En smaakt het dan net zo goed als sudderlappen die de hele middag opgestaan hebben?quote:Op donderdag 26 mei 2005 17:12 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Ik kan niet zonder! Ik maak er sudderlappen in (klaar in 1/2 uur i.p.v. een hele middag) en soep!
Beter zelfs...!quote:Op woensdag 8 juni 2005 22:34 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
En smaakt het dan net zo goed als sudderlappen die de hele middag opgestaan hebben?
Oke, kan het niet uit proberen heb geen snelkookpan.quote:
Dit verhaaltje staat erbij, (op dit moment kan ik zelf niet bij het boek komen).quote:Op dinsdag 21 juni 2005 12:20 schreef BBQ-kip het volgende:
ChicaneBT:
Wat staat er in dat boekje dan?
quote:Studeren én lekker koken: het lijkt nogal eens een onmogelijke opgave. Te weinig tijd... Te weinig geld... Geen animo... Onzin! Koken kan juist dé basis zijn voor een gezellige en gezonde studententijd. Of je nou in een groot, saamhorig studentenhuis woont met een gemeenschappelijke keuken of solo op een kamer met kitchenette: lekker koken kan simpel, betaalbaar maar vooral erg leuk zijn. Dit boek is zo ingedeeld dat je voor iedere (kook)situatie altijd een toepasselijk recept vindt. Zo wordt 'de mooiste tijd van je leven' tevens 'de lekkerste tijd van je leven'.
Eindelijk een studentenkookboek uit de praktijk voor de student van deze tijd!
Die hebben toch ook zo'n column in de Viva?quote:Op dinsdag 21 juni 2005 23:08 schreef ChicaneBT het volgende:
Dit verhaaltje staat erbij, (op dit moment kan ik zelf niet bij het boek komen).
Het zijn volgens mij wat ik mij kan herinneren niet echt recepten voor fijnproevers, maar vooral dingen die makkelijk te maken zijn en tegen vooral een leuke prijsquote:Op donderdag 23 juni 2005 00:31 schreef dutch-mamma het volgende:
Midas Dekkers schijnt ook eens een kookboek te hebben geschreven voor studenten... Ik heb het nog nergens gezien (zal toch de bieb eens bezoeken), maar vanwege zijn heerlijke schrijfstijl zal ik het toch eens willen lezen!
Wat voor recepten staan erin eigenlijk? Geef eens wat namen?
Grillpan eerst evenschoonmaken voor gebruik, gewoon even afwassen, dan is al het Blokker-stof eraf.quote:Op donderdag 30 juni 2005 13:42 schreef Oldbie het volgende:
Ik kom net bij de C1000 vandaan. Wat bloemkool en aardappels gehaald voor vanavond. Geen probleem. Kan ik best klaarmaken.
Waar ik wel een beetje mee zit is mijn stukje vlees. Ze hadden entrecote in de aanbieding en ik heb wat meegenomen. Ik ben daarna naar de blokker gegaan en heb een heuse grillpan aangeschaft![]()
Maar hoe moet ik verder? Ik wil mijn entrecote lekker medium hebben. Dark on the outside, nice and juicy on the inside!! Maar hoe doe ik dat? Ik zou best wat hulp kunnen gebruiken. Hoel lang moet hij in de pan? Hoe hoog moet het vuur (ja, gas)? Ik heb geen idee. Ik heb alleen ervaring met een stukkie kipfilet, een karbonade of een gehaktbal.
Thanks, ik ga mijn best doen vanavondquote:Op donderdag 30 juni 2005 14:23 schreef BBQ-kip het volgende:
[..]
Grillpan eerst evenschoonmaken voor gebruik, gewoon even afwassen, dan is al het Blokker-stof eraf.
De entrecote uit de koelkast leggen en een beetje op kamer temperatuur laten komen. Als je hem koud in de pan smijt krijg je een taaie homp die met een beetje pech koud is van binnenen dat is natuurlijk eeuwig zonde.
Als je entrecote een beetje op temperatuur is, de pan op hoog vuur zetten, drupje olie in de pan (geen boter, dat verbrand) en wanneer de olie warm is, de entrecote in de pan leggen.
Laten liggen tot je het vlees aan de zijkant een beetje ziet verkleuren (gaar ziet worden), je ziet de hitte langzaam een beetje "omhoog kruipen" in het vlees. Dan omdraaien.
Zo nodig tussendoor het vuur wat lager draaien als het te hard gaat.
Dan een beetje zout en peper (liefst versgemalen) erover strooien, als je dit eerder doet kruipt het vocht in het zout en gaat je entrecote liggen sudderen met als gevolg een taaie lap.
Dan deze kant bakken dus en wanneer het klaar is op je bordje leggen, of hij klaar is kun je even checken door het vlees uit de pan te nemen en met een scherp mes er een stukje af te snijden om te kijken of hij medium genoeg is.
En dan je vleesje heel even laten rusten en dan aanvallen![]()
quote:Op donderdag 30 juni 2005 19:14 schreef BBQ-kip het volgende:
Oldbie eet dus de rest van de week entrecote
Een stamppot van maken met kaas en aardappelen. Je moet dan de postelijn er als laatste toevoegen zodat deze nog lekker knapperig blijftquote:Op zaterdag 2 juli 2005 16:30 schreef SuperRembo het volgende:
Ik heb postelein gekocht. Maar wat kan je er eigenlijk mee? Gewoon koken, niet al te lang denk ik. Kan je er nog wat anders mee?
Nog een tip als je niet te vaak wil koken gewoon voor 2 dagen koken en de volgende dag gewoon uit de magnetron eten.quote:Op maandag 4 juli 2005 12:22 schreef HV het volgende:
Handig topic! M'n ouders gaan binnenkort 2 weken op vakantie en koken is nou niet echt mijn specialiteit. Dus dit topic kan me nog goed van pas komen
.
Koken is toch leuk?quote:Op maandag 4 juli 2005 19:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nog een tip als je niet te vaak wil koken gewoon voor 2 dagen koken en de volgende dag gewoon uit de magnetron eten.
Dat wel maar als je de volgende dag weinig tijd hebt is het een goede tip om toch lekker, gezond en snel te eten.quote:
Bedankt voor de tipquote:Op maandag 4 juli 2005 19:48 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Nog een tip als je niet te vaak wil koken gewoon voor 2 dagen koken en de volgende dag gewoon uit de magnetron eten.
Gewoon gebakken en dan uiteindelijk bruine saus overhouden.quote:Op dinsdag 5 juli 2005 11:20 schreef BBQ-kip het volgende:
Hoe wil je het varkenshaasje klaarmaken?
"Gewoon" gebakken? Of nog iets speciaals?
En moet je dan eerst geen uitje snijden ofzo? Of hoort dat niet bij een varkenshaasje?quote:Op dinsdag 5 juli 2005 11:33 schreef BBQ-kip het volgende:
Bruine saus... geen idee wat je bedoelt helaas...
Maar een gewone gebakken varkenshaas doe ik altijd zo:
Varkenshaasje beetje met keukenpapier deppen waar nodig.
Pan op het vuur zetten, lekker heet laten worden, dan wat olie en wat boter in de pan, wanneer het warm wordt trekken de "belletjes" weg uit de boter en wordt het bruin, dan de varkenshaas erin leggen.
Beetje heen en weer schuiven en wanneer gekleurd omkeren en bestrooien met zout en peper.
Wanneer alles een kleurtje heeft het vuur laag zetten en er een deksel op doen.
15 a 20 minuutjes wachten, wel af en toe omkeren, en dan moet hij goed zijn
Niet te gaar laten worden, dan wordt het heel droog vlees.
Hoop dat het lukt zo
Basis: ijsbergsla.quote:Op dinsdag 12 juli 2005 11:58 schreef Chiggy het volgende:
Ik vraag het hier ook maar ff
iemand ideetjes voor een lekkere salade voor by de shoarma?
koop een goed kookboek zou ik zeggen en probeer de gerechten daaruit te maken, kom je heel wat verder mee dan met de wereldgerechten van knorr.quote:Op vrijdag 22 juli 2005 12:25 schreef Sabrina1981 het volgende:
Ik heb bijna vakantie en ik ben van plan om allerlei nieuwe dingetjes uit te proberen. Ik ga denk ik beginnen met de Knorr wereldgerechten en zo een stapje verder. Ben benieuwd.
Of hebben de kookgoden hier nog tips. Ik ben niet helemaal een newbie op kookgebied.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |