![]()
Het is eindelijk weer zo ver, de A.C.O. heeft de deelnemerslijst bekendgemaakt voor de
75e editie van de 24 Uur van Le Mans! Op 16 juni zullen 55 (!) auto's van start gaan in wat waarschijnlijk de meest bekende lange afstands race ter wereld is.
Zoals velen bekend is de voornaamste nieuwkomer de Peugeot 908, voorzien van 5.5L bi-turbo V12 diesel. Ook de Ferrari 430 GT2 en Porsche 997 GT3 RSR maken hun Le Mans debuut. Jan Lammers zal op 16 en 17 juni present zijn met de Dome S101.5 Judd. Per klasse een eenvoudig overzicht van de belangrijkste deelnemers.
LMP1
V.l.n.r. Audi R10, Peugeot 908, Pescarolo Judd, Dome S101.5 JuddLMP2
V.l.n.r. Lola B05/40, Pilbeam MP93, Radical SR9, Zytek 07S/2GT1
V.l.n.r. Aston-Martin DBR9, Corvette C6.R, Saleen S7R, Ferrari 550 MaranelloGT2
V.l.n.r. Porsche 997 GT3 RSR, Ferrari 430 GT2, Spyker C8 Spyder, Panoz EsperanteNieuwe deelnemersDe enige spectaculaire nieuwkomer is dus de Peugeot 908, van Franse makelij en met een Franse bezetting (dat Jaques Villeneuve een Canadees is mag de chauvinistische pret niet drukken). Of deze stofzuiger snel en betrouwbaar genoeg is om de Audi R10 te verslaan zullen we op zondag 17 juni 16:00 weten. Met 2 Peugeot's en 3 Audi's zullen de benzine gestookte Pescarolo's en Dome's het erg lastig krijgen, ondanks alle 'welbedoelde' maatregelen die de competitie eerlijk moeten houden. Zoals eerder gezegd, de (op Le Mans) debuterende Ferrari 430GT2 en de Porsche 997 GT3 RSR in handen van zowel Amerikaanse als Europese teams zullen de GT2 klasse ongemeen spannend maken. Dit jaar zou ik mijn geld niet inzetten op de machtige 911's.
Neerlands trotsJan Lammers is er dit jaar weer bij, 50 jaren jong, Le Mans winnaar in '88, en inmiddels een Nederlandse legende. De teambaas zal samen met David Hart en Jeroen Bleekemolen de Judd V10 de sporen geven, hopelijk tot aan de geblokte vlag. En net als vorig jaar met startnummer 14. Met de startnummers 85 en 86 is het Spyker Squadron weer aanwezig met twee C8 Spyders. Verwacht in de LMP2 klasse de Nederlander Michael Vergers in een Zytek van Barazi Epsilon, en in de GT1 klasse Eindhovens trots Peter 'Peer' Kox. Veranderingen, toevoegingen etcetera zullen later bekend gemaakt worden.
WeetjesDit jaar geen WK Voetbal, dus gewoon van start om 16:00. Maar wel met 5 extra deelnemers ten opzichte van voorgaande jaren. Het is de 75
e editie van de race die sinds 1923, met uitzondering van een aantal jaren, gereden wordt op het Circuit de la Sarthe. De zgn. Village is behoorlijk verbouwd, net als de eerste bocht na Start/Finish, en nog wat ander renovatiewerk is verricht in de afgelopen maanden. Voor meer wetenswaardigheden geen lijst, maar een handig linkje naar de
lemans.org site.
Tot slot kan ik zeggen dat ik er dit jaar eindelijk weer bij ben! Aftellen! Nog maar 109 dagen en 17 uur te gaan. Maar eerst naar de 12 Uur van Sebring op 17 maart.
Link naar de volledige deelnemerslijst op planetlemans.com (tip)
En natuurlijk de official site: lemans.org
24 Heures du Mans: 2008 - 2007 - 2006 - 2005Going since 2001, either at Le Mans or waiting for it.