abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21700737
Deel 1: Het Grote Linux-Guru's helpen Linux-Newbies Topic
Deel 2: Het Grote Unix-Guru's helpen Unix-Newbies [deel2]
quote:
Naar aanleiding van alle DIG posters kwalificeren een topic waarin Linux problemen serieus verholpen worden. Dus geen onzin reacties en OS-geflame. En QuietGuy gaat ervoor zorgen dat dit topic daarvan verlost blijft, he QuietGuy :w
De Guru's:
Debian: Hiawatha, smoking2000
Gentoo: Hiawatha
RedHat: BarBaar, rihago
SuSE: rihago
Mandrake: BarBaar
Netwerken: Hiawatha, smoking2000, Barbaar, rihago
Beveiliging: Hiawatha

Free/OpenBSD: RichyRich,fOubie
HP-UX: BarBaar

En iedereen die zich aangesproken voelt

Voor je je vraag post:
Lees eerst de FAQ - Linux/BSD van Lucille door.
pi_21700858
:| Ik zal vanavond mijn kernel panic eens voorleggen in debian, dit is nadat ik debian opnieuw had geinstalleerd omdat ik de lilo partitie weer nodig had.
pi_21700946
Slet, ik sta nog altijd niet tussen de guru's. En als jij er één bent, dan ik zeker, dev!

l33t topiclogo.
pi_21701458
Welke IMAP server vinden jullie het lekkerste werken en waarom??

heb net cyrus getest... opzich wel een leuk imap servertje...

[ Bericht 36% gewijzigd door rihago op 02-09-2004 10:25:22 ]
In de ban van de mods.
pi_21701813
quote:
Op donderdag 2 september 2004 09:31 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Slet, ik sta nog altijd niet tussen de guru's. En als jij er één bent, dan ik zeker, dev!
Ik sta er toch ook niet tussen misschien iets voor het volgende deel
quote:
l33t topiclogo.

Als ik je nu ga toe voegen raak ik die kwijt
quote:
Op donderdag 2 september 2004 10:19 schreef rihago het volgende:
Welke IMAP server vinden jullie het lekkerste werken en waarom??

heb net cyrus getest... opzich wel een leuk imap servertje...
Ik ken eigenlijk alleen cyrus . Momenteel draai ik alleen smtp en pop3, maar misschien in de toekomst zet ik het er weer op.
pi_21701968
Ik ben er meer een die zich zo af en toe aangesproken voelt.

[/tvp]
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
  donderdag 2 september 2004 @ 11:08:28 #7
30106 Hiawatha
Had ie nu maar een camera.....
pi_21702219
Deel 3 alweer. Super mooi om te zien dat mijn topicje zo'n succes is. Toch nog genoeg Linux/BSD nerds op Fok! dus. Ben trots op jullie!
pi_21703121
quote:
Op donderdag 2 september 2004 11:08 schreef Hiawatha het volgende:
Deel 3 alweer. Super mooi om te zien dat mijn topicje zo'n succes is. Toch nog genoeg Linux/BSD nerds op Fok! dus. Ben trots op jullie!
ik vind het allang mooi dat het zonder flames gehaald is...

dit is een compliment en geen uitnodiging
In de ban van de mods.
pi_21707674
een topicreport () is zo gezet en ook al controleert QG ze niet vaak, hij leest ze wel (zie zn reactie op markvleth vorige topic)
pi_21721805
quote:
Op donderdag 2 september 2004 09:20 schreef Aneurism het volgende:
:| Ik zal vanavond mijn kernel panic eens voorleggen in debian, dit is nadat ik debian opnieuw had geinstalleerd omdat ik de lilo partitie weer nodig had.
Is het een kernel panic of een fout van lilo?
pi_21722043
quote:
Op vrijdag 3 september 2004 09:20 schreef devzero het volgende:

[..]

Is het een kernel panic of een fout van lilo?
Hij geeft echt kernel panic aan en alle ledjes op mijn computer gaan staan knipperen, wel leuk... als het kerstmis is..
pi_21722257
Ja, maar wat voor kernel panic? Dat hij een bestandssysteem niet kon mounten? Da's gewoon een fout in je lilo.conf.
pi_21722566
Je komt heel linux niet meer in, je krijgt die penguin te zien en vervolgens gaan alle lampjes knipperen als een gek. Lilo boot menu start wel goed op. Ik zal vanavond een de gehele pagina overtypen als ik thuis ben.
pi_21780827
Vraagje:
Ik heb een postfix + mysql (virtual domains) setupje...nu wil ik alleen van een mailbox geen mail ontvangen. Normaal gesproken kan ik dan in het alias filetje van postfix bijv nobody naar /dev/null laten wijzen, alleen hoe doe ik dat met een mysql setup?
koekoek
pi_21799762
Ik ben sinds een tijdje bezig met Firewallbuilder (www.fwbuilder.org). Nu wil ik upgraden naar een nieuwe versie. Ik heb wat RPM's gedownload en wilde nu gaan upgraden.

[root]# rpm -U libfwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm
error: Failed dependencies:
libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-1.1.2-1
libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1
libfwcompiler.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1
libfwbuilder = 1.0.2 is needed by (installed) fwbuilder-1.1.2-1

Dit mislukte dus, maar FWbuilder is wel geinstalleerd en werkt.
En als ik vervolgens packages ga zoeken zie ik alleen de RPM's
die ik gedownload heb en niet de reeds geinstalleerde...

[root]# rpm -q fwb*
package fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed
package fwbuilder-ipt-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed

[root]# rpm -q libfw*
package libfwbuilder-1.0.2-2.rh73.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-3.0.1-1.fdr1.i386.rpm is not installed

Begrijp ik het gewoon niet of doe ik iets verkeerd?
pi_21799922
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 10:59 schreef Werewolf het volgende:
Ik ben sinds een tijdje bezig met Firewallbuilder (www.fwbuilder.org). Nu wil ik upgraden naar een nieuwe versie. Ik heb wat RPM's gedownload en wilde nu gaan upgraden.

[root]# rpm -U libfwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm
error: Failed dependencies:
libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-1.1.2-1
libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1
libfwcompiler.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1
libfwbuilder = 1.0.2 is needed by (installed) fwbuilder-1.1.2-1

Dit mislukte dus, maar FWbuilder is wel geinstalleerd en werkt.
En als ik vervolgens packages ga zoeken zie ik alleen de RPM's
die ik gedownload heb en niet de reeds geinstalleerde...

[root]# rpm -q fwb*
package fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed
package fwbuilder-ipt-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed

[root]# rpm -q libfw*
package libfwbuilder-1.0.2-2.rh73.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm is not installed
package libfwbuilder-3.0.1-1.fdr1.i386.rpm is not installed

Begrijp ik het gewoon niet of doe ik iets verkeerd?
Je doet iets verkeerd ja Je query't op de rpm's die in dezelfde dir staan. Dit kan een oplossing zijn: rpm -qva | grep fwb* (query op alle rpm's en daaruit pak je fwb*)

edit:
Als je nou rpm -Uvh fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm doet, gaat het in 1 keer werken

[ Bericht 6% gewijzigd door RichyRich op 07-09-2004 11:32:29 ]
koekoek
  dinsdag 7 september 2004 @ 11:27:43 #17
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_21800198
Wij hebben hier in huis een pentium 133 staan als server. Daar hebben we Debian/GNU op gezet. Nu hadden we laatst de server verplaatst en toen ik hem weer wilde booten ging hij niet meer verder. Ik dus beeldscherm op aangesloten en toen bleek dat ie niet verder kwam dan LI terwijl er gewoon als eerste LILO moet komen te staan voor de LILO boot natuurlijk. Ik heb al zitten te zoeken op internet wat ik moet doen om dit op te lossen. Maar de oplossing lopen flink uiteen. Heeft iemand misschien ervaring hiermee en een oplossing?
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
pi_21800476
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 11:10 schreef RichyRich het volgende:

[..]

Je doet iets verkeerd ja Je query't op de rpm's die in dezelfde dir staan. Dit kan een oplossing zijn: rpm -qva | grep fwb* (query op alle rpm's en daaruit pak je fwb*)

edit:
Als je nou rpm -Uvh fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm doet, gaat het in 1 keer werken
Bedankt, ik heb nu wel de oude versies gevonden. Aangezien het upgraden toch niet werkt (hij geeft nog steeds de eerder genoemde "libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" en "libfwcompiler.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" aan.

Ik ga nu gewoon de geinstalleerde (oude) packages uninstalleren en dan de nieuwe weer installeren . Hopen dat het zo wel lukt...
pi_21801973
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 11:43 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Bedankt, ik heb nu wel de oude versies gevonden. Aangezien het upgraden toch niet werkt (hij geeft nog steeds de eerder genoemde "libfwbuilder.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" en "libfwcompiler.so.5 is needed by (installed) fwbuilder-ipt-1.1.2-1" aan.

Ik ga nu gewoon de geinstalleerde (oude) packages uninstalleren en dan de nieuwe weer installeren . Hopen dat het zo wel lukt...
Dan moet je ook wel alles installeren:
rpm -Uvh fwbuilder-ipt-2.0.0-1.rh90.i386.rpm fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm
koekoek
pi_21801981
quote:
Op maandag 6 september 2004 10:16 schreef RichyRich het volgende:
Vraagje:
Ik heb een postfix + mysql (virtual domains) setupje...nu wil ik alleen van een mailbox geen mail ontvangen. Normaal gesproken kan ik dan in het alias filetje van postfix bijv nobody naar /dev/null laten wijzen, alleen hoe doe ik dat met een mysql setup?
*kuch*
koekoek
pi_21802027
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 13:03 schreef RichyRich het volgende:

[..]

*kuch*
hoe heb jij jouw mysql setup dan?
In de ban van de mods.
pi_21802034
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 11:27 schreef hornage het volgende:
Wij hebben hier in huis een pentium 133 staan als server. Daar hebben we Debian/GNU op gezet. Nu hadden we laatst de server verplaatst en toen ik hem weer wilde booten ging hij niet meer verder. Ik dus beeldscherm op aangesloten en toen bleek dat ie niet verder kwam dan LI terwijl er gewoon als eerste LILO moet komen te staan voor de LILO boot natuurlijk. Ik heb al zitten te zoeken op internet wat ik moet doen om dit op te lossen. Maar de oplossing lopen flink uiteen. Heeft iemand misschien ervaring hiermee en een oplossing?
quote:
Linux Newbie Administrator FAQ
LI [...] This is caused either by geometry mismatch or by moving /etc/lilo/boot.b without running the map installer.
Je moet lilo nog eens uitvoeren. Boot vanaf een live CD, mount de /boot en /-partities en voer lilo uit zodat de MBR opnieuw geschreven wordt.
pi_21802354
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 13:02 schreef RichyRich het volgende:

[..]

Dan moet je ook wel alles installeren:
rpm -Uvh fwbuilder-ipt-2.0.0-1.rh90.i386.rpm fwbuilder-2.0.0-1.rh90.i386.rpm libfwbuilder-2.0.1-1.fdr1.i386.rpm
De -Uvh optie had ik gedaan, maar deze werkte niet vanwege missende dependencies bij de oude versie (erg vaag). Maar het uninstallen van de oude en daarna installen van de nieuwe werkte iig wel.
pi_21819306
Ik ben nu trouwens bezig met het opzetten van een firewalletje m.b.v. FirewallBuilder, werkt erg lekker. Hiermee kan je een firewallscript (iptables, ipchains, ipfw of iets dergelijks) naar je linuxdoos SCP'en. Op mijn systeempje draait nu een goede firewall, maar ik wil ook nog een dedicated firewall voor de rest van mijn netwerk (met Windows systemen).

Aangezien hier experts zijn van de verschillende Unix-smaken; welke distro kan ik hiervoor het beste gebruiken. Of zijn er speciale 'heel erg kale' distro's die je het beste voor een firewall kan gebruiken?
Ik heb zelf wel iets gevonden over Linux From Scratch, maar dat is toch vrij pittig voor een 'newbie'.

Als iemand mij tips kan geven, graag!
pi_21819626
Twee vraagjes:
- hoe open ik een powerpointpresentatie in Unix (Red Hat)
- hoe kan ik files van een USB stick halen? (het ik geen plug en play)

Ik vraag dit voor iemand anders

Alvast bedankt
  woensdag 8 september 2004 @ 11:14:19 #26
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_21820810
mount -t auto /dev/sda1 /mnt

niet vergeten, voor verwijderen unmounten:

umount /dev/sda1
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_21820892
quote:
Op woensdag 8 september 2004 09:51 schreef GinaG het volgende:
Twee vraagjes:
- hoe open ik een powerpointpresentatie in Unix (Red Hat)
- hoe kan ik files van een USB stick halen? (het ik geen plug en play)

Ik vraag dit voor iemand anders

Alvast bedankt
A: Met OpenOffice Impress.
Als OpenOffice nog niet geinstalleerd is kan je hem gratis downloaden op www.openoffice.org

B. Op een website gevonden (via Google)

1. make a folder in /mnt

mkdir /mnt/usbdrive
(you can subsitute usbdrive with anything)

2. open fstab using you favourite editor

fstab is located here:
/etc/fstab

3. Insert following line
/dev/sda1 /mnt/usbdrive vfat noauto,user,rw 0 0
(replace "usbdrive" as required)

4. Plug in your usbdrive

5. Run the following command

mount /mnt/usbdrive

6. enter the drive

cd /mnt/usbdrive

7. Run the following command to see what is on the drive or you can just open from the icon on the desktop

ls -al
pi_21821230
Vraagje, met een lowlevel format en een debug kan ik daarmee de gehele debian installatie verwijderen EN tevens zorgen dat het lilo bootmenu niet meer problemen veroorzaakt?

Wat er namelijk eerst gebeurde was dat wanneer ik de hele hdd had geformateerd, ik iedere keer een geheel blackscreen kreeg omdat ik de partitie met de lilo menu had weggevaagd en ik vervolgens niets meer kon installeren behalve eerst debian en dan win2k. Ik heb het eigenlijk wel gehad met debian (vanwege dat ik een n00b ben en er geen tijd meer voor heb om te leren), dus ik wil mijn pc'tje gewoon weer puur w2k krijgen zonder dat lelijke rode scherm met 3x installaties.

1 debian met kernel panic
2 w2k
3 oude debian installatie die niet op te starten is, alleen een verwijzing.
  woensdag 8 september 2004 @ 11:55:20 #29
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_21821576
met fdisk alle partities wegketsen en vervolgens verse w2k installatie uitvoeren.
Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
  woensdag 8 september 2004 @ 12:00:40 #30
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_21821656
je kan ook gewoon de Linux partities wegpleuren, je win2k partitie vergroten en dan ff een nieuw bootrecord erop.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_21822130
Al enige tijd ben ik bezig met debian en nog niet zo lang geleden ben ik begonnen met het compilen van mijn eigen kernels, dit ging allemaal vrij goed. Maar onlangs heb ik 2.6.7.1 zelf gecompiled en sinds dien krijg ik allemaal usb errors tijdens het booten. Het eningste wat ik er uit heb kunnen halen is dat die op het laatst iets met psmouse zegt.
Ik heb in /var/log al gezocht maar kon niks vinden met psmouse.
Het gekke is dat mijn muizen wel gewoon werken zowel usb als ps2, maar het is toch frustrerend om een error te hebben waarvan je niet weet wat het is.

Weet iemand hoe ik die errors kan achterhalen??

Draai debian unstable met 2.6.7.1
Uncomfortable silences: That's when you know you found somebody really special. You can just shut the fuck up for a minute, comfortably share a silence.
pi_21822542
quote:
Op woensdag 8 september 2004 12:00 schreef Aaargh! het volgende:
je kan ook gewoon de Linux partities wegpleuren, je win2k partitie vergroten en dan ff een nieuw bootrecord erop.
[offtopic]

Hé Aaargh, anders kom je weer 'es naar de NLO BBQ?

(Is komende zaterdag al, en bij Mend0l thuis, maar dat lijkt me te doen.)
  donderdag 9 september 2004 @ 00:24:43 #33
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_21830529
quote:
Op woensdag 8 september 2004 16:30 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

[offtopic]

Hé Aaargh, anders kom je weer 'es naar de NLO BBQ?

(Is komende zaterdag al, en bij Mend0l thuis, maar dat lijkt me te doen.)
Damn, dat had ik iets eerder moeten weten.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_21831222
quote:
Op donderdag 9 september 2004 00:24 schreef Aaargh! het volgende:
Damn, dat had ik iets eerder moeten weten.
Yep, Cor had de PR niet zo goed voor elkaar dit jaar. Is wat laat begonnen met aankondigen. Maar tot woensdag kon je je nog aanmelden, en als je goed je best doet mag het misschien vandaag ook nog wel. Of heb je al wat anders?
  donderdag 9 september 2004 @ 08:57:23 #35
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_21832988
quote:
Op donderdag 9 september 2004 01:14 schreef LintuxCx het volgende:
Of heb je al wat anders?
Yep, waarschijnlijk wel ja.
pi_21834336
quote:
Op woensdag 8 september 2004 09:18 schreef Werewolf het volgende:
Ik ben nu trouwens bezig met het opzetten van een firewalletje m.b.v. FirewallBuilder, werkt erg lekker. Hiermee kan je een firewallscript (iptables, ipchains, ipfw of iets dergelijks) naar je linuxdoos SCP'en. Op mijn systeempje draait nu een goede firewall, maar ik wil ook nog een dedicated firewall voor de rest van mijn netwerk (met Windows systemen).

Aangezien hier experts zijn van de verschillende Unix-smaken; welke distro kan ik hiervoor het beste gebruiken. Of zijn er speciale 'heel erg kale' distro's die je het beste voor een firewall kan gebruiken?
Ik heb zelf wel iets gevonden over Linux From Scratch, maar dat is toch vrij pittig voor een 'newbie'.

Als iemand mij tips kan geven, graag!
Welke distro moet ik nu gaan gebruiken voor mijn firewall?
pi_21834439
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 13:05 schreef rihago het volgende:
hoe heb jij jouw mysql setup dan?
Postfix conf:

virtual_alias_maps = mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_alias_maps.cf
virtual_gid_maps = static:89
virtual_mailbox_base = /home/virtual
virtual_mailbox_domains = mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_domain_maps.cf
virtual_mailbox_maps = mysql:/etc/postfix/mysql_virtual_mailbox_maps.cf
virtual_minimum_uid = 89
local_transport= virtual
virtual_transport = virtual
virtual_uid_maps = static:89

Probleem is dus dat alle mail naar /home/virtual/users gaat, maar nu wil dus voor bepaalde domeinen/users geen mail ontvangen. Symlink van /dev/null naar /home/virtual/user gaat niet
koekoek
pi_21834500
quote:
Op donderdag 9 september 2004 10:50 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Iedereen verschilt van smaak. Ik zou zeggen probeer FreeBSD, een ander zou vast iets anders zeggen
Beetje oud:
http://www.schlacter.net/public/FreeBSD-STABLE_and_IPFILTER.html
koekoek
pi_21835297
Deze newbee heeft een vraagje aan rihago (en een ieder ander die er verstand van heeft):
Ik heb SuSe 9.1 Personal draaien. Ik wilde FireFox 0.9.3-NL en ThunderBird 0.7.3-NL installeren. Ik heb ze uitgepakt met Ark en in een nieuwe map geinstalleerd, omdat ik niet wist in welke map dat gebruikelijk gebeurde. Alleen wanneer ik op de executables van FF en TB klik gebeurt er helemaal niets.... wat o wat doe ik fout?

[ Bericht 5% gewijzigd door 8op op 09-09-2004 12:04:53 ]
pi_21839102
quote:
Op woensdag 8 september 2004 12:27 schreef psycho83 het volgende:
Al enige tijd ben ik bezig met debian en nog niet zo lang geleden ben ik begonnen met het compilen van mijn eigen kernels, dit ging allemaal vrij goed. Maar onlangs heb ik 2.6.7.1 zelf gecompiled en sinds dien krijg ik allemaal usb errors tijdens het booten. Het eningste wat ik er uit heb kunnen halen is dat die op het laatst iets met psmouse zegt.
Ik heb in /var/log al gezocht maar kon niks vinden met psmouse.
Het gekke is dat mijn muizen wel gewoon werken zowel usb als ps2, maar het is toch frustrerend om een error te hebben waarvan je niet weet wat het is.

Weet iemand hoe ik die errors kan achterhalen??

Draai debian unstable met 2.6.7.1
Je kunt de bootlog met "dmesg" weergeven. De inhoud staat ook in /var/log/messages. Als je de precieze errors eens geeft kunnen we wellicht meer info geven.
pi_21839232
quote:
Op donderdag 9 september 2004 10:50 schreef Werewolf het volgende:
Ik gebruik IPCop op mijn router: een distro speciaal voor dat doeleind samengesteld. Het maakt van je oude PC een router die je makkelijk via een webinterface kunt bedienen. Hij is niet bedoeld om andere dingen mee te doen: het is een erg uitgeklede distro. Maar een router dient dan ook niet om als ftpd, httpd, ... te gebruiken.
quote:
Op donderdag 9 september 2004 11:42 schreef 8op het volgende:
Deze newbee heeft een vraagje aan rihago (en een ieder ander die er verstand van heeft):
Ik heb SuSe 9.1 Personal draaien. Ik wilde FireFox 0.9.3-NL en ThunderBird 0.7.3-NL installeren. Ik heb ze uitgepakt met Ark en in een nieuwe map geinstalleerd, omdat ik niet wist in welke map dat gebruikelijk gebeurde. Alleen wanneer ik op de executables van FF en TB klik gebeurt er helemaal niets.... wat o wat doe ik fout?
Open eens een XTerm en voer daarmee de executables uit. Dan kun je zien wat er misgaat.

Tweede optie:
Zit er geen installatiescript in de .zip / .gz? Als je allerlei dirs à la /usr, /lib, etc ziet in de archivefile zou ik het als root in / uitpakken. De directorystructuur in de archive zorgt er dan voor dat alle files op de goeie plek komen.
pi_21848587
quote:
Op donderdag 9 september 2004 14:41 schreef F.U.B.A.R het volgende:

[..]

Je kunt de bootlog met "dmesg" weergeven. De inhoud staat ook in /var/log/messages. Als je de precieze errors eens geeft kunnen we wellicht meer info geven.
Daar was ik me al bewust van maar het probleem is meer dat ik als ik tijdens het booten naar mijn scherm kijk ik een usb error zie, die gaat zo snel voorbij dat ik hem niet goed kan lezen, maar die nergens terug kan vinden ook niet in /var/log/messages.

Dus ik vroeg me af of iemand wist hoe ik er toch achter kon komen, want ik kan het niet vinden
Uncomfortable silences: That's when you know you found somebody really special. You can just shut the fuck up for a minute, comfortably share a silence.
pi_21848744
quote:
Op donderdag 2 september 2004 16:01 schreef devzero het volgende:
een topicreport ([afbeelding]) is zo gezet en ook al controleert QG ze niet vaak, hij leest ze wel (zie zn reactie op markvleth vorige topic)
Omdat ik niet het topic wilde verzieken heb ik daar verder niet op gereageerd. Maar een rectificatie is wel op zijn plaats. Het was gewoon een serieuze reactie , geen flame. Dat QG het hele punt ontgaat is jammer.
pi_21852719
bij mij blijft SuSe hangen tijdens het installeren

(al 3x achter elkaar). Staat er een scherm met "press f2 for details" en als ik op f2 druk gebeurt er gewoon niets. Gek aangezien de voortgangsbalk wel nog doorloopt. Alleen vlak voordat die balk helemaal vol is (ik gok op zo'n 98-99 %) gebeurt er totaal niets meer.

Moet er wel bij zeggen dat ik het in VMware doe, misschien dat het daar aan ligt
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
pi_21852882
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 02:37 schreef Vision het volgende:
bij mij blijft SuSe hangen tijdens het installeren

(al 3x achter elkaar). Staat er een scherm met "press f2 for details" en als ik op f2 druk gebeurt er gewoon niets. Gek aangezien de voortgangsbalk wel nog doorloopt. Alleen vlak voordat die balk helemaal vol is (ik gok op zo'n 98-99 %) gebeurt er totaal niets meer.

Moet er wel bij zeggen dat ik het in VMware doe, misschien dat het daar aan ligt
Heb je http://www.vmware.com/support/esx15/doc/esx15_gos_suse80.html al geprobeerd te volgen? Is voor SuSE 8, maar ik geloof dat et ook geld voor 9 en het kan geen kwaad het eens te proberen toch?

[ Bericht 5% gewijzigd door EvilPlatypus op 10-09-2004 14:30:51 (Fok! kan URLs weer eens niet goed parsen in tags) ]
pi_21852901
ik ga het morgen iig even proberen.

bedankt

-edit-

je link doet het niet :'(
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  vrijdag 10 september 2004 @ 09:52:05 #47
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_21854562
pi_21857614
quote:
Op donderdag 9 september 2004 14:47 schreef F.U.B.A.R het volgende:

Open eens een XTerm en voer daarmee de executables uit. Dan kun je zien wat er misgaat.

Tweede optie:
Zit er geen installatiescript in de .zip / .gz? Als je allerlei dirs à la /usr, /lib, etc ziet in de archivefile zou ik het als root in / uitpakken. De directorystructuur in de archive zorgt er dan voor dat alle files op de goeie plek komen.
Ik heb ondertussen de Engelse versies van TB en FF geinstalleerd.... en die doen het gewoon wel. Vreemd. Mogelijk toch wat aan de hand met de NL-versie.

Maarre.... ik blijf een Newbie, he.... wat bedoel je met XTerm??

En nog wat andere vraagjes:
- Ik heb veel MSN-vriendjes en -vriendinnetjes. Wat is het beste programma om deze contacten warm te houden? Kopete?
- Heeft de gemiddelde Linux-gebruiker nog iets van een firewall of ant-virusprogramma op zijn of haar computer staan? Zo ja, welke?

Voor rest lijkt alles het perfect te doen. Ik ben er tot dusver heel tevreden over.

[ Bericht 4% gewijzigd door 8op op 10-09-2004 12:52:19 ]
pi_21858159
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 12:46 schreef 8op het volgende:

Maarre.... ik blijf een Newbie, he.... wat bedoel je met XTerm??
Bekijk de manpage:
quote:
DESCRIPTION
The xterm program is a terminal emulator for the X Window System. It
provides DEC VT102/VT220 (VTxxx) and Tektronix 4014 compatible termi-
nals for programs that cannot use the window system directly. If the
underlying operating system supports terminal resizing capabilities
(for example, the SIGWINCH signal in systems derived from 4.3bsd),
xterm will use the facilities to notify programs running in the window
whenever it is resized.
quote:
- Ik heb veel MSN-vriendjes en -vriendinnetjes. Wat is het beste programma om deze contacten warm te houden? Kopete?
Ik heb een tijdje gebruik gemaakt van Gaim, maar je kunt ook gewoon in de FireFox de Online Messenger gebruiken.
quote:
- Heeft de gemiddelde Linux-gebruiker nog iets van een firewall of ant-virusprogramma op zijn of haar computer staan? Zo ja, welke?
Antivirus: Nee, is dit uberaupt wel nodig?
Firewall: Ik werk al een tijdje met iptables en heb sind kort een grafisch tooltje gevonden (Firewallbuilder) waar ik zeer tevreden over ben.
pi_21858353
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 13:03 schreef RichyRich het volgende:

[..]

*kuch*
koekoek
pi_21858750
de installatie loopt nu wel verder maar opeens zie ik 4 schermen (die allemaal bijna onleesbaar zijn) ipv 1 groot scherm.

denk dat ik maar een andere distributie probeer. Zijn er nog aanraders voor ubern00b distro's?
pi_21859428
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 13:42 schreef Vision het volgende:
de installatie loopt nu wel verder maar opeens zie ik 4 schermen (die allemaal bijna onleesbaar zijn) ipv 1 groot scherm.

denk dat ik maar een andere distributie probeer. Zijn er nog aanraders voor ubern00b distro's?
Deze Noob heeft SuSe 9.3 aardig aan de praat gekregen....
Vond het niet zo moeilijk.

Volgens mij heb je je vieokaart niet goed ingesteld. Dan krijg je idd meerdere van die onleesbare schermen. Bij de installatie moet je dat al wel goed - en handmatig - uitvoeren. Je kunt het van tevoren ook even testen.
pi_21859985
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 13:42 schreef Vision het volgende:

De mening van 8op deel ik, vergeet niet dat je een VMWare videokaart hebt en niet een echte, moet je soms even ietsje anders instellen...
Als het echt niet lukt zou je Mandrak eens kunnen proberen, in http://www.efg2.com/Lab/Library/Kylix/VMware/Mandrake90VMware.pdf kun je lezen hoe je die onder VMWare rechtstreeds vanuit de .iso kan installeren.
pi_21865053
Hey, loopt deze reekt nog, goed man!

Anyway.. Ik ben opzoek naar een oplossing waardoor SecurID en Kerberos met elkaar kunnen omgaan.. iemand ideeen??

en ik ben tegenwoordig ook security expert, zegt men op me werk
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_21865283
Het rechstreeks vanuti de .iso installeren had ik al gedaan, maar zo krijg ik dus die 4 schermen ipv 1 Het vreemde is overigens dat ik 4 verschillende schermen zie waarvan de bovenste 2 vrijwel gelijk zijn en de onderste helemaal verschillen.

Ik zal als ik thuis ben (zit nu op mijn werk) eens kijken naar de instellingen van vmware m.b.t. de videokaart. Enig idee wat daar verkeerd kan zijn? Ik heb een geforce 4 ti4200, toch een redelijk gangbare kaart dacht ik?

ik ben overigens uit frustratie ook al Fedora aan het downloaden
pi_21867614
Dit is na een debian installatie:

NET4: Unix domain sockets 1.0/SMP for Linux NET4.0
EXT2-fs: corrupt root inode, run e2fsck
FAT: did not find valid FSINFO signature
Found signature1 0x0 signature2 0x0 sector=4
XFS: bad magic number
XFS: SB validate failed
Kernel panic: VFS unable to mount root fs on 03:05
  vrijdag 10 september 2004 @ 20:59:38 #57
67174 Dos37
Come on Twente
pi_21867958
Hallo ik heb net mandrake linux 9.2 geinstalleerd ging allemaal perfect maar nu wou ik inloggen. Dit werkte allemaal. Waarnaar ik "startx" intypte daarna ging het mis ik kreeg deze melding.
quote:
(WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:2:0:1) found
(EE) No devices detected
Fatal server error:
no screens found .
Ik heb een Ati radeon 9600 pro. Ik heb nog niet erg veel verstand van linux dus ik snap niet hoe ik het nou voor elkaar moet krijgen. Heb al gekeken in Xserver ofzoiets. Maar daar kon ik het ook niet veranderen. Wat moet ik doen.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_21870636
Fedora werkt wel meteen goed dus het ga ik daar maar mee aan de slag
pi_21874220
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 18:47 schreef BarBaar het volgende:
Hey, loopt deze reekt nog, goed man!

Anyway.. Ik ben opzoek naar een oplossing waardoor SecurID en Kerberos met elkaar kunnen omgaan.. iemand ideeen??
Waarom zou je én Kerberos-authenticatie én secureid authenticatie tegelijkertijd gebruiken? Ik zie het nut er niet zo van in (gebruik dan bv ssh met alleen key-authenticatie en secureid), maar ik zie ook niet waarom het fout zou gaan. Wat gaat er fout? Heb je secureid of kerberos al aan de gang?

Ik heb nog een account op de computers van het ecmwf en voor het inloggen gebruiken ze gewoon telnet icm zo'n secureid-pasje
pi_21874984
Ik ben nu bezig met het over zetten van mijn systemen naar SuSE Linux 9.1 prof.
Alles gaat goed (tenminste, ik snap waar ik mee bezig ben en wat ik fout doe... ), maar nou vroeg ik me af of X ook 2 beeldschermen kan aansturen.

Ik gebruikte dit onder windows altijd, en dit werkt echt heerlijk.

Ik heb een GeForce FX5900XT 128MB, met een VGA en DVI uitgang.
Ik heb de NVidia drivers al geupdate voor 3D ondersteuning etc..

Het scherm dat op de VGA aansluiting zit geeft gewoon normaal beeld, maar het scherm dat op de DVI aansluiting zit geeft een raar vertekent beeld (zal wel niet helemaal goed zijn...).

bvd
Nu met transparante user-icon!
pi_21875798
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 02:17 schreef devzero het volgende:

[..]

Waarom zou je én Kerberos-authenticatie én secureid authenticatie tegelijkertijd gebruiken? Ik zie het nut er niet zo van in (gebruik dan bv ssh met alleen key-authenticatie en secureid), maar ik zie ook niet waarom het fout zou gaan. Wat gaat er fout? Heb je secureid of kerberos al aan de gang?

Ik heb nog een account op de computers van het ecmwf en voor het inloggen gebruiken ze gewoon telnet icm zo'n secureid-pasje
Omdat ik bij een toko zit die extreme veiligheidseizen heeft Two factor authentication is een vereiste.. en ze willen dus slechts een maal een pass ingeven.

Probleem is dat het pass iedere 60 sec's weizigd. Als de gebruiker zijn initiele ticket van de KDC krijgt, zal hij deze dus niet kunnen decrypten, aangezien het pass uit de KDC niet klopt met de huidige pass.

Zover ik weet kan het KDC nl geen pass'es van de ACE-Server vragen. Dat is het gehele probleem. En ik heb er nog geen oplossing kunnen vinden.
pi_21916556
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 03:20 schreef Captain_Le_Chuck het volgende:
Alles gaat goed (tenminste, ik snap waar ik mee bezig ben en wat ik fout doe... ), maar nou vroeg ik me af of X ook 2 beeldschermen kan aansturen.

Het scherm dat op de VGA aansluiting zit geeft gewoon normaal beeld, maar het scherm dat op de DVI aansluiting zit geeft een raar vertekent beeld (zal wel niet helemaal goed zijn...).

bvd
Ik heb inmiddels wel beide schermen aan de praat gekregen door XF86Config zelf te herschrijven.
Ik heb er wel een 2e videokaart bij moeten prikken om het echt werkend te krijgen.

Is dit ook gewoon met alleen mijn GeForce 5900 op te lossen
pi_21917223
mhmm.. meh
k zit nu al 2 dagen ruzie te maken met Apache en SSL support op mn FreeBSD 4.9 beest :/

volgens mij heb ik de confs en alles GOED staan maar https werkt dus niet :/

* Ou-Tannu ziet iets over de kop? :S

op mn win32 werkt t wel trouwens :/ alleen das lame omdat mn XP nog al es reboot :/
  maandag 13 september 2004 @ 07:55:22 #65
30106 Hiawatha
pi_21917354
quote:
Op maandag 13 september 2004 07:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
mhmm.. meh
k zit nu al 2 dagen ruzie te maken met Apache en SSL support op mn FreeBSD 4.9 beest :/

* Hiawatha ziet iets over de kop? :S

op mn win32 werkt t wel trouwens :/ alleen das lame omdat mn XP nog al es reboot :/
en nu denk je dat we je met deze info kunnen helpen? wat zegt de logfile? wat voor een foutmeldingen krijg je als je https probeert te gebruiken? zet je config eens online en plaats een link. Meer info graag, alleen "hij doet 't niet" is niet genoeg.
pi_21917893
quote:
Op maandag 13 september 2004 07:55 schreef Hiawatha het volgende:

[..]

en nu denk je dat we je met deze info kunnen helpen? wat zegt de logfile? wat voor een foutmeldingen krijg je als je https probeert te gebruiken? zet je config eens online en plaats een link. Meer info graag, alleen "hij doet 't niet" is niet genoeg.
ik heb op mn win32 er mee zitten expirementeren tot dat goed werkte en toen op die manier met bijde configs, ik krijg ook geen fout code van apache, alleen https werkt simpel weg niet, (404)
terwijl dr wel een pagina bestaat :/

of moet ik apache met een andere regel starten ipv gewoon om hem https / SSL te laten snappen?
pi_21918231
Als je een 404 krijgt kun je op zn minst de relevante regel uit httpd-error.log laten zien
pi_21919210
Ik had een leuk DNS vraagje..
Mijn bind server houdt er na een week mee op. hij weigert slave zones te herladen en rrn rndc reload of rndc reconfig haalt niets uit. Hoe kan ik zorgen dat deze vriend weer netjes zijn zones laadt die hij moet herkennen?

onderliggend probleem: mijn mail naar een van die slave ones blijft heel fijn hangen
sorry.. ik kan er ook niets aan doen
pi_21941814
Weet iemand toevallig of je bij het inloggen van een gebruiker een script uit kan voeren?
Ik wil nammelijk bij een gebruiker dat als die inlogt een aantal samba share's mounten maar alleen bij die gebruiker.

Dit moet dus een keer gebeuren dus niet met .bashrc ofzo.

Weet iemand hier iets op?
pi_21950847
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 11:14 schreef psycho83 het volgende:
Weet iemand toevallig of je bij het inloggen van een gebruiker een script uit kan voeren?
Ik wil nammelijk bij een gebruiker dat als die inlogt een aantal samba share's mounten maar alleen bij die gebruiker.

Dit moet dus een keer gebeuren dus niet met .bashrc ofzo.

Weet iemand hier iets op?
Waarom niet in .bashrc?
pi_21954982
Voor zover ik begrijp is er geen Media Player onder Linux die ook DVD-films kan afspelen?
Of heeft iemand nog een goede suggestie?
quote:
Situation
You want to use movie player applications under SuSE Linux.
Procedure
Movie player applications on SuSE Linux are unable to play a number of movie file formats, especially movie DVDs. Due to patented codecs and copy protection, SuSE is not allowed to deliver full-featured movie players with the distribution.

The xine lib package is especially affected. It is missing some plug-ins, so all xine-based players (like kaffeine, totem or noatun) are also unable to play these media.

Please do not write bug reports to these projects when you are unable to play files, because this is not a bug, but a legal requirement and neither the authors nor SuSE have a chance to fix this.

Unfortunately there is, to our knowledge, no legal DVD player for Linux currently sold by anyone.
pi_21957762
DVD's spelen gaat hier goed hoor. Je moet alleen wel even libdvdcss installeren. De legaliteit van die lib is niet helemaal duidelijk, maar je kunt je afvragen of je daar als niet-Amerikaan om geeft.

Installeer gewoon Ogle. Speelt hier al mijn DVD's zonder problemen. Lees de docs als je wil weten hoe je libdvdcss erbij krijgt - die heb je nodig om het gros van de DVD's (die met regiocodering) te kunnen spelen.
  dinsdag 14 september 2004 @ 23:52:01 #73
30106 Hiawatha
pi_21959400
DE mediaspeler voor Linux: xine. Werkt prima voor DVD, DivX en overige formaten.
pi_21960258
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 23:52 schreef Hiawatha het volgende:
DE mediaspeler voor Linux: xine. Werkt prima voor DVD, DivX en overige formaten.
Huh? Maar Kaffeine (dat ook met Xine werkt), zegt in de foutmelding het volgende:
quote:
General Warning:
Warning: This version of Xine lacks support for playing DVD discs for legal reasons.
Please go to http://portal.suse.com/sdb/en/2003/09/xine_dvd.html for further details.
...en dus dit...
quote:
Situation
You want to use movie player applications under SuSE Linux.
Procedure
Movie player applications on SuSE Linux are unable to play a number of movie file formats, especially movie DVDs. Due to patented codecs and copy protection, SuSE is not allowed to deliver full-featured movie players with the distribution.

The xine lib package is especially affected. It is missing some plug-ins, so all xine-based players (like kaffeine, totem or noatun) are also unable to play these media.

Please do not write bug reports to these projects when you are unable to play files, because this is not a bug, but a legal requirement and neither the authors nor SuSE have a chance to fix this.

Unfortunately there is, to our knowledge, no legal DVD player for Linux currently sold by anyone.
  woensdag 15 september 2004 @ 07:56:42 #75
30106 Hiawatha
pi_21962316
quote:
Op woensdag 15 september 2004 00:27 schreef 8op het volgende:

[..]

Huh? Maar Kaffeine (dat ook met Xine werkt), zegt in de foutmelding het volgende:
[..]

...en dus dit...
[..]
Precies de reden waarom je niet van die gare distro's zoals SuSE moet nemen. Als je volledige controle over je desktop wilt hebben, neem je Gentoo. Ik draai alle DVD's zonder problemen onder Linux mbv Xine. Sterke nog, het is de beste mediaspeler die ik heb/ken. Beter dan zelfs Mediaplayer van Windoos, die geeft nog wel eens problemen met sommige DVD's/DivXjes.

Maar in jou geval: download de source direct van de xine website (zie link in mijn vorige post), compileren en runnen maar!
pi_21968502
quote:
Op woensdag 15 september 2004 07:56 schreef Hiawatha het volgende:

[..]

Precies de reden waarom je niet van die gare distro's zoals SuSE moet nemen. Als je volledige controle over je desktop wilt hebben, neem je Gentoo. Ik draai alle DVD's zonder problemen onder Linux mbv Xine. Sterke nog, het is de beste mediaspeler die ik heb/ken. Beter dan zelfs Mediaplayer van Windoos, die geeft nog wel eens problemen met sommige DVD's/DivXjes.

Maar in jou geval: download de source direct van de xine website (zie link in mijn vorige post), compileren en runnen maar!
Dank je wel, Hiawatha. Ik heb SuSe nu eenmaal draaien ('t draait voor de rest prima en ik kan er prima op werken, dus dat is voor mij het belangrijkste). Mocht ik ooit nog een ander apparaat hebben en wat meer thuis zijn in Linux, dan zal ik je advies ter harte nemen
Ik had die bestanden van de Xine-website gehaald. Ik hoop het installeren gaat lukken, want helemaal snap ik het nog niet met uitpakken/installeren e.d. Behalve wanneer alles automatisch wordt geinstalleerd met YaST, dat vind ik nog wel het makkelijkst.
pi_21969199
Werkt ook prima: Mplayer
  woensdag 15 september 2004 @ 15:03:24 #78
32106 FREAKY_ME
Bastard Operator From Hell
pi_21969606
heeft een van jullie ervaring met freeradius? Ik wil hier eens naar gaan kijken voor mijn wifi accesspoint.
I hang up. This is a matter of life or death. Quick as I can I rip the computer power cable out of the UPS and plug the TV in. Damn! Wylie missed again!
  woensdag 15 september 2004 @ 15:29:11 #79
67174 Dos37
Come on Twente
pi_21970191
Ik post mijn probleem nog een keer omdat er helaas over heen wordt gekeken:

Hallo ik heb net mandrake linux 9.2 geinstalleerd ging allemaal perfect maar nu wou ik inloggen. Dit werkte allemaal. Waarnaar ik "startx" intypte daarna ging het mis ik kreeg deze melding.
quote:
(WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:2:0:1) found
(EE) No devices detected
Fatal server error:
no screens found .
Ik heb een Ati radeon 9600 pro. Ik heb nog niet erg veel verstand van linux dus ik snap niet hoe ik het nou voor elkaar moet krijgen. Heb al gekeken in Xserver ofzoiets. Maar daar kon ik het ook niet veranderen. Wat moet ik doen.

Met de link die Aneurism poste krijg ik het helaas nog niet aan het werken.
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_21973263
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 12:46 schreef 8op het volgende:
- Ik gebruik Gaim voor IM-protocols. Werkt fijn.
- Ik gebruik geen firewall of anti-virusprogramma. Op mijn router draait een firewall en Snort. Ik hoop dat die de meeste scriptkiddies weghouden.
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 03:20 schreef Captain_Le_Chuck het volgende:

bvd
Meerdere schermen onder XFree of X.org heet "Xinerama". Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar wellicht vind je meer bruikbare info als je op "Xinerama" zoekt.
quote:
Op maandag 13 september 2004 07:14 schreef Ou-Tannu het volgende:
mhmm.. meh

* Ou-Tannu ziet iets over de kop? :S

Heb je wel het juist package geïnstalleerd? Als je versie 1.3.* gebruikt moet je "apache-ssl" installeren voor SSL-support. (dacht ik)
pi_21984191
Ik wil mijn P200 met 80MB die nu nog IPCop draait om internet te delen, omtoveren in een NetBSD bak met hetzelfde doel: de ADSL-lijn die binnenkomt via de SpeedTouch 510 modem (ethernet) delen voor 5 man.
Ik heb NetBSD geïnstalleerd in VMware, maar nu houdt het een beetje op: ik weet niet hoe ik eraan moet beginnen.
Welke packages heb ik nodig om veilig internet te delen? En kan ik het geheel met een webinterface beheren?
pi_21987048
Waarom zou je dat in vredesnaam op NetBSD willen doen?

NetBSD op een wasmachine of ouwe VAX draaien lijkt me wel interessant, maar op x86 heb je zo veel betere alternatieven...
  donderdag 16 september 2004 @ 09:29:46 #83
32106 FREAKY_ME
pi_21987466
quote:
Op woensdag 15 september 2004 15:03 schreef FREAKY_ME het volgende:
heeft een van jullie ervaring met freeradius? Ik wil hier eens naar gaan kijken voor mijn wifi accesspoint.
Niemand?
I hang up. This is a matter of life or death. Quick as I can I rip the computer power cable out of the UPS and plug the TV in. Damn! Wylie missed again!
pi_21987956
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 13:25 schreef RichyRich het volgende:

[..]

[afbeelding]
Potdikkie mensen, als jullie meer info nodig hebben dan moeten jullie het gewoon vragen he
koekoek
pi_21988376
quote:
Op donderdag 16 september 2004 08:44 schreef LintuxCx het volgende:

NetBSD op een wasmachine of ouwe VAX draaien lijkt me wel interessant, maar op x86 heb je zo veel betere alternatieven...
Dunno. Wat stel jij dan voor?
pi_21988416
Hier ook nog een vraagje
Ik heb mijn oude fat schijf waar nog een hele zooi mp3's opstonden gemount naar de directory /fat-d
Nu heb ik echter alleen als root de rechten om in die directory te komen. Maar als ik als root met chmod de rechten ook beschikbaar wil maken voor andere users, gebeurt er helemaal niets
Dit probleem heb ik dus alleen met die directory. Bij alle andere directory's lukt het me prima om met chmod de rechten te veranderen.

Wat moet ik doen?
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_21988901
Een regel uit mijn /etc/fstab. De mount is door gewone users te mounten en zij hebben ook de rechten.
quote:
/dev/sda /stuff/usbstickie vfat user,noauto,uid=fubar,gid=users,sync 0 0
pi_21989014
quote:
Op woensdag 15 september 2004 17:31 schreef F.U.B.A.R het volgende:
[..]
Meerdere schermen onder XFree of X.org heet "Xinerama". Ik heb er zelf nog nooit mee gewerkt, maar wellicht vind je meer bruikbare info als je op "Xinerama" zoekt.
[..]
Zover was ik ook nog wel gekomen, alleen voor Xinerama moeten er werkelijk 2 video adapters geinstalleerd zijn.

Ik heb het al geprobeert door de videokaart gewoon 2x in xf86config te zetten.
Dan 2 monitoren erbij ([0] en [1]), en daarna Xinerama aan.
Het enige probleem is dat X dan niet wil laden, en een foutmelding geeft dat hij monitor [1] niet kan vinden.

Maar het zou moeten kunnen....
pi_21992723
quote:
Op donderdag 16 september 2004 08:44 schreef LintuxCx het volgende:

Ik draai met veel plezier freebsd en hoop over een tijdje ook netbsd te gaan draaien op een server. Ik zie het probleem niet; wat is er mis met netbsd wat wel in de betere alternatieven zit? ik neem niet aan dat je solaris x86 of suse bedoelt
pi_21992948
quote:
Op donderdag 16 september 2004 10:32 schreef Pietjuh het volgende:
Ik heb mijn oude fat schijf waar nog een hele zooi mp3's opstonden gemount naar de directory /fat-d
Nu heb ik echter alleen als root de rechten om in die directory te komen.
Als aanvulling op fubar, je kunt ook de umask mount-optie gebruiken, bv icm gid= Bijvoorbeeld een group dos en iedereen die bij die mp3 moet kunnen in die groep.

Als je wat tijd overhebt kun je ook die schijf laten mounten door auto-mount (als er maar 1 tegelijkertijd mee bezig is)
pi_21994648
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 18:03 schreef BarBaar het volgende:

[..]

Waarom niet in .bashrc?
.bashrc wordt toch elke keer uitgevoerd als je shell opent?
dat is niet de bedoeling het moet meteen bij het inloggen gebeuren daarna wil ik er vanaf zijn.
pi_21995029
Waar moet ik
quote:
export EDITOR="/usr/local/bin/nano"
zetten opdat elke user nano als standaardeditor in FreeBSD heeft? Ik heb het ondertussen in ~/.bashrc, /etc/profile en ~/.profile staan maar FreeBSD trekt er zich geen reet van aan!
pi_21995107
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:24 schreef psycho83 het volgende:
.bashrc wordt toch elke keer uitgevoerd als je shell opent?
man bash
quote:
FILES
/bin/bash The bash executable
/etc/profile The systemwide initialization file, executed for login shells
~/.bash_profile The personal initialization file, executed for login shells
~/.bashrc The individual per-interactive-shell startup file
~/.bash_logout The individual login shell cleanup file, executed when a login shell exits
pi_21995289
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:38 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Waar moet ik
[..]

zetten opdat elke user nano als standaardeditor in FreeBSD heeft? Ik heb het ondertussen in ~/.bashrc, /etc/profile en ~/.profile staan maar FreeBSD trekt er zich geen reet van aan!
En je weet zeker dat je bash als shell hebt? Standaard gebuikt freebsd de oude bourne shell en csh. (Hoewel sh ook gewoon .profile gebruikt, maar dan alleen voor een login shell).
pi_21995377
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:41 schreef devzero het volgende:

[..]

man bash
[..]
Was een retorische vraag,
maar weet nogsteeds hoe ik bij het inloggen (gebeurd 19 van de 20 keer in X) mijn samba shares gemount krijg. Is er niet een soort rc.d voor een gebruiker?
Of moet ik hiervoor bij de guru's van tweakers zijn?
pi_21995665
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:51 schreef psycho83 het volgende:

[..]

Was een retorische vraag,
maar weet nogsteeds hoe ik bij het inloggen (gebeurd 19 van de 20 keer in X) mijn samba shares gemount krijg. Is er niet een soort rc.d voor een gebruiker?
Of moet ik hiervoor bij de guru's van tweakers zijn?
Wat ik bedoelde was: lees de man pagina. ~/.bash_profile wordt uitgevoerd als de gebruiker een login shell start (bv bij inloggen). Je kunt natuurlijk een erg simpel scriptje maken wat test of de shares al zijn gemount en ze dan eventueel mount. Maar waarom gebruik je niet gewoon auto-mount dan hoef je ook niet te kloten met het unmounten van de shares

GoT: krijg je direct een UTFS+slotje

edit: als er alleen maar wordt ingelogd met X, dan kun je ook denken aan een oplossing met iets als .xsession, alleen zit je dan nog steeds met het unmounten bij uitloggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door devzero op 16-09-2004 16:13:05 ]
  donderdag 16 september 2004 @ 16:18:46 #97
32106 FREAKY_ME
pi_21996081
helemaal niemand met kennis van freeradius?
  donderdag 16 september 2004 @ 16:22:29 #98
32106 FREAKY_ME
pi_21996164
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:02 schreef devzero het volgende:
edit: als er alleen maar wordt ingelogd met X, dan kun je ook denken aan een oplossing met iets als .xsession, alleen zit je dan nog steeds met het unmounten bij uitloggen.
Kun je niet de .bash_logout file gebruiken dan (ik val hier een beetje middenin). Ik weet niet of die in x ook werkt.
pi_21999387
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:48 schreef devzero het volgende:
En je weet zeker dat je bash als shell hebt? Standaard gebuikt freebsd de oude bourne shell en csh. (Hoewel sh ook gewoon .profile gebruikt, maar dan alleen voor een login shell).
En het belangrijkste is dat csh het export-commando niet kent. Volgens mij ging dat met setenv, maar dat moet 'ie even uitzoeken....
pi_21999439
Ik weet zeker dat ik Bash gebruik: in .bashrc staat een mooie PS1 export om een fijne prompt te krijgen. De standaard shell vond ik maar waardeloos.
pi_22005611
quote:
Op donderdag 16 september 2004 16:22 schreef FREAKY_ME het volgende:
Kun je niet de .bash_logout file gebruiken dan (ik val hier een beetje middenin). Ik weet niet of die in x ook werkt.
Het probleem is dat je meerdere login shells kunt hebben, en je niet bij het einde van de eerste login shell de share wordt geumount. Ik weet btw ook niet of de shell in een xterm een login shell is.
pi_22005800
quote:
Op donderdag 16 september 2004 18:34 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik weet zeker dat ik Bash gebruik: in .bashrc staat een mooie PS1 export om een fijne prompt te krijgen.
PS1 is ook de variabele voor de (oude) bourne shell. als je echo $SHELL doet, krijg je dan /bin/sh of /bin/bash?

Als je source ~/.bashrc doet, wordt dan $EDITOR wel gezet?
pi_22019358
quote:

[..]

Wat ik bedoelde was: lees de man pagina. ~/.bash_profile wordt uitgevoerd als de gebruiker een login shell start (bv bij inloggen). Je kunt natuurlijk een erg simpel scriptje maken wat test of de shares al zijn gemount en ze dan eventueel mount. Maar waarom gebruik je niet gewoon auto-mount dan hoef je ook niet te kloten met het unmounten van de shares

Thnx man ik ga naar die .xsession kijken
Het is voor mijn desktop machine, draai de laatste tijd steeds meer debian maar dat mounten werd ik een beetje zat.
had er wel een scripje voor maar ja dacht dat moet ook automatisch kunnen.
pi_22022277
quote:

[..]

En als je het echt mooi wilt doen, gebruik je PAM....
pi_22099359
Ik ben nu OpenBSD aan het installeren op mijn router to be. Voor de firewall ga ik het standaard meegeleverde Packet Filter gebruiken. Ik wil verder een HTTP-proxy (met AdZap), DNS-server en nog enkele "anti-hacker"-tools draaien. Welke software kan ik daar best voor gebruiken?
pi_22101173
netbsd gebruikt toch ipf ? Ik zou zeggen, lees de manual en stel alles met de hand in. Ik zie het voordeel van web-based configuraties tools niet; het is misschien makkelijker, maar je hebt weer een extra service die je moet beveiligen
http-proxy, met de huidige adsl snelheden geeft een webproxy weinig snelheidswinst. Een goede proxy is imo squid en hier staat hoe je ad-zapping kunt gebruiken icm squid. Als je ipv6 wil gebruiken: dat zit nog niet in squid (zou in 3.1 of zo komen)
DNS: bind Maar dan wel in een jail of chroot.
"anti-hacker" tools, ach regelmatig je logifles doorbladeren en kijk gewoon de ports collectie eens door en probeer wat.

Mijn 2 cents
pi_22106081
quote:
Op donderdag 16 september 2004 10:29 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Dunno. Wat stel jij dan voor?
Ik zie dat je inmiddels al met OpenBSD aan de slag bent gegaan?

NetBSD is met name gericht op portability. Het draait op nog minstens twee keer zo veel architecturen als Linux AFAIK. Voor zover ik weet heeft NetBSD verder weinig speciaals te bieden boven de andere BSD's, dus ik begrijp niet wat het nut is van NetBSD op een doodsimpele x86 machine...

En laat ik er nog bij zeggen dat ik 1x remote op een NetBSD machine gewerkt heb en dat ik nog nooit zo'n spartaans systeem heb meegemaakt. Systemen simpel houden is leuk, maar het moet wel enigszins bruikbaar zijn hoor...
pi_22109909
Ik heb gezien dat Apache ook als HTTP-proxy te gebruiken is. Is dat wat? Ik zou namelijk ook graag MRTG of iets dergelijks willen gebruiken om op het LAN statistieken van de router te kunnen tonen.

[edit]
JunkBuster ziet er ook wel sweet uit om ads en meer rommel te filteren! Iemand daar ervaring mee?

[edit2]
Internet Junkbuster wordt al lang niet meer ontwikkeld, gelukkig bouwt men erop verder met Privoxy. Heeft iemand dáár ervaring mee?

[/edit x 2]

[ Bericht 30% gewijzigd door F.U.B.A.R op 21-09-2004 19:23:20 ]
pi_22122725
Ik heb een probleempje met mijn RedHat 9 / KDE.

Verschillende programma's, waaronder mijn Konqueror geven de iconenbar
niet goed meer weer.

Een bekend probleem?
pi_22123966
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 18:21 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik heb gezien dat Apache ook als HTTP-proxy te gebruiken is. Is dat wat? Ik zou namelijk ook graag MRTG of iets dergelijks willen gebruiken om op het LAN statistieken van de router te kunnen tonen.
Als je alleen maar MRTG plaatjes wil laten zien, kun je dan niet een light-weight web-server als hiawatha (idd van hiawatha) draaien? Apache schijn je te kunnen gebruiken als proxy ja, maar ik heb nog nooit problemen gehad met squid.
  woensdag 22 september 2004 @ 11:22:12 #111
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_22124958
Ik ben bezig mijn GRUB bootloader te voorzien van een splashimage. Aangezien ik geen X draai op de betreffende server vroeg ik me af of het mogelijk is deze plaatjes (.xpm.gz) vanaf de console te bekijken? Ik heb fysieke toegang tot de Pc.
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  woensdag 22 september 2004 @ 12:08:07 #112
65490 whoops
pi_22125874
quote:
Op woensdag 22 september 2004 08:54 schreef Werewolf het volgende:
Ik heb een probleempje met mijn RedHat 9 / KDE.

Verschillende programma's, waaronder mijn Konqueror geven de iconenbar
niet goed meer weer.
[afbeelding]

Een bekend probleem?
Ik heb geen idee... Maar heb je het al met verschillende gebruikers geprobeerd? Dan kan je kijken of het aan de PC of aan de user ligt...
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
  donderdag 23 september 2004 @ 13:23:41 #113
65490 whoops
pi_22150070
quote:
Op woensdag 22 september 2004 11:22 schreef whoops het volgende:
Ik ben bezig mijn GRUB bootloader te voorzien van een splashimage. Aangezien ik geen X draai op de betreffende server vroeg ik me af of het mogelijk is deze plaatjes (.xpm.gz) vanaf de console te bekijken? Ik heb fysieke toegang tot de Pc.
Iemand enig idee? Niet dat het van levensbelang is, maar ik vind het wel interessant om te weten te komen...
pi_22153213
quote:
Op donderdag 23 september 2004 13:23 schreef whoops het volgende:
Iemand enig idee? Niet dat het van levensbelang is, maar ik vind het wel interessant om te weten te komen...
Geen flauw idee, maar heb je al eens gezocht op svgalib?
  vrijdag 24 september 2004 @ 01:25:38 #115
65490 whoops
pi_22165719
quote:
Op donderdag 23 september 2004 15:48 schreef devzero het volgende:

[..]

Geen flauw idee, maar heb je al eens gezocht op svgalib?
hey cool, thanx voor de tip, ik heb zojuist het programma zgv gevonden (http://www.svgalib.org/rus/zgv/), die kan aan de hand van svgalib xpm's weergeven... er is zelfs een debian package van...

maandag op m'n werk probeer ik het direct effe!
  zondag 26 september 2004 @ 17:49:15 #116
40983 Nachezbaernon
All praise Lloth!
pi_22218440
Vraagje, ik draai op mijn laptop een op de hd geinstalleerde versie van Knoppix. Draait allemaal als een zonnetje, op een ding na.

Als ik via Konqueror, Mozilla of Firefox een site probeer te benaderen, duurt het erg lang om de site op te halen. Een ping naar de site die ik probeer te bereiken gaat binnen enkele 100ste seconde. Als de site via de browsers binnen is kan ik binnen no-time binnen de site navigeren, maar zodra ik een andere site wil benaderen duurt het weer eeuwen voordat ie binnen is.

Iemand een idee hoe ik de traagheid kan verhelpen? Of waar ik naar op zoek moet gaan?

[ Bericht 2% gewijzigd door Nachezbaernon op 26-09-2004 17:57:33 ]
"They are just men! Feast upon their blood my sisters!"
  zondag 26 september 2004 @ 18:27:11 #117
65490 whoops
pi_22219356
quote:
Op zondag 26 september 2004 17:49 schreef Nachezbaernon het volgende:
Vraagje, ik draai op mijn laptop een op de hd geinstalleerde versie van Knoppix. Draait allemaal als een zonnetje, op een ding na.

Als ik via Konqueror, Mozilla of Firefox een site probeer te benaderen, duurt het erg lang om de site op te halen. Een ping naar de site die ik probeer te bereiken gaat binnen enkele 100ste seconde. Als de site via de browsers binnen is kan ik binnen no-time binnen de site navigeren, maar zodra ik een andere site wil benaderen duurt het weer eeuwen voordat ie binnen is.

Iemand een idee hoe ik de traagheid kan verhelpen? Of waar ik naar op zoek moet gaan?
Het zou kunnen zijn dat je bak eerst een verbinding via IPv6 wil opzetten. Ik heb een vergelijkbare time-out als ik via apt-get mijn software wil installeren bij een Debian - Unstable installatie.

Hoe kan je dit testen:

- Open een root-console
- Draai 'apt-get update' zonder de quotes

als het goed is worden nu de nieuwste lijsten met packages opgehaald. Als hij nu bij de eerste hit erg lang wacht en een adres in de IPv6 notatie opent (bijvoorbeeld 3ffe:0501:0008:0000:0260:97ff:fe40:efab), zou dit wel eens het probleem kunnen zijn...
  zondag 26 september 2004 @ 21:54:18 #118
40983 Nachezbaernon
All praise Lloth!
pi_22224072
quote:
Op zondag 26 september 2004 18:27 schreef whoops het volgende:

[..]

Het zou kunnen zijn dat je bak eerst een verbinding via IPv6 wil opzetten. Ik heb een vergelijkbare time-out als ik via apt-get mijn software wil installeren bij een Debian - Unstable installatie.

Hoe kan je dit testen:

- Open een root-console
- Draai 'apt-get update' zonder de quotes

als het goed is worden nu de nieuwste lijsten met packages opgehaald. Als hij nu bij de eerste hit erg lang wacht en een adres in de IPv6 notatie opent (bijvoorbeeld 3ffe:0501:0008:0000:0260:97ff:fe40:efab), zou dit wel eens het probleem kunnen zijn...
Beetje rondgekeken op inet, dit zou idd goed kunnen.

Nu nog even kijken waar ik het kan weghalen.

======= edit 1 ========
Ik zie ook een proxy server automatisch opstarten... misschien dat die ook er iets mee doet. Eens zien

======= edit 2 ========
Op ip adres gaat het super snel, zal dus idd wel IPv6 zijn die moeilijk doet. Eens kijken waar ik dat uit kan zetten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Nachezbaernon op 26-09-2004 22:10:24 ]
pi_22225005
Probeer eens in een rootshell:

# ip -6 ro del default

Als het goed is gaat 'ie dan niet via IPv6 proberen te connecten.

[edit] Al zou er eigenlijk überhaupt geen IPv6 default route mogen zijn... Misschien moet je wat specifieker zijn met het verwijderen ook. Wat krijg je als je "ip -6 ro" doet? (Daar hoef je geen root voor te zijn BTW...)

[ Bericht 45% gewijzigd door LintuxCx op 26-09-2004 22:43:41 ]
  maandag 27 september 2004 @ 00:33:30 #120
65490 whoops
pi_22228023
quote:
Op zondag 26 september 2004 22:30 schreef LintuxCx het volgende:
Probeer eens in een rootshell:

# ip -6 ro del default

Als het goed is gaat 'ie dan niet via IPv6 proberen te connecten.

[edit] Al zou er eigenlijk überhaupt geen IPv6 default route mogen zijn... Misschien moet je wat specifieker zijn met het verwijderen ook. Wat krijg je als je "ip -6 ro" doet? (Daar hoef je geen root voor te zijn BTW...)
Als ik dit wil doen krijg ik:
-------------------
-su: ip: command not found
-------------------

Ik weet niet meer precies wat ik heb gedaan om IPv6 uit te zetten, ik weet wel dat ik de IPv6 entries uit de hosts table heb geflikkerd...
pi_22230682
quote:
Op maandag 27 september 2004 00:33 schreef whoops het volgende:
-su: ip: command not found
Bah, wat ouderwets. Moet je het met het commando route doen...

route -A inet6

en evt.

route -A inet6 del default

Ik los het altijd op door mijn default route (al ziet die er bij mij wat anders uit) te verwijderen, ik heb nl ook wel eens last van werkende IPv6 als ik een site wil bereiken die volgens DNS via IPv4 en IPv6 bereikbaar zijn terwijl de IPv6 server eigenlijk altijd down is. Laat 'm dan ook weg uit de DNS...
  maandag 27 september 2004 @ 10:09:44 #122
40983 Nachezbaernon
All praise Lloth!
pi_22231289
Gaat nog steeds traag. Onderstaande gedaan:

root@nielslaptop:~# ip -6 ro
fe80::/64 dev eth0 metric 256 mtu 1500 advmss 1440 metric10 64
ff00::/8 dev eth0 metric 256 mtu 1500 advmss 1440 metric10 1
default dev eth0 proto kernel metric 256 mtu 1500 advmss 1440 metric10 64
unreachable default dev lo proto none metric -1 error -101 metric10 255

root@nielslaptop:~# ip -6 ro del default

root@nielslaptop:~# route -A inet6
Kernel IPv6 routing table
Destination Next Hop Flags Metric Ref Use Iface
::1/128 :: U 0 0 0 lo
fe80::20d:88ff:fe2a:5ebd/128 :: U 0 0 0 lo
fe80::/64 :: U 256 0 0 eth0
ff00::/8 :: U 256 0 0 eth0

root@nielslaptop:~# route -A inet6 del default
SIOCDELRT: No such process
  maandag 27 september 2004 @ 10:21:13 #123
40983 Nachezbaernon
All praise Lloth!
pi_22231445
korte andere vraag, is het al mogelijk om SUSE 9.1 personal die te downloaden is up te graden zodat je een compiler etc hebt? (zouden ze voor zorgen na een x tijd dat ie uit was, maar weet de status er verder niet van)
  dinsdag 28 september 2004 @ 11:42:13 #124
65490 whoops
pi_22255442
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 01:25 schreef whoops het volgende:

[..]

hey cool, thanx voor de tip, ik heb zojuist het programma zgv gevonden (http://www.svgalib.org/rus/zgv/), die kan aan de hand van svgalib xpm's weergeven... er is zelfs een debian package van...

maandag op m'n werk probeer ik het direct effe!
Goed, dit programma werkte prima, alleen had ik er effe niet aan gedacht dat de XPM's met GZ gecomprimeerd waren... Na het uitpakken van de bestanden kon ik ze dus fijn via de console bewonderen...
quote:
Op maandag 27 september 2004 09:11 schreef LintuxCx het volgende:
route -A inet6
Dan krijg ik:
quote:
/proc/net/ipv6_route: No such file or directory
INET6 (IPv6) not configured in this system.
Dat IPv6 staat in ieder geval goed uit op mijn bakken...
  dinsdag 28 september 2004 @ 11:44:43 #125
65490 whoops
pi_22255486
quote:
Op maandag 27 september 2004 10:09 schreef Nachezbaernon het volgende:
Gaat nog steeds traag. Onderstaande gedaan:

root@nielslaptop:~# ip -6 ro
fe80::/64 dev eth0 metric 256 mtu 1500 advmss 1440 metric10 64
ff00::/8 dev eth0 metric 256 mtu 1500 advmss 1440 metric10 1
default dev eth0 proto kernel metric 256 mtu 1500 advmss 1440 metric10 64
unreachable default dev lo proto none metric -1 error -101 metric10 255

root@nielslaptop:~# ip -6 ro del default

root@nielslaptop:~# route -A inet6
Kernel IPv6 routing table
Destination Next Hop Flags Metric Ref Use Iface
::1/128 :: U 0 0 0 lo
fe80::20d:88ff:fe2a:5ebd/128 :: U 0 0 0 lo
fe80::/64 :: U 256 0 0 eth0
ff00::/8 :: U 256 0 0 eth0

root@nielslaptop:~# route -A inet6 del default
SIOCDELRT: No such process
Staan er toevallig nog IPv6 entries in je /etc/hosts ?
quote:
# The following lines are desirable for IPv6 capable hosts
# (added automatically by netbase upgrade)

::1 ip6-localhost ip6-loopback
fe00::0 ip6-localnet
ff00::0 ip6-mcastprefix
ff02::1 ip6-allnodes
ff02::2 ip6-allrouters
ff02::3 ip6-allhosts
Het kan misschien helpen om deze entries allemaal uit te commenten, maargoed ik weet niet of dat er echt iets mee te maken heeft... You can at least try...
pi_22255532
ah leuk topic .

Vraag

Hoe kan ik me users back-uppen in suse
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_22255756
ja ben n00b ga voor het eerst aan de gang met suse moet de server upgraden
pi_22256082
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 11:47 schreef Steve-O het volgende:
ah leuk topic .

Vraag

Hoe kan ik me users back-uppen in suse
tar Ik weet niet of dunp/restore ook voor suse beschikbaar is, voor het gebruik van tape-drives
pi_22256196
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 11:44 schreef whoops het volgende:
Staan er toevallig nog IPv6 entries in je /etc/hosts ?
Als ipv6-lookups het probleem is, dan zullen de queries nog steeds gedaan worden. fe00 en ff00 entries uit je host file halen is ongeveer het zelfde als 127 addressen uitcommentarieren
pi_22256228
quote:
Op zondag 26 september 2004 17:49 schreef Nachezbaernon het volgende:
Wat staat er in je resolv.conf? Het lijkt me wel een dns probleem, maar niet ipv6 gerelateerd.
  dinsdag 28 september 2004 @ 18:47:33 #131
65490 whoops
pi_22265671
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 12:19 schreef devzero het volgende:

[..]

Als ipv6-lookups het probleem is, dan zullen de queries nog steeds gedaan worden. fe00 en ff00 entries uit je host file halen is ongeveer het zelfde als 127 addressen uitcommentarieren
Hehe, oké dat zal dus niet de oorzaak zijn...

Nog een ander vraagje, ik ben al jaren erg gecharmeerd van FTP-installaties aangezien je dan niet talloze CD's hoeft te branden en alleen dat download wat je nodig hebt.

Nu wil ik graag wat gaan testen met Slackware, ik kan alleen nergens de mogelijkheid tot FTP-install's vinden. Iemand enig idee of en zo ja hoe dit kan?
pi_22269323
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 12:21 schreef devzero het volgende:

[..]

Wat staat er in je resolv.conf? Het lijkt me wel een dns probleem, maar niet ipv6 gerelateerd.
Het is idd een dns probleem.

Mijn server/gateway is een windows doos die netjes ip adressen en de hele zut uitgeeft. Om de een of andere reden gaat Linux hier iets minder lekker mee om. Op alle windows dozen gaat dns perfect en werkt alles snel, op de Linux doos een stuk trager.

ALs ik 2 dnsservers toevoeg, dan gaat het weer als een trein op de Linux doos. Enige vervelende is nu dat ik steeds een copy van een goede resolv.conf over degene heen moet zetten die bij boot steeds gemaakt wordt. Ff een scriptje voor schrijven.

(Nachezbaernon is dus van mij... gebruikte die omdat er problemen met het account van ToBe waren (na mijn stoppen als crew waren mijn rechten iets te rigoreus verwijderd...)
  dinsdag 28 september 2004 @ 21:29:23 #133
65490 whoops
pi_22270226
quote:
Op dinsdag 28 september 2004 21:00 schreef ToBe het volgende:

[..]

Enige vervelende is nu dat ik steeds een copy van een goede resolv.conf over degene heen moet zetten die bij boot steeds gemaakt wordt. Ff een scriptje voor schrijven.
Dit probleem heb ik ook als ik een bak in mijn thuisnetwerk een statisch IP geef, hij krijgt ze dan niet van de DHCP-server... Is er niet een methode om de instellingen van resolv.conf vast te zetten?
  woensdag 29 september 2004 @ 14:45:35 #134
28498 smoking2000
dpkg-reconfigure reality
pi_22285219
In de configuratie van je dhcp client kan je over het algemeen de settings van de dhcp server overrulen.

Als je als dhcp client, dhclient gebruikt kun je dit in /etc/dhclient.conf instellen dmv de supersede optie

bv:
[code]
supersede domain-name-servers <ip dns server 1> , <ip dns server 2>
[/code]

of je kunt je dhcpclient configgen om slecht de info op te halen uit de dhcp server wat je nodig hebt dmv de request optie

bv:
[code]
request subnet-mask, broadcast-address, time-offset, routers, domain-name, host-name;
[/code]
pi_22293689
quote:
Op woensdag 29 september 2004 14:45 schreef smoking2000 het volgende:
In de configuratie van je dhcp client kan je over het algemeen de settings van de dhcp server overrulen.

Als je als dhcp client, dhclient gebruikt kun je dit in /etc/dhclient.conf instellen dmv de supersede optie

bv:
[code]
supersede domain-name-servers <ip dns server 1> , <ip dns server 2>
[/code]

of je kunt je dhcpclient configgen om slecht de info op te halen uit de dhcp server wat je nodig hebt dmv de request optie

bv:
[code]
request subnet-mask, broadcast-address, time-offset, routers, domain-name, host-name;
[/code]
cool...

nu doodmoe, ga het morgen ff testen
pi_22294806
Ik zit met een rpobleem op mijn laptop, een Acer Travelmate 800.
Ik heb hierop geinstalleerd Mandrake 10.1, maar het probleem is dat ik mijn Wirelesslan niet aan de praat krijg.

Mandrake ziet mijn kaart wel en installeert ook alles netjes, maar het Wlan gedeelte moet worde naangezet via een zogenaamde hotkey, deze hotkey heb ik kunnen installeeren maar nu werkt die knop om Wlan aan te kunnen zetten nog niet...

Linkje voor de hotkey: http://www.informatik.hu-berlin.de/~tauber/acerhk/

Wie kan mij helpen want ik wil Wlan graag aan de praat krijgen
pi_22301603
quote:
Op woensdag 29 september 2004 21:36 schreef hr15 het volgende:
Ik zit met een rpobleem op mijn laptop, een Acer Travelmate 800.
Kijk eens hier: http://www.linux-on-laptops.com/

Misschien vind je daar iets wat je kunt gebruiken...
pi_22302433
quote:
Op donderdag 30 september 2004 08:18 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Kijk eens hier: http://www.linux-on-laptops.com/

Misschien vind je daar iets wat je kunt gebruiken...
Ik heb daar al rondgekeken en een echte tip heb ik daar niet kunnen vinden (meestal zeggen ze dat ze Wlan nog moeten bekijken...)
pi_22428754
hier nog mensen die Horde2 hebben draaien?
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
pi_22442897
./ircstats: error while loading shared libraries: libc.so.6: failed to map segment from shared object: Cannot allocate memory

Wie o wie?
pi_22443760
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 14:29 schreef Roellio het volgende:
./ircstats: error while loading shared libraries: libc.so.6: failed to map segment from shared object: Cannot allocate memory

Wie o wie?
Hrmm...

Ws heb je die binary van een andere doos geplukt met een niet al te compatible libc. Probeer 'm eens zelf te compilen?
pi_22444086
'k heb pisg gebruikt ipv ircstats. Probleem niet opgelost, wel omzeild.
pi_22444946
pisg is sowieso beter.

(Wel bekender iig...)
pi_22446744
hoe moet ik Dat tar commando gebruiken in Suse
heb geen idee hoe die command line werkt
wil een back-up maken van een map en ergens op het netwerk tiefen .
pi_22448229
?.
  woensdag 6 oktober 2004 @ 18:41:51 #146
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_22448381
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 17:25 schreef Steve-O het volgende:
hoe moet ik Dat tar commando gebruiken in Suse
heb geen idee hoe die command line werkt
wil een back-up maken van een map en ergens op het netwerk tiefen .
tar cvf bekkupnaam.tar /Pad/naar/betreffende/dir
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
pi_22448563
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 18:41 schreef sooty het volgende:

[..]

tar cvf bekkupnaam.tar /Pad/naar/betreffende/dir
thnx maar hoe tief ik het op het netwerk ?
  woensdag 6 oktober 2004 @ 19:06:03 #148
18811 sooty
pi_22448892
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 18:51 schreef Steve-O het volgende:

[..]

thnx maar hoe tief ik het op het netwerk ?
"het netwerk" is nogal een breed begrip. Meer info graag.
pi_22449387
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 19:06 schreef sooty het volgende:

[..]

"het netwerk" is nogal een breed begrip. Meer info graag.
op de back-up partitie van een windows 2000 server
  woensdag 6 oktober 2004 @ 20:41:36 #150
18811 sooty
pi_22450790
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 19:29 schreef Steve-O het volgende:

[..]

op de back-up partitie van een windows 2000 server
Vanaf die windows-bak met ftp ophalen van die suse-bak. Dat lijkt mij de simpelste oplossing.
pi_22454199
[alternatief op ftp] De backup partities als netwerk share instellen en dan met smbclient copieren/de share mounten en de tar er direct opzetten.

Pro) je hoeft geen ftp daemon te draaien, het inititatief ligt bij de backup machine
Con) je moet in ieder geval samba installeren of smbfs in de kernel compileren.
pi_22470430
Hey mensen, ik heb net redhat 9 aan de praat gekregen, voor et eerst ook internet en videokaart aan de praat gekregen... Nu een egte n00b vraag, ik heb amsn geinstalleerd maar waar zet ie deze neer, want ik kan em niet vinden Iemand wa tips...
pi_22470600
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 17:35 schreef KeessieX het volgende:
Hey mensen, ik heb net redhat 9 aan de praat gekregen, voor et eerst ook internet en videokaart aan de praat gekregen... Nu een egte n00b vraag, ik heb amsn geinstalleerd maar waar zet ie deze neer, want ik kan em niet vinden Iemand wa tips...
probeer eens gewoon amsn in een shell in te tikken...
pi_22470874
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 17:41 schreef BarBaar het volgende:

[..]

probeer eens gewoon amsn in een shell in te tikken...
U the man!!!
  zaterdag 9 oktober 2004 @ 17:18:19 #155
65490 whoops
pi_22513632
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 17:53 schreef KeessieX het volgende:

[..]

U the man!!!
Je bedoelt vast "use the man!!"
pi_22513728
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 13:14 schreef SHERMAN het volgende:
Om een bootloader te maken voor windows en linux moet je in lilo komen, en om in lilo te komen moet je in linux komen. Maar hoe kom ik in linux als er meteen WInXP word opgestart
Windosw + mandrake 9.2 boot problemen
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_22522919
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 13:14 schreef SHERMAN het volgende:
Om een bootloader te maken voor windows en linux moet je in lilo komen, en om in lilo te komen moet je in linux komen. Maar hoe kom ik in linux als er meteen WInXP word opgestart
Een floppy image van Mandrake mirror downloaden, de README volgen (and type "F1" then "rescue" at boot time.), vanuit de "rescue" shell je root partitie mounten (ws iets als [i]mount /dev/hdb3 /mnt), hopen dat je een "grafische" editor als vi hebt en dan lilo.conf aanpassen/lilo draaien om je mbr te zetten

Denk er aan dat, aangezien je vanaf de 2de disk wil booten, je zult moeten "chain-loaden", zie de lilo man/info lilo.

Verder betekent de lilo-fout '99": invalid second stage index sector (zoek maar op internet )

pi_22533275
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 23:41 schreef devzero het volgende:

[..]

Een floppy image van Mandrake mirror downloaden, de README volgen (and type "F1" then "rescue" at boot time.), vanuit de "rescue" shell je root partitie mounten (ws iets als [i]mount /dev/hdb3 /mnt), hopen dat je een "grafische" editor als vi hebt en dan lilo.conf aanpassen/lilo draaien om je mbr te zetten

Denk er aan dat, aangezien je vanaf de 2de disk wil booten, je zult moeten "chain-loaden", zie de lilo man/info lilo.

Verder betekent de lilo-fout '99": invalid second stage index sector (zoek maar op internet )

Ik kijk er later nog wel een keertje naar...
pi_22540905
Hoi, ik zit een beetje met Gentoo te stoeien, en nu ben ik bij het configureren van de bootloader beland.

Nou heb ik gekozen voor Grub, maar na de .conf bestand gemaakt te hebben, krijg ik wel grub te zien, maar alleen windows XP in het lijstje, en die werkt niet

Het probleem is dat ik niet precies welke hd wat is, en wat ik dus in dat bestand moet invullen.

Ik heb hetvolgende:

-Harde schijf met 2 partities. Op de eerste staat windows. Op de 2e bestanden. (2e is dus niet relevant) Deze HD zit op de primaire aansluiting op IDE0.
- DVD speler op secundair IDE0
-Harde schijf met Gentoo, 3 partities -hdc1 = boot
-hdc2 = swap
-hdc3 = root
Deze HD zit op de IDE1 primair
- Cdrw op IDE1 secundair

Ik heb dit als voorbeeld gebruikt:
[code]
# Which listing to boot as default. 0 is the first, 1 the second etc.
default 0
# How many seconds to wait before the default listing is booted.
timeout 30
# Nice, fat splash-image to spice things up
# Comment out if you don't have a graphics card installed
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux 2.4.26-r6
# Partition where the kernel image (or operating system) is located
root (hd0,0)
kernel /kernel-2.4.26-gentoo-r6 root=/dev/hda3

# The next three lines are only if you dualboot with a Windows system.
# In this case, Windows is hosted on /dev/hda6.
title=Windows XP
rootnoverify (hd0,5)
makeactive
chainloader +1
[/code]
Maar dat werkt niet voor mij, omdat ik 2 harde schijven heb.

Hoe moet ik alles met mijn configuratie nou instellen in grub?
pi_22543462
quote:
Op zondag 10 oktober 2004 21:36 schreef Markster het volgende:
Het probleem is dat ik niet precies welke hd wat is, en wat ik dus in dat bestand moet invullen.
Ok, ik doe een gokje:

Daar staat (hdN,N) is dat niet voor hd, partitie? Dus misschien is bijv (hd1,0) schijf 2, partitie 1?

Bij die van windows staat standaard (hd0,5).
Bij /dev/hdX5 (hierboven dus partitie 6) beginnen logische partities voor zover ik weet. Zo'n nummer moet je dus niet hebben.

Misschien
Windows
(hd0,0)

Gentoo
Er staat aangegeven:
# Partition where the kernel image (or operating system) is located
Je kernel image staat dus op (hd1,0) en je OS op (hd1,2), weet niet precies waar je dan vanuit moet gaan.

succes

[ Bericht 20% gewijzigd door semi-chump op 10-10-2004 23:15:43 ]
pi_22562332
okay, linux wil nu, maar windows nog niet. Hij staat op hd0,0.

Ikk ijk hier zo nog even na, eerst nog een ander vraagje over de portage/emerge ding.

Mijn probleem is namelijk dat het echt gigantisch lang duurt als ik emerge "programmanaam" gebruikt. Gister gnome, duurt van 11 savonds tot 5 uur snachts!
vandaag, Openoffice.org, 4 uur aangezet, nu nog steeeds bezig

Is dat normaal dat het zo lang duurt??
pi_22563880
Waarom ken ik nou nergens een fatsoenlijk FTP vinden om suse 8.2 te lurken !
pi_22563981
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 22:41 schreef Steve-O het volgende:
Waarom wil je 8.2?

En probeer anders bittorrent eens?
pi_22564191
moet voor op school ..
bittorent kan ik alleen 9.. vinden
pi_22564319
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 22:52 schreef Steve-O het volgende:
moet voor op school ..
bittorent kan ik alleen 9.. vinden
Owhja.. school. die leren je altijd oude dingen
Staat ie niet op www.linuxiso.org ?
pi_22566783
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 22:41 schreef Steve-O het volgende:
SuSE's eigen FTP al geprobeerd? (ftp://ftp.suse.com/pub/suse/i386/8.2/)
pi_22579717
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 21:38 schreef Markster het volgende:

Ikk ijk hier zo nog even na, eerst nog een ander vraagje over de portage/emerge ding.
(...)

Misschien heeft dat windows laden dan iets met chainloader te maken? Ik heb windows nooit met grub/lilo geladen en zal dat voorlopig ook niet meer doen Ff googelen en het is wel te vinden denk ik... er zijn anders nog wel alternatieve bootloaders te vinden...

Kheb verder geen ervaring met Gentoo, dus nog nooit met emerge wat hoeven doen :S
Slackware - "simplicity is devine"
Kan me voor stellen dat het gewoon een langzame server is zoals met een ftp install (wat ik al wel een paar keer gedaan heb).

Google dus?

Je neemt toch Gentoo voor de ervaring neem ik aan
pi_22585962
is het mogelijk in de virtusertable van sendmail om een include file toe te voegen

dus iets als

naam@domain.nl useraccount
/home/bla/invoegbestand
naam@domain.nl useraccount
In de ban van de mods.
pi_22591236
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 23:03 schreef rihago het volgende:
is het mogelijk in de virtusertable van sendmail om een include file toe te voegen
Niet dat ik weet, maar je kunt iig ook gewoon in sendmail.cf een tweede virtusertable opgeven voor zover ik weet. Moet je alleen eerst de zwarte magie van sendmail.cf zien te doorgronden. Al gaat dat een stuk makkelijker als je weet hoe je zo'n file uit sendmail.mc kunt genereren.

* LintuxCx draait gelukkig al weer vier jaar Postfix...
pi_22591243
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2004 18:51 schreef semi-chump het volgende:
Je neemt toch Gentoo voor de ervaring neem ik aan
Dat dacht ik vroeger ook altijd, maar als je ziet hoe veel tweakertjes Gentoo draaien ... doen ze het meer om cool te lijken volgens mij.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 16:14:25 #171
28498 smoking2000
dpkg-reconfigure reality
pi_22599233
[offtopic]
Life's too short to run Gentoo
[/offtopic]
pi_22599748
quote:
Op maandag 11 oktober 2004 21:38 schreef Markster het volgende:

Mijn probleem is namelijk dat het echt gigantisch lang duurt als ik emerge "programmanaam" gebruikt. Gister gnome, duurt van 11 savonds tot 5 uur snachts!
vandaag, Openoffice.org, 4 uur aangezet, nu nog steeeds bezig

zet dit eens in de grub.conf om windows te laden:

title=Windows XP
root (hd0,0)
chainloader (hd0,0)+1

En het is normaal dat dat comilen zo lang duurt, aangezien alles vanaf de source code wordt opgebouwd.

Bijvoorbeeld een "emerge kde" duurt bij mij ongeveer 12 uur, en dan heb ik toch geen traag systeem
pi_22600122
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2004 23:41 schreef devzero het volgende:

[..]

Oke....kan ik niet Mandrake eraf flikkeren en dna opnieuw installeren ofzo Ziet er namelijk best lastig uit :/
pi_22600465
Heb op het moment Cyrus geinstalleerd op een SuSE 9.1 systeem met postfix

heb nu aan /etc/postfix/main.cf
mailbox_transport = lmtp:unix:public/lmtp
toegevoegd
en in /etc/cyrus.conf
lmtpunix cmd="lmtpd" listen="/var/spool/postfix/public/lmtp" prefork=1

inloggen lukt me op cyrus (met cyradm)
en createmailbox lukt mij ook
maar hoe zet ik een gebruiker eraan vast?
en hoe zorg ik dat die gebruiker mail binnen krijgt in zijn mailbox?

EDIT:

of heeft iemand een (niet al te uitgebreide) HOWTO voor een ander IMAP server

[ Bericht 10% gewijzigd door rihago op 13-10-2004 17:27:05 ]
In de ban van de mods.
pi_22609598
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 17:04 schreef rihago het volgende:

EDIT:

of heeft iemand een (niet al te uitgebreide) HOWTO voor een ander IMAP server
Heb je Dovecot al geprobeerd toevallig? Vond het erg makkelijk werkend te krijgen en dat het "secure" is, is mooi meegenomen.
pi_22614433
Ik heb even wat online scannetjes gedaan om te testen of mijn firewall (RH9 + IPTables) het naar behoren doet en ben op de volgende zaken gestuit.

Op de eerste site (http://www.auditmypc.com/freescan/securityscan.asp) geeft ie het volgende aan:
quote:
Notice!, your natted (or real) IP address is XXX.XXX.XXX.XXX. This information can be used to track your activities. I should not be able to obtain this information if your security is properly configured!
Bij de andere scan (http://www.dslreports.com/scan) geeft ie voor TCP packets aan "No response packet was received", maar voor UDP "We received a response packet that no service is available".
De UDP poorten staan dus niet in stealthmode en de TCP poorten wel. Ik heb nergens in mijn script REJECT gebruikt, maar overal "DROP", dus ik snap niet dat mijn firewall toch responses op UDP packets stuurt...

Iemand oplossingen voor bovenstaande problemen?
pi_22614569
Waarom denkt iedereen toch dat die "stealth mode" zo gigantisch goed is? Je snijdt jezelf soms alleen maar in de vingers als je DROP gebrukt ipv REJECT. Kan bijvoorbeeld bij FTP'en en IRC'en voor grote vertragingen zorgen omdat de server met bv je ident-server wil babbelen, en die reageert niet. Als je server netjes een ICMP reject stuurt komt de FTP/IRC server er snel genoeg achter en geeft 'ie op, maar als je de packets negeert gaat die server eerst een halve minuut oid wachten, opnieuw proberen, voor 'ie het opgeeft.

Dat die gast van grc.com toevallig blaat dat die "stealth" firewalls zo goed is is dikke buillshit, iedereen die zelf kennis van security heeft ipv dat 'ie op meneer grc.com vertrouwt lacht dan ook om die stealth onzin.

Moet zeggen dat ik me wel sterk afvraag hoe die scanner aan het natted IP komt. Je surft toch niet via een proxy? Ook wel apart dat die portscan site waar jij mee komt niet door heeft dat ik een SSH-server heb draaien. Is 'ie zo Windows-specifiek dat 'ie daarop niet scant of is 'ie gewoon onbetrouwbaar?... Bovendien antwoordt 'ie gewoon netjes, zoals het hoort, op pings.

[edit] En om toch maar even op je probleem in te gaan, misschien heb je ergens een rule die de UDP-packets juist accepteert en stuurt Linux vervolgens -wederom netjes zoals het hoort - een bericht terug dat er geen proces luistert op die poort...
pi_22614592
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 23:11 schreef EvilPlatypus het volgende:
Heb je Dovecot al geprobeerd toevallig? Vond het erg makkelijk werkend te krijgen en dat het "secure" is, is mooi meegenomen.
Toen ik een klein jaartje geleden Dovecot probeerde heeft 'ie meteen een grote mail van mij in mijn drafts/postponed folder om zeep geholpen. Ik hoop dat 'ie dat nu niet zo vaak meer doet.
pi_22620625
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 08:56 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Toen ik een klein jaartje geleden Dovecot probeerde heeft 'ie meteen een grote mail van mij in mijn drafts/postponed folder om zeep geholpen. Ik hoop dat 'ie dat nu niet zo vaak meer doet.
Nog nooit last van gehad, ook niet van klanten, maar garanties geeft ik je uiteraard niet
pi_22620854
Ik wil m.b.v. mijn firewall een overzicht maken van de websites die bezocht worden en hoe vaak. Als ik m.b.v. tcpdump ga dumpen op DNS requests, krijg ik bij elke site erg veel regels informatie en ik wil eigenlijk alleen maar weten dat die site is bezocht en hoe vaak.

Is dit mogelijk?
pi_22643372
Ben ik weer.

Ik krijg mijn geluidskaart niet aan de praat in Gentoo. Kernel 2.6.7

Ik heb alsa-utils geinstalleerd. helaas blijft hij in het begin (boot) zeggen dat hij geen gecompileerde alsa-drivers kan vinden.
Als ik echter emerge alsa-drivers doe, zegt ie dat de alsa drivers al in mijn kernel zitten
Dat klopt, en die heb ik ook aanstaan.

Hoe krijg ik nou mijn geluid aan de praat?
alsaconf vindt geen PCI geluidskaarten.
lsmod geeft alleen fglrx aan.
pi_22644590
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 14:40 schreef Werewolf het volgende:
Ik wil m.b.v. mijn firewall een overzicht maken van de websites die bezocht worden en hoe vaak. Als ik m.b.v. tcpdump ga dumpen op DNS requests, krijg ik bij elke site erg veel regels informatie en ik wil eigenlijk alleen maar weten dat die site is bezocht en hoe vaak.

Is dit mogelijk?
Weet niet zo uit me hoofd of het op het firewall kan. Maar ope je webserver kan het zeker..
pi_22657032
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 14:40 schreef Werewolf het volgende:

Is dit mogelijk?
Wat wil je weten? Het aantal tcp-pakketjes wat je uitwisselt met een website? 1 groot plaatje en je hebt een hoop hits Kun je geen web-proxy gebruiken en dan de request-logfiles analyseren?

ik neem aan dat je niet je eigen webserver bedoelt, maar de serveres die vanaf je netwerk worden bezocht
pi_22668930
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 11:05 schreef devzero het volgende:

[..]

Wat wil je weten? Het aantal tcp-pakketjes wat je uitwisselt met een website? 1 groot plaatje en je hebt een hoop hits Kun je geen web-proxy gebruiken en dan de request-logfiles analyseren?

ik neem aan dat je niet je eigen webserver bedoelt, maar de serveres die vanaf je netwerk worden bezocht
Precies, dat laatste wil ik weten...

Als ik zelf de DNS requests ga loggen op de firewall zelf met TCPDump, dan krijg ik ook een hoop troep...
pi_22687255
Okee, ik zou graag een mooie nette open directory listing willen hebben ipv het welbekende saaie gebeuren. Ik weet dat ik dan iets moet doen in de httpd.conf met FancyIndexing, maar ik kom er niet uit.

Ehm ... help?

Het gaat trouwens om Debian Testing met Apache 1.3.31

heb al wat moois gevonden

[ Bericht 19% gewijzigd door E.r.w.i.n op 17-10-2004 21:45:33 ]
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
pi_22770515
Ik heb een probleem met mijn zelf geknutselde router/firewall: ik draai OpenBSD 3.5 op mijn P200 80MB, om de boel te routen en firewallen gebruik ik het ingebouwde Packet Filter (PF).

Ik heb de NAT-functie hierin aangezet, maar toch kan geen enkele PC binnen het LAN het internet bereiken.
Via tcpdump kan ik zien dat er hopen requests van binnen het LAN naar externe sites gaan, maar er komt nooit antwoord op. Ik zie iig nix dat uit de andere richting komt. Ik heb de firewall al "uit" gezet (pass any), maar het lijkt niets uit te maken.

Er zijn verschillende guides rond dit onderwerp, en de inhoud van pf.conf die zij geven neem ik praktisch helemaal over en toch wil het bij mij maar niet lukken.
pi_22775850
Hoe zet ik mdk 10.1 community in de goeie timezone? mbv KDE (mandrake control center) wil niet werken... Nu las ik dat normaalgesproken /etc/localtime een symbolic link is naar de juist timezone (ergens op je systeem).. maar bij mij is dat een binairy file.. iedeen?
pi_22776737
Ehm... hoe speel ik mp3' tjes af in linux? Of liever gezegd... met welk programma?
xmms kan het niet meer i.v.m. patenten ofzo
pi_22777169
Ik zoek een programma zoals daemon tools. Dus eentje die niet alleen bin en cua files kan mounten, maar ook ISO en eventueel ccd.
Iemand?
Heb gentoo met KDE 3.2
pi_22777269
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 18:43 schreef Roellio het volgende:
Ehm... hoe speel ik mp3' tjes af in linux? Of liever gezegd... met welk programma?
xmms kan het niet meer i.v.m. patenten ofzo
Hrmmm, xmms speelt hier nog gewoon MP3 af hoor. Draai jij misschien Debian unstable? Dan hangt mij, als testing gebruiker, nog wat boven het hoofd misschien...

De mpg123 plugin zit iig nog gewoon bij het standaard xmms package in op mijn systeem.

[edit] Net even xmms 1.2.10-1.1 van de Debian mirrors getrokken en ook daar zit de mpg123 plugin nog gewoon bij in...
pi_22777590
Ik draai redhat9
pi_22778859
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 19:22 schreef Roellio het volgende:
Ik draai redhat9
Ah, okay, dacht dat je Debian user was. Zou ook wel logisch zijn aangezien Debian nog het vaakst moeilijk doet over patenten en licenses en soms maar al te graag nuttige stukjes software om dat soort redenen dropt.

In ieder geval, installeer eens een van de RPM's hier: http://ftp.freshrpms.net/pub/freshrpms/redhat/9/xmms-mp3/
pi_22780669
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 19:02 schreef Markster het volgende:
Ik zoek een programma zoals daemon tools. Dus eentje die niet alleen bin en cua files kan mounten, maar ook ISO en eventueel ccd.
Iemand?
Heb gentoo met KDE 3.2
iso's kan je gewoon mounten met de -o loop parameter
pi_22786154
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 21:22 schreef BarBaar het volgende:

[..]

iso's kan je gewoon mounten met de -o loop parameter
ah, ik zag het, alleen lukt het niet helemaal, maar goed morgen weer een dag.
Ik heb trouwens cdemu voor de bin/cue alleen wil die ook niet helemaal _O
pi_22789430
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2004 21:59 schreef Werewolf het volgende:
Precies, dat laatste wil ik weten...

Als ik zelf de DNS requests ga loggen op de firewall zelf met TCPDump, dan krijg ik ook een hoop troep...
Waarom zou je dat met tcpdump of op je firewall loggen? Bind/named heeft gewoon een log-functie hoor En dan is het zo simpel als 'cat /var/log/named.log | awk '{print $9}' | sort -u', of iets in die richting.

Logging in named:

logging {
channel default_syslog {
syslog local2;
severity info;
};
category lame-servers {null;};
category queries {default_syslog;};
category config {default_syslog;};
category security {default_syslog;};
};

Mag ergens in je named.conf staan. Pas local2 eventueel aan aan je eigen logging-target voorkeuren. Om alleen queries te loggen zou je config en security weg kunnen laten.

[ Bericht 17% gewijzigd door TimberWolf op 22-10-2004 08:33:16 (Stukje config vergeten) ]
pi_22789911
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 08:08 schreef TimberWolf het volgende:
cat /var/log/named.log | awk '{print $9}' | sort -u
Useless Use of Cat
pi_22790202
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 09:05 schreef LintuxCx het volgende:
Useless Use of Cat
Het kan vast mooier, maar dit is nog wel te volgen voor de newbie Maar 'awk '{print $9}' /var/log/named.log | sort -u' zou idd ook nog kunnen. Langer kan natuurlijk ook. 'cat /var/log/named.log | awk '{print $9]' | sort | uniq' ofzo Meerdere wegen naar Rome enzo.
pi_22790929
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 09:33 schreef TimberWolf het volgende:
Het kan vast mooier, maar dit is nog wel te volgen voor de newbie Maar 'awk '{print $9}' /var/log/named.log | sort -u' zou idd ook nog kunnen. Langer kan natuurlijk ook. 'cat /var/log/named.log | awk '{print $9]' | sort | uniq' ofzo Meerdere wegen naar Rome enzo.
Oeps, sort -u kende ik weer niet.
pi_22792140
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 10:20 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

Oeps, sort -u kende ik weer niet.
Ik gebruik eigenlijk nooit -u. Als ik het "uniek" wil hebben, wil ik vaak ook tellen en gebruik ik iets als sort | uniq -c
pi_22792364
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 08:08 schreef TimberWolf het volgende:
Waarom zou je dat met tcpdump of op je firewall loggen? Bind/named heeft gewoon een log-functie hoor En dan is het zo simpel als 'cat /var/log/named.log | awk '{print $9}' | sort -u', of iets in die richting.
Je kunt ook naar file loggen ipv syslog. En waarom gebruik je geen category "resolver"? of is dat alleen bind9 (wat is eigenlijk het verschil tussen category resolver en queries?)

iets ala

channel resolver_log { file "resolve.log"; severity info; }
category resolver { resolver_log; }
pi_22792554
Kon audio niet openen:

Gelieve te controleren dat:

1. Je de juiste invoerplug hebt geselecteerd
2. Geen ander programma de geluidskaart blokkeert
3. De geluidskaart correct is ingesteld

1: ?
2: nee
3: ja
pi_22793006
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 11:39 schreef Roellio het volgende:
Kon audio niet openen:

Gelieve te controleren dat:

1. Je de juiste invoerplug hebt geselecteerd
2. Geen ander programma de geluidskaart blokkeert
3. De geluidskaart correct is ingesteld

1: ?
2: nee
3: ja
Alsa geinstalleerd? Als redhat dat gebruikt iig, neem aan van wel.
zoek anders eens in www.linuxquestions.org, echt veel nuttige informatie.

succes
pi_22793644
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 11:21 schreef devzero het volgende:

[..]

Ik gebruik eigenlijk nooit -u. Als ik het "uniek" wil hebben, wil ik vaak ook tellen en gebruik ik iets als sort | uniq -c
sort -u | wc -l of sort | uniq | wc -l
Dat zeg ik, meerdere wegen naar Rome
pi_22793692
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 11:30 schreef devzero het volgende:
Je kunt ook naar file loggen ipv syslog.
Dat idee kreeg ik niet uit mijn manpages. Overigens gaat het natuurlijk wel naar file, logfacility local2 eindigd bij mij namelijk in een bestand
quote:
En waarom gebruik je geen category "resolver"? of is dat alleen bind9 (wat is eigenlijk het verschil tussen category resolver en queries?)
Mijn Bind heeft, weer volgens man named.conf geen resolver category. En het verschil? Geen idee
pi_22794760
nog maar een vraagje dan
Hoe krijg ik 2 cdrom spelers gemount?
DVD en cdrw

Voor de DVD doe ik mount /dev/cdrom /mnt/cdrom
Maar voor de cdrw zegt ie dat hij die device niet kan vinden.
In mijn fstab staat:
/dev/cdrom /mnt/cdrom
/dev/cdrw /mnt/cdrw

Hoe geef ik nou aan dat er nog een cdrom inzit?
Heb het geprobeerd met cdrom0 en cdrom1 maar dat wil ook niet.
K3b ziet mijn brander wel gewoon.

- edit -

meteen nog ff een vraagje
Hoe kan je programma's deinstalleren?
Dus programma' sdie je met [configure, make && make install] gecompileerd hebt?

[ Bericht 19% gewijzigd door Markster op 22-10-2004 13:57:18 ]
pi_22794949
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 13:03 schreef TimberWolf het volgende:
Mijn Bind heeft, weer volgens man named.conf geen resolver category. En het verschil? Geen idee
Bij mijn bind9 installatie zat een hele stapel html-documentatie.
pi_22795055
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 13:52 schreef Markster het volgende:
/dev/cdrom /mnt/cdrom
/dev/cdrw /mnt/cdrw
IDE? Op welk device zitten je drives; bv is cdrom een link naar hdc en cdrw naar hdd en klopt dat? Kun je met de hand mounten mount /dev/hdc /mnt/cdrom -o ro?
quote:
Hoe kan je programma's deinstalleren?
Dus programma' sdie je met [configure, make && make install] gecompileerd hebt?
Als er geen "uninstall" in de makefile zit, niet. Kijken wat make install voor files installeert en dan met de hand verwijderen
pi_22795437
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 14:00 schreef devzero het volgende:

[..]

Bij mijn bind9 installatie zat een hele stapel html-documentatie.
Jah, bij de mijne ook, maar als ik het niet in de manpage kan vinden doe ik vaak de moeite niet

[edit]
Toch maar even de moeite gedaan. Queries logt alleen de forwarded/cached queries, resolve logt ook de reverse. Voor de vraagsteller is queries denk ik handiger dan resolve. Hoofdstuk 6.2.10.2 dus.

[ Bericht 20% gewijzigd door TimberWolf op 22-10-2004 14:40:23 ]
pi_22795608
das het mooie van apt!

apt-get install
apt-get remove

Klaar!
pi_22795857
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 14:06 schreef devzero het volgende:

[..]

IDE? Op welk device zitten je drives; bv is cdrom een link naar hdc en cdrw naar hdd en klopt dat? Kun je met de hand mounten mount /dev/hdc /mnt/cdrom -o ro?
[..]

Als er geen "uninstall" in de makefile zit, niet. Kijken wat make install voor files installeert en dan met de hand verwijderen
wablief?
neem aan dat je dit bedoelt:
IDE channel 0 = Pimairy HD, Secondairy = dvd
IDE channel 1 = Primairy HD, Secondairy = cdrw

En Roellio, apt werkt hetzelfde als emerge toch? Dat gebruik ik wel, maar niet alle software staat in de portage
pi_22829445
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 14:46 schreef Markster het volgende:
wablief?
neem aan dat je dit bedoelt:
IDE channel 0 = Pimairy HD, Secondairy = dvd
IDE channel 1 = Primairy HD, Secondairy = cdrw
Ja dat bedoel ik, alleen dan niet zo duidelijk Dus is /dev/cdrw een link naar /dev/hdd (of het zelfde device-node als hdd)?
pi_22837504
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 17:53 schreef BarBaar het volgende:
Hoe zet ik mdk 10.1 community in de goeie timezone? mbv KDE (mandrake control center) wil niet werken... Nu las ik dat normaalgesproken /etc/localtime een symbolic link is naar de juist timezone (ergens op je systeem).. maar bij mij is dat een binairy file.. iedeen?
Ja, ik beantwoord meijn eigen vragen wel weer!

cp /usr/share/timezone/Europe/Amsterdam /etc/localtime (of iets dat daar erg op lijkt)..
pi_22838654
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 11:46 schreef BarBaar het volgende:
cp /usr/share/timezone/Europe/Amsterdam /etc/localtime (of iets dat daar erg op lijkt)..
Bravo.

De reden dat dat geen symlink is is ws omdat er nog steeds Unix fossielen zijn die vinden dat /usr/ een ander filesystem moet zijn dan /.
pi_22841336
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 22:51 schreef devzero het volgende:

[..]

Ja dat bedoel ik, alleen dan niet zo duidelijk Dus is /dev/cdrw een link naar /dev/hdd (of het zelfde device-node als hdd)?
Weetje? Ik zou het echt niet weten
Waar kan ik dat zien/instellen, in fstab?

-edit-
Ik heb hem nu gemount met "mount /dev/hdd /mnt/cdrw" En dat werkt wel. Ik had gewoon de goede hardwarenaam nodig zeg maar. Bedankt
pi_22843738
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 14:50 schreef Markster het volgende:
-edit-
Ik heb hem nu gemount met "mount /dev/hdd /mnt/cdrw" En dat werkt wel. Ik had gewoon de goede hardwarenaam nodig zeg maar. Bedankt
Inderdaad /dev/cdrom enzo zijn maar links (kijk maar met ls -l /dev/cdrom)
pi_22844369
Volgens mij zit mijn performace ver beneden peil.

als ik hier kijk:
http://www.linuxquestions(...)=cedega&pagenumber=1

Zie ik mensen met een slechtere VGA maar met 4x zo een hoge score. Ik haal rond de 2800FPS met glx_gears.
heb driver 3.9.0 voor een 9600pro
Quake werkt wel supervloeiend, maar waarom is mijn glxgears score dan zo laag?
pi_22848535
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 17:03 schreef Markster het volgende:
Volgens mij zit mijn performace ver beneden peil.
(...)
Quake werkt wel supervloeiend, maar waarom is mijn glxgears score dan zo laag?
Mwa, zou ik me niet zo veel van aantrekken. Met mijn mindere kaartje kom ik rond de 1800 maar de games lopen ook 100% (op Doom 3 na dan).

Iemand maakt ook nog een opmerking over dma van je hd dat uit kan maken, bij mij staat dat aan.
pi_22848826
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 20:06 schreef semi-chump het volgende:

[..]

Mwa, zou ik me niet zo veel van aantrekken. Met mijn mindere kaartje kom ik rond de 1800 maar de games lopen ook 100% (op Doom 3 na dan).

Iemand maakt ook nog een opmerking over dma van je hd dat uit kan maken, bij mij staat dat aan.
dma staat bij mij ook aan, dat scheelde wel. (eerst 5mb/s lezen en nu 40mb/s )
pi_22848917
Hmmm probeer anders eens als root hetzelfde, maakte bij verbazend veel uit (dubbel zoveel fps?!)
Nu heb ik ook /dev/misc/agpgart gechmod met a+rw en ook dit lijkt voor 3d spul te helpen.
pi_22849886
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 20:22 schreef semi-chump het volgende:
Hmmm probeer anders eens als root hetzelfde, maakte bij verbazend veel uit (dubbel zoveel fps?!)
Nu heb ik ook /dev/misc/agpgart gechmod met a+rw en ook dit lijkt voor 3d spul te helpen.
Ik ben altijd root, heb geen andere gebruikers.
pi_22850155
pi_22865234
quote:
Op zondag 24 oktober 2004 21:10 schreef semi-chump het volgende:
pi_22865537
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 15:37 schreef Markster het volgende:
En dan ook nog zo'n reactie...

De scheiding tussen root en lusers is er niet voor niks hoor. En is er ook zeker niet om je te pesten ofzo...
pi_22866440
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 16:01 schreef LintuxCx het volgende:

[..]

En dan ook nog zo'n reactie...

De scheiding tussen root en lusers is er niet voor niks hoor. En is er ook zeker niet om je te pesten ofzo...
Sorry hoor, maar wat is er dan zo verschillend tussen 'administrator' van windows, en root van linux?
Ik vind het gewoon irritant om meerdere gebruikers te hebben als ik toch de enige ben die het gebruikt, als jij mij kan overtuigen om een gewone gebruiker aan te maken, doe je best.
Het lijkt mij gewoon onnodig, en nog irritant ook omdat ik dan niet alles kan doen, en elke keer 'su' moet lopen intikken.

[ Bericht 29% gewijzigd door Markster op 25-10-2004 16:44:28 ]
pi_22867667
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 16:32 schreef Markster het volgende:
Sorry hoor, maar wat is er dan zo verschillend tussen 'administrator' van windows, en root van linux?
Dat in de Linux wereld de meeste mensen het belang van de scheiding tussen root en lusers begrijpen.

Als root kun je allerlei dingen die je bij normaal gebruik van je systeem niet kunt:

- Je harde schijf compleet leegvegen of op andere manier hardware verneuken
- Vieze dingen doen met netwerk (raw sockets, etc)
- Belangrijke systeemprocessen om zeep helpen
- Software installeren, bestaande software vervangen (infecteren? backdooren?)
- etc, etc etc.

Allemaal dingen die je bij normaal gebruik van je systeem echt niet dagelijks hoeft te doen. Je beschermt jezelf dus een beetje tegen je eigen fouten.

Granted, een rm -rf / op je systeem als gewone user is net zo goed naar, je kunt op zich nog beter je / kwijtraken dan je ~, maar er is meer wat root scheidt van de gewone gebruiker. Als security voor jou echter niets betekent moet je het zelf weten...
pi_22867912
Hmm misschien heb je wel gelijk, ik had meer het idee dat het een beetje hetzelfe was als bij windows. Tja, je bent een newbie of niet he
Jammere is alleen dat ik nu alles onder root ingesteld heb, en dat dus zometeen weer opnieuw moet doen. Maar goed, tiz niet anders.
Ik vraag me alleen af hoe snel zulke dingen die jij opnoemt gebeuren.
pi_22868360
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 17:21 schreef Markster het volgende:
Als je niet als root gaat werken gebeuren ze iig nooit. Maar het zijn idd gewoon ramp-/worst-case scenario's. En er zou natuurlijk best malware kunnen komen die heel enge dingen doet (al zou die dan eerst in de Windows wereld gaan verschijnen, lijkt me).

Maar dan nog, je kunt de vraag omdraaien. Waarom zou je altijd als root moeten werken als je eigenlijk je dagelijkse werk als een gewone user ook kunt doen? Luiheid is geen excuus.
pi_22868406
ok net suse 9.1 geinstaleerd maar hoe pleur ik er een grafische shel op
pi_22871998
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 18:13 schreef Steve-O het volgende:
ok net suse 9.1 geinstaleerd maar hoe pleur ik er een grafische shel op
Als je een 'normale' installatie hebt gedaan worden X en KDE (en Gnome?) mee geinstalleerd. Dan zou je gui al moeten werken.

Wellicht kon YaST je hardware niet detecteren? Dan zie je de login prompt een paar keer flitsen. Probeer dan met YaST in tekst modus X te configureren.

Doet startx niets?
pi_22918618
quote:
Op maandag 25 oktober 2004 17:21 schreef Markster het volgende:
Hmm misschien heb je wel gelijk, ik had meer het idee dat het een beetje hetzelfe was als bij windows. Tja, je bent een newbie of niet he
Jammere is alleen dat ik nu alles onder root ingesteld heb, en dat dus zometeen weer opnieuw moet doen. Maar goed, tiz niet anders.
Het gebuert.. mij laatst nog. Ik zag laatst 3 bestandne in / staan, en wilde die even weghalen (geen idee hoe ze er kwam, maargoed).. en perongeluk tikte ik rm -rf la * ipv rm -rf la*... En ja, daar ign eerst /bin en daarna nog wat meuk.. gevolg was dat ik opnieuw kon gaan installeren...

2 leer momenten:
- zorgt dat je altijd expliciet naar het root accoutn moet, ga je sowieso meer van opletten..
- nooit -f flag meegeven onder root..
pi_22920649
quote:
Op donderdag 28 oktober 2004 19:50 schreef BarBaar het volgende:
2 leer momenten:
- zorgt dat je altijd expliciet naar het root accoutn moet, ga je sowieso meer van opletten..
- nooit -f flag meegeven onder root..
Ik heb ooit leren opletten, en nooit rootaccount gebruiken, door '-f' een standaardoptie voor rm te maken. Dan bedenk je je wel 2 keer voor je zomaar wat delete

Is overigens nog steeds ingesteld, zowel voor root als voor mijn plain-user account. Ideaal.
pi_22997242
weet iemand een goeie backup tool voor linux?

er zit er 1 in suse die ik nu gebruik (werkt verder perfect)

alleen ik wil een backup tool die incremental backups kan maken (en maar 1x in de week een full backup)
In de ban van de mods.
pi_22999247
quote:
Op maandag 1 november 2004 13:53 schreef rihago het volgende:
weet iemand een goeie backup tool voor linux?

er zit er 1 in suse die ik nu gebruik (werkt verder perfect)

alleen ik wil een backup tool die incremental backups kan maken (en maar 1x in de week een full backup)
tar

Je zou Arkeia kunnen gebruiken, hoor ik een hoop goede dingen over. Zelf breng ik door wat handige rsync acties een gebzipte versie van bepaalde dirs over naar een offsite linux host.
pi_23039264
quote:
Op donderdag 21 oktober 2004 13:32 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik heb een probleem met mijn zelf geknutselde router/firewall: ik draai OpenBSD 3.5 op mijn P200 80MB, om de boel te routen en firewallen gebruik ik het ingebouwde Packet Filter (PF).

Ik heb de NAT-functie hierin aangezet, maar toch kan geen enkele PC binnen het LAN het internet bereiken.
Via tcpdump kan ik zien dat er hopen requests van binnen het LAN naar externe sites gaan, maar er komt nooit antwoord op. Ik zie iig nix dat uit de andere richting komt. Ik heb de firewall al "uit" gezet (pass any), maar het lijkt niets uit te maken.

Er zijn verschillende guides rond dit onderwerp, en de inhoud van pf.conf die zij geven neem ik praktisch helemaal over en toch wil het bij mij maar niet lukken.
Na eindeloos geknoei heb ik Debian Woody geïnstalleerd. Dat was ook al geen succes, want ondanks de NAT-functie werd ook hier het LAN niet aan het internet geknoopt: pakketjes werden gewoonweg niet verder gestuurd. Of de antwoorden werden niet doorgestuurd. Dat weet ik niet.

Dus heb ik er IPCop 1.4 op gezet, en incl installatie kon ik na een half uurtje relaxed de ADSL-verbinding delen. Incl caching proxy, DNS-server, firewall, IDS, ...
Waarom moeilijk doen als het ook simpel en snel kan!

IPCop
pi_23047521
Ik zou op mijn FreeBSD-bak wat mailfunctionaliteit willen toevoegen. Hij moet het volgende gaan doen:

- mail van mijn externe POP3-accounts fetchen,
- de spam en viri eruit halen
- de mail beschikbaar stellen via POP3/IMAP op het LAN
- de mail beschikbaar stellen via webmail op het internet

Het liefst zou ik alle mail komende van de verschillende POP3-accounts op een lokale account verzamelen, zodat ik alles met één login kan benaderen. Ik zou echter de mails per account gescheiden willen houden door ze in verschillende folders te zetten.

Is bovenstaande allemaal mogelijk? En hoe pak ik dat het best aan? Als het even kan met SSL!
pi_23049556
quote:
Op woensdag 3 november 2004 12:40 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik zou op mijn FreeBSD-bak wat mailfunctionaliteit willen toevoegen. Hij moet het volgende gaan doen:
- mail van mijn externe POP3-accounts fetchen,
Fetchmail.
quote:
- de spam en viri eruit halen
Spamassassin en MimeDefang met F-Prot for Linux.
quote:
- de mail beschikbaar stellen via POP3/IMAP op het LAN
Dovecot.
quote:
- de mail beschikbaar stellen via webmail op het internet
Squirrelmail
quote:
Het liefst zou ik alle mail komende van de verschillende POP3-accounts op een lokale account verzamelen, zodat ik alles met één login kan benaderen. Ik zou echter de mails per account gescheiden willen houden door ze in verschillende folders te zetten.
Procmail
quote:
Is bovenstaande allemaal mogelijk? En hoe pak ik dat het best aan? Als het even kan met SSL!
Apache met ModSSL met self-signed certificaten.

Is niet eens zo vreselijk lastig om in elkaar te draaien ook.
pi_23072860
OK, dat ga ik eens bekijken.

Wat heb ik verder nodig om X over SSH te tunnelen naar een Windows-bak? Het kan met PuTTY heb ik begrepen, alleen heb ik een X-server voor Windows nodig. Welke is de beste keuze? Ik zou hem liefst op USB-stick installeren, zodat ik hem overal heen kan nemen.
  donderdag 4 november 2004 @ 14:20:51 #238
65490 whoops
pi_23073916
quote:
Op donderdag 4 november 2004 13:37 schreef F.U.B.A.R het volgende:
OK, dat ga ik eens bekijken.

Wat heb ik verder nodig om X over SSH te tunnelen naar een Windows-bak? Het kan met PuTTY heb ik begrepen, alleen heb ik een X-server voor Windows nodig. Welke is de beste keuze? Ik zou hem liefst op USB-stick installeren, zodat ik hem overal heen kan nemen.
Kijk eens naar Cygwin/X, daar werk ik zelf ook veel mee, werkt prima.

Ik denk dat je het (misschien met wat geklooi) ook wel vanaf een USB stick aan de praat krijgt, aangezien het niet echt in Windows geinstalleerd hoeft te worden (geen registry keys of files in de Windir)...
quote:
Cygwin/X is a port of the X Window System to the Microsoft Windows family of operating systems. Cygwin/X runs on all recent consumer and business versions of Windows
:edit:
hier staat denk ik wel een en ander wat van belang is (let op, voor het antwoord moet je effe een eindje naar beneden scrollen, je hoeft NIET te registreren).

Wat bij mij enige tijd heeft gekost om uit te vinden was dat ik:

1) op de X-server (de windows bak, uiteindelijk de client ) moest zorgen dat hij connecties van andere systemen aankon. Dat doe ik door het commando 'xhost +' in te geven.
2) de X-Forwarding moet op de SSH-Server (je linux bak) aan staan
3) je maakt dan de SSH verbinding en voert het commando ' export DISPLAY=<win-bak-ip>:0.0 ' uit. De x-programma's moeten nu geforward worden naar je Windows Client.

Op het moment dat je het over internet doet is het sowieso slim om compressie aan te zetten (in putty).

Good Luck...

[ Bericht 33% gewijzigd door whoops op 04-11-2004 14:29:45 ]
pi_23074466
quote:
Op donderdag 4 november 2004 14:20 schreef whoops het volgende:
Dat doe ik door het commando 'xhost +' in te geven.
xhost + xauth

Of gebruik dan in ieder geval xhost +machinenaam
  zaterdag 6 november 2004 @ 10:37:26 #240
17486 Tedkees
Kan gebeuren he...
pi_23116522
Ok, ik heb ook een probleem nu met een linux install. Ik weet niet of 't echt aan de install ligt, maar 't lijkt erop

De situatie is hier zo:
- Router/Modem, hangt aan internet (Zyxel prestige 650r).
- Server met debian (laatste stable release).
- Apache geinstalleerd op de debian server.

Wat is nu het geval? Ik heb apache geconfigureerd op poort 8000 (poort 80 is al in gebruik, en 't is niet de bedoeling dat ik deze ga gebruiken om echt serieus te hosten). Als ik anderen probeer te laten connecten, lukt dat niet. Ze kunnen geen verbinding krijgen met mijn server. Als ik echter shields up! poort 8000 laat scannen, geeft deze aan dat de poort open is. Kill ik apache, dan is de poort volgens shields up! gesloten.

In de router is ook netjes ingesteld dat de poort naar mijn server moet worden geforward.
Iemand een idee waarom niemand kan connecten, terwijl de poort toch bereikbaar is vanaf buiten???
Just because you're paranoid, doesn't mean they're not after you
pi_23118261
Heb je al in je Apache error- en access logs gekeken of de request wel binnenkomt?
  zaterdag 6 november 2004 @ 14:18:45 #242
2863 bigben04
FC Den Haag ole ole!
pi_23119816
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 10:37 schreef Tedkees het volgende:
In de router is ook netjes ingesteld dat de poort naar mijn server moet worden geforward.
Iemand een idee waarom niemand kan connecten, terwijl de poort toch bereikbaar is vanaf buiten???
IE is vaak erg lomp qua foutmeldingen, dus je zou kunnen proberen om met een andere browser te (laten) verbinden. Dan krijg je misschien een error 500 (internal server error) te zien of een andere apache-error, dan weet je in ieder geval dat het aan je apache-config ligt.
Jeugdactiviteiten.nl, de site voor iedereen die met kinderen werkt!
  zaterdag 6 november 2004 @ 15:52:38 #243
17486 Tedkees
Kan gebeuren he...
pi_23121484
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 12:54 schreef TimberWolf het volgende:
Heb je al in je Apache error- en access logs gekeken of de request wel binnenkomt?
Ga ik nu doen, ik laat 't wel weten...
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 14:18 schreef bigben04 het volgende:

[..]

IE is vaak erg lomp qua foutmeldingen, dus je zou kunnen proberen om met een andere browser te (laten) verbinden. Dan krijg je misschien een error 500 (internal server error) te zien of een andere apache-error, dan weet je in ieder geval dat het aan je apache-config ligt.
Ik heb 't met IE en mozilla geprobeerd, zelfde effect.
  zaterdag 6 november 2004 @ 15:59:04 #244
17486 Tedkees
Kan gebeuren he...
pi_23121623
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 12:54 schreef TimberWolf het volgende:
De request komt niet binnen. Heel wazig allemaal.
pi_23125889
quote:
Op zaterdag 6 november 2004 15:59 schreef Tedkees het volgende:

[..]

De request komt niet binnen. Heel wazig allemaal.
Hm. Als de lokale firewall open staat voor 8000/tcp zou het moeten werken. Dan zou je het in de apache-config moeten zoeken denk ik. Het opstarten van apache levert geen meldingen in /var/log/messages op neem ik aan?

Als je de server tijdelijk op poort 80 onderbrengt, werkt het dan wel?
pi_23156289
hallo, hoe krijg ik gnome 2.8 in de portage?
Ik zie op internet staan dat ie er al inzit, maar als ik kijk krijg ik nog steeds 2.6
Heb al emerge --sync gedaan, en KDE komt daarmee wel opp 3.3

Hoe kan ik nou aan gnome 2.8, in tekstmode? Ik heb geen zin om eerst 2.6 te installeren, en daarna 2.8.
Hoop dat het zo duidelijk is, en dat iemand een oplossing weet.
pi_23344946
quote:
Op maandag 8 november 2004 01:04 schreef Markster het volgende:
hallo, hoe krijg ik gnome 2.8 in de portage?
Ik zie op internet staan dat ie er al inzit, maar als ik kijk krijg ik nog steeds 2.6
Heb al emerge --sync gedaan, en KDE komt daarmee wel opp 3.3

Hoe kan ik nou aan gnome 2.8, in tekstmode? Ik heb geen zin om eerst 2.6 te installeren, en daarna 2.8.
Hoop dat het zo duidelijk is, en dat iemand een oplossing weet.
Gnome 2.8.1-r1 staat gewoon in "stable" (x86).

Zoek gnome-2.8.0-r1.ebuild eens op (in /usr/portage/gnome-base) en emerge hem met
quote:
$ emerge gnome-2.8.0-r1.ebuild
Verder: Gentoo thread en de "man emerge".
pi_23345351
Ik heb twee Digital Alpha's gekregen maar wat nu? Er staat Unix op maar ik ken het rootpword niet. Geen idee hoe ik in de BIOS van die 1000A raak. Weet iemand raad?
pi_23349467
Kun je ze niet vanaf het netwerk booten met bootp protocol?
  dinsdag 16 november 2004 @ 12:23:35 #250
65490 whoops
pi_23349684
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 02:50 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Ik heb twee Digital Alpha's gekregen maar wat nu? Er staat Unix op maar ik ken het rootpword niet. Geen idee hoe ik in de BIOS van die 1000A raak. Weet iemand raad?
Is die Alpha Bios niet gewoon via F2 te benaderen?

Als het mogelijk is om via een ander medium te booten (waarschijnlijk wil je daarom ook de bios in) kan je het volume mounten en het password bestand aanpassen... Een andere optie is om het ding single-mode op te starten, meestal krijg je dan gewoon een rootshell voor je neus...
pi_23350924
BIOS ... Doe niet zo vies. BIOS is iets wat je alleen op x86 machines hebt. (En op een paar zwarte schapen uit de Alpha-familie, namelijk de Windows-only modellen.)

SRM console heet het volgens mij op Alpha. (En OpenFirmware moeten sommigen hier toch ook wel kennen van oa Sun en Apple machines!) Vraag het anders aan Google.
pi_23351271
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 13:24 schreef LintuxCx het volgende:
BIOS ... Doe niet zo vies. BIOS is iets wat je alleen op x86 machines hebt.
bios, prom, srm console: een pot nat. De een is wat "slimmer" dan de ander
pi_23355316
Het lijkt er wel op of het BIOS is ingesteld op Tru64 UNIX. Op de andere Alpha heb ik wel een soort BIOS. Ik heb ondertussen de owners manual gevonden. Ik ga die maar eens doorspitten.

Er zit wel wat weinig RAM in: 64MB in de 1000A en 128MB in de 800. Ik kan misschien alles in de 800 steken.

Dan moet ik nog een OS kiezen. Ik zou iets nieuws (geen Windows, Linux of BSD) willen proberen, alleen geen idee wat ik op erop kan draaien met een soort van grafische desktop. Suggesties?
pi_23355472
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:38 schreef F.U.B.A.R het volgende:
Dan moet ik nog een OS kiezen. Ik zou iets nieuws (geen Windows, Linux of BSD) willen proberen, alleen geen idee wat ik op erop kan draaien met een soort van grafische desktop. Suggesties?
Is OpenVMS niets? Ik weet niet hoe het zit met die educational license. En waarom zou je Tru64 niet kunnen gebruiken?
pi_23356867
Paar vraagjes

Ik heb bittornado ge-emerged maar hoe draai ik hem?
Welke grafische virusscanner is aan te raden?
Hoe kan ik zien wat ik heb geinstalleerd/ge-emerged, dus een hele lijst.
  dinsdag 16 november 2004 @ 18:14:02 #256
65490 whoops
pi_23357515
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 17:44 schreef Markster het volgende:
Paar vraagjes

Welke grafische virusscanner is aan te raden?
Dit is een frontend voor AntiVir...
pi_23359602
quote:
Op dinsdag 16 november 2004 16:44 schreef devzero het volgende:
Is OpenVMS niets? Ik weet niet hoe het zit met die educational license. En waarom zou je Tru64 niet kunnen gebruiken?
Ik ken het rootpword niet van die install dus ik kan er vrij weinig mee. Ik heb ook geen Tru64 UNIX bootdisk ofzo.
En voor OpenVMS heb ik nog geen educational license. Dat moet ik nog eens op school navragen.
pi_23381036
ik gebruik al enige tijd debian woody, en ben dus van plan om mijn systeem opnieuw te installeren vanwege verschillende redenen!
Nu sta ik voor de keus om woody opnieuw te installeren of the netinst CD image, with Debian base!!!! SARGE DUS.
Hebben hier al mensen sarge geinstalleerd en hoe bevalt dat is het stabiel of zeg je ga gewoon weer voor woody en wacht tot de stable final release van sarge er is

dank
I'm a fucking miracle worker !!
  zaterdag 20 november 2004 @ 11:35:45 #259
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_23443357
quote:
[root@tiemez ~]# tar jxf fvwm-2.4.19.tar.bz2
[root@tiemez ~]# cd fvwm-2.4.19
[root@tiemez fvwm-2.4.19]# ./configure
[lijst]

checking for X... no

X11 libraries or header files could not be found. Please make
sure the X11 development package is installed on your system.
If it is definitely installed, try setting the include and library
paths with the --x-include and --x-libraries options of configure.
Fvwm can not be compiled without the X11 development environment

Aborting.
Hoe weet ik nu waar dat geinstalleerd is? X is geinstalleerd tijdens de installatie (fc3) samen met kde en gnome, maar wil nu eens een andere windowmanager proberen.
  zaterdag 20 november 2004 @ 13:12:41 #260
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_23444839
quote:
Op woensdag 17 november 2004 17:00 schreef Lexiun het volgende:
ik gebruik al enige tijd debian woody, en ben dus van plan om mijn systeem opnieuw te installeren vanwege verschillende redenen!
Nu sta ik voor de keus om woody opnieuw te installeren of the netinst CD image, with Debian base!!!! SARGE DUS.
Hebben hier al mensen sarge geinstalleerd en hoe bevalt dat is het stabiel of zeg je ga gewoon weer voor woody en wacht tot de stable final release van sarge er is

dank
Ik heb een hele tijd Sid (unstable) op mijn desktop gedraaid zonder problemen. Een heel enkele keer kom je een gebroken pakket tegen, maar dat is over het algemeen zelf wel op te lossen. Sarge zal dus hoogstwaarschijnlijk geen problemen geven. Daarbij moet je ook rekenen dat andere distro's de pakketten die bij Debian nog in de test-tree staan al lang in de stable-tree hebben staan.
pi_23445920
quote:
Op zaterdag 20 november 2004 11:35 schreef Tiemie het volgende:

[..]

Hoe weet ik nu waar dat geinstalleerd is? X is geinstalleerd tijdens de installatie (fc3) samen met kde en gnome, maar wil nu eens een andere windowmanager proberen.
Ik snap niet helemaal wat je nu wilt.. Maar je hebt de development packages nodig om die meuk te bouwen...

En die zijn waarschijnlijk niet geinstalleert..
pi_23447690
quote:
Op zaterdag 20 november 2004 11:35 schreef Tiemie het volgende:
maar wil nu eens een andere windowmanager proberen.
Werken de rpm's van de fvwm site niet?

Tip: Windowmaker
pi_23451938
ben nu tijdje bezig met linux en heb sinds kort DEBIAN SARGE linux geinstalleerd. maar nu wil ik aan de slag met me firewall alleen heb hier werkelijk geen verstand van ( hoe het in linux werkt ).
Heb al wat gegoogled maar kan geen duidelijke antwoorden vinden op me vraag van hoe het werkt ?

Zit er in de ditributie van debian al standaar deen firewall of moet ik die zelfd installeren ?
Plus als ik dingen over firewalls lees lees ik over
IPCHANES
IPTABLES

wat is verscihl hier tussen

thnx in advance
pi_23452568
quote:
Op zaterdag 20 november 2004 19:10 schreef Lexiun het volgende:
Heb al wat gegoogled maar kan geen duidelijke antwoorden vinden op me vraag van hoe het werkt ?
Er is ook niet veel over geschreven

Naast de vele howto's oa
quote:
Originally, the most popular firewall / NAT package running on Linux was ipchains but it had a number of shortcomings. The Netfilter organization decided to create a new product called iptables in order to rectify this and developed these improvements and more:
Linux Firewalls Using iptables
  zaterdag 20 november 2004 @ 19:37:46 #265
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_23452638
quote:
Op zaterdag 20 november 2004 19:10 schreef Lexiun het volgende:
ben nu tijdje bezig met linux en heb sinds kort DEBIAN SARGE linux geinstalleerd. maar nu wil ik aan de slag met me firewall alleen heb hier werkelijk geen verstand van ( hoe het in linux werkt ).

Zit er in de ditributie van debian al standaar deen firewall of moet ik die zelfd installeren ?
Plus als ik dingen over firewalls lees lees ik over
IPCHANES
IPTABLES

wat is verscihl hier tussen

thnx in advance
Technisch gezien zit de firewall al in je kernel gebouwd, alleen heb je wat tools nodig om hem te configureren. In de 2.2 kernel werd nog gebruik gemaakt van ipchains, sinds kernel 2.4 is iptables daarvoor in de plaatsgekomen.

Meer info op netfilter.org
  zondag 21 november 2004 @ 19:34:19 #266
26631 Boink
Ik ben er klaar voor!
pi_23474323
Hey,

Laatst had ik drivers opgestuurt gekregen van swetsenegger voor mijn Sitecom WL-011 V2 wireless kaartje.

Daar zit een .o file bij, heb even gezocht op internet en vond dat je dan
"insmod Nautilus.o" moet doen. Maar als ik dit doe krijg ik de fout:
insmod: error inserting 'Nautilus.o': -1 invalid module format

Ik draai fedora core 3 sinds gister en dit is het eerste wat ik probeer
Dus zou het wel graag werkend willen hebben

Gegroet.
  zondag 21 november 2004 @ 20:36:38 #267
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_23475832
quote:
Op zondag 21 november 2004 19:34 schreef Boink het volgende:
Daar zit een .o file bij, heb even gezocht op internet en vond dat je dan
"insmod Nautilus.o" moet doen. Maar als ik dit doe krijg ik de fout:
insmod: error inserting 'Nautilus.o': -1 invalid module format
Dan is ie voor een andere kernel bedoeld dan de kernel die jij gebruikt. Met 'modinfo <modulenaam>' kun je zien voor welke kernel die module geschikt is. Met 'uname -a' zie je welke kernel jij nu gebruikt.
  zondag 21 november 2004 @ 21:32:05 #268
26631 Boink
Ik ben er klaar voor!
pi_23477185
quote:
Op zondag 21 november 2004 20:36 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dan is ie voor een andere kernel bedoeld dan de kernel die jij gebruikt. Met 'modinfo <modulenaam>' kun je zien voor welke kernel die module geschikt is. Met 'uname -a' zie je welke kernel jij nu gebruikt.
quote:
[root@localhost release]# modinfo Nautilus.o
kernel_version: 2.4.18-4GB
author: Frank Schuecke, frank.schuecke@amd.com
description: AMD WLAN Nautilus driver
device: AMD Nautilus
license: GPL
parm_eth: i
parm_desc_eth: Ethernet device number eth<x> to start with (default: select the first available device number)
parm_timeout: 1i
parm_ser: 1i
parm_desc_ser: Serial device major number <x> to assign (default: automaticly select a suitable major number)
parm_dpid: 1l
parm_desc_dpid: Trace ID: 28 lower bits trace channels, 4 highest bits trace level
[root@localhost release]# uname -a
Linux localhost.localdomain 2.6.9-1.678_FC3 #1 Mon Nov 15 18:28:07 EST 2004 i686 i686 i386 GNU/Linux
[root@localhost release]#
Ik hoop dat je hiermee wat kan en dat je me een advies kan geven :-)
  zondag 21 november 2004 @ 21:51:43 #269
65490 whoops
pi_23477774
De driver is gecompileerd voor kernel versie 2.4.18-4GB terwijl je zelf 2.6.9-1 draait. Mijn advies is om de kernel zelf te compileren op dat systeem als het kan. Je leert er wat van en hij werkt sowieso...
pi_23515982
Waar kan ik een handleiding in pdf formaat vinden van suse
google vind geen drol
pi_23517343
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 14:28 schreef Steve-O het volgende:
google vind geen drol
google vind rpm

RPM of Group Documentation/SuSE. Niet alle links werken bij mij, maar deze bijvoorbeeld wel: suselinux-userguide_en-9.1.0.4-1.3 RPM for i586 (met daarin een mooie pdf).
  dinsdag 23 november 2004 @ 15:34:52 #272
65490 whoops
pi_23517542
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 14:28 schreef Steve-O het volgende:
google vind geen drol
SUSE LINUX 9.2 User Guide (PDF)
en
SUSE LINUX 9.2 Administration Guide (PDF)

Aangezien je er niet bij zegt welke Suse versie het betreft moet je misschien hier zijn voor andere Suse versies....

Edit:
'Google vindt nix...' Die onderste URL is de eerste die Google geeft als je zoekt op 'Suse Doumentation'.... Maargoed, ik ben dan ook heel goed in Google...
pi_23517590
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 15:34 schreef whoops het volgende:
Die had ik nog niet gevonden

edit: nog wel de eerste link bij google
  dinsdag 23 november 2004 @ 15:38:33 #274
65490 whoops
pi_23517625
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 15:36 schreef devzero het volgende:

[..]

Die had ik nog niet gevonden

edit: nog wel de eerste link bij google
It's a kind of magic...
  dinsdag 23 november 2004 @ 16:03:53 #275
26631 Boink
Ik ben er klaar voor!
pi_23518224
Whoops als je toch zo goed bent met google )

Kun je mij dan vertellen waar ik een simpele recompile tutorial vind? Voor het het bovenstaande probleem
  dinsdag 23 november 2004 @ 16:14:15 #276
65490 whoops
pi_23518492
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 16:03 schreef Boink het volgende:
Whoops als je toch zo goed bent met google )

Kun je mij dan vertellen waar ik een simpele recompile tutorial vind? Voor het het bovenstaande probleem

Heb je deze link al geprobeerd? Stuur anders een vriendelijk mailtje naar Swets, misschien kan hij je het uitleggen...

En anders kan je op deze site misschien meer info vinden... (let op, dat is voor Debian, niet voor Fedora...)
  dinsdag 23 november 2004 @ 16:34:25 #277
26631 Boink
Ik ben er klaar voor!
pi_23519013
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 16:14 schreef whoops het volgende:

[..]

Heb je deze link al geprobeerd? Stuur anders een vriendelijk mailtje naar Swets, misschien kan hij je het uitleggen...

En anders kan je op deze site misschien meer info vinden... (let op, dat is voor Debian, niet voor Fedora...)
Swets kon geen feedback geven
MAar dit is voor de v1 ATMEL ik heb V2 en dat is de aMD
pi_23519805
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 16:34 schreef Boink het volgende:
MAar dit is voor de v1 ATMEL ik heb V2 en dat is de aMD
Heb je al geprobeerd om zelf een kernel te bakken met de juiste driver en kreeg je fouten?
  dinsdag 23 november 2004 @ 17:47:56 #279
26631 Boink
Ik ben er klaar voor!
pi_23520938
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 17:02 schreef devzero het volgende:

[..]

Heb je al geprobeerd om zelf een kernel te bakken met de juiste driver en kreeg je fouten?
Neen, moet eerst ff een goeie how-to/tutorial vinden
pi_23523838
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 15:34 schreef whoops het volgende:

[..]

SUSE LINUX 9.2 User Guide (PDF)
en
SUSE LINUX 9.2 Administration Guide (PDF)

Aangezien je er niet bij zegt welke Suse versie het betreft moet je misschien hier zijn voor andere Suse versies....

Edit:
'Google vindt nix...' Die onderste URL is de eerste die Google geeft als je zoekt op 'Suse Doumentation'.... Maargoed, ik ben dan ook heel goed in Google...
ik zocht op manual
pi_23524008
Ik heb hier een RedHat 9.0 servertje staan, die voornamelijk gebruikt wordt voor wat test-sites en een IRC server (PTlink). Dit alles werkt prima naar behoren

Maar aangezien ik op die pc flink wat schijfruimte heb, heb ik een map aangemaakt en deze toegevoegd aan Samba, zodat ik met m'n werkstation die ruimte kan benutten.

Maar nu komt het: De ene keer als ik m'n pc (Windows XP Prof SP2) opstart maakt hij keurig netjes verbinding met de netwerk-share, maar de andere keer weer niet. Soms moet ik m'n pc wel 2 tot 3 keer herstarten, voordat de share weer werkt
Ditzelfde probleem heb ik met een pc (ook Windows XP Prof SP2) die in een andere kamer staat.
De pc's hebben verbinding met elkaar via een SiteCom 4s Cable router.

Op het moment dat ik geen verbinding heb met de netwerk-share van RedHat, werkt de rest wel gewoon goed op de server.

Ik hoop dat ik alles duidelijk genoeg omschreven heb en dat iemand een oplossing weet voor dit probleem
pi_23526801
quote:
Op dinsdag 23 november 2004 19:55 schreef Creative1972 het volgende:
Ik hoop dat ik alles duidelijk genoeg omschreven heb en dat iemand een oplossing weet voor dit probleem
Krijg je fouten in log.smbd? Als je smbclient //server/share -U account doet vanaf de server, krijg je dan wel verbinding? Is jouw server altijd master of juist niet als je geen verbinding kan maken met de share? Samba versie 3? Config-stukje uit smb.conf (of een link naar de hele smb.conf)?
pi_23528407
log.smbd geeft geen foutmeldingen. Samba versie is 2.2.7a. Geen idee of de server altijd master is. Ik heb RadHat 9.0 in principe gewoon standaard geïnstalleerd (alleen server-gedeelte) en meteen na de installatie alle updates gedownload / geïnstalleerd en gebruikers aangemaakt en toegevoegd aan samba (in grafische modus).

Ik weet niet welk stukje van smb.conf je graag zou willen zien, dus bij deze een linkje naar het hele bestand. Ook die is voor zover ik weet vrij standaard
pi_23535315
  • In de global section kun je log level = 3 toevoegen om te kijken wat er fout gaat. (log level lopend van 0.., hoe hoger hoe meer debug berichten, vergeet niet om deze terug te zetten naar 0 als je klaar bent).
    quote:
    log file = /var/log/samba/%m.log
  • Vergeet niet om in /var/log/samba/ te kijken, daar komen jouw logs terecht en niet in log.smbd

• Geeft de windows eventviewer geen fouten?

• 2.2 is oud. De 2.2.12 release in september was de allerlaatste 2.2 release. De 3 reeks werkt beter icm windows XP.
  • pi_23556979
    quote:
    Op woensdag 24 november 2004 09:35 schreef devzero het volgende:
  • 2.2 is oud. De 2.2.12 release in september was de allerlaatste 2.2 release. De 3 reeks werkt beter icm windows XP.
  • Naar aanleiding van deze opmerking van je, heb ik meteen even gekeken op www.samba.org voor de laatste versie. Voor RedHat is dat 3.0.9-1 (RPM).
    Resultaat: Probleem opgelost

Heel erg bedankt voor het meedenken en het geven van de oplossing
    pi_23560233
    quote:
    Op donderdag 25 november 2004 00:59 schreef Creative1972 het volgende:
    Resultaat: Probleem opgelost
      donderdag 2 december 2004 @ 19:24:35 #287
    65490 whoops
    pi_23720742
    Guru's, wat is jullie mening over het sudo commando, moet ik het wel of juist niet gebruiken of maakt het niets uit... Wat zijn de voors en tegens van sudo? Zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik besluit om dit (vaker) te gaan gebruiken?

Thnx...
    pi_23722148
    sudo vind ik best handig. Handiger dan su -c. En het is op zich ook wel handig dat je sommige mensen beperkte sudo-rechten kunt geven. Dat ze bijvoorbeeld alleen een bepaald .sh scriptje uit mogen voeren dat een bepaalde taak uitvoert. Zodat je ze niet meteen alles laat doen.

En je hoeft niet iemand die je laat sudo'en meteen het rootpass zelf te geven. Heeft op zich ook wel wat.
    pi_23733021
    Ik gebruik sudo voornamenlijk voor het gemak voor mezelf. Ik moet nogal vaak kernel modules laden dus ik gebruik sudo voor insmod en rmmod zodat ik niet telkens su naar root hoef te doen. Dat zou ook met su -c kunnen, maar dan moet ik telkens het password intypen en sudo kan icm nopasswd gewoon in een script

1paul    ALL = NOPASSWD: /sbin/insmod,/sbin/rmmod
    pi_23823981
    wil op me linux bak ff bij me IPTABLES port nummer 6881/6889 open zetten zodat ie was sneller gaat, maar sins ik nog beetje net IPTABLES leer kennen vroeg ik me af hoe ik dat doe

heb nu deze coe
    1 /sbin/iptables -A FORWARD -p tcp --dport 6881:6889 -j ACCEPT

goed of fout ?
    pi_23827031
    Dat lijkt me genoeg. Het lijkt me dat je ook nog een DNAT roel wil hebben zodat het naar je desktop doorgestuurd wordt. Als dat niet geval is (als je je torrents gewoon op je Linux server doet, wat ook best kan op zich, ik doe dat altijd) moet je in plaats van FORWARD de boel in INPUT zetten.
      woensdag 8 december 2004 @ 12:52:06 #292
    65490 whoops
    pi_23830617
    Thanx voor de antwoorden... Ik probeer nu zoveel mogelijk met sudo te regelen aangezien ik nogal eens vergeet mijn root-shell af te sluiten en dan bijvoorbeeld na het kopieren van wat files weer rechten moet gaan zetten en omdat ik wel eens wat dingen als root start terwijl dat helemaal niet de bedoeling is...

Ik ga nog wel even uitzoeken om de rechten in de sudoers file te verfijnen, kwestie van de man page even goed bestuderen...

Ik heb nu een PIV 2.8GHz op Debian draaien op mijn werk... Werkt errug prettig en vooral snel...
    pi_23832183
    Ik heb een probleempje met de installatie van Debian.

Als ik de "Base install" wil doen via het internet, dan geeft hij op een gegeven moment aan:

1
    2
    3
    http://http.us.debian.org:80/debian/pool/main/s/syslinux/syslinux_1.66-1_i386.deb was currupt

Could't download syslinux

Ook als ik een andere (ftp) site instel komt hij met dezelfde error.

Ook bij het installeren vanaf de minimal CD geeft hij "couldn't download syslinux"? errors?!

Iemand een idee wat ikkan doen om de installatie te voltooien ?
    pi_23832384
    Welke installer gebruik je? Die beta installer (debian-installer rc2) of de Woody boot-floppies installer? Niet dat ik enig idee heb wat het kan zijn, maar goed ...

Oh, aan de syslinux versienummers in stable en unstable te zien gaat het om stable. Vreemd. Je lijkt niet de enige te zijn die dit probleem heeft, maar een oplossing geeft Google niet volgens mij.

Wat je kunt proberen is op andere virtual consoles nog wat zinvolle foutmeldingen kunt vinden...

Trouwens, ftp://ftp.us.debian.org/ zou best dezelfde machine (en dezelfde data) kunnen zijn. Je kunt veel beter www.debian.nl oid gebruiken.
    pi_23833027
    quote:
    Op woensdag 8 december 2004 14:30 schreef LintuxCx het volgende:
    -knip-
    Ik heb via een of andere mirror de ISO voor een minimal installation gedownload.
    Heb nu al verschillende downloadsites geprobeerd, maar telkens dezelfde foutmelding
      woensdag 8 december 2004 @ 18:06:37 #296
    58683 NewOrder
    markt anarchist
    pi_23836909
    quote:
    Op woensdag 8 december 2004 15:02 schreef Werewolf het volgende:
    Ik heb via een of andere mirror de ISO voor een minimal installation gedownload.
    Heb nu al verschillende downloadsites geprobeerd, maar telkens dezelfde foutmelding
    Dat debian pakket is gewoon goed dus daar ligt het niet aan. Het kan zijn dat jouw netwerkkaart niet herkend wordt of dat de verbinding niet goed wordt ingesteld. Wat voor netwerkkaart heb je?
    pi_23849658
    quote:
    Op woensdag 8 december 2004 18:06 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dat debian pakket is gewoon goed dus daar ligt het niet aan. Het kan zijn dat jouw netwerkkaart niet herkend wordt of dat de verbinding niet goed wordt ingesteld. Wat voor netwerkkaart heb je?
    Als dat het geval is komt ie niet met deze melding, maar met de melding dat ie de server niet kan vinden.
    Je ziet hem ook eerst andere bestanden van de site downloaden...
      donderdag 9 december 2004 @ 11:06:17 #298
    65490 whoops
    pi_23850642
    quote:
    Op donderdag 9 december 2004 10:03 schreef Werewolf het volgende:

[..]

Als dat het geval is komt ie niet met deze melding, maar met de melding dat ie de server niet kan vinden.
    Je ziet hem ook eerst andere bestanden van de site downloaden...
    Met deze iso heb je gegarandeerd succes... Het is wel de Sarge (testing) release...
    pi_23965308
    Ik geef toe: ik heb het nog niet echt getest. Maar ik heb gisteren fc3 geinstalleerd en die heb ik geprobeerd aan te sluiten op het chello netwerk. Ik had verwacht dat het via DHCP allemaal wel automatisch zou gaan, maar helaas. Hebben mensen hier hun chello verbinding rechtstreeks op hun server aangesloten en zoja, zelf nog dingen in moeten stellen?
    Kwekker ben je niet voor even, maar voor het leven
    pi_23966705
    Dit topic zit bijna vol. _Kwekkertje_, kun je je vraag in het volgende deel opnieuw stellen?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')