensen die daar hun levensonderhoud mee verdienen, die worden er dus uitgeflikkerd om kids hun sociale dienstplicht te laten doen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 11:43 schreef Peroxidase het volgende:
[..]
Zijn de Fokkertjes die direct piepen dat ze "niet gratis gaan werken" in iets anders geïntereseerd dan in hun eigen beurs?quote:Op maandag 1 november 2004 09:36 schreef Pietverdriet het volgende:
Pittbulleke,
Waarom denk je dat de poltiek op dit soort ideen komt? Heb je de politiek de laatste 15 jaar in iets anders geintresseerd gezien dan hun begroting?
Waarom zou dat iets slechts zijn?quote:Op maandag 1 november 2004 09:43 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Zijn de Fokkertjes die direct piepen dat ze "niet gratis gaan werken" in iets anders geïntereseerd dan in hun eigen beurs?
Jij bent natuurlijk van zonsopgang tot zonsondergang bezig met vrijwilligerswerk voor het heil van de wereld, niet?quote:Ik heb overigens geen enkel vertrouwen in die Haagse patjepeeërs. Ik zie echter ook dat het egocentrisme en materialisme met sprongen toeneemt en fatsoen en gemeenschapszin achteruit hollen. Daarvan wordt het leven in deze samenleving echt niet leuker en vanuit die gedachte spreekt het idee van een sociale dienstplicht me bijzonder aan.
Onze maatschappij is gebaseerd op solidariteit en als je niet wil meedoen aan sociale premies dan emigreer je maar.quote:Op maandag 1 november 2004 09:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, belastingeld, en de samenleving geeft ons niets, het is gedwongen winkelnering, want probeer maar eens niet mee te willen doen aan sociale premies.
[..]
Nee in DIT geval juist helemaal niet het gaat erom day je iets van jezelf geeft, de referentie van Donner aan de speech van Kennedy is in dit geval zeer terecht. De jeugd krijg een betere binding met de maatschappij en zal zich veel socialer en beter ontwikkelen als ze een jaar, of een aantal uren per week zich opofferen voor ons land. Ze krijgen er ook veel dankbaarheid en het recht hier te wonen en te leven voor terug. En als het mis gaat dan ben je nog verzekerd dat je wordt verzorgd , misschien wel door diezelfde jongeren die jij was vroeger. Iets wat leidt tot wederzijdse verbroedering en begrip ipv egoïsme en onbegrip.quote:Het geld is nu juist waar het om draait
[..]
Niet alle zaken waren slecht toen. Als je kijkt naar communistische landen is met name het jeugdwerk vaak erg goed, daar kunnen we zeker een voorbeeld aan nemen in Nederland. Op zich is een uniform ook een prima idee vind ik.quote:Ja, we maken het verplicht en dat ze er netjes uitzien geven we ze ook een uniform.
Kennen we vanuit Nazi Duitsland en de Communistische Landen...
Het is in elk geval niet beter dan politici die alleen maar aan hun begroting denken!quote:Op maandag 1 november 2004 09:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou dat iets slechts zijn?
[..]
Lees een van mijn berichten op de eerste pagina van dit topic. Nee ik ben niet 24/24 aan het werk voor het heil van de wereld maar wél 24/24 beschikbaar. Maak je geen zorgen over mijn inzet voor anderen!quote:Jij bent natuurlijk van zonsopgang tot zonsondergang bezig met vrijwilligerswerk voor het heil van de wereld, niet?
Het gaat om het doorbreken van de onverschilligheid. Wie denkt vandaag de dag nog aan een ander?quote:Denk je dat mensen die deze plicht ooit hebben gedaan ooit nog een poot uitsteken naar een ander? Nee, ze hebben hun plicht gedaan. Je maakt hiermee van iets moreels, je buurvrouw/man helpen als er iets is een verplichting. Effect zal net zo zijn als het lezen van literatuur voor Nederlands op school. 95% raakt daarna nooit meer een boek aan.
Bedankt voor de veroordeling. Je heftige reactie bevestigt maar eens te meer dat de "jeugd van tegenwoordig" meer dan ooit een sociale dienstplicht nodig heeft!quote:Als er iemand egocentries is ben jij het wel, dat je denkt iets moreels op te kunnen leggen door een staatsverplichting. Omdat JIJ iets op een bepaalde manier ziet moet IEDEREEN dat doen. Dat is de definitite van egocentrisme. Jij ziet dit alleen maar vanuit jouw standpunt, je smalle moraal, maar wil je niet voorstellen dat anderen dat anders moeten kunnen zien.
Zat mensen. Niet iedereen is zo cynisch en verbitterd als jij over de wereld.quote:Op maandag 1 november 2004 10:08 schreef Pitbulleke het volgende:
Het gaat om het doorbreken van de onverschilligheid. Wie denkt vandaag de dag nog aan een ander
Leuke dooddoener, kom nu eens met een degelijk argumentquote:Bedankt voor de veroordeling. Je heftige reactie bevestigt maar eens te meer dat de "jeugd van tegenwoordig" meer dan ooit een sociale dienstplicht nodig heeft!
iets terug doen ?? voor wie? voor de maatschappij? , wat heb ik daarvan gekregen dan?, de maatschappij ben je zelf toch? alle belasting die je betaalt en accijns en nog veel meer, dat is meer dan genoeg terug doen toch?.quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:20 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ah wat zielig.
Wat is er zo erg aan om b.v. 4 maand in je leven iets terug te doen voor de maatschappij?
jij ben echt zooooo ernstig, je kan het gewoon niet hebben dat "jongeren"voor zich zelf op durven te komen, en jij dat nooit gekunt hebt, en altijd maar braaf ja, meneer, nee,mevrouw hebt moeten zeggen.quote:Op maandag 1 november 2004 10:08 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Het is in elk geval niet beter dan politici die alleen maar aan hun begroting denken!
[..]
Lees een van mijn berichten op de eerste pagina van dit topic. Nee ik ben niet 24/24 aan het werk voor het heil van de wereld maar wél 24/24 beschikbaar. Maak je geen zorgen over mijn inzet voor anderen!
[..]
Het gaat om het doorbreken van de onverschilligheid. Wie denkt vandaag de dag nog aan een ander?
[..]
Bedankt voor de veroordeling. Je heftige reactie bevestigt maar eens te meer dat de "jeugd van tegenwoordig" meer dan ooit een sociale dienstplicht nodig heeft!
Pietverdriet wil z'n gelijk halen. Ik vind het best jongen. Ben wel benieuwd hoe oud je bent trouwens.quote:Op maandag 1 november 2004 10:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zat mensen. Niet iedereen is zo cynisch en verbitterd als jij over de wereld.
Als je dat niet in je sociale omgeving ziet zegt dat meer over je vriendenkring dan over nederland.
[..]
Nou vooruit dan. Een bejaarde valt en breekt zijn heup. Na de operatie betekent dit een behoorlijke tijd revalideren. Natuurlijk komt de familie elke dag op bezoek maar wat zou het een fijne extra zijn om naast de profi verpleegkundigen ook nog een aantal kort opgeleide "dienstplichtigen" te hebben die kunnen zorgen voor extra aandacht en wie weet gewoon ook eens een praatje. En kijk eens naar alle gedoe rond "kutmarokkaantjes": wat een integratieboost kan zoiets geven!quote:Leuke dooddoener, kom nu eens met een degelijk argument
Pietverdriet heeft gewoon gelijk.quote:Op maandag 1 november 2004 11:31 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Pietverdriet wil z'n gelijk halen. Ik vind het best jongen. Ben wel benieuwd hoe oud je bent trouwens.
Waarop baseer je dat?quote:Nou vooruit dan. Een bejaarde valt en breekt zijn heup. Na de operatie betekent dit een behoorlijke tijd revalideren. Natuurlijk komt de familie elke dag op bezoek maar wat zou het een fijne extra zijn om naast de profi verpleegkundigen ook nog een aantal kort opgeleide "dienstplichtigen" te hebben die kunnen zorgen voor extra aandacht en wie weet gewoon ook eens een praatje. En kijk eens naar alle gedoe rond "kutmarokkaantjes": wat een integratieboost kan zoiets geven!
Ik maak me zorgen over de jeugd als alleen al een paar zinnen foutloos Nederlands geen haalbare kaart is. En maak je niet ongerust, ik heb nooit enkel braaf ja en nee gezegd. Was zelfs een erg lastig jochie en heb daardoor vaak genoeg mijn neus gestoten. Vandaag de dag hebben de ouders het veel te druk met zichzelf en verwachten dat anderen hun kinderen opvoeden. Bewijs? Ik ken heel wat onderwijzers die op lagere scholen lesgeven en tot mijn grote verbazing vullen zij een groot deel van hun lesdag met het onderwijzen in omgangsvormen. Dus behalve taal en rekenen moeten ze die kids ook nog leren zich netjes te gedragenquote:Op maandag 1 november 2004 10:55 schreef River-X het volgende:
[..]
jij ben echt zooooo ernstig, je kan het gewoon niet hebben dat "jongeren"voor zich zelf op durven te komen, en jij dat nooit gekunt hebt, en altijd maar braaf ja, meneer, nee,mevrouw hebt moeten zeggen.
En nu komt die woede eruit, door zulke ideeen te steunen, dus al met al ben je er niet beter van geworden. En om dit te voorkomen is een dienstplicht een slecht idee.
en nogmaals, de schoolgaande jongeren lopen stage, als "vrijwilligers"werk positieven effecten moet hebben dan moeten die effecten ook al uit de stage naar voren komen.
Waarom is dat een kulargument? Iedere manager van een verzorgingstehuis met een krap budget zal zoveel mogelijk staf er uit flikkeren om er dienstplichtigen voor in de plaats te zetten.quote:Op maandag 1 november 2004 11:41 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dat laatste is echt een kul argument dat je steeds aanhaalt. Er zijn namelijk nu veel te weinig handen aan het bed en als je zo gratis een heleboel handen erbij krijgt gaat dat zeerk niet tenkoste van betaalde banen. Het is een pure kwaliteits impuls, zowel voor de zorg als alle andere werkeenheden waar je jongeren kan inzetten. Maar niet in het minste voor de geestelijke vorming van de jongere zelf.
Dus pikken ze jou er zo uit, krijg je een beetje Pieter-Baan opvoeding, waardoor onze spullen weer wat veiliger zijn.Want als je het dan doet, dan doe je het erna ook!En dit geldt dus ook voor aankomende crimineeltjes.quote:Op maandag 1 november 2004 10:38 schreef River-X het volgende:
.
Krijg juist meer zin om dwars te gaan zitten, en van alles te vernielen als ik zulk werk moet doen!
Ik ben toch geen gevangenen!? , laat hun dit werk maar doen.
Inderdaad een "kulargument". wat heb je als manager aan iemand die binnenstapt en alles nog moet leren, dus mee moet lopen?Hj komt er om gevoel voor de maatschappij op te doen.quote:Op maandag 1 november 2004 11:47 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom is dat een kulargument? Iedere manager van een verzorgingstehuis met een krap budget zal zoveel mogelijk staf er uit flikkeren om er dienstplichtigen voor in de plaats te zetten.
Enne, die "geestelijke vorming" waarom is dat plotseling een opgave van de staat?
De opvoeding en vorming van jongeren is opgaven van de ouders en moet daar blijven,
Dat werkt niet, anders zou de kleine criminaliteit niet zo stijgen.....quote:Enne, die "geestelijke vorming" waarom is dat plotseling een opgave van de staat?
De opvoeding en vorming van jongeren is opgaven van de ouders en moet daar blijven,
Omdat dus een paar jongeren niet goed zijn opgevoed, moet ik zakken gaan naaien in een kazerne. Nou mooit niet. Sociale ervaring doe ik wel ergens anders op.quote:Op maandag 1 november 2004 11:44 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Ik maak me zorgen over de jeugd als alleen al een paar zinnen foutloos Nederlands geen haalbare kaart is. En maak je niet ongerust, ik heb nooit enkel braaf ja en nee gezegd. Was zelfs een erg lastig jochie en heb daardoor vaak genoeg mijn neus gestoten. Vandaag de dag hebben de ouders het veel te druk met zichzelf en verwachten dat anderen hun kinderen opvoeden. Bewijs? Ik ken heel wat onderwijzers die op lagere scholen lesgeven en tot mijn grote verbazing vullen zij een groot deel van hun lesdag met het onderwijzen in omgangsvormen. Dus behalve taal en rekenen moeten ze die kids ook nog leren zich netjes te gedragenTja als de ouders het niet doen gaan anderen zich er wel mee bemoeien. In dit geval Donner.
Het vergelijk met een stage gaat slechts zeer beperkt op: het gaat om een sociale dienstplicht in de letterlijke zin van het woord. Dat is wat anders dan als HEAO-scholier stage lopen bij Phillip Morris of als VMBO-er een paar weken meedraaien bij de Free Record Shop! Dat is pure werkervaring. Hier gaat het om sociale ervaring en daar kun je nooit genoeg van hebben.
Misschien moet je je wat minder snel zorgen maken.quote:Op maandag 1 november 2004 11:44 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Ik maak me zorgen over de jeugd als alleen al een paar zinnen foutloos Nederlands geen haalbare kaart is.
Tjonge wat erg, vroeger was alles beterquote:En maak je niet ongerust, ik heb nooit enkel braaf ja en nee gezegd. Was zelfs een erg lastig jochie en heb daardoor vaak genoeg mijn neus gestoten. Vandaag de dag hebben de ouders het veel te druk met zichzelf en verwachten dat anderen hun kinderen opvoeden. Bewijs? Ik ken heel wat onderwijzers die op lagere scholen lesgeven en tot mijn grote verbazing vullen zij een groot deel van hun lesdag met het onderwijzen in omgangsvormen. Dus behalve taal en rekenen moeten ze die kids ook nog leren zich netjes te gedragen![]()
De ouders doen het wel degelijk, en al zouden ze het niet doen, dan heeft Donner daar geen ene f*** mee te maken. Hij is minister van Justitie., laat ie eerst maar eens zorgen dat de wetten in NL een beetje fatsoenlijk gehandhaafd wordenquote:Tja als de ouders het niet doen gaan anderen zich er wel mee bemoeien. In dit geval Donner.
Dus jij zegt nu je eventuele baan op of stopt met studeren om oudjes te gaan wassen in het verzorgingshuis op de hoek? Van sociale ervaring kun je immers nooit genoeg hebben.quote:Het vergelijk met een stage gaat slechts zeer beperkt op: het gaat om een sociale dienstplicht in de letterlijke zin van het woord. Dat is wat anders dan als HEAO-scholier stage lopen bij Phillip Morris of als VMBO-er een paar weken meedraaien bij de Free Record Shop! Dat is pure werkervaring. Hier gaat het om sociale ervaring en daar kun je nooit genoeg van hebben.
Niet als de gemiddelde autochtone jongere slechter begint te schrijven dan een asielzoeker in z'n tweede jaar. Maar goed, daar gaat het niet om in deze discussie inderdaad.quote:Op maandag 1 november 2004 12:11 schreef Miss_User het volgende:
[..]
Misschien moet je je wat minder snel zorgen maken.
[..]
Van onderwijzers die al heel wat jaren meedraaien hoor ik wel andere geluiden. En vergeet niet: pas als je oud genoeg bent om terug te kijken kun je het verschil tussen de generaties zienquote:Tjonge wat erg, vroeger was alles beterwat natuurlijk gewoon kolder is. Vroeger waren onderwijzers ook bezig met kinderen fatsoen bij te brengen. Onbeschofte pubers zijn geen nieuw verschijnsel. Het klagen daarover is daarentegen erg in op het moment.
[..]
Als de ouders het niet doen kan dat tot zeer ongewenst sociaal gedrag leiden. Het lijkt me dat wetshandhaving daar weldegelijk om de hoek komt kijken!quote:De ouders doen het wel degelijk, en al zouden ze het niet doen, dan heeft Donner daar geen ene f*** mee te maken. Hij is minister van Justitie., laat ie eerst maar eens zorgen dat de wetten in NL een beetje fatsoenlijk gehandhaafd worden
[..]
quote:Dus jij zegt nu je eventuele baan op of stopt met studeren om oudjes te gaan wassen in het verzorgingshuis op de hoek? Van sociale ervaring kun je immers nooit genoeg hebben.
volgens onze profielen zijn we even oudquote:Op maandag 1 november 2004 13:22 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Niet als de gemiddelde autochtone jongere slechter begint te schrijven dan een asielzoeker in z'n tweede jaar. Maar goed, daar gaat het niet om in deze discussie inderdaad.
[..]
Van onderwijzers die al heel wat jaren meedraaien hoor ik wel andere geluiden. En vergeet niet: pas als je oud genoeg bent om terug te kijken kun je het verschil tussen de generaties zien![]()
Daar geldt hetzelfde voor. Het is gewoon hip om te klagen over de jeugd van tegenwoordig. Was het 'vroeger' trouwens ook al. Ik kan er niet van onder de indruk zijn.quote:Overigens had ik het nog niet eens over pubers maar over kinderen op de basisschool. Die onderwijzers moeten kinderen nu sociale vaardigheden bijbrengen die ouders een jaar of 15 terug nog zelf verzorgden.
Ongewenst sociaal gedrag binnen de regels van de wet zijn geen taak voor de overheid. Fatsoensrakker Donner vindt satire ook ongewenst sociaal gedrag. Dat zegt me genoeg over de wenselijkheid van zijn bemoeienis. Laat ie zijn energie steken in het verhogen van het oplossingspercentage van misdaden en in het terugdringen van vormfouten en andere blunders van het OM. Heeft ie een dagtaak aanquote:Als de ouders het niet doen kan dat tot zeer ongewenst sociaal gedrag leiden. Het lijkt me dat wetshandhaving daar weldegelijk om de hoek komt kijken!
Die is helemaal mooiquote:De discussie gaat over sociale dienstplicht voor jongeren. Bij die groep hoor ik niet meer. Overigens kreeg je "vroeger" netjes de gelegenheid om je opleiding af te maken voor je in militaire dienst moest hoor. Ik begrijp niet waarom "jullie" allemaal bezwaren bedenken die helemaal niet hoeven te gelden.
Ik begrijp je hele reply niet.quote:Op maandag 1 november 2004 08:48 schreef Mr_Wimpenny het volgende:
[..]
- Dienstplicht is niet afgeschaft
- Hoezo ben je per definitie een aso als je geen bejaarden wilt verzorgen?
- Ik blijf weigeren gratis te werken. Ben ik nu een aso? Jij zegt van wel, ik zeg dat ik gewoon denk aan m'n eigen belang.
Onzin. Onze maatschappij is voornamelijk gebaseerd op zelfbeschikbaarheid. Je eigen leven mogen inrichten, zonder dat anderen daar meteen moeten bemoeien. Het is ook een bijzonder dom plan. Ik zie twee zeer zwakke voorargumenten:quote:Op maandag 1 november 2004 09:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Onze maatschappij is gebaseerd op solidariteit en als je niet wil meedoen aan sociale premies dan emigreer je maar.
Ik heb het elke keer gehad over een bescheiden vergoeding. Vergelijkbaar met de studiefinanciering.quote:Op maandag 1 november 2004 01:49 schreef Laton het volgende:
Du_ke vind het blijkbaar allemaal niet erg..maar ik vind verplichte onbetaalde vrijheidsberoving wel erg. Of is dat het absurde?
Klopt, er is echter net zo min empirisch bewijs dat het niet werktquote:Op maandag 1 november 2004 10:25 schreef Monolith het volgende:
Nog steeds een hoop geschreeuw, maar geen enkel empirisch bewijs voor de vermeende heilzame werking van verplicht vrijwilligerswerk.
Scholing, veiligheid vrede etc. Je zou je misschien beter af kunnen vragen wat de gemiddelde jongere niet van de maatschappij heeft gekregen.quote:Op maandag 1 november 2004 10:50 schreef River-X het volgende:
[..]
iets terug doen ?? voor wie? voor de maatschappij? , wat heb ik daarvan gekregen dan?,
Solidariteit of vertrekken, waar ken ik dat van...quote:Onze maatschappij is gebaseerd op solidariteit en als je niet wil meedoen aan sociale premies dan emigreer je maar.
Als je een maatregel wilt invoeren, dan moet er toch op z'n minst enige aanwijzing zijn voor het effect dat mensen beweren dat deze maatregel zal hebben? Iets invoeren omdat er geen bewijs voor is dat het niet werkt lijkt me nogal vreemd.quote:Op maandag 1 november 2004 19:16 schreef du_ke het volgende:
[..]
Klopt, er is echter net zo min empirisch bewijs dat het niet werkt.
Er zijn echter wel sterke aanwijzingen dat dit land steeds minder sociaal wordt (een aantal reacties in dit topic maakt dit erg duidelijk). En ik acht de kans vrij groot dat soort van sociale dienstplicht hier verandering in kan brengen.
Ik wel.quote:De vergelijking met Hitler-Duitsland vind ik trouwens smakeloos en totaal niet van toepassing.
Dan gooien ze er een onderzoekje tegenaanquote:Op maandag 1 november 2004 19:58 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je een maatregel wilt invoeren, dan moet er toch op z'n minst enige aanwijzing zijn voor het effect dat mensen beweren dat deze maatregel zal hebben? Iets invoeren omdat er geen bewijs voor is dat het niet werkt lijkt me nogal vreemd.
Jij bent dan ook van een behoorlijk zieke geest voorzienquote:Op maandag 1 november 2004 20:01 schreef Speth het volgende:
[..]
Ik wel.
Ik denk hetzelfde over jou; iemand die een ander overal toe wil dwingen. Ik wil een ander zoveel mogelijk vrij laten.quote:Op maandag 1 november 2004 20:04 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jij bent dan ook van een behoorlijk zieke geest voorzien.
Dus voor je kinderen zelf de medische zorg betalen, de school vanaf dat ze 5 jaar zijn, de politie die ervoor kan zorgen dat je kind niet doodgereden word, je pensioentje, je WW, je AOW....enz, enz...quote:Op maandag 1 november 2004 20:09 schreef Speth het volgende:
[..]
Ik denk hetzelfde over jou; iemand die een ander overal toe wil dwingen. Ik wil een ander zoveel mogelijk vrij laten.
Die dingen worden betaald uit de belasting, die al hoog genoeg is.quote:Dus voor je kinderen zelf de medische zorg betalen, de school vanaf dat ze 5 jaar zijn, de politie die ervoor kan zorgen dat je kind niet doodgereden word, je pensioentje, je WW, je AOW....enz, enz...
DIt is een zrogstaat, daar mag je wel wat voor over hebben.
Ik ben dan ook druk aan het studeren, daarvoor ging ik naar school. Die tijd is al druk genoeg geweest, daar kon ik geen 'uitgebreide leerplicht' bij gebruiken. Ik (en mijn ouders) weten zelf wel wat ik kan en later wil doen, en wat daarvoor nodig is. Perkjes aanharken hoort daar niet bij.quote:Denk je niet dat je dan wel wat beters kan gaan doen dan op FOK zitten? zorgen dat je genoeg geld in de knip hebt daarvoor?
Dat dat probleem bestaat erken ik wel, de oplossing die jullie hier uitdragen vind ik echter erg fout omdat het ook de onschuldigen treft. Ik ben niet gewelddadig of crimineel, ik gedraag me behoorlijk en laat mijn medemens met rust, dit geldt waarschijnlijk voor het leeuwendeel van de Nederlandse jeugd, waarom moeten die dan opdraaien voor het probleem van de sjonnies?quote:Tja, als ouders het verdommen om kinderen op te voeden met normen en waarden, dan moet "de maatschappij" daar maar voor gaan zorgen, want diezelfde ouders die het verdommen, klagen wel over andere z'n kinderen die dit ook niet meegekregen hebben.
Ik wel, net als mijn eerdere vergelijking met maoistisch china en stalinistisch rusland.quote:Op maandag 1 november 2004 20:00 schreef Lkw het volgende:
De vergelijking met Hitler-Duitsland vind ik trouwens smakeloos en totaal niet van toepassing.
Jij denkt dat je in je eenjte genoeg betaald om at allemaal te kunnen bekostigen????quote:Op maandag 1 november 2004 20:21 schreef Speth het volgende:
Die dingen worden betaald uit de belasting, die al hoog genoeg is.
Perkjes aanharken?, we hebben het over sociale vorming, niet over harken, geeft weer aan hoe kortzichtig dat je bent, je komt gelijk schreeuwen, maar weet de inhoud van het verhaal, en dus ook het Voorstel van Donner niet.quote:Ik ben dan ook druk aan het studeren, daarvoor ging ik naar school. Die tijd is al druk genoeg geweest, daar kon ik geen 'uitgebreide leerplicht' bij gebruiken. Ik (en mijn ouders) weten zelf wel wat ik kan en later wil doen, en wat daarvoor nodig is. Perkjes aanharken hoort daar niet bij.
Waarom jij dan ook moet? zodat IEDEREEN dezelfde behandeling krijgt, en iedereen dezelfde respect en normen en waarden ten opzichte van de medemens en diens eigendommen krijgt.Je kan nooit genoeg leren.quote:Dat dat probleem bestaat erken ik wel, de oplossing die jullie hier uitdragen vind ik echter erg fout omdat het ook de onschuldigen treft. Ik ben niet gewelddadig of crimineel, ik gedraag me behoorlijk en laat mijn medemens met rust, dit geldt waarschijnlijk voor het leeuwendeel van de Nederlandse jeugd, waarom moeten die dan opdraaien voor het probleem van de sjonnies?
Goed hoor, als je het stoer vindt, mag je wat mij betreft Noord-Korea er ook nog bijhalen. Maar de vergelijkingen raken kant noch wal.quote:Op maandag 1 november 2004 20:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik wel, net als mijn eerdere vergelijking met maoistisch china en stalinistisch rusland.
Mijn vader betaalt meer dan hij terugkrijgt, ja. Mijn moeder ook, ik later waarschijnlijk ook. Voor zorgverzekeringen betaal je immers gewoon premie, dat is geen 'gift', zoals je hier eigenlijk suggereert. Al die andere dingen komen gewoon uit de belasting die we allemaal al betalen.quote:Jij denkt dat je in je eenjte genoeg betaald om at allemaal te kunnen bekostigen????
ga eens rekenen....
Dat was beeldspraak. Het blijft klusjes opknappen.quote:Perkjes aanharken?, we hebben het over sociale vorming, niet over harken, geeft weer aan hoe kortzichtig dat je bent, je komt gelijk schreeuwen, maar weet de inhoud van het verhaal, en dus ook het Voorstel van Donner niet.
Dit is dus precies de kern van waar ik zo op tegen ben. Ik wil niet dezelfde behandeling als "iedereen", net als waarschijnlijk ieder individu die deel uitmaakt van dat "iedereen", ieder geval moet anders behandeld worden. Dit is weer een symptoom van de ziekte in dit land...quote:Waarom jij dan ook moet? zodat IEDEREEN dezelfde behandeling krijgt, en iedereen dezelfde respect en normen en waarden ten opzichte van de medemens en diens eigendommen krijgt.
Waar jij je vervolgens veel en veel te goed voor voelt.quote:Op maandag 1 november 2004 20:38 schreef Speth het volgende:
Dat was beeldspraak. Het blijft klusjes opknappen.
Nu ga je hier weer meer schermen... Ik voel me er niet te goed voor, ik heb er gewoon geen zin in, heb het niet nodig, en laat dit niet aan me opdringen.quote:Waar jij je vervolgens veel en veel te goed voor voelt.
quote:Op maandag 1 november 2004 20:42 schreef Speth het volgende:
[..]
Nu ga je hier weer meer schermen... Ik voel me er niet te goed voor, ik heb er gewoon geen zin in, heb het niet nodig, en laat dit niet aan me opdringen.
Iedereen krijgt hetzelfde respect / dezelfde normen en waarden door iedereen maar als onderdeel van zijn educatie / opvoeding verplicht een paar maanden maatschappelijk verantwoord werk te laten doen? Dat verschilt enerzijds per persoon en anderzijds per 'stage' lijjkt mij. De ene jongere zal waarschijnlijk na 4 maanden stage in een bejaardentehuis spontaan een pesthekel aan zeikerige bejaarden hebben gekregen en er voortaan wel twee keer over nadenken om nog eens zo'n oudje ergens mee te helpen, terwijl een ander er juist een positieve ervaring / instelling aan overhoudt.quote:Op maandag 1 november 2004 20:31 schreef Funksoldier het volgende:
Waarom jij dan ook moet? zodat IEDEREEN dezelfde behandeling krijgt, en iedereen dezelfde respect en normen en waarden ten opzichte van de medemens en diens eigendommen krijgt.Je kan nooit genoeg leren.
Nou je gedrag de laatste paar dagen laat toch wel zien dat een beetje sociale onderbouwing van je leven weinig kwaad zou kunnen.quote:Op maandag 1 november 2004 20:46 schreef Speth het volgende:
[..]
Verklaar deze smilie?
Je wil me wel erg graag veranderen, is het niet? Waarom eigenlijk?quote:Nou je gedrag de laatste paar dagen laat toch wel zien dat een beetje sociale onderbouwing van je leven weinig kwaad zou kunnen.
Dat maak ik zelf wel uit.quote:Ook zie ik in jou typisch iemand die het wel kan gebruiken eens met andere bevolkingsklasses in aanraking te komen.
Wat een misvatting om te denken dat alles met geld te regelen valt. Dat je belasting betaalt, heeft helemaal niets met dit onderwerp te maken. Of hou je de relatie met je vriendin ook goed door wekelijks geld te betalen voor een bloemetje? Er komt heus meer bij kijken, niet alles is in geld uit te drukken. In een 1-op-1-relatie niet, ook in maatschappelijke relaties niet.quote:Op maandag 1 november 2004 20:38 schreef Speth het volgende:
Mijn vader betaalt meer dan hij terugkrijgt, ja. Mijn moeder ook, ik later waarschijnlijk ook. Voor zorgverzekeringen betaal je immers gewoon premie, dat is geen 'gift', zoals je hier eigenlijk suggereert. Al die andere dingen komen gewoon uit de belasting die we allemaal al betalen.
Jij hebt de pest aan solidariteit? Waarschijnlijk ben je nog erg jong, anders zou je weten dat dit een onhoudbare uitspraak is. Iedereen op de wereld is afhankelijk van de solidariteit van andere mensen. Zonder solidariteit wordt jij een uur lang finaal in elkaar getrapt in een drukke winkelstraat, helpt niemand een oude vrouw die op de straatstenen valt, krijgt een werkloze geen uitkering, was er nooit een ziekenfonds geweest, was Nederland nu voor meer dan de helft zee geweest omdat men nooit een dijkenstelsel had opgebouwd, enzovoorts.quote:Ik heb de pest aan solidariteit. Ik ben niet solidair, ik ben een zelfredzaam individu en ik heb, in tegenstelling tot enkele schrijnende gevallen, dit soort bevooogdingen niet nodig, mijn kinderen later zullen dit ook niet nodig hebben.
Steun van mijn ouders is geen solidariteit, dat is gewoon ouderliefde. Met solidariteit bedoel ik het begrip op maatschappelijk vlak, zoals het de laatste maanden zo vaak is toegepast. Ik heb daar een hekel aan, er zijn mensen die mij steunen, en mensen die ik steun, ik maak zelf wel uit wie, en mensen die mij steunen maken dat ook zelf wel uit.quote:Jij hebt de pest aan solidariteit? Waarschijnlijk ben je nog erg jong, anders zou je weten dat dit een onhoudbare uitspraak is. Iedereen op de wereld is afhankelijk van de solidariteit van andere mensen. Zonder solidariteit wordt jij een uur lang finaal in elkaar getrapt in een drukke winkelstraat, helpt niemand een oude vrouw die op de straatstenen valt, krijgt een werkloze geen uitkering, was er nooit een ziekenfonds geweest, was Nederland nu voor meer dan de helft zee geweest omdat men nooit een dijkenstelsel had opgebouwd, enzovoorts.
Denk eens na voordat je stoer gaat zitten doen vanachter je computertje. Als je studeert op dit moment, heb je alles wat je tot nu toe hebt bereikt en gekregen puur te danken aan solidariteit. Van je ouders, de overheid en een hele maatschappij die jou ondersteunt om iets te bereiken. Als je nog studeert heb je de maatschappij op dit moment alleen nog maar enorm veel geld, inspanningen en - inderdaad - solidareit gekost. Jij bent dus geenszins zelfredzaam, je bent puur een consument van de solidareit van andere mensen.
Och nee hoor je moet het zelf weten. Ik zie in jou echter een vrij gefrustreerd typje dat zichzelf wel bijzonder goed vind. En ach het zou misschien beter voor je zelf zijn daar wat verandering in aan te brengenquote:Op maandag 1 november 2004 20:49 schreef Speth het volgende:
[..]
Je wil me wel erg graag veranderen, is het niet? Waarom eigenlijk?
Noem eens een vrij land waar men met succes de opvoeding van de jeugd in handen van de staat heeft gegeven.quote:Op maandag 1 november 2004 20:33 schreef Lkw het volgende:
[..]
Goed hoor, als je het stoer vindt, mag je wat mij betreft Noord-Korea er ook nog bijhalen. Maar de vergelijkingen raken kant noch wal.
Dit plan als onderdeel zien van de opvoeding / opleiding tot breedgeoriënteerd sociaal gevormd mens in deze maatschappij, is zeker te moeilijk? Makkelijker is blijkbaar om eea te ridiculiseren en allerlei niet ter zake doende wantoestanden uit de geschiedenis erbij te halen, die honderdduizenden mensen het leven hebben gekost...
Wat een zwaktebod.
Haha, gefrustreerd ben ik totaal niet... Ik ben juist een erg carefree persoon.quote:Och nee hoor je moet het zelf weten. Ik zie in jou echter een vrij gefrustreerd typje dat zichzelf wel bijzonder goed vind. En ach het zou misschien beter voor je zelf zijn daar wat verandering in aan te brengen .
Ik noemde nog veel meer voorbeelden dan alleen je oudersquote:Op maandag 1 november 2004 20:58 schreef Speth het volgende:
[..]
Steun van mijn ouders is geen solidariteit, dat is gewoon ouderliefde. Met solidariteit bedoel ik het begrip op maatschappelijk vlak, zoals het de laatste maanden zo vaak is toegepast. Ik heb daar een hekel aan, er zijn mensen die mij steunen, en mensen die ik steun, ik maak zelf wel uit wie, en mensen die mij steunen maken dat ook zelf wel uit.
Je verdraait mijn standpunt. Ook ik vind opvoeding natuurlijk iets van de ouders. Maar als de ouders het laten liggen en de producten van die gemiste opvoeding ondergraven de maatschappij, heeft de overheid wel degelijk een taak te vervullen. Verder is de zorg voor opleiding al in handen van de overheid (leerplicht). En dat lijkt me een goed iets.quote:Op maandag 1 november 2004 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Noem eens een vrij land waar men met succes de opvoeding van de jeugd in handen van de staat heeft gegeven.
Het plan van Donner houdt naar eigen zeggen concreet in:quote:Op maandag 1 november 2004 21:05 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ik noemde nog veel meer voorbeelden dan alleen je ouders
Ik ben het met je eens dat solidariteit een grens heeft, zeker wanneer het neigt naar bemoeizucht. Maar over bemoeizucht of betutteling heb ik het niet. Waar ik het wél over heb, is een maatschappij die steeds meer 'ikke ikke ikke en de rest kan stikke' dreigt te worden. En in zo'n maatschappij is solidariteit iets wat je moet koesteren en stimuleren. Vandaar dat ik het plan van Donner toejuich.
Daar staan dus:quote:Donner denkt aan maatschappelijke participatie van jongeren door hen bijvoorbeeld in te zetten bij het geven van taallessen, het leggen van contacten en het bieden van steun aan mensen in de bijstand, het bijstaan van ouderen en gehandicapten of zich bezighouden met buurtbeheer danwel toezichthoudende taken. Gemeenten zouden die taken kunnen coördineren.
Jongeren zouden heel goed de straten kunnen schoonhouden ofhet verkeer regelen in de ochtendspits, op parkeerplaatsen kijken of er niet wordt ingebroken. Een ommetje maken met bejaarden, helpen in de gaarkeukens bij het maken van maaltijden. Verder kunnen ze ook ceremonieel dingen doen, dan denk ik aan kransen leggen en monumentenwacht (in zo'n mooi uniform) Of een mooie parade op straat , je kan van alles bedenken!quote:Op maandag 1 november 2004 21:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het plan van Donner houdt naar eigen zeggen concreet in:
[..]
Daar staan dus:
1) het geven van taallessen. Leuk idee, zeker gezien het niveau van taalbeheersing van de gemiddelde jongere. Ik zie dit liever gebeuren door gekwalificeerde mensen.
2) Het leggen van contacten met en het bieden van steun aan mensen in de bijstand. Ik vraag me af in hoeverre mensen in de bijstand behoefte hebben aan contacten met de 'ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke' jeugd van tegenwoordig zoals deze volgens de iets oudere mensen in dit topic is. Bovendien worden mensen in de bijstand hier blijkbaar gelijk gekwalificeerd als zielige mensen zonder sociale contacten. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar echte steun aan mensen in de bijstand mij meer een zaak voor professionals, die weten hoe ze met mensen moeten omgaan en nuttige steun kunnen bieden.
3) Het bijstaan van ouderen / gehandicapten. Zie mijn eerdere post.
4) Buurtbeheer / Toezichthoudende taken. Ik kan me bij buurtbeheer niet direct iets voorstellen. Bij toezichthoudende taken dient er toch sprake te zijn van een zekere mate van autoriteit. De gemiddelde volwassene gaat zich toch niet echt heel veel aantrekken van zo'n snotneus lijkt me.
Ik vind de hele halleluja stemming rond dit plan dus ook nogal voorbarig.
quote:Op maandag 1 november 2004 22:12 schreef Pitbulleke het volgende:
Getver ik wilde me inhouden en niet meer ingaan op het geblaat van die over het paard getilde Fokkertjes maar Speth wat heb jij een akelig arrogant wauweltje over je. Overigens moet je in je profiel wel even aanpassen dat je scholier bent en geen student. Een student studeert aan de RuG en als je een cursus bij een HBO-instelling volgt, ben je scholier. Of doe je soms HEAO? Da's toch de huishoudschool voor jongens? Een beetje bescheidenheid zou je beter passen dan dat opgeblazen gekwaak. Ga eens een perkje harken, wie weet helpt het.
<irritatie afgeblazen>
Dat mogen ze al doen als ze zich misdragen. Ken ook een jongen die als gevolg daarvan in de keuken van een asielzoekerscentrum mocht helpen met als gevolg dat hij nu een nog grotere hekel aan asielzoekers heeft.quote:Op maandag 1 november 2004 22:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
Jongeren zouden heel goed de straten kunnen schoonhouden of helpen in de gaarkeukens bij het maken van maaltijden.
Politie- cq beveiligingstaken? Wederom het verhaaltje over professionals en bovendien laat ik jongeren liever niet het risico lopen dat ze door een of andere agressieve junk die een autoradio wil jatten worden neergestoken.quote:Of het verkeer regelen in de ochtendspits, op parkeerplaatsen kijken of er niet wordt ingebroken.
Een van de weinige realistische implementaties van het plan. Ik betwijfel het nut overigens nog steeds, maar dat terzijde.quote:Een ommetje maken met bejaarden
quote:Verder kunnen ze ook ceremonieel dingen doen, dan denk ik aan kransen leggen en monumentenwacht (in zo'n mooi uniform) Of een mooie parade op straat , je kan van alles bedenken!
Nou, zoiets zou mij dan wel leuk lijken. Ik ben misschien niet gekwalificeerd, maar ik kan me toch meer dan genoeg personen indenken (ik noem 95% van de fokkers) die ik wel iets zou kunnen bijbrengen op taalgebied.quote:Op maandag 1 november 2004 21:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
[..]
Daar staan dus:
1) het geven van taallessen. Leuk idee, zeker gezien het niveau van taalbeheersing van de gemiddelde jongere. Ik zie dit liever gebeuren door gekwalificeerde mensen.
1) Ben je een lekker ding?quote:Op maandag 1 november 2004 22:37 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Nou, zoiets zou mij dan wel leuk lijken. Ik ben misschien niet gekwalificeerd, maar ik kan me toch meer dan genoeg personen indenken (ik noem 95% van de fokkers) die ik wel iets zou kunnen bijbrengen op taalgebied.
Ja hoores, ik vind dat ik er veel te oud voor ben, en anders laat ik me wel afkeuren, dus in de praktijk komt er sowieso niks van sociale dienstplicht voor mij terecht.quote:Op maandag 1 november 2004 22:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
1) Ben je een lekker ding?
2) Slik je bij het pijpen?
3) Kan je strijken, stofzuigen, afwassen?
Indien Ja, dan mag je je sociale dienstplicht bij opa verdriet komen doen.
Singapore....... (redelijk vrij land).quote:Op maandag 1 november 2004 21:01 schreef Pietverdriet het volgende:
Noem eens een vrij land waar men met succes de opvoeding van de jeugd in handen van de staat heeft gegeven.
Op "einzelgangers" zit het bedrijfsleven niet te wachten, het is teambuilding en werken naar een gemeenschappelijk doel/resultaat, en er zal altijd iemand boven je staan die een nieuwe koers uitzet. En als je niet in de pas loopt lig je eruit.quote:Op maandag 1 november 2004 20:58 schreef Speth het volgende:
Steun van mijn ouders is geen solidariteit, dat is gewoon ouderliefde. Met solidariteit bedoel ik het begrip op maatschappelijk vlak, zoals het de laatste maanden zo vaak is toegepast. Ik heb daar een hekel aan, er zijn mensen die mij steunen, en mensen die ik steun, ik maak zelf wel uit wie, en mensen die mij steunen maken dat ook zelf wel uit.
Als leerling op het HBO ben je officieel een student, net zo goed als iemand die een opleiding volgt op een Universiteit. Dat is nu eenmaal zo.quote:Op maandag 1 november 2004 22:12 schreef Pitbulleke het volgende:
Getver ik wilde me inhouden en niet meer ingaan op het geblaat van die over het paard getilde Fokkertjes maar Speth wat heb jij een akelig arrogant wauweltje over je. Overigens moet je in je profiel wel even aanpassen dat je scholier bent en geen student. Een student studeert aan de RuG en als je een cursus bij een HBO-instelling volgt, ben je scholier. Of doe je soms HEAO? Da's toch de huishoudschool voor jongens? Een beetje bescheidenheid zou je beter passen dan dat opgeblazen gekwaak. Ga eens een perkje harken, wie weet helpt het.
<irritatie afgeblazen>
Is al een paar keer genoemd in dit topic, wat is hier wezenlijk anders dan de dienstplicht. ?! We hebben het hier over mensen die niet (om welke reden dan ook) aktief deel nemen aan de samenleving. Als je deze arbeid beloond met een extra vergoeding en je geeft mensen de mogelijkheid om hun kennis op te vijzelen dan zie ik persoonlijk weinig problemen tegen dit voorstel.quote:Op maandag 1 november 2004 23:35 schreef heiden6 het volgende:
Als leerling op het HBO ben je officieel een student, net zo goed als iemand die een opleiding volgt op een Universiteit. Dat is nu eenmaal zo.
Verder wil ik nog even kwijt dat ik dit een belachelijk betuttelend plan vind van Donner, die steeds meer laat blijken hoe wereldvreemd hij wel niet is. Het raakt kant noch wal.
Jongeren die normaal zijn (wat dat ook wezen mag), zullen dit soort opgedrongen maatregelen in de meeste gevallen met tegenzin uitvoeren. De mensen waarvan ik vermoed dat Donner ze juist wat bij wil brengen, zullen er volledig tegenin gaan. Hiermee bereik je een averechts effect.
Je kunt mensen gewoon niet dwingen om zich anders te gedragen dan ze doen, als het binnen de wet ligt. Hoe graag de ouderwetse man die zich jammer genoeg Minister van Justitie mag noemen, dat ook zou willen.
Nog veel belangrijker dan dat, is het dusdanig opdringerige karakter van dit plan, wat de referentie aan het woord vrijwillig überhaupt lachwekkend maakt.
Standaard geblaat over dat ik geen student zou zijn... Overigens haal ik mijn opleiding zonder colleges te volgen, met hoofdzakelijk achten en negens, en ga ik volgend jaar naar de uni.quote:Op maandag 1 november 2004 22:12 schreef Pitbulleke het volgende:
<irritatie afgeblazen>
Jij bent dan ook net zo'n afgunstig kuddedier :')quote:Ik kon me nog inhouden.
Ik denk eigenlijk dat dat meer een gevoel is dan iets wat daadwerkelijk aan valt te tonen... Er zijn natuurlijk een hoop asociale idioten, maar die zal je altijd houden, dat zit helaas in sommige mensen. Ik heb helemaal niet het idee dat onze samenleving asociaal wordt. Prestatiegerichter, dat wel ja, maar daar is toch niets mis mee? Zolang je een ander niet benadeelt is iedere irritatie over prestatiegerichtheid slechts een vorm van afgunst.quote:Ik ben het met je eens dat solidariteit een grens heeft, zeker wanneer het neigt naar bemoeizucht. Maar over bemoeizucht of betutteling heb ik het niet. Waar ik het wél over heb, is een maatschappij die steeds meer 'ikke ikke ikke en de rest kan stikke' dreigt te worden. En in zo'n maatschappij is solidariteit iets wat je moet koesteren en stimuleren. Vandaar dat ik het plan van Donner toejuich.
Voor ik hier serieus op inga, je hebt wel door dat het totaal nergens op slaat wat je zegt? Het plan slaat op alle jongeren. Nergens heeft Donner het over mensen die niet deelnemen aan de maatschappij. Waarvan iedereen overigens fijn zelf mag weten of hij dat doet, en in welke mate.quote:Op dinsdag 2 november 2004 00:10 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Is al een paar keer genoemd in dit topic, wat is hier wezenlijk anders dan de dienstplicht. ?! We hebben het hier over mensen die niet (om welke reden dan ook) aktief deel nemen aan de samenleving. Als je deze arbeid beloond met een extra vergoeding en je geeft mensen de mogelijkheid om hun kennis op te vijzelen dan zie ik persoonlijk weinig problemen tegen dit voorstel.
Stilstand is achteruitgang, en alle deelname aan het arbeidsproces is gewenst. Of moeten deze mensen nog langer langs de kant blijven staan ?!?.....
Ik hoor alleen maar mensen klagen over de plannen, maar geven niet een passende/mogelijke oplossing. Beetje zonde als je meer dan arbeidspool hebt van 400k mensen waar je niks mee doet, en ze ook niet in het proces betrekt. Niks doen is in mijn ogen geen oplossing....!!!
Denk je ?!, ik probeer de randvoorwaarden van deze maatregel duidelijk te krijgen. Wat is de Win-Win situatie. Hoe gaan we straks verder met het vergrijzingsprobleem terwijl het nu al zo problematisch is. Waarom hebben andere landen een sterke familieband terwijl het hier een cultuur is van eerst ikke en de rest kan .... (vul maar in). Doorgaan op dezelfde weg van vrijheid is geen vruchtbare oplossing (denk je wel ?). Zo geweldig is ons collectief gedachtengoed in Nederland niet (behalve bij een voetbal wedstrijd), maar op sociaal vlak gaat het op veel vlakken fout .quote:Op dinsdag 2 november 2004 00:20 schreef heiden6 het volgende:
Voor ik hier serieus op inga, je hebt wel door dat het totaal nergens op slaat wat je zegt? Het plan slaat op alle jongeren. Nergens heeft Donner het over mensen die niet deelnemen aan de maatschappij.
In die vrijheid zijn we (soms) te ver doorgeschoten, wie heeft het hier eigenlijk voor het zeggen.quote:Waarvan iedereen overigens fijn zelf mag weten of hij dat doet, en in welke mate.
Goed gelezen, Donner moet dit plan veel breeder trekken. En de juiste condities/randvoorwaarden erbij scheppen. Over de inzet en de poppetjes kun je nog onderhandelen maar het idee heeft wel mijn voorkeur. Maar als je +400k mensen die aan de zijlijn staan (waarvan sommige zeer langdurig) als geen probleem ziet, wat dan wel ?!?quote:En een oplossing? Ik zie geen probleem. Op basis van je eerste alinea ga ik er maar even vanuit dat je überhaupt niet over hetzelfde plan discussieert, dus dan zal dit ook wel een andere lading hebben.
Vind je het vreemd, zo op de huishoudschool voor jongens? Ik kan wel een eitje bakken zonder die opleiding. Mijn hemel, je snapt echt niet wat ik je daarstraks duidelijk probeerde te maken hè? Van een varken maak je geen koe en van ijzer geen hout maar ik hoop dat de wetenschap waarmee je op de universiteit in aanraking komt, jouw arrogante toontje positief zal omvormen. Beleef het niet als een race om de studiepunten maar zuig de kennis in je op en verrijk op jouw beurt de wereld er mee. Eigenlijk is het idee van een sociale dienstplicht ook niet meer dan dát. Dan hoop ik hier over een aantal jaren een stuk prettiger Speth te ontmoeten.quote:Op dinsdag 2 november 2004 00:15 schreef Speth het volgende:
[..]
Overigens haal ik mijn opleiding zonder colleges te volgen, met hoofdzakelijk achten en negens, en ga ik volgend jaar naar de uni.
Dicteetje: (Dan goed volgens die jongeren.) "Ik vindt dat jij maar even naar je kamer m0et gaan." Of "Mii kamer is een r0tz00i."quote:Op maandag 1 november 2004 21:26 schreef Monolith het volgende:
[..]
[..]
Daar staan dus:
1) het geven van taallessen. Leuk idee, zeker gezien het niveau van taalbeheersing van de gemiddelde jongere. Ik zie dit liever gebeuren door gekwalificeerde mensen
Denk dat je dit inderdaad beter aan professionele mensen kan overlaten.quote:2) Het leggen van contacten met en het bieden van steun aan mensen in de bijstand. Ik vraag me af in hoeverre mensen in de bijstand behoefte hebben aan contacten met de 'ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke' jeugd van tegenwoordig zoals deze volgens de iets oudere mensen in dit topic is. Bovendien worden mensen in de bijstand hier blijkbaar gelijk gekwalificeerd als zielige mensen zonder sociale contacten. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar echte steun aan mensen in de bijstand mij meer een zaak voor professionals, die weten hoe ze met mensen moeten omgaan en nuttige steun kunnen bieden.
Dat kan dan weer wel. Desnoods is het je eigen oma helpen met de boodschappen.quote:3) Het bijstaan van ouderen / gehandicapten. Zie mijn eerdere post.
Vergeet niet dat je dan wel krijgt dat ze in feite de eigen rotzooi opruimen.quote:4) Buurtbeheer / Toezichthoudende taken. Ik kan me bij buurtbeheer niet direct iets voorstellen. Bij toezichthoudende taken dient er toch sprake te zijn van een zekere mate van autoriteit. De gemiddelde volwassene gaat zich toch niet echt heel veel aantrekken van zo'n snotneus lijkt me.
De landen en streken waar dat is, Sicilie is er een heel typisch voorbeeld van, hebben meestal veel minder welvaart. De 'trust' is daar in de familie gericht en niet in de gemeenschap. De reden dat wij het niet hebben ligt vnl. in culturele aspecten en het feit dat wij het ons (economisch) kunnen permitteren. Overigens hebben bijna alle westerse landen (Japen en Korea uitgezonderd) hier last van.quote:Op dinsdag 2 november 2004 01:17 schreef Drugshond het volgende:
Denk je ?!, ik probeer de randvoorwaarden van deze maatregel duidelijk te krijgen. Wat is de Win-Win situatie. Hoe gaan we straks verder met het vergrijzingsprobleem terwijl het nu al zo problematisch is. Waarom hebben andere landen een sterke familieband terwijl het hier een cultuur is van eerst ikke en de rest kan .... (vul maar in).
Noem eens wat voorbeelden van 'misgaan' waar de overheid positieve invloed op zou kunnen hebben.quote:Doorgaan op dezelfde weg van vrijheid is geen vruchtbare oplossing (denk je wel ?). Zo geweldig is ons collectief gedachtengoed in Nederland niet (behalve bij een voetbal wedstrijd), maar op sociaal vlak gaat het op veel vlakken fout .
Ja, dat is een open deur. De vraag is alleen of je veel van je vrijheid kan en wil opgeven om de criminaliteit te drukken. Waarbij het nog maar de vraag is of het effect op dat niveau wel twee kanten uitwerkt.quote:In die vrijheid zijn we (soms) te ver doorgeschoten, wie heeft het hier eigenlijk voor het zeggen.
- De burger, de overheid, de rechtsdienaar het bedrijfsleven of het collectief. ?!?
[q]Landen met veel vrijheid met een beperkte sociale controle staan garant voor hoge criminaliteitcijfers (Nederland incl).
Ik zie niet in waarom dienstplicht het sociaal kapitaal zal doen toenemen. Als ik de verhalen over de militaire diensttijd hoor......quote:Goed gelezen, Donner moet dit plan veel breeder trekken. En de juiste condities/randvoorwaarden erbij scheppen. Over de inzet en de poppetjes kun je nog onderhandelen maar het idee heeft wel mijn voorkeur.
Ik zie de link werkloosheid sociale dienstplicht niet zo 1-2-3.quote:Maar als je +400k mensen die aan de zijlijn staan (waarvan sommige zeer langdurig) als geen probleem ziet, wat dan wel ?!?
Ligt de opvoeding van kinderen daar in handen van de overheid?quote:Op maandag 1 november 2004 23:06 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Singapore....... (redelijk vrij land).
Alsof jongeren de enige zijn die rotzooi op straat gooien of maarschappelijk fout gedrag vertonen. Je moet eens vaker op bv bejaarden letten, heb je wel eens bejaarden in het OV gezien?quote:Op dinsdag 2 november 2004 08:44 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Vergeet niet dat je dan wel krijgt dat ze in feite de eigen rotzooi opruimen.
Nee, daar wordt de wet streng gehandhaaft, dat waar donner voor zou moeten zorgen ipv lopen mijmeren over de jeugd van tegenwoordig.quote:Op dinsdag 2 november 2004 08:49 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ligt de opvoeding van kinderen daar in handen van de overheid?
Ja, maar ik zie geen bejaarden een flesje bier de struiken in gooien.quote:Op dinsdag 2 november 2004 08:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Alsof jongeren de enige zijn die rotzooi op straat gooien of maarschappelijk fout gedrag vertonen. Je moet eens vaker op bv bejaarden letten, heb je wel eens bejaarden in het OV gezien?
Ik wel, maar dat zijn niet nette oma´s maar stinkende zwervers. Mijn punt, meeste bejaarden zijn keurige mensen, je hebt er alleen etters tussen die de trein indringen als er nog mensen uitstappen en je hebt er aso´s tussen die hun jeneverfles in scherven gooien en lopen te schreeuwen.quote:Op dinsdag 2 november 2004 09:01 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ja, maar ik zie geen bejaarden een flesje bier de struiken in gooien.
quote:Op dinsdag 2 november 2004 08:48 schreef Kaalhei het volgende:
De landen en streken waar dat is, Sicilie is er een heel typisch voorbeeld van, hebben meestal veel minder welvaart. De 'trust' is daar in de familie gericht en niet in de gemeenschap. De reden dat wij het niet hebben ligt vnl. in culturele aspecten en het feit dat wij het ons (economisch) kunnen permitteren. Overigens hebben bijna alle westerse landen (Japen en Korea uitgezonderd) hier last van.
Strafsysteem, criminaliteit, sociale welvaart, opleidingskansen, positieve alsook negatieve discriminatie bij werkgevers.quote:Noem eens wat voorbeelden van 'misgaan' waar de overheid positieve invloed op zou kunnen hebben.
In sommige aziatische landen werkt zoiets prima, de vraag is alleen of wij daar de cultuur voor hebben. En is het maar net de vraag ten koste van welke vrijheden en wie controleerd wie ?!.quote:Ja, dat is een open deur. De vraag is alleen of je veel van je vrijheid kan en wil opgeven om de criminaliteit te drukken. Waarbij het nog maar de vraag is of het effect op dat niveau wel twee kanten uitwerkt.
Goeie invalshoek, ieder voordeel heeft ook weer zijn nadeel.quote:Overigens is op grote delen van het NLse platteland wel een grote hoeveelheid sociaal kapitaal aanwezig. Hier is dan ook weinig criminaliteit. Helaas willen weinig mensen wonen in een dorp met stricte, vaak impliciete, sociale regels.
Die verhalen hoor je bij elke werkgever (nix nieuws), maar tijdens je dienstijd heb je wel de kans om verder te leren en te werken aan een stukje ambacht of een opleiding. De vraag is alleen kun je aan die maatregels van Donner een fatsoenlijke invulling aan geven of wordt het een Nederlandse "arbeitseinzats", zonder nieuwe mogelijkheden voor de toekomst.quote:Ik zie niet in waarom dienstplicht het sociaal kapitaal zal doen toenemen. Als ik de verhalen over de militaire diensttijd hoor......
Dat Donner dit plan voorstelt voor alleen jongeren is fout, hij moet een groter sociaal draagvlak creeren. Zoals nu de plannen liggen ben ik er op tegen, als hij dit plan breeder trekt met passende randvoorwaarden zou ik er voor kunnen zijn.quote:Ik zie de link werkloosheid sociale dienstplicht niet zo 1-2-3.
Je komt dan wel meer terecht in een prestatie gerichte samenleving (dat is waar), was gisteren nog een mooi programma van op BNN over drop-outs in Japan (ik heb met verbazing zitten kijken).quote:Op dinsdag 2 november 2004 09:27 schreef Kaalhei het volgende:
Ik heb weinig tijd op er op in te gaan, maar in samenlevingen of groepen waar het geweld niet naar buiten geuit wordt zoals Japan en Korea zijn er veel meer zelfmoorden onder jongeren. Hindoestanen en Marokkaanse meiden in Nederland zijn er ook een goed voorbeeld van.
Is er meer zelfmoord onder Marokkaanse en Hindoestaanse meisjes?quote:Op dinsdag 2 november 2004 09:27 schreef Kaalhei het volgende:
Ik heb weinig tijd op er op in te gaan, maar in samenlevingen of groepen waar het geweld niet naar buiten geuit wordt zoals Japan en Korea zijn er veel meer zelfmoorden onder jongeren. Hindoestanen en Marokkaanse meiden in Nederland zijn er ook een goed voorbeeld van.
Het eerste heeft een tijdje terug in de krant gestaan, het tweede (dat over jongens en meisjes ging) stond er een week terug in. Ik kijk straks wel eens.quote:Op dinsdag 2 november 2004 09:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is er meer zelfmoord onder Marokkaanse en Hindoestaanse meisjes?
Bron?
Ah vandaar, heb het gemist hier.quote:Op dinsdag 2 november 2004 09:52 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Het eerste heeft een tijdje terug in de krant gestaan, het tweede (dat over jongens en meisjes ging) stond er een week terug in. Ik kijk straks wel eens.
Ik heb eens een oud dametje met d'r rollator de supermarkt zien binnenlopen, bij het koelvak een taart in het ding zien laden, teruglopen naar de ingang en daar eruit glippen zonder te betalen. Ik stond erbij en ik keek ernaarquote:Op dinsdag 2 november 2004 09:01 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
Ja, maar ik zie geen bejaarden een flesje bier de struiken in gooien.
Het je economisch kunnen permitteren valt uiteindelijk ook weer te herleiden op cultuurdimensies. Een heel aardig boek hierover is geschreven door prof. Geert Hofstede en heet Allemaal Andersdenkenden (Omgaan met cultuurverschillen) http://www.geert-hofstede.com/quote:Op dinsdag 2 november 2004 08:48 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
De landen en streken waar dat is, Sicilie is er een heel typisch voorbeeld van, hebben meestal veel minder welvaart. De 'trust' is daar in de familie gericht en niet in de gemeenschap. De reden dat wij het niet hebben ligt vnl. in culturele aspecten en het feit dat wij het ons (economisch) kunnen permitteren. Overigens hebben bijna alle westerse landen (Japen en Korea uitgezonderd) hier last van.
quote:Op dinsdag 2 november 2004 08:36 schreef Pitbulleke het volgende:
[..]
Vind je het vreemd, zo op de huishoudschool voor jongens? Ik kan wel een eitje bakken zonder die opleiding. Mijn hemel, je snapt echt niet wat ik je daarstraks duidelijk probeerde te maken hè? Van een varken maak je geen koe en van ijzer geen hout maar ik hoop dat de wetenschap waarmee je op de universiteit in aanraking komt, jouw arrogante toontje positief zal omvormen. Beleef het niet als een race om de studiepunten maar zuig de kennis in je op en verrijk op jouw beurt de wereld er mee. Eigenlijk is het idee van een sociale dienstplicht ook niet meer dan dát. Dan hoop ik hier over een aantal jaren een stuk prettiger Speth te ontmoeten.
Enig idee wat het drop-out percentage is op WO-niveau van de volgende stromingen.quote:Op dinsdag 2 november 2004 10:49 schreef Speth het volgende:Ik volg regelmatig colleges op de uni, gewoon voor de lol. De enige reden waarom ik nu op de hela hola zit is dat ik op het gymnasium 9 van de 10 keer spijbelde of mijn werk niet af had en daarom naar de havo werd getrapt, de uni moet geen probleem zijn.
Wie is er nu arrogant?quote:Op dinsdag 2 november 2004 16:24 schreef Drugshond het volgende:
[..]
Enig idee wat het drop-out percentage is op WO-niveau van de volgende stromingen.
HBO, VWO en HAVO ?Het is te hopen dat je het wel zult redden op de universiteit anders heb je een veredeld HAVO gediplomeerd vakkenvullers diploma.
-- offtopic --quote:Op dinsdag 2 november 2004 17:05 schreef Speth het volgende:
Wie is er nu arrogant?
En ja, ik ben er zeker van dat ik de uni makkelijk kan halen. Ik kan stof dusdanig snel leren, en dingen dusdanig snel begrijpen dat het met de juiste werkhouding en inzet geen enkel probleem moet zijn.
Ideaal! Als we dit invoeren nooit meer criminaliteit! Goh zeg!quote:Op dinsdag 2 november 2004 21:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dit topic wordt zeker na de moord op van Gogh weer actueel. Als deze jongere namelijk een sociale dienstplicht had vervuld, of anders in een normen en waarden kamp had gezeten had hij geweten hoe zaken zijn in Nederland en had hij nooit tot deze daad gekomen.
quote:Op dinsdag 2 november 2004 21:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
dit topic wordt zeker na de moord op van Gogh weer actueel. Als deze jongere namelijk een sociale dienstplicht had vervuld, of anders in een normen en waarden kamp had gezeten had hij geweten hoe zaken zijn in Nederland en had hij nooit tot deze daad gekomen.
Dat vraag ik me nou ook af. Zelfde geldt voor Donner trouwens...quote:Op dinsdag 2 november 2004 22:04 schreef Monolith het volgende:
[..]![]()
Geloof je jezelf eigenlijk nog als je zulke uitspraken doet of zit je alleen maar reacties uit te lokken?
Als Donner zich eens bezig zou houden met het handhaven van wet orde en gezag ipv te zeiken over de jeugd van tegenwoordig, maw zijn werk gewoon eens zou doen, dan hadden we deze problemen niet.quote:Op dinsdag 2 november 2004 21:58 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Voorkomen is beter dan genezen.quote:Op dinsdag 2 november 2004 23:38 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als Donner zich eens bezig zou houden met het handhaven van wet orde en gezag ipv te zeiken over de jeugd van tegenwoordig, maw zijn werk gewoon eens zou doen, dan hadden we deze problemen niet.
Moet ook jouw duidelijk zijn dat de patient zwaar ziek is.quote:Op woensdag 3 november 2004 01:34 schreef Lkw het volgende:
[..]
Voorkomen is beter dan genezen.
Ik doe al vrijwilligerswerk uit vrije wil (dus geen 'moet-van-Donnerwerk'). Als straks iedereen verplicht dingen moet doen heeft iedereen dat op zijn CV staan en vervalt mijn voordeel dus bij het solliciteren. Daarom ben ik tegenquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 21:42 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Vrijwilligerswerk staat erg goed op je cv, het was de doorslaggevende factor op mijn cv toen een aantal mensen om een stageplek vochten. Ik kreeg hem dus...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |