abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22566572
Ik las net even de werking etc.

meer vermogen uit een kleinere inhoud. minder lawaai.

waarom zijn bijna alle auto's met een cilindermotor uitgevoerd dan
M'n signature, wat doe je :{
pi_22566644
Omdat de wankelmotor veel meer kuren heeft, onder andere meer olieverbruik en motorslijtage.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_22566661
Volgens Wikipedia:
quote:
Het enige echte nadeel van de wankelmotor is het hoge olieverbruik veroorzaakt door de problematische afdichting van de uiteinden tussen de rotor en de trommelwand; de motoren hadden de neiging op dit punt sterk te slijten.
Blijkbaar is dat nadeel voldoende om niet algemeen toegepast te worden .
pi_22566667
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_22566668
Maarja als het rijdt

die motoren van tegenwoordig zijn ook kwalitatief zeer verbetered. Hoevaak zie ik wel niet aftanse auto's rijden met roest terwijl alles weggerot is en de motor nog goed loopt
M'n signature, wat doe je :{
pi_22566698
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
IS lucille, niet was. Ze hebben een tijdje terug nog de nieuwe RX8 uitgebracht
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 00:38:32 #7
6941 APK
Factual, I think.
pi_22566712
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
NSU toch ook

Moet dit niet naar het scooter-tweak subforum?
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 00:39:37 #8
68957 ZX9R
EX - Koos Werkeloos
pi_22566739
ik :r op de partijdigheid van de PTA modjes
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 00:58:34 #9
12761 Major_Star
 ik een eikel?
pi_22567077
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef APK het volgende:

[..]
NSU toch ook
De onvolprezen NSU Ro 80
don't kill the piano player
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 01:04:42 #10
6941 APK
Factual, I think.
pi_22567170
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:58 schreef Major_Star het volgende:
De onvolprezen NSU Ro 80
Ik vind het een prachtige auto.
En, belangrijk:
quote:
De APK regeling is veranderd.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 01:31:34 #11
7092 Oosthoek
Homo SAABiens
pi_22567491
Een wankelmotor heeft het koppel van een ouwe hond en moet enorm in de toeren gejankt worden om wat vermogen los te krijgen.
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_22567823
Een ander klein nadeeltje van een wankelmotor is het hoge benzineverbruik.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_22567902
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef -Xerxes- het volgende:

[..]

IS lucille, niet was. Ze hebben een tijdje terug nog de nieuwe RX8 uitgebracht
yep... met als ik 't me goed herinner... een slordige 250pk uit ca. 1,3 liter
--> dat is dus wel een voordeel van Wankel-motoren
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_22568011
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 01:31 schreef Oosthoek het volgende:
Een wankelmotor heeft het koppel van een ouwe hond en moet enorm in de toeren gejankt worden om wat vermogen los te krijgen.
Maar toeren maken vinden ze dan ook helemaal niet erg.

Vergeet ook de Citroen M35 en Citroen GS Birotor niet. NSU en Citroen werkten samen vanaf 1967 (ze hebben zelfs samen een bedrijf opgericht: Comotor) tot het faillisement van Citroen eind 1974. De enkel-schijfs M35 is erg zeldzaam, net als de Birotor omdat Citroen na de oliecrisis opeens geen zin had in support en alle eigenaren verzocht de auto terug te brengen. Een stuk of 100 eigenaren hebben geweigerd en deze auto's zijn dus niet vernietigd en vandaag ontzettende collector's items.

Oorspronkelijk was ook het plan om de CX met een 3-schijfs wankelmotor uit te rusten, maar na de ramp met "Projet F" (de fabrieksmallen waren al in USA besteld, maar toen kwam de Renault 16 op de markt. twee druppels water etc) en de hoge ontwikkelingskosten van de SM en GS, hebben ze dat niet kunnen doorvoeren waardoor de eerste CX het met de motor van de DS moest doen.

De naam Wankel is volgens Felix Wankel naar zijn zin ongelukkig gekozen, omdat het principe al bijna 100 jaar bestond, en hij alleen maar de afdichting goed kreeg.

Mazda heeft trouwens de 24 uurs van Le Mans gewonnen met een wankelauto, in 1991.

[ Bericht 1% gewijzigd door Alcyone op 12-10-2004 02:47:16 ]
pi_22568556
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:36 schreef Lucille het volgende:
Mazda was een van de weinige fabrikanten die met succes een wankelmotor heeft gemaakt voor een serieproductie trouwens.
Er waren in jaren 70 ook diverse motorfabrikanten die de Wankelmotor in serie produceerden.
Motorfabrikant als in motorfietsenfabrikant trouwens.

Ik kan me nog herrineren (I'm getting OLD) dat er toendertijd erg veel aandacht aan besteedt werd, uiteraard vooral aan de Nederlandse van Veen motor. Hij werd in productie genomen maar is nooit echt een succes geweest. Eerlijk gezegd waren ze ook niet bepaald "mooi". Ik denk dat als ze het nu opnieuw zouden proberen het een aanzienlijk groter succes zou zijn.

Toendertijd waren er nog te veel kinderziektes, maar de combinatie van zuinigheid en stabiliteit was wel ideaal voor een motor! In "normale" motor kreeg je al snel last van onbalans en trillingen, en voor zover ik me kan herrineren was de Wankelmotor daar juist vrij van.

De Nederlandse "Van Veen Wankelmotor":


Suzuki RE-5:


Hercules W2000 van DKW:


Vneemotoprom uit Rusland:
*** I have this condition ***
pi_22568567
Van GC, naar PTA
  dinsdag 12 oktober 2004 @ 08:09:42 #17
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_22568683
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 00:38 schreef APK het volgende:

[..]

NSU toch ook
NSU eigenaren begroetten elkaar door het opsteken van een aantal vingers, dat het aantal nieuwe motoren in de auto moest aangeven. Technisch niet echt een succes dus.
Komt bij dat emissie-eisen met de meeste wankel-motoren niet of nauwelijks te halen zijn. In de tijd van de NSU kwam er ongeveer de zelfde rommel uit de uitlaat als bij een trabant.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_22574344
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 02:21 schreef bas-beest het volgende:

[..]

yep... met als ik 't me goed herinner... een slordige 250pk uit ca. 1,3 liter
--> dat is dus wel een voordeel van Wankel-motoren
Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.

Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
V10
pi_22574990
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 14:42 schreef M5 het volgende:

[..]

Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.

Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
Dat komt daardat de moter effectief ook functioneert als een 2,2-2,5 L blok.

Mazda heeft met de RX-8 een hele nette moter neergezet, alleen wel eentje die hoogtoerig is en daardoor eigenlijk alleen sportwagengeschikt.
pi_22575663
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 14:42 schreef M5 het volgende:

[..]

Het is helemaal geen voordeel. Een 1.3 wankel motor komt overeen met een conventionele motor van 2,2l tot 2,5l. Als je naar het verbruik van de RX-8 kijkt zie je dat die ongeveer gelijk is aan een normale motor van 2,5l.

Een voordeel van een wankel motor is dat je het een vrije compacte motor is (afmetingen). Daarnaast zijn er nog wat voor delen voor o.a. het aantal bewegende onderdelen en trillingen.
mij is toen door een leraar vertelt, een wankelmotor heeft 3 vlakken ten opzichte van 1 van een conventionele zuiger (zuiger-werkzijden).
Dus heb je 3x een arbeidsslag,compressieslag enz in 1, dus moet je een 1 cilinderwankelmotor van 1.3 Liter, vergelijken met een slagmotor 3x1.3= 3.6 liter.Dat deze achter elkaar plaatsvinden is hetzelfde als een 4-cilinder slagmotor, daar gebeuren de arbeidsslagen ook nietmet 4 tegelijk tegelijk.
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
pi_22577165
Niet echt funksoldier.

Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.

Enuh, 3x 1,3 = 3,9
pi_22580260
De wankel is mooi omdat je hem inderdaad hoog in de toeren kunt jagen, hij klein is en dus ook licht. Die RX7 weegt bijvoorbeeld niks. Het grootste nadeel voor mij is dat je het blok elke 80000km opnieuw kunt bouwen... nee dank je.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_22580381
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 16:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Niet echt funksoldier.

Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.
aha, en zo blijkt, een leraar weet ook niet alles
quote:
Enuh, 3x 1,3 = 3,9


en dit zegt nog meer over die school
… pardon me 4 livin', but this is MY world 2!
pi_22580415
In 1991flikten ze het al, nu anno 2004 weer:

http://www.mazda-madness.nl/nieuws/nieuws47.htm
Kijk eens!...... kijk je al....? En nu dan..? En straks dan..? Hm...?
pi_22580624
Ben benieuwd hoe lang de huidige wankelmotoren van de Mazda RX8 mee gaan tov de RX7.....
Hij rijdt iig super ^_^
en toen.....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')