Dank je.quote:Op zaterdag 28 februari 2004 12:01 schreef Oceanonix het volgende:
Babi Pangang saus
1 kop bouillon
4 el suiker
2 el shaohsing wijn (of sherry)
1 groot blik tomatenpuree
1 mespunt ve-tsin
2 tl gemberpoeder
1 kopje tomatenketchup
1 teentje knoflook
1 ui, gesnippert
Meng in een kom de gemberpoeder, suiker, ve-tsin, wijn, ketchup, tomatenpuree en bouillon.
Fruit de uien en de knoflook voeg hieraan het mengsel toe. En verhit het geheel goed.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
De recepten zijn meestal alleen voor de saus. Maar ik zoe4k ook voor het vlees.quote:Op zondag 29 februari 2004 10:12 schreef piere het volgende:
google?
Hamlappen zijn te mager voor Babi Pangang, en als je het 30 minuten suddert, dan wordt het niet krokant, een belangrijk onderdeel van Babi Pangang.quote:Op zondag 29 februari 2004 18:50 schreef Versace het volgende:
Gerecht: babi pangang
Personen: 3-4
Benodigheden:
- 500 g hamlappen
Zet het vuur laag en laat het vlees in circa 30 minuten goed gaar worden
Inderdaad we hebben hier in de stad een Chinees die volgens de officele chinese keuken kookt.quote:Op dinsdag 2 maart 2004 10:50 schreef Oceanonix het volgende:
Dan ben ik bang dat ik je moet teleurstellen. De babi pangang zolas wij die kennen is niet echt chinees maar aangepast aan onze smaak.
Ga eens eten op de Zeedijk daar krijg je totaal andere babi pangang
Waar is buikspek dan te halen en hoe moet je het klaar maken?quote:Op zaterdag 6 maart 2004 11:47 schreef Sorella het volgende:
Even diep in mijn geheugen gegraven en volgens mij heb gebruiken ze buikspek voor de originele babi pangan.
En hoe dan klaar te maken?quote:Op dinsdag 9 maart 2004 22:44 schreef Pietverdriet het volgende:
Buikspek koop je bij de slager, wel zeggen dat je aan een stuk wilt, en niet in lappen
Hoe dan te kruiden om er een soort Babi Pangang van te maken?quote:Op zondag 14 maart 2004 13:29 schreef Pietverdriet het volgende:
lekker bakken op de vette zijde, net als eendeborst.
Is dat alles?quote:Op dinsdag 13 april 2004 20:29 schreef subaru het volgende:
Volgens mij kan je bij de Chinese Supermarkt Cha Sieuw Saus halen en daarmee moet je de varkensvlees erin marineren met wat uien, suiker en tomate ketchup van Heinz(Niet te veel, meer voor de kleur)voor een dagje en dan de oven in of barbeque. Maar hoe lang roosteren...dat mag je zelf bepalen
Ja maar dan zelf maken......quote:Op maandag 24 mei 2004 23:11 schreef Sorella het volgende:
Gewoon atjar tjampoer
Oke zie Recept Atjar Tjampoerquote:Op maandag 24 mei 2004 23:18 schreef Eronymus het volgende:ow ik las "Recept Bambi Pangang" [afbeelding]
thanx!quote:
Is dit ook met kip te maken?quote:Op dinsdag 25 mei 2004 08:45 schreef roofless het volgende:
Jawel hoor:
Mager varkensvlees of varkenshaas
1 el Hoisin saus
2 el Sojasaus
2 el honing
1 tl sesamolie
1 tl rode levensmiddelen kleurstof
teentje knoflook uit de pers
Minimaal 2 uur marineren (liever een nacht), roosteren in de oven
Denk dast ik dat eens ga proberen.quote:Op zaterdag 29 mei 2004 21:27 schreef shredder het volgende:
ja hoorook met kip, hoisin saus is de oorspronkelijke barbequesaus uit China. Is zoet en donkerbruin van kleur. in elke toko verkrijgbaar
Ik weet dat in het orignele recept poeder van een een rode pit zit, genaamd 'anka'. Dit kan de Indonesische naam zijn, maar ik ken het alleen maar als zodanig. Anka geeft een bijna bourgondisch-rode kleur aan het vlees, en omdat het een natuurlijk product is, begin je niet gloeien in het donker.quote:Op vrijdag 28 mei 2004 03:24 schreef shredder het volgende:
[...] alleen die kleurstof kan je wel eruit houden als het voor eigen consumptie is. [...]
Maar doet het verder nog iets met de smaak of niet?quote:Op maandag 21 juni 2004 11:31 schreef Vahlto het volgende:
[..]
Ik weet dat in het orignele recept poeder van een een rode pit zit, genaamd 'anka'. Dit kan de Indonesische naam zijn, maar ik ken het alleen maar als zodanig. Anka geeft een bijna bourgondisch-rode kleur aan het vlees, en omdat het een natuurlijk product is, begin je niet gloeien in het donker.
en hoe maak je dan die echte chinese babi pangang spek (zoals ik het dan bestel), anders krijg ik die ranzige bak vlees met tomatensaus. Dus de echte drooggebakken met krokante huid en speklaagjes???quote:Op zondag 30 mei 2004 03:33 schreef summerscent het volgende:
[afbeelding]
bij veel toko's te koop en is ook goed te gebruiken als dipping voor geroosterde varken (die met krokante skin)
Nou daarvoor heb je een flinke lap speenvarken nodig en een prikker om alsmaar gaatjes te maken in de rug van het varkentje, dit moet dan de oven in.quote:Op maandag 22 november 2004 00:09 schreef hassanjassan het volgende:
[..]
en hoe maak je dan die echte chinese babi pangang spek (zoals ik het dan bestel), anders krijg ik die ranzige bak vlees met tomatensaus. Dus de echte drooggebakken met krokante huid en speklaagjes???
Bij de chinees hier zit er ook altij een beetje chilli door.quote:Op dinsdag 23 november 2004 00:07 schreef krakkemieke het volgende:
Maak een saus van tomatenpuree, azijn en suiker. Bind met maizena. Serveer bij het vlees.
een post om hem weer terug te krijgen in my active topicsquote:Op donderdag 28 juli 2005 11:16 schreef Martijn_77 het volgende:
Topics gemerged
Dit topic is juist bedoeld voor mensen die hem wel zelf willen maken.quote:Op vrijdag 29 juli 2005 01:16 schreef Z___Z het volgende:
Babi Pangang moet je gewoon bij de chinees kopen en niet zelf maken
ja, lekker makkelijk. Dat is nou juist de sport! Het zelf kunnen en dan waar mogelijk naar je eigen smaak proberen te verbeteren...quote:Op vrijdag 29 juli 2005 01:16 schreef Z___Z het volgende:
Babi Pangang moet je gewoon bij de chinees kopen en niet zelf maken
quote:Babi Pangang
Benodigdheden:
Een stuk buikspek met zwoerd
babi pangang kruiden (5 spices)
knoflook
zout
citroen
vetsin.
Bereiding
Kruiden oeleken en aanlengen met beetje water. Het buikspek insnijden, maar het zwoerd moet wel heel blijven. Het vlees met de boemboe insmeren en nachtje laten intrekken. Dan in de oven met het vel onder gaar laten worden. Vervolgens zwoerd naar boven en onder de gril (of op de BBQ) tot het vel knapperig is geworden. (Dit laatste is een kunst, sommigen zeggen dat je het vel met jenever moet insmeren en anderen beweren dat inwrijven met bakpoeder het vel lekker knapperig zal maken).
Saus:
tomatenpuree
tomatenketchup
suiker
taotjo
sambal oelek
knoflook.
Bereiding
Knoflook, sambal en de taotjo oeleken en aanbraden. Dan de rest erbij en even laten sudderen. Op smaak maken en eventueel binden met maizena
quote:Babi pangang spek
Benodigdheden:
• 500 g Speklappen (aan een stuk met zwoerd)
• ½ dl jonge jenever
• 1 theelepel koriander (ketoembar)
• 1 theelepel gemberpoeder (djahé)
• 2 teentjes knoflook
• 2 eetlepels olie
• 150 g taugé
• 1 paksoi
• 1 kleine rode peper (fijngesneden)
• 2 eetlepels balsamicoazijn
• 4 eetlepels sojasaus
• 2 rode uien
• snufje zout
• snufje peper
Bereiding
1. Meng de jenever met ketoembar, 1 eetl. sojasaus en djahé.
2. Snijd het zwoerd in ruitvorm in en marineer het stuk Speklap afgedekt in de koelkast, minimaal 4 uur. Keer het vlees regelmatig.
3. Braad het vlees in een passende braadslede in een voorverwarmde oven van 180°C gedurende ca. 60 minuten. Leg de zwoerdzijde boven en keer het vlees niet meer. Als de bovenzijde (zwoerd) lekker krokant is dan is het vlees ook gaar.
4. Verwarm ondertussen in een koekenpan de olie. Bak de rode ui, knoflook, paksoi, taugé en het rode pepertje lekker aan. Het geheel moet wel knapperig blijven.
5. Breng het op smaak met sojasaus, balsamico azijn, zout en peper.
6. Snijd het vlees in plakken en serveer samen met de atjar van paksoi en taugé.
Lekker met bami goreng of mihoen goreng.
quote:Op zondag 24 oktober 2010 16:00 schreef Iemand91 het volgende:
Mij lijkt het nog wel een keer gaaf om babi pangang te maken zoals je die bij de chinees krijgt.Hier was een topic over maar daar is niet meer in te reageren.Nou weet ik dat die smaak als bij de chinees je thuis waarschijnlijk niet krijgt tenzij je letterlijk het recept van je lokale chinees krijgt, maar ik heb rondgekeken en zou dit wat zijn?
Probleem is al die kleine hoeveelheden, betaal je voor en gooi je weg omdat je het nooit meer gebruikt...
quote:In het recept staan geen hamlappen, er staat schouderkarbonade.Op donderdag 28 oktober 2010 23:55 schreef EricT het volgende:
ik raad (voor eigenlijk alle Indonesische stoof en bak gerechten) haaskarbonade aan. Hamlappen en spek is niet te eten
quote:Frituren dus, right. Ok. Maar de saus, dat maakt/kraakt de babi pangang.Op vrijdag 29 oktober 2010 00:23 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb het inmiddels een beetje onder de knie.
Je hebt nodig: 1 stuk (groot stuk) halskarbonade
Die braad je in een pan met kruiden en boter/olie helemaal gaar
Dan snijd je er plakken van (lappen, niet de babi pangang reepjes!)
Die gooi je in een [img]wok vol met hete olie[/img] (slaolie meestal)
krokant bakken, dan pas in reepjes snijden, saus er over en beter krijg je het niet.
In de oven/onder de grill wordt het nooit knapperig, je moet het frituren in een wok.
quote:Maar het genoemde recept dus niet?Op vrijdag 29 oktober 2010 11:34 schreef djkoelkast het volgende:
Die is ook het moeilijkste, maar knapperig vlees is ook heel belangrijk.
De saus is op basis van chilisaus en dan met ketchup (of tomatenpuree), gembersiroop en azijn. Er zal ongetwijfeld nog wat ketjap in zitten en misschien basterdsuiker, maar de verhoudingen zijn heel moeilijk. Ik proef het soms ook bij de chinees: iets te veel chilisaus en de verhouding klopt niet meer en dan smaakt het te veel naar chilisaus.
Veel experimenteren tot je het hebt denk ik, maar dit zijn wel de basisingrediënten.
I will. Enne ik ga denk ik dat recept van mijn links eens proberen deze week. Morgen eens de ingrediënten laten halen/later weggooien.quote:Op maandag 1 november 2010 18:47 schreef BorTheWolf het volgende:
Ik heb de juiste bereidings methode van het klaarmaken van babi pangang SPEK redelijk onder de knie. Ik heb het hier over de krokante ZOUTE SPEK variant en niet de variant met tomaten saus.
Heb het gisteren nog klaargemaakt en als ik van het bestaan van deze topic had geweten had ik wel een aantal foto's en instrukties voor jullie gemaakt.
De eerst volgende keer dat ik het klaarmaak zal ik stap voor stap (met foto's) uitleggen hoe ik deze babi pangang SPEK maak.
Kan alvast verklappen dat het hier om de frituur variant gaat.
Omdat dit recept nou bepaald het gezondste maaltijd is uit de schijf van 5 Maak ik dit niet al te vaak. Zo stay tuned en maak anders een tvp-tje aan.
geen foto's!quote:Op donderdag 4 november 2010 18:40 schreef Iemand91 het volgende:
Vanavond afgemaakt en oh my. Dat was lekker.
Meerdere soorten babi-pangang gemaakt in het verleden wat nooit écht in de buurt kwam, maar deze was (mede dankzij het frituren) gewoon erg lekker.
Ik heb er nog aan gedacht om foto('s) te maken maar in the heat of the moment is daar niks van gekomen ()
Het is een aanrader en het is totaal niet moeilijk of langdurig om te maken.
Het recept wat ik gepost heb is voor 2 personen maar als je écht honger hebt is het ook nog wel door 1 persoon op te eten.
Ik ga het vast nog wel 'ns maken, alleen dan qua ingrediënten alles keer 4 ofzo.
Ja, in een wok met sojaolie (= slaolie). Nooit gezien? Het zijn hele wokken vol, daar doen ze heel veel in. Kroepoek, pisang goreng en die vleesballetjes, loempia's etc.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:31 schreef Mirjam het volgende:
[..]
geen foto's!
enne, srsly, wordt die knapperige babi pangang van de chinees ook gefrituurd dan?
nee, heb het ze nooit zien doenquote:Op donderdag 4 november 2010 20:45 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ja, in een wok met sojaolie (= slaolie). Nooit gezien? Het zijn hele wokken vol, daar doen ze heel veel in. Kroepoek, pisang goreng en die vleesballetjes, loempia's etc.
In een oven krijg je vlees nooit knapperig, in een pan ook niet, alleen door ze "diep te bakken" = deep frying = frituren. Alleen dan dus in een wok ipv een frituurpan
Spek is vet, dus dat is ook een soort van "dieper" bakken en daarmee wordt het knapperig. Lukt je alleen nooit met mager vlees (halskarbonade is vrij mager, op wat kleine beetjes vet na, die heb je er bij de chinees ook vaak tussen).quote:Op donderdag 4 november 2010 20:46 schreef Mirjam het volgende:
[..]
nee, heb het ze nooit zien doen
en dat verklaar dus waarom het mij in de oven nooit gelukt is
maar wordt het niet enorm droog dan?
want als ik bij bijv. nam kee babi pangang spek eet, met zo'n knapperig korste, is het totaal niet droog..
ahaa.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:51 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Spek is vet, dus dat is ook een soort van "dieper" bakken en daarmee wordt het knapperig. Lukt je alleen nooit met mager vlees (halskarbonade is vrij mager, op wat kleine beetjes vet na, die heb je er bij de chinees ook vaak tussen).
Het wordt juist niet droog omdat je echt maar 1-2 minuten hoeft te frituren, je moet ook gaar vlees gebruiken en het nieuw rauw in de wok gooien.
Je braadt eerst een stuk halskarbonade (en daarom aan 1 stuk en niet al in lappen) langzaam gaar in een pan met deksel, in de marinade met wat boter en/of olie. Dan snij je dus lappen en die frituur je vrij kort. Dan is het niet droog, maar wel dat "draderige" wat babi pangang heeft en dat komt omdat het halskarbonade is.
Veel wordt gedaan in de wok. Maar babi pangang kan gewoon in de oven.quote:Op donderdag 4 november 2010 20:45 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ja, in een wok met sojaolie (= slaolie). Nooit gezien? Het zijn hele wokken vol, daar doen ze heel veel in. Kroepoek, pisang goreng en die vleesballetjes, loempia's etc.
In een oven krijg je vlees nooit knapperig, in een pan ook niet, alleen door ze "diep te bakken" = deep frying = frituren. Alleen dan dus in een wok ipv een frituurpan
Ik gok erop dat dat minder lekker wordt, minder knapperig.quote:Op donderdag 4 november 2010 21:55 schreef EricT het volgende:
[..]
Veel wordt gedaan in de wok. Maar babi pangang kan gewoon in de oven.
En ook heel snel droog.quote:Op vrijdag 5 november 2010 11:40 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ik gok erop dat dat minder lekker wordt, minder knapperig.
Ook dat. Maar gisteren heb ik het misschien net iets te lang gefrituurd, het ging de kant op van snacks. Maar wel lekker!quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:08 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
En ook heel snel droog.
De magere variant in elk geval.
Ik denk dat je een wat hogere temperatuur en kortere baktijd moet proberen. Het vet is heet genoeg als je er een blokje brood in gooit en die meteen dichtschroeit en snel bruin wordt.quote:Op vrijdag 5 november 2010 12:54 schreef Iemand91 het volgende:
[..]
Ook dat. Maar gisteren heb ik het misschien net iets te lang gefrituurd, het ging de kant op van snacks. Maar wel lekker!
Tja, ding stond geloof ik op 180-190 graden. Hoger gaat ie geloof ik niet. Maar was gewoon net even iets te lang in geweest.quote:Op vrijdag 5 november 2010 13:03 schreef djkoelkast het volgende:
[..]
Ik denk dat je een wat hogere temperatuur en kortere baktijd moet proberen. Het vet is heet genoeg als je er een blokje brood in gooit en die meteen dichtschroeit en snel bruin wordt.
De eerste foto's voor je:quote:Op donderdag 4 november 2010 20:31 schreef Mirjam het volgende:
[..]
geen foto's!
enne, srsly, wordt die knapperige babi pangang van de chinees ook gefrituurd dan?
De rest komt vanavond (straks ga ik het afmaken).quote:
Dit is gemaakt van schouderkarbonade, zit geen zwoerd aan.quote:Op vrijdag 14 januari 2011 20:25 schreef Thorical het volgende:
Moet babi pangang nou met of zonder zwoerd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |