abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 oktober 2004 @ 01:33:32 #51
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_22654050
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 07:38 schreef Herman het volgende:

[..]

Er waren in jaren 70 ook diverse motorfabrikanten die de Wankelmotor in serie produceerden.
Motorfabrikant als in motorfietsenfabrikant trouwens.

Ik kan me nog herrineren (I'm getting OLD) dat er toendertijd erg veel aandacht aan besteedt werd, uiteraard vooral aan de Nederlandse van Veen motor. Hij werd in productie genomen maar is nooit echt een succes geweest. Eerlijk gezegd waren ze ook niet bepaald "mooi". Ik denk dat als ze het nu opnieuw zouden proberen het een aanzienlijk groter succes zou zijn.

Toendertijd waren er nog te veel kinderziektes, maar de combinatie van zuinigheid en stabiliteit was wel ideaal voor een motor! In "normale" motor kreeg je al snel last van onbalans en trillingen, en voor zover ik me kan herrineren was de Wankelmotor daar juist vrij van.

De Nederlandse "Van Veen Wankelmotor":
[afbeelding]
Waren veel te duur .. en Citroen stopte met de produktie van het motorblok toen Van Veen net uitontwikkeld was en voluit motorfietsen wilde gaan produceren.
pi_22663416
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 01:33 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Waren veel te duur .. en Citroen stopte met de produktie van het motorblok toen Van Veen net uitontwikkeld was en voluit motorfietsen wilde gaan produceren.
Je bedoelt Comotor... Wat gebruikte Van Veen, een enkelschijfs of dubbelschijfs? Dezelfde motor hing volgens mij in de RO 80, en die was in produktie tot in 1977. Produktie van de GS Birotor was alleen in 1973.
  zaterdag 16 oktober 2004 @ 17:43:04 #53
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_22663553
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 17:36 schreef Alcyone het volgende:
Je bedoelt Comotor... Wat gebruikte Van Veen, een enkelschijfs of dubbelschijfs? Dezelfde motor hing volgens mij in de RO 80, en die was in produktie tot in 1977. Produktie van de GS Birotor was alleen in 1973.
Dit was een motorfiets die door de toenmalige Kreidler importeur van Veen werd gebouwd op basis van een Moto Guzzi frame en een Citroën Bimoto Wankelmotor. Het gekke ding had bijna 1000 cc, trok van 0-100 in 3,2 seconden en had fenomenale rij eigenschappen.
quote:
Van Veen OCR-1000
2 schijfs wankelmotor (rotor twin) met vloeistofkoeling. Cilinderinhoud. 996cc
Carberateur/ 1 dubbel valstroomSolex32 DDits.
Compressieverhouding/ 9:1
Max. vermogen 100 pk bij 6000 tpm.
Max. Koppel 13,8 mkp bij 3600/5000 tpm
Ontsteking. digitaal Eletrisch IT 1000 syst.
Startsysteem; Elektrisch
Primaire overbrenging: tandwielen schuine vertanding
Secundaire overbrenging: Cardanas
Koppeling: 4 platen/droog (sintermetaal)
Aantal versnellingen 4 (klauwenschakeling)
Frame type: dubbelwiegframe
Voorvering/achtervering: Gasgedempte voorvork/
Koni schokbrekers.
Remsysteem voor: 2schijfs rond 280 mm
Remsysteem achter: 1 schijfs 280 mm rond
Wielen: gietwielen
Netto gewicht: 292 kg
Grondspeling: 200 mm.
Inhoud benzinetank: 22/ liter
pi_23753072
quote:


He he he mooi geluid... op de lage tonen na, die ontbreken in het filmpje. Zal wel aan een slechte microfoon hebben gelegen.
pi_23755128
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 16:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Niet echt funksoldier.

Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.

Enuh, 3x 1,3 = 3,9


Een wankel is ook geen tweetakt. De compressie, verbranding en uitlaatslag zijn compleet van elkaar gescheiden. Dat is bij een twee-takt niet zo. Alles gebeurd in een volledige slag. (Zuiger naar beneden, druk in carter, inlaat open, mengsel naar binnen, zuiger omhoog, boem, zuiger naar beneden, uitlaat open, druk in carter, inlaat open...enz) Je hebt echt een inlaat 'slag' , een compressie/verbranding 'slag' en een uitlaat 'slag' bij een wankel, dus 't is meer een drie-takt

Dat een wankel toeren moet maken om wat vermogen te produceren is ook niet raar. Er zit namelijk een 'versnelling' in. Als de rotor één volledige omwenteling maakt, is de krukas al drie keer rond geweest. Dus wat je aan de krukas meet aan toeren, is drie keer zo veel als wat de rotor doet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Dualdude op 04-12-2004 12:22:09 (Aanvulling) ]
pi_23763302
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 02:35 schreef Alcyone het volgende:


Mazda heeft trouwens de 24 uurs van Le Mans gewonnen met een wankelauto, in 1991.




pi_23763519
die klinkt ook zo liev vooral bij het starten, maar daarna.....
pi_24246550
Schop!


1000 a 1500 pk
  dinsdag 28 december 2004 @ 00:33:57 #62
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_24247075
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:14 schreef mistermaniac het volgende:
Schop!
[afbeelding]

1000 a 1500 pk
En dat is?

De motor uit die 24uurs auto?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_24250467
nop, dit is een 3schijfsrotor, de lemans heeft er 4

Dit is um uit de lemans, ook een "lekker ding"






[ Bericht 78% gewijzigd door mistermaniac op 28-12-2004 08:56:33 ]
  dinsdag 28 december 2004 @ 10:36:20 #64
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_24251596
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 08:51 schreef mistermaniac het volgende:
nop, dit is een 3schijfsrotor, de lemans heeft er 4
Waar komt die 3schijfsmotor dan vandaan?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 28 december 2004 @ 10:43:28 #65
108705 PayDay
Best in Life is TURBO-drive!!
pi_24251709
Hierboven is een 4-schijfsmotor!
  dinsdag 28 december 2004 @ 11:20:22 #66
31611 Svensson
floeperdefloep :-þ
pi_24252293
Voor de liefhebbers, hier 3 mooie filmpjes van de Mazda 787B:

http://www.mymazdarotary.(...)7b_start-and-rev.mpg
(787B start and rev, ~32MB)

http://www.mymazdarotary.(...)ideos/787b_entry.mpg
(787B entry at Sevenstock 4, ~6MB)

http://kudo.nu/rx7/787b.avi
(~18MB)
You must have big rats, if you need Hattori Hanzo's steel...
  dinsdag 28 december 2004 @ 11:23:10 #67
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_24252349
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 10:36 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Waar komt die 3schijfsmotor dan vandaan?
Ik bedoelde de 3-schijfsmotor (met 1000 pk) die een paar posts hoger stond. Het is natuurlijk leuk zo'n plaatje te zien maar het is nog leuker als je ook weet waar ie vandaan komt
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 28 december 2004 @ 17:24:57 #68
60383 Furb
Project Rotary
pi_24257731
je hebt 2 verschillende 3-schijfs blokken....
de standaard RX-7 motor is de 13B

dan heb je de [13G die rond de beginjaren 80 is geproduceerd voor de race met een vermogen van standaard rond de 450pk. deze is voor zover ik weet niet geleverd in een auto....


dan heb je een andere, meer bekende 3-schijfs rotor en dat is ook degene van de foto hierboven. de 20B

deze 3-schijfsrotor heeft een standaard vermogen van (volgens fabrieksgegevens) 280 pk maar in werkelijkheid zal het dicht tegen de 350 hebben gezeten
deze motor is alleen geleverd in de "Mazda" Eunos JC Cosmo (eunos is wat lexus van toyota is) en deze is gebouwd van 1990 tot 1996 en enkel in japan.
hier een paar foto's





[ Bericht 47% gewijzigd door Furb op 28-12-2004 17:47:12 ]
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
  dinsdag 28 december 2004 @ 17:43:44 #69
60383 Furb
Project Rotary
pi_24258090
de cosmo was een super luxe sportwagen en had toen al (1990) een van de eerste touchscreens verwerkt in de auto (standaard)
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_24263309
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 11:23 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik bedoelde de 3-schijfsmotor (met 1000 pk) die een paar posts hoger stond. Het is natuurlijk leuk zo'n plaatje te zien maar het is nog leuker als je ook weet waar ie vandaan komt
uit een rx-7
  woensdag 29 december 2004 @ 16:54:02 #71
60383 Furb
Project Rotary
pi_24279116
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 21:41 schreef mistermaniac het volgende:

[..]

uit een rx-7
dat is waar hij ingebouwd is, maar niet waar hij oorspronkelijk vandaan komt...

en dat deze zoveel pk's haalt, is omdat deze niet rijd op benzine, maar op alcohol
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_24303939
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 17:24 schreef Furb het volgende:
[afbeelding]
deze 3-schijfsrotor heeft een standaard vermogen van (volgens fabrieksgegevens) 280 pk maar in werkelijkheid zal het dicht tegen de 350 hebben gezeten
deze motor is alleen geleverd in de "Mazda" Eunos JC Cosmo (eunos is wat lexus van toyota is) en deze is gebouwd van 1990 tot 1996 en enkel in japan.
hier een paar foto's
**plaatjes**
Jap pimpbak is wel cool eigenlijk, nog nooit gezien.
Dank keep up the good work
en toen.....
  vrijdag 31 december 2004 @ 10:57:33 #73
60383 Furb
Project Rotary
pi_24315230
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:53 schreef VanDread het volgende:

[..]

Jap pimpbak is wel cool eigenlijk, nog nooit gezien.
Dank keep up the good work
ik heb op dit moment een prijsopgave lopen bij Dreamcar-company voor het importeren van deze wagen wie weet volgend jaar de 1e in nederland
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_24316466
Dan rij ik als eerste een keer met je mee
  vrijdag 31 december 2004 @ 12:00:40 #75
73703 aKra
« Asperger Inside »
pi_24316841
Ik heb een paar dagen terug een hele tijd in een RX-8 mogen rijden, en wat een bijzonder goede wagen, maar het benzineverbruik en de hoeveelheid waarschuwinglampjes die ik ben tegengekomen zijn wel ernstig!
pi_24317120
wat voor een waarschuwingslampjes ?
pi_24357481
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 12:11 schreef mistermaniac het volgende:
wat voor een waarschuwingslampjes ?
Ik zie er altijd maar 2 als ik rij...

-Traction controle die OF moeite heeft met me zware voet (zeker als ik op stale dekken rijd ) OF als tie gewoon uit staat (maar dat doe ik niet meer te vaak na 1 keer flink uitbrekend over de weg gegaan zijn)
-Benzine die bijna op is.... (ja ik rijd dus import vanaf de boot he )
en toen.....
pi_24370315
quote:
wie weet volgend jaar de 1e in nederland
Iemand is je al voorgeweest heb ik vernomen

Tevens semi digitaal dashboard; eerste productie-auto met een fabrieks-af GPS navigatie systeem, stoelverwarming, electrische antenne, cruise control, touch-screen, leren bekleding enz.. super



Kijk eens!...... kijk je al....? En nu dan..? En straks dan..? Hm...?
  maandag 3 januari 2005 @ 13:22:39 #79
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_24370987
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 10:57 schreef Furb het volgende:

[..]

ik heb op dit moment een prijsopgave lopen bij Dreamcar-company voor het importeren van deze wagen wie weet volgend jaar de 1e in nederland
Zit het stuur dan niet een beetje aan de verkeerde kant?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_24371092
De RX-8 is een mooie wagen, maar de RX-7 speekt mij persoonlijk nog meer aan. Alleen hoorde ik dat er meer problemen waren met de motor bij de RX-7.
  maandag 3 januari 2005 @ 17:18:07 #81
60383 Furb
Project Rotary
pi_24374896
quote:
Op maandag 3 januari 2005 13:22 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Zit het stuur dan niet een beetje aan de verkeerde kant?
als je een skyline koopt ga je toch ook nie lopen zeuren dat het stuur verkeerd zit??

ik heb trouwens net de prijsopgaaf gekregen en het viel me eerlijk gezegd reuze mee!! als ik een auto uit japan moet laten komen en dan straatlegaal maken en alle belastingen en alles erbij komt het op een bedrag van zo'n 10-15000 euro.
alleen het enige probleem is dat het vrij lastig is om er 1 te vinden!

wie weet.....
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_24376202
De problemen zijn makkelijk op te lossen bij een RX, en dat is gewoon goed onderhouden.
pi_24448624
Staat een mooie rx-7 te koop in almelo:

http://217.114.99.235/klant/autopagina.php?id=ac0004&uniek=49


Merk: Mazda
Model: RX7
Uitvoering: BI-TURBO 241 PK
Type: Coupe 2 drs
Transmissie: Handgeschakeld
Motorinhoud: 1308 cc 177 kw
Km Stand: 88.552 Km
Kleur: Midnight black
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1-1993
Garantie: In overleg
Gewicht: 1300 kg
Wegenbelasting: ¤ 108,00 - ¤ 127,00 p/kw (info)
Rijklaarmkkosten: ¤ 250,00
Prijs: ¤ 31.500

Is me iets te duur ander had ie al bij mij voor de deur gestaan
pi_24459651
quote:
Op maandag 3 januari 2005 17:18 schreef Furb het volgende:

[..]

als je een skyline koopt ga je toch ook nie lopen zeuren dat het stuur verkeerd zit??

ik heb trouwens net de prijsopgaaf gekregen en het viel me eerlijk gezegd reuze mee!! als ik een auto uit japan moet laten komen en dan straatlegaal maken en alle belastingen en alles erbij komt het op een bedrag van zo'n 10-15000 euro.
alleen het enige probleem is dat het vrij lastig is om er 1 te vinden!

wie weet.....
Wat zeg je, 10 tot 15 K totaal of komt dan nog de prijs van de auto er bovenop?
Want als het dat laatste is krab ik toch ff achter m'n hoofd.

Autoliefde gaat soms ver maar om 30 duizend gulden uit te trekken voor het importeren, keuren en op kenteken zetten... als je geen vrouw thuis hebt...
pi_24459793
Volgens mij bedoelt hij de prijs van de auto inclusief alle importzaken. Tweedehands auto's kosten heel erg weinig in Japan omdat het opnieuw te naam stellen van een auto (verplicht elke 3 jaar ongeveer) daar bijna duurder is dan een nieuwe auto. Een supra of skyline heb je ook al voor 20k inclusief invoeren hoor! Alleen heb je dan wel het stuur rechts.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zondag 9 januari 2005 @ 21:59:02 #86
60383 Furb
Project Rotary
pi_24491733
gisteren een bezoekje gebracht aan EURO-ROTOR, de specialist van nederland in rotatie motoren...

ik heb echt nog nooit van mijn leven zoveel RX-7's bij elkaar gezien!!
stuk of 8 12A-tjes, stuk of 20 FC's en op dat moment waren er ongeveer 5 FD's aanwezig!

echt schitterend om te zien hoe een hobby zo uit de hand kan lopen!!
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_24492399
En of da was ey furb..........
We gaan gewoon een keer allebij een FD rijden maat........ way of life
pi_24497622
Lijke me best wel fun om een keer een profritje te maken in die rx-7
pi_24501472
Ik heb nog een vraagje over de rotatie(wankel)motor. Waarom is deze motor eigenlijk minder zuinig dan een conventionele motor?
pi_24504960
Ander soort verbranding, verre van optimaal. Maar hier staat tegenover dat er meer pk's uit wordt gehaald.
pi_24506245
De afdichtingen aan de zijkanten/koppen van de roto sluiten minder goed af dan de zuigerveren bij een conventionele motor.Waardoor een beetje compressie en vers mengsel verloren gaat.
Love, nothing more than sugarcoated hate
  dinsdag 11 januari 2005 @ 18:19:58 #92
60383 Furb
Project Rotary
pi_24519772
quote:
Op maandag 10 januari 2005 20:26 schreef Blackheart het volgende:
De afdichtingen aan de zijkanten/koppen van de roto sluiten minder goed af dan de zuigerveren bij een conventionele motor.Waardoor een beetje compressie en vers mengsel verloren gaat.
als je een rotte motor hebt klopt dat wel ja! maar als je een goede hebt dan lekt er helemaal niets!
dat het blok meer bezine gebruikt is gewoon puur het ontwerp van de motor...
(een 2,5 lijnmotor verbruikt toch ook minder dan een 2,5 liter in V-vorm)
(zelfde verhaal met olieverbruik... dit is ook hoger door het ontwerp, omdat de afdichtingen olie moeten hebben om goed hun werk te doen)

het belangrijkste bij een rotatiemotor is juist dat er geen compressie verloren mag gaan, omdat er dan minder mengsel in de verbrandingskamer zit. dan loopt het blok voor geen meter.... ik heb zaterdag nog uitvoerig uitleg gehad dus ik kan t nu weten!
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_24749970
Mooi gejat uit een ander topic



  dinsdag 25 januari 2005 @ 23:15:27 #94
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_24750631
quote:
Op dinsdag 25 januari 2005 22:44 schreef mistermaniac het volgende:
Mooi gejat uit een ander topic

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Daar staat 8-turbo, ik neem aan dat dat ene opgevoerde rx-8 is? Ik vind de originele mooier (deze zal vast sneller zijn, maar toch )
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_24751244
Zo tezien is dit een motor op de basis van de 13a dus een renesis motor dus het is een RX-8
pi_24755277
waarom hebben ze die voorkant zo op de schop genomen, soort mislukte celica koplampen ofzo >_<
en toen.....
pi_25134461
Het zijn mercedes CL lichten
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
pi_25134823
Naja sowhat het is een rotary, en dat is al geweldig
  zaterdag 14 mei 2005 @ 20:08:00 #100
60383 Furb
Project Rotary
pi_27010316
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 10:57 schreef Furb het volgende:

[..]

ik heb op dit moment een prijsopgave lopen bij Dreamcar-company voor het importeren van deze wagen wie weet volgend jaar de 1e in nederland
toch niet doorgegaan omdat er teveel risico's aan vast hangen...

maar rijd nu sinds 3 maanden wel een neefje van de cosmo!!

mazda RX7 FC3S turbo II uit 1991
13b wankel turbo met 200pk en 265NM
complete rebuild gehad en nu slechts 13500km gelopen!




Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')