abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46760791

Het is eindelijk weer zo ver, de A.C.O. heeft de deelnemerslijst bekendgemaakt voor de 75e editie van de 24 Uur van Le Mans! Op 16 juni zullen 55 (!) auto's van start gaan in wat waarschijnlijk de meest bekende lange afstands race ter wereld is.

Zoals velen bekend is de voornaamste nieuwkomer de Peugeot 908, voorzien van 5.5L bi-turbo V12 diesel. Ook de Ferrari 430 GT2 en Porsche 997 GT3 RSR maken hun Le Mans debuut. Jan Lammers zal op 16 en 17 juni present zijn met de Dome S101.5 Judd. Per klasse een eenvoudig overzicht van de belangrijkste deelnemers.

LMP1

V.l.n.r. Audi R10, Peugeot 908, Pescarolo Judd, Dome S101.5 Judd

LMP2

V.l.n.r. Lola B05/40, Pilbeam MP93, Radical SR9, Zytek 07S/2

GT1

V.l.n.r. Aston-Martin DBR9, Corvette C6.R, Saleen S7R, Ferrari 550 Maranello

GT2

V.l.n.r. Porsche 997 GT3 RSR, Ferrari 430 GT2, Spyker C8 Spyder, Panoz Esperante

Nieuwe deelnemers
De enige spectaculaire nieuwkomer is dus de Peugeot 908, van Franse makelij en met een Franse bezetting (dat Jaques Villeneuve een Canadees is mag de chauvinistische pret niet drukken). Of deze stofzuiger snel en betrouwbaar genoeg is om de Audi R10 te verslaan zullen we op zondag 17 juni 16:00 weten. Met 2 Peugeot's en 3 Audi's zullen de benzine gestookte Pescarolo's en Dome's het erg lastig krijgen, ondanks alle 'welbedoelde' maatregelen die de competitie eerlijk moeten houden. Zoals eerder gezegd, de (op Le Mans) debuterende Ferrari 430GT2 en de Porsche 997 GT3 RSR in handen van zowel Amerikaanse als Europese teams zullen de GT2 klasse ongemeen spannend maken. Dit jaar zou ik mijn geld niet inzetten op de machtige 911's.

Neerlands trots
Jan Lammers is er dit jaar weer bij, 50 jaren jong, Le Mans winnaar in '88, en inmiddels een Nederlandse legende. De teambaas zal samen met David Hart en Jeroen Bleekemolen de Judd V10 de sporen geven, hopelijk tot aan de geblokte vlag. En net als vorig jaar met startnummer 14. Met de startnummers 85 en 86 is het Spyker Squadron weer aanwezig met twee C8 Spyders. Verwacht in de LMP2 klasse de Nederlander Michael Vergers in een Zytek van Barazi Epsilon, en in de GT1 klasse Eindhovens trots Peter 'Peer' Kox. Veranderingen, toevoegingen etcetera zullen later bekend gemaakt worden.

Weetjes
Dit jaar geen WK Voetbal, dus gewoon van start om 16:00. Maar wel met 5 extra deelnemers ten opzichte van voorgaande jaren. Het is de 75e editie van de race die sinds 1923, met uitzondering van een aantal jaren, gereden wordt op het Circuit de la Sarthe. De zgn. Village is behoorlijk verbouwd, net als de eerste bocht na Start/Finish, en nog wat ander renovatiewerk is verricht in de afgelopen maanden. Voor meer wetenswaardigheden geen lijst, maar een handig linkje naar de lemans.org site.

Tot slot kan ik zeggen dat ik er dit jaar eindelijk weer bij ben! Aftellen! Nog maar 109 dagen en 17 uur te gaan. Maar eerst naar de 12 Uur van Sebring op 17 maart.

Link naar de volledige deelnemerslijst op planetlemans.com (tip)
En natuurlijk de official site: lemans.org
24 Heures du Mans: 2008 - 2007 - 2006 - 2005
Going since 2001, either at Le Mans or waiting for it.
  woensdag 28 februari 2007 @ 03:05:00 #2
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_46760859
Ik heb er erg veel zin in. Dit zou weleens de eerste spannende Le Mans in jaren kunnen worden.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_46760950
Peugeot
Hopelijk kunnen ze wat "uit halen" tegen de Audi's
pi_46761395
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 03:27 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Peugeot
Hopelijk kunnen ze wat "uit halen" tegen de Audi's
Hubba

pi_46761553
Ook ik ga dit jaar weer. Heb dit jaar gelukkig kaarten voor Maison Blanc. Vorig jaar stonden we op besajaur (uhmmm hoe spel je dat) dat is voor het mooi toch even te ver lopen. Gelukkig rijd Alex brokken piloot Young dit jaar niet in de Dome.

edit: ik lees net dat de start dit jaar eerder is, 15:00!

[ Bericht 12% gewijzigd door hullepim op 28-02-2007 10:43:35 ]
Feestje? Maak eens een button
<--- www.buttonservice.nl --->
pi_46770825
Ik ben ook benieuwd hoe de RS Spyder van Porsche het gaat doen, in mijn ogen toch wel een outsider ..

pi_46773483
Waarschijnlijk ga ik er dit jaar ook naartoe, dus ff een tvp
pi_46774524
Uiteraard ben ik er weer bij ! Zin in! Hoop dat de diesels uitvallen wel...ik heb er echt iets tegen.
pi_46780448
Wie een tribunekaartje wil bemachtigen moet snel zijn, want de vraag is dit jaar buitengewoon hoog. Zelf heb ik bij de A.C.O. als niet-lid een aanvraag ingediend voor tribune 34, boven de pits, en die is afgewezen. Tribune 22 Wollek aangeboden gekregen, en die neem ik, beter iets dan niets of op een onzekere wachtlijst gezet worden...

De starttijd is volgens de A.C.O. inderdaad verplaatst naar 15:00 wegens een tweede verkiezingsronde. Och, het zal de pret niet drukken. De Porsche RS Spyder zal helaas niet aan de 24 Uur van Le Mans mee doen, net als vorig jaar. Naast de Audi R10 een van de meest opzienbarende nieuwkomers van 2006 mijns inziens.

@ hullepim; Maison Blanche is inderdaad 100x beter dan Beausejour.

Zelf zit ik weer in het pitoreske Beaumont sur Sarthe, langs de Sarthe, als een god in Frankrijk. Ik bedenk me dat ik nog moet reserveren, meteen maar even doen en mijn Frans ophalen.
  woensdag 28 februari 2007 @ 18:43:12 #10
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_46780499
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 18:41 schreef Rool.and.the.Gang het volgende:De Porsche RS Spyder zal helaas niet aan de 24 Uur van Le Mans mee doen, net als vorig jaar. Naast de Audi R10 een van de meest opzienbarende nieuwkomers van 2006 mijns inziens.
. Ze zouden misschien nog best een kans op de overwinning hebben.
pi_46798163
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 18:41 schreef Rool.and.the.Gang het volgende:
Wie een tribunekaartje wil bemachtigen moet snel zijn, want de vraag is dit jaar buitengewoon hoog. Zelf heb ik bij de A.C.O. als niet-lid een aanvraag ingediend voor tribune 34, boven de pits, en die is afgewezen. Tribune 22 Wollek aangeboden gekregen, en die neem ik, beter iets dan niets of op een onzekere wachtlijst gezet worden...
Als ACO lid zelfde probleem. Alleen ga ik dus niet op de Wollek zitten, dan liever geen tribune.
pi_46800407
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 18:41 schreef Rool.and.the.Gang het volgende:

De starttijd is volgens de A.C.O. inderdaad verplaatst naar 15:00 wegens een tweede verkiezingsronde. Och, het zal de pret niet drukken. De Porsche RS Spyder zal helaas niet aan de 24 Uur van Le Mans mee doen, net als vorig jaar. Naast de Audi R10 een van de meest opzienbarende nieuwkomers van 2006 mijns inziens.

@ hullepim; Maison Blanche is inderdaad 100x beter dan Beausejour.

Zelf zit ik weer in het pitoreske Beaumont sur Sarthe, langs de Sarthe, als een god in Frankrijk. Ik bedenk me dat ik nog moet reserveren, meteen maar even doen en mijn Frans ophalen.
Chips, das dan weer jammer dat de RS Spyder niet rijdt.
Waar kan je ergens vinden welke atuo's/teams zich ingeschreven hebben?
pi_47161314
Foto's van de 908 in de regen, tijdens de test-sessie op Castellet/Paul Ricard deze week in de (hoogstwaarschijnlijke) final livery.

Die laatste foto, wat een auto!

En nog 30 seconden beeld- & geluidsmateriaal waar je V12 stofzuiger hoort zuigen.
pi_47257720
Wat is eigenlijk de reden dat de open auto's twee zitplaatsen lijken te hebben?
pi_47258615
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 10:42 schreef Autoreply het volgende:
Wat is eigenlijk de reden dat de open auto's twee zitplaatsen lijken te hebben?
Reglement . Ze moeten een dubbele cockpit hebben met dubbele rolbar.
  woensdag 14 maart 2007 @ 12:59:53 #17
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_47262204
gooooooo audi!!

tvp
Love will tear us apart (Joy Division)
  woensdag 14 maart 2007 @ 13:06:18 #18
167723 sanni
Acima de seu
pi_47262428
Mensen die audi rijden zijn zo sooooow sneu Echte kerels rijden een Zweed.
Oh ja en ik hou helemaal niet van die 24 uur van Le Mans of F1 zooi. Achterlijke
sport die niet boeit!
  woensdag 14 maart 2007 @ 13:08:53 #19
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_47262501
Nou, opgerot dan.
  woensdag 14 maart 2007 @ 13:12:38 #20
166650 don-diablo
Hillcroft Spirit
pi_47262627
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:06 schreef sanni het volgende:
Oh ja en ik hou helemaal niet van die 24 uur van Le Mans of F1 zooi. Achterlijke
sport die niet boeit!
als je niets ineteressants te melden hebt blijf dan gewoon weg

ik probeer jaarlijks altijd de 24 uur van Le Mans te volgen en dit jaar ga ik er zekers voor ziten

De oude R8 van audi dat was pas een een le mans auto, denk niet dat de R10 zo succesvol zal zijn als zn voorganger om eerlijk te zijn
Love will tear us apart (Joy Division)
  woensdag 14 maart 2007 @ 18:59:00 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_47274041
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 13:06 schreef sanni het volgende:
sport die niet boeit!
Misschien ben je beter op je plaats in de topics over breien enzo. Vind je in LIF
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_47275948
Ben benieuwd hoe ze het gaan doen als ze op diesel rijden
............................
pi_47277350
quote:
Op woensdag 14 maart 2007 19:53 schreef sander89 het volgende:
Ben benieuwd hoe ze het gaan doen als ze op diesel rijden
Tot nu toe helaas goed he...
pi_47289491
Sanni mieter 'ns ff lekker een stukkie op met je sneue bijdrage...

On-topic: de livery van het Spyker Squadron voor dit jaar is gelijkgetrokken met die van het F1 team. Erg fraai al zeg ik het zelf. Hier de auto tijdens de eerste dag op Sebring.

pi_47290355
quote:
Op donderdag 15 maart 2007 02:24 schreef Rool.and.the.Gang het volgende:
On-topic: de livery van het Spyker Squadron voor dit jaar is gelijkgetrokken met die van het F1 team. Erg fraai al zeg ik het zelf. Hier de auto tijdens de eerste dag op Sebring.

[afbeelding]
zeker erg fraai!
  donderdag 15 maart 2007 @ 08:38:13 #26
65960 sanger
pi_47290869
Mooie bak!
pi_47293902
Die striping is idd schitterend, alleen de voorste spatborden zien er een beetje vreemd uit
pi_47297000
Uitgeklopt zo te zien om de wielbasis de vergroten . niet? (correct me if im wrong)
pi_47298646
Is het niet gewoon omdat er grotere wielen in zitten?
pi_47339897
ik vind het een beetje oneerlijk dat die diesels meedoen.. ik bedoel ze hebben standaard al een voordeel.. ze zijn even snel.. maar rijden 2 a 3 rondes meer per tank ofzo! dan winnen ze toch automatisch als ze niet uitvallen? en met weinig problemen rijden.. (en het benzine kamp doet dat ook dan )

verbieden die diesels.. of een handicap geven!

oh en het vermoord de sport ook nog eens.. ik bedoel om een diesel voorbij te horen suizen boeit me geen ene hol! ik wil een dikke v10 of v12 voorbij horen blazen.. geluid is zooooooooo belangrijk in de racerij..
  maandag 19 maart 2007 @ 09:34:14 #31
65960 sanger
pi_47425527
Een diesel is per definitie altijd minder snel geweest dan een benzine motor. Alleen heeft de techniek zoveel evoluties gekend dat diesel minimaal even snel is.
pi_47431070
de diesels zijn even snel omdat ze geen limiet hebben van wat ze mogen.. ik bedoel de diesels rijden met een V12 tig liter BI turbo.. terwijl de benzine auto's het max met ?? moeten doen.. (sorry weet de regels niet helemaal)

ik bedoel als een benzine met een 6 liter v12 bi turbo gaat rijden.. tja dan zijn hun veel sneller..

maar gewoon weg met die diesels..
pi_47513029
Ik heb t er met mijn broer de vorige jaren al een aantal keer over gehad, en dit jaar gaan we voor t eerst! ik heb een campingplaats op hunaudieres ofzo gereserveerd, helaas zijn alle tribune toestanden uitverkocht, maargoed ik meen dat er langs de baan ook vanalles te doen is?

k heb er in ieder geval zin in!
2825cc Single Turbo Beast
pi_47530756
Ultimora, goede beslissing! Het zal dit jaar een historische editie worden met eindelijk weer een Frankrijk - Duitsland gevecht in de koningsklasse, de LM P1 klasse. Alle Pescarolo/Judd inspanningen uit het verleden ten spijt, de fabrieks-Peugeot zal opgewassen zijn tegen het geweld uit Ingolstadt. Vorig weekend op Sebring werd de #1 R10 met Tom Kristensen vierde voorgegaan door de #2 R10 (wat dan weer wel) en een LM P2 Acura (!) en LM P2 Lola (!).

De auto's met dieselmotoren hebben op Le Mans een 10% kleinere brandstoftank (81 liter diesel versus 90 liter benzine) waardoor het grote zuinigheidsvoordeel om zeep is geholpen. Daarnaast zijn de dieselmotoren beperkt tot 5.500cc, weliswaar zonder beperking van het aantal turbo's. Maar dat geldt ook voor de bezinemotoren, alleen mogen die dan niet meer dan 4.000cc motorinhoud hebben. Non-turbo benzine motoren mogen maximaal 6.000cc motorinhoud hebben. Dit geldt voor de LM P1 klasse, in alle andere klassen is diesel niet toegestaan, en gelden andere regels.

Diesel heeft dus niet het grote voordeel meer zoals vorig jaar, dus de spanning stijgt, maar het motorgeluid helaas niet.

De Spyker C8 Spyder in de F1 livery is in het echt heel erg mooi. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Nog 86 dagen!
pi_47532503
Te horen gekregen dat we toch de kaartjes hebben gekregen boven de pits! Jeuj!
pi_47537726
ah Rool merci voor de regeltjes.. dus ze hebben de boel aangepast sinds vorig jaar?.. gelukkig maar..
dus de win kans is weer een beetje gelijk.. maar nog niet helemaal eigenlijk.. diesels draaien max 5 a 6000 toeren.. dus minder wrijving..

maar dan blijft heelaas het geluid nog over ja.. ik ben benieuwd!
pi_47584793
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 22:50 schreef Rool.and.the.Gang het volgende:De Spyker C8 Spyder in de F1 livery is in het echt heel erg mooi. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Je vergeet te zeggen dat het oranje tegenwoordig metallic-achtig is, ff wennen maar idd wel mooi!

Het was leuk je te ontmoeten op Sebring, en hoop je op Le Mans weer te zien.
Jammer dat de regen op donderdag de rest van het weekend in het water had gegooid, ik heb mijn kleren pas terug in Orlando in het hotel kunnen drogen Tijdens de terugvlucht zaten we (DfH) met de mannen van Spyker in het vliegtuig, doch hebben we weinig met hun gesproken.

Sebring was gaaf, heel wat anders dan Le Mans. Het feest daar is een stuk groter, maar daarmee ook veel politie die veel vertier leek te bederven met hun overdreven optredens...

Wij stonden op Turn 10. Uitzicht op de baan is onvergelijkbaar met Europese circuits...

Wij hadden een steiger,

toen kwam de regen en een tropische storm,

en lag de steiger om...

Ook dat hoort dus bij Sebring. Dan toch maar weer naar Le Mans, nog maar een paar weken!!
my 2008 season: Sebring ALMS / Brands Hatch A1GP / Spa LMS / Le Mans 24h / Nürburgring LMS / Silverstone LMS / Zandvoort A1GP
.
Absolut Drinking for Holland
  vrijdag 23 maart 2007 @ 15:55:23 #38
139407 jorienvdherik
Feyenoord KNVB Beker 07-08
pi_47584844
tvp.
pi_47611002
Tommeh you cheeky bastard, Stands 34, mijn favoriete tribune waar ik dus geen kaarten voor heb kunnen krijgen. Bij wie heb je geboekt?

Fraaie sfeerfoto's Paddy. De American Le Mans Series is een gave serie, op mooie en vaak historische circuits. Sebring is met een start&landingsbaan als recht stuk en bomen naast de track typisch, en dat de hekken maar 1 meter hoog zijn en <10 meter van de track is weliswaar minder veilig, maar ongekend tof t.o.v. de Europese (lees: over-veilige) circuits.

Twee foto's van de RfH Dome, Paddy, al iets meer informatie over de livery? Wat krijgen we dit jaar, na blokjes en ballen?

P.S. Behoorlijk volledige wikipedia pagina: http://en.wikipedia.org/wiki/2007_24_Hours_of_Le_Mans
pi_47618533
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 14:55 schreef Rool.and.the.Gang het volgende:
Tommeh you cheeky bastard, Stands 34, mijn favoriete tribune waar ik dus geen kaarten voor heb kunnen krijgen. Bij wie heb je geboekt?
Bij de ACO zelf. We zijn lid en kregen na bestellen dus ook Wolleck aangeboden en moest we reageren. Hier hadden we een weekje mee gewacht en kregen we daarna ineens toch Stands aangeboden !
pi_47619569
Weet nog niets van de livery, Roel. Misschien kunnen we morgen wat zien als de eerste foto's vanaf Paul Ricard komen...

Wat de Grandstands betreft; ik zat vorig jaar op Tribune 19. De duurste 10 minuten ooit in al die jaren dat ik naar Le Mans ga. Voor mij dus geen tribunekaart meer, veels te veel te doen langs de baan en vanaf teveel verschillende plekken de race te bekijken. Ik ga liever aan de wandel met een radiootje...
my 2008 season: Sebring ALMS / Brands Hatch A1GP / Spa LMS / Le Mans 24h / Nürburgring LMS / Silverstone LMS / Zandvoort A1GP
.
pi_47626656
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 20:11 schreef Paddy_NL het volgende:
Weet nog niets van de livery, Roel. Misschien kunnen we morgen wat zien als de eerste foto's vanaf Paul Ricard komen...

Wat de Grandstands betreft; ik zat vorig jaar op Tribune 19. De duurste 10 minuten ooit in al die jaren dat ik naar Le Mans ga. Voor mij dus geen tribunekaart meer, veels te veel te doen langs de baan en vanaf teveel verschillende plekken de race te bekijken. Ik ga liever aan de wandel met een radiootje...
Als je op een slechte tribune zit is het inderdaad waardeloos. Vorig jaar had ik 13 en dat was geen aanrader. Stands 34 heb ik al eens gezeten en dat beviel zo goed. Veel zicht op pits en paddock ook .
pi_47658277
ik ben dus helemaal nieuw into Le-mans, en de houndiaires (campingplek) plek is inmiddels bevestigd dat we die krijgen , maar wat zijn een beetje de hotspots om te gaan kijken? maw de vette bochten waar je goed uitzicht op de baan hebt, en die goed toegankelijk zijn? en moet ik dan vanaf de binnenkant van de baan of de buitenkant kijken?

radio is dus een aanrader om mee te nemen hoor ik dus hier al?

verder heb ik ooit een foto pagina gezien met oa een bentley op de camping met een zwembadje er bij en zo. die werd hier op fok neergezet? heeft iemand daar een linkje van zodat ik alvast een beetje mijn collega's een indruk kan geven wat voor soort feest het gaat worden?

alvast bedankt! later.
2825cc Single Turbo Beast
pi_47695755
Ultimora, team Beermountain en Club Arnage hebben goede Guides to Le Mans, check:
http://www.beermountain.com/
http://www.clubarnage.com/watch.htm

Zelf ben ik 22 van de 24 uur aan de wandel, alleen het uur na de Start en het uur voor de Finish maak ik echt gebruik van mijn vaste zitplaats. De vrienden waarmee ik sinds 2001 ga zijn minder fanatiek, en zitten gerust 12 van de 24 uur op de tribune. Tribune 34 boven de pits is zalig (de geur van de pitstops, het kabaal, *zucht*), maar met Tribune 22 ben ik ook niet ontevreden, het is alleen zonde van het geld. Eigenlijk vind ik alle bochten vanaf de Porsche Corners tot aan Tertre Rouge (waar ze het rechte stuk, de N138, op gaan) de moeite waard te bezoeken. Het "dijkje" bij Maison Blanche (vooral 's nachts), en de Esses zijn als er toch gekozen moet worden de #1 en #2.

Radio Le Mans zendt ieder jaar uit op Le Mans, gewoon op de FM frequentie. De show is op-en-top Brits, informatief maar ook enorm humoristisch. Absoluut een radiootje met goede oordoppen meenemen! Of als je ruimte hebt, een opblaasbaar zwembad:

De testdagen op Paul Ricard waren gisteren en vandaag, helaas nog geen foto's van de RfH Dome kunnen vinden... Meer informatie & foto's op:
Planetlemans.com Paul Ricard Day 1
Planetlemans.com Paul Ricard Day 2
Janlammers.com Kort verslag
  dinsdag 27 maart 2007 @ 17:14:32 #45
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47717756
Ik zou er graag een keer heen willen
Dit jaar geen geld, maar misschien volgend jaar.. IIg volg ga ik dit topic wel volgen
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_47794729
quote:
Op maandag 26 maart 2007 23:46 schreef Rool.and.the.Gang het volgende:helaas nog geen foto's van de RfH Dome kunnen vinden...
Hier David Hart in actie...

Gave bak hoor, moeten alleen nog een paar stickers op...
.
pi_47888862
Na heel wat gesprekken en onderhandelingen met Jan Lammers zijn we er toch uitgekomen;
Wij zijn de nieuwe hoofdsponsor voor 2007!!!

Hieronder het voorstel vanaf de tekentafel...

.
pi_47895824
Did I shave my balls for THIS?!

Ziet er goed uit Paddy.
  zondag 1 april 2007 @ 21:26:00 #49
63816 BID112
Schopt Kont...
pi_47904907
quote:
Op zondag 1 april 2007 12:58 schreef Paddy_NL het volgende:
Na heel wat gesprekken en onderhandelingen met Jan Lammers zijn we er toch uitgekomen;
Wij zijn de nieuwe hoofdsponsor voor 2007!!!

Hieronder het voorstel vanaf de tekentafel...

[afbeelding]
1 April?
&lt;/BID112&gt;
pi_47916203
Yep, zojuist een mailtje gehad van Jan dat hij alsnog een beter betalende sponsor heeft gevonden

Wij komen WEL op de auto, maar flink kleiner dan hierboven afgebeeld
.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')