O wat leuk!quote:Op zondag 22 maart 2009 12:16 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Nee, ik werk voor een grondstoffenleverancier. Ik ontwikkel nieuwe producten, ik geef workshops aan bakkers en ga met bakkers naar onze fabrieken in duitsland. Ik ga naar bakkers die problemen hebben en draai daar een nachtje mee, ik ontwikkel nieuwe recepten en verzin met ons team nieuwe concepten.
Heb je wat tips over vakliteratuur vooral op rogge-zuurdesem gebied?quote:Op zondag 22 maart 2009 12:16 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Nee, ik werk voor een grondstoffenleverancier. Ik ontwikkel nieuwe producten, ik geef workshops aan bakkers en ga met bakkers naar onze fabrieken in duitsland. Ik ga naar bakkers die problemen hebben en draai daar een nachtje mee, ik ontwikkel nieuwe recepten en verzin met ons team nieuwe concepten.
Zuurdesem was prima gelukt. Steeds na nieuw deeg gemaakt te hebben hield ik wat apart voor het volgende deeg. Na een aantal weken verloor het kracht en lukte het me niet het te redden.quote:Maandag Meng 500 gram biologisch roggemeel met voldoende water om een zacht deeg te maken en doe dat een kom. Zet het eerst een uur buiten en breng het vervolgens naar een warm plekje binnen, waren je het afgedekt met keukenfolie en laat staan.
Dinsdag Het begin te bubbelen. Laat het met rust.
Woensdag Het mengsel blijft maar bubbelen en wordt enigszins grijs. Roer nu een handje bloem en een beetje water door het mengsel, net genoeg om het weer dezelfde consistentie te geven als op maandag. Laat het weer staan, nog steeds afgedekt.
Donderdag Laat het met rust.
Vrijdagmiddag ondertussen heb je een bierachtig, moutig, askeurig mengsel, vol natuurlijke gist en met veel karakter. Om het brood te maken doe je door dit mengsel een kilogram bloem en voegt er zoveel water aan toe dat je een stevig, soepel deeg krijgt dat niet meer plakt. Kneed het ruim vijf minuten. Haal er 500 gram af voor een volgende begin mengsel, voordat je er zout bij doet. Dek het af en zet het weg, klaar om het zelfde proces de volgende dag te herhalen, en de dag daarna, enzovoort. Voeg aan het overige zuurdesem desgewenst zout toe. Vorm het deeg en leg het in een kom of blik en dek het af met een met bloem bestoven theedoek. Laat het 14 uur staan.
Zaterdagochtend Bak het brood. Verwarm de oven voor op 190 ºC. Leg het deeg voorzichtig op een met bloem bestrooid bakblik, maak er vrij diepe inkepingen in en bak het een uur of totdat het krokant is een hol klinkt als je op de bodem klopt. Laat het afkoelen en eet het vers of geroosterd.
Simpel foutloos-kan-niet-mislukken brood: broodmixquote:Op maandag 23 maart 2009 18:39 schreef popolon het volgende:
Het lijkt me leuk om eens te doen maar er staan zoveel verschillende meningen en dingen in het topic dat ik de weg kwijt ben.
Mijn idee.quote:Op maandag 23 maart 2009 18:39 schreef popolon het volgende:
Het lijkt me leuk om eens te doen maar er staan zoveel verschillende meningen en dingen in het topic dat ik de weg kwijt ben.
Het is niet moeilijk.quote:
Als je het wat onder de knie hebt lijkt dit me wel wat voor jou:quote:Op maandag 23 maart 2009 18:47 schreef popolon het volgende:
Thanks.
Ik heb ook al een paar leuke blogs gevonden.
zo doe ik het ook. Eerst gewoon een paar keer standaard pre-fab pakken. En dan zelf aan de gang met meel gist en zout edquote:Op maandag 23 maart 2009 19:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is niet moeilijk.
Kies 1 recept dat je om willekeurig welke reden wel aanstaat.
Probeer het uit.
Herhaal. Naar gelang succes van het vorige brood: hetzelfde recept of een ander.
Herhaal. Zie hierboven.
Doe ervaring op. Praatjes vullen geen gaatjes.
Wat wil je weten?quote:Op maandag 23 maart 2009 18:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je wat tips over vakliteratuur vooral op rogge-zuurdesem gebied?
Duits brood is dan ook vele malen lekkerder danquote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:02 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Wat wil je weten?
Heb hier verschillende vaktechnische boeken uit Duitsland met stof waar geen een Nederlandse bakkers opleiding ook maar over durft te dromen!
Titels?quote:Op dinsdag 24 maart 2009 22:02 schreef Mr-Z het volgende:
[..]
Wat wil je weten?
Heb hier verschillende vaktechnische boeken uit Duitsland met stof waar geen een Nederlandse bakkers opleiding ook maar over durft te dromen!
Ziet er keurig uit. Was het ook lekker?quote:Op zondag 5 april 2009 19:17 schreef _Ophelia_ het volgende:
Vandaag voor het eerst in jaren weer eens een brood gebakken, een simpel witbrood van bloem, gist, zout en water:
[ afbeelding ]
let niet op de kwaliteit van de telefoonfoto
quote:Op zondag 5 april 2009 19:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ziet er keurig uit. Was het ook lekker?
Ik heb pas ook een paar keer brood gemaakt volgens het recept hierboven. Ik gebruik dan wel olijfolie en geen boter en als ik het de 2de keer laat rijzen doe ik dat in een voorverwarmde oven op zo'n 30/40 graden.quote:Op zaterdag 14 maart 2009 19:45 schreef Guido81 het volgende:
500gr meel (bloem, volkorenmeel, boekweit, rogge etc)
300ml water
10 gram zout (ongeveer een eetlepel)
15gr verse gist of 7 gram droge
25gr boter of 3 eetlepels (olijf)olie
evt vulling (zaden/noten, kaas/uien, suikerklontjes, etc)
10 minuten goed kneden, het moet net niet meer plakken. Eventueel water of bloem toevoegen om de juiste consistentie te krijgen. Daarna gaat het met name om het te laten rijzen in een kom met daaroverheen een theedoek of folie. Het volume moet zijn verdubbeld. Op een warme plek duurt dit ongeveer 1 uur, op kamertemperatuur 1,5 uur en op een koele plaats wel 2 tot 3 uur. Als het genoeg gerezen is 2 of 3 keer met een vuist de meeste lucht eruit slaan. Daarna kreden tot een bal of in een vorm doen. Nu nog eens laten rijzen tot het weer verdubbeld is in volume (45minuten tot een uur). Dan is het gereed om te bakken op 200 graden voor ongeveer 35 minuten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |