abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_23923467
quote:
Op zondag 12 december 2004 11:33 schreef zoom het volgende:
Concer for George dvd heeft een Grammy nominatie

Met ook nog een aparte nominatie voor Paul McCartney en Eric Clapton die Something spelen. Toch leuk .
  zondag 12 december 2004 @ 18:40:09 #277
13857 Nokia3310
the one and only Nokia tune
pi_23924485
quote:
Op zondag 12 december 2004 17:38 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Volgensmij gaat het gewoon over het alledaagse leven in Penny Lane, zover ik weet zit er geen echt verhaal achter. Of heb ik het mis?
Denk het op zich ook wel, maar heb altijd het idee dat ze met het volgende stukje iets bedoelen:
''In penny lane the barber shaves another customer,
We see the banker sitting waiting for a trim.
And then the fireman rushes in
From the pouring rain, very strange.''

Eerst beschrijven ze de verschillende mensen in de straat en in dit couplet komen ze samen. Heb het idee dat er iets gebeurd is met die fireman Want wat is er zo 'strange' aan dat hij opeens binnenkomt? Haha zoek er waarschijnlijk veel te veel achter
NSJ & Lowlands still on my mind
  zondag 12 december 2004 @ 18:45:30 #278
13857 Nokia3310
pi_23924584
Ja, heb nog iets (zit teveel na te denken op mijn vrije zondag) In Hey Jude bijna aan het einde gaat een van de Beatles de mist in: ze zingen ''Remember to let her into your heart'' en een van hen zingt ''Remember to let her UNDER your heart'' en dan even later roept een van de Beatles iets wat verdacht veel op 'Fucking hell' lijkt Iemand enig idee wie dat zegt en wat hij precies zegt?
  maandag 13 december 2004 @ 07:34:49 #279
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_23930321
quote:
Op zondag 12 december 2004 17:33 schreef Nokia3310 het volgende:
Trouwens heb nog een vraagje aan jou: je zei een keer dat het Abbey Road zebrapad ooit verlegd is (dat was jij toch?), waarom denk je dat?
Eh, omdat ik een keer gelezen heb dat hij een paar meter verplaatst is. Of iig een stukje. Geen idee hoeveel precies en waar het originele dan lag.
Ook geen idee meer waar ik het gelezen heb. Sorry...
quote:
Nu ik toch in een Beatles bui ben gelijk maar dit: na Penny Lane heel vaak gehoord te hebben (en dan bedoel ik ook HEEL vaak ) vraag ik me af wat ze precies met de teksten bedoelen? Het lijkt me een verhaal maar ik snap het volgens mij niet helemaal Bij Eleanor Rigby is dat wat duidelijker maar kan ook aan mij liggen...
Tja, ik denk dat je sowieso nooit teveel achter Beatlesteksten moet zoeken. Geen hele diepe betekenis iig. Vaak schreven ze ook gewoon dingen op omdat het zo lekker rijmde. En dit is voornamelijk een typisch McCartney-verhaaltje over Penny Lane en een aantal winkels/instellingen die destijds daadwerkelijk op Penny Lane gevestigd waren (als je in Liverpool ooit de Magical Mystery Tour gaat doen wijzen ze ook precies aan waar alles zat). Maar goed, om het toch een beetje te ontleden:
quote:
In penny lane there is a barber showing photographs
Of every head he’s had the pleasure to know.
And all the people that come and go
Stop and say hello.
Zoals de meeste kapperszaken had ook de kapper op Penny Lane foto's met voorbeelden van haarstijlen in de etalage hangen. McCartney heeft daarvan gemaakt 'every head he's had the pleasure to know'.
quote:
On the corner is a banker with a motorcar,
The little children laugh at him behind his back.
And the banker never wears a mack
In the pouring rain, very strange.

Penny lane is in my ears and in my eyes.
There beneath the blue suburban skies
I sit, and meanwhile back

In penny lane there is a fireman with an hourglass
And in his pocket is a portrait of the queen.
He likes to keep his fire engine clean,
It's a clean machine.
Niet heel veel uit te leggen aan bovenvermeld stukje...
quote:
Penny lane is in my ears and in my eyes.
A four of fish and finger pies
In summer, meanwhile back
Over 'a four of fish and finger pies' wordt gezegd dat het Liverpoolse slang is voor (een meisje) vingeren en dat de Beatles ermee weg kwamen omdat de uitdrukking niet algemeen bekend was.
quote:
Behind the shelter in the middle of a roundabout
The pretty nurse is selling poppies from a tray
And tho’ she feels as if she’s in a play
She is anyway.

In penny lane the barber shaves another customer,
We see the banker sitting waiting for a trim.
And then the fireman rushes in
From the pouring rain, very strange.
Dat 'very strange' in het laatste couplet zou je zo kunnen uitleggen:
Eerder werd gezegd dat de bankier nooit een regenjas draagt in de regen en dat dat 'very strange' is. Nu zit de bankier bij de kapper en komt ineens de brandweerman binnenrennen. Vreemd misschien, als hij binnenkomt om voor de regen te schuilen, want dat verwacht je wellicht juist niet van hem (?).
Het is maar een gooi naar een mogelijke uitleg hoor. Zelf denk ik eigenlijk dat dat 'very strange' er gewoon gebruikt is om het terug te laten keren uit dat vorige couplet en dat je er niet teveel betekenis aan moet hechten.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_23930618
Heb je die Magical Mystery Tour gedaan, Jane?
  maandag 13 december 2004 @ 13:19:57 #281
13857 Nokia3310
pi_23940030
quote:
Op maandag 13 december 2004 07:34 schreef Jane het volgende:

[..]

Eh, omdat ik een keer gelezen heb dat hij een paar meter verplaatst is. Of iig een stukje. Geen idee hoeveel precies en waar het originele dan lag.
Ook geen idee meer waar ik het gelezen heb. Sorry...
[..]
Maakt niet uit, was alleen benieuwd Ik denk alleen dus dat het niet klopt, omdat het precies hetzelfde eruit ziet als op de foto. Oke, misschien een paar meter dat zou kunnen, maar niet echt veel...
quote:
Over 'a four of fish and finger pies' wordt gezegd dat het Liverpoolse slang is voor (een meisje) vingeren en dat de Beatles ermee weg kwamen omdat de uitdrukking niet algemeen bekend was.
Interessant detail Alleen begrijp ik het niet helemaal in de context van het nummer?
quote:
Dat 'very strange' in het laatste couplet zou je zo kunnen uitleggen:
Eerder werd gezegd dat de bankier nooit een regenjas draagt in de regen en dat dat 'very strange' is. Nu zit de bankier bij de kapper en komt ineens de brandweerman binnenrennen. Vreemd misschien, als hij binnenkomt om voor de regen te schuilen, want dat verwacht je wellicht juist niet van hem (?).
Het is maar een gooi naar een mogelijke uitleg hoor. Zelf denk ik eigenlijk dat dat 'very strange' er gewoon gebruikt is om het terug te laten keren uit dat vorige couplet en dat je er niet teveel betekenis aan moet hechten.
Interessante uitleg... Alleen snap ik niet waarom het voor de fireman raar is om te schuilen als de banker nooit een regenpak draagt? Maar goed Ik dacht zelf zoiets als dat er brand was uitgebroken en dat daarom de brandweerman naar binnen rent. Dat die very strange gebruikt wordt omdat het al eerder in het nummer zit kan ik me ook wel wat bij voorstellen.

Leuk om Beatles nummers te ontleden trouwens Heb nog wel een vraagje over Eleanor Rigby over de volgende zin: 'Eleanor Rigby died in the church and was buried alone with her name'. Hoezo is ze gestorven IN de kerk? Dat is toch redelijk vreemd? Of heeft ze iets met de kerk te maken en heb ik dat nooit begrepen?

Groetjes Nokia
  maandag 13 december 2004 @ 14:09:31 #282
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_23941105
Ik heb idd ook gehoord dat het zebrapad in de jaren 70 (?) een beetje verplaatst is, maar 't zal maar een paar meter zijn. Die zigzag-strepen die je op nieuwe fotos van Abbey Road ziet zijn er ook later pas bijgeschilderd.

mbt. Eleanor Rigby: volgens mij werkte of woonde ze ook in de kerk, waarom zou ze anders de rijst na al die bruiloften oprapen? ("Eleanor Rigby picks up the rice in the church where a wedding has been"). Maar 't staat idd nergens expliciet in de songtekst.
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_23941398
quote:
Op maandag 13 december 2004 14:09 schreef Zanderrr het volgende:
mbt. Eleanor Rigby: volgens mij werkte of woonde ze ook in de kerk, waarom zou ze anders de rijst na al die bruiloften oprapen? ("Eleanor Rigby picks up the rice in the church where a wedding has been").
Als multifunctionele voedseldropping? Alhoewel als ze in de kerk werkte het natuurlijk nog waarschijnlijker wordt dat Father MacKenzie de enige is die haar kent.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 13 december 2004 @ 15:48:59 #284
1986 Jane
pi_23943373
quote:
Op maandag 13 december 2004 08:44 schreef Seborik het volgende:
Heb je die Magical Mystery Tour gedaan, Jane?
Elke keer weer als ik in Liverpool was, Sebbo. (d.w.z. 5x dus )

-edit- Ok, laat ik dan ook maar even een vreselijk toeristisch plaatje van mezelf posten. (gelukkig is hij door de bewerkingen redelijk onherkenbaar geworden )

[ Bericht 13% gewijzigd door Jane op 13-12-2004 16:46:55 ]
  maandag 13 december 2004 @ 16:19:41 #285
13857 Nokia3310
pi_23944115
quote:
Op maandag 13 december 2004 14:09 schreef Zanderrr het volgende:
Ik heb idd ook gehoord dat het zebrapad in de jaren 70 (?) een beetje verplaatst is, maar 't zal maar een paar meter zijn. Die zigzag-strepen die je op nieuwe fotos van Abbey Road ziet zijn er ook later pas bijgeschilderd.

mbt. Eleanor Rigby: volgens mij werkte of woonde ze ook in de kerk, waarom zou ze anders de rijst na al die bruiloften oprapen? ("Eleanor Rigby picks up the rice in the church where a wedding has been"). Maar 't staat idd nergens expliciet in de songtekst.
That makes sense Ik begreep die zin eigenlijk altijd verkeerd, omdat ze daarna zingen 'live's in a dream' dacht ik altijd dat ze droomde over haar eigen bruiloft ofzo... Maar jouw uitleg is ietwat logischer

Ben vandaag in the Beatles winkel geweest in Baker Street. Erg leuk maar ook erg duur allemaal! Als mijn portemonnee het had toegelaten had ik wat meer gekocht, nu heb ik twee kaarten gekocht uit de vroege Beatles tijd. Ga ik mooi ophangen naast mijn Abbey Road poster
  maandag 13 december 2004 @ 16:20:24 #286
1986 Jane
pi_23944134
quote:
Op maandag 13 december 2004 13:19 schreef Nokia3310 het volgende:

Interessant detail Alleen begrijp ik het niet helemaal in de context van het nummer?
In de context van het nummer heeft het ook niet zoveel te betekenen, behalve dan dat het hele nummer natuurlijk een beetje nostalgische inslag heeft en er in feite wordt teruggekeken op hun jeugd in Liverpool. In dat kader past het er wel weer bij.
Maar ik denk dat het er vooral in zit uit 'ondeugende' overwegingen, als ik het zo mag noemen. The Beatles hebben dat natuurlijk vaker gedaan, denk maar aan dat 'tit tit tit' in de achtergrondzang van Girl. Kleine seksuele dubbelzinnigheden die door het 'nette' publiek (en vooral ook de BBC) niet werden opgemerkt, maar waar ze dan zelf lol in hadden dat het er toch in zat. Je moet niet vergeten dat in die tijd platen natuurlijk ook nog snel geboycot werden op de radio als er een verdenking was van vunzigheid. Ik denk dat het voor The Beatles ook een beetje een sport was om er dan iets in te verstoppen.

En over Eleanor Rigby... Ik heb het (zonder er al te veel over na te denken) voor mezelf altijd zo uitgelegd:
Eleanor is een oude, eenzame vrouw. Misschien werkt ze in de kerk (als schoonmaakster) of misschien gaat ze er ook alleen maar naar toe om andere mensen te zien (bijvoorbeeld bij een huwelijk). Het is de enige manier voor haar om tussen de mensen te komen en ze is er dan ook vaak. Vandaar dat ze er ook sterft.
pi_24233588
heeft er eigenlijk iemand hier de Beatle boeken van Samuel Coopmans (www.7inchrecords.com) of Bruce Spizer (www.beatle.net) al gekocht/gelezen?
Zijn ze de moeite waard?
  vrijdag 31 december 2004 @ 16:20:42 #288
1986 Jane
pi_24322240
ff deze link hier neerplanten, zodat ik hem niet kwijtraak

http://www.thebeatlesongs.com/albums_singles_eps.htm

Als ik het goed zie staat hier bij alle nummers wie er wat op speelt en zo, soms wel handig om even op te kunnen zoeken. (weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar de site is, maar goed)
  zaterdag 1 januari 2005 @ 19:18:43 #289
13857 Nokia3310
pi_24341784
quote:
Op vrijdag 31 december 2004 16:20 schreef Jane het volgende:
ff deze link hier neerplanten, zodat ik hem niet kwijtraak

http://www.thebeatlesongs.com/albums_singles_eps.htm

Als ik het goed zie staat hier bij alle nummers wie er wat op speelt en zo, soms wel handig om even op te kunnen zoeken. (weet natuurlijk niet hoe betrouwbaar de site is, maar goed)
Bedankt voor de site! Wel handig want soms kan ik de stemmen niet goed uit elkaar houden. Heb hier vaak discussies over met mijn ouders, ik dacht altijd dat John Lennon Help zong en zij dachten dat Paul McCartney het zong. Op de site staat dat het John Lennon is dus kan ik mooi mijn gelijk halen Hopen dat de site wel betrouwbaar is inderdaad
pi_24344995
Na lang wikken en wegen, ahum, heb ik besloten Revolver aan te schaffen.

Magical Mystery Tour en Rubber Soul moeten nog even wachten!
pi_24350339
quote:
Op zaterdag 1 januari 2005 22:16 schreef Kolkus het volgende:
Na lang wikken en wegen, ahum, heb ik besloten Revolver aan te schaffen.

Magical Mystery Tour en Rubber Soul moeten nog even wachten!
Alledrie top-albums. Zul je je sowieso geen buil aan vallen, kopen die hap

Gave site Jane!
Ohja, voor fans die overigens echt álles willen weten raad ik deze 2 boeken aan:

In beiden staan per nummer de complete opnames gedetailleerd beschreven. Datum/tijd, aantal takes, soorten echo's enzovoort. Ook zijn er veel citaten gebruikt van George Martin, en word er veel aandacht besteed aan bootlegCD's (welke kun je 't beste aanschaffen?).
Als je je interesseert voor audio-productie of gewoon de totstandkoming van nummers zou ik zeker even langs de bieb gaan

[ Bericht 9% gewijzigd door webfreak op 02-01-2005 03:54:13 ]
  zondag 2 januari 2005 @ 21:31:58 #292
1986 Jane
pi_24360640
Is dat net zoiets als The Complete Beatles Recording Sessions van Mark Lewisohn? Dat is zo'n beetje mijn Beatlesbijbel. Geweldig om te lezen hoe ze (vooral de latere) nummers hebben opgenomen destijds.

Maar deze website is vooral handig voor het geval we hier weer eens een discussie hebben over wie op welk instrument speelt bij een bepaald nummer. Kan me bijvoorbeeld herinneren dat er ooit wat verwarring was over wie er bas speelde op The Long And Winding Road. Nou ja, net even op de site gekeken en het was dus kennelijk toch John Lennon.

Trouwens, ook grappig om de nummers er eens uit te zoeken waar niet alle Beatles op spelen en of zingen. Dat zijn er best wel veel. En soms ook wel verrassingen. Zo dacht ik altijd dat George ook achtergrondzang verzorgde op She's Leaving Home. Ik meen hem zelfs te kunnen horen. Maar volgens die site is dat niet zo. Toch ook Lewinsohn's boek er eens op naslaan...
  maandag 3 januari 2005 @ 16:27:36 #293
1986 Jane
pi_24374070
Ik was al langer benieuwd naar het aantal songs waar niet alle vier Beatles op te horen zijn (instrumentaal danwel vocaal) en met behulp van die site heb ik geprobeerd een overzichtje te maken. Ik weet natuurlijk nog steeds niet of het allemaal betrouwbaar is en het kan ook nog wel zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien, maar goed... Als ik het goed heb zijn er in ieder geval 25 nummers waar 1 of meerdere leden niet op te horen zijn:

George Harrison en Ringo Starr doen allebei op 16 nummers niet mee. John Lennon op 14 niet en er zijn slechts 5 nummers waar Paul McCartney niet op te horen is, waarvan eigenlijk alleen 'Not a second time' echt een verrassing was voor me.

Trouwens, ook verrassend is dat ze dus wel alle vier meedoen aan Revolution 9.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 12:29:55 #294
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_24389771
Er staat weer *hmm* interessant Beatles-nieuws op de FP:
quote:
In het kader van opmerkelijke dingen die op internet te koop staan, is er nu een rol wc-papier te koop die The Beatles weigerden te gebruiken. Het openingsbod op internetsite eBay is ruim 55 duizend euro.

The Beatles lieten deze rol links liggen tijdens een opnamesessie in de befaamde studio Abbey Road in Londen omdat het toiletpapier 'te grof en te glimmend' zou zijn. Ook waren de woorden 'EMI LTD' op ieder velletje gestempeld.

Behalve de wc-rol krijgt de koper ook een handgeschreven briefje van de voormalig manager van The Beatles, Ken Townsend, waarop staat: "De meeste dingen verliepen soepel voor The Beatles in Abbey Road - maar niet deze rol toilet papier die volgens hen te grof en te glimmend zou zijn."'
Linkje naar de ebay-veiling: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=432&item=3864381836&rd=1
"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
  dinsdag 4 januari 2005 @ 14:00:52 #295
1986 Jane
pi_24391305
Oh geweldig!

Maar ik moet zeggen dat het er ook niet echt prettig uitziet. Idd erg glimmend, dus ik geef ze wel gelijk.
  Redactie Frontpage dinsdag 4 januari 2005 @ 15:47:28 #296
95179 TheGrandWazoo
Zelfmoord is een optie! Bazbo
pi_24393149
Not a second time?!!! Dat is inderdaad heel erg maf zeg! Straks nog eens goed naar luisteren! Volgens mij is Lennon daar wel twee keer opgenomen en ik zou toch zweren ook Macca te horen....naja, straks maar eens proberen.
Hoianghuzhouhiuphoeginglau is goedemorgen, hoor ik Bassie en Adriaan al zingen; nou, ik versta d'r geen kút van!
(Superworm)
pi_24394051
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 12:29 schreef Zanderrr het volgende:
Er staat weer *hmm* interessant Beatles-nieuws op de FP:
Da's toevallig..
Pasgeleden las ik nog een quote van George Martin, waarin hij 't had over die wc-rollen (met idd EMI op ieder velletje).
Ze hebben er uiteindelijk geluidseffecten mee opgenomen, door er met kammen langs te gaan, terug te horen op 'Lovely Rita'.
  dinsdag 4 januari 2005 @ 17:22:57 #298
1986 Jane
pi_24394971
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 16:35 schreef webfreak het volgende:

Ze hebben er uiteindelijk geluidseffecten mee opgenomen, door er met kammen langs te gaan, terug te horen op 'Lovely Rita'.
Idd ook terug te lezen op die site: http://www.thebeatlesongs.com/lovely_rita.htm
John, Paul en George spelen 'comb and paper'. Comb en toiletpaper dus, om precies te zijn.
pi_24395748
Ik kom even vloeken in de kerk denk ik
The Beastles - http://halley.lunarpages.com/~djbc002/beastles/
pi_24397702
quote:
Op dinsdag 4 januari 2005 17:22 schreef Jane het volgende:

[..]

Idd ook terug te lezen op die site: http://www.thebeatlesongs.com/lovely_rita.htm
John, Paul en George spelen 'comb and paper'. Comb en toiletpaper dus, om precies te zijn.
Als het dezelfde toiletrol betreft, wil ik 'm wel hebben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')