abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_20535207
Jezus, zijn ze helemaal krank geworden in Den Haag:
quote:
Provincies niet blij met Van Gennip

DEN HAAG - Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken heeft zich de woede op de hals gehaald van de drie noordelijke provincies. Zij wil de financiële steun aan deze provincies na 2006 afschaffen. Het gaat om 60 miljoen euro per jaar uit het zogeheten Langman-akkoord.

Van Gennip wil het geld niet langer inzetten voor het wegwerken van achterstanden, maar voor het stimuleren van topregio's. Dat staat in de nota Pieken in de Delta, die zij maandag naar de Tweede Kamer stuurt. Het kabinet geeft tot en met 2006 het Noorden jaarlijks 60 miljoen euro steun.

Commissaris van de Koningin in Friesland E. Nijpels was zaterdag bitter teleurgesteld en boos over het beleid. "Het kabinet schendt afspraken die er liggen. Het Langman-akkoord loopt tot 2010." Volgens hem moet er nog overleg plaatsvinden over steun na 2006. Hij vindt het "een zeer arrogante opstelling van het kabinet dat steeds meer een Randstad-kabinet lijkt te worden".

Zijn Groningse collega H. Alders beticht Van Gennip van "bestuurlijke samenwerkingsbreuk." "Deze beleidsbreuk begrijpen we niet", aldus een onthutste Alders zaterdag. "We hebben afspraken gemaakt tot 2010. Het is heel erg nodig het fasenverschil tussen het Noorden en de rest van Nederland weg te werken, en daarvoor moeten heel veel dingen gebeuren. We zouden nu juist nu aan afspraken moeten werken over de bedragen na 2006."

Van Gennip lijkt over de nota nog een stevige slag te moeten voeren met de Tweede Kamer. Een meerderheid zei eerder al sterk te hechten aan voortzetting van de financiële steun aan de drie noordelijke provincies. De PvdA noemde het zaterdag dan ook onbegrijpelijk dat het kabinet afspraken met het Noorden breekt. De oppositiepartij vindt grote welvaarts- en welzijnsverschillen tussen regio's maatschappelijk onaanvaardbaar.

Van Gennip zegt zich te houden aan de afspraakt om tot en met 2006 jaarlijks 60 miljoen euro over te maken. "Daarna zal ik middelen inzetten op basis van kansen, ook in het Noorden", aldus de staatssecretaris in de Volkskrant. Volgens haar zijn inkomensverschillen tussen de noordelijke provincies en de Randstad klein. Het wegwerken daarvan kost te veel geld. " Dat is niet meer te rechtvaardigen", zei zij.

Van Gennip vindt dat elke regio moet kijken waar zij goed in is. Friesland zou zich meer op het toerisme moeten richten. De noordelijke provincies moeten proberen "een schakel te worden richting Noordoost-Europa".

In het kader van het zogeheten Langman-akkoord is 60 miljoen euro per jaar beschikbaar voor de drie provincies in het noorden tot en met 2006, maar afspraken over het aanpakken van de achterstand bestrijken een periode tot 2010.

Hoewel 60 miljoen euro voor de noordelijke provincies wegvalt, kunnen zij nog flinke financiële injecties tegemoet zien. Zo heeft het kabinet 2,7 miljard euro gereserveerd voor een snelle treinverbinding tussen de Randstad en het Noorden. Verder wil Den Haag via het Waddenfonds de komende twintig jaar 500 miljoen euro investeren in natuur- en economische ontwikkeling. Dat fonds wordt gevuld met opbrengsten uit de verkoop van waddengas.
Bron: Telegraaf.nl

Dat die subsidies wegvallen voor het Noorden zal me een zorg zijn, maar die lijn is echt te ziek voor woorden. Er wordt bezuinigd op onderwijs en de zorg, maar ze hebben verdomme wel 2,7 miljard over voor die onzin-lijn, die waarschijnlijk tig keer duurder uit gaat vallen dan de begrote 2,7 miljard, de overheid kennende.

pi_20535303
En ook bij de Volkskrant staat het online.

http://www.volkskrant.nl/denhaag/1089350339197.html

Persoonlijk snap ik er weinig van. De logica hiervan ontgaat mij even. Hoe willen ze die snelle verbinding dan realiseren? Over het Ijsselmeer? Doortrekken vanuit Lelystad?
Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
  zaterdag 10 juli 2004 @ 18:49:46 #3
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_20535307
Voor de nieuwsdiversiteit:
quote:
Steun voor Noorden ingetrokken
Van onze verslaggever Ferry Haan

DEN HAAG - De jaarlijkse hulp van 61 miljoen euro voor het Noorden wordt over twee jaar beëindigd. Het kabinet wil de financiële middelen niet langer inzetten voor het wegwerken van achterstanden, maar wil juist topregio's stimuleren.

Kabinet wil juist sterke regio's stimuleren

De regionale impuls voor het Noorden wordt geheel vervangen door steun voor Schiphol, de Maasvlakte of de Zuid-as in Amsterdam, blijkt uit de nota Pieken in de Delta. Staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken zal deze nota volgende week naar de Tweede Kamer sturen.

Dat het kabinet niet meteen stopt met de uitkering aan het Noorden, komt doordat anders afspraken geschonden zouden worden. In de overeenkomst Kompas op het Noorden beloofde het paarse kabinet de provincies Friesland, Drenthe en Groningen tot 2006 met 61 miljoen euro te steunen voor meer werk.

Voor het Noorden heeft het kabinet nog wel 2,7 miljard euro gereserveerd voor de aanleg van de Zuiderzeelijn. Van deze lijn wordt verwacht dat hij een stimulans zal zijn voor het Noorden. Het Centraal Planbureau heeft hierover echter grote twijfels geuit.

Het Noorden zou straks ook nog moeten profiteren van een nieuw 'Waddenfonds' dat de komende twintig jaar gevuld wordt tot 500 miljoen euro met een gedeelte van de opbrengsten van het oppompen van gas uit de Waddenzee.

De nota van Van Gennip betekent een omslag in het beleid. Het wegwerken van achterstanden wordt verlaten als doelstelling. Nu gaat het erom de groeikracht van Nederland te vergroten. Als alleen de Randstad groeit en de rest van Nederland niet, dan is dat geen probleem, vindt het kabinet.

De 60 miljoen die Van Gennip bespaart door het stopzetten van de hulp aan het Noorden, gaat geheel naar Pieken in de Delta. De naam geeft aan dat Van Gennip mikt op de topregio's, niet op de achterstandsgebieden.

Van Gennip poogt met dit geld regio's in Nederland te helpen hun sterke punten uit te bouwen. Hiervoor heeft de staatssecretaris jaarlijks ongeveer 70 miljoen euro beschikbaar. Zo zou Friesland zich meer op toerisme moeten richten en het zuid-oosten van Nederland meer op technologie. Het Noorden zou moeten mikken op de verbinding met Noordoost-Europa.

De ommezwaai in het beleid wordt gesteund door een zeer kritisch beleidsrapport over de beperkte effecten van regionaal economisch beleid.
Zo stond het op de voorpagina van de Volkskrant
Ingenieur in de ornithologische huisvesting <- Urbanus :P
Good ol' Buck : http://youtube.com/watch?v=VmxXIS2ot8w <- Fun
N.W.O : http://www.youtube.com/watch?v=WOeCpMwZo6o <- Pol
pi_20535343
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 18:49 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

Persoonlijk snap ik er weinig van. De logica hiervan ontgaat mij even. Hoe willen ze die snelle verbinding dan realiseren? Over het Ijsselmeer? Doortrekken vanuit Lelystad?
http://www.zuiderzeelijn.nl/
  zaterdag 10 juli 2004 @ 18:51:22 #5
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_20535346
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 18:49 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

Je was me net voor zie ik, ik heb het maar gepubliceerd
pi_20535364
quote:
Voor het Noorden heeft het kabinet nog wel 2,7 miljard euro gereserveerd voor de aanleg van de Zuiderzeelijn. Van deze lijn wordt verwacht dat hij een stimulans zal zijn voor het Noorden. Het Centraal Planbureau heeft hierover echter grote twijfels geuit.
CPB, een van de beste kennisorganisaties van Nederland zegt het zelf al; luister dan verdomme ook naar ze! Waarom gaat ons belastinggeld er dan naartoe als je de info toch niet gebruikt! Ze hebben een groter bord voor hun kop dan nazi-sympatisanten!
pi_20535400
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 18:51 schreef gelly het volgende:

[..]

http://www.zuiderzeelijn.nl/
Merci, doortrekken dus.

Ik snap dat mensen een snellere verbinding willen met het noorden, Groningen - Amsterdam kost je wel wat tijd met de trein, maar zal het zo veel tijdwinst opleveren? Alleen de mensen in de Noord-Oost Polder hebben er, zo op het eerste oog, significant voordeel van.
Some say in ice
pi_20535411

Probeer liever het huidige spoorwegennetwerk te verbeteren, scheelt bommen aan vertragingen!

Jippie Joepie zeg we kunnen snel van Drachten naar Amsterdam, maar de rest van het land zit met vertragingen!
pi_20535415
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 18:51 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

Je was me net voor zie ik, ik heb het maar gepubliceerd
Ik de link, jij het artikel, teamwork.
Some say in ice
  zaterdag 10 juli 2004 @ 18:54:09 #10
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_20535416
Dit kabinet heeft schijt aan afspraken, je ziet het hier in de stad ook (Amsterdam). Er is nota bene een referendum geweest over het wel of niet privatiseren van het GVB. Amsterdam heeft toen massaal 'NEE' gestemd en heeft zich dus uitgesproken tegen privatisering van het gemeentelijk openbaar vervoer.
Dit kabinet heeft daar schijt aan en denkt er geld uit te kunnen slepen, met als gevolg dat er al plannen liggen om het GVB alsnog te privatiseren.
pi_20535434
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 18:53 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Merci, doortrekken dus.

Ik snap dat mensen een snellere verbinding willen met het noorden, Groningen - Amsterdam kost je wel wat tijd met de trein, maar zal het zo veel tijdwinst opleveren? Alleen de mensen in de Noord-Oost Polder hebben er, zo op het eerste oog, significant voordeel van.
Wat is zeg; ze kunnen het beter in het huidige netwerk stoppen, heb je veel minder vertragingen, dus zo gaan alle reizigers er veel meer op vooruit, dan die 2 mensen die van Grongingen naar Schiphol reizen.
  zaterdag 10 juli 2004 @ 18:55:59 #12
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_20535455
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 18:54 schreef pberends het volgende:
[afbeelding]

Probeer liever het huidige spoorwegennetwerk te verbeteren, scheelt bommen aan vertragingen!

Jippie Joepie zeg we kunnen snel van Drachten naar Amsterdam, maar de rest van het land zit met vertragingen!
De staanplaatsen in de trein, zoals mevrouw Melanie Schulz Geesteranus voorstelde, lijken dichterbij dan je denkt he?
pi_20535466
quote:
[afbeelding]

Hoeveel was het? 84 % van de treinen rijdt 'op tijd'? (En dat is dan nog niet helemaal accuraat, omdat ze 3 minuten na de 'echte tijd' vertrekken nog op tijd noemen. Er zijn ook lijnen die een zeer strak overstap-schema hebben... En daar wachten ze niet altijd op. Resultaat: 15 minuten te laat, erg slechte impressie... )
Some say in ice
pi_20535526
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 18:55 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

De staanplaatsen in de trein, zoals mevrouw Melanie Schulz Geesteranus voorstelde, lijken dichterbij dan je denkt he?
Ze kan die staanplaatsen daarin steken!
pi_20535578
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 18:53 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:

[..]

Merci, doortrekken dus.

Je kunt straks in een uur naar A'dam reizen vanuit Groningen. Dat zou theoretisch mensen uit het westen kunnen bewegen wat noordelijker te gaan werken en daardoor de verkeersdrukte in de Randstad te verminderen. Tevens zou het de werkgelegenheid in het noorden verhogen.
pi_20535711
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 19:01 schreef gelly het volgende:

[..]

Je kunt straks in een uur naar A'dam reizen vanuit Groningen. Dat zou theoretisch mensen uit het westen kunnen bewegen wat noordelijker te gaan werken en daardoor de verkeersdrukte in de Randstad te verminderen. Tevens zou het de werkgelegenheid in het noorden verhogen.
Of misschien geeft het consumenten en bedrijven wel meer reden om naar de randstad toe te gaan. Deze is nu immers ook makkelijk bereikbaar en biedt meer voordelen dan alleen goede toegankelijkheid die het noorden vaak mist.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  zaterdag 10 juli 2004 @ 19:08:04 #17
78509 Harry_Sack
bidibidibidibidi
pi_20535730
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 18:59 schreef pberends het volgende:

[..]

Ze kan die staanplaatsen daarin steken!
Met zijn 11en tegelijk !
pi_20535748
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 19:06 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Of misschien geeft het consumenten en bedrijven wel meer reden om naar de randstad toe te gaan. Deze is nu immers ook makkelijk bereikbaar en biedt meer voordelen dan alleen goede toegankelijkheid die het noorden vaak mist.
Inderdaad, volgens Nieuwslicht zou de drukte in de randstad juist toenemen door deze lijn. En als dat het niet is haalt het geen donder uit, of heel weinig. Vette onzin dus.

Ik kan trouwens ook werkgelegenheid creëeren door een Wadden-lijn te ontwerpen, die gaat dan van Den Helder, naar alle Waddeneilanden, via een magneetscheeftrein!! Super voor de werkgelegenheid joh
pi_20535794
Waarvoor werd die 60 mil specifiek gebruikt?
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  zaterdag 10 juli 2004 @ 19:15:49 #20
12903 Pagan
Volenti non fit iniuria.
pi_20535871
Met de ene hand nemen wat je met de andere geeft: gasboringen onder de waddenzee een groter draagvlak bezorgen met een structurele investering, en als daar dan gematigd positief op gereageerd wordt de Langmangelden snel intrekken. Scheelt toch weer enkele miljoenen. Ik (Noorderling) zie die hele Zuiderzeelijn niet zitten, veel mensen die in de randstad blijven werken en hier komen wonen, dat levert m.i. vrijwel geen economische impuls op, alleen een stijging van de huizenprijzen in het doorden omdat de Randstad DINKI,s* meer te besteden hebben als veel mensen alhier (*Double Income No Kids). Eerst maar eens zien of "De Blauwe stad" en "Meerstad" rendabel worden.
Old moderators never die, they just smell that way!
Op dinsdag 5 januari 2010 20:40 schreef nokwanda het volgende:
En natuuuuuurlijk was jij dat weer. Smeerpijp dat je der bent :P _O-
Bullie is thuis X-Rated Epic fail
  zaterdag 10 juli 2004 @ 19:32:23 #21
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_20536227
waarom krijgt groningen niet gewoon een HSL lijn naar bremen/hamburg
dat lijkt me wat handiger
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_20536388
quote:
[afbeelding]

Ik vind het wel best, ik woon namelijk in Drachten....

Maar, ik moet nog maar afwachten of er daadwerkelijk een halte komt in Drachten.
Every culture is different. Respect and try to learn it.
pi_20541636
Ik zie meer in een verbetering van het traject Zwolle Groningen nadat zwolle via de zuiderzeelijn is aangesloten op Lelystad.

maar de plannen van dit kabinet beginnen al bijna voorspelbaar teworden .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 11 juli 2004 @ 11:42:12 #24
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_20548100
Iets verder kijken dan je neus lang is:

Groningen - Ze hadden met 6 miljoen euro via 3 instanties en verschillende uitzendbureau's, iets van 3 werklozen aan een baan geholpen toch? Geen wonder dat het hakmes in die subsidies gezet wordt....
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
  zondag 11 juli 2004 @ 11:44:43 #25
59611 hace_x
Burgerman met 2 kids
pi_20548135
quote:
Op zaterdag 10 juli 2004 19:10 schreef UnderWorld_ het volgende:
Waarvoor werd die 60 mil specifiek gebruikt?
Onder andere hiervoor http://www.nu.nl/news.jsp?n=323742&c=10
-- Hace_x
mijn weblog | Fotoboek
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')