Geduld is een schone zaakquote:Op donderdag 3 juni 2004 10:53 schreef vdo28 het volgende:
Leuk om te weten dat de fok!kers geen idee hebben over je ziel
Heb je daar ook persoonlijke ervaringen mee?quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:59 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Geduld is een schone zaak
Voor mij is de ziel datgene wat in het (onstoffelijke) hiernamaals verkeert, je bewustzijn komt daaruit voort en drukt zich uit in het stoffelijke. Dus voor mij is het bewustzijn datgene wat het lichaam aanstuurt, hoe die stuurt is afhankelijk van de ontwikkeling van je ziel. Alle ervaringen die je opdoet via je bewustzijn wordt in je ziel gedumpt (of toegevoegd aan).
Dementie voor mij is als het stoffelijke lichaam beschadigd is waardoor het bewustzijn zich niet goed kan uitten, alsof de connectie naar je ziel ruis heeft. In coma is wanneer het bewustzijn of terug is gekeerd naar de ziel of zoals je zelf zegt "tussen leven en dood zweeft". Overlijden is het geheel opgaan van het bewustzijn in de ziel.
dat denk ik dus niet.. er zijn ook mensen die vroeg beginnen te dementeren en nog jaaaaren leven..quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:37 schreef vdo28 het volgende:
Wat ik nog wel een mooie verklaring vind voor het dement zijn, is het zogenaamd zweven tussen de dood en het leven..., hoorde ik een keer van iemand
Ik moet zeggen dat ik dit wel een hele mooie omschrijving vind. Nog nooit eerder zo verwoord gezien.quote:Op donderdag 3 juni 2004 10:59 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Geduld is een schone zaak
Voor mij is de ziel datgene wat in het (onstoffelijke) hiernamaals verkeert, je bewustzijn komt daaruit voort en drukt zich uit in het stoffelijke. Dus voor mij is het bewustzijn datgene wat het lichaam aanstuurt, hoe die stuurt is afhankelijk van de ontwikkeling van je ziel. Alle ervaringen die je opdoet via je bewustzijn wordt in je ziel gedumpt (of toegevoegd aan).
Dementie voor mij is als het stoffelijke lichaam beschadigd is waardoor het bewustzijn zich niet goed kan uitten, alsof de connectie naar je ziel ruis heeft. In coma is wanneer het bewustzijn of terug is gekeerd naar de ziel of zoals je zelf zegt "tussen leven en dood zweeft". Overlijden is het geheel opgaan van het bewustzijn in de ziel.
Ik heb nooit in coma gelegen noch ben ik dement. Niet echt vergelijkbaar maar ik ben wel een rare slaper. Zo kan ik makkelijk aan 1 stuk door 15 uur slapen, dan kan je een toeter in mijn oor houden en ik slaap door. Ook slaap ik vreemd genoeg wel eens met open ogen. Op een goede nacht herinner ik me flarden van 20 of meer dromen. Soms heb ik wel eens herinneringen als ik wakker wordt dat ik kort daarvoor het perspectief heb dat "ik" langzaam afdaal naar waar mijn lichaam slaapt. Het gevoel zodra ik mijn lichaam raak is alsof je een handschoen aantrekt.quote:Op donderdag 3 juni 2004 11:00 schreef vdo28 het volgende:
Heb je daar ook persoonlijke ervaringen mee?
het is meer een kwestie van jezelf een kans gevenquote:Op donderdag 3 juni 2004 11:48 schreef vdo28 het volgende:
Wow thanx voor je uitgebreide uitleg..
Ik moet hem ff een paar keer overlezen..
Eigenlijk ben ik veels te nuchter voor dit soort zaken maar geef me een kans...
Kom er inderdaad maar op terug, ik ben erg benieuwd....quote:Op donderdag 3 juni 2004 12:25 schreef iteejer het volgende:
Opgeschoond.
En ontopic: ik ben het maar zeer ten dele eens met de gegeven omschrijvingen. Ik kom er op terug, voor nu zou het een te lang verhaal worden.
Kort gezegd vind ik dat er in de gegeven omschrijvingen nog teveel wordt uitgegaan van het individu, de ziel gezien wordt als een statisch gegeven, nl een soort onstoffelijke tegenpool van ons lichaam wat gewoon ergens door blijft bestaan.
Als je een realiteit die volkomen anders is dan de materiele realiteit onder woorden wil brengen, betekent dat in feite dat je die realiteit 'vertaalt' naar de materiele invalshoek. Want woorden vormen taal, taal is lineair, analytisch, etc. Ik denk dat de meesten van ons best weten wat de ziel is - je hebt er immers zelf ook één. (Of meer, kan ook nog.) De kunst is het zodanig te omschrijven dat je het aangeduidde herkent. Het blijven toch allemaal woorden, beeldspraken, metaforen.
Deze vraag is voor mij al een jaar of 20 een centrale vraag geweest, en ik moet bekennen dat ik pas heel recent een beeld ben gaan vormen wat helemaal past met alles wat ik heb meegemaakt in de psychiatrie, in mijn hekserij-speurtochten en ervaringen met de dood.
Ik kom er op terug
Je hebt het over mij toch?? Ehm ik snap stavenquote:Op donderdag 3 juni 2004 13:28 schreef vdo28 het volgende:
Dat gaat wel ver, maar eigenlijk is dat iets wat je gelooft..
kun je dat ook staven met bijvoorbeeld iets wat je meegemaakt hebt?
Of heb je dit van een ander?
natuurlijk kan je nog DENKEN wanneer je dement bentquote:Op donderdag 3 juni 2004 13:50 schreef Dukhlovi het volgende:
Ik dacht vroeger ook dat je ziel je denken was en dat viel in duigen door de wetenschap dat je dement kan raken etc.
Ik heb nu er een wat boedhistischer kijk op. Het is volgens mij een pure vorm van zijn. Door meditatie kan je dit ervaren. Door je af te sluiten van je gedachten en alle input die van je zintuigen binnenkomt blijft de kern over. Beetje moeilijk te omschrijven wat het is maar het is niet niets . Het voelt licht ,helder transparant aan (vage omschrijving maar het valt ook niet met woorden te beschrijven). Makkelijk is het trouwens niet om deze staat te ervaren, je moet behoorlijk in meditatie geoefend zijn. Ik heb deze bewustzijnstoestant zelf slechts een seconde ofzo lang kunnen vasthouden. (ik mediteer ook niet zo vaak). Er zijn leuke topics hier op Fok over meditatie.
Ik ben van mening dat je dus wel denkt met je hersenen. Maar je bent met je bewustzijn.quote:Op donderdag 3 juni 2004 13:55 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
natuurlijk kan je nog DENKEN wanneer je dement bent
je denkt niet met je hersennen
je denkt met je bewustzijn.
naast je hersennen heb je nog de IK , hetgeen dat door je ogen kijkt.
en dat is Bewust.
Ik bedoelde ook beide, impulsen afkomstig uit de ziel als extern.quote:Op donderdag 3 juni 2004 15:08 schreef iteejer het volgende:
Die eerste impuls waar TheShining het over had kan heel goed van de ziel afkomstig zijn. Niet altijd, maar soms wel.
Als de uitdaging slechts bestaat uit het geluksgevoel an sich, zou dat betekenen dat het ideale leven uiteindelijk bereikt kan worden middels chemicals, paddo's etc.quote:Op donderdag 3 juni 2004 16:11 schreef The_Shining het volgende:
De uitdaging is natuurlijk het ervaren van een continu geluksgevoel zonder enige oorzaak of reden (onvoorwaardelijk).
Was een beetje een zijlijntje, kwam omdat The Shining over geluk begonquote:Op donderdag 3 juni 2004 18:35 schreef Dukhlovi het volgende:
[filosofisch meimermode]
ik zie weinig geluk in een continu drogeren van je zelf. Op een gegeven moment
krijg je wel genoeg van die paddotrip en wil je wat anders (en nee ik bedoel geen lsd) .Geluk is iets vergankelijks. Als je alles hebt ben je nog niet gelukkig alles staat stil en er is geen verlangen. Mischien is geluk wel de wortel voor de ezel om de kar te trekken. Af en toe krijft m maar hij krijgt van zelf wel weer honger. Of mischien zit het ware geluk wel in het voorbij trekkende landschap wat de ezel ziet. Zoals boedhisten zeggen er is geen weg naar geluk ,geluk is de weg.
[/filosofisch meimermode]
iddquote:Op donderdag 3 juni 2004 19:56 schreef Dukhlovi het volgende:
(hopelose poging om het toch ontopic te maken)
Ik ook niet, daarom streef ik ook naar zonder iets gelukkig te zijnquote:Op donderdag 3 juni 2004 17:32 schreef iteejer het volgende:
Is dát dan het doel? Het drogeren van jezelf?
Geloof ik niet.
Nou volgens mij heb ik het wel weer lekker (te snel) uitgelegdquote:Op donderdag 3 juni 2004 23:58 schreef sweetgirly het volgende:
-knip-
wat een mooi verhaalquote:Op donderdag 3 juni 2004 23:58 schreef sweetgirly het volgende:
(wat een zielig verhaal he)
Dank jequote:Op vrijdag 4 juni 2004 00:35 schreef The_Shining het volgende:
wat een mooi verhaal
Erg mooi.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 00:58 schreef Choices het volgende:
De ziel.
...
Wosselig baasje, lees gewoon voor de grap even wat je hebt verteld. Ik zal het even samenvatten:quote:Op vrijdag 4 juni 2004 00:58 schreef Choices het volgende:
De ziel.
De ziel, is iets dat niet in woorden beschreven kan worden. Het kan niet uitgelegd worden aan een leek, het kan alleen ervaren worden. Het enige wat men kan doen, is vingers wijzen, de deur laten zien, maar men moet het zelf ervaren, zelf door de deur stappen. Zoiets gecompliceerd als wat mensen noemen als de ziel, is niet wat in woorden beschreven kan worden. Zoals eerder opgemerkt, woorden zijn niet in staat om dat te doen, daarvoor is taal te materieel van aard. Taal vormt beelden en voorstellingen, het vormt ideëen en gedachtens. En de ziel is ver boven dat alles.
Taal kan slechts als hulpstuk fungeren om de ziel te ervaren, 'je ware ik'.
Zodra men spreekt over vormen, zodra men spreekt over beelden, over 1 stukje, en 1 geheel, slaat men de plank mis. Want men vergeet het meest belangrijkste; Het nonstoffelijke, is niet te beschrijven, er is geen klein deel, er is geen groot deel, er is geen stukje, er is geen 1 geheel. het is, en hoe het is, kan je slechts alleen ervaren.
Alleen de materiële wereld kan met het intellect begrepen worden, dat is het aard van het intellect, materie. Maar het nonstoffelijke met het intellect te begrijpen, is een onmogelijke kwestie. Zoiets kan je alleen begrijpen als een ervaring. Begrijpen met jou wezen, niet alleen met je intellect. Want begrijpen met het intellect, is slechts een klein stukje van je vermogen om dingen te begrijpen.
Jij verwijt hier iemand iets, op een manier die getuigt van op zijn minst enig gebrek aan sociale vaardigheden en beleefdheidsvormen. Maar goed, we lezen verder...quote:Op vrijdag 4 juni 2004 02:52 schreef Zzyzx het volgende:
Wosselig baasje, lees gewoon voor de grap even wat je hebt verteld. Ik zal het even samenvatten:
"Ik weet wel wat het is maar ik kan het niet zeggen." Kleine blagen zeggen dat ook, en die krijgen dan een lel om de oren. Verschil is dat jij daarna alsnog gaat beschrijven wat het is. Altijd humor, mensen die zichzelf tegenspreken.
En zie, jouw redenatie is nog heel wat krommer! Oftewel, het is een verzinsel -> volgt dat uit de bewering dat 'de ziel het wezen is van het niet-stoffelijke deel van de mens'? Dacht het niet he?quote:Wat leren we hiervan: Het is het wezen van het niet-stoffelijke van de mens. Oftewel, het is een verzinsel waarvan het bestaan nooit bewezen kan worden aangezien ze de leuke non-stoffelijk clausule erin hebben zitten. Dat maakt het totaal oninteressant voor een nuchtere neukfout zoals ik, dus ik zal jullie er verder niet mee bemoeien. Zal iedereen wel blij mee zijn.![]()
Chill baas, pot en ketelverhalen hier. Je valt me hier af omdat je het leest met rancune voor zij die het esotherische niet overwegen. Ik bekritiseer iemand omdat hij/zij met veel woorden iets duidelijk trachtte te maken dat hij/zij zelf als onbeschrijfbaar omschreef, wat natuurlijk nogal loos is dan. Mijns gebruikte woorden waren tactloos en weinig serieus, dat wel.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 12:14 schreef iteejer het volgende:
[..]
Jij verwijt hier iemand iets, op een manier die getuigt van op zijn minst enig gebrek aan sociale vaardigheden en beleefdheidsvormen. Maar goed, we lezen verder...
[..]
En zie, jouw redenatie is nog heel wat krommer! Oftewel, het is een verzinsel -> volgt dat uit de bewering dat 'de ziel het wezen is van het niet-stoffelijke deel van de mens'? Dacht het niet he?
En verder:
Uiteraard kan het onstoffelijke niet bewezen worden. Want het concept 'bewijzen' is afkomstig uit één van de mogelijke benaderingswijzen (nl de causale) van de stoffelijke wereld. En is dus betekenisloos tov onstoffelijke concepten.
Jouw argumentatie is dan ook absolute onzin, en dat weet je zelf ook, zo dom schat ik je niet in gezien andere posts van je. Maar wat dacht je, 'dit is de Truth dus hier kan ik alles neerkwakken'? Nee, dat kan dus niet. Net zo hard als ik tekeer ga tegen mensen die out of the blue gaan vertellen dat prins Bernard een reptiel is, zeg ik er iets van als jij dat soort kronkelige redenaties gaat neerhangen. Die op hetzelfde niveau staan als de Bernard-reptielen bewering, alleen dan met een mooi rationeel sausje vermomd.
Neem de moeite om serieus te reageren, of blijf hier weg. Please. Truth is geen fantasie-forum, net zo min als het onderwerp fantasie is. Als je er niet in gelooft, prima. Maar beschouw ons niet als een stel malloten die je alles wijs kunt maken.
Dank je voor je post. In al zijn simpelheid en eerlijkheid komen dit soort beschrijvingen nog het dichtst bij de ziel: ervaringen uit de praktijk, uit het leven zelf.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 12:32 schreef djenneke het volgende:
Ik zie de ziel als een vorm van energie die verbonden is met het lichaam. Hoe kan ik onmogelijk weten.
...
Nee, er zijn hier geen bewijzen voor, en ja, ik ben hiermee erg kort door de bocht gegaan. Maar dit is mijn mening over de ziel in een notendop.
Dat kan best moeilijk zijn als je een wetenschappelijke achtergrond hebt! Daarnaast was dat ook bedoeld om bepaalde reacties te voorkomen.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 12:44 schreef iteejer het volgende:
[..]
Dank je voor je post. In al zijn simpelheid en eerlijkheid komen dit soort beschrijvingen nog het dichtst bij de ziel: ervaringen uit de praktijk, uit het leven zelf.
Je hoeft niets te bewijzen, je hoeft de ziel niet feilloos in de kosmos kunnen plaatsen. 'Hoe kan ik onmogelijk weten'.
We kunnen hooguit verwoorden hoe we de ziel ervaren bij onszelf. En hoe die ziel een 'contact' kan geven buiten de grenzen van de lichamelijke sterfelijkheid en tijd om.
Daar ga je de fout in. Alles dat niet bewijsbaar is, is een verzinsel?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 12:42 schreef Zzyzx het volgende:
..of verzinsel, een omschrijving die voortvlooit uit het feit dat het onbewijsbaar is...
Ja, die 'bepaalde reacties' komen maar al te vaak. Te vaak, en daarom gaan we er wat harder tegenin. Als het even kan niet als mod door ze te deleten of editten, maar als user door ze op hun inhoudelijke inkonsekwenties te wijzen en ook hén eens verbaal in een hoekje te zettenquote:Op vrijdag 4 juni 2004 12:47 schreef djenneke het volgende:
Dat kan best moeilijk zijn als je een wetenschappelijke achtergrond hebt! Daarnaast was dat ook bedoeld om bepaalde reacties te voorkomen.
Maar hij heeft wel gelijk.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 02:52 schreef Zzyzx het volgende:
Wosselig baasje, lees gewoon voor de grap even wat je hebt verteld. Ik zal het even samenvatten:
"Ik weet wel wat het is maar ik kan het niet zeggen." Kleine blagen zeggen dat ook, en die krijgen dan een lel om de oren. Verschil is dat jij daarna alsnog gaat beschrijven wat het is. Altijd humor, mensen die zichzelf tegenspreken.
Dan gooi ik er ook even een Van Dale-woordje in:quote:Afijn. Hier is de van Dale:
ziel (de ~ (v.), ~en)
1 het wezen van het niet-stoffelijke van de mens => mensenziel
2 menselijk individu [ongeacht leeftijd of sekse] => mens
3 de voornaamste, werkende kracht in iets
4 het inwendige van bepaalde voorwerpen
Wat leren we hiervan: Alleen maar dat een ervaring persoonlijk is, dat alles wat abstract niet automatisch betekent dat het onwaar is en dat het intellect niet kan en wil omgaan met abstractheid, dat het intellect eigenwijs is en bijna een vijand van alles wat abstract is, zelfs onze zintuigen vertrouwen we niet, dat ons verstand ons aan het twijfelen maakt, dat echt gezond verstand dus eigenlijk heel relatief is etc etc.quote:Wat leren we hiervan: Het is het wezen van het niet-stoffelijke van de mens. Oftewel, het is een verzinsel waarvan het bestaan nooit bewezen kan worden aangezien ze de leuke non-stoffelijk clausule erin hebben zitten. Dat maakt het totaal oninteressant voor een nuchtere neukfout zoals ik, dus ik zal jullie er verder niet mee bemoeien. Zal iedereen wel blij mee zijn.![]()
Wat voor "energie" voel je dan?quote:Op vrijdag 4 juni 2004 12:32 schreef djenneke het volgende:
Ik zie de ziel als een vorm van energie die verbonden is met het lichaam. Hoe kan ik onmogelijk weten.
Ik weet wel dat ik een paar keer teruggevallen ben in mijn lichaam toen ik sliep, geen prettige ervaring trouwens. Kan gebeuren als je tijdens je slaap wakker wordt gemaakt. Het voelt heel vreemd.
Toen ik 10 was overleed mijn oma. Ik ben toen nog naar haar lichaam gaan kijken. De eerste keer vond ik dat heel prettig. Haar energie was aanwezig in de kamer, dat kon je voelen. Daarom ben ik een tweede keer gegaan. Daar heb ik erg veel spijt van gehad, want ze was er gewoon niet meer. Er lag alleen nog een lege schelp (zo noemde ik dat toen): haar lichaam.
Het denken is volgens mij een lichamelijke functie, verzorgd door je hersenen. Die staan echter wel in verbinding met je energie/ziel.
Iedereen is wel mensen tegen gekomen die 'leeg' leken te zijn. Mijn opvatting daarover is dat die mensen een jonge ziel/energie hebben. Dat zijn vaak mensen die erg met zichzelf bezig zijn, en niet breed zijn georienteerd, niet over andere dingen nadenken.
Er zijn kinderen die op jonge leeftijd al erg wijs zijn, en later zijn die vaak ook breed georienteerd. Dat zijn mensen met een 'oude energie'.
Nee, er zijn hier geen bewijzen voor, en ja, ik ben hiermee erg kort door de bocht gegaan. Maar dit is mijn mening over de ziel in een notendop.
Dat hoeft niets met een ziel te maken te hebben. De ziel is niet de 'deur' naar paranormale informatie oidquote:Op vrijdag 4 juni 2004 16:13 schreef vdo28 het volgende:
Gister had ik wel een vreemde situatie, ik sprak met een collega van me (k werk part-time als chauffeur), ik vroeg aan hem (we stonden bij een fabriek) hoe het ging met een andere collega (aangezien die in de Wao zat) en precies op dat moment kwam hij in zijn auto aan rijden.
Exact dat moment.
Zulks stom toeval, ik dacht in 1 keer aan die chauffeur en voila hij komt aanrijden..
Toch bizar dat soort situaties.
Ja, zou kunnen. Alhoewel je met die kreet op zichzelf nog helemaal niets gezegd hebtquote:Op vrijdag 4 juni 2004 16:20 schreef vdo28 het volgende:
Maar is dat niet telepatisch te noemen......
Want dat is het eerste wat we dachten....
Hay, ik moet ffies een beetje offtipic gaan nu hoor:quote:Op donderdag 3 juni 2004 15:53 schreef sweetgirly het volgende:
Interessant, ik vraag mezelf dat ook geregeld allemaal af.
Lichaam, geest, ziel, bewustzijn etc. Wat is het één? Kan het één overgaan in het ander? Wat als je het één loslaat? Naja, ga zo maar door.
Slik! Wat een feest van herkenning heb ik ineens de laatste tijd, na hier wat rond te snuffelen op ut forum.quote:Op donderdag 3 juni 2004 23:58 schreef sweetgirly het volgende:
En nu ga ik (toch) iets snel vertellen. Misschien is het gedurende mijn post-verleden een klein beetje opgevallen dat
(...)
(maar vele malen gelukkiger als dan toen ik naar boven ging) naar beneden gegaan. Vreemd allemaal eigenlijk hé.
nou het is toch weer langer geworden dan mijn bedoeling was, de ziel-connectie moet ik nog wat meer uitdokteren in dit alles, is me nog niet helemaal duidelijk misschien
-edit- heb het toch maar iets ingekort.
quote:Op vrijdag 4 juni 2004 21:22 schreef FokCrash het volgende:
-knip-
![]()
Zekers een mooie zin eejquote:Op zaterdag 5 juni 2004 14:05 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Verder een mooie zin wat ik gister las en waar ik het wel mee eens ben:
'De dood betekent dat alles van je wordt afgenomen dat je niet bent. Het geheim van het leven is 'te sterven voor je dood', en dan tot de ontdekking komen dat de dood niet bestaat.
Ja, dank.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 14:35 schreef FokCrash het volgende:
Zekers een mooie zin!
Sorry..quote:Op zaterdag 5 juni 2004 22:39 schreef iteejer het volgende:
Ik weet dat het slowchatten in jullie bloed zit, maar pls, don't.. en, het ging over de ziel, niet over sterrebeelden...
Sorry, ik weet van niks hoor!quote:Op zaterdag 5 juni 2004 22:39 schreef iteejer het volgende:
Ik weet dat het slowchatten in jullie bloed zit, maar pls, don't.. en, het ging over de ziel, niet over sterrebeelden...
Ik heb al weer een reactie gehad per mail van een user die zei dat hij een nogal persoonlijk verhaal had over de ziel, ik zei dus dat hij dat kon posten - en net krijg ik een mailtje dat hij er van afzag, omdat het toch een beetje een lol-topic aan het worden was.
Ik vraag jullie echt gemeend, probeer nou te begrijpen dat het gezelligeen gekwetter mensen af kan stoten, al helemaal als het in slowchat-vorm en offtopic is.
Na nefesj heb jij hoogstwaarschijnlijk ook roeach, of had ik je dat al verteld. Ik leer nu van Ari haKadosj en die scheen zielen te kunnen waarnemen, en eerlijk gezegd begint mij ook steeds meer op te vallen (ook bij mijzelf).quote:Op zaterdag 5 juni 2004 23:32 schreef -Lotte- het volgende:
...
Idd, wel een nuttige tekst dacht ik zou, al roept het ook wel veel vragen op natuurlijk, en komt het op mij over alsof jij ook veel vragen hebt.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 23:32 schreef -Lotte- het volgende:
Hoewel er verschillende ideeën over zijn, is het misschien heel even leuk om te kijken wat de bijbel erover zegt.
[...]
Voor degene die de bijbel wel als betrouwbaar ziet is er in ieder geval denk ik wat leuk naslagwerk.
Leuk topic.
Vragen... vragen... wie heeft er geen vragen?quote:Op zaterdag 5 juni 2004 23:51 schreef FokCrash het volgende:
[..]
Idd, wel een nuttige tekst dacht ik zou, al roept het ook wel veel vragen op natuurlijk, en komt het op mij over alsof jij ook veel vragen hebt.
Noujah, iig, wou ik ff melden, dat als ik dat stukkie lees, ik idd, het een en ander aan onzekeren informatie lees, m.b.t. het antwoord waarnaar we op zoek zijn.
Echter denk ik het volgende (gewoon vanuit mezelf gequote)
Dat er idd in het oude testament dingen staan die de ziel bevestigen als los, maar wel in samenwerking met het lichaam in dit leven. En lees ik ook dat de mogelijkheid eris, dat de ziel iets overkomt, en verloren kan gaan o.i.d.
Maar het goeie nieuws vind ik, dat Jezus zal zorgen dat we na afloop van dit leven , weer "tot leven gewekt" worden en er voor zorgt dat we naar de hemel gaan.
Misschien dat het daarom wel 2 kanten op kan, omdat het immers alleen door Hem gaat.![]()
Idd, daar heb je gelijk inquote:Op zaterdag 5 juni 2004 23:55 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Vragen... vragen... wie heeft er geen vragen?
Soms lijkt het wel dat hoe meer je leert... des te meer vragen je krijgt. Mja, zo zit het leven nou eenmaal in elkaar, dat maakt het denk ik interessant. Stel dat je alles gelezen zou hebben, alles begrijpt en er niets meer is wat je interesse zou pakken omdat je het antwoord of de uitkomst al weet. Pfew... dat zou saai zijn :p
Ik pak even deze zin... de rest leek me wel vrij duidelijk. Ikzelf kan nog niets vinden over de ziel als iets losstaands van het lichaam. Mocht je daarvoor bepaalde bronnen kunnen aanhalen dan ga ik dat even doorlezen.quote:Op zondag 6 juni 2004 00:11 schreef FokCrash het volgende:
[..]
Idd, daar heb je gelijk in![]()
Het viel me alleen ffies op![]()
Maar wat dacht je van mijn visie?
Dat er idd in het oude testament dingen staan die de ziel bevestigen als los, maar wel in samenwerking met het lichaam in dit leven.
Hoe weet je dat de bijbelse 'ziel' hetzelfde is als datgene wat wij er normaalgesproken onder verstaan? Het komt op mij meer over alsof de bijbelse 'ziel' meer samenvalt met ons begrip 'psyche'.quote:Op zaterdag 5 juni 2004 23:32 schreef -Lotte- het volgende:
Hoewel er verschillende ideeën over zijn, is het misschien heel even leuk om te kijken wat de bijbel erover zegt. Niet voor iedereen acceptabel en interessant, maar wel goed om te weten denk ik.
...
Off-topic fanmail en liefdesverklaringen doe je maar via het fotoboek; zeker niet in een serieus topic. Dus vindt je het vast niet erg dat ik die originele post en de daaropvolgende discussie met _Lotte_ (die dit kennelijk ook al typisch vond) eruit sloop.quote:Op zondag 6 juni 2004 20:10 schreef Bibilot het volgende:
... loftuigingen aan een truth-poster ...
Wat de meesten er onder verstaan, lijkt mij dan, is dat het iets is dat blijft bestaan na onze dood. De bijbel spreekt erover dat de doden zich van niets bewust zijn en dat de mens gemaakt is tot een ziel, en dat de ziel sterft.quote:Op maandag 7 juni 2004 08:13 schreef iteejer het volgende:
[..]
Hoe weet je dat de bijbelse 'ziel' hetzelfde is als datgene wat wij er normaalgesproken onder verstaan? Het komt op mij meer over alsof de bijbelse 'ziel' meer samenvalt met ons begrip 'psyche'.
Lijkt me ook lastig om dat duidelijk te krijgen, een vertaling ken nou eenmaal dat soort onduidelijkheden..
Wat betreft die begripsverwatering door alles in één term te proppen, en die daarna ook nog es te gaan verpopulariseren middels een slordig en tante-bethje gebruik, ben ik het geheel met je eens.quote:Op maandag 7 juni 2004 08:19 schreef -Lotte- het volgende:
Wat de meesten er onder verstaan, lijkt mij dan, is dat het iets is dat blijft bestaan na onze dood. De bijbel spreekt erover dat de doden zich van niets bewust zijn en dat de mens gemaakt is tot een ziel, en dat de ziel sterft.
Ook geloofde sommige mensen toen de bijbel werd opgeschreven ook al in leven na de dood. Hele volkeren eromheen geloofden in de Hel, reincarnatie enz... en ten onrechte, als je goed gaat kijken, probeert men de bijbel ook te gebruiken om die gedachte te ondersteunen. Juist omdat de vertalingen spreken over de verschillende soorten van ziel, is het denk ik een bewijs dat er goed bekend is over welke soort ziel het gaat. Juist door alle soorten onder te brengen in 1 woord, zoals in nederlands vaak gebeurt, ontstaan problemen.
De bijbel spreekt wel over een opstandigshoop, alleen het idee dat er tussen het doodgaan en het opstaan nog enig bewustzijn is, dat wordt tegengesproken in de bijbel.quote:Op maandag 7 juni 2004 08:25 schreef iteejer het volgende:
[..]
Wat betreft die begripsverwatering door alles in één term te proppen, en die daarna ook nog es te gaan verpopulariseren middels een slordig en tante-bethje gebruik, ben ik het geheel met je eens.
Als die bijbelse ziel afsterft, wat erft dan het koninkrijk Gods? Wat komt er in de hemel, dan wel de hel? Wat wordt er dan nog op de dag des oordeels beoordeeld? Of wordt er bedoeld dat die ziel van de aarde verdwijnt, maar elders nog wel voortbestaat?
Onduidelijk? Welnee joh, ik vind het geweldig dat je de moeite neemt er echt op in te gaan.quote:Op maandag 7 juni 2004 08:40 schreef -Lotte- het volgende:
Als ik onduidelijk ben, dan hoor ik het graag hoor
Over vragen uit de bijbel hanteer ik graag ook de bijbel, omdat ik denk deze beter voor zichzelf kan spreken dan dat ik mijn opvattingen ga vertellen, ik hoop dat dit geen probleem is.
Ik ben ook niet de kenner hoor... maar zoals de bijbel zegt is het een plek waar de doden zich van niets bewust zijn... een aangezien het geen definitieve dood is, kan je het zien als een soort stilstaan ja. Ik denk dat je als persoon zelf weinig verschil merkt in de verschillende soorten dood... alleen de ene kan je nog uit terugkomen en de andere niet.quote:Op maandag 7 juni 2004 10:11 schreef iteejer het volgende:
[..]
Onduidelijk? Welnee joh, ik vind het geweldig dat je de moeite neemt er echt op in te gaan.
Twee soorten dood dus: een 'wachtstand', en een mogelijke definitieve dood na een ongunstig uitvallend oordeel.
Dat is toch hetgeen bekend staat als 'het vagevuur'? Een soort tijdloos bestaan, tot de dag des oordeels?
In theorie alsof je je ogen dichtdoet en weer open.... als er geen besef is van tijd dan lig je dus het ene moment op een operatietafel en het volgende moment wordt je ergens wakker in het gras ofzo... zoiets zie ik dan maar voor me.quote:Aangezien het tijdloos is, betekent dat dus dat je voor je ervaring (zo die er dan nog is) direct na je overlijden definitief beoordeeld wordt.
Het klinkt erg fantasy-achtig denk ik... maar als je geloofd dat God het hele universum heeft gemaakt en alles wat erin is... dan is niets onmogelijk lijkt mij. Oproepen kan je misschien ook denkbeeldig zien als een nieuwe batterij ergens in stoppen.... want als je iets oproept... dan moet er iets levends zijn dat luisterd naar de oproepquote:Dat geeft dan dus inderdaad de voor christenen bestaande onmogelijkheid aan om te kunnen geloven dat er na het leven nog enige verschijningsvorm of invloed uitoefenen van jezelf mogelijk is.
Neemt niet weg dat er dus kennelijk toch nog iets overbllijft na je overlijden dat weer opgeroepen cq opgewekt kan worden. Je gaat dus niet geheel verloren. Anders zou niemand meer opgeroepen kunnen worden voor het laatste oordeel, toch?
Ja, maar iedere tekst vereist een interpretatie, en die interpretatie en manier van integreren met je dagelijks leven is nou net wat mij boeitquote:Op vrijdag 11 juni 2004 09:36 schreef -Lotte- het volgende:
...
Enfin... wat dat betreft staan er in de bijbel genoeg voorbeelden. Ik spreek dan ook graag niet uit mijn eigen kennis, maar uit dat wat ik lees. Mocht je nog vragen hebben dan kijk ik er graag naar....
Reincarnatie geloof ik niet echt in nee, eigenlijk omdat het niet kan in vergelijking met de bijbelse zienswijze. De bijbel spreekt over een opstandingshoop voor in de toekomst. Wat voor waarde heeft deze hoop als men continue terugkomt, wat er ook gebeurd?quote:Op vrijdag 11 juni 2004 13:14 schreef iteejer het volgende:
Impliceert jouw standpunt in deze dat je dus niet gelooft in verhalen over bv een tweede leven na de dood, terugkeren in een ander lichaam?
Dolende zielen zou betekenen dat de doden wel gedachte hebben en handelingen kunnen verrichten. De bijbel zegt dat dit niet zo is. De bijbel zegt wel dat er 'andere entiteiten' zijn die graag verwarring willen scheppen. In de bijbel wordt Satan genoemd en hij probeert in deze laatste dagen van zijn bestaan zoveel mogelijk mensen te misleiden.quote:En hoe denk je over verhalen over 'dolende zielen', mensen die lichamelijk al lang weg zijn maar die op een ander niveau (whatever that may be) toch nog hun sporen kunnen achterlaten, of misschien zelfs nog kunnen communiceren met ons?
Een echt terugkomen hoeft dat niet te zijn, je zou je voor kunnen stellen dat je bv flarden van een vorig leven kunt hebben, alsof delen eruit terugkomen in dit leven.quote:Op vrijdag 11 juni 2004 14:31 schreef -Lotte- het volgende:
Reincarnatie geloof ik niet echt in nee, eigenlijk omdat het niet kan in vergelijking met de bijbelse zienswijze. De bijbel spreekt over een opstandingshoop voor in de toekomst. Wat voor waarde heeft deze hoop als men continue terugkomt, wat er ook gebeurd?
Andere entiteiten? Dus er bestaan volgens de bijbel 'dingen', die men bv in dagelijks spraakgebruik aanduidt als spoken of geesten? Of zijn die geesten allemaal verschijningsvormen van de duivel, en daarmee eigenlijk allemaal aan elkaar gelijk wat betreft intentie?quote:Dolende zielen zou betekenen dat de doden wel gedachte hebben en handelingen kunnen verrichten. De bijbel zegt dat dit niet zo is. De bijbel zegt wel dat er 'andere entiteiten' zijn die graag verwarring willen scheppen. In de bijbel wordt Satan genoemd en hij probeert in deze laatste dagen van zijn bestaan zoveel mogelijk mensen te misleiden.
De bijbel zegt : 'waarlijk op die dag vergaan zijn gedachten' over iemand die sterft. Heb je flarden van een vorig leven, dan zou dat betekenen dat de mensen langzamerhand overgaan op andere personen. Want stel dat de persoon waarvan jij flarden zou hebben later terug zou komen als dezelfde persoon in een herbouwd lichaam.quote:Op vrijdag 11 juni 2004 15:18 schreef iteejer het volgende:
[..]
Een echt terugkomen hoeft dat niet te zijn, je zou je voor kunnen stellen dat je bv flarden van een vorig leven kunt hebben, alsof delen eruit terugkomen in dit leven.
Ik verwoord hier niet mijn eigen overtuiging, maar probeer me een goed beeld te krijgen van hoe jij dit ziet
[..]
Wat dit betreft zou een verfilming van de bijbel wel eens een stuk heftiger kunnen zijn dan Lord of the Rings. Er wordt gesproken over verschillende klassen van engelen. Snelle boodschappers, en sterke strijders. Er staan zelfs in de bijbel kleine delen van gevechten... die als je ze probeert voor te stellen behoorlijk heftig zijn. Je hebt pratende dieren die bezeten zijn... meerdere demomen in 1 persoon die zich kerft en hele dagen vloekt... en als hem wordt gevraagd wie hij is... zegt een stem 'mijn naam is legioen, want wij zijn met velen'. Daarna gaan de demonen over op een kudde varkens en storten zich in de afgrond.quote:Andere entiteiten? Dus er bestaan volgens de bijbel 'dingen', die men bv in dagelijks spraakgebruik aanduidt als spoken of geesten? Of zijn die geesten allemaal verschijningsvormen van de duivel, en daarmee eigenlijk allemaal aan elkaar gelijk wat betreft intentie?
I can see dead people..quote:Dolende zielen hoeven toch niet te impliceren dat ze kunnen denken of handelen? Misschien kun je ze ook zien als resten, kreupele fragmenten van een leven, flarden van emotionele belading, die zonder lichamelijk of anderszins fysiek substraat ongestuurd rondslingeren?
Maakt niet uit... ik vind het niet erg om erover te praten. Het is een zeer interessant boek.. en ik denk dat er voor iedereen wel wat leuks instaat.quote:Het lijkt wel een beetje een kruisverhoor, maar als iemand een coherente en gefundeerde visie heeft op dingen ben ik daar echt in geinteresseerd.
Mee eens en daarom is elke poging de ziel wel in woorden te vatten zeer bewonderingswaardig.quote:Op vrijdag 4 juni 2004 00:58 schreef Choices het volgende:
De ziel.
De ziel, is iets dat niet in woorden beschreven kan worden. Het kan niet uitgelegd worden aan een leek, het kan alleen ervaren worden. Het enige wat men kan doen, is vingers wijzen, de deur laten zien, maar men moet het zelf ervaren, zelf door de deur stappen. Zoiets gecompliceerd als wat mensen noemen als de ziel, is niet wat in woorden beschreven kan worden.
Ik snap je gevoel.... ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik soortgelijke dingen ook heb meegemaakt, maar dan net op een ander vlak. Vraag is alleen... ervaar je het echt.. of is er iemand die je gevoel versterkt...quote:Op vrijdag 11 juni 2004 19:56 schreef iteejer het volgende:
verhaal.....
Vandaar dus mijn vragen aan -Lotte-: kan ik op die manier ook de resten van een andere leven oppikken? Kan er zelfs een actieve communicatie komen?
In datzelfde gebied is er een Nederlands cabarettier geweest die daar een kijkje kwam nemen. Hij werd ineens overmand door een ongelooflijk verdriet, en begon te praten in een dialect dat gedurende die oorlog op die plek werd gesproken. En hij wist ineens dingen te vertelen die hij onmogelijk geweten kon hebben.
Is dat ook zoiets? Ik denk het wel.
Dus
míjn concept van de ziel: de kern van je persoonlijkheid die in contact kan treden met een 'kosmische realiteit', en delen van die kosmische realiteit kan filteren en bewust doen worden.
Snapt iemand dit nog?
Ja, ik ervaar dat echt. Ik heb niet de indruk dat dit eigen zinsbegoochelingen zijn. Tuurlijk kan je op diverse manier door je eigen brein geflest worden, en kun je ervan overtuigd zijn dat bv hallucinaties daadwerkelijke waarnemingen zijn.quote:Op vrijdag 11 juni 2004 21:17 schreef -Lotte- het volgende:
Ik snap je gevoel.... ik kan uit eigen ervaring zeggen dat ik soortgelijke dingen ook heb meegemaakt, maar dan net op een ander vlak. Vraag is alleen... ervaar je het echt.. of is er iemand die je gevoel versterkt...
En als je nou uit zou gaan van geesten...quote:Op vrijdag 11 juni 2004 21:41 schreef iteejer het volgende:
Maar hoe kunnen die beelden dan wel degelijk drager zijn van informatie die ik echt niet wist of kon weten?
Ik wil je dus best geloven dat versterkte gevoelens worden geinterpreteerd als waarnemingen. Maar waar halen die gevoelens dan hun link met de realiteit vandaan, hoe kunnen die juiste informatie bevatten?
Ja, maar dat zou in bijbelse termen dus betekenen dat ik door verschijningsvormen van de duivel in de luren wordt gelegd. Waarom doet ie dat dan?quote:Op vrijdag 11 juni 2004 23:02 schreef -Lotte- het volgende:
En als je nou uit zou gaan van geesten...
De bijbel geeft er genoeg uitleg over. Ik zeg niet dat het perse zo hoeft te zijn bij jou.... maar het kan wel toch?
Mooi verhaalquote:Op vrijdag 11 juni 2004 21:33 schreef djenneke het volgende:
Ja, iteejer, ben het helemaal met je eens. Voor veel mensen zal dit slechts een verhaaltje zijn, maar voor mij is het erg dichtbij. Mijn neef heeft ooit een huis gekocht waar erg rare dingen gebeurden.
- electrische aparaten gingen constant kapot
- de hond weigerde op bepaalde plekken in het huis te komen, met name de kelder
- de hond zijn neus werd in een nacht grijs (terwijl er voorheen nog geen grijze neus te zien was
- met sleutel afgesloten deuren gingen op miraculeuze wijze vanzelf open
- een metalen vaasje dat met mensen hand niet te buigen was, was van de ene op de andere dag in een prop samengeduwd
en zo gebeurden er nog veel meer rare dingen. Mijn neef heeft daar niet lang gewoond, uiteraard. Uit de geschiedenis van het huis bleek dat er veel enge dingen zijn gebeurt, het was in de tweede wereldoorlog van de duitsers, en er zijn daar mensen vermoord in die tijd, zo was er nog meer....
Dit heeft denk ik niks te maken met andere mensen die wellicht gevoelens kunnen versterken... Alhoewel de menselijke geest erg sterk is, dus misschien indirect ook wel...
Als je de rode lijn in de bijbel een beetje ziet... dan is er globaal 1 persoon die ons van God af wilt houden. Allereerst omdat hij jaloers was op de aandacht die God kreeg... en nu omdat hij weet dat God binnenkort zal gaan ingrijpen.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 00:21 schreef iteejer het volgende:
[..]
Ja, maar dat zou in bijbelse termen dus betekenen dat ik door verschijningsvormen van de duivel in de luren wordt gelegd. Waarom doet ie dat dan?
En wat had jij voor ervaringen, als ik vragen mag?
Zijn ze wel zo verschillend, vraag ik me af? Streeft niet elke ziel naar acceptatie, liefde en respect?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 01:06 schreef djenneke het volgende:
Ik heb ook wel eens dat ik 'voel' wat mijn moeder zou hebben gezegd, maar het geluk wil, dat zij nog levend is, dus kan ik het nog navragen ook... (en het klopt altijd). Het kan natuurlijk ook zijn dat je veel mensenkennis hebt, of mensen goed kunt 'lezen'. Of misschien zijn we inderdaad wel allen verbonden, maar dan is het wel vreemd dat er zoveel verschillende denkbeelden bestaan....
Ik begrijp wat je bedoelt alleen heb ik het andersom. Ik ben zelf de helper/raadgever van mensen in mijn dromen (of visioenen) en het komt meestal uit. Net als bij jou zijn deze dromen "anders", echter en totaal niet eng (bij mij dan).quote:Op zaterdag 12 juni 2004 01:28 schreef djenneke het volgende:
Ik heb ook raadgevers, en voorspellers in mijn dromen. Ik weet ook precies welke dromen dat zijn (ze zijn anders van kleur/sfeer). Sommigen van die personen leven nog, anderen zijn overleden, maar hun voorspellingen kloppen altijd, en bereiden me meestal voor op teleurstellingen. Ik heb nog nooit een raad in de wind geslagen, dus of het ook goed zou zijn afgelopen als ik die adviezen niet had opgevolgd kan ik niet zeggen... Ik weet niet of dit iets met verbonden zielen te maken heeft. Heel frequent heb ik die dromen overigens niet, enkele (soms een, soms 2, soms meer) keren per jaar schat ik zo.
Mooie uitleg.quote:Op vrijdag 11 juni 2004 19:56 schreef iteejer het volgende:
Dus
míjn concept van de ziel: de kern van je persoonlijkheid die in contact kan treden met een 'kosmische realiteit', en delen van die kosmische realiteit kan filteren en bewust doen worden.
Snapt iemand dit nog?
Ik krijg gelijk weer allemaal vragen, dus wil ik hier ook even op reageren. Mijn grootste vraag is dan nu eigenlijk mbt bovenstaande post: 'wat heeft de duivel eraan om ons (mensen) in de zeik te nemen, om ons een loer te draaien? Wat heeft hij daaraan?' Ik bedoel wil hij zieltjes gaan winnen ofzo?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 00:36 schreef -Lotte- het volgende:
Als je de rode lijn in de bijbel een beetje ziet... dan is er globaal 1 persoon die ons van God af wilt houden. Allereerst omdat hij jaloers was op de aandacht die God kreeg... en nu omdat hij weet dat God binnenkort zal gaan ingrijpen.
Ik denk dat je persoonlijkheid niet met ziel moet verwarren. Wat mij betreft is een persoonlijkheid veel oppervlakkiger, en gaat een ziel veel verder. Je ziel kan zich wel manifesteren in je persoonlijkheid, dat wil zeggen de basis van je persoonlijkheid, maar is niet gelijk aan. Het is moelijk uit te leggen, maar ik ga even een poging doen:quote:Op zaterdag 12 juni 2004 12:22 schreef cyber_rebel het volgende:
Mischien is het niet de bedoeling van de TS om hier over te beginnen maar ik geloof niet meer zo in zielen. In de OP is al aangegeven waarom, mensen kunnen soms na een hersenbeschadiging een heel andere persoonlijkheid hebben. Dat valt mijn inziens moeilijk te rijmen met een ziel.
Natuurlijk kan het dan zijn dat een ziel enkel de vrije wil bezit (zoals iteejeer al eerder uitlegde), een basisvereiste, maar dan zou je als ziel dus niks doen, slechts zijn. Zou wel weer kunnen betekenen dat dat de redenen is waarom zielen lichamen opzoeken, om een persoonlijkheid te krijgen.
Of de ziel en het lichaam vormen een hybride dus naast het bestuurd worden door de ziel oefent het lichaam ook invloed uit op de ziel. Maar de ziel lijkt me juist iets dat onbeinvloedbaar moet zijn, al zouden wij dan die hybride wellicht kunnen zijn.
Naja zal er verder niet dieper op in gaan, geen zin om al te diep erover na te denken.
Iteejeer, zijn dat die ervaringen die je eerst nog niet wilde posten?
Als je puur kijkt wat de bijbel zegt... is de strijd in principe tussen goed en kwaad al bepaald. Ook de uitkomst staat eigenlijk al vast. Satan opperde in de bijbel dat als mensen alles zouden kwijtraken... ze uiteindelijk God zouden vervloeken en sterven ( vb Job ). God zei dat wat er ook gebeurd, er altijd mensen zulllen blijven die uit vrije wil toch geloof in hem stellen, en zullen vechten tegen het kwaad... in onzelf en buiten ons lichaam. Hoewel de geschiedenis nu al aantoont dat er altijd wel mensen zijn geweest die in God geloofden, wil Satan zoveel mogelijk mensen van God aftrekken.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 12:35 schreef sweetgirly het volgende:
Ik krijg gelijk weer allemaal vragen, dus wil ik hier ook even op reageren. Mijn grootste vraag is dan nu eigenlijk mbt bovenstaande post: 'wat heeft de duivel eraan om ons (mensen) in de zeik te nemen, om ons een loer te draaien? Wat heeft hij daaraan?' Ik bedoel wil hij zieltjes gaan winnen ofzo?Aan mij heeft hij dan sowieso niet veel, maar dat vroeg ik mezelf bij God ook al af. Hm, dat is niet helemaal waar, want ik blijf sowieso geloven in het goede en nu alleen maar (nog) meer. Dus de duivel heeft dan al verloren (van God?) en dan heeft God sowieso al gewonnen wat dat betreft, tenzij hij mij ook echt wil laten kiezen om tot het Christendom etc te komen.
De ziel is niet je karakter of persoonlijkheid.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 12:22 schreef cyber_rebel het volgende:
Natuurlijk kan het dan zijn dat een ziel enkel de vrije wil bezit (zoals iteejeer al eerder uitlegde), een basisvereiste, maar dan zou je als ziel dus niks doen, slechts zijn. Zou wel weer kunnen betekenen dat dat de redenen is waarom zielen lichamen opzoeken, om een persoonlijkheid te krijgen.
Of de ziel en het lichaam vormen een hybride dus naast het bestuurd worden door de ziel oefent het lichaam ook invloed uit op de ziel. Maar de ziel lijkt me juist iets dat onbeinvloedbaar moet zijn, al zouden wij dan die hybride wellicht kunnen zijn.
Naja zal er verder niet dieper op in gaan, geen zin om al te diep erover na te denken.
Iteejeer, zijn dat die ervaringen die je eerst nog niet wilde posten?
Geloof, hoop en liefde.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 13:03 schreef Salvad0R het volgende:
Liefde.
En hoeveel streven ze werkelijk na?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 13:08 schreef iteejer het volgende:
[..]
Geloof, hoop en liefde.
De drie grondstenen van de katholieke kerk.
Juist.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 12:52 schreef -Lotte- het volgende:
Satan opperde in de bijbel dat als mensen alles zouden kwijtraken... ze uiteindelijk God zouden vervloeken en sterven ( vb Job ).
Als je god vervangt voor liefde kan ik het wat dit betreft wel met je eens zijn. Mensen die alles kwijt zijn (m.n. liefde), zullen liefde niet meer hoog in het vaandel hebben (logisch).quote:Op zaterdag 12 juni 2004 12:52 schreef -Lotte- het volgende:
[..]
Als je puur kijkt wat de bijbel zegt... is de strijd in principe tussen goed en kwaad al bepaald. Ook de uitkomst staat eigenlijk al vast. Satan opperde in de bijbel dat als mensen alles zouden kwijtraken... ze uiteindelijk God zouden vervloeken en sterven ( vb Job ). God zei dat wat er ook gebeurd, er altijd mensen zulllen blijven die uit vrije wil toch geloof in hem stellen, en zullen vechten tegen het kwaad... in onzelf en buiten ons lichaam. Hoewel de geschiedenis nu al aantoont dat er altijd wel mensen zijn geweest die in God geloofden, wil Satan zoveel mogelijk mensen van God aftrekken.
Zolang religies liefde als uitgangspunt nemen, kan dat nooit het werk van satan zijn. Hij is er de tegenpool van. God (voor mij liefde) komt tot ieder in verschillende vormen, waarvan de een niet beter is dan de ander (volgens mijn overtuiging). Zolang je daarvanuit gaat kun je eigenlijk niet fout gaan. Als je houdt van alles om je heen, de mensen, de natuur, dieren, alles dat wezenlijk is (een ziel heeft), kan dat nooit het werk van satan zijn. Wat denk jij daarvan lotte?quote:Hij wil gewoon zoveel mogelijk mensen met zich meetrekken de vernietiging in.
Daarom voor degene die nieuwsgierig is naar het spirituele.... schept hij de illusie dat sommige mensen visoenen hebben, de toekomst kunnen voorspellen. Voor personen die heel gelovig zijn maakt hij duizenden religies... die allemaal wel een vorm van waarheid hebben, maar het doel net missen. Zo voor ieder wat wils.. om er maar voor te zorgen dat de mogelijkheid dat iemand wel voor God kiest steeds kleiner wordt. Kan je kiezen uit 2 mogelijkheden, zwart of wit... dan is het duidelijk... maar zijn er vele lichte kleuren en vele donkere kleuren... sommige gespikkeld en anderen gestreept... dan ontstaat er verwarring en is het moeilijk om het juiste te zien. Volgens de bijbel gaat Satan in ieder geval zo te werk.
quote:Op vrijdag 11 juni 2004 19:56 schreef iteejer het volgende:
Dus
Snapt iemand dit nog?
quote:Op zaterdag 12 juni 2004 01:02 schreef Morwen het volgende:
Voor mij is de ziel een universele energie die zich -tijdelijk- manifesteerd in een lichaam, tenminste zo denk ik er nu over (met dat wat ik tot nu toe aan kennis erover heb). En ik denk dus ook dat jouw ziel verbonden is met "het al", dat is in mijn ogen nooit weg.
Allemaal prachtige omschrijvingen van één en hetzelfde iets in andere woorden gevat. Erg mooi, herkenbaar en begrijpelijk.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 13:05 schreef sweetgirly het volgende:
Je denkt niet meer met je gedachtes, maar met je ziel. Je voelt je (even) vervreemd, omdat je bijvoorbeeld je gedachtes (je verstand/intellect etc) kwijtraakt, het lost op. Maar je krijgt er de ziel voor terug. Je bouwt op je ziel, je leeft op je ziel. Die beseffenis, heeft mij doen beseffen, dat ik niet mijn gedachtes ben, dat ik niet alleen mijn lichaam ben, dat ik gewoon ben, en dat is nog zwak uitgedrukt. De ziel overstijgt alles en is alles.
Sorry, maar zoiets als de duivel of Satan bestaat niet. Noch een goed of kwaad. Daar geloof ik echt niet in. Ik geloof in God ja, Satan aan de andere kant is een zelfgecreëerde illusie van de kerk om mensen bang te maken en zo meer aanhangers te verkrijgen. Je raakt hier bij mij een gevoelig punt omdat ik eens aan den lijve de onderwerping van de kerk heb ondervonden in wat Iteejer een contact met een andere ziel zou noemen. Ik noem het liever contact met andere energieën of entiteiten (let op: dit zijn twee hele verschillende dingen, ook al bestaat een entiteit ook uit energie).quote:Op zaterdag 12 juni 2004 12:52 schreef -Lotte- het volgende:
Hij wil gewoon zoveel mogelijk mensen met zich meetrekken de vernietiging in.
Daarom voor degene die nieuwsgierig is naar het spirituele.... schept hij de illusie dat sommige mensen visoenen hebben, de toekomst kunnen voorspellen. Voor personen die heel gelovig zijn maakt hij duizenden religies... die allemaal wel een vorm van waarheid hebben, maar het doel net missen. Zo voor ieder wat wils.. om er maar voor te zorgen dat de mogelijkheid dat iemand wel voor God kiest steeds kleiner wordt. Kan je kiezen uit 2 mogelijkheden, zwart of wit... dan is het duidelijk... maar zijn er vele lichte kleuren en vele donkere kleuren... sommige gespikkeld en anderen gestreept... dan ontstaat er verwarring en is het moeilijk om het juiste te zien. Volgens de bijbel gaat Satan in ieder geval zo te werk.
En sorry..volgens mij spreek ik in riddles.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 13:21 schreef sweetgirly het volgende:
-knip-
De ziel binnen jezelf zie ik als iets wat een toegang heeft tot ene kosmische realiteit, maar wel aan jouw persoonlijkheid gekoppeld is.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 13:39 schreef Geartsjuh het volgende:
Hoewel Iteejer: ik vraag me af waar jij nu de grens legt tussen zielen en geesten? Of is er geen grens?
Heel even kort, moet zo weg..quote:Op zaterdag 12 juni 2004 13:37 schreef djenneke het volgende:
Zolang religies liefde als uitgangspunt nemen, kan dat nooit het werk van satan zijn. Hij is er de tegenpool van. God (voor mij liefde) komt tot ieder in verschillende vormen, waarvan de een niet beter is dan de ander (volgens mijn overtuiging). Zolang je daarvanuit gaat kun je eigenlijk niet fout gaan. Als je houdt van alles om je heen, de mensen, de natuur, dieren, alles dat wezenlijk is (een ziel heeft), kan dat nooit het werk van satan zijn. Wat denk jij daarvan lotte?
Geeft niksquote:Op zaterdag 12 juni 2004 13:53 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
En sorry..volgens mij spreek ik in riddles.
Want ik geloof dus in de kracht van de kosmos.
Ik geloof niet in wat mensen (zogenaamd) denken, ik geloof in wat de ziel zeggen wilt.
Owkej danquote:Op zaterdag 12 juni 2004 12:52 schreef -Lotte- het volgende:
Dit is allemaal maar een beetje mijn idee hoor... aan de hand van wat ik lees. Ik wil niets gaan opleggen of zeggen dat ik 100% juist zit, ik laat alleen zien wat ik lees en hoe ik dit kan interpreteren.
Dus volgens jouw bestaat de persoonlijkheid van een mens als het ware uit de basis van de ziel beinvloed door de omgeving? Met de genetische basis erbij neem ik aan?quote:Op zaterdag 12 juni 2004 12:49 schreef djenneke het volgende:
Ik denk dat je persoonlijkheid niet met ziel moet verwarren. Wat mij betreft is een persoonlijkheid veel oppervlakkiger, en gaat een ziel veel verder. Je ziel kan zich wel manifesteren in je persoonlijkheid, dat wil zeggen de basis van je persoonlijkheid, maar is niet gelijk aan. Het is moelijk uit te leggen, maar ik ga even een poging doen:
Je persoonlijkheid wordt niet alleen beinvloed door je ziel, maar ook door je ervaringen: je sociale omgeving, de mensen die je tegenkomt, de dingen die je overkomen. Ik geloof in reincarnatie. Als je ziel gelijk was als je persoonlijkheid, dan zou dat betekenen dat je steeds als dezelfde persoon (wat betreft persoonlijkheid) terug zou keren. Het doel van het leven is leren, daarom reincarneer je, zodat je ziel steeds rijker wordt. Met die ervaring kun je ook weer andere mensen helpen. Je ziel heeft dus zeker wel invloed op je persoonlijkheid.
Nee hoor, ik ben hier niet om het idee van een ziel af te kraken, ben oprecht geintereseerd in de ideeen en ervaringen eroverquote:Ik kan nog verder gaan, maar ben bang dat je dan afhaakt, dus ik hou het hier even bij!
Dat zonder ziel/levensvonk de mens slechts een machine is ben ik met je eens. Dat is ook een probleem dat ik heb met het idee dat onze bewustzijn of beter gezegd essentie voortkomt uit de hersenen. Dat veel wetenschappers dit af doen met het totaal is meer dan de delen ed. beweringen zijn dan ook te simplistisch en makkelijk mijn inziens.quote:Op zaterdag 12 juni 2004 13:00 schreef iteejer het volgende:
[..]
De ziel is niet je karakter of persoonlijkheid.
...
Maar dat systeem is onbezield. We hebben het dan over een biologische robot, een automaat. Die idd in staat is te leven. Maar de goddelijke vonk van het bezield leven, komt vanuit de ziel. Die ziel is idd moeilijk te omschrijven, anders dan in functionele modellen zoals ik hiervoor deed.
Dat robotje bestaat in ruimte en tijd, want is materieel bepaald. De ziel is dat niet, dat is de inganspoort, de deur, naar een ander soort realiteit, een kosmische staat van 'zijn'. Datgene wat het leven méér maakt dan alleen maar de dagelijks zelfhandhaving, komt via de ziel. Het lichaam, met zijn bewustzijn en zijn persoonlijkheid, is zo dus idd als het ware een huis voor een geestelijk soort leven vanuit de kosmos.
...
De ziel is het wezen van een persoon, eigenlijk 'het zijn', dit is zo moeilijk om uit te leggenquote:Op maandag 14 juni 2004 16:31 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Dus volgens jouw bestaat de persoonlijkheid van een mens als het ware uit de basis van de ziel beinvloed door de omgeving? Met de genetische basis erbij neem ik aan?
Als de ziel wel degelijk invloed heeft op je persoonlijkheid, waarom kunnen sommige mensen dan zon 180 graden draai in persoonlijkheid krijgen? Is dat dan omdat de invloed van de ziel zo minimaal is? En wordt dan ook de invloed van de ziel sterker naarmate deze meer levens heeft meegemaakt?
En betekend dit ook dat als we sterven dat we in feite echt sterven (onze persoonlijkheid gaat verloren) en er slechts een klein deel blijft voortbestaan?
[..]
Nee hoor, ik ben hier niet om het idee van een ziel af te kraken, ben oprecht geintereseerd in de ideeen en ervaringen erover. Zolang het maar niet een heel a4 stuk tekst wordt zal ik het zeker lezen.
Dus, verbeter me maar als ik er naast zit, is volgens jou de ziel de essentie van wat we zijn, bevat dit de levenservaringen en de tot zover gevormde persoonlijkheid daaruit. Neemt bij geboorte de invloed van de zielpersoonlijkheid sterk af en dat van het lichaam (genetische aanleg + ervaring) sterk toe. En is hierbij een wisselwerking tussen ziel en lichaam waarbij de ziel ervaringen van het lichaam doorkrijgt en we vanuit de hele ziel-lichaam persoonlijkheid de keuze hebben meer naar richting de zielpersoonlijkheid te gaan.quote:Op maandag 14 juni 2004 17:50 schreef djenneke het volgende:
De ziel is het wezen van een persoon, eigenlijk 'het zijn', dit is zo moeilijk om uit te leggen![]()
Goed dan, misschien een ander woord dat je beter begrijpt: bewust-zijn. Even zoals ik het zie:
Het doel van de ziel is om te leren, ervaring op te doen, om bewustwording te verkrijgen, zich dus te ontwikkelen. Dit doe je via de ontwikkeling van je persoonlijkheid:
Bij de geboorte en in de periode na de geboorte verliest de ziel geleidelijk haar "greep" op de persoonlijkheid, waardoor de persoonlijkheid uiteindelijk over "absolute" vrije wil beschikt. Dit betekent, dat de persoonlijkheid vrij is om of te proberen naar de wensen van de ziel te leven - bewust te leven - of om dit juist niet te doen. De persoonlijkheid kan dus kiezen om de kansen, die worden voorgeschoteld, af te wijzen of er gebruik van te maken.
De persoonlijkheid is dus verbonden met de ziel, omdat de keuzes die je maakt het ontwikkelen van je ziel beinvloeden. Je bent echter vrij om dit wel of niet te doen. Dus ookal verandert je persoonlijkheid, die keuzes blijven! En je ziel is nog net zo verbonden met je persoonlijkheid, als daarvoor.
Ach ik denk dat je me het idee wel redelijk hebt uitgelegd, vind het ook leuk dat je het iig probeert om onder woorden te brengen hoe jij het zietquote:Pfff... ik hoop dat ik zo voor je heb duidelijk gemaakt hoe ik het zie, het blijft moeilijk om onder woorden te brengen!
Imo: de ziel herbergt geen persoonlijkheid, maar slechts een richting, een intentie. De wijze waarop die richting cq intentie naar buiten komt wordt bepaald door allerlei persoonlijkheidsfactoren. VAnuit de ziel gezien zou je dat de omgevingsvariabeken kunnen noemen.quote:Op maandag 14 juni 2004 16:43 schreef cyber_rebel het volgende:
Echter dat de ziel niet je persoonlijkheid of karakter is en in feite een levensvonk wat vrije wil mogelijk maakt (dat is wat je zegt toch?) is problematisch. Als een ziel geen persoonlijkheid heeft maar wel vrije wil dan betekend dat dat er vanuit de ziel dus geen werkelijke wil is (daar is persoonlijkheid voor nodig) maar enkel de mogelijkheid ertoe.
Echter als een machine dan die ziel krijgt zit dus de volledige persoonlijkheid in die machine, dus de wil ergens toe is in de machine. Maar juist die wil is voorgeschreven door de natuurwetten van dit universum en dus heeft de machine ondanks ziel nog steeds geen vrije wil aangezien wat het wilt nog altijd 100% afhangt van dit universum.
Kortom bij de ziel moet ook een wil vrij van wetten of invloeden zitten en dan heb je het al snel over een persoonlijkheid.
Ik begrijp het niet helemaal wat je bedoeltquote:Op dinsdag 15 juni 2004 13:20 schreef djenneke het volgende:
Nog niet helemaal:
- de ziel bestaat niet uit de persoonlijkheid! Alleen wel uit de ervaringen die je m.b.v. je persoonlijkheid opdoet! Naarmate je ouder wordt, heeft de ziel inderdaad minder invloed op je gedrag, je gedachten etc. Maar andersom wel.
- Ook het niet kiezen voor bewust zijn, heeft invloed op je ziel, die blijft zich wel ontwikkelen, alleen zal dat betekenen dat je andere ervaringen opdoet, en dus je ziel zich anders ontwikkelt dan als je wel bewust bent van de keuzes die je maakt.
- Zodra je de keuze hebt gemaakt je ware zelf te zijn (bewust zijn dus), wordt het steeds meer vanzelfsprekend om de uitdagingen die het leven met zich meebrengt te aanvaarden. Dit betekent dat je, ondanks de randvoorwaarden die de omgeving ons blijkbaar oplegt, deze omstandigheden zonder mopperen kunt dragen en doorgaan met het maken van omstandigheden die je wel wenst. (karma).
Ook al zeg je geen idee te hebben toch ff wat vragen, omdat ik dat gewoon niet kan latenquote:Op dinsdag 15 juni 2004 14:24 schreef iteejer het volgende:
Imo: de ziel herbergt geen persoonlijkheid, maar slechts een richting, een intentie. De wijze waarop die richting cq intentie naar buiten komt wordt bepaald door allerlei persoonlijkheidsfactoren. VAnuit de ziel gezien zou je dat de omgevingsvariabeken kunnen noemen.
Toch ontkom ik niet aan het erkennen van een soort intentie, een richting. Sommigen noemen dat 'liefde'. Iets wat die ziel wil bereiken. Paradijs en hemel, ook daarmee samenhangend, maar we gaan offtopic. Goeie smoes om te verhullen dat ik daar niet zo'n goed beeld van hebSoms denk ik zus, soms denk ik zo. Oftewel, kheb in feite geen idee
Dat beeld rond de ziel is wél redelijk uitgerijpt en constant. Ach je moet wat he..
Let op, wat ik vertel, is niet zoals het is, maar zoals ik het zie, (nog even voor de duidelijkheid).quote:Op donderdag 17 juni 2004 16:03 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Ik begrijp het niet helemaal wat je bedoelt, waaruit bestaat de invloed van de ziel dan uit als het geen persoonlijkheid is? Bij een persoonlijkheid heb je bepaalde neigingen, zonder dit kan ik me niet voorstellen dat je iets wenst. En als de invloed van de ziel afneemt betekend het ook dat we meer een robot worden aangezien dan het lichaam meer invloed krijgt. Dus dan is het ook steeds lastige om te kiezen voor dat bewust zijn.
LOL, nee dat snap ik welquote:Op donderdag 17 juni 2004 17:54 schreef djenneke het volgende:
Let op, wat ik vertel, is niet zoals het is, maar zoals ik het zie, (nog even voor de duidelijkheid).
Waaruit bestaat die invloed dan volgens jou?quote:De invloed van de ziel is niet heel erg groot op de persoonlijkheid. Maar is er wel. Zo denk ik dat mensen die breed georienteerd zijn (en dus meer bewust), wellicht een oudere ziel hebben. Die mensen "kennen" het belang van bewust-zijn.
Neigingen die je hebt komen verder voornamelijk vanuit je persoonlijkheid, en de invloed van je omgeving. Niet vanuit je ziel. Als de invloed van je ziel dus afneemt, neemt die van je persoonlijkheid nog niet af. Je wordt dus geen robot! Ondanks je persoonlijkheid ben je altijd in staat om te kiezen! Ik hoop dat het nu duidelijker is?
Kan iemand mij vertellen hoe het boek heet en waar het over gaat? zou het zelf graag willen lezen!quote:Op vrijdag 4 juni 2004 01:33 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Dank jeen gelukkig ergens want vond het zelf toch wel weer wat om te plaatsen, en daarbij zoals Choices ook zegt is zoiets zo moeilijk uit te leggen, maar heb het wat geprobeerd. Misschien schroom ik daar ergens ook niet voor, onwetendheid en onbegrip genoeg in de nuchtere wereld
, zulke dingen wil ik zelf soms toch wel delen eigenlijk en is dus best moeilijk soms nog, maar ben al blij dat ik hier even mijn verhaal kon doen.
[..]
Erg mooi.
En ben het met je eens. Heb zelf ondervonden dat zoiets uitleggen maar bar lastig is, niet dat ik het precies weet, maar al het ervarene (dat zullen meerdere truthers hebben) is soms al zo moeilijk uit te leggen, te verwoorden. Daarbij is oordelen de mens-eigen, logisch, maar bij ervaringen is dat soms moeilijk uit te sluiten dat je dat hoe dan ook krijgt, maakt het wat moeilijk. Sommige dingen zijn idd gewoon niet te begrijpen, die moet je voelen. Al heb ik soms wel de neiging dat anderen dat ook hebben gevoeld of ook ervaren. Ik zou dat soms graag hebben gewild, dan begrijpen ze het misschien meer, en andere zullen ook wel weer andere voorbeelden met andere ervaringen daarmee hebben.
Heb trouwens laatst eindelijk dat boek gekocht wat jij had aanbevolen en mij (en ook anderen volgens mij) op wees. En zo, echt nog super bedankt voor je tip! Wat een boek zeg. Hij vertelde af en toe dat je soms vanzelf de impuls krijgt om te stoppen en dat had ik idd ook, opeens uit het niets, sloeg ik hem dicht en toen dacht ik 'uhm, oh ja dat zei hij nog, cool.' Voor de rest kan ik alleen maar zeggen wat (te) herkenbaar allemaal, deja-vu's soms ten top, kwartje viel des te meer. Ben nog niet klaar, maar weet nu al dat ik hem als kadootje ga kopen voor andere. Vooral voor één iemand, waarvan ik zie dat diegene soms of vaak teveel in zijn gedachtes (hoofd) zit (verleden etc), mij lukt het niet om hem eruit te krijgen (ik wou laatst bijna dat gebied rond zijn hoofd weg trekken, figuurlijk deed ik het even, kom eruit). En daardoor heb ik het gevoel dat diegene niet zo goed en lekker in het leven staat. Het bevestigde mijn vermoedens allemaal een beetje (boel zelfs) etc.
quote:Kan iemand mij vertellen hoe het boek heet en waar het over gaat? zou het zelf graag willen lezen!
Volgens mij kan je dus sterven voor je doodquote:Op woensdag 29 december 2004 20:56 schreef amornl87 het volgende:
Hoewel ik het idee van witte licht niet echt prettig vindt, het komt op mij over als een soort einde, een einde betekent voor mij een soort van fysieke dood, als je niet meer verder kan zoeken omdat je al je waarheid hebt gevonden, dat vind ik verschrikkelijk. Ik moet binnenkort maar es wat meer te weten komen over reincarnatie
Waar gaan die over??quote:Op zaterdag 1 januari 2005 19:37 schreef amornl87 het volgende:
boeken: Een lotus rijst op van Dr. P.R. Sharma
Met een open hartvan Yasmin Verschure
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |