De 205 Rallye werdt in 1988 geintroduceerd en hij is tot en met 1989 in Nederland geleverd. Het was een 205 met opgeboorde 1.1 liter- motor. De tot 1294cc opgeboorde motor krijgt hulp van dubbele weber carburateurs. Hierdoor levert hij 103 pk.(dezelfde motor zit ook in de Citroen AX Sport ) Cilinderkop en motorblok zijn uit lichtmetaal, de ontsteking vanzelfsprekend contactpuntloos; krukas cylinderbussen en zuigers zijn specifiek voor de Rallye ontworpen. Ook is het waterpumphuis aangepast dit is gedaan om een recht inlaatspruitstuk te verkrijgen. De koeling is ook anders de koelvloeistof loopt door een koperen radiateur en de olie wordt gekoeld via een olie-/water-warmtewisselaar onder het oliefilter.
![]()
Het is een verslavende auto om in te rijden omdat hij prachtig veel herrie produceerd. Helamaal super is om met hoge toeren door een tunnel te rijden, raampje open en genieten van het geluid! Je kent het knetterende bijna knallende geluid van een Renault 5 gt-turbo. Dit geluid kun je ook hebben bij een rallye, vooral met lekke uitlaat krijg je soms een enorme knal uit je uitlaat. In de 2 naar 70kmh en dan gas los en uitlaten lopen, Je hoort hem sputteren. (in het donker supergaaf, met lichtfiltsen!) Omdat hij zo licht is trekt hij bijna even snel op als een 1.9 GTI; alleen de topsnelheid is lager.
![]()
De verschillen aan de buitenkant t.o.v. een 205 GTI zijn:
- De 205 rallye was maar in een kleur te leveren namelijk wit. (POWT-Blank meije)
- Een 205 rallye heeft witte stalen 13" velgen.
- Een 205 rallye heeft geen zijstootstrips.
- Een 205 rallye heeft een vlakke achterklep, dus geen plastic plaat met ribbeltjes.
- De bovenbumper voor en achter zijn in de kleur van de carrosorie gespoten en de rode strips ontbreken.
- Een 205 rallye heeft kunstof spatbordverbreders, deze lopen niet zoals bij een GTI tot de zijstrip door maar lopen door tot de onderdorpels.
Deze zijn bovendien in de kleur van de carrosorie gespoten.
- Een 205 rallye heeft geen achterspoiler.
- De 2 platen ter hoogte van de tankdop zijn in de kleur van de carrosorie uitgevoerd.
![]()
![]()
En de verschillen in het interieur zijn:
- Het ontbreken van de middenconsole en een dashboardklepje (is hij lichter).
- Bijna geen geluidisolatie materiaal. (ook om het gewicht lichter te maken) - Driespaaks XS stuur met Peugeot Talbot Sport- logo.
- Zwarte kuipstoelen met geborduurd Peugeot Talbot Sport- logo.
Deze stoelen zijn later in de 205 ACE leverbaar geweest.
- Vuurode tapijten, die van een GTI zijn donkerrood.
- Rode veiligheidsgordels.
Verder heeft de 205 Rallye nog een aantal Peugeot Talbot Sport Stickers:
- Op de voorspatschermen zit een Peugeot Talbot Sport Logo.
- Op de zijkant van de auto zit een rood, donkerblauw, geel en lichtblauw- kleurige striping.
- Op de grille en achterklep zit een schuine rood, donkerblauw, geel en lichtblauw- kleurige sticker
Peugeot 205 Rallye
1.3 motor
Motor 4 cil. In lijn; 8 kleppen; 2 Weber DC40 carburateurs
Cilinderinhoud 1294 cc
Boring x slag 75 x 73,2
Max. vermogen 76 KW/ 103 pk bij 6800 tpm
Specifiek vermogen 57,2(77,8)/l
Max. koppel 118 NM bij 5000 tmp
Gewicht/vermogen 7,7 kg/pk
Compressieverhouding 9,6 : 1
Fiscaal vermogen 7pk
type brandstof super
Massa leeg 794 kg
Massa max 1220 kg
Topsnelheid 190 km/h
Acc. 0-100 km/h 9,6 sec
Verbruik bij 90kmh (ece) 5.5 l/100km
Verbruik bij 120kmh(ece) 7.6 l/100km
Stadsverbruik (ece) 9.6 l/100km
Onderstel Torsiesabilisator voor en achter
Wielen/banden 13" 5 1/2B stalen velgen met 165/70 R13 banden
Versnellingen 5- bak MA-sport handgeschakeld
Overbrengingsverh. I-3.418, II-1.950, III-1.357, IV-1.054, V-0.854, R-3.584
Remmen 247 mm schijven voor en 180 mm trommelremmen achter
Lengte 3,705 m
Breedte 1,572 m
Hoogte 1,355 m
Spoorbreedte v/a 140,0/133,6
Kofferinhoud 216-564 liter
Tankinhoud 50 liter
servicebeurten 22.500km
[ Bericht 1% gewijzigd door -Eddow- op 09-03-2004 11:19:08 ]