abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_17326125
Stelling: Vuurwapens a la AmerikaanseCanadese toestanden legaliseren voor het herstellen van normen en waarden.

Mensen die legaal een vuurwapen willen dragen moeten dan 'normen-en-waarden-test' afleggen, en die voltooien voordat zij een vuurwapen mogen dragen. Met deze vuurwapens kunnen zij de normen en waarden van de Nederlandse samenleving verdedigen. Doet iemand asociaal of staat hij of zij niet op voor een oma wordt hij neergeknald door één van de deze mensen. En aangezien iedereen dan een wapen op zak heeft kan het respect voor mensen ook omhoog, omdat aso's te bang worden om neergeschoten te worden als ze asociaal doen.

edit:

[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 19-02-2004 23:21]

pi_17326169
Aantal moorden in VS: 12.000 per jaar.
lollig
pi_17326181
TS bedoelt de politie..
  donderdag 19 februari 2004 @ 21:43:27 #4
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17326275
Vuurwapens ben ik in principe niet tegen, dat kan best goed zijn; kijk bv. naar Canada. Alleen zet ik er vraagtekens bij of mensen er wel mee over straat zouden mogen, dat kan misschien meer agressie uitlokken.
pi_17326690
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 21:38 schreef pberends het volgende:
Stelling: Vuurwapens a la Amerikaanse toestanden legaliseren voor het herstellen van normen en waarden.

Mensen die legaal een vuurwapen willen dragen moeten dan 'normen-en-waarden-test' afleggen, en die voltooien voordat zij een vuurwapen mogen dragen. Met deze vuurwapens kunnen zij de normen en waarden van de Nederlandse samenleving verdedigen. Doet iemand asociaal of staat hij of zij niet op voor een oma wordt hij neergeknald door één van de deze mensen. En aangezien iedereen dan een wapen op zak heeft kan het respect voor mensen ook omhoog, omdat aso's te bang worden om neergeschoten te worden als ze asociaal doen.

Ach, je bent in elk geval snel van de normale mensen af, die dragen de wapens niet, want hebben dat niet nodig. Ze worden wel neergeknald en zo heb je USA-II, joepie, in elk geval minder dichtbevolkt

Een normen en waarden test werkt namelijk nooit. Ik ken zat mensen die op het rij-examen vertelden dat ze niet te hard zouden rijden en ook dat geen alcohol gebruikt zou worden in het verkeer ... maar men doet het lekker toch

Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_17326896
Laten we een voorbeeld nemen aan de VS. Die laat ons voldoende zien dat mensen de verantwoordelijkheid niet aankunnen om een wapen te dragen. Daarnaast houdt een normen-en-waarden test geen rekening met emoties, die toch wel aanzienlijk meespelen bij het daadwerkelijk overhalen van de trekker.
The people who created MIME not only should be convicted, they should be shot on the spot. (Linus Torvalds)
pi_17326929
Je weet hoe het in de VS uitpakt? Niet doen dus.
  donderdag 19 februari 2004 @ 22:07:07 #8
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17326955
Laten we anders even kijken hoe het is in Canada.
pi_17326959
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 22:06 schreef SCH het volgende:
Ja, vandaar die normen- en waardentest.
pi_17326978
I agree. Sorry voor het cliche, maar nogmaals: "Geen Amerikaanse toestanden hier, AUB"!
Ars longa, vita brevis
  donderdag 19 februari 2004 @ 22:16:34 #11
57381 DeGroeneRidder
Compassionate Conservatism
pi_17327171
Ongevallen met vuurwapens zijn niet het gevolg van het bezit van vuurwapens, maar van de cultuur die er rond hangt (vooral dan inzake onveiligheidsgevoelens en hard-terugslaan-geblaat). En in Nederland en België is die, in de mate dat ik er zicht op heb, niet van die aard dat het veilig is om vuurwapenbezit te legaliseren.

Onlangs las ik dat de onveiligheidsgevoelens zouden moeten beginnen afnemen omdat we (sinds 1991) in de opgaande fase van een Kondratieffcyclus zitten. Vuurwapenbezit zou dus minder gevaarlijk moeten worden, maar persoonlijk merk ik bij anderen niet dat de onveiligheidsgevoelens afnemen. Overigens is het onmogelijk om alle wapens te doen verdwijnen wanneer je over het hoogtepunt van een Kondratieffcyclus heen bent.

[Dit bericht is gewijzigd door DeGroeneRidder op 19-02-2004 22:25]

-6- Gehoorzaam de wetten van de HERE, uw God. Volg Zijn weg en heb ontzag voor Hem.
pi_17327749
Zouden vuurwapens hier in Nederland dan nog ander nut kunnen hebben dan andere mensen bedreigen en doodschieten? Ik dacht het toch niet. Goed voor het zelfvertrouwen? Ja, ja. Als je daar een stijve van krijgt wil je hem ook gebruiken...

Hoe stompzinnig kun je zijn?

[Dit bericht is gewijzigd door DiGuru op 19-02-2004 22:55]

donderdag 19 februari 2004 @ 22:53:55 #13
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17328486
Ik ga met onderstaande tekst even mijn eigen vraag omtrent Canada omverschoppen, maar gelukkig (hopelijk?) ook jullie argument over zogenaamde 'Amerikaanse toestanden'.

Een samenvatting van dit stuk (een beetje groter geworden dan bedoeld):

Zijn vuurwapens wel verantwoordelijk voor een hoop misdaad, werken wetten tegen vuurwapens wel?

Om dat echt te weten te komen is het wel zo handig om te kijken naar de totale misdaadcijfers in landen die strictere vuurwapenwetten hebben ingevoerd. De totale gewelddadige misdaadscijfers moeten bekenen worden, want dat is waar de wetten tenslotte toch op bouwen.

Laten we kijken naar de verschillen tussen de VS en het Verenigd Koninkrijk. In de VS zijn de straffen strenger, maar de getallen mbt tot veroordeling en opsluiting zijn veel hoger dan in het Verenigd Koninkrijk.
Waarschijnlijk is het meest treffende verschil nog wel, dat in de VS burgers (die voldoen aan bepaalde voorwaarden) verborgen handwapens bij zich mogen dragen ter zelf-verdediging. Tijdens de laatste paar decennia zijn er in 25 staten in de VS wetten ingevoerd die de regels omtrent het dragen van een vuurwapens verlichten. Er zijn 36 staten waar burgers die voldoen aan de goede voorwaarden een vergunning kunnen krijgen voor het dragen van een vuurwapen.

Het lijkt misschien vreemd, maar cijfers omtrent geweldsdelicten in de VS zijn afgenomen. Dat is nog vreemder als je bedenkt dat de cijfers in de rest van de wereld omhoog zijn gegaan.

Recentelijke vuurwapen-wetten in de UK, Canada en Australie hebben er niet toe geleid dat het veiliger werd. In de laastste 20 jaar zijn er steeds strengere en strengere vuurwapenwetten in de UK ingevoerd, met als laatste station het totaal verbieden van handvuurwapens in 1997.
Het resultaat is dat de moordcijfers in Engeland en Wales met 50% zijn toegenomen tijdens de jaren 90. De cijfers mbt misdrijven zijn 2 keer zo hoog als in de VS.

In Canada zijn er dergelijke wetten ingevoerd in 1991 en in 1995. Het resultaat was dat ook daar meer geweldsdelicten werden gepleegd. Dit terwijl dat juist daalde in de VS, waarvan het nog het snelste daalde in de staten die het meest vrij waren in hun wetgeving.

In Australie ziet men eenzelfde beeld. Moord en geweldsmisdrijven blijven stijgen in Australie, terwijl beide dalen in de VS. Overvallen en gewapende overvallen zijn verdubbeld in Australie, terwijl ze dalen in de VS.

Strengere wapenwetten zijn er niet in geslaagd om geweldsdelicten in Australie, Canada of de UK te verminderen.

Het is een illusie dat wapenwetten de burger beschermen. Wat wel werkt is het oppakken van criminelen terwijl burgers zichzelf mogen beschermen.

pi_17328703
quote:
In Canada is het vuurwapenbezit toch net zo hoog, en daar zijn toch veel minder moorden?
Those who know do not speak
Those who speak do not know
  maandag 23 februari 2004 @ 18:16:23 #15
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_17338180
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 21:40 schreef ub40_bboy het volgende:
Aantal moorden in VS: 12.000 per jaar.
Aantal moorden in nederland: rond de 1000 a 2000 per jaar (nog ca. 50% meer als je de nog niet gevonden stoffelijke overschotten niet meetelt)
Amerika heeft ongeveer 220 miljoen inwoners (reken maar uit )
Pimpin' iron @ dutchbodybuilding.com
pi_17339164
quote:
Op maandag 23 februari 2004 18:16 schreef sanniejj het volgende:

[..]

Aantal moorden in nederland: rond de 1000 a 2000 per jaar (nog ca. 50% meer als je de nog niet gevonden stoffelijke overschotten niet meetelt)
Amerika heeft ongeveer 220 miljoen inwoners (reken maar uit )
Ik weet niet waar jij die schatting ( wat trouwens ook een hele leuke schatting is met een verschil van 1000 ) vandaan haalt?

Volgens het cbs ligt dat aantal toch best een stukje lager, inclusief de onbekende doodsoorzaken.
code:
jaar    Moord en doodslag           doden wv opzet onbekend         overige       totaal
2001   200                                   55                                                85               340
2002   195                                   75                                                120             390
Bron:CBS/Statline

[ Bericht 0% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 23-02-2004 20:07:16 ]
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
  maandag 23 februari 2004 @ 20:25:35 #17
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17339515
Als je kijkt naar geweldsmidrijven zie je een omgekeerd beeld, nl dat de VS minder gevaarlijk is dan Nederland:

In 2002 in Nederland: 109,247 als je uitgaat van 16 miljoen mensen komt dat neer op 1 op de 146
In 2002 in de VS: 1,426,325 als je uitgaat van 220 miljoen mensen komt dat neer op 1 op de 154
  dinsdag 24 februari 2004 @ 00:14:47 #18
85085 right-wing
Voor het Vaderland
pi_17342805
Je weet wat voor gekken er leven in dit land. Not-done om vuurwapens nog makkelijker verkrijgbaar te maken dan ze nu al zijn.
  woensdag 25 februari 2004 @ 03:23:05 #19
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_17347711
quote:
Op maandag 23 februari 2004 20:01 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Ik weet niet waar jij die schatting ( wat trouwens ook een hele leuke schatting is met een verschil van 1000 ) vandaan haalt?

Volgens het cbs ligt dat aantal toch best een stukje lager, inclusief de onbekende doodsoorzaken.<blockquote><span style="font-size: 10px;">code:</span><div class="quote"><span class="code">jaar    Moord en doodslag           doden wv opzet onbekend         overige       totaal
2001   200                                   55                                                85               340
2002   195                                   75                                                120             390</span></div></blockquote>Bron:CBS/Statline
Weet jij wel wat voor criterea het CBS stelt aan moord? Neem aan van niet..
pi_17347832
vuurwapens legaliseren ? wat is dat voor een onzin? Wat wil je daar nou in hemelsnaam mee bereiken. Als je dat legaliseert voel je je toch juist helemaal niet veilig meer in plaats van wel ?
Stel dat je rondloopt in de stad en bang bent dat er tientallen mensen op je heen lopen met een vuurwapen, lekker gevoel. En vooral dan ook ouderen! Die durven helemaal hun huis niet meer uit.
En als je zelf vuurwapens draagt moet je ook het lef hebben om de trekker over te halen en waarschijnlijk een moord op je geweten hebben. Nou nee dank je

Beetje logisch nadenken hoor ...
.. Leef je eigen leven, maak je eigen keuzes en wees tevreden met wat je hebt ..
pi_17348826
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 03:23 schreef sanniejj het volgende:

[..]

Weet jij wel wat voor criterea het CBS stelt aan moord? Neem aan van niet..
Oeh, heeft het CBS het fout als ze het scharen onder het kopje niet natuurlijke doodsoorzaken?
Verhelder me anders even wat de daadwerkelijke criterea zouden moeten zijn?
Ik geef cijfers die te controleren zijn, jij geeft een schatting die nogal twijvelachtig te noemen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door Disciple_of_Guinness op 25-02-2004 09:35:35 ]
'It's like what Lenin said... you look for the person who will benefit, and, uh, uh... '
"Please don't argue with me. My brain's only just about capable of stopping me farting in front of you."
pi_17350182
Is dit een grap of zo?
  FOK!fotograaf woensdag 25 februari 2004 @ 12:26:35 #23
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17351901
Hoewel ik de neiging erg goed begrijp om een groepje asociale jongeren neer te maaien, denk ik niet dat dat iets oplost. Verwijder 10 aso's uit de samenleving en er komen er 15 terug. Ik denk dat je beter wat kan doen aan het beperken van het aantal mensen wat aso wordt. Dat begint imo bij het streng begeleiden van het hele kindergedoe van laag sociale mensen (het mogen krijgen van kids, opvoeden, etc).
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  woensdag 25 februari 2004 @ 12:33:30 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_17352003
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 09:09 schreef Disciple_of_Guinness het volgende:

[..]

Oeh, heeft het CBS het fout als ze het scharen onder het kopje niet natuurlijke doodsoorzaken?
Verhelder me anders even wat de daadwerkelijke criterea zouden moeten zijn?
Ik geef cijfers die te controleren zijn, jij geeft een schatting die nogal twijvelachtig te noemen is.
Dit tabelletje: http://www.maatschappijleerwerkstuk.nl/tabellen/tabel14_1.html geeft jou gelijk DoG. . Het moordcijfer in de VS is overigens ongeveer een factor 4 hoger dan in Nederland.

Weet iemand toevallig de cijfers voor Zwitserland, want daar heeft ook een groot deel van de bevolking een wapen in huis.
pi_17352237
beetje onzin om steeds die vergelijking met de VS te maken, in de VS heb je ghetto's waar het een cultuur is om elk conflict uit te vechten met vuurwapens, die cultuur hebben we hier (nog) niet

niet dat ik er voor ben ofzo, maar de nederlandse houding ten opzichte van wapens is soms net zo achterlijk als de amerikaanse opvatting over drugs
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
  woensdag 25 februari 2004 @ 12:57:19 #26
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17352364
Belachelijk idee. Laat je eens door een psycholoog nakijken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 25 februari 2004 @ 12:59:33 #27
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_17352406
Idioot idee. Laat je nakijken in het Pieter Baan centrum.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 25 februari 2004 @ 13:01:15 #28
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17352434
Voor.

Ik zou sowieso graag een vuurwapen bezitten.
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
  FOK!fotograaf woensdag 25 februari 2004 @ 13:05:47 #29
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17352523
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 12:49 schreef Hayek het volgende:
beetje onzin om steeds die vergelijking met de VS te maken, in de VS heb je ghetto's waar het een cultuur is om elk conflict uit te vechten met vuurwapens, die cultuur hebben we hier (nog) niet

niet dat ik er voor ben ofzo, maar de nederlandse houding ten opzichte van wapens is soms net zo achterlijk als de amerikaanse opvatting over drugs
Euh, moet ik je herinneren aan mannetjes zoals Murat die wapens zien om gewraakte eer te verdedigen? De amerikaanse cultuur brengt bepaalde groepen wel op ideeen mbt hun eerproblemen.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  FOK!fotograaf woensdag 25 februari 2004 @ 13:06:50 #30
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17352548
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 13:01 schreef Robert_Jensen het volgende:
Voor.

Ik zou sowieso graag een vuurwapen bezitten.
Mag ik vragen naar je motivatie? Je kan nu toch ook gewoon bij een schietclub gaan? Wat is je motivatie om er eentje thuis te hebben liggen en die niet voor sport te willen gebruiken?
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_17352576
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 13:05 schreef freud het volgende:

Euh, moet ik je herinneren aan mannetjes zoals Murat die wapens zien om gewraakte eer te verdedigen? De amerikaanse cultuur brengt bepaalde groepen wel op ideeen mbt hun eerproblemen.
en mannetjes als murat kunnen nu ook al aan een gun komen dus zoveel verschil maakt het niet uit
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
  FOK!fotograaf woensdag 25 februari 2004 @ 13:37:35 #32
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17353085
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 13:08 schreef Hayek het volgende:

[..]

en mannetjes als murat kunnen nu ook al aan een gun komen dus zoveel verschil maakt het niet uit
Door legalisering maak je de drempel nog lager. Dan kan iedere idioot met een IQ van een grapefruit zo'n ding hebben. Nee, dan voel ik me veilig. Als er nou een geweer was wat alleen werkte bij mensen met een IQ boven de 110, ok, maar die zijn er gewoonweg niet.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
  woensdag 25 februari 2004 @ 13:58:29 #33
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17353422
Je hebt tegenwoordig ook handvuurwapens die alleen werken in de hand van de persoon van wie die is. Als slechts dat soort wapens gelegaliseerd zouden zijn in Nederland, zouden mensen die een wapen willen kopen (onder strenge voorwaarden uiteraard) slechts zo'n handvuurwpaen krijgne. In dat geval had Murat dus geen gebruik kunnen maken van het vuurwapen van iemand anders; of de kans was een stuk kleiner. Als dat soort vuurwapens gelegaliseerd wordt, kunnen ouderen van dagen zichzelf juist een stuk veiliger voelen, doordat ze zichzelf adequaat kunnen beschermen.
Let wel, ik ben best tegen het verbod op handvuurwapens, maar dan wel onder voorwaarde dat:
- de koper een verklaring kan overleggen gezond en stabiel van geest te zijn,
- de koper nimmer schuldig is bevonden aan een misdrijf,
- nog een leeftijdsbeding (30+ ofzo? )
- slechts wapens die niet afgevuurd kunnen worden door derden verkocht mogen worden.
pi_17353822
gut weer zo'n onzin van een wapen fabrikant. Breng het lekker op de markt komt er gewoon een ander handvatje op. waar het om gaat is de kogel uit die tube te schieten hoe dat te doen zal ze balhaar wezen. Gewoon 10 jaarcel op wapen bezit . En Basta!! Geen 50 Euro boetes meer of dergelijke maar echte straffen. Worden er 2 gepakt dan laten al die jonge freaks hun wapen wel zitten hoor.
  woensdag 25 februari 2004 @ 14:23:23 #35
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17353855
Kan je ook aangeven waarom je dat vindt?
  woensdag 25 februari 2004 @ 16:33:58 #36
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_17356170
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 14:21 schreef Chadi het volgende:
gut weer zo'n onzin van een wapen fabrikant. Breng het lekker op de markt komt er gewoon een ander handvatje op. waar het om gaat is de kogel uit die tube te schieten hoe dat te doen zal ze balhaar wezen. Gewoon 10 jaarcel op wapen bezit . En Basta!! Geen 50 Euro boetes meer of dergelijke maar echte straffen. Worden er 2 gepakt dan laten al die jonge freaks hun wapen wel zitten hoor.
En dat werkt dus niet aangezien het mechanisme muurvast zit met die pin erin. En ja ik ben een vuurwapenkenner
pi_17356751
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 12:26 schreef freud het volgende:
Hoewel ik de neiging erg goed begrijp om een groepje asociale jongeren neer te maaien, denk ik niet dat dat iets oplost. Verwijder 10 aso's uit de samenleving en er komen er 15 terug. Ik denk dat je beter wat kan doen aan het beperken van het aantal mensen wat aso wordt. Dat begint imo bij het streng begeleiden van het hele kindergedoe van laag sociale mensen (het mogen krijgen van kids, opvoeden, etc).
lol, verwijder 10 aso's uit de samenleving en verwijder je zelf dan ook maar meteen
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 13:58 schreef ExtraWasKracht het volgende:
Je hebt tegenwoordig ook handvuurwapens die alleen werken in de hand van de persoon van wie die is.
Een snee in je hand en nutteloos is je wapen ..

[ Bericht 9% gewijzigd door MikeVD op 25-02-2004 17:10:33 ]
.. Leef je eigen leven, maak je eigen keuzes en wees tevreden met wat je hebt ..
pi_17357294
Ridicuul. Vooral die normen en waarden test. Misschien kun je eens uit de doeken doen hoe jij die concreet invult. In de 2e Kamer kwamen ze er namenlijk niet uit wat die kreet nou precies in de praktijk moet betekenen.

Gaarne even ontwerp-test hiervan posten, zodat je zelf kunt inzien dat een dergelijke voorstel geen enkele garantie geeft op dat die persoon als puntje bij paaltje komt zich eraan houdt.

Wat zijn de meest gehoorde opmerkingen en kreten bij moord ter verdediging van de pleger, ook bij mensen zonder eerder strafblad : "Ik was buiten mezelf", "ontoerekeningsvatbaar", "zou het nu nooit meer doen en snap niet waarom ik het deed", "het was altijd een keurige man" etc etc.

Ergo Zolang mensen hun emotie's niet onder controle hebben, en die kunnen op bepaalde momenten heel grillig en wisselend zijn leert de praktijk, geen burgers bewapenen.
"When the last tree is cut, the last river poisoned, and the last fish dead, we will discover that we can't eat money."
  woensdag 25 februari 2004 @ 17:40:06 #39
73210 sanniejj
Freaky bodybuilder
pi_17357489
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 17:05 schreef MikeVD het volgende:

[..]

lol, verwijder 10 aso's uit de samenleving en verwijder je zelf dan ook maar meteen
[..]

Een snee in je hand en nutteloos is je wapen ..
Nee hoor, tenzij je een snee van 5cm breed in je hand hebt.
  woensdag 25 februari 2004 @ 18:03:58 #40
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17357942
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 17:30 schreef michelos het volgende:
Wat zijn de meest gehoorde opmerkingen en kreten bij moord ter verdediging van de pleger, ook bij mensen zonder eerder strafblad : "Ik was buiten mezelf", "ontoerekeningsvatbaar", "zou het nu nooit meer doen en snap niet waarom ik het deed", "het was altijd een keurige man" etc etc.
Desondanks zie je dat wanneer er strengere wapenwetten ingevoerd worden de criminaliteit stijgt en wanneer er vrijere wapenwetten ingevoerd worden de criminaliteit daalt. De winst die behaald wordt d.m.v. de dreiging op zelfverdediging met een vuurwapen is blijkbaar groter dan de dreiging dat een enkel persoontje doordraait.
pi_17359623
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 18:03 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Desondanks zie je dat wanneer er strengere wapenwetten ingevoerd worden de criminaliteit stijgt en wanneer er vrijere wapenwetten ingevoerd worden de criminaliteit daalt. De winst die behaald wordt d.m.v. de dreiging op zelfverdediging met een vuurwapen is blijkbaar groter dan de dreiging dat een enkel persoontje doordraait.
Volgens mij is dit pertinent niet waar. Nu link je wapenwetgeving direct en geisoleerd aan de moorden, terwijl tal van andere factoren mee kunnen spelen.

Om verstandige uitspraken te kunnen doen over de redenen waarom in bv. de UK sinds wapenverbod de moorden met 50% stegen moet je eerst duidelijk weten of dit vuurwapenmoorden zijn, en moet je ook weten of andere factoren zoals het armoedepeil meespeelt. Er zit trouwens een discrepantie in die stelling, want per 1997 zijn handwapens verboden maar je stelde dat over de gehele jaren 90 een toename van 50% te zien is. Dat is geen eerlijke manier van verbanden trekken.

BFC heeft de discussie goed aangewakkerd, en hoewel daar aldanniet opzettelijk de aard van vuurwapen-doden wordt achtergehouden in de cijfers, staat de VS wel degelijk ruimschoots voorop m.b.t. vuurwapenmoorden, suicidaal wapengebruik en ongelukjes door wapens. Engeland staat er trouwens een stuk frisser op als ons. Check onderstaand artikel.

http://www.gemm.nl/webgemms/00000495.html
"When the last tree is cut, the last river poisoned, and the last fish dead, we will discover that we can't eat money."
  woensdag 25 februari 2004 @ 19:38:04 #42
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17359787
michelos: ik zei niks over het aantal moorden, ik zei wat over het aantal misdrijven/geweldsdelicten. Ik ga hier echt niet zitten beweren dat het aantal moorden in de VS relatief lager is dan in Nederland, dat zou simpelweg niet waar zijn
pi_17360085
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 19:38 schreef ExtraWaskracht het volgende:
michelos: ik zei niks over het aantal moorden, ik zei wat over het aantal misdrijven/geweldsdelicten. Ik ga hier echt niet zitten beweren dat het aantal moorden in de VS relatief lager is dan in Nederland, dat zou simpelweg niet waar zijn
Okay maar een vermeende daling van misdrijven en gewelddelicten kun je m.i. niet loskoppelen van moorden. Ik meende toch te lezen in je stelling dat een legalisering van wapens een beter afschrikbarende werking uitgaat en de nadelen van die legalisering per saldo uitweegt.

Dat lijkt mij dus duidelijk niet gezien de cijfers. Het is ongetwijfeld zo dat als elke winkelier een gun achter de toonbank heeft er meer angst is voor overvallers om iets te flikken, maar een winkelier kan in het heetst van de strijd ook de fout ingaan. En die legalisering betekent tevens dat elke onverlaat of verborgen onverlaat ook een gun kan krijgen, wat juist weer voor meer onveiligheid op straat zorgt. Je kunt immers nooit testen of iemand wel of niet geschikt is voor een wapen, net zoals een moordenaar geen typisch uiterlijk of karakter heeft.

Onderstaande uitspraak van je is dus volgens mij feitelijk onjuist, want de extra moorden die je voor legalisering terugkrijgt horen ook bij criminaliteit. Het is bepaald geen 'enkel persoontje' kijkend naar de VS.
quote:
De winst die behaald wordt d.m.v. de dreiging op zelfverdediging met een vuurwapen is blijkbaar groter dan de dreiging dat een enkel persoontje doordraait.
Maar je zou even kunnen natrekken of de preventieve werking van wapens idd op andere kleinere criminele terreinen wel winst bezorgt. Zelfs dat trek ik in twijfel, ik denk dat de enige winst meer paranoia en angst is.
  woensdag 25 februari 2004 @ 19:59:44 #44
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17360278
Hmm, ik wilde eigenlijk mijn originele antwoord editten, dit is dus de edit van wat ik daarnet zei
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 19:30 schreef michelos het volgende:
Volgens mij is dit pertinent niet waar. Nu link je wapenwetgeving direct en geisoleerd aan de moorden, terwijl tal van andere factoren mee kunnen spelen.
Het klopt dat er andere factoren mee kunnen spelen, maar het is wel heel opvallend, vind je niet? Ik linkte het overigens niet uitsluitend aan moorden.
quote:
Om verstandige uitspraken te kunnen doen over de redenen waarom in bv. de UK sinds wapenverbod de moorden met 50% stegen moet je eerst duidelijk weten of dit vuurwapenmoorden zijn, en moet je ook weten of andere factoren zoals het armoedepeil meespeelt. Er zit trouwens een discrepantie in die stelling, want per 1997 zijn handwapens verboden maar je stelde dat over de gehele jaren 90 een toename van 50% te zien is. Dat is geen eerlijke manier van verbanden trekken.
Er werd gesteld dat er in de tussentijd ook al strengere wetten ingevoerd zijn, met als hoogtepunt het verbieden van die wapens.
quote:
BFC heeft de discussie goed aangewakkerd, en hoewel daar aldanniet opzettelijk de aard van vuurwapen-doden wordt achtergehouden in de cijfers, staat de VS wel degelijk ruimschoots voorop m.b.t. vuurwapenmoorden, suicidaal wapengebruik en ongelukjes door wapens. Engeland staat er trouwens een stuk frisser op als ons. Check onderstaand artikel.
Wel aardig artikel. Het klopt ook wel dat er cijfers zijn die zowel voor als tegen te interpreteren zijn. Het lijkt me sowieso een goede zaak om niet alleen moordcijfers mee te nemen, maar cijfers over alle geweldsdelicten alsook inbraak.

Ik zou graag de studie van John Lott van de University of Chicago Law School willen zien, het schijnt dat hij daarin aantoont dat het vrijer maken van wapenwetgeving in de VS in de betreffende staten leidde tot een daling van geweldsmisdrijven en vice versa.

pi_17360560
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 19:59 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Het klopt dat er andere factoren mee kunnen spelen, maar het is wel heel opvallend, vind je niet?
Dat ligt er dus aan in hoeverre dat cijfer 50% waar is, of het wapenmoorden zijn, en vooral of de daadwerkelijk aanwezige wapens ook minder in aantal waren. Een gefaseerd verbod zal in de praktijk nl. niet bijster snel invloed hebben op aanwezigheid van wapens, en aangezien we in de jaren '90 op wereldeconomisch niveau tot aan pakweg 1997 een matige economische periode kende zijn dat allemaal dingen die je wel in de gaten moet houden en mee moet nemen in conclusie's. Meer werkeloosheid en armoede = meer criminaliteit.
quote:
Ik zou graag de studie van John Lott van de University of Chicago Law School willen zien, het schijnt dat hij daarin aantoont dat het vrijer maken van wapenwetgeving in de VS in de betreffende staten leidde tot een daling van geweldsmisdrijven en vice versa.
Meneer John Lott werd veelal gebruikt door de wapenlobby ja, maar inmiddels is die man toch wel behoorlijk onderuitgeschoffeld. Google even op zijn naam en je kan zijn bevindingen lezen, maar wat je vooral tegenkomt is de vernietigende tegen-argumentatie op zijn leugenstudie.

http://www.mediatransparency.org/people/john_lott.htm
  woensdag 25 februari 2004 @ 20:16:11 #46
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17360660
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 19:51 schreef michelos het volgende:
Okay maar een vermeende daling van misdrijven en gewelddelicten kun je m.i. niet loskoppelen van moorden. Ik meende toch te lezen in je stelling dat een legalisering van wapens een beter afschrikbarende werking uitgaat en de nadelen van die legalisering per saldo uitweegt.
Je hebt gelijk dat je het ene niet geheel los kan koppelen van het andere (overigens had ik even teruggelezen wat ik ook alweer allemaal geschreven had en daarin sprak ik wel degelijk ook over moord in de de UK). Het gebeurde eenzijdig met moordcijfers en ik vond het wel zo terecht om ook even de andere kant te belichten.
quote:
Dat lijkt mij dus duidelijk niet gezien de cijfers. Het is ongetwijfeld zo dat als elke winkelier een gun achter de toonbank heeft er meer angst is voor overvallers om iets te flikken, maar een winkelier kan in het heetst van de strijd ook de fout ingaan. En die legalisering betekent tevens dat elke onverlaat of verborgen onverlaat ook een gun kan krijgen, wat juist weer voor meer onveiligheid op straat zorgt. Je kunt immers nooit testen of iemand wel of niet geschikt is voor een wapen, net zoals een moordenaar geen typisch uiterlijk of karakter heeft.
Gezien welke cijfers vind jij dat niet? Uitsluitend op basis van moordcijfers op een bepaald moment, zonder te kijken naar trends vind ik wat kort door de bocht.
quote:
Onderstaande uitspraak van je is dus volgens mij feitelijk onjuist, want de extra moorden die je voor legalisering terugkrijgt horen ook bij criminaliteit. Het is bepaald geen 'enkel persoontje' kijkend naar de VS.
Heb jij cijfers over moorden en veranderende wetgeving in de diverse staten aldaar? Ik niet, maar dat zou wel interessant zijn. Een overzicht naar verandering in wetgeving, verandering in moordcijfers en verandering in geweldsdelicten over de verschillende jaren heen bedoel ik dan eigenlijk.
quote:
Maar je zou even kunnen natrekken of de preventieve werking van wapens idd op andere kleinere criminele terreinen wel winst bezorgt. Zelfs dat trek ik in twijfel, ik denk dat de enige winst meer paranoia en angst is.
Zou kunnen, maar dat is nogal lastig aan te tonen. Hoe dan ook zou je je ook nog af kunnen vragen of een mens het recht op zelfverdediging heeft. En als een mens dat heeft, in welke mate een mens dat heeft.
  woensdag 25 februari 2004 @ 20:32:16 #47
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17361045
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 20:12 schreef michelos het volgende:
Dat ligt er dus aan in hoeverre dat cijfer 50% waar is, of het wapenmoorden zijn, en vooral of de daadwerkelijk aanwezige wapens ook minder in aantal waren. Een gefaseerd verbod zal in de praktijk nl. niet bijster snel invloed hebben op aanwezigheid van wapens, en aangezien we in de jaren '90 op wereldeconomisch niveau tot aan pakweg 1997 een matige economische periode kende zijn dat allemaal dingen die je wel in de gaten moet houden en mee moet nemen in conclusie's. Meer werkeloosheid en armoede = meer criminaliteit.
De vraag of het vuurwapenmoorden zijn vind ik niet bijzonder relevant. Het lijkt me niet raar om aan te kunnen nemen dat in ieder geval een deel van die moorden anders ook zonder vuurwapen had plaatsgevonden.
Dat het economisch niet bijster goed ging klopt wel, daardoor is het niet uitsluitend vast te stellen dat er een link naar moord-/misdaadcijfers is. Wat wel frappant is, dat in de staten in de VS waar er vrijere wapenwetgeving werd ingevoerd de misdaadcijfers sneller daalden dan in andere staten in de VS.
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 20:12 schreef michelos het volgende:
Meneer John Lott werd veelal gebruikt door de wapenlobby ja, maar inmiddels is die man toch wel behoorlijk onderuitgeschoffeld. Google even op zijn naam en je kan zijn bevindingen lezen, maar wat je vooral tegenkomt is de vernietigende tegen-argumentatie op zijn leugenstudie.

http://www.mediatransparency.org/people/john_lott.htm
Wat je hier neerzet is geen tegen-argumentatie tegen zijn studie. Het is een artikel wat ingaat tegen onorthodoxe zienswijzes van hem, met in de kantlijn een tekstje over dat hij gelogen heeft, wat ook weer gelogen kan zijn. Overigens stelde ik niet dat zijn studie per definitie waar is, maar ik zou die studie wel graag willen lezen.
pi_17361173
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 20:16 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[q]
Gezien welke cijfers vind jij dat niet? Uitsluitend op basis van moordcijfers op een bepaald moment, zonder te kijken naar trends vind ik wat kort door de bocht.
Gezien de cijfers over de VS omtrent wapengebruik en criminaliteit. Die zijn nogal wat factors hoger dan gemiddeld. Er moet wel een enorme vermindering zijn op andere terreinen wil je dat nog goedmaken, want moord blijft ten slotte nog het ergste. Vraag je maar eens af waarom zo weinig losgelaten wordt over die andere zaken die jij zo graag wil weten en waarom het zo moeilijk is cijfers te krijgen. Denk je echt dat als 'zij' iets positiefs aan statistiek kunnen laten zien aan pro-wapen feiten dit nalaten nu men zo onder vuur ligt? De wapenlobby is enorm sterk in de VS, en er zijn vele gelederen en organen die er baat bij hebben dat dit instand blijft, dus alleen al het verzwijgen en stilzijn over allerlei details waar jij om vraagt zegt genoeg over wat de gevolgen zijn van die legalisering.
quote:
Zou kunnen, maar dat is nogal lastig aan te tonen. Hoe dan ook zou je je ook nog af kunnen vragen of een mens het recht op zelfverdediging heeft. En als een mens dat heeft, in welke mate een mens dat heeft.
Als vanuit de Wetgeving, het politieorgaan en preventieve fouilliering gezorgd wordt voor een zoveel mogelijk wapenvrije openbare orde, hoeft een burger zich ook niet te bewapenen en kon je niet in die circel van geweld terecht waar de VS in zit. Dat binnen criminele circuits liquidatie's plaatsvinden voorkom je moeilijk, maar zodra de maatschappij vol gaat zitten met guns is het m.i. pas echt afgelopen met veiligheid.

Natuurlijk heb je altijd recht op zelfverdediging. Pepperspray, stunners en al dat soort zaken lijkt me geen slecht idee. Al valt veruit de meeste winst natuurlijk te maken in de preventieve opvoedsfeer zodat je in eerste instanie al geen crimineeltjes kweekt i.p.v. er achteraf achteraan te jagen.
  woensdag 25 februari 2004 @ 20:46:52 #49
51985 Robert_Jensen
Tiger anti-jihadpanzer
pi_17361435
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 13:06 schreef freud het volgende:

[..]

Mag ik vragen naar je motivatie? Je kan nu toch ook gewoon bij een schietclub gaan? Wat is je motivatie om er eentje thuis te hebben liggen en die niet voor sport te willen gebruiken?
Ik ben al een aantal maal naar een schietclub geweest en zit te denken lid te worden zodat er ik er legaal 1 mag hebben . De motivatie is: handvaardigheid met wapens kan altijd van pas komen in onvoorspelbare situaties (bv belanden in oorlogszones), zelfbescherming (bv inbrekers) tot aan het recht op actie bij bepaalde gevallen (bv moord op geliefdes of zo, dan ga ik zelf wraak nemen).
Onder bepaalde moslims heeft de droom van een triomf van de islam zorgelijke vormen aangenomen. De droom is verworden tot een hysterisch verlangen naar bloedige strijd, een Armageddon, waarin Amerika en Europa het onderspit moeten gaan delven.
pi_17361660
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 20:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Dat het economisch niet bijster goed ging klopt wel, daardoor is het niet uitsluitend vast te stellen dat er een link naar moord-/misdaadcijfers is.
Volgens mij is het een ongeschreven regel dat meer armoede meer criminaliteit oplevert, en ook de excessen daarbij weer toenemen. Meer mensen die honger hebben, meer zwervers, meer drugsverslaafden, het leidt allemaal automatisch tot meer overlast en criminaliteit. Als je bezig bent te overleven tellen de 'normen en waarden' minder. Vooral in een land waar geen of nauwelijks sociale zekerheid is.
quote:
Wat wel frappant is, dat in de staten in de VS waar er vrijere wapenwetgeving werd ingevoerd de misdaadcijfers sneller daalden dan in andere staten in de VS.
Ik zou wel eens het artikel willen lezen hiervan, en ook dat artikel van die 50% stijging in Engeland, kijken hoe gedetaileerd men erop ingaat en hoe helder jouw conclusie's zijn gedocumenteerd.
quote:
Wat je hier neerzet is geen tegen-argumentatie tegen zijn studie. Het is een artikel wat ingaat tegen onorthodoxe zienswijzes van hem, met in de kantlijn een tekstje over dat hij gelogen heeft, wat ook weer gelogen kan zijn. Overigens stelde ik niet dat zijn studie per definitie waar is, maar ik zou die studie wel graag willen lezen.
In die kanttekeningen staan anders behoorlijk wat links met onderbouwing waarom zijn studie met een korreltje zout genomen moet worden. En anders Google even verder rond op zijn naam en trek je eigen conclusie's.
pi_17362554
Ik vind het momenteel goed geregeld. Alleen serieuze sportschutters en jagers met een onbesproken gedrag kunnen wapens bezitten, maar niet dragen.

Heeft TS ook nog een serieuze bedoeling met dit topic?
  woensdag 25 februari 2004 @ 21:53:24 #52
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17363226
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 20:37 schreef michelos het volgende:
Gezien de cijfers over de VS omtrent wapengebruik en criminaliteit. Die zijn nogal wat factors hoger dan gemiddeld. Er moet wel een enorme vermindering zijn op andere terreinen wil je dat nog goedmaken, want moord blijft ten slotte nog het ergste. Vraag je maar eens af waarom zo weinig losgelaten wordt over die andere zaken die jij zo graag wil weten en waarom het zo moeilijk is cijfers te krijgen. Denk je echt dat als 'zij' iets positiefs aan statistiek kunnen laten zien aan pro-wapen feiten dit nalaten nu men zo onder vuur ligt? De wapenlobby is enorm sterk in de VS, en er zijn vele gelederen en organen die er baat bij hebben dat dit instand blijft, dus alleen al het verzwijgen en stilzijn over allerlei details waar jij om vraagt zegt genoeg over wat de gevolgen zijn van die legalisering.
Datzelfde argument kan je ook opvatten als een argument tegen de anti-gun lobby aldaar. Dezelfde cijfers zouden namelijk ook door hun gepubliceerd kunnen worden met tegengesteld resultaat toch? Het kan zijn dat die worden aangedragen en als je een goed linkje daarnaartoe hebt zou ik dat wel weten te waarderen.
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 20:37 schreef michelos het volgende:
Als vanuit de Wetgeving, het politieorgaan en preventieve fouilliering gezorgd wordt voor een zoveel mogelijk wapenvrije openbare orde, hoeft een burger zich ook niet te bewapenen en kon je niet in die circel van geweld terecht waar de VS in zit. Dat binnen criminele circuits liquidatie's plaatsvinden voorkom je moeilijk, maar zodra de maatschappij vol gaat zitten met guns is het m.i. pas echt afgelopen met veiligheid.

Natuurlijk heb je altijd recht op zelfverdediging. Pepperspray, stunners en al dat soort zaken lijkt me geen slecht idee. Al valt veruit de meeste winst natuurlijk te maken in de preventieve opvoedsfeer zodat je in eerste instanie al geen crimineeltjes kweekt i.p.v. er achteraf achteraan te jagen.
De VS zit volgens mij niet in een cirkel van geweld, de criminaliteit daalt daar al jaar op jaar op jaar. Dat valt te zien in een linkje wat ik hieronder geef naar de FBI. Het is mooi dat je vindt dat iemand het recht op zelfverdediging heeft. Als iemand met een pistool 3 meter van je vandaan staat, vraag ik me echt af wat je wil gaan doen met wat pepperspray. Weet je eigenlijk of zaken als pepperspray en stunners in Nederland legaal zijn? Ik dacht van niet, maar weet dat niet zeker.
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 20:55 schreef michelos het volgende:
Volgens mij is het een ongeschreven regel dat meer armoede meer criminaliteit oplevert, en ook de excessen daarbij weer toenemen. Meer mensen die honger hebben, meer zwervers, meer drugsverslaafden, het leidt allemaal automatisch tot meer overlast en criminaliteit. Als je bezig bent te overleven tellen de 'normen en waarden' minder. Vooral in een land waar geen of nauwelijks sociale zekerheid is.
Dat zou ook moeten gelden in de VS, waar er minder sociale voorzieningen zijn dan in vele andere Westerse landen.
quote:
Ik zou wel eens het artikel willen lezen hiervan, en ook dat artikel van die 50% stijging in Engeland, kijken hoe gedetaileerd men erop ingaat en hoe helder jouw conclusie's zijn gedocumenteerd.
Hier had ik die 50% stijging vandaan artikel van Mauser. Daar staat helaas geen bronverwijzing bij, maar wel de auteur. Misschien dat de auteur wat opheldering zou kunnen geven over de bronnen vanwaar hij dat vandaan heeft; wat natuurlijk wel een valide vraag is.
De hoeveelheid geweldsdelicten in de VS in een andere posting had ik van de FBI. De hoeveelheid geweldsdelicten in Nederland had ik van het CBS.
quote:
In die kanttekeningen staan anders behoorlijk wat links met onderbouwing waarom zijn studie met een korreltje zout genomen moet worden. En anders Google even verder rond op zijn naam en trek je eigen conclusie's.
Laten we zijn onderzoek buiten beschouwing laten vanwege de controverse (wat ik vrij snel kon zien nadat je zei dat ik daar even naar moest kijken). Misschien zal ik er een keer wat uitgebreider naar kijken.

Ondertussen speel ik nogal advocaat van de duivel voor de TS heb ik de indruk.

[ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 25-02-2004 23:56:10 ]
pi_17364814
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 21:53 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Datzelfde argument kan je ook opvatten als een argument tegen de anti-gun lobby aldaar. Dezelfde cijfers zouden namelijk ook door hun gepubliceerd kunnen worden met tegengesteld resultaat toch? Het kan zijn dat die worden aangedragen en als je een goed linkje daarnaartoe hebt zou ik dat wel weten te waarderen.
Waar we het over eens zijn is dat de moordpercentages abnormaal hoog liggen. Dus blijft voor mij open wat dan het voordeel moet zijn van een legalisering als de criminaltieit op basis van jou cijfers niet zo heel veel lager is.
quote:
De VS zit volgens mij niet in een cirkel van geweld, de criminaliteit daalt daar al jaar op jaar op jaar.
Ik beschouw de moordcijfers als een circelprobleem.
quote:
Het is mooi dat je vindt dat iemand het recht op zelfverdediging heeft. Als iemand met een pistool 3 meter van je vandaan staat, vraag ik me echt af wat je wil gaan doen met wat pepperspray.
Niet veel. Dan heb je idd pech. Maar zelfs als je een pistool hebt wil dat nog niet zeggen dat je het er dan levend vanaf brengt. Zie dat ding eerst maar eens te trekken voor die ander je neerschiet. M.i. werkt het dan ook veel beter om die wapens volledig te verbieden zodat wapenhandel zo min mogelijk gedijt en zo min mogelijk potentiele problemenmakers zo'n ding in handen krijgen. Want groepjes zichzelf bewapenende extreemrechtsen, Marokkaanse probleemjongeren, Hell's Angels of weet ik wat allemaal die zich in de samenleving gaan bedienen van dat materiaal zit ik niet op te wachten. Ieder het recht in eigen handen.
quote:
Hier had ik die 50% stijging vandaan <a href=""http://www.sfu.ca/~mauser/papers/letters/DrUSoped104.pdf"" target="_blank">artikel van Mauser</a>. Daar staat helaas geen bronverwijzing bij, maar wel de auteur. Misschien dat de auteur wat opheldering zou kunnen geven over de bronnen vanwaar hij dat vandaan heeft; wat natuurlijk wel een valide vraag is.
Ik vind het een beetje een mager artikel van die man die weinig onderbouwd en zover ik zie geen rekening houdt met allerlei andere zaken. Bevolkingsgtoename, armoedetoename, wapenaanwezigheid etc. Hij concludeert heel abrupt dat het aantal moorden van 10/miljoen in 1990 naar 15/miljoen is gegaan in 2000 en zegt dat een verbod niet werkt op basis van 3 jaar ervaring ermee. Daar kan ik niet zo veel mee. Pas als je 2001 en de volgende jaren erop meeneemt en zou weten hoeveel wapens daadwerkelijk in de bevolking aanwezig zijn, weet je of dat verbod langzaam vruchten afwerpt. Kan goed zijn dat het nog wel 5 jaar duurt eer dat zichtbaar wordt. Ze fouilleren daar geloof ik ook pas sinds vrij kort preventief.
quote:
De hoeveelheid geweldsdelicten in de VS in een andere posting had ik van <a href=""http://www.fbi.gov/ucr/cius_02/html/web/offreported/02-nviolent02.html"" target="_blank">de FBI</a>. De hoeveelheid geweldsdelicten in Nederland had ik van <a href=""http://www.cbs.nl"" target="_blank">het CBS</a>.
Het probleem is dat die FBI pagina zegt dat violent crimes bij hun inhoudt dat er geweld of dreiging van geweld in het geding is. Het CBS haalt er nog de vermogensmisdrijven bij, en houdt geweldsdelicten apart van vandalisme of problemen in de openbare orde. Even de achterdocht dat ik de FBI en CIA niet zo betrouwbaar als het CBS vind qua statistiek daarlatend, zou je op basis van deze cijfers omgerekend naar inwonersaantal idd wel kunnen stellen dat de VS totaal gezien minder criminaliteit kent.

Echter zijn de eerder genoemde moordcijfers dusdanig hoog dat je kunt concluderen dat, ook al is er waarschijnlijk iets minder geweld per inwonershoofd, van dat aanwezige geweld veel meer moordend/dodelijk is in de VS. Waar men hier een vechtpartijtje registreert bij de politie en dit doorgeeft aan het CBS moet men daar 15 keer hogere moorddelicten registreren (0,4/100.000 tegen 5,6/100.000). De vraag is dus of het dat waard is. Ik vind van niet.
  donderdag 26 februari 2004 @ 00:29:13 #54
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17366029
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 23:11 schreef michelos het volgende:
Waar we het over eens zijn is dat de moordpercentages abnormaal hoog liggen. Dus blijft voor mij open wat dan het voordeel moet zijn van een legalisering als de criminaltieit op basis van jou cijfers niet zo heel veel lager is.
Waar we het over eens zijn is dat het moordpercentage per inwoner in de VS hoger ligt dan in Nederland. Je zou kunnen stellen dat elke moord er 1 te veel is en dat dus elk moordpercentage anders dan 0,0000% absurd hoog is.
Elke inbraak, diefstal, mishandeling, bedrijging, afpersing, vernieling, molestering en noem het maar op is er 1 teveel. Nu gaat het natuurlijk te ver om 1 moord gelijk te stellen aan 1 geval van inbraak o.i.d., maar ook elk geval van inbraak en noem het allemaal maar op is er 1 te veel.
quote:
Ik beschouw de moordcijfers als een circelprobleem.
Dat kan.
quote:
Niet veel. Dan heb je idd pech. Maar zelfs als je een pistool hebt wil dat nog niet zeggen dat je het er dan levend vanaf brengt. Zie dat ding eerst maar eens te trekken voor die ander je neerschiet.
Dat klopt. Echter, een misdadiger bedenkt zich wel 2 keer voordat hij wat zou gaan doen als hij het idee heeft dat hij ineens geconfronteerd kan worden met een vuurwapen tegenover zich. Die persoon kiest dan liever iemand zonder vuurwapen.
quote:
M.i. werkt het dan ook veel beter om die wapens volledig te verbieden zodat wapenhandel zo min mogelijk gedijt en zo min mogelijk potentiele problemenmakers zo'n ding in handen krijgen. Want groepjes zichzelf bewapenende extreemrechtsen, Marokkaanse probleemjongeren, Hell's Angels of weet ik wat allemaal die zich in de samenleving gaan bedienen van dat materiaal zit ik niet op te wachten. Ieder het recht in eigen handen.
Veel van die mensen hebben allang vuurwapens, daar zou ik niet zo gauw over in zitten. Nu kan je me vragen om een bron, ik heb weinig zin om daar naar te zoeken. Misschien is mijn mening slechts een onbevestigd vooroordeel, laat ik het dus maar zo zeggen: "ik vermoed dat veel criminelen in Nederland al lang een vuurwapen hebben."
quote:
Ik vind het een beetje een mager artikel van die man die weinig onderbouwd en zover ik zie geen rekening houdt met allerlei andere zaken. Bevolkingsgtoename, armoedetoename, wapenaanwezigheid etc. Hij concludeert heel abrupt dat het aantal moorden van 10/miljoen in 1990 naar 15/miljoen is gegaan in 2000 en zegt dat een verbod niet werkt op basis van 3 jaar ervaring ermee. Daar kan ik niet zo veel mee. Pas als je 2001 en de volgende jaren erop meeneemt en zou weten hoeveel wapens daadwerkelijk in de bevolking aanwezig zijn, weet je of dat verbod langzaam vruchten afwerpt. Kan goed zijn dat het nog wel 5 jaar duurt eer dat zichtbaar wordt. Ze fouilleren daar geloof ik ook pas sinds vrij kort preventief.
Je hebt gelijk in wat je hier zegt. Het artikel is bondig, kort door de bocht en een directe link wordt niet aangetoond. Het is slechts zeer suggestief en waar rook is, is vuur zegt men wel eens. Aan de andere kant kan je dan weer zeggen "you're jumping to conclusions".
Hoe het ook is, je gaat in op 1 klein stukje van dat artikel, nl. het aantal moorden in Wales en Engeland en zegt niks over de misdaadscijfers in tal van landen waar wapenbezit illegaler is gemaakt.
quote:
Het probleem is dat die FBI pagina zegt dat violent crimes bij hun inhoudt dat er geweld of dreiging van geweld in het geding is. Het CBS haalt er nog de vermogensmisdrijven bij, en houdt geweldsdelicten apart van vandalisme of problemen in de openbare orde. Even de achterdocht dat ik de FBI en CIA niet zo betrouwbaar als het CBS vind qua statistiek daarlatend, zou je op basis van deze cijfers omgerekend naar inwonersaantal idd wel kunnen stellen dat de VS totaal gezien minder criminaliteit kent.
Dit stond er bij het CBS over wat zij kwalificeren onder geweldsmisdrijven:
Verkrachting, feitelijke aanranding der eerbaarheid, overige seksuele misdrijven, bedreiging, misdrijven tegen het leven, mishandeling, dood en lichamelijk letsel door schuld, diefstal met geweld en afpersing.

Aangezien er staat "misdrijven tegen het leven", valt ook moord daaronder denk ik zo.
quote:
Echter zijn de eerder genoemde moordcijfers dusdanig hoog dat je kunt concluderen dat, ook al is er waarschijnlijk iets minder geweld per inwonershoofd, van dat aanwezige geweld veel meer moordend/dodelijk is in de VS. Waar men hier een vechtpartijtje registreert bij de politie en dit doorgeeft aan het CBS moet men daar 15 keer hogere moorddelicten registreren (0,4/100.000 tegen 5,6/100.000). De vraag is dus of het dat waard is. Ik vind van niet.
In Nederland wordt nog steeds 1 op de 3 moorden gepleegd met een vuurwapen volgens je eigen gegeven link. In de VS is het relatief aantal moorden met een vuurwapen ongeveer 2 op de 3 en het totaal aantal moorden ongeveer 7,2 keer zo hoog. In Canada ligt het relatieve aantal moorden gepleegd doormiddel van een vuurwapen op het totale aantal moorden lager dan in Nederland. Het moordcijfer an sich genomen zegt mij dus niet zo heel veel.

Laten we er van uit gaan dat de cijfers die ik eerder gegeven heb de juiste cijfers zijn en dat de moordcijfers die jij eerder gegeven hebt ook de juiste zijn:

Dan wil dat zeggen dat er in de VS 2.236 moorden gepleegd zijn en in Nederland 192 moorden. Als je nu het Nederlandse geweldadige misdaadscijfer loslaat op de VS, dan zouden er in plaats van 1.426.325 geweldadige misdrijven er 220 miljoen / 146 = 1.506.849 geweldadige misdrijven gepleegd zouden zijn. Een 'besparing' van zo'n 80.000 of 1 geweldadig misdrijf per 2750 mensen, wat veel en dan ook echt veeeeeel meer 'besparing' is dan het aantal moorden per 100,000 mensen.

Het is niet mogelijk om Nederland met de VS te vergelijken, ook niet met bovenstaande cijfers, ik denk dat we hooguit de criminaliteits-cijfers zouden kunnen vergelijken als we in Nederland net zo repressief als in de VS te werk gaan m.b.t. criminaliteit.

En ik zou de topic-starter nu toch echt willen oproepen om zelf ook eens wat te zeggen.
pi_17366099
heeft totaal geen zin, er zullen alleen maar meer doden vallen. Als iemand een ander koud wil maken kunnen ze wel via via aan een pistool komen. Hoe vaak hoor je nu al niet dat er weer iemand doodgeschoten is...
pi_17366899
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 12:33 schreef freako het volgende:

[..]
Weet iemand toevallig de cijfers voor Zwitserland, want daar heeft ook een groot deel van de bevolking een wapen in huis.
Ik kan je geen exacte cijfers geven, maar naar mijn weten is het aantal schietincidenten in Zwitserland redelijk laag (maar zelfmoord met vuurwapen weer hoger vanwege het hoger percentage wapenbezitters). Dit heeft een redelijk logische reden. De wapens die de meeste zwitsers in huis hebben zijn leger wapens. Zwitserland heeft een speciaal dienst systeem waarin je na een redelijk korte dienst (een jaar ofzo) weer naar huis mag en je wapen (+ ammunitie) en uniform mee naar huis krijgt (zodat je opgeroepen kan worden in geval van oorlog). Deze legerwapens (denk gewoon aan een m-16 ofzo) zijn redelijk groot en kan je dus niet even zomaar onder je jas verbergen (en kan je dus ook moeilijk overvallen e.d. mee plegen). Tevens zijn de Zwitsers gewoon een rustig volkje (cultuur maakt in dit soort gevallen best veel uit).
pi_17366952
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 00:29 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Dat klopt. Echter, een misdadiger bedenkt zich wel 2 keer voordat hij wat zou gaan doen als hij het idee heeft dat hij ineens geconfronteerd kan worden met een vuurwapen tegenover zich. Die persoon kiest dan liever iemand zonder vuurwapen.
Een misdadiger weet meestal niet vantevoren wie een pistool heeft en wie niet. En ik denk idd dat ie zich bedenkt als zijn slachtoffer naar een pistool probeert te grijpen. In zoverre dat ie veel eerder schiet dan als dat niet het geval is en het wapen alleen als dwang gebruikt wordt. Kans op slechte afloop voor een van beide door de commotie of emotie lijkt me groter.
quote:
Veel van die mensen hebben allang vuurwapens, daar zou ik niet zo gauw over in zitten. Nu kan je me vragen om een bron, ik heb weinig zin om daar naar te zoeken. Misschien is mijn mening slechts een onbevestigd vooroordeel, laat ik het dus maar zo zeggen: "ik vermoed dat veel criminelen in Nederland al lang een vuurwapen hebben."
En dus maar iedereen het recht geven om zich ook te bewapenen met kans dat dat in vele onkundige handen en bij onstabiele personen terechtkomt?
quote:
Dan wil dat zeggen dat er in de VS 2.236 moorden gepleegd zijn en in Nederland 192 moorden.
Huh? Ik volg jou rekenmethodiek niet. De VS heeft 290 miljoen inwoners, niet 220 miljoen, en kent 5,9 wapenmoorden per 100.000 wat neerkomt op bijna 18.000 vuurwapenmoorden per jaar van de 25.000 aantal moorden. In NL is dat zo'n 66 vuurwapensmoorden van de 192. De tabellen zijn toch helder? Vuurwapenmoorden liggen daar 15 keer zo hoog, en totaal aantal moorden liggen 7 keer zo hoog t.o.v. ons. Mits de info klopt.
quote:
Dan wil dat zeggen dat er in de VS 2.236 moorden gepleegd zijn en in Nederland 192 moorden. Als je nu het Nederlandse geweldadige misdaadscijfer loslaat op de VS, dan zouden er in plaats van 1.426.325 geweldadige misdrijven er 220 miljoen / 146 = 1.506.849 geweldadige misdrijven gepleegd zouden zijn. Een 'besparing' van zo'n 80.000 of 1 geweldadig misdrijf per 2750 mensen, wat veel en dan ook echt veeeeeel meer 'besparing' is dan het aantal moorden per 100,000 mensen. .
80.000? Het CBS geeft 109.247 geweldsmisdrijven voor 16.3 miljoen mensen hier. Komt neer op grofweg 670 per 100.000. De VS heeft er grofweg 500 per 100.000 volgens de FBI, 170 minder/100.000. Als je die 500 op ons inwonersaantal projecteert krijg je 81.500 misdrijven i.p.v. bijna 110.000. Een 'besparing' van zo'n 27.750 misdrijven als je die gegevens van de VS op ons inwondersaantal zou doorbereken. Dat is zo kaal gesteld evengoed best veel ja. Echter, ook dan moet je weer eerlijk kijken naar de aard en samenstelling van die extra 170/100.000. Beroving, afpersing, verbale bedreiging of aanranding der eerbaarheid (wat volgens mij een kut-omschrijving is voor uitschelden van een ambtenaar ofzo, of huisvredebreuk) blijft veel minder erg dan die 7 extra moorden/100.000. Die moorden hoeven geen badguys te zijn, dat kunnen net zo goed onschuldige slachtoffers zijn. Ik denk dat ieder mens ervoor opteert om liever beroofd te worden dan doodgeschoten te worden.
quote:
Het is niet mogelijk om Nederland met de VS te vergelijken, ook niet met bovenstaande cijfers, ik denk dat we hooguit de criminaliteits-cijfers zouden kunnen vergelijken als we in Nederland net zo repressief als in de VS te werk gaan m.b.t. criminaliteit.
Precies, wat ik bv. nog mis voor een gedegen analyse is het aantal politie/recherche-eenheden per inwoner, want als dat daar veel hoger ligt zal het criminaliteits en oplossingspercentage ook hoger liggen en valt de invloed van preventief wapenbezit weer anders uit.

[ Bericht 1% gewijzigd door michelos op 26-02-2004 01:57:16 ]
  donderdag 26 februari 2004 @ 02:28:12 #58
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17367211
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 01:51 schreef michelos het volgende:
Een misdadiger weet meestal niet vantevoren wie een pistool heeft en wie niet. En ik denk idd dat ie zich bedenkt als zijn slachtoffer naar een pistool probeert te grijpen. In zoverre dat ie veel eerder schiet dan als dat niet het geval is en het wapen alleen als dwang gebruikt wordt. Kans op slechte afloop voor een van beide door de commotie of emotie lijkt me groter.
Als een misdadiger met gerede kans kan bedenken dat iemand een vuurwapen op zak kan hebben, dan stapt die misdadiger echt niet op die persoon af, hij zou wel gek zijn. Als de misdadiger ernaast zit zal de kans wellicht groter zijn dat hij schiet, maar ook dat hoeft nog niet eens. Het kan zijn dat een misdadiger een geweer voornamelijk heeft om mee te dreigen. De unilaterale kans op schade is hoe dan ook groter voor het slachtoffer zonder vuurwapen, danwel door directe lichamelijke schade met of zonder de dood tot gevolg, danwel door commotie of emotie.
quote:
En dus maar iedereen het recht geven om zich ook te bewapenen met kans dat dat in vele onkundige handen en bij onstabiele personen terechtkomt?
Ik heb hier niet gezegd dat iedereen zomaar een vuurwapen zou moeten mogen kopen.
quote:
Huh? Ik volg jou rekenmethodiek niet. De VS heeft 290 miljoen inwoners, niet 220 miljoen, en kent 5,9 wapenmoorden per 100.000 wat neerkomt op bijna 18.000 vuurwapenmoorden per jaar van de 25.000 aantal moorden. In NL is dat zo'n 66 vuurwapensmoorden van de 192. De tabellen zijn toch helder? Vuurwapenmoorden liggen daar 15 keer zo hoog, en totaal aantal moorden liggen 7 keer zo hoog t.o.v. ons. Mits de info klopt.

80.000? Het CBS geeft 109.247 geweldsmisdrijven voor 16.3 miljoen mensen hier. Komt neer op grofweg 670 per 100.000. De VS heeft er grofweg 500 per 100.000 volgens de FBI, 170 minder/100.000. Als je die 500 op ons inwonersaantal projecteert krijg je 81.500 misdrijven i.p.v. bijna 110.000. Een 'besparing' van zo'n 27.750 misdrijven als je die gegevens van de VS op ons inwondersaantal zou doorbereken. Dat is zo kaal gesteld evengoed best veel ja. Echter, ook dan moet je weer eerlijk kijken naar de aard en samenstelling van die extra 170/100.000. Beroving, afpersing, verbale bedreiging of aanranding der eerbaarheid (wat volgens mij een kut-omschrijving is voor uitschelden van een ambtenaar ofzo, of huisvredebreuk) blijft veel minder erg dan die 7 extra moorden/100.000. Die moorden hoeven geen badguys te zijn, dat kunnen net zo goed onschuldige slachtoffers zijn. Ik denk dat ieder mens ervoor opteert om liever beroofd te worden dan doodgeschoten te worden.
Ik was in de veronderstelling dat de VS 220 miljoen inwoners had, my bad

Dat doet weinig af aan de cijfers die ik meld, het maakt ze zelfs nog ernstiger. Wat ik berekende was het aantal geweldsmisdrijven wat er zou zijn in de VS als er de Nederlandse hoeveelheid geweldsmisdrijven per inwoner op losgelaten werd. En dat zou zo'n 80.000 meer zijn met een inwonersaantal van 220 miljoen en dus nog meer met een inwonersaantal van 290 miljoen. Wel fijn dat je het getal voor Nederland berekent Ik had het relatieve getal wat de FBI geeft niet in de berekening meegenomen.
Natuurlijk wil iemand (tenzij die persoon toch al dood wil) liever beroofd worden dan doodgeschoten. Ik denk dat een persoon zichzelf liever zou kunnen verdedigen dan beroofd te worden. Los daarvan vind ik dat een individu het recht heeft om zich te verdedigen met een (vuur)wapen en dat is denk ik ook waar de topic-starter op doelde. Al vind ik het te prefereren om een wapen te hebben dat niet dodelijk kan zijn, ook op eenzelfde afstand werkt en net zo nauwkeurig kan werken.
quote:
Precies, wat ik bv. nog mis voor een gedegen analyse is het aantal politie/recherche-eenheden per inwoner, want als dat daar veel hoger ligt zal het criminaliteits en oplossingspercentage ook hoger liggen en valt de invloed van preventief wapenbezit weer anders uit.
Volgens mij liggen de cijfers voor handhaving van de wet hoger in de VS dan in Nederland, maar ik heb eerlijk gezegd weinig zin om daar op dit tijdstip naar de zoeken. Maar dan nog, waarom dit gedoe over de VS (wat bovendien eerder neo-conservatief is dan liberaal), er zijn genoeg andere landen waar burgers een vuurwapen mogen hebben en waar er een veel lager moordpercentage is dan in de VS.

En voor de derde keer op rij: ik zou graag willen zien dat de topic-starter eens gaat reageren

[ Bericht 0% gewijzigd door ExtraWaskracht op 26-02-2004 02:42:26 ]
pi_17367280
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 02:28 schreef ExtraWaskracht het volgende:

Als een misdadiger met gerede kans kan bedenken dat iemand een vuurwapen op zak kan hebben, dan stapt die misdadiger echt niet op die persoon af, hij zou wel gek zijn.
Klopt, maar hoe vaak weet ie dat vantevoren, bijv. bij een willekeurige beroving. Zelden lijkt mij, tenzij iets zorgvuldig gepland is. Wat meer iets is voor afrekeningen in het criminele circuit.
quote:
Als de misdadiger ernaast zit zal de kans wellicht groter zijn dat hij schiet, maar ook dat hoeft nog niet eens.Het kan zijn dat een misdadiger een geweer voornamelijk heeft om mee te dreigen. De unilaterale kans op schade is hoe dan ook groter voor het slachtoffer zonder vuurwapen, danwel door directe lichamelijke schade met of zonder de dood tot gevold, danwel door commotie of emotie.
Dat betwijfel ik toch wel. Ik denk dat een onervaren burger die zelden in zo'n plotselinge stress-situatie komt toch meestal het onderspit delft en weinig kans heeft om zijn wapen erbij te betrekken. Bijv. bij straatroof ofzo.
quote:
Ik heb hier niet gezegd dat iedereen zomaar een vuurwapen zou moeten mogen kopen.
Okay, maar dan kom je automatisch op de cruciale vraag hoe je dat dan wil gaan regelen. Wie wel, wie niet, op basis van wat, en hoe betrouwbaar is zo'n beoordeling. De TS heeft het over een cursus/test, maar dat zegt allemaal zo weinig en is nogmaals geen enkele garantie voor het uit de handen van mensen te houden waar het niet bepaald op zijn plaats is. Dat criminelen makkelijk (illegaal) aan een wapen komen ben ik met je eens, maar bij legalisering verschuift de grens veel meer richting 'normalere' mensen die evengoed niet direct in staat zijn daarmee om te gaan en dus vooral vele ongelukken of overhaaste fouten kunnen veroorzaken die normaal met wat vuisten of geschreeuw uitmonden i.p.v. nu met een kogel te eindigen.
quote:
Dat doet weinig af aan de cijfers die ik meld, het maakt ze zelfs nog ernstiger.
170 meer/100.000 is veel, maar nogmaals, zonder additionele gegevens over politie/recherche en de exacte aard van complete 500 t.o.v. 670 weet je nog niet veel over de exacte preventieve werking van wapenbezit.
quote:
Volgens mij liggen de cijfers voor handhaving van de wet hoger in de VS dan in Nederland, maar ik heb eerlijk gezegd weinig zin om daar op dit tijdstip naar de zoeken. Maar dan nog, waarom dit gedoe over de VS (wat bovendien eerder neo-conservatief is dan liberaal), er zijn genoeg andere landen waar burgers een vuurwapen mogen hebben en waar er een veel lager moordpercentage is dan in de VS.
Misschien is de weg voor het krijgen van een wapen in andere landen waar het legaal is toch veel moeilijker en zijn ze ondanks legaliteit niet zo wijdverspreid en goedkoop, i.p.v. het te krijgen bij het openen van een bankrekening. Of misschien zijn de yanks gewoon triggerhappy.
  donderdag 26 februari 2004 @ 03:06:02 #60
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17367354
Ik wil best verder met je discussieren michelos, maar ik zou graag van de TS eerst willen horen of hij nu burgers vuurwapens wilde kunnen laten kopen vanwege "normen & waarden" (wat daar dan ook maar onder verstaan wordt ) of dat burgers het recht zouden moeten hebben om zichzelf te beschermen doormiddel van vuurwapens.
Als hij slechts vuurwapens wil toestaan vanwege de zogenaamde normen en waarden is mijn hele discussie in dit topic m.b.t. het toestaan van vuurwapens voor burgers min of meer over al zou ik in dat geval best in een ander topic verder willen discussieren over dit onderwerp.
pi_17367397
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 20:46 schreef Robert_Jensen het volgende:
...zodat er ik er legaal 1 mag hebben . De motivatie is: handvaardigheid met wapens kan altijd van pas komen in onvoorspelbare situaties (bv belanden in oorlogszones), zelfbescherming (bv inbrekers) tot aan het recht op actie bij bepaalde gevallen (bv moord op geliefdes of zo, dan ga ik zelf wraak nemen).
jij behoort tot het type mensen dat mij een onveilig gevoel geeft; een fascinatie voor vuurwapens gaat volgens mij altijd samen met een verromantisering van (dodelijk) vuurwapengeweld. In een emotionele bui zal ik jou niet vertrouwen. En als ik dan ook een vuurwapen zou dragen zou mijn gevoel van onveiligheid daardoor maar toenemen omdat dat inspeelt op jouw onveiligheidsgevoel en primaire emoties.
pi_17367426
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 22:07 schreef pberends het volgende:
<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op donderdag 19 februari 2004 22:06 schreef SCH het volgende:<br>Je weet hoe het in de VS uitpakt? Niet doen dus.<hr></blockquote>Ja, vandaar die normen- en waardentest.
Hoe zou zo'n test eruit moeten zien dan volgens jou? Ik kan zo niet 1..2..3.. op een idee komen ofzow
  donderdag 26 februari 2004 @ 03:38:51 #63
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_17367472
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 21:29 schreef Evil_Jur het volgende:
Ik vind het momenteel goed geregeld. Alleen serieuze sportschutters en jagers met een onbesproken gedrag kunnen wapens bezitten, maar niet dragen.

Heeft TS ook nog een serieuze bedoeling met dit topic?
Welk topic van TS kan je wel serieus nemen ? (Dat zijn er niet veel).
On topic: In Zwitserland waar iedereen nog dienstplichtig is, en iedere dienstplichtige zijn wapen mee naar huis meemt, worden de minste moorden met een vuurwapen gepleegt.
@TS You do the math.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  FOK!fotograaf donderdag 26 februari 2004 @ 11:57:30 #64
18921 freud
Who's John Galt?
pi_17370992
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 17:05 schreef MikeVD het volgende:
[..]
Euh, kan je misschien je kreten ook onderbouwen met iets waar men op kan reageren? Het lijkt me bijzonder nutteloos om dit soort kreten in een forum te roepen. Onderbouw je mening eens (dat betekent dat jij nu tekst moet typen waarin je logisch en helder uitlegd waarom jij het niet eens bent met de uitspraken van een ander).
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
pi_17384273
Ik heb een buurman gehad, die op een gegeven moment langs kwam, mij wegduwde en naar binnen liep. Ik was verbaasd. Hij wilde "beschermingsgeld", want een ongelukje zit in een klein hoekje. En ik moet geen domme dingen doen, want...

Hij trok zijn trui omhoog en liet zien dat hij een pistool bij had.

En als ik er aan dacht om naar de politie te gaan: hij was niet alleen, en nogmaals, een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik kom bijvoorbeeld van de flat vallen, dat gebeurde wel eens. Ik hoefde alleen maar iedere maand 500 Euro te betalen...

Echt gebeurd. Die buurman was duidelijk flink verslaafd aan harddrugs, dat was heel duidelijk te zien. En dat pistool zag er echt uit. Ik heb hem beloofd dat ik het zou doen, heb gewacht totdat hij weg was, ben daarna snel in een hotel gaan zitten en heb de politie gewaarschuwd. Dat pistool bleek dus een hele goede replica te zijn, een aansteker. Ook verboden in Nederland.

Maar wat nu als ik zelf een pistool had gehad? En als vuurwapens legaal waren geweest, was dat geen replica maar een echt pistool geweest. Dan had ik dood kunnen gaan!

Tja, zulke gekke mensen lopen er dus blijkbaar rond. Het zal je maar gebeuren!
  donderdag 26 februari 2004 @ 23:54:37 #66
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_17385392
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 23:02 schreef DiGuru het volgende:

Maar wat nu als ik zelf een pistool had gehad? En als vuurwapens legaal waren geweest, was dat geen replica maar een echt pistool geweest. Dan had ik dood kunnen gaan!

Als hij je dood had willen hebben had hij je ook dood kunnen steken, als vuurwapens legaal waren had jij met je pistool een kans gehad tegenover die gek met zijn mes.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_17385439
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 23:02 schreef DiGuru het volgende:
Ik heb een buurman gehad, die op een gegeven moment langs kwam, mij wegduwde en naar binnen liep. Ik was verbaasd. Hij wilde "beschermingsgeld", want een ongelukje zit in een klein hoekje. En ik moet geen domme dingen doen, want...

Hij trok zijn trui omhoog en liet zien dat hij een pistool bij had.

En als ik er aan dacht om naar de politie te gaan: hij was niet alleen, en nogmaals, een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik kom bijvoorbeeld van de flat vallen, dat gebeurde wel eens. Ik hoefde alleen maar iedere maand 500 Euro te betalen...

Echt gebeurd. Die buurman was duidelijk flink verslaafd aan harddrugs, dat was heel duidelijk te zien. En dat pistool zag er echt uit. Ik heb hem beloofd dat ik het zou doen, heb gewacht totdat hij weg was, ben daarna snel in een hotel gaan zitten en heb de politie gewaarschuwd. Dat pistool bleek dus een hele goede replica te zijn, een aansteker. Ook verboden in Nederland.

Drugs legaliseren en strengere wapenwetten.
lollig
  vrijdag 27 februari 2004 @ 00:01:59 #68
52589 sjun
uit solidariteit
pi_17385533
Ik denk dat het goedkoper en beter is om te investeren in buuropbouwwerk, in mensen, in opleiding en begeleiding dan ht beschavingspleit te laten beslechten door wapens. Sinds het buurtopbouwwerk en het ociaal cultureel werk is wegbezuinigd uit het buurtje waar ik enkele jaren geleden werkzaam was zijn mensen minder aanspreekbaar geworden en is de buurt verloederd. Ik ben ook benieuwd naar de vorderingen van de kinderen op de cholen nu het onderwijsvoorrangswerk daar niet langer mogelijk is.
Niets is dommer te censureren dan hetgeen men niet begrijpt.
pi_17386567
quote:
Op vrijdag 27 februari 2004 00:01 schreef sjun het volgende:
Ik denk dat het goedkoper en beter is om te investeren in buuropbouwwerk, in mensen, in opleiding en begeleiding dan ht beschavingspleit te laten beslechten door wapens. Sinds het buurtopbouwwerk en het ociaal cultureel werk is wegbezuinigd uit het buurtje waar ik enkele jaren geleden werkzaam was zijn mensen minder aanspreekbaar geworden en is de buurt verloederd. Ik ben ook benieuwd naar de vorderingen van de kinderen op de cholen nu het onderwijsvoorrangswerk daar niet langer mogelijk is.
Het voordeel van de pBerends methode is dat het tuig zichzelf opruimt
  vrijdag 27 februari 2004 @ 23:00:20 #70
86156 Petrikov
your russian fellow
pi_17402395
Je zou ook pepperspray kunnen legaliseren; je kan er niemand mee doden en toch heb je het 'veilige' gevoel als je het bij je draagt, wat veel mensen behoeven.

Het inversteren in sociale projecten vind ik ook een leuk idee, maar ik weet niet of het werkt want ik denk dat veel mensen afhaken bij zulke super goed bedoelde buurt theeleut avonden....:S
sommigen zeggen GLASNOST en PERESTROIKA, ik zeg WODKA....:D
  maandag 1 maart 2004 @ 16:02:46 #71
39732 Mr.Zed
Ik besluit niets te beslissen.
pi_17444516
quote:
Op woensdag 25 februari 2004 20:46 schreef Robert_Jensen het volgende:
De motivatie is: handvaardigheid met wapens kan altijd van pas komen in onvoorspelbare situaties (bv belanden in oorlogszones), zelfbescherming (bv inbrekers) tot aan het recht op actie bij bepaalde gevallen (bv moord op geliefdes of zo, dan ga ik zelf wraak nemen).
Vechtsporten zijn in deze gevallen beter dan vuurwapens, lijkt me...
Een zwaardslag is lastiger te traceren dan de herkomst ve kogel
Kunst zonder trein.
  maandag 1 maart 2004 @ 16:48:26 #72
39732 Mr.Zed
pi_17445320
quote:
Op donderdag 26 februari 2004 02:49 schreef michelos het volgende:
(...)
Dat betwijfel ik toch wel. Ik denk dat een onervaren burger die zelden in zo'n plotselinge stress-situatie komt toch meestal het onderspit delft en weinig kans heeft om zijn wapen erbij te betrekken. Bijv. bij straatroof ofzo.
Ik wil dit nog wat uitvergroten, ik vermoed dat de onervaren burger zelfs een heel groot risico wordt.
Ik moet er toch niet aan denken dat opa mijn marokaanse vriend doodschiet, omdat deze hem de weg wilde vragen en opa van hem schrok
quote:
Okay, maar dan kom je automatisch op de cruciale vraag hoe je dat dan wil gaan regelen. Wie wel, wie niet, op basis van wat, en hoe betrouwbaar is zo'n beoordeling. De TS heeft het over een cursus/test, maar dat zegt allemaal zo weinig en is nogmaals geen enkele garantie voor het uit de handen van mensen te houden waar het niet bepaald op zijn plaats is. Dat criminelen makkelijk (illegaal) aan een wapen komen ben ik met je eens, maar bij legalisering verschuift de grens veel meer richting 'normalere' mensen die evengoed niet direct in staat zijn daarmee om te gaan en dus vooral vele ongelukken of overhaaste fouten kunnen veroorzaken die normaal met wat vuisten of geschreeuw uitmonden i.p.v. nu met een kogel te eindigen.
Menig amerikaanse huisvader heeft zijn tienerzoon doodgeschoten, omdat hij dacht met een inbreker van doen te hebben.
Kunst zonder trein.
pi_17445411
Ik vraag me nog steeds af hoe een normen-en-waarden-test er in hemelsnaam uit zou moeten zien?!?!
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  Moderator maandag 1 maart 2004 @ 17:00:51 #74
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_17445529
niemand mag wapens op straat dragen behalve de politie ... en misschien het leger onder escorte of met mandaat.

verder niemand, het heeft geen nut en het schiet al helemaal niet op om jan en alleman met een license to kill over straat te sturen. dan kun je ze een normen en waardentest af laten leggen maar dat werkt ook niet altijd.

Ik bedoel, als iemand mij naar mijn normen en waarden aan het toetsen is en er komt de vraag:
iemand steelt uw door Wayne ''the great one'' himself gesigneerde Edmonton Oilers petje en u ziet hem wegrennen wat doet u?
A: gooit uw Edmonton Oilers sjaaltje erachteraan (toch niet gesigneerd)
B: schiet de bloedhond zijn achterhoofd eruit
C: roept keihard foei en knuffelt vervolgens een boom

dan antwoord ik A maar we weten allemaal dat het uiteindelijk B wordt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_17456184
Ik vind het zeker geen goed idee als iedereen in Nederland een wapen kan dragen. Ik woon zelf in Amerika en schiet hier en daar een hertje maar daar blijft het bij. Als er een wapenverbod in Amerika zou komen dan zou de criminaliteit heus niet dalen omdat iedereen al een wapen heeft en er toch nog aan kan komen.
Don't try to find facts to fit your hypothesis.
pi_17458789
quote:
Op maandag 1 maart 2004 17:00 schreef sp3c het volgende:
niemand mag wapens op straat dragen behalve de politie ... en misschien het leger onder escorte of met mandaat.

verder niemand, het heeft geen nut en het schiet al helemaal niet op om jan en alleman met een license to kill over straat te sturen. dan kun je ze een normen en waardentest af laten leggen maar dat werkt ook niet altijd.

Ik bedoel, als iemand mij naar mijn normen en waarden aan het toetsen is en er komt de vraag:
iemand steelt uw door Wayne ''the great one'' himself gesigneerde Edmonton Oilers petje en u ziet hem wegrennen wat doet u?
A: gooit uw Edmonton Oilers sjaaltje erachteraan (toch niet gesigneerd)
B: schiet de bloedhond zijn achterhoofd eruit
C: roept keihard foei en knuffelt vervolgens een boom

dan antwoord ik A maar we weten allemaal dat het uiteindelijk B wordt
Tenzij ik mis en per ongeluk de boom raak, die moet dan wel even getroost worden

Maar je hebt wel gelijk, als je nu ziet hoe opgefokt mensen reageren zonder legale wapens op zak is het wel redelijk goed voor te stellen hoe het zou zijn als mensen legaal een vuurwapen zouden mogen dragen.
  dinsdag 2 maart 2004 @ 12:34:05 #77
47819 vbmot
Are those my feet?
pi_17459842
Pepper spray legaliseren lijkt me een beter idee. Het heeft geen blijvend effect, is effectief genoeg voor zelfbescherming en er zijn minder vaardigheden voor nodig.
Looking for hotspots: wardriving or whoredriving?
Personal spam: http://www.kenya2ndhand.com
  woensdag 24 maart 2004 @ 13:10:45 #78
39732 Mr.Zed
pi_17935510
quote:
Op dinsdag 2 maart 2004 12:34 schreef vbmot het volgende:
Pepper spray legaliseren lijkt me een beter idee. Het heeft geen blijvend effect, is effectief genoeg voor zelfbescherming en er zijn minder vaardigheden voor nodig.
IEDER wapen is als aanvalswapen te gebruiken, ook pepperspray: ff spuiten en vervolgens diegene die je wilt beroven lostrappen, als het slachtoffer eenmaal bewegingsloos op de grond ligt, kun je zonder gevaar de portefeuille overnemen.
Kunst zonder trein.
  woensdag 24 maart 2004 @ 13:18:09 #79
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17935653
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 13:10 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

IEDER wapen is als aanvalswapen te gebruiken, ook pepperspray: ff spuiten en vervolgens diegene die je wilt beroven lostrappen, als het slachtoffer eenmaal bewegingsloos op de grond ligt, kun je zonder gevaar de portefeuille overnemen.
Als iemand wat kwaads in zijn mars heeft lukt dat die persoon sowieso. Waarom een burger zichzelf niet mag beschermen met pepperspray zou ik echt niet weten. Ja, het kan als wapen gebruikt worden, als verdedigingswapen.
pi_17939562
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 13:10 schreef Mr.Zed het volgende:

[..]

Inderdaad, maar daarom vind ik het nog wel onverstandig om mensen totaal geen effectieve manier om zichzelf te beschermen te bieden. Pepperspray is een zeer effectief middel en het risico van misbruik is verwaarloosbaar wanneer je bedenkt hoeveel mensen zich veiliger zullen voelen.
pi_17948667
vuurwapens zou ik niet gauw legaliseren, maar een busje pepperspray of een ploetendoder , honkbalknuppel moet kunnen vind ik, je moet je toch kunnen verdedigen
  donderdag 25 maart 2004 @ 14:21:20 #82
39732 Mr.Zed
pi_17958995
Dan neem je lekker een baksteen mee, of een sok met zand...
Enig idee hoe hard je daar mee kan slaan?
"Nee hoor agent, dat is gewoon mijn sok"
Kunst zonder trein.
  donderdag 25 maart 2004 @ 14:28:28 #83
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_17959140
Ik zie dan toch meer in het legaliseren en gratis verstrekken van heroïne, met verplichte minimumafname.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  donderdag 25 maart 2004 @ 14:29:18 #84
39732 Mr.Zed
pi_17959153
quote:
Op woensdag 24 maart 2004 16:09 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Inderdaad, maar daarom vind ik het nog wel onverstandig om mensen totaal geen effectieve manier om zichzelf te beschermen te bieden. Pepperspray is een zeer effectief middel en het risico van misbruik is verwaarloosbaar wanneer je bedenkt hoeveel mensen zich veiliger zullen voelen.
Ik zie het al voor me: Oma loopt over straat en wordt benaderd door een jonge marokkaan.
"Oma, kunt u mij mischien vertellen... aaargh aah... waar is dat goed voor? takke#%$%$"
Oma komt thuis en verteld trots hoe ze die oude truc van afleiding (iemand de weg vragen en ondertussen rollen) heeft doorzien.
De volgende dag loopt oma er weer en de marokkaan komt net terug van het feest waarnaar hij gisteravond op zoek was...
Gelukkig heeft onze marokkaanse vriend van zijn moeder geleerd om vrouwen met een hoofddoekje te respekteren, maar als hij een autochtoon geweest was, had oma deze tweede ontmoeting niet overleefd.
Kunst zonder trein.
  donderdag 25 maart 2004 @ 14:30:28 #85
39732 Mr.Zed
pi_17959175
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 14:28 schreef Lemmeb het volgende:
Ik zie dan toch meer in het legaliseren en gratis verstrekken van heroïne, met verplichte minimumafname.
Minimaal een volle sok?
Kunst zonder trein.
pi_17959597
quote:
In Zwitserland is het ook heel makkelijk om een wapen te bezitten/hebben, en daar is het aantal moorden per 100.000 inwoners lager dan hier.
Dus daar ligt het niet aan.
  donderdag 25 maart 2004 @ 16:56:41 #87
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_17962960
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 14:30 schreef Mr.Zed het volgende:
Minimaal een volle sok?
Jij snaptem
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
pi_17963351
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 14:49 schreef more het volgende:

[..]

In Zwitserland is het ook heel makkelijk om een wapen te bezitten/hebben, en daar is het aantal moorden per 100.000 inwoners lager dan hier.
Dus daar ligt het niet aan.
Er is echter één zeer belangrijk verschil tussen de VS en Zwitserland. In Zwitserland mag je namelijk niet vrij (verborgen) dragen, en in de VS zijn draagvergunningen makkelijk te krijgen.
  donderdag 25 maart 2004 @ 20:23:33 #89
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_17967668
Kan je eindelijk een mortierinrichting in de tuin plaatsen en als die vervelende kinderen van de overburen teveel herrie maken op het speelplein ... sweeeeeeet.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
pi_17972651
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 17:11 schreef Evil_Jur het volgende:

[..]

Er is echter één zeer belangrijk verschil tussen de VS en Zwitserland. In Zwitserland mag je namelijk niet vrij (verborgen) dragen, en in de VS zijn draagvergunningen makkelijk te krijgen.
De meeste moorden in Amerika gebeuren in huis, daar waar het wapen toch al ligt, dus jouw argument klopt niet.
  vrijdag 26 maart 2004 @ 13:15:16 #91
39732 Mr.Zed
pi_17981380
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 23:29 schreef more het volgende:
De meeste moorden in Amerika gebeuren in huis, daar waar het wapen toch al ligt, dus jouw argument klopt niet.
...maar het mijne wel:
quote:
Op maandag 1 maart 2004 16:48 schreef Mr.Zed het volgende:
Menig amerikaanse huisvader heeft zijn tienerzoon doodgeschoten, omdat hij dacht met een inbreker van doen te hebben.
Kunst zonder trein.
  vrijdag 26 maart 2004 @ 14:43:48 #92
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_17983705
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 13:15 schreef Mr.Zed het volgende:
...maar het mijne wel:
Nuh, dat ligt aan de vader die het wapen gekocht heeft en bereid is gebleken die te gebruiken. Dat ligt niet aan de wapenfabrikanten of de overheid die de wapens niet verboden heeft in zulke gevallen.
pi_17984360
quote:
Op donderdag 25 maart 2004 23:29 schreef more het volgende:

[..]

Je moet even doordenken, de reden dat die moorden in huis gebeuren is dat de eigenaren in de VS verwachten dat indringers gewapend zijn. In Zwitserland is die angst ongegrond.
  maandag 29 maart 2004 @ 17:49:51 #94
39732 Mr.Zed
pi_18044551
quote:
Op vrijdag 26 maart 2004 14:43 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Nuh, dat ligt aan de vader die het wapen gekocht heeft en bereid is gebleken die te gebruiken. Dat ligt niet aan de wapenfabrikanten of de overheid die de wapens niet verboden heeft in zulke gevallen.
Het ligt aan het feit dat het mogelijk is: als het kan, dan zal het gebeuren.
Verbied je het wapenbezit, dan is de kans dat het gebeurd dus al direct een stuk kleiner.

En dan... "dat ligt aan de vader die het wapen gekocht heeft en bereid is gebleken die te gebruiken"?
Waarom zou vader het wapen kopen, als hij het niet wenst te gebruiken?
Kunst zonder trein.
  maandag 29 maart 2004 @ 18:04:52 #95
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_18044923
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:49 schreef Mr.Zed het volgende:
Het ligt aan het feit dat het mogelijk is: als het kan, dan zal het gebeuren.
Verbied je het wapenbezit, dan is de kans dat het gebeurd dus al direct een stuk kleiner.
Ja, ach, het is ook mogelijk dat een inbreker je huis binnenkomt met een vuurwapen.
quote:
Op maandag 29 maart 2004 17:49 schreef Mr.Zed het volgende:
En dan... "dat ligt aan de vader die het wapen gekocht heeft en bereid is gebleken die te gebruiken"?
Waarom zou vader het wapen kopen, als hij het niet wenst te gebruiken?
Ik had het denk ik wat verkeerd geformuleerd. Je bent gewoonweg niet goed bezig als je triggerhappy, zonder dat je weet of er een dreiging is en van wie die dreiging komt, gaat schieten. Dus ja, het ligt aan de vader die het te graag wilde gebruiken zonder er ook maar 1 moment bij na te denken; of moet er een label komen op wapens 'Schieten kan dodelijk zijn', speciaal voor dit soort gevallen?
pi_18061490
ik vind vuurwapens prachtig speelgoed, in het leger veel geschoten

zelf zou ik best LEGAAL een wapen willen hebben maar dan wel op een schietclub en NIET thuis wil ook GEEN legale vuurwapens dit werkt alleen maar averechts, kijk maar eens naar amerika daar zie je het resultaat iedereen heeft daar bijna een pistool en wat krijg je dat de mafia standaard met geweren en uzi`s rondlopen...

de moorden stijgen de pan uit en is amerika er veiliger op geworden ? NEE
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 14:49:30 #97
39732 Mr.Zed
pi_18062651
quote:
Op maandag 29 maart 2004 18:04 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ik had het denk ik wat verkeerd geformuleerd. Je bent gewoonweg niet goed bezig als je triggerhappy, zonder dat je weet of er een dreiging is en van wie die dreiging komt, gaat schieten. Dus ja, het ligt aan de vader die het te graag wilde gebruiken zonder er ook maar 1 moment bij na te denken; of moet er een label komen op wapens 'Schieten kan dodelijk zijn', speciaal voor dit soort gevallen?
Leef je nou eens in:
Jij bent brave huisvader, met een doorgeladen pistool in zijn nachtkastje tegen inbrekers (hey, moet je maar niet inbreken).
's Nachts om 3:30 schudt je vrouw je wakker, want ze hoort iets.
Jij je bed uit, la'tje open, trap af...
...
Ja! Daar staat iemand!

Een vuile inbreker die met een hoop gemorrel het slot aan het forceren is...
even wachten...
De voordeur gaat open...

*BLAAAMM*
Tering, wat een herrie maakt die colt.

Maar, shit, is dat Richard?

Richard was zijn sleutels verloren en wilde zijn ouders niet wekken, want hij had eigenlijk allang op bed moeten liggen.

evt kun je het verhaal hier en daar wat aanpassen, maar ik neem aan dat je me nu wel begrijpt.
Vind jij bovenstaande situatie werkelijk zo ondenkbaar?
Kunst zonder trein.
pi_18062725

Oppas schiet baby per ongeluk dood
Gepost door Kirsty (ChrisJX) - Bron: Het Laatste Nieuws
Gepubliceerd: dinsdag 30 maart 2004 @ 14:34
Een éénjarig kind uit de Amerikaanse staat Michigan is per ongeluk doodgeschoten door een 46-jarige oppas. De vrouw vond bij het schoonmaken een geweer, waarvan ze niet wist dat het geladen was. Toen het wapen per ongeluk afging, werd de baby in het hoofd geraakt.

De oppas vond het handvuurwapen onder een bank en liep er mee door de kamer. Het geweer ging per ongeluk af, boorde zich door een dunne wand en trof het in een andere kamer slapende kind in het hoofd. De drie andere kinderen in de woning, waaronder de twee kinderen van de babysitter, raakten niet gewond.

Na het ongeval gaf de oppas zich direct bij de politie aan. De 17-jarige moeder van de baby was zo overstuur, dat ze niet in staat was om met de politie te spreken. Het is aan het Openbaar Ministerie om te beslissen of de 46-jarige vrouw vervolgd wordt.
lollig
  dinsdag 30 maart 2004 @ 14:54:57 #99
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_18062776
quote:
Op dinsdag 30 maart 2004 14:53 schreef ub40_bboy het volgende:

De 17-jarige moeder van de baby was zo overstuur, dat ze niet in staat was om met de politie te spreken.
.
  dinsdag 30 maart 2004 @ 14:58:05 #100
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_18062839
quote:
Op donderdag 19 februari 2004 22:34 schreef DiGuru het volgende:
Zouden vuurwapens hier in Nederland dan nog ander nut kunnen hebben dan andere mensen bedreigen en doodschieten? Ik dacht het toch niet. Goed voor het zelfvertrouwen? Ja, ja. Als je daar een stijve van krijgt wil je hem ook gebruiken...

Hoe stompzinnig kun je zijn?
WRONG !!!!!, er bestaat ook nog zoiets als een schietsport.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')