De Guru's:quote:Naar aanleiding van alle DIG posters kwalificeren een topic waarin Linux problemen serieus verholpen worden. Dus geen onzin reacties en OS-geflame. En QuietGuy gaat ervoor zorgen dat dit topic daarvan verlost blijft, he QuietGuy:w
Ik sta er toch ook niet tussenquote:Op donderdag 2 september 2004 09:31 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Slet, ik sta nog altijd niet tussen de guru's. En als jij er één bent, dan ik zeker, dev!
quote:l33t topiclogo.
Ik ken eigenlijk alleen cyrusquote:Op donderdag 2 september 2004 10:19 schreef rihago het volgende:
Welke IMAP server vinden jullie het lekkerste werken en waarom??
heb net cyrus getest... opzich wel een leuk imap servertje...
ik vind het allang mooi dat het zonder flames gehaald is...quote:Op donderdag 2 september 2004 11:08 schreef Hiawatha het volgende:
Deel 3 alweer. Super mooi om te zien dat mijn topicje zo'n succes is. Toch nog genoeg Linux/BSD nerds op Fok! dus. Ben trots op jullie!
Is het een kernel panic of een fout van lilo?quote:Op donderdag 2 september 2004 09:20 schreef Aneurism het volgende:
:| Ik zal vanavond mijn kernel panic eens voorleggen in debian, dit is nadat ik debian opnieuw had geinstalleerd omdat ik de lilo partitie weer nodig had.
Hij geeft echt kernel panic aan en alle ledjes op mijn computer gaan staan knipperen, wel leuk... als het kerstmis is..quote:Op vrijdag 3 september 2004 09:20 schreef devzero het volgende:
[..]
Is het een kernel panic of een fout van lilo?
Je doet iets verkeerd jaquote:Op dinsdag 7 september 2004 10:59 schreef Werewolf het volgende:
Ik ben sinds een tijdje bezig met Firewallbuilder (www.fwbuilder.org). Nu wil ik upgraden naar een nieuwe versie. Ik heb wat RPM's gedownload en wilde nu gaan upgraden.
[root]# rpm -U libfwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm
error: Failed dependencies:
libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-1.1.2-1
libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1
libfwcompiler.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1
libfwbuilder = 1.0.2 is needed by (installed) fwbuilder-1.1.2-1
Dit mislukte dus, maar FWbuilder is wel geinstalleerd en werkt.
En als ik vervolgens packages ga zoeken zie ik alleen de RPM's
die ik gedownload heb en niet de reeds geinstalleerde...
[root]# rpm -q fwb*
package fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed
package fwbuilder-ipt-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed
[root]# rpm -q libfw*
package libfwbuilder-1.0.2-2.rh73.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-3.0.1-1.fdr1.i386.rpm is not installed
Begrijp ik het gewoon niet of doe ik iets verkeerd?
Bedankt, ik heb nu wel de oude versies gevonden. Aangezien het upgraden toch niet werkt (hij geeft nog steeds de eerder genoemde "libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" en "libfwcompiler.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" aan.quote:Op dinsdag 7 september 2004 11:10 schreef RichyRich het volgende:
[..]
Je doet iets verkeerd jaJe query't op de rpm's die in dezelfde dir staan. Dit kan een oplossing zijn: rpm -qva | grep fwb* (query op alle rpm's en daaruit pak je fwb*)
edit:
Als je nou rpm -Uvh fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm doet, gaat het in 1 keer werken
Dan moet je ook wel alles installeren:quote:Op dinsdag 7 september 2004 11:43 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Bedankt, ik heb nu wel de oude versies gevonden. Aangezien het upgraden toch niet werkt (hij geeft nog steeds de eerder genoemde "libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" en "libfwcompiler.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" aan.
Ik ga nu gewoon de geinstalleerde (oude) packages uninstalleren en dan de nieuwe weer installeren . Hopen dat het zo wel lukt...
*kuch*quote:Op maandag 6 september 2004 10:16 schreef RichyRich het volgende:
Vraagje:
Ik heb een postfix + mysql (virtual domains) setupje...nu wil ik alleen van een mailbox geen mail ontvangen. Normaal gesproken kan ik dan in het alias filetje van postfix bijv nobody naar /dev/null laten wijzen, alleen hoe doe ik dat met een mysql setup?
hoe heb jij jouw mysql setup dan?quote:Op dinsdag 7 september 2004 13:03 schreef RichyRich het volgende:
[..]
*kuch*
quote:Op dinsdag 7 september 2004 11:27 schreef hornage het volgende:
Wij hebben hier in huis een pentium 133 staan als server. Daar hebben we Debian/GNU op gezet. Nu hadden we laatst de server verplaatst en toen ik hem weer wilde booten ging hij niet meer verder. Ik dus beeldscherm op aangesloten en toen bleek dat ie niet verder kwam dan LI terwijl er gewoon als eerste LILO moet komen te staan voor de LILO boot natuurlijk. Ik heb al zitten te zoeken op internet wat ik moet doen om dit op te lossen. Maar de oplossing lopen flink uiteen. Heeft iemand misschien ervaring hiermee en een oplossing?
Je moet lilo nog eens uitvoeren. Boot vanaf een live CD, mount de /boot en /-partities en voer lilo uit zodat de MBR opnieuw geschreven wordt.quote:Linux Newbie Administrator FAQ
LI [...] This is caused either by geometry mismatch or by moving /etc/lilo/boot.b without running the map installer.
De -Uvh optie had ik gedaan, maar deze werkte niet vanwege missende dependencies bij de oude versie (erg vaag). Maar het uninstallen van de oude en daarna installen van de nieuwe werkte iig wel.quote:Op dinsdag 7 september 2004 13:02 schreef RichyRich het volgende:
[..]
Dan moet je ook wel alles installeren:
rpm -Uvh fwbuilder-ipt-2.0.0-1.rh90.i386.rpm fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm
A: Met OpenOffice Impress.quote:Op woensdag 8 september 2004 09:51 schreef GinaG het volgende:
Twee vraagjes:
- hoe open ik een powerpointpresentatie in Unix (Red Hat)
- hoe kan ik files van een USB stick halen? (het ik geen plug en play)
Ik vraag dit voor iemand anders
Alvast bedankt![]()
[offtopic]quote:Op woensdag 8 september 2004 12:00 schreef Aaargh! het volgende:
je kan ook gewoon de Linux partities wegpleuren, je win2k partitie vergroten en dan ff een nieuw bootrecord erop.
Damn, dat had ik iets eerder moeten weten.quote:Op woensdag 8 september 2004 16:30 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
[offtopic]
Hé Aaargh, anders kom je weer 'es naar de NLO BBQ?
(Is komende zaterdag al, en bij Mend0l thuis, maar dat lijkt me te doen.)
Yep, Cor had de PR niet zo goed voor elkaar dit jaar. Is wat laat begonnen met aankondigen. Maar tot woensdag kon je je nog aanmelden, en als je goed je best doet mag het misschien vandaag ook nog wel. Of heb je al wat anders?quote:Op donderdag 9 september 2004 00:24 schreef Aaargh! het volgende:
Damn, dat had ik iets eerder moeten weten.
Yep, waarschijnlijk wel ja.quote:Op donderdag 9 september 2004 01:14 schreef LintuxCx het volgende:
Of heb je al wat anders?
Welke distro moet ik nu gaan gebruiken voor mijn firewall?quote:Op woensdag 8 september 2004 09:18 schreef Werewolf het volgende:
Ik ben nu trouwens bezig met het opzetten van een firewalletje m.b.v. FirewallBuilder, werkt erg lekker. Hiermee kan je een firewallscript (iptables, ipchains, ipfw of iets dergelijks) naar je linuxdoos SCP'en. Op mijn systeempje draait nu een goede firewall, maar ik wil ook nog een dedicated firewall voor de rest van mijn netwerk (met Windows systemen).
Aangezien hier experts zijn van de verschillende Unix-smaken; welke distro kan ik hiervoor het beste gebruiken. Of zijn er speciale 'heel erg kale' distro's die je het beste voor een firewall kan gebruiken?
Ik heb zelf wel iets gevonden over Linux From Scratch, maar dat is toch vrij pittig voor een 'newbie'.
Als iemand mij tips kan geven, graag!
Postfix conf:quote:Op dinsdag 7 september 2004 13:05 schreef rihago het volgende:
hoe heb jij jouw mysql setup dan?
Iedereen verschilt van smaak. Ik zou zeggen probeer FreeBSD, een ander zou vast iets anders zeggenquote:Op donderdag 9 september 2004 10:50 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Welke distro moet ik nu gaan gebruiken voor mijn firewall?
Je kunt de bootlog met "dmesg" weergeven. De inhoud staat ook in /var/log/messages. Als je de precieze errors eens geeft kunnen we wellicht meer info geven.quote:Op woensdag 8 september 2004 12:27 schreef psycho83 het volgende:
Al enige tijd ben ik bezig met debian en nog niet zo lang geleden ben ik begonnen met het compilen van mijn eigen kernels, dit ging allemaal vrij goed. Maar onlangs heb ik 2.6.7.1 zelf gecompiled en sinds dien krijg ik allemaal usb errors tijdens het booten. Het eningste wat ik er uit heb kunnen halen is dat die op het laatst iets met psmouse zegt.
Ik heb in /var/log al gezocht maar kon niks vinden met psmouse.
Het gekke is dat mijn muizen wel gewoon werken zowel usb als ps2, maar het is toch frustrerend om een error te hebben waarvan je niet weet wat het is.
Weet iemand hoe ik die errors kan achterhalen??
Draai debian unstable met 2.6.7.1
Ik gebruik IPCop op mijn router: een distro speciaal voor dat doeleind samengesteld. Het maakt van je oude PC een router die je makkelijk via een webinterface kunt bedienen. Hij is niet bedoeld om andere dingen mee te doen: het is een erg uitgeklede distro. Maar een router dient dan ook niet om als ftpd, httpd, ... te gebruiken.quote:Op donderdag 9 september 2004 10:50 schreef Werewolf het volgende:
Welke distro moet ik nu gaan gebruiken voor mijn firewall?
Open eens een XTerm en voer daarmee de executables uit. Dan kun je zien wat er misgaat.quote:Op donderdag 9 september 2004 11:42 schreef 8op het volgende:
Deze newbee heeft een vraagje aan rihago (en een ieder ander die er verstand van heeft):
Ik heb SuSe 9.1 Personal draaien. Ik wilde FireFox 0.9.3-NL en ThunderBird 0.7.3-NL installeren. Ik heb ze uitgepakt met Ark en in een nieuwe map geinstalleerd, omdat ik niet wist in welke map dat gebruikelijk gebeurde. Alleen wanneer ik op de executables van FF en TB klik gebeurt er helemaal niets.... wat o wat doe ik fout?
Daar was ik me al bewust van maar het probleem is meer dat ik als ik tijdens het booten naar mijn scherm kijk ik een usb error zie, die gaat zo snel voorbij dat ik hem niet goed kan lezen, maar die nergens terug kan vinden ook niet in /var/log/messages.quote:Op donderdag 9 september 2004 14:41 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
Je kunt de bootlog met "dmesg" weergeven. De inhoud staat ook in /var/log/messages. Als je de precieze errors eens geeft kunnen we wellicht meer info geven.
Omdat ik niet het topic wilde verzieken heb ik daar verder niet op gereageerd. Maar een rectificatie is wel op zijn plaats. Het was gewoon een serieuze reactie , geen flame. Dat QG het hele punt ontgaat is jammer.quote:Op donderdag 2 september 2004 16:01 schreef devzero het volgende:
een topicreport ([afbeelding]) is zo gezet en ook al controleert QG ze niet vaak, hij leest ze wel (zie zn reactie op markvleth vorige topic)
Heb je http://www.vmware.com/support/esx15/doc/esx15_gos_suse80.html al geprobeerd te volgen? Is voor SuSE 8, maar ik geloof dat et ook geld voor 9 en het kan geen kwaad het eens te proberen toch?quote:Op vrijdag 10 september 2004 02:37 schreef Vision het volgende:
bij mij blijft SuSe hangen tijdens het installeren
(al 3x achter elkaar). Staat er een scherm met "press f2 for details" en als ik op f2 druk gebeurt er gewoon niets. Gek aangezien de voortgangsbalk wel nog doorloopt. Alleen vlak voordat die balk helemaal vol is (ik gok op zo'n 98-99 %) gebeurt er totaal niets meer.
Moet er wel bij zeggen dat ik het in VMware doe, misschien dat het daar aan ligt
Ik heb ondertussen de Engelse versies van TB en FF geinstalleerd.... en die doen het gewoon wel. Vreemd. Mogelijk toch wat aan de hand met de NL-versie.quote:Op donderdag 9 september 2004 14:47 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Open eens een XTerm en voer daarmee de executables uit. Dan kun je zien wat er misgaat.
Tweede optie:
Zit er geen installatiescript in de .zip / .gz? Als je allerlei dirs à la /usr, /lib, etc ziet in de archivefile zou ik het als root in / uitpakken. De directorystructuur in de archive zorgt er dan voor dat alle files op de goeie plek komen.
Bekijk de manpage:quote:Op vrijdag 10 september 2004 12:46 schreef 8op het volgende:
Maarre.... ik blijf een Newbie, he.... wat bedoel je met XTerm??
quote:DESCRIPTION
The xterm program is a terminal emulator for the X Window System. It
provides DEC VT102/VT220 (VTxxx) and Tektronix 4014 compatible termi-
nals for programs that cannot use the window system directly. If the
underlying operating system supports terminal resizing capabilities
(for example, the SIGWINCH signal in systems derived from 4.3bsd),
xterm will use the facilities to notify programs running in the window
whenever it is resized.
Ik heb een tijdje gebruik gemaakt van Gaim, maar je kunt ook gewoon in de FireFox de Online Messenger gebruiken.quote:En nog wat andere vraagjes:
- Ik heb veel MSN-vriendjes en -vriendinnetjes.Wat is het beste programma om deze contacten warm te houden? Kopete?
Antivirus: Nee, is dit uberaupt wel nodig?quote:- Heeft de gemiddelde Linux-gebruiker nog iets van een firewall of ant-virusprogramma op zijn of haar computer staan? Zo ja, welke?
Deze Noob heeft SuSe 9.3 aardig aan de praat gekregen....quote:Op vrijdag 10 september 2004 13:42 schreef Vision het volgende:
de installatie loopt nu wel verder maar opeens zie ik 4 schermen (die allemaal bijna onleesbaar zijn) ipv 1 groot scherm.
denk dat ik maar een andere distributie probeer. Zijn er nog aanraders voor ubern00b distro's?
De mening van 8op deel ik, vergeet niet dat je een VMWare videokaart hebt en niet een echte, moet je soms even ietsje anders instellen...quote:Op vrijdag 10 september 2004 13:42 schreef Vision het volgende:
de installatie loopt nu wel verder maar opeens zie ik 4 schermen (die allemaal bijna onleesbaar zijn) ipv 1 groot scherm.
denk dat ik maar een andere distributie probeer. Zijn er nog aanraders voor ubern00b distro's?
Ik heb een Ati radeon 9600 pro. Ik heb nog niet erg veel verstand van linux dus ik snap niet hoe ik het nou voor elkaar moet krijgen. Heb al gekeken in Xserver ofzoiets. Maar daar kon ik het ook niet veranderen. Wat moet ik doen.quote:(WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:2:0:1) found
(EE) No devices detected
Fatal server error:
no screens found .
Waarom zou je én Kerberos-authenticatie én secureid authenticatie tegelijkertijd gebruiken? Ik zie het nut er niet zo van in (gebruik dan bv ssh met alleen key-authenticatie en secureid), maar ik zie ook niet waarom het fout zou gaan. Wat gaat er fout? Heb je secureid of kerberos al aan de gang?quote:Op vrijdag 10 september 2004 18:47 schreef BarBaar het volgende:
Hey, loopt deze reekt nog, goed man!
Anyway.. Ik ben opzoek naar een oplossing waardoor SecurID en Kerberos met elkaar kunnen omgaan.. iemand ideeen??
Omdat ik bij een toko zit die extreme veiligheidseizen heeftquote:Op zaterdag 11 september 2004 02:17 schreef devzero het volgende:
[..]
Waarom zou je én Kerberos-authenticatie én secureid authenticatie tegelijkertijd gebruiken? Ik zie het nut er niet zo van in (gebruik dan bv ssh met alleen key-authenticatie en secureid), maar ik zie ook niet waarom het fout zou gaan. Wat gaat er fout? Heb je secureid of kerberos al aan de gang?
Ik heb nog een account op de computers van het ecmwf en voor het inloggen gebruiken ze gewoon telnet icm zo'n secureid-pasje
Ik heb inmiddels wel beide schermen aan de praat gekregen door XF86Config zelf te herschrijven.quote:Op zaterdag 11 september 2004 03:20 schreef Captain_Le_Chuck het volgende:
Ik ben nu bezig met het over zetten van mijn systemen naar SuSE Linux 9.1 prof.
Alles gaat goed (tenminste, ik snap waar ik mee bezig ben en wat ik fout doe...), maar nou vroeg ik me af of X ook 2 beeldschermen kan aansturen.
Ik gebruikte dit onder windows altijd, en dit werkt echt heerlijk.
Ik heb een GeForce FX5900XT 128MB, met een VGA en DVI uitgang.
Ik heb de NVidia drivers al geupdate voor 3D ondersteuning etc..
Het scherm dat op de VGA aansluiting zit geeft gewoon normaal beeld, maar het scherm dat op de DVI aansluiting zit geeft een raar vertekent beeld (zal wel niet helemaal goed zijn...).
bvd
quote:Op maandag 13 september 2004 07:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
mhmm.. meh
k zit nu al 2 dagen ruzie te maken met Apache en SSL support op mn FreeBSD 4.9 beest :/
volgens mij heb ik de confs en alles GOED staan maar https werkt dus niet :/
* Hiawatha ziet iets over de kop? :S
op mn win32 werkt t wel trouwens :/ alleen das lame omdat mn XP nog al es reboot :/
ik heb op mn win32 er mee zitten expirementeren tot dat goed werkte en toen op die manier met bijde configs, ik krijg ook geen fout code van apache, alleen https werkt simpel weg niet, (404)quote:Op maandag 13 september 2004 07:55 schreef Hiawatha het volgende:
[..]en nu denk je dat we je met deze info kunnen helpen? wat zegt de logfile? wat voor een foutmeldingen krijg je als je https probeert te gebruiken? zet je config eens online en plaats een link. Meer info graag, alleen "hij doet 't niet" is niet genoeg.
Waarom niet in .bashrc?quote:Op dinsdag 14 september 2004 11:14 schreef psycho83 het volgende:
Weet iemand toevallig of je bij het inloggen van een gebruiker een script uit kan voeren?
Ik wil nammelijk bij een gebruiker dat als die inlogt een aantal samba share's mounten maar alleen bij die gebruiker.
Dit moet dus een keer gebeuren dus niet met .bashrc ofzo.
Weet iemand hier iets op?
quote:Situation
You want to use movie player applications under SuSE Linux.
Procedure
Movie player applications on SuSE Linux are unable to play a number of movie file formats, especially movie DVDs. Due to patented codecs and copy protection, SuSE is not allowed to deliver full-featured movie players with the distribution.
The xine lib package is especially affected. It is missing some plug-ins, so all xine-based players (like kaffeine, totem or noatun) are also unable to play these media.
Please do not write bug reports to these projects when you are unable to play files, because this is not a bug, but a legal requirement and neither the authors nor SuSE have a chance to fix this.
Unfortunately there is, to our knowledge, no legal DVD player for Linux currently sold by anyone.
Huh? Maar Kaffeine (dat ook met Xine werkt), zegt in de foutmelding het volgende:quote:Op dinsdag 14 september 2004 23:52 schreef Hiawatha het volgende:
DE mediaspeler voor Linux: xine. Werkt prima voor DVD, DivX en overige formaten.
...en dus dit...quote:General Warning:
Warning: This version of Xine lacks support for playing DVD discs for legal reasons.
Please go to http://portal.suse.com/sdb/en/2003/09/xine_dvd.html for further details.
quote:Situation
You want to use movie player applications under SuSE Linux.
Procedure
Movie player applications on SuSE Linux are unable to play a number of movie file formats, especially movie DVDs. Due to patented codecs and copy protection, SuSE is not allowed to deliver full-featured movie players with the distribution.
The xine lib package is especially affected. It is missing some plug-ins, so all xine-based players (like kaffeine, totem or noatun) are also unable to play these media.
Please do not write bug reports to these projects when you are unable to play files, because this is not a bug, but a legal requirement and neither the authors nor SuSE have a chance to fix this.
Unfortunately there is, to our knowledge, no legal DVD player for Linux currently sold by anyone.
Precies de reden waarom je niet van die gare distro's zoals SuSE moet nemen. Als je volledige controle over je desktop wilt hebben, neem je Gentoo. Ik draai alle DVD's zonder problemen onder Linux mbv Xine. Sterke nog, het is de beste mediaspeler die ik heb/ken. Beter dan zelfs Mediaplayer van Windoos, die geeft nog wel eens problemen met sommige DVD's/DivXjes.quote:Op woensdag 15 september 2004 00:27 schreef 8op het volgende:
[..]
Huh? Maar Kaffeine (dat ook met Xine werkt), zegt in de foutmelding het volgende:
[..]
...en dus dit...
[..]
Dank je wel, Hiawatha. Ik heb SuSe nu eenmaal draaien ('t draait voor de rest prima en ik kan er prima op werken, dus dat is voor mij het belangrijkste). Mocht ik ooit nog een ander apparaat hebben en wat meer thuis zijn in Linux, dan zal ik je advies ter harte nemenquote:Op woensdag 15 september 2004 07:56 schreef Hiawatha het volgende:
[..]
Precies de reden waarom je niet van die gare distro's zoals SuSE moet nemen. Als je volledige controle over je desktop wilt hebben, neem je Gentoo. Ik draai alle DVD's zonder problemen onder Linux mbv Xine. Sterke nog, het is de beste mediaspeler die ik heb/ken. Beter dan zelfs Mediaplayer van Windoos, die geeft nog wel eens problemen met sommige DVD's/DivXjes.
Maar in jou geval: download de source direct van de xine website (zie link in mijn vorige post), compileren en runnen maar!
Ik heb een Ati radeon 9600 pro. Ik heb nog niet erg veel verstand van linux dus ik snap niet hoe ik het nou voor elkaar moet krijgen. Heb al gekeken in Xserver ofzoiets. Maar daar kon ik het ook niet veranderen. Wat moet ik doen.quote:(WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:2:0:1) found
(EE) No devices detected
Fatal server error:
no screens found .
- Ik gebruik Gaim voor IM-protocols. Werkt fijn.quote:Op vrijdag 10 september 2004 12:46 schreef 8op het volgende:
En nog wat andere vraagjes:
- Ik heb veel MSN-vriendjes en -vriendinnetjes.Wat is het beste programma om deze contacten warm te houden? Kopete?
- Heeft de gemiddelde Linux-gebruiker nog iets van een firewall of ant-virusprogramma op zijn of haar computer staan? Zo ja, welke?
Meerdere schermen onder XFree of X.org heet "Xinerama". Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar wellicht vind je meer bruikbare info als je op "Xinerama" zoekt.quote:Op zaterdag 11 september 2004 03:20 schreef Captain_Le_Chuck het volgende:
Ik ben nu bezig met het over zetten van mijn systemen naar SuSE Linux 9.1 prof.
Alles gaat goed (tenminste, ik snap waar ik mee bezig ben en wat ik fout doe...), maar nou vroeg ik me af of X ook 2 beeldschermen kan aansturen.
Ik gebruikte dit onder windows altijd, en dit werkt echt heerlijk.
Ik heb een GeForce FX5900XT 128MB, met een VGA en DVI uitgang.
Ik heb de NVidia drivers al geupdate voor 3D ondersteuning etc..
Het scherm dat op de VGA aansluiting zit geeft gewoon normaal beeld, maar het scherm dat op de DVI aansluiting zit geeft een raar vertekent beeld (zal wel niet helemaal goed zijn...).
bvd
Heb je wel het juist package geïnstalleerd? Als je versie 1.3.* gebruikt moet je "apache-ssl" installeren voor SSL-support. (dacht ik)quote:Op maandag 13 september 2004 07:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
mhmm.. meh
k zit nu al 2 dagen ruzie te maken met Apache en SSL support op mn FreeBSD 4.9 beest :/
volgens mij heb ik de confs en alles GOED staan maar https werkt dus niet :/
* Ou-Tannu ziet iets over de kop? :S
op mn win32 werkt t wel trouwens :/ alleen das lame omdat mn XP nog al es reboot :/
Niemand?quote:Op woensdag 15 september 2004 15:03 schreef FREAKY_ME het volgende:
heeft een van jullie ervaring met freeradius? Ik wil hier eens naar gaan kijken voor mijn wifi accesspoint.
Potdikkie mensen, als jullie meer info nodig hebben dan moeten jullie het gewoon vragen hequote:
Dunno. Wat stel jij dan voor?quote:Op donderdag 16 september 2004 08:44 schreef LintuxCx het volgende:
Waarom zou je dat in vredesnaam op NetBSD willen doen?
NetBSD op een wasmachine of ouwe VAX draaien lijkt me wel interessant, maar op x86 heb je zo veel betere alternatieven...
quote:/dev/sda /stuff/usbstickie vfat user,noauto,uid=fubar,gid=users,sync 0 0
Zover was ik ook nog wel gekomen, alleen voor Xinerama moeten er werkelijk 2 video adapters geinstalleerd zijn.quote:Op woensdag 15 september 2004 17:31 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
Meerdere schermen onder XFree of X.org heet "Xinerama". Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar wellicht vind je meer bruikbare info als je op "Xinerama" zoekt.
[..]
Ik draai met veel plezier freebsd en hoop over een tijdje ook netbsd te gaan draaien op een server. Ik zie het probleem niet; wat is er mis met netbsd wat wel in de betere alternatieven zit? ik neem niet aan dat je solaris x86 of suse bedoeltquote:Op donderdag 16 september 2004 08:44 schreef LintuxCx het volgende:
Waarom zou je dat in vredesnaam op NetBSD willen doen?
NetBSD op een wasmachine of ouwe VAX draaien lijkt me wel interessant, maar op x86 heb je zo veel betere alternatieven...
Als aanvulling op fubar, je kunt ook de umask mount-optie gebruiken, bv icm gid= Bijvoorbeeld een group dos en iedereen die bij die mp3 moet kunnen in die groep.quote:Op donderdag 16 september 2004 10:32 schreef Pietjuh het volgende:
Ik heb mijn oude fat schijf waar nog een hele zooi mp3's opstonden gemount naar de directory /fat-d
Nu heb ik echter alleen als root de rechten om in die directory te komen.
.bashrc wordt toch elke keer uitgevoerd als je shell opent?quote:Op dinsdag 14 september 2004 18:03 schreef BarBaar het volgende:
[..]
Waarom niet in .bashrc?
zetten opdat elke user nano als standaardeditor in FreeBSD heeft? Ik heb het ondertussen in ~/.bashrc, /etc/profile en ~/.profile staan maar FreeBSD trekt er zich geen reet van aan!quote:export EDITOR="/usr/local/bin/nano"
man bashquote:Op donderdag 16 september 2004 15:24 schreef psycho83 het volgende:
.bashrc wordt toch elke keer uitgevoerd als je shell opent?
quote:FILES
/bin/bash The bash executable
/etc/profile The systemwide initialization file, executed for login shells
~/.bash_profile The personal initialization file, executed for login shells
~/.bashrc The individual per-interactive-shell startup file
~/.bash_logout The individual login shell cleanup file, executed when a login shell exits
En je weet zeker dat je bash als shell hebt? Standaard gebuikt freebsd de oude bourne shell en csh. (Hoewel sh ook gewoon .profile gebruikt, maar dan alleen voor een login shell).quote:Op donderdag 16 september 2004 15:38 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Waar moet ik
[..]
zetten opdat elke user nano als standaardeditor in FreeBSD heeft? Ik heb het ondertussen in ~/.bashrc, /etc/profile en ~/.profile staan maar FreeBSD trekt er zich geen reet van aan!
Was een retorische vraag,quote:Op donderdag 16 september 2004 15:41 schreef devzero het volgende:
[..]
man bash
[..]
Wat ik bedoelde was: lees de man pagina. ~/.bash_profile wordt uitgevoerd als de gebruiker een login shell start (bv bij inloggen). Je kunt natuurlijk een erg simpel scriptje maken wat test of de shares al zijn gemount en ze dan eventueel mount. Maar waarom gebruik je niet gewoon auto-mount dan hoef je ook niet te kloten met het unmounten van de sharesquote:Op donderdag 16 september 2004 15:51 schreef psycho83 het volgende:
[..]
Was een retorische vraag,
maar weet nogsteeds hoe ik bij het inloggen (gebeurd 19 van de 20 keer in X) mijn samba shares gemount krijg. Is er niet een soort rc.d voor een gebruiker?
Of moet ik hiervoor bij de guru's van tweakers zijn?![]()
Kun je niet de .bash_logout file gebruiken dan (ik val hier een beetje middenin). Ik weet niet of die in x ook werkt.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:02 schreef devzero het volgende:
edit: als er alleen maar wordt ingelogd met X, dan kun je ook denken aan een oplossing met iets als .xsession, alleen zit je dan nog steeds met het unmounten bij uitloggen.
En het belangrijkste is dat csh het export-commando niet kent. Volgens mij ging dat met setenv, maar dat moet 'ie even uitzoeken....quote:Op donderdag 16 september 2004 15:48 schreef devzero het volgende:
En je weet zeker dat je bash als shell hebt? Standaard gebuikt freebsd de oude bourne shell en csh. (Hoewel sh ook gewoon .profile gebruikt, maar dan alleen voor een login shell).
Het probleem is dat je meerdere login shells kunt hebben, en je niet bij het einde van de eerste login shell de share wordt geumount. Ik weet btw ook niet of de shell in een xterm een login shell is.quote:Op donderdag 16 september 2004 16:22 schreef FREAKY_ME het volgende:
Kun je niet de .bash_logout file gebruiken dan (ik val hier een beetje middenin). Ik weet niet of die in x ook werkt.
PS1 is ook de variabele voor de (oude) bourne shell. als je echo $SHELL doet, krijg je dan /bin/sh of /bin/bash?quote:Op donderdag 16 september 2004 18:34 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik weet zeker dat ik Bash gebruik: in .bashrc staat een mooie PS1 export om een fijne prompt te krijgen.
Thnx man ik ga naar die .xsession kijkenquote:Op donderdag 16 september 2004 16:02 schreef devzero het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde was: lees de man pagina. ~/.bash_profile wordt uitgevoerd als de gebruiker een login shell start (bv bij inloggen). Je kunt natuurlijk een erg simpel scriptje maken wat test of de shares al zijn gemount en ze dan eventueel mount. Maar waarom gebruik je niet gewoon auto-mount dan hoef je ook niet te kloten met het unmounten van de shares
GoT: krijg je direct een UTFS+slotje![]()
edit: als er alleen maar wordt ingelogd met X, dan kun je ook denken aan een oplossing met iets als .xsession, alleen zit je dan nog steeds met het unmounten bij uitloggen.
En als je het echt mooi wilt doen, gebruik je PAM....quote:Op donderdag 16 september 2004 16:02 schreef devzero het volgende:
[..]
Wat ik bedoelde was: lees de man pagina. ~/.bash_profile wordt uitgevoerd als de gebruiker een login shell start (bv bij inloggen). Je kunt natuurlijk een erg simpel scriptje maken wat test of de shares al zijn gemount en ze dan eventueel mount. Maar waarom gebruik je niet gewoon auto-mount dan hoef je ook niet te kloten met het unmounten van de shares
GoT: krijg je direct een UTFS+slotje![]()
Ik zie dat je inmiddels al met OpenBSD aan de slag bent gegaan?quote:Op donderdag 16 september 2004 10:29 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Dunno. Wat stel jij dan voor?
Als je alleen maar MRTG plaatjes wil laten zien, kun je dan niet een light-weight web-server als hiawatha (idd van hiawatha) draaien? Apache schijn je te kunnen gebruiken als proxy ja, maar ik heb nog nooit problemen gehad met squid.quote:Op dinsdag 21 september 2004 18:21 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik heb gezien dat Apache ook als HTTP-proxy te gebruiken is. Is dat wat? Ik zou namelijk ook graag MRTG of iets dergelijks willen gebruiken om op het LAN statistieken van de router te kunnen tonen.
Ik heb geen idee... Maar heb je het al met verschillende gebruikers geprobeerd? Dan kan je kijken of het aan de PC of aan de user ligt...quote:Op woensdag 22 september 2004 08:54 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb een probleempje met mijn RedHat 9 / KDE.
Verschillende programma's, waaronder mijn Konqueror geven de iconenbar
niet goed meer weer.
[afbeelding]
Een bekend probleem?
Iemand enig idee? Niet dat het van levensbelang is, maar ik vind het wel interessant om te weten te komen...quote:Op woensdag 22 september 2004 11:22 schreef whoops het volgende:
Ik ben bezig mijn GRUB bootloader te voorzien van een splashimage. Aangezien ik geen X draai op de betreffende server vroeg ik me af of het mogelijk is deze plaatjes (.xpm.gz) vanaf de console te bekijken? Ik heb fysieke toegang tot de Pc.
Geen flauw idee, maar heb je al eens gezocht op svgalib?quote:Op donderdag 23 september 2004 13:23 schreef whoops het volgende:
Iemand enig idee? Niet dat het van levensbelang is, maar ik vind het wel interessant om te weten te komen...
hey cool, thanx voor de tip, ik heb zojuist het programma zgv gevonden (http://www.svgalib.org/rus/zgv/), die kan aan de hand van svgalib xpm's weergeven... er is zelfs een debian package van...quote:Op donderdag 23 september 2004 15:48 schreef devzero het volgende:
[..]
Geen flauw idee, maar heb je al eens gezocht op svgalib?
Het zou kunnen zijn dat je bak eerst een verbinding via IPv6 wil opzetten. Ik heb een vergelijkbare time-out als ik via apt-get mijn software wil installeren bij een Debian - Unstable installatie.quote:Op zondag 26 september 2004 17:49 schreef Nachezbaernon het volgende:
Vraagje, ik draai op mijn laptop een op de hd geinstalleerde versie van Knoppix. Draait allemaal als een zonnetje, op een ding na.
Als ik via Konqueror, Mozilla of Firefox een site probeer te benaderen, duurt het erg lang om de site op te halen. Een ping naar de site die ik probeer te bereiken gaat binnen enkele 100ste seconde. Als de site via de browsers binnen is kan ik binnen no-time binnen de site navigeren, maar zodra ik een andere site wil benaderen duurt het weer eeuwen voordat ie binnen is.
Iemand een idee hoe ik de traagheid kan verhelpen? Of waar ik naar op zoek moet gaan?
Beetje rondgekeken op inet, dit zou idd goed kunnen.quote:Op zondag 26 september 2004 18:27 schreef whoops het volgende:
[..]
Het zou kunnen zijn dat je bak eerst een verbinding via IPv6 wil opzetten. Ik heb een vergelijkbare time-out als ik via apt-get mijn software wil installeren bij een Debian - Unstable installatie.
Hoe kan je dit testen:
- Open een root-console
- Draai 'apt-get update' zonder de quotes
als het goed is worden nu de nieuwste lijsten met packages opgehaald. Als hij nu bij de eerste hit erg lang wacht en een adres in de IPv6 notatie opent (bijvoorbeeld 3ffe:0501:0008:0000:0260:97ff:fe40:efab), zou dit wel eens het probleem kunnen zijn...
Als ik dit wil doen krijg ik:quote:Op zondag 26 september 2004 22:30 schreef LintuxCx het volgende:
Probeer eens in een rootshell:
# ip -6 ro del default
Als het goed is gaat 'ie dan niet via IPv6 proberen te connecten.
[edit] Al zou er eigenlijk überhaupt geen IPv6 default route mogen zijn... Misschien moet je wat specifieker zijn met het verwijderen ook. Wat krijg je als je "ip -6 ro" doet? (Daar hoef je geen root voor te zijn BTW...)
Bah, wat ouderwets. Moet je het met het commando route doen...quote:Op maandag 27 september 2004 00:33 schreef whoops het volgende:
-su: ip: command not found
Goed, dit programma werkte prima, alleen had ik er effe niet aan gedacht dat de XPM's met GZ gecomprimeerd waren... Na het uitpakken van de bestanden kon ik ze dus fijn via de console bewonderen...quote:Op vrijdag 24 september 2004 01:25 schreef whoops het volgende:
[..]
hey cool, thanx voor de tip, ik heb zojuist het programma zgv gevonden (http://www.svgalib.org/rus/zgv/), die kan aan de hand van svgalib xpm's weergeven... er is zelfs een debian package van...
maandag op m'n werk probeer ik het direct effe!
Dan krijg ik:quote:Op maandag 27 september 2004 09:11 schreef LintuxCx het volgende:
route -A inet6
Dat IPv6 staat in ieder geval goed uit op mijn bakken...quote:/proc/net/ipv6_route: No such file or directory
INET6 (IPv6) not configured in this system.
Staan er toevallig nog IPv6 entries in je /etc/hosts ?quote:Op maandag 27 september 2004 10:09 schreef Nachezbaernon het volgende:
Gaat nog steeds traag. Onderstaande gedaan:
root@nielslaptop:~# ip -6 ro
fe80::/64 dev eth0 metric 256 mtu 1500 advmss 1440 metric10 64
ff00::/8 dev eth0 metric 256 mtu 1500 advmss 1440 metric10 1
default dev eth0 proto kernel metric 256 mtu 1500 advmss 1440 metric10 64
unreachable default dev lo proto none metric -1 error -101 metric10 255
root@nielslaptop:~# ip -6 ro del default
root@nielslaptop:~# route -A inet6
Kernel IPv6 routing table
Destination Next Hop Flags Metric Ref Use Iface
::1/128 :: U 0 0 0 lo
fe80::20d:88ff:fe2a:5ebd/128 :: U 0 0 0 lo
fe80::/64 :: U 256 0 0 eth0
ff00::/8 :: U 256 0 0 eth0
root@nielslaptop:~# route -A inet6 del default
SIOCDELRT: No such process
Het kan misschien helpen om deze entries allemaal uit te commenten, maargoed ik weet niet of dat er echt iets mee te maken heeft... You can at least try...quote:# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
# (added automatically by netbase upgrade)
::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
tarquote:Op dinsdag 28 september 2004 11:47 schreef Steve-O het volgende:
ah leuk topic.
Vraag
Hoe kan ik me users back-uppen in suse![]()
Als ipv6-lookups het probleem is, dan zullen de queries nog steeds gedaan worden. fe00 en ff00 entries uit je host file halen is ongeveer het zelfde als 127 addressen uitcommentarierenquote:Op dinsdag 28 september 2004 11:44 schreef whoops het volgende:
Staan er toevallig nog IPv6 entries in je /etc/hosts ?
Wat staat er in je resolv.conf? Het lijkt me wel een dns probleem, maar niet ipv6 gerelateerd.quote:Op zondag 26 september 2004 17:49 schreef Nachezbaernon het volgende:
Als ik via Konqueror, Mozilla of Firefox een site probeer te benaderen, duurt het erg lang om de site op te halen. Een ping naar de site die ik probeer te bereiken gaat binnen enkele 100ste seconde. Als de site via de browsers binnen is kan ik binnen no-time binnen de site navigeren, maar zodra ik een andere site wil benaderen duurt het weer eeuwen voordat ie binnen is.
Hehe, oké dat zal dus niet de oorzaak zijn...quote:Op dinsdag 28 september 2004 12:19 schreef devzero het volgende:
[..]
Als ipv6-lookups het probleem is, dan zullen de queries nog steeds gedaan worden. fe00 en ff00 entries uit je host file halen is ongeveer het zelfde als 127 addressen uitcommentarieren
Het is idd een dns probleem.quote:Op dinsdag 28 september 2004 12:21 schreef devzero het volgende:
[..]
Wat staat er in je resolv.conf? Het lijkt me wel een dns probleem, maar niet ipv6 gerelateerd.
Dit probleem heb ik ook als ik een bak in mijn thuisnetwerk een statisch IP geef, hij krijgt ze dan niet van de DHCP-server... Is er niet een methode om de instellingen van resolv.conf vast te zetten?quote:Op dinsdag 28 september 2004 21:00 schreef ToBe het volgende:
[..]
Enige vervelende is nu dat ik steeds een copy van een goede resolv.conf over degene heen moet zetten die bij boot steeds gemaakt wordt. Ff een scriptje voor schrijven.
cool...quote:Op woensdag 29 september 2004 14:45 schreef smoking2000 het volgende:
In de configuratie van je dhcp client kan je over het algemeen de settings van de dhcp server overrulen.
Als je als dhcp client, dhclient gebruikt kun je dit in /etc/dhclient.conf instellen dmv de supersede optie
bv:
[code]
supersede domain-name-servers <ip dns server 1> , <ip dns server 2>
[/code]
of je kunt je dhcpclient configgen om slecht de info op te halen uit de dhcp server wat je nodig hebt dmv de request optie
bv:
[code]
request subnet-mask, broadcast-address, time-offset, routers, domain-name, host-name;
[/code]
Kijk eens hier: http://www.linux-on-laptops.com/quote:Op woensdag 29 september 2004 21:36 schreef hr15 het volgende:
Ik zit met een rpobleem op mijn laptop, een Acer Travelmate 800.
Ik heb daar al rondgekeken en een echte tip heb ik daar niet kunnen vinden (meestal zeggen ze dat ze Wlan nog moeten bekijken...)quote:Op donderdag 30 september 2004 08:18 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Kijk eens hier: http://www.linux-on-laptops.com/
Misschien vind je daar iets wat je kunt gebruiken...
Hrmm...quote:Op woensdag 6 oktober 2004 14:29 schreef Roellio het volgende:
./ircstats: error while loading shared libraries: libc.so.6: failed to map segment from shared object: Cannot allocate memory
Wie o wie?
tar cvf bekkupnaam.tar /Pad/naar/betreffende/dirquote:Op woensdag 6 oktober 2004 17:25 schreef Steve-O het volgende:
hoe moet ik Dat tar commando gebruiken in Suse
heb geen idee hoe die command line werkt
wil een back-up maken van een map en ergens op het netwerk tiefen .
thnxquote:Op woensdag 6 oktober 2004 18:41 schreef sooty het volgende:
[..]
tar cvf bekkupnaam.tar /Pad/naar/betreffende/dir
"het netwerk" is nogal een breed begrip.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 18:51 schreef Steve-O het volgende:
[..]
thnxmaar hoe tief ik het op het netwerk ?
op de back-up partitie van een windows 2000 serverquote:Op woensdag 6 oktober 2004 19:06 schreef sooty het volgende:
[..]
"het netwerk" is nogal een breed begrip.Meer info graag.
Vanaf die windows-bak met ftp ophalen van die suse-bak. Dat lijkt mij de simpelste oplossing.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 19:29 schreef Steve-O het volgende:
[..]
op de back-up partitie van een windows 2000 server
probeer eens gewoon amsn in een shell in te tikken...quote:Op donderdag 7 oktober 2004 17:35 schreef KeessieX het volgende:
Hey mensen, ik heb net redhat 9 aan de praat gekregen, voor et eerst ook internet en videokaart aan de praat gekregen... Nu een egte n00b vraag, ik heb amsn geinstalleerd maar waar zet ie deze neer, want ik kan em niet vindenIemand wa tips...
U the man!!!quote:Op donderdag 7 oktober 2004 17:41 schreef BarBaar het volgende:
[..]
probeer eens gewoon amsn in een shell in te tikken...
Je bedoelt vast "use the man!!"quote:Op donderdag 7 oktober 2004 17:53 schreef KeessieX het volgende:
[..]
U the man!!!
Windosw + mandrake 9.2 boot problemenquote:Op zaterdag 9 oktober 2004 13:14 schreef SHERMAN het volgende:
Om een bootloader te maken voor windows en linux moet je in lilo komen, en om in lilo te komen moet je in linux komen. Maar hoe kom ik in linux als er meteen WInXP word opgestart
Een floppy image van Mandrake mirror downloaden, de README volgen (and type "F1" then "rescue" at boot time.), vanuit de "rescue" shell je root partitie mounten (ws iets als [i]mount /dev/hdb3 /mnt), hopen dat je een "grafische" editor als vi hebt en dan lilo.conf aanpassen/lilo draaien om je mbr te zettenquote:Op zaterdag 9 oktober 2004 13:14 schreef SHERMAN het volgende:
Om een bootloader te maken voor windows en linux moet je in lilo komen, en om in lilo te komen moet je in linux komen. Maar hoe kom ik in linux als er meteen WInXP word opgestart
quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 23:41 schreef devzero het volgende:
[..]
Een floppy image van Mandrake mirror downloaden, de README volgen (and type "F1" then "rescue" at boot time.), vanuit de "rescue" shell je root partitie mounten (ws iets als [i]mount /dev/hdb3 /mnt), hopen dat je een "grafische" editor als vi hebt en dan lilo.conf aanpassen/lilo draaien om je mbr te zetten![]()
Denk er aan dat, aangezien je vanaf de 2de disk wil booten, je zult moeten "chain-loaden", zie de lilo man/info lilo.
Verder betekent de lilo-fout '99": invalid second stage index sector (zoek maar op internet)
Ok, ik doe een gokje:quote:Op zondag 10 oktober 2004 21:36 schreef Markster het volgende:
Het probleem is dat ik niet precies welke hd wat is, en wat ik dus in dat bestand moet invullen.
Waarom wil je 8.2?quote:Op maandag 11 oktober 2004 22:41 schreef Steve-O het volgende:
Waarom ken ik nou nergens een fatsoenlijk FTP vinden om suse 8.2 te lurken!
Owhja.. school. die leren je altijd oude dingenquote:Op maandag 11 oktober 2004 22:52 schreef Steve-O het volgende:
moet voor op school ..
bittorent kan ik alleen 9.. vinden
SuSE's eigen FTP al geprobeerd? (ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.2/)quote:Op maandag 11 oktober 2004 22:41 schreef Steve-O het volgende:
Waarom ken ik nou nergens een fatsoenlijk FTP vinden om suse 8.2 te lurken!
Misschien heeft dat windows laden dan iets met chainloader te maken? Ik heb windows nooit met grub/lilo geladen en zal dat voorlopig ook niet meer doenquote:Op maandag 11 oktober 2004 21:38 schreef Markster het volgende:
okay, linux wil nu, maar windows nog niet. Hij staat op hd0,0.
Ikk ijk hier zo nog even na, eerst nog een ander vraagje over de portage/emerge ding.
(...)
Is dat normaal dat het zo lang duurt??
Niet dat ik weet, maar je kunt iig ook gewoon in sendmail.cf een tweede virtusertable opgeven voor zover ik weet. Moet je alleen eerst de zwarte magie van sendmail.cf zien te doorgronden. Al gaat dat een stuk makkelijker als je weet hoe je zo'n file uit sendmail.mc kunt genereren.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 23:03 schreef rihago het volgende:
is het mogelijk in de virtusertable van sendmail om een include file toe te voegen
Dat dacht ik vroeger ook altijd, maar als je ziet hoe veel tweakertjes Gentoo draaien ... doen ze het meer om cool te lijken volgens mij.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 18:51 schreef semi-chump het volgende:
Je neemt toch Gentoo voor de ervaring neem ik aan
zet dit eens in de grub.conf om windows te laden:quote:Op maandag 11 oktober 2004 21:38 schreef Markster het volgende:
okay, linux wil nu, maar windows nog niet. Hij staat op hd0,0.
Ikk ijk hier zo nog even na, eerst nog een ander vraagje over de portage/emerge ding.
Mijn probleem is namelijk dat het echt gigantisch lang duurt als ik emerge "programmanaam" gebruikt. Gister gnome, duurt van 11 savonds tot 5 uur snachts!
vandaag, Openoffice.org, 4 uur aangezet, nu nog steeeds bezig
Is dat normaal dat het zo lang duurt??
Oke....kan ik niet Mandrake eraf flikkeren en dna opnieuw installeren ofzoquote:Op zaterdag 9 oktober 2004 23:41 schreef devzero het volgende:
[..]
Een floppy image van Mandrake mirror downloaden, de README volgen (and type "F1" then "rescue" at boot time.), vanuit de "rescue" shell je root partitie mounten (ws iets als [i]mount /dev/hdb3 /mnt), hopen dat je een "grafische" editor als vi hebt en dan lilo.conf aanpassen/lilo draaien om je mbr te zetten![]()
Denk er aan dat, aangezien je vanaf de 2de disk wil booten, je zult moeten "chain-loaden", zie de lilo man/info lilo.
Verder betekent de lilo-fout '99": invalid second stage index sector (zoek maar op internet)
Heb je Dovecot al geprobeerd toevallig? Vond het erg makkelijk werkend te krijgen en dat het "secure" is, is mooi meegenomen.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 17:04 schreef rihago het volgende:
EDIT:
of heeft iemand een (niet al te uitgebreide) HOWTO voor een ander IMAP server
Bij de andere scan (http://www.dslreports.com/scan) geeft ie voor TCP packets aan "No response packet was received", maar voor UDP "We received a response packet that no service is available".quote:Notice!, your natted (or real) IP address is XXX.XXX.XXX.XXX. This information can be used to track your activities. I should not be able to obtain this information if your security is properly configured!
Toen ik een klein jaartje geleden Dovecot probeerde heeft 'ie meteen een grote mail van mij in mijn drafts/postponed folder om zeep geholpen. Ik hoop dat 'ie dat nu niet zo vaak meer doet.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 23:11 schreef EvilPlatypus het volgende:
Heb je Dovecot al geprobeerd toevallig? Vond het erg makkelijk werkend te krijgen en dat het "secure" is, is mooi meegenomen.
Nog nooit last van gehad, ook niet van klanten, maar garanties geeft ik je uiteraard nietquote:Op donderdag 14 oktober 2004 08:56 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Toen ik een klein jaartje geleden Dovecot probeerde heeft 'ie meteen een grote mail van mij in mijn drafts/postponed folder om zeep geholpen. Ik hoop dat 'ie dat nu niet zo vaak meer doet.
Weet niet zo uit me hoofd of het op het firewall kan. Maar ope je webserver kan het zeker..quote:Op donderdag 14 oktober 2004 14:40 schreef Werewolf het volgende:
Ik wil m.b.v. mijn firewall een overzicht maken van de websites die bezocht worden en hoe vaak. Als ik m.b.v. tcpdump ga dumpen op DNS requests, krijg ik bij elke site erg veel regels informatie en ik wil eigenlijk alleen maar weten dat die site is bezocht en hoe vaak.
Is dit mogelijk?
Wat wil je weten? Het aantal tcp-pakketjes wat je uitwisselt met een website? 1 groot plaatje en je hebt een hoop hitsquote:Op donderdag 14 oktober 2004 14:40 schreef Werewolf het volgende:
Ik wil m.b.v. mijn firewall een overzicht maken van de websites die bezocht worden en hoe vaak. Als ik m.b.v. tcpdump ga dumpen op DNS requests, krijg ik bij elke site erg veel regels informatie en ik wil eigenlijk alleen maar weten dat die site is bezocht en hoe vaak.
Is dit mogelijk?
Precies, dat laatste wil ik weten...quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 11:05 schreef devzero het volgende:
[..]
Wat wil je weten? Het aantal tcp-pakketjes wat je uitwisselt met een website? 1 groot plaatje en je hebt een hoop hitsKun je geen web-proxy gebruiken en dan de request-logfiles analyseren?
ik neem aan dat je niet je eigen webserver bedoelt, maar de serveres die vanaf je netwerk worden bezocht
Hrmmm, xmms speelt hier nog gewoon MP3 af hoor. Draai jij misschien Debian unstable? Dan hangt mij, als testing gebruiker, nog wat boven het hoofd misschien...quote:Op donderdag 21 oktober 2004 18:43 schreef Roellio het volgende:
Ehm... hoe speel ik mp3' tjes af in linux? Of liever gezegd... met welk programma?
xmms kan het niet meer i.v.m. patenten ofzo
Ah, okay, dacht dat je Debian user was. Zou ook wel logisch zijn aangezien Debian nog het vaakst moeilijk doet over patenten en licenses en soms maar al te graag nuttige stukjes software om dat soort redenen dropt.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 19:22 schreef Roellio het volgende:
Ik draai redhat9
iso's kan je gewoon mounten met de -o loop parameterquote:Op donderdag 21 oktober 2004 19:02 schreef Markster het volgende:
Ik zoek een programma zoals daemon tools. Dus eentje die niet alleen bin en cua files kan mounten, maar ook ISO en eventueel ccd.
Iemand?
Heb gentoo met KDE 3.2
ah, ik zag het, alleen lukt het niet helemaal, maar goed morgen weer een dag.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 21:22 schreef BarBaar het volgende:
[..]
iso's kan je gewoon mounten met de -o loop parameter
Waarom zou je dat met tcpdump of op je firewall loggen? Bind/named heeft gewoon een log-functie hoorquote:Op zaterdag 16 oktober 2004 21:59 schreef Werewolf het volgende:
Precies, dat laatste wil ik weten...
Als ik zelf de DNS requests ga loggen op de firewall zelf met TCPDump, dan krijg ik ook een hoop troep...
Useless Use of Catquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 08:08 schreef TimberWolf het volgende:
cat /var/log/named.log | awk '{print $9}' | sort -u
Het kan vast mooier, maar dit is nog wel te volgen voor de newbiequote:Op vrijdag 22 oktober 2004 09:05 schreef LintuxCx het volgende:
Useless Use of Cat
Oeps, sort -u kende ik weer niet.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 09:33 schreef TimberWolf het volgende:
Het kan vast mooier, maar dit is nog wel te volgen voor de newbieMaar 'awk '{print $9}' /var/log/named.log | sort -u' zou idd ook nog kunnen. Langer kan natuurlijk ook. 'cat /var/log/named.log | awk '{print $9]' | sort | uniq' ofzo
Meerdere wegen naar Rome enzo.
Ik gebruik eigenlijk nooit -u. Als ik het "uniek" wil hebben, wil ik vaak ook tellen en gebruik ik iets als sort | uniq -cquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 10:20 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
Oeps, sort -u kende ik weer niet.
Je kunt ook naar file loggen ipv syslog. En waarom gebruik je geen category "resolver"? of is dat alleen bind9 (wat is eigenlijk het verschil tussen category resolver en queries?)quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 08:08 schreef TimberWolf het volgende:
Waarom zou je dat met tcpdump of op je firewall loggen? Bind/named heeft gewoon een log-functie hoorEn dan is het zo simpel als 'cat /var/log/named.log | awk '{print $9}' | sort -u', of iets in die richting.
Alsa geinstalleerd? Als redhat dat gebruikt iig, neem aan van wel.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 11:39 schreef Roellio het volgende:
Kon audio niet openen:
Gelieve te controleren dat:
1. Je de juiste invoerplug hebt geselecteerd
2. Geen ander programma de geluidskaart blokkeert
3. De geluidskaart correct is ingesteld
1: ?
2: nee
3: ja
sort -u | wc -lquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 11:21 schreef devzero het volgende:
[..]
Ik gebruik eigenlijk nooit -u. Als ik het "uniek" wil hebben, wil ik vaak ook tellen en gebruik ik iets als sort | uniq -c
Dat idee kreeg ik niet uit mijn manpages. Overigens gaat het natuurlijk wel naar file, logfacility local2 eindigd bij mij namelijk in een bestandquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 11:30 schreef devzero het volgende:
Je kunt ook naar file loggen ipv syslog.
Mijn Bind heeft, weer volgens man named.conf geen resolver category. En het verschil? Geen ideequote:En waarom gebruik je geen category "resolver"? of is dat alleen bind9 (wat is eigenlijk het verschil tussen category resolver en queries?)
Bij mijn bind9 installatie zat een hele stapel html-documentatie.quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 13:03 schreef TimberWolf het volgende:
Mijn Bind heeft, weer volgens man named.conf geen resolver category. En het verschil? Geen idee
IDE? Op welk device zitten je drives; bv is cdrom een link naar hdc en cdrw naar hdd en klopt dat? Kun je met de hand mounten mount /dev/hdc /mnt/cdrom -o ro?quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 13:52 schreef Markster het volgende:
/dev/cdrom /mnt/cdrom
/dev/cdrw /mnt/cdrw
Als er geen "uninstall" in de makefile zit, niet. Kijken wat make install voor files installeert en dan met de hand verwijderenquote:Hoe kan je programma's deinstalleren?
Dus programma' sdie je met [configure, make && make install] gecompileerd hebt?
Jah, bij de mijne ook, maar als ik het niet in de manpage kan vinden doe ik vaak de moeite nietquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 14:00 schreef devzero het volgende:
[..]
Bij mijn bind9 installatie zat een hele stapel html-documentatie.
wablief?quote:Op vrijdag 22 oktober 2004 14:06 schreef devzero het volgende:
[..]
IDE? Op welk device zitten je drives; bv is cdrom een link naar hdc en cdrw naar hdd en klopt dat? Kun je met de hand mounten mount /dev/hdc /mnt/cdrom -o ro?
[..]
Als er geen "uninstall" in de makefile zit, niet. Kijken wat make install voor files installeert en dan met de hand verwijderen![]()
Ja dat bedoel ik, alleen dan niet zo duidelijkquote:Op vrijdag 22 oktober 2004 14:46 schreef Markster het volgende:
wablief?
neem aan dat je dit bedoelt:
IDE channel 0 = Pimairy HD, Secondairy = dvd
IDE channel 1 = Primairy HD, Secondairy = cdrw
Ja, ik beantwoord meijn eigen vragen wel weer!quote:Op donderdag 21 oktober 2004 17:53 schreef BarBaar het volgende:
Hoe zet ik mdk 10.1 community in de goeie timezone? mbv KDE (mandrake control center) wil niet werken... Nu las ik dat normaalgesproken /etc/localtime een symbolic link is naar de juist timezone (ergens op je systeem).. maar bij mij is dat een binairy file.. iedeen?
Bravo.quote:Op zondag 24 oktober 2004 11:46 schreef BarBaar het volgende:
cp /usr/share/timezone/Europe/Amsterdam /etc/localtime (of iets dat daar erg op lijkt)..
Weetje? Ik zou het echt niet wetenquote:Op zaterdag 23 oktober 2004 22:51 schreef devzero het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik, alleen dan niet zo duidelijkDus is /dev/cdrw een link naar /dev/hdd (of het zelfde device-node als hdd)?
Inderdaad /dev/cdrom enzo zijn maar links (kijk maar met ls -l /dev/cdrom)quote:Op zondag 24 oktober 2004 14:50 schreef Markster het volgende:
-edit-
Ik heb hem nu gemount met "mount /dev/hdd /mnt/cdrw" En dat werkt wel. Ik had gewoon de goede hardwarenaam nodig zeg maar. Bedankt
Mwa, zou ik me niet zo veel van aantrekken. Met mijn mindere kaartje kom ik rond de 1800 maar de games lopen ook 100% (op Doom 3 na dan).quote:Op zondag 24 oktober 2004 17:03 schreef Markster het volgende:
Volgens mij zit mijn performace ver beneden peil.
(...)
Quake werkt wel supervloeiend, maar waarom is mijn glxgears score dan zo laag?
dma staat bij mij ook aan, dat scheelde wel. (eerst 5mb/s lezen en nu 40mb/squote:Op zondag 24 oktober 2004 20:06 schreef semi-chump het volgende:
[..]
Mwa, zou ik me niet zo veel van aantrekken. Met mijn mindere kaartje kom ik rond de 1800 maar de games lopen ook 100% (op Doom 3 na dan).
Iemand maakt ook nog een opmerking over dma van je hd dat uit kan maken, bij mij staat dat aan.
Ik ben altijd root, heb geen andere gebruikers.quote:Op zondag 24 oktober 2004 20:22 schreef semi-chump het volgende:
Hmmm probeer anders eens als root hetzelfde, maakte bij verbazend veel uit (dubbel zoveel fps?!)
Nu heb ik ook /dev/misc/agpgart gechmod met a+rw en ook dit lijkt voor 3d spul te helpen.![]()
En dan ook nog zo'n reactie...quote:Op maandag 25 oktober 2004 15:37 schreef Markster het volgende:
Sorry hoor, maar wat is er dan zo verschillend tussen 'administrator' van windows, en root van linux?quote:Op maandag 25 oktober 2004 16:01 schreef LintuxCx het volgende:
[..]
En dan ook nog zo'n reactie...
De scheiding tussen root en lusers is er niet voor niks hoor. En is er ook zeker niet om je te pesten ofzo...
Dat in de Linux wereld de meeste mensen het belang van de scheiding tussen root en lusers begrijpen.quote:Op maandag 25 oktober 2004 16:32 schreef Markster het volgende:
Sorry hoor, maar wat is er dan zo verschillend tussen 'administrator' van windows, en root van linux?
Als je niet als root gaat werken gebeuren ze iig nooit.quote:Op maandag 25 oktober 2004 17:21 schreef Markster het volgende:
Ik vraag me alleen af hoe snel zulke dingen die jij opnoemt gebeuren.
Als je een 'normale' installatie hebt gedaan worden X en KDE (en Gnome?) mee geinstalleerd. Dan zou je gui al moeten werken.quote:Op maandag 25 oktober 2004 18:13 schreef Steve-O het volgende:
ok net suse 9.1 geinstaleerd maar hoe pleur ik er een grafische shel op
Het gebuert.. mij laatst nog. Ik zag laatst 3 bestandne in / staan, en wilde die even weghalen (geen idee hoe ze er kwam, maargoed).. en perongeluk tikte ik rm -rf la * ipv rm -rf la*... En ja, daar ign eerst /bin en daarna nog wat meuk.. gevolg was dat ik opnieuw kon gaan installeren...quote:Op maandag 25 oktober 2004 17:21 schreef Markster het volgende:
Hmm misschien heb je wel gelijk, ik had meer het idee dat het een beetje hetzelfe was als bij windows. Tja, je bent een newbie of niet he
Jammere is alleen dat ik nu alles onder root ingesteld heb, en dat dus zometeen weer opnieuw moet doen. Maar goed, tiz niet anders.
Ik vraag me alleen af hoe snel zulke dingen die jij opnoemt gebeuren.
Ik heb ooit leren opletten, en nooit rootaccount gebruiken, door '-f' een standaardoptie voor rm te maken. Dan bedenk je je wel 2 keer voor je zomaar wat deletequote:Op donderdag 28 oktober 2004 19:50 schreef BarBaar het volgende:
2 leer momenten:
- zorgt dat je altijd expliciet naar het root accoutn moet, ga je sowieso meer van opletten..
- nooit -f flag meegeven onder root..
tarquote:Op maandag 1 november 2004 13:53 schreef rihago het volgende:
weet iemand een goeie backup tool voor linux?
er zit er 1 in suse die ik nu gebruik (werkt verder perfect)
alleen ik wil een backup tool die incremental backups kan maken (en maar 1x in de week een full backup)
Na eindeloos geknoei heb ik Debian Woody geïnstalleerd. Dat was ook al geen succes, want ondanks de NAT-functie werd ook hier het LAN niet aan het internet geknoopt: pakketjes werden gewoonweg niet verder gestuurd. Of de antwoorden werden niet doorgestuurd. Dat weet ik niet.quote:Op donderdag 21 oktober 2004 13:32 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik heb een probleem met mijn zelf geknutselde router/firewall: ik draai OpenBSD 3.5 op mijn P200 80MB, om de boel te routen en firewallen gebruik ik het ingebouwde Packet Filter (PF).
Ik heb de NAT-functie hierin aangezet, maar toch kan geen enkele PC binnen het LAN het internet bereiken.
Via tcpdump kan ik zien dat er hopen requests van binnen het LAN naar externe sites gaan, maar er komt nooit antwoord op. Ik zie iig nix dat uit de andere richting komt. Ik heb de firewall al "uit" gezet (pass any), maar het lijkt niets uit te maken.
Er zijn verschillende guides rond dit onderwerp, en de inhoud van pf.conf die zij geven neem ik praktisch helemaal over en toch wil het bij mij maar niet lukken.
Fetchmail.quote:Op woensdag 3 november 2004 12:40 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik zou op mijn FreeBSD-bak wat mailfunctionaliteit willen toevoegen. Hij moet het volgende gaan doen:
- mail van mijn externe POP3-accounts fetchen,
Spamassassin en MimeDefang met F-Prot for Linux.quote:- de spam en viri eruit halen
Dovecot.quote:- de mail beschikbaar stellen via POP3/IMAP op het LAN
Squirrelmailquote:- de mail beschikbaar stellen via webmail op het internet
Procmailquote:Het liefst zou ik alle mail komende van de verschillende POP3-accounts op een lokale account verzamelen, zodat ik alles met één login kan benaderen. Ik zou echter de mails per account gescheiden willen houden door ze in verschillende folders te zetten.
Apache met ModSSL met self-signed certificaten.quote:Is bovenstaande allemaal mogelijk? En hoe pak ik dat het best aan? Als het even kan met SSL!
Kijk eens naar Cygwin/X, daar werk ik zelf ook veel mee, werkt prima.quote:Op donderdag 4 november 2004 13:37 schreef F.U.B.A.R het volgende:
OK, dat ga ik eens bekijken.
Wat heb ik verder nodig om X over SSH te tunnelen naar een Windows-bak? Het kan met PuTTY heb ik begrepen, alleen heb ik een X-server voor Windows nodig. Welke is de beste keuze? Ik zou hem liefst op USB-stick installeren, zodat ik hem overal heen kan nemen.
:edit:quote:Cygwin/X is a port of the X Window System to the Microsoft Windows family of operating systems. Cygwin/X runs on all recent consumer and business versions of Windows
xhost +quote:Op donderdag 4 november 2004 14:20 schreef whoops het volgende:
Dat doe ik door het commando 'xhost +' in te geven.
IE is vaak erg lomp qua foutmeldingen, dus je zou kunnen proberen om met een andere browser te (laten) verbinden. Dan krijg je misschien een error 500 (internal server error) te zien of een andere apache-error, dan weet je in ieder geval dat het aan je apache-config ligt.quote:Op zaterdag 6 november 2004 10:37 schreef Tedkees het volgende:
In de router is ook netjes ingesteld dat de poort naar mijn server moet worden geforward.
Iemand een idee waarom niemand kan connecten, terwijl de poort toch bereikbaar is vanaf buiten???
Ga ik nu doen, ik laat 't wel weten...quote:Op zaterdag 6 november 2004 12:54 schreef TimberWolf het volgende:
Heb je al in je Apache error- en access logs gekeken of de request wel binnenkomt?
Ik heb 't met IE en mozilla geprobeerd, zelfde effect.quote:Op zaterdag 6 november 2004 14:18 schreef bigben04 het volgende:
[..]
IE is vaak erg lomp qua foutmeldingen, dus je zou kunnen proberen om met een andere browser te (laten) verbinden. Dan krijg je misschien een error 500 (internal server error) te zien of een andere apache-error, dan weet je in ieder geval dat het aan je apache-config ligt.
De request komt niet binnen. Heel wazig allemaal.quote:Op zaterdag 6 november 2004 12:54 schreef TimberWolf het volgende:
Heb je al in je Apache error- en access logs gekeken of de request wel binnenkomt?
Hm. Als de lokale firewall open staat voor 8000/tcp zou het moeten werken. Dan zou je het in de apache-config moeten zoeken denk ik. Het opstarten van apache levert geen meldingen in /var/log/messages op neem ik aan?quote:Op zaterdag 6 november 2004 15:59 schreef Tedkees het volgende:
[..]
De request komt niet binnen. Heel wazig allemaal.
Gnome 2.8.1-r1 staat gewoon in "stable" (x86).quote:Op maandag 8 november 2004 01:04 schreef Markster het volgende:
hallo, hoe krijg ik gnome 2.8 in de portage?
Ik zie op internet staan dat ie er al inzit, maar als ik kijk krijg ik nog steeds 2.6
Heb al emerge --sync gedaan, en KDE komt daarmee wel opp 3.3
Hoe kan ik nou aan gnome 2.8, in tekstmode? Ik heb geen zin om eerst 2.6 te installeren, en daarna 2.8.
Hoop dat het zo duidelijk is, en dat iemand een oplossing weet.
Verder: Gentoo thread en de "man emerge".quote:$ emerge gnome-2.8.0-r1.ebuild
Is die Alpha Bios niet gewoon via F2 te benaderen?quote:Op dinsdag 16 november 2004 02:50 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik heb twee Digital Alpha's gekregenmaar wat nu? Er staat Unix op maar ik ken het rootpword niet. Geen idee hoe ik in de BIOS van die 1000A raak. Weet iemand raad?
bios, prom, srm console: een pot nat. De een is wat "slimmer" dan de anderquote:Op dinsdag 16 november 2004 13:24 schreef LintuxCx het volgende:
BIOS ... Doe niet zo vies.BIOS is iets wat je alleen op x86 machines hebt.
Is OpenVMS niets? Ik weet niet hoe het zit met die educational license. En waarom zou je Tru64 niet kunnen gebruiken?quote:Op dinsdag 16 november 2004 16:38 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Dan moet ik nog een OS kiezen. Ik zou iets nieuws (geen Windows, Linux of BSD) willen proberen, alleen geen idee wat ik op erop kan draaien met een soort van grafische desktop. Suggesties?
Dit is een frontend voor AntiVir...quote:Op dinsdag 16 november 2004 17:44 schreef Markster het volgende:
Paar vraagjes
Welke grafische virusscanner is aan te raden?
Ik ken het rootpword niet van die install dus ik kan er vrij weinig mee. Ik heb ook geen Tru64 UNIX bootdisk ofzo.quote:Op dinsdag 16 november 2004 16:44 schreef devzero het volgende:
Is OpenVMS niets? Ik weet niet hoe het zit met die educational license. En waarom zou je Tru64 niet kunnen gebruiken?
Hoe weet ik nu waar dat geinstalleerd is?quote:[root@tiemez ~]# tar jxf fvwm-2.4.19.tar.bz2
[root@tiemez ~]# cd fvwm-2.4.19
[root@tiemez fvwm-2.4.19]# ./configure
[lijst]
checking for X... no
X11 libraries or header files could not be found. Please make
sure the X11 development package is installed on your system.
If it is definitely installed, try setting the include and library
paths with the --x-include and --x-libraries options of configure.
Fvwm can not be compiled without the X11 development environment
Aborting.
Ik heb een hele tijd Sid (unstable) op mijn desktop gedraaid zonder problemen. Een heel enkele keer kom je een gebroken pakket tegen, maar dat is over het algemeen zelf wel op te lossen. Sarge zal dus hoogstwaarschijnlijk geen problemen geven. Daarbij moet je ook rekenen dat andere distro's de pakketten die bij Debian nog in de test-tree staan al lang in de stable-tree hebben staan.quote:Op woensdag 17 november 2004 17:00 schreef Lexiun het volgende:
ik gebruik al enige tijd debian woody, en ben dus van plan om mijn systeem opnieuw te installeren vanwege verschillende redenen!
Nu sta ik voor de keus om woody opnieuw te installeren of the netinst CD image, with Debian base!!!! SARGE DUS.
Hebben hier al mensen sarge geinstalleerd en hoe bevalt dat is het stabiel of zeg je ga gewoon weer voor woody en wacht tot de stable final release van sarge er is
dank
Ik snap niet helemaal wat je nu wilt.. Maar je hebt de development packages nodig om die meuk te bouwen...quote:Op zaterdag 20 november 2004 11:35 schreef Tiemie het volgende:
[..]
Hoe weet ik nu waar dat geinstalleerd is?X is geinstalleerd tijdens de installatie (fc3) samen met kde en gnome, maar wil nu eens een andere windowmanager proberen.
Werken de rpm's van de fvwm site niet?quote:Op zaterdag 20 november 2004 11:35 schreef Tiemie het volgende:
maar wil nu eens een andere windowmanager proberen.
Er is ook niet veel over geschrevenquote:Op zaterdag 20 november 2004 19:10 schreef Lexiun het volgende:
Heb al wat gegoogled maar kan geen duidelijke antwoorden vinden op me vraag van hoe het werkt ?
Linux Firewalls Using iptablesquote:Originally, the most popular firewall / NAT package running on Linux was ipchains but it had a number of shortcomings. The Netfilter organization decided to create a new product called iptables in order to rectify this and developed these improvements and more:
Technisch gezien zit de firewall al in je kernel gebouwd, alleen heb je wat tools nodig om hem te configureren. In de 2.2 kernel werd nog gebruik gemaakt van ipchains, sinds kernel 2.4 is iptables daarvoor in de plaatsgekomen.quote:Op zaterdag 20 november 2004 19:10 schreef Lexiun het volgende:
ben nu tijdje bezig met linux en heb sinds kort DEBIAN SARGE linux geinstalleerd. maar nu wil ik aan de slag met me firewall alleen heb hier werkelijk geen verstand van ( hoe het in linux werkt ).
Heb al wat gegoogled maar kan geen duidelijke antwoorden vinden op me vraag van hoe het werkt ?
Zit er in de ditributie van debian al standaar deen firewall of moet ik die zelfd installeren ?
Plus als ik dingen over firewalls lees lees ik over
IPCHANES
IPTABLES
wat is verscihl hier tussen
thnx in advance
Dan is ie voor een andere kernel bedoeld dan de kernel die jij gebruikt. Met 'modinfo <modulenaam>' kun je zien voor welke kernel die module geschikt is. Met 'uname -a' zie je welke kernel jij nu gebruikt.quote:Op zondag 21 november 2004 19:34 schreef Boink het volgende:
Daar zit een .o file bij, heb even gezocht op internet en vond dat je dan
"insmod Nautilus.o" moet doen. Maar als ik dit doe krijg ik de fout:
insmod: error inserting 'Nautilus.o': -1 invalid module format
quote:Op zondag 21 november 2004 20:36 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dan is ie voor een andere kernel bedoeld dan de kernel die jij gebruikt. Met 'modinfo <modulenaam>' kun je zien voor welke kernel die module geschikt is. Met 'uname -a' zie je welke kernel jij nu gebruikt.
Ik hoop dat je hiermee wat kan en dat je me een advies kan geven :-)quote:[root@localhost release]# modinfo Nautilus.o
kernel_version: 2.4.18-4GB
author: Frank Schuecke, frank.schuecke@amd.com
description: AMD WLAN Nautilus driver
device: AMD Nautilus
license: GPL
parm_eth: i
parm_desc_eth: Ethernet device number eth<x> to start with (default: select the first available device number)
parm_timeout: 1i
parm_ser: 1i
parm_desc_ser: Serial device major number <x> to assign (default: automaticly select a suitable major number)
parm_dpid: 1l
parm_desc_dpid: Trace ID: 28 lower bits trace channels, 4 highest bits trace level
[root@localhost release]# uname -a
Linux localhost.localdomain 2.6.9-1.678_FC3 #1 Mon Nov 15 18:28:07 EST 2004 i686 i686 i386 GNU/Linux
[root@localhost release]#
google vind rpmquote:Op dinsdag 23 november 2004 14:28 schreef Steve-O het volgende:
Waar kan ik een handleiding in pdf formaat vinden van suse![]()
google vind geen drol
SUSE LINUX 9.2 User Guide (PDF)quote:Op dinsdag 23 november 2004 14:28 schreef Steve-O het volgende:
Waar kan ik een handleiding in pdf formaat vinden van suse![]()
google vind geen drol
Die had ik nog niet gevondenquote:Op dinsdag 23 november 2004 15:34 schreef whoops het volgende:
It's a kind of magic...quote:Op dinsdag 23 november 2004 15:36 schreef devzero het volgende:
[..]
Die had ik nog niet gevonden
edit: nog wel de eerste link bij google
quote:Op dinsdag 23 november 2004 16:03 schreef Boink het volgende:
Whoops als je toch zo goed bent met google)
Kun je mij dan vertellen waar ik een simpele recompile tutorial vind? Voor het het bovenstaande probleem
Heb je al geprobeerd om zelf een kernel te bakken met de juiste driver en kreeg je fouten?quote:Op dinsdag 23 november 2004 16:34 schreef Boink het volgende:
MAar dit is voor de v1 ATMEL ik heb V2 en dat is de aMD
Neen, moet eerst ff een goeie how-to/tutorial vindenquote:Op dinsdag 23 november 2004 17:02 schreef devzero het volgende:
[..]
Heb je al geprobeerd om zelf een kernel te bakken met de juiste driver en kreeg je fouten?
ik zocht op manualquote:Op dinsdag 23 november 2004 15:34 schreef whoops het volgende:
[..]
SUSE LINUX 9.2 User Guide (PDF)
en
SUSE LINUX 9.2 Administration Guide (PDF)
Aangezien je er niet bij zegt welke Suse versie het betreft moet je misschien hier zijn voor andere Suse versies....
Edit:
'Google vindt nix...' Die onderste URL is de eerste die Google geeft als je zoekt op 'Suse Doumentation'.... Maargoed, ik ben dan ook heel goed in Google...
Krijg je fouten in log.smbd? Als je smbclient //server/share -U account doet vanaf de server, krijg je dan wel verbinding? Is jouw server altijd master of juist niet als je geen verbinding kan maken met de share? Samba versie 3? Config-stukje uit smb.conf (of een link naar de hele smb.conf)?quote:Op dinsdag 23 november 2004 19:55 schreef Creative1972 het volgende:
Ik hoop dat ik alles duidelijk genoeg omschreven heb en dat iemand een oplossing weet voor dit probleem![]()
quote:log file = /var/log/samba/%m.log
Naar aanleiding van deze opmerking van je, heb ik meteen even gekeken op www.samba.org voor de laatste versie. Voor RedHat is dat 3.0.9-1 (RPM).quote:Op woensdag 24 november 2004 09:35 schreef devzero het volgende:2.2 is oud. De 2.2.12 release in september was de allerlaatste 2.2 release. De 3 reeks werkt beter icm windows XP.
quote:Op donderdag 25 november 2004 00:59 schreef Creative1972 het volgende:
Resultaat: Probleem opgelost![]()
1 | paul ALL = NOPASSWD: /sbin/insmod,/sbin/rmmod |
1 | /sbin/iptables -A FORWARD -p tcp --dport 6881:6889 -j ACCEPT |
1 2 3 | http://http.us.debian.org:80/debian/pool/main/s/syslinux/syslinux_1.66-1_i386.deb was currupt Could't download syslinux |
Ik heb via een of andere mirror de ISO voor een minimal installation gedownload.quote:Op woensdag 8 december 2004 14:30 schreef LintuxCx het volgende:
-knip-
Dat debian pakket is gewoon goed dus daar ligt het niet aan. Het kan zijn dat jouw netwerkkaart niet herkend wordt of dat de verbinding niet goed wordt ingesteld. Wat voor netwerkkaart heb je?quote:Op woensdag 8 december 2004 15:02 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb via een of andere mirror de ISO voor een minimal installation gedownload.
Heb nu al verschillende downloadsites geprobeerd, maar telkens dezelfde foutmelding
Als dat het geval is komt ie niet met deze melding, maar met de melding dat ie de server niet kan vinden.quote:Op woensdag 8 december 2004 18:06 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat debian pakket is gewoon goed dus daar ligt het niet aan. Het kan zijn dat jouw netwerkkaart niet herkend wordt of dat de verbinding niet goed wordt ingesteld. Wat voor netwerkkaart heb je?
Met deze iso heb je gegarandeerd succes... Het is wel de Sarge (testing) release...quote:Op donderdag 9 december 2004 10:03 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Als dat het geval is komt ie niet met deze melding, maar met de melding dat ie de server niet kan vinden.
Je ziet hem ook eerst andere bestanden van de site downloaden...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |