abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 17 september 2004 @ 09:18:08 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22011310
quote:
Libanon verbiedt Da Vinci Code na protest katholieken

De Libanese regering heeft de verkoop van het boek De Da Vinci Code, de wereldwijde bestseller van Dan Brown, verboden. De maatregel is het gevolg van protest van rooms-katholieke leiders. Die achten het boek beledigend voor christenen.

Relatie Jezus en Maria Magdalena
In de thriller ontrafelt een academicus de verborgen code achter schilderijen van Leonardo da Vinci. Hij ontdekt onder meer dat Jezus een relatie had met Maria Magdalena. Het Opus Dei, een behoudende beweging in de Rooms-Katholieke Kerk, komt er in het boek slecht van af.

Arabische vertaling
Boekhandels moeten de Franse, Engelse en Arabische versies van het boek van hun schappen halen. De Arabische vertaling is pas tien dagen geleden verschenen, maar loopt al goed, aldus de uitgever, de Arabische Wetenschappelijke Uitgeverij in Beiroet.

Censuur
Bij Virgin Megastore in de Libanese hoofdstad is De Da Vinci Code een van de bestverkochte boeken. Adjunct-directeur Roger Haddad hekelde de "censuur" die de overheid uitoefent. "Mensen moeten kunnen lezen wat ze willen. Dit boek is fictie en iedereen weet dat."

Wortels van christelijke godsdienst
Het Katholieke Informatie Centrum, dat protest tegen het boek heeft aangetekend, is blij met het verbod. "Er zitten passages in die de wortels van de christelijke godsdienst raken", aldus voorzitter Abdou Abu Kasm. Daarin staat dat Jezus Christus een seksuele relatie met Maria Magdalena had en dat zij kinderen hadden."

Belediging verboden
"Zulke dingen zijn moeilijk te accepteren voor ons, ook al is het fictie", aldus Abu Kasm. "Libanon is een land met veel verschillende religieuze gemeenschappen en er zijn nog steeds wetten die belediging van de verschillende gemeenschappen verbieden."
bron

Belachelijk natuurlijk dat er dit soort censuur is, maar voor betrekkingen tussen verschillende kerken is dit wel weer een pluspunt.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  FOK!fotograaf vrijdag 17 september 2004 @ 09:31:03 #2
18921 freud
Who's John Galt?
pi_22011443
Het verbod daar voert alleen maar meer onderbouwing voor de boodschap van het boek. Ze geven maar weer eens een mooi voorbeeld hoe verblind je kan worden door een sprookje.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  vrijdag 17 september 2004 @ 09:32:40 #3
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22011469
Voor ik het vergeet, in LIT loopt natuurlijk al een topic over dit boek:
The Da Vinci Code - Dan Brown

Dé plek om over de inhoud daarvan te praten.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
  FOK!fotograaf vrijdag 17 september 2004 @ 09:39:05 #4
18921 freud
Who's John Galt?
pi_22011551
Maar het helpt wel als je de inhoud en strekking van het boek weet, om de acties van de kerk in dit geval als ironisch te zien . Heb jij het boek gelezen dagonet?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  vrijdag 17 september 2004 @ 09:41:41 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22011577
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 09:39 schreef freud het volgende:
Maar het helpt wel als je de inhoud en strekking van het boek weet, om de acties van de kerk in dit geval als ironisch te zien . Heb jij het boek gelezen dagonet?
Maar natuurlijk
Ik ben niet voor niets ook LIT mod
pi_22011854
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 09:18 schreef Dagonet het volgende:
Belachelijk natuurlijk dat er dit soort censuur is, maar voor betrekkingen tussen verschillende kerken is dit wel weer een pluspunt.
Euh...censuur en pluspunt...ik mis misschien wat? Leg eens uit als je wilt?
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  vrijdag 17 september 2004 @ 10:05:19 #7
8369 speknek
Another day another slay
pi_22011922
Verbod.. wat saai, waarom gooien ze het niet gelijk op een grote stapel, steken ze het in de hens en gaan ze er rond marcheren?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_22011967
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 10:05 schreef speknek het volgende:
Verbod.. wat saai, waarom gooien ze het niet gelijk op een grote stapel, steken ze het in de hens en gaan ze er rond marcheren?
Ja, dit is niet islam waardig...niemand die vermoord wordt of moet worden.l
  FOK!fotograaf vrijdag 17 september 2004 @ 10:12:06 #9
18921 freud
Who's John Galt?
pi_22012014
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 09:41 schreef Dagonet het volgende:
Maar natuurlijk
Ik ben niet voor niets ook LIT mod
Je weet het niet he, het moet je genre maar zijn. Yours truly heeft de boeken van Dan natuurlijk ook allemaal braaf gelezen.
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 10:09 schreef wonko het volgende:
Psssssst, het gaat nu om katholieken... Die verbieden liever en doen net of iets niet bestaat, onderbouwt door dogmatisch aangeleerd gemompel.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  vrijdag 17 september 2004 @ 10:12:18 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22012020
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 10:00 schreef wonko het volgende:

[..]

Euh...censuur en pluspunt...ik mis misschien wat? Leg eens uit als je wilt?
De censuur an sich vind ik negatief, ik vind niet dat je boeken (en zeker fictie) moet verbieden onder wat voor omstandigheid dan ook maar het feit dat een Islamitisch land gehoor geeft aan protesten van een groep die veelal wordt achtergesteld in die regio vind ik juist positief, er wordt dus wel naar geluisterd en dat biedt hoop voor de toekomst, ook op andere vlakken mbt acceptatie van verschillende geloven.
pi_22012091
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 10:12 schreef freud het volgende:
Psssssst, het gaat nu om katholieken... Die verbieden liever en doen net of iets niet bestaat, onderbouwt door dogmatisch aangeleerd gemompel.
Oeps...stom ja. Ik wil nog wel eens wat van die geloven gaan verwarren. Ze hebben allemaal haat en nijd onder de leden.
pi_22012130
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 10:12 schreef Dagonet het volgende:

[..]

De censuur an sich vind ik negatief, ik vind niet dat je boeken (en zeker fictie) moet verbieden onder wat voor omstandigheid dan ook maar het feit dat een Islamitisch land gehoor geeft aan protesten van een groep die veelal wordt achtergesteld in die regio vind ik juist positief, er wordt dus wel naar geluisterd en dat biedt hoop voor de toekomst, ook op andere vlakken mbt acceptatie van verschillende geloven.
Ja, maar er wordt naar ze geluisterd als het om onderdrukking van de vrije wil gaat. Normaal gespoken worden ze zelf onderdrukt. Maar nu komt het de onderdrukkers uit wat de onderdrukten ter onderdrukking aangeven en dat moet positief opgevat worden?
  vrijdag 17 september 2004 @ 10:31:35 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22012331
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 10:19 schreef wonko het volgende:

[..]

Ja, maar er wordt naar ze geluisterd als het om onderdrukking van de vrije wil gaat. Normaal gespoken worden ze zelf onderdrukt. Maar nu komt het de onderdrukkers uit wat de onderdrukten ter onderdrukking aangeven en dat moet positief opgevat worden?
Ik kies ervoor om het feit dat er geluisterd wordt al positief op te vatten
Ik vind een boek nu ook weer niet zo'n halszaak, het zou anders zijn wanneer ze publicatie van wetenschappelijke bevindingen zouden verbieden op religieuze gronden (eender welke religie)
  vrijdag 17 september 2004 @ 10:32:05 #14
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_22012341
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 10:12 schreef freud het volgende:
Je weet het niet he, het moet je genre maar zijn. Yours truly heeft de boeken van Dan natuurlijk ook allemaal braaf gelezen.
Elk genre is mijn genre
pi_22012669
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 10:19 schreef wonko het volgende:

[..]

Mocht je bedoelen dat Christenen in Libanon worden onderdrukt door Moslims, zou ik graag van je willen weten waar je deze bewering op baseert.

[ Bericht 0% gewijzigd door KreKkeR op 17-09-2004 11:30:46 ]
Krekker is de bom!
  vrijdag 17 september 2004 @ 11:28:22 #16
8369 speknek
Another day another slay
pi_22013532
Hoe zit het trouwens in de Islam, was Jezus daar niet getrouwd?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  vrijdag 17 september 2004 @ 12:02:25 #17
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22014208
Maar gelukkig is Mein Kampf er wel gewoon legaal
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_22021953
Even voor de duidelijkheid, de bevolking van Libanon bestaat voor bijna 40% uit Christenen.

http://www.cia.gov/cia/publications/factbook/geos/le.html
Krekker is de bom!
  vrijdag 17 september 2004 @ 17:56:58 #19
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_22022040
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:52 schreef KreKkeR het volgende:

40% uit Christenen.
Was zo'n 50%, voordat een of ander buurland de moslims aldaar verdreef.
  vrijdag 17 september 2004 @ 19:03:32 #20
71624 pomtiedom
Shadow Soldier
pi_22023016
Ach, het is fictie en dus niet als betrouwbare bron aan te halen.

Wel opmerkelijk is een ander raadsel, van een reeks pentagram achtige figuren gecreerd door o.a. de Tempeliers (met bouwwerken) en wat ook is terug te vinden in kunstwerken van verschillende schilders door de eeuwen heen. Dat kwam naar voren in een documentaire. Een van de nog levende schilders wilde niets zeggen over de reden van deze verborgen figuren in zijn schilderijen met Christenlijke prenten. Het was een vaag verhaal waar door de goed bewaardheid van het geheim nogsteeds geen echt antwoord op is gevonden.
I mean no harm
pi_22023269
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 10:09 schreef wonko het volgende:

[..]

Oei daar val je wel hard door de mand. Gelijk duidelijk met wat voor persoon we hier te maken hebben.
Allah Al Watan Al Malik
pi_22024638
Zo geweldig is dat boek overigens niet. Maar een verbod is vast wel goed voor de verkoop.
pi_22024688
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 17:56 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Was zo'n 50%, voordat een of ander buurland de moslims aldaar verdreef.
Wat kan Jordanië er nou weer aan doen?
  zaterdag 18 september 2004 @ 00:12:19 #24
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_22029775
quote:
Op vrijdag 17 september 2004 20:25 schreef Monidique het volgende:

Wat kan Jordanië er nou weer aan doen?
Vast ook veel, maar ik had het over een buurland, ken je aardrijkskunde
pi_22029857
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 00:12 schreef IPdaily het volgende:

[..]

Vast ook veel, maar ik had het over een buurland, ken je aardrijkskunde
Ach, men pleegt hele wijken wel es als buur aan te merken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')