abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_18566217
Wat vinden we hiervan:
Financiering van het wegennet gebeurt volledig door accijns op benzine. Dat geld dat we via de accijnzen krijgen mag niet ergens anders voor gebruikt worden. Echt alleen voor onderhoud van het wegennet.
Wegenbelasting schaffen we af.


Op deze manier betalen intensieve gebruikers van het wegennet (vb: zware vrachtwagens) er duidelijker aan mee.

Nu is het nog zo dat al het belasting-geld/acijnzen op de groote hoop gaan en vervolgens verdeeld worden over de departementen. Voor het wegennet schaffen we dat dus af. Het ministerie van verkeer en waterstaat moet het geld gewoon zelf direct bij de gebruikers halen.

Dit past ook goed in mijn ideologie van: als je ergens gebruik van maakt dan betaal je. Als je ergens geen gebruik van maakt dan hoef je ook niet te betalen.
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:33:35 #2
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18566323
Ik zou het prima vinden, mits het BPM ook afgeschaft en niet verrekend wordt daarnaast de totale lasten niet verzwaard worden. En daarnaast het kwartje van Kok teruggegeven wordt.
pi_18566361
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:33 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ik zou het prima vinden, mits het BPM ook afgeschaft en niet verrekend wordt daarnaast de totale lasten niet verzwaard worden. En daarnaast het kwartje van Kok teruggegeven wordt.
BPM? Bedoel je dat bedrag dat er bij de aankoop van je auto nog eens bovenop komt?

Over dat kwartje van Kok: Als dat kwartje niet nodig is voor een financiering van het wegennet zou ik zeggen dat het niet teruggegeven wordt.
pi_18566398
Onzin, het wegennet dient een algemeen belang wat economie heet. Niemand die zonder een wegennet een fatsoenlijk inkomen zou hebben.

De accijnzen verhogen heeft trouwens GEEN FUCKING FUCK zin omdat het geld dan wegvloeit naar het buitenland waar de accijnzen minder zijn. De regel wie gebruikt betaald gaat niet op als het om accijnzen gaat.
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:39:06 #5
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18566421
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:36 schreef accelerator het volgende:
BPM? Bedoel je dat bedrag dat er bij de aankoop van je auto nog eens bovenop komt?
Ja, was iets van 40% geloof ik.
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:36 schreef accelerator het volgende:
Over dat kwartje van Kok: Als dat kwartje niet nodig is voor een financiering van het wegennet zou ik zeggen dat het niet teruggegeven wordt.
Als het niet nodig is, wordt het niet teruggegeven? Bedoel je niet dat het dan wel teruggegeven wordt?
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:39:19 #6
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18566426
Het probleem is, is dat er sprake is van negatieve externaliteiten. Hierdoor kan het potje niet geheel dichtblijven, maar dat zou wel de meest ideale situatie zijn en is nastrevenswaardig. Helaas heeft de overheid liever de centen vrij, zodat ze ze kan uitgeven aan wat ze wil: Victory Boogy Woogy ed.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18566440
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:38 schreef pberends het volgende:
Onzin, het wegennet dient een algemeen belang wat economie heet. Niemand die zonder een wegennet een fatsoenlijk inkomen zou hebben.
de bakker om de hoek dient ook een algemeen belang. Die subsidieren we toch ook niet
quote:
De accijnzen verhogen heeft trouwens GEEN FUCKING FUCK zin omdat het geld dan wegvloeit naar het buitenland waar de accijnzen minder zijn. De regel wie gebruikt betaald gaat niet op als het om accijnzen gaat.
???
Wie zegt dat de accijnzen verhoogt moeten worden. Waarom vloeit het geld dan weg?
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:39:52 #8
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18566443
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:38 schreef pberends het volgende:
Onzin, het wegennet dient een algemeen belang wat economie heet. Niemand die zonder een wegennet een fatsoenlijk inkomen zou hebben.

De accijnzen verhogen heeft trouwens GEEN FUCKING FUCK zin omdat het geld dan wegvloeit naar het buitenland waar de accijnzen minder zijn. De regel wie gebruikt betaald gaat niet op als het om accijnzen gaat.
Hmm, dat is wel een goed punt. Accijnsen afschaffen en puur rekeningrijden dan maar?
pi_18566458
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:


[..]

Als het niet nodig is, wordt het niet teruggegeven? Bedoel je niet dat het dan wel teruggegeven wordt?
ja dat bedoelde ik. Sorry
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:41:03 #10
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_18566470
En de subsidie voor het openbaar vervoer wil je ook afschaffen?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:41:31 #11
82065 accelerator
rechts medium
pi_18566475
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:39 schreef Kaalhei het volgende:
Het probleem is, is dat er sprake is van negatieve externaliteiten. Hierdoor kan het potje niet geheel dichtblijven,
dit snap ik niet
pi_18566479
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:39 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Hmm, dat is wel een goed punt. Accijnsen afschaffen en puur rekeningrijden dan maar?
Het economisch meest efficiënt is het huidige systeem. Deels dat en deels dat andere. Alleen de balans wat economisch het beste is, is een klein beetje weg. Nederland kent de hoogste accijnzen in Europa. De wegenbelasting moet daarom licht omhoog en de accijnzen omlaag. Betere wegen en een betere economie
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:41:39 #13
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18566480
Overigens lijkt het me effectiever om het betalen voor het gebruik van lucht en het gebruik van de weg te splitsen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18566505
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:39 schreef accelerator het volgende:

[..]

de bakker om de hoek dient ook een algemeen belang. Die subsidieren we toch ook niet


Goed, maar dom argument. Kep er geen antwoord op. Maar goed, ik ga uit van de intelligentie van de users op POL.
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:42:54 #15
82065 accelerator
rechts medium
pi_18566506
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:41 schreef Sidekick het volgende:
En de subsidie voor het openbaar vervoer wil je ook afschaffen?
Niet direct het inderwerp van deze discussie.
Maar mijn antwoord is JA. Of je er nou via de belasting voor betaald of gewoon direct maakt niet uit.
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:44:00 #16
82065 accelerator
rechts medium
pi_18566527
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:42 schreef pberends het volgende:

[..]



Goed, maar dom argument. Kep er geen antwoord op. Maar goed, ik ga uit van de intelligentie van de users op POL.
Waarom is het een dom argument? Omdat je erg een antwoord op hebt? En met mijn inteliggentie is niks mis.
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:45:06 #17
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18566544
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:41 schreef Sidekick het volgende:
En de subsidie voor het openbaar vervoer wil je ook afschaffen?
Uiteraard, indien je betaalt voor het gebruik van de weg en van de lucht dan zal het OV wrs. goedkoper worden in veel situaties. Er ontstaat een optimaal overwicht tussen het gebruik van de alternatieven als ze ook daadwerkelijk kosten wat ze verbruiken.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18566547
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:44 schreef accelerator het volgende:

[..]

Waarom is het een dom argument? Omdat je erg een antwoord op hebt? En met mijn inteliggentie is niks mis.
Het is zo dom dat ik er geen antwoord op heb.

Ik zal er is een topic over openen.
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:45:42 #19
82065 accelerator
rechts medium
pi_18566555
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:41 schreef pberends het volgende:

[..]

Het economisch meest efficiënt is het huidige systeem. Deels dat en deels dat andere. Alleen de balans wat economisch het beste is, is een klein beetje weg. Nederland kent de hoogste accijnzen in Europa. De wegenbelasting moet daarom licht omhoog en de accijnzen omlaag. Betere wegen en een betere economie
?
Waarom is het huidige systeem economisch het beste (volgens mij is dat namelijk helemaal niet zo) ?
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:46:16 #20
82065 accelerator
rechts medium
pi_18566565
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:45 schreef pberends het volgende:

[..]

Het is zo dom dat ik er geen antwoord op heb.

Ik zal er is een topic over openen.
graag. Ik ben namelijk (oprecht) zeer benieuwd.
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:47:27 #21
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18566577
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:45 schreef pberends het volgende:

[..]

Het is zo dom dat ik er geen antwoord op heb.

Ik zal er is een topic over openen.
Dat ligt in de lijn der verwachting
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:49:19 #23
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18566612
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:41 schreef accelerator het volgende:

[..]

dit snap ik niet
Er is sprake van een externaliteit als bij een transactie tussen twee actoren een derde actor positief of negatief effect ervan ondervindt. Er zal dan respectievelijk een evenwicht ontstaan dat onder en boven het sociaal wenselijk evenwicht ligt.
Partij 1 is de autorijder die betaalt voor de weg
Partij 2 is de overheid die int voor het gebruik van de weg
Deze twee gaan een deal aan, maar er is nog een derde partij:
Partij 3 is de persoon die naast de snelweg woont en hinder ondervindt van voorbijrazend verkeer
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_18566659
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:45 schreef accelerator het volgende:

[..]

?
Waarom is het huidige systeem economisch het beste (volgens mij is dat namelijk helemaal niet zo) ?
Wegenbelasting is gekoppeld aan het land. Om wegenbelasting niet te betalen kan je niet naar het buitenland. Bij accijnzen kan dat wel. Dus als je die wegenbelasting afschaft (dat gaat echt om miljarden), dan gaan de accijnzen zo 40 tot 80% omhoog. En huppakee, enorme volksstammen gaan voortaan in het buitenland tanken. Kortom: slecht voor de economie, het wegennet, de overheidsinkomsten, etfuckingcetra.
  dinsdag 20 april 2004 @ 18:58:10 #25
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_18566782
quote:
Op dinsdag 20 april 2004 18:51 schreef pberends het volgende:

[..]

Wegenbelasting is gekoppeld aan het land. Om wegenbelasting niet te betalen kan je niet naar het buitenland. Bij accijnzen kan dat wel. Dus als je die wegenbelasting afschaft (dat gaat echt om miljarden), dan gaan de accijnzen zo 40 tot 80% omhoog. En huppakee, enorme volksstammen gaan voortaan in het buitenland tanken. Kortom: slecht voor de economie, het wegennet, de overheidsinkomsten, etfuckingcetra.
Waarom zou dit beter zijn dan rekeningrijden?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')