Dabedoelikquote:Op zaterdag 20 maart 2004 00:49 schreef Abbadon het volgende:
thriller met vaart en boordevol fascinerende weetjes en feitjes en leuke historisch dingetjes...
quote:Op zaterdag 20 maart 2004 00:52 schreef Abbadon het volgende:
Angels & Demons heb ik volgens mij ook ooit gelezen....da's toch die dat als je de titel ondersteboven houdt je dezelfde titel leest
Hier is al wat te vinden: Bizarre true facts from The Da Vinci Codequote:Op zaterdag 20 maart 2004 05:43 schreef Libris het volgende:
Inderdaad een superboek, ik heb het van de week in 2 dagen uitgelezen (je moet wat als je 14 uur in de trein zit).
Ik ben wel benieuwd wat er precies fictie en wat er non-fictie is in het boek. Discussie zou leuk zijn.
dat is inderdaad wat ik de kwaliteit van het boek vond...je hebt op een gegeven moment geen flauw idee meer waar nou de grens ligt tussen 'op feiten gebaseerd' en de fantasie van de auteur...quote:Op zaterdag 20 maart 2004 05:43 schreef Libris het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat er precies fictie en wat er non-fictie is in het boek. Discussie zou leuk zijn.
Ah bedankt, Angels & Demons heb ik een tijdje geleden ook al gelezen.quote:Op zaterdag 20 maart 2004 08:10 schreef Verbal het volgende:
[..]
Hier is al wat te vinden: Bizarre true facts from The Da Vinci Code
Zelf nog niet gelezen, omdat ik nog in het boek bezig ben, maar Angels & Demons (ook aanrader) had zo'n zelfde pagina op deze site.
V.
dat is maar net wat je zoekt in een boek....cryptonomicon heeft een stuk minder vaart, en is een stuk complexer, met meer verhaalllijnen. The Da Vinci Code is in de eerste plaats als een thriller geschreven, met meer nadruk op tempo en actie...quote:Op zondag 21 maart 2004 09:57 schreef Quickbeam het volgende:
cryptonomicon is in alle opzichte beter dan the da vinci code imho. ongeveer een zelfde soort verhaal (a la mysterie) maar gewoon stukken beter
DUS is het onzin om ze te vergelijken. Waarschijnlijk is Cryptonomicon weer een De Slinger van Foucault light.quote:Op zondag 21 maart 2004 17:26 schreef Quickbeam het volgende:
Ik vond the da vinci code een leuk boek om zo tussendoor te lezen, maar echt een cryptonomicon light.
natuurlijk....weet je...in feite lijkt het plot van een queeste met historische verwijzingen ook wel wat op 'de ontdekking van de hemel'quote:Op zondag 21 maart 2004 17:26 schreef Quickbeam het volgende:
nee het is zeker goed te vergelijken, laat staan de dikte van deze twee boeken. Crypto slaagt er beter in om je te boeien, niet door snel het verhaal er door heen te jagen maar door het constant interessant te houden. Ik vond the da vinci code een leuk boek om zo tussendoor te lezen, maar echt een cryptonomicon light.
Wat dus ook gaat gebeuren...quote:Op zondag 21 maart 2004 20:08 schreef Dagonet het volgende:
en een simpel genoeg verhaal om trouwens te verfilmen.
Ik vind meestal het ophouden van de pagina's een aardige indicatiequote:Op dinsdag 23 maart 2004 01:46 schreef Libris het volgende:
en het was wel opeens poef uit.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. kende ik trouwens uit een documentaire op Discovery, waarin een heel zelfingenomen en zelfbenoemde 'onderzoeksjournalist' ook op zoek ging. Maar er schijnt nog heel veel te maken te hebben met het dorpje Rennes-le-Chateau als ik het goed heb, en dat kwam niet voor in het boek.
V.Ja inderdaad, V. ja.
Is dat die plaats van die 5 Tempelierskastelen die samen een pentagram vormen?quote:Op dinsdag 23 maart 2004 10:55 schreef Verbal het volgende:
Maar er schijnt nog heel veel te maken te hebben met het dorpje Rennes-le-Chateau als ik het goed heb, en dat kwam niet voor in het boek.
Hmz, misschien is er toch wel een link;quote:Op dinsdag 23 maart 2004 10:55 schreef Verbal het volgende:
...
Maar er schijnt nog heel veel te maken te hebben met het dorpje Rennes-le-Chateau als ik het goed heb, en dat kwam niet voor in het boek.
V.
Ja, die zou er in moeten zitten op 50'29"quote:Op maandag 26 april 2004 22:35 schreef Aranka het volgende:
er werden ook allemaal verwijzingen naar Walt Disney films gegeven, best interessant om die films dan met andere ogen te gaan bekijken!
Weet iemand het tijdstip van de Lion King dvd waarop er een woord in de stofdeeltjes te lezen is?
balen zeg...misschien dat het op de regio 1 versie er wel op staat, of heb jij ook deze versie?quote:Op maandag 26 april 2004 23:28 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ja, die zou er in moeten zitten op 50'29"
Zou ja, want ik ontdek nu ik effe voor je kijk dat 'ie eruit is gesloopt op de DVD-versie
Er is FUCKING in geknipt/geëdit!!!!
Er had het woordje 'sex' moeten staan, bij de weg.
V.
Ik heb gewoon de Nederlandse, maar als hij er op die niet op staat, dan zal hij ZEKER niet op de Amerikaanse staan, want daar was de rel.quote:Op dinsdag 27 april 2004 12:01 schreef Aranka het volgende:
[..]
balen zeg...misschien dat het op de regio 1 versie er wel op staat, of heb jij ook deze versie?
Graag gedaan. Als het goed is staat 'ie trouwens wel op de video. Misschien is die te huur bi de videotheek.quote:toch bedankt dat je voor me gekeken hebt!
Is erg grappig.quote:ik kan niet wachten totdat ik het boek uit heb om dan op de site te gaan kijken met al die antwoorden etc..
The Templar Revelation van Lynn Picknet en Clive Prince zag ik laatst bij de boekwinkel liggen met een sticker erop 'As featured in The Da Vinci Code by Dan Brown!'. Dus daar zal hij het nodige uit hebben geplukt.quote:er zijn ook boeken over het boek te koop he, heeft iemand deze al eens gelezen?
quote:Op dinsdag 27 april 2004 12:16 schreef Verbal het volgende:
Ik heb gewoon de Nederlandse, maar als hij er op die niet op staat, dan zal hij ZEKER niet op de Amerikaanse staan, want daar was de rel.
Graag gedaan. Als het goed is staat 'ie trouwens wel op de video. Misschien is die te huur bi de videotheek.
ik zal eens kijken, het lijkt me toch erg grappig! en ook van dat schilderij bij Ariel in de kleine zeemeermin...die heb ik op band..zal zo eens gaan kijken!
The Templar Revelation van Lynn Picknet en Clive Prince zag ik laatst bij de boekwinkel liggen met een sticker erop 'As featured in The Da Vinci Code by Dan Brown!'. Dus daar zal hij het nodige uit hebben geplukt.
Zelf heb ik The Golden Ratio van Mario Livio aangeschaft, over het nummer Phi. Vond ik erg interessant.
als je in het boek bezig bent krijg je gewoon zin om alles uit te gaan pluizen over wat hij beschrijft..heerlijk!
Maar vergeet niet dat een h e l e b o e l uit het boek gewoon pure fictie of aanname is, hoor. Ikzelf vind dat het knappe van Dan Brown, dat hij dat naadloos weet te verweven.
zijn z'n andere boeken ook zo lekker leesbaar, of iets moeilijker?
V.
Ze zijn geen van alle moeilijk, maar niet allemaal even interessant.quote:Op dinsdag 27 april 2004 12:23 schreef Aranka het volgende:
zijn z'n andere boeken ook zo lekker leesbaar, of iets moeilijker?
wederom bedankt!!quote:Op dinsdag 27 april 2004 12:32 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ze zijn geen van alle moeilijk, maar niet allemaal even interessant.
Als je van deze stijl houdt moet je Angels & Demons (NL: Het Bernini Mysterie) lezen.
Ook met Robert Langdon in de hoofdrol, en zelfde stijl feit en fictie. Was het eerste boek dat ik van hem las, en vond ik toen al super geresearched. Komt Da Vinci ook al in voor, trouwens.
Zijn andere twee boeken zijn enigszins anders: Digital Fortress (zijn eerste) gaat over cryptografie (codes breken) en heb ik net gelezen. Was wel aardig en spannend en ook goed geresearched met leuke weetjes, maar anders, want het gaat puur over cijfers en letters.
Deception Point is een actiethriller rond de NASA en een bijzondere vondst op de Noordpool. Wel aardig, maar wat mij betreft de minste. Ook weetjes, maar minder (zeg maar geheel niet) zo mystiek als TDVC en A&D.
Maar stort je hierna maar op Angels & Demons, dus.
V.
Het zijn losstaande verhalen.quote:Op woensdag 28 april 2004 12:01 schreef Aranka het volgende:
ik ben nu al bezig in de Da Vinci Code..maar is het eigenlijk de bedoeling dat je eerst het Bernini misterie moet lezen, of maakt dat helemaal niets uit?
Is ook aardig, idd.quote:Op maandag 10 mei 2004 01:57 schreef Libris het volgende:
Ik ben net begonnen in het eerste boek van Brown - Digital Fortress en ook vrij vermakelijk, het boek draait om encryptie.
Eerlijk gezegd vind ik het enige manco van Brown -maar in thrillers van dit blockbuster-type niet overdreven storend- een vrij hoog deus ex machina-gehalte.quote:Op maandag 10 mei 2004 00:29 schreef Insomaniac het volgende:
en ben er nu van overtuigd dat Dan Brown een uitmuntende schrijver is.
Och, tot op heden vind ik het niet storend, inderdaad omdat de rest zo ontzettend mooi in elkaar valt. Dus een manco zou ik het niet noemen, al is het soms wat storend.quote:Op maandag 10 mei 2004 09:42 schreef Verbal het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd vind ik het enige manco van Brown -maar in thrillers van dit blockbuster-type niet overdreven storend- een vrij hoog deus ex machina-gehalte.
Maar zolang ik op dit topniveau wordt vermaakt, met dit soort geweldige research, hoort niemand mij klagen.
V.
Ik had, zodra de naam van de knight wiens tomb ze moesten vinden bekend was, al door wat het tweede wachtwoord moest zijn. Erg voor de hand liggend en dus erg onwaarschijnlijk dat de hoofdpersonen dat niet door zouden hebben. Maar goed, het blijft een spannend en intregerend boek en ik ga Angels en Demons in ieder geval ook lezen.quote:Op zaterdag 20 maart 2004 10:29 schreef Abbadon het volgende:
[..]
overigens vond ik het einde van het boek vrij slap en bijna gemakzuchtig...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 13% gewijzigd door Dagonet op 14-05-2004 20:02:52 ]Now is a never-ending thing.
Wat had je dan verwachtquote:Op woensdag 19 mei 2004 22:27 schreef SignOTheTimes het volgende:
Ze waren er niet echt over te spreken!
Bron: www.cnn.comquote:'Da Vinci' author: I left out even more
Decided against including theory Jesus survived crucifixion
CONCORD, New Hampshire (AP) -- Though "The Da Vinci Code" was contentious enough to produce 10 books attempting to discredit it, its author said he left out what likely would have been the most controversial part. Dan Brown said that when he wrote the best seller that dissects the origins of Jesus Christ and disputes long-held beliefs about Catholicism, he considered including material alleging that Jesus Christ survived the crucifixion.
While speaking at a benefit Tuesday for a New Hampshire writers' group, Brown said the theory is backed by a number of "very credible sources," but that he ultimately decided it was too flimsy.
"For me, that was just three or four steps too far," he told the crowd of more than 800 people.
Brown's discussion of his book, during which he answered audience questions, was a rare public appearance for him. He has declined most requests for media interviews this year, saying he is focusing on writing the sequel to his book. He said the new book, set in Washington, D.C., would focus on the Free and Accepted Masons, a secretive fraternal organization. He said the architecture in Washington is soaked in symbolism and plays a major role in the novel. He also said the dust jacket of "The Da Vinci Code" contains a code that reveals information about the sequel.
But Brown spent much of the evening discussing the controversy that has surrounded "The Da Vinci Code." Since the book was published in March 2003, liberal and conservative writers have cited numerous errors. A key assertion in "The Da Vinci Code" -- that Jesus married Mary Magdalene and that sinister Christians suppressed information about it -- comes from a 1982 book titled "Holy Blood, Holy Grail," which a New York Times reviewer called "rank nonsense."
Brown said he is grateful his book is generating so much debate. He said apathy is a constant threat to the study of the uncomfortable relationship between science and religion. The book casts unflattering light on the Catholic Church, accusing church leaders of demonizing women for centuries and of covering up the truth about the Holy Grail, which Brown says is Mary Magdalene herself.
Many critics have taken issue with Brown's claim that Jesus and Mary Magdalene had a child who was whisked away to France after Jesus' crucifixion. But Brown, who was raised Christian, said that theory does not detract from Christianity's message. "In my mind, the possibility that Jesus might have married Mary Magdalene in no way undermines the beauty of Christ's message," he said. "The Da Vinci Code" has sold 7.5 million copies worldwide and is expected to be made into a movie.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. Heb ik aan het Bernini Mysterie een kwalitatieve gelijke ? en wordt er in DDVC inhoudelijke gespoiled over HBM ? (in ieder geval overleeft Robert Langdon het, daar ben ik nu vrij zeker van).
Please Move The Deer Crossing Sign
quote:Op woensdag 16 juni 2004 21:24 schreef Fixers het volgende:
* Verbal gaat nu een plaatje van het laatste avondmaal opzoeken.
Even de eerste pagina lezen. De Priorij bestaat, en heeft inderdaad onder de leden/grootmeesters mannen gehad als Da Vinci en Newton. Aldus documenten uit de franse nationale bibliotheek.quote:Op donderdag 1 juli 2004 12:09 schreef RigorMortis het volgende:
Maar de vraag blijft: bestaat de 'priorij van Sion' nu wel of niet?
Ik denk dus van wel, aangezien er in België een nonnenclubje is, die waken over iets....
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Please Move The Deer Crossing Sign
quote:Op vrijdag 2 juli 2004 15:16 schreef JimmyJames het volgende:
(Spoiler over TDVC en HBM)Je hebt wel gelijk, mischien dat de auteur tijdens zijn onderzoek en studiereis zoveel materiaal verzameld dat hij er maar twee boeken over heeft geschreven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
..maar gelukkig ben jíj wèl slimquote:Op maandag 5 juli 2004 12:19 schreef dmace het volgende:
De schrijver gedraagt zich een beetje alsof de halve wereld stront in z'n ogen heeft. Jammer.
Ben benieuwd wat voor domme dingen in nog meer tegenkom in dit boek.
Het is fictie hoor, daar mag je dingen bedenken en techniek gebruiken die (nog) niet bestaat. Jij kan maar beter geen boeken van Michael Chricton gaan lezen, want die dingen die daar gebeuren kunnen al helemaal niet.quote:Op maandag 5 juli 2004 12:19 schreef dmace het volgende:
De schrijver gedraagt zich een beetje alsof de halve wereld stront in z\'n ogen heeft. Jammer.
Ben benieuwd wat voor domme dingen in nog meer tegenkom in dit boek.
Rare stelling maak jij voor een boek dat voor 80% bestaat uit het opsommen van feiten (al dan niet bewaarheid).quote:Op dinsdag 6 juli 2004 14:46 schreef Fixers het volgende:
[..]
Het is fictie hoor, daar mag je dingen bedenken en techniek gebruiken die (nog) niet bestaat. Jij kan maar beter geen boeken van Michael Chricton gaan lezen, want die dingen die daar gebeuren kunnen al helemaal niet.
Ik werk in die branche, dus wat er wel en niet kan weet ik wel. "binnenkort" lanceren ze een flink aantal nieuwe europesche GPS-satellieten, die dit wel mogelijk moeten maken, maar dat was dezelfde theorie bij de eerste GPS-satellieten, en dan nog gaat het signaal echt niet overal doorheen.quote:En wie zegt dat zeer geavanceerde GPS apparatuur (die een grote overheids instanite zich zou kunnen veroorloven) de zelfde beperkingen kent als een GSM. Dat zijn nogal verschilllende technieken.En het is je zeker niet opgevallen dat er in de echte wereld weinig GPS apparatuur te koop is die audio signalen kan versturen per satteliet.
Je moet gewoon toegeven dat schrijvers de vrijheid hebben om van alles te kunnen bedenken om het verhaal beter te laten lopen of het leuker/spannender te maken. Daar blijft het fictie voor, hoeveel feiten er ook worden gebruikt.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 10:33 schreef dmace het volgende:
--knip--
Verder blijft het een aardig verhaal, hoor, maar een bestseller kan ik er niet in herkennen.
Misschien ben ik daarvoor teveel op de hoogte van techniek en heb ik zelf teveel met m'n neus tussen de tempeliers gezeten
(of gewoon een te grote droogkloot)
Veel mensen hebben helaas moeite feit en fictie uit elkaar te houden, al die birkenstocks met de celestijnse belofte, kan je je die nog herinneren, eind jaren 90?quote:Op vrijdag 9 juli 2004 17:57 schreef Fixers het volgende:
[..]
Je moet gewoon toegeven dat schrijvers de vrijheid hebben om van alles te kunnen bedenken om het verhaal beter te laten lopen of het leuker/spannender te maken. Daar blijft het fictie voor, hoeveel feiten er ook worden gebruikt.
Je kan beter Cryptonomicon eens lezen, das een verdomt goed boek.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 18:53 schreef sioux_ het volgende:
toevallig heb ik dit boek eergister ofzo nog in mijn handen gehad. ik kwam het voor de zoveelste keer in de boekenwinkel tegen, maar besloot weer het niet te kopen. misschien dat ik dat binnenkort alsnog doe. alhoewel ik voorlopig even genoeg boeken heb liggen...
Die heb ik al een tijdje liggen, maar ben er nog steeds niet in begonnen. Ga dat dit weekend maar eens doen, denk ik.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan beter Cryptonomicon eens lezen, das een verdomt goed boek.
zelfde auteur?quote:Op vrijdag 9 juli 2004 19:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je kan beter Cryptonomicon eens lezen, das een verdomt goed boek.
Nope. Neal Stephenson.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 22:37 schreef sioux_ het volgende:
[..]
zelfde auteur?
En we weten ook niet wie of hoed de piramides zijn gebouwd. Of hoe de inca's en Maja's leefden. Dat hebben we allemaal uit vage tekeningetjes op een muur en gebroken vaasjes. Het bestaan van de Priorij is een algemeen aangenomen theorie gebaseerd op vertellingen en wat documenten uit de franse nationale archiven. Dat wil niet zeggen dat het allemaal waar is, dat is de bijbel/torah/koran ook niet, maar die worden door velen ook als waarheid aangezien.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 21:01 schreef NoSigar het volgende:
Het stoorde me dat het begint met "fact: the priory of Sion is real" oid. Dat is dus achterhaalde flauwekul, om het maar eens zachtjes uit te drukken. Er zijn boeken (meestal in het Frans), artikelen en zelfs documentiares over verschenen. Hier een linkje met een uitgebreide info over de priorij en de persoon die er achter stak. http://smithpp0.tripod.com/psp/id22.html
Toen ik dat las vroeg ik me trouwens meteen af wanneer ze over Maria Magdalena zouden beginnen. Het boek: "Het heilig bloed en de heilige Graal" is daar de schuld van,en eigenlijk zouden de auteurs daarvan wel een percentage van Dan Brown mogen krijgen. De naam van die Engelse geleerde is een anagram van een van de auteurs van dat boek-dat opzichzelf een aardig stukje pseudo-geschiedenis is, maar ook niet meer dan dat. Zeker op Internet kun je genoeg mensen vinden die er allemaal graag in willen geloven. Ik neem in ieder geval aan dat de horeca-uitbaters van Rennes-le-Chateau die schrijvers nog elke dag op hun blote knieën bedanken, aangezien zelfs niet-gelovigen zoals ondergetekende die toevalligtochindebuurtzijn er wel eens een kijkje willen nemen.
Ik heb het boek overigens ook vrij snel uitgelezen, wat dat betrefd werkt het wel. Hoewel ik wat vraagtekens zet bij de 'geleerden' en "da Vinci-experts" die het blijkbaar ontgaan is dat da Vinci vaak de gewoonte had om in spiegelschrift te schrijven: ik ben best bereid mee te gaan met fantasie, maar dit vond ik werkelijk heel slecht.
En ja, ik weet, het is fictie, maar toch ergerde ik me nogal aan een aantal feitelijke onjuistheden die de geloofwaardigheid nog verder ondermijnden, maar vooruit, ik heb me er eventjes mee vermaakt.
En toch, ik kan het niet laten, in een bladzijde van 'de Slinger van Foucault' zit meer diepgang dan dat hele boek.
Toegegeven: het zal Brown niet om diepgang gaan, anders had hij zijn feiten wel beter gecheckt.
En nog meer namen komen terug, zie ook:quote:Op vrijdag 23 april 2004 17:57 schreef MarkSegunda het volgende:
[..]
Hmz, misschien is er toch wel een link;
De conservator van het Louvre heet in het boek Saunniere, toevallig(?) dezelfde achternaam als de belangrijkste 'beheerder' van Rennes-le-chateau Bérenger Saunière....
Weten we eigenlijk redelijk wat vanaf. Wie kan ik alvast vertellen: de Egyptenaren.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 11:34 schreef Fixers het volgende:
[..]
En we weten ook niet wie of hoed de piramides zijn gebouwd.
Het is ongeveer net zo'n algemeen aangenomen 'theorie' als de theorie dat de pyramides door ruimtewezens gebouwd zijn. Hoewel dat laatste misschien zelfs wat moelijker te ontkrachten is. De man die die documenten heeft gemaakt en in die Franse nationale archieven heeft gepland heeft nota bene zelf toegegeven dat hij de boel aan het belazeren was. Wat wil je nog meer?quote:Het bestaan van de Priorij is een algemeen aangenomen theorie gebaseerd op vertellingen en wat documenten uit de franse nationale archiven.
Nou, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik slik prima dat Jedi dingen laten zweven, en dat superman kan vliegen, maar om een verhaal geloofwaardig te maken, kun je er niet van uitgaan dat zwart ineens rood is, of dat kikkers engels en libanees kunnen praten.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 17:57 schreef Fixers het volgende:
[..]
Je moet gewoon toegeven dat schrijvers de vrijheid hebben om van alles te kunnen bedenken om het verhaal beter te laten lopen of het leuker/spannender te maken. Daar blijft het fictie voor, hoeveel feiten er ook worden gebruikt.
Dat hebben we toch allemaal geleerd uit tekeningetjes, schrijfsels en gebroken serviesgoed. D'r zijn nu niet bepaald getuigen in leven die er bij waren en het hebben gefilmd. Op eenzelfde wijze wordt het bestaan van de Priorij met de hele achterligende theorie ondersteund. En bedenk maar eens dat er genoeg organisaties zullen zijn die er geen baat bij hebben bij het bestaan van...(zie het boek) en er dus van alles aan zullen doen om het tegen te werken.quote:Op zaterdag 10 juli 2004 18:49 schreef Pietverdriet het volgende:
Het is tamelijk goed bekend wie de Piramiden heeft gebouwt, tot op de dagelijkse rantsoenen die de arbeiders kregen toe. Toch altijd lachen dat mensen die met allerlei wilde verhalen komen over de piramiden geen fluit weten van de piramiden. Er is daar ongelofelijk veel over bekend.
Beste droogkloot, gebrek aan fantasie, dat is jouw probleem. Lees liever een encyclopedie dan een boek, dat is volgens mij niet aan jou besteed. Voor de rest: je hebt gelijk wat betreft de gevonden fouten.quote:Op vrijdag 9 juli 2004 10:33 schreef dmace het volgende:
Enorm verhaal van een droogkloot...
Ik maak me niet druk, hoor. Ben gewoon een beetje teleurgesteld in dit boek.quote:Op maandag 12 juli 2004 16:36 schreef JimmyJames het volgende:
@dmace waar maak je je druk om, het is fictie.
Zeker allemaal geschreven door beledigde Christenen, boeiendquote:Op donderdag 15 juli 2004 13:25 schreef r00d het volgende:
Na het lezen van de Da Vinci Code was ik toch wel benieuwd naar wat is er nou waar en wat niet. Maar even wat rond gaan zoeken en er zijn echt al 10 boeken verschenen over of de feiten nou wel of niet waar zijn. Dus ik heb maar De Da Vinci Code Decoded besteld. Eens kijken wat ze er daarin over zeggen
En anders ook nog maar:
The Truth Behind the Da Vinci Code
Cracking Da Vinci's Code
The Da Vinci Hoax
Da Vinci Code: Fact or Fiction
Breaking the Da Vinci Code
Secrets of the Code
lezen
Meeste van deze dingen zijn ook al prima op't internet te vinden.quote:Op donderdag 15 juli 2004 13:25 schreef r00d het volgende:
Na het lezen van de Da Vinci Code was ik toch wel benieuwd naar wat is er nou waar en wat niet. Maar even wat rond gaan zoeken en er zijn echt al 10 boeken verschenen over of de feiten nou wel of niet waar zijn. Dus ik heb maar De Da Vinci Code Decoded besteld. Eens kijken wat ze er daarin over zeggen
lezen
Dat vind ik dus wel vreselijk irritant en het gaat me ook erg vervelen. Begin van het boek was aardig en ook veelbelovend, al vind ik zijn schrijfstijl niet erg elegant (ik las het in het engels). Maar op de helft van het boek begon ik af te haken. De theorie in het boek is wel grappig, maar dan lees ik liever een boek dat alleen daarover gaat, dan een boek waarin we de culturele wetenswaardigheden, en vergezochte verbanden en complottheorieën verpakt zien worden in een slechte James Bond. Bovendien was het ook erg voorspelbaar. Nee, voor mij geen Brown meer. .quote:Op maandag 10 mei 2004 09:42 schreef Verbal het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik het enige manco van Brown -maar in thrillers van dit blockbuster-type niet overdreven storend- een vrij hoog deus ex machina-gehalte.
Driemaal radenquote:Op zaterdag 14 augustus 2004 16:17 schreef ASSpirine het volgende:
van deception point weet ik niet hoe het verhaal in elkaar zit, moet die nog lezen
Tsja, zoals gezegd, in de blockbuster-type-romans vind ik dat zelf wat minder erg. de research maakt wat mij betreft veel goed.quote:Op maandag 16 augustus 2004 09:41 schreef RaisinGirl het volgende:
[..]
Dat vind ik dus wel vreselijk irritant en het gaat me ook erg vervelen. Begin van het boek was aardig en ook veelbelovend, al vind ik zijn schrijfstijl niet erg elegant (ik las het in het engels). Maar op de helft van het boek begon ik af te haken. De theorie in het boek is wel grappig, maar dan lees ik liever een boek dat alleen daarover gaat, dan een boek waarin we de culturele wetenswaardigheden, en vergezochte verbanden en complottheorieën verpakt zien worden in een slechte James Bond.
Dan stoort Dan Brown echt niet meer, hoorquote:Colburn watched as the stranger stared unblinkingly at the shelves and display cases before stepping inside. Out of habit Colburn studied the man for a few moments. The stranger was tall; his head cleared the top of the door by less than three fingers. Not the face of an office worker, Colburn decided. The skin was too tan and craggy for a life spent indoors. The cheeks and chin were in need of a shave. The body seemed to thin for the frame. There was the unmistakable look about him of a man who had seen too much, who had seen hardship and grief. He appeared tired, not physically tired, but emotionally used up, someone who cared little about life anymore. It was almost as if he had been tapped on the shoulder by death but had somehow shrugged him off. Yet there was a cheerfulness in the opaline-green eyes that broke through the haggard features, and an obscure sense of pride
Ehm:quote:Op maandag 16 augustus 2004 10:27 schreef Verbal het volgende:
[..]
Driemaal raden
V.
Je hebt hem nog niet uitquote:Op vrijdag 20 augustus 2004 10:45 schreef Xilantof het volgende:
okee, ik heb hem nogn iet uit![]()
maar hij bevalt me prima!
Heb ik vaker gehoord. Ik ben alleen drie keer gestrand in de Slinger... niet om door te komen.quote:Op maandag 16 augustus 2004 18:24 schreef search64 het volgende:
Ik vond het een soort van eenvoudige " Slinger van Foucault".
Vertel op, lijkt me interresant. De amerikaanse stijl van Dan Brown leest lekker weg, maar als dat boek wat intelligenter is heb ik weer wat als ik door het absurde engels van Douglas Adams heen ben.quote:Op maandag 16 augustus 2004 18:24 schreef search64 het volgende:
Ik vond het een soort van eenvoudige " Slinger van Foucault".
De opzet van beide boeken is fundamenteel verschillend. DDVC is een thriller met geschiedkundige elementen. DSVF is een reis door de geschiedenis en de mystiek zelf, met een einde dat elke vergelijking met Dan Brown onmogelijk maakt.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 10:52 schreef Verbal het volgende:
[..]
Heb ik vaker gehoord. Ik ben alleen drie keer gestrand in de Slinger... niet om door te komen.
V.
gewoon doorlezen, heb hem trouwens ook in het engels gelezen, en heb het idee dat de nederlandse vertaling gewoon kut is.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 10:52 schreef Verbal het volgende:
[..]
Heb ik vaker gehoord. Ik ben alleen drie keer gestrand in de Slinger... niet om door te komen.
V.
Weinig slapen, hard werken, licht drinken en dan in één ruk zeg 1000 blz. /60 in een weekend moet het kunnen, uitlezen. Aan het einde zie je overal "lijntjes" en "complotten": Ik had klamme handpalmen (en dat heb ik normaal alleen met economische werkenquote:Op vrijdag 20 augustus 2004 10:52 schreef Verbal het volgende:
V.
en daarbij heb je zoveel vakantiequote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:09 schreef Tup het volgende:
[..]
Weinig slapen, hard werken, licht drinken en dan in één ruk zeg 1000 blz. /60 in een weekend moet het kunnen, uitlezen. Aan het einde zie je overal "lijntjes" en "complotten": Ik had klamme handpalmen (en dat heb ik normaal alleen met economische werken)
Dat is waarschijnlijk een Julius Ceasar code. Post de cijfers eens, dan kan ik je misschien vertellen wat het betekent.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 22:13 schreef ASSpirine het volgende:
kan iemand nu uitleggen wat die serie van nummers betekend op het einde van zijn Engelse Pockets?
Ik heb ze hier allebei, idd de Engelse gekocht omdat ik de Nederlandse helemaaaaal niet doorkwam.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 13:04 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
gewoon doorlezen, heb hem trouwens ook in het engels gelezen, en heb het idee dat de nederlandse vertaling gewoon kut is.
Whehehe, daar heb ik ook zo'n moeite mee Snow Crash ligt hier en Cryptonomicon... :')quote:Het zelfde doet Neal Stephenson volgens mij ook nog wel eens, en daarom heeft die geen fans bij de gemiddelde VN lezer/boekentoptien koper.
bedoel je zoiets dat ze in DDVC gebruikten?quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 22:21 schreef search64 het volgende:
[..]
Dat is waarschijnlijk een Julius Ceasar code. Post de cijfers eens, dan kan ik je misschien vertellen wat het betekent.
Inderdaad, jammer dat die zeven weken (bijna) om zijn...quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:50 schreef Pietverdriet het volgende:
en daarbij heb je zoveel vakantie
Inderdaad. De getallen zijn hoofdstuknummers, gewoon vervangen door de eerste letters van het hoofdstuk, de letters in een Caesarvierkant leggen en klaar is kees.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 23:16 schreef ASSpirine het volgende:
[..]
bedoel je zoiets dat ze in DDVC gebruikten?
dat je van boven naar beneden moet lezen en dat er altijd een perfecte vierkant word gevormd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 27% gewijzigd door Dagonet op 21-08-2004 17:46:20 ]Wittgenstein
Dan moeten ze dat doen voor ze dit topic bekijken.quote:Op zaterdag 21 augustus 2004 17:47 schreef Dagonet het volgende:
Spoiler tags zijn er niet alleen voor in FTR. Sommige mensen moeten het boek nog lezen.
"ik heb het boek zien liggen en veel over gehoord, is het wat?"quote:Op zaterdag 21 augustus 2004 18:13 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Dan moeten ze dat doen voor ze dit topic bekijken.
Ja, zoals Verbal al eerder zei, van Ron Howard: http://www.imdb.com/title/tt0382625/. De regisseur van o.a. A Beautiful Mind. Dit vond ik wel een leuke opinie van een IMDB user over de rol van Langdon:quote:Op woensdag 25 augustus 2004 17:09 schreef ASSpirine het volgende:
Er ging toch een film komen van DDVC?
Toch lijkt Colin Firth me wel watquote:POSSIBILITIES:
1) Aaron Eckhart - Perfect, since he fills in the same categories that Caviezel does. He sure can be a strong, passionate man, not obviously handsome, and somewhat mysterious. Good one!
2) Clive Owen - Sure he's British, but could be a good Langdon. As seen in "King Arthur", he could have that surprised look when everything falls into place.
3) Bruce Greenwood - It sure is time for people to start noticing him. Would be perfect, 'cause just like Caviezel and Eckhart, has a different beauty and can look both strong and frail at the same time.
4) Sean Bean - Known, but not that well-known internationally, has the same Caviezel, Eckhart, Greenwood kind of beauty and would sure do a hell of a job.
5) Dennis Quaid - In a "Frequency" way, he has all the character has to offer.
6) John Cusack - There's no need to say how good of an actor he is. He also has that mysterious aura and sure can be considered a more classical handsome man. Can be frail, strong, and in love with his work.
7) Sean Patrick Flanery - Forgetting about his TV characters, he could be a good option if presented in an older way. But I haven't seen that much of him to be sure about it.
TOO HANDSOME:
1) Johnny Depp - This man has already done everything in his life and Langdon would not be a challenge at all. He has all the acting characteristics to play him convincingly, but he's way too handsome and internationally known for that. Would do well if they got his French wife for Sophies character, though...
2) Tom Cruise - Many people probably had him in mind. With the "Collateral" movie coming up and showing him as a gray-head, more people would be convinced that he's Langdon. I just think he's way too handsome and well-known for such a character.
3) Viggo Mortensen, Brad Pitt - Too much of a distraction for female audiences. Langdon is supposed to be "enigmatic", as Dan Brown jokes, not a knock-out like that!
TOO SARCASTIC:
1) Kevin Spacey - Awesome actor, but his contant smirk would not fit the character. We would think he's always hiding something...
2) Robin Williams - Are you kidding me? Everybody laughs just looking at him! Of course he has had deeper characters, as in "Good Will Hunting", "One Hour Photo" and "The World According to Garp", but would not look mysterious enough, I believe...
TOO MAINSTREAM:
1) Val Kilmer - Great actor, could have some of his "Saint" character in it, but he's been in the audiences mind for too long. And some could have problems with his Jim Morrisson looks...
2) Sean Penn, Keanu Reeves, Kevin Bacon, James Spader, David Duchovny, George Clooney - Great actors, different beauty, could do wonders on screen, but have also been in the audiences mind for too long. Sure underrated, but maybe not "fresh" enough.
3) Russell Crowe - To "macho". Is there a softer side to Mr. Crowe? ;o)
TOO YOUNG:
1) Mark Ruffalo, Hugh Jackman, Eric Bana, Guy Pearce - Would be great... In 10 years!
2) Michael Vartan - Even though he's in his late 30's, he still looks like a late 20's Generation X thing... Besides, he's too "cute" for being a strong character.
TOO OLD:
1) Harrison Ford - Would be perfect... But 10 years ago!
2) Kevin Kline, Pierce Brosnan - Even though I really like their work, too old for this...
3) Jeff Bridges, Tom Hanks, David Straithern - Great, but not fitting Langdon's shoes.
4) Sam Neil, Tim Robbins - Even though they're not *that* old, could still look way too experienced. Langdon is supposed to have all this knowledge, but sure has a whole lot to learn.
MISCAST:
1) Philip Seymour Hoffman - I could see him as Teabing in 20 years or so... Or as the albino Silas, if stronger and in better shape...
2) Bradley Whitford - An Aringarosa for him...
3) Colin Firth - Maybe a Teabing, in 20 years. Too British to be an American professor.
4) Gerard Depardue - Even though Jean Reno is my first option for Bezu, the Bull, Depardue could be an option. But he could NEVER be Collet, since he's supposed to be younger and still struggling at his job. Olivie Martinez ("Unfaithful") is the young fresh French...
Zag trouwens al verscheidene keren Cryptonomicon en Foucault's Pendulum voorbijkomen en ik sluit be aan bij de consensus dat deze boeken TDVC vele malen overtreffen (ik zou bijna zeggen dat de vergelijking uberhaupt een belediging is).
quote:Op vrijdag 3 september 2004 18:17 schreef MightyV het volgende:
Natuurlijk mag dat. Maar hij zegt zelf dat hij het tot nu toe genegeert heeft vanwege de hype.
Dat kan jij wel zeggen met je Doom 3 avatarquote:Op vrijdag 3 september 2004 13:03 schreef MightyV het volgende:
Niet meegaan in de hype. Het boek maakt het absoluut niet waar.
quote:Op vrijdag 3 september 2004 02:37 schreef MightyV het volgende:Amerikanen zijn preuts, en het ging om een bizar ritueel.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Please Move The Deer Crossing Sign
Sophie was geen Amerikaan hoor.quote:Op vrijdag 3 september 2004 19:02 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Amerikanen zijn preuts, en het ging om een bizar ritueel.
Dan Brown wel.quote:Op maandag 6 september 2004 21:00 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
[..]
Sophie was geen Amerikaan hoor.
Ook niet, hij is Brits.quote:Op maandag 6 september 2004 21:01 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Dan Brown wel.
Oh ja, daar praten ze ook engelsquote:Op maandag 6 september 2004 21:12 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
[..]
Ook niet, hij is Brits.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Please Move The Deer Crossing Sign
Het is een roman, hè.quote:Op dinsdag 7 september 2004 20:44 schreef Yosomite het volgende:
Ik heb DDVC eindelijk uit. Het kostte me bijna een week. Ik ging zelfs vroeger naar bed om daar nog wat te kunnen lezen. Ik stond op het punt een vrije dag te nemen om het uit te lezen, maar ik kon me bedwingen. Het is een heerlijk spannend boek. En de ontknoping vond ik leuk bedacht. Edoch er zijn vergelijkbare redenaties en theorieën geweest omtrent de afstamming van de westerse bevolking van Karel de Grote. (Ik heb een aantal zelf bedacht).
Ik ben daadwerkelijk gaan kijken naar een aantal werken van Da Vinci. Details die in het boek genoemd worden heb ik goed bekeken en ze roepen inderdaad vragen op.
Maar de antwoorden blijven achterwege.
Voor diegene die van een redelijk spannende thriller houden is het een aanrader.
Voor mij is het voldoende om met zijn verhaal over Bernini te gaan worstelen met als gevolg nog meer slapeloze nachten (verwacht ik). En de volgende keer dat ik in het Louvre ben zal ik een aantal dingen beter gaan bekijken.
Het speelt zich af in een bijzonder kort tijdsbestek, dus ontwikkeling van de romanfiguren vindt nauwelijks plaats, kan ook nauwelijks plaats vinden. Is het dan nog een roman te noemen??quote:Op dinsdag 7 september 2004 20:47 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Het is een roman, hè..
Ho ho, die verantwoordelijkheid wil ik nietquote:Op vrijdag 3 september 2004 11:34 schreef Mark het volgende:
Hmm, boek tot nu toe stelselmatig genegeerd wegens de hype, maar als Verbal hem goed vindt overweeg ik toch maar de aanschaf
O? Vertel...quote:Op maandag 6 september 2004 21:12 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
[..]
Ook niet, hij is Brits.
Jij hebt een beperkt denkkader.quote:Op dinsdag 7 september 2004 20:57 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Het speelt zich af in een bijzonder kort tijdsbestek, dus ontwikkeling van de romanfiguren vindt nauwelijks plaats, kan ook nauwelijks plaats vinden. Is het dan nog een roman te noemen??
Is Joyce's Ulysses een roman te noemen? Nauwelijks. Het speelt zich in een dag af.
Je zult toch eerst eens wat achtergrondinformatie tot je moeten nemen omtrent definities betreffende novellen en romans voordat je hier zinvolle opmerkingen denkt te kunnen maken.quote:Op woensdag 8 september 2004 00:41 schreef Koekepan het volgende:
[..]
Jij hebt een beperkt denkkader..
Nope, het is een Thriller.quote:Op woensdag 8 september 2004 17:51 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Je zult toch eerst eens wat achtergrondinformatie tot je moeten nemen omtrent definities betreffende novellen en romans voordat je hier zinvolle opmerkingen denkt te kunnen maken.
Tot nu toe is het geblaat van een schaap indrukwekkender dan jouw krtitische opmerkingen.
Ik ver(w)acht dan ook een schaapachtig antwoord.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Roman, bijvoorbeeld
geeft een beetje een idee wat je bij een roman kunt voorstellen en het volgende:
"Quote: roman:
" "een prozatekst waarin personages voorkomen die handelingen verrichten; deze handelingen nemen een bepaalde tijdsduur in beslag en spelen zich af in een ruimte en een historische tijd; het geheel wordt de lezer meegedeeld vanuit een perspectief.
" "
Bron: J.A. Dautzenberg, Nederlandse literatuur, Malmberg, 1989 (p.19)
Elke roman bevat deze zes elementen en de narratologie beschrijft welke mogelijkheden er op elk gebied zijn.
"
geeft duidelijk aan dat ik met de definitie in de hand van een roman twijfelde aan het roman-zijn van dit boek. Het is eerder een novelle te noemen.
Ik ben ervan overtuigd dat jij je definities beter kent dan ik. Mijn opmerking valt te begrijpen als je het ludieke van jouw reactie in ogenschouw neemt. Wie zou zich namelijk druk maken om het romangehalte van Ulysses, als hij een beetje ingevoerd is in de wereld van de literatuur en wéét dat definities en demarcaties in elke niet-beta-discipline een verdomd moeilijke kwestie vormen?quote:Op woensdag 8 september 2004 17:51 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Je zult toch eerst eens wat achtergrondinformatie tot je moeten nemen omtrent definities betreffende novellen en romans voordat je hier zinvolle opmerkingen denkt te kunnen maken.
De handelingen in TDVC nemen toch een bepaalde tijdsduur in beslag?quote:Op woensdag 8 september 2004 17:51 schreef Yosomite het volgende:
deze handelingen nemen een bepaalde tijdsduur in beslag
Nou, er was eens een vrouw. Ze baarde een kind ergens in de UK. Het kind werd Dan genoemd en ging later boeken schrijven. The End.quote:Op woensdag 8 september 2004 00:38 schreef Verbal het volgende:
[..]
O? Vertel...
V.
Hij heeft gestudeerd aan Amherst college en zijn vader is de winnaar van een Presidential award. Volgens mij is Dan Brown gewoon Amerikaan hoorquote:Op woensdag 8 september 2004 20:46 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
[..]
Nou, er was eens een vrouw. Ze baarde een kind ergens in de UK. Het kind werd Dan genoemd en ging later boeken schrijven. The End.
Zoiets?
Een novelle.quote:Op donderdag 9 september 2004 00:02 schreef MeneerTim het volgende:
Wat is Ulysses?
Een boek van James Joyce, er beroemd voor dat het vrijwel onleesbaar is.quote:Op donderdag 9 september 2004 00:02 schreef MeneerTim het volgende:
Wat is Ulysses?
Ja. Maar dan in de U.S. of A.quote:Op woensdag 8 september 2004 20:46 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
[..]
Nou, er was eens een vrouw. Ze baarde een kind ergens in de UK. Het kind werd Dan genoemd en ging later boeken schrijven. The End.
Zoiets?
Als die twee in de VS liggen lijkt mij het evident dat Dan een Amerikaan is.quote:Dan is a graduate of Amherst College and Phillips Exeter Academy
Mwach, Joyce heeft onleesbaardere werken geschreven hoorquote:Op donderdag 9 september 2004 10:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een boek van James Joyce, er beroemd voor dat het vrijwel onleesbaar is.
Mooie stijl trouwens, staat ook online -> http://www.robotwisdom.com/jaj/ulysses/telemachus.html
Daarom ben ik maar begonnen met Angels & Demonsquote:Op woensdag 8 september 2004 00:35 schreef Verbal het volgende:
[..]
Ho ho, die verantwoordelijkheid wil ik niet
(JC heeft iets tegen TDVC, Mark)
V.
Och, er zijn er meer.quote:Op donderdag 9 september 2004 11:37 schreef The_Lizard_Queen het volgende:
Ik las toch echt ergens dat hij in Exeter geboren is. En volgens Google ligt dat in Groot Brittannie.
[afbeelding]
In Het Bernini Mysterie staat in het dank woord :quote:Op donderdag 9 september 2004 15:47 schreef Werner_Koekoeksklok het volgende:
Ik heb ook zelf een grapje van de schrijver ontdekt, dat al vast wel op alle sites over dit boek op internet verspreid staat. Op een gegeven moment heeft Langdon contact met zijn uitgever en de naam van die uitgever is Jonas Faukman. Een kleine blik in het voorwoord leert ons dat Dan Browns uitgever Jason Kaufman heet. Een leuk anachram dus. Er MOETEN haast wel meer van dit soort grapjes in het boek zitten. Weten jullie er nog een paar?
Niemand heeft de kolonisten ooit beticht van originaliteitquote:Op donderdag 9 september 2004 20:25 schreef Verbal het volgende:
Och, er zijn er meer.
hahahahaha ja dat had ik ook een beetjequote:Op zondag 12 september 2004 13:59 schreef Mes het volgende:
Ik lees het boek nu en ren steeds weer naar de pc om info te zoeken op internet!
Word er gek van....
Mwa, dat valt ook wel weer mee. Ik heb nu enkele honderden bladzijden gelezen en ik kan me wel indenken dat dit boek op de gemiddelde boeken top 10-lezer als behoorlijk intellectueel overkomt. Het is Eco voor mensen die Eco niet aankunnen.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:56 schreef Werner_Koekoeksklok het volgende:
Is ook intellectuele krachtpatserij op Tokkie-niveau zeg maar...
Dit zijn rucs die vaker door schrijver gebruikt worden. Ik denk omdat ze wat moeite hebben om zomaar wat naampjes te bedenken. Probeer maar eens 5 personages te bedenken met verschillende namen en geen namen uit jouw persoonlijke omgeving te gebruiken. Een andere schrijver die dit doet: Appie Baantjer, Commisaris Buitendam kend hij in zijn werkzame leven als Commisaris Binnendijk, Prins was Koning enzovoort.quote:Op donderdag 9 september 2004 15:47 schreef Werner_Koekoeksklok het volgende:
Ik heb gisteren het boek uitgelezen (in totaal een week over gedaan) en ik moet zeggen dat het echt een van de meest bevredigende eindes heeft die ik ooit gelezen heb! Zou Dan trouwens zijn held Langdon nog een keer in een ander boek terug laten keren denken jullie of heeft hij het helemaal gehad met hem na twee boeken?
Ik heb ook zelf een grapje van de schrijver ontdekt, dat al vast wel op alle sites over dit boek op internet verspreid staat. Op een gegeven moment heeft Langdon contact met zijn uitgever en de naam van die uitgever is Jonas Faukman. Een kleine blik in het voorwoord leert ons dat Dan Browns uitgever Jason Kaufman heet. Een leuk anachram dus. Er MOETEN haast wel meer van dit soort grapjes in het boek zitten. Weten jullie er nog een paar?
Verder zag ik een tijd geleden in de boekhandel een boek liggen dat The Da Vinci Code uncoded heet. Weet iemand of dit boek leuk is en wat er allemaal in staat? (kan me er wat bij voorstellen, maar toch, ben benieuwd.
Ja, dat is een geweldig boek. Nivo Umberto Eco geschreven. Als Cryptonomicon (lees het in het engels als je dat kan) uit hebt en dat bevalt dan moet je de Trilogie The baroque cycle gaan lezen. Zit met spanning te wachten op deel drie.quote:Op vrijdag 17 september 2004 18:40 schreef Dalai_Lama het volgende:
Even tussen twee haakjes trouwens... Ik verwacht niet dat ik nog langer dan een dag of twee, misschien drie over dit boek doe en ben aan het overwegen hierna Cryptonomicon te lezen. Is dat wat..?
Is nu bezig. Leuke repo!quote:Op zaterdag 18 september 2004 20:29 schreef Gremen het volgende:
Zometeen is er iets op ned 1 over dit boek:
"Knevel op zaterdag ontrafelt de mysteries rond de Da Vincicode. Een onderzoek naar de bronnen van deze bestseller."
ik vind dat altijd een beetje arrogant overkomen. vooral als het zo'n ouwe zak als Cussler betreftquote:Op zaterdag 18 september 2004 20:40 schreef krakkemieke het volgende:
Clive Cussler komt in zijn boeken voor als zichzelf, het Hitchcock effect.....
Eén keer vond ik het wel grappig. Daarna werd het ronduit vervelend...quote:Op zaterdag 18 september 2004 22:29 schreef sioux_ het volgende:
[..]
ik vind dat altijd een beetje arrogant overkomen. vooral als het zo'n ouwe zak als Cussler betreft![]()
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Maar ik wou dat er mee van dit soort boeken waren.
Timeline vond ik juist beschamend slecht, Airframe ben ik niet doorheen gekomen.quote:Op zondag 19 september 2004 02:58 schreef SunChaser het volgende:
En Michael Chricton schrijft ook zo goed, ik lees zijn boeken graag in 1x uit, Airframe, Timeline, allemaal erg goed.
quote:Het geheim van de Da Vinci Code
Deze zomer domineert op vakantieadressen één boek: de Da Vinci Code. Het boek van Brown herschrijft de geschiedenis van het Christendom op grond van 'historische bronnen': Jezus Christus zou getrouwd zijn geweest met Maria Magdalena, het leiderschap van de kerk aan haar en hun beider nakomelingen hebben overgedragen. Knevel op Zaterdag onderzoekt de bronnen van succesauteur Dan Brown: Kloppen de feiten die in het boek staan? Waar haalt Dan Brown zijn informatie vandaan?
Ouderenstad
Een stad vol ouderen. Dat is de droom van Alex Sievers. Volgens Sievers past de ondergrens van 55 jaar in de trend dat oudere Nederlanders zich steeds meer afzetten tegen de volgens hen heersende jongerencultuur. 'Waar is onze eigen identiteit gebleven, vragen de ouderen zich af. Met een seniorenstad bouwen we aan zo'n gewenst identiteitsrijk gebied' aldus Sievers in de Volkskrant. In de beschrijving van het toekomstige paradijs komt het woord
'gezellig' veelvuldig voor. Sievers denkt dat er speciale voorzieningen nodig zullen zijn voor scootmobielen en golfkarretjes. Het grote voorbeeld voor het project dat binnenkort in Nederland van start gaat is Sun City, een Amerikaanse seniorenstad met een gemiddelde leeftijd van 78 jaar.
Laatste Sprong?
Vandaag springen wellicht voor de laatste keer acht veteranen die tijdens de Slag om Arnhem in vijandig gebied gedropt werden. Les Lockett hing nog maar net aan zijn parachute, toen hij door vijandig vuur beschoten en verwond werd. Zodoende kwam hij aan vechten niet meer toe. Via een ziekenhuis en een Duitse overval daarop, kwam Les op het einde van de oorlog in een concentratiekamp terecht. Hoe beleeft hij deze dag, waarop hij nog één keer de sprong van zijn leven overdoet voor het oog van duizenden toeschouwers?
Timeline was om te huilen, voor mij een reden om deze schrijver voortaan links te laten liggen.quote:Op zondag 19 september 2004 10:27 schreef Verbal het volgende:
[..]
Timeline vond ik juist beschamend slecht, Airframe ben ik niet doorheen gekomen.
V.
dus omdat jij klaas uit Amsterdam niet aardig vindt. Vindt jij automatisch Jantje uit Sydney ook niet aardig?quote:Op zondag 19 september 2004 11:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Timeline was om te huilen, voor mij een reden om deze schrijver voortaan links te laten liggen.
Jij hebt het buskruit niet uitgevonden, niet? Om maar eens een Timeline referentie te gebruikenquote:Op zondag 19 september 2004 11:57 schreef Xilantof het volgende:
[..]
dus omdat jij klaas uit Amsterdam niet aardig vindt. Vindt jij automatisch Jantje uit Sydney ook niet aardig?
owh wachtquote:Op zondag 19 september 2004 11:59 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij hebt het buskruit niet uitgevonden, niet? Om maar eens een Timeline referentie te gebruiken
ik heb van "Timeline" alleen de film gezien en die was vreselijk. van Michael Chrichton heb ik pas nog wel "Prey" gelezen en dat boek was echt fantastisch.quote:Op zondag 19 september 2004 10:27 schreef Verbal het volgende:
[..]
Timeline vond ik juist beschamend slecht, Airframe ben ik niet doorheen gekomen.
V.
Handig dat je de link er even niet bij zet.quote:Op zondag 19 september 2004 14:40 schreef Dagonet het volgende:
*kuch
Ik heb net een Michael Crichton topic geopend, kunnen jullie daarin verder?
Oooooooh, mooi zoquote:Op zaterdag 18 september 2004 20:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, dat is een geweldig boek. Nivo Umberto Eco geschreven.
Ik kan alleen de engelse versie vinden, dus ik zal wel moetenquote:Als Cryptonomicon (lees het in het engels als je dat kan)
Kun je er iets meer over vertellen?quote:uit hebt en dat bevalt dan moet je de Trilogie The baroque cycle gaan lezen. Zit met spanning te wachten op deel drie.
:-)
Ga je gang, wat let je.quote:Op zondag 19 september 2004 16:11 schreef Koekepan het volgende:
Het is ook een topic van niks, natuurlijk. "Hé, laat ik eens een topic over Crichton openen. D'r even neerkalken wat-ie geschreven heeft, even een oppervlakkige aanprijzing, nog een minpuntje d'rbij voor het evenwicht, yin-yang en zo, en we zijn weer klaar." Nee, die Dagonet is er voor de diepzinnigere bespiegelingen...
The Baroque Cycle van Neal Stephensonquote:Op maandag 20 september 2004 18:17 schreef Dalai_Lama het volgende:
[..]
Oooooooh, mooi zoIs de stijl ook een beetje Eco, of toch meer Dan Brown?
[..]
Ik kan alleen de engelse versie vinden, dus ik zal wel moeten
[..]
Kun je er iets meer over vertellen?
Ze zijn niet lelijk, ze trekken een lelijk gezicht door het boekquote:Op dinsdag 21 september 2004 20:24 schreef Ketama9 het volgende:
Het valt me op dat bijna alle lelijke vrouwen in de trein de da vinci code lezen. Is dit toeval?
Als je Paradise Lost gaat lezen zou ik alvast Genesis opnieuw lezen of, ook een optie Memnoch the Devil van Anne Rice (één van de vervolgen op Interview with the Vampire), ook even Devil's Advocate kijkenquote:Op dinsdag 21 september 2004 14:39 schreef Dalai_Lama het volgende:Heb nog een dag of 5, 6 tot Cryptonomicon en Paradise Lost binnen komen, dus het is te doen.
Wat hebben deze werken met milton te maken?quote:Op dinsdag 21 september 2004 20:30 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Als je Paradise Lost gaat lezen zou ik alvast Genesis opnieuw lezen of, ook een optie Memnoch the Devil van Anne Rice (één van de vervolgen op Interview with the Vampire), ook even Devil's Advocate kijken
Ehm, nou nee... Paradijs Lost is een gedicht dat de oorlog in de Hemel en de van van de engelen beschrijft. Het is al bijna 450 jaar oud, maar schijnt nog steeds een van de mooist geschreven werken uit de engelse geschiedenis te zijn. Eigenlijk verplichte kost dus, dus ik ben erg benieuwdquote:Op woensdag 22 september 2004 06:11 schreef SunChaser het volgende:
Nog nooit van dit boek gehoord maar:
Pardadise Lost, laat me raden: wetenschapper ontdekt verblijftplaats Hof van Eden en via codes vindt hij die, incl. een appelboom met slang?
Wat is er zo geweldig aan dan? Het verhaal is al overbekend, dus dat kan het niet zijn.quote:Op woensdag 22 september 2004 01:28 schreef Pietverdriet het volgende:
ja
Coolquote:Op woensdag 22 september 2004 10:43 schreef Dalai_Lama het volgende:
[..]
Ehm, nou nee... Paradijs Lost is een gedicht dat de oorlog in de Hemel en de van van de engelen beschrijft. Het is al bijna 450 jaar oud, maar schijnt nog steeds een van de mooist geschreven werken uit de engelse geschiedenis te zijn. Eigenlijk verplichte kost dus, dus ik ben erg benieuwd
Hmmm zit wat in. Maar wat vind JIJ dan leuk? Donnie Darko vond je ook al niks toch?quote:Op woensdag 22 september 2004 06:17 schreef SunChaser het volgende:
Na Nicci French kreeg je ineens tientalle ik-boeken waarin een vrouw iets moest oplossen, verliefd werd op een rijke man, bij voorkeur arts die de dader blijkt te zijn. Incl cover met beeldje.
Na Grisham kreeg je wel 100 legal thrillers met domme plotten. Nu krijgen we weer tientallen boeken over codes, grotten, schatten en een historisch iets, ark van noach, het kruis van Golgotha, het stuk hout waar Abel Kain mee doodsloeg en natuurlijk vindt een wetenschapper in een roman de waarheid achter de lijkwade van Turijn.
Yep,quote:Op vrijdag 24 september 2004 08:50 schreef phileine het volgende:
Voor degenen die het vergelijken met de slinger van Foucault: eigenlijk is dit nou precies het soort verhaal wat zo enorm op de hak genomen wordt door Eco. Ach, misschien ben ik gewoon verpest door als eerst complot-boek op die pil te stuiten. Zo mooi als de eerste keer kan het nooit meer worden...
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat zijn dingen waar je normaal een editor voor hebt die dat soort fouten eruit vist. Het had ook makkelijk gekund zonder het verhaal aan te tasten. En zulke dingen zijn er vaker. Dan zul je me wel een mierenneuker vinden, maar ik vind dat soort dingen vreselijk storend omdat het onzorgvuldig is en alles ongeloofwaardig maakt.mooi he, alles
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe gaan ze dat oplossen in de film?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.p'donmooi he, alles
Ik vind je behoorlijk stoerquote:Op maandag 27 september 2004 15:10 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ik ga het geouwehoer hier niet eens lezen. Wat ik wel ga lezen is het boek. Binnenkort. Tot volgend jaar.
Dat is nu juist het enorme grote verschil tussen Eco en Brown. Als je dat punt hebt gemist bij Eco -en dat gebeurt helaas veel mensen- dan heb je de kern van het boek niet begrepen, en ook niet waarom je inderdaad na Eco nooit meer matige lectuur over occultisme kunt verdragen. vooral doordat die grens in die middelmatige verhalen steeds zo storend overschreden wordt.quote:Op maandag 27 september 2004 14:59 schreef Dalai_Lama het volgende:
Ik vind Eco en Brown niet echt vergelijkbaar. Natuurlijk, ze patsen allebei met hun kennis en vinden het leuk de grens tussen leugen en waarheid uit te gummen, maar daar houdt het toch wel op?
Die lijn vervaagt in Baudolino anders erg vaak. Tenminste, zo las ik het. Wat de Slinger betreft, geef ik je helemaal gelijk. Maar toch kan ik Brown wel waarderen, hoor. Het is anders, en zeker van een minder hoog niveau, maar slechte boeken wil ik het niet noemen.quote:Op maandag 27 september 2004 17:16 schreef phileine het volgende:
[..]
Dat is nu juist het enorme grote verschil tussen Eco en Brown. Als je dat punt hebt gemist bij Eco -en dat gebeurt helaas veel mensen- dan heb je de kern van het boek niet begrepen, en ook niet waarom je inderdaad na Eco nooit meer matige lectuur over occultisme kunt verdragen. vooral doordat die grens in die middelmatige verhalen steeds zo storend overschreden wordt.
Sorry? Dus de top40 staat ook vol met goede muziek? Wat een kutlogica!quote:Op dinsdag 28 september 2004 09:57 schreef SunChaser het volgende:
Het staat overal #1 in de bestseller top 10. Dat maakt het boek gewoon goed.
Vpro logica.quote:Op dinsdag 28 september 2004 12:36 schreef Toffe_Ellende het volgende:
De boeken van Brusselmans zijn goed omdat ze niet in de boekentop10's voorkomen. Dat is pas een mooie logica.
Los gezien van het feit dat ik maar wat ouwhoerde: Vproprogramma's worden slecht bekeken omdat mensen geen smaak hebben. En dan heb ik het niet perse over die vage programma's maar wel bijvoorbeeld de kunstprogramma's, een docu als Wonderland of een must see voor iedereen: Tegenlicht. In tegenstelling tot boeken programma's die toegankelijk zijn voor iedereen want iedereen kijkt TV. Maar goed, we dwalen af. En ik ben nog steeds bezig met het niet doorploegen van dit topic opdat jullie mening over dit boek, dat ik nog moet lezen, mij gestolen kan worden.quote:Op dinsdag 28 september 2004 12:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vpro logica.
goede programmas worden slecht bekeken, dus als we lage kijkcijfers hebben maken we goede programma?s
Suuuure (om maar ff verder af te dwalen)quote:Op dinsdag 28 september 2004 13:27 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Los gezien van het feit dat ik maar wat ouwhoerde: Vproprogramma's worden slecht bekeken omdat mensen geen smaak hebben.
Nee, ben ik niet. Ik heb gewoon smaak.quote:Op dinsdag 28 september 2004 13:34 schreef Toffe_Ellende het volgende:
ow ja sorry, ik was vergeten dat je een intellectueel was.
Tja, ik vond de Slinger van Foucault het nou net niet halen bij de Illuminatus! Trilogy.quote:Op vrijdag 24 september 2004 08:50 schreef phileine het volgende:
Voor degenen die het vergelijken met de slinger van Foucault: eigenlijk is dit nou precies het soort verhaal wat zo enorm op de hak genomen wordt door Eco. Ach, misschien ben ik gewoon verpest door als eerst complot-boek op die pil te stuiten. Zo mooi als de eerste keer kan het nooit meer worden...
De Slinger heb ik liggen, maar ik kom er niet aan toe. Sommige boeken kan ik gewoon niet tussen de bedrijven door lezen, de Da Vinci Code is daar mijns inziens wel voor geschikt.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 11:58 schreef Dagonet het volgende:
De naam van de roos is echter minder gerelateerd aan dit boek, Slinger van Foucault daarentegen
Nu bezig in Angels and Demons, ook leuk, lekkere weglezer en net als Wikipedia, niet altijd even betrouwbaar maar een goed beginpunt om dieper de materie in te kunnen duiken.
Uitermate zelfs, lekker luchtig en dat kan je van de slinger niet zeggenquote:Op vrijdag 8 oktober 2004 14:19 schreef Ripley het volgende:
[..]
De Slinger heb ik liggen, maar ik kom er niet aan toe. Sommige boeken kan ik gewoon niet tussen de bedrijven door lezen, de Da Vinci Code is daar mijns inziens wel voor geschikt.
quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 11:58 schreef Dagonet het volgende:
Nu bezig in Angels and Demons, ook leuk, lekkere weglezer en net als Wikipedia, niet altijd even betrouwbaar maar een goed beginpunt om dieper de materie in te kunnen duiken.
Persactly. Sterker nog, ik kom maar niet door de Slinger heen. Steeds rond pagina 60 haak ik af.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 14:19 schreef Ripley het volgende:
[..]
De Slinger heb ik liggen, maar ik kom er niet aan toe. Sommige boeken kan ik gewoon niet tussen de bedrijven door lezen, de Da Vinci Code is daar mijns inziens wel voor geschikt.
[off topic]quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 13:17 schreef Koekepan het volgende:
Ha die Yosomite, ga ons even wat vertellen over het verschil tussen een novelle en een roman, als je wilt.
...en het woord novella.quote:Op zondag 10 oktober 2004 11:23 schreef Yosomite het volgende:
Het Engelse novel betekent roman. En verder kent de Engelse taal nog short stories.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Voorlopig ken ik het trucje van meneer Brown nu wel. Voor mijn vakantie toch maar eens gaan zoeken naar de hier geopperde uber-boekenWe used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
Het ronde archief, blijft een fantastische uitdrukking! Tijdje niet gehoord. Ik zal je even een handje helpen....quote:Op dinsdag 28 september 2004 16:04 schreef dmace het volgende:
conclusie: Goed vakantievoer om daarna in het ronde archief te verdwijnen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.hebben vertaald? Gewoon uit nieuwsgierigheid
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
Vooralsnog is er helemaal niets mis met pretentieloos vermaak.quote:Op zondag 24 oktober 2004 03:07 schreef Bombie het volgende:
Kijk maar naar zo'n overhyped bestseller als "De Eetclub"; leuk amusement, maar niet iets waar je later nog eens over nadenkt.
Precies mijn gedachte!quote:Op zondag 24 oktober 2004 12:16 schreef Verbal het volgende:
[..]
Vooralsnog is er helemaal niets mis met pretentieloos vermaak.
V.
Wél als je iets anders hoopt aan te treffen.quote:Op zondag 24 oktober 2004 12:16 schreef Verbal het volgende:
[..]
Vooralsnog is er helemaal niets mis met pretentieloos vermaak.
V.
quote:Op zaterdag 23 oktober 2004 19:48 schreef De_Hertog het volgende:
Om het maar weer eens over het boek te hebben: kan iemand die de nederlandse versie heeft me even zeggen hoe ze"In Londen rust een ridder door wiens werkSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.hebben vertaald? Gewoon uit nieuwsgierigheid
in grote toorn onstak de heilige Kerk
Toch stone een paus te treuren aan zijn graf
of was zijn dood in werk'lijkheid een straf?
Zoek nu de bol die aan zijn graf ontbreekt
van rozig vlees, gevuld met zaden, spreekt."
Bedoel je die?
Verder is het een goed boek, heel goed. Heb ook meteen Angels & Demons. (In het Engels.) gekocht, die is ook heel erg goed.Some say the world will end in fire
Some say in ice
Times went by, many memories died
Imagination is more important than knowledge.
Die bedoelde ik ja. Ze hebben dus de helft van de grap gemist. En eigenlijk het raadsel verdraait. Maar ja, ik kan me geen enkele andere oplossing voorstellen.quote:Op zondag 24 oktober 2004 22:47 schreef Legolas_Greenleaf het volgende:
[..]
"In Londen rust een ridder door wiens werk
in grote toorn onstak de heilige Kerk
Toch stone een paus te treuren aan zijn graf
of was zijn dood in werk'lijkheid een straf?
Zoek nu de bol die aan zijn graf ontbreekt
van rozig vlees, gevuld met zaden, spreekt."
Bedoel je die?
Verder is het een goed boek, heel goed. Heb ook meteen Angels & Demons. (In het Engels.) gekocht, die is ook heel erg goed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |