abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 juli 2004 @ 20:53:13 #51
56074 Kolkie
in a state of trance
pi_20413934
quote:
Op donderdag 1 juli 2004 23:09 schreef Hollandia2 het volgende:

[..]

Aha in mijn geval wijkt die dus 4mm af (ET Escort=41 en Audi 80=37).
Hoe bedoel je dat het gevaarlijk kan worden als het +/- 10mm afwijkt, ik heb er geen verstand van en die velgen zijn best prijzig


Als het goed is staat in je instructieboekje wel ergens wat toelaatbaar is voor welke auto. Moet je natuurlijk wel die waarde weten van de desbetreffende velg (want dat ie ergens vanaf en niet fabrieksorigineel is (de velg dus) dan wil het nog niet zeggen dat die velg ook exact de benodigde ET-waarde daadwerkelijk heeft ).

En gevaarlijk is hier een breed woord: Een erg afwijkende ET-waarde kan leiden tot trillingen in het stuur, hogere slijtage van enkele wielophangingselementen maar ook tot een ander weggedrag dan met de originele wielen.

Dat laatste komt zo: een wielophanging en het weggedrag worden ontworpen en afgestemd op een bepaalde wiel- en bandenmaat of een bepaalde serie velgen/bandenmaten (veel fabrikanten bieden zelf ook afwijkende wielen aan, en logischer wijs reageert een auto niet enorm anders met fabrieksoriginele wielen, da's niet echt wenselijk zeg maar ). Wijk je hier een klein beetje vanaf dan zul je nauwelijks iets merken, wijk je hier veel vanaf dan kun je er veel van merken, afhankelijk van het type auto. Sommige auto's zijn zeg maar erg 'vergevensgezind' en daar kun je redelijk probleemloos enorm lompe wielen onder zetten. Andere auto's vinden dat minder fijn. Hangt ook af wat je van een auto verlangd en hoe je ermee rijd (als je niet een bochtenridder bent en er weinig gevoel mee voor hebt bv. zal je dat gevoel ook niet zo heel erg veel boeien).

Tenminste, dat is wat ik zo links en rechts opgevangen en onthouden heb, en wat ik met een portie logisch nadenken kan opschrijven .
Life is too short don't stress every day
pi_20977116
Maar wat houdt nu precies de 'Naaf diameter' in.

Dit lees ik namelijk hier http://www.fznederland.com/Steekwijzer/Steekwijzer.html af, maar heb geen idee wat het is
pi_20991302
geen zin om te lezen
effe toevoegen aan AT
Als we maar gelukkig zijn...
pi_21105346
quote:
Op zaterdag 31 juli 2004 17:13 schreef Hollandia2 het volgende:
Maar wat houdt nu precies de 'Naaf diameter' in.

Dit lees ik namelijk hier http://www.fznederland.com/Steekwijzer/Steekwijzer.html af, maar heb geen idee wat het is
oow ik zie nu deze afbeelding


Ik wil dus audi 80 velgen op mn escort, maar de naaf diameter van de audi is 57,1 en van mn escort 63,3. Betekent dit dat dit niet gaat passen, ondanks ze wel dezelfde steek hebben?

[ Bericht 0% gewijzigd door Hollandia2 op 06-08-2004 20:35:20 (typvout) ]
  dinsdag 28 juni 2005 @ 07:57:03 #55
21210 Paladin82
In Black and White
pi_28292682
Tis een oud topic maar kan hier denk ik wel mijn vraag kwijt,

Heb gister helaas een stoeprandje mee genomen en nu zit er een kras op mijn velg rond de 1 cm bij 4 mm groot ofzo, is er een mogelijkheid om dit een beetje bij te werken, ipv de velg compleet te restoureren, want zo erg is de kras nu ook weer niet.
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
  dinsdag 28 juni 2005 @ 09:02:27 #56
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_28293318
Is haast niet te doen. lichtmetaal is ook niet fatsoenlijk te zandstralen. Tenminste, ik neem aan dat je LM velgen bedoelt. Stalen velgen kan je zandstralen.
Je kan bedrijven proberen zoals de velgendokter ( www.develgendokter.nl ), die zijn hierin gespecialiseerd.
pi_28293557
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 07:57 schreef Paladin82 het volgende:
Tis een oud topic maar kan hier denk ik wel mijn vraag kwijt,

Heb gister helaas een stoeprandje mee genomen en nu zit er een kras op mijn velg rond de 1 cm bij 4 mm groot ofzo, is er een mogelijkheid om dit een beetje bij te werken, ipv de velg compleet te restoureren, want zo erg is de kras nu ook weer niet.
In leusden zit een bedrijfje.. Daar wilde ik mn velg heen brengen om broduurschade te herstellen. Zou uiteindelijk durder worden dan een nieuwe velg.

Het schijnt dat ze de schade "bijlassen" daarna moet er worden gespoten.. Kwam bij mij uit op 250 euro voor 1 velg.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 09:51:59 #58
21210 Paladin82
In Black and White
pi_28294245
Hmz tis een leasebak, dus dan blijf ik wel lekker met kras rondrijden, ga er echt geen 250 pleure voor uitgeven, en het is idd licht metaal met volgens mij een metalic lak laag er overheen gespoten. Naja tis zonde over 4 jaar als ik weer nieuwe heb moet ik maar is beter uitkijken voor stomme stoeprandjes

Hmz bij velgendokter is het 30 euro voor een 17"velg met uitspuiten enz, valt me opzich nog mee wel jammer dat de band van de velg gehlaad moet worden enz, zit je alsnog met extra kosten als band opnieuw erom leggen enz, niet echt dingen die je imho zelf doet

[ Bericht 26% gewijzigd door Paladin82 op 28-06-2005 09:58:09 (toevoeging text) ]
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_28296947
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 09:51 schreef Paladin82 het volgende:
Hmz tis een leasebak, dus dan blijf ik wel lekker met kras rondrijden, ga er echt geen 250 pleure voor uitgeven, en het is idd licht metaal met volgens mij een metalic lak laag er overheen gespoten. Naja tis zonde over 4 jaar als ik weer nieuwe heb moet ik maar is beter uitkijken voor stomme stoeprandjes

Hmz bij velgendokter is het 30 euro voor een 17"velg met uitspuiten enz, valt me opzich nog mee wel jammer dat de band van de velg gehlaad moet worden enz, zit je alsnog met extra kosten als band opnieuw erom leggen enz, niet echt dingen die je imho zelf doet
Ja wel irritant dat je je velg bandloos moet aanleveren.

Ik hor verschillende verhalen over de velgendokter. Positief en negatief. Ik ben er niet naar toe gegaan omdat hij nogal ver weg zit voor me.
pi_30866830
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 09:51 schreef Paladin82 het volgende:
Hmz tis een leasebak, dus dan blijf ik wel lekker met kras rondrijden, ga er echt geen 250 pleure voor uitgeven, en het is idd licht metaal met volgens mij een metalic lak laag er overheen gespoten. Naja tis zonde over 4 jaar als ik weer nieuwe heb moet ik maar is beter uitkijken voor stomme stoeprandjes

Hmz bij velgendokter is het 30 euro voor een 17"velg met uitspuiten enz, valt me opzich nog mee wel jammer dat de band van de velg gehlaad moet worden enz, zit je alsnog met extra kosten als band opnieuw erom leggen enz, niet echt dingen die je imho zelf doet
En als de velg bij het erop leggen van de band beschadigd wordt, dan is het niet hun schuld. Daarom doen ze dat.
Age of fruity enlightenment!
pi_30879350
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 09:15 schreef TGT het volgende:

[..]

In leusden zit een bedrijfje.. Daar wilde ik mn velg heen brengen om broduurschade te herstellen. Zou uiteindelijk durder worden dan een nieuwe velg.

Het schijnt dat ze de schade "bijlassen" daarna moet er worden gespoten.. Kwam bij mij uit op 250 euro voor 1 velg.
Zie ook http://www.guidetodetailing.com/articles.php?articleId=30 over hoe je het zelf doet. De 'Na' foto is vrijwel identiek aan de 'Voor' foto! Als je een beetje handig bent (ik niet overigens) dan kun je dit ook.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_30879368
Een juichtoon da-vre langs de velden
Voor ons dierbaar rood en wit > ajax.nl
pi_31600232
Is er een manier om te bepalen welke velgbreedte bij welke minimale en welke maximale bandbreedte past?

Voorbeeld:
Een 7j velg (178 mm) kan banden hebben van 195 breedte (zat onder mijn vorige seat) en 225 breedte (zit onder mijn Porsche). Maar wat is nu het maximum en wat het minimum en wat is de stelregel hiervoor?
  vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:50:21 #64
133064 Der_Ghopmeister
faker dan fake nepper dan nep
pi_31602586
spam

[ Bericht 97% gewijzigd door Tjabbo op 23-10-2005 10:50:58 ]
whahaa stelletje lozers op dit godvergeten kut hoere forum!!!!
pi_31660025
lastige vraag gloof ik
pi_32027371
wat ik me toch afvraag:

stel je hebt gewoon asfalt en een slick band....

Wat zorgt dan voor betere grip?

Een hele brede band, door het grotere raakoppervlak? Maar deze heeft dan toch minder druk per cm2, juist door dat grotere oppervlak...

Of een smallere band, met dus een kleiner raakoppervlak, maar daardoor wel een hogere druk per cm2....

Of zit het ideale daar ergens tussen
pi_32033600
Een brede band. De wrijving tussen band en wegdek is veel groter dan de neerwaartse druk. De vermeerdering van neerwaartse druk door een smallere band te nemen, is nihil tov de wrijving en is niet voldoende om meer grip te veroorzaken. Vergroot je het wrijvingsgebied, dan is het daarentegen wel moeilijker om die kracht te overwinnen en je wiel te laten spinnen. Nu zul je daar in alle eerlijkheid ook weinig van merken, maar het is wel degelijk veel makkelijker om met hetzelfde vermogen een band van 165 breed te laten slippen bij wegrijden dan een band van 355 breed.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  maandag 7 november 2005 @ 17:06:31 #68
60383 Furb
Project Rotary
pi_32061213
idd een bredere band heeft meer grip op het droge
je kunt veel verder gaan voordat de band grip verliest, punt is wel dat je op het moment dat het fout gaat, ook echt hard eruit gaat

daarentegen is het met winterbanden (of in de regen) precies omgedraaid...
met gladheid heeft een smalle band meer grip omdat er op een kleiner oppervlak meer druk wordt geleverd.
kijk maar naar de rally als ze in de sneeuw rijden, dan hebben ze van die mooie smalle wieltjes erop zitten!
Project Rotary: Mazda RX-7 FC3S Turbo II 1991... finished @ 320hp & 440Nm
  zondag 13 november 2005 @ 20:51:38 #69
37841 Moitessier
Vagabond des mers du Sud
pi_32241712
Ben vandaag per ongeluk over glazen fles bier gereden op een parkeerplaats, hoorde behoorlijke veel herrie maar aan band zelf was niets te zien. Heb hierna een redelijk stuk over terrein met veel bochten/drempels gereden daarna en er gebeurde verder niets raars, band leek ook niet lek te zijn/zachter te worden) Iemand enig idee of het verantwoord is om zonder naar die band te laten kijken verder te rijden? Banden plus auto zijn redelijk nieuw (5000km op teller oid) Raken banden snel lek? Is er kans dat die band het op de snelweg gaat begeven opeens?

tenks
If a retainer will just think about what he is to do for the day at hand,
he wil be able to do anything.
If it is a single day's work, one should be able to put up with it.
Tomorrow, too, is but a single day.
pi_32243914
Ik denk niet dat er iets mis zal zijn. Rubber is best hard, en glas breekt snel in nog kleinere stukjes waardoor je er uiteindelijk gewoon overheen rijdt. Ik heb ook wel eens glas in m'n band maar dat zit nooit dieper dan misschien een halve cm en dat is nog gewoon in het rubber.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_32786149
En waarom heeft een Lotus dan van die dunne bandjes als bredere voor (nog) meer grip zorgen?
pi_32786688
quote:
Op zaterdag 3 december 2005 18:44 schreef Repeat het volgende:
En waarom heeft een Lotus dan van die dunne bandjes als bredere voor (nog) meer grip zorgen?
Lotus dunne bandjes? Hm. Onder de Exige ligt toch heel fraai 225/45r17, en dat kan ik niet echt supersmal noemen.
Waarschijnlijk heeft 't te maken met het gewicht van de auto. Brede banden hebben namelijk niet altijd meer grip dan smal, er is een punt waarop breder juist minder grip gaat geven doordat de druk (gewicht per oppervlak) te laag wordt om nog de nodige grip (=druk*wrijvingscoefficient) te bereiken.
En 't kan ook een design-aspect zijn: 275/35 banden passen voor geen meter bij de uitstraling van een klein autootje, en als je (zoals Lotus) niet gaat voor brute acceleratie en topsnelheid maar juist voor wegligging en bochtengedrag ga je geen 50 kilo aan rubber onder de auto gooien als dat niet nodig is.
pi_32786767
Voorop een (standaard) Elise zit 175/55R16

Dat vind ik smal ja
pi_32860324


[ Bericht 60% gewijzigd door Repeat op 06-12-2005 13:07:38 ]
pi_32868429
Nu heb ik een Alfa 147 met 195/60VR15 banden meen ETwaarde 35.

Nu is er aan die banden wel te komen alleen schijnt de velgen maar moeilijk te zijn??
De jongen die ik erover sprak vroeg me te onderzoeken welke maten er nog meer onder konden.

Ik weet ondertussen dat 14" niet kan gezien mijn remklauw in de weg zit. Maar welke maat zou hij bedoelen dan? Alleen de inches? Ik neem aan de ET waarde echt ET35 moet zijn toch?
pi_32868614
Andere vraag .. hoe nuttig zijn 2 winterbanden (voor op voorwielaandrijfing) op een auto?

Je hoort het nog wel eens dat mensen ipv 4 banden slechts alleen de voorbanden vervangen door winterbanden omdat dat de belangrijkste banden zijn mits ze een voorwielaangedreven auto hebben.

Ik moet ook de keuze maken namelijk.
  dinsdag 6 december 2005 @ 20:04:37 #77
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_32871020
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 18:32 schreef VSGdotcom het volgende:
Andere vraag .. hoe nuttig zijn 2 winterbanden (voor op voorwielaandrijfing) op een auto?

Je hoort het nog wel eens dat mensen ipv 4 banden slechts alleen de voorbanden vervangen door winterbanden omdat dat de belangrijkste banden zijn mits ze een voorwielaangedreven auto hebben.

Ik moet ook de keuze maken namelijk.
absoluut onwaar. je achterbanden zijn evenzo belangrijk.
gewoon niet bezuinigen op je veiligheid en die van anderen, en er netjes 4 omheen leggen.

En voor je bovenstaande vraag, daar bedoelde je man inches ja. Dat de remklauw in de weg zit heeft meestal te maken met de grootte van de klauw en dus moet je velg groot genoeg zijn.
pi_32882046
Ik weet wel dat je bij voorwielaandrijving de beste banden achter moet leggen (raar als het klinkt), dus misschien dat dat ook geldt bij sneeuw?
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  zaterdag 10 december 2005 @ 18:13:22 #79
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_32974512
quote:
Op woensdag 7 december 2005 04:07 schreef StefanP het volgende:
Ik weet wel dat je bij voorwielaandrijving de beste banden achter moet leggen (raar als het klinkt), dus misschien dat dat ook geldt bij sneeuw?
ja ook bij sneeuw
  woensdag 18 januari 2006 @ 01:57:20 #80
60847 Rampestamper
Fabricati diem, punc!
pi_34187422
Misschien een domme vraag, maar ik ben dan ook een volledige auto-noob. Ik heb sinds kort een andere auto, en daarvan kan ik met enige zekerheid zeggen dat er niet de originele velgen onder zitten. Kan ik nu gewoon de bandenspanning aanhouden die in het tabelletje in het instructieboekje staan?
De zin van het leven, is het leven zin geven.
pi_34188159
Officieel niet. Die moet je bij de bandenfabrikant opvragen o.v.v. je auto en nieuwe bandenmaat.

Maar officieus kan het geen kwaad omdat het waarschijnlijk toch maar een inch of zo zal minder betreffen.

Ik heb banden die veel breder en veel smaller zijn dan origineel, waarschijnlijk procentueel veel meer dan bij jou, en had dezelfde vraag. Ik heb de fabrikant van de nieuwe banden een email gestuurd met mijn type auto, gewicht, originele en nieuwe bandenmaat . Tot mijn verbazing werd ik een paar dagen later gebeld door een ingenieur van de fabrikant, niet zomaar een of andere marketing persoon maar echt iemand die wist waar hij het over had. Hij was bezorgd voor mijn "well-being"! Hij legde uit wat de nieuwe bandenspanning voor en achter moest zijn om "stock" te evenaren met de nieuwe bandgrootte, en dat was echt een significante afwijking! 39psi t.o.v. 32 psi en 26 t.o.v. 32 bv. Maar het verhaal was daarmee niet af, want omdat de hele ophanging, suspensie, uitlijning (caster, camber, toe, heel-in enz) van mijn auto ook veranderd is, kon hij er verder weinig over zeggen dat alles opnieuw berekend zou moeten worden. Dat dat eigenlijk onmogelijk was, gaf hij gewoon toe. Ik rijd nu dan ook maar met waarden die me zelf redelijk lijken en die wijken behoorlijk af van zijn advies (26psi is bv veel te laag).
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  woensdag 18 januari 2006 @ 08:13:47 #82
60847 Rampestamper
Fabricati diem, punc!
pi_34190052
quote:
Op woensdag 18 januari 2006 02:48 schreef StefanP het volgende:
Officieel niet. Die moet je bij de bandenfabrikant opvragen o.v.v. je auto en nieuwe bandenmaat.

Maar officieus kan het geen kwaad omdat het waarschijnlijk toch maar een inch of zo zal minder betreffen.

Ik heb banden die veel breder en veel smaller zijn dan origineel, waarschijnlijk procentueel veel meer dan bij jou, en had dezelfde vraag. Ik heb de fabrikant van de nieuwe banden een email gestuurd met mijn type auto, gewicht, originele en nieuwe bandenmaat . Tot mijn verbazing werd ik een paar dagen later gebeld door een ingenieur van de fabrikant, niet zomaar een of andere marketing persoon maar echt iemand die wist waar hij het over had. Hij was bezorgd voor mijn "well-being"! Hij legde uit wat de nieuwe bandenspanning voor en achter moest zijn om "stock" te evenaren met de nieuwe bandgrootte, en dat was echt een significante afwijking! 39psi t.o.v. 32 psi en 26 t.o.v. 32 bv. Maar het verhaal was daarmee niet af, want omdat de hele ophanging, suspensie, uitlijning (caster, camber, toe, heel-in enz) van mijn auto ook veranderd is, kon hij er verder weinig over zeggen dat alles opnieuw berekend zou moeten worden. Dat dat eigenlijk onmogelijk was, gaf hij gewoon toe. Ik rijd nu dan ook maar met waarden die me zelf redelijk lijken en die wijken behoorlijk af van zijn advies (26psi is bv veel te laag).
OK! Dan ga ik maar even navraag doen. Bedankt in ieder geval.
De zin van het leven, is het leven zin geven.
  woensdag 18 januari 2006 @ 15:08:37 #83
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_34202012
26 PSI is nog geen 2 bar, lijkt me sowieso aan de lage kant voor een auto van 1600 KG.

Volgens mij is dat ook niet in 1 klap te zeggen omdat je ook nog te maken hebt met de gewichtsv erdeling van de auto, bij een oudere porsche met 43:57 zullen die drukken wel anders uitvallen als bijvoorbeeld een BMW met 50:50

Wijder gaan kan betekenen dat je de druk iets moet laten zakken om te zorgen dat de auto niet al te zoekerig word, vooral met de voorwielen. Maar het hangt nogal af van de constructie enz of dat wel kan. Daarom is overdreven wijd op een auto zetten ook niet goed.

En het ligt ook aan de rijstijl waar je het voertuig voor gebruikt. Bij mij is 2,1 voor en 2,4 achter standaard, maar met een beetje expirimenteren kom ik op ongeveer 2,5 rondom uit. Op die manier word het door BMW natuurlijk ingebouwde ondestuur verminderd en ligt de auto neutraler op de weg.

Interressante link btw:
http://chris-longhurst.com/carbibles/tyre_bible.html
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_34343903
Op verzoek krijgt dit topic van mij een >kick<

ontopic:
Banden Bijbel

offtopic:
Ophanging Bijbel
Motorolie Bijbel
Remmen Bijbel

Zeer uitgebreid
Calm down, please!
pi_34375112
Ik ben aan het denken over binnenbanden voor mijn Suzuki Alto. Dit omdat ik denk dat er lucht langs de velg ontsnapt (Poreuze velg ofzo). Ik heb er namelijk al 2 keer nieuwe banden opgelegd maar toch moet ik nog steeds bij iedere tankbeurt de banden pompen. Nu was dus mijn idee om er binnenanden op te (laten) leggen. Nu lees ik dat dit niet mag (startpost). Is dit zo? En ten tweede, als het wel mag wat gaat dat me kosten? (Banden maat 145/70 R12)
pi_34402944
Geen idee, maar het lijkt me inderdaad niet zo hendig.

Iets wat ik zelf niet snap: de band gaat om de velg. De wrijving van de band op de weg zorgt er voor dat je auto gaat bewegen. Maar hoe zit het met de aanhechting van de band aan de velg? Als ik auto's met 1500pk zie launchen bij een dragrace, met zulke onnoemelijke krachten (helemaal als je de squat en het gewicht van de auto meetelt), hoe komt het dan dat de velg nooit gewoon in de band gaat spinnen? Het lijkt me dat een drag radial van 350mm breed veel meer grip op de weg heeft dan de band zelf grip heeft op de velg. Ik niet snap.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_34403537
quote:
Op dinsdag 24 januari 2006 03:48 schreef StefanP het volgende:
Geen idee, maar het lijkt me inderdaad niet zo hendig.

Iets wat ik zelf niet snap: de band gaat om de velg. De wrijving van de band op de weg zorgt er voor dat je auto gaat bewegen. Maar hoe zit het met de aanhechting van de band aan de velg? Als ik auto's met 1500pk zie launchen bij een dragrace, met zulke onnoemelijke krachten (helemaal als je de squat en het gewicht van de auto meetelt), hoe komt het dan dat de velg nooit gewoon in de band gaat spinnen? Het lijkt me dat een drag radial van 350mm breed veel meer grip op de weg heeft dan de band zelf grip heeft op de velg. Ik niet snap.
Het is de trekkracht die het geweld loslaat op de banden, niet de PK's.
Bij Dragraces (TopFuel) zie je vaak genoeg dat de band (meerdere) malen om de vleg draaid/tordeert, dat is heel normaal bij 6000 Nm
  zondag 26 februari 2006 @ 17:12:27 #88
80382 manny
30 is best veel
pi_35515477
Noobvraag:

Heb een setje winterbanden liggen, inclusief velgen, waar kan ik snel checken of het gaat passen ?

winterbanden afkomstig van Toyota Avensis vorige model, wil ze graag onder Audi A3 huidige model schroeven. Allebei in ieder geval 5 bouten.

Iemand die dit weet / een site kent waar je dit kan opzoeken ?
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_35521797
OP lezen De steek moet identiek zijn en de ET moet ongeveer hetzelfde zijn zodat de banden niet aanlopen. Steek en ET kun je met google eenvoudig vinden.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_36467342
Hoi Stefan

ik zie dat jij er verstand van hebt

ik ben bezig met een vertaling waarin ze het hebben over tyre radial force variation (R.F.V.)
ik kan de juiste NL term daar niet voor vinden

het punt van de maximale RFV wordt met een rode stip aangegeven op de flank van een band

weet jij hoe ik dit moet noemen?

reactie ook graag naar mijn e-mailadres, zie profiel

bvd
pi_37122779
ff een topic kick

Ik heb een nieuw setje velgen op kop getikt, die een beetje smerig zijn. Mijn vraag is nu, hoe maak ik deze het veiligst / makkelijkst / mooist schoon?
En mijn tweede vraag is ook: welke spullen mag ik niet op mijn velgen kwakken, qua aggressiviteit?
pi_38025419
Hoi, eens kijken of hier iemand het weet...

Ik heb ook een paar leuke velgen met banden gezien voor een mooi prijsje, maar ik kan nergens iets vinden waardoor ik zeker weet of ze onder mijn auto zullen passen of niet. Wie weet of het mogelijk is om velgen met ET 42 en bandenmaat 205/50/15 onder een Suzuki Swift 1.3 GS uit '93 te proppen? ZONDER dat ze aan gaan lopen bedoel ik dan he..

Ik heb geloof ik het hele internet nu al afgezocht en ik weet het nog steeds niet boehoe

Alvast bedankt
You are NOT a unique and beautiful snowflake !
pi_38025952
quote:
Op zaterdag 20 mei 2006 20:11 schreef Bad_Mother_Fucker het volgende:
Hoi, eens kijken of hier iemand het weet...

Ik heb ook een paar leuke velgen met banden gezien voor een mooi prijsje, maar ik kan nergens iets vinden waardoor ik zeker weet of ze onder mijn auto zullen passen of niet. Wie weet of het mogelijk is om velgen met ET 42 en bandenmaat 205/50/15 onder een Suzuki Swift 1.3 GS uit '93 te proppen? ZONDER dat ze aan gaan lopen bedoel ik dan he..

Ik heb geloof ik het hele internet nu al afgezocht en ik weet het nog steeds niet boehoe

Alvast bedankt
hejje hier wat aan?

http://fznederland.com/Downloads/Pagina1&2.pdf

Weet niet of ze voor auto's doorgaans dezelfde waarden aanhouden door de jaren heen.
Calm down, please!
pi_38395450
Ehm.. nee niet echt eigenlijk. Maar toch bedankt.
De hele vraag is inmiddels toch ook triviaal geworden aangezien ik dit weekend mijn swift total loss heb gereden Heb nu een Kia Sephia 1.5 GTX uit '98 Misschien passen ze daar wel op
You are NOT a unique and beautiful snowflake !
  woensdag 12 december 2007 @ 20:32:36 #95
73244 MikeT80
ICT... I like it
pi_55226853
Een heel oud topic, maar eigenlijk best interesant...

Ik snap het steek verhaal niet zo....
Heb een VW bora: 195/65/R15 schijnt steek 5*100 te zijn..

Kan ik daar nu 205/55/R16 steek 5*112 op zetten (velgen van een VW Passat)

Of zit ik echt aan 5*100 vast ???
Here I Am !!!
pi_55227316
Ja, dat past niet
pi_55227479
quote:
Op woensdag 12 december 2007 20:32 schreef MikeGSM het volgende:
Een heel oud topic, maar eigenlijk best interesant...

Ik snap het steek verhaal niet zo....
Heb een VW bora: 195/65/R15 schijnt steek 5*100 te zijn..

Kan ik daar nu 205/55/R16 steek 5*112 op zetten (velgen van een VW Passat)

Of zit ik echt aan 5*100 vast ???
Steek is de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de wielbouten loopt.

Steek 4 = 4 bouten, steek 5 = 5 bouten

Steek 5x100 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 100 millimeter
Steek 5x112 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 112 millimeter (oftewel, de gaten staan verder uit elkaar).

Steek moet exact hetzelfde zijn...zelfs bij de kleinste afwijking (als het al lukt om de velg te monteren) staan de bouten onder extreme spanning / krachten. De kans dat de bouten breken en het wiel eraf vliegt is dan zeer groot.
Calm down, please!
  vrijdag 14 december 2007 @ 16:42:31 #98
73244 MikeT80
ICT... I like it
pi_55272896
quote:
Op woensdag 12 december 2007 20:52 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Steek is de diameter van de denkbeeldige cirkel die door de wielbouten loopt.

Steek 4 = 4 bouten, steek 5 = 5 bouten

Steek 5x100 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 100 millimeter
Steek 5x112 = diameter die door het midden van de 5 wielbouten loopt bedraagt 112 millimeter (oftewel, de gaten staan verder uit elkaar).

Steek moet exact hetzelfde zijn...zelfs bij de kleinste afwijking (als het al lukt om de velg te monteren) staan de bouten onder extreme spanning / krachten. De kans dat de bouten breken en het wiel eraf vliegt is dan zeer groot.
Dat is nog eens een duidelijk uitleg.....
Als ik fok niet had

Mike
Here I Am !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')