quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 07:38 schreef Herman het volgende:
[..]
Er waren in jaren 70 ook diverse motorfabrikanten die de Wankelmotor in serie produceerden.
Motorfabrikant als in motorfietsenfabrikant trouwens.
Ik kan me nog herrineren (I'm getting OLD) dat er toendertijd erg veel aandacht aan besteedt werd, uiteraard vooral aan de Nederlandse van Veen motor. Hij werd in productie genomen maar is nooit echt een succes geweest. Eerlijk gezegd waren ze ook niet bepaald "mooi". Ik denk dat als ze het nu opnieuw zouden proberen het een aanzienlijk groter succes zou zijn.
Toendertijd waren er nog te veel kinderziektes, maar de combinatie van zuinigheid en stabiliteit was wel ideaal voor een motor! In "normale" motor kreeg je al snel last van onbalans en trillingen, en voor zover ik me kan herrineren was de Wankelmotor daar juist vrij van.
De Nederlandse "Van Veen Wankelmotor":
[afbeelding]
Je bedoelt Comotor... Wat gebruikte Van Veen, een enkelschijfs of dubbelschijfs? Dezelfde motor hing volgens mij in de RO 80, en die was in produktie tot in 1977. Produktie van de GS Birotor was alleen in 1973.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 01:33 schreef Patrick281 het volgende:
[..]
Waren veel te duur .. en Citroen stopte met de produktie van het motorblok toen Van Veen net uitontwikkeld was en voluit motorfietsen wilde gaan produceren.
![]()
![]()
Dit was een motorfiets die door de toenmalige Kreidler importeur van Veen werd gebouwd op basis van een Moto Guzzi frame en een Citroën Bimoto Wankelmotor. Het gekke ding had bijna 1000 cc, trok van 0-100 in 3,2 seconden en had fenomenale rij eigenschappen.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 17:36 schreef Alcyone het volgende:
Je bedoelt Comotor... Wat gebruikte Van Veen, een enkelschijfs of dubbelschijfs? Dezelfde motor hing volgens mij in de RO 80, en die was in produktie tot in 1977. Produktie van de GS Birotor was alleen in 1973.
quote:Van Veen OCR-1000
2 schijfs wankelmotor (rotor twin) met vloeistofkoeling. Cilinderinhoud. 996cc
Carberateur/ 1 dubbel valstroomSolex32 DDits.
Compressieverhouding/ 9:1
Max. vermogen 100 pk bij 6000 tpm.
Max. Koppel 13,8 mkp bij 3600/5000 tpm
Ontsteking. digitaal Eletrisch IT 1000 syst.
Startsysteem; Elektrisch
Primaire overbrenging: tandwielen schuine vertanding
Secundaire overbrenging: Cardanas
Koppeling: 4 platen/droog (sintermetaal)
Aantal versnellingen 4 (klauwenschakeling)
Frame type: dubbelwiegframe
Voorvering/achtervering: Gasgedempte voorvork/
Koni schokbrekers.
Remsysteem voor: 2schijfs rond 280 mm
Remsysteem achter: 1 schijfs 280 mm rond
Wielen: gietwielen
Netto gewicht: 292 kg
Grondspeling: 200 mm.
Inhoud benzinetank: 22/ liter
quote:Op vrijdag 3 december 2004 22:38 schreef mistermaniac het volgende:
http://members.home.nl/mhemmelder/scoot.wmv
quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 16:44 schreef Scheepschroef het volgende:
Niet echt funksoldier.
Een conventionele verbrandingsmoter is een viertact, zodat het totale slagvolume effectief slechts een keer per 2 omwentelingen een arbeidslag levert. Die 1,3L is, wanzelfsprekend, de totale verbrandingsruimte. De wankel is echter een tweetakt, zodat het totale slagvolume effectief een keer per omwenteling een arbeidsslag levert, aldus praat je, als alles een beetje efficient is, over een 2,6L moter.
Enuh, 3x 1,3 = 3,9
quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 02:35 schreef Alcyone het volgende:
Mazda heeft trouwens de 24 uurs van Le Mans gewonnen met een wankelauto, in 1991.
En dat is?quote:Op dinsdag 28 december 2004 00:14 schreef mistermaniac het volgende:
Schop!
[afbeelding]
1000 a 1500 pk![]()
Waar komt die 3schijfsmotor dan vandaan?quote:Op dinsdag 28 december 2004 08:51 schreef mistermaniac het volgende:
nop, dit is een 3schijfsrotor, de lemans heeft er 4
Ik bedoelde de 3-schijfsmotor (met 1000 pk) die een paar posts hoger stond. Het is natuurlijk leuk zo'n plaatje te zien maar het is nog leuker als je ook weet waar ie vandaan komtquote:Op dinsdag 28 december 2004 10:36 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Waar komt die 3schijfsmotor dan vandaan?
uit een rx-7quote:Op dinsdag 28 december 2004 11:23 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ik bedoelde de 3-schijfsmotor (met 1000 pk) die een paar posts hoger stond. Het is natuurlijk leuk zo'n plaatje te zien maar het is nog leuker als je ook weet waar ie vandaan komt
dat is waar hij ingebouwd is, maar niet waar hij oorspronkelijk vandaan komt...quote:
Jap pimpbakquote:Op dinsdag 28 december 2004 17:24 schreef Furb het volgende:
[afbeelding]
deze 3-schijfsrotor heeft een standaard vermogen van (volgens fabrieksgegevens) 280 pk maar in werkelijkheid zal het dicht tegen de 350 hebben gezeten
deze motor is alleen geleverd in de "Mazda" Eunos JC Cosmo (eunos is wat lexus van toyota is) en deze is gebouwd van 1990 tot 1996 en enkel in japan.
hier een paar foto's
**plaatjes**
ik heb op dit moment een prijsopgave lopen bij Dreamcar-company voor het importeren van deze wagenquote:Op donderdag 30 december 2004 19:53 schreef VanDread het volgende:
[..]
Jap pimpbakis wel cool eigenlijk, nog nooit gezien.
Dank keep up the good work![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |