abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20806945
quote:
CDA wil boer belonen die koe buiten laat

Boeren die koeien in de wei laten, zouden beloond moeten worden met een extra premie. De consument zou die kunnen betalen via een heffing op de melkprijs, maar als dat niet kan zou de overheid kunnen bijspringen.

Behandeling
CDA-Kamerlid Atsma wil dat gaan voorstellen bij de behandeling van de landbouwbegroting in het najaar. De regels zijn er op gericht overbemesting van weilanden tegen te gaan.

Mestplannen
Het liefst zou de CDA'er zien dat de Brusselse mestplannen van tafel gaan. Lukt dat niet, dan dient de boer financieel ondersteund te worden.
Bron: RTLZ

Het is weer duidelijk dat het CDA nog in de 19e eeuw leeft. Nu moeten we nog meer gaan betalen aan boeren (doen we al met miljarden per jaar), wordt het milieu nog meer vervuild en sluiten we landen buiten de EU uit voor vrije handel.

pi_20807011
dit is een goede ontwikkeling vind ik , zowel voor koe als mens .
Voor koeien is het natuurlijk niets de gandse dag in een stal te moeten staan , en koeien horen bij het nederlandse landschap , die horen buiten te staan .
Dat daar dan premie voor gegeven moet worden is wel een aparte zaak , maar wel een goede.
pi_20807074
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 13:54 schreef pberends het volgende:

[..]

Bron: RTLZ

Het is weer duidelijk dat het CDA nog in de 19e eeuw leeft. Nu moeten we nog meer gaan betalen aan boeren (doen we al met miljarden per jaar), wordt het milieu nog meer vervuild en sluiten we landen buiten de EU uit voor vrije handel.

[afbeelding]
Alleen de melk wordt nu een stukkie duurder. En jij bent zeker lekker goed voor het milieu? Wees een vent en zet die computer van je uit.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  vrijdag 23 juli 2004 @ 14:03:56 #4
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_20807170
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 14:00 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Alleen de melk wordt nu een stukkie duurder. En jij bent zeker lekker goed voor het milieu? Wees een vent en zet die computer van je uit.
Wij worden niet betaald voor het uitzetten van de computer, zij wel voor het uitzetten van de koeien.
pi_20807171
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 14:00 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Melk is al duurder dan het zo moeten zijn. En die koeien moeten niet in Nederland grazen maar in het buitenland. Stelletje kut vervuilers. En mijn computer draagt bij aan mijn intelligentie (hoop ik) en is daarom goed voor het milieu
pi_20807234
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 14:03 schreef pberends het volgende:

[..]

:')

En mijn computer draagt bij aan mijn intelligentie (hoop ik) en is daarom goed voor het milieu
En die boeren dragen bij aan mijn voedsel (hoop ik) en is daarom goed voor het milieu.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_20807290
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 13:57 schreef Xlarge het volgende:
dit is een goede ontwikkeling vind ik , zowel voor koe als mens .
Voor koeien is het natuurlijk niets de gandse dag in een stal te moeten staan , en koeien horen bij het nederlandse landschap , die horen buiten te staan .
Dat daar dan premie voor gegeven moet worden is wel een aparte zaak , maar wel een goede.
A mind with a heart of it's own
pi_20807304
Het is inderdaad efficiënter maar ik ben van mening dat zo niet met dieren om moet gaan .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_20807306
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 14:06 schreef JohnDope het volgende:

[..]

En die boeren dragen bij aan mijn voedsel (hoop ik) en is daarom goed voor het milieu.
Zit weinig verschil in voedsel uit bv. Oost-Europa of Nederland.
pi_20807321
En waarom moet een pak melk zo nodig 45 cent kosten?
pi_20807370
als zoon van een veehouder vind ik het een heel goed idee. De prijs van de melk in de supermakrt heeft helemaal niets te maken met wat de veehouder er voor krijgt, ik geloof dat mijn vader rond de 24cent per liter krijgt, reken maar na. en koeien zijn echt geen kut-vervuilers, nog de veehouders. we doen er echt alles aan om zo milieuvriendelijk mogelijk te boeren. Je moets eens weten hoeveel onzinnige regels , wetten en ander gezeik je opgelegd krijgt.
het is juist goed, dit extra steuntje in de rug!
... en zo staat het geschreven!
The man next to you, that's it, all it is
Dwarsliggers zijn moeilijker te begraven
pi_20807395
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 14:09 schreef pberends het volgende:

[..]

Zit weinig verschil in voedsel uit bv. Oost-Europa of Nederland.
dus?
pi_20807422
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 14:09 schreef du_ke het volgende:
En waarom moet een pak melk zo nodig 45 cent kosten?
Halflitertje karnemelk kost 46 eurocent en dat heb ik er graag voor over, dat is een lachertje vergeleken met al dat bier wat je in een week wegzuipt.
pi_20807474
Krijgen we nu het zelfde als met de eieren? Scharrel melk die dan net iets duurder is dan de andere melk? kun je zelf weer kiezen.
pi_20807499
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 14:15 schreef roy_huij het volgende:
Krijgen we nu het zelfde als met de eieren? Scharrel melk die dan net iets duurder is dan de andere melk? kun je zelf weer kiezen.
zou eigenlijk wel een oplossing zijn =D

en dan gaan we lekker zo frauderen als met die scharreleiren, kassa
... en zo staat het geschreven!
The man next to you, that's it, all it is
Dwarsliggers zijn moeilijker te begraven
pi_20808452
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 14:12 schreef JohnDope het volgende:

[..]

dus?
Het is goedkoper.
pi_20808474
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 14:13 schreef JohnDope het volgende:

[..]

Halflitertje karnemelk kost 46 eurocent en dat heb ik er graag voor over, dat is een lachertje vergeleken met al dat bier wat je in een week wegzuipt.
Geen argument. Nou ja niet een algemeen goed argument, alleen voor jou en je op de handvol te tellen lotgenoten
  vrijdag 23 juli 2004 @ 14:55:18 #18
80850 Paran0id_Andr0id
www.casemodders.net
pi_20808483
het CDA is ook met een bakje op de loop..
Typ fouten voorbehouden.Comentaar ook graag voor je houden!
pi_20808682
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 14:13 schreef JohnDope het volgende:

[..]

dat bedoel ik. Het mag best een paar cent duurder als daarmee het welzijn van de dieren beter mee gewaarbord is.
pi_20808811
Ze gooien die koeien maar verplicht het gras in. Het slaat toch nergens op dat de overheid die boeren moet gaan betalen om koeien daar naartoe te sturen waar ze thuis horen, nl het weiland??

Is het financieel niet haalbaar voor die boeren? Dan berekenen ze toch gewoon de kosten door. Worden ze vervolgens weggeconcurreert? Jammer dan, dat is de marktwerking.

In het verlengde daarvan moeten we al die landbouwsubsidies gewoon afschaffen.
  vrijdag 23 juli 2004 @ 15:14:50 #21
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_20808968
Mag ik al naar buiten ?!

Vanuit economisch oogpunt gezien, zouden we eigenlijk moeten stoppen met de bio-industire. Andere landen zijn daar veel geschikter voor.

Vanuit dierlijk- en natuurlijk oogpunt, hebben ze gelijk. Een dier moet je niet opsluiten in een kooitje.
En die paar centen dat de melk duurder wordt kunnen er ook nog wel bij.

Voor beide valt iets te zeggen. Ofschoon ons boeren bedrijf erg efficient en hypermodern is. Kunnen we niet beter een deel van onze boederijtjes laten staan als een soort van "R&D outpost" voor andere landen (van wat er allemaal mogelijk is). En de rest opdoeken.

Wel komisch..... ik zit ff te denken aan de situatie in India.
pi_20809728
Het voorstel is een beetje te kort door de bocht, want het is lang niet altijd goed om koeien buiten te laten grazen.

Bij warm weer kunnen koeien beter op stal staan, mits die stal een goede ventilatie heeft. Te veel zon is namelijk helemaal niet goed voor koeien. Ze worden er vaak lui van en ze vreten onvoldoende, waardoor hun weerstand vermindert. Onder zulke omstandigheden zoeken koeien de beschutting op. Ook dat kan verkeerd werken, omdat ze gaan liggen op bepaalde plekken en daar ook mesten en urineren. Dat vergroot de kans op besmettingen met bepaalde dierziekten, wat ook weer invloed heeft op de kwaliteit van melk.
pi_20813396
Het verbaast me altijd weer dat een partij als het CDA die tegenwoordig toch geregeld een 'kleine overheid' propageert hier weer eens een probleem wil oplossen door belastinggeld te geven voor wenselijk gedrag, ipv. gewoon een belasting te heffen op koeien die binnen staan. CDA is nog altijd de subsidiepartij als het op de eigen achterban aankomt.

Automobilisten worden in dit land bijvoorbeeld toch wel anders behandeld.
Write a wise saying and your name will live forever
  vrijdag 23 juli 2004 @ 19:33:40 #24
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_20815079
quote:
Op vrijdag 23 juli 2004 19:33 schreef AchJa het volgende:
Een beetje zichzelf respecterend boer heeft zijn koeien zomers gewoon buiten staan.
Knullige oneliner, sorry hoor...

Een zichzelf respecterend boer zet dierwelzijn en goede melkkwaliteit op nummer 1 en 2 in zijn prioriteitenlijst en hoewel ik zelf geen agrarische achtergrond heb, weet ik heel goed wat ik hier zeg, aangezien hetgeen ik in mijn vorige post meldde, rechtstreeks afkomstig is van deskundigen die dagelijks met veehouderij bezig zijn.

Zoals gezegd hangt het dus sterk van weersomstandigheden af of je er als boer verstandig aan doet om je koeien de hele dag buiten te zetten (er zijn ook boeren die dat 's nachts doen, trouwens). Let wel: levert een boer melk die niet aan de kwaliteitseisen voldoet, dan wordt deze niet afgenomen en heeft hij geen inkomen. Dus het is mede een economisch belang om ervoor te zorgen dat koeien gezond zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')