Vandaag heb ik melkchocoladepunten gemaakt
![]()
.
Het glazuur staat nu te stollen in de koelkast, en alles ging goed, in tegenstelling tot wat er met mijn vorige taart gebeurde. Dit is een echt MAKKELIJK chocoladerecept. Je hebt geen oven nodig, het duurt geen dagen, een middagje, waar je door het stollen nog wat tijd over hebt om te fok!ken. Hier komt 'ie, uit het boek, met wat aanpassingen van mij om het makkelijker te maken:
Melkchocoladepunten ofwel (dunne) chocokruimeltaart.
Voor een taart van ø 18 of ø 20 cm. (maakt niet zo veel uit.)
NEEDS:
Springvorm, hoeft niet diep te zijn van ø 18 of 20 cm.
Iets om hem mee in te vetten (kan met boter of olie met een kwastje, of op een stukje keukenrol en het daarmee inwrijven, of met je hangen voor die-hards
![]()
)
Bakpapier.
100g boter
2 el rietsuikerstroop (volgens mij mag het gewoon pannenkoekstroop zijn, bij de Albert Heijn hebben de pannenkoekstroop met rietsuiker.)
2 el chocolademelk
225g melkchocoladekoekjes (ik heb een pak van 225g chocolade chip cookies bij de ALDI (0,69) gebruikt.)
75g pure (raad ik af, erg bitter) of melkchocolade, in stukjes. (voor een dikkere laag of een springvorm van 20 of meer cm, het dubbele, 150g)
2 el poedersuiker (of 4 el)
2 el melk. (of 4 el)
(el is EetLepel)
HOW TO:
• Vet een ondiepe bak- of vlaai- of springvorm in en bekleed de bodem met bakpapier. Ik heb de bodem van uit de springvorm gehaal, ruim bakpapier eroverheen en de ring er weer omheen geklemd.
• Verwarm de boter, stroop en chocolademelk in een kleine pan op laag vuur. Blijf roeren tot de boter gesmolten is en een glad mengsel is ontstaan.
• Verkruimel de koekjes in de keukemachine of in een (sterke) plastic zat met een deegroller. (Ik heb hier ontzettend gebrek aan materiaal dus heb ik het in een kommetje met iets stomps gedaan, een ijsschepper met de bolle kant namelijk. De grote stukjes kan je in de pan nog fijnhakken met een houten lepel.) Roer de kruimels door het chocolademengsel en roer tot er een gelijke massa ontstaat.
• Giets/druk het mengsel in de vorm, strijk het recht (voor zover mogelijk) en zet het in de koelkast om het hard te laten worden. Als het hard is kan je het eruit halen en verder met de volgende stap.
• Smel de chocoladestukjes, poeder en melk au-bain-marie (dat is met een pan met zacht kokend water en daarin hangend een kleine pan/glazenschaal waar je de spullen in smelt. Dit kan alleen zo, nooit direct in een pan op het vuur chocolade smelten, dat gaat veel te hard, ook op laag vuur!) dus boven een pan met zacht kokend water. Blijf roeren tot het een glad mengsel is.
• Bestrijk de kruimelbodem met het glazuur, laat het stollen in de bakvorm. Hierna kan je het in punten snijden.
Ik heb een springvorm van ø 20 cm gebruikt, en hierbij had ik niet genoeg glazuur. Het is dus aan te raden (en het glazuur is nog warm erg lekker trouwens
![]()
) om het dubbele voor het glazuur te gebruiken. Of het nu een dikke of dunne laag is, dat maakt niet heel veel uit, toch?
Je kan er ongeveer 16 kleine punten uithalen.
Foto heb ik nog niet. Foto met de webcam gemaakt. Ik ben nog niet zo goed in figuurtjes poederen
![]()
. Anders was de bovenkant zo saai, en dit vond ik wel lief.
[ Bericht 38% gewijzigd door -Trinity- op 18-05-2005 19:42:18 ]