abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 16 oktober 2004 @ 01:33:32 #51
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_22654050
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 07:38 schreef Herman het volgende:

[..]

Er waren in jaren 70 ook diverse motorfabrikanten die de Wankelmotor in serie produceerden.
Motorfabrikant als in motorfietsenfabrikant trouwens.

Ik kan me nog herrineren (I'm getting OLD) dat er toendertijd erg veel aandacht aan besteedt werd, uiteraard vooral aan de Nederlandse van Veen motor. Hij werd in productie genomen maar is nooit echt een succes geweest. Eerlijk gezegd waren ze ook niet bepaald "mooi". Ik denk dat als ze het nu opnieuw zouden proberen het een aanzienlijk groter succes zou zijn.

Toendertijd waren er nog te veel kinderziektes, maar de combinatie van zuinigheid en stabiliteit was wel ideaal voor een motor! In "normale" motor kreeg je al snel last van onbalans en trillingen, en voor zover ik me kan herrineren was de Wankelmotor daar juist vrij van.

De Nederlandse "Van Veen Wankelmotor":
[afbeelding]
Waren veel te duur .. en Citroen stopte met de produktie van het motorblok toen Van Veen net uitontwikkeld was en voluit motorfietsen wilde gaan produceren.
pi_22663416
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 01:33 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Waren veel te duur .. en Citroen stopte met de produktie van het motorblok toen Van Veen net uitontwikkeld was en voluit motorfietsen wilde gaan produceren.
Je bedoelt Comotor... Wat gebruikte Van Veen, een enkelschijfs of dubbelschijfs? Dezelfde motor hing volgens mij in de RO 80, en die was in produktie tot in 1977. Produktie van de GS Birotor was alleen in 1973.
  zaterdag 16 oktober 2004 @ 17:43:04 #53
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_22663553
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 17:36 schreef Alcyone het volgende:
Je bedoelt Comotor... Wat gebruikte Van Veen, een enkelschijfs of dubbelschijfs? Dezelfde motor hing volgens mij in de RO 80, en die was in produktie tot in 1977. Produktie van de GS Birotor was alleen in 1973.
Dit was een motorfiets die door de toenmalige Kreidler importeur van Veen werd gebouwd op basis van een Moto Guzzi frame en een Citroën Bimoto Wankelmotor. Het gekke ding had bijna 1000 cc, trok van 0-100 in 3,2 seconden en had fenomenale rij eigenschappen.
quote:
Van Veen OCR-1000
2 schijfs wankelmotor (rotor twin) met vloeistofkoeling. Cilinderinhoud. 996cc
Carberateur/ 1 dubbel valstroomSolex32 DDits.
Compressieverhouding/ 9:1
Max. vermogen 100 pk bij 6000 tpm.
Max. Koppel 13,8 mkp bij 3600/5000 tpm
Ontsteking. digitaal Eletrisch IT 1000 syst.
Startsysteem; Elektrisch
Primaire overbrenging: tandwielen schuine vertanding
Secundaire overbrenging: Cardanas
Koppeling: 4 platen/droog (sintermetaal)
Aantal versnellingen 4 (klauwenschakeling)
Frame type: dubbelwiegframe
Voorvering/achtervering: Gasgedempte voorvork/
Koni schokbrekers.
Remsysteem voor: 2schijfs rond 280 mm
Remsysteem achter: 1 schijfs 280 mm rond
Wielen: gietwielen
Netto gewicht: 292 kg
Grondspeling: 200 mm.
Inhoud benzinetank: 22/ liter
pi_23753072
quote:


He he he mooi geluid... op de lage tonen na, die ontbreken in het filmpje. Zal wel aan een slechte microfoon hebben gelegen.
pi_23755128
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 16:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Niet echt funksoldier.

Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.

Enuh, 3x 1,3 = 3,9


Een wankel is ook geen tweetakt. De compressie, verbranding en uitlaatslag zijn compleet van elkaar gescheiden. Dat is bij een twee-takt niet zo. Alles gebeurd in een volledige slag. (Zuiger naar beneden, druk in carter, inlaat open, mengsel naar binnen, zuiger omhoog, boem, zuiger naar beneden, uitlaat open, druk in carter, inlaat open...enz) Je hebt echt een inlaat 'slag' , een compressie/verbranding 'slag' en een uitlaat 'slag' bij een wankel, dus 't is meer een drie-takt

Dat een wankel toeren moet maken om wat vermogen te produceren is ook niet raar. Er zit namelijk een 'versnelling' in. Als de rotor één volledige omwenteling maakt, is de krukas al drie keer rond geweest. Dus wat je aan de krukas meet aan toeren, is drie keer zo veel als wat de rotor doet.

[ Bericht 7% gewijzigd door Dualdude op 04-12-2004 12:22:09 (Aanvulling) ]
pi_23763302
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 02:35 schreef Alcyone het volgende:


Mazda heeft trouwens de 24 uurs van Le Mans gewonnen met een wankelauto, in 1991.




pi_23763519
die klinkt ook zo liev vooral bij het starten, maar daarna.....
pi_24246550
Schop!


1000 a 1500 pk
  dinsdag 28 december 2004 @ 00:33:57 #62
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_24247075
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 00:14 schreef mistermaniac het volgende:
Schop!
[afbeelding]

1000 a 1500 pk
En dat is?

De motor uit die 24uurs auto?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_24250467
nop, dit is een 3schijfsrotor, de lemans heeft er 4

Dit is um uit de lemans, ook een "lekker ding"






[ Bericht 78% gewijzigd door mistermaniac op 28-12-2004 08:56:33 ]
  dinsdag 28 december 2004 @ 10:36:20 #64
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_24251596
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 08:51 schreef mistermaniac het volgende:
nop, dit is een 3schijfsrotor, de lemans heeft er 4
Waar komt die 3schijfsmotor dan vandaan?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 28 december 2004 @ 10:43:28 #65
108705 PayDay
Best in Life is TURBO-drive!!
pi_24251709
Hierboven is een 4-schijfsmotor!
  dinsdag 28 december 2004 @ 11:20:22 #66
31611 Svensson
floeperdefloep :-þ
pi_24252293
Voor de liefhebbers, hier 3 mooie filmpjes van de Mazda 787B:

http://www.mymazdarotary.(...)7b_start-and-rev.mpg
(787B start and rev, ~32MB)

http://www.mymazdarotary.(...)ideos/787b_entry.mpg
(787B entry at Sevenstock 4, ~6MB)

http://kudo.nu/rx7/787b.avi
(~18MB)
You must have big rats, if you need Hattori Hanzo's steel...
  dinsdag 28 december 2004 @ 11:23:10 #67
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_24252349
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 10:36 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Waar komt die 3schijfsmotor dan vandaan?
Ik bedoelde de 3-schijfsmotor (met 1000 pk) die een paar posts hoger stond. Het is natuurlijk leuk zo'n plaatje te zien maar het is nog leuker als je ook weet waar ie vandaan komt
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  dinsdag 28 december 2004 @ 17:24:57 #68
60383 Furb
Project Rotary
pi_24257731
je hebt 2 verschillende 3-schijfs blokken....
de standaard RX-7 motor is de 13B

dan heb je de [13G die rond de beginjaren 80 is geproduceerd voor de race met een vermogen van standaard rond de 450pk. deze is voor zover ik weet niet geleverd in een auto....


dan heb je een andere, meer bekende 3-schijfs rotor en dat is ook degene van de foto hierboven. de 20B

deze 3-schijfsrotor heeft een standaard vermogen van (volgens fabrieksgegevens) 280 pk maar in werkelijkheid zal het dicht tegen de 350 hebben gezeten
deze motor is alleen geleverd in de "Mazda" Eunos JC Cosmo (eunos is wat lexus van toyota is) en deze is gebouwd van 1990 tot 1996 en enkel in japan.
hier een paar foto's





[ Bericht 47% gewijzigd door Furb op 28-12-2004 17:47:12 ]
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
  dinsdag 28 december 2004 @ 17:43:44 #69
60383 Furb
Project Rotary
pi_24258090
de cosmo was een super luxe sportwagen en had toen al (1990) een van de eerste touchscreens verwerkt in de auto (standaard)
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_24263309
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 11:23 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ik bedoelde de 3-schijfsmotor (met 1000 pk) die een paar posts hoger stond. Het is natuurlijk leuk zo'n plaatje te zien maar het is nog leuker als je ook weet waar ie vandaan komt
uit een rx-7
  woensdag 29 december 2004 @ 16:54:02 #71
60383 Furb
Project Rotary
pi_24279116
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 21:41 schreef mistermaniac het volgende:

[..]

uit een rx-7
dat is waar hij ingebouwd is, maar niet waar hij oorspronkelijk vandaan komt...

en dat deze zoveel pk's haalt, is omdat deze niet rijd op benzine, maar op alcohol
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_24303939
quote:
Op dinsdag 28 december 2004 17:24 schreef Furb het volgende:
[afbeelding]
deze 3-schijfsrotor heeft een standaard vermogen van (volgens fabrieksgegevens) 280 pk maar in werkelijkheid zal het dicht tegen de 350 hebben gezeten
deze motor is alleen geleverd in de "Mazda" Eunos JC Cosmo (eunos is wat lexus van toyota is) en deze is gebouwd van 1990 tot 1996 en enkel in japan.
hier een paar foto's
**plaatjes**
Jap pimpbak is wel cool eigenlijk, nog nooit gezien.
Dank keep up the good work
en toen.....
  vrijdag 31 december 2004 @ 10:57:33 #73
60383 Furb
Project Rotary
pi_24315230
quote:
Op donderdag 30 december 2004 19:53 schreef VanDread het volgende:

[..]

Jap pimpbak is wel cool eigenlijk, nog nooit gezien.
Dank keep up the good work
ik heb op dit moment een prijsopgave lopen bij Dreamcar-company voor het importeren van deze wagen wie weet volgend jaar de 1e in nederland
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
pi_24316466
Dan rij ik als eerste een keer met je mee
  vrijdag 31 december 2004 @ 12:00:40 #75
73703 aKra
« Asperger Inside »
pi_24316841
Ik heb een paar dagen terug een hele tijd in een RX-8 mogen rijden, en wat een bijzonder goede wagen, maar het benzineverbruik en de hoeveelheid waarschuwinglampjes die ik ben tegengekomen zijn wel ernstig!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')