Een aantal punten zijn duidelijk. Stel dat het een cirkel betreft met een diameter van 100 (pixels), dan is het midden natuurlijk 50,50 (vanuit de linkerbovenhoek gemeten), en de rechterzijkant grenst aan 100,50. Dat zijn bekende waarden, en zo zijn er nog een aantal. Maar lang niet alle waarden zijn zo standaard. Neem nou punt A, hoe bereken ik dat in godsnaam?
Zou iemand mij kunnen helpen tot een formule te komen, waarmee ik het aantal graden kan omzetten naar een coördinaat? Bijv. 0 graden, bovenin dus, is 50,50. 45 graden = x,x enz enz.
quote:IF "you have no answer"
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:20 schreef Hrun het volgende:
x = cos(phi)
y = sin(phi)
quote:Donderop man op, vent!!!
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:30 schreef _GdR_ het volgende:[..]
IF "you have no answer"
goToAndStop "then say nothing";
END IF()
quote:nu ja. het is niet de formule die gevraagd wordt, maar ja, als ik het echt helemaal voor moet kauwen.. dan verdiend hij het niet om dat te weten...
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:36 schreef Puntenjager het volgende:[..]
Donderop man op, vent!!!
Het antwoord dat gegeven wordt is juist.
quote:jij zegt phi. ik denk dat je "pi" bedoelt.
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:39 schreef Hrun het volgende:[..]
nu ja. het is niet de formule die gevraagd wordt, maar ja, als ik het echt helemaal voor moet kauwen.. dan verdiend hij het niet om dat te weten...
Of begin ik nu af te takelen?
quote:'donderop man op, vent.'
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:36 schreef Puntenjager het volgende:[..]
Donderop man op, vent!!!
Het antwoord dat gegeven wordt is juist.
jazeker.
die code is fuk.
quote:Nee hoor, helemaal gelijk
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:41 schreef FlowDesign het volgende:[..]
jij zegt phi. ik denk dat je "pi" bedoelt.
Of begin ik nu af te takelen?
pi is bij benadering 3.1415, dus de formule wordt
x = a * sin(2 * 3.1415 * t)
y = b * cos(2 * 3.1415 * t)
waarbij t de straal is van de circel
a=b : circelvormig.
a!=b : ellipsvormig
quote:
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:51 schreef thumper het volgende:[..]
Nee hoor, helemaal gelijk
pi is bij benadering 3.1415, dus de formule wordt
x = a * sin(2 * 3.1415 * t)
y = b * cos(2 * 3.1415 * t)waarbij t de straal is van de circel
a=b : circelvormig.
a!=b : ellipsvormig
quote:maar de straal van die cirkel verandert niet, dus krijg je een reeks dezelfde uitkomsten
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:51 schreef thumper het volgende:[..]
Nee hoor, helemaal gelijk
pi is bij benadering 3.1415, dus de formule wordt
x = a * sin(2 * 3.1415 * t)
y = b * cos(2 * 3.1415 * t)waarbij t de straal is van de circel
a=b : circelvormig.
a!=b : ellipsvormig
quote:Je 0 graden punt moet niet 50,50 zijn want dan heb je het middelpunt van de cirkel te pakken maar 100,50
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:16 schreef Prammenhanger het volgende:
Ik heb voor een javascript (tsja, je blijft GoTter) een manier nodig om coördinaten te berekenen van een cirkel. Ik licht even toe:
Een aantal punten zijn duidelijk. Stel dat het een cirkel betreft met een diameter van 100 (pixels), dan is het midden natuurlijk 50,50 (vanuit de linkerbovenhoek gemeten), en de rechterzijkant grenst aan 100,50. Dat zijn bekende waarden, en zo zijn er nog een aantal. Maar lang niet alle waarden zijn zo standaard. Neem nou punt A, hoe bereken ik dat in godsnaam?
Zou iemand mij kunnen helpen tot een formule te komen, waarmee ik het aantal graden kan omzetten naar een coördinaat? Bijv. 0 graden, bovenin dus, is 50,50. 45 graden = x,x enz enz.
quote:phi is gewoon de hoek, volgens mij in radialen maar weet niet zeker
Op vrijdag 23 augustus 2002 18:41 schreef FlowDesign het volgende:[..]
jij zegt phi. ik denk dat je "pi" bedoelt.
Of begin ik nu af te takelen?
quote:tuurlijk radialen anders klopt er niets meer van de Taylor reeks.... waar de eigenlijke sinus vandaan komt.
Op vrijdag 23 augustus 2002 20:09 schreef Pietjuh het volgende:[..]
phi is gewoon de hoek, volgens mij in radialen maar weet niet zeker
y= wortel(r^2-x^2);
Het resultaat van die formule: http://www.prammenhanger.nl/got/cirkel.html. Thx voor de hulp.
quote:Da was niet zo moeilijk. Vergelijking van een circel is gewoon x^2 + y^2 = r^2 r=straal. In circelcoordinaten wordt dit: x = r cos(phi)
Op vrijdag 23 augustus 2002 20:46 schreef Prammenhanger het volgende:
Okee, de boel werkt nu. Ik bleek op zoek naar de formuley= wortel(r^2-x^2);
Het resultaat van die formule: http://www.prammenhanger.nl/got/cirkel.html. Thx voor de hulp.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |