abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 januari 2004 @ 00:00:17 #1
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_15943152
Lowdie !!

Ik ben sinds enkele weken fanatiek aan het kijken naar de wintervogels in mijn tuin. Zó constateer ik dat ik toch wel veel verschillende fluitertjes in mijn tuin mag bewonderen als: de pimpelmees, de koolmees, de bonte specht, verschillende soorten mussen en vinkjes en het roodborstje.
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels/
is dan een handige site om ze op te zoeken ... En ? bij jullie nog iets bijzonders in de tuin geweest ?

Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
pi_15961998

Appelvink. Helaas is de foto niet goed gelukt, maar het is dus zo'n beest:

...
  maandag 5 januari 2004 @ 22:30:11 #3
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_15994904
GODssie mijne....
Ow... scuse me!!
GAAF zeg!
Vanishing like a thought brushing up against a sigh ....... vanishing like a cyan sunday ..........
pi_15996814
Naast de "normale" beestjes hebben wij de laatste tijd de volgende vogels in de tuin vernomen: een winterkoning, een roodborstje (alhoewel die af en toe in de zomer ook langskomt), de vink, de groenling, de huismus (ook in zomer in de tuin), heggenmus, de zwartmees, de pimpelmees, de koolmees (alhoewel die ook rondhopt in de zomer en de keep (een dwaalgast!). Die keep heb ik ergens op een foto staan. Als ik hem kan vinden, post ik hem. Die specht heb ik ook gezien, echter niet in de tuin maar in de straat. En dat voor de grote stad .

Oja, toen mijn vriend bij de vogelbescherming was (die hebben ook een winkeltje), heeft ie de appelvink gespot .

[Dit bericht is gewijzigd door Pandorah op 05-01-2004 23:31]

dinsdag 6 januari 2004 @ 21:59:30 #5
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_16021475
jaa .. gaaf hé .. spotten! ... (mooi woord ook)!

maar dan zie jij idd véél, als je in de grote stad woont. ik ga eind dit jaar verhuizen van hier langs de maas naar een grotere stad en alleen om het kunnen spotten baal ik al dat ik hier weg moet. Omdat hier zo véél en vaak iets in de tuin aan komt waaien.
Ik heb vogeltjes altijd al wel leuk gevonden maar de deze winter ben ik fanatiek. Te meer omdat ik ook merk dat het ontzettend ontspannend is. Het direct herkennen is voor mij nog moeilijk met bepaalde vogelsoorten. Ik heb er bijvoorbeel 2 weken over gedaan om er achter te komen dat ik een heggenmus in mijn tuin had! Maar ja ....

[Dit bericht is gewijzigd door Pearly op 06-01-2004 22:06]

pi_16025420
Toch zou je ook eens goed om je heen moeten kijken in de stad naar vogels. Echt, je komt vele tegen hoor. Ik kom zelfs vlaamse gaaien op de gracht in de binnenstad tegen. Zelfs ben ik er eentje tegengekomen in de garage van mijn werk (achter het station nogwel!) .

Kijk goed in de bomen als je de stad uitrijdt en dan zie je buizerds! Zo hebben wij onze heuze afslagbuizerd .

Wat wij doen als we een vogel niet herkennen: we maken er snel een foto van (een digitale). Vervolgens gaan we hem bekijken en nemen wij het vogelboekje erbij. Dan vind je hem wat sneller dan die twee weken . Succes met spotten!

pi_16028614
hoi,hoi,
het vogelen is een hele leuke ontspannende hobbie ( behalve als je 2 weken bezig bent om een heggemus te determineren ) toen ik jong(er) was ging nogal eens met mijn vader het veld in zoals we dat noemde en heb best wel het 1 en ander al eens gespot zelfs wel eens een keertje een ijsvogel in vlissingen achter onze straat maar ook de "gewone zoals : de bekende mezen(kool,pimpel,zwarte,staart,kuif)
daarnaast ook diverse roofvogels ( torenvalk,slechtvalk,kiekendief,buizerd,roodpootbuizerd zelfs een keer)
diverse waadvogels en weidevogels etc.......

als ik er toe kom zal ik er ook nogwel eens een fotootje bij doen.

groetjess

[Dit bericht is gewijzigd door bonootje op 07-01-2004 20:09]

Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  woensdag 7 januari 2004 @ 20:02:13 #8
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_16047260
ik probeer idd ook wel eens wat vogels met mijn digi te shooten. Maar ja, zo'n digi is eigenlijk niet écht voor dit soort doeleinden. Het is al gauw te ver weg. Op zich heb ik best wel een redelijk goede digitale camera. Ik denk dat het verstandiger is om op pad te gaan, zoals Bonootje zegt. Het veld in ( maar dan voornamelijk 'niet' de hond meenemen
pi_16191985
.
Zou je niettegenstaande de recente gebeurtenissen toch nog een verblijf op amoureus gebied in overweging willen nemen,,,alsjeblieft....
  vrijdag 16 januari 2004 @ 15:07:54 #10
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_16315322
De ouders van mijn vriend hadden vorig jaar een IJsvogeltje in de achtertuin.

Maarja.. dat geloofde ik natuurlijk niet.. ja daaaag.. een ijsvogel in de achtertuin.. dat kan niet!

Maarja, twee dagen daarna zag ik hem zelf ook. Echt kewl!

Dit jaar heb ik hem helaas nog niet gezien

Sleep All Day, Party All Night, Its Great To Be Radyhyn!
Vv (nov '14) & Aa (nov '16)
  vrijdag 16 januari 2004 @ 19:09:39 #11
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_16321617
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 15:07 schreef Radyhyn het volgende:
De ouders van mijn vriend hadden vorig jaar een IJsvogeltje in de achtertuin.

Maarja.. dat geloofde ik natuurlijk niet.. ja daaaag.. een ijsvogel in de achtertuin.. dat kan niet!

Maarja, twee dagen daarna zag ik hem zelf ook. Echt kewl!

Dit jaar heb ik hem helaas nog niet gezien

dat ijsvogeltje is denk ik ook wel dood. Ze gaan niet 'zo heel lang mee hé .. die kleine pietjes!
pi_16327187
ijsvogels zijn mooooooi !!
Ik heb ze hier bij ons in de slooot ook meerdere keren zien vliegen.... tot dat de gemeente dacht laten we die mooie bosrand langs de sloot maar ff omkappen en ja hoor daarna nooooooit meer gezien....

Heb ze paar keer ook gezien in frankrijk toen ik aan het vissen was...

pracht vogeltjes

pi_16338846
hoi,hoi was ie weer, ik heb ff op je site gekeken Radyhyn en daar staan hele mooie goede fotootjes bij :-) alleen staat er 1 van een Silloutte torenvalk bij (volgens jou ) maar volgens mij is het geen torenvalk weet nog niet wat voor vogel het wel is maar het lijk meer de richting op te gaan van een buizerd of iets in die aard.

jullie hebben trouwens 2 katten die een kopie zijn van 2 van onze katten

groetjes maar weer ro

[Dit bericht is gewijzigd door bonootje op 17-01-2004 16:06]

zaterdag 17 januari 2004 @ 17:44:32 #14
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_16345332
quote:
Op zaterdag 17 januari 2004 12:59 schreef bonootje het volgende:
hoi,hoi was ie weer, ik heb ff op je site gekeken Radyhyn en daar staan hele mooie goede fotootjes bij :-) alleen staat er 1 van een Silloutte torenvalk bij (volgens jou ) maar volgens mij is het geen torenvalk weet nog niet wat voor vogel het wel is maar het lijk meer de richting op te gaan van een buizerd of iets in die aard.

jullie hebben trouwens 2 katten die een kopie zijn van 2 van onze katten

groetjes maar weer ro

Tja.. ik dacht dat het een torenvalk was, maar het kan ook een sperwer of een boomvalk zijn geweest. Een buizerd was het in ieder geval niet.
Maar soms lijkt het op een foto anders dan wat het in het echt is.

Das wel toevallig van die katten!
Heeft jullie kat dan ook een streepje over zijn/haar neus?
Foto misschien ergens ik ben wel benieuwd

Binnenkort ga ik mijn site uitbreiden want ik ben van 't weekend met ganzenexcursie geweest en hier heb ik ook nog wat mooie foto's gemaakt.

pi_16361011
hoi,hoi , heee gaaf waar ben je op ganzenexcursie geweest ??? ben benieuwd naar je fotootjes. Ik heb pas ook eens een flink aantal fotootjes die ik zelf gemaakt heb opgezocht en op mijn harde schijf gezet. Ik zal ze in de korte toekomst een op mijn hp er bij plakken denk ik. ik zal ook eens fotootjes van onze katten op mijn site zetten.
www.people.zeelandnet.nl/tilborg dan kun je de gelijkenis zien.

groetjes ro

zondag 18 januari 2004 @ 12:01:46 #16
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_16362240
Hier zijn er helaas niet zoveel diversiteit aan vogeltjes.
Wat mussen, spreeuwen, merels, enzo en af en toe een roodborstje of koolmeesje.
  zondag 18 januari 2004 @ 12:03:27 #17
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_16362278
quote:
Op vrijdag 16 januari 2004 22:43 schreef firecow het volgende:
ijsvogels zijn mooooooi !!
Ik heb ze hier bij ons in de slooot ook meerdere keren zien vliegen.... tot dat de gemeente dacht laten we die mooie bosrand langs de sloot maar ff omkappen en ja hoor daarna nooooooit meer gezien....

Heb ze paar keer ook gezien in frankrijk toen ik aan het vissen was...

pracht vogeltjes

Dat is jammer. Je had dan de gemeente moeten waarschuwen of de vogelbescherming. IJsvogels zitten meestal in de rand lang water.
Ik zag er ook eens een vliegen. Echt mooie vogels inderdaad.
  zondag 18 januari 2004 @ 15:05:13 #18
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_16366901
JoePla ....
Mijn record is vandaag !! 7 koolmezen in de boom en wat mussen op de grond.
Het roodborstje heb ik al meer dan een week niet meer gezien
De heggenmus zal ik ook niet veel meer zien. Ik heb 'm laten schrikken door plotsklaps naar buiten te lopen. Nou ja, van de week is het weer rustig in de tuin. Kunnen ze weer op hun gemak eten komen halen.
Het is ook heel vreemd. Op één of andere manier weten die 12 katten hier in de buurt dat ze zich vooral 'niet' in mijn tuin moeten begeven. Het is toch al weer een jaar of wat geleden dat ik er enkele met een emmer water heb kunnen verrassen.
Begrijp me niet verkeerd. Ik vind katten leuke dieren maar schijten doen ze maar in hun baasjes hun tuin of op de gritbak.
  zondag 18 januari 2004 @ 16:47:21 #19
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_16369744
quote:
Op zondag 18 januari 2004 10:29 schreef bonootje het volgende:
hoi,hoi , heee gaaf waar ben je op ganzenexcursie geweest ??? ben benieuwd naar je fotootjes. Ik heb pas ook eens een flink aantal fotootjes die ik zelf gemaakt heb opgezocht en op mijn harde schijf gezet. Ik zal ze in de korte toekomst een op mijn hp er bij plakken denk ik. ik zal ook eens fotootjes van onze katten op mijn site zetten.
www.people.zeelandnet.nl/tilborg dan kun je de gelijkenis zien.

groetjes ro

We gaan elk jaar met mijn vogelwerkgroep naar zeeland voor een ganzen excursie. We rijden dan wat rond en stoppen als we wat zien. Er zijn ook een aantal plekken die we altijd aandoen zoals de kwade hoek en de brouwersdam. Echt erg leuk altijd.

Nog even over vogels in de tuin:
We hebben helaas niet zo'n vogelvriendelijke tuin (als ik op mezelf zou wonen zou het anders zijn. maarja dat is nog niet zo ver).
Ik had eens een pindakrans gemaakt en daar kwam steeds een vlaamse gaai op af.. dat was wel erg leuk.

Bij de ouders van mijn vriend is het in de winter erg leuk om in de tuin te kijken. Dingen zoals koolmezen, pimpelmezen, merels, winterkoninkjes, roodborstjes, heggemussen, staartmezen, vinken, turkse tortels, houtduiven en dan vorig jaar dat ijsvogeltje.. echt geweldig.
Ook af een toe een reiger die de vijver komt leegeten.

zaterdag 24 januari 2004 @ 11:02:23 #20
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_16539611
Woeplaaa ..... 12 staartmezen in mijn tuin!!!!

Maar wat ze nou in mijn Japanse Esdoorn aan het doen waren????

http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_park_bos/Staartmees_Aegithalos-caudatus.html

pi_16573704
quote:
Op zaterdag 24 januari 2004 11:02 schreef Pearly het volgende:
Woeplaaa ..... 12 staartmezen in mijn tuin!!!!

Maar wat ze nou in mijn Japanse Esdoorn aan het doen waren????

http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_park_bos/Staartmees_Aegithalos-caudatus.html

Bedankt voor je link met vogelgeluiden! Moeilijk om te horen of je nou met een Merel of een Tuinfluiter te maken hebt. Maar ik geloof dat ik net bij zonsondergang een Merel hoorde fluiten alsof het alweer voorjaar was
  zondag 25 januari 2004 @ 19:18:54 #22
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_16574500
quote:
Op zondag 25 januari 2004 18:47 schreef Colour het volgende:

[..]

Bedankt voor je link met vogelgeluiden! Moeilijk om te horen of je nou met een Merel of een Tuinfluiter te maken hebt. Maar ik geloof dat ik net bij zonsondergang een Merel hoorde fluiten alsof het alweer voorjaar was

You're welcom Colour! fun site-je idd
pi_16789723
hoi,hoi ,
menig roofvogel is ook een roofvogel. Vooral torenvalken ( de mannetjes want de vrouwtjes trekken wel weg) en buizerds kom je veel tegen.
op http://members.lycos.nl/wrn/ staan de in Nederland voorkomende soorten op met geluid en al best leuk om daar eens te kijken en te luisteren.
Verder heb ik inmiddels een paar zelf gemaakte fotootjes op mijn site geplakt. http://people.zeelandnet.nl/tilborg/natuurfotos.htm . Ik ben er nog mee bezig dus er komen er zeker nog meer bij te staan.
  zondag 1 februari 2004 @ 20:42:18 #24
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_16790368
Woww! ..
CooL Boon !! .. Maar uhh ....
Lama!

Ik ben benieuwd als ie af is! ....

zondag 1 februari 2004 @ 21:19:41 #25
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_16792244
vogels heersen! Ik ben gek op die diertjes!

Helaas zie ik niet vaak andere vogels dan de meest bekende vogels: mussen, merels, eksters, kauwtjes en kraaien. Soms ook wel eens een gaai gezien, of een koolmees of pimpelmees. En waarschijnlijk een keer een reiger. Maar eigenlijk moet ik de meeste vogels nog leren herkennen, dus dat zal mijn probleem wel zijn. Maar sinds ik mijn vogelencyclopedie heb (ruim een half jaar inmiddels) heb ik wel wat meer vogels leren kennen dan eerst.

patat ftw :)
pi_16793632
hahahha die daniman toch, ik zie net waar je woont en/of bent opgegroeid bijna midden in de veluwe. Moet je toch eens meer het bos in gaan dan zie je gegarandeerd meer en zeker andere soorten ( verschillende soorten mezen, spechten etc..) Maar ik zou dan wel je sax thuis laten anders zie je niet veel
  zondag 1 februari 2004 @ 21:50:25 #27
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_16793903
quote:
Op zondag 1 februari 2004 21:45 schreef bonootje het volgende:
...Maar ik zou dan wel je sax thuis laten anders zie je niet veel
wiseguy

nee maar goed ik ga bijna nooit naar het bos, dus vandaar dat ik niet zoveel bosvogels heb gezien. Trouwens meeuwen heb ik uiteraard ook wel gezien en duiven en nog genoeg andere vogels, maar roofvogels en grotere wilde vogels nog niet echt (goed genoeg).
In ieder geval zet ik ze zelf graag ook op de foto, al is dat nog niet vaak echt goed gelukt helaas.
Hoewel ik wel twee prachtige foto's heb van meeuwen tijdens mijn vakantie naar noorwegen afgelopen zomer, die zal ik nog even hier plaatsen

zondag 1 februari 2004 @ 21:55:15 #28
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_16794133

nog een witte duif in Arnhem

zondag 1 februari 2004 @ 22:01:18 #29
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_16794399
hihihhi .... die mensen kijken op die foto Allemaal naar iets héel spannends blijkbaar !
Maar die meeuw is CooL-er hor!

Succes met spotten en profiteer van het feit dat je in de Veluwe woont
Doeiiii '

ow ja .... ik wilde hier toch nog even dit linkje leggen :
www.huismussen.nl

zondag 1 februari 2004 @ 22:35:21 #30
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_16795985
quote:
Op zondag 1 februari 2004 22:01 schreef Pearly het volgende:
Succes met spotten en profiteer van het feit dat je in de Veluwe woont
helaas heb ik pas na 13 maart weer tijd voor dat soort dingen!
Maar dan ga ik het zeker eens doen!
pi_16797450
Ik woon midden in het centrum, dus de enige vogels die ik kan spotten zijn duiven en mijn Valkparkiet .
En weer een stukje onzinnige proza.
  maandag 9 februari 2004 @ 12:30:06 #32
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_17024581
Ik heb ook nog een leuke foto,

genomen in Texel.

Ik kan alleen niet goed zien wat voor meeuw het is. Misschien kleine mantel meeuw ofzo.

Tis alleen niet in de winter genomen... Maar ik zal binnenkort wat foto's posten die ik van de winter genomen heb

maandag 9 februari 2004 @ 20:30:13 #33
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17038123
Het is eigenlijk niet zó goed te zein of het een mantel- of zilvermeeuw is.
http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_niet_vechtstreek/Zilvermeeuw_Larus-argentatus.html <<< hier staat de zilver meeuw.

En hier >>>> http://www.ivnvechtplassen.org/ivn_vogels_duin_kust/Grote_Mantelmeeuw_Larus-marinus.html de mantelmeeuw.
Vergelijk ze eens zou ik zeggen!!!
Maar mij lijkt het een zilvermeeuw.

Wel héél mooie foto hoor!!!!

pi_17101887
hoi,hoi,
http://people.zeelandnet.nl/tilborg/natuurfotos.htm

hier staan fotootjes op die mijn persoontje gemaakt heeft.
op dit moment werkt alleen de vogels link nog maar de rest volgt zo spoedig mogelijk.
greetzzzz ro

pi_17132087
Ik heb onlangs geen wintervogel gespot maar een zomervogel! Hier in het park liep laatst een heilige ibis te banjeren door het gras! Geweldig, zo'n beest verwacht je niet midden in de stad .
  vrijdag 27 februari 2004 @ 22:33:13 #36
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17401911
haai!! ...
Eindelijk! Ik heb de topic 'wintervogels' weer gevonden.
Vandaag is er rede voor het spotten van wintervogels !!!!!
Er ligt een dik pak sneeuw dus dat wordt dit weekend weer genieten van de prachtigste beestjes!
  vrijdag 27 februari 2004 @ 22:58:00 #37
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17402353
Een Mooie Staartmees

Mooi fotootje van een staartmees !!
Ik heb ze geteld ... ze zaten met 9 stuks in mijn Japanse Esdoorn.
Maar wat ze daar nou deden ??
  vrijdag 27 februari 2004 @ 23:03:29 #38
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17402455
Geinig als bureaublaadjes

[ Bericht 1% gewijzigd door Pearly op 27-02-2004 23:14:30 ]
  vrijdag 27 februari 2004 @ 23:30:05 #39
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17402857
.

[ Bericht 100% gewijzigd door Pearly op 27-02-2004 23:30:28 ]
pi_17418338
oewww,leuk topic! toevallig vandaag begonnen met een birdlog (jawel)
zou het leuk vinden als jullie bij mij over vogeltjes kwamen kletsen!
http://www.pretaportercollection.com/birdlog
  zondag 29 februari 2004 @ 00:51:29 #41
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17418716
Ik woon op zes hoog,dus geen tuin.
Maar ik ga nog wel eens naar het Vondelpark ,parkieten spotten/voeren.
kwam ik een tijdje geleden deze tegen.
Helemaal niet schuw ofzo ging een halve meter naast me zitten te pitten .
Maar wat is het ?

Zo'n grote vogel zo'n klein ***-snaveltje
Klaar?
Ik niet!
pi_17422341
hoi,hoi , da's niet zo moeilijk dit is een spreeuw.
groetjes ro
  zondag 29 februari 2004 @ 11:41:58 #43
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_17423190
Qua tekening ga ik wel met je mee,maar die snavel klopt niet.
Spreeuw heeft een langere snavel volgens mij.
Klaar?
Ik niet!
  zondag 29 februari 2004 @ 12:39:51 #44
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_17423996
Het is zeker weten een spreeuw. De snavel is waarschijnlijk beschadigt/afgebroken.
pi_17425800
volgens mij kijkt ie gewoon weg van de camera :-) dus dan lijkt het een kleine(re) snavel

zijn net trug van de Pluimpot en heb daar iets heel leuks gezien .... namelijk 2 goudhaantjes :-) was geweldig om te zien die kleine huppeltjes. heb er ooit al wel een meer gezien maar dat was op de Veluwe en deze keer in een nietvoorstellend rijtje bomen wat ze hier al een bos noemen :-)

he deliverence, leuke studie doe je nu :-) heb ik ooit ook nog willen gaan doen (vroegaahh zal ik maar zeggen).

[ Bericht 41% gewijzigd door bonootje op 29-02-2004 15:12:18 ]
  zondag 29 februari 2004 @ 23:18:54 #46
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_17435439
quote:
Op zondag 29 februari 2004 14:27 schreef bonootje het volgende:
volgens mij kijkt ie gewoon weg van de camera :-) dus dan lijkt het een kleine(re) snavel

zijn net trug van de Pluimpot en heb daar iets heel leuks gezien .... namelijk 2 goudhaantjes :-) was geweldig om te zien die kleine huppeltjes. heb er ooit al wel een meer gezien maar dat was op de Veluwe en deze keer in een nietvoorstellend rijtje bomen wat ze hier al een bos noemen :-)

he deliverence, leuke studie doe je nu :-) heb ik ooit ook nog willen gaan doen (vroegaahh zal ik maar zeggen).
Ja ik zie het al, de vogel kijkt gewoon de andere kant op
Goudhaantjes zijn ontzettend leuke vogeltjes. Ongeveer de kleinste van de Europeese soorten, mooi, en absoluut niet schuw. Ik sprak vandaag iemand bij wie er laatst eentje op zijn arm kwam zitten.
Bos en natuurbeheer is zeker een leuke studie. Sluit goed aan bij mijn interesse (natuur), dus ik probeer van mn hobby mn werk te maken zeg maar.
pi_17446102
heb je nog een speciale "richting "in van de natuur die je het meest boeit ? of is alles even interessant ?
  maandag 1 maart 2004 @ 18:29:02 #48
42399 Deliverance
overwegend positief
pi_17446840
Ik kijk vooral veel vogels (vogelen), maar gewoon in de natuur lopen/wandelen vind ik ook leuk. Eigenlijk is het allemaal interessant wat er in de natuur gebeurd. Als je eenmaal goed leert kijken en luisteren naar de natuur dan ontdek je ineens veel meer, dat is het leuke. Hoe meer je leert, hoe meer je hoort en ziet. Maar ook zonder die kennis is natuur leuk. Iedereen beleefd het immers op een andere manier.
pi_17450766
Als jullie het leuk vinden om ook met andere mensen naar vogels (en andere natuur) te kijken, kijk dan eens op www.njn.nl.
  woensdag 3 maart 2004 @ 09:55:33 #50
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17476405
quote:
Op maandag 1 maart 2004 18:29 schreef Deliverance het volgende:
Als je eenmaal goed leert kijken en luisteren naar de natuur dan ontdek je ineens veel meer, dat is het leuke. Hoe meer je leert, hoe meer je hoort en ziet.
Dat kijken en luisteren is best moeilijk. Nu ga ik niet 'zo heel vaak naar de bossen hoor! In de stad vallen mij ook véél meer dingen op, nu.
Automatisch ga je steeds meer op je gehoor af!
Vooral het fluiten van bepaalde vogels in de bossen hoor je wel maar het daadwerkelijk spotten is best moeilijk nog. Wat voor soort hoor je en waar zou die nou eens kunnen zitten? Traceren valt zwaar in de bossen.
Op het open veld wordt het makkelijker natuurlijk maar je zal altijd zien dat ik weer eens een prachtige buizerd rond zie vliegen als ik in de auto zit, aan het stuur en stoppen is niet mogelijk
In mijn tuin merkte ik vanmorgen dat pimpelmezen absoluut 'niet' schuw zijn. Jeetje, wat een kleine lefgozertjes. ( en gozerinnetjes wellicht ).
pi_17555469
ben er vandaag nog ff tussenuit geweest. was lekker weer maar natuurlijk toen ik in de pluimpot rond liep begon het wat te regenen....maar ja kan gebeuren. de goudhaantjes van vorige week heb ik niet meer gezien en/of gehoord. wel waren er inmiddels meeuwen aangekomen,kokmeeuwen om precies te zijn, heb er geen stern tussen kunnen ontdekken, ook heb ik 3 grote Canadese ganzen gezien waarvan 1 paartje, en ik denk een alleenstaand vrouwtje. Was wel een mooi gezicht om dat paartje bezig te zien, waren echt bezig met elkaar te paaien om te gaan ...... .
ben zeer benieuwd of ze het zo naar hun zin hebben daar dat ze ook daadwerkelijk tot broeden over zullen gaan .

greetzzz maar weer ro

[ Bericht 0% gewijzigd door bonootje op 07-03-2004 16:01:18 ]
  maandag 8 maart 2004 @ 20:31:11 #52
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_17582600
[algemeen] vogels

neem even een kijkje in bovenstaand topic als je een meer algemene vogelbespreking of -mededeling wil doen!

[ Bericht 12% gewijzigd door Pearly op 08-03-2004 20:39:58 ]
pi_17922569
oewwww,leuk topic! toevallig vandaag begonnen met een birdlog (jawel)
zou het leuk vinden als jullie bij mij over vogeltjes kwamen kletsen!
http://www.pretaportercollection.com/birdlog
pi_21521345
ja,ja de winter /herfst komt er (helaas) weer aan .... alvast de tuin rpoberen voor te bereiden hierop ???
pi_21528482
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2004 22:37 schreef bonootje het volgende:
ja,ja de winter /herfst komt er (helaas) weer aan .... alvast de tuin rpoberen voor te bereiden hierop ???
Goed plan. Ik heb nu een tuin met veel vogels erin (en gelukkig weinig katten). Alvast twee vogelhuisjes geïnstalleerd. Laat de winter maar komen!
En weer een stukje onzinnige proza.
  woensdag 6 oktober 2004 @ 19:13:08 #56
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_22449062
De eerste vogeltjes beginnen weer terug te keren in de tuin. Het is toch nog stiekum, lange tijd heerlijk weer geweest voor ze. Nu het kouder begint te worden .... en straks de vorst weer aan de grond is .... zal het nog drukker worden .... ik kijk er weer naar ui!

Nadeel is alleen dat ik straks naar een nieuwbouwwijk ga verhuizen. Daar zal ik de eerste jaren nog maar weinig vogeltjes zien ... ook omdat we dichterbij de snelweg gaan wonen, zal het wel tegenvallen met wat er allemaal in de tuin komt!
  woensdag 23 februari 2005 @ 14:43:19 #57
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25214990
Jammer .... ik ben verhuist naar een nieuwbouwwijkje. GEEN vogel te bekennen.
Alleen kraaien, hoog in de lucht .... God weet op zoek naar wat?

Gisteren wat broodkruimels in de nog niet afgemaakte tuin gedropt. Ze liggen er nog.
Ik mis de vogeltjes in mijn tuin. Het is een ontspannende aanblik die ik zeker zal missen!
Hopelijk krijg ik het hier voor elkaar om weer wat koolmezen en pimpels te zien te krijgen maar ik betwijfel het, zo dicht langs de snelweg!
pi_25216541
hmm ik dacht van het weekend bij mn nieuwe huis 2 merels op de schutting te hebben zitten
en toen draaiden ze zich om.. hadden ze allebei een heel mooi gespikkelde borst

oftewel.. 2 lijsters op de schutting \o/

die heb ik niet bij mijn oude huis
en zondagochtend stuk wezen lopen.. en hele berg meesjes gezien

overigens.. ook redelijk dichtbij de snelweg
maar ook aan het water met struiken en bomen.. dat laatste zal vast schelen
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  † In Memoriam † woensdag 23 februari 2005 @ 22:00:49 #59
31818 Barbaaf
Awesomely sprightly
pi_25221768
Bij gebrek aan tuin kan ik daar niets over vertellen Gelukkig (?) werk ik in een kantoorpand bij Rijswijk/Voorburg met uitzicht over wat weilanden en daar is regelmatig wat te zien. ZO komen de halsbandparkieten hier regelmatig in groepen van 20 stuks langs, dit tot hilariteit van bezoekers die eerst niet wisten dat deze vogels in Nederland voorkomen. Ook heb ik daar laatst een paar ooievaars gespot

En deze week zag ik een roofvogeltje bidden waarvan ik nog niet weet wat 't was, mischien dat de IVN site me kan helpen, of iemand hier. 't Was een vogeltje van het formaat van een kraai, misschien iets kleiner maar groter dan een duif, wel slanker. De rug en de boverkant van de vleugels waren lichtbruin, koffie met dubbel melk behalve de punten, die waren vanaf 2/3 zwart. En hij bidt dus, als dat helpt.

Edit: Zo te zien en torenvalkje, hoewel ik het idee had dat hij kleiner dan 31-34 cm was. Aan de andere kant is natuurlijk moeilijk in te schatten hoe groot iets is dat vrij in de lucht hangt, op 40 meter afstand (wel op ooghoogte, ik werk op de 6e etage).

[ Bericht 12% gewijzigd door Barbaaf op 23-02-2005 22:12:31 ]
Ooit schreef oh-oh het volgende:Management en beleid en zo, dat kan elke debiel leren.
pi_25223766
We hebben erg veel kraaien voor het huis.
Achter in de tuin veel merels en spreeuwen, ook een klein koolmeesje volgens mij dat wel erg veel in het vogelhuisje zit.

Jammer genoeg loopt er hier regelmatig een kat door de tuin.
Wel strooi ik vaak wat brood op de tafel op het balkon, en komen er af en toe wat durf-allen het wegpikken
  donderdag 24 februari 2005 @ 18:39:48 #61
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25236335
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 14:43 schreef Pearly het volgende:
Jammer .... ik ben verhuist naar een nieuwbouwwijkje. GEEN vogel te bekennen.
Alleen kraaien, hoog in de lucht .... God weet op zoek naar wat?

Gisteren wat broodkruimels in de nog niet afgemaakte tuin gedropt. Ze liggen er nog.
Ik mis de vogeltjes in mijn tuin. Het is een ontspannende aanblik die ik zeker zal missen!
Hopelijk krijg ik het hier voor elkaar om weer wat koolmezen en pimpels te zien te krijgen maar ik betwijfel het, zo dicht langs de snelweg!
jammer he! Het is vast een stuk stiiller in je tuin nu!
Ik heb hier op mijn flat overigens ook niet echt veel vogels te zien. Een enkele keer een ekster op de railing van het balkon maar daar blijft het eigenlijk ook bij
  vrijdag 25 februari 2005 @ 20:42:59 #62
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25255732
hee .. daniman ....
Probeer eens wat dingetjes neer te hangen die speciaal voor koolmezen en mussen zijn !!
Volgens mij heb ik een vogel-post op fok gezien waarin werd gezegd dat diegene verwonderd was om het feit dat er koolmezen en mussen op zijn balkon reling zaten.
Het moet dus wel kunnen! Of heb je geen enkele boom of struik of wat dan ook in je omgeving?
  zaterdag 26 februari 2005 @ 12:18:58 #63
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25264073
quote:
Op vrijdag 25 februari 2005 20:42 schreef Pearly het volgende:
hee .. daniman ....
Probeer eens wat dingetjes neer te hangen die speciaal voor koolmezen en mussen zijn !!
Volgens mij heb ik een vogel-post op fok gezien waarin werd gezegd dat diegene verwonderd was om het feit dat er koolmezen en mussen op zijn balkon reling zaten.
Het moet dus wel kunnen! Of heb je geen enkele boom of struik of wat dan ook in je omgeving?
oh ja hoor genoeg bomen om mijn flat, en daar hoor ik vaak ook vogelgeluiden uit komen. Ik denk alleen dat als ik vogeldingetjes ga ophangen en er komen mussen en mezen op af, dat mijn katten dan ineens heel aandachtig naar buiten gaan kijken en die vogels weer wegvliegen...
pi_25268136
Een vogeltopic

Ik ben ook een enthousiast vogelbekijker. Nu heb ik de mazzel dat ik op het platteland woon, met een grote vogelvriendelijk tuin.
De meest bijzondere vogels die ik gezien heb zijn: honderden staartmezen in één keer, appelvinken, goudvinken, goudhaantjes, gekraagde en zwarte roodstaarten, grote bonte specht, kwikstaarten, zwarte mees, boomkruipers, kramsvogels, koperwieken en de beflijsters.
En natuurlijk de verschillende mezen- mussen- en vinkensoorten. En niet te vergeten het winterkoninkje en het roodborstje.
Qua roofvogels: havik, sperwer, torenvalk, buizerd en twee keer rode wouwen, hoog in de lucht.
En er wonen ransuilen in mijn tuin. Als het donker wordt gaan ze op jacht...
Deze ganzen kwamen een paar weken geleden overvliegen

zaterdag 26 februari 2005 @ 19:20:30 #65
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25269226
gaaf Kissa ..
ik hoef gelukkig ook niet zo heel ver te reizen eer ik in de loonse en drunense duinen ben. Daar valt ook een hoop te bewonderen natuurlijk. Maarja, in je tuin naar vogels kijken is wel zo handig!
Mooi hoor ... die vlucht ganzen !
  zaterdag 26 februari 2005 @ 21:07:33 #66
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25270938
Mooie foto Kissa!
pi_25271288
Bedankt Pearly en Daniman
Het was wel een gelukstreffer hoor...
  zaterdag 26 februari 2005 @ 23:57:47 #68
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25273852
als mijn digitale fotocamera het nou deed had ik misschien met een beetje geluk nog een leuke foto van een blauwe reiger kunnen maken, maar helaas. het ding is nog stuk en ik heb nu even geen geld om die te repareren...
pi_25273881
Jammer Daniman.......
  zondag 27 februari 2005 @ 00:10:24 #70
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25274095
Hm, ik zie dit topic nu pas

Ik ben een groot fan van vogels. Vroeger bij mijn ouders woonden wij wat meer op het platteland, en was er zat te zien.

Maar ook hier in Amsterdam Slotervaart is er genoeg te zien, zeker in de winter!

Ik heb hier tot nu toe, naast de standaard-vogels, zoals mussen en spreeuwen, winterkoninkjes, vlaamse gaaien (erg normaal tegenwoordig in de stad), boomkruipers, boomklevers, grote bonte specht en een torenvalk gezien. Dit is niet echt in mijn tuin, maar achter het huis in de populieren op de spoordijk
In de sloot achter het huis waren de futen laatst al weer bezig met hun paringszwemacties, erg mooi altijd!

Op weg naar mijn werk zit er sinds een paar weken een kolonie parkieten (meer dan 100) in een groep bomen waar ik onderdoor fiets. Ziet er erg exotisch uit!
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zondag 27 februari 2005 @ 10:39:38 #71
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25278772
Bono's Topic
Die is er ook nog Againzender...
Vogeltopics genoeg zie je wel.
pi_25284779
en ikzelf ben er ook nog :-)
pi_25298589
barbaaf: misschien is het een boomvalkje
die zijn precies iets kleiner

enneh kissa.. als vogelliefhebber heb je een wat vreemde naam
kissa is fins voor poesje of katje
jobensaskia.nl
pi_25299596
He mensen, mooie foto's!

Is er geen centraal topic over natuurvogels?

Zo nee, maak dan van dit topic zo iets, bijvoorbeeld van wat zie ik in de winter buiten vliegen, en wat in de lente/zomer of herfst.

Idee'tje misschien

Ik vind het zeer mooi om naar te kijken
  maandag 28 februari 2005 @ 16:48:37 #75
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25300183
quote:
Op maandag 28 februari 2005 15:43 schreef XemmyX het volgende:
He mensen, mooie foto's!

Is er geen centraal topic over natuurvogels?

Zo nee, maak dan van dit topic zo iets, bijvoorbeeld van wat zie ik in de winter buiten vliegen, en wat in de lente/zomer of herfst.

Idee'tje misschien

Ik vind het zeer mooi om naar te kijken
quote:
Op zondag 27 februari 2005 10:39 schreef Pearly het volgende:
Bono's Topic
Die is er ook nog Againzender...
Vogeltopics genoeg zie je wel.
pi_25300313
twee jaar geleden bij m'n ouders voor het laatst een ijsvogeltje gespot, en een half uur achtervolgt. Ik vind het een heel intrigrerent vogeltje. Vooral die mooie kleuren, maar ook de manier waarop hij jaagt op kleine visjes.
Helaas is dat echt een vogeltje wat je toevallig tegen het lijf moet lopen en zijn ze zeer zeldzaam. Wel komen ze vak op dezelfde plek terug om te jagen, dus als je er een keertje eentje ziet is de kans groot dat ie er een paar dagen later nog zit.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_25301179
mwah ze komen steeds meer voor in nederland
de zachte winters zorgt dat ze het hier kunnen overleven
nu het vriest zal het echt beduidend slechter gaan met de "ijsvogelstand"
want daar kunnen ze dus echt niet tegen.

in de naardermeer zitten diverse nesten
echter.. tja.. ik weet niet hoe dat er nu voor staat
-5 overdag is serieus veel te koud voor die beestjes
jobensaskia.nl
pi_25301214

ondanks dat ikw eet waar de nesten zitten....
en regelmatig daar in de buurt vertoef
heb ik ze dus serieus nooit echt gezien
nooit meer dan een voorbij schietende blauwe schim
deze op de foto zetten is dan ook best een serieuze prestatie

overigens.. voor de volledigheid
de foto komt van http://www.ivnvechtplassen.org/
jobensaskia.nl
pi_25307833
hoi,hoi , gezien je omschrijving van deze vogel is het een torenvalk een mannetje ( want de vrouwtjes zijn nog niet terug de mannetjes blijven over het algemeen hier en de vrouwtjes trekken weg in de winter periode). dit is ook de enigste roofvogel in NL die "bidt" heeeel af en toe wil een buizerd zich daar ook nog aan wagen als er flink wat wind staat ( want buizerds zijn vrij "luie" vogels. daarentegen bidt een ruigpootbuizerd wat vaker.

greetzz ro
quote:
Op maandag 28 februari 2005 14:03 schreef Uhmmie het volgende:
barbaaf: misschien is het een boomvalkje
die zijn precies iets kleiner

enneh kissa.. als vogelliefhebber heb je een wat vreemde naam
kissa is fins voor poesje of katje
  dinsdag 1 maart 2005 @ 19:23:43 #80
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25317022
wat houdt dat bidden dan precies in?
pi_25317137
hmm in feite hangt hij dan gewoon stil in de lucht
tot ie een prooi ziet.... en mocht ie prooi in zicht krijgen.. is deze zo goed als zeker verloren
jobensaskia.nl
  dinsdag 1 maart 2005 @ 22:26:00 #82
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25320289
ow ja! Nou weet ik het weer! Ik heb een keer een documentaire gezien over roofvogels en toen was er ook een soort valk die dat deed, waarschijnlijk die torenvalk.
  woensdag 2 maart 2005 @ 10:16:37 #83
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25328172
Ja.. want torenvalkjes zijn zeer heilige vogeltjes,
Ze bidden voor het eten

Een biddend torenvalkje (2 jaar geleden gemaakt ofzo):
  woensdag 2 maart 2005 @ 11:35:31 #84
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_25329569
  vrijdag 4 maart 2005 @ 14:04:02 #85
173 Nikki
 Anti Kliekjes
pi_25363344
Deze vogels zitten op het pleintje voor ons huis. Zijn het kramvogels?

voor een grotere afbeelding klik hier
Wat nou..'k zie niks!!! Je bent toch niet blind???
  vrijdag 4 maart 2005 @ 15:39:59 #86
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25364746
Ja kramsvogels

Je woont toch niet in Zwijndrecht he ? Want ik had deze in zo'n zelfde boompje:
  vrijdag 4 maart 2005 @ 17:23:43 #87
173 Nikki
 Anti Kliekjes
pi_25366109
Nope, in Almere
Wat nou..'k zie niks!!! Je bent toch niet blind???
pi_25413953
SC van kissa en Uhmmie overgehevelt naar http://forum.fok.nl/topic/675941
pi_25414270
hmm ik zag vandaag nog een kauwtje dat dacht dat ie een valk was
leuke dieren wel en erg slim
maar een biddend kauwtje (nouja.. een behoorlijk goede poging in ieder geval) had ik nog nooit gezien
toch doen ze het vaker... ze kunnen zeemeeuwen ook best aardig imiteren
jobensaskia.nl
pi_25414647
Kauwtjes zijn harstikke leuk
Wij wonen in een oude boerderij en twee kauwtjes hadden een nest onder de pannen gemaakt en het vrouwtje had eieren gelegd. Toen de jonge kauwtjes het nest uitkwamen zaten ze vaak op zolder en op de hanenbalken. Dan liep ik de deel op en dan zaten de kauwtjes ondersteboven naar me te kijken. Ook kenden ze de honden en hun geblaf werd nagedaan...
Wel eens blaffende kauwen gehoord? Ik wel, dus
  maandag 7 maart 2005 @ 21:02:39 #91
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25416636
lachen lijkt me dat, Kissa!!
pi_25419986
Dat was inderdaad lachen, Daniman En ze zijn zo brutaal als de neten. En slim!

Ik ben geabonneerd op een nieuwsbrief over vogels, ik zal aan het eind van de week hier het linkje plaatsen ( Nico de Haan )
Erg leerzaam...
pi_25423010
hoi,hoi, www.vogeldagboek.nl is ook een leuke site. hier kun je je o.a. aanmelden voor een nieuwsbrief waarin hij zijn natuurmomenten omschrijft met fotootjes. leuk om te lezen.

greetzzzz ro
pi_25464851
hebben jullie dat ook ???....... het gevoel dat de winter af gat lopen....
ik liep vanmorgen de deur uit om net over 6 en.. en hoorde de vogels fluiten, de merels,de lijsters en de duiven koeren ik heb hier zeker 2 a 3 minuten van staan genieten voor ik mijn autootje instapte om naar mijn werk te gaan... en dan niet een striemende kou op je neus....nee al een wat warmere stroom lucht langs je neus...................hmmmmmmmmmmmmmmmm heerlijk de lente komt er aan.

greetzz Ro
  donderdag 10 maart 2005 @ 23:25:34 #95
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_25465233
quote:
Op donderdag 10 maart 2005 23:11 schreef bonootje het volgende:
hebben jullie dat ook ???....... het gevoel dat de winter af gat lopen....
ik liep vanmorgen de deur uit om net over 6 en.. en hoorde de vogels fluiten, de merels,de lijsters en de duiven koeren ik heb hier zeker 2 a 3 minuten van staan genieten voor ik mijn autootje instapte om naar mijn werk te gaan... en dan niet een striemende kou op je neus....nee al een wat warmere stroom lucht langs je neus...................hmmmmmmmmmmmmmmmm heerlijk de lente komt er aan.

greetzz Ro
Dat had ik vanmorgen ook heel even toen de zon eventjes doorbrak. De koolmezen begonnen gelijk te zingen als een dolle, dat viel mij vooral op.
Maar toen werd het weer bewolkt, en werd alles weer stil, helaas......
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_25475351
www.nicodehaan.nl

Op bovenstaande url staat een kopje dat ornithonieuws heet. Daar kun je je aanmelden als je hun wekelijkse nieuwsbrief wilt ontvangen (gratis)

Ik heb deze week een groepje grauwe gorzen in de tuin gehad en net zag ik een boomkruipertje

Hier zingen de vogels ook uit volle borst, de lente komt eraan!

[ Bericht 1% gewijzigd door kissa op 11-03-2005 21:24:15 ]
pi_25497094
Deze roodborst was wat moediger dan de andere 3

foto van 05 Maart
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
pi_25517827
iedereen op vakantie ?????

greetzzzz ro
pi_25518996
Ik zag van het weekend nog een vrij forse groene/gele mus. Ik dnk dat het een groenling was, maar ben er niet zeker van. Hij viel me op door z'n vreemde gefluit wat mij niet bekend voorkwam. Hierdoor wordt ik wel vaker getriggert om te kijken wat voor een vogel ergens zit.
Fiets
  woensdag 16 maart 2005 @ 12:04:47 #100
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_25530075
Een paar weken geleden zaten we bij een vriend van ons en toen *PATS* iets tegen het raam (gordijnen waren dicht enzo dus waarom?.. geen idee...)
Het was een mooie groenling en hij was dood

Zo zonde van zo'n mooi beestje!

foto van groenling:
  woensdag 16 maart 2005 @ 21:58:35 #101
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25532031
vervelend is dat he Radyhyn... afgelopen zomer in roemenie ook, waren er drie vogels het huis ingevlogen van mijn baas. Eentje heeft het er niet overleefd en eentje heb ik moeten vangen en het huis uit gedragen, die ik buiten weer vrij kon laten vliegen.
pi_25532125
quote:
Op woensdag 16 maart 2005 21:58 schreef daniman het volgende:
vervelend is dat he Radyhyn... afgelopen zomer in roemenie ook, waren er drie vogels het huis ingevlogen van mijn baas. Eentje heeft het er niet overleefd en eentje heb ik moeten vangen en het huis uit gedragen, die ik buiten weer vrij kon laten vliegen.
En die derde.... hoe smaakte die !?!
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]Vereniging voor weerkunde en klimatologie[/b]&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;[b]ESTOFEX[/b]&lt;/a&gt;
  woensdag 16 maart 2005 @ 22:50:50 #103
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25532983
die vloog het huis uit voordat ik er in kwam om ze er weer uit te krijgen
pi_25832891
aangezien dat afgelopen weekend officieel de lente begonnen is zullen we deze topic maar weer een paar maandejes in de koelkast zetten denk ik dus ipv winterslaap een zomerslaap
een ideetje om een aparte lente/zomer vogels topic te openen of de algemene topic daar voor gebruiken ?? [Algemeen] Vogels

greetzzzz ro
pi_25835922
hmm lentetopic was de bedoeling denk ik?
jobensaskia.nl
  woensdag 30 maart 2005 @ 10:12:30 #106
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_25849959
tja... het zou alle twee kunnen... ik weet het niet
pi_25975830
Ik kom uit enschede en heb hier in de omgeving vorig jaar zo'n 20 tot 30 ijsvogeltjes gezien
vooral tussen enschede en Oldenzaal, bij een paar kleigaten zitten er nog al wat.
Schitterende vogeltjes trouwens. Hopelijk neemt hun aantal dit jaar nog verder toe aangezien we een redelijk zachte winter hebben gehad.

enschede
pi_27048684
maar even een klein vervolg op afgelopen zaterdag proberen te geven ......

is het de moeite waard voor een vervolg ( als het aan mij ligt iig wel ) ???? en het dan ergens net na de zomervakanties plannen ofzo dan is er nu nog voldoende tijd om nog meer mensen hiervoor enthousiast te maken om mee te gaan.

greetzzzz ro
  zondag 18 september 2005 @ 12:03:07 #109
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_30690966
succes!
  zondag 18 september 2005 @ 19:16:02 #110
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_30704193
ha die Pearly!
Nog interessante birds gezien lately?
  maandag 19 september 2005 @ 09:34:46 #111
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_30719035
Ik blijf geinteresseerd maar min of meer ook leek. Ik vind vogels gewéldig maar er me zó ver in verdiepen als jullie doen, dat zal wel niet.
Even kijken :
Ik zag een Vlaamse Gaai, 5 meter achter mij streek hij neer op een houten paaltje van 1 mtr. hoog. Ik kon hem nu een seconden of 8 eens écht goed bekijken. Dat is toch wel mijn lievelingsvogel geworden denk ik.
En als ik over de A59 rij, zit er regelmatig een roofvogeltje op een lantaarnpaal. Zie hem daar met regelmaat zitten om het weiland er naast te bespeuren op kleine zoogdieren. (valkje??)
In de maand juni heb ik op een terras in het bos mijn ogen uit zitten kijken naar een gekraagde roodstaart. De voormalige boswachter van dat gebied zat daar aan een pilsje en zei dat we er maar eens goed van moeten genieten dat dit beest daar zijn jongen aan het voeren was. In mijn eigen (nieuwe) tuin landde een paar dagen later een zwarte roodstaart op mijn betonnen bbq ! Mooi beestje zeg!
pi_32130495
zo... die is weer met stip naar boven ;-)..

het weer gaat er eindelijk eens op lijken, gaan mijn voederplankjes eens nut krijgen

greetzz ro
pi_32139349
Afgelopen 3 maanden regelmatig meerdere ijsvogeltjes gezien bij een vijver welke ongeveer 8 jaar geleden zijn gegraven door de gemeente.
Erg leuk dat die vogeltjes zo lang op een plek blijven zitten, soms zelfs twee keer per dag een ijsvogeltje daar kunnen spotten. Maar deze ijsvogels waren dus meer zomervogels, ik hoop dat ze er van de winter nog zitten. Ik zal eens proberen foto's te maken, maar aangezien ze erg schuw zijn en ik geen superzoomlens heb verwacht ik hier niet te veel van.
Fiets
pi_32147161
Vanmiddag een grote groep kruisbekken gespot. (schat een stuk of 40).
Normaalgesproken is dit meer een invasievogel maar hier op Zoomland is het een broedvogel geworden.
  donderdag 10 november 2005 @ 14:11:40 #115
63358 Radyhyn
Melodramatic fool
pi_32147538
Ow das cool.. die heb ik nou nog nooit gezien.

Hier zitten sinds 2 weken wintertalingen in de sloot. Echt leuk ik kan ze goed bekijken zo vanuit het raam
pi_32163256
hoi,hoi, is dat bij boslust of ergens in de buurt bij het appeltje ???

greetzz ro
quote:
Op donderdag 10 november 2005 13:58 schreef stumbleupon het volgende:
Vanmiddag een grote groep kruisbekken gespot. (schat een stuk of 40).
Normaalgesproken is dit meer een invasievogel maar hier op Zoomland is het een broedvogel geworden.
[[url=http://img.photobucket.com/albums/v673/s3v3r3/pics/th_Loxia_pytyopsittacus.jpg]afbeelding][/URL]
pi_32202680
quote:
Op donderdag 10 november 2005 22:52 schreef bonootje het volgende:
hoi,hoi, is dat bij boslust of ergens in de buurt bij het appeltje ???

greetzz ro
[..]
Bij Boslust inderdaad. Niet al te ver van het hostel. (Nieuwste aanwinst van het Brabants Landschap, was voorheen Wouwse Plantage)
Er is daar vlakbij een party centrum. Als je daar het bos in gaat, moet je de groep kunnen zien.
Zit ook een groep van zeker 20 goudhaantjes.

In de Markiezaat zit momenteel een groep van ongeveer 4000 wilde zwanen trouwens (meer dan 1% van de wereldpopulatie!) Goed te overzien vanuit de vogelkijkhut bij bezoekerscentrum de Kraaijenberg.
pi_32210321
Overvliegende ganzen

Onze huiseksters

pi_32211538
Mooi zeg die foto van die ganzen!! En de ekstertjes! Ik zie echt bijna geen vogels, naja duiven en kraaien... Bij mijn ouders gelukkig een stuk meer, vooral veel musjes en meesjes
pi_32211857
Hoi Inkie
Het barst hier van de vogels, we wonen in een bosje op het vlakke land, temidden van akkers.
Ik moet nodig bijlezen in SC
pi_32212496
Ik ben af en toe best verdrietig dat ik nu op een flat in Rotterdam woon.
Voorheen had ik van alles in mijn tuin... om verliefd op te zijn

Tot mijn grote verbazig heb ik de afgelopen 1,5 week denk ik nu een "vriendje".
Een Vlaamse Gaai... hij komt telkens terug (en ik voer nog niet).

Prachtvogel. Ik vergeet hem telkens te fotograferen.

Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_32214224
Vlaamse Gaaien zijn prachtvogels
Ze zijn nu druk bezig eikels te verstoppen voor de winter, erg leuk om naar te kijken. Wel moeilijk om te fotograferen, omdat ze schuwer zijn dan eksters.

Nadeel is wel dat ik in het voorjaar honderden jonge eikeboompjes in mijn tuin heb die ik moet rooien
pi_32214426
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 20:38 schreef kissa het volgende:
Vlaamse Gaaien zijn prachtvogels
Ze zijn nu druk bezig eikels te verstoppen voor de winter, erg leuk om naar te kijken. Wel moeilijk om te fotograferen, omdat ze schuwer zijn dan eksters.

Nadeel is wel dat ik in het voorjaar honderden jonge eikeboompjes in mijn tuin heb die ik moet rooien
Dat is dus ook het grappige eraan !
Hij is helemaal niet schuw.
iig niet naar mij, het wordt een ander verhaal als de hond, de kat en de kinderen voor het raam gaan staan kijken alsof ze moeder de gans (mij, om maar even in de vogelsfeer te blijven) achterna lopen.

Mijn keuken heeft één zijde volglas, dus ik ben van top tot teen in beeld en als ik eind van de middag het avondeten ga voorbereiden komt hij meestal even langs ondanks dat ik heen en weer loop tussen de delen aanrecht, spoelbak en koelkast.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_32215096
Wat leuk!
Misschien is deze gaai uit het nest gevallen en grootgebracht door iemand die op jou lijkt?

Mijn schoonmoeder heeft twee jonge gaaitjes opgefokt tot zelfstandige grote vogels, Suske en Wiske
  zaterdag 12 november 2005 @ 21:09:48 #125
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_32215386
maar dat je van top tot teen in beeld bent? Wil dat dan zeggen dat hij daarom niet schuw is!?

Volgens mij is dit niet "de" theorie van het feit dat hij blijft zitten op die plek, op dat moment. Welke het dan wel is weet ik niet maar niet omdat je volglas hebt en je helemaal in beeld bent.
Misschien zijn er anderen die er een meer aannemelijke theorie op kunnen geven?
pi_32215654
quote:
Op zaterdag 12 november 2005 21:09 schreef Pearly het volgende:
maar dat je van top tot teen in beeld bent? Wil dat dan zeggen dat hij daarom niet schuw is!?

Volgens mij is dit niet "de" theorie van het feit dat hij blijft zitten op die plek, op dat moment. Welke het dan wel is weet ik niet maar niet omdat je volglas hebt en je helemaal in beeld bent.
Misschien zijn er anderen die er een meer aannemelijke theorie op kunnen geven?
Nou, als een vogel een mens in zijn volledigheid kan zien, dus ook alle bewegingen ( en dat er ook bewogen wòrdt), de afstand zo'n 2 meter is (hij zit pal voor mijn raam)... ja dan denk ik dat dan best te stellen is dat hij niet schuw is.
Sir Winston Churchill
  zondag 13 november 2005 @ 02:21:17 #127
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_32223402
Ik woon ook op een flat (10 hoog) en, afgezien van een grote groep meeuwen, viel er weinig te beleven zonder verrekijker. Maar ik ben wat gaan voeren (universeel voer in een oude plantenbak gedaan). En nu komen er regelmatig kool en pimpelmezen het balkon onveilig maken. Heel af en toe zie ik een roodborstje maar die is echt ontzettend schuw.

Vanmiddag een groepje van 8 nijlganzen gezien in de Markiezaat.
Best mooie vogels.

Bergeenden zijn ook weer goed vertegenwoordigd:
pi_32224079
Mooie foto's zeg!!
pi_32235424
quote:

zondag 13 november 2005 02:21 schreef stumbleupon het volgende:

Ik woon ook op een flat (10 hoog) en, afgezien van een grote groep meeuwen, viel er weinig te beleven zonder verrekijker. Maar ik ben wat gaan voeren (universeel voer in een oude plantenbak gedaan). En nu komen er regelmatig kool en pimpelmezen het balkon onveilig maken. Heel af en toe zie ik een roodborstje maar die is echt ontzettend schuw.

Vanmiddag een groepje van 8 nijlganzen gezien in de Markiezaat.
Best mooie vogels.
[afbeelding]

Bergeenden zijn ook weer goed vertegenwoordigd:
[afbeelding]
0 hoog ?? vlakbij Lievensberg ? misschien eens een ideetje om eens af te spreken en eens ergens te gaan spotten... we wonen vlakbij elkaar.

greetzzzz ro

-edit: heb even je post aangepast, je eigen reactie moet je namelijk niet in de quote tags zetten!-

[ Bericht 13% gewijzigd door inkie1010 op 13-11-2005 18:52:22 ]
  zondag 13 november 2005 @ 18:32:24 #130
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_32237610
Ja da's best een goed idee Ik woon op Heiningen dus ik heb een mooi uitzicht op Zoomland achter me en met een goede kijker kan ik de Markiezaat nog zien.
Moeten we maar een keer afspreken

Vanmiddag 2 uur in de vogelkijkhut gezeten (tot zonsondergang)
Gespot vandaag:
ijsvogel 2x vlakbij de kijkhut
Rietgorzen 3x
Wilde zwaan
Een groep wulpen (7 stuks)
Kievit ongeveer 300
Futen
Grouwe gans
Baardmannetjes!! 4 stuks

Baardmannetje

ijsvogel

Markiezaat

pi_32238129
Echt ontzettend mooie foto's stumbleupon!! Vooral dat baardmannetje is schitterend!
pi_32238747
idd hele mooie fotootjes...en we spreken zeker z.s.m. een keertje af...
greetzzzz ro
quote:
Op zondag 13 november 2005 18:32 schreef stumbleupon het volgende:
Ja da's best een goed idee Ik woon op Heiningen dus ik heb een mooi uitzicht op Zoomland achter me en met een goede kijker kan ik de Markiezaat nog zien.

Vanmiddag 2 uur in de vogelkijkhut gezeten (tot zonsondergang)
Gespot vandaag:
ijsvogel 2x vlakbij de kijkhut
Rietgorzen 3x
Wilde zwaan
Een groep wulpen (7 stuks)
Kievit ongeveer 300
Futen
Grouwe gans
Baardmannetjes!! 4 stuks

[afbeelding]
Baardmannetje

[afbeelding]
ijsvogel

Markiezaat
[[url=http://img.photobucket.com/albums/v673/s3v3r3/pics/th_markiezaat005.jpg]afbeelding][/URL][[url=http://img.photobucket.com/albums/v673/s3v3r3/pics/th_markiezaat004.jpg]afbeelding][/URL][[url=http://img.photobucket.com/albums/v673/s3v3r3/pics/th_markiezaat003.jpg]afbeelding][/URL]
[[url=http://img.photobucket.com/albums/v673/s3v3r3/pics/th_markiezaat002.jpg]afbeelding
][/URL][[url=http://img.photobucket.com/albums/v673/s3v3r3/pics/th_markiezaat001.jpg]afbeelding][/URL][[url=http://img.photobucket.com/albums/v673/s3v3r3/fotografie/th_peerdjes01.jpg]afbeelding][/URL]
pi_32248297
quote:
Op zondag 4 januari 2004 00:00 schreef Pearly het volgende:
En ? bij jullie nog iets bijzonders in de tuin geweest ?
The usual: een grote groep dikke mussen, onze tuinmerel (waarschijnlijk is hij in onze tuin geboren), sinds kort 2 x 2 koolmezen, waarvan er een ons nestkastje erg interessant vond. In het nestkastje zijn er al eens eerder koolmezen geboren en uitgevlogen.

Verder wat houtduiven,kraaien, eksters en een enkele spreeuw.

Bij mijn vriend kom je ook een soort kleine groen/gele kanaries (?) tegen.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
In the end all you can hope for. Is the love you felt to equal the pain you've gone through.
  maandag 14 november 2005 @ 01:07:01 #134
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_32248504
quote:
Op maandag 14 november 2005 00:52 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

The usual: een grote groep dikke mussen, onze tuinmerel (waarschijnlijk is hij in onze tuin geboren), sinds kort 2 x 2 koolmezen, waarvan er een ons nestkastje erg interessant vond. In het nestkastje zijn er al eens eerder koolmezen geboren en uitgevlogen.

Verder wat houtduiven,kraaien, eksters en een enkele spreeuw.

Bij mijn vriend kom je ook een soort kleine groen/gele kanaries (?) tegen.
Groenlingen misschien?

pi_32287733
quote:
Op maandag 14 november 2005 01:07 schreef stumbleupon het volgende:

[..]

Groenlingen misschien?

[afbeelding]
Of een sijs.
http://www.ivnvechtplasse(...)arduelis-spinus.html
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_32342926
Zag net grote groepen Kramsvogels overvliegen. Ganzen ook goed op dreef.. Denk dat de winter in het Oosten z'n intrede heeeft gedaan.
pi_32348301
quote:
Op zondag 13 november 2005 18:32 schreef stumbleupon het volgende:
Ik woon ook in BoZ vlakbij het Markiezaatgebied, ik moet binnenkort ook maar weer eens naar de hut gaan, is alweer een jaar geleden Toen zag ik in de plas bij de kijkhut een koppel ruddy ducks zwemmen (best leuk )

Ik zag vandaag nog een ijsvogeltje vliegen over een sloot op de bergse plaat!
Sue Me
pi_32353250
quote:
Op donderdag 17 november 2005 17:19 schreef Staaf het volgende:

[..]

Ik woon ook in BoZ vlakbij het Markiezaatgebied, ik moet binnenkort ook maar weer eens naar de hut gaan, is alweer een jaar geleden Toen zag ik in de plas bij de kijkhut een koppel ruddy ducks zwemmen (best leuk )

Ik zag vandaag nog een ijsvogeltje vliegen over een sloot op de bergse plaat!
Ah geweldig... Nog iemand dichtbij
Ja, ik kreeg vandaag ook alweer meldingen binnen van ijsvogels (op de molenplaat o.a. en bij de Kraaijenberg). Ook baardmannetjes zijn weer gezien.

Ik ben van plan om binnenkort eens een tocht door het gebied te organiseren voor de liefhebbers.. Ik moet nog even een datum prikken zodat we ook in de Kraaijenberg kunnen (is wel lekker als het heel erg koud is).
  vrijdag 18 november 2005 @ 11:45:23 #139
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_32368037
quote:
Op donderdag 17 november 2005 20:10 schreef stumbleupon het volgende:

[..]

Ah geweldig... Nog iemand dichtbij
Ja, ik kreeg vandaag ook alweer meldingen binnen van ijsvogels (op de molenplaat o.a. en bij de Kraaijenberg). Ook baardmannetjes zijn weer gezien.

Ik ben van plan om binnenkort eens een tocht door het gebied te organiseren voor de liefhebbers.. Ik moet nog even een datum prikken zodat we ook in de Kraaijenberg kunnen (is wel lekker als het heel erg koud is).
Als dat betekent dat mensen die van verder weg ook meemogen, aan je foto's te zien is het een mooi gebied met ook mooie foto's, dan zou ik daar ook best eens vogels willen spotten...
  vrijdag 18 november 2005 @ 12:18:53 #140
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_32368856
Tuurlijk, iedereen welkom
Meestal zijn het groepen van maximaal 25 maar dat zullen we hier in de praktijk niet halen denk ik...
Da's ook niet erg...
Gebied is goed bereikbaar via OV / Fiets / Auto
Het gaat om dit gebied:
  zondag 20 november 2005 @ 18:28:52 #141
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_32431210
Vandaag weer een mooie vogeldag langs de Markiezaat.
Hoewel het in eerste instantie weinig hoopvol leek door de dikke mist, bleek dit achteraf gelukkig heel erg mee te vallen. Lopend vanaf de Kraaijenberg naar de vogelkijkhut hoorde ik de grote groepen ganzen en kleine zwanen al. (het geluid van de kleine zwanen lijkt een beetje op een grote groep mensen die allemaal tegelijkertijd op een toetertje blazen). Het was dus weer druk!
Toen ik tussen de rietkragen door het pad op liep, vloog er een ijsvogel luid schreeuwend voor me uit... Ook deze determinatie is vrij makkelijk: Een dart pijltje ter grootte van een spreeuw (de lange snavel als pijlpunt). Hoewel ik er op had gehoopt m nog even te kunnen zien vlak voor de kijkhut, hield ie het deze dag voor gezien.
Vanuit de kijkhut nog de volgende soorten waargenomen:

- Grote Zaagbek (2 x man) De mannetjes waren flink bezig in de plas. Als de een onderdook, ging de ander flink trappelen op de plek waar de ander boven wilde komen. Dit gedrag heb ik nog niet eerder waargenomen,

- Lepelaar!
- Geoorde fuut (2x)
- Grauwe ganzen (plusminus 2000)
- Bruine Kiekendief (vrouw) Zit normaal meestal op de Molenplaat
- Bontbekplevier (plusminus 30)
- Kanoet strandloper
- Bergeend (plusminus 50)

Al met al en ondanks de mist een zeer geslaagde dag
pi_32607493
Vanmiddag weer in het Markiezaatgebied wezen kijken. Ik was wel benieuwd of er, na de storm en enorme sneeuwval van gisteren, misschien iets beschadigd zou zijn. Wat ik zag was verbazingwekkend. Het leek wel of een boer met een groooote cyclomaaier dwars door het gebied was gegaan. Al het riet lag plat of was afgebroken. Slecht voor de vogels maar goed voor de vogelliefhebber. Her en der stonden nog wat rietveldjes overeind met daarin verstopt de vogels die normaal veel meer verspreid zitten over het gebied. Ook stond het halve gebied onder water door de regen en smeltende sneeuw. Overal moest je minstens tot je enkels door het water waden. De vogelkijkhut was nagenoeg onbereikbaar.
Waargenomen:
Bergeenden, Kivieten, Zaagbekken, Geoorde futen, Waterrallen, Futen, Baardmannetjes, ijsvogels (blijft fraai), Kepen, Buizerd, Kiekendief, Torenvalk, Hazen, Reeen, Grote groepen Grauwe Ganzen en de topperrrrr van deze dag: een slechtvalk!
  maandag 12 december 2005 @ 18:26:53 #143
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_33021131
1 roodborst en 1 merel gespot in mijn tuin. ( nieuwbouw sinds dec 04 ).
Helaas (nog) geen mezen!!
heeft er iemand een uitleg naar waar ik me aan moet houden voor een voederplank?
  vrijdag 23 december 2005 @ 22:42:32 #145
42263 Staaf
Forum Pimp
pi_33356728
quote:
Op zaterdag 26 november 2005 23:34 schreef stumbleupon het volgende:
Vanmiddag weer in het Markiezaatgebied wezen kijken. Ik was wel benieuwd of er, na de storm en enorme sneeuwval van gisteren, misschien iets beschadigd zou zijn. Wat ik zag was verbazingwekkend. Het leek wel of een boer met een groooote cyclomaaier dwars door het gebied was gegaan. Al het riet lag plat of was afgebroken. Slecht voor de vogels maar goed voor de vogelliefhebber. Her en der stonden nog wat rietveldjes overeind met daarin verstopt de vogels die normaal veel meer verspreid zitten over het gebied. Ook stond het halve gebied onder water door de regen en smeltende sneeuw. Overal moest je minstens tot je enkels door het water waden. De vogelkijkhut was nagenoeg onbereikbaar.
Waargenomen:
Bergeenden, Kivieten, Zaagbekken, Geoorde futen, Waterrallen, Futen, Baardmannetjes, ijsvogels (blijft fraai), Kepen, Buizerd, Kiekendief, Torenvalk, Hazen, Reeen, Grote groepen Grauwe Ganzen en de topperrrrr van deze dag: een slechtvalk!
Ik ben enkele weken geleden nog op de Molenplaat geweest, ik was bij die smalle strook bij het uiterste puntje van de Bergse Plaat. Vanuit daar had ik goed zicht op het Markiezaatsmeer en ik zag er tientallen wilde of kleine zwanen rondvliegen en zwemmen en lopen. Ik kan ze niet goed determineren; weet jij misschien welke het zijn? Ook zaten er een hoop smienten en zag ik natuurlijk ook grauwe ganzen; wilde eenden; brilduikers, fazanten.
Ik wil echt weer snel naar de kijkhut bij de Kraaijenberg, ik ben wel benieuwd naar waterrallen en baardmannetjes en geoorde futen! Die heb ik nog nooit gezien namelijk! Van de zomer heb ik er wel dodaarsen gezien
Sue Me
  vrijdag 23 december 2005 @ 23:18:24 #146
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_33357768
quote:
ik zag er tientallen wilde of kleine zwanen rondvliegen en zwemmen en lopen. Ik kan ze niet goed determineren; weet jij misschien welke het zijn?
Waarschijnlijk kleine zwanen en het zijn er veel In de wintermaanden verblijft meer dan 1% van de totale wereldpopulatie in en om het Markiezaatsmeer.
Als je richting vogelkijkhut loopt en een beetje de tijd neemt, heb je goede kans dat je een ijsvogel tegenkomt (of tenminste hoort). Met een beetje geluk, komt ie voor de hut zitten
Dodaarsjes zitten er op het moment ook en inderdad smienten.
Ik heb ook twee keer een smelleken waargenomen bij de Kraaijenberg zelf (zat mooi op de uitkijktoren). Er schijnen ook nog twee lepelaars tussen de Molenplaat en het eilandje te zitten. Ik heb ze nog niet waargenomen maar heb over meldingen gehoord.
Bij de Kraaijenberg hangt momenteel ook een projecttekening over de plannen met de Molenplaat. Als alles goed gaat, komt daar ook nog een kijkhut
Is je trouwens de grote hoeveelheid fazanten op de Molenplaat ook opgevallen?

Staat nu ook een meldpunt op waarneming.nl

[ Bericht 1% gewijzigd door stumbleupon op 24-12-2005 00:33:59 ]
pi_33415644
Maar wat nou als ik in Nieuw-Vennep woon, op de 6e (bovenste) etage van een flatgebouw?
Daar komen dus geen vogeltjes op mijn balkon.
Vanmorgen wel even in de buurt rondgefietst. Camera natuurlijk meegenomen. Tweede Kerstdag, dus heerlijk stil overal, en een paar kleine bonte spechten gezien, een paar roodborstjes, staartmezen en koolmezen. Ze zijn er dus wel, maar ik wil ze ook op mijn balkon hebben!
pi_33416650
quote:
Op maandag 26 december 2005 15:26 schreef Nacasante het volgende:
Maar wat nou als ik in Nieuw-Vennep woon, op de 6e (bovenste) etage van een flatgebouw?
Daar komen dus geen vogeltjes op mijn balkon.
Vanmorgen wel even in de buurt rondgefietst. Camera natuurlijk meegenomen. Tweede Kerstdag, dus heerlijk stil overal, en een paar kleine bonte spechten gezien, een paar roodborstjes, staartmezen en koolmezen. Ze zijn er dus wel, maar ik wil ze ook op mijn balkon hebben!
Pfew...kun je niet een stellage aan het hek van je balkon bouwen. Kun je van binnenuit de vogels bekijken en zijn hoeven niet die enge ruimte die balkon vormt in.
pi_33416848
Ik kan natuurlijk mijn tuin ophogen. Alleen denk ik niet dat mijn benedenburen daarop onverdeeld enthousiast zullen reageren. Overigens betreft het een balkon van 2 x 11 meter. Dus da's geen klein eng balkonnetje hoor
  maandag 26 december 2005 @ 17:08:07 #150
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_33417704
stuur een brief aan nico de haan. Misschien weet hij 'n oplossing om de vogels bij je in de buurt van je woning te krijgen.
  maandag 26 december 2005 @ 23:27:20 #151
133496 stumbleupon
Boomknuffelaar
pi_33425933
Ik woon op de 10e (ook bovenste) verdieping.
Ik heb pindanetjes, vetvollen en wat universeelzaad in een bakje op mijn balkon.
Heel af en toe komen er wel wat kool en pimpelmezen langs om even snel een zonnebloempit uit het netje te snaaien maar voor de rest zie ik ze niet zo veel. Vogels willen graag wat beschutting in de buurt hebben om in weg te kunnen vluchten als er ineens een sperwer de hoek om komt sjeezen..
Op het balkon zijn ze in principe "sitting ducks" ook al zal een sperwer waarschijnlijk niet zo snel toeslaan op het balkon... Alhoewel...
Het is ook nog niet ECHT heel erg koud geweest en er is nog voedsel genoeg te vinden op hun favoriete plekjes. Zodra dat minder wordt, zullen ze op zoek gaan naar ander voedsel en komen dan vanzelf op je balkon terecht
  dinsdag 27 december 2005 @ 21:47:35 #152
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_33453465
vanmiddag dacht ik : ik ga ff wat vogels speuren hier langs de maas en zijn kleine dorpjes!
Wat zie ik : EEn berg kraaien die met hun snavel in die poep-bergen van de boeren zitten te pikken en wat wel opvallen was, een heeeeeeel grote groep zwanen in een gras veld.
pi_33453653
Koolmezen, pimpelmezen, roodborstjes, vinken, kleine bonte spechten, groenlingen, kraaien en af en toe een vlaamse gaai... heerlijk zo'n tuin, vooral als er een pak sneeuw ligt komen ze massaal een vorkje prikken.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_33474994
Iemand een idee wat voor een soort dit is
pi_33475140
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:08 schreef -CRASH- het volgende:
Iemand een idee wat voor een soort dit is
[afbeelding]
Boomklever
pi_33475173
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 21:52 schreef CartWOman het volgende:
Koolmezen, pimpelmezen, roodborstjes, vinken, kleine bonte spechten, groenlingen, kraaien en af en toe een vlaamse gaai... heerlijk zo'n tuin, vooral als er een pak sneeuw ligt komen ze massaal een vorkje prikken.
Euh, kleine bonte spechten...je bent hier zeker van?
pi_33475305
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:12 schreef wonko het volgende:

[..]

Boomklever
THNX
pi_33480465
quote:
Op woensdag 28 december 2005 17:13 schreef wonko het volgende:

[..]

Euh, kleine bonte spechten...je bent hier zeker van?
Nee

Het is inderdaad de grote. Hing vanmiddag naast een stel koolmezen aan een vetbol, prachtige vogel!
http://www.ivnvechtplasse(...)ndrocopos-major.html
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_33481003
Ik zag van de week drie vogeltjes met een knalrood borstje niet zoals een roodborstje maar echt knalrood. Iemand een idee?
Hij was ongeveer de grootte van een roodborstje/musje. Ze zaten met minimaal 3 vogeltjes bij elkaar.
Fiets
pi_33481938
pi_33488247
Ik kwam net dit mooie winter-roodborstje tegen... heel anders dan het goudvinkje idd :

pi_33496277
[afbeelding] ooit wel eens zelf gemaakt tijdens een verblijf in een bungalowpark

greetzzzz ro

hmmmm hij laat hem niet rechtstreeks zien...
pi_33496281
quote:
jup, tnx
Fiets
pi_33577262

Ik weet zosnel niet wat het is, maar ze zitten nu bij mij in de tuin

Een stuk of 5 schat ik.

hahh, een puttertje dus.

http://www.ivnvechtplasse(...)uelis-carduelis.html
Fiets
pi_33577489
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 13:26 schreef kareltje_de_grote het volgende:

hahh, een puttertje dus.

http://www.ivnvechtplasse(...)uelis-carduelis.html
Distels in de tuin?
pi_33577574
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 13:32 schreef stumbleupon het volgende:

[..]

Distels in de tuin?
jup, soort van.
Zitten somers erg mooie paarse bloemen op. De puttertjes komen jaarlijks terug om van onze befaamde distels (ben even de echte naam kwijt) te smikkelen.
Fiets
pi_34693222
Sommige vogels hebben het zwaar met deze vorst periode...
Afgelopen middag heb ik een dode blauwreiger gevonden.
Waarschijnlijk gestorven van de honger....
Heb de vogel naar een preperateur gebracht.
Ze waren er blij mee.....
  zondag 5 februari 2006 @ 16:48:59 #168
45460 Pearly
Mi Na Pritpangi
pi_34764898
goed gedaan! Mooie actie!

Maar... een reiger redt zich over het algemeen toch wel? Als ze niet bij vis kunnen speuren ze naar ander eten. Lijkt mij dat hij niet van de honger is gestorven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')