abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 8 juli 2004 @ 22:27:10 #1
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_20498896
weg ov, college geld nog maar hoger, en alleen de d66 die d'r tegen is.... je word bijna gestraft om te studeren.
pi_20498914
ja, geweldige plannen

donderdag 8 juli 2004 @ 22:28:17 #3
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_20498924
bron?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_20498929
weg ov? wat krijgen we nou!
  donderdag 8 juli 2004 @ 22:29:16 #5
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_20498945
je moet een lenning sluiten voor de ov
pi_20498957
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 22:28 schreef Xtreem het volgende:
bron?
  donderdag 8 juli 2004 @ 22:30:52 #7
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_20498978
gelukkig maar dat de koopkracht gehandhaaft blijft... als we nou met zijn allen zoveel mogelijk consumeren, misschien worden we er dan beter van ofzo..
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  donderdag 8 juli 2004 @ 22:31:02 #8
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_20498983
was net op 't nieuws
  donderdag 8 juli 2004 @ 22:32:50 #9
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
  donderdag 8 juli 2004 @ 22:33:23 #10
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_20499046
ik vond vroeger het kabinet al onlogisch

ik pleit voor een controlerend orgaan op de kamers
er komt me een pleur misselijkmakende voorstellen voorbij de laatste jaren
het lijkt wel alsof dat "volk" op quota regels moet produceren ...

dat "volk" [tis toch van de zotte dat ze in alle opzichten boven het volk staan maar wel weten wat het volk wil ... (slecht gezegd maar je snapt me wel)]

oftewel op het moment dat iemand in de kamer zit lijkt het alsof (veel van hen iig) ze compleet vervreemden van de maatschappij
Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
  donderdag 8 juli 2004 @ 22:44:41 #11
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_20499327
nou idd.. de heren sturen miljoenen naar de ontwikkelingslanden enzo, nou ik bedoel je moet ook op de "kleintjes" letten.
ik vind dit echt kut, want ik moet al de hele zomer werken om me college geld bij elkaar te schrapen, nou en dan gooien ze d'r nog n's 200 boven op en trekken ze de ov in......... ja erg lekker...en dan zeggen mensen ook nog n's ja later als je werk hebt dan betaal je dat zo trug...wtf heb je daar nu aan, je loopt nu wat in je ouwe kleren rond enzo.. gadverdamme he
  donderdag 8 juli 2004 @ 22:53:58 #12
84309 pooier
bling bling
pi_20499515
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 22:27 schreef Grimm het volgende:
weg ov, college geld nog maar hoger, en alleen de d66 die d'r tegen is.... je word bijna gestraft om te studeren.
Je hoeft niet te studeren hoor. Het was alleen om de mensen aan te moedigen.
Nu zijn jullie wel genoeg verwent en is het weer tijd om zelf eens te gaan vakkenvullen bij de appie hein ofzo.
copyright 2006
  donderdag 8 juli 2004 @ 23:00:41 #13
84309 pooier
bling bling
pi_20499641
quote:
nou idd.. de heren sturen miljoenen naar de ontwikkelingslanden enzo, nou ik bedoel je moet ook op de "kleintjes" letten.
ik vind dit echt kut, want ik moet al de hele zomer werken om me college geld bij elkaar te schrapen, nou en dan gooien ze d'r nog n's 200 boven op en trekken ze de ov in......... ja erg lekker...en dan zeggen mensen ook nog n's ja later als je werk hebt dan betaal je dat zo trug...wtf heb je daar nu aan, je loopt nu wat in je ouwe kleren rond enzo.. gadverdamme he
waar heb je het over.
dus als het aan jou ligt gaat er minder geld naar derde werelend landen zodat jij en je mede studenten gratis kunnen reizen. Die ontwikkelingslanden hebben dat geld 1000x harder nodig man.
copyright 2006
pi_20499748
iemand ergens het hele artikel/bron whatever?

argumentering en uitbreiding van de feiten zou niet weg zijn eigenlijk....
Doei.
  donderdag 8 juli 2004 @ 23:10:25 #15
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_20499861
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 22:53 schreef pooier het volgende:

[..]

Je hoeft niet te studeren hoor. Het was alleen om de mensen aan te moedigen.
Nu zijn jullie wel genoeg verwent en is het weer tijd om zelf eens te gaan vakkenvullen bij de appie hein ofzo.
gast, ik werk al het hele jaar lang, en nu in de vakantie weer, kheb 1 week vakantie voor de rest ga ik naar school en dan heb ik de tijd hard nodig.
plus werk krijgen bij appie is ook nie meer zo vanzelf sprekend, het zijn d'r meestal 15 jarige kinderen die d'r aan 't werk zijn, en ik heb de kutste klusjes gedaan, schoonmaker, de hele zomer in de koelcel werken.
en owja wat word de student verwent, ja degene die rijke ouders hebben en die bij vindicat enzo de raarste streken uithalen.
  donderdag 8 juli 2004 @ 23:11:46 #16
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_20499902
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 23:00 schreef pooier het volgende:

[..]

waar heb je het over.
dus als het aan jou ligt gaat er minder geld naar derde werelend landen zodat jij en je mede studenten gratis kunnen reizen. Die ontwikkelingslanden hebben dat geld 1000x harder nodig man.
nou ja, kwas wat te voorbarig maar
pi_20499949
Schopje naar Pol misschien?
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_20501522
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 23:05 schreef Faithy het volgende:

Inderdaad.
pi_20501538
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 23:05 schreef Faithy het volgende:

http://www.rtl.nl/(/actue(...)cipeaccoord_1700.xml

Klik op het bovenste filmpje.

Collegegeld gaat met honderden euro's omhoog en de OV wordt voor eigen rekening.
"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_20501584
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 00:24 schreef sizzler het volgende:

[..]

http://www.rtl.nl/(/actue(...)cipeaccoord_1700.xml

Klik op het bovenste filmpje.

Collegegeld gaat met honderden euro's omhoog en de OV wordt voor eigen rekening.
Leuk kabinet he? .

Ergens hoop ik diep van binnen dat D66 het hier op laat springen maar ik ben bang .
pi_20501605
*kaap*
  vrijdag 9 juli 2004 @ 00:35:13 #22
73954 No-Li-Ta
can't touch this..
pi_20501793
en die fucking junks verstrekken ze gratis methadon... laat ze toch verr*tten
__-*-__
  vrijdag 9 juli 2004 @ 00:35:15 #23
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_20501794
Dit is echt onzin, de laag geschoolde banen in de economie verdwijnen naar de lage loonlanden , je moet er juist voor zorgen dat je actieve bevolking goed geschoold is, investeringen in onderwijs (secundair én hoger) zijn een must voor de economische toekomst van Europa ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
  vrijdag 9 juli 2004 @ 00:37:12 #24
73954 No-Li-Ta
can't touch this..
pi_20501844
en wat voor een bijdrage leveren de junks aan nederland...
__-*-__
pi_20501878
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 00:37 schreef No-Li-Ta het volgende:
en wat voor een bijdrage leveren de junks aan nederland...
Die houden de straten schoon.

was vanavond nog bij 2vandaag
pi_20501948
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 00:35 schreef No-Li-Ta het volgende:
en die fucking junks verstrekken ze gratis methadon... laat ze toch verr*tten
dan gaan ze voor hun dope gewoon weer elke dag een paar fietsen of autoradio's jatten dat kost de maatschappij natuurlijk niks .
  vrijdag 9 juli 2004 @ 00:44:18 #27
73954 No-Li-Ta
can't touch this..
pi_20502008
totdat ze zijn verr*ot natuurlijk...
__-*-__
pi_20502118
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 00:44 schreef No-Li-Ta het volgende:
totdat ze zijn verr*ot natuurlijk...
Tja dan gan ze dood en heb je er geen last meer van .

Maar zo wil ik liever niet met mensen omgaan .

En de hele junk dealer zooi is wel goed voor de economie, er gaat flink wat geld in om .
pi_20502293
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 00:35 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Dit is echt onzin, de laag geschoolde banen in de economie verdwijnen naar de lage loonlanden , je moet er juist voor zorgen dat je actieve bevolking goed geschoold is, investeringen in onderwijs (secundair én hoger) zijn een must voor de economische toekomst van Europa ...
Tja, krijg dat maar eens uitgelegd aan de kortzichtige CDA- en VVD-stemmers. Door het liberalisme hier zal dit land over een jaar of 20 goed naar de kanker zijn. Zie dus voor die tijd te emigreren want ik heb er een hard hoofd in dat alle afbraak die de laatste decennia heeft plaatsgevonden nog op tijd recht te buigen is, als er al pogingen worden ondernomen om dat inderdaad te doen.
pi_20502394
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 00:56 schreef thabit het volgende:

[..]

Tja, krijg dat maar eens uitgelegd aan de kortzichtige CDA- en VVD-stemmers. Door het liberalisme hier zal dit land over een jaar of 20 goed naar de kanker zijn. Zie dus voor die tijd te emigreren want ik heb er een hard hoofd in dat alle afbraak die de laatste decennia heeft plaatsgevonden nog op tijd recht te buigen is, als er al pogingen worden ondernomen om dat inderdaad te doen.
Tja alles moet maar door de markt geregeld worden en hoger onderwijs is voro de elite .
pi_20505040
Welnee. De LOI is voor iedereen toegankelijk en kost de samenleving minder.
smachtend naar mensen met een bewegelijk verstand
pi_20505091
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 00:56 schreef thabit het volgende:

[..]

Waar wil je heen? In West Europa worden sorrtgelijke politieke overwegingen gedaan. Amerika moet volgens jou al een hel op aarde zijn, in Oostblok landen is nog wel iets van meritocratie te vinden maar ook daar zal de broekriem worden aangehaald... Misschein dat men in de Verenigde Arabische Emiraten zit te wachten op westerse studenten die zich graag laten financieren?
smachtend naar mensen met een bewegelijk verstand
  vrijdag 9 juli 2004 @ 09:59:30 #33
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_20505611
Topictitel verduidelijkt.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  vrijdag 9 juli 2004 @ 10:06:38 #34
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20505705
Ik viel werkelijk bijna van mijn stoel bij het lezen van dit. En dat is niet van het lachen...
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 00:59 schreef du_ke het volgende:

[..]

Tja alles moet maar door de markt geregeld worden en hoger onderwijs is voro de elite .
Yup. De elite (=rijke mensen = over het algemeen VVD-stemmers. ) mag lekker slim zijn, en we houden het gewone volk lekker dom. Heel slim bezig. Zo verneuk je de kenniseconomie al helemaal...
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
pi_20508025
En bedánkt Balkie. Kan ik lekker nóg meer gaan werken om mijn studie te kunnen betalen. Want ook ik heb geen rijke ouders die het allemaal wel even voor me ophoesten..

Kunnen we (als De Nederlandse Student) niet een flinke actie organiseren, liefst vóór 16 juli of na 16 augustus?

[edit: Ik werk het hele jaar door om ervoor te zorgen dat ik geen lening (= geen schuld) opbouw tijdens mijn studie. En nu heb ik straks onvrijwillig ineens wél een lening?!?]
Mon 'en!
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:27:22 #36
39158 confined
breaking the waves
pi_20508360
Ben blij dat ik al afgestudeerd ben. Moest ook alles zelf betalen, omdat mijn zusje ook studeerde, en dat konden mijn ouders financieel niet opbrengen.

Wat heeft de stufi nog voor nut als je alles toch moet lenen? Van dat beetje geld kun je toch echt niet leven als uitwonende student, als je ook nog je collegegeld zelf moet ophoesten, de boeken moet betalen, je huur en je dagelijkse onderhoud. Nog maar niet te spreken over verplichte buitenlandse stages voor bepaalde opleidingen (bijv. HEBO), of als je voor een bepaalde opdracht bijvoorbeeld van Zwolle naar de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag moet zonder gratis OV. En als je dan nog eens in de zoveel tijd je ouders graag een keer wilt zien die aan de andere kant van het land wonen... En dan krijg je er ook nog slecht onderwijs voor terug!

Nee, wat een afbraakbeleid zeg. Als je als overheid nog altijd niet inziet dat je moet in-ves-te-ren in onderwijs om de toekomst van je alnd veilig te stellen...??!!
pi_20508423
Wat is dit voor onzin? Ik dacht dat D66 er voor de onderwijs inzat. Van dit kabinet kan ik het me nog wel voorstellen, maar fucking D66 landverraders
pi_20508434
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:27 schreef confined het volgende:
Ben blij dat ik al afgestudeerd ben. Moest ook alles zelf betalen, omdat mijn zusje ook studeerde, en dat konden mijn ouders financieel niet opbrengen.

Wat heeft de stufi nog voor nut als je alles toch moet lenen? Van dat beetje geld kun je toch echt niet leven als uitwonende student, als je ook nog je collegegeld zelf moet ophoesten, de boeken moet betalen, je huur en je dagelijkse onderhoud. Nog maar niet te spreken over verplichte buitenlandse stages voor bepaalde opleidingen (bijv. HEBO), of als je voor een bepaalde opdracht bijvoorbeeld van Zwolle naar de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag moet zonder gratis OV. En als je dan nog eens in de zoveel tijd je ouders graag een keer wilt zien die aan de andere kant van het land wonen... En dan krijg je er ook nog slecht onderwijs voor terug!

Nee, wat een afbraakbeleid zeg. Als je als overheid nog altijd niet inziet dat je moet in-ves-te-ren in onderwijs om de toekomst van je alnd veilig te stellen...??!!
Stem je al SP of ga je dat vanaf nu doen?
Het is echt belachelijk, dit beleid. Ik dacht dat ik Nederland als land hielp door te gaan studeren en docent te worden, maar als ze me met dit soort maatregelen wegpesten houden ze geen hoger geschoold personeel meer over!
Mon 'en!
pi_20508569
Logisch he, economie opkrikken door... het fundament van onze economie (kennis!) af te breken..

Maargoed "we" hebben zelf voor cda en vvd gekozen.. nu maar de blaren dan..
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:39:19 #40
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_20508609
Als D66 hiermee instemt, maakt het hun geklets over de kennis economie lekker geloofwaardig
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:42:01 #41
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20508685
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:37 schreef BarBaar het volgende:
Logisch he, economie opkrikken door... het fundament van onze economie (kennis!) af te breken..

Maargoed "we" hebben zelf voor cda en vvd gekozen.. nu maar de blaren dan..
En dan lekker klagen over het beleid van de vorige kabinetten als het weer eens minder gaat met de economie. Pot verwijt ketel...
Some say in ice
pi_20508742
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:42 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

En dan lekker klagen over het beleid van de vorige kabinetten als het weer eens minder gaat met de economie. Pot verwijt ketel...
Je hebt mij nog nooit zien klagen over het vorige kabinet

Erg apart dat er wel bezuinigt wordt op ww (al is het niet direct) en wel op het onderwijs.. Maar dat er nergens is staat dat de mensen die boven modaal verdienen meer moeten gaan afdragen.. erg apart!
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:46:18 #43
19840 Libris
Live from Singapore
pi_20508783
Even alles op een rijtje (Volkskrant):
quote:
Bezuiniging treft student het hardst
Van onze verslaggevers Ferry Haan Raoul du Pré

DEN HAAG - Het collegegeld gaat in 2006 en in 2007 met honderd euro omhoog. Ook moeten studenten de kosten van hun ov-kaart voortaan na hun studie terugbetalen. Studenten lijken daarmee het voornaamste slachtoffer van het nieuwe bezuinigingspakket van 750 miljoen euro waarmee het kabinet vandaag naar verwachting zal instemmen.

Collegegeld omhoog, ov-kaart wordt lening

Bij coalitiepartij D66 heerst grote onvrede over de ingrepen in het onderwijs. De partij vindt het onbegrijpelijk dat een speerpunt als de kenniseconomie zo hard moet worden getroffen. Studenten dragen, volgens bronnen rond het kabinet, honderd tot honderdvijftig miljoen euro bij aan de bezuiniging.

Vooral het omzetten van de ov-kaart van een gift in een lening ligt gevoelig: toen de kaart begin jaren negentig werd ingevoerd, ging de studiebeurs met ruim dertig euro per maand omlaag. Daar werd toen massaal tegen gedemonstreerd. Nu leveren studenten dus feitelijk opnieuw een fors deel van hun beurs in. Het jaarlijkse collegegeld (nu 1476 euro) stijgt eveneens met honderd euro.

Ook werknemers die hun baan verliezen worden getroffen door de bezuinigingen. De ontslagvergoeding die zij eventueel ontvangen zal worden afgetrokken van de WW-uitkering. Dat gaat ook gelden voor gouden handdrukken.

In de onderhandelingen met zijn collega Zalm van Financiën is minister De Geus van Sociale Zaken er wel in geslaagd de lengte en duur van de werkloosheidsuitkeringen voorlopig intact te houden.

Een andere groep die opnieuw moet inleveren zijn de ambtenaren: zij krijgen geen bonussen meer voor bijzondere prestaties. Deze maatregel volgt op een eerdere bevriezing van de lonen van ambtenaren.

Met het in mindering brengen van de ontslagvergoeding op de WW-uitkering bezuinigt het kabinet volgend jaar 50 miljoen euro. In 2006 loopt dit bedrag op naar 125 miljoen, om in 2007 uit te komen op 150 miljoen euro.

De extra bezuiniging van het kabinet voor volgend jaar is nodig omdat het bezuinigingspakket voor dit jaar geheel bestond uit eenmalige posten. Doordat deze opbrengsten volgend jaar niet meer terugkeren, moest het kabinet op zoek naar nieuw geld.

Met het afgesproken pakket bezuinigt het kabinet overigens niet meteen de gewenste 750 miljoen euro. Volgend jaar wordt een bedrag van ongeveer 450 miljoen euro bereikt. In 2006 zou de bezuiniging 725 miljoen moeten bedragen. In 2007, het laatste jaar van het zittende kabinet, zou de gewenste extra 750 miljoen bereikt moeten zijn.
Ik vind het te ver gaan, pak de burocratie in het onderwijs aan. De gouden handdrukken die ik in 7 jaar universiteit (geen paniek, 5 jaar gestudeerd en 3 jaar gewerkt op de uni (een jaar beide)) heb gezien zijn onvoorstelbaar. Ok, je bespaart er geen 150 miljoen mee, maar het is wel een begin. Tijd voor een nieuwe studentenstaking...

vrijdag 9 juli 2004 @ 12:46:54 #44
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20508804
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:44 schreef BarBaar het volgende:

[..]

Je hebt mij nog nooit zien klagen over het vorige kabinet

Erg apart dat er wel bezuinigt wordt op ww (al is het niet direct) en wel op het onderwijs.. Maar dat er nergens is staat dat de mensen die boven modaal verdienen meer moeten gaan afdragen.. erg apart!
Ik heb het niet over jou, maar hoe vaak zie ik hier reacties van 'Stom paars' etc, voor het gemak vergetend dat paars pvda ipv. CDA had?

De mensen die boven modaal verdienen blijven wonderbaarlijk genoeg buiten schot... Maar ja, dat is dan ook de 'elite' die de VVD kennelijk slim wil houden.
Some say in ice
pi_20508818
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:27 schreef confined het volgende:
Ach, die politici zijn toch helemaal niet bezig met de toekomst van het land. Hun voornaamste zorg is om hun eigen toekomst veilig te stellen en de volgende verkiezingen weer te halen.
pi_20508882
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:46 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Ik heb het niet over jou, maar hoe vaak zie ik hier reacties van 'Stom paars' etc, voor het gemak vergetend dat paars pvda ipv. CDA had?

De mensen die boven modaal verdienen blijven wonderbaarlijk genoeg buiten schot... Maar ja, dat is dan ook de 'elite' die de VVD kennelijk slim wil houden.
Dat is de VVD zélf, met vrouw, kids en villa.
'Ministers verdienen te weinig', de ministers die te weinig verdienen zijn volgens mij student geweest in tijden van een links kabinet.
Mon 'en!
pi_20508947
Ik bedenk me net dat ik in 2006 al geen recht meer heb op mijn OV, ik ben dan bezig aan mijn 4e jaar HBO (tweede jaar van nieuwe studie). Als ik 'm dan nog wil houden kan dat alleen op lening-basis. Geloof ik..
Mon 'en!
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:56:50 #48
19840 Libris
Live from Singapore
pi_20509063
Ik ben in ieder geval erg blij dat ik van Nederland naar Singapore verhuist ben (ben ook in het onderwijs werkzaam). Singapore realiseert dat ze een knowledge hub zijn en grotendeels van de tertiare sector leven.. Als voorbeeld, over 1,5 jaar hebben we een nieuwe campus die zo'n 200 miljoen euro kost, er wordt ontzettend veel in onderwijs geinvesteerd (vorig jaar moest onze afdeling (IT) 2,5 miljoen euro in apparatuur investeren..). In Nederland werkte ik met een BNC netwerk... ter vergelijking...
pi_20509091
Waarom zit D66 nog in dit kabinet?????????????????
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:58:14 #50
19840 Libris
Live from Singapore
pi_20509094
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:52 schreef bloempjuh het volgende:
Ik bedenk me net dat ik in 2006 al geen recht meer heb op mijn OV, ik ben dan bezig aan mijn 4e jaar HBO (tweede jaar van nieuwe studie). Als ik 'm dan nog wil houden kan dat alleen op lening-basis. Geloof ik..
In de huidige situatie kan je dacht ik een nullening aangaan en daarbij is de OV inclusief.. totdat je niet meer bij een uni staat ingeschreven..
pi_20509107
Ik wilde hier net een topic over gaan openen. Het is toch belachelijk als je op onderwijs gaat bezuinigen, daar waar al langer wordt bezuinigd. Middelbare scholen zijn vaak een teringzooi, etcetc. Ik word echt misselijk van de Nederlandse politiek want ze komen echt met de meest baggere voorstellen, bah . Wanneer wordt er een keer echt naar het volk geluisterd ipv dat gezeik om stemmen en vanalles doorvoeren wat ons alleen maar zal tegenwerken in de toekomst....
| Foto's |
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:59:37 #52
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_20509132
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:58 schreef pberends het volgende:
Voor spek en bonen natuurlijk
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
  vrijdag 9 juli 2004 @ 12:59:49 #53
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20509137
quote:
Omdat het machtsgeile meelopers zijn? (Dat zullen ze heus niet altijd zijn, maar voorlopig maken ze nu die indruk op mij.)
Some say in ice
pi_20509163
Nieuwe bezuinigingsronde van 750 miljoen

Uitgegeven: 9 juli 2004 08:04
Laatst gewijzigd: 9 juli 2004 09:12

DEN HAAG - Minister Zalm (Financiën) heeft de benodigde 750 miljoen euro aan bezuinigingen voor volgend jaar bij elkaar. De hoogte en duur van de WW-uitkeringen blijven daarin buiten schot. Minister De Geus van Sociale Zaken heeft donderdag bevestigd dat hij een akkoord heeft met Zalm. Hij onderstreepte wel dat de voltallige ministerraad vrijdag nog akkoord moet gaan.

Zelf draagt De Geus voor 186 miljoen euro bij aan de bezuinigingen. Daarbij gaat het om beperking van de ontslagvergoeding voor werklozen (opbrengst 150 miljoen) en verhoging van de leeftijd waarop oudere werklozen in aanmerking komen voor een IOAW-uitkering van 50 naar 55 jaar. De IOAW is een bijstandsuitkering waarbij geen vermogenstoets plaatsvindt, zodat de oudere werkloze niet "zijn huis hoeft op te eten".

Volksgezondheid en Onderwijs

Ook de ministers Hoogervorst (Volksgezondheid) en Van der Hoeven (Onderwijs) dragen volgens ingewijden flink bij aan het bezuinigingspakket. Hoogervorst bespaart 100 miljoen op zijn budget, Van der Hoeven 150 miljoen. Dat bedrag wil ze onder meer vinden door het collegegeld te verhogen en door de ov-jaarkaart voor studenten om te zetten in een lening. Ook wordt vastgelegd dat instellingen voorstudenten vanaf 30 jaar een lagere bijdrage krijgen.

Zalm hoopt vrijdag het hele kabinet achter zijn plannen te krijgen. Als hoogte en duur van de WW-uitkeringen ongemoeid blijven, is voor de CDA-ministers in ieder geval een belangrijke hobbel weggenomen. Vooral minister De Geus (Sociale Zaken) verzette zich fel tegen verdere ingrepen in de hoogte en duur van WW-uitkeringen.

Om die reden verliepen de besprekingen met Zalm over de noodzakelijke bezuinigingen de afgelopen weken moeizaam en leek het kabinet aan te koersen op uitstel van het besluit tot augustus. De Geus toonde zich donderdag dan ook in zijn nopjes met de uitkomst van de besprekingen. "Als dit vrijdag in de ministerraad ook het resultaat is, ben ik zeer tevreden."

Onvrede bij D66

Daar denkt coalitiepartij D66 heel anders over. Daar heerst grote onvrede over de ingrepen in het onderwijs. De Democraten snappen niet dat de WW buiten schot blijft en een speerpunt als de kenniseconomie nu wordt getroffen. "De blijdschap van De Geus is erg voorbarig", meldde donderdagavond de D66-top.

Het kabinet spreekt in augustus over de 'koopkrachtplaatjes' voor volgend jaar. De Geus wil dat hetkabinet vrijdag duidelijk uitspreekt dat de zwakke groepen in de samenleving volgend jaar worden ontzien. "Iedereen zal volgend jaar waarschijnlijk moeten inleveren, maar dan moeten de sterkste schouders ook de zwaarste lasten dragen."

Vakbonden woedend

Zonder ingrepen zouden uitkeringsgerechtigden er volgend jaar 2 procent op achteruit gaan, terwijl werkenden maar 1 procent hoeven in te leveren. De vakbeweging reageerde woedend op het besluit om de ontslagvergoeding voor werklozen te beperken.

"Ook op dit punt legt het kabinet de vrije onderhandelingspositie van de vakbeweging aan banden", zei CNV-bestuurder R. van Splunder mede namens de FNV. "Een vergoeding meegeven heeft geen zin meer. De werkgevers worden op hun wenken bediend."

Bron
| Foto's |
  vrijdag 9 juli 2004 @ 13:00:43 #55
19840 Libris
Live from Singapore
pi_20509164
quote:
Inderdaad een mooie reden om dit kabinet op te blazen... Maar D66 zal wel niet durven. Laatste keer dat ik op ze gestemd heb...
pi_20509174
reporter: Bert Bakker is zeer ontevreden over de bezuinigingen.
Zalm: wie?
reporter: van D66, uw coalitiegenoot!
Zalm: huh?
  vrijdag 9 juli 2004 @ 13:04:08 #57
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20509245
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:58 schreef MeAndMyself het volgende:
Ik wilde hier net een topic over gaan openen. Het is toch belachelijk als je op onderwijs gaat bezuinigen, daar waar al langer wordt bezuinigd. Middelbare scholen zijn vaak een teringzooi, etcetc. Ik word echt misselijk van de Nederlandse politiek want ze komen echt met de meest baggere voorstellen, bah . Wanneer wordt er een keer echt naar het volk geluisterd ipv dat gezeik om stemmen en vanalles doorvoeren wat ons alleen maar zal tegenwerken in de toekomst....
Vertel mij wat.

Het niveau is abomiabel (spelling?) op de middelbare scholen. Leerlingen worden niet of bijna niet geprikkelt. Ik verveel me meestal te pletter daar. Ik hoop dat het volgend jaar beter is met de 2e fase en vakken die me interesseren, maar ik denk het niet.

En de trend op de middelbare scholen is '5.5 is genoeg, niet meer.' En dat is een trend. (Leerlingen-wise.)
Some say in ice
pi_20509403
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:04 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

[KNIP]

En de trend op de middelbare scholen is '5.5 is genoeg, niet meer.' En dat is een trend. (Leerlingen-wise.)
Jah idd . Ben net klaar met 5VWO: Alleen maar 6én, 1 zeven en een 4 en het maakt me echt helemaal nix uit. Krijg je wel op deze manier..
| Foto's |
  vrijdag 9 juli 2004 @ 13:10:25 #59
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_20509409
leuk hoor
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
  vrijdag 9 juli 2004 @ 13:12:02 #60
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20509450
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:10 schreef MeAndMyself het volgende:

[..]

Jah idd . Ben net klaar met 5VWO: Alleen maar 6én, 1 zeven en een 4 en het maakt me echt helemaal nix uit. Krijg je wel op deze manier..
Is die voor mij?
Some say in ice
pi_20509453
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:10 schreef Steve-O het volgende:
leuk hoor
daarom
| Foto's |
pi_20509472
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:10 schreef MeAndMyself het volgende:

[..]

Beetje zelfreflectie? Kan het misschien ook je éigen instelling zijn die fout zit?
Mon 'en!
pi_20509487
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:00 schreef Libris het volgende:

[..]

Inderdaad een mooie reden om dit kabinet op te blazen... Maar D66 zal wel niet durven.
Het zal niet de eerste keer zijn dat d66 er een einde aan maakt. Maarja, gezien de peilingen en de invloed die ze nu nog op de 'vernieuwingen' hebben zullen ze wel drie keer goed nadenken voordat ze principieel willen zijn.
pi_20509674
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:13 schreef sizzler het volgende:

[..]

Het zal niet de eerste keer zijn dat d66 er een einde aan maakt. Maarja, gezien de peilingen en de invloed die ze nu nog op de 'vernieuwingen' hebben zullen ze wel drie keer goed nadenken voordat ze principieel willen zijn.
D66 is doomed, ze staan al jaren slecht in de peilingen, en mensen gaan dik overlopen naar anderen partijen. Ik zie eigenlijk niet veel verschil tussen D66 en PvdA.
pi_20509730
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:12 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Beetje zelfreflectie? Kan het misschien ook je éigen instelling zijn die fout zit?
Ook ja...Maar als het toch niet uitmaakt hoe hoog je cijfers zijn waarom zou je dan je best doen als al je lesmateriaal 100 jaar oud is en de lesmethoden ronduit fucked up zijn.
| Foto's |
pi_20509812
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:59 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Voor spek en bonen natuurlijk
Volgens Boris D. zijn lievelingsgerecht
  vrijdag 9 juli 2004 @ 13:30:03 #67
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20509918
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:23 schreef MeAndMyself het volgende:

[..]

Ook ja...Maar als het toch niet uitmaakt hoe hoog je cijfers zijn waarom zou je dan je best doen als al je lesmateriaal 100 jaar oud is en de lesmethoden ronduit fucked up zijn.
Dan doe je zelf ook eens iets?
Some say in ice
pi_20510100
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:23 schreef MeAndMyself het volgende:

[..]

vrijdag 9 juli 2004 @ 13:52:21 #69
22754 Steve-O
Sarcasm-O
pi_20510473
geld dit ook voor MBO ?
I'm sick of all this pooping stuff i'm getting my buttcheeks pierced together .
pi_20512175
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 13:52 schreef Steve-O het volgende:
geld dit ook voor MBO ?
Vast wel. CDA/VVD/Demonen66: fuck het onderwijs.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 15:56:59 #71
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_20513279
nou ja..fuck het onderwijs wil ik niet zeggen alleen ze zagen wat aan de verkeerde stoelpoot....het kan naar mijn idee veel efficienter.
als ik naar het nivo van mijn school zie (hanze) dan is dat soms bedenkelijk, geen college's, les wat amper iets voorstelt...ja de leraar leest uit een boek voor...en ga zo maar door.
en als mensen dan gaan roepen van ja ga dan vakken vullen..
ik heb altijd een baantje gehad, kmoet soms krom staan voor een paar rotcenten en als dan ff het collegegeld en de ziekenfonds d'r af gaat dan houd ik ongeveer -60 euro per maand over....
het is soms echt van de zotte wat er hier gebeurt...het zal nooit goed wezen daar zo ben ik als nederlander dan ook wel weer :d
maar wat er hier nu in nederland gebeurt is ontzettend triest, de een na de ander word ontslagen en noem maar op
  vrijdag 9 juli 2004 @ 16:49:31 #72
39158 confined
breaking the waves
pi_20514012
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 12:31 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
Stem je al SP of ga je dat vanaf nu doen?
Dat doe ik al vanaf de eerste keer dat ik mocht stemmen (7 jaar geleden)
  vrijdag 9 juli 2004 @ 17:16:27 #73
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_20514554
Overigens, even een randopmerking, in Vlaanderen spreekt men dan weer op dit moment (en in de voorbije kiescampagne) erover om het basisonderwijs al volledig gratis te maken, de kosten in het middelbaaronderwijs voor de ouders fel te doen dalen , en de volgende regeerperiode minstens een miljard meer in onderwijs te investeren ... (en dat terwijl onze basis en secundaire scholen nu al de beste kwaliteit in europa leveren)
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_20515611
Overigens hoeft er helemaal niet bezuinigd te worden, want nu komt het tekort op 2.70% en zonder deze bezuinigingen op 2.85%.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 18:09:47 #75
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_20515622
Uiteindelijk is de bezuiniging op de OV-jaarkaart afgeschaft, alleen de verhoging van het collegegeld met 100 euro gaat door, dat valt al met al dus nog te overzien.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_20515650
D66 is overstag gegaan volgens het journaal denet.

pi_20515694
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 23:00 schreef pooier het volgende:

[..]

waar heb je het over.
Niet bij alle studenten wordt alles betaald door pappie je hebt echt genoeg studenten die keihard moeten werken om hun lesgeld te kunnen betalen, echt een heel bijzonder slag mensen is dat eigenlijk.

Als ik moet kiezen om me geld te dumpen in die bodemloze-3de-wereld-put(galgje ) of ik moet het geven aan de student die keihard moet werken voor ze schoolgeld en geld voor ze boeken, dan zou ik natuurlijk niet me geld dumpen in de 3de wereld, maar het geven aan een nederlandse student.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  vrijdag 9 juli 2004 @ 18:16:43 #78
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_20515779
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 18:09 schreef Kopstoot het volgende:
Uiteindelijk is de bezuiniging op de OV-jaarkaart afgeschaft, alleen de verhoging van het collegegeld met 100 euro gaat door, dat valt al met al dus nog te overzien.
Bron?

Zou wel tof zijn.
pi_20515858
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 18:16 schreef sleepflower het volgende:

[..]

Bron?

Zou wel tof zijn.
Wat een sneuheid, van iets negatiefs iets positiefs proberen te maken.

Kabinet week 1: loonmatiging, belastingen omhoog, ziektekosten omhoog, afschaffing ov-jaarkaart.
Kabinet week 2: gaat allemaal niet door.

Het volk: Het kabinet

Populisten
pi_20515873
Hoe hoog is het college geld nu eigelijk?

Ik begon in 1997 met 1300 gulden oid dacht ik.. nu 1300 euro?
pi_20515901
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 18:21 schreef BarBaar het volgende:

1500 euro
  vrijdag 9 juli 2004 @ 18:31:30 #82
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_20516032
1436 euro's!
  vrijdag 9 juli 2004 @ 18:33:43 #83
58816 sleepflower
Missing pieces of sleep.
pi_20516061
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 18:20 schreef pberends het volgende:

[..]

Wat een sneuheid, van iets negatiefs iets positiefs proberen te maken.

Kabinet week 1: loonmatiging, belastingen omhoog, ziektekosten omhoog, afschaffing ov-jaarkaart.
Kabinet week 2: gaat allemaal niet door.

Het volk: Het kabinet

Populisten
Natuurlijk is het allemaal niet , maar elke beetjes helpen...
  vrijdag 9 juli 2004 @ 19:19:40 #84
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20516803
Toch wel mooi dat D'66 eens niet voor draaikont hebben gespeeld.

Al is dit nog niet leuk.
Some say in ice
pi_20516810
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 19:19 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
Toch wel mooi dat D'66 eens niet voor draaikont hebben gespeeld.

Al is dit nog niet leuk.
Half-draaikont wel, collegegeldverhoging gaat wel door.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 19:28:02 #86
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_20516963
toch goed dat er niet aan de ww wordt gesleuteld. daarvoor is door de persoon zelf afgedragen, een werkend persoon wel te verstaan.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  vrijdag 9 juli 2004 @ 20:16:53 #87
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20517993
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 19:20 schreef pberends het volgende:

[..]

Half-draaikont wel, collegegeldverhoging gaat wel door.
Kwart draaikont voor de mierenneukers, gaat door via halvering.
Some say in ice
pi_20518860
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 20:16 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Kwart draaikont voor de mierenneukers, gaat door via halvering.
Een/derde draaikont voor de echte mierenneukers.
  vrijdag 9 juli 2004 @ 21:05:43 #89
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20518909
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 21:02 schreef pberends het volgende:

[..]

Een/derde draaikont voor de echte mierenneukers.
Hoe kom je daarbij?

Ik kom bij 25 % dmv:

100 % is lening+200 euro extra collegegeld.

Lening vervalt, helft is weg.

Helft van 200 euro eraf, helft van helft=kwart.
Some say in ice
  vrijdag 9 juli 2004 @ 21:44:39 #90
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_20519720
is die studieschuld nou wel of nie belastning aftrekbaar?
pi_20519943
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 21:05 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij?

Ik kom bij 25 % dmv:

100 % is lening+200 euro extra collegegeld.

Lening vervalt, helft is weg.

Helft van 200 euro eraf, helft van helft=kwart.
Ik dacht: lening + 1x 100 + 1x 100.

Vandaar.
pi_20527384
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 15:06 schreef pberends het volgende:

[..]

Vast wel. CDA/VVD/Demonen66: fuck het onderwijs.
Dit soort partijen weet met kortzichtige retoriek toch weer het volk wijs te maken dat de economie er baat bij heeft door haar fundamenten af te breken.

Nederland is een land waar je over 20 jaar maar beter niet kunt wonen als je slim bent. Je intellectuele talenten zullen geenszins tot ontplooiing komen, kortweg: je bent dan gewoon de lul. We gaan weer terug naar de situatie die hier honderden jaren was: we worden een land van boeren en handelaren, een land waarin deze boeren en handelaren er alles aan hebben gedaan om de intellectuele rijkdom af te breken. Enkele decennia lang is in dit land een goed wetenschappelijk klimaat opgebouwd. Maar toch heerst er nu reeds weer 20 jaar een mentaliteit van "wetenschap, die onzin moeten we hier niet, weg ermee".

Ik vind dit erg zorgwekkend, mensen. Het enige positieve is dat de migratiemogelijkheden binnen het verenigde Europa hopelijk wat beter zullen worden.
pi_20534543
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 11:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Dit soort partijen weet met kortzichtige retoriek toch weer het volk wijs te maken dat de economie er baat bij heeft door haar fundamenten af te breken.

Nederland is een land waar je over 20 jaar maar beter niet kunt wonen als je slim bent. Je intellectuele talenten zullen geenszins tot ontplooiing komen, kortweg: je bent dan gewoon de lul. We gaan weer terug naar de situatie die hier honderden jaren was: we worden een land van boeren en handelaren, een land waarin deze boeren en handelaren er alles aan hebben gedaan om de intellectuele rijkdom af te breken. Enkele decennia lang is in dit land een goed wetenschappelijk klimaat opgebouwd. Maar toch heerst er nu reeds weer 20 jaar een mentaliteit van "wetenschap, die onzin moeten we hier niet, weg ermee".

Ik vind dit erg zorgwekkend, mensen. Het enige positieve is dat de migratiemogelijkheden binnen het verenigde Europa hopelijk wat beter zullen worden.
Slim zijn wordt onderhand een straf... Behalve voor de rijke mensen, want die kunnen lekker doorstuderen, al zijn ze er te dom voor.
Some say in ice
pi_20535158
Jezus, zijn ze helemaal krank geworden in Den Haag:
quote:
Provincies niet blij met Van Gennip

DEN HAAG - Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken heeft zich de woede op de hals gehaald van de drie noordelijke provincies. Zij wil de financiële steun aan deze provincies na 2006 afschaffen. Het gaat om 60 miljoen euro per jaar uit het zogeheten Langman-akkoord.

Van Gennip wil het geld niet langer inzetten voor het wegwerken van achterstanden, maar voor het stimuleren van topregio's. Dat staat in de nota Pieken in de Delta, die zij maandag naar de Tweede Kamer stuurt. Het kabinet geeft tot en met 2006 het Noorden jaarlijks 60 miljoen euro steun.

Commissaris van de Koningin in Friesland E. Nijpels was zaterdag bitter teleurgesteld en boos over het beleid. "Het kabinet schendt afspraken die er liggen. Het Langman-akkoord loopt tot 2010." Volgens hem moet er nog overleg plaatsvinden over steun na 2006. Hij vindt het "een zeer arrogante opstelling van het kabinet dat steeds meer een Randstad-kabinet lijkt te worden".

Zijn Groningse collega H. Alders beticht Van Gennip van "bestuurlijke samenwerkingsbreuk." "Deze beleidsbreuk begrijpen we niet", aldus een onthutste Alders zaterdag. "We hebben afspraken gemaakt tot 2010. Het is heel erg nodig het fasenverschil tussen het Noorden en de rest van Nederland weg te werken, en daarvoor moeten heel veel dingen gebeuren. We zouden nu juist nu aan afspraken moeten werken over de bedragen na 2006."

Van Gennip lijkt over de nota nog een stevige slag te moeten voeren met de Tweede Kamer. Een meerderheid zei eerder al sterk te hechten aan voortzetting van de financiële steun aan de drie noordelijke provincies. De PvdA noemde het zaterdag dan ook onbegrijpelijk dat het kabinet afspraken met het Noorden breekt. De oppositiepartij vindt grote welvaarts- en welzijnsverschillen tussen regio's maatschappelijk onaanvaardbaar.

Van Gennip zegt zich te houden aan de afspraakt om tot en met 2006 jaarlijks 60 miljoen euro over te maken. "Daarna zal ik middelen inzetten op basis van kansen, ook in het Noorden", aldus de staatssecretaris in de Volkskrant. Volgens haar zijn inkomensverschillen tussen de noordelijke provincies en de Randstad klein. Het wegwerken daarvan kost te veel geld. " Dat is niet meer te rechtvaardigen", zei zij.

Van Gennip vindt dat elke regio moet kijken waar zij goed in is. Friesland zou zich meer op het toerisme moeten richten. De noordelijke provincies moeten proberen "een schakel te worden richting Noordoost-Europa".

In het kader van het zogeheten Langman-akkoord is 60 miljoen euro per jaar beschikbaar voor de drie provincies in het noorden tot en met 2006, maar afspraken over het aanpakken van de achterstand bestrijken een periode tot 2010.

Hoewel 60 miljoen euro voor de noordelijke provincies wegvalt, kunnen zij nog flinke financiële injecties tegemoet zien. Zo heeft het kabinet 2,7 miljard euro gereserveerd voor een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden. Verder wil Den Haag via het Waddenfonds de komende twintig jaar 500 miljoen euro investeren in natuur- en economische ontwikkeling. Dat fonds wordt gevuld met opbrengsten uit de verkoop van waddengas.
Wel 2,7 miljard euro over voor een onrendabele lijn!!!
pi_20535191
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 18:43 schreef pberends het volgende:
Jezus, zijn ze helemaal krank geworden in Den Haag:
[..]

Wel 2,7 miljard euro over voor een onrendabele lijn!!!
Ja, ze zijn gek, maar dat is geen 'eye-opener' meer voor mij.
Some say in ice
pi_20535216
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 18:44 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Ja, ze zijn gek, maar dat is geen 'eye-opener' meer voor mij.
Subsidies Noorden worden gestopt, wel 'nieuwe Betuwelijn'

pi_20592997
quote:
Op vrijdag 9 juli 2004 18:21 schreef BarBaar het volgende:

en dan stond er vandaag in de krant dat Balkende zei
quote:
Het wordt ook hoog tijd dat het colege geld verhoogt wordt want dat is de laatste 10 jaar niet gebeurd
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  dinsdag 13 juli 2004 @ 12:05:22 #98
19840 Libris
Live from Singapore
pi_20593211
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 11:56 schreef -Beestje- het volgende:

[..]

[..]

Dat meen je niet
pi_20593251
In de krant stond vandaag het volgende het is van ongeveer 2000 gulden (900 euro) in '93 gestegen tot 1450 euro dit jaar, en dan volgend jaar er nog 100 euro bij.

En daar is de studiefinanciering ook op aangepast .

Het was inflatie meegerekend een reeële verhoging van 30% geloof ik.
  dinsdag 13 juli 2004 @ 12:18:56 #100
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_20593514
Dan komt het neer op 1550 euro per jaar die mensen moeten betalen om te studeren en waarvoor het rijk nota bene mensen een lening wil aanbieden. De reacties hierboven lijken me echt schromelijk overdreven.
pi_20593587
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 12:18 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Dan komt het neer op 1550 euro per jaar die mensen moeten betalen om te studeren en waarvoor het rijk nota bene mensen een lening wil aanbieden. De reacties hierboven lijken me echt schromelijk overdreven.
Het moet ook wel kunnen maar balkje stond weer gewoon leugens te verkondigen. Men gebruikt het hoger onderwijs als favoriet om ergens een paar centen vandaan te plukken. Terwijl elke euro die er in wordt gestoken een investering is in de toekomst.
  dinsdag 13 juli 2004 @ 12:31:03 #102
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20593732
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 11:56 schreef -Beestje- het volgende:

[..]

[..]

:')
Ik raad hem eens aan om hier te kijken:

http://www.uvt.nl/diensten/dea/sa/tarief_oud.html

En voor de mierenneukers, ook van 2000/2001 naar 2001/2002 is het verhoogd, met een eurotje of 22.

En om even de berekening van Balkenende helemaal te ontkrachten, van 2400 gulden in 96/97 naar 1476 euro in 2004/2005 is een stijging van meer dan 35 %. En je gaat me niet vertellen dat de inflatie dat ook was. :')
Some say in ice
  dinsdag 13 juli 2004 @ 12:31:08 #103
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_20593736
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 12:22 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het moet ook wel kunnen maar balkje stond weer gewoon leugens te verkondigen. Men gebruikt het hoger onderwijs als favoriet om ergens een paar centen vandaan te plukken. Terwijl elke euro die er in wordt gestoken een investering is in de toekomst.
Tsjah, als ik zie hoeveel sommige mensen erbij blijven zuipen op andermans kosten denk ik dat het voor de meesten echt geen probleem moet zijn. Desondanks had ik het liever ergens anders weggehaald zien worden:
- ontwikkelingshulp,
- als het zou kunnen landbouwsubsidie (maar helaas, dat loopt via de EU),
- publieke omroepen
- een lijntje naar het noorden (voor zover daar al betaald voor wordt)
- vul zelf maar wat aan.
pi_20593839
waarom wil iedereen toch op ontwikkelingshulp bezuinigen .

We zijn een van de rijkste landen in de wereld, dan mogen we toch wel wat geld besteden aan de landen ten koste waarvan we die rijkdom vergaard hebben?
  dinsdag 13 juli 2004 @ 12:42:06 #105
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_20593969
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 12:35 schreef du_ke het volgende:
waarom wil iedereen toch op ontwikkelingshulp bezuinigen .

We zijn een van de rijkste landen in de wereld, dan mogen we toch wel wat geld besteden aan de landen ten koste waarvan we die rijkdom vergaard hebben?
Omdat we ze tegelijkertijd op kosten van de belastingbetaler en consument arm houden dmv allerlei subsidies. Je betaalt dus in feite een marginaal bedrag voor een klein effect waar de overheid zelf verantwoordelijk voor is. Daarnaast vraag ik me zeer af wat de effectiviteit werkelijk is, want een aantal hongerige monden voeden is natuurlijk wel nobel, maar lost niets op de langere termijn op.
pi_20594051
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 12:42 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Omdat we ze tegelijkertijd op kosten van de belastingbetaler en consument arm houden dmv allerlei subsidies. Je betaalt dus in feite een marginaal bedrag voor een klein effect waar de overheid zelf verantwoordelijk voor is. Daarnaast vraag ik me zeer af wat de effectiviteit werkelijk is, want een aantal hongerige monden voeden is natuurlijk wel nobel, maar lost niets op de langere termijn op.
Het verergert de problemen juist op langere termijn

Nu jij weer du_ke.
  dinsdag 13 juli 2004 @ 12:53:31 #107
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_20594240
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 12:45 schreef pberends het volgende:

[..]

Het verergert de problemen juist op langere termijn

Nu jij weer du_ke.
Je kan het natuurlijk ook steken in onderwijs en infrastsructuur, maar feit blijft dat het tegelijkertijd door ander beleid tegengewerkt wordt. Daarnaast kan je argumenteren dat het liefdadigheid is en dat dat eigenlijk geen taak van de overheid zou horen te zijn.
pi_20594522
quote:
Ik heb in principe geen probleem met een lening als je afgestudeerd bent heb je kans op een goed betaalde baan en zal het aflosen niet veel problemen opleveren.
Als het geleende geld maar weer in het onderwijs terecht komt in plaats van als aleen maar een bezuinigings maatregel en er verder niks in het onderwijs gestoken wordt.

Als het geld wat vrij komt gebruikt wordt voor verbetering van het onderwijs heb ik daar geen problemen mee.
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
pi_20595277
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 12:31 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Ik raad hem eens aan om hier te kijken:

http://www.uvt.nl/diensten/dea/sa/tarief_oud.html

En voor de mierenneukers, ook van 2000/2001 naar 2001/2002 is het verhoogd, met een eurotje of 22.

En om even de berekening van Balkenende helemaal te ontkrachten, van 2400 gulden in 96/97 naar 1476 euro in 2004/2005 is een stijging van meer dan 35 %. En je gaat me niet vertellen dat de inflatie dat ook was. :')
http://europa.eu.int/comm(...)00_copy_867106081849

21% inflatie van toen tot nu.

1089 euro - 1476 euro

387 euro. - 35 %

Een stijging van 11-12% reeel. Wat gelijk staat aan een stijging van 125 euro over 8 jaar (16 euro per jaar). De verhoging van de kosten is zoals gezegd om een meer prestatiegericht klimaat te creeren. Ik vind deze stijging meer dan binnen proporties.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  dinsdag 13 juli 2004 @ 13:45:17 #110
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20595418
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 13:39 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

1089 euro - 1476 euro

387 euro. - 35 %

Een stijging van 11-12% reeel. Wat gelijk staat aan een stijging van 125 euro over 8 jaar (16 euro per jaar). De verhoging van de kosten is zoals gezegd om een meer prestatiegericht klimaat te creeren. Ik vind deze stijging meer dan binnen proporties.
Het gaat mij niet om al dan niet proportioneel, maar om die uitspraak van Balkenende. (Of liever gezegd, het ongelijk van die uitspraak proberen aan te tonen)
Some say in ice
pi_20595547
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 13:45 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Het gaat mij niet om al dan niet proportioneel, maar om die uitspraak van Balkenende. (Of liever gezegd, het ongelijk van die uitspraak proberen aan te tonen)
Je hebt gelijk dat het college geld is gestegen. Maar vindt jij het buiten proportie? 16 euro per jaar stijging?
pi_20595551
quote:
dit is per jaar he! plus nog het geld voor boeken!

maar ik zal iig niet klagen.... krijg 74 + 180 euro stufi per maand volgend jaar. daarmee moet het toch makkelijk uit kunnen met een beetje bijwerken. dan hoef ik dus alleen nog maar te werken om van te leven, niet voor school... en ik woon thuis dus m'n ouders doen als bijdrage al het dagelijks maal en de stroom/water/gas rekening.
  dinsdag 13 juli 2004 @ 13:53:37 #113
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_20595639
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 13:50 schreef erikkll het volgende:

[..]

dit is per jaar he! plus nog het geld voor boeken!

maar ik zal iig niet klagen.... krijg 74 + 180 euro stufi per maand volgend jaar. daarmee moet het toch makkelijk uit kunnen met een beetje bijwerken. dan hoef ik dus alleen nog maar te werken om van te leven, niet voor school... en ik woon thuis dus m'n ouders doen als bijdrage al het dagelijks maal en de stroom/water/gas rekening.
Ah wat zielig dat je zoveel moet doen. Je moet wel 100 uur per jaar werken om te mogen studeren.
  dinsdag 13 juli 2004 @ 13:56:57 #114
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20595737
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 13:50 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Je hebt gelijk dat het college geld is gestegen. Maar vindt jij het buiten proportie? 16 euro per jaar stijging?
16 euro gemiddeld. En wat weten wij over gemiddeldes, juist, dat het kan vriezen (boven gemiddelde) en het kan dooien (onder gemiddelde)

Ik denk dat het op zich redelijk binnen de proportie is. Edoch ben ik wel benieuwd naar de boekenprijzen etc. (Huisvesting ook nog. )
Some say in ice
pi_20596129
quote:

[..]

1089 euro - 1476 euro

387 euro. - 35 %

En dan mag jij mij eens uitleggen hoe hogere kosten de prestatiebevorderen. Word je slimmer door meer geld te betalen?
pi_20596231
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 14:10 schreef thabit het volgende:

[..]

En dan mag jij mij eens uitleggen hoe hogere kosten de prestatiebevorderen. Word je slimmer door meer geld te betalen?
Je wordt meer direct verantwoordelijk voor je studie. Met als gevolg dat je afwegingen anders gaat maken. Inzet wordt hoger omdat anders de kans bestaat dat je nog een jaar moet overdoen met de bijbehorende kosten. Ook prestatie bij individuele vakken gaat omhoog omdat er toch relatief veel geld tegenover staat.

Het gevolg is dat een meer prestatie gericht klimaat ontstaat en mensen die geen inzet tonen eerder zullen afvallen.
pi_20596333
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 13:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Ah wat zielig dat je zoveel moet doen. Je moet wel 100 uur per jaar werken om te mogen studeren.
ik zeg toch ik zal niet klagen? overigens werk ik naast mijn studie 18 uur per week en in de vakantie 42.
pi_20596456
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 14:14 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Je wordt meer direct verantwoordelijk voor je studie. Met als gevolg dat je afwegingen anders gaat maken. Inzet wordt hoger omdat anders de kans bestaat dat je nog een jaar moet overdoen met de bijbehorende kosten. Ook prestatie bij individuele vakken gaat omhoog omdat er toch relatief veel geld tegenover staat.

Het gevolg is dat een meer prestatie gericht klimaat ontstaat en mensen die geen inzet tonen eerder zullen afvallen.
maar met de bezuinigingen die al enige tijd bezig zijn ga je steeds meer betalen voor een slechter wordend produkt.
waardoor ook nederlands marktpositie waar het huidige kabinet nog wellis op wil hamerren steeds slechter zal worden
pi_20596656
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 14:22 schreef -Beestje- het volgende:

[..]

maar met de bezuinigingen die al enige tijd bezig zijn ga je steeds meer betalen voor een slechter wordend produkt.
waardoor ook nederlands marktpositie waar het huidige kabinet nog wellis op wil hamerren steeds slechter zal worden
Er wordt bezuinigd? Volgens mij krijgt onderwijs extra investeringen deze kabinetsperiode. Overigens zijn extra investeringen niet heilig. Er is gebleken dat extra investeringen niet nuttig zijn zolang er niet een goed mechanisme is om dit geld ook echt op de plaats te krijgen. Dit laatste bleek laatst heel erg duidelijk, er is de laatste jaren 10 miljard extra geinvesteerd, dit is echter blijven hangen in de top, dag geld :')

Wat er gebeurt is een verschuiving van de kosten. De student moet meer inspringen voor de gemaakte kosten. De totale studiekosten per jaar liggen op ongeveer 10k. De student betaalt hier maar een klein deel van. Toch is er genoeg ruimte om de student hier een groter deel van te laten betalen. Zo heeft de student de mogelijkheid tot werken van een beperkt aantal uur, een bijdrage te krijgen van de ouders, en een lening aan te gaan (die na de studie makkelijk af te lossen is). Wanneer een student hier gebruik van maakt ligt er van verschillende kanten druk om je in te zetten voor de studie. Veel meer dan als de overheid alles betaalt, dan heb je geen besef van de kosten.
pi_20597035
quote:

[..]

Dit bevordert enkel het sneller afmaken van een studie, niet het halen van hogere cijfers. Een slechte manier dus om mensen te prikkelen. Je moet mensen stimuleren om tienen te halen. Niet om zessen te halen, want dat spoort alleen maar aan tot middelmaat en werkt dus eerder prestatiebelemmerend dan prestatiebevorderend en dat is wat we nu ook heel duidelijk zien.
pi_20597192
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 14:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Dit bevordert enkel het sneller afmaken van een studie, niet het halen van hogere cijfers. Een slechte manier dus om mensen te prikkelen. Je moet mensen stimuleren om tienen te halen. Niet om zessen te halen, want dat spoort alleen maar aan tot middelmaat en werkt dus eerder prestatiebelemmerend dan prestatiebevorderend en dat is wat we nu ook heel duidelijk zien.
Nee, het stimuleert studenten om niet een extra jaar voor de studie te nemen waar niet nodig. Het stimuleert studenten om zich extra in te zetten voor vakken omdat ze toch wel erg veel geld moeten betalen (en dat merken ze door de lening/werken/ouders/etc). Het stimuleert studenten om niet zomaar een studie te gaan doen als ze er niet gemotiveerd voor zijn. etc, etc.

Het gevolg zal een klimaat zijn waar prestatie een belangrijkere plaats inneemt, itt nu!
pi_20597260
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 14:50 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Nee, het stimuleert studenten om niet een extra jaar voor de studie te nemen waar niet nodig. Het stimuleert studenten om zich extra in te zetten voor vakken omdat ze toch wel erg veel geld moeten betalen (en dat merken ze door de lening/werken/ouders/etc). Het stimuleert studenten om niet zomaar een studie te gaan doen als ze er niet gemotiveerd voor zijn. etc, etc.

Het gevolg zal een klimaat zijn waar prestatie een belangrijkere plaats inneemt, itt nu!
Dat zie je toch verkeerd. Het halen van een 6 is namelijk geen prestatie.
pi_20597407
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 14:53 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat zie je toch verkeerd. Het halen van een 6 is namelijk geen prestatie.
Dat ben ik met je eens. Hogere kosten van de studie bewegen studenten echter om zich meer in te zetten voor een vak. Het vak heeft immers hogere kosten dan voorheen. Waarom zou je veel betalen en je er dan niet voor inzetten. Als de kosten heel laag zijn (lees: de staat betaalt) dan is er geen stimulans om je in te zetten voor het vak. Er is immers de mogelijkheid om het vak nog eens te volgen het volgende jaar op kosten van de staat.

Deze verandering zorgt voor meer focus op presteren.
pi_20597548
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 14:59 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens. Hogere kosten van de studie bewegen studenten er echt voor om zich meer in te zetten voor een vak. Het vak heeft immers hogere kosten dan voorheen. Waarom zou je veel betalen en je er dan niet voor inzetten. Als de kosten heel laag zijn (lees: de staat betaalt) dan is er geen stimulans om je in te zetten voor het vak. Er is immers de mogelijkheid om het vak nog eens te volgen het volgende jaar op kosten van de staat.

Deze verandering zorgt voor meer focus op presteren.
Ik zie toch echt niet waarom hogere kosten het halen van een 10 meer stimuleren dan het halen van een 6. Daar zul je toch echt een extra beloning voor moeten geven. Bijvoorbeeld dat de staat het collegegeld deels terugbetaalt bij extra goede prestaties, waarbij we met extra goede prestaties dus hoge cijfers bedoelen en niet het behaalde aantal studiepunten. Zoals het nu gaat, moet je namelijk betalen om te mogen presteren, in plaats van dat je ervoor betaald wordt.
pi_20597662
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 15:04 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik zie toch echt niet waarom hogere kosten het halen van een 10 meer stimuleren dan het halen van een 6. Daar zul je toch echt een extra beloning voor moeten geven. Bijvoorbeeld dat de staat het collegegeld deels terugbetaalt bij extra goede prestaties, waarbij we met extra goede prestaties dus hoge cijfers bedoelen en niet het behaalde aantal studiepunten. Zoals het nu gaat, moet je namelijk betalen om te mogen presteren, in plaats van dat je ervoor betaald wordt.
Het kan ook de andere kant op. Het niet presteren zorgt voor het meebrengen van extra kosten. Je moet immers het vak in een ander jaar inhalen. Dit zorgt er voor dat studenten meer inzet zullen tonen om vakken te halen en ook om hogere cijfers te scoren.

Daarnaast zorgt een verhoging van de kosten voor een betere begin selectie. Mensen die niet gemotiveerd zijn of twijfelen zullen niet aan de studie beginnen. Met als gevolg dat het niveau van het onderwijs omhoog gaat en dat er beter gepresteerd wordt.
pi_20597848
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 15:09 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Het kan ook de andere kant op. Het niet presteren zorgt voor het meebrengen van extra kosten. Je moet immers het vak in een ander jaar inhalen. Dit zorgt er voor dat studenten meer inzet zullen tonen om vakken te halen en ook om hogere cijfers te scoren.
Het helemaal niets doen zorgt voor extra kosten. Maar er zit in jouw systeem totaal geen verschil tussen matig presteren, in de zin van alles met de hakken over de sloot halen, en op cum laude niveau presteren.

Daarom lijkt het mij beter dat de studenten die niet op cum laude niveau zitten best flink mogen dokken, maar dat de studenten die wel op cum laude niveau presteren gratis mogen studeren. Dit is een veel betere manier om wetenschappelijk talent te bevorderen dan wat jij voorstelt.
pi_20598148
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 15:16 schreef thabit het volgende:

[..]

Het helemaal niets doen zorgt voor extra kosten. Maar er zit in jouw systeem totaal geen verschil tussen matig presteren, in de zin van alles met de hakken over de sloot halen, en op cum laude niveau presteren.

Daarom lijkt het mij beter dat de studenten die niet op cum laude niveau zitten best flink mogen dokken, maar dat de studenten die wel op cum laude niveau presteren gratis mogen studeren. Dit is een veel betere manier om wetenschappelijk talent te bevorderen dan wat jij voorstelt.
Dat zit er wel in. De studenten weten voor ze gaan studeren dat de kosten hoog zijn. Er zal dus een betere beginselectie plaatsvinden. Hierdoor zal het niveau al omhoog gaan. Daarnaast is er wel een stimulans om hoger dan een 6 te halen. Hogere kosten zorgen er immers voor dat je er zoveel mogelijk uit wil halen. Bij geen kosten is er deze stimulans niet.

Ook vind ik jouw plan geen goed idee omdat niet iedereen in staat is om Cum laude te halen. Daarmee zorgt je dus niet voor een algemeen hoger niveau, maar een splitsing tussen hoog en laag op de uni. Wat totaal geen algemeen positief effect uiteindelijk zal hebben.
pi_20598470
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 15:27 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Dat zit er wel in. De studenten weten voor ze gaan studeren dat de kosten hoog zijn. Er zal dus een betere beginselectie plaatsvinden. Hierdoor zal het niveau al omhoog gaan. Daarnaast is er wel een stimulans om hoger dan een 6 te halen. Hogere kosten zorgen er immers voor dat je er zoveel mogelijk uit wil halen. Bij geen kosten is er deze stimulans niet.

Ook vind ik jouw plan geen goed idee omdat niet iedereen in staat is om Cum laude te halen. Daarmee zorgt je dus niet voor een algemeen hoger niveau, maar een splitsing tussen hoog en laag op de uni. Wat totaal geen algemeen positief effect uiteindelijk zal hebben.
Je kunt je bij personen die geen cum laude kunnen halen afvragen of ze wel moeten studeren. Ze zullen immers nooit iets kunnen toevoegen aan de wetenschap en ook maatschappelijk niet kunnen concurreren met hun lage-lonen collega's uit het Oosten. Buiten dat zijn ze zo onbekwaam dat het gevaarlijk kan zijn om ze verantwoordelijke beroepen te laten uitoefenen. Hoe vaak komen "medische missers" wel niet voor, om maar een voorbeeld te noemen?

Buiten dit spoort mijn systeem mensen veel meer aan om op cum laude niveau te gaan presteren. Wil je immers gratis studeren? Zorg dan maar dat je prestaties daartoe toereikend genoeg zijn.
pi_20598574
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 15:38 schreef thabit het volgende:

[..]

Je kunt je bij personen die geen cum laude kunnen halen afvragen of ze wel moeten studeren. Ze zullen immers nooit iets kunnen toevoegen aan de wetenschap en ook maatschappelijk niet kunnen concurreren met hun lage-lonen collega's uit het Oosten. Buiten dat zijn ze zo onbekwaam dat het gevaarlijk kan zijn om ze verantwoordelijke beroepen te laten uitoefenen. Hoe vaak komen "medische missers" wel niet voor, om maar een voorbeeld te noemen?

Buiten dit spoort mijn systeem mensen veel meer aan om op cum laude niveau te gaan presteren. Wil je immers gratis studeren? Zorg dan maar dat je prestaties daartoe toereikend genoeg zijn.
Sorry thabit, hier klopt echt niks van. Het cum laude niveau bestaat om onderscheid te maken tussen het standaard niveau en de echt heel goede student. Cum laude is dus zeker niet de standaard. Mensen die geen cum laude halen, maar wel hun studie, kunnen dus prima functioneren in de maatschappij en horen daarbij nog steed bij de beteren.

Cub laude is toch een 8 overall? of hoe zit dat precies?
pi_20598762
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 15:41 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Sorry thabit, hier klopt echt niks van. Het cum laude niveau bestaat om onderscheid te maken tussen het standaard niveau en de echt heel goede student. Cum laude is dus zeker niet de standaard. Mensen die geen cum laude halen, maar wel hun studie, kunnen dus prima functioneren in de maatschappij en horen daarbij nog steed bij de beteren.

Cub laude is toch een 8 overall? of hoe zit dat precies?
Het verschilt per studie. Maar meestal is het iets als gemiddeld een 8 voor alle vakken en een 8.5 voor je afstudeerwerk (of hoger natuurlijk). Lijkt me geen hele strenge eis, om heel eerlijk te zijn, maar behoorlijk goed haalbaar, tenzij je natuurlijk niet zo prestatiegericht bent.
pi_20599386
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 15:49 schreef thabit het volgende:

[..]

Het verschilt per studie. Maar meestal is het iets als gemiddeld een 8 voor alle vakken en een 8.5 voor je afstudeerwerk (of hoger natuurlijk). Lijkt me geen hele strenge eis, om heel eerlijk te zijn, maar behoorlijk goed haalbaar, tenzij je natuurlijk niet zo prestatiegericht bent.
of niet slim genoeg
pi_20599721
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 16:10 schreef -Beestje- het volgende:

[..]

of niet slim genoeg
Precies, daar ligt de clue. Als cum laude voor iedereen bereikbaar zou zijn geweest, zou het de standaard zijn. Cum laude is een niveau dat niet iedereen kan halen, daarom is het cum laude. Om onderscheid te maken. Het heeft vaak niks met extra inzet te maken.

Het verhogen van de kosten draagt dus bij aan het verhogen van het algemeen niveau van het universitair onderwijs, waar jouw manier alleen maar voor tweedeling zorgt en het climaat van weinig inzet in stand houdt voor de meeste studenten (veel zullen gewoon voor de 6 blijven gaan; ze kunnen cum laude immers niet halen en de opleidig is zo goed als gratis).
pi_20599978
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 16:22 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Precies, daar ligt de clue. Als cum laude voor iedereen bereikbaar zou zijn geweest, zou het de standaard zijn. Cum laude is een niveau dat niet iedereen kan halen, daarom is het cum laude. Om onderscheid te maken. Het heeft vaak niks met extra inzet te maken.

Het verhogen van de kosten draagt dus bij aan het verhogen van het algemeen niveau van het universitair onderwijs, waar jouw manier alleen maar voor tweedeling zorgt en het climaat van weinig inzet in stand houdt voor de meeste studenten (veel zullen gewoon voor de 6 blijven gaan; ze kunnen cum laude immers niet halen en de opleidig is zo goed als gratis).
Hoho, in mijn systeem is het zo dat de kosten voor de studie negatief gecorreleerd zijn aan de behaalde cijfers.
  dinsdag 13 juli 2004 @ 17:01:03 #134
96705 mirrie1986
all you need is love
pi_20600655
ja, maar je moet voor die lening ook weer zoveel rente betalen!
pi_20601512
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 17:01 schreef mirrie1986 het volgende:
Als je later een goede baan hebt door je studie verdien je genoeg om deze lening makkelijk af te betalen. Je moet de kosten van de lening zien in de contekst van een goed betaalde baan.
  dinsdag 13 juli 2004 @ 17:37:03 #136
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_20601564
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 17:34 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Als je later een goede baan hebt door je studie verdien je genoeg om deze lening makkelijk af te betalen. Je moet de kosten van de lening zien in de contekst van een goed betaalde baan.
ja..maar wtf heb je d'r nu aan je betaald dik rente d'r over dus das over een paar jaar twee keer zoveel. niet belasting aftrekbaar dus das 1 grote beerput
  dinsdag 13 juli 2004 @ 17:42:04 #137
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_20601676
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 17:37 schreef Grimm het volgende:

[..]

ja..maar wtf heb je d'r nu aan je betaald dik rente d'r over dus das over een paar jaar twee keer zoveel. niet belasting aftrekbaar dus das 1 grote beerput
Het rente percentage valt best mee. Daarnaast is het volgens mij zo dat als je een aantal jaren niet genoeg verdient je het niet hoeft terug te betalen en als je wel genoeg verdient om eea terug te betalen hoeft je slechts een beperkt aantal jaren terug te betalen (dus niet het volle pond) tenzij je genoeg verdient om het binnen gestelde tijd terug te betalen. Voor zover ik weet is het dus niet zo dat je een onoverkomelijke schuld zal opbouwen voor je studie Japans oid.
  dinsdag 13 juli 2004 @ 19:52:32 #138
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_20604420
Indien D66 enigzins geloofwaardig wil blijven dan moeten ze nu uit het kabinet stappen.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_20605734
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 17:01 schreef mirrie1986 het volgende:
Valt reuze mee.
Daarnaast mag je in kleine periodes in een totaal-periode van 15 jaar! afbetalen. Als je een beetje een goede baan hebt is dat absoluut geen probleem.

Volgens mij is trouwens de actuele gang van zaken dat de ov-jaarkaart geen lening wordt.

Het kabinet bezuinigt een beetje op de verkeerde dingen. Zo lijkt het mij bijvoorbeeld veel beter om de ov-jaarkaart voor mensen die op een mbo zitten geheel af te schaffen, aangezien die opleidingen toch meestal in de buurt gegeven worden. Uitzonderingen kunnen dan gemaakt worden voor mensen die niet in de buurt van een ROC wonen. Ook vind ik het zondermeer raar dat mensen op een mbo gewoon studiefinanciering krijgen (niet eens hoeven op te komen dagen) terwijl het op het HBO/WO studiepunten gerelateerd is.
pi_20606830
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 19:52 schreef Plato1980 het volgende:
Indien D66 enigzins geloofwaardig wil blijven dan moeten ze nu uit het kabinet stappen.
Hoezo
pi_20606919
quote:

[..]

1089 euro - 1476 euro

387 euro. - 35 %

Kijk iets verder terug vanaf 93 is het met meer dan 50% gestegen. van 930 naar 1445 euro (en volgend jaar nog 100 euro extra).

Dat is elk jaar ruim 50 euro meer en met een inflatie in deze periode van 24% is dit een reële stijging van 31%.
pi_20606962
quote:

[..]

Een belangrijk gevolg van jongere afgestudeerden is dat bedrijven minder tevreden zijn geworden over de aansluiting. De jonge afgestudeerden hebben minder levenservaring en zijn daarom minder gewild.

En wat wil je met de afvallers doen, in de goot smijten ?
pi_20607037
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 12:42 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Nou vrijhandel kan niet de hele wereld gelukkig maken hoor . Zeker op een wat lager niveau kan het vele mensen helpen een stapje hoger op te komen .

En je vind dus dat we geen verantworodelijkheid hebben voor de rest van de wereld?
pi_20607100
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 17:34 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Leuk en aardig maar aan de andere kant vind je volgens mij ook dat Nederland geen begrotingstekort of een staatsschuld mag hebben .
  dinsdag 13 juli 2004 @ 22:36:59 #145
58327 Legolas_Greenleaf
Learning to live
pi_20608270
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 21:30 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Hoezo
Omdat een van hun speerpunten onderwijs. (En geen negatieve veranderingen erop.) was.
Some say in ice
  dinsdag 13 juli 2004 @ 23:31:51 #146
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_20609556
Waar hebben we het hier nou over? 1500 euro? Da's toch pocket change voor de schatkist van Europa?

Een jaar University Of California kost een blijje ouder 21500 US$ en een jaartje Stanford 44000 US$. En dat is zonder de kosten van een verblijf op de campus mee te rekenen.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
  woensdag 14 juli 2004 @ 10:12:13 #147
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_20613965
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 21:40 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nou vrijhandel kan niet de hele wereld gelukkig maken hoor . Zeker op een wat lager niveau kan het vele mensen helpen een stapje hoger op te komen .

En je vind dus dat we geen verantworodelijkheid hebben voor de rest van de wereld?
Zoals het nu gaat dragen we zeker enige verantwoordelijkheid, want we houden ze m.i. arm. Dat rechtvaardigt voor mij echter niet dat er dan maar meer geld van burgers afgepakt moet worden om dat dan weer een beetje ongedaan te maken, bovenop het geld wat afgenomen wordt voor exportsubsidies en noem het maar op, dat vind ik dan nl. weer onrechtvaardig tov de belastingbetaler.
Mocht het er ooit van komen dat er werkelijk vrij gehandeld kan worden met landbouwproducten, dan dragen we geen verantwoordelijkheid anders dan de schade die we zelf berokkenen en door enige schade die we in het verleden hebben toegebracht welke niet hersteld is. Maarreh.. dit gaat nogal erg offtopic
pi_20614663
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 10:12 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Zoals het nu gaat dragen we zeker enige verantwoordelijkheid, want we houden ze m.i. arm. Dat rechtvaardigt voor mij echter niet dat er dan maar meer geld van burgers afgepakt moet worden om dat dan weer een beetje ongedaan te maken, bovenop het geld wat afgenomen wordt voor exportsubsidies en noem het maar op, dat vind ik dan nl. weer onrechtvaardig tov de belastingbetaler.
Mocht het er ooit van komen dat er werkelijk vrij gehandeld kan worden met landbouwproducten, dan dragen we geen verantwoordelijkheid anders dan de schade die we zelf berokkenen en door enige schade die we in het verleden hebben toegebracht welke niet hersteld is. Maarreh.. dit gaat nogal erg offtopic
Het gaat inderdaad off topic en we gaan er nog wel een keer dieper op in .

Het blijft voor mij echter als een paal boven water staan dat we als rijk land een deel van onze welvaart aan moeten wenden om de derde wereld op te laten stomen in de vaart der volkeren .
pi_20614710
quote:
Op dinsdag 13 juli 2004 22:36 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Omdat een van hun speerpunten onderwijs. (En geen negatieve veranderingen erop.) was.
Door het verhogen van het collegegeld wordt zoals gezegd een meer prestatiegericht klimaat gecreeerd. Dit is dus positief voor de ontwikkeling op onderwijs. Nog meer redenen om in het kabinet te blijven.
pi_21987843
Dit is een klassiek truc, in de trant van chirac die van plan was 10 atoomproeven op samoa te gaan testen. Hij was in feite van plan om er een stuk of 6 te doen, maar deed net alsof hij op het laatste moment afzag van de laaste paar en was hij ineens weer vergeven.

De truc is hier dat ze jullie bang proberen te maken wat betreft het wel of niet gaan studeren. Maar als het eindelijk zover is dan voeren ze deze plannen niet door, dan is het hele land blij maar onopgemerkt wordt je collegeld wel verhoogd. Door alle commotie let je er dan niet meer op en heb je er al vrede mee dat die akelige plannen uiteindelijk van tafel zijn geveegd.

Hoe vaak is het wel niet voorgekomen dat ze dit soort plannen hebben voorgesteld. Het gaat pas in 2006 van kracht en tot dat, zie ze er toch wel weer ineens vanaf, omdat de student toch beschermd moet worden.
Wat wel gebeurt is dat je collegegeld elk jaar verhoogd wordt. Dit jaar was het al 30 euro meer ten opzichte van het vorige studiejaar en toen we overgingen naar de euro, dachten ze dat we de verhoging van 100 euro destijds wel niet zouden opmerken. (we zijn toch niet achterlijk, ik had toen nog wel zin om goed te gaan klagen)
Overigens, collegeld was in 1998 nog ongeveer ? euro, 2600 gulden, en is het al 1475 euro, dik over de 3000 gulden dus zonder dat je er inspraak op hebt wordt je collegeld stelselmatig verhoogd.

[ Bericht 3% gewijzigd door Brett-Anderson op 16-09-2004 10:13:23 (foutje hoogte bedragen) ]
The feasibility of an idea is inversely proportional to its initial apparent plausibility. .
pi_21988518
Ik las laatst in de Volkskrant dat Nederland in Europa ongeveer onderaan bungelt wat betreft het opleidingsniveau van de bevolking. Door verder te bezuinigen op onderwijs zal dit alleen nog maar erger worden. Op de lange termijn zal dit zeer schadelijk zijn voor onze economie.
pi_21988601
quote:
Op donderdag 16 september 2004 10:37 schreef thabit het volgende:
Ik las laatst in de Volkskrant dat Nederland in Europa ongeveer onderaan bungelt wat betreft het opleidingsniveau van de bevolking. Door verder te bezuinigen op onderwijs zal dit alleen nog maar erger worden. Op de lange termijn zal dit zeer schadelijk zijn voor onze economie.
Nogmaals, er wordt niet bezuinigd op het onderwijs. Het is een bezuiniging voor de begroting, dit wordt opgevangen door een hogere bijdrage van de student waardoor de investeringen neutraal bijven. Daarnaast heeft het kabinet echter extra geld vrijgemaakt voor onderwijs en kennis, waardoor er meer wordt geinvesteerd dan voorheen.

En vergelijk Nederland eens met de landen waar het universitair niveau erg hoog is; Amerika. Daar bestaat ook collegegeld differentiatie. Het is dus een goede stap om een hoger onderwijsniveau te bewerkstelligen.
pi_21989299
Ja er wordt een paar cent extra vrijgemaakt maar dat is nog altijd niet voldoende om het niveau van Slowakije te ontstijgen .

(als percentage van het BNP).

Even een simpel vorbeeld, op mijn faculteit met 700 studenten moet met het doen met 12,7 fte. Daarmee moeten 100 vakken gegeven worden en is het ook nog eens de bedoeling dat er aan onderzoek wordt gedaan.

Ofwel de onderzoekscomponent wordt het gewoon erg lastig gemaakt . En verbeteringen zijn er nou nog niet bepaald op komst .
  donderdag 16 september 2004 @ 15:13:03 #154
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_21994398
quote:
Ik denk dat het in Nederland eerder het probleem is dat iedereen "communicatie" of zoiets wil studeren. Daar komt nog bij dat de uitgaven aan hoger onderwijs in Nederland relatief hoger zijn dan in Duitsland. En het is het hoger onderwijs dat werkelijk telt. Op VMBO'ertjes kan je nog heel wat bezuinigen.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  donderdag 16 september 2004 @ 15:44:51 #155
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_21995195
quote:
Ik vind het erger dat het onderwijs in Nederland is gesloopt om zogenaamde sociaal-democratische doelen na te streven. Geen parktijkscholen meer, nee, spreiding van kennis en macht. Geen aparte gymnasia, nee, iedereen in die enorme leerfabrieken. Geen elite, dus iedereen toelaten op universiteiten. En ga zo maar door.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
  vrijdag 17 september 2004 @ 03:51:45 #156
52589 sjun
uit solidariteit
pi_22010321
quote:
Op donderdag 16 september 2004 11:20 schreef du_ke het volgende:
Ja er wordt een paar cent extra vrijgemaakt maar dat is nog altijd niet voldoende om het niveau van Slowakije te ontstijgen .

(als percentage van het BNP).

Even een simpel vorbeeld, op mijn faculteit met 700 studenten moet met het doen met 12,7 fte. Daarmee moeten 100 vakken gegeven worden en is het ook nog eens de bedoeling dat er aan onderzoek wordt gedaan.

Ofwel de onderzoekscomponent wordt het gewoon erg lastig gemaakt . En verbeteringen zijn er nou nog niet bepaald op komst .
De academische vorming lijkt er inderdaad onder te lijden te hebben, maar dat lijden begon al toen ineens een massale toeloop op de universiteiten ontstond en leerlingen niet langer in de collegezalen pasten zoals ik dat zelf al kon meemaken... Het komt er vast nog eens van dat ook het WO via de LOI gevolgd kan worden en er slechts digitale informatie-uitwisseling tussen studenten en faculteiten plaatsvindt voordat er een verdediging van de scriptie ter promotie plaatsvindt. Collegecycli kunnen op DVD of via breedband worden gevolgd, vragen en opmerkingen kunnen via een forum worden gesteld en begeleiding van praktijkstages kunnen via e-mail plaatsvinden.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
  vrijdag 17 september 2004 @ 10:27:30 #157
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_22012252
quote:
Op donderdag 16 september 2004 11:20 schreef du_ke het volgende:
D66 willen absoluut niet dat er geld af gaat bij het onderwijs. De VVD heeft het ook liever van niet (net als dat ze liever niet het grijze kenteken willen afschaffen). Dus of er ook werkelijk gekort gaat worden is nog maar sterk de vraag.
Leuk van die beschouwingen op straat voor Prinsjesdag
  vrijdag 17 september 2004 @ 20:44:51 #158
99433 Tup
Tupperwaar
pi_22025092
quote:
Op donderdag 16 september 2004 10:42 schreef UnderWorld_ het volgende:
En vergelijk Nederland eens met de landen waar het universitair niveau erg hoog is; Amerika.
Veel topuniversiteiten liggen in de VS, maar tegelijkertijd kent de VS ook veel city colleges met een overwegend afro-amerikaanse populatie.
quote:
Daar bestaat ook collegegeld differentiatie. Het is dus een goede stap om een hoger onderwijsniveau te bewerkstelligen.
De genoemde differentiatie heeft derhalve alleen maar geleid tot een tweedeling van haves and havenots. Maar goed, een groot deel van Fok! vindt dat niet zo'n probleem, dat stimuleert de havenots om misschien "net wat beter hun best te doen".
Wasserwunderland
pi_22025154
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 20:44 schreef Tup het volgende:

[..]

Veel topuniversiteiten liggen in de VS, maar tegelijkertijd kent de VS ook veel city colleges met een overwegend afro-amerikaanse populatie.
[..]

De genoemde differentiatie heeft derhalve alleen maar geleid tot een tweedeling van haves and havenots. Maar goed, een groot deel van Fok! vindt dat niet zo'n probleem, dat stimuleert de havenots om misschien "net wat beter hun best te doen".
Nee, de differentiate heeft geleidt tot de topuniversiteiten. Wanneer deze niet meer geld kunnen vragen voor de opleiding, kunnen ze nooit de top bereiken. Het ontbreken van goede financiering voor het onderwijs in het algemeen zorgt voor een lager (te laag?) niveau van een deel van de universiteiten.

Ik zie niet in waarom we alle universiteiten op een niveau zouden moeten houden.
pi_22025231
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:13 schreef PJORourke het volgende:
En het is het hoger onderwijs dat werkelijk telt. Op VMBO'ertjes kan je nog heel wat bezuinigen.
Ja, laten we zorgen dat onze lagergeschoolden nóg lager geschoold worden!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  vrijdag 17 september 2004 @ 20:54:11 #161
99433 Tup
Tupperwaar
pi_22025273
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 20:48 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Nee, de differentiate heeft geleidt tot de topuniversiteiten. Wanneer deze niet meer geld kunnen vragen voor de opleiding, kunnen ze nooit de top bereiken. Het ontbreken van goede financiering voor het onderwijs in het algemeen zorgt voor een lager (te laag?) niveau van een deel van de universiteiten.

Ik zie niet in waarom we alle universiteiten op een niveau zouden moeten houden.
Ik ontken ook niet dat het geleid heeft tot top-universiteiten. Jij ontkent alleen wel dat het tegelijkertijd leidt tot een "lagere klasse" van universiteiten. Je zult actief beleid moeten voeren om deze een minimale kwaliteit te kunnen laten aanbieden. In de VS is dat -net als op highschools- in lang niet alle gevallen zo. De Nederlandse eenheidsworst vind ik ook niks, maar alle universiteiten staan iig redelijk aangeschreven. Differentiatie is imo niet het geeigende middel om OVER de HELE LINIE kwaliteitsverhoging voor elkaar te rkijgen.
Wasserwunderland
pi_22025316
Het zorgt voor concurrentie, wat voor kwaliteitswinst zorgt. Vooral waar het gaat om het effectief besteden van financiele middelen is een _hoop_ winst te behalen. Differentiatie zorgt dus wel degelijk voor een kwaliteitsstijging (meer middelen beschikbaar).

Zoals gezegd is funding wenselijk, waardoor elke universiteit een goed niveau kan aanbieden. Sommige zullen echter een top niveau kunnen aanbieden o.a. door de collegegeld differentiatie.

WIj krijgen dus een model tussen het Amerikaanse (alleen differentiatie) en het huidige Nederlandse (eenheidsworst) in. Het beste van twee werelden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')