Vaak zie je bij auto's een bandenmaat aangegeven, mijn auto heeft bijvoorbeeld 195/55 - 15
Dat 15 snap ik, dat is de diameter van de velg, maar wat betekenen die andere twee getallen eigenlijk?
Diameter: 15 inch
Breedte: 195 mm (19,5 cm)
Hoogte: 55% van de breedte, in dit geval dus 107 mm (10,7 cm)
[Dit bericht is gewijzigd door ni.puta.idea op 17-07-2003 15:43]
quote:En dat lijkt me correct
Op donderdag 17 juli 2003 15:42 schreef ni.puta.idea het volgende:
Volgens mij betekent 195/55 15 hetvolgende:Diameter: 15 inch
Breedte: 195 mm (19,5 cm)
Hoogte: 55% van de breedte, in dit geval dus 107 mm (10,7 cm)
Ikzelfheb 205/40/17
dus 20.5 cm breed, 40 % van 20.5 hoog en 17 inch is mijn velg diameter
wel grappig trouwens, 3 verschillende eenheden (cm, inch en percentage)
ik weet nou waar ik op moet letten voor zo stoer mogelijke wielen
quote:oke trek je jas maar aan
Op donderdag 17 juli 2003 15:44 schreef LWaS het volgende:
en ik ben weer eens laat
quote:als je ok maar oplet of er niets aan kan gaan lopen
Op donderdag 17 juli 2003 15:46 schreef thumper het volgende:
ok, bedankt allemaal!wel grappig trouwens, 3 verschillende eenheden (cm, inch en percentage)
ik weet nou waar ik op moet letten voor zo stoer mogelijke wielen
Toen ik mijn velgen kocht kon ik niet breder als 205 omdat ie vrij laag lag en dan aan kan gaan lopen Sommige auto's kunnen gewoon niet al te breed
Ik zal tzt. eens bij de dealer informeren.
Het gaat om een nieuwe leaseauto, en af-fabriek wordt hij geleverd met 185/60-14".
Mijn huidige auto heeft 195/55-15", en het liefst zou ik nog breder willen (en dan 16" of 17" indien mogelijk)
quote:het zal heus wel lukken hoor.
Op donderdag 17 juli 2003 15:55 schreef thumper het volgende:
Hmmm, ja, dat is ook weer zoIk zal tzt. eens bij de dealer informeren.
Het gaat om een nieuwe leaseauto, en af-fabriek wordt hij geleverd met 185/60-14".
Mijn huidige auto heeft 195/55-15", en het liefst zou ik nog breder willen (en dan 16" of 17" indien mogelijk)
quote:Denk het ook ja
Op donderdag 17 juli 2003 15:56 schreef LWaS het volgende:[..]
het zal heus wel lukken hoor.
de maat die ik heb, 205.40/17 past zo goed als altijd.
Ik heb het even nagerekend, en de diameter wordt bij jouw maat 25 mm groter in vergelijking met mijn huidige maat. Da's een minimaal verschil lijkt mij
Als je ineens erg veel grotere banden laat monteren lijkt het me dat je kilometerteller minder aangeeft dan wat je rijd; Anders rijd je met 50 langs een paal en flitst ie je alsnog omdat je in werkelijkheid 53 rijd....
Ik weet niet exact of het zo is, maar er zullen best hier mensen zitten die het leuk vinden om het na te rekenen!!
Victor a.k.a Gonzo77
quote:Hmm ja, daar heb je gelijk in!
Op donderdag 17 juli 2003 16:07 schreef gonzo77 het volgende:
Check wel even de verhouding tussen kilometerteller en banden;Als je ineens erg veel grotere banden laat monteren lijkt het me dat je kilometerteller minder aangeeft dan wat je rijd; Anders rijd je met 50 langs een paal en flitst ie je alsnog omdat je in werkelijkheid 53 rijd....
Ik weet niet exact of het zo is, maar er zullen best hier mensen zitten die het leuk vinden om het na te rekenen!!
Victor a.k.a Gonzo77
Had ik nog niet eens bij nagedacht...
-edit- ik kan niet quoten....
Betekent dat dat bij een bandenmaat van 145/60R10:quote:Op donderdag 17 juli 2003 15:42 schreef ni.puta.idea het volgende:
Volgens mij betekent 195/55 15 het volgende:
Diameter: 15 inch
Breedte: 195 mm (19,5 cm)
Hoogte: 55% van de breedte, in dit geval dus 107 mm (10,7 cm)
Sorry wou een linkje posten, maar ik ben hem kwijtquote:Op donderdag 25 maart 2004 18:52 schreef Nism0 het volgende:
[..]
zeg dan nix
*kuch* aanhanger *kuch*quote:Op donderdag 25 maart 2004 18:05 schreef Nism0 het volgende:
als je wang maar niet te hoog is dat ziet er niet uit vind ik persoonlijk
Reactie:quote:Geachte meneer/mevrouw,
Voor mijn opleiding werktuigbouwkunde aan de *knip* (mijn school) moet ik een zeer kleine, lichte aanhanger voor achter een auto ontwerpen. Het eigen gewicht plus laadvermogen hiervan is 280 kilo. De aanhanger moet in de werkplaatsen van mijn school te bouwen zijn. In deze werkplaatsen kan ik geen velgen, banden, verlichting en/of aanhangerkoppeling maken, dus die moet ik los kopen.
Om het laadvermogen zo groot mogelijk te houden moet het eigen gewicht van de aanhanger zo laag mogelijk blijven. Daarom vermoed ik dat wielen die onder een aanhanger voor achter een motorfiets gebruikt worden geschikt kunnen zijn. Ik weet echter nog niet of deze wielen een voldoende groot draagvermogen hebben. Elk wiel moet een belasting aan kunnen van 140 kilo bij 120 kilometer per uur. Ik ben op zoek naar kleine, lichte wielen die dat aan kunnen. Indien u die kunt leveren, wilt u mij dan een duidelijke, technische tekening van die wielen en een prijsopgaaf van 2 van die wielen inclusief banden en -indien nodig- binnenbanden toesturen?
Ik hoop spoedig een passend antwoord van u te mogen ontvangen.
Met vriendelijke groet,
*knip* Mijn Naam
Ik snap echter niets van die bandenmaten. Wie weet hoe het zit?quote:Geachte heer *knip* Naam
De wielen die wij gebruiken zijn de 400 x 8" en 16,5 x 650 x 8" banden
Draagvermogen en snelheid van de banden:
Omschrijving Maat Max. gewicht Max. snelheid Prijs per stuk
Smalle band met velg 400 x 8 265 kg 130 km/u 49,00
Brede band met velg 16,5 x 650 x 8 280 kg 130 km/u 90,00
Voor meer informatie kunt u ook terecht op de website van de leverancier van onze banden:
www.vlukon.nl
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Schuring Motor & Scooteraanhangers
*knip* Een Naam
quote:Op dinsdag 30 maart 2004 13:52 schreef 2cv het volgende:
Ik heb wat heen en weer gemaild naar een bedrijf dat gespecialiseerd is in motorfiets aanhangers:
[..]
Reactie:
[..]
Ik snap echter niets van die bandenmaten. Wie weet hoe het zit?
quote:Op donderdag 25 maart 2004 18:06 schreef t0n het volgende:
http://forum.fok.nl/showtopic.php/470630
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |