abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21236310
quote:
Van de meer dan 6 miljard wereldburgers is naar schatting ruim 20 procent te dik. In de Verenigde Staten is 40 procent van de bevolking te zwaar (heeft een Body Mass Index van 25 tot 30); een kwart heeft vetzucht (een BMI van meer dan 30). Dat maakt de groep vetzuchtigen in Amerika groter dan de groep rokers (19 procent), armen (14 procent) en alcoholisten (6 procent).

Al die overtollige kilo's kosten jaarlijks meer dan 300 000 Amerikanen het leven. Dat betekent dat fast food in Amerika meer slachtoffers maakt dan heroïne en cocaïne samen.
Bron: algemeen bekend.
Dit wordt duidelijk door het kapitalisme aldaar veroorzaakt. Door het kapitalisme raken mensen volkomen vervreemd van de maatschappij en uiteindelijk ook van zichzelf. Ze hebben geen idee waar het voedsel vandaan komt, wat er allemaal in zit en waar het goed voor is, dat wil zeggen welke voedingsstoffen waarvoor dienen. In een kapitalistische maatschappij is voedsel niets meer dan iets eetbaars dat je kunt kopen en dat lekker is. De andere aspecten boeien niet, het gaat immers om de verkoop.

[ Bericht 1% gewijzigd door thabit op 12-08-2004 17:39:47 ]
pi_21236445
Precies, met het communisme zit je tenminste nog een keer op een BMI van 12.0 ...

pi_21236453
Gelukkig zijn de mensen in communistisch China, Noord-Korea en Cuba allemaal poepgezond
R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:08:19 #4
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21236488
Ben jij wel eens in Karl-Marxstadt of zoiets geweest? Dat was de meest vervuilde plek ter wereld. Of de bruine driehoek in Tsjechie, opslagplaats voor gif. Allemaal door communisten veroorzaakt.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_21236492
En met een dictatuur danwel anarchie heb je veel minder kans op alzheimer, kanker, osteoporose enzo, je bent namelijk al voor je dertigste doodgemarteld of vermoord..

Verantwoordelijkheid is het sleutelwoord.. Kapitalisme zorgt ervoor dat je makkelijker dik wordt, maar daar zorg je wel zelf voor...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_21236509
nou, als je ermee wilt vertellen dat het welvaartsziekten zijn, dan geef ik je gelijk. Het is ook mens eigen om altijd meer te willen, dus dat zich dat dan ook vertaald in eten verbaasd me niet zo veel...
I'm just a Soul whose Intentions are Good
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:09:36 #7
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21236516
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 16:59 schreef thabit het volgende:
Dit wordt duidelijk door het kapitalisme aldaar veroorzaakt. Door het kapitalisme raken mensen volkomen vervreemd van de maatschappij en uiteindelijk ook van zichzelf. Ze hebben geen idee waar het voedsel vandaan komt, wat er allemaal in zit en waar het goed voor is, dat wil zeggen welke voedingsstoffen waarvoor dienen. In een kapitalistische maatschappij is voedsel niets meer dan iets eetbaars dat je kunt kopen en dat lekker is. De andere aspecten boeien niet, het gaat immers om de verkoop.
In de Sovjet Unie was je al blij dat je voedsel kreeg, dan ging je niet zeuren over de ingredienten, als je dat al wist.
pi_21236626
Ja pipo dat is geen kapitalisme, dat is private gezondheidszorg die winstgeörienteerd is. De usa heeft dan ook wel met stip het meest inefficiente gezondheidszorgsysteem van de wereld.

Ze geven dubbel zo veel uit als bv Engeland en krijgen er dubbel zo slechte resultaten voor terug.
Komt omdat er amper een sociaal gezondheidszorg systeem is, en de rest for-profit is.

Maar dat is iets anders dan kapitalisme, dat hebben we in nederland ook.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_21236671
quote:

[..]

En hongersnoden worden door communisme veroorzaakt. Dan liever dik.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:17:32 #10
83417 MeneerGiraffe
Het is Menéér Giraffe voor jou
pi_21236701
Heeft niks met kapitalisme te maken, het heeft te maken met welvaart en rijkdom.

Met communisme kom je nooit in dit stadium, want daar ga je dood door verhongering/marteling/uitlaatgassen van trabantjes. Zoiezo ben je arm bij communisme, of je moet een corrupte partijbons zijn.

Thabit, je bent wiskundig behoorlijk slim, maar je wereldbeeld is kortzichtig en idealistisch. Misschien moet je eens realistisch kijken en dingen van 2 kanten bekijken.
pi_21236702
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:14 schreef Fixxxer het volgende:
Ja pipo dat is geen kapitalisme, dat is private gezondheidszorg die winstgeörienteerd is.
Private winstgeorienteerde gezondheidszorg is juist wel een voorbeeld kapitalisering. Privatistering en winstorientatie zijn de uitgangspunten van het kapitalisme.
pi_21236729
Ik moet altijd zo lachen als mensen beweren dat kapitalisme slecht is en dingen verpest :').

Net alsof het kapitalisme je dwingt om te consumeren tot je er aan doodgaat...

Het is gewoon een kwestie van zelfbeheersing. Kapitalisme is inderdaad schadelijk voor mensen die zichzelf niet kunnen beheersen, het kapitalisme zal je niet tegenhouden als je jezelf wil vernietigen. Maar gebrek aan zelfbeheersing is toch echt iets dat je jezelf aan doet.

Het maakt niet uit wat voor politiek stelsel er is, er zullen altijd mensen zijn die alles en iedereen behalve zichzelf de schuld zullen proberen te geven van hun doodeigen gebrek aan zelfbeheersing.

Edit:

Ja, mijn BMI is 3 of 4 ofzo, ik ben 1.80 meter en weeg 60Kg. Maar ook ik word dik als ik te veel, te vet en te ongezond eet. Ik heb meegemaakt dat ik in 6 weken tijd 3 kilo aangekomen was, terwijl er de 10 jaar daarvoor geen gram bij gekomen was. Hoe kwam dat? Ik had een nieuwe werkgever en die had een kantine... Toen ik mijn eigen brood/lunch ging meenemen was ik weer snel op mijn normale gewicht.

Zelfbeheersing. Frikandellen enzo zijn inderdaad lekkerder dan brood, maar moet ik daarom frikandellen eten? Nope. Ik zit nu weer bij een andere werknemer en hier kopen we gewoon gezamelijk brood en beleg in, en ik kom geen gram aan. Ik weeg nog steeds 60Kg, iets wat ik al meer dan 20 jaar weeg (behalve toen na die 6 weken ).

[ Bericht 40% gewijzigd door RetepV op 12-08-2004 17:26:09 ]
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:20:31 #13
83417 MeneerGiraffe
pi_21236774
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:17 schreef thabit het volgende:

[..]

Private winstgeorienteerde gezondheidszorg is juist wel een voorbeeld kapitalisering. Privatistering en winstorientatie zijn de uitgangspunten van het kapitalisme.
Ja en het brengt ons vrijheid en welvaart, dat sommige mensen te weinig zelfbeheersing hebben en dik worden neem ik dan voor lief. Liever dit dan communisme.

Idealisten , communisme werkt niet, dat heb je toch al gezien in alle (ex-)communistische landen. Ik snap niet dat jij met al die hersens dat nog niet doorhebt.
pi_21236826
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:20 schreef MeneerGiraffe het volgende:

[..]

Ja en het brengt ons vrijheid en welvaart, dat sommige mensen te weinig zelfbeheersing hebben en dik worden neem ik dan voor lief. Liever dit dan communisme.

Idealisten , communisme werkt niet, dat heb je toch al gezien in alle (ex-)communistische landen. Ik snap niet dat jij met al die hersens dat nog niet doorhebt.
Kun je mijn openingspost even quoten en de woorden onderstrepen die naar communisme verwijzen?
pi_21236847
Teveel sla eten is ook slecht voor de gezondheid.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:24:57 #16
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_21236871
Thabit? Wat is een schoofbinder? Een wiskundige term ofzo?
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:26:43 #17
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21236918
Er is wel ruimte voor kritiek op Supersize Me hoor. Er is heel wat op het experiment van Spurlock af te dingen.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:27:07 #18
83417 MeneerGiraffe
pi_21236933
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:23 schreef thabit het volgende:

[..]

Kun je mijn openingspost even quoten en de woorden onderstrepen die naar communisme verwijzen?
Wat wil je dan? Als je tegen het kapitalisme bent?

Of ben je een anarchist, nog grappiger
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:27:28 #19
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21236949
[offtopic] Ben jij wiskundige dan? Ik ook. [/offtopic]
pi_21236950
quote:

[..]

Ja maar er zijn tig kapitalistische landen, en enkel amerika heeft het in deze mate geprivatiseerd dus ik zou dit geenszins als kenmerk van het kapitalisme zien. Iig zeker niet als argument tegen het kapitalisme omdat het niet inherent aan het kapitalisme is maar aan welvaart.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_21236968
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:24 schreef pberends het volgende:
Teveel sla eten is ook slecht voor de gezondheid.
En de Mac is best gezond, stond in het AD

Leve het kapitalimse
pi_21237013
Luister, ik heb zelf op een Amerikaanse school gezeten. Het probleem bij hen is de samenleving. De Amerikanen worden opgevoed met het idee dat ze zichzelf *niks* moeten ontzeggen, je moet grijpen wat er te grijpen valt. Er zijn veel Amerikanen zonder zelfbeheersing.

Deze cijfertjes vertellen mij voornamelijk dat bijna 40% van de Amerikanen nooit zichzelf heeft leren beheersen. De overige 60% heeft blijkbaar OF een andere opvoeding gehad, OF geleerd dat zelfbeheersing van levensbelang is om van vrijheid te kunnen genieten.
pi_21237049
Wat een pavlovreacties. De TS heeft wel degelijk een sterk punt.

Op zich is het kapitalisme niet zozeer het probleem maar wel de commercie. De manier waarop bedrjiven de Amerikaanse scholen in een wurggreep hebben, is bijvoorbeeld erg zorgeljik.
pi_21237120
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:31 schreef SCH het volgende:

Op zich is het kapitalisme niet zozeer het probleem maar wel de commercie. De manier waarop bedrjiven de Amerikaanse scholen in een wurggreep hebben, is bijvoorbeeld erg zorgeljik.
Maar vertel mij eens. Als jij in een reclame ziet dat iedereen in heel Nederland elke dag McDonalds eet omdat dat goedkoper is dan eten in de supermarkt kopen, ga jij dan ook elke dag bij de McDonalds eten? Nee, natuurlijk niet! En waarom niet? Omdat jij die reclame niet gelooft: 'overdaad schaadt'! Amerikanen hebben geen vergelijkbare uitdrukking.
pi_21237164
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:27 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Of ben je een anarchist, nog grappiger
Ik ben anarchist. Anarchisten knappen zelf hun probleempjes met mensen op. Hebben wij een probleem?
pi_21237190
Kan TS wellicht even een andere bron zoeken voor zijn cijfertjes? zie
cijfers.net (cijfers liegen niet) / communicatie.net
pi_21237291
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:36 schreef bruut het volgende:
Ik heb de bronvermelding weggehaald. Dat moet zo wel goed zijn.
pi_21237347
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:36 schreef bruut het volgende:
Wat is dit nou voor bullshit? Als die cijfertjes met een commercieel doel gepubliceerd worden, waarom hebben ze dan niet gewoon hun site beschermd? Dat kan prima, daar hebben we al heel wat jaartjes Challenge/Response Password Authentication en Secure Sockets Layers voor.

Ik zie hun cijfertjes nu als een soort reclame voor de diensten die ze leveren. Een commercieele activiteit dus. Dat geld is, als ze het goed hebben gedaan, gedekt door hun reclame budget. Zo niet, dan zijn ze naieve dommelingen.

Als een hond naar je blaft, dan loop je toch ook niet weg? Voor je het weet hangt 'ie in je reet omdat je hem z'n rug toekeerde...
pi_21237383
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:36 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ik ben anarchist. Anarchisten knappen zelf hun probleempjes met mensen op. Hebben wij een probleem?
de overheid?
pi_21237411
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:24 schreef Zwansen het volgende:
Thabit? Wat is een schoofbinder? Een wiskundige term ofzo?
Nee, een agrarische.
pi_21237431
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:40 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik heb de bronvermelding weggehaald. Dat moet zo wel goed zijn.
Creatief
en RetepV: don't blame the messenger
pi_21237446
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:31 schreef SCH het volgende:

Kapitalisme is niet de goede benaming hier, commercie wel, IMO.

Was het niet zo dat op basisscholen in Amerika ze allerlei dingen, o.a. dingen van de MacDonalds krijgen voorgeschoteld? Tel dat op bij de lage beïnvloedingsdrempel van kinderen onder de 13. (Ondergrens.) en mogelijk bij de vele reclame op de TV...
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_21237496
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:44 schreef Fatality het volgende:

[Anarchist]

de overheid?
Nou, de overheid is toch wel handig om al die schapen die leiding nodig hebben tegen te houden van het maken van een puinhoop. Zo lang de overheid mij met rust laat vind ik het wel best. En zo lang de overheid de schapen bezig houdt ben ik tevreden.
pi_21237540
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:46 schreef bruut het volgende:
en RetepV: don't blame the messenger
Ahem, maar jij representeert Fok!, je bent dus niet de messenger, maar het plaatselijke aanspreekpunt over het beleid van Fok! . Als ik tegen jou zeik, dan krijgen de andere mensen van Fok! het vanzelf ook te horen. En hopelijk ben ik niet de enige die er zo over denkt en krijgen jullie een discussie binnen Fok! hoe je nou eigenlijk met het soort lelijke buldoggen als Hack om moet gaan.
pi_21237577
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:46 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

Was het niet zo dat op basisscholen in Amerika ze allerlei dingen, o.a. dingen van de MacDonalds krijgen voorgeschoteld?
Ja, inderdaad. Maar ze *verplichten* die kinderen toch niet om dat McDonalds voer te eten? Die kinderen hebben toch ook ouders die ze brood mee kunnen geven naar school?

En de reclame beukt inderdaad wel flink op je in, maar alla, je *hoeft* er toch niet naar te kijken?
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:52:43 #36
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_21237587
Juist , en in het comminisme blijf je mager zeker ? Nooit eens Nikita Chroestjov bekeken zeker ? De man die ooit voor de VN symbolisch zijn schoen probeerde uit te doen (geen idee meer waarvoor dat was) , maar bij het doorbuigen tot de conclusie kwam dat hij te dik was om zijn voeten te bereiken ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:55:44 #37
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21237661
In den goeden ouden tijd waarin je door den Stalin naar den kampen in de Oost werd gestuurd om daar je dood te werken ende uit te hongeren zijn helaas voorbij.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_21237722
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:52 schreef RetepV het volgende:

[..]

Ja, inderdaad. Maar ze *verplichten* die kinderen toch niet om dat McDonalds voer te eten? Die kinderen hebben toch ook ouders die ze brood mee kunnen geven naar school?

En de reclame beukt inderdaad wel flink op je in, maar alla, je *hoeft* er toch niet naar te kijken?
Nee, dat hoeft niet. In principe niet. Maar die kinderen wachten alleen maar tot hun programma verder gaat.

En het is ook een soort van verleiding. Ze vinden het lekker en willen het hebben. Dan is het niet moeilijk om je brood weg te gooien hoor. (Zonder wilskracht.)
Some say in ice
pi_21237742
quote:
Nee kindje, je mag deze keer de schuld geven aan foute voedselvoorlichting, welke streken kapitalisme uithaald, dat bewaren we maar voor later.

Natuurlijk is voedsel voor de verkoop, gewoon een kwestie van vraag en aanbod Hoe durven die stoute kapitalisten toch te denken dat het ook de honger kan stillen.

Ga snel naar de basisschool terug, misschien was het ITO toch iets te hoog gegrepen voor je. Te veel lessen van de wijze Maorijnissen genomen dunkt me. Naar een heropvoedingskamp jij
  donderdag 12 augustus 2004 @ 17:58:58 #40
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21237744
Kijk in een fijn communistisch land blijf je lekker slank:
quote:
Noord-Korea staat aan de rand van de afgrond. Hongersnood heeft de afgelopen jaren al aan mogelijk twee miljoen mensen het leven gekost. Bijna de helft van de Noord-Koreaanse kinderen onder de vijf jaar is ondervoed. Elk ander land dat zo arm is, vraagt internationale hulp. Zo niet Noord-Korea. De door de Geliefde Leider Kim Il-Sung geïntroduceerde Juche-doctrine gaat er van uit dat Noord-Korea zijn eigen boontjes kan doppen. De staatsgeleide, rigide economie heeft geleid tot mismanagement en falend overheidsbeleid en gecombineerd met natuurrampen tot een hongersnood van apocalyptische omvang.
http://www.frieschdagblad.nl/artikel.asp?artID=12036
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 12 augustus 2004 @ 18:05:24 #41
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21237893
quote:

[..]

Privatistering en winstorientatie zijn de uitgangspunten van het kapitalisme.
Wat een onzin. Man, je weet niet eens wat het kapitalisme inhoudt en toch loop je er met de regelmaat van de klok over te posten.
pi_21238043
Waarom sommige mensen direct over communisme beginnen ontgaat me volledig. Ik heb het over kapitalisme, niet over communisme.
pi_21238166
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:58 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Ga snel naar de basisschool terug, misschien was het ITO toch iets te hoog gegrepen voor je. Te veel lessen van de wijze Maorijnissen genomen dunkt me. Naar een heropvoedingskamp jij
Eeeh, ITO? Enne, enig idee wat ie überhaupt doet? Ik meen ergens gelezen te hebben dat ie iets met wiskunde deed.
Some say in ice
  donderdag 12 augustus 2004 @ 18:22:56 #44
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21238323
Thabit zou zich eens moeten verdiepen in de gezondheids aspecten van communisme, fascisme, nazisme, theocratisme, kleptocratie etc etc, dan zal die zien dat mensen onder kapitalisme echt gezonder zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 18:24:11 #45
45206 Pietverdriet
pi_21238352
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:11 schreef thabit het volgende:
Waarom sommige mensen direct over communisme beginnen ontgaat me volledig. Ik heb het over kapitalisme, niet over communisme.
En? Je moet het toch met andere systemen vergelijken om te kijken wat er ongezonder of gezonder is? Of kan jij vergelijken met slechts 1 systeem?
pi_21238455
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En? Je moet het toch met andere systemen vergelijken om te kijken wat er ongezonder of gezonder is? Of kan jij vergelijken met slechts 1 systeem?
Vergelijken is een sofistische truuk die het onderwerp probeert te verplaatsen naar een ander onderwerp, omdat men geen argumenten binnen het onderwerp zelf kan bedenken.

Dus NEE, je moet het NIET vergelijken met andere systemen.
pi_21238495
ik weet niet of dit een issue is, ben bang van dat het geen grote rol speelt bij de presidentsverkiezingen, terrorisme dan heeft een veel grotere rol, op zich toch wel jammer....
  donderdag 12 augustus 2004 @ 18:31:52 #48
45206 Pietverdriet
pi_21238511
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:28 schreef thabit het volgende:

[..]

Vergelijken is een sofistische truuk die het onderwerp probeert te verplaatsen naar een ander onderwerp, omdat men geen argumenten binnen het onderwerp zelf kan bedenken.

Dus NEE, je moet het NIET vergelijken met andere systemen.
Hoe kan je dan bepalen of het gezond is of niet?
Je lult ongelofelijk uit je nek.
pi_21238576
Schopje Onzin bitte?
God gaf de mens vrijheid en we kunnen dus al met al aannemen dat hij niet verantwoordelijk is voor menselijke misdaden. Alleen hij die de mens heeft geschapen draagt echter de volle verantwoordelijkheid voor de stront.
pi_21238579
toen ik de titel zag wist ik al dat het thabit was

kapitalisme geeft je de keus om je leven in te delen zoals je dat zelf wil, en als sommige mensen onverstandige keuzes maken is dat hun goed recht.

Dat jij je lichaam liever wilt overdragen aan de staat, zodat die kunnen bepalen wat er wel en niet mee gebeurd (niet vet eten, niet roken, drugs zijn slecht) is je goed recht, maar ik vind het een beetje fascistisch om dat iedereen te willen opdringen
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_21238622
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe kan je dan bepalen of het gezond is of niet?
Je lult ongelofelijk uit je nek.
Het is wetenschappelijk vastgesteld dat vetzucht ongezond is. Op die manier kun je dat dus bepalen.

Als A gezonder is dan B, dan wil dat nog niet zeggen dat A gezond is. Je kunt er hooguit uit afleiden dat als A ongezond is, dat B dat dan ook is. Of dat als B gezond is, dat A dan ook gezond is.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 18:39:39 #52
45206 Pietverdriet
pi_21238693
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:36 schreef thabit het volgende:

[..]

Het is wetenschappelijk vastgesteld dat vetzucht ongezond is. Op die manier kun je dat dus bepalen.

Als A gezonder is dan B, dan wil dat nog niet zeggen dat A gezond is. Je kunt er hooguit uit afleiden dat als A ongezond is, dat B dat dan ook is. Of dat als B gezond is, dat A dan ook gezond is.
Als je gezondheid onder kapitalisme niet vergelijkt met gezondheid onder andere politiek systemen kan je geen uitspraak doen over de invloed van, en relatie tot politiek systeem en gezondheid. Dan kan je net zo goed zeggen dat vetzucht wordt veroorzaakt omdat die mensen op het noordelijk halfrond wonen.
pi_21238720
quote:

jij voelt je zeker wel thuis bij slogans als “U heeft een plicht om gezond te zijn!” en “Gezondheid is geen privé-zaak!”,“Uw lichaam is van de Führer!”

waar kennen we dat ook alweer van
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_21238784
Het systeem is niet het probleem, eerder de mensen zelf. De meerderheid vindt het kapitalisme toch het meest geschikte systeem om de samenleving te organiseren (in de Westerse wereld althans en daarbuiten waarschijnlijk ook wel...). De problemen die daaruit voortvloeien zijn eigenlijk al permanent in de mensen aanwezig...en als je al deze mogelijke problemen zou willen voorkomen kom je toch in een of ander onderdrukkend regime terecht (waarvan de leiders dan zouden weten hoe het wel moet).
- I've just made up my mind, so don't confuse me with the facts -
pi_21238818
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je gezondheid onder kapitalisme niet vergelijkt met gezondheid onder andere politiek systemen kan je geen uitspraak doen over de invloed van, en relatie tot politiek systeem en gezondheid. Dan kan je net zo goed zeggen dat vetzucht wordt veroorzaakt omdat die mensen op het noordelijk halfrond wonen.
Dat zou je zeker ook kunnen zeggen, de correlatie is er immers. Het causale verband is echter wat lastiger te vinden hier, terwijl dat er tussen kapitalisme en vetzucht duidelijk wel is.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 18:46:44 #56
45206 Pietverdriet
pi_21238882
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat zou je zeker ook kunnen zeggen, de correlatie is er immers. Het causale verband is echter wat lastiger te vinden hier, terwijl dat er tussen kapitalisme en vetzucht duidelijk wel is.
Hoe wil je dat weten dat die correlatie er is als je dat niet vergelijkt met andere politieke systemen?
pi_21238909
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:16 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Eeeh, ITO? Enne, enig idee wat ie überhaupt doet? Ik meen ergens gelezen te hebben dat ie iets met wiskunde deed.
Bij mij begint de indruk te komen dat Thabit óf totaal achterlijk is óf geniaal. Zijn patroon van denken is heel herkenbaar, het komt voor bij beide voorgenoemde. Het heet autisme.
pi_21238923
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe wil je dat weten dat die correlatie er is als je dat niet vergelijkt met andere politieke systemen?
Niet. Ik ben namelijk niet in de correlatie geinteresseerd, enkel in het causale verband.
pi_21238934
quote:

nee dat is er niet

er is een verband tussen kapitalisme en mensen vrijlaten in hun keuzes

dat er ook een verband is tussen vrije keuze van mensen en de keuze tot veel vet eten is een ander verhaal (maar hangt meer samen met cultuur en tijdgeest)

btw, waarom vind je het erg dat andere mensen (bewust) ongezond zijn?
  donderdag 12 augustus 2004 @ 18:50:55 #60
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21238992
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:47 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Bij mij begint de indruk te komen dat Thabit óf totaal achterlijk is óf geniaal. Zijn patroon van denken is heel herkenbaar, het komt voor bij beide voorgenoemde. Het heet autisme.
Aspergertje
pi_21239059
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:50 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Aspergertje
volgens mij hetzelfde waar pro_jeex last van heeft
pi_21239105
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:48 schreef Hayek het volgende:

[..]

btw, waarom vind je het erg dat andere mensen (bewust) ongezond zijn?
Claim ik dat te vinden? Zo ja, quoten graag.
pi_21239118
quote:
Wat een onzin. Volgens dezelfde retoriek hebben dikke mensen bijna altijd poeldelhondjes. Dus zou je dus dik worden van poeldels en niet van een ander soort aangezien dikke mensen daar niet mee gezien worden. Maar het is niet aangetoond dat je van andere honden dikker word, op gewicht blijft of gewicht, of in ieder geval, vet verliest, waarna geen vergelijking met deze mogelijk is. Dat is wat je zegt in feite.

Daarom snap ik het punt van het topic niet, ja dat is er wel. Namelijk kapitalisme zwartmaken, maar toen?
  donderdag 12 augustus 2004 @ 18:56:17 #64
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21239120
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:53 schreef Hayek het volgende:

[..]

Ach, het mooiste vond ik nog altijd toen Thabit beweerde dat de computerindustrie juist in Amerika zo groot was omdat ze daar de meeste silicium hadden.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 18:58:00 #65
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21239159
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:55 schreef thabit het volgende:

[..]

Claim ik dat te vinden? Zo ja, quoten graag.
Je openeningspost?
quote:

[..]

donderdag 12 augustus 2004 @ 18:58:06 #66
45206 Pietverdriet
pi_21239162
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:48 schreef thabit het volgende:

[..]

Niet. Ik ben namelijk niet in de correlatie geinteresseerd, enkel in het causale verband.
Dan kan je niet zeggen dat Kapitalisme schadelijk is voor de gezondheid, er is namelijk geen aantoonbaar causaal verband tussen gezondheid en kapitalisme, maar slechts tussen teveel eten en overgewicht.
pi_21239185
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:53 schreef Hayek het volgende:

[..]

Pro_jeex is gewoon dom. Dat is héél wat anders.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 18:59:23 #68
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21239190
Overigens:
quote:
Bron: algemeen bekend.
pi_21239206
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:55 schreef thabit het volgende:

[..]

Claim ik dat te vinden?
waarom open je er anders een topic over
pi_21239229
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:59 schreef DrWolffenstein het volgende:

Pro_jeex is gewoon dom. Dat is héél wat anders.
is mogelijk.. hij heeft wel dezelfde autoritaire trekjes
pi_21239245
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:59 schreef Hayek het volgende:

[..]

waarom open je er anders een topic over
Om deze puur objectieve constatering kenbaar te maken. Dat had je natuurlijk ook zelf wel kunnen bedenken.
pi_21239310
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:01 schreef thabit het volgende:

[..]

Om deze puur objectieve constatering kenbaar te maken. Dat had je natuurlijk ook zelf wel kunnen bedenken.
oh kapitalisme zwartmaken.. ja dat had ik zelf ook kunnen bedenken

en wat had jij eraan gedaan als je president was?
pi_21239325
Japan is ook een hoogontwikkeld en kapitalistisch land. Maar daar heb je weinig dikke mensen, sterker nog, Japanners zijn een van de meest gezondste mensen ter wereld en bejaarden halen vaak hun 100ste levensjaar. Japanners eten relatief weinig fastfood of varkens/rundvlees en veel meer groentes en vis.

Dus het ligt meer aan de cultuur en gewoontes van een land qua vetzucht. Toevallig heeft de VS, een van de grootste en rijkste landen een , euh tja, "achterlijke cultuur en gewoontes".
IMHO denk dat je de causaal verband, of beter de correlatie daar moet zoeken. i.p.v. de welvaartsniveau alleen.

Natuurlijk zal het ook wel zijn dat rijkdom enigzins van invloed zijn. Een mexicaan van kan niet zo vaak naar de Mac dan een gewone zelfs arme amerikaan. Maar net als in Afrika kan je moeilijk alleen het armoede als enige determinant voor het lage levensverwachting bestempelen. Oorlogen en AIDS eisen daar ook een hoge tol, wat terug te vinden is naar de cultuur en politieke systeem van veel Afrikaanse landen. .
pi_21239376
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:48 schreef Hayek het volgende:
er is een verband tussen kapitalisme en mensen vrijlaten in hun keuzes

dat er ook een verband is tussen vrije keuze van mensen en de keuze tot veel vet eten is een ander verhaal (maar hangt meer samen met cultuur en tijdgeest)
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:04 schreef Bijsmaak het volgende:
Japan is ook een hoogontwikkeld en kapitalistisch land. Maar daar heb je weinig dikke mensen, sterker nog, Japanners zijn een van de meest gezondste mensen ter wereld en bejaarden halen vaak hun 100ste levensjaar. Japanners eten relatief weinig fastfood of varkens/rundvlees en veel meer groentes en vis.

Dus het ligt meer aan de cultuur en gewoontes van een land qua vetzucht. Toevallig heeft de VS, een van de grootste en rijkste landen een , euh tja, "achterlijke cultuur en gewoontes".
IMHO denk dat je de causaal verband, of beter de correlatie daar moet zoeken. i.p.v. de welvaartsniveau alleen.

Natuurlijk zal het ook wel zijn dat rijkdom enigzins van invloed zijn. Een mexicaan van kan niet zo vaak naar de Mac dan een gewone zelfs arme amerikaan. Maar als in Afrika kan je moeilijk alleen het armoede als enige determinant voor het lage levensverwachting bestempelen. Oorlogen en AIDS eisen daar ook een hoge tol.
gmta
pi_21239454
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:03 schreef Hayek het volgende:

[..]

en wat had jij eraan gedaan als je president was?
Ook deze vraag kun je met een beetje logisch denkwerk beantwoorden. Als ik er iets aan gedaan zou hebben, als president zijnde, dan zou dat betekenen dat ik het erg zou vinden. Mijn gedane constatering is echter puur objectief, dus de conclusie is dan ook dat ik er niets aan gedaan zou hebben.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 19:11:36 #76
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21239521
Kapitalisme Zelfs kinderen zijn in kapitalistische landen vaak te dik, wat een walgelijk systeem is het toch. Nee, dan in Noord-Korea waar de grote communistische leider precies weet wat het volk wil en tevens zorgt voor de lijn:

pi_21239546
Japan is een slecht voorbeeld. De Japanse samenleving is helemaal niet zo vrij als de Amerikaanse. Mensen leven er continu in een groepsverband, hebben zo goed als geen individualiteit en privacy. De beklemming daar is enorm.
pi_21239569
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:09 schreef thabit het volgende:

Ook deze vraag kun je met een beetje logisch denkwerk beantwoorden. Als ik er iets aan gedaan zou hebben, als president zijnde, dan zou dat betekenen dat ik het erg zou vinden. Mijn gedane constatering is echter puur objectief, dus de conclusie is dan ook dat ik er niets aan gedaan zou hebben.
hmm dus het enige wat je met dit topic wil is constateren of er een casuaal verband tussen kapitalisme en vetzucht bestaat

nou in dat geval is het onjuist (zie enkele reacties hierboven)

slotje
pi_21239577
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:56 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ach, het mooiste vond ik nog altijd toen Thabit beweerde dat de computerindustrie juist in Amerika zo groot was omdat ze daar de meeste silicium hadden.
Dan zouden die Noord Afrikanen nog rijker moeten zijn. Gezien de sahara met al dat zand en dus silicium ongetwijveld een bloeiende industrie moeten opleveren
pi_21239608
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:11 schreef Kaalhei het volgende:
Kapitalisme Zelfs kinderen zijn in kapitalistische landen vaak te dik, wat een walgelijk systeem is het toch. Nee, dan in Noord-Korea waar de grote communistische leider precies weet wat het volk wil en tevens zorgt voor de lijn:
Als je het topic volledig had doorgelezen, dan had je geweten dat dit soort "argumentaties" hier niet van toepassing zijn.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 19:18:39 #81
45206 Pietverdriet
pi_21239698
* Pietverdriet wacht nog steeds op een antwoord
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 18:58 schreef Pietverdriet het volgende:

Dan kan je niet zeggen dat Kapitalisme schadelijk is voor de gezondheid, er is namelijk geen aantoonbaar causaal verband tussen gezondheid en kapitalisme, maar slechts tussen teveel eten en overgewicht.
pi_21239728
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:18 schreef Pietverdriet het volgende:
* thabit wacht nog steeds op een antwoord
[..]
Lees de openingspost, daar staat het causale verband enigszins uitgewerkt.
pi_21239775
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:19 schreef thabit het volgende:

quote:
openingspost
dus omdat mensen niet weten waar het voedsel vandaan komt ("het gaat immers om de verkoop") krijgen ze behoefte aan vet

ok

maar als alle bedrijven eigendom van de staat zouden zijn, zouden mensen dan ineens geen behoefte meer hebben aan vet?
  donderdag 12 augustus 2004 @ 19:23:42 #84
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21239822
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:15 schreef thabit het volgende:
Als je het topic volledig had doorgelezen, dan had je geweten dat dit soort "argumentaties" hier niet van toepassing zijn.
Cognitieve dissonantie, zegt dat je iets?
pi_21239878
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:34 schreef RetepV het volgende:

[..]

Maar vertel mij eens. Als jij in een reclame ziet dat iedereen in heel Nederland elke dag McDonalds eet omdat dat goedkoper is dan eten in de supermarkt kopen, ga jij dan ook elke dag bij de McDonalds eten? Nee, natuurlijk niet! En waarom niet? Omdat jij die reclame niet gelooft: 'overdaad schaadt'! Amerikanen hebben geen vergelijkbare uitdrukking.
Als je ermee opgroeit en het je ook op school al wordt bijgebracht dat het heel gewoon is, dan is het niet zo gek dat kinderen er aan wennen en al jong veel te dik zijn.
pi_21239887
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:21 schreef Hayek het volgende:

[..]

[..]

dus omdat mensen niet weten waar het voedsel vandaan komt ("het gaat immers om de verkoop") krijgen ze behoefte aan vet

ok
Laat ik dit punt even toelichten: mensen vinden vet lekker, dat is evolutionair zo gekomen omdat het in situaties zoals die zich in de oertijd voordeden van belang was vet binnen te krijgen. De voedselindustrie speelt hierop in door zeer vet voedsel te verkopen zonder daar zeer expliciet bij te vertellen dat het ontzettend ongezond is in de hoeveelheden die ze aan de consumenten verkopen, daardoor zouden ze immers winst mislopen.
pi_21239901
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:25 schreef SCH het volgende:
Als je ermee opgroeit en het je ook op school al wordt bijgebracht dat het heel gewoon is, dan is het niet zo gek dat kinderen er aan wennen en al jong veel te dik zijn.
en dat is de taak van de school en ouders, beetje makkelijk om dan mcdonalds/kapitalisme/etc de schuld te geven
pi_21239931
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:26 schreef thabit het volgende:

Laat ik dit punt even toelichten: mensen vinden vet lekker, dat is evolutionair zo gekomen omdat het in situaties zoals die zich in de oertijd voordeden van belang was vet binnen te krijgen. De voedselindustrie speelt hierop in door zeer vet voedsel te verkopen zonder daar zeer expliciet bij te vertellen dat het ontzettend ongezond is in de hoeveelheden die ze aan de consumenten verkopen, daardoor zouden ze immers winst mislopen.
je lijkt alleen te vergeten dat mensen zelf ook hersens hebben om te bedenken dat vet ongezond is
pi_21239955
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:26 schreef Hayek het volgende:

[..]

en dat is de taak van de school en ouders, beetje makkelijk om dan mcdonalds/kapitalisme/etc de schuld te geven
De fastfoodindustrie en ook de frisdrankindustrie hebben een meer dan stevige voet tussen de deur in het Amerikaanse schoolsysteem. Ik geef hen ook niet de schuld, ik constateer slechts dat het zo werkt. Het is in alle opzichten slecht, voor de fysieke zowel als de geestelijke gezondheid. Op scholen waarop ze met andere kantines zijn gaan werken, met gezonder eten en meer groenten, is de agressie bijvoorbeeld sterk gedaald.
pi_21240048
Wat een rare reacties in dit topic, mensen voelen zich meteen aangevallen op het kapitalisme. Is dat heilig ofzo? Natuurlijk hebben mensen hun eigen verantwoordelijkheid; maar dat wil nog niet zeggen dat een systeem dingen niet in de hand kan werken.

Het is lachwekkend dat sommigen meteen naar andere systemen gaan wijzen. Wat een armoede. H
  donderdag 12 augustus 2004 @ 19:32:32 #91
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21240053
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:26 schreef thabit het volgende:

[..]

Het gaat dus gewoon om informatie assymetrien?
pi_21240078
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:28 schreef Hayek het volgende:

[..]

je lijkt alleen te vergeten dat mensen zelf ook hersens hebben om te bedenken dat vet ongezond is
Daarvoor moet je een hoop van voeding of biologie afweten. Niemand is zo briljant dat door hij puur denkwerk deze kennis kan uit zichzelf vergaren. In plaats daarvan moet die kennis overgedragen worden. En dat gebeurt in een maatschappij waar het kapitalisme extreem ver is doorgevoerd heel weinig, zodanig weinig dat het eten van vet de overhand neemt over het besef dat het ongezond is.
pi_21240102
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:32 schreef Kaalhei het volgende:
Het gaat dus gewoon om informatie assymetrien?

Heerlijk als iemand zo met zijn 'kennis' loopt te koketteren
pi_21240143
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:34 schreef SCH het volgende:

[..]

Heerlijk als iemand zo met zijn 'kennis' loopt te koketteren
En daarbij z'n termen niet eens correct spelt.
pi_21240152
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:12 schreef thabit het volgende:
Japan is een slecht voorbeeld. De Japanse samenleving is helemaal niet zo vrij als de Amerikaanse. Mensen leven er continu in een groepsverband, hebben zo goed als geen individualiteit en privacy. De beklemming daar is enorm.
Alleen omdat jij aanneemt dat mensen zich vervreemden van de maatschappij door het kapitalisch systeem en daardoor zich tot vetzucht toekeren.

Ik ben niet van overtuigd van jouw argument kapitalisch systeem -> vervreemding -> vetzucht. Vervreemding en lage gevoel van eigenwaarde kan een reden zijn voor onredelijke vetzucht, maar ik vind het ongeloofwaardig dat het de enige is. Gewoonte is een grotere oorzaak IMHO; men trekt een zak chips open onder tv kijken en gaan voor een ijsje om de hoek al met de SUV.
pi_21240187
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:28 schreef Hayek het volgende:

[..]

Het probleem ligt vooral bij de jeugd. (Denk ik dat ie op doelt.)

Hier in Nederland hebben 1 op de, wat was het nu, 8 kinderen last van overgewicht, dacht ik. In amerika is dat volgens mij hetzelfde nummer, maar dan met vetzucht.

En wat weten wij van kinderen? Enorm beïnvloedbaar. (Uitzonderingen daargelaten.)

Maar goed, daar kan ik me in vergissen.

Overigens is overgewicht ook maar een relatief begrip. Is iemand van 15 met 5 keer zijn leeftijd in gewicht te zwaar? Als diegene maar 1m59 is ofzo wel. Ik? Ik niet, ben 1m87 met 75 kilo gewicht. Dat is gelijk aan een BMI van 21.4, bijna perfect in het midden dus.
Some say in ice
pi_21240196
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:33 schreef thabit het volgende:

Daarvoor moet je een hoop van voeding of biologie afweten. Niemand is zo briljant dat door hij puur denkwerk deze kennis kan uit zichzelf vergaren.
volgens mij is het algemeen bekend dat teveel vet of suiker slecht zijn, .. of is iedereen die dat weet een genie?
pi_21240309
quote:
net alsof je in een kapitalistische samenleving geen groepsverband kan hebben

kapitalisme leidt juist tot meer groepsverband, meer overheid leid tot individualisme aangezien de overheid voorziet in alle basisbehoeftes waardoor mensen niet genoodzaakt zijn contact te zoeken.
pi_21240378
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:36 schreef Hayek het volgende:

[..]

volgens mij is het algemeen bekend dat teveel vet of suiker slecht zijn, .. of is iedereen die dat weet een genie?
Voor ons is dat algemeen bekend ja. Omdat het ons zeer veelvuldig wordt verteld. In Nederland is er goede voorlichting over voeding; we zijn (nog) niet zo ver doorgekapitaliseerd als Amerika. Echter, iemand die vanuit het niets kan bedenken dat suiker en vet slecht voor de gezondheid zijn, is zeer zeker geniaal.
pi_21240410
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:42 schreef thabit het volgende:

Voor ons is dat algemeen bekend ja. Omdat het ons zeer veelvuldig wordt verteld. In Nederland is er goede voorlichting over voeding; we zijn (nog) niet zo ver doorgekapitaliseerd als Amerika. Echter, iemand die vanuit het niets kan bedenken dat suiker en vet slecht voor de gezondheid zijn, is zeer zeker geniaal.
aha, dus:

1. de gemiddelde amerikaan weet niet dat vet/fastfood slecht is
2. het feit dat de gemiddelde nederlander dit wel weet is te danken aan de overheid
  donderdag 12 augustus 2004 @ 19:46:25 #101
45206 Pietverdriet
pi_21240495
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:19 schreef thabit het volgende:

[..]

Nope
pi_21240567
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:43 schreef Hayek het volgende:

[..]

aha, dus:

1. de gemiddelde amerikaan weet niet dat vet/fastfood slecht is
2. het feit dat de gemiddelde nederlander dit wel weet is te danken aan de overheid
De gemiddelde Nederlander weet dat ook niet. Maar de voorlichting over voedsel is in ons land stukken beter en we worden op school niet al geindoctrineerd, niet in die mate althans.
pi_21240925
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:49 schreef SCH het volgende:

De gemiddelde Nederlander weet dat ook niet.
dus als ik de straat op ga en ik vraag aan 20 mensen of veel vet slecht is voor je gezondheid, dan zegt de meerderheid nee?
quote:
Maar de voorlichting over voedsel is in ons land stukken beter en we worden op school niet al geindoctrineerd, niet in die mate althans.
dus dit soort basiskennis kan alleen van de overheid komen? heb jij nooit een soort algemene ontwikkeling doorgemaakt? heb jij ook de taal via de overheid geleerd? of het feit dat je voor een rood stoplicht moet stoppen? of hoe je moet fietsen?
pi_21241073
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 20:04 schreef Hayek het volgende:

[..]

dus als ik de straat op ga en ik vraag aan 20 mensen of veel vet slecht is voor je gezondheid, dan zegt de meerderheid nee?
[..]

dus dit soort basiskennis kan alleen van de overheid komen? heb jij nooit een soort algemene ontwikkeling doorgemaakt? heb jij ook de taal via de overheid geleerd? of het feit dat je voor een rood stoplicht moet stoppen? of hoe je moet fietsen?
Wat de neuk, ik dacht dat ik Tong voor me had.
Some say in ice
pi_21241086
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 20:10 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Wat de neuk, ik dacht dat ik Tong voor me had.
pi_21241573
Ok. Kapitalisme is ongezond, communisme is ongezond, nazisme is ongezond. Elk systeem is ongezond. De topictitel kan dus beter zijn: leven is ongezond!!!
  donderdag 12 augustus 2004 @ 20:34:29 #107
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21241692
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:49 schreef SCH het volgende:
De gemiddelde Nederlander weet dat ook niet. Maar de voorlichting over voedsel is in ons land stukken beter en we worden op school niet al geindoctrineerd, niet in die mate althans.
Hoe weet je dat? Ooit in Amerika gewoond?

Geen indoctrinatie op Nederlandse scholen? Moet je maar eens onder de kopjes "politiek" en "allochtonen" in de maatschappijleerboekjes kijken.

Indoctrinatie op Amerikaanse scholen? Kom maar eens met voorbeelden. En begin niet over de evolutietheorie.
pi_21242843
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 20:04 schreef Hayek het volgende:

[..]

Eet jij een bakje vet bij de McDonalds?
quote:
Ik weet niet wat je met al die vragen wilt. Ik impliceer dat helemaal niet namelijk.
pi_21242887
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 20:34 schreef PJORourke het volgende:
Indoctrinatie op Amerikaanse scholen? Kom maar eens met voorbeelden. En begin niet over de evolutietheorie.
Het grootste deel van de Amerikaanse schookantines wordt gesponsord of gemarket door fastfoodketens en draagt niet bij aan een gezonde eetcultuur. En op VS-scholen is het heel gewoon dat er overal frisdrankautomaten staan, wat in Nederland ook steeds gebruikelijker wordt. Logisch dat kinderen het logisch gaan vinden om hamburgers te eten en cola te drinken.
pi_21245695
quote:
Japan is een slecht voorbeeld. De Japanse samenleving is helemaal niet zo vrij als de Amerikaanse.
Hey, het ging toch om kapitalisme? Japan is wel degelijk kapitalistisch.
I was pissing by the door when I heard two shats. You are holding a smoking goon - you are clearly the guilty potty.
pi_21245776
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 20:34 schreef PJORourke het volgende:
Geen indoctrinatie op Nederlandse scholen? Moet je maar eens onder de kopjes "politiek" en "allochtonen" in de maatschappijleerboekjes kijken.
En wat staat daar voor indoctrinatie in?
pi_21246062
quote:

[..]

Ik denk dat het meer in de keuze zit. Burgers maken geen redelijke afweging omdat ze niet goed op de hoogte zijn van de negatieve effecten van het eten van teveel vet of suikers. Door het niet aanwezig zijn van een schadelijke kant (minder bekend) en wel de positieve kant (gemakkelijk, lekker) valt de keuze te vaak op fastfood, en daarbij te grote porties.

Ik denk dat je de oplossing voor dit probleem in deze richting moet zoeken.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  donderdag 12 augustus 2004 @ 23:57:27 #113
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21247393
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 21:25 schreef SCH het volgende:
Het grootste deel van de Amerikaanse schookantines wordt gesponsord of gemarket door fastfoodketens en draagt niet bij aan een gezonde eetcultuur.
Worden voornamelijk door de overheid betaald, met misschien in sommige gevallen een klein beetje sponsoring. Sponsoring is naar mijn weten zelden overheersend.
quote:
En op VS-scholen is het heel gewoon dat er overal frisdrankautomaten staan, wat in Nederland ook steeds gebruikelijker wordt. Logisch dat kinderen het logisch gaan vinden om hamburgers te eten en cola te drinken.
Ik ben ook opgegroeid met scholen met cola automaten. Ik ben er niet dik van geworden. Je moet ook de kans krijgen zelfbeheersing te leren, vooral in je jeugd, anders leer je het nooit. Want daar gaat het om: niet te veel en niet te veel hetzelfde eten.
  donderdag 12 augustus 2004 @ 23:59:22 #114
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21247463
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 23:09 schreef Monidique het volgende:
En wat staat daar voor indoctrinatie in?
Veel positieve reut over allochtonen, zonder dat de problemen worden benoemd. Ook zijn ze schandelijk positief over bepaalde politieke partijen en negatief over anderen.
pi_21247584
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 23:59 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Veel positieve reut over allochtonen, zonder dat de problemen worden benoemd. Ook zijn ze schandelijk positief over bepaalde politieke partijen en negatief over anderen.
Positieve reut over allochtonen? Het moet niet gekker worden, waar gaan we heen met het land...

Maar nu even serieus, toon es wat van zo'n boek, want het kan immers ook slechts jouw beleving zijn geweest.
pi_21247646
Nu moet ik zeggen dat ik in mijn geschiedenisboek niets vond wat gekleurd was, of zoiets, maar dat is dan natuurlijk ook geen maatschappijleer.

Wacht even, ik heb nooit maatschappijleer gehad, , maar goed, dat maakt niet uit.
pi_21247714
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 00:03 schreef Monidique het volgende:

Positieve reut over allochtonen? Het moet niet gekker worden, waar gaan we heen met het land...

Maar nu even serieus, toon es wat van zo'n boek, want het kan immers ook slechts jouw beleving zijn geweest.
Hij bedoelt natuurlijk dat kinderen op school geleerd moeten worden dat allochtonen minderwaardig en een last zijn voor de autochtonen.
pi_21247794
quote:

[..]

Positief over allochtonen weet ik niet. Ik weet wel dat een stuk over politieke partijen niet echt neutraal was. De CD werd erg slecht afgeschilderd en toen we een verslag moesten maken over een politieke partij mocht dat verslag niet over de CD gaan.
pi_21247845
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 00:11 schreef MrBadGuy het volgende:
De CD werd erg slecht afgeschilderd en toen we een verslag moesten maken over een politieke partij mocht dat verslag niet over de CD gaan.
De nazi's werden zeker ook slecht afgeschilderd? De rotzakken, daar bij het onderwijs.

In ieder geval was dat, neem ik aan, een opdracht jou gegeven door de docent en niet door het boek.
pi_21247917
Maar ja, wat dat met gezond eten in een kapitalisme te maken heeft...
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 00:16:26 #121
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21247967
quote:

Positief over allochtonen weet ik niet. Ik weet wel dat een stuk over politieke partijen niet echt neutraal was. De CD werd erg slecht afgeschilderd en toen we een verslag moesten maken over een politieke partij mocht dat verslag niet over de CD gaan.
In mijn ervaring ging het over het CDA en de VVD...
pi_21247982
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 00:12 schreef Monidique het volgende:

[..]

De nazi's werden zeker ook slecht afgeschilderd? De rotzakken, daar bij het onderwijs.

In ieder geval was dat, neem ik aan, een opdracht jou gegeven door de docent en niet door het boek.
Dat was idd door de docent opgegeven. Alhoewel de CD niet mijn favoriete partij is vind toch dat een school neutraal over zo'n partij hoort te vertellen. Het vergelijken met de nazies van jou slaat natuurlijk nergens op. Als een leraar negatief is over de SP mag hij dan ook verbieden dat leeringen daar een verslag over maken?
pi_21247993
Sorry dat ik offtopic ging
pi_21248048
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 00:16 schreef MrBadGuy het volgende:
Dat was idd door de docent opgegeven. Alhoewel de CD niet mijn favoriete partij is vind toch dat een school neutraal over zo'n partij hoort te vertellen. Het vergelijken met de nazies van jou slaat natuurlijk nergens op.
Waarom niet?
quote:
Als een leraar negatief is over de SP mag hij dan ook verbieden dat leeringen daar een verslag over maken?
Nee, vind ik niet en ik vind ook niet dat hij een verslag over de CD mag verbieden. Maar het staat niet inn het boek.
pi_21248131
quote:

De CDwas toch ook een slechte partij?
Vol vreemdelingenhaat en racisme.
Moeten leraren dat verzwijgen dan ?
Of zgn neutraal doen en suggereren dat het moreel gelijk staat aan een partij van het midden ?
pi_21248181
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 00:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Of zgn neutraal doen en suggereren dat het moreel gelijk staat aan een partij van het midden ?
De SP is in mijn ogen ook een slechte partij. Maar back on topic!
pi_21248203
quote:

[..]

Ik mis de vergelijking met andere (kapitalistische) landen... Voor iemand die wiskunde studeert had je toch wel een iets wetenschappelijkere insteek verwacht .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_21248228
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 00:22 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De CD was kritisch ten opzichte van het immigratiebeleid, net als dat de SP kritisch is ten opzichte van de vrije markt.. moet toch kunnen zolang het democratisch en geweldloos gaat.
pi_21248318
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 00:25 schreef Hayek het volgende:

De CD was kritisch ten opzichte van het immigratiebeleid, net als dat de SP kritisch is ten opzichte van de vrije markt.. moet toch kunnen zolang het democratisch en geweldloos gaat.
de CD promootte ethnische haat en dat is wat anders dan kritisch staan
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 00:29:26 #130
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21248351
In een vrij land horen mensen het recht te hebben racist te zijn, lijkt mij.
pi_21248380
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 00:29 schreef PJORourke het volgende:
Dat heb je ook.

Mensen hebben overigens ook het recht gevrijwaard te blijven van racistische maatregelen.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 00:31:19 #132
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21248419
Dat klopt, ben ik met je eens. Maar een racistische partij hoeft daarom niet verboden te worden.
pi_21248426
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 00:28 schreef Bluesdude het volgende:

de CD promootte ethnische haat en dat is wat anders dan kritisch staan
we hadden het over de CD, niet over NVU ofzo
pi_21248446
quote:
CD was niet (openlijk) racistisch .. anders waren ze al gelijk verboden zoals CP'86
pi_21249253
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 17:08 schreef PJORourke het volgende:
Ben jij wel eens in Karl-Marxstadt of zoiets geweest? Dat was de meest vervuilde plek ter wereld. Of de bruine driehoek in Tsjechie, opslagplaats voor gif. Allemaal door communisten veroorzaakt.
je hoeft een afkeer van kapitalisme niet gelijk te vergelijken met communisme...wat een onzin zeg
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_21249281
quote:
tis maar hoe je ermee omgaat

aanzetten tot haat is wat anders als zeggen dat je een hekel hebt aan mensen uit Guatamala
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_21249294
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 00:32 schreef Hayek het volgende:

[..]

CD was niet (openlijk) racistisch .. anders waren ze al gelijk verboden zoals CP'86
landgenoten
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:19:16 #138
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249548
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:05 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
je hoeft een afkeer van kapitalisme niet gelijk te vergelijken met communisme...wat een onzin zeg
Kom dan met een beter alternatief zou ik zeggen. Meeste anti-kapitalisten zijn of Nazi's of socialisten/communisten etc.
pi_21249553
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:07 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

landgenoten
mag dat niet?
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:20:17 #140
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249572
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:07 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

tis maar hoe je ermee omgaat

aanzetten tot haat is wat anders als zeggen dat je een hekel hebt aan mensen uit Guatamala
Ik vind aanzetten tot haat maar een vaag begrip. Daar kan ik weinig mee. Oproepen tot geweld is duidelijker en dat kan wat mij betreft niet.
pi_21249600
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:20 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik vind aanzetten tot haat maar een vaag begrip. Daar kan ik weinig mee. Oproepen tot geweld is duidelijker en dat kan wat mij betreft niet.
het is een heel duidelijk begrip
pi_21249609
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:19 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Kom dan met een beter alternatief zou ik zeggen. Meeste anti-kapitalisten zijn of Nazi's of socialisten/communisten etc.
hoezo alternatief? waarom wil je alles gelijk in een hokje plaatsen?

een afkeer van kapitalisme wil toch niet zeggen dat hij het communisme verheerlijkt?
pi_21249622
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:20 schreef PJORourke het volgende:

aanzetten tot haat is inderdaad nogal een lastig begrip omdat het wel- of niet veroorzaken van haat afhankelijk is van de interpretatie van de luisteraar, en daar kan je dan weer moeilijk de dader op aanspreken

marijnissen zal met z'n uitspraken ook flink aanzetten tot haat, maar daar kan je hem moeilijk op aanspreken.
pi_21249640
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:22 schreef Hayek het volgende:

[..]
marijnissen zal met z'n uitspraken ook flink aanzetten tot haat, maar daar kan je hem moeilijk op aanspreken.
ja het gaat erom dat je een bevolkingsgroep belachelijk maakt op specifieke kenmerken..

dat doet marijnissen niet
pi_21249655
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:21 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

[..]

een afkeer van kapitalisme wil toch niet zeggen dat hij het communisme verheerlijkt?
had jij nog alternatieven dan?
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:24:07 #146
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249659
Nee, het is heel vaag. Het is aan de gewone man niet uit te leggen. Wetgeving omtrent de vrijheid van meningsuiting hoort heel simpel en voor iedereen begrijpbaar te zijn. Het is geen belastingwetgeving.

Ik weet zelf ook niet waar "aanzetten tot haat" precies begint. Daarvoor zou ik arresten moeten bestuderen.
pi_21249662
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:23 schreef Hayek het volgende:

[..]

had jij nog alternatieven dan?

jij snapt het
pi_21249675
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:23 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

ja het gaat erom dat je een bevolkingsgroep belachelijk maakt op specifieke kenmerken..

dat doet marijnissen niet
dat is jou definitie van 'aanzetten tot haat', ik zal niet gelijk haat voelen als iemand een grap maakt over de belgen met hun rare dialect (om maar wat te verzinnen)
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:25:40 #149
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249682
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:21 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

Nou als je ergens tegen bent dan ben je meestal ook ergens voor. Het is heel slap om tegen alles te zijn, en ook nogal makkelijk.
pi_21249685
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:24 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

jij snapt het
lijkt me wel ja, praktisch alle systemen zijn terug te voeren op het collectief (socialisme, communisme) en op vrijheid/individualisme (kapitalisme)
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:26:26 #151
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249697
Surinaamse grappen over blanken zou daar dan ook onder vallen. Lijkt me belachelijk.
pi_21249705
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:25 schreef Hayek het volgende:
ik zal niet gelijk haat voelen als iemand een grap maakt over de belgen met hun rare dialect (om maar wat te verzinnen)
nee, dat klopt

pi_21249709
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:24 schreef PJORourke het volgende:

Ik weet zelf ook niet waar "aanzetten tot haat" precies begint. Daarvoor zou ik arresten moeten bestuderen.
en die arresten zijn ook maar net afhankelijk van de tijdsgeest en/of het humeur van de betreffende ambtenaar
pi_21249715
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:25 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Nou als je ergens tegen bent dan ben je meestal ook ergens voor. Het is heel slap om tegen alles te zijn, en ook nogal makkelijk.
TS zegt overigens niet dat ie tegen het kapitalisme is
pi_21249726
gaan we het nou over grappen hebben?
pi_21249732
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:26 schreef PJORourke het volgende:
Surinaamse grappen over blanken zou daar dan ook onder vallen. Lijkt me belachelijk.
je moet even de de wetten van het progressieve denken doorlezen, dan begrijp je het wel beter
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:28:49 #157
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249738
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:27 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
TS zegt overigens niet dat ie tegen het kapitalisme is
Ik ken de TS al wat langer dan vandaag hoor...
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:29:22 #158
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249746
hah, Bartje Croughs
pi_21249752
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:28 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
gaan we het nou over grappen hebben?
jij gaf een definitie van 'aanzetten tot haat' waar grappen ook onder vallen..
pi_21249775
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:28 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ik ken de TS al wat langer dan vandaag hoor...
ik niet
pi_21249781
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:29 schreef PJORourke het volgende:
hah, Bartje Croughs
Dat lijkt me stug .
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
pi_21249783
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:29 schreef Hayek het volgende:

[..]

jij gaf een definitie van 'aanzetten tot haat' waar grappen ook onder vallen..
daar ben ik het niet mee eens..
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:31:26 #163
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249796
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:30 schreef teknomist het volgende:
Dat lijkt me stug .
Hoezo?
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:32:27 #164
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249817
quote:
De eerste wet van Croughs wordt toegepast: 'De wet van het abjecte Westen'. Deze wet luidt: 'Bij een conflict tussen westers en niet-westers kiest de progressieve intellectueel voor niet-westers'.
pi_21249820
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:30 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

daar ben ik het niet mee eens..
why not?
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:23 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
het gaat erom dat je een bevolkingsgroep belachelijk maakt op specifieke kenmerken..
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:25 schreef Hayek het volgende:
als iemand een grap maakt over de belgen met hun rare dialect
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:32:58 #166
83417 MeneerGiraffe
pi_21249829
quote:

[..]

Het gaat erom dat je een alternatief moet geven. Als dit het beste van het slechte is, dan heeft klagen erover geen zin, waarom val je kapitalisme aan op het punt waar het het beste in is (gezondheidszorg) vergeleken met andere systemen.
pi_21249845
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:32 schreef Hayek het volgende:

[..]

why not?
[..]

[..]
een grap is mijns inziens per definitie niet racistisch..
pi_21249846
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:32 schreef MeneerGiraffe het volgende:

Het gaat erom dat je een alternatief moet geven. Als dit het beste van het slechte is, dan heeft klagen erover geen zin, waarom val je kapitalisme aan op het punt waar het het beste in is (gezondheidszorg) vergeleken met andere systemen.
volgens thabit gaat het hem niet om het klagen maar wil hij slechts 'een casuaal verband aantonen'
pi_21249856
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:31 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Hoezo?
De TS?
pi_21249858
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:33 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

[..]

en als ie wel racistisch is, is het een verdomd goede grap
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:34:40 #171
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249862
quote:
Wat hebben Marokkanen en sperma met elkaar gemeen?
pi_21249866
quote:

aha dus 'aanzetten tot haat' moet ook racistisch zijn?

waarom dan 'aanzetten tot haat' gebruiken als je ook racisme kunt gebruiken
pi_21249868
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:34 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Wat hebben Marokkanen en sperma met elkaar gemeen?
vertel
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:35:38 #174
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249879
Ze komen met duizenden tegelijk binnen en er is er maar een die werkt.
pi_21249880
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:34 schreef Hayek het volgende:

[..]

aha dus 'aanzetten tot haat' moet ook racistisch zijn?

waarom dan 'aanzetten tot haat' gebruiken als je ook racisme kunt gebruiken
moet niet, maar dat is in de meeste gevallen wel zo

tenminste, ik geloof dat we het niet over burenruzies hebben
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:36:31 #176
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249902
He Thabit, waar studeer je eigenlijk?
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:36:34 #177
83417 MeneerGiraffe
pi_21249904
En dankzij kapitalisme en democratie hebben we ook beter onderzoek en scholen. In de Sovjet-Unie konden ze alleen onderzoek doen als dat ten koste ging van de bevolking, omdat er daar al te weinig geld was.

Ik vind thabit erg kortzichtig...
pi_21249911
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:35 schreef PJORourke het volgende:

vind hem leuk...maar ik vind 'm niet echt racistisch..als hans teeuwen dat roept, ligt iedereen dubbel...
pi_21249915
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:35 schreef PJORourke het volgende:
alleen bij sperma gaat de rest dood en bij marokkanen gaan ze uitkering trekken
pi_21249920
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:36 schreef MeneerGiraffe het volgende:
En dankzij kapitalisme en democratie hebben we ook beter onderzoek en scholen. In de Sovjet-Unie konden ze alleen onderzoek doen als dat ten koste ging van de bevolking, omdat er daar al te weinig geld was.

Ik vind thabit erg kortzichtig...
daar heeft ie het toch niet over? hij heeft het over de relatie vetzucht/kapitalisme
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:37:46 #181
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249924
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:36 schreef TheWilliedockSaints het volgende:

vind hem leuk...maar ik vind 'm niet echt racistisch..als hans teeuwen dat roept, ligt iedereen dubbel...
Ja, maar dat is de dubbele moraal van "goedgekeurde" cabaretiers. Wat Freek de Jonge of zo mogen zeggen, mag Geert Wilders niet.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:38:01 #182
83417 MeneerGiraffe
pi_21249930
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:34 schreef Hayek het volgende:

[..]

volgens thabit gaat het hem niet om het klagen maar wil hij slechts 'een casuaal verband aantonen'
Nou dan moeten wij niet beginnen aan de enorme pakken van negatieve casuale verbanden in andere regeringssystemen.

idealisten , snappen niks van de wereld.
pi_21249935
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:37 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

alleen bij sperma gaat de rest dood en bij marokkanen gaan ze uitkering trekken
dat is dan weer niet grappig
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:39:16 #184
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21249961
Goed gezegd
quote:
De tweede wet van Croughs: 'De wet van de onderdrukte minderheden'. Deze wet luidt: 'Bij een conflict tussen een minderheid en een meerderheid kiest de progressieve intellectueel voor de minderheid'.
pi_21249962
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:37 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Ja, maar dat is de dubbele moraal van "goedgekeurde" cabaretiers. Wat Freek de Jonge of zo mogen zeggen, mag Geert Wilders niet.
en terecht! cabaretiers pakken taboes aan die heersen in de samenleving

politici niet
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:39:50 #186
83417 MeneerGiraffe
pi_21249968
quote:
Op donderdag 12 augustus 2004 19:33 schreef thabit het volgende:

[..]

Daarvoor moet je een hoop van voeding of biologie afweten. Niemand is zo briljant dat door hij puur denkwerk deze kennis kan uit zichzelf vergaren. In plaats daarvan moet die kennis overgedragen worden. En dat gebeurt in een maatschappij waar het kapitalisme extreem ver is doorgevoerd heel weinig, zodanig weinig dat het eten van vet de overhand neemt over het besef dat het ongezond is.
Ik denk dat ons algemene opleidingsniveau nu een stuk hoger ligt dan in andere regeringssystemen, misschien op het nazisme na.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:41:54 #187
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21250006
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:39 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
en terecht! cabaretiers pakken taboes aan die heersen in de samenleving

politici niet
Politici horen dat wel te doen.
pi_21250021
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:39 schreef MeneerGiraffe het volgende:

Ik denk dat ons algemene opleidingsniveau nu een stuk hoger ligt dan in andere regeringssystemen, misschien op het nazisme na.
lijkt me ook

in een totalitaire samenleving is het volk gemiddeld erg ontwetend, er wordt van alles achtergehouden en er is 1 persoon die bepaald wat wel en niet mag worden gelezen

in zo'n samenleving lijkt het me logischer dat mensen bijvoorbeeld de gevaren van vet eten niet kennen, maar juist in een kapitalistische maatschappij kan iedereen het te weten komen, je wordt doodgegooid met dieeten, fitnessapperatuur, etc. en er is natuurlijk volledige vrijheid van informatieuitwisseling
pi_21250044
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:41 schreef PJORourke het volgende:

Politici horen dat wel te doen.
politici kunnen zelfs niet eens veroordeeld worden voor hetgeen ze zeggen binnen de 2e kamer, juist om te voorkomen dat ze voor taboes moeten wijken
pi_21250057
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:44 schreef Hayek het volgende:

[..]

politici kunnen zelfs niet eens veroordeeld worden voor hetgeen ze zeggen binnen de 2e kamer, juist om te voorkomen dat ze voor taboes moeten wijken
en dat is ook goed!
Mu!
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 01:45:50 #191
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21250063
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:43 schreef Hayek het volgende:
in een totalitaire samenleving is het volk gemiddeld erg ontwetend, er wordt van alles achtergehouden en er is 1 persoon die bepaald wat wel en niet mag worden gelezen

in zo'n samenleving lijkt het me logischer dat mensen bijvoorbeeld de gevaren van vet eten niet kennen, maar juist in een kapitalistische maatschappij kan iedereen het te weten komen, je wordt doodgegooid met dieeten, fitnessapperatuur, etc. en er is natuurlijk volledige vrijheid van informatieuitwisseling
Dit volk lijkt ook steeds onwetender te worden.
pi_21250081
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:45 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dit volk lijkt ook steeds onwetender te worden.
maar dat is luiheid, dus in dat geval vinden ze het zelf niet erg om onwetend te zijn, dan is er ook geen probleem
pi_21251291
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:39 schreef PJORourke het volgende:
Goed gezegd
[..]
Zeg, zou het erg zijn als ik die dingen per onderwerp behandel en dan degene kies wiens/wier verhaal de grootste hoeveelheid waarheid aan mij laat zien? (Ok, kromme zin, daar niet van. )

Offtopic, verheerlijken ze sommige partijen bij maatschappijleer? God wat haat ik dat. En dan vooral als het die salonsocialisten van de PvdA zijn.
Some say in ice
pi_21252872
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 01:36 schreef PJORourke het volgende:
He Thabit, waar studeer je eigenlijk?
Nergens, PJORourke.
pi_21253054
Ik ben het er trouwens wel mee eens dat maatschappijgerichte vakken op de middelbare school vaak erg gekleurd gegeven worden. Ik vind dat heel erg slecht, of het nou links of rechts is. Er wordt heel diep ingegaan op het "goede" van bepaalde stromingen en andere stromingen worden als onzin afgedaan zonder dat te beargumenteren.

De oorzaak hiervan zit in het feit dat bij elk wetenschappelijk vakgebied de meest incapabele personen in het onderwijs belanden. Dit is ook weer een gevolg van het kapitalisme: onderwijs wordt niet meer gezien als een stuk vorming maar als een handelsobject.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 10:44:11 #196
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21253288
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 10:25 schreef thabit het volgende:
Ik ben het er trouwens wel mee eens dat maatschappijgerichte vakken op de middelbare school vaak erg gekleurd gegeven worden. Ik vind dat heel erg slecht, of het nou links of rechts is. Er wordt heel diep ingegaan op het "goede" van bepaalde stromingen en andere stromingen worden als onzin afgedaan zonder dat te beargumenteren.

De oorzaak hiervan zit in het feit dat bij elk wetenschappelijk vakgebied de meest incapabele personen in het onderwijs belanden. Dit is ook weer een gevolg van het kapitalisme: onderwijs wordt niet meer gezien als een stuk vorming maar als een handelsobject.
Dus ondanks het feit dat de overheid het leeuwendeel aan middelbaaronderwijs betaalt en het betreffende vak op zijn zachts gezegd niet bepaald positief tegen de markt staat maar wel zeer positief tegen een (grote) overheid staat, is het de schuld van het kapitalisme?
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 10:55:09 #197
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21253439
quote:

[..]

Iets dergelijks gaat ook op voor het communisme, al boeit daar niet de verkoop maar de planning en de productie. Waarom dan slechts je stelling op het kapitalisme geconcentreerd?
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_21253512
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 10:44 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Dus ondanks het feit dat de overheid het leeuwendeel aan middelbaaronderwijs betaalt en het betreffende vak op zijn zachts gezegd niet bepaald positief tegen de markt staat maar wel zeer positief tegen een (grote) overheid staat, is het de schuld van het kapitalisme?
Juist omdat de overheid er steeds meer op bezuinigt, zien we steeds meer marktwerking in het onderwijs optreden. Dit uit zich nu vooral in de verlaging van de kwaliteit. Uiteindelijk zullen we naar een situatie toegroeien waarbij het gros van de scholen ontzettend slecht onderwijs geeft, zelfs nog slechter dan nu, en slechts een paar peperdure scholen onderwijs van goede kwaliteit weet te bieden.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 16:06:03 #199
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_21261005
Kapitalisme is de grootste vijand van de mens.
Tegenwoordig is het al normaal dat mensen geen oog meer hebben voor wat er om hen heen gebeurt zolang ze maar veilig in hun huisje zitten, en als zij het maar goed hebben.
Van nature zijn mensen socialisten.
pi_21261551
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 16:06 schreef Ixnay het volgende:
Kapitalisme is de grootste vijand van de mens.
Tegenwoordig is het al normaal dat mensen geen oog meer hebben voor wat er om hen heen gebeurt zolang ze maar veilig in hun huisje zitten, en als zij het maar goed hebben.
Van nature zijn mensen socialisten.

* award uitreikt voor domste reactie van het jaar

<publiek klapt>

gefeliciteerd, het was een hele prestatie thabit te verslaan, maar je hebt het gered. Je krijgt nu de kans het publiek te bedanken
pi_21261993
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 16:29 schreef Hayek het volgende:

[..]

[afbeelding]

* award uitreikt voor domste reactie van het jaar

[afbeelding]

<publiek klapt>

gefeliciteerd, het was een hele prestatie thabit te verslaan, maar je hebt het gered. Je krijgt nu de kans het publiek te bedanken
Wat een argumenatie, totaal niet inhoudelijk reagerend op de post die wordt gequote, mogelijk omdat die inhoudelijke argumenten ook volledig ontbreken.
pi_21262110
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 16:47 schreef thabit het volgende:

Wat een argumenatie, totaal niet inhoudelijk reagerend op de post die wordt gequote, mogelijk omdat die inhoudelijke argumenten ook volledig ontbreken.
voorspelbare reactie thabit, maar een reactie moet wel ergens opslaan wil ik er uberhaubt op reageren, claimen dat mensen van nature socialisten zijn e.d zijn is zo absurd dat er moeilijk op te reageren valt
pi_21262321
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 16:52 schreef Hayek het volgende:

[..]

voorspelbare reactie thabit, maar een reactie moet wel ergens opslaan wil ik er uberhaubt op reageren, claimen dat mensen van nature socialisten zijn e.d zijn is zo absurd dat er moeilijk op te reageren valt
Je zou kunnen aangeven waarom dat niet zo is.
pi_21262371
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:01 schreef thabit het volgende:

Je zou kunnen aangeven waarom dat niet zo is.
een overheid is een kunstmatig instituut wat pas de laatste eeuwen bestaat, hoe kun je dan stellen dat de mens dat van nature al heeft. Dieren en mensen zijn van oorsprong kapitalistisch, klaar. (nouja bij dieren zou je mieren/wespen e.d socialistisch kunnen noemen)

[ Bericht 7% gewijzigd door Hayek op 13-08-2004 17:13:04 ]
pi_21262447
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:03 schreef Hayek het volgende:

[..]

een overheid is een kunstmatig instituut wat pas de laatste eeuwen bestaat, hoe kun je dan stellen dat de mens dat van nature al heeft. Dieren en mensen zijn van oorsprong kapitalistisch, klaar.
Socialisme is niet per se gebonden aan een overheid.
pi_21262526
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:07 schreef thabit het volgende:

socialisme is een collectivistisch systeem gebaseerd op dwang van bovenuit, je hebt altijd een overheid nodig om die dwang te kunnen uitoefenen
tenzij iedereen het vrijwillig doet maar dat is nou eenmaal onmogelijk
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 17:20:46 #207
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21262789
quote:
Citaat van de eeuw.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 17:21:29 #208
45206 Pietverdriet
pi_21262809
quote:

[..]

WHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
pi_21262858
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:09 schreef Hayek het volgende:

[..]

socialisme is een collectivistisch systeem gebaseerd op dwang van bovenuit, je hebt altijd een overheid nodig om die dwang te kunnen uitoefenen
tenzij iedereen het vrijwillig doet maar dat is nou eenmaal onmogelijk
Ik heb de fouten even doorgestreept.
pi_21262933
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:24 schreef thabit het volgende:
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 17:29:43 #211
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_21263015
Als er geen overheid zou zijn, zouden de mensen zich uit zichzelf socialistisch opstellen.

Want als jijzelf ooit niet kan werken wil je ook sociale steun van je omgeving.
pi_21263048
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:29 schreef Ixnay het volgende:
Als er geen overheid zou zijn, zouden de mensen zich uit zichzelf socialistisch opstellen.

Want als jijzelf ooit niet kan werken wil je ook sociale steun van je omgeving.
dus als ik iemand anders help ben ik een socialist? of als ik me 'sociaal' gedraag ben ik een socialist?

ja op die manier is iedereen een socialist
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 17:36:53 #213
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_21263195
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:30 schreef Hayek het volgende:

[..]

dus als ik iemand anders help ben ik een socialist? of als ik me 'sociaal' gedraag ben ik een socialist?

ja op die manier is iedereen een socialist
Dat zeg ik niet.

Alsjeblieft.
Jammer dat ik hem slechts 67 minuten in bezit mocht hebben.
pi_21263439
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:36 schreef Ixnay het volgende:

Dat zeg ik niet.

[afbeelding]

Alsjeblieft.
Jammer dat ik hem slechts 67 minuten in bezit mocht hebben.
ik herhaal alleen wat jij zegt, je geeft jezelf dus opnieuw de award

maar ontopic: leg eens uit hoe men socialistisch kan zijn zonder overheid?
pi_21263578
Ik ga ook een prijs weggeven:

Een kankergezwel op sterk water. Ik zou zeggen: doe je best, mensen! .
pi_21263712
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 17:24 schreef thabit het volgende:

[..]

Jij bent zonder twijfel de naïefste user van FOK. Socialisme kan niet bestaan zonder repressie, omdat mensen nu eenmaal meer willen dan een standaard staatsuitkering en standaard voorzieningen. Dat zit in de mens "ingebakken". Socialisme is een utopisch hersenspinsel. Niets meer en niets minder.
pi_21263809
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 18:04 schreef DrWolffenstein het volgende:

[..]

Jij bent zonder twijfel de naïefste user van FOK. Socialisme kan niet bestaan zonder repressie, omdat mensen nu eenmaal meer willen dan een standaard staatsuitkering en standaard voorzieningen. Dat zit in de mens "ingebakken". Socialisme is een utopisch hersenspinsel. Niets meer en niets minder.
Op de vraag of socialisme kan bestaan of niet, ben ik nog helemaal niet ingegaan. Het gaat mij er vooral om dat Hayek zijn definitie van socialisme fout heeft zitten. Le-zen!
pi_21264083
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 18:09 schreef thabit het volgende:

[..]

Op de vraag of socialisme kan bestaan of niet, ben ik nog helemaal niet ingegaan. Het gaat mij er vooral om dat Hayek zijn definitie van socialisme fout heeft zitten. Le-zen!
Kan socialisme bestaan?
pi_21264224
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 18:24 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Kan socialisme bestaan?
Ik denk dat dat alleen kan als het kapitalisme wereldwijd wordt afgebroken.
pi_21264562
quote:

vind dat marcel roele het wel mooi uitlegt
quote:
Seks of socialisme

"Karl Marx had gelijk," zei de insectendeskundige Edward Wilson twee jaar geleden. "Het socialisme werkt - niet bij mensen, maar wel bij mieren en bijen." Mieren beschouwen zelfs hun maaginhoud als collectief eigendom. Als twee nestgenoten elkaar tegenkomen, onderzoeken ze wie de volste maag heeft.
De best gevoede mier kokhalst voedsel omhoog voor haar collega. Het opgeboerde portie is precies zó afgemeten, dat zij allebei met een gelijk gevulde maag uiteen gaan. Dankzij deze voortdurende uitwisseling zijn alle mieren in de kolonie even hongerig of voldaan. De mieren in de buitendienst voelen aan het knorren van hun maag hoeveel voedsel ze moeten verzamelen voor de binnendienst.

De kolonie is een democratie zonder volksvertegenwoordigers. Besluiten worden bij consensus genomen. Zo kiezen bijen pas een nieuwe woonplaats als ze het allemaal met elkaar eens zijn. Ze zwermen met zo'n tienduizend tegelijk uit en vliegen naar een boom. Daar blijft de bijenmassa als een bovenmaatse baard aan een tak hangen, geduldig wachtend, terwijl vijfhonderd verkenners op huizenjacht gaan. Zij zoeken naar rotsspleten en holletjes in bomen.

Wie een mooie holte vindt, keert naar de baard terug voor een vreugdedans. De danspasjes vormen een code die aangeeft waar de holte zich bevindt. De verkenners inspecteren elkaars ontdekkingen. Bijen weten wat ze willen. Een perfecte nestholte ligt minstens een paar meter boven de grond, heeft een inhoud van vijftien tot tachtig liter en een kleine opening op het zuiden, aan de onderkant van de holte. Zo gauw een bij constateert dat een collega een superieure locatie heeft ontdekt, beëindigt ze de campagne voor haar eigen vondst. Doorgaans worden zo'n twintig verschillende holten genomineerd als mogelijke nieuwe woonplaats. Het duurt een paar dagen voordat de bijen daaruit hebben gekozen, maar dan wijzen alle bijenneuzen dezelfde richting op.

Mensen zijn onbetrouwbaar. Als mensen met iedere voorbijganger hun bezittingen moesten delen, zouden zij de verleiding niet kunnen weerstaan om te teren op de zak van een ander. Twintig politici die campagne voeren voor twintig verschillende nieuwbouwplannen, worden het nooit eens. Ieder van hen wil de eer dat zijn plan wordt gekozen en verpakt zijn eigenbelang op listige wijze als algemeen belang. Dat zit nu eenmaal in de menselijke natuur. Oermensen die hun buren voor hun karretje wisten te spannen, en status en voedsel vergaarden voor het eigen gezin, brachten de meeste kinderen groot. Wij stammen allemaal af van mensen die het eigenbelang en dat van hun nakomelingen voorop stelden.

De evolutie van mieren en bijen verliep anders. Hun samenlevingen bestaan uit werksters die niet in staat zijn tot seks. Zij verenigen zich rond hun moeder, de koningin, die in plaats van te regeren alleen maar eieren legt. Dankzij de goede zorgen van de werksters zullen er uiteindelijk een paar zusters opgroeien tot nieuwe koninginnen, uitvliegen en nieuwe werksters ter wereld brengen.

Mieren en bijen hebben al miljoenen jaren een socialistische samenleving. Dat is ze gelukt, doordat degenen die het werk doen en de beslissingen nemen geen seks en geen nakomelingen hebben. Daar kunnen socialisten een voorbeeld aan nemen.

Marcel Roele
pi_21264746
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 18:31 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik denk dat dat alleen kan als het kapitalisme wereldwijd wordt afgebroken.
Maar is er dan nog steeds niet de neiging naar meer welvaart? Dus: mensen gaan kapitalistische zones opzetten.
pi_21264823
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 19:00 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Maar is er dan nog steeds niet de neiging naar meer welvaart? Dus: mensen gaan kapitalistische zones opzetten.
Zoals ik al aangaf, zullen die kapitalistische zones dan moeten worden afgebroken.
pi_21265015
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 19:04 schreef thabit het volgende:

[..]

Zoals ik al aangaf, zullen die kapitalistische zones dan moeten worden afgebroken.
ik kan niet wachten

wanneer gaan we de muur weer opbouwen?
pi_21265190
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 19:11 schreef Hayek het volgende:

[..]

ik kan niet wachten [afbeelding]

wanneer gaan we de muur weer opbouwen?
De muur zal niet nodig zijn als het kapitalisme wereldwijd wordt afgebroken.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 19:25:47 #225
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21265323
Lekker totalitair dus. Want dat kan niet vrijwillig gebeuren.
pi_21265582
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 19:04 schreef thabit het volgende:

[..]

Ja, oke. Dus al de kapitalistische zones worden afgebroken. Alles is socialistisch (iedereen produceerd voor elkaar en niet voor eigen belang). Er zullen toch nog groepen zijn die niet tevreden zijn (net zoals bij elke marktvorm/samenleving). Deze groepen gaan kapitalistische zones opzetten. Wil je het opzetten van kapitalistische zones met repressie tegenhouden?
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 00:56:41 #227
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21275513
quote:
Wel jammer dat wederom het sterke argument van de naiviteit aangevoerd wordt. Ik heb een aantal prangende vragen:
* Waarom wordt vanaf het begin kapitalisme tegenover communisme gezet? Het is toch geen wedstrijd "wat is erger?". Beide zijn schadelijk voor de gezondheid, dus graag beide met mate.
* Waarom wordt communisme later gelijkgesteld met socialisme? Het feit dat liberalisme kan impliceren dat er een vrije markt is en dat dus weer kapitalisme is, betekent niet dat het allemaal gelijk is (zoals kapitalisten en liberalen altijd haarfijn weten uit te leggen).
* Waarom wordt het Darwin-principe weer eens aangevoerd? Het zit ingebakken in de mens. Sinds prehistorie...blablabla....ook nog even survival of the fittest. Dat wat een mens onderscheidt van een dier is dat ze het vermogen heeft om "het anders te doen" (hoewel sommige driften moeilijk te onderdrukken zijn. Ik ben blij dat we niet geheel op onze impulsen leven.

Het schrijnend fatalistisch individualistische mensbeeld van "kapitalistische" lieden (Maar wij hebben economen aan onze kant staan. Wow!), zonder enige vorm van zelfkritiek, zal de wereld binnen honderd jaar in een donker gat gooien. Gelukkig zitten wij dan nog in onze middenklasse woningen om onszelf wijs te maken dat kapitalisme echt cool is.
Wasserwunderland
pi_21277294
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 00:56 schreef Tup het volgende:

Het schrijnend fatalistisch individualistische mensbeeld van "kapitalistische" lieden (Maar wij hebben economen aan onze kant staan. Wow!), zonder enige vorm van zelfkritiek, zal de wereld binnen honderd jaar in een donker gat gooien.
Ja net als het voormalig oostblok, DDR, HongKong, China, Japan etc..
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 10:07:34 #229
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21278801
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 02:57 schreef Esc het volgende:
Ja net als het voormalig oostblok, DDR, HongKong, China, Japan etc.. [afbeelding]
Hoewel ik mijn post wat demagogisch eindig, blijft staan dat kapitalisme en communistische/socialistische/slechte regimes niet elkaar uitsluitende concepten zijn. De wedren naar meer geld is -zeker voor het aan het kortste eind trekkende deel van de wereld, een bewijs van "als het goed gaat met rijke(n) (landen) gaat het goed met de arme(n) (landen) moet ik nog zien- slecht voor de gezondheid.
Wasserwunderland
pi_21279239
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 10:07 schreef Tup het volgende:

[..]

Hoewel ik mijn post wat demagogisch eindig, blijft staan dat kapitalisme en communistische/socialistische/slechte regimes niet elkaar uitsluitende concepten zijn. De wedren naar meer geld is -zeker voor het aan het kortste eind trekkende deel van de wereld, een bewijs van "als het goed gaat met rijke(n) (landen) gaat het goed met de arme(n) (landen) moet ik nog zien- slecht voor de gezondheid.
Je bedoelt dat je het basisconcept van handel niet snap? Een transactie (overeenkomst) tussen twee partijen moet voordelig zijn voor beide partijen voor ze zullen instemmen. Voor de ene partij zal het een financiele tegemoedkoming zijn, voor de andere het voorzien in zijn behoefte.

De economie is geen zero-sum game. Met elke transactie worden beide partijen beter. Dat wij rijk zijn en zij arm heeft niks met elkaar te maken. Het heeft met het regime van de landen zelf te maken. Ze negeren essenciele aspecten die nodig zijn om een maatschappij te laten profiteren van kapitalisme.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 11:42:38 #231
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21279983
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 10:51 schreef UnderWorld_ het volgende:
De economie is geen zero-sum game. Met elke transactie worden beide partijen beter. Dat wij rijk zijn en zij arm heeft niks met elkaar te maken. Het heeft met het regime van de landen zelf te maken. Ze negeren essenciele aspecten die nodig zijn om een maatschappij te laten profiteren van kapitalisme.
Het westen maakt dat derde wereld landen "ignorant" blijven van die essentiele aspecten. "Wij" hebben er baat bij als landen welvarender worden (China bijvoorbeeld) maar dan wel "op onze termen". Dat is -zoals een eerder bericht al zei geloof ik- geen vrijhandel, dat is gewoon kapitalistisch imperialisme. Alleen als een land "gevaarlijk" dreigt te worden, dan halen we allerlei politieke trucs uit om een partij te gerieven (weer China).
Ik geloof overigens ook niet dat economie geen zero-sum game is. Het geld moet ergens vandaan komen....wordt het gewoon "bijgemaakt" en/of verdiend, dan -maar ik ben geen econoom- is de kans groot dat de inflatie naar grote hoogte stijgt.
Wasserwunderland
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 11:51:53 #232
45206 Pietverdriet
pi_21280110
Ja Ja Tup, het is allemaal één groot complot...
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 11:56:45 #233
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21280201
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 11:51 schreef Pietverdriet het volgende:
Ja Ja Tup, het is allemaal één groot complot...
Goed dat je al weer naiviteit als reden aanvoert om het ergens mee oneens te zijn. De wereld is een bruisende gemeenschap van goedwillende enterpreneurs en individualisten die allemaal zo graagn hun steentje bij willen dragen aan een eerlijker en rechtvaardiger wereld, een wereld "volbracht" zal zijn als de nieuwe God van het kapitlaisme zijn plaats op de troon van de Heer des Heerscharen heeft ingenomen. Hallelujah. Dream on....
Wasserwunderland
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 13:37:34 #234
83417 MeneerGiraffe
pi_21281834
Thabit welk regeringssysteem wil jij dan, als je kapitalisme niet ziet zitten.

Socialisme kan trouwens niet bestaan zonder dwang, dat zit niet in onze aard, evolutietheorie weet je nog thabit? Natuurlijke selectie, remember? Wereldwijd socialisme bestaat niet in onze harten en wil. Ook niet als het kapitalisme wordt afgebroken, want de drang naar meer zit in ons. Kijk maar hoe het in alle niet kapitalistische landen gaat met corruptie en misdaad.

Wespenkolonies maken andere wespenkolonies ook zonder enige spijt af, écht socialisme bestaat niet in de natuur.

Ik vind je erg naïef, je hebt in je eigen hoofd een model bedacht hoe het zou moeten zijn, en denkt dat iedereen dat ook heeft, en het alleen een kwestie is van het kapitalisme afbreken.

Dat dachten lenin en mao ook, en die hadden het volk nog bijna totaal mee. Maar toch mislukt het, denk daar maar eens over na.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 13:40:37 #235
83417 MeneerGiraffe
pi_21281886
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 11:42 schreef Tup het volgende:

[..]

Het westen maakt dat derde wereld landen "ignorant" blijven van die essentiele aspecten. "Wij" hebben er baat bij als landen welvarender worden (China bijvoorbeeld) maar dan wel "op onze termen". Dat is -zoals een eerder bericht al zei geloof ik- geen vrijhandel, dat is gewoon kapitalistisch imperialisme. Alleen als een land "gevaarlijk" dreigt te worden, dan halen we allerlei politieke trucs uit om een partij te gerieven (weer China).
Ik ben niet naïef, maar jij bent naïef dat je hier zo verontwaardigd over bent, dit soort politieke en diplomatiek schermen gebeurd overal ter wereld, met elk land.

Ik snap eigenlijk echter niet wat je precies bedoelt wat er met China wordt gedaan, die hebben zelf voor het kapitalisme gekozen, omdat ze ook doorhebben dat het een veel efficiënter systeem is. Wij controleren hun land en economie niet Tup.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 13:49:23 #236
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21282023
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 13:37 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Thabit welk regeringssysteem wil jij dan, als je kapitalisme niet ziet zitten.

Socialisme kan trouwens niet bestaan zonder dwang, dat zit niet in onze aard, evolutietheorie weet je nog thabit? Natuurlijke selectie, remember? Wereldwijd socialisme bestaat niet in onze harten en wil. Ook niet als het kapitalisme wordt afgebroken, want de drang naar meer zit in ons. Kijk maar hoe het in alle niet kapitalistische landen gaat met corruptie en misdaad.

Wespenkolonies maken andere wespenkolonies ook zonder enige spijt af, écht socialisme bestaat niet in de natuur.

Ik vind je erg naïef, je hebt in je eigen hoofd een model bedacht hoe het zou moeten zijn, en denkt dat iedereen dat ook heeft, en het alleen een kwestie is van het kapitalisme afbreken.

Dat dachten lenin en mao ook, en die hadden het volk nog bijna totaal mee. Maar toch mislukt het, denk daar maar eens over na.
Ik ben niet tegen kapitalisme, maar het voortdurende gedweep (alles komt goed als...) staat me niet aan. En waarom nou weer naief? Naief als je idealen hebt die naar de mening van anderen niet kloppen. Noem je alle opinies waar je het niet mee eens bent naief? In een maatschappij zijn ALTIJD afspraken nodig, tenzij we de natuur inderdaad geheel z'n gang willen laten gaan. Je gezicht staat me niet aan...weg er mee. Darwin hoog in het vaandel, red je het niet...pech...je bent te zwak. Voorbeelden van Lenin en Mao weer aandragen, dat is vrij naief, ik ben echt wel -maar OK je post was aan Thabit gericht- op de hoogte van de wereldgeschiedenis. Hoewel er genoeg welvaart in de wereld is, sterven -ondanks het kapitalisme- duizenden mensen per dag.
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 13:40 schreef MeneerGiraffe het volgende:
Ik ben niet naïef, maar jij bent naïef dat je hier zo verontwaardigd over bent, dit soort politieke en diplomatiek schermen gebeurd overal ter wereld, met elk land.

Ik snap eigenlijk echter niet wat je precies bedoelt wat er met China wordt gedaan, die hebben zelf voor het kapitalisme gekozen, omdat ze ook doorhebben dat het een veel efficiënter systeem is. Wij controleren hun land en economie niet Tup.
Ach ja, berusting omdat "het nou eenmaal zo is". Wederom naief omdat ik idealen heb? Zolang China zijn mensenrechten niet op orde heeft, moet het Westen gewoon geen handel drijven met China. Die zg. revolutie van onderen komt er alleen als de regering bereid zou zijn iedereen van de toenemende welvaart te laten profiteren. Dat gaat voorlopig niet gebeuren..
Wasserwunderland
pi_21282542
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 13:49 schreef Tup het volgende:

Je gezicht staat me niet aan...weg er mee. Darwin hoog in het vaandel, red je het niet...pech...je bent te zwak.
dit snap ik nou nooit

wanneer de overheid verdwijnt zouden alle mensen automatisch veranderen in een soort monsters die geen oog meer voor elkaar hebben? Waarom zou men niet een wereld kunnen hebben met volledige vrijheid waar men sociaal en eerlijk is?

het lijkt wel een soort overheidsindoctrinatie om te veronderstellen dat we afhankelijk zijn van een overheid voor het helpen van de zwakkeren..
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 14:51:57 #238
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_21283159
Ga dan lekker naar china TS. Ipv. profiteren van het kapitalisme en tegelijkertijd flink afgeven.

Hypocriet
Pimpin' iron @ dutchbodybuilding.com
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 18:38:03 #239
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21287219
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 14:51 schreef sanniejj het volgende:
Ga dan lekker naar china TS. Ipv. profiteren van het kapitalisme en tegelijkertijd flink afgeven.
Hypocriet
En weer een score door wederom een idealist hypocriet te vinden. Vergeet naief niet.
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 14:17 schreef Esc het volgende:
wanneer de overheid verdwijnt zouden alle mensen automatisch veranderen in een soort monsters die geen oog meer voor elkaar hebben? Waarom zou men niet een wereld kunnen hebben met volledige vrijheid waar men sociaal en eerlijk is?

het lijkt wel een soort overheidsindoctrinatie om te veronderstellen dat we afhankelijk zijn van een overheid voor het helpen van de zwakkeren..
De ironie wil dat die wensdroom er was, maar dat -omdat macht corrumpeert- het in de prakijk niet werkte. Ex-communisten krijgen dat ook altijd op hun dak, want in principe:
quote:
Een politieke stroming die streeft naar een ideale
situatie waarin de productie- en consumptiemiddelen
gemeenschappelijk eigendom van de staatsburgers zijn.
Men ging ervan uit dat een dergelijke situatie een eind zou
maken aan armoede en ongelijkheid. http://www.histoportal.com/communisme.html
Aangezien de burgers nog steeds dezelfden zijn, denk ik dat de samenleving net zo snel zou vervallen in totale anarchie en/of een dictatuur als ten tijde van Stalin. Maar nee, dat kan ik niet bewijzen. Om die reden denk ik dat er een overheid moet zijn. Per definitie is bij een overheid sprake van bevoogding. Pietverdriet stelde eerder dat ik complotten zag, lettenmd op de manier waarop over de overheid gesproken wordt, zien liberalen (maar weer een containerbegrip voor het gemak) ook overal spoken.
Wasserwunderland
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 18:50:20 #240
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_21287466
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 18:38 schreef Tup het volgende:
En weer een score door wederom een idealist hypocriet te vinden. Vergeet naief niet.
Het zijn altijd dezelfde lui met uitkeringen van de "grote satan" (kapitalitische staat) die een grote muil hebben.

Wat zoek je hier dan nog ?
Pimpin' iron @ dutchbodybuilding.com
pi_21287523
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 18:38 schreef Tup het volgende:

De ironie wil dat die wensdroom er was, maar dat -omdat macht corrumpeert- het in de prakijk niet werkte. Ex-communisten krijgen dat ook altijd op hun dak, want in principe:
dat is nou net het mooie van kapitalisme, iedereen heeft dezelfde macht, niemand kan een ander iets opleggen of verbieden, dat kan alleen de overheid

dat het bij communisme foutliep is omdat het automatisch uitloopt in een totalitair regime, bij kapitalisme kan dit niet, zonder overheid waren hitler en stalin marginale criminelen geweest en hadden ze maar weinig schade kunnen uitrichten
pi_21288848
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 18:52 schreef Hayek het volgende:

dat is nou net het mooie van kapitalisme, iedereen heeft dezelfde macht, niemand kan een ander iets opleggen of verbieden, dat kan alleen de overheid
Mijn chef die commandeert en verbiedt mij van alles..
Zijn chef kan hem weer van alles opleggen...etc.
Wel een beetje in de realiteit blijven, zeg..
quote:
dat het bij communisme foutliep is omdat het automatisch uitloopt in een totalitair regime, bij kapitalisme kan dit niet, zonder overheid waren hitler en stalin marginale criminelen geweest en hadden ze maar weinig schade kunnen uitrichten
Een kapitalistische samenleving kan ook uitlopen op een dictatuur.
Duitsland, Italië, Oostenrijk, Spanje..om maar wat te noemen..
pi_21289100
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 19:59 schreef Bluesdude het volgende:

Mijn chef die commandeert en verbiedt mij van alles..
Zijn chef kan hem weer van alles opleggen...etc.
Wel een beetje in de realiteit blijven, zeg..
dat is geen dwang, iedereen kan een vrijwillige overeenkomst weigeren

jij bent een overeenkomst aangegaan om voor die chef te werken
quote:
Een kapitalistische samenleving kan ook uitlopen op een dictatuur.
Duitsland, Italië, Oostenrijk, Spanje..om maar wat te noemen..
dan is het geen kapitalisme meer aangezien er een overheid is, dat is tegen de kapitalistische principes
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 20:21:17 #244
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21289341
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 18:50 schreef sanniejj het volgende:
Het zijn altijd dezelfde lui met uitkeringen van de "grote satan" (kapitalitische staat) die een grote muil hebben.
Wat zoek je hier dan nog ?
Sarcastisch ja, grote muil nee. Ik ben niet tegen kapitalisme, ik ben alleen voor kapitalisme met mate, net als socialisme, communisme enz... Overdaad schaadt. Maar...definieer "hier": Fok!, Nederland. Wil je er over praten, je klinkt zo agressief.
Wasserwunderland
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 20:24:50 #245
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21289437
quote:
Nee, iedereen kan dezelfde macht verkrijgen, maar personen met al veel macht/geld zijn doorgaans machtiger. Maar ja, die hebben er dan ook hard voor gewerkt
quote:
dat het bij communisme foutliep is omdat het automatisch uitloopt in een totalitair regime
, waarom automatisch? Graag meer onderbouweing dan het aanhalen van twee regimes die miljoenen doden op hun geweten hebben.
quote:
, bij kapitalisme kan dit niet, zonder overheid waren hitler en stalin marginale criminelen geweest en hadden ze maar weinig schade kunnen uitrichten
Waarom kan dat niet?
Wasserwunderland
pi_21289445
quote:

[..]

Doei... dat is een mythe.
Bij iedere andere baas ben je opnieuw een loonslaaf zijn.
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 18:52 schreef Hayek het volgende: dan is het geen kapitalisme meer aangezien er een overheid is, dat is tegen de kapitalistische principes
Ook weer een mythe ....
Kapitalisme kan alleen maar bestaan dankzij een overheid.
Totalitairisme is helemaal niet tegen de kapitalistische principes.
Een kapitalistisch bedrijf is op totalitaire principes opgebouwd: befehl ist befehl, anders rot je maar op.
Voorop komt winstmaken en als een ondernemer denkt dat een fascistisch regime hem dat verzekert, dan zal het hem verder een rotzorg zijn .
Misschien is ie toevallig ook democraat, maar dat is wat anders.
Fascistische regimes verbieden vrijheid van meningsuiting, vakbonden, stakingen e.d. en dat kwam in het verleden veel kapitalisten goed van pas.
pi_21289489
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:25 schreef Bluesdude het volgende:

Doei... dat is een mythe.
Bij iedere andere baas ben je opnieuw een loonslaaf zijn.
je bent toch ook niet verplicht bij een baas te gaan
quote:
Ook weer een mythe ....
Kapitalisme kan alleen maar bestaan dankzij een overheid.
pi_21289592
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:27 schreef Hayek het volgende:

Tuurlijk wel..de meeste mensen zien geen andere keuze..
En ook al zien sommigen wel een andere keuze , dan is het nog sprookjestaal van je te zeggen dat je baas je niets oplegt of verbiedt.
Zo werkt het niet
Nooit gewerkt voor een baas dan ?
pi_21289736
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:30 schreef Bluesdude het volgende:

Tuurlijk wel..de meeste mensen zien geen andere keuze..
En ook al zien sommigen wel een andere keuze , dan is het nog sprookjestaal van je te zeggen dat je baas je niets oplegt of verbiedt.
je baas kan je best zaken verbieden of verplichten, maar daar ben jij vooraf vrijwillig mee akkoord gegaan dus dat is geen argument

verder is er niemand die je dwingt voor een baas te werken, je zou hoogstens kunnen zeggen dat je door de omstandigheden gedwongen wordt
pi_21289963
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:35 schreef Hayek het volgende:

je baas kan je best zaken verbieden of verplichten, maar daar ben jij vooraf vrijwillig mee akkoord gegaan dus dat is geen argument
Het is niet de kwestie waarom je voor een baas werkt.
Jij zegt eerder dat hij niemand iets kan opleggen en verbieden en dat is dus zeker niet de realiteit.
Eenmaal 'medewerker' heb je in beginsel maar braaf en gehoorzaam de opdrachten uit te voeren..en de regeltjes te volgen, wel of geen koffie op je werkplek etc....
Toevallig is mijn chef iets soepeler, maar ook hij kan zich niet veel permitteren naar zijn 'superieur'.

pi_21290000
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:45 schreef Bluesdude het volgende:

Het is niet de kwestie waarom je voor een baas werkt.
Jij zegt eerder dat hij niemand iets kan opleggen en verbieden en dat is dus zeker niet de realiteit.
Eenmaal 'medewerker' heb je in beginsel maar braaf en gehoorzaam de opdrachten uit te voeren..en de regeltjes te volgen, wel of geen koffie op je werkplek etc....
Toevallig is mijn chef iets soepeler, maar ook hij kan zich niet veel permitteren naar zijn 'superieur'.
nogmaals, in beginsel heb je vrijwillig toegestemd met allerlei verplichtingen, niemand heeft je daartoe gedwongen
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 20:48:01 #252
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_21290037
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:27 schreef Hayek het volgende:

[..]

Met een verplichte sollicitatieplicht lijkt het er wel op. In een uber-kapitalistisch systeem vrees ik ook voor goede sociale zekerheden, waardoor werk een nog meer verplichtend karakter krijgt

Kapitalisme is goed, maar je moet het niet tot het uiterste doorvoeren. Dan krijg je schijnvrijheid. Net zoiets als doorgeschoten socialisme, dan heb je schijn-solidariteit.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 20:50:00 #253
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21290100
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:11 schreef Hayek het volgende:
jij bent een overeenkomst aangegaan om voor die chef te werken
Als de baas zegt: "ik wil graag dat je vijf dagen in de week gaat werken, anders denk ik dat het moeilijk zal worden om carriiere te maken" (denk aan een baas die het heeft tegen een net bevallen vrouw die graag blijvend drie dagen wil werken). Lekkere keuze, of doen of niet doen en ontslagen worden (zeker als het ontslagrecht ook nog even versoepeld wordt) of geen uitzicht op carriere hebben.
Wasserwunderland
pi_21290222
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:48 schreef Sidekick het volgende:

Met een verplichte sollicitatieplicht lijkt het er wel op. In een uber-kapitalistisch systeem vrees ik ook voor goede sociale zekerheden, waardoor werk een nog meer verplichtend karakter krijgt
particuliere sociale zekerheden blijken in het buitenland anders beter te werken dan overheidsdiensten, en das opzich ook logisch. Een particulier instituut kan het moelijk maken zijn klanten slecht te behandelen zoals de overheid doet, dan gaat hij failliet. En daarnaast sluit je een contract af, net als bij de verzekering, waardoor je de instelling kunt aanklagen als je slecht wordt behandeld.
pi_21290257
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:50 schreef Tup het volgende:

Als de baas zegt: "ik wil graag dat je vijf dagen in de week gaat werken, anders denk ik dat het moeilijk zal worden om carriiere te maken" (denk aan een baas die het heeft tegen een net bevallen vrouw die graag blijvend drie dagen wil werken). Lekkere keuze, of doen of niet doen en ontslagen worden (zeker als het ontslagrecht ook nog even versoepeld wordt) of geen uitzicht op carriere hebben.
die zaken kun je toch via een contract regelen? daarnaast zal zo'n bedrijf moeilijker aan goed personeel kunnen komen als hij zich zo gedraagd.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 20:59:18 #256
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21290369
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:55 schreef Hayek het volgende:
die zaken kun je toch via een contract regelen? daarnaast zal zo'n bedrijf moeilijker aan goed personeel kunnen komen als hij zich zo gedraagd.
Wat moet dan in zo'n contract staan. Er zijn 1001 manieren om een werknemer onder valse voorwenselen te ontslaan. Zelfs "past niet goed in het team" kan zo'n reden zijn. Personeel krijgt een bedrijf dan toch nog wel, bij voorkeur een een niet-zwangere die zich helemaal de t**** werkt. Of je biedt meer geld. Maar wat het punt was, is dat er nog steeds sprake is van een baas en zeker geen sprake van vrijwilligheid.
Wasserwunderland
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 21:03:53 #257
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21290481
In tegenstelling tot de overheid kan een verzekeraar de polis niet tussentijds veranderen.
  zaterdag 14 augustus 2004 @ 22:18:08 #258
83417 MeneerGiraffe
pi_21292314
quote:
Op zaterdag 14 augustus 2004 20:50 schreef Tup het volgende:

[..]

Kinderen en carrière gaat toch ook niet samen, logisch toch.
pi_21319963
Zo, daar ben ik weer. Hoeveel werkloosheid is er in Amerika, weet iemand dat toevallig?
pi_21320018
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 10:57 schreef thabit het volgende:
Zo, daar ben ik weer. Hoeveel werkloosheid is er in Amerika, weet iemand dat toevallig?
5,5 %.
pi_21320832
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 11:01 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

5,5 %.
Dat is een behoorlijk fiks percentage. Wat zouden de oorzaken hiervan kunnen zijn?
  maandag 16 augustus 2004 @ 11:57:35 #262
45206 Pietverdriet
pi_21321045
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 11:47 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat is een behoorlijk fiks percentage. Wat zouden de oorzaken hiervan kunnen zijn?
Conjunturele invloeden.
hou echter rekening ermee dat 3,5% Werkeloosheid geld als volledige werkgelegenheid. Zijn namelijk altijd mensen net tussen 2 banen in. Als je een fikse werkeloosheid wilt zien moet je in Duitsland kijken, die loopt tegen de 10,5 % aan.
Werkeloosheid is echter niet het intressantste cijfer, wat veel intressanter is, is arbeidsparticipatie. Dat betekende de hoeveelheid mensen die ook daadwerkelijk werkt. Immers, een huisvrouw geld niet als werkeloos.
Zo bekeken is het in Duitsland nog veel erger, en zijn er veel meer mensen die in D eigenlijk geen baan hebben maar niet werkeloos zijn. De oorzaak hiervan is overreguliering, beperkte ondernemersvrijheid en een hoge lastendruk.
pi_21321754
Aha, dus als ik het goed begrijp is de werkloosheid in Duitsland de belangrijkste oorzaak van de werkloosheid in Amerika?
  maandag 16 augustus 2004 @ 12:59:15 #264
45206 Pietverdriet
pi_21322260
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 12:33 schreef thabit het volgende:
Aha, dus als ik het goed begrijp is de werkloosheid in Duitsland de belangrijkste oorzaak van de werkloosheid in Amerika?
Nee, je begrijpt er weer eens niets van.
De VS heeft conjuncturele werkeloosheid, Duitsland structurele. Zoek dat maar op in een woordeboek als je niet weet wat dat is.
pi_21322488
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De VS heeft conjuncturele werkeloosheid, Duitsland structurele. Zoek dat maar op in een woordeboek als je niet weet wat dat is.
Okee, dus het antwoord dat jij zelf gaf op de vraag naar de oorzaken van de Amerikaanse werkloosheid, namelijk de Duitse werkloosheid, is incorrect?
pi_21322977
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 11:47 schreef thabit het volgende:

[..]

5,5% is niet veel hoor.

Bovendien vinden economen 3 a 4% zelfs goed. Bij 0% Zou je immers een overspannen arbeidsmarkt hebben waardoor de verkeerde mensen op de verkeerde plaatsen terecht komen.
pi_21323025
Het gaat er weer lekker aan toe in dit topic

http://internationalcapitalism.com/home.htm

. . . leuke site. In tegenstelling tot dit:

http://www.internationalesocialisten.org/
quote:

[..]

Leef je uit:

http://forum.fok.nl/topic/514796 (overheids manipulatie en beinvloeding van eigen mening )

quote:
Ik geloof overigens ook niet dat economie geen zero-sum game is. Het geld moet ergens vandaan komen....wordt het gewoon "bijgemaakt" en/of verdiend, dan -maar ik ben geen econoom- is de kans groot dat de inflatie naar grote hoogte stijgt.
Komop, wie legt het hem uit?
  maandag 16 augustus 2004 @ 14:06:28 #268
45206 Pietverdriet
pi_21323431
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 13:12 schreef thabit het volgende:

[..]

Okee, dus het antwoord dat jij zelf gaf op de vraag naar de oorzaken van de Amerikaanse werkloosheid, namelijk de Duitse werkloosheid, is incorrect?
Nee, Ik heb gezegt dat de oorzaak van de werkeloosheid in de VS Conjunctureel is. Verder heb ik aangegeven dat deze werkeloosheid niet hoog is, en dat vergeleken met een land waar het wel het geval is (Duitsland) en wat daar de oorzaak is.
Vervolgens heb ik uitgelegt dat Werkeloosheidcijfer eigenlijk niet bijster intressant is, dat Arbeitsparticipatie een veel belangrijker cijfer is.
  maandag 16 augustus 2004 @ 14:22:56 #269
45206 Pietverdriet
pi_21323764
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 13:44 schreef accelerator het volgende:

Graag, maar eerst moet ik ff begrijpen wat er bedoelt wordt
> Hij gelooft niet dat de economie geen zero sum game is ...
Dubbele ontkenning, dus, die kan je tegen elkaar wegstrepen
Dus: Hij gelooft dat de economie (een) zero sum game is ...
Dat is onzin, want dat zit zo:
Alle arbeid die verricht wordt, brengt een meerwaarde toe, Als ik een product ga maken veranderd mijn arbeid de grondstof in een eindproduct en dit verhoogt de waarde van de economie. Deze arbeid verdwijnt niet zomaar, ik heb wat toegevoegt, dus de waarde van de economie neemt toe.
Als de waarde van de economie toeneemt, maar de hoeveelheid geld neemt niet toe, dan neemt de waarde van geld toe. Er volgt Deflatie. Dit wordt voorkomen doordat de centrale bank de hoeveelheid geld laat toenemen. (dit kunnen primaire banken ook, in beperkte mate, doen)

Je kan echter niet de hoeveelheid geld veel meer laten toenemen als de groei van de economie, want dan krijg je inflatie.

Een mooi voorbeeld van het laatste was het spaanse rijk. De spanjaarden haalden enorme hoeveelheden zilver uit Mexico en sloegen daar munten van. Maar, dit bracht geen echte rijkdom, want de hoeveelheid geld nam alleen maar toe, er zat niet genoeg economische waarde achter. De Nederlanden echter produceerden enorme hoeveelheden goederen, en dreven nog meer handel. De rijkdom die de spanjaarden dus dachten te halen voor zichzelf uit Mexico kwam dus in de Nederlanden terecht.

Het enige wat de Spanjaarden klaarspeelden was de waarde van zilver omlaag brengen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Pietverdriet op 16-08-2004 14:31:40 ]
  maandag 16 augustus 2004 @ 14:29:06 #270
45206 Pietverdriet
pi_21323891
Overginds, een economie die geheel zelfvoorzienende is kan je kunstmatig wel laten groeien: De nazis hebben dit geprobeert. Door de hoeveelheid geld te laten toenemen, een strikte loonstop wettelijk vast te leggen en de prijzen te bevriezen (bij wet) kan je door de hoeveelheid geld geleidelijk toe te laten nemen de economie omhoog pompen. Je hebt dan echter een probleem met import want je munt is niet betrouwbaar op de internationale markten. Als je economie zelfvoorzienende is heb je dat probleem niet. Dit is de reden waarom als je dit doet oorlog een noodzaak wordt, omdat je datgene wat je niet kan kopen, veroveren. Daarom plunderden de Nazi´s als eerste de centrale banken van de landen die ze bezetten, voor het goud en de valuta.
  maandag 16 augustus 2004 @ 15:45:10 #271
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21325379
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 12:33 schreef thabit het volgende:
Thabit, je bent te dom om wiskundige te zijn. Als wiskundige kan ik dat wel zeggen.
  maandag 16 augustus 2004 @ 16:22:47 #272
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21326077
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 13:44 schreef accelerator het volgende:
Welvaart = Gem. productiviteit per arbeider per uur x gem. aantal gewerkte uren per arbeider x aantal arbeiders
Verandert een van de factoren dan verandert de omvang van de totale gegenereerde welvaart.
  maandag 16 augustus 2004 @ 16:31:28 #273
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21326160
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 15:45 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Thabit, je bent te dom om wiskundige te zijn. Als wiskundige kan ik dat wel zeggen.
Ik vind hem eigenlijk een archetypische wiskundige: Weet veel van zijn vakgebied tenminste zo komt het op mij over, maar alles wat daarbuiten komt fungeert niet volgens de mathematische wetten en is dus voor hem onbegrijpelijk. Jij bent meer een uitzondering zoals ik het zie.
  maandag 16 augustus 2004 @ 17:34:13 #274
45206 Pietverdriet
pi_21326355
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 16:31 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik vind hem eigenlijk een archetypische wiskundige: Weet veel van zijn vakgebied tenminste zo komt het op mij over, maar alles wat daarbuiten komt fungeert niet volgens de mathematische wetten en is dus voor hem onbegrijpelijk. Jij bent meer een uitzondering zoals ik het zie.
Zit wat in, maar de vraag is dan: Wat is in godesnaam zijn vakgebied?
pi_21326542
quote:

[..]

Volgens mij ben je zelf te dom om wiskundige te zijn. Je zag duidelijk niet in dat mijn vraag bedoeld was om het ontwijkende antwoord van Pietverdriet te ridiculiseren.
  maandag 16 augustus 2004 @ 19:17:50 #276
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21328731
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 17:44 schreef thabit het volgende:
Volgens mij ben je zelf te dom om wiskundige te zijn. Je zag duidelijk niet in dat mijn vraag bedoeld was om het ontwijkende antwoord van Pietverdriet te ridiculiseren.
Tja, de ironie spetterde niet van het scherm af.
  maandag 16 augustus 2004 @ 22:28:00 #277
93727 kofkof
draait het maar om, hahahah!
pi_21334150
Socialisme werkt alleen bij dieren. Mieren, bijen, wespen, dat zijn dé socialisten of in veel gevallen dé communisten.

tot zo ver mijn nuttige bijdrage aan het topic
  maandag 16 augustus 2004 @ 23:01:45 #278
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21335023
Je moet mieren niet als een organisme zien maar de gehele kolonie als het organisme. Net als de alle cellen in ons lichaam samen ons als mens maken. De mierenkolonies beconcurreren elkaar uiteraard en dus is ook hier geen sprake van het immorele systeem.
  maandag 16 augustus 2004 @ 23:05:06 #279
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_21335125
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:01 schreef Kaalhei het volgende:
Je moet mieren niet als een organisme zien maar de gehele kolonie als het organisme. Net als de alle cellen in ons lichaam samen ons als mens maken. De mierenkolonies beconcurreren elkaar uiteraard en dus is ook hier geen sprake van het immorele systeem.
Zijn mieren de maatstaaf voor moraliteit?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_21335391
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 14:06 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, Ik heb gezegt dat de oorzaak van de werkeloosheid in de VS Conjunctureel is. Verder heb ik aangegeven dat deze werkeloosheid niet hoog is, en dat vergeleken met een land waar het wel het geval is (Duitsland) en wat daar de oorzaak is.
Vervolgens heb ik uitgelegt dat Werkeloosheidcijfer eigenlijk niet bijster intressant is, dat Arbeitsparticipatie een veel belangrijker cijfer is.
Een andere reden waarom het Amerikaanse werkloosheidscijfer niet veel zegt is dat door de kansen die hun maatschappij biedt de doorstroming binnen de verschillende inkomensgroepen daar veel groter is dan in niet-kapitalistische landen. Ondanks dat een (relatief laag en op zich al weinigzeggend) werkloosheidscijfer dus over een aantal jaren gelijk is gebleven is het op mens-niveau anders en is er een relatief kleine groep mensen die steeds in armoede is blijven zitten.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vagere_Hein op 16-08-2004 23:34:51 (verduidelijking) ]
pi_21335777
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:01 schreef Kaalhei het volgende:
dat is toch ook het hele idee achter het socialisme?

het individu is ondergeschikt aan het collectief, dus als jij als persoon sterft maakt dat niet uit zolang de staat het maar overleeft, daarom hadden hitler en stalin ook geen enkele moeite om mensen naar de goelag of auschwitz te sturen, mensen zijn maar pionnetjes die je zo van de kaart kan vegen als ze de staat in de weg lopen
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 09:52:18 #282
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21341457
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:05 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Zijn mieren de maatstaaf voor moraliteit?
Le-zen
pi_21344418
Men noemt mieren, zegt vervolgens dat ze niet met mensen te vergelijken zijn. Met andere woorden: het hele voorbeeld van de mieren is niet van toepassing op de discussie. Waarom het voorbeeld dan toch noemen? Afleidingsretoriek zou ik zeggen. Net als het beantwoorden van een vraag over de Amerikaanse werkloosheid met een betoog over de Duitse werkloosheid.

Het niet to-the-point zijn, gepaard met beledigingen is een discussiestijl die zeer typerend is voor veel mensen aan de rechterkant van het politieke spectrum.
pi_21344912
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 12:17 schreef thabit het volgende:
Men noemt mieren, zegt vervolgens dat ze niet met mensen te vergelijken zijn. Met andere woorden: het hele voorbeeld van de mieren is niet van toepassing op de discussie. Waarom het voorbeeld dan toch noemen? Afleidingsretoriek zou ik zeggen. Net als het beantwoorden van een vraag over de Amerikaanse werkloosheid met een betoog over de Duitse werkloosheid.

Het niet to-the-point zijn, gepaard met beledigingen is een discussiestijl die zeer typerend is voor veel mensen aan de rechterkant van het politieke spectrum.
En het zichzelf toedichten van het morele gelijk is een vervelend kenmerk van veel mensen te linkerzijde van het politieke spectrum. Het lijkt me relevanter om op de inhoud in te gaan dan je op dit soort dwaalsporen te begeven. Je hebt van meerdere mensen antwoord gekregen op de door jou aangehaalde Amerikaanse werkloosheid. Je vroeg je af wat de oorzaken waren van die "hoge" werkloosheid. Vervolgens gat Pietverdriet aan dat die aanname niet klopte want de werkloosheid is relatief laag in de VS in vergelijking met landen waar het kapitalisme minder vrij wordt gelaten zoals b.v. Duitsland. De impliciete boodschap is dus dat meer kapitalisme werkloosheid reduceert. Daarnaast gaf Pietverdriet - en later ik met nog een ander argument - aan dat het impliciete belang dat je lijkt te hechten aan werkloosheidscijfers niet zo groot is omdat bijv. de arbeidsparticipatie meer zegt dan het werkloosheidscijfer.
pi_21345151
Het werkeloosheidsprecentage in de USA speelt bijna geen enkele rol, omdat het phenomeen "Chronisch werkeloos" in de USA een onbekend phenomeen is. Daar waar je Chronische werkeloosheid vind, vind je echter ook Drugs en Ghettos.

Door het Hire en Fire systeeem is iedereen in zijn leven meer of mindere malen werkeloos. Er stort geen wereld in, er wordt niet moord en brand geschreeuwt. Men gaat door en vind een andere job.

Men is ook veel flexibeler als bij ons.
Een werkeloze Nederlander in Gouda , neemt geen Baan in Rotterdam omdat dat te ver is. Een Amerikaan gaat voor een baan 2000 Kilomert verderop zitten. Een Baan is een Baan.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 13:35:43 #286
45206 Pietverdriet
pi_21346088
Canaris, dan moet je daar bij vertellen dat flexibel zijn van twee kanten werkt. Er wordt vaak gehuilebalkt over dat Nederlanders niet flexibel zijn (in waarheid denk ik de meest flexibele mensen op continentaal west europa) mááááááár, De Werkgevers in Nederland houden eigenlijk helemaaaal niet van flexibele werknemers, als je iedere 2-3 jaar van job veranderd dan spreekt dat zwaar tegen je. Nederlandse werkgevers willen wel flexibel zijn met Hire en Fire, maar de werknemers die moeten trouw als honden zijn aan het bedrijf, en absoluut niet van baan willen verwisselen.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 16:16:44 #287
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21349729
Eerste..
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 12:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Tweede...
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 14:22 schreef Pietverdriet het volgende:
Dat is onzin, want dat zit zo:
Derde...
quote:
En dan...
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 12:41 schreef Vagere_Hein het volgende:
En het zichzelf toedichten van het morele gelijk is een vervelend kenmerk van veel mensen te linkerzijde van het politieke spectrum.
OK dan, maar jullie beschikken natuurlijk niet over het morele gelijk, maar het absolute gelijk... Overigens vind ik de "goed beargumenteerde" replieken aan het adres van Thabit ook niet zo denderend. Ze lijken vooral op de obligate "rijtjes" zoals ze in mijn economie1 boek stonden, zo'n tien jaar geleden: prijs omhoog, vraag omlaag, blablabla... Mijn achtergrond is ook wiskundig en inderdaad ik ben hierdoor een beetje beïnvloed: ik geloof o.a. in een zero sum game vanwege de wet van behoud van energie. Overigens wordt dat eerder half erkend, maar economen hechten er waarde aan om de wereld als een zuiver economisch systeem te beschouwen. Dat past beter in de argumentatie: de wereld als slecht voorspelbaar systeem is te ongrijpbaar.
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 23:26 schreef Schepseltje het volgende:
dat is toch ook het hele idee achter het socialisme?
het individu is ondergeschikt aan het collectief, dus als jij als persoon sterft maakt dat niet uit zolang de staat het maar overleeft, daarom hadden hitler en stalin ook geen enkele moeite om mensen naar de goelag of auschwitz te sturen, mensen zijn maar pionnetjes die je zo van de kaart kan vegen als ze de staat in de weg lopen
je hebt te veel star trek gekeken. Met goed fatsoen zou je kunnen zeggen dat ALS er sprake van socialisme/communisme is, er sprake is van een collectief. Dat betekent niet dat overal waar een collectief is socialistisch of communistisch is. Zowel Stalin als Hitler zijn representatief voor deze denkbeelden. Op zijn hoogst kun je zeggen dat communisme uiteindelijk leidt tot een dictator. Evenzo -maar daar is eerder al wat over gezegd- geldt dit voor kapitalisme in de pure vorm: op papier klinkt het allemaal mooi, maar de mens is te onberekenbaar om te vertrouwen op prachtige blauwdrukjes.

[ Bericht 2% gewijzigd door Tup op 17-08-2004 16:54:23 ]
Wasserwunderland
pi_21349893
quote:

[..]

Laat ons lekker sporten als we daar zin in hebben.
Laat ons lekker eten als we daar zin in hebben.
Laat ons lekker zuipen als we daar zin in hebben.
Laat ons lekker dopen als we daar zin in hebben.

Ik zal je zeggen, mijn oude school zat naast de macdonalds, dus iedere dag ging er minimaal een bigmac-menu me mik in (en dat 3 jaar lang). Ik ben nogsteeds 1.86 en weeg 85 kilootjes.
Laat onszelf gewoon lekker vervuilen als we daar zin in hebben. Je leeft maar 1 keer.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 16:27:32 #289
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21350031
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 16:16 schreef Tup het volgende:
ik geloof o.a. in een zero sum game vanwege de wet van behoud van energie. Overigens wordt dat eerder half erkend, maar economen hechten er waarde aan om de wereld als een zuiver economisch systeem te beschouwen. Dat past beter in de argumentatie.
Ja en ik geloof erin dat de economie elke dag halveert vanwege de halfwaardetijden van nucleaire isotopen.
Als economie een zero sum zou zijn, dan kan er uiteraard nooit sprake zijn van economische groei. We zijn dus op dit moment net zo rijk als de germanen rond het jaar nul.
Geef overigens maar eens een bewijs van je stelling, liefst gesteund door 'de halve' erkenning.
pi_21350084
quote:

Mijn achtergrond is ook wiskundig en inderdaad ik ben hierdoor een beetje beïnvloed: ik geloof o.a. in een zero sum game vanwege de wet van behoud van energie.
Maar wat heeft economie met natuurkunde te maken? De argumentatie voor deze vergelijking ontbreekt totaal. De wet van behoud van energie heeft totaal niks te maken met het creeren van toegevoegde waarde, zoals meerderen hier al hebben uitgelegd! Leg eens uit hoe de wet van behoud van energie relevant zou zijn?
pi_21350216
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 13:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Canaris, dan moet je daar bij vertellen dat flexibel zijn van twee kanten werkt. Er wordt vaak gehuilebalkt over dat Nederlanders niet flexibel zijn (in waarheid denk ik de meest flexibele mensen op continentaal west europa) mááááááár, De Werkgevers in Nederland houden eigenlijk helemaaaal niet van flexibele werknemers, als je iedere 2-3 jaar van job veranderd dan spreekt dat zwaar tegen je. Nederlandse werkgevers willen wel flexibel zijn met Hire en Fire, maar de werknemers die moeten trouw als honden zijn aan het bedrijf, en absoluut niet van baan willen verwisselen.
Natuurlijk. Het is een mentatliteits probleem. dat betreft Werkegevers en werknemers.

Een ander vorbeeld met name in de werkgevers sector

Probeer je het zelf en ga je failliet , ben je een Loser en zal jein Nederland nog moeilijker een baan vinden
In amerika , is het alleen maar van voordeel. Ondernemingsgeest noemt men dat dan.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 16:55:49 #292
45206 Pietverdriet
pi_21350774
quote:
Eerste..
[..]

Tweede...
[..]

Derde...
[..]

En dan...
[..]
Je zou ook eens bij je zelf te raden kunnen gaan over hoe je overkomt, niet?
quote:
OK dan, maar jullie hebben het natuurlijk niet over het morele gelijk, maar het absolute gelijk...;) Overigens vind ik de "goed beargumenteerde"replieken aan het adres van Thabit ook niet zo denderend. Ze lijken vooral op de obligate "rijtjes" zoals ze in mijn economie1 boek stonden, zo'n tien jaar geleden: prijs omhoog, vraag omlaag, blablabla..
We proberen je het uit te leggen zodat jij het begrijpt, maar schijn nog te moeilijk te zijn, niet?
quote:
. Mijn achtergrond is ook wiskundig en inderdaad ik ben hierdoor een beetje beïnvloed: ik geloof o.a. in een zero sum game vanwege de wet van behoud van energie. Overigens wordt dat eerder half erkend, maar economen hechten er waarde aan om de wereld als een zuiver economisch systeem te beschouwen. Dat past beter in de argumentatie.
Waar blijft de toegevoegde waarde dan van arbeid?
Waar gaat de hoeveelheid geld dan heen die er bij komt door geld creatie door primaire en centrale banken?
quote:
je hebt te veel star trek gekeken. Met goed fatsoen zou je kunnen zeggen dat ALS er sprake van socialisme/communisme is, er sprake is van een collectief. Dat betekent niet dat overa waar een collectief is socialistisch of communistisch is. Zowel Stalin als Hitler zijn representatief voor deze denkbeelden. Op zijn hoogst kun je zeggen dat communisme
uiteindelijk leidt tot een dictator. Evenzo -maar daar is eerder al wat over gezegd- geldt dit voor kapitalisme in de pure vorm: op papier klinkt het allemaal mooi, maar de mens is te onberekenbaar om te vertrouwen op prachtige blauwdrukjes.
Wat voegt dit toe aan je standpunt?
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 17:29:55 #293
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21351635
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 16:27 schreef Kaalhei het volgende:
Ja en ik geloof erin dat de economie elke dag halveert vanwege de halfwaardetijden van nucleaire isotopen.
Als economie een zero sum zou zijn, dan kan er uiteraard nooit sprake zijn van economische groei. We zijn dus op dit moment net zo rijk als de germanen rond het jaar nul.
Geef overigens maar eens een bewijs van je stelling, liefst gesteund door 'de halve' erkenning.
Ik had het over "geïnspireerd zijn door" wet van behoud van energie. Die gaat ook op bij economische groei, immers, mensen hebben arbeid verricht om de meerwaarde te produceren.
Dan: ik zie de wereld als één systeem (systeemtheorie) waarin entiteiten elkaar beïnvloeden. Het is daarom slechts een theoretisch spel als je één onderdeel van het systeem beschouwt en dan zegt: he, niet zero-sum.
In dit systeem is arbeid de cruciale factor (arbeidsparticipatie, werkloosheid, arbeidskosten). Hier komen dus altijd mensen bij kijken. In het "wereldsysteem" wordt arbeid aangewend om
1. producten te produceren
2. voor de handel
3. andere, "onvoorziene" zaken
Deze onvoorziene zaken maken dat pure handel niet mogelijk is. Worden die meegerekend (maar inderdaad het is niet in valuta uit te drukken) dan denk ik dat er sprake is van zero sum. De meeste economen willen dit echter niet meerekenen omdat het 1. niet of moeilijk te kwantificeren is (en voor sommigen daarom ongeloofwaardig, alsof de koers van de eerste munteenheden overigens weloverwogen tot stand zijn gekomen) en 2. dit niet in het straatje past.
Schematisch:
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 16:55 schreef Pietverdriet het volgende:
Je zou ook eens bij je zelf te raden kunnen gaan over hoe je overkomt, niet?
Gedaan, bedankt, dat lucht op.
quote:
We proberen je het uit te leggen zodat jij het begrijpt, maar schijn nog te moeilijk te zijn, niet?
Klopt, ik vind het inderdaad moeilijk om dogmatische denkbeelden te begrijpen.
quote:
Waar blijft de toegevoegde waarde dan van arbeid?
Waar gaat de hoeveelheid geld dan heen die er bij komt door geld creatie door primaire en centrale banken?
Zie hierboven.
quote:
Wat voegt dit toe aan je standpunt?
Dit was een reacties die -veel redeneren zo- collectiviteit van waanziniige regimes terugvoeren op de gebruikte ideologie, i.c. socialisme/communisme. Aangezien hier veel wiskundigen zijn, moeten die toch weten dat A=>B ongelijk is aan B=>A
Wasserwunderland
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 17:45:43 #294
52589 sjun
uit solidariteit
pi_21352008
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 12:17 schreef thabit het volgende:

Als ieder die op soortgelijke manier discussieert rechts genoemd kan worden vindt er daadwerkelijk een politieke omwenteling plaats
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 17:54:18 #295
45206 Pietverdriet
pi_21352174
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:29 schreef Tup het volgende:

[..]

Ik had het over "geïnspireerd zijn door" wet van behoud van energie. Die gaat ook op bij economische groei, immers, mensen hebben arbeid verricht om de meerwaarde te produceren.
Dan: ik zie de wereld als één systeem (systeemtheorie) waarin entiteiten elkaar beïnvloeden. Het is daarom slechts een theoretisch spel als je één onderdeel van het systeem beschouwt en dan zegt: he, niet zero-sum.
In dit systeem is arbeid de cruciale factor (arbeidsparticipatie, werkloosheid, arbeidskosten). Hier komen dus altijd mensen bij kijken. In het "wereldsysteem" wordt arbeid aangewend om
1. producten te produceren
2. voor de handel
3. andere, "onvoorziene" zaken
Deze onvoorziene zaken maken dat pure handel niet mogelijk is. Worden die meegerekend (maar inderdaad het is niet in valuta uit te drukken) dan denk ik dat er sprake is van zero sum. De meeste economen willen dit echter niet meerekenen omdat het 1. niet of moeilijk te kwantificeren is (en voor sommigen daarom ongeloofwaardig, alsof de koers van de eerste munteenheden overigens weloverwogen tot stand zijn gekomen) en 2. dit niet in het straatje past.

Zie hierboven.
Zie nog in je schema, noch in je verhaal aannemelijk gemaak waarom de economie zero sum zou zijn, noch zie ik waar de toegevoegde waarde blijft, de toenemende geld hoeveelheid blijft en economische groei vandaan komt of überhaupt verklaard.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 18:15:32 #296
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21352602
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 17:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zie nog in je schema, noch in je verhaal aannemelijk gemaak waarom de economie zero sum zou zijn, noch zie ik waar de toegevoegde waarde blijft, de toenemende geld hoeveelheid blijft en economische groei vandaan komt of überhaupt verklaard.
Dan doen we het volgens de "botjesboek" stijl
Er is een vol meer (grondstoffen). Er is een leeg meer (geproduceerde goederen). We staan aan het begin van de jaartelling/mensheid. Mannetje vult emmer in meer (=arbeid), loopt naar ander meer (=arbeid) en gooit emmer leeg. In het meer zit nu water (er is een economie, sterker er is economische groei, want er zit eerst niks in, nu wel). Dit gaat een tijdje door. We zouden kunnen zeggen dat het meer na een tijdje "vol" is (dat was niet mijn punt, dus ik ga er niet verder op in), ofwel de economische groei is begrensd. Vooruit, het is een "oneindig" groot meer.
Het meer wordt voller en voller, maar daar staat tegenover dat grondstoffen en "arbeid" verdwenen zijn. Een econoom zou zelfs kunnen spreken over een "afschrijving" voor arbeid, immers een lijf "slijt".
Natuurlijk zullen nu -ik vind dat overigens leuk- allerlei leuke vergelijkingen betreffende natuurkundige principes (emmer water) en economische principes komen, of althans het feit dat die niet te vergelijken zijn. ik hoop dat ze wel te verglijken zijn, want anders zou een economische theorie slechts de status van een theologisch dogma hebben.
Wasserwunderland
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 18:19:23 #297
45206 Pietverdriet
pi_21352665
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 18:15 schreef Tup het volgende:

[..]

Dan doen we het volgens de "botjesboek" stijl
Er is een vol meer (grondstoffen). Er is een leeg meer (geproduceerde goederen). We staan aan het begin van de jaartelling/mensheid. Mannetje vult emmer in meer (=arbeid), loopt naar ander meer (=arbeid) en gooit emmer leeg. In het meer zit nu water (er is een economie, sterker er is economische groei, want er zit eerst niks in, nu wel). Dit gaat een tijdje door. We zouden kunnen zeggen dat het meer na een tijdje "vol" is (dat was niet mijn punt, dus ik ga er niet verder op in), ofwel de economische groei is begrensd. Vooruit, het is een "oneindig" groot meer.
Het meer wordt voller en voller, maar daar staat tegenover dat grondstoffen en "arbeid" verdwenen zijn. Een econoom zou zelfs kunnen spreken over een "afschrijving" voor arbeid, immers een lijf "slijt".
Natuurlijk zullen nu -ik vind dat overigens leuk- allerlei leuke vergelijkingen betreffende natuurkundige principes (emmer water) en economische principes komen, of althans het feit dat die niet te vergelijken zijn. ik hoop dat ze wel te verglijken zijn, want anders zou een economische theorie slechts de status van een theologisch dogma hebben.
Waar is het geld dat verdient is met het produceren van de goederen?
Waar is de meerwaarde van de goederen?
Voor de situatie van arbeid was er een meer van grondstoffen, nu is er een meer van producten, ergo, toegevoegde waarde.
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 18:36:54 #298
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21353001
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
Waar is het geld dat verdient is met het produceren van de goederen?
Waar is de meerwaarde van de goederen?
Voor de situatie van arbeid was er een meer van grondstoffen, nu is er een meer van producten, ergo, toegevoegde waarde.
Het heeft alleen wel "gekost" namelijk arbeid.
Felix qui potuit rerum cognoscere causas
Wasserwunderland
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 21:45:11 #299
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21357671
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 18:36 schreef Tup het volgende:
Het heeft alleen wel "gekost" namelijk arbeid.
Nee, als mensen geen prikkel krijgen dan zullen ze niet (tot nauwelijks) arbeid verrichten. De hoeveelheid aanwezige arbeid is dan 0. Indien mensen wel de prikkel krijgen dan verrichten ze wel arbeid. De hoeveelheid arbeid is dus geen vaste maar een variabele factor.
pi_21357752
ik vind mensen die geloven in socialistische leugens zoals de zero-sum theorie en gelijkheidstheorie erger dan mensen die geloven in god, bij de eerste catagorie kun je het tegendeel bewijzen, bij het geloof in god kun je dat niet
  dinsdag 17 augustus 2004 @ 21:51:09 #301
99433 Tup
Tupperwaar
pi_21357841
quote:
Op dinsdag 17 augustus 2004 21:48 schreef Esc het volgende:
ik vind mensen die geloven in socialistische leugens zoals de zero-sum theorie en gelijkheidstheorie erger dan mensen die geloven in god, bij de eerste catagorie kun je het tegendeel bewijzen, bij het geloof in god kun je dat niet
laten we wel wezen, alle dogmatici zuigen..
Wasserwunderland
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')