abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_19379581
quote:
Thabit schreef
De betekenis is niet geheel eenduidig, maar het kan het best geillustreerd worden aan de hand van een voorbeeld:

Stel dat X en Y vectorriumten zijn over een lichaam k, en X' en Y' de dualen van X en Y (als V een vectorruimte is over een lichaam k, dan is de duale van V de vectorruimte homk(V,k) bestaande uit alle lineaire afbeeldingen van V naar k).
Als f:X->Y een homomorfisme is, dan definieren we een homomorfisme f*: Y'->X' als volgt: stel dat y' een element van Y' is. Dan is y' dus een homomorfisme van Y naar k, de afbeelding y'f is nu een homomorfisme van X naar k, dus een element van X', dit definieren we als het beeld van y'. Dus: f*(y')=y'f. We noemen f* het door f geinduceerde homomorfisme van Y' naar X'.

Dus bij het linkerplaatje hierboven kan je dus zeggen dat h geinduceerd wordt door f als h het diagram commutatief maakt?

[ Bericht 0% gewijzigd door Pietjuh op 25-05-2004 00:57:00 ]
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_19381988
quote:
Op maandag 24 mei 2004 23:43 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

[afbeelding]
Dus bij het linkerplaatje hierboven kan je dus zeggen dat h geinduceerd wordt door f als h het diagram commutatief maakt?
Ja.
pi_19618126
Ik probeer 2* (xy + x^2)/(y+1) naar x te integreren van 0 tot 1. Kom helaas niet uit.

Laat maar, opgelost.

[ Bericht 19% gewijzigd door Bijsmaak op 03-06-2004 16:41:19 ]
pi_19624526
quote:
Op donderdag 3 juni 2004 16:13 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik probeer 2* (xy + x^2)/(y+1) naar x te integreren van 0 tot 1. Kom helaas niet uit.

Laat maar, opgelost.
Zou je x + x^2 wel kunnen integreren over [0, 1]?
pi_19633836
Is het zo dat 2 irreducibele polynomen altijd relatief priem zijn?
"If i think, it all seems absurd to me; if i feel, it all seems strange; if i desire, he who desires is something inside of me." Fernando Pessoa - The Book of Disquiet
Wandelen in Noorwegen
pi_19642499
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 10:39 schreef Pietjuh het volgende:
Is het zo dat 2 irreducibele polynomen altijd relatief priem zijn?
Niet als ze hetzelfde zijn, of een scalair veelvoud van elkaar verschillen. Verder wel, aangenomen dat we het hier over polynomen in 1 variabele over een lichaam hebben.
pi_19643280
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 16:25 schreef thabit het volgende:

[..]

Niet als ze hetzelfde zijn, of een scalair veelvoud van elkaar verschillen. Verder wel, aangenomen dat we het hier over polynomen in 1 variabele over een lichaam hebben.
En dat is dan te bewijzen doordat als 2 polynomen irreducibel zijn, ze niet te factoriseren zijn, dus kunnen ze ook geen gemeenschappelijke factor hebben, dus ze zijn relatief priem?
Wandelen in Noorwegen
  vrijdag 4 juni 2004 @ 16:57:28 #9
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_19643348
schticky
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_19645318
quote:
Op vrijdag 4 juni 2004 16:55 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

En dat is dan te bewijzen doordat als 2 polynomen irreducibel zijn, ze niet te factoriseren zijn, dus kunnen ze ook geen gemeenschappelijke factor hebben, dus ze zijn relatief priem?
Ja, je kunt hier gebruiken dat als K een lichaam is, dat dan K[x] een hoofdideaalring is.
  zondag 6 juni 2004 @ 13:16:26 #11
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_19681473
Ik was bezig met het maken van een oefententamen van Algebra, en er zat een vraag bij waarvan ik echt niet wist hoe ik het zou moeten oplossen.
Bereken de laatste 3 cijfers van 7^*(7^7)
Wandelen in Noorwegen
pi_19681963
quote:
Op zondag 6 juni 2004 13:16 schreef Pietjuh het volgende:
Ik was bezig met het maken van een oefententamen van Algebra, en er zat een vraag bij waarvan ik echt niet wist hoe ik het zou moeten oplossen.
Bereken de laatste 3 cijfers van 7^*(7^7)
Hiervoor moet je bepalen wat 7^(7^7) modulo 1000 is. Om dat te doen moet je eerst bepalen wat 7^7 modulo phi(1000) is, waarbij phi de Euler phi-functie is.
pi_19682691
Ik moet bewijzen dat som N=1 tot inf van 1/N^2 gelijk is aan pi^2/6.
Nu heb ik nog niets over Fourrier-reeksen gehad, dus via die weg zou ik het niet willen bewijzen.
Nu kwam ik op Dr Math het volgende bewijs tegen:
quote:
A short answer:

Consider the function sin (pi*x). (I know you're asking "what does
sin (pi x) have to do with the sum of 1/n^2?" but bear with me).

On the one hand, it's a function that's zero for every integer k.
So, as an infinite polynomial product, it must be true that
sin (pi x) = a x (1-x) (1+x) (1-x/2) (1+x/2) (1-x/3) (1+x/3) ...
so that the right-hand side has zeros in all the right places.
By difference of squares, we get
sin (pi x) = a x (1-x^2) (1-x^2/4) (1-x^2/9) ...

Now the left side can also be expanded in a power series,
sin (pi x) = (pi x) - (pi x)^3 / 3! + ...

Using that, we first discover that a = pi to make the x coefficients
match up, and then discover that the sum of 1/n^2 is pi^2/6 to make
the x^3 coefficients match up.
Ik snap echter alleen de laatste regel van het bewijs niet:
"and then discover that the sum of 1/n^2 is pi^2/6 to make
the x^3 coefficients match up."

Iemand die daar iets meer uitleg bij zou kunnen geven?
  zondag 6 juni 2004 @ 14:27:45 #14
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_19682809
quote:
Op zondag 6 juni 2004 13:44 schreef thabit het volgende:

[..]

Hiervoor moet je bepalen wat 7^(7^7) modulo 1000 is. Om dat te doen moet je eerst bepalen wat 7^7 modulo phi(1000) is, waarbij phi de Euler phi-functie is.
Wat is de reden dat je eerst 7^7 mod phi(1000) moet berekenen?
Wandelen in Noorwegen
pi_19684091
quote:
Op zondag 6 juni 2004 14:27 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Wat is de reden dat je eerst 7^7 mod phi(1000) moet berekenen?
Voor a onderling ondeelbaar met n geldt: als k=l mod phi(n), dan is a^k=a^l mod n.
pi_19684176
quote:
Op zondag 6 juni 2004 14:21 schreef mrbombastic het volgende:
Ik moet bewijzen dat som N=1 tot inf van 1/N^2 gelijk is aan pi^2/6.
Nu heb ik nog niets over Fourrier-reeksen gehad, dus via die weg zou ik het niet willen bewijzen.
Nu kwam ik op Dr Math het volgende bewijs tegen:
[..]

Ik snap echter alleen de laatste regel van het bewijs niet:
"and then discover that the sum of 1/n^2 is pi^2/6 to make
the x^3 coefficients match up."

Iemand die daar iets meer uitleg bij zou kunnen geven?
Als f(x)=a(x-x1)(x-x2)...(x-xn)=anxn+...+a0, dan is
x1+...+xn=-an-1/an.

En ook in een iets andere vorm, die we hier wat beter kunnen gebruiken: als f(x)=a(1-x1x)...(1-xnx)=a0+a1x+...+anxn, dan is x1+...+xn=-a1/a0.

Echter, die pagina waar jij dat vandaan hebt gehaald stelt zomaar dat
sin(pi*x)=ax(1-x)(1+x)(1-x/2)(1+x/2)...
zonder dat te bewijzen, ze blaten wat over nulpunten. Daaruit blijkt eigenlijk dat de schrijver van dat stukje niet echt iets van complexe functietheorie heeft begrepen. Want om te bewijzen dat zo'n formule ook echt geldt, moet je wel iets meer doen dan alleen naar de nulpunten kijken!

[ Bericht 29% gewijzigd door thabit op 06-06-2004 16:13:12 ]
  zondag 6 juni 2004 @ 16:37:37 #17
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_19685312
quote:
Op zondag 6 juni 2004 15:38 schreef thabit het volgende:
Voor a onderling ondeelbaar met n geldt: als k=l mod phi(n), dan is a^k=a^l mod n.
Ik heb hier dus nog een som:
Bepaal de laatste twee getallen van 3^(4^5)
Nu geldt dus phi(100) = phi(2^2)*phi(5^2) = 2*20 = 40 en 4^5 = 1024
dus 4^5 = 1024 = 24 mod 40, dus volgens jouw stelling geldt dat
3^4^5 = 3^24 mod 100, maar 3^24 is ook een onhandelbaar getal.
Moet ik het dan op zon manier aanpakken van 3^24 = (3^8)^3, maar als ik dan jouw stelling toepas op schiet ik helemaal niets op!
Wandelen in Noorwegen
pi_19686388
quote:
Op zondag 6 juni 2004 16:37 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Ik heb hier dus nog een som:
Bepaal de laatste twee getallen van 3^(4^5)
Nu geldt dus phi(100) = phi(2^2)*phi(5^2) = 2*20 = 40 en 4^5 = 1024
dus 4^5 = 1024 = 24 mod 40, dus volgens jouw stelling geldt dat
3^4^5 = 3^24 mod 100, maar 3^24 is ook een onhandelbaar getal.
Moet ik het dan op zon manier aanpakken van 3^24 = (3^8)^3, maar als ik dan jouw stelling toepas op schiet ik helemaal niets op!
Wat je kunt doen is het volgende: door achtereenvolgens te kwadrateren kun je uitrekenen wat 3^2, 3^4, 3^8, 3^16 mod 100 is. Daarna weet je dat 3^24 = 3^8 * 3^16.
pi_19707016
quote:
Thabit schreef tijdje terug
Die is niet transitief, SL2(R) volgens mij wel. Je kunt hier bewijzen dat SL2(Z) wordt voortgebracht door de elementen
(1 1) en (0 -1)
(0 1) en (1 0)
Met andere woorden de transformaties z -> z+1 en z -> -1/z brengen alles voort. Hieruit kun je afleiden dat elke baan een punt heeft in de verzameling
F={z in bovenhalfvlak: -1/2 <= Re(z )<= 1/2 en |z|>=1}

Je kunt verder nog afleiden dat, behalve de randpunten die duidelijk in elkaar overgaan, elke baan ook precies 1 punt in F heeft. Dit is nog vrij veel werk. Het is handig hier te gebruiken dat
Im((az+b)/(cz+d))=Im(z)/|cz+d|2.
Had afgelopen tijd wat weinig tijd om me met deze opgave bezig te houden, maar ben er weer eens aan begonnen. Ik heb tot nu toe laten zien dat de groep voortgebracht door die twee transformaties. Maar wat is nu eigenlijk je reden om in de definitie van F te stellen dat Re(z) tussen -1/2 en 1/2 moet liggen en niet gewoon -1 en 1??
Wandelen in Noorwegen
pi_19707219
quote:
Op maandag 7 juni 2004 17:35 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Had afgelopen tijd wat weinig tijd om me met deze opgave bezig te houden, maar ben er weer eens aan begonnen. Ik heb tot nu toe laten zien dat de groep voortgebracht door die twee transformaties. Maar wat is nu eigenlijk je reden om in de definitie van F te stellen dat Re(z) tussen -1/2 en 1/2 moet liggen en niet gewoon -1 en 1??
Vanwege de extra voorwaarde |z|>=1.
pi_19707356
quote:
Op maandag 7 juni 2004 17:42 schreef thabit het volgende:
Vanwege de extra voorwaarde |z|>=1.
Dus zodat als je op de rand zit en je past de transformatie z -> z+1 toe dat het randpunt weer op de rand terecht komt? Sorry dat ik het nog vraag, want ben beetje duf Hoe kwam je op het idee om daar de eis te stellen dat |z|>=1
Wandelen in Noorwegen
pi_19707530
quote:
Op maandag 7 juni 2004 17:46 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Dus zodat als je op de rand zit en je past de transformatie z -> z+1 toe dat het randpunt weer op de rand terecht komt? Sorry dat ik het nog vraag, want ben beetje duf Hoe kwam je op het idee om daar de eis te stellen dat |z|>=1
Dit is een van de eerste dingen die je leert als je je met modulaire vormen gaat bezighouden.
pi_19707693
quote:
Op maandag 7 juni 2004 17:53 schreef thabit het volgende:
Dit is een van de eerste dingen die je leert als je je met modulaire vormen gaat bezighouden.
Aha maar dat hebben wij nog niet echt gehad.
Het betreft hier ook een opgave in mijn algebra 1 syllabus in de paragraaf over groepswerkingen
Wandelen in Noorwegen
pi_19707771
quote:
Op maandag 7 juni 2004 17:58 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Aha maar dat hebben wij nog niet echt gehad.
Het betreft hier ook een opgave in mijn algebra 1 syllabus in de paragraaf over groepswerkingen
Aha. Wat was de oorspronkelijke opgave dan ook alweer? Hij moet dan wel op een wat eenvoudigere manier kunnen.
pi_19707962
Ik zal de hele opgave eens overtypen
quote:
Laat zien dat de modulaire groep SL2(Z) van geheeltallige matrices met determinant 1 werkt op het complexe bovenhalfvlak door gz = (az+b)/(cz+d) waarbij g de matrix
[ a b ]
[ c d ]
is.
Bepaal de isotropiegroepen van z = i, z = 2i en z = -1/2 + 1/2sqrt(3)
Is de werking transitief?
Ik heb alles bewezen behalve dat laatste dan of hij transitief is
Wandelen in Noorwegen
pi_19708325
quote:
Op maandag 7 juni 2004 18:07 schreef Pietjuh het volgende:
Ik zal de hele opgave eens overtypen
[..]

Ik heb alles bewezen behalve dat laatste dan of hij transitief is
Okee. De baan van i bestaat enkel uit complexe getallen van de vorm a+bi met a en b rationaal. Dus de werking is niet transitief.

Op deze manier heb je er echter nog geen idee van wat de banenruimte is. Ik dacht eigenlijk dat je iets met modulaire vormen aan het doornemen was, omdat de opgave daar uiteraard wel vandaan komt, vandaar dat ik meteen de volledige banenruimte beschreef.
pi_19708486
quote:
Op maandag 7 juni 2004 18:20 schreef thabit het volgende:

[..]

Okee. De baan van i bestaat enkel uit complexe getallen van de vorm a+bi met a en b rationaal. Dus de werking is niet transitief.

Op deze manier heb je er echter nog geen idee van wat de banenruimte is. Ik dacht eigenlijk dat je iets met modulaire vormen aan het doornemen was, omdat de opgave daar uiteraard wel vandaan komt, vandaar dat ik meteen de volledige banenruimte beschreef.
Ah ok
Ik denk dat ik toch eerst wat meer kennis moet hebben van complexe analyse en waarschijnlijk nog wat andere vakken voordat het verstandig is om wat over modulaire vormen te gaan bestuderen
Wandelen in Noorwegen
pi_19708642
quote:
Op maandag 7 juni 2004 18:27 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Ah ok
Ik denk dat ik toch eerst wat meer kennis moet hebben van complexe analyse en waarschijnlijk nog wat andere vakken voordat het verstandig is om wat over modulaire vormen te gaan bestuderen
Is misschien wel waar ja. Wat ik zelf totaal niet begrijp overigens is dat je per se differentiaalvergelijkingen, kansrekening en numerieke wiskunde moet hebben gedaan om te mogen afstuderen in de wiskunde maar dat je veel belangrijkere vakken zoals veel algebra, topologie, meetkunde en complexe analyse niet gedaan hoeft te hebben.
pi_19708996
quote:
Op maandag 7 juni 2004 18:33 schreef thabit het volgende:
Is misschien wel waar ja. Wat ik zelf totaal niet begrijp overigens is dat je per se differentiaalvergelijkingen, kansrekening en numerieke wiskunde moet hebben gedaan om te mogen afstuderen in de wiskunde maar dat je veel belangrijkere vakken zoals veel algebra, topologie, meetkunde en complexe analyse niet gedaan hoeft te hebben.
Wat nu vanaf dit jaar bij ons geldt is dat je nu twee richtingen kan kiezen vanaf je tweede jaar, namelijk fundamentele wiskunde of toegepaste wiskunde. Bij fundamentele wiskunde moet je verplicht vakken als algebra 2 en 3 en topologie etc.. volgen terwijl je bij toegepaste wiskunde meer vakken als partiele differentiaalvergelijkingen en numerieke wiskunde krijgt.
Ik vind dit opzich best goede ontwikkeling
Wandelen in Noorwegen
pi_19709279
quote:
Op maandag 7 juni 2004 18:20 schreef thabit het volgende:
Is het niet zo dat als je de baan van die groep op een element z bekijkt, waarvoor geldt dat z = a+bi met a en b irrationale getallen dat de baan niet ook kan bestaan uit getallen u+wi met u en w irrationaal?
Maar dan weet je toch nog niet zeker of hij wel of niet transitief is?

[ Bericht 7% gewijzigd door Pietjuh op 07-06-2004 21:15:56 ]
Wandelen in Noorwegen
  maandag 7 juni 2004 @ 22:51:51 #31
96640 loveme
http://www.tawheedwaljihad.tk/
pi_19715624
kunnen jullien iet beter msnen!?
pi_19717464
quote:
Op maandag 7 juni 2004 18:59 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Is het niet zo dat als je de baan van die groep op een element z bekijkt, waarvoor geldt dat z = a+bi met a en b irrationale getallen dat de baan niet ook kan bestaan uit getallen u+wi met u en w irrationaal?
Maar dan weet je toch nog niet zeker of hij wel of niet transitief is?
De groepswerking is transitief als elk element in dezelfde baan zit. Dus als van een willekeurig element de baan het hele bovenhalfvlak is. Nu is i wel een handig willekeurig element om hier te nemen, daarvan kun je makkelijk inzien dat de baan niet het hele bovenhalfvlak is.
  dinsdag 8 juni 2004 @ 00:01:23 #33
96640 loveme
pi_19717656
stel ABCD is een vierhoek. A, B,C en D liggen op een cirkel en (AC) is loodrecht op (BD)
de lijnen snijden elkaar in I.
toon aan dat de loodrechte lijn op een zijde van ABCD en door I gaat de overstaande zijde in het midden snijdt.
dus als de lijn loodrecht is op bijv. AB en door I gaat, dan snijt ie CD in het midden.
pi_19717721
quote:
Op maandag 7 juni 2004 23:54 schreef thabit het volgende:
De groepswerking is transitief als elk element in dezelfde baan zit. Dus als van een willekeurig element de baan het hele bovenhalfvlak is. Nu is i wel een handig willekeurig element om hier te nemen, daarvan kun je makkelijk inzien dat de baan niet het hele bovenhalfvlak is.
Hmm dan staat de definitie niet goed in mijn syllabus. Daar staat namelijk dat de groepswerking transitief is als er een x in X bestaat zodat Gx = X. En volgens jou moet het dus zijn dat groepswerking transitief is als voor alle x in X geldt dat Gx=X?
Wandelen in Noorwegen
pi_19718069
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 00:03 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Hmm dan staat de definitie niet goed in mijn syllabus. Daar staat namelijk dat de groepswerking transitief is als er een x in X bestaat zodat Gx = X. En volgens jou moet het dus zijn dat groepswerking transitief is als voor alle x in X geldt dat Gx=X?
Probeer nu zelf maar eens aan te tonen dat uit het feit dat Gx=X voor een x direct volgt dat Gx=X voor alle x.
pi_19718159
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 00:01 schreef loveme het volgende:
stel ABCD is een vierhoek. A, B,C en D liggen op een cirkel en (AC) is loodrecht op (BD)
de lijnen snijden elkaar in I.
toon aan dat de loodrechte lijn op een zijde van ABCD en door I gaat de overstaande zijde in het midden snijdt.
dus als de lijn loodrecht is op bijv. AB en door I gaat, dan snijt ie CD in het midden.
Als S het snijpunt met CD is, pas dan de sinusregel toe in de driehoeken CIS en DIS.
pi_19718463
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 00:16 schreef thabit het volgende:
Probeer nu zelf maar eens aan te tonen dat uit het feit dat Gx=X voor een x direct volgt dat Gx=X voor alle x.
Ah nu ik er zo over na denk ik het wel erg logisch natuurlijk, aangezien X de disjuncte vereniging is van banen en als er een x in X bestaat zodat Gx = X, betekent dit dat X maar uit 1 baan bestaat dus voor alle x in X geldt dat Gx = X
Wandelen in Noorwegen
pi_19726737
quote:
Op maandag 7 juni 2004 18:33 schreef thabit het volgende:

[..]

Mee eens! In Leiden zijn differentiaalvergelijkingen trouwens niet verplicht. Algebra 1 t/m 3 en topologie daarentegen wel. Ik heb ooit een werkgroep numerieke wiskunde gegeven, daar werd niemand blij van...
pi_19726817
quote:
Op dinsdag 8 juni 2004 00:31 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Ah nu ik er zo over na denk ik het wel erg logisch natuurlijk, aangezien X de disjuncte vereniging is van banen en als er een x in X bestaat zodat Gx = X, betekent dit dat X maar uit 1 baan bestaat dus voor alle x in X geldt dat Gx = X
  dinsdag 8 juni 2004 @ 14:11:38 #40
88071 elmark
Fruittellarolgambler
pi_19726977
Bereken exact de oppervlakte onder f(x)=xe^2x van x=0 tot x=0,5

Ik snap nog wel dat ik deze moet primitiveren, maar hoe? en dan?
exact (dus helemaal zonder rekenmachine)
antwoord is btw: 0,25
graag met alle tussenstappen

Iemand?

[ Bericht 6% gewijzigd door elmark op 08-06-2004 14:57:36 ]
pi_19727274
Partieel integreren. Kan je dat?
  dinsdag 8 juni 2004 @ 14:56:33 #42
88071 elmark
Fruittellarolgambler
pi_19728291
nee, nooit geleerd,
wel met differentieren (afgeleide * gewone + gewone *afgeleide) maar dat kan bij integreren toch niet?
pi_19729100
Jawel, bijna hetzelfde: stel je moet de integraal van f' * g uitrekenen, waarbij f' de afgeleide van een gemakkelijk te primitiveren functie f is, terwijl f' * g wel moeilijk te primitiveren is. Dat doe je slordig geformuleerd als volgt:

integraal van f' * g = [f * g] - integraal van f * g' (met de juiste grenzen op de juiste plekken ingevuld).

In jouw geval: neem f' = e^{2x}, dan is een primitieve f =1/2 * e^{2x}, neem g = x dus g' = 1.

Dan krijg je:

integraal van 0 tot 1/2 van f' * g dx = [f * g]_{0}^{1/2} - integraal van 0 tot 1/2 van f * g' dx.
[f * g]_{0}^{1/2} betekent hier f*g(1/2) -f*g(0).

Misschien is er een eenvoudigere methode, maar ik had al tijden geen integralen meer uitgerekend... Succes.
Dus: integraal van 0 tot 1/2 van f' * g dx = [1/2 * e^{2x} * x]_{0}^{1/2} - integraal van 0 tot 1/2 van 1/2 * e^{2x} dx.
Dit kun je als het goed is uitrekenen:
integraal van 0 tot 1/2 van f * g dx = 1/2 * e * 1/2 - 0 - [1/4 * e^{2x}]_{0}^{1/2} =
1/4 * e - (1/4 * e - 1/4 * e^0) = 1/4.

Excuses voor de chaotische notatie, ik kan hier geen fatsoenlijke integraaltekens typen.

Misschien is er een makkelijkere manier, maar die kon ik even geen verzinnen. Ik had al zo lang geen integralen meer uitgerekend... Succes!
pi_19752426
Weet hier iemand een goed boek (op universiteitsniveau) over Euclidische meetkunde? (mischien ook een boek met beetje inleiding in de topologie? )
Ik vind meetkunde namelijk echt interessant, en dan heb ik weer wat om te bestuderen in de vakantie
Wandelen in Noorwegen
pi_19765092
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:30 schreef Pietjuh het volgende:
Weet hier iemand een goed boek (op universiteitsniveau) over Euclidische meetkunde? (mischien ook een boek met beetje inleiding in de topologie? )
Ik vind meetkunde namelijk echt interessant, en dan heb ik weer wat om te bestuderen in de vakantie
Ik weet zeker dat Thabit een goed boek weet.

Anders probeer een mailtje naar een welhooggeleerde medewerker op je faculteit te sturen.
  donderdag 10 juni 2004 @ 21:35:26 #46
96640 loveme
pi_19795554
hoihohi
weer een vraagje..1
ABC een driehoek R de straal van de omgeschreven cirkel en r de straal van de ingeschreven cirkel, en 2p=a+b+c, S is de oppervlakte
toon aan:
a.cosA+b.cosB+c.cosC=2p(cosA+cosB+cosC-1)
en daarna
S=R(a.cosA+b.cosB+c.cosC)/2
de eerste gelijkheid heb ik al aangetoond met de cos-regel.
maar ik zit nu vast bij de tweede gelijkheid...
enige nuttige tips hoe dit moet
pi_19832991
quote:
Op woensdag 9 juni 2004 13:30 schreef Pietjuh het volgende:
Ik ken weinig boeken over Euclidische meetkunde. Ik heb het me voornamelijk aangeleerd door wat dictaten door te lezen en vooral heel veel opgaven erover te maken. Na de middelbare school heb ik me er niet meer zoveel mee beziggehouden eigenlijk. Ik heb er ooit in boek over gelezen, dat was geschreven door ene P. Wijdenes. Een vrij oud boek, maar er staan wel een hoop interessante dingen in, vooral veel opgaven ook. Niet echt op universitair niveau, maar "Euclidische meetkunde op universitair niveau" is ook wel een beetje een "contradictio in terminis". Wat overigens niet betekent dat het eenvoudig is: de theorie die erachter steekt is in het algemeen niet vrij diepgaand, maar je kunt er nog altijd verschrikkelijk moeilijke opgaven over geven.
pi_19833058
quote:
Op donderdag 10 juni 2004 21:35 schreef loveme het volgende:
hoihohi
weer een vraagje..1
ABC een driehoek R de straal van de omgeschreven cirkel en r de straal van de ingeschreven cirkel, en 2p=a+b+c, S is de oppervlakte
toon aan:
a.cosA+b.cosB+c.cosC=2p(cosA+cosB+cosC-1)
en daarna
S=R(a.cosA+b.cosB+c.cosC)/2
de eerste gelijkheid heb ik al aangetoond met de cos-regel.
maar ik zit nu vast bij de tweede gelijkheid...
enige nuttige tips hoe dit moet
Trek vanuit het middelpunt M van de omgeschreven cirkel 3 lijnstukken naar de hoekpunten. Zo krijg je driehoeken MAB, MBC en MCA. Laat zien dat de oppervlakte van MBC gelijk is aan Ra*cos(A)/2, etc.
  zaterdag 12 juni 2004 @ 14:26:28 #49
96640 loveme
pi_19834461
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 13:21 schreef thabit het volgende:

[..]

Trek vanuit het middelpunt M van de omgeschreven cirkel 3 lijnstukken naar de hoekpunten. Zo krijg je driehoeken MAB, MBC en MCA. Laat zien dat de oppervlakte van MBC gelijk is aan Ra*cos(A)/2, etc.
bedankt voor de inspanning,
i k heb het antwoord gisteren gevonden door een aantal formules te combineren,
S=wortel(p(p-a)(p-b)(p-c))
S=abc/(2R) en de cosinusregel.
pi_19837447
Ik heb twee stochasten, X en Y, met beide een exponentiele verdeling met gemiddelde 1 en 1/2 respectievelijk.

Ik zoek de kansfunctie/verdeling voor Z waar Z = X/Y

Ik weet dus X: e-x
Y: (1/2)e-(1/2)x

Dus ik dacht een dubbele integraal van y=x/z. Eerst naar y van (x/z,0)
dan naar X van (1,0).

Helaas kwam er niet veel uit mijn berekeningen. Suggesties zijn welkom.
pi_19837605
quote:
Op zaterdag 12 juni 2004 16:59 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik heb twee stochasten, X en Y, met beide een exponentiele verdeling met gemiddelde 1 en 1/2 respectievelijk.

Ik zoek de kansfunctie/verdeling voor Z waar Z = X/Y

Ik weet dus X: e-x
Y: (1/2)e-(1/2)x

Dus ik dacht een dubbele integraal van y=x/z. Eerst naar y van (x/z,0)
dan naar X van (1,0).

Helaas kwam er niet veel uit mijn berekeningen. Suggesties zijn welkom.
Aangenomen dat X en Y onafhankelijk zijn weet je de gemeenschappelijke kansdichtheid f(X,Y). P(X/Y<=z) is nu de integraal van f(X,Y) over het gebied X<=zY.
pi_19856058
Is er een formule voor som x=1 tot n van xj met j een natuurlijk getal?

Wat ik tot nu toe ontdekt heb (voor j<7) is dat som x=1 tot n van xj een veelterm is van de graad j+1, dat de bijbehorende coefficienten sommeren tot 1, dat de coefficient van nj+1 gelijk is aan 1/(j+1), dat de coefficient van nj gelijk is aan 1/2 en dat de coefficient van nj-2 gelijk is aan 0.
pi_19856106
2*([Exponential](y/2) - [Exponential](y\2 - zy)). Niet het anwoord dat ik zoek.

Maar moet het geen dubbele integraal zijn? Nog eens over (1,0) naar y?(hoewel ik dan ook nog niet uitkomt).

[ Bericht 17% gewijzigd door Bijsmaak op 13-06-2004 14:52:05 ]
pi_19856364
quote:
Op zondag 13 juni 2004 14:39 schreef mrbombastic het volgende:

Wat ik tot nu toe ontdekt heb (voor j<7) is dat som x=1 tot n van xj een veelterm is van de graad j+1, dat de bijbehorende coefficienten sommeren tot 1, dat de coefficient van nj+1 gelijk is aan 1/(j+1), dat de coefficient van nj gelijk is aan 1/2 en dat de coefficient van nj-2 gelijk is aan 0.
Het is niet heel makkelijk om er een directe formule voor te geven. Zoek maar even op "bernoulli polynomial" of "bernoulli polynomials".
pi_19856374
quote:
Op zondag 13 juni 2004 14:41 schreef Bijsmaak het volgende:
Maar moet het geen dubbele integraal zijn? Nog eens over (1,0) naar y?(hoewel ik dan ook nog niet uitkomt).
Uiteraard moet er wel iets van een dubbele integraal uitkomen, want je integreert f(x,y) over een gebied in het vlak.
  zondag 13 juni 2004 @ 19:30:34 #56
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_19862336
Wie o wie kan mij helpen met het verlossende antwoord over het bepalen van een Domein en een Bereik van een functie?

Ik heb zelf al gezocht op Google, zonder enige vorm van resultaat. Het wiskunde boek dat ik heb behandelt het in een half A4tje zonder dat ik er wijzer van wordt. Wie kan me helpen aan een goede uitleg, of kan zelf een goede uitleg geven over het bepalen van een Domein en een Bereik?
  zondag 13 juni 2004 @ 21:01:30 #57
96640 loveme
pi_19864602
quote:
Op zondag 13 juni 2004 19:30 schreef Anthraxx het volgende:
Wie o wie kan mij helpen met het verlossende antwoord over het bepalen van een Domein en een Bereik van een functie?

Ik heb zelf al gezocht op Google, zonder enige vorm van resultaat. Het wiskunde boek dat ik heb behandelt het in een half A4tje zonder dat ik er wijzer van wordt. Wie kan me helpen aan een goede uitleg, of kan zelf een goede uitleg geven over het bepalen van een Domein en een Bereik?
mm.. is het neit handiger als je concrete voorbeelden geeft?
bijv.
f(x)=1/(x³-1) heeft als domein R-{1} want als je 1 invult dan krijg je 1³-1=0 maar delen door 0 is een foute boel.
pi_19873464
quote:
Op zondag 13 juni 2004 19:30 schreef Anthraxx het volgende:

Het domein van een functie is het stuk van de x-as waarvoor de functie f(x) bestaat. Dus net als in het voorbeeld van loveme geldt dat punten x waarvoor f(x) niet bestaat (dat is bij delen door nul, of vastgelegd in de definitie), dat deze punten dan niet tot het domein behoren. Er geldt ook dat als je domein A is, dat elke deelverzameling van A ook een domein is.
Er bestaat ook nog zoiets als de domein conventie, dat is dat als het domein niet specifiek is aangegeven bij de functie, dat dan het grootst mogelijke domein gekozen moet worden.

Het bereik is in feite een soort 'domein' van de y-as. Dus het zijn alle waarden die f(x) kan aanmenen, als je x over het domein laat lopen.

Voorbeeld:
Laat f(x) = e^x. Aangezien f(x) nooit negatief kan worden (dat is omdat e > 0) geldt dat het bereik van f(x) alle positieve getallen is. De functie is gedefinieerd voor alle reeele x dus het domein is de verzameling van alle reeele getallen.
Wandelen in Noorwegen
pi_19877338
Ik heb een probleem met de definities bij continue verdelingen.

Bv een exponentiele functie

f(x) = a*exp-a*x

Ik weet dat f(x) = P(X= x) en F(x) = P(X<=x)

maar onder continue verdeling is P(X=x) toch altijd 0, omdat een zekere interval oneindig veel punten bevat en een kans op een punt x zeer klein is ofwel 0????

Of geld de definitie f(x) = P(X= x) niet bij continue verdelingen???

[ Bericht 9% gewijzigd door Bijsmaak op 14-06-2004 12:19:41 ]
pi_19879985
quote:
Op maandag 14 juni 2004 12:14 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik heb een probleem met de definities bij continue verdelingen.

Bv een exponentiele functie

f(x) = a*exp-a*x

Ik weet dat f(x) = P(X= x) en F(x) = P(X<=x)

maar onder continue verdeling is P(X=x) toch altijd 0, omdat een zekere interval oneindig veel punten bevat en een kans op een punt x zeer klein is ofwel 0????

Of geld de definitie f(x) = P(X= x) niet bij continue verdelingen???
Dat f(x) = P(X=x) geldt alleen bij discrete verdelingen.
Aangezien P(a-e <= X <= a+e) = int _{a-e}^{a+e} f(x) dx ongeveer gelijk is aan 2ef(a), kan je f(a) interpreteren als een maat voor de waarschijnlijkheid dat X in de buurt van a ligt. Let wel op dat f(a) geen kans is!! Hij kan namelijk willekeurig groot worden, er hoeft nml alleen te gelden dat f(a)>=0 en dat hij tot 1 integreert
Wandelen in Noorwegen
  maandag 14 juni 2004 @ 15:59:07 #61
96640 loveme
pi_19883497
quote:

bedoel je 1+x+x²+...+x^i+..+x^n??
pi_19884037
quote:
Op maandag 14 juni 2004 15:59 schreef loveme het volgende:
bedoel je 1+x+x²+...+x^i+..+x^n??
Nee hij bedoelt: 1^k + 2^k + ... n^k, voor een natuurlijk getal k
Wandelen in Noorwegen
  maandag 14 juni 2004 @ 18:49:42 #63
96640 loveme
pi_19887640
quote:

schrijf de formules op en kijk of je een soort regelmaat kunt ontdekken...
de formules voor j=1,2 of 3 heb ik al.. maar kun je mij die van j=4,5 en 6 geven als je die hebt...??
pi_19899041
quote:
Op maandag 14 juni 2004 18:49 schreef loveme het volgende:
schrijf de formules op en kijk of je een soort regelmaat kunt ontdekken...
de formules voor j=1,2 of 3 heb ik al.. maar kun je mij die van j=4,5 en 6 geven als je die hebt...??
Je kunt die voor 4 zo afleiden uit de formules voor 1, 2 en 3 door bijvoorbeeld gebruik te maken van een telescoop sommatie. Ik zal het even afleidgen in het algemene geval:(wordt alleen wel beetje lastig met notatie hier)
We gaan handig gebruik maken van de identiteit (k+1)^m - k^m = sum_{i=1}^{m-1} (m i )a^(m-i)x^i (met (m i) het binomiaalcoefficient)
Nu geldt dat sum_{i=1}^n ( f(x+1) - f(x) ) = f(n+1)-f(1), dus som van (k+1)^m - k^m is dus gelijk aan (n+1)^m - 1. Door nu steeds de sommen van de termen uit bovenstaande binomiaalontwikkeling van (k+1)^m - k^m te bekijken, kan je de som sum_{i=1}^n i^m uitdrukken in termen van sommen van machten orde < m. Nadeel is wel dat je hier i.h.a. alle sommen van ordes kleiner dan m moet weten.
Wandelen in Noorwegen
pi_19905344
Ik snap even niet wat ik moet doen met een e macht bij inhomogene hogere differentiaalvergelijkingen. kan iemand me deze uitleggen?

los op:

a) y'' + 49y' + 600y = e^(-26x)

Ik kom nog wel uit de homogene waarde (Yh)
Yh(x) = Ce^(-24x) + Ce^(-25x)

ik weet alleen niet wat de 'slimme' methode is om achter de particuliere (Yp) waarde te komen.
Bij bijvoorbeeld sin(x) of ax+b wordt er wel uitgelegt wat de 'slimme' aanpak is.. maar over e machten vertellen ze niks.

M'n rekenmachine geeft de volgende oplossing... kan iemand me vertellen wat ik me bij die @'s moet voorstellen?
y = @11.e^(-24x) + @10.e^(-25x) + ( e^(-26x) / 2)
Drink uit de kraan!
pi_19912094
Als je de oplossing voor de homogene d.v. gevonden hebt, kan je de methode van variatie van constanten toepassen.
Stel je algemene oplossing van de homogene d.v. is in de vorm van y(x) = c1*y1(x) + c2*y2(x). Nu beschouwen we de constanten c1 en c2 als functies van x. Het is nu handig om te stellen dat c1' *y1(x) + c2' * y2(x) = 0.
Vul nu de vergelijking y(x) = c1*y1(x) + c2*y2(x) in in de d.v. en houd er dus rekening mee dat de constanten c1 en c2 van x afhangen
Nu komen dus de 2e orde afgeleiden van c1 en c2 niet meer in de vergelijkingen voor en heb je dus 2 vergelijkingen in c1' en c2', waardoor je deze dus kunt oplossen en primitiveren om zo c1 en c2 te bepalen. Deze vul je dan weer in in de homogene dv.

Let er wel op dat dit alleen werkt bij lineaire d.v.'s

[ Bericht 1% gewijzigd door Pietjuh op 15-06-2004 16:32:00 ]
Wandelen in Noorwegen
pi_19914346
Mischien is een voorbeeldje hier wel handig

Stel je d.v. is y'' - y' = sin2x
De oplossing voor de homogene vergelijking wordt dus gegeven door y = c1e^x + c2e^(-x).
Door nu c1 en c2 als functies van x te beschouwen en dan y in te vullen in de d.v. krijgen we dat c1' e^x - c2' e^(-x) = sin2x, door gebruik te maken van het feit dat c1' e^x + c2' e^(-x) = 0.
We hebben nu dus 2 vergelijkingen in c1' en c2'.
Oplossen voor c1' geeft dat c1' = 1/2 e^(-x)sin2x en c2' = -1/2e^x sin2x.
Dus als je deze 2 oplossingen primitiveert krijg je de oplossingen voor c1 en c2, dus
c1 = e^(-x) ( -1/10sin2x -1/5cos2x) + d1
c2 = e^x ( -1/10sin2x + 1/5cos2x) +d2
met d1 en d2 constanten.
Invullen in de homogene oplossing geeft nu dat y = d1e^x + d2e^(-x) - 1/5sin2x
Wandelen in Noorwegen
pi_19934759
Ik heb een vraagje over logica. We hebben binnenkort een tentamen o.a. daarover, maar we hebben er nooit iets over gehad.

Vraag 1

Een ongeldige redenering heeft de volgende structuur
Premis 1
Premis 2
----------
Conclusie

De premissen zijn beide waar.

Geldt nu dat de conclusie zowel waar als onwaar kan zijn?

Vraag 2

Een geldige redenering heeft de volgende structuur
Premis 1
Premis 2
----------
Conclusie

Het eerste premis is onwaar en het tweede premis is waar.

Bestaan er zulke geldige redeneringen?
Zo ja, is de conclusie dan onwaar of kan deze zowel waar als onwaar zijn.
pi_19935251
Een redenering is geldig als het niet zo kan zijn dat de premissen waar zijn en de conclusie onwaar. Als een redenering ongeldig is (bijvoorbeeld: als het regent worden de straten nat, de straten zijn nat, dus het heeft geregend) kan het zo zijn dat in een bepaalde situatie de premissen en de conclusie allemaal waar zijn (in ons voorbeeld: als het inderdaad geregend heeft), maar toch is de redenering ongeldig omdat er ook situaties zijn waarin de premissen waar zijn en de conclusie niet (bijvoorbeeld: iemand heeft water op de straat gespoten met een tuinslang). Oftewel: in het geval van een ongeldige redenering kan het zo zijn dat de conclusie toch waar is, alleen is die waarheid niet af te leiden uit de waarheid van de premissen.

Voor een geldige redenering geldt: ALS de premissen waar zijn, DAN is de conclusie ook waar. Als de premissen niet allemaal waar zijn, kun je dus op grond van die redenering helemaal niets zeggen over de (on)waarheid van de conclusie.
pi_19936297
Dus als ik het kort samenvat:

Geldige redenering
--------------------------
Premissen waar --> Conclusie waar
Sommige premissen waar, sommige onwaar --> Conclusie kan waar of onwaar zijn
Premissen onwaar --> Conclusie onwaar?

Ongeldige redenering
------------------------------
Premissen waar --> Conclusie waar of onwaar
Sommige premissen waar, sommige onwaar --> Conclusie waar of onwaar?
Premissen onwaar --> ??

Wat moet er op de plaats van de vraagtekens staan.

[ Bericht 1% gewijzigd door mrbombastic op 16-06-2004 14:13:13 ]
pi_19936826
Oke, nog een keer.

Geldige redenering:
ALS de premissen waar zijn, DAN is ook de conclusie waar.
Als een of meer (dus ook als alle) premissen NIET waar zijn, weet je helemaal niets over de conclusie.

Voorbeeld:
Als A dan B
A
--------------
B

is een geldige redenering, want als `Als A dan B' en `A' waar zijn, dan volgt dat `B' waar is. Maar als `Als A dan B' niet waar is of als` A' niet waar is of als ze allebei niet waar zijn, heb je geen enkele reden om iets over de conclusie `B' te kunnen afleiden. Dus: zodra minstens 1 van de premissen van een geldige redenering onwaar is, weet je niets meer over de conclusie.

Ongeldige redenering:
Het enige dat je weet is dat het zou kunnen gebeuren dat de premissen waar zijn en de conclusie niet waar is. Je weet dus gewoon helemaal niets over de conclusie; die kan zowel waar als onwaar zijn.

Samenvatting: je weet alleen iets over de conclusie als je een geldige redenering hebt & de premissen ALLEMAAL waar zijn; dan is de conclusie waar. In alle andere gevallen weet je niets over de conclusie.
pi_19937034
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 14:23 schreef ASquare het volgende:
Samenvatting: je weet alleen iets over de conclusie als je een geldige redenering hebt & de premissen ALLEMAAL waar zijn; dan is de conclusie waar. In alle andere gevallen weet je niets over de conclusie.
Ok bedankt, nu is het helder.
pi_19937373
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 14:30 schreef mrbombastic het volgende:
Ok bedankt, nu is het helder.
Graag gedaan. & succes met je tentamen!
pi_19940033
Hoe bewijs ik dat de polynomen 22x+7 en x^3+5x+2 beiden irreducibele polynomen zijn?
Wandelen in Noorwegen
pi_19941456
quote:
Op dinsdag 15 juni 2004 17:20 schreef Pietjuh het volgende:
Mischien is een voorbeeldje hier wel handig
tnx voor je hulp
Drink uit de kraan!
pi_19953547
quote:
Op woensdag 16 juni 2004 15:56 schreef Pietjuh het volgende:
Hoe bewijs ik dat de polynomen 22x+7 en x^3+5x+2 beiden irreducibele polynomen zijn?
Over Q neem ik aan? Polynomen van graad 1 zijn altijd irreducibel. Polynomen van graad 3 moeten een factor van graad 1 hebben als ze reducibel zijn. Omdat het ding monisch is en gehele coefficienten heeft, komt dat erop neer dat het een geheel nulpunt moet hebben (lemma van Gauss). Je moet dus aantonen dat dat niet het geval is.

[ Bericht 4% gewijzigd door thabit op 17-06-2004 09:09:40 ]
pi_19956781
hoe los je
6/x =3 op
pi_19958756
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 08:22 schreef bullshit. het volgende:
hoe los je
6/x =3 op

kun je wel 6 = 3x oplossen???
quote:
Op maandag 14 juni 2004 13:46 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Dat f(x) = P(X=x) geldt alleen bij discrete verdelingen.
Aangezien P(a-e <= X <= a+e) = int _{a-e}^{a+e} f(x) dx ongeveer gelijk is aan 2ef(a), kan je f(a) interpreteren als een maat voor de waarschijnlijkheid dat X in de buurt van a ligt. Let wel op dat f(a) geen kans is!! Hij kan namelijk willekeurig groot worden, er hoeft nml alleen te gelden dat f(a)>=0 en dat hij tot 1 integreert
bedankt nog

[ Bericht 28% gewijzigd door Bijsmaak op 17-06-2004 10:39:36 ]
pi_19971530
hello allemaal..
kan iemand me aub helpen met this vraag?
AOC is een driehoek: hoekAOC=120
B een punt op [AC] zodat hoekBOC=hoekAOB=60
toon aan 1/OB=1/OA+1/OC
ik dacht aan BA/BC=OA/OC, ik dacht ook aan de sinus- en cosregel maar ik heb nog geen atnwoord gevonden..
pi_19975422
Een paar vragen waar ik het antwoord niet (zeker) op weet.

Vraag 1.
In de theorie der oneindige ordinaalgetallen geldt dat 5+omega gelijk is aan
1) 6+omega
2) omega+5
3) 2+omega+3

NB. het symbool in de opgave lijkt het meest op een omega, iets anders kan ik er niet van maken.

Vraag 2.
In de niet-euclidische meetkunde geldt
1) vierhoeken met vier rechte hoeken bestaan niet
2) parallelle lijnen bestaan niet.
3) alle cirkels zijn echte ellipsen

Volgens is hier het antwoord 1), want volgens mij geldt dat de som van de hoeken van een vierhoek kleiner is dan 360 graden.

Vraag 3
De 'ontdekking' van de niet-euclidische meetkunde impliceerde
1) het begin vd algemene relativiteitstheorie
2) de scheiding van natuurkunde en wiskunde
3) dat stelsels axioma's (mits consistent) eigenlijk willekeurig gekozen kunnen worden.

Ik twijfel hier tussen 2) en 3).
pi_19975443
Ik heb een vraag over recursie en ik kom er maar niet uit .

Directe Formule
N(t) = 50 000 * 1,02^t

Recursie vergelijking
N(t+1) = 1,02 * n(t)
n(0) = 50 000

De vraag is:
Na hoeveel jaar zijn er 70 000 vissen in het meer?

Ik heb morgen een toets en ik kom er maar niet uit

Via de GR kom ik er wel uit
pi_19975580
50000 * 1,02^t = 70000
1,02^t = 1,4
t = 1,02log(1,4) = log(1,4)/log(1,02) = ongeveer 16,99
pi_19975616
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:12 schreef mrbombastic het volgende:
50000 * 1,02^t = 70000
1,02^t = 1,4
t = log(1,4)/log(1,02) = ongeveer 16,99
Dat is inderdaad het antwoord, maar hoe kom je op 1,4? Ik vul daar 20 000 in

-edit-

Ik zie em al, delen .
pi_19977607
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 21:06 schreef mrbombastic het volgende:
Een paar vragen waar ik het antwoord niet (zeker) op weet.

Vraag 1.
In de theorie der oneindige ordinaalgetallen geldt dat 5+omega gelijk is aan
1) 6+omega

Vraag 2.
In de niet-euclidische meetkunde geldt
1) vierhoeken met vier rechte hoeken bestaan niet

Vraag 3
De 'ontdekking' van de niet-euclidische meetkunde impliceerde
1) het begin vd algemene relativiteitstheorie
Die laatste weet ik niet 100% zeker, beetje een vage vraag namelijk.
pi_19977988
quote:
Op donderdag 17 juni 2004 18:14 schreef vakkenvullen het volgende:
hello allemaal..
kan iemand me aub helpen met this vraag?
AOC is een driehoek: hoekAOC=120
B een punt op [AC] zodat hoekBOC=hoekAOB=60
toon aan 1/OB=1/OA+1/OC
ik dacht aan BA/BC=OA/OC, ik dacht ook aan de sinus- en cosregel maar ik heb nog geen atnwoord gevonden..
Als de hoek bij A gelijk is aan a, dan OA=OB*sin(120-a)/sin(a), OC=OB*sin(60+a)/sin(60-a). Als je de formule voor sin(x+y) kent, moet je er nu wel uit kunnen komen.
pi_20003457
Hoe bepaal ik (zo mogelijk) polynomen P en Q in Q[x] zodat:
(x^3-1)P(x) + (x^5-1)Q(x) = 1

Ik heb dus gevonden dat ggd(x^3-1,x^5-1) = x-1, dus er zijn polynomen A en B zodat
(x^3-1)A(x) + (x^5-1)B(x) = x-1.
Aangezien x^3-1 = (x-1)(x^2+x+1) en x^5-1 = (x-1)(x^4+x^3+x^2+x+1) geldt dus dat
(x^2+x+1)A(x) + (x^4+x^3+x^2+x+1)B(x) = 1
Hieruit volgt door toepassing van het euclidische algoritme dat
A(x) = x^3+1 en B(x) = -x.

Hieruit denk ik dan dat de enigste mogelijkheid is dat P(x) = A(x) / (x-1) en Q(x) = B(x) / (x-1).
Kan ik hier dus uit concluderen dat er geen polynomen P en Q bestaan zodat (x^3-1)P(x) + (x^5-1)Q(x) = 1 ?

[edit]
Of kan ik die polynomen P en Q dan in een soort van reeksontwikkeling schrijven?
[/edit]

[ Bericht 7% gewijzigd door Pietjuh op 19-06-2004 01:24:35 ]
Wandelen in Noorwegen
  zaterdag 19 juni 2004 @ 18:06:51 #87
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_20019933
quote:
Op vrijdag 18 juni 2004 21:21 schreef Pietjuh het volgende:
Hoe bepaal ik (zo mogelijk) polynomen P en Q in Q[x] zodat:
(x^3-1)P(x) + (x^5-1)Q(x) = 1

Ik heb dus gevonden dat ggd(x^3-1,x^5-1) = x-1,

Kan ik hier dus uit concluderen dat er geen polynomen P en Q bestaan zodat (x^3-1)P(x) + (x^5-1)Q(x) = 1 ?
Dat lijkt mij een juiste conclusie. .
pi_20046241
Hmm als ik er zo eens over na denk moet er mischien dit gelden?
Als ggd(A,B) = C met A en B en C polynomen, dan bestaan er polynomen P en Q zodat
A(x)P(x) + B(x)Q(x) = D(x) dan en slechts dan als C een deler van D is?
Wandelen in Noorwegen
pi_20054800
quote:
Op zondag 20 juni 2004 19:04 schreef Pietjuh het volgende:
Hmm als ik er zo eens over na denk moet er mischien dit gelden?
Als ggd(A,B) = C met A en B en C polynomen, dan bestaan er polynomen P en Q zodat
A(x)P(x) + B(x)Q(x) = D(x) dan en slechts dan als C een deler van D is?
Ja, mits je als coefficientenring een lichaam neemt.
pi_20055238
quote:
Op maandag 21 juni 2004 00:38 schreef thabit het volgende:
Ja, mits je als coefficientenring een lichaam neemt.
Ok, ga ik morgenochtend gelijk een bewijs proberen te vinden.
Maar wat gebeurd er precies als je geen lichaam neemt? Dat is zeker omdat je wel moet kunnen spreken van deling?
Wandelen in Noorwegen
pi_20058324
quote:
Op maandag 21 juni 2004 00:57 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Ok, ga ik morgenochtend gelijk een bewijs proberen te vinden.
Maar wat gebeurd er precies als je geen lichaam neemt? Dat is zeker omdat je wel moet kunnen spreken van deling?
Als A geen lichaam is, dan is in het algemeen de ring A[x] geen hoofdideaalring.
pi_20063894
Nog een vraagje
Hoe kan ik handig laten zien dat het polynoom x^3-3x-3 geen nulpunten in Z heeft?

[edit] Laat maar, al opgelost[/edit]

[ Bericht 11% gewijzigd door Pietjuh op 21-06-2004 14:12:27 ]
Wandelen in Noorwegen
pi_20068494
Spoedvraagje (morgen toets ):

wat is de uitkomst van 2-x + 2-x
staat niet op de formulekaart
Heeft Fok! verlaten, jeweetoch.
pi_20068556
quote:
Op maandag 21 juni 2004 16:38 schreef m021 het volgende:
Spoedvraagje (morgen toets ):

wat is de uitkomst van 2-x + 2-x
staat niet op de formulekaart
Vervang eens 2-x door een andere variable, zeg maar a. Hoeveel is a + a?
pi_20082018
Bestaat er eigenlijk een soort van analogon van de stelling van Heine-Borel, maar dan voor een willekeurige metrische ruimte X, ipv alleen voor X=R?

Wat ik dus eigenlijk wil weten is of i.h.a. de equivalentie voor A in X geldt:
A is rijcompact dan en slechts dan als A gesloten en begrensd

Het volgt zoiezo dat als A rijcompact is dat dan A gesloten en begrensd is, maar voor de andere kant op weet ik tot nu toe dat het voor R geldt maar niet of het voor een willekeurige metrische ruimte X geldt.

[ Bericht 56% gewijzigd door Pietjuh op 22-06-2004 01:57:48 ]
Wandelen in Noorwegen
pi_20101108
hoi. een vraagje
hoe moet ik laten zien m.b.v van scalair product en relatie van euler laten zien dat de hoogten van een driehoek elkaar snijden in een punt.
ik heb al aangetoond dat als M een punt is in een vlak. dat
MA.BC+MB.CA+MC.AB=0 " allemaal vectoren' .
ik dacht ..stel M=H dus
HA.BC+HB.CA+HC.AB= 0
maar kan ik hieruit concluderen dat de hoogten elkaar snijden in een punt?
pi_20121299
quote:
Op dinsdag 22 juni 2004 00:39 schreef Pietjuh het volgende:
Bestaat er eigenlijk een soort van analogon van de stelling van Heine-Borel, maar dan voor een willekeurige metrische ruimte X, ipv alleen voor X=R?

Wat ik dus eigenlijk wil weten is of i.h.a. de equivalentie voor A in X geldt:
A is rijcompact dan en slechts dan als A gesloten en begrensd

Het volgt zoiezo dat als A rijcompact is dat dan A gesloten en begrensd is, maar voor de andere kant op weet ik tot nu toe dat het voor R geldt maar niet of het voor een willekeurige metrische ruimte X geldt.
Neem R met als metriek d(x,y)=min(|x-y|,1). Ga na dat dit inderdaad een metriek definieert. Neem A=R. Dit is duidelijk gesloten en begrensd in deze metriek. Echter niet rijcompact.
pi_20156652
Spoed, morgen tentamen.

Het gaat over logica.
Ik heb nog een paar oude tentamens onder mn neus gekregen en voor de zekerheid wil ik ze hier even langslopen.

Vraag 1
Een ongeldige redenering heeft de volgende structuur
premis 1
premis 2
conclusie
De premissen zijn beide waar. Dan geldt
1) de conclusie is waar
2) de conclusie kan zowel waar als onwaar zijn
3) zulke ongeldige rederingen bestaan niet

Vraag 2
premis 1
premis 2
conclusie
De premissen zijn beide onwaar. Dan geldt
1) de conclusie is waar
3) zulke geldige rederingen bestaan niet

Vraag 3
premis 1
premis 2
conclusie
Het eerste premis is waar en het tweede premis is onwaar. Dan geldt
1) de conclusie is waar
3) zulke geldige rederingen bestaan niet

Vraag 4
Een redenering heeft de volgende structuur
premis 1
premis 2
conclusie
Alletwee de premissen zijn waar en de conclusie is onwaar. Dan geldt dat
1) de redenering geldig is
2) de redenering zowel geldig als ongeldig kan zijn
3) de redenering ongeldig is
pi_20166973
3
3
2
1
pi_20173635
Nee! Je hebt ze allemaal goed, mrbombastic!
pi_20176862
Ik heb twee onafhankelijke stochasten X en Y die ~EXP(1) verdeeld zijn. ofwel e-x en e-y
voor 0<x<oneindig en 0<y<oneindig uiteraard.

Ik probeer P[X<Y] te berekenen.

Dus ik dacht dubbele integraal: integraal [ e-x/e-y] , naar y tussen oneindig groot en x en daarna integraal naar x tussen oneindig groot en 0.

Maar dit lukt niet?

Oh wacht. Ik had de joint PDF f(x,y) = e-y-x moeten gebruiken. Daar kom ik wel uit. Alleen waarom?????

[ Bericht 4% gewijzigd door Bijsmaak op 25-06-2004 13:10:14 ]
pi_20179471
Simpele vraag van mij. Hoeveel liter is 1 m3 water?
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_20180591
1000
pi_20180787
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 15:08 schreef ASquare het volgende:
1000

dan heb ik die scheikunde opdracht van de toets toch goed gemaakt

Thnx!
In dat soort dingen ben ik nooit goed, met kub en vierkante meters
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
pi_20190166
ik heb een vraag je ' een soort olympiade vraag' ..
bepaal de drie gehele getallen a,b,c die voldoen aan
1/a^2+1/b^2+1/c^2=1/4
ik dagt eerst aan
1/a^2+1/b^2+1/c^2=1/4=1-3/4 dus
(1/4+1/a^2)+(1/4+1/b^2)+(1/4+1/c^2)=1
ik heb ook gevonden dat het kleinste(a,b,c)>=3 maar een bovengrens heb ik niet..

maar verder dan dit ..kon ikn iet gaan.
pi_20193431
We mogen veronderstellen dat a,b,c>0 en dat a<=b<=c. Als a,b,c>=4 dan is de som < 1/4 dus er moet er 1 gelijk zijn aan 3. Stel dat a dit is. Dan staat er 1/b^2 + 1/c^2 = 1/4-1/9=5/36. We zien direct dat b=3,c=6 een oplossing is. Als b,c>=4 dan is 1/b^2+1/c^2 <= 1/8=5/40<5/36. Dus a=3,b=3,c=6.
pi_20204399
Weer een vraagje:

Ik heb een joint kansfunctie f(x,y) = x + y 0<x<1 0<y<1

Ik wil berekenen: P[x + y < z] waar z>0

Ha. Ik bereken en kom uit: z3/3

Maar het korte antwoord achterin:

Hoe komen aan die middelste antwoord voor 1<z<2 ???? :'(

[ Bericht 5% gewijzigd door Bijsmaak op 26-06-2004 16:34:34 ]
pi_20204814
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 15:15 schreef Bijsmaak het volgende:
Weer een vraagje:

Ik heb een joint kansfunctie f(x,y) = x + y

Ik wil berekenen: P[x + y < z]

Ha. Ik bereken en kom uit: z3

Maar het korte antwoord achterin:

[afbeelding]

Hoe komen aan die middelste antwoord voor 1<z<2 ????
Op welk domein voor (x,y) is de functie gedefinieerd? (deze vraag is tevens een hint)
pi_20206317
0<x<1 0<y<1 en z>0

Dus 0 < z < 2

Om 1< z < 2 geldt restrictie x+y > 1??
pi_20206641
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 16:45 schreef Bijsmaak het volgende:
0<x<1 0<y<1 en z>0

Dus 0 < z < 2

Om 1< z < 2 geldt restrictie x+y > 1??
De kansdichtheid is dus f(x,y)=x+y voor 0<x<1 en 0<y<1, en f(x,y)=0 daarbuiten. Die moet je dus integreren.
pi_20207219
quote:
Op zaterdag 26 juni 2004 17:01 schreef thabit het volgende:

[..]

De kansdichtheid is dus f(x,y)=x+y voor 0<x<1 en 0<y<1, en f(x,y)=0 daarbuiten. Die moet je dus integreren.
Begrijp nog niet waarover ik moet integreren. Heb geprobeerd een tekening te maken.
pi_20207284
Het gebied {(x,y): 0<x<1, 0<y<1, 0<x+y<z}.
pi_20208672
Ik had een ongelovelijke stomme fout gemaakt. maar ik heb hem.
Ik post later nog wel mijn oplossing. Bedankt nog.

[ Bericht 5% gewijzigd door Bijsmaak op 27-06-2004 03:52:38 ]
  zondag 27 juni 2004 @ 15:21:12 #114
69211 koffiegast
langzinnig
pi_20227079
Wat s de afgeleide van

cos 2x + p sin(kwadraat)x met domein [0,2pi]

ik snap dus echt helemaal geen snars meer van dat differentieren met cos & sin...
het boek legt het me ook niet helemaal uit... daar lukt het me alleen om met 1x sin of 1x cos het te differentieren...maar met 2 ? :S
  zondag 27 juni 2004 @ 17:09:02 #115
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_20229521
quote:
Op zondag 27 juni 2004 15:21 schreef koffiegast het volgende:
Wat s de afgeleide van

cos 2x + p sin(kwadraat)x met domein [0,2pi]

ik snap dus echt helemaal geen snars meer van dat differentieren met cos & sin...
het boek legt het me ook niet helemaal uit... daar lukt het me alleen om met 1x sin of 1x cos het te differentieren...maar met 2 ? :S
je weet dat de afgeleide van cos(x) = -sin(x). Dus de afgeleide van cos(2x) = -2sin(2x).
Om die sin^2(x) te differentieren moet je kettingregel gebruiken. Je hebt dus eigenlijk twee functies:
u = v^2 en v = sin(x). Dus volgens de kettingregel is u'(x) = 2*v*v' = 2*sin(x)*cos(x) = sin(2x).

Dus de totale afgeleide wordt: -2sin(2x) + p*sin(2x) = sin(2x)(p-2)
Wandelen in Noorwegen
pi_20253891
Hey ik vroeg me af of iemand me zou kunnen helpen met complexe getallen.
Ik zit hier met een paar opgaven waar ik nogal mee in de war zit. Waarschijnlijk is het heel simpel, maar ik kom er echt niet uit....

Vraag 1 is multiple choice en vraag 2 is een open vraag.

1)
De modules van ( i^3 * ( 1+ i)^4 ) / ( e^(i * pi) * 4(cos(pi/2) + i*sin(pi/2)) )

is gelijk aan:
a) (sqr2)^4 +4 = 8
b) 1^3 * (sqr2)^4 * 1 * 4 = 16
c) ( 1^3 * (sqr2)^4 ) / 1*4 = 1
d) 5*4 = 20

2)
Als geldt dat arg(1+iω) = φ en |1+iω| = r
Hoe groot zijn dan argument en modules van:

a) 1 / (1 + iω)
b) i / (1 + iω)
c) i / (1 + iω)^3

Zou iemand me kunnen voordoen hoe je hierbij de modules en of argument berekend? In m'n boek staat het weer eens uitgelegt op een manier dat je er de ballen van snapt. (kortom er staat niks uitgelegt...)

tnx in advance!
Drink uit de kraan!
pi_20254377
quote:
Op maandag 28 juni 2004 16:30 schreef FunFair het volgende:
Hey ik vroeg me af of iemand me zou kunnen helpen met complexe getallen.
Ik zit hier met een paar opgaven waar ik nogal mee in de war zit. Waarschijnlijk is het heel simpel, maar ik kom er echt niet uit....

Vraag 1 is multiple choice en vraag 2 is een open vraag.

1)
De modules van ( i^3 * ( 1+ i)^4 ) / ( e^(i * pi) * 4(cos(pi/2) + i*sin(pi/2)) )

is gelijk aan:
a) (sqr2)^4 +4 = 8
b) 1^3 * (sqr2)^4 * 1 * 4 = 16
c) ( 1^3 * (sqr2)^4 ) / 1*4 = 1
d) 5*4 = 20

2)
Als geldt dat arg(1+iω) = φ en |1+iω| = r
Hoe groot zijn dan argument en modules van:

a) 1 / (1 + iω)
b) i / (1 + iω)
c) i / (1 + iω)^3

Zou iemand me kunnen voordoen hoe je hierbij de modules en of argument berekend? In m'n boek staat het weer eens uitgelegt op een manier dat je er de ballen van snapt. (kortom er staat niks uitgelegt...)

tnx in advance!
Het argument is gelijk aan de arctangens van b/a, met a=het reeele deel, en b=imaginaire deel
( dat komt door de geometrie: de tangens van je argument = b/a)
Schrijf een complex getal tot een macht altijd als een complexe e-macht, dan kun je dit gemakkelijk weer naar de vorm a+bi schrijven. verder geldt e^(ix)= cosx+isinx. Zo moet het wel lukken, dacht ik.
pi_20255858
Heb ik het dan goed dat bij vraag 1 het antwoord c is?

Ik heb de som opgedeelt in 4 stukjes. z1 z2 z3 en z4
z1 = i^3 -> modules hiervan is 1^3
z2 = (1+i)4 -> modules hiervan is sqrt(1+1)^4
hierbij gebruik van de wortel omdat er i in voorkomt?
z3 = e^(i*pi) -> modules hiervan is 1
omdat er bij de e macht gebruik wordt gemaakt van r? en r is in dit geval gelijk aan 1?
z4 = 4(cos(pi/2) + i*sin((pi/2)) = 4*e^i*(pi/2) -> modules hiervan is 4
vanwege dezelfde reden van z3?

en dan (z1 * z2) / (z3 * z4) = (1*4) / (1*4) = 1

klopt dit?
Drink uit de kraan!
pi_20264779
quote:
Op maandag 28 juni 2004 17:36 schreef FunFair het volgende:
Heb ik het dan goed dat bij vraag 1 het antwoord c is?

Ik heb de som opgedeelt in 4 stukjes. z1 z2 z3 en z4
z1 = i^3 -> modules hiervan is 1^3
z2 = (1+i)4 -> modules hiervan is sqrt(1+1)^4
hierbij gebruik van de wortel omdat er i in voorkomt?
z3 = e^(i*pi) -> modules hiervan is 1
omdat er bij de e macht gebruik wordt gemaakt van r? en r is in dit geval gelijk aan 1?
z4 = 4(cos(pi/2) + i*sin((pi/2)) = 4*e^i*(pi/2) -> modules hiervan is 4
vanwege dezelfde reden van z3?

en dan (z1 * z2) / (z3 * z4) = (1*4) / (1*4) = 1

klopt dit?
Ja, dit klopt. Modulus hoort overigens wel met een u gespeld te worden.
pi_20277019
sorry?

Ik heb hier nog zo'n vraag.. maar als ik die uitreken staat het antwoord er niet bij...

( (1-i)*(1+i)^5 ) / ( 8e^(i*pi)*(cos(pi/6) + i*sin(pi/6))^6 )

a) sqrt(2) + (sqrt(2))^4 + 8
b) (sqrt(2)^4) / 8
c) 5 * sqrt(2) +8
d) 5 * sqrt(1^2 + 1^2) - 8*1

als ik dit bereken krijg ik hetvolgende
z1 = 1-i -> modulus = sqrt(1^2 + -1^2) = sqrt(2)
z2 = (1+i)^5 -> modulus = sqrt(1^2 + 1^2)^5 = sqrt(2)^5 = 4*sqrt(2)
z3 = 8e^(i*pi) -> modulus = 8
z4 = (cos(pi/6) + i*sin(pi/6))^6 = (e^(i*(pi/6))^6 -> modulus = 1^6 = 1

dan krijg je dus (z1 * z2) / (z3 * z4) = 8 / 8 = 1

maar dat antwoord zit er niet bij... waar maak ik dan de fout?
Drink uit de kraan!
pi_20278535
Ik heb E(Y|x) = x waar Y|x ~ Poisson [x] , en X~Exponentieel[1]

Ik zoek Var(Y)

Ik weet dat:
E(Y) =1
En dat Var(Y) = E[ Var(Y|x)] + Var[E[Y|x)]

Die laatste denk ik zou tot het antwoord leiden. Maar hoe??

[ Bericht 16% gewijzigd door Bijsmaak op 29-06-2004 14:13:07 ]
pi_20281702
kom ik weer aanzetten met een vraag hoor

ik zie niet helemaal in, welke nou het goede antwoord moet zijn...

als iemand dit me 'even' zou kunnen uitleggen hoe het werkt red deze mij zeer uit de brand en is mijn dank groot
Drink uit de kraan!
pi_20292406
ik ben niet goed in complexe getallen maar... wat is j eigenlijk?!
pi_20292563
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 13:12 schreef FunFair het volgende:
sorry?

Ik heb hier nog zo'n vraag.. maar als ik die uitreken staat het antwoord er niet bij...

( (1-i)*(1+i)^5 ) / ( 8e^(i*pi)*(cos(pi/6) + i*sin(pi/6))^6 )

a) sqrt(2) + (sqrt(2))^4 + 8
b) (sqrt(2)^4) / 8
c) 5 * sqrt(2) +8
d) 5 * sqrt(1^2 + 1^2) - 8*1

als ik dit bereken krijg ik hetvolgende
z1 = 1-i -> modulus = sqrt(1^2 + -1^2) = sqrt(2)
z2 = (1+i)^5 -> modulus = sqrt(1^2 + 1^2)^5 = sqrt(2)^5 = 4*sqrt(2)
z3 = 8e^(i*pi) -> modulus = 8
z4 = (cos(pi/6) + i*sin(pi/6))^6 = (e^(i*(pi/6))^6 -> modulus = 1^6 = 1

dan krijg je dus (z1 * z2) / (z3 * z4) = 8 / 8 = 1

maar dat antwoord zit er niet bij... waar maak ik dan de fout?
Nergens. Jouw uitwerking is correct.
pi_20292649
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 16:02 schreef FunFair het volgende:
kom ik weer aanzetten met een vraag hoor

ik zie niet helemaal in, welke nou het goede antwoord moet zijn...

[afbeelding]

als iemand dit me 'even' zou kunnen uitleggen hoe het werkt red deze mij zeer uit de brand en is mijn dank groot
j zal wel i zijn? Vermenigvuldigen met i is draaien over 90 graden linksom. Het correcte antwoord is dus c.
pi_20292955
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 14:04 schreef Bijsmaak het volgende:
Ik heb E(Y|x) = x waar Y|x ~ Poisson [x] , en X~Exponentieel[1]

Ik zoek Var(Y)

Ik weet dat:
E(Y) =1
En dat Var(Y) = E[ Var(Y|x)] + Var[E[Y|x)]

Die laatste denk ik zou tot het antwoord leiden. Maar hoe??
De gezamenlijke kansverdeling van X en Y is niet zo moeilijk te bepalen hier. Gebruik dan dat Var(Y)=E((Y-EY)^2)=E(Y^2)-(EY)^2.
pi_20297128
Het lukte me nog wel E(Y) = 1 te berekenen door integraal van x*esp[-x] te berekenen over (0,oneindig groot).

Maar het lukt me niet om E(Y2) te berekenen, niet eens f(y). En zit nog met het probleem dat Poisson eigenlijk een discrete en exponentieel een continue verdeling is.
pi_20303741
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 14:22 schreef Black-Death het volgende:
Simpele vraag van mij. Hoeveel liter is 1 m3 water?
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 15:08 schreef ASquare het volgende:
1000
ligt eraan welke temperatuur het water heeft
Drink uit de kraan!
pi_20304923
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 01:23 schreef Bijsmaak het volgende:
Het lukte me nog wel E(Y) = 1 te berekenen door integraal van x*esp[-x] te berekenen over (0,oneindig groot).

Maar het lukt me niet om E(Y2) te berekenen, niet eens f(y). En zit nog met het probleem dat Poisson eigenlijk een discrete en exponentieel een continue verdeling is.
Voor iedere x kun je E(Y^2|X=x) bepalen. Daarna kun je dus ook heel makkelijk E(Y^2) bepalen door E(Y^2|X=x)*P(X=x)dx te integreren over alle waarden van x.
pi_20312933
Is in dit geval x2 = E(Y^2|X=x) = E( Y | X=x)2??

Dan is E(Y2) = Integraal van x2*exp[-x] = 2

Dus Var(Y) = 2 - 12 = 1???
pi_20316506
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 17:38 schreef Bijsmaak het volgende:
Is in dit geval x2 = E(Y^2|X=x) = E( Y | X=x)2??
Nou nee, niet echt. Je hebt dus die Poissonverdeling bij gegeven x, en dan moet je y^2P(Y=y) sommeren.
pi_20329299
quote:
Op woensdag 30 juni 2004 19:56 schreef thabit het volgende:

[..]

Nou nee, niet echt. Je hebt dus die Poissonverdeling bij gegeven x, en dan moet je y^2P(Y=y) sommeren.
Aha, nu heb ik het. Thanx.

Dus E(Y^2) -(E(Y))^2 = 3 -1 = 2

Helaas is er nog een nieuw probleem voor mij. Met welke techniek/methode bereken je de som uit van die Poisson? Het is extra moeilijk aangezien faculteit erin zit. Met de computer, simpel, maar ik wil het zonder computer kunnen.

Een ander voorbeeld: hoe los je een eindige som op voor een algemene n?? (Weer probleem met faculteit).

Update: die laatste voorbeeld kan met behulp van Binomial Theorem.

[ Bericht 4% gewijzigd door Bijsmaak op 01-07-2004 11:34:34 ]
pi_20331355
quote:
Op dinsdag 29 juni 2004 22:32 schreef thabit het volgende:

[..]

j zal wel i zijn? Vermenigvuldigen met i is draaien over 90 graden linksom. Het correcte antwoord is dus c.
j wordt vaak gebruikt in de elektronica met impedanties, omdat i de stroomsterkte is.
pi_20350722
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 09:44 schreef Bijsmaak het volgende:

[..]

Aha, nu heb ik het. Thanx.
[afbeelding]

Dus E(Y^2) -(E(Y))^2 = 3 -1 = 2

Helaas is er nog een nieuw probleem voor mij. Met welke techniek/methode bereken je de som uit van die Poisson? Het is extra moeilijk aangezien faculteit erin zit. Met de computer, simpel, maar ik wil het zonder computer kunnen.
Een algemene methode om oneindige sommen te bepalen is niet eenvoudig te geven. Bij de Poissonverdeling kom je de som
Som(n2xn/n!)
tegen. Het is handig om enige creativiteit te gebruiken hier. Je kunt bijvoorbeeld zien dat het gelijk is aan
Som(nxn/(n-1)!)=Som((n+1)xn+1/n!).
Die laatste som kun je dan weer opsplitsen als
Som(nxn+1/n!)+Som(xn+1/n!),
wat gelijk is aan
Som(xn+1/(n-1)!)+Som(xn+1/n!).
In de eerste sommatie loopt n hier vanaf 1 naar oneindig en in de tweede sommatie vanaf 0. We weten dat Som(xn/n!)=ex. Dus de tweede term is xex. De eerste term is
Som(xn+1/(n-1)!)=Som(xn+2/n!),
waarbij we nu wel vanaf 0 lopen. Dat is dus gelijk aan x2ex. Zo komen we op (x+x2)ex.

Een andere manier is om een differentiaalvergelijking voor de functie f(x)=Som(n2xn/n!) te zoeken en die dan op te lossen. We kunnen dit soort reeksen immers eenvoudig differentieren omdat de afgeleide van xn/n! gelijk is aan xn-1/(n-1)!. Het blijft wel even puzzelen.
pi_20360241
quote:
Op vrijdag 2 juli 2004 00:10 schreef thabit het volgende:

[..]

Een algemene methode om oneindige sommen te bepalen is niet eenvoudig te geven. Bij de Poissonverdeling kom je de som
Som(n2xn/n!)
tegen. Het is handig om enige creativiteit te gebruiken hier. Je kunt bijvoorbeeld zien dat het gelijk is aan
Som(nxn/(n-1)!)=Som((n+1)xn+1/n!).
Die laatste som kun je dan weer opsplitsen als
Som(nxn+1/n!)+Som(xn+1/n!),
wat gelijk is aan
Som(xn+1/(n-1)!)+Som(xn+1/n!).
In de eerste sommatie loopt n hier vanaf 1 naar oneindig en in de tweede sommatie vanaf 0. We weten dat Som(xn/n!)=ex. Dus de tweede term is xex. De eerste term is
Som(xn+1/(n-1)!)=Som(xn+2/n!),
waarbij we nu wel vanaf 0 lopen. Dat is dus gelijk aan x2ex. Zo komen we op (x+x2)ex.

Een andere manier is om een differentiaalvergelijking voor de functie f(x)=Som(n2xn/n!) te zoeken en die dan op te lossen. We kunnen dit soort reeksen immers eenvoudig differentieren omdat de afgeleide van xn/n! gelijk is aan xn-1/(n-1)!. Het blijft wel even puzzelen.
Dat is een mooi manier om te doen. Thanx

Alleen hoe ben je tot f(y) =xn/n! gekomen?

Ik probeerde marginale verdeling te berekenen: f(x) = Som f(Y | X = x)*f(x) over x, maar kwam er niet uit.
pi_20372250
hoi... ff een vraag..
stel (D) en (Q) twee evenwijdige lijnen.. B en C twee vaste punten liggen op (D)
en A verandert op (Q).
toon aan dat de omtrek van de driehoek ABC minimaal is slechts en slechts als ABC gelijkbenig is in A
  maandag 5 juli 2004 @ 13:03:46 #137
24564 Mr.Zop
*censured*
pi_20427249
vraagje.

Het moet blijkbaar met matrices, maar hoe?
Het antwoord is iig 60gram
Back off, you sentimental 'moralknights' !
pi_20427697
Ik denk dat je Cramer's Rule moet gebruiken en dan dus de rijen moet vegen.
en aan bakboord zwemmen haaien......
  maandag 5 juli 2004 @ 13:23:56 #139
24564 Mr.Zop
*censured*
pi_20427834
Ja uh, zou je dat misschien uit kunnen leggen? Want zo'n wiskundekenner ben ik nou ook weer niet.
Back off, you sentimental 'moralknights' !
  dinsdag 6 juli 2004 @ 17:31:52 #140
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_20445283
Hoe bepaal ik de nuldelers van Z15[x]?
Ik weet iig wel dat al de coefficienten van de nuldelers veelvouden van 5 of 3 moeten zijn
Wandelen in Noorwegen
pi_20449031
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 17:31 schreef Pietjuh het volgende:
Hoe bepaal ik de nuldelers van Z15[x]?
Ik weet iig wel dat al de coefficienten van de nuldelers veelvouden van 5 of 3 moeten zijn
Ik neem aan dat je met Z15 eigenlijk Z/15Z bedoelt? . Bewijs dan dat Z/15Z[x] canoniek isomorf is met (Z/3Z[x])x(Z/5Z[x]). Daarna is het niet moeilijk meer. .
  dinsdag 6 juli 2004 @ 22:19:15 #142
17907 Pietjuh
Namaste!
pi_20450065
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 21:37 schreef thabit het volgende:
Ik neem aan dat je met Z15 eigenlijk Z/15Z bedoelt? . Bewijs dan dat Z/15Z[x] canoniek isomorf is met (Z/3Z[x])x(Z/5Z[x]). Daarna is het niet moeilijk meer. .
Wat versta je eigenlijk precies onder een canoniek isomorfisme?
Kan je dat ene niet gewoon soort van bewijzen doordat de priemfactorisatie van 15 = 3*5 dus volgens chinese reststelling geldt dat (Z/15Z) isomorf is met (Z/3Z)x(Z/5Z). Kan je dus de chinese reststelling dan ook soort van formuleren voor (Z/15Z)[x] ?
Wandelen in Noorwegen
pi_20450280
quote:
Op dinsdag 6 juli 2004 22:19 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Wat versta je eigenlijk precies onder een canoniek isomorfisme?
Kan je dat ene niet gewoon soort van bewijzen doordat de priemfactorisatie van 15 = 3*5 dus volgens chinese reststelling geldt dat (Z/15Z) isomorf is met (Z/3Z)x(Z/5Z). Kan je dus de chinese reststelling dan ook soort van formuleren voor (Z/15Z)[x] ?
Canoniek wil zeggen dat er manier is om dat isomorfisme ook te geven, die onafhankelijk is van een gemaakte keuze. In tegenstelling tot bijvoorbeeld: zij V een eindig-dimensionale vectorruimte over een lichaam k, dan is V isomorf met z'n duale. Daar moet je een basis voor V kiezen, om een isomorfisme van V naar z'n duale te kunnen maken.

Algemene Chinese reststelling: A ring (niet per se comm, niet per se met 1), I, J idealen met I+J=A, dan A/(I \cap J) can. isom. met A/I x A/J, isomorfisme gegeven door x mod I\cap J te sturen naar (x mod I, x mod J).
pi_20471976
Ej, even een vraagje over reeksen. De sommaties lopen van n=1 tot n=oneindig.

Vraag: Toon aan:
Sommatie over 1/(n*(n+1)*(n+2)) =1/4.

Nou bedacht ik het zo een beetje:

1/(n*(n+1)*(n+2))=(A/n) + (B/(n+1)) + (C/(n+2)), dus breuk opsplitsen.

Dan krijg je dus dat (n+1)(n+2)A + n(n+2)B + n(n+1)C = 1
Dus (n*n+3n+2)A + (n*n+2n)B + (n*n+n)C =1.
En dus (A+B+C)n*n + 3nA +2nB + nC=0 ( alle termen met n)
en 2A=1, dus A=1/2. ( de term zonder n)

Je kunt dus stellen: (A+B+C)n +3A + 2B +C =0, dus de uitdrukking met n en n*n delen door n.
Dus A+B+C=0, en 3A+2B+C=0.
Nu kun je A, B en C oplossen:
½ + B + C =0, dus B=-1/2 – C en 3/2 + 2B + C=0 dus B=-3/4 –C/2
à C=1/2=A, B=-1

en dus wordt de sommatie : Sommatie over [ (1/2n) - 1/(n+1) + 1/(2(n+1))], maar dit klopt duidelijk niet…..wil iemand hier misschien naar kijken, ( ik ben een lul in stelsels vergelijkingen oplossen en breuksplitsen ed) of misschien vertellen hoe het eventueel makkelijker kan? Mijn dank zal groot zijn.
pi_20473008
Ik heb nog een vraagje
Wat is nu precies de definitie van een tensor? Ik ben in mijn electromagnetisme boek naar mijns inziens wel een redelijke prutsdefinitie van een tensor gezien. Die legde het zo beetje uit van een orde 0 tensor is een scalair, orde 1 tensor is vector en orde 2 tensor is een matrix en hogere orde tensoren zijn soort uitbreidingen daarvan. Maar dit vind ik niet echt een voldoende definitie.

Als ik op internet zoek, vind ik eigenlijk alleen maar informatie over een tensor product. Ik neem aan dat dit een product is tussen 2 tensoren? Maar wat is dan precies de definitie van een tensor?
Soort multilineaire afbeelding ofzo?
Wandelen in Noorwegen
pi_20473293
Een product tussen 2 tensoren neem je, door alle mogelijke combi's tussen de componenten te nemen. Een tensor is dus eigenlijk een bewerking, die de vector ook een andere richting geeft. Je kunt een tensor ook gebruiken om een uit-product te definieren, door de zogenaamde Levi- Cevita tensor, zoiets als epsilon(123), waarbij 1, 2, en 3 staan voor de x,y en z component. Ze is 1 bij een even permutatie van 123, -1 bij een oneven permutatie, en 0 anders. Nu ga je dus alles sommeren, en vallen er veel producten weg, en blijven er maar een paar over, en heb je je uitprodukt.

Je hebt verschillende ranken:rank0, alleen een grootte
rank1, magnitude en richting, dus een vector
rank2,magnitude en 2 richtingen, dus 3*3=9 componenten
rank3, magnitude en 3 richtingen, dus 3*3*3=27 componenten.

Wat een tensor dus eigenlijk doet, is je vector over zetten in een ander coordinaten frame. had ik zo begrepen. Kun jij mooi nog ff naar mijn somatie kijken:)
pi_20477029
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 20:38 schreef Haushofer het volgende:
Een product tussen 2 tensoren neem je, door alle mogelijke combi's tussen de componenten te nemen. Een tensor is dus eigenlijk een bewerking, die de vector ook een andere richting geeft. Je kunt een tensor ook gebruiken om een uit-product te definieren, door de zogenaamde Levi- Cevita tensor, zoiets als epsilon(123), waarbij 1, 2, en 3 staan voor de x,y en z component. Ze is 1 bij een even permutatie van 123, -1 bij een oneven permutatie, en 0 anders. Nu ga je dus alles sommeren, en vallen er veel producten weg, en blijven er maar een paar over, en heb je je uitprodukt.

Wat een tensor dus eigenlijk doet, is je vector over zetten in een ander coordinaten frame. had ik zo begrepen. Kun jij mooi nog ff naar mijn somatie kijken:)
Aha, dus als ik het goed begrijp is een tensor niets meer en niets minder dan een (homogeen?) element van de tensoralgebra van een vectorruimte (of beter: een moduul)? Volgens mij wordt het begrip 'tensor' alleen door natuurkundigen gebruikt. Wiskundigen kennen wel tensorproducten en tensoralgebra's maar geen tensoren. .
pi_20477151
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 20:38 schreef Haushofer het volgende:

Ja het levi-civita symbool hebben we al gehad bij lineaire algebra bij de definitie van determinanten. Het is trouwens geen tensor maar een tensor dichtheid volgens mathworld, omdat het niet precies aan de transformatiewet van tensoren schijnt te voldoen.

Ik heb bij die ene sommatie van jou geprobeerd het in termen van binomiaalcoefficienten te schrijven, maar dat werkte ook niet echt. Er geldt iig dat 1/(n(n+1)(n+2)) = (n-1)!/(n+2)! Maar hoe ik hier nu verder mee kan gaan zie ik ook niet zo snel. Mischien dat je kan denken aan een of andere taylor ontwikkeling van een functie?
Wandelen in Noorwegen
pi_20477417
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 19:44 schreef Haushofer het volgende:
Ej, even een vraagje over reeksen. De sommaties lopen van n=1 tot n=oneindig.

Vraag: Toon aan:
Sommatie over 1/(n*(n+1)*(n+2)) =1/4.

Nou bedacht ik het zo een beetje:

1/(n*(n+1)*(n+2))=(A/n) + (B/(n+1)) + (C/(n+2)), dus breuk opsplitsen.

Dan krijg je dus dat (n+1)(n+2)A + n(n+2)B + n(n+1)C = 1
Dus (n*n+3n+2)A + (n*n+2n)B + (n*n+n)C =1.
En dus (A+B+C)n*n + 3nA +2nB + nC=0 ( alle termen met n)
en 2A=1, dus A=1/2. ( de term zonder n)

Je kunt dus stellen: (A+B+C)n +3A + 2B +C =0, dus de uitdrukking met n en n*n delen door n.
Dus A+B+C=0, en 3A+2B+C=0.
Nu kun je A, B en C oplossen:
? + B + C =0, dus B=-1/2 ? C en 3/2 + 2B + C=0 dus B=-3/4 ?C/2
à C=1/2=A, B=-1

en dus wordt de sommatie : Sommatie over [ (1/2n) - 1/(n+1) + 1/(2(n+1))], maar dit klopt duidelijk niet?..wil iemand hier misschien naar kijken, ( ik ben een lul in stelsels vergelijkingen oplossen en breuksplitsen ed) of misschien vertellen hoe het eventueel makkelijker kan? Mijn dank zal groot zijn.
Je kunt A, B en C op een wat eenvoudigere manier bepalen. Ik doe A voor, dan mag je zelf B en C doen:
1/(n(n+1)(n+2)) = A/n+B/(n+1)+C/(n+2).
Vermenigvuldig links en rechts met n: 1/(n+1)(n+2)=A+Bn/(n+1)+Cn/(n+2).
Vul nu n=0 in: 1/2=A.
B en C kloppen ook. Alleen "Sommatie over [ (1/2n) - 1/(n+1) + 1/(2(n+1))]" klopt niet, dat moet "Sommatie over [ (1/2n) - 1/(n+1) + 1/(2(n+2))]" zijn. Dat kunnen we iets anders opschrijven, want 1/(n+1) = 1/(2(n+1))+1/(2(n+1)):
(1/2n) - 1/(2(n+1)) - 1/(2(n+1)) + 1/(2(n+2)).
Hieraan is direct te zien dat er 1/4 uit moet komen: de som schuift als een 'telescoop' in elkaar (i.e. bijna alle termen vallen tegen elkaar weg, wat je overhoudt is 1/4).

[ Bericht 13% gewijzigd door thabit op 07-07-2004 23:03:20 ]
pi_20488081
Ah, ik zie em, mijn dank is groot! Moet misschien es wat meer van die sommetjes maken, dan komt het helemaal goed ( het is voor een tentamen Fourier-theorie, had het tentamen niet gemaakt...)
Ja, en die tensoren worden gebruikt in Algemene relativiteit,maar een makkelijker voorbeeldje is in het elektromagnetisme: Het magnetisch B-veld wordt gegeven door mu*H, waarbij mu een scalar is( magnetische permeabiliteit). Dus B en H hebben dezelfde richting. In sommige materialen echter zin de dipolen zodanig, dat B en H een verschillende groottee EN richting hebben. En dan moet je dus voor mu een tensor nemen, in het ruimtelijke geval een 3 maal 3 tensor. Da's goed voor je algemene ontwikkeling, thabit! En nou maken we er weer een wiskunde-topic van ( ik kan het ook niet laten ej)
pi_20490365
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 13:35 schreef Haushofer het volgende:
Ah, ik zie em, mijn dank is groot! Moet misschien es wat meer van die sommetjes maken, dan komt het helemaal goed ( het is voor een tentamen Fourier-theorie, had het tentamen niet gemaakt...)
Ja, en die tensoren worden gebruikt in Algemene relativiteit,maar een makkelijker voorbeeldje is in het elektromagnetisme: Het magnetisch B-veld wordt gegeven door mu*H, waarbij mu een scalar is( magnetische permeabiliteit). Dus B en H hebben dezelfde richting. In sommige materialen echter zin de dipolen zodanig, dat B en H een verschillende groottee EN richting hebben. En dan moet je dus voor mu een tensor nemen, in het ruimtelijke geval een 3 maal 3 tensor. Da's goed voor je algemene ontwikkeling, thabit! En nou maken we er weer een wiskunde-topic van ( ik kan het ook niet laten ej)
Maar dan is mu dus een matrix? In termen van tensorproducten wordt dit dus een element van het tensorproduct van de R^3 met z'n duale?
pi_20496001
Ja, ik weet niet zo goed wanneer je de term matrix en de term tensor moet gebruiken, maar in de natuurkunde is een tensor volgens mij niets anders dan een tensorproduct. ( die terminologie ook....) maar ik had nog een vraagje, en er zullen waarschijnlijk nog wel wat meer komen:
hoe bewijs je dat de limiet x-->0 van x*logx=1?
Ik dacht zelf aan u=logx, dan krijg je dus limiet u-->-oneindig van e^u * u, en dan moet je kijken welke term, u of e^u, het snelste stijgt/daalt. Dit gaat dus via de afgeleide, resp e^u en 1. Kun je dan concluderen dat hierdoor die limiet geldt?
pi_20518593

pi_20521246
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 20:03 schreef Haushofer het volgende:
Ja, ik weet niet zo goed wanneer je de term matrix en de term tensor moet gebruiken, maar in de natuurkunde is een tensor volgens mij niets anders dan een tensorproduct. ( die terminologie ook....) maar ik had nog een vraagje, en er zullen waarschijnlijk nog wel wat meer komen:
Ik dacht zelf aan u=logx, dan krijg je dus limiet u-->-oneindig van e^u * u, en dan moet je kijken welke term, u of e^u, het snelste stijgt/daalt. Dit gaat dus via de afgeleide, resp e^u en 1. Kun je dan concluderen dat hierdoor die limiet geldt?
Je kunt de volgende versie van de hopitalregel gebruiken:
als f(x) en g(x)->oneindig voor x->a, dan
lim(x->a) f(x)/g(x) = lim(x->a)f'(x)/g'(x).
Of de epsilon-delta methode gebruiken natuurlijk. .
De limiet is trouwens 0 en niet 1.
pi_20546972
Ja, typfoutje. Met die epsilon-delta methode heb ik nog wel es moeite, maar hoe pas je die regel van hopital ( die kende ik wel, trouwens) toe op een product? Zo komt er limiet x->0 1/x uit,en dat lijkt me niet goed....
pi_20549097
Aij, ik kan natuurlijk ook een Taylorreeks maken. Taylorreeksen maken is gaaf
pi_20559173
quote:
Op zondag 11 juli 2004 09:19 schreef Haushofer het volgende:
Ja, typfoutje. Met die epsilon-delta methode heb ik nog wel es moeite, maar hoe pas je die regel van hopital ( die kende ik wel, trouwens) toe op een product? Zo komt er limiet x->0 1/x uit,en dat lijkt me niet goed....
f*g=f/(1/g).
pi_20559228
quote:
Op zondag 11 juli 2004 12:56 schreef Haushofer het volgende:
Aij, ik kan natuurlijk ook een Taylorreeks maken. Taylorreeksen maken is gaaf
Punt hierbij is alleen wel dat de logaritme geen Taylorreeks heeft rond x=0. Ook geen Laurentreeks of Puiseuxreeks.
pi_20580924
Ja,dat zal wel een singulariteit zijn...( de functie is dan niet analytisch,toch?) Nou ja, kom binnenkort vast nog wel es met meer vragen.
pi_20603673
Nou, nog meer vragen J

Het gaat dus weer over Fourier-theorie, ik zit een beetje vast, dus wie er naar wil kijken, alvast tres merci

Een functie f(x) kun je schrijven als sommatie (Cn*e^(i*n*x), waarbij Cn de fouriercoefficient is: de integraal van f(x)*e^(-i*n*x) dx over een periode, gedeeld door 2pi ( en dan moet de reeks natuurlijk uniform convergeren)

Dit heb je ook in reeele vorm, en tot zover begrijp ik het ook goed.
( ruimte is L2, met als basis e^(i*n*x) = en, dan neem je een genormeerd inproduct, zodat de fouriercoefficienten gedefinieerd zijn als <f | en>, waarbij n een natuurlijk getal is.)

Maar dan komt het dictaat met de klassieke fouriertransformatie Ff, waarbij F de operator is, en
Ff(y)= integraal over de ruimte R, van [ e^(-2*pi*i*x*y) * f(x) dx . Dus hier gaan ze over van x naar y, een variabele transformatie, en dit kan ik niet rijmen met het vorige. Waar komt dit vandaan? Neem je dan bv f(x)= e^(-a*x), dan kun je deze functie toch gewoon buiten de integraal plaatsen, zodat Ff(x) = e^(-a*x) * integraal over e^(-2pi*i*x*y) dy, over de gehele ruimte?
Ik zie wel in dat de boven genoemde functie e^(-a=x) een oneven functie is, zodat de cosinus in de term geintegreerd over een periode 0 oplevert…….help……

Ook heb ik nog een vraag over Lebesque integralen, en de maat van verzamelingen. Bv de functie op [0,1], en Q de verzameling rationele getallen:

f(x) = x als x in Q zit
f(x) = 5 als x niet in Q zit.

Dan neem je dus de integraal van x over de aangegeven verzameling, + de integraal van 5 over de aangegeven verzameling. En omdat Q aftelbaar is, heeft deze maat 0, en wordt de integraal simpelweg integraal over x dx van 0 tot 1, wat dus een half is. Hoe zit dit als Q bijvoorbeeld niet maat 0 zou hebben? En kan iemand dit nog iets beter toelichten, of een linkje geven? ( ben al een beetje op zoek geweest….)
pi_20608212
Nee, je kunt f(x) niet buiten de integraal plaatsen, je haalt x en y een beetje door elkaar daar. We hebben geen som van sinussen en cosinussen bij die reele Fouriertransformatie, maar we kunnen de functie schrijven als een integraal f(x)=Int(Ff(y)e^(2pi i xy)) dx, maal een constante misschien (die je zelf mag opzoeken ), dus wat eerst een som was, is nu een integraal. Het kan trouwens ook de andere richting op: een discrete Fouriertransformatie. In plaats van periodieke functies op R bekijk je dan periodieke functies op Z.
  woensdag 14 juli 2004 @ 11:38:21 #162
28317 aca
bzzz bzzz tjsoef
pi_20615651
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 15:04 schreef thabit het volgende:

[..]

Maar dan is mu dus een matrix? In termen van tensorproducten wordt dit dus een element van het tensorproduct van de R^3 met z'n duale?
even een reactie op deze 'mu'. Deze staat voor de magnetische peremeabiliteit, een eigenschap van materiaal waarmee berekend kan worden in hoeverre bijvoorbeeld een magnetisch veld versterkt wordt. Deze 'mu' is plaats- en tijdafhankelijk. Als men B en H bijvoorbeeld beschouwd als vectoren in x,y en z dan is 'mu' een 3x3 matrix die de twee grootheden volgens B = mu H relateert. In eenvoudige sommetjes om bijvoorbeeld 'ray trajectories' van EM golven te bereken laat men de mu afhangen van één variabele. Now Back to MATH! Bey
pi_20624266
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 20:03 schreef Haushofer het volgende:
Ik heb hier trouwens wel een definitie van tensor gevonden in een algemene relativiteitstheorie dictaat.
quote:
Def: Tensor
Een tensor T van rang (k,l) is een multilineaire afbeelding van een collectie van duaal vectoren en vectoren naar R:

T: T_p* x T_p* x ... x T_p* x T_p x T_p x ... x T_p --> R

waarbij T_p* de duale raakruimte aan een punt p is, en T_p de raakruimte aan een punt p. Hierboven wordt met x het cartesisch product bedoeld en er wordt k keer het product van T_p* en l keer het product van T_p genomen.

Tensoren van een vaste rang (k,l) vormen een vectorruimte. Om een basis voor deze vectorruimte te vinden heb je het begrip tensorproduct nodig. Deze basis vorm je door het tensorproduct te nemen van k keer de standaarbasis samen met l keer de duale basis.
Wandelen in Noorwegen
pi_20625773
hoi ik heb een vraagtje..
deze olympiade vraag van 1990,
f(1)=0
f(2)=1
als x>2 dan f(x)=x-f(x-1)-f(x-2) (A)
bepaal f(1990)
in het antwoord staat 663 maar..ik weet niet precies hoe ze aan het antwoord zijn gekomen..
ik heb ook een poging gedaan
ik dacht
f(x+1)=x+1-f(x) -f(x-1) (B)
uit A geldt dat:
-f(x-1)=f(x)-x+f(x-2)
dus
f(x+1)=x+1-f(x)+ f(x)-x+f(x-2)
f(x+1)=1+f(x-2)
er volgt dus dat f((x+2)+1)=1+f((x+2)-2)
dus f(x+3)=f(x)+1
en dat betekent dat f(4)=f(1)+1=0+1=1 en f(7)=f(4)+1=2 ect.. f(10)=f(7)+1=3
dus we hebben te maken met een rij f(1),f(7),f(10).......
en aan de andere kant 0,1,2,3,4.........
maar hoe moet ik op een slimme manier verder gaan om f(1990) te berekenen.?
een terrorist is geen terrorist... als ik geen terrorist was dan had ik gehopen dat ik een terrorist was!
pi_20626983
Stel x is van de vorm x = 3n+1 voor n geheel, dan geldt dus dat
f(3n+4) - f(3n+1) = 1
dus f(3(n+1)+1) - f(3n+1) = 1

Je ziet hier direct dat als f(x) = (x-1)/3 = n, de identiteit f(x+3) - f(x) = 1 klopt. Stel nu x=1990. Aangezien 1990 = 3*663 + 1 geldt dus dat n = 663.
Hierdoor is f(1990) = 663

N.B. Dit werkt alleen als x van de vorm x=3n+1 is!!

[ Bericht 24% gewijzigd door Pietjuh op 14-07-2004 21:49:54 ]
Wandelen in Noorwegen
pi_20638174
ik had een andere aanpak in gedachten.. ik wou een formule bedenken voor de rij 1,4,7,10 ect.. een algemene formule bedenken en daarmee f(1990) vinden.
maar..ik heb een kleine opmerking.. voor n geldt..1,2,3...ect en niet 0 ?

[ Bericht 7% gewijzigd door webme op 15-07-2004 14:12:59 ]
I swear by God, who has elevated the skies without pillars, neither America nor the people who live in it will dream of security before we live it in Palestine, and not before all the infidel armies leave the land of Muhammad, peace be upon him.
pi_20645966
quote:
Op donderdag 15 juli 2004 11:48 schreef webme het volgende:

ik had een andere aanpak in gedachten.. ik wou een formule bedenken voor de rij 1,4,7,10 ect.. een algemene formule bedenken en daarmee f(1990) vinden.
maar..ik heb een kleine opmerking.. voor n geldt..1,2,3...ect en niet 0 ?
Resultaat dat ik postte kan trouwens gegeneraliseerd worden voor x = 3n + r met 0<=r<3 en n>=1
Dan geldt nog steeds dat f(x) = n. Voor de getallen kleiner dan 3 zijn f(1) en f(2) gedefinieerd in de opgave als f(1) = 0 en f(2) = 1, dus je hebt nu een sluitende oplossing voor de recursieve uitdrukking

Voor die formule die jij wilde hebben:
Je weet dat de getallen 4, 7, 10 etc.. van de vorm x = 3n + 1 zijn met n>=1. Aangezien dan f(x) = n volgens mijn redenatie in bovenstaande post en dat n = (x-1)/3 krijg je dus dat f(x) = (x-1)/3, waarmee je dus f(1990) kan berekenen want 1989/3 = 663

[ Bericht 7% gewijzigd door Pietjuh op 15-07-2004 17:39:52 ]
Wandelen in Noorwegen
pi_20648118
Even vraagje tussendoor wat mischien wat minder met wiskunde heeft te maken.
Ik wilde even weten hoe nu precies groepentheorie in de theoretische natuurkunde wordt gebruikt.

Laat ik even voorbeeld nemen uit klassieke mechanica. Dan wordt er gesteld dat er een groep G bestaat die de galileische groep heet. Bestaat deze dan uit de verzameling van galileitransormaties? Omdat we nu in klassieke natuurkunde werken, hebben we als vectorruimte dus gewoon R^3. Om dan een transformatie van een vector in R^3 te verkrijgen, laat je dan de groep G op die vector werken? Of werkt het net allemaal iets anders?
Wandelen in Noorwegen
pi_20660386
quote:
Op woensdag 14 juli 2004 20:22 schreef thesamira het volgende:
hoi ik heb een vraagtje..
deze olympiade vraag van 1990,
f(1)=0
f(2)=1
als x>2 dan f(x)=x-f(x-1)-f(x-2) (A)
bepaal f(1990)
in het antwoord staat 663 maar..ik weet niet precies hoe ze aan het antwoord zijn gekomen..
ik heb ook een poging gedaan
ik dacht
f(x+1)=x+1-f(x) -f(x-1) (B)
uit A geldt dat:
-f(x-1)=f(x)-x+f(x-2)
dus
f(x+1)=x+1-f(x)+ f(x)-x+f(x-2)
f(x+1)=1+f(x-2)
er volgt dus dat f((x+2)+1)=1+f((x+2)-2)
dus f(x+3)=f(x)+1
en dat betekent dat f(4)=f(1)+1=0+1=1 en f(7)=f(4)+1=2 ect.. f(10)=f(7)+1=3
dus we hebben te maken met een rij f(1),f(7),f(10).......
en aan de andere kant 0,1,2,3,4.........
maar hoe moet ik op een slimme manier verder gaan om f(1990) te berekenen.?
Ten eerste merken we op dat de voorwaarden de functie recursief vastleggen. Als je de eerste paar waarden bekijken, vermoeden we dat:
f(3k)=k+1, f(3k+1)=k, f(3k+2)=k+1.
Nu kunnen we dit eenvoudig bewijzen met Volledige inductie, probeer maar eens.
pi_20672320
quote:
Op vrijdag 16 juli 2004 11:13 schreef thabit het volgende:

[..]

Ten eerste merken we op dat de voorwaarden de functie recursief vastleggen. Als je de eerste paar waarden bekijken, vermoeden we dat:
f(3k)=k+1, f(3k+1)=k, f(3k+2)=k+1.
Nu kunnen we dit eenvoudig bewijzen met Volledige inductie, probeer maar eens.
eerst wil ik jullie allemaal bedanken voor de inspanning.
nu ff terug je vermoeden.
je vermoeden klopt voor k is 1,2 en 3.
stel dat f(3k)=k+1, f(3k+1)=k, f(3k+2)=k+1.
we laten zien dat je vermoeden ook klopt voor k+1
f(3(k+1))=3k+4
f(3(k+1)+1)=3k+3
f(3(k+1)+2)=3k+4
dus
f(3(k+1))=3(k+1)+1
f(3(k+1)+1)=3(k+1)+1
f(3(k+1)+2)=3(k+1)+1
dus het klopt.
This nation will get sick but never die
and will get doze but never sleep
so do not lose your hope
you will return your glory
pi_20678958
Hmm ik ben me nu zelf een klein beetje in de theorie van Lie-groepen aan het inlezen, maar ik stuitte op iets dat ik niet helemaal begrijp.
quote:
Let G be a Lie-group. Let x(t) be a smooth curve passing trough the unit element of G, i.e. a smooth mapping from a neighborhoud of 0 on the real line into G with x(0) = 1. T(G), the tangent space of G at 1, consist of all matrices of the form (dx(t)/dt)|t=0, or just x'(0).
Ok, dus ik begrijp hieruit dat x(t) : (-epsilon, epsilon) --> G, met de eis dat het een gladde kromme is, dus x'(t) kan nooit 0 zijn, en dat x(0) = 1. Hier in dit voorbeeld is dus R als vectorruimte gekozen, maar kan je hier ook gewoon een willekeurige vectorruimte voor nemen, of moet het perse R of C zijn?
En dan hebben ze het over een matrix van de kromme. Ik begrijp hier niet echt wat ze daar mee bedoelen? Hoe kan je een matrix associeren met een raakvector?

[edit] Was me even ontschoten dat de elementen van een Lie-groep matrices zijn. Maar dan kan ik me weer moeilijk iets bij een gladde kromme voorstellen in deze situatie! Kan iemand mij hier een voorbeeldje van geven?
[/edit]

[ Bericht 11% gewijzigd door Pietjuh op 17-07-2004 00:43:27 ]
Wandelen in Noorwegen
pi_20732760
Ik heb een klein vraagje....ik heb net de "maat van verzamelingen" bekeken, maar ik snap er niet bijster veel van ( samenvatinkje van 1 pagina) Via dit idee worden integralen berekend. Ook hebben ze het over sigma algebra, en dat de reeele rechte maat 0 heeft. Heeft iemand een idee/link/etc ?
pi_20743420
hier een link
http://www.mth.kcl.ac.uk/~iwilde/notes/mip/mip.pdf
kijk op pagina 10 " Measure"
kijk op pagina 31 " integration theory"

voor meer; google: integration measure theory
pi_20750976
Zal het binnekort ff doorlezen, maar mijn dank is groot.
pi_20869706
Ik zou graag willen weten hoe ik een eenheids-cirkel teken met behulp van de sin/cos functies,
en wat het verband tussen pi en de cirkel is

ik weet wat de waarde van pi is, hoe het komt dat 2 * pi 360 graden oftewel een cirkel rond is weet ik niet.

EDIT: [Wis] Coördinaten berekenen in een cirkel hier word uitgelegd, hoe ik een cirkel teken mbv sin/cos en pi

maar wat het verband tussen pi en de cirkel is weet ik nog niet

[ Bericht 33% gewijzigd door I_LOVE_MATH op 26-07-2004 16:16:20 ]
  maandag 26 juli 2004 @ 17:33:19 #176
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_20871561
quote:
Op maandag 26 juli 2004 16:10 schreef I_LOVE_MATH het volgende:
Ik zou graag willen weten hoe ik een eenheids-cirkel teken met behulp van de sin/cos functies,
en wat het verband tussen pi en de cirkel is

ik weet wat de waarde van pi is, hoe het komt dat 2 * pi 360 graden oftewel een cirkel rond is weet ik niet.

EDIT: [Wis] Coördinaten berekenen in een cirkel hier word uitgelegd, hoe ik een cirkel teken mbv sin/cos en pi

maar wat het verband tussen pi en de cirkel is weet ik nog niet
Pi is gewoon de verhouding van de omtrek van de cirkel met de diameter van de cirkel. De omtrek van een cirkel is dus pi x diameter.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_20875110
Bedankt voor je antwoord het geheel begint me duidelijk te worden : )
pi_20915882
hio hoi ik heb een vraagje..
stel.. So een 'centrale symmetrie'.
ABCD een parallalogram. toon aan
SCSBSA=SD
ik heb aangetoond dat als SCSBSA=SD dan is ABCD een parallalogram.. ik wil nu aantonen als ABCD een prallalogram is, dan geldt SCSBSA=SD..
enig idee hoe dit moet
pi_20916199
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 19:00 schreef carautotje het volgende:
hio hoi ik heb een vraagje..
stel.. So een 'centrale symmetrie'.
ABCD een parallalogram. toon aan
SCSBSA=SD
ik heb aangetoond dat als SCSBSA=SD dan is ABCD een parallalogram.. ik wil nu aantonen als ABCD een prallalogram is, dan geldt SCSBSA=SD..
enig idee hoe dit moet
SBSA is translatie over de vector 2AB.
pi_20958191
Een klein vraagje. Als bv de snelheid v door dx/dt wordt gegeven, wanneer mag je dan ( maw bij wat voor soort functies) zeggen dat bv 1/v gelijk aan dt/dx is? ( moet ik denken aan injectiviteit oid...?)
pi_20958665
Toch gewoon als je een continu differentieerbare functie hebt op domein wat je onderzoekt?
Wandelen in Noorwegen
pi_20958951
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 17:15 schreef Haushofer het volgende:
Een klein vraagje. Als bv de snelheid v door dx/dt wordt gegeven, wanneer mag je dan ( maw bij wat voor soort functies) zeggen dat bv 1/v gelijk aan dt/dx is? ( moet ik denken aan injectiviteit oid...?)
Je kunt de uitdrukking dt/dx ook goed definieren als je t niet ziet als functie van x. Zodra t en x continu differentieerbare functies zijn op een ruimte, is dt/dx ook een functie op die ruimte (mogelijk met singulariteiten).
pi_20960668
Ja, maar is dx/dt dan ook gelijk aan 1/v?
En dan nog een kleinigheidje: ik heb een beetje moeite met de definitie van " stuksgewijs".
f(x) is stuksgewijs op [a,b] als er een partitie bestaat, a<x1<x2<x3......<b, waarop f op elk deelinterval stijgt of daalt. Betekent dit dat df/dx niet 0 mag zijn ( geen " buiging" in de grafiek), en moeten die x-intervalletjes gelijk zijn? Of betekent dit gewoon dat f continu is op [a,b] ?
pi_20960762
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 19:26 schreef Haushofer het volgende:
Ja, maar is dx/dt dan ook gelijk aan 1/v?
En dan nog een kleinigheidje: ik heb een beetje moeite met de definitie van " stuksgewijs".
f(x) is stuksgewijs op [a,b] als er een partitie bestaat, a<x1<x2<x3......<b, waarop f op elk deelinterval stijgt of daalt. Betekent dit dat df/dx niet 0 mag zijn ( geen " buiging" in de grafiek), en moeten die x-intervalletjes gelijk zijn? Of betekent dit gewoon dat f continu is op [a,b] ?
Ja, dt/dx is dan 1/v, we beschouwen v immers ook als een functie op X.

De intervallen hoeven niet gelijk te zijn. In de definitie die jij hier geeft wordt niet geeist dat f differentieerbaar of zelfs continu is, dus df/dx hoeft niet eens gedefinieerd te zijn.
pi_20961077
Ej , dank je voor je snelle reactie. Die hertentamens ej? ja, dat geinverteer een beetje wazig, omdat in 1 van mn boeken stond dat het zeker niet aan elkaar gelijk was, terwijl er in het andere boek gewoon gebruik van wordt gemaakt.
Over die stuksgewijze monotoon zijn: ( typfoutje) Als je dan bv de functie f(x)=x*x hebt, dan heb je in x=0 een " volledig horizontaal" stuk ( df/dx=0), en dus daalt of stijgt de functie niet....is f dan niet stuksgewijs monotoon?Of zie ik dat verkeerd?
pi_20961238
quote:
Op vrijdag 30 juli 2004 19:48 schreef Haushofer het volgende:
Ej , dank je voor je snelle reactie. Die hertentamens ej? ja, dat geinverteer een beetje wazig, omdat in 1 van mn boeken stond dat het zeker niet aan elkaar gelijk was, terwijl er in het andere boek gewoon gebruik van wordt gemaakt.
Over die stuksgewijze monotoon zijn: ( typfoutje) Als je dan bv de functie f(x)=x*x hebt, dan heb je in x=0 een " volledig horizontaal" stuk ( df/dx=0), en dus daalt of stijgt de functie niet....is f dan niet stuksgewijs monotoon?Of zie ik dat verkeerd?
Dat een functie df/dx=0 geeft in een punt wil niet zeggen dat-ie daar niet stijgt of daalt. Voorbeeld: f(x)=x^3. f'(0)=0, maar f is strikt stijgend: voor alle x en y met x<y geldt f(x)<f(y), ook als x of y gelijk is aan 0.
pi_20973544
Nog es een vraagje over fouriertransformaties ed

Een fourier reeks in reeele vorm wordt voorgesteld als:

Som(n=0 tot n=+oneindig) [ An*cos(n*x) + Bn*sin(n*x) ]

Maar in complexe vorm wordt ze gegeven door de symmetrische reeks:

Som(n=-oneindig tot n=+oneindig) [ Ck*exp(i*n*x) ]

Nou is mn vraag: waarom wordt juist de complexe vorm symmetrisch gedefinieerd?
Want dan is dat toch gelijk aan de sommatie van n=-oneindig tot 0 + sommatie van n=0 tot oneindig, en dit is gelijk aan zoiets als sommatie van 0 tot oneindig van [Ck*( exp(i*n*x) + exp(-i*n*x)] ( minus een term omdat n=0 dubbel wordt geteld), en dit wordt een cosinus, en dus zou je ook alleen symmetrische functies aan de hand van deze definitie kunnen ontwikkelen. En dat kan toch niet de bedoeling zijn…..Iemand een idee (Thabit )?

Ook is iets anders me niet helemaal duidelijk. De Formule van Fourier in complexe vorm luidt:

f(x)=sommatie(k loopt van –n tot n) [ Cn*exp(i*k*x) ], waarbij Cn=(1/2pi)*integraal over [f(x)*exp(-i*k*x)] en deze integraal wordt genomen over 1 periode T.

Maar nou is de Fouriergetransformeerde van f ( de operator noem ik F, dus Ff)

Ff(y)= ( integraal over de hele ruimte) [ exp(-i*2*pi*x*y)*f(x) ] dx

Maar hoe houdt dit verband met elkaar???Je zou zeggen dat bovenstaande 2 formules toch gelijk aan elkaar moeten zijn ( waar is het sommatie teken gebleven….)

@thabit: als je me vervelend begint te vinden moet je t zeggen ej
pi_20998201
Laat maar, snap het al, haal weer dingen doormekaar. Haushofer heeft het licht gezien ( na een dagje strand )
pi_21010321
quote:
Op maandag 2 augustus 2004 13:03 schreef kansasboy het volgende:
enig idee hoe ik wortel(6-2x) op [0,3] dmv subsitutie kan integreren...
ik had als eerst .F(x)= -1/3 * (6-2x)^(3/2) goed zo?
moet ik nu F(3)-F(0) berekenen?
laat u = 6-2x, dan du = -2dx dus dx = -(1/2)du
Je integraal wordt nu int_0^3 (-1/2*wortel(u)du )
Je primitieve is in dit geval dus -1/2 * (2/3)u^(3/2) = -1/3 * (6-2x)^(3/2)
Dus je primitieve is goed
Wandelen in Noorwegen
pi_21035375
hoi ik heb een vraagje over wiskunde studeren op Uuv en Leiden Uni. ... welke is beter ? welke heeft een 'hoger' niveau ? waar verschillen ze in?
pi_21035712
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 17:45 schreef 1000miles het volgende:
hoi ik heb een vraagje over wiskunde studeren op Uuv en Leiden Uni. ... welke is beter ? welke heeft een 'hoger' niveau ? waar verschillen ze in?
Ik heb in Utrecht (ik neem aan dat je dat met Uuv bedoelt) gestudeerd en ben nu AIO in Leiden. Leiden is beter en heeft een hoger niveau, ik heb immers niet voor niets de overstap gemaakt.

De verschillen:
In Utrecht sluit de bibliotheek om 16:30, in Leiden is-ie de hele dag open.
In Utrecht heb je brakke computers die na 15 minuten idling automatisch uitloggen, in Leiden heb je snelle computers die dat niet doen.
In Utrecht komt er geen zonlicht het gebouw binnen, in Leiden wel.

Dit was het huishoudelijke deel, nu het inhoudelijke deel:
Leiden heeft meer theoretische wiskunde dan Utrecht, zeker als het om getaltheorie gaat. Utrecht heeft daarentegen weer meer toegepaste wiskunde. Het gaat er dus om welke richting je in wilt. Wil je leren hoe je de verspreiding van besmettelijke ziektes kunt modelleren, dan moet je naar Utrecht toe gaan. Wil je wat diepgaandere wiskunde leren, dan kun je beter naar Leiden komen.
pi_21036235
bedankt voor de reactie..
dit zegt me al genoeg.
maar . hoe zit het met de ex- hbo-ers (1e jaars)?

*** Uuv staat als beste universiteit van nederland en nummer 40 in de wereld..vandaar dat ik dat vroeg..!
pi_21039091
Ja, toch weer een vraagje bbt Fourier transformaties. Ze blijven boeien:)
Als je een fourier reeks neemt van een functie, en je neemt de limiet n naar oneindig, dan is de reeks gelijk aan de funtie, op het gegeven interval ( de periode T).
Nu kun je de limiet nemen van T naar oneindig. De discrete coeficient An wordt dan ( zie vorige post voor reeksdefinitie) vervangen door F(k) dk , en n/L wordt dan k. Het sommatie teken wordt dan een integraal, en zo verkrijg je de Fouriertransformatie. (f(x)=integraal over de gehele ruimte van [F(k)*exp(2pi*i*k*x) dk], en F(k)= integraal over de gehele ruimte van [f(x)*exp(-2pi*i*k*x) dx], Wat ik mij nou afvraag: zijn de functie en de transformatie exact aan elkaar gelijk? En mag je zomaar op die manier een sommatieteken in een integraal teken over laten gaan?
Bovendien zie ik verschillende definities van de transformatie, met name het + teken in de exp wordt wel es verwisseld met een - teken.......Wie o wie brengt mij wijsheid?
pi_21048896
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 18:25 schreef 1000miles het volgende:
*** Uuv staat als beste universiteit van nederland.
Was een jaar of 8 geleden ook nog inderdaad het geval. Nu niet meer.
pi_21049439
quote:
Op dinsdag 3 augustus 2004 20:31 schreef Haushofer het volgende:
Ja, toch weer een vraagje bbt Fourier transformaties. Ze blijven boeien:)
Als je een fourier reeks neemt van een functie, en je neemt de limiet n naar oneindig, dan is de reeks gelijk aan de funtie, op het gegeven interval ( de periode T).
Nu kun je de limiet nemen van T naar oneindig. De discrete coeficient An wordt dan ( zie vorige post voor reeksdefinitie) vervangen door F(k) dk , en n/L wordt dan k. Het sommatie teken wordt dan een integraal, en zo verkrijg je de Fouriertransformatie. (f(x)=integraal over de gehele ruimte van [F(k)*exp(2pi*i*k*x) dk], en F(k)= integraal over de gehele ruimte van [f(x)*exp(-2pi*i*k*x) dx], Wat ik mij nou afvraag: zijn de functie en de transformatie exact aan elkaar gelijk? En mag je zomaar op die manier een sommatieteken in een integraal teken over laten gaan?
Bovendien zie ik verschillende definities van de transformatie, met name het + teken in de exp wordt wel es verwisseld met een - teken.......Wie o wie brengt mij wijsheid?
In wezen is een sommatie ook een integraal, als je in de integrand dirac-deltafuncties stopt. Wil je fouriertransformatie dus echt goed doen, dan moet je met distributies werken in plaats van functies, maar dat is een stuk theorie waar ik zelf ook weinig kaas van gegeten heb. Als een functie in elk geval voldoende 'mooi' is (hij moet tweemaal continu differentieerbaar zijn en snel genoeg naar 0 gaan als de variabele naar oneindig gaat), dan kun je integralen gebruiken.

Een functie en z'n fouriertransformatie zijn niet exact aan elkaar gelijk. Voor bepaalde doeleinden kan het handig zijn om f(x) uit te drukken als een integraal (of som) van functies van de vorm gk(x)=F(k)exp(2*pi*k*x). Deze functies zijn namelijk exponentieel en zien er dus uit als abx, een zeer eenvoudige gedaante dus. Het mooie is dat je die F(k) met eenzelfde soort integraal bepaalt als waarmee je f uitdrukt in F.

Je kunt het ook zien als een soort van inproduct: als f(x) en g(x) functies van R naar C zijn, die begrensd zijn op oneindig dan kun je
(f,g)=integraal0oneindigf(x)g*(x)
definieren, waarbij g* de complex geconjugeerde van g voorstelt. Als nu fk(x)=exp(2pi*k*x), dan is
(fk,fl)=0 voor k ongelijk aan l. Als k=l, dan is de integrand 1 en gaat de functie naar oneindig. Als je met een periode T werkt ipv op heel R, dan gaat de integraal naar T. De fk vormen dus een soort orthogonale basis voor de vectorruimte van "voldoende mooie" functies. In dit geval willen we echter een functie f(x) niet schrijven als een som van basiselementen met coefficienten ervoor, maar als een integraal. Het idee blijft echter hetzelfde. F(k) is nu de coefficient van de term fk(x) en kun je dus uitrekenen als (f(x),fk(x)). Dit is een manier om er tegenaan te kijken.

Nogmaals, ik ben een nitwit als het om de analytische theorie van Fouriertransformaties gaat. In sommige gevallen hebben ze een algebraische/arithmetische interpretatie. Daar probeer ik me wat meer in te verdiepen, al is dat een stuk ingewikkelder dan dit.
pi_21058071
ej, bedankt, het wordt zo steeds duidelijker....denk dat ik het komende tentamen maar aan jou moet opdragen, thabit
pi_21058515
Hoi, ik heb een vraag.
stel ABC een driehoek met sinB=2sinC * sinA
toon aan dat 2.c.cosA=b

ik weet dat sinB/b=sinA/a en dus 2sinC * sinA/b=sinA/a
dus sinC=b/(2a) *
ook weet dat ik sinA=a(sinC /c) (( volgens de sinusregel)) **

uit * en ** geldt sinA=b/(2c)
ik probeerde uit sinA de cosA te berekenen dmv 1-sin²A of zoiets maar het lukte me niet... het is wel opmerkelijk dat sinA=cosA =b/(2c)
pi_21059048
Neem een driehoek met zijden a=1, b=2/wortel(5), c=1/wortel(5). Deze driehoek is rechthoekig volgens Pythagoras, met in A de rechte hoek. We zien meteen dat sin(A)=1, sin(B)=b, sin(C)=c,voldoet dus keurig aan de opgave. Echter, cos(A)=0, voldoet dus niet aan de vergelijking 2.c.cosA=b. We concluderen dat er ergens een typfout gemaakt is.
pi_21059642
dacht ik ook!!
de tweede vraag vand de opgave was concludeer daaruit dat abc een gelijkbenige driehoek is
met AB=BC
dat is niet zo moeilijk
we weten al dat cosA=(b²+c²-a²)/(2bc) en omdat 2.c.cosA=b dus cosA=b/(2c)
er moet geluden dat c²-a²=0 dus c=a dus AB=BC ..
maar de genoemde driehoek is speciaal en heeft als bijzonderheid sinB=2sinC * sinA
daarom is je voorbeeld niet geschikt..
pi_21059796
na verder onderzoek ehb ik geconcludeerd dat B wel als rechte hoek kan dienen maar A niet..dus cos(A)=0 gaat niet.
pi_21120544
Hoe bewijs is ik dat een eindige graaf altijd een even aantal knopen heeft van oneven graad?
Wandelen in Noorwegen
pi_21128501
Even een vraagje over wat elementaire topologie:
We nemen als metrische ruimte X=R en laat de deelverzameling A van X gedefinieerd zijn als
A = { x in A | -1 < x2 <= 3 of x=3}

Dus als ik het goed heb bestaat A dus uit de vereniging van het gesloten interval [0, wortel(3)] met het uitwendig punt x=3. A is niet open omdat niet elk punt inwendig is, want x=3 is een uitwendig punt. Aangezien x=3 geen randpunt is van A, kan ik dus concluderen dat A gesloten is omdat het al zijn randpunten bevat (namelijk x=0 en x=wortel(3) ) ? Aangezien A ook begrensd is, geldt het dus ook dat A rijkompakt is?

[ Bericht 0% gewijzigd door Pietjuh op 08-08-2004 12:13:26 ]
Wandelen in Noorwegen
pi_21131498
quote:
Op zaterdag 7 augustus 2004 15:35 schreef Pietjuh het volgende:
Hoe bewijs is ik dat een eindige graaf altijd een even aantal knopen heeft van oneven graad?
Hoe jij het bewijst weet ik niet, maar zo zou ik het doen: bekijk de deelverzameling X van VxE die bestaat uit alle paren (v,e) waarvoor v grenst aan e. We kunnen #X op twee manieren tellen. Ten eerste is het 2*#E, aan elke kant zitten immers 2 knopen. We zien dus dat #X even is. Maar het is ook
Somv in V d(v),
voor elke v in V is het aantal e dat aan v grenst immers d(v).
Aangezien deze som even moet zijn volgt het te bewijzen resultaat: als het aantal knopen met oneven graad oneven zou zijn, zou de som immers ook oneven zijn.
pi_21131571
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 11:45 schreef Pietjuh het volgende:
Even een vraagje over wat elementaire topologie:
We nemen als metrische ruimte X=R en laat de deelverzameling A van X gedefinieerd zijn als
A = { x in A | -1 < x2 <= 3 of x=3}

Dus als ik het goed heb bestaat A dus uit de vereniging van het gesloten interval [0, wortel(3)] met het uitwendig punt x=3. A is niet open omdat niet elk punt inwendig is, want x=3 is een uitwendig punt. Aangezien x=3 geen randpunt is van A, kan ik dus concluderen dat A gesloten is omdat het al zijn randpunten bevat (namelijk x=0 en x=wortel(3) ) ? Aangezien A ook begrensd is, geldt het dus ook dat A rijkompakt is?
Ja, behalve dat ik de stap "x=3 is geen randpunt" niet helemaal volg. Elke eindige vereniging van gesloten intervallen is gesloten. Hierbij tellen ]-oneindig,a], [a,oneindig[, [a,a] ook als gesloten intervallen, aangezien ze dat ook zijn.
pi_21133237
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 14:27 schreef thabit het volgende:
Ja, behalve dat ik de stap "x=3 is geen randpunt" niet helemaal volg. Elke eindige vereniging van gesloten intervallen is gesloten. Hierbij tellen ]-oneindig,a], [a,oneindig[, [a,a] ook als gesloten intervallen, aangezien ze dat ook zijn.
Bij nader inzien sloeg die stap ook nergens op. Maar kan je een enkel uitwendig punt dan ook als gesloten interval beschouwen?
Wandelen in Noorwegen
pi_21134819
quote:
Op zondag 8 augustus 2004 16:05 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Bij nader inzien sloeg die stap ook nergens op. Maar kan je een enkel uitwendig punt dan ook als gesloten interval beschouwen?
Ja.
pi_21187014
hoi, ik heb een vraag over het oplossen van differentievergelijkingen van hogere orden.
stel je wilt zo'n vergelijking oplossen
stel dat een speciale oplossing is voor de vergelijking.
je krijgt een hulpvergelijking:
deze is een 4e graad vergelijking. om deze op te lossen, zoek men naar alle delers van het getal 'e' dus de delers van 36.
de delers zijn -36,-18,-12,-9,-4,-3,-2,-1,1,2,3,4,9,12,18,36
de oplossingen behoren tot deze verzameling en die zijn: -3,-2 en 2
oplossingen zijn dus
de algemen oplossing is
deze methode is lang en neit zo elegant. met name als e geen geheel getal is.
het programma Derive geeft slechts maar 3 van de 4 oplossingen..de oplossing -3 die zich twee keer herhaalt komt maar één keer voor in derive. hoe moet je het programma alle oplossingen laten vinden?
pi_21187132
Zit er geen factorisatiefunctie in Derive?
pi_21187335
ik ben niet zo bekend met dat programmetje
pi_21187360
Ik ook niet.
pi_21257196
Hier nog een vraagje:
Ik weet dat in R^n elk gesloten en begrensd blok rijkompakt is volgens Heine-Borel. Hieruit volgt dat elke cauchy-rij in zo'n blok convergent is, aangezien elke rij in het blok een limietpunt heeft vanwege de rijkompaktheid, en dat een cauchy-rij convergent is als het een limietpunt heeft.
Kan ik nu hieruit concluderen dat elke cauchy-rij in R^n convergent is, omdat elke cauchy-rij in een willekeurig gesloten en begrens blok convergent is?
Wandelen in Noorwegen
pi_21257359
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 13:31 schreef Pietjuh het volgende:
Hier nog een vraagje:
Ik weet dat in R^n elk gesloten en begrensd blok rijkompakt is volgens Heine-Borel. Hieruit volgt dat elke cauchy-rij in zo'n blok convergent is, aangezien elke rij in het blok een limietpunt heeft vanwege de rijkompaktheid, en dat een cauchy-rij convergent is als het een limietpunt heeft.
Kan ik nu hieruit concluderen dat elke cauchy-rij in R^n convergent is, omdat elke cauchy-rij in een willekeurig gesloten en begrens blok convergent is?
Ja, want voor elke cauchyrij bestaat er een gesloten en begrensd blok waar hij binnen ligt. Probeer dat maar eens te bewijzen.
  vrijdag 13 augustus 2004 @ 15:11:41 #213
88071 elmark
Fruittellarolgambler
pi_21259666
Beetje natuurkunde:

Met welke kracht moet men aan een blok met massa 5 kg trekken om het een constante snelheid van 20 m/s te geven, als de wrijvingscoëfficiënt tussen vlak en blok 0,2 is?

Het antwoord is: 9,81 maar is er iemand die me kan uitleggen hoe ik dit moet berekenen?
pi_21260113
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 15:11 schreef elmark het volgende:
Beetje natuurkunde:

Met welke kracht moet men aan een blok met massa 5 kg trekken om het een constante snelheid van 20 m/s te geven, als de wrijvingscoëfficiënt tussen vlak en blok 0,2 is?

Het antwoord is: 9,81 maar is er iemand die me kan uitleggen hoe ik dit moet berekenen?
Bij een constante snelheid is de totale kracht 0. Wrijvingskracht=0.2*normaalkracht=0.2*zwaartekracht=0.2*9.81*5N=9.81N. Die moet worden opgeheven, dus ook de trekkracht is 9.81N.
pi_21261367
quote:
Op vrijdag 13 augustus 2004 13:39 schreef thabit het volgende:
Ja, want voor elke cauchyrij bestaat er een gesloten en begrensd blok waar hij binnen ligt. Probeer dat maar eens te bewijzen.
Stel we kiezen een epsilon. Dan bestaat er een N zodat voor alle m,n >= N geld dat d(x_n, x_m) < epsilon.
Dus de rij is vanaf x_N bevat in een open bol met straal epsilon.
Definieer nu M als volgt: M = max( d(x_1, x_N) , d(x_2, x_N) , .... , d(x_{N-1}, x_N)) + epsilon
Dit betekent dat de rij bevat is in een bol met straal M. Deze bol kunnen we altijd uitbreiden tot een gesloten blok, dus de rij is bevat in een gesloten en begrensd blok.

Dit gesloten en begrensde blok waarin de rij bevat is, is dus rijkompakt volgens heine-borel. Dus heeft de cauchyrij een limietpunt, dus is hij convergent.
Dus elke cauchyrij in R^n is convergent, dus R^n is volledig

[ Bericht 1% gewijzigd door Pietjuh op 13-08-2004 16:32:17 ]
Wandelen in Noorwegen
pi_21324187
hoe bereken je de integraal van 1/sin(x)
tip: denk aan twee halve hoeken
Als zuurstof in 1774 werd ontdekt door Joseph Priestly, wat ademden de mensen dan voor die tijd in?
pi_21326500
quote:
Op maandag 16 augustus 2004 14:45 schreef pietendepiet het volgende:
hoe bereken je de integraal van 1/sin(x)
tip: denk aan twee halve hoeken
Noteer 1/sin(x) als csc(x)
Dan int csc(x)dx = int csc(x) ( csc(x) + cot(x) ) / ( csc(x) + cot(x) )dx
Gebruik nu de substitutie u = csc(x) + cot(x)
Wandelen in Noorwegen
pi_21366766
Hoe bewijs ik dat een projectief vlak altijd minimaal 7 verschillende punten heeft?
Wandelen in Noorwegen
pi_21370476
quote:
Op woensdag 18 augustus 2004 10:38 schreef Pietjuh het volgende:
Hoe bewijs ik dat een projectief vlak altijd minimaal 7 verschillende punten heeft?
Zijn 2 manieren om het te doen. De eerste is de houtjes-touwtjes manier: bewijs voor elke n<7 dat er geen projectief vlak met n punten bestaat. De tweede is: bewijs dat elk projectief vlak de vorm P2(D) heeft, waarbij D een scheef lichaam is. Elk eindig scheef lichaam is een lichaam, hoewel je dat nieteens nodig hebt: het moet een vectorruimte zijn over een een Fp en daaruit volgt direct dat het aantal punten van een eindig projectief vlak altijd de vorm p2n+pn+1 heeft, met p priem en n positief geheel.
pi_21450405
Heb een vraagje over Ring-algebra, zal de tekst uit het boek ff letterlijk quoten:
A set E is called the unit of a system of sets F if E is in F, and
A ( boogje naar boven) E = A ( dus alle elementen van E en A minus hun gezamenlijke elementen is gelijk aan A).

De unit E is dus de maximale verzameling van F ( ik stel me een verzameling E voor die A helemaal omsluit. Wat ik me afvraag: Waarom is E uniek? Alvast bedankt ( Thabit weet vast wel antwoord trouwens, mn Fouriertentamen ging goed ej)
pi_21464139
Ik zit met het volgende probleem:

Je hebt de 4x4 matrix:

A=

[ 1 1 1 1 ]
[ 1 (1+a) 1 1 ]
[ 1 1 (1+b) 1 ]
[ 1 1 1 (1+c) ]

det(A)= a.b.c

Wat is de inverse van deze matrix? Het moet middels de Gauss Elliminatie verkregen worden.
Wie o weet het antwoord en kan mij de tussenstappen laten zien?
pi_21464846
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2004 20:00 schreef Haushofer het volgende:
Heb een vraagje over Ring-algebra, zal de tekst uit het boek ff letterlijk quoten:
A set E is called the unit of a system of sets F if E is in F, and
A ( boogje naar boven) E = A ( dus alle elementen van E en A minus hun gezamenlijke elementen is gelijk aan A).

De unit E is dus de maximale verzameling van F ( ik stel me een verzameling E voor die A helemaal omsluit. Wat ik me afvraag: Waarom is E uniek? Alvast bedankt ( Thabit weet vast wel antwoord trouwens, mn Fouriertentamen ging goed ej)
Lamaar, heb t al ( DOH!)
pi_21477158
hoi ik heb weer een vraag..

het gaat nu om decimalen bij Het twee/drietallig stelstel.
stel je schrijft 15/1991 in tientalligstelstel.. hoe moet je dit getal omzetten naar een drietallig stelstel...hoe zit het met het binair stelsel?
... alvast bedankt.
pi_21504058
quote:
Op zondag 22 augustus 2004 14:14 schreef TheHolyOne het volgende:
Ik zit met het volgende probleem:

Je hebt de 4x4 matrix:

A=

[ 1 1 1 1 ]
[ 1 (1+a) 1 1 ]
[ 1 1 (1+b) 1 ]
[ 1 1 1 (1+c) ]

det(A)= a.b.c

Wat is de inverse van deze matrix? Het moet middels de Gauss Elliminatie verkregen worden.
Wie o weet het antwoord en kan mij de tussenstappen laten zien?
Begin A en zet daar de eenheidsmatrix naast.

Trek de bovenste rij van alle andere rijen af:
1 1 1 1 | 1 0 0 0
0 a 0 0 | -1 1 0 0
0 0 b 0 | -1 0 1 0
0 0 0 c | -1 0 0 1

Daarna delen we de tweede t/m de vierde rij door a,b, resp c:
1 1 1 1 | 1 0 0 0
0 1 0 0 | -1/a 1/a 0 0
0 0 1 0 | -1/b 0 1/b 0
0 0 0 1 | -1/c 0 0 1/c

Trek daarna de tweede, derde en vierde rij allemaal van de bovenste rij af:
1 0 0 0 | 1-1/a-1/b-1/c -1/a -1/b -1/c
0 1 0 0 | -1/a 1/a 0 0
0 0 1 0 | -1/b 0 1/b 0
0 0 0 1 | -1/c 0 0 1/c
en rechts staat de inverse.
pi_21518001
thabit HELP!!!!

eenvoudig getaltheorie vraagje.

toon aan:
als a en b ondeelbaar zijn & a|c & b|c dan ab|c

lukt op de een of andere manier niet, grmbl grmbl, moet waarschijnlijk iets met kgv doen maar weet daar weinig van af.

Op
http://mathworld.wolfram.com/LeastCommonMultiple.html
gaan ze meteen wel erg ingewikkelde dingen doen
pi_21520737

dit is eigenlijk de theorie van Gauss.. een beetje anders geformuleerd.
als a,b en c getallen in Z*. als c deelt ab. En c en a zijn geen delers van elkaar dan deelt c het getal b.
als a en b ondeelbaar zijn & a|c & b|c dan ab|c
a|c betekent c=k.a en b|c betekent niet alleen c=k'.b maar ook b|k.a want ka=c
er geldt dat ggd(a,b)=1 en dus b|k (( volgens de stelling van Gauss))
er is dus een getal k'' in Z zodat k=bk'' en dus ook c=k''.ab (( vervang k door bk'' in de 2e vetgedrukte tekst ))en dat is niets anders dan ab|c
pi_21525144
thanks. Eigenljik wel stom dat ik het niet kon. Toch niet goed genoeg ben ik bang.
pi_21535734
bedankt voor de hulp!
  donderdag 26 augustus 2004 @ 15:36:57 #229
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_21558168
Kan iemand mij het exacte verschil uitleggen tussen een prediction interval en een confidence interval. Dat tweede weet ik wel wat het is, het eerste niet. En er is weldegelijk een verschil want de berekeningen zijn anders.

(morgen examen statistiek II. Kutvak)
pi_21670419
stel je hebt een n bij n rooster met horizontale en verticale verbindingen tussen de knooppunten en elk knooppunt kan gekleurd zijn met 1 van in totaal 4 kleuren. Hoeveel verschillende oplossingen zijn er dat geen knooppunten naast elkaar of onder elkaar zijn met dezelfde kleur? (ps diagonaal kan dus wel, maar degenen die dit probleem snappen die weten dat ongetwijfeld wel...)
Lachen is gezond :D!
pi_21767871
Ik kan het topic niet meer vinden over die 2 ladders (3 en 4 meter) die elkaar kruisen op 1 meter boven de grond en dat je dan moest berekenen hoe breed de steeg was waar ze in stonden. Wie o wie weet waar het topic is gebleven?
Voel je hem?
  vrijdag 10 september 2004 @ 16:32:08 #233
32974 Xante
Levend en wel
pi_21862605
Ik heb hier hulp nodig met een wiskunde som. De opgave luidt als volgt:
quote:
Gegeven is de funcitie f(x) = 1/4x^4 - 4/3x³ + 2,667x^3. Berekn exact de coördinaten van de punten op de grafiek van f waarde raaklijn horizontaal loopt.
Dus ik eerst de afgeleide maken, f'(x) = x³ - 4x² + 4x. Dit kun je schrijven als f'(x) = x(x² - 4x + 4).

X = 0 weet ik nu al. Maar ook x² - 4x + 4 = 0 en daaar ligt het probleem. Want die vergelijking krijg ik niet opgelost. Ik kom op x² - 4x = -4, en tja verder weet ik het dan niet echt. BIj de uitwerkingen staat echter dat ze van x² - 4x + 4 naar (x-2)² gaan. Hoe doen ze dit nou?

Er schiet me trouwens net weer iets binnen dat je twee getalletjes moet vinden die opgeteld de tweede term als uitkomst geeft en vermenigvuldigd met elkaar de 3e uitkomst. Maar ik weet niet meer precies hoe dat gaat. Dus eigenlijk is al typend mijn vraag gereduceerd tot: hoe deed je ook alweer precies x² - 4x + 4=0 omtoveren naar (x-2)²?

'Cause you could've been number one, if you only found the time
And you could've ruled the whole world, if you had the chance
pi_21865853
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 16:32 schreef Xante het volgende:
Er schiet me trouwens net weer iets binnen dat je twee getalletjes moet vinden die opgeteld de tweede term als uitkomst geeft en vermenigvuldigd met elkaar de 3e uitkomst. Maar ik weet niet meer precies hoe dat gaat. Dus eigenlijk is al typend mijn vraag gereduceerd tot: hoe deed je ook alweer precies x² - 4x + 4=0 omtoveren naar (x-2)²?

Ja dit is correct. Je kan dit als volgt inzien waarom dat regeltje moet gelden:
Stel namelijk je hebt f(x) = (x+a)(x+b).
Dan vind je door haakjes uit te werken dat f(x) = x^2 + (a+b)x + ab
Dus de coefficient van de 2e term is a + b en de derde term is ab. In dit specifieke geval wat jij nu hier aankaart, geeft a=b=-2 een juiste oplossing voor je probleem
Wandelen in Noorwegen
pi_21865914
Ik heb zelf ook nog een vraag. Laat s_n een willekeurige rij in R zijn waarvoor s_n > 0 voor alle n in N.
Bewijs nu dat lim inf (n->oneindig) (s_{n+1} / s_n ) <= lim inf (n->oneindig) (s_n)^{1/n}
Kom er echt niet aan uit
Wandelen in Noorwegen
  vrijdag 10 september 2004 @ 22:01:23 #236
32974 Xante
Levend en wel
pi_21869260
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 19:28 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Ja dit is correct. Je kan dit als volgt inzien waarom dat regeltje moet gelden:
Stel namelijk je hebt f(x) = (x+a)(x+b).
Dan vind je door haakjes uit te werken dat f(x) = x^2 + (a+b)x + ab
Dus de coefficient van de 2e term is a + b en de derde term is ab. In dit specifieke geval wat jij nu hier aankaart, geeft a=b=-2 een juiste oplossing voor je probleem
Ohja, bedankt. Is volgens mij derde klas materiaal, maar als je ineens met allemaal afgeleiden om de oren geslagen wordt 'vergeet' je de simpele dingen. Wel gemeen hoor, van dat boek .
pi_21869431
(2t - 1)(t2 - 2t + 1)

Hoe los je dit op? Ik hoef alleen even op weg geholpen te worden. Ik begin trouwens zwaar depressief te worden van wiskunde, sommige dingen blijf ik gewoon niet snappen...

Edit: Ik ben er al uit, wat stomme rekenfoutjes gemaakt. Het antwoord is 2t3 - 5t2 + 4t - 1.

[ Bericht 18% gewijzigd door IntelliEye op 10-09-2004 22:29:53 ]
pi_21886991
Help help, zit erg vast met een opgave over de L1 en L2 ruimtes. ( waarbij de sommaties over de absolute resp absoluut gekwadrateerde termen eindig is) De ruimtes zijn oneindig dimensionaal.
Voor de notatie: || ||1 is de norm, waarbij alle absolute termen worden opgeteld,
|| ||2 is de norm waarbij alle termen absoluut worden genomen, dan gekwadrateerd, opgeteld, en uit die sommatie wordt de wortel getrokken.

Nou, neem de intersectie van L1 en L2, noem deze V. V bevat elementen v. Bewijs dat er geen constantes c,d>0 zijn, waarvoor geldt: ||v||1 <=c*||v||2 en/of ||v||2 <= d*||v||1.
Als hint wordt gegeven: bekijk v in de vorm v=(1/n)^a . Volgens het integraalkenmerk moet dan natuurlijk gelden dat a>1, maar ik zit een beetje vast dus. Wie heeft een idee?????
pi_21908964
Ik mis vast iets nu, maar kun je niet gewoon een reeks elementen in L1 door L2 construeren zodanig dat de verhouding tussen de L1-norm en de L2-norm willekeurig groot wordt?

Neem bijvoorbeeld de elementen va = (1,a,a2,a3,...). De L1-norm is dan 1/(1-a) en de L2-norm sqrt(1/1-a2). De ratio ||va||1/||va||2 is dan sqrt((1+a)/(1-a)) en dat wordt willekeurig groot wanneer a -> 1.
Wittgenstein
pi_21909052
Daarbij is het "en/of" uit je formulering wat vaag, maar ik neem aan dat je moest aantonen dat de twee normen niet equivalent zijn. .
Wittgenstein
pi_21909508
Die hint komt er waarschijnlijk op neer dat de limietsom van 1/na over alle natuurlijke n naar oneindig gaat als a van bovenaf naar 1 nadert. Daarmee kun je het natuurlijk ook doen, want de som over 1/n2 is zo eindig als maar kan.
Wittgenstein
  zondag 12 september 2004 @ 21:50:40 #242
100671 misterikke
ik wel jij ook?
pi_21911690
Heb hier, een voor jullie vast simpele vergelijking. Let op, het antwoord heb ik al wil alleen even WAAROM bepaalde handeling gedaan wordt.

Uit een brand switching matrix is ten aanzien van twee merken het volgende te lezen:
Periode 1 ------------ Periode 2 naar merk
--------------------------------A------------B
A 100-----------------------90-----------10
B 900----------------------270---------630
totaal 1000---------------360--------- 40

Dus in periode 2:
Marktaandeel A = 90%A + 30%B (ofwel A=0.9a + 0.3b)
Martaandeel B = 10%A + 70%B (ofwel B=0.1a + 0.7b)

Het uiteindelijke(!) marktaandeel (A) van bedrijf x ten opzichte van bedrijf y moet berekend worden.
stap 1: A = 0.9a + 0.3b
stap 2: A-0.9a= 0.3b
stap 3: 1-0.9a= 0.3b
stap 4: 0.1a = 0.3b
stap 5: a=3b

stap 6: a+b=1
stap 7: 3b + b=1
stap 8: 4b =1
stap 9: b=0.25
stap 10: a=1-0.25
stap 11: a = 0.75

Heb ik een vraag over stap 3 en stap 5 en stap 8:
stap 3: waarom wordt a vervangen door 1 en waarom mag dat?
stap 5: wat was hier de regel voor?
stap 8: waarom is het mogelijk om hier "zomaar" en b bij neer te zetten?
er word teveel abstract gedingest
  zondag 12 september 2004 @ 21:51:32 #243
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_21911724
uit: vergelijking oplossen
quote:
stapt 5: jij bedoelt 0.3/0.1=3. Maar wat is daar precies de regel voor? "xtreem" zegt: beide kanten vermeningvuldigen met 10. Is dat niet makkelijker of gaat dat niet altijd op (dat je beide kanten mag vermeningvuldigen).
Vermenigvuldigen is hetzelfde als delen, en ja dat mag altijd, behalve door 0 delen dus. Alleen wel altijd allebij de kanten doen heh. En ja x10 is misschien makkelijker als delen door 0.1, maar ik denk blijkbaar moeilijk.
[KNE]-Mod
  zondag 12 september 2004 @ 22:18:01 #244
100671 misterikke
ik wel jij ook?
pi_21912398
Oke, het gaat nu vooral nog om stap 3.
  zondag 12 september 2004 @ 22:29:17 #245
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_21912714
quote:
Op zondag 12 september 2004 22:18 schreef misterikke het volgende:
Oke, het gaat nu vooral nog om stap 3.
Stap 3 klopt helemaal niet, die moet je gewoon even wegdenken en metee van stap 2 naar 4 gaan. Om dat te doen gebruik je gewoon dat a - 0.9*a = 0.1*a. Dat is wel logisch toch, iets van 1 hele taart min 0.9 taart laat 0.1 taart over of zo .

Edit: in stap 3 moet ofwel staan 1*a - 0.9*a = ... ofwel (1-0.9)*a = ..., maar iig niet wat er nu staat.

[ Bericht 9% gewijzigd door keesjeislief op 12-09-2004 22:30:49 (aanvulling) ]
heeft de hoop dat het allemaal stiekum toch nog goed komt...
Fotoboek
  zondag 12 september 2004 @ 22:43:38 #246
100671 misterikke
ik wel jij ook?
pi_21913110
Ja maar dat snap ik dus niet. Je zegt eerst:
0.9a = 0.3b en daarna zeg je:
0.1a=0.3b

Of wacht, omdat het om marktaandeel --> het marktaandeel van A ten opzichte van zichzelf is 100%.

A=0.9a+0.3b
100% = 0.9a+0.3b
100% = 1 = A
a = 0.9a + 0.3b
a-0.9a = 0.3b

Dat zal de reden zijn waarom die A in een 1 veranderd. brrr als ik vroeger nou maar gewoon me huiswerk maakte
  maandag 13 september 2004 @ 02:18:32 #247
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_21916769
-edit-

[ Bericht 49% gewijzigd door keesjeislief op 13-09-2004 07:29:07 ]
Fotoboek
pi_21918514
quote:
Op zondag 12 september 2004 20:04 schreef Koekepan het volgende:
Ik mis vast iets nu, maar kun je niet gewoon een reeks elementen in L1 door L2 construeren zodanig dat de verhouding tussen de L1-norm en de L2-norm willekeurig groot wordt?

Neem bijvoorbeeld de elementen va = (1,a,a2,a3,...). De L1-norm is dan 1/(1-a) en de L2-norm sqrt(1/1-a2). De ratio ||va||1/||va||2 is dan sqrt((1+a)/(1-a)) en dat wordt willekeurig groot wanneer a -> 1.
Ja, dat idee had ik dus ook, en daarom snap ik die en/of ook njet.
pi_21920784
edit: verkeerde topic

[ Bericht 85% gewijzigd door thabit op 13-09-2004 13:29:40 ]
pi_21957880
Bewijs: lim sqrt (x) = 1
x->1
m.b.v. de definitie van limieten
(d.w.z. voor elke e>0 is er een d>0 zodat als 0<|x-a|<d geldt |f(x)-a|<e
invullen geeft: 0<|x-1|<d en |sqrt (x) -1|<e
hoe nu verder?
pi_21959684
hoi ik ben een vraag over homothetie
ABC een driehoek E ligt op (AC), F op (BC) en G op (AB)
stel
AE=xAC, BF=yBC en AG=zAB
vind een verband tussen x,y en z zodat de punten E, F en G op één lijn liggen.
als hints wordt gegeven: gebruik het assenstelstel (A,AB,AC) of de samenstelling van twee homothetieen.

hebben jullie enige idee hoe ik moet beginnen.
eerst dacht ik, B(1,0) en C(0,1) dus vect.BC(-1,1)
E(0,x) en G(z,0) dus vectEG(z,-x)
punt F is het snijpunt van de lijnen (BC) en (EG) en ik moet dus het snijpunt vinden.. alleen krijg ik rare uitkomsten....
hoe kan de tweede hint gebruiken? samengstelde homothetie?

**** de gegevens uit deze opgave voldoen ook aan de stelling van menelaos ofzoiets, dus
FB*EC*GA/(FC*EA*GB)=1
ik kan hiermee gemakkelijk een verband vinden tussen bijv x en de getallen y en z maar dat is niet de bedoeling natuurlijk..want het gaat in dit hoofdstuk over homothetie..

alvast bedankt
pi_21964251
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 22:55 schreef Athanatos6 het volgende:
x->1
hoe nu verder?
Ik wil wel een poging doen.

Dus als | x-1| <d , dan | Srt(x) -1 | < e.

Neem es d=e*e, en gebruik dat | Srt(x) -1 | < Sqrt | x-1|

Als |x-1|<d, dan ook |x-1|<e*e, dus Sqrt|x-1|<e. Dat zou toch moeten kloppen.
pi_21972694
wie oh wie kan mij helpen?

bewijs mbv de middelwaardestelling:
Voor x > 0 geldt arctan(2x) - arctan (x) <= x / (1+x^2)

<= = kleiner of gelijk aan.

bvd
  woensdag 15 september 2004 @ 20:39:20 #254
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_21977947
quote:
Op woensdag 15 september 2004 17:06 schreef _Nick_ het volgende:
wie oh wie kan mij helpen?

bewijs mbv de middelwaardestelling:
Voor x > 0 geldt arctan(2x) - arctan (x) <= x / (1+x^2)

<= = kleiner of gelijk aan.

bvd
Wat heb je er zelf al aan gedaan? Bij wiskunde moet je proberen zelf een beetje na te denken

De middelwaardestelling zegt je dat als je een continue en differentieerbare functie f op een interval [a,b] hebt (diff.baar op (a,b)) dat er dan een x bestaat met a<x<b zodat f(b)-f(a) = f'(x)(b-a). Nu, wat is de afgeleide van x -> arctan(x)?
Fotoboek
pi_21978252
ik had zelf wel al wat gedaan, maar dat vond ik teveel typewerk

f (b) - f(a) / (b -a) = f'(c)

neem 0 voor a en x voor b, dit geeft:
(arctan(2x)-arctan(x)) / x = 2 / (1+c^2) - 1 / (1+c^2) = 1 / (1+c^2) < 1

vanaf hier ben ik het spoor kwijt, ik weet al niet of die laatste stap wel goed is...
pi_21978816
quote:
Op woensdag 15 september 2004 20:48 schreef _Nick_ het volgende:
ik had zelf wel al wat gedaan, maar dat vond ik teveel typewerk

f (b) - f(a) / (b -a) = f'(c)

neem 0 voor a en x voor b, dit geeft:
(arctan(2x)-arctan(x)) / x = 2 / (1+c^2) - 1 / (1+c^2) = 1 / (1+c^2) < 1

vanaf hier ben ik het spoor kwijt, ik weet al niet of die laatste stap wel goed is...
moest het niet zijn (arctan(2x)-arctan(x)) / x = 2 / (1+4c^2) - 1 / (1+c^2)
  woensdag 15 september 2004 @ 21:06:55 #257
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_21978838
Ik begrijp niet zo goed wat je doet, maar a la . Waarom neem je niet a=x en b=2x? Dan krijg je dat er een x<c<2x bestaat zodat

(arctan(2x) - arctan(x))/x = 1/(1+c2) dus arctan(2x) - arctan(x) = x/(1+c2).

Omdat c >= x > 0 geldt x/(1+c2) <= x/(1+x2) en daarmee volgt uit de vorige vgl dat arctan(2x) - arctan(x) <= x/(1+x2).
Fotoboek
pi_21987411
quote:
Op dinsdag 14 september 2004 22:55 schreef Athanatos6 het volgende:
x->1
hoe nu verder?
Je weet dat |x-1| = |(sqrt(x) - 1)(sqrt(x) + 1)| = |sqrt(x) - 1||sqrt(x) + 1| < d
Aangezien je ook weet dat |sqrt(x) + 1| >=1 kan je dus d<=e kiezen.
Dus |sqrt(x) - 1| <= |sqrt(x) - 1||sqrt(x) + 1| < d <= e
Dus |sqrt(x) - 1| < e, waarmee je dus het limiet bewezen hebt
Wandelen in Noorwegen
  vrijdag 17 september 2004 @ 14:08:41 #259
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_22016988
Waarom is de inverse van (x^3-1)^1/3 gelijk aan (x^3+1)^1/3?
La buena vida es cara. Hay otra más barata, pero no es vida.
pi_22020088
y=(x³-1)^1/3 ==> y³=x³-1 ===> y³+1=x³ ==> x=(y³+1)^(1/3)
  vrijdag 17 september 2004 @ 16:26:27 #261
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_22020234
Oh ja, dank je .

Nog een andere:(1-x^3)^1/5+2 wordt(1-(x-2)^5)^1/3

Hoe? .
pi_22020955
stel weer (1-x^3)^1/5+2=y dus (1-x³)^(1/5)=y-2
--> (y-2)^5=1-x³

maak jij het maar verder af.. als je niet bepaalde stappen niet snapt dan moet je het vragen ofzo..want als ik elk antwoord post....dat heeft niet zoveel zin denk ik.
  vrijdag 17 september 2004 @ 17:06:20 #263
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_22021048
Oh ja, weet nu ook hoe ik het verder moet doen, dank je. .
pi_22021181
doe deze als extra oefening. ³log x= y
  vrijdag 17 september 2004 @ 17:15:48 #265
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_22021246
Ik kom dan uit bij y=3^x, alleen heb het gevoel dat dat niet klopt. .
pi_22022306
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:15 schreef BVO het volgende:
Ik kom dan uit bij y=3^x, alleen heb het gevoel dat dat niet klopt. .
Klopt niet, want als y = 3^x dan geld dat x = 3log(y)
Wandelen in Noorwegen
  vrijdag 17 september 2004 @ 18:20:09 #267
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_22022341
Ja, maar die y en die x moet je dan weer omdraaien.

Dus y=3^x >> x= 3 log y >> y=3 log x.
pi_22025415
tvp
  vrijdag 17 september 2004 @ 23:47:37 #269
32974 Xante
Levend en wel
pi_22029234
Ben je lekker op tijd mee dan .
pi_22031594
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 18:20 schreef BVO het volgende:
Ja, maar die y en die x moet je dan weer omdraaien.

Dus y=3^x >> x= 3 log y >> y=3 log x.
Dit slaat niet echt ergens op, wat jij nu beweert is dat 3^x = 3 log x wat dus zeker niet het geval is voor algemene x.
Wandelen in Noorwegen
  zaterdag 18 september 2004 @ 12:13:44 #271
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_22034440
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 02:11 schreef Pietjuh het volgende:

[..]

Dit slaat niet echt ergens op, wat jij nu beweert is dat 3^x = 3 log x wat dus zeker niet het geval is voor algemene x.
Bij inverses wel .
Staat in mn boek .
  zaterdag 18 september 2004 @ 12:14:36 #272
77692 BVO
Uitgesproken.
pi_22034456
Ik zeg niet 3^x = 3 log x, ik zeg: de inverse van 3^x is 3 log x.
pi_22042312
ik heb een vraagje.
bestaan er drie gehele positieve getallen zodat
3x³+5y³=9x³ ?
pi_22042518
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 19:21 schreef zurich het volgende:
ik heb een vraagje.
bestaan er drie gehele positieve getallen zodat
3x³+5y³=9z³ ?
Aangenomen dat de laatste x een z moest zijn, nee. Je ziet dat y deelbaar moet zijn door 3, en y3 dus door 27. Dus zijn 5y3 en 9z3 beide deelbaar door 9 en moet 3x3 dat ook zijn, en dientengevolge moet x deelbaar zijn door 3. Nu vinden we weer dat de eerste twee termen beide deelbaar zijn door 27, en hieruit concluderen we dat ook z deelbaar is door 3. Schrijf nu x=3k, y=3m, z=3n en je kunt het argument voor x,y,z herhalen voor k,m,n. Hieruit volgt dat x,y,z geen eindig aantal factoren 3 kunnen hebben en dus simpelweg niet kunnen bestaan.
Wittgenstein
pi_22042720
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 19:29 schreef Koekepan het volgende:

[..]

Aangenomen dat de laatste x een z moest zijn, nee. Je ziet dat y deelbaar moet zijn door 3, en y3 dus door 27. Dus zijn 5y3 en 9z3 beide deelbaar door 9 en moet 3x3 dat ook zijn, en dientengevolge moet x deelbaar zijn door 3. Nu vinden we weer dat de eerste twee termen beide deelbaar zijn door 27, en hieruit concluderen we dat ook z deelbaar is door 3. Schrijf nu x=3k, y=3m, z=3n en je kunt het argument voor x,y,z herhalen voor k,m,n. Hieruit volgt dat x,y,z geen eindig aantal factoren 3 kunnen hebben en dus simpelweg niet kunnen bestaan.
zo zo.. als die drie getallen geen Eindig aantal factoren 3 hebben dan bestaan ze niet.
oke.. want ik kwam zelf ook in een soort routine.. ik dacht, misschien heb ik het verkeerd aangepakt.
pi_22131356
Gegeven: lim x-> a voor g(x) = M en er geldt dus: Er is een delta 0 < | x - a | < delta waarvoor er een epsilon is zodat | g(x) - g(a) | < epsilon.
Te bewijzen: g(x) > |M| / 2

Hoe kan ik dit bewijzen? Ik ben al begonnen door voor epsilon |M| / 2 te nemen en voor g(a) M. Vervolgens krijg je:

| g(x) - M | < |M| / 2

Van hieruit heb ik wat met de driehoeksongelijkheid geprobeerd maar ik kom nooit tot de juiste conclusies.
Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!
Daar is mijn Vaderland,
Limburgs dierbaar oord!
pi_22159332
Ok jongens wie zou mij kunnen helpen met deze Calculus opgave (Complexe getallen):
- Geef alle complexe oplossingen van: z4 − z2 + 1 = 0

Bij voorbaat dank, ik zit in nood;)
pi_22161949
gebruik Z=z² en los de volgende tweede gr. vergelijking
Z²-Z+1=0
en dan concludeer daaruit de oplossingen van z4 − z2 + 1 = 0
pi_22182879
hoi ik heb even een vraagje
stel 0<=a<=9 en a een geheel getal.
kan iemand me helpen of voor mij bewijzen dat a/9=0,aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....
pi_22182954
nog een opmerking. Als 0<=a<=p-1 en a en p zijn gehele getalen geschreven in het p-tallig stelstel. geldt dan dat a/(p-1)=0.aaaaaaaaaaaaaa ?
pi_22184427
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 21:13 schreef zurich het volgende:
hoi ik heb even een vraagje
stel 0<=a<=9 en a een geheel getal.
kan iemand me helpen of voor mij bewijzen dat a/9=0,aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa....
1/9 = 0,111111111111111...
a=a*1
a/9= a* 1/9 = a* 0,111111111111111... = 0,aaaaaaaaaaaaaa....

Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_22195080
aaah.....ik weet de volgende integraal heel makkelijk op te lossen is dmv substitutie, maar ik zie het gewoon niet...:

int( e^x / (e^2x+4) ) dx

ik heb al vanalles geprobeerd, u=e^x, u = e^2x+4 maar er komt maar geen zinnig antwoord uit.

Wie kan mij helpen?

[edit] Ik ben er al uit [edit]

[ Bericht 17% gewijzigd door _Nick_ op 25-09-2004 19:01:01 ]
pi_22245059
Ik weet niet hoe ik de volgende opdracht op moet lossen:

Bepaal de volgende limiet: lim(x gaat naar 0) x^(x^0,2)

Kan iemand mij helpen?
pi_22246446
0^n = 0
Alle eendjes zwemmen in het water. :)
Anatidaephobia is altijd terecht! Wij zijn de beste stalkers...
pi_22261120
quote:
Op maandag 27 september 2004 20:55 schreef RubenV het volgende:
Ik weet niet hoe ik de volgende opdracht op moet lossen:

Bepaal de volgende limiet: lim(x gaat naar 0) x^(x^0,2)

Kan iemand mij helpen?
Schrijf u^v als e^(v*log(u)).
pi_22311351
Hier een mooie d.v.

dp/dt = ap -bp2
dt= 1/(ap-bp2) dp en dan mbv breuksplitsen
dt = 1/ap + b/(a2-abp) dp
t = 1/a ln ap + ???????
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 16:58:45 #287
30719 keesjeislief
NextGenerationHippie
pi_22334513
??? = -1/a * ln(a/b-p)
Fotoboek
pi_22366188
hoi hoi, weer een wiskundige vraag.
ABCD een vierkant. E een punt op de loodrechte op vlak (ABC) die door A gaat en F een punt op de loodrechte op vlak (ABC) die door C gaat. E en F liggen op hetzelfde halfvlak.

Stel AE=b en AC=b'. Bereken de inhoud van BDEF.

ik heb wel geprobeerd maar het lukte me niet het juiste antworod te vinden
pi_22369677
Hé thabit, ik kom hier niet uit: vind alle n waarvoor n^3 + 27 een kwadraat is. (Ik wil het graag in olympiade-stijl oplossen.)
Wittgenstein
pi_22375060
het is best een 'lang' bewijs met 'case1, case2 ect.'
de hoofdregel is: gebruikmaken van (n+3)(n²-3n+9)
pi_22375165
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 16:41 schreef zurich het volgende:

het is best een 'lang' bewijs met 'case1, case2 ect.'
de hoofdregel is: gebruikmaken van (n+3)(n²-3n+9)
Daar was ik al. Doe de rest ook even, dan ben ik je zeer verplicht. .
Wittgenstein
pi_22379891
Ik zie niet direct een hele elementaire methode. Met een klein beetje theoretische kennis wordt de opgave natuurlijk triviaal door n^3+27 te ontbinden over het getallenlichaam Q(zeta_3).
pi_22379901
sorry voor de late reactie, ik heb de oplossing (een tijdje geleden) ergens gelezen maar ik snap die zelf ook niet echt
even kijken, :S ik neem aan dat n een geheel getal is...
we hebben twee gevallen, n is positief of n is negatief,
n is negatief:
n³+27 is een kwadraat en dus n³+27>=0 dus n>=-3. Voor de getallen n=-3,-2,-1 en 0 is n³+27 geen kwadraat.

n is positief ((dit vind ik een beetje onduidelijk))
(n+3)(n² -3n+9) is een kwadraat. Stel dat t deelt n+3, dan geldt er n=-3(modt) en n² -3n+9=27t
dus als de ggd beide factoren deelt dan ggd=1,3,9 of 27. Voor ggd=1 of ggd=3 beide factoren zijn perfecte kwadraten.
als n² -3n+9 een kwadraat is dan m=4n² -12n+36 is ook kwadraat. We hebben m=(2n-3)² +27, als (2n-2)² >(2n-3)² +27 dan kan m geen kwadraat zijn. Deze ongelijkheid geeft: n>8,
Dus in feite n moet niet groter zijn dan 8. Er blijven de volgende mogelijkheden n=0,1,2,3,4,5,6 en 7. Omdat n+3 in dit geval een kwadraat is, hoeven we verder alleen te kijken naar 1 en 6.
Je kunt nagaan dat alleen n=3 werkt. Maar n+3=6 is geen kwadraat.

[ Bericht 0% gewijzigd door zurich op 03-10-2004 20:28:44 ]
pi_22380081
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 20:22 schreef zurich het volgende:
sorry voor de late reactie, ik heb de oplossing ergens gelezen maar ik snap die zelf ook niet echt
even kijken, :S ik neem aan dat n een geheel getal is...
we hebben twee gevallen, n is positief of n is negatief,
n is negatief:
n³+27 is een kwadraat en dus n³+27>=0 dus n>=-3. Voor de getallen n=-3,-2,-1 en 0 is n³+27 geen kwadraat.

n is positief ((dit vind ik een beetje onduidelijk))
(n+3)(n² -3n+9) is een kwadraat. Stel dat t deelt n+3, dan geldt er n=-3(modt) en n² -3n+9=27t
dus als de ggd beide factoren deelt dan ggd=1,3,9 of 27. Voor ggd=1 of ggd=3 beide factoren zijn perfecte kwadraten.
als n² -3n+9 een kwadraat is dan m=4n² -12n+36 is ook kwadraat. We hebben m=(2n-3)² +27, als (2n-2)² >(2n-3)² +27 dan kan m geen kwadraat zijn. Deze ongelijkheid geeft: n>8,
Dus in feite n moet niet groter zijn dan 8. Er blijven de volgende mogelijkheden n=0,1,2,3,4,5,6 en 7. Omdat n+3 in dit geval een kwadraat is, hoeven we verder alleen te kijken naar 1 en 6.
Je kunt nagaan dat alleen n=3 werkt. Maar n+3=6 is geen kwadraat.
Dit had ik ook binnen 2 minuten op papier staan, maar het is geen volledige oplossing. Het geval dat de factoren delers gemeenschappelijk kunnen hebben zie ik hier niet behandeld worden
pi_22380335
zo zo...
dan wordt het weer proberen.
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 21:25:33 #296
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_22428736
Ik ben wiskunde aan het oefenen maar ik ben nu weer eens aanbeland bij een hoofdstuk waar ik nooit veel van snap (ik word er al sinds de 3e door lastig gevallen )

ik heb een driehoek en daar moet ik door middel van de tangens etc de vraagtekens berekenen..

hoe A. is me al gelukt
(een driehoek is namelijk altgijd 180 graden )
180-90-25 = 65

A. = dus 65

maar hoe kan ik in hemelsnaam nu de zijde b - d berekenen ?
volgens mij met de tangens
en dan iets van tangens = overstaande / aanliggende

maar wat is de overstaande , wat de aanliggende en dit moet toch met de second tangens

ik snap er niet veel meer van iemand die het me een kjlein beetje duidelijk kan uitleggen ?

dit is de beruchte driehoek:
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
pi_22430307
Kijk eens naar driehoek ABD. Hoek A had je uitgerekend, 65
Wat is de sinus van hoek A in driehoek ABD?
Overstaande zijde gedeeld door de schuine zijde.

Daarmee moet je er toch komen.
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 22:25:09 #298
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_22430488
ja klopt bedankt
ik zat de hele tijd maar met tangens te knoeien
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 22:38:54 #299
32974 Xante
Levend en wel
pi_22430842
sin 65 = BD / AB = BD / 4
BD = sin 65 × 4.

.
pi_22471982
hoi hoi, ik zit hier met een probleempje.
toon aan als: x en y elementen van een open interval met centrum 1/2 en straal 1/2 en zonder het punt 1/2, dat x+y-2xy ook een element is van t die verzameling.

de eerste zin betekent: ]0,1[-{1/2}
mijn idee is het zoeken van een goede factorisering van x+y-2xy om te bewijzen dat
0<x+y-2xy<1
voor de linkse ongelijkheid: x²<x en y²<y en dus x²+y²-2xy<x+y-2xy dus (x-y)²<x+y-2xy

er geldt -1<x-y<1 dus 0< (x-y)²<1 en zo 0<x+y-2xy.
bij de andere ongelijkheid... ben ik nog bezig.
pi_22474556
Zij a = x + y - 2xy, dan x - a = (2x-1)y
2y = (x-a)/(x-0.5) = 1 + (0.5-a)/(x-0.5)
y zit in die verzameling, dus (met weglating van een enkele stap waar ik te lui voor ben om precies op te schrijven)
0 < |(a-0.5)/(x-0.5)| < 1
Hieruit volgt dan dat 0 < a < 1 en a <> 0.5, hetgeen gevraagd werd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')