Blijkbaar is dat nadeel voldoende om niet algemeen toegepast te wordenquote:Het enige echte nadeel van de wankelmotor is het hoge olieverbruik veroorzaakt door de problematische afdichting van de uiteinden tussen de rotor en de trommelwand; de motoren hadden de neiging op dit punt sterk te slijten.
IS lucille, niet was. Ze hebben een tijdje terug nog de nieuwe RX8 uitgebrachtquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
NSU toch ookquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
De onvolprezen NSU Ro 80quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef APK het volgende:
[..]
NSU toch ook
Ik vind het een prachtige auto.quote:
quote:De APK regeling is veranderd.
yep... met als ik 't me goed herinner... een slordige 250pk uit ca. 1,3 literquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef -Xerxes- het volgende:
[..]
IS lucille, niet was. Ze hebben een tijdje terug nog de nieuwe RX8 uitgebracht
Maar toeren maken vinden ze dan ook helemaal niet erg.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 01:31 schreef Oosthoek het volgende:
Een wankelmotor heeft het koppel van een ouwe hond en moet enorm in de toeren gejankt worden om wat vermogen los te krijgen.
Er waren in jaren 70 ook diverse motorfabrikanten die de Wankelmotor in serie produceerden.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
NSU eigenaren begroetten elkaar door het opsteken van een aantal vingers, dat het aantal nieuwe motoren in de auto moest aangeven. Technisch niet echt een succes dus.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef APK het volgende:
[..]
NSU toch ook
Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 02:21 schreef bas-beest het volgende:
[..]
yep... met als ik 't me goed herinner... een slordige 250pk uit ca. 1,3 liter
--> dat is dus wel een voordeel van Wankel-motoren
Dat komt daardat de moter effectief ook functioneert als een 2,2-2,5 L blok.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:42 schreef M5 het volgende:
[..]
Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.
Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
mij is toen door een leraar vertelt, een wankelmotor heeft 3 vlakken ten opzichte van 1 van een conventionele zuiger (zuiger-werkzijden).quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 14:42 schreef M5 het volgende:
[..]
Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.
Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
aha, en zo blijkt, een leraar weet ook niet allesquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Niet echt funksoldier.
Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.
quote:Enuh, 3x 1,3 = 3,9
niet te vergeten de prima sound icm een hks uitlaatje ofzoquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 19:32 schreef VanDread het volgende:
Ben benieuwd hoe lang de huidige wankelmotoren van de Mazda RX8 mee gaan tov de RX7.....
Hij rijdt iig super ^_^
quote:Op woensdag 13 oktober 2004 00:47 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:Mazda wankels
Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 00:07 schreef Ahura het volgende:
Willen jullie trouwens wel RX-2, RX-3, RX-4, RX-5, RX-7 en RX-8 zeggen?RX8 is namelijk geen Mazda
Nie miepenquote:Op woensdag 13 oktober 2004 13:02 schreef Diepvriez het volgende:
[..]
Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.![]()
Hoezo mieren-neukerij? Ga je de politiek in?
je bedoelt de renault senic rx4?quote:Op woensdag 13 oktober 2004 20:11 schreef mistermaniac het volgende:
[..]
Nie miepen. Een RX8 is een gedrocht van Renault of zo. Dus een RX-8 zo hoort ut.
die mercedes stond vorige week in de autoweek.... Mooiquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 20:36 schreef RRRobert het volgende:
Zo werkt 't:
[afbeelding]
![]()
Trouwens, hčt grote nadeel van de Wankelmotor in vroeger tijden (naast de brandstofconsumptie) was het probleem van smering. Door een onvolledige smering (deze verbrandde relatief vlot met de brandstof mee), gingen de 'hoeken' van de rotor al gauw 'invreten', waardoor het olieverbruik nog meer steeg en de compressie fors daalde. Met de huidige stand van de techniek van zowel smeermiddelen, metaallegeringen, hardingstechnieken en keramische materialen is een goed functionerende en duurzame wankelmotor zeker wel mogelijk. Mazda's RX 8 bewijst dat.
Een groot voordeel was (en is) de enorme compactheid van het motorblok. Dit maakt het heel geschikt om in kleine (sport)auto-motorcompartimenten onder te brengen. Een merk dat daar ook driftig mee heeft ge-expirimenteerd in de late jaren '60 en vroege jaren '70, is... Mercedes Hun sportcoupé C111 was ook voorzien van een wankelmotor. Helaas heeft de oliecrisis van '73 deze ambitieuze auto de nek om gedraaid...
[afbeelding]
Enige echte stamvader van de SLR...
[afbeelding]
Voortbordurend op de klassieke 'Flügeltüre' van de SEL
[afbeelding]
Nog steeds een indrukwekkend front. Kan IMHO moeiteloos concurreren met de 911, Corvette en de vele Italiaanse volbloeden uit die tijd...
[afbeelding]
Kracht door eenvoud? Taartschep overbodig iig
Naja, bijna het zelfdequote:Op woensdag 13 oktober 2004 20:20 schreef M5 het volgende:
[..]
je bedoelt de renault senic rx4?
wat zeur je?
We gaan jouw naam toch ook niet opeens veranderen? Volvo S-60, Audi A-4 staat toch ook niet? Het beestje heeft een naam, noem hem dan ook zoals ie geboren isquote:Op woensdag 13 oktober 2004 13:02 schreef Diepvriez het volgende:
[..]
Wil jij misschien een punt achter je zin zetten, anders denken we dat je nog niet uitgeluld bent.![]()
Hoezo mieren-neukerij? Ga je de politiek in?
quote:Op donderdag 14 oktober 2004 11:53 schreef dan_niet het volgende:
Heb een aantal weken geleden in een RX-8 HP mogen rijden.
Dat geluid... Zeker als je doortrekt tot 8500 toeren. Echt super is dat.
En daarbij rijdt ie ook nog lekker en is natuurlijk flink snel.
En hij ziet er super uit.
Ik had trouwens niet echt het idee dat de motor en bak dat geweld niet aankonden, dus denk dat het wel flink lang heel blijft. Mits je je onderhoudsbeurtjes laat doen uiteraard.
quote:Mazda RX-8: recordauto
Vorige week zette de Mazda RX-8 tijdens een 24-uurs race een nieuw record neer. Daarnaast is ook onlangs het 100.000ste exemplaar van deze sportwagen met rotatiemotor geproduceerd.
De 24-uursrace werd gereden op een Duitse testbaan in Papenburg. Op zaterdag 2 oktober ging de recordpoging van start. Een Mazda RX-8 uit categorie A (speciale voertuigen) en een RX-8 uit categorie B (massaproductie auto´s) zetten na 24 uur beide een internationaal record neer. Met een gemiddelde snelheid van 212,835 km/u en 215,934 km/u legden de auto´s in een etmaal meer dan 5.000 km af. Daarmee waren ze zelfs sneller dan de Mazda 787B die in 1991 tijdens de 24 Uren van Le Mans 4.923,2 km aflegde met een gemiddelde snelheid van 205,133 km/u. Mazda heeft de prestaties van de RX-8 ter goedkeuring neergelegd bij de FIA.
De race werd gereden door 15 autojournalisten uit 11 landen. Ze stopten alleen om rijders te wisselen en om te tanken. Ondanks dat het ´s nachts ook nog een uurtje hevig regende, is de recordpoging zonder incidenten verlopen. Volgens Mazda is hiermee de betrouwbaarheid van de rotatiemotor bewezen.
De productie van de RX-8 startte in april 2003. Op 29 september jongstleden, rolde het 100.000ste exemplaar van de band in de Ujina No.1 fabriek, vlakbij Hiroshima. De RX-8 haalde de mijlpaal dus in 18 maanden. Even ter vergelijk: de MX-5 haalde 100.000 stuks in 17 maanden en haalde daarmee het Guinness Book of Records met de vermelding ´best verkochte roadster aller tijden´.
De RX-8 wordt in meer dan 20 landen verkocht. Amerika is de grootste afnemer. Eind augustus stond de teller daar op 29.000 exemplaren. Japan is goed voor 23.000 stuks en in Europa zijn ruim 18.000 stuks aan de man gebracht.
Roetmeting is toch alleen voor dieselmotoren, dacht ik?quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 22:42 schreef Catch22- het volgende:
...
daarbij zijn wankelmotoren gevrijwaard van roetmetingen tijdens de apk, omdat ze het toch niet halen
Niet CO2 omdat dat een standaard produkt is van benzinemotoren, en niet echt schadelijk is. Je bedoelt de CO (koolmonoxide) meting. Auto's van voor 1993 moeten een CO meting ondergaan, waarbij hoe ouder de auto, des te soepeler ze er mee omgaan. Auto's van 1993 en later hebben in dit land zonder uitzondering elektronisch geregelde inspuiting met lambda-sonde en katalysator. Die auto's moeten een viergasmeting ondergaan, die veel strenger is.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 22:59 schreef Catch22- het volgende:
Benzine motoren moeten ook een meting ondergaan, toch ook een CO2 meting? Naja iig, de wankelmotor is gevrijwaard van die test
quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 07:38 schreef Herman het volgende:
[..]
Er waren in jaren 70 ook diverse motorfabrikanten die de Wankelmotor in serie produceerden.
Motorfabrikant als in motorfietsenfabrikant trouwens.
Ik kan me nog herrineren (I'm getting OLD) dat er toendertijd erg veel aandacht aan besteedt werd, uiteraard vooral aan de Nederlandse van Veen motor. Hij werd in productie genomen maar is nooit echt een succes geweest. Eerlijk gezegd waren ze ook niet bepaald "mooi". Ik denk dat als ze het nu opnieuw zouden proberen het een aanzienlijk groter succes zou zijn.
Toendertijd waren er nog te veel kinderziektes, maar de combinatie van zuinigheid en stabiliteit was wel ideaal voor een motor! In "normale" motor kreeg je al snel last van onbalans en trillingen, en voor zover ik me kan herrineren was de Wankelmotor daar juist vrij van.
De Nederlandse "Van Veen Wankelmotor":
[afbeelding]
Je bedoelt Comotor... Wat gebruikte Van Veen, een enkelschijfs of dubbelschijfs? Dezelfde motor hing volgens mij in de RO 80, en die was in produktie tot in 1977. Produktie van de GS Birotor was alleen in 1973.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 01:33 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Waren veel te duur .. en Citroen stopte met de produktie van het motorblok toen Van Veen net uitontwikkeld was en voluit motorfietsen wilde gaan produceren.
![]()
![]()
Dit was een motorfiets die door de toenmalige Kreidler importeur van Veen werd gebouwd op basis van een Moto Guzzi frame en een Citroën Bimoto Wankelmotor. Het gekke ding had bijna 1000 cc, trok van 0-100 in 3,2 seconden en had fenomenale rij eigenschappen.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 17:36 schreef Alcyone het volgende:
Je bedoelt Comotor... Wat gebruikte Van Veen, een enkelschijfs of dubbelschijfs? Dezelfde motor hing volgens mij in de RO 80, en die was in produktie tot in 1977. Produktie van de GS Birotor was alleen in 1973.
quote:Van Veen OCR-1000
2 schijfs wankelmotor (rotor twin) met vloeistofkoeling. Cilinderinhoud. 996cc
Carberateur/ 1 dubbel valstroomSolex32 DDits.
Compressieverhouding/ 9:1
Max. vermogen 100 pk bij 6000 tpm.
Max. Koppel 13,8 mkp bij 3600/5000 tpm
Ontsteking. digitaal Eletrisch IT 1000 syst.
Startsysteem; Elektrisch
Primaire overbrenging: tandwielen schuine vertanding
Secundaire overbrenging: Cardanas
Koppeling: 4 platen/droog (sintermetaal)
Aantal versnellingen 4 (klauwenschakeling)
Frame type: dubbelwiegframe
Voorvering/achtervering: Gasgedempte voorvork/
Koni schokbrekers.
Remsysteem voor: 2schijfs rond 280 mm
Remsysteem achter: 1 schijfs 280 mm rond
Wielen: gietwielen
Netto gewicht: 292 kg
Grondspeling: 200 mm.
Inhoud benzinetank: 22/ liter
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:38 schreef mistermaniac het volgende:
http://members.home.nl/mhemmelder/scoot.wmv
quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Niet echt funksoldier.
Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.
Enuh, 3x 1,3 = 3,9
quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 02:35 schreef Alcyone het volgende:
Mazda heeft trouwens de 24 uurs van Le Mans gewonnen met een wankelauto, in 1991.
En dat is?quote:Op dinsdag 28 december 2004 00:14 schreef mistermaniac het volgende:
Schop!
[afbeelding]
1000 a 1500 pk![]()
Waar komt die 3schijfsmotor dan vandaan?quote:Op dinsdag 28 december 2004 08:51 schreef mistermaniac het volgende:
nop, dit is een 3schijfsrotor, de lemans heeft er 4
Ik bedoelde de 3-schijfsmotor (met 1000 pk) die een paar posts hoger stond. Het is natuurlijk leuk zo'n plaatje te zien maar het is nog leuker als je ook weet waar ie vandaan komtquote:Op dinsdag 28 december 2004 10:36 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Waar komt die 3schijfsmotor dan vandaan?
uit een rx-7quote:Op dinsdag 28 december 2004 11:23 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik bedoelde de 3-schijfsmotor (met 1000 pk) die een paar posts hoger stond. Het is natuurlijk leuk zo'n plaatje te zien maar het is nog leuker als je ook weet waar ie vandaan komt
dat is waar hij ingebouwd is, maar niet waar hij oorspronkelijk vandaan komt...quote:
Jap pimpbakquote:Op dinsdag 28 december 2004 17:24 schreef Furb het volgende:
[afbeelding]
deze 3-schijfsrotor heeft een standaard vermogen van (volgens fabrieksgegevens) 280 pk maar in werkelijkheid zal het dicht tegen de 350 hebben gezeten
deze motor is alleen geleverd in de "Mazda" Eunos JC Cosmo (eunos is wat lexus van toyota is) en deze is gebouwd van 1990 tot 1996 en enkel in japan.
hier een paar foto's
**plaatjes**
ik heb op dit moment een prijsopgave lopen bij Dreamcar-company voor het importeren van deze wagenquote:Op donderdag 30 december 2004 19:53 schreef VanDread het volgende:
[..]
Jap pimpbakis wel cool eigenlijk, nog nooit gezien.
Dank keep up the good work![]()
Ik zie er altijd maar 2 als ik rij...quote:Op vrijdag 31 december 2004 12:11 schreef mistermaniac het volgende:
wat voor een waarschuwingslampjes ?
Iemand is je al voorgeweest heb ik vernomenquote:wie weet volgend jaar de 1e in nederland
Zit het stuur dan niet een beetje aan de verkeerde kant?quote:Op vrijdag 31 december 2004 10:57 schreef Furb het volgende:
[..]
ik heb op dit moment een prijsopgave lopen bij Dreamcar-company voor het importeren van deze wagenwie weet volgend jaar de 1e in nederland
![]()
als je een skyline koopt ga je toch ook nie lopen zeuren dat het stuur verkeerd zit??quote:Op maandag 3 januari 2005 13:22 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Zit het stuur dan niet een beetje aan de verkeerde kant?
Wat zeg je, 10 tot 15 K totaal of komt dan nog de prijs van de auto er bovenop?quote:Op maandag 3 januari 2005 17:18 schreef Furb het volgende:
[..]
als je een skyline koopt ga je toch ook nie lopen zeuren dat het stuur verkeerd zit??![]()
ik heb trouwens net de prijsopgaaf gekregen en het viel me eerlijk gezegd reuze mee!! als ik een auto uit japan moet laten komen en dan straatlegaal maken en alle belastingen en alles erbij komt het op een bedrag van zo'n 10-15000 euro.
alleen het enige probleem is dat het vrij lastig is om er 1 te vinden!
wie weet.....
als je een rotte motor hebt klopt dat wel ja! maar als je een goede hebt dan lekt er helemaal niets!quote:Op maandag 10 januari 2005 20:26 schreef Blackheart het volgende:
De afdichtingen aan de zijkanten/koppen van de roto sluiten minder goed af dan de zuigerveren bij een conventionele motor.Waardoor een beetje compressie en vers mengsel verloren gaat.
Daar staat 8-turbo, ik neem aan dat dat ene opgevoerde rx-8 is? Ik vind de originele mooier (deze zal vast sneller zijn, maar tochquote:Op dinsdag 25 januari 2005 22:44 schreef mistermaniac het volgende:
Mooi gejat uit een ander topic![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
toch niet doorgegaan omdat er teveel risico's aan vast hangen...quote:Op vrijdag 31 december 2004 10:57 schreef Furb het volgende:
[..]
ik heb op dit moment een prijsopgave lopen bij Dreamcar-company voor het importeren van deze wagenwie weet volgend jaar de 1e in nederland
![]()
quote:Op zaterdag 14 mei 2005 20:08 schreef Furb het volgende:
[..]
toch niet doorgegaan omdat er teveel risico's aan vast hangen...
maar rijd nu sinds 3 maanden wel een neefje van de cosmo!!
mazda RX7 FC3S turbo II uit 1991
13b wankel turbo met 200pk en 265NM
complete rebuild gehad en nu slechts 13500km gelopen!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
als ik een keer in de buurt ben misschienquote:Op zondag 15 mei 2005 12:59 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
[..]geweldig
kan je niet een keer langskomen??
Als je dan toch een keer in tubbergen langs komtquote:Op zondag 15 mei 2005 13:10 schreef Furb het volgende:
[..]
als ik een keer in de buurt ben misschienligt er aan waar je woont haha
maar misschien kom je me nog wle op een meeting tegen... ik sta zowiezo op automaxx summer en japans autofestival..
misschien tegen die tijd met 18 inch wielen eronder (hoop ik) maar das maar net of ik iets naar mn zin heb gevonden
Megacoole wagen...quote:Op zaterdag 14 mei 2005 20:08 schreef Furb het volgende:
[..]
toch niet doorgegaan omdat er teveel risico's aan vast hangen...
maar rijd nu sinds 3 maanden wel een neefje van de cosmo!!
mazda RX7 FC3S turbo II uit 1991
13b wankel turbo met 200pk en 265NM
complete rebuild gehad en nu slechts 13500km gelopen!
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Topic met foto's van RX-7 FDquote:Op zondag 15 mei 2005 16:35 schreef yup het volgende:
[..]
Megacoole wagen...
Maar uhh, hoe heet die "ronde" RX-7 dan ?
Jij hebt FC, er is ook FD, en wat is er nog meer ?
de reeks RX-7 modellen begon in 1979 met de SA die ook wel 12A wordt genoemd omdat deze rx nog met een 1200cc motor is uitgevoerd... (na:105pk turbo: 160pkquote:Op zondag 15 mei 2005 16:35 schreef yup het volgende:
[..]
Megacoole wagen...
Maar uhh, hoe heet die "ronde" RX-7 dan ?
Jij hebt FC, er is ook FD, en wat is er nog meer ?
aan de ene kant vind ik een FD mooier, maar ook omdat hij sneller is, maar het grote nadeel is dat het extreem duur is...quote:Op maandag 16 mei 2005 17:13 schreef yup het volgende:
Ik vind jou wagen cooler dan een FD serieus... FD ziet er al bruut uit, maar dat vierkante hok is gewoon cooler
over een paar jaar is de mijne sneller als een stock FDquote:Op maandag 16 mei 2005 17:24 schreef yup het volgende:
Waarom moet je dat nou weer vertellen
Ik wilde ook zo een hebbe over paar jaar
Ik koop FD ruil ik hem om voor jou FC, deal ?![]()
in principe wel... alleen de uitvoering klopt niet, maar het model is wel hetzelfdequote:
ook ngo vergeten te vertellen.... de turbo versie van voor 1990 heeft 185 pk en die van na 1990 heeft 200pk en heeft Turbo II in de type staanquote:Op maandag 16 mei 2005 22:51 schreef Furb het volgende:
[..]
in principe wel... alleen de uitvoering klopt niet, maar het model is wel hetzelfde
je hebt van de FC ook nog 2 types, die van voor 90 en na 90, verschil is e herkennen aan oa de achterlichten, die van een FC 90+ zijn rond ipv vierkant (alleen te zien als ze branden)
en verder nog wat kleine kenmerken, vooral ook interieur
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |