ik heb hier wel wat boekjes, maar niet echt zin om dat over te typenquote:Op maandag 6 april 2009 18:54 schreef Ml-etje het volgende:
Na een standaard brood dit weekend bij de molen maïsmix gekocht..
Iemand ideetjes voor n recept?
Is scannen een optie ?quote:Op dinsdag 7 april 2009 16:11 schreef The_Hives het volgende:
[..]
ik heb hier wel wat boekjes, maar niet echt zin om dat over te typen![]()
Als je even googled zijn er genoeg recepten te vinden. Kijk bijvoorbeeld maar eens op :
http://www.kookjij.nl/recepten/00011078/Brood_-_Bakken.html&1
http://www.broodbakken.startkabel.nl/
http://uitdekeukenvanarde(...)od%20uit%20de%20oven
http://www.gratiskookboek.be/index.php?page=list&categorie=Broden
http://www.broodrecepten.nl/recepten/maisbrood.htm
op een rooster is beter. Heb het ook een keer in het blik laten afkoelen maar daardoor blijft de onderkant vrij slapquote:Op dinsdag 7 april 2009 17:13 schreef 2cv het volgende:
Brood is gebakken en lijkt geslaagd te zijn. Ik moet het nog wel proeven. Ik laat het overigens in het bakblik afkoelen. Daarover stond niets op de verpakking van de broodmix maar wel op de verpakking van het bakblik.
ywcquote:Op dinsdag 7 april 2009 17:27 schreef Ml-etje het volgende:
Thanks Hives..ga even de linken scannen op nut
Korreltjes? Hoe groot?quote:Op dinsdag 7 april 2009 15:40 schreef 2cv het volgende:
Ik ben ook in de keuken gedoken en nu ligt er een bol deeg te rijzen. Ik hoop dat het goed komt want er zitten wat korreltjes in het deeg (ik heb mix voor witbrood gekocht). Misschien had ik het water toch niet scheutje voor scheutje tijdens het mixen toe moeten voegen. Om de korreltjes die los in de beslagkom lagen toch in het deeg te krijgen heb ik het met de hand een beetje gekneed. Het is nu netjes een bol, maar wel met wat korreltjes.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:34 schreef The_Hives het volgende:
[..]
op een rooster is beter. Heb het ook een keer in het blik laten afkoelen maar daardoor blijft de onderkant vrij slap
Daar ben ik inmiddels ook achter. Op 1 of andere manier komt er vocht in het bakblik wat condenseert en in het brood trekt. Bij mij is het volgens mij nog net goed gegaan.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:34 schreef The_Hives het volgende:
[..]
op een rooster is beter. Heb het ook een keer in het blik laten afkoelen maar daardoor blijft de onderkant vrij slap
Het was meer schilfertjes achtig. Platgedrukte hompjes deeg zeg maar. Het leek ook iets droger te zijn dan de rest van het deeg. De kleur was het zelfde als de rest van het deeg.quote:Op dinsdag 7 april 2009 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Korreltjes? Hoe groot?
Speldenknopjes en grijs? dat kan het gist zijn?
Recept/baktemp/baktijd?quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:01 schreef 2cv het volgende:
Okee, het is voor de meesten van jullie niet superbijzonder, maar omdat ik een kookn00b ben, hier toch wat foto's van mijn brood:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Volgens mij begint het met koop een pak Koopmans broodmixquote:
Netjes, hoe is de binnenkant?quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:01 schreef 2cv het volgende:
Okee, het is voor de meesten van jullie niet superbijzonder, maar omdat ik een kookn00b ben, hier toch wat foto's van mijn brood:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Recept:quote:
Kloptquote:Op dinsdag 7 april 2009 18:11 schreef _Ophelia_ het volgende:
[..]
Volgens mij begint het met koop een pak Koopmans broodmix![]()
Ik heb het brood nog niet open gezaagd. Ik denk dat ik dat pas morgen doe.quote:[..]
Netjes, hoe is de binnenkant?
Dankje ! Dat wil ik ook best geloven. Toch lijkt het mij leuk om hier eens wat mee om te prutsen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 18:14 schreef Pietverdriet het volgende:
Keurig brood hoor, en vergeet niet, brood bakken is niet eenvoudig, bakker is niet voor niets een écht vak
Wattusquote:Op dinsdag 7 april 2009 18:50 schreef Pietverdriet het volgende:
Brood heeft best wat zout nodig, 2CV. Maar begrijp je nu het idee van de prefermenten, de queeste naar de diepe mooie broodsmaak?
:-)
Als je er aan begint laat het je niet meer los.
quote:Op dinsdag 7 april 2009 19:05 schreef Ml-etje het volgende:
455 gr. tarwebloem
105 gr. maismeel
1/4 tl. tabasco
320 ml. water
3 el. maisolie
1 el. suiker
1 1/2 tl. zout
4,5 gr. gedroogde gist
Goede links Hives!!
Dit is wel het enige maïsbrood op 1 andere ingewikkelde versie na..
Heb maïsmix en van maïsolie heb ik nog nooit v gehoord maar ga het even zoeken.
Wel superideeën opgedaan
maar ipv broodbakmachine even zelf knedenquote:Maïs brood
Categorie: Brood
Personen: 0
Tijd: 3 uur
Datum: 21-08-2004
Bron: Verpakking Soezie meel
Ingredienten
500 gr boeren maïs meel
310 ml water, kamertemperatuur
10 gr zout
10 gr olie
4 gr gedroge gist
Bereiding
Recept voor een brood van 900 gr:
Doe de meel in het bakblik.
Schenk langs de rand het water en de olie.
Maak in het midden van de meel een kuiltje en doe daar de gist in.
Zet de broodbakmachine aan op programma: Normaal
quote:
Maisbrood
* 400 GRAM MAISMEEL
* 2 DECILITER KOKOSMELK
* 6 DECILITER MELK
* 4 EIEREN
* 100 GRAM BOTTER
* 2 THEELEPELS ZOUT
* 2 THEELEPELS SUIKER
* 50 GRAM KOKOS, geraspt
* 1 THEELEPEL ANIJSZAAD
Meng het maismeel met de kokosmelk en de helft van de melk en breng dit al roerend aan de kook. Voeg de rest van de melk toe, de suiker en zout en laat het geheel een kwartier afkoelen; roer dan de boter erdoor, de eieren, de anijs en de kokos. Breng het opnieuw aan de kook, en laat het 10 minuten koken, roer goed. Giet dit mengsel in een ingevette broodvorm en bak het een half uur op 190 graden. Serveer warm.
quote:1000gr maismeel (Artipan mais![]()
![]()
)
570-590gr water
25 gr gist
20gr zout
40 min op 240 graden voor 400gr brood
Dat zijn hoge doelenquote:Op dinsdag 7 april 2009 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Preferment is een hoeveelheid deeg maken die je lang laat gisten (dagen) wat je dan bij je deeg doet als je een brood maakt. Doordat dit lang heeft gegist hebben de gisten en de enzymen een kans gehad het zetmeel en eiwit in het meel om te zetten in smaak.
Queeste of kweste is een zoektocht bv naar de heilige graal
Diepe, mooie broodsmaak, is de heilige graal van het zelf brood bakken, een complexe smaak met veel nuances van echt mooi brood.
Belangrijkste tips: Goed kneden, tijd nemen voor het laten rijzen, goed meel gebruiken en veel, heel veel oefenen.quote:Op dinsdag 7 april 2009 20:06 schreef 2cv het volgende:
[..]
Dat zijn hoge doelenMijn volgende stap is een brood bakken wat niet uit een pakje komt. Dus met meel/bloem en losse gist enzo. Heb je daar ook tips voor ? Ik denk dat ik (nog) niet toe ben aan het zelf verzinnen van een recept.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |