quote:als je een grotere velg neemt dan moet/kun je ook een plattere band nemen om dezelfde hoogte/afrolomtrek van je vorige band + velg te bereiken. bv. als je 15" velgen met 195/50/15 banden heb en je wilt 16" velgen dan is het verstandig als je 195/45/16 banden neemt. en als je dan 17" wil een 195/40/17 maar deze zijn bijna nergens te krijgen dus dan een 205/40/17 band. zo voorkom je een te grootte km-teller afwijking en je acceleratie blijft ongeveer even snel.
Op maandag 19 januari 2004 20:16 schreef StefanP het volgende:Grotere velgen zijn meestal mooier, maar als je een snelheidsduivel bent dan doe je er goed aan te onthouden dat die grote velgen trager zijn dan een maatje kleiner.
.
quote:Daar heb je geen gelijk in. Ik vond het zelf ook lastig om te snappen waarom, maar de uitleg is als volgt:
Op maandag 19 januari 2004 21:38 schreef johanclio het volgende:[..]
je acceleratie blijft ongeveer even snel.
Aluminium is in de regel zwaarder dan lucht en rubber; dus hoe meer aluminium je hebt en hoe verder dit verwijderd is van het midden van de velg (gewicht x arm), hoe meer moeite je auto heeft om het rond te krijgen. Bovendien is de buitenring van je velg het zwaarste geheel, een inch meer maakt dan al veel verschil. En daar komt weer overheen gewicht x arm!
Een kleine velg met grote band is dus sneller dan een grote velg met een kleine band.
quote:mm ja zo had ik er nog niet over gedacht. maar het klopt wel ja, want als je je vliegwiel afdraait wordt je auto ook iest sneller in de acceleratie. maar als je eerst zeg maar 15" stalen velgen had en er nu 16" of 17" lichtmetaal / aluminium velgen onderzet, maakt het volgens mij niet veel meer uit want alu is ongeveer 3 x zo licht als staal. je zou ook nog magnesium
Op maandag 19 januari 2004 22:05 schreef StefanP het volgende:[..]
Aluminium is in de regel zwaarder dan lucht en rubber; dus hoe meer aluminium je hebt en hoe verder dit verwijderd is van het midden van de velg (gewicht x arm), hoe meer moeite je auto heeft om het rond te krijgen. Bovendien is de buitenring van je velg het zwaarste geheel, een inch meer maakt dan al veel verschil. En daar komt weer overheen gewicht x arm!
Nu hoorde ik iemand anders zeggen dat wanneer de banden uit Duitsland of een ander Europees land, in ieder geval niet Nederland, komen, dit nadelig is voor de verzekering, in het geval van een aanrijding.
Nu klonk mij dit onwaarschijnlijk, maar misschien weet iemand hier iets meer over, aangezien ik niet hoop op schade maar you never know en als ik dan onverzekerd ben is dit niet echt een vrolijk uitgangspunt.
[Dit bericht is gewijzigd door Spyronius op 22-01-2004 10:27]
quote:Naar mijn idee zijn banden die in de pruus goedgekeurd zijn voor straatgebruik hier in nederland zeker goedgekeurd. Duitsland is nog veel strenger met de TUV enzo.
Op donderdag 22 januari 2004 10:20 schreef Spyronius het volgende:
Nu hoorde ik iemand anders zeggen dat wanneer de banden uit Duitsland of een ander Europees land, in ieder geval niet Nederland, komen, dit nadelig is voor de verzekering, in het geval van een aanrijding.
quote:ze doen het weer
Op donderdag 22 januari 2004 21:20 schreef StefanP het volgende:
Hee Tjabbo, de links naar je karbonade site waar ik de plaatjes ge-up heb, werken niet meer
quote:Ik zal het antwoord op mijn eigen vraag maar posten:
Op maandag 19 januari 2004 20:36 schreef Terence_Hill het volgende:
OK, vraagje:
Tot waar kan een autoband geplakt worden? Ik neem aan dat je hem niet kan plakken als er een gat in de wang zit, maar ik heb een gat van een schroef op de rand van het loopvlak. Kan deze nog geplakt worden?
Namelijk de massatraagheid van het wiel. Zoals hierboven al correct opgemerkt is meer massa naar buiten langzamer op gang te krijgen, aluminium velgen maken dit goed door een lichter materiaal dan staal.
Het andere aspect waar je wel mee te maken krijgt als je bredere banden eronder legt is rolweerstand. Een bredere band heeft over het algemeen een groter contactoppervlak met de grond wat leidt tot een vergrote rolweerstand van de band. Ik weet niet helemaal zeker zo uit m'n hoofd of dit effect nog verlaagd wordt door de afname van de druk op elke vierkante centimeter.
Maar algemeen mag aangenomen worden dat bredere banden je topsnelheid en ook je acceleratie negatief beinvloed. (en daarmee ook je benzineverbruik)
Of je het in alledaags gebruik erg zal merken is nog de vraag. Dit is weer afhankelijk van de auto die je rijdt (gewicht versus pk's). Mijn vorige auto nissan almera 1.4 (ja bah ik weet het, maar wel betrouwbaar) had in verhouding met het gewicht (1035kg) een wat lichte motor. Dan kan een bredere velg een duidelijk negatief hebben.
origineel 185/65/14 nu 205/50/16 ????????????
quote:Ja, de teller zal nu teveel aanwijzen.
Op donderdag 5 februari 2004 23:22 schreef WittE_ReuS het volgende:
Ik heb andere velgen op mijn auto gegooid,het is een heel andere maat dan dat erop zat ,krijg ik nu een kilometerafwijking ?,zo ja hoe zit dat ?
origineel 185/65/14 nu 205/50/16 ????????????
En StefanP, goeie uitleg
quote:Maar heeft als nadeel dat door de hogere wang de auto gaat "hangen" in snelle bochten, en het bochtgedrag slechter word.
Op maandag 19 januari 2004 22:05 schreef StefanP het volgende:
Een kleine velg met grote band is dus sneller dan een grote velg met een kleine band.
quote:De load-index geeft het draagvermogen per wiel, dus je hoeft pas speciale banden te zoeken als je een auto hebt die zwaarder is als 4480 kilo...
Op donderdag 22 januari 2004 23:21 schreef Piro het volgende:
Wat als je een personenwagen hebt die zwaarder is dan 1100 kg, dus een band met een hogere LL waarde dan 112 nodig heeft?
Speciale banden bestellen ofzo?
quote:Uhh abs word toch echt niet beinvloed door een andere bandenmaat
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
Ik heb een Suzuki Swift van 2000, en heb er een set winterbanden bij gekocht. Die gaan er straks weer af, als het weer lente wordt.
Nu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15". Maarja, dan zal ik ook weer andere, plattere banden moeten kopen. Maar is dat wel verstandig ? Hij is dan zeer kwetsbaar voor stoepranden, wat klote is omdat ik voor de deur altijd moet file parkeren, en zit geregeld te dicht op de stoeprand.
En de Swift heeft ABS, en ik ben bang dat een andere bandenmaat de ABS negatief beinvloedt. Dus, wat moet ik doen ? Gewoon 13" monteren en dezelfde banden behouden ?
quote:Voor zo ver ik het weet is abs voor het remmen en bestuurd ie dus ook de remmen, niet de banden en aangezien je d'r niet grotere remschijven en andere rem klauwen op gaat zetten, beinvloed dat het dus zeker niet negatief.
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
Ik heb een Suzuki Swift van 2000, en heb er een set winterbanden bij gekocht. Die gaan er straks weer af, als het weer lente wordt.
Nu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15". Maarja, dan zal ik ook weer andere, plattere banden moeten kopen. Maar is dat wel verstandig ? Hij is dan zeer kwetsbaar voor stoepranden, wat klote is omdat ik voor de deur altijd moet file parkeren, en zit geregeld te dicht op de stoeprand.
En de Swift heeft ABS, en ik ben bang dat een andere bandenmaat de ABS negatief beinvloedt. Dus, wat moet ik doen ? Gewoon 13" monteren en dezelfde banden behouden ?
Het kan natuurlijk wel zijn, dat je slechte kwaliteit banden d'r op zet, waardoor de remweg weer langer wordt, maar dit komt dan niet door het abs systeem, maar door de banden.
quote:14"is ook wel redelijk courant, bij Borbet bijvoorbeeld is bijna de helft van het gamma ook in 14"leverbaar. Volgens mij is dit tevens de standaard velgmaat van de Swift GTI.
Op zaterdag 7 februari 2004 13:10 schreef Djeez het volgende:
INu wil ik voor die zomerbandjes graag een setje lichtmetaal kopen. Alleen, een Swift heeft standaard 13", wat dus de keuze zeer klein maakt, de meeste velgen beginnen pas vanaf 15".
Verder zou je als je bang bent voor beschadegingen een band kunnen kiezen met, zoals Yokohama het noemt, een "rim protector bar", een verdikking op de wang die meer uitsteekt. zie: http://www.yokohamatire.com/TireFeatures.asp?TireID=3# bjvoorbeeld
quote:ook wel velgbescherming genoemd.
Op zaterdag 7 februari 2004 17:01 schreef Zer0 het volgende:[..]
"rim protector bar" [...]
quote:Nee. Bij de laatste verandert je rolomtrek veel meer dan van de eerste, die vrijwel gelijk is aan je referentie.
Op zaterdag 7 februari 2004 17:58 schreef deriopramos het volgende:
dus als ik het goed begrijp, stel je hebt 195/65/15, en je wilt naar 18 inch gaan dan kan je het beste niet 225/40/18, maar 215/35/18 nemen ?
Reactie:quote:Geachte meneer/mevrouw,
Voor mijn opleiding werktuigbouwkunde aan de *knip* (mijn school) moet ik een zeer kleine, lichte aanhanger voor achter een auto ontwerpen. Het eigen gewicht plus laadvermogen hiervan is 280 kilo. De aanhanger moet in de werkplaatsen van mijn school te bouwen zijn. In deze werkplaatsen kan ik geen velgen, banden, verlichting en/of aanhangerkoppeling maken, dus die moet ik los kopen.
Om het laadvermogen zo groot mogelijk te houden moet het eigen gewicht van de aanhanger zo laag mogelijk blijven. Daarom vermoed ik dat wielen die onder een aanhanger voor achter een motorfiets gebruikt worden geschikt kunnen zijn. Ik weet echter nog niet of deze wielen een voldoende groot draagvermogen hebben. Elk wiel moet een belasting aan kunnen van 140 kilo bij 120 kilometer per uur. Ik ben op zoek naar kleine, lichte wielen die dat aan kunnen. Indien u die kunt leveren, wilt u mij dan een duidelijke, technische tekening van die wielen en een prijsopgaaf van 2 van die wielen inclusief banden en -indien nodig- binnenbanden toesturen?
Ik hoop spoedig een passend antwoord van u te mogen ontvangen.
Met vriendelijke groet,
*knip* Mijn Naam
Ik snap echter niets van die bandenmaten. Wie weet hoe het zit?quote:Geachte heer *knip* Naam
De wielen die wij gebruiken zijn de 400 x 8" en 16,5 x 650 x 8" banden
Draagvermogen en snelheid van de banden:
Omschrijving Maat Max. gewicht Max. snelheid Prijs per stuk
Smalle band met velg 400 x 8” 265 kg 130 km/u € 49,00
Brede band met velg 16,5 x 650 x 8” 280 kg 130 km/u € 90,00
Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van de leverancier van onze banden:
www.vlukon.nl
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Schuring Motor & Scooteraanhangers
*knip* Een Naam
Wat betekenen die bandenmaten? Het gaat om banden/wielen/velgen die onder een motorfiets-aanhanger thuis horen.quote:Smalle band met velg 400 x 8”
Brede band met velg 16,5 x 650 x 8”
Aha in mijn geval wijkt die dus 4mm af (ET Escort=41 en Audi 80=37).quote:Op donderdag 1 juli 2004 22:15 schreef Kolkie het volgende:
Het meest interessante plaatje doet het niet (die van de ET-waarden dus).
ET-waarde kun je wel iets van afwijken, maar niet vee. Hangt af van de auto hoeveel. Teveel afwijking beinvloed niet zozeer de looks maar wel de rijdbaarheid van je auto! Kan zelfs gevaarlijk worden als je ET iets van 10 afwijkt. Een aantal auto's zijn heel gevoelig voor maatafwijkingen (306-en, slopel crossa's), andera auto's hebben een ET-waarde die heel moeilijk verkrijgbaar is (PIMPreza's).
Als je banden meer naar buiten gaan staan zal het de stabiliteit alleen maar ten goede komen zou je denken. Denk dat hij bedoelt als de banden teveen naar binnen gaan staan. Dan kan je bijv. krijgen dat de band tegen de binnenkant aankomt en schade kan oplopen na verloop van tijd.quote:Op donderdag 1 juli 2004 23:09 schreef Hollandia2 het volgende:
[..]
Aha in mijn geval wijkt die dus 4mm af (ET Escort=41 en Audi 80=37).
Hoe bedoel je dat het gevaarlijk kan worden als het +/- 10mm afwijkt, ik heb er geen verstand van en die velgen zijn best prijzig
Die zit een paar weekjes in afrika aan de ketting...quote:Op vrijdag 2 juli 2004 02:20 schreef StefanP het volgende:
Velgen zelf spuiten zou ik niet doen, tenzij je ervaring hebt met dat soort dingen. Laten verchromen, poedercoaten door een gespecialiseerd bedrijf of zo kan natuurlijk wel (aanneemende dat het metaal dat ondersteunt).
Het plaatje van de ET, tsja, dat was gehost op Tjabbo's forum. Is Tjabbo nog around?
quote:Op donderdag 1 juli 2004 23:09 schreef Hollandia2 het volgende:
[..]
Aha in mijn geval wijkt die dus 4mm af (ET Escort=41 en Audi 80=37).
Hoe bedoel je dat het gevaarlijk kan worden als het +/- 10mm afwijkt, ik heb er geen verstand van en die velgen zijn best prijzig
oow ik zie nu deze afbeeldingquote:Op zaterdag 31 juli 2004 17:13 schreef Hollandia2 het volgende:
Maar wat houdt nu precies de 'Naaf diameter' in.
Dit lees ik namelijk hier http://www.fznederland.com/Steekwijzer/Steekwijzer.html af, maar heb geen idee wat het is![]()
In leusden zit een bedrijfje.. Daar wilde ik mn velg heen brengen om broduurschade te herstellen. Zou uiteindelijk durder worden dan een nieuwe velg.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 07:57 schreef Paladin82 het volgende:
Tis een oud topic maar kan hier denk ik wel mijn vraag kwijt,
Heb gister helaas een stoeprandje mee genomen en nu zit er een kras op mijn velg rond de 1 cm bij 4 mm groot ofzo, is er een mogelijkheid om dit een beetje bij te werken, ipv de velg compleet te restoureren, want zo erg is de kras nu ook weer niet.
Ja wel irritant dat je je velg bandloos moet aanleveren.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:51 schreef Paladin82 het volgende:
Hmz tis een leasebak, dus dan blijf ik wel lekker met kras rondrijden, ga er echt geen 250 pleure voor uitgeven, en het is idd licht metaal met volgens mij een metalic lak laag er overheen gespoten. Naja tis zonde over 4 jaar als ik weer nieuwe heb moet ik maar is beter uitkijken voor stomme stoeprandjes
Hmz bij velgendokter is het 30 euro voor een 17"velg met uitspuiten enz, valt me opzich nog mee wel jammer dat de band van de velg gehlaad moet worden enz, zit je alsnog met extra kosten als band opnieuw erom leggen enz, niet echt dingen die je imho zelf doet
En als de velg bij het erop leggen van de band beschadigd wordt, dan is het niet hun schuld. Daarom doen ze dat.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:51 schreef Paladin82 het volgende:
Hmz tis een leasebak, dus dan blijf ik wel lekker met kras rondrijden, ga er echt geen 250 pleure voor uitgeven, en het is idd licht metaal met volgens mij een metalic lak laag er overheen gespoten. Naja tis zonde over 4 jaar als ik weer nieuwe heb moet ik maar is beter uitkijken voor stomme stoeprandjes
Hmz bij velgendokter is het 30 euro voor een 17"velg met uitspuiten enz, valt me opzich nog mee wel jammer dat de band van de velg gehlaad moet worden enz, zit je alsnog met extra kosten als band opnieuw erom leggen enz, niet echt dingen die je imho zelf doet
Zie ook http://www.guidetodetailing.com/articles.php?articleId=30 over hoe je het zelf doet. De 'Na' foto is vrijwel identiek aan de 'Voor' foto! Als je een beetje handig bent (ik niet overigens) dan kun je dit ook.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 09:15 schreef TGT het volgende:
[..]
In leusden zit een bedrijfje.. Daar wilde ik mn velg heen brengen om broduurschade te herstellen. Zou uiteindelijk durder worden dan een nieuwe velg.
Het schijnt dat ze de schade "bijlassen" daarna moet er worden gespoten.. Kwam bij mij uit op 250 euro voor 1 velg.
Lotus dunne bandjes? Hm. Onder de Exige ligt toch heel fraai 225/45r17, en dat kan ik niet echt supersmal noemen.quote:Op zaterdag 3 december 2005 18:44 schreef Repeat het volgende:
En waarom heeft een Lotus dan van die dunne bandjes als bredere voor (nog) meer grip zorgen?
absoluut onwaar. je achterbanden zijn evenzo belangrijk.quote:Op dinsdag 6 december 2005 18:32 schreef VSGdotcom het volgende:
Andere vraag .. hoe nuttig zijn 2 winterbanden (voor op voorwielaandrijfing) op een auto?
Je hoort het nog wel eens dat mensen ipv 4 banden slechts alleen de voorbanden vervangen door winterbanden omdat dat de belangrijkste banden zijn mits ze een voorwielaangedreven auto hebben.
Ik moet ook de keuze maken namelijk.
ja ook bij sneeuwquote:Op woensdag 7 december 2005 04:07 schreef StefanP het volgende:
Ik weet wel dat je bij voorwielaandrijving de beste banden achter moet leggen (raar als het klinkt), dus misschien dat dat ook geldt bij sneeuw?
quote:Op woensdag 18 januari 2006 02:48 schreef StefanP het volgende:
Officieel niet. Die moet je bij de bandenfabrikant opvragen o.v.v. je auto en nieuwe bandenmaat.
Maar officieus kan het geen kwaad omdat het waarschijnlijk toch maar een inch of zo zal minder betreffen.
Ik heb banden die veel breder en veel smaller zijn dan origineel, waarschijnlijk procentueel veel meer dan bij jou, en had dezelfde vraag. Ik heb de fabrikant van de nieuwe banden een email gestuurd met mijn type auto, gewicht, originele en nieuwe bandenmaat . Tot mijn verbazing werd ik een paar dagen later gebeld door een ingenieur van de fabrikant, niet zomaar een of andere marketing persoon maar echt iemand die wist waar hij het over had. Hij was bezorgd voor mijn "well-being"! Hij legde uit wat de nieuwe bandenspanning voor en achter moest zijn om "stock" te evenaren met de nieuwe bandgrootte, en dat was echt een significante afwijking! 39psi t.o.v. 32 psi en 26 t.o.v. 32 bv. Maar het verhaal was daarmee niet af, want omdat de hele ophanging, suspensie, uitlijning (caster, camber, toe, heel-in enz) van mijn auto ook veranderd is, kon hij er verder weinig over zeggen dat alles opnieuw berekend zou moeten worden. Dat dat eigenlijk onmogelijk was, gaf hij gewoon toe. Ik rijd nu dan ook maar met waarden die me zelf redelijk lijken en die wijken behoorlijk af van zijn advies (26psi is bv veel te laag).
Het is de trekkracht die het geweld loslaat op de banden, niet de PK's.quote:Op dinsdag 24 januari 2006 03:48 schreef StefanP het volgende:
Geen idee, maar het lijkt me inderdaad niet zo hendig.
Iets wat ik zelf niet snap: de band gaat om de velg. De wrijving van de band op de weg zorgt er voor dat je auto gaat bewegen. Maar hoe zit het met de aanhechting van de band aan de velg? Als ik auto's met 1500pk zie launchen bij een dragrace, met zulke onnoemelijke krachten (helemaal als je de squat en het gewicht van de auto meetelt), hoe komt het dan dat de velg nooit gewoon in de band gaat spinnen? Het lijkt me dat een drag radial van 350mm breed veel meer grip op de weg heeft dan de band zelf grip heeft op de velg. Ik niet snap.
hejje hier wat aan?quote:Op zaterdag 20 mei 2006 20:11 schreef Bad_Mother_Fucker het volgende:
Hoi, eens kijken of hier iemand het weet...
Ik heb ook een paar leuke velgen met banden gezien voor een mooi prijsje, maar ik kan nergens iets vinden waardoor ik zeker weet of ze onder mijn auto zullen passen of niet. Wie weet of het mogelijk is om velgen met ET 42 en bandenmaat 205/50/15 onder een Suzuki Swift 1.3 GS uit '93 te proppen? ZONDER dat ze aan gaan lopen bedoel ik dan he..![]()
Ik heb geloof ik het hele internet nu al afgezocht en ik weet het nog steeds niet boehoe![]()
Alvast bedankt![]()
Steek is de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de wielbouten loopt.quote:Op woensdag 12 december 2007 20:32 schreef MikeGSM het volgende:
Een heel oud topic, maar eigenlijk best interesant...
Ik snap het steek verhaal niet zo....
Heb een VW bora: 195/65/R15 schijnt steek 5*100 te zijn..
Kan ik daar nu 205/55/R16 steek 5*112 op zetten (velgen van een VW Passat)
Of zit ik echt aan 5*100 vast ???
Dat is nog eens een duidelijk uitleg.....quote:Op woensdag 12 december 2007 20:52 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Steek is de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de wielbouten loopt.
Steek 4 = 4 bouten, steek 5 = 5 bouten
Steek 5x100 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 100 millimeter
Steek 5x112 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 112 millimeter (oftewel, de gaten staan verder uit elkaar).
Steek moet exact hetzelfde zijn...zelfs bij de kleinste afwijking (als het al lukt om de velg te monteren) staan de bouten onder extreme spanning / krachten. De kans dat de bouten breken en het wiel eraf vliegt is dan zeer groot.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |