quote:Oppakken die Soldaat en de cel in
Bij een actie van Nederlandse militairen in Zuid-Irak is een Irakees doodgeschoten.
Een groep van zeventig Irakezen probeerden zaterdag een container te plunderen, die van een vrachtwagen was gevallen. De Nederlandse militairen probeerden dat te verhinderden. Daarbij werd ook geschoten. Een Irakees werd geraakt door vermoedelijk Nederlands geweervuur, en overleed later in een ziekenhuis.Volgens het ministerie van Defensie hebben de Nederlanders eerst waarschuwingsschoten hebben gelost, omdat de menigte te groot en opdringerig was. De marechaussee heeft een onderzoek ingesteld.
Het incident vond plaats op de doorgaande weg tussen Al Khidr en As Samawah, waar de Nederlandse militairen gestationeerd zijn.
Het is de tweede keer dat Nederlandse militairen in Irak betrokken zijn bij een schietpartij. In augustus vonden twee avonden achter elkaar schotenwisselingen plaats met Irakezen die ijzer uit een cementfabriek probeerden te stelen. Daarbij vielen geen slachtoffers.
quote:omdat???
Op zondag 28 december 2003 22:17 schreef Meki het volgende:[..]
Oppakken die Soldaat en de cel in
quote:Hij een Irakees doodschoot
Omdat ??
Ze kunnen er maar 1 raken van de 70.
Dan schiet je dus een keer, wat de bedoeling is van een soldaat in oorlogsituatie, dan is het nog niet goed. Want je mag niemand doodschieten als SOLDAAT???
Wat zijn er toch vage mensen af en toe.
quote:expres? zo van, dat is een irakees dus ik zal hem maar lekker doodschieten?
Op zondag 28 december 2003 22:19 schreef Meki het volgende:[..]
Hij een Irakees doodschoot
er zijn altijd meerdere kanten aan een verhaal, dus ik vind het dan een beetje onzinnig om te roepen dat iemand de cel in moet naar aanleiding van een artikeltje...
quote:Want als ie ook een Nederlander was geweest dan was het jammer geweest, maar een ongelukje?
quote:blabla...oorlog...blabla
Op zondag 28 december 2003 22:22 schreef Meki het volgende:
Dus als je iemand dood schiet dan is er niks aan de hand
quote:Een plunderaar. Nadat er waarschuwingsschoten waren gelost. Geen probleem mee dus.
quote:Nee, zoiets noemt men ook wel oorlog.
quote:jij bent dom
quote:tuurlijk wel, maar wat weet jij nou van die toestand? misschien werden zij wel bedreigd door die irakezen of misschien had die gast ook een geweer...
daarom zeg ik, er zijn meerdere kanten van elk verhaal en jij en ik weten helemaal niet wat er gebeurt is daar. dan kun je niet zomaar roepen dat iemand de bak in moet.
Verder heb ik niks aan dit topic toe te voegen.
quote:Het is overigens geen oorlog. Wat dus heel veel bepaald van het geldend recht op dat moment.
Op zondag 28 december 2003 22:24 schreef MaartenGrendel het volgende:Nee, zoiets noemt men ook wel oorlog.
Ik neem aan dat er gewoon een onderzoek komt.
quote:waren we beter af als die marinier door een Irakees neergeschoten werd?
dan krijg je weer van dat "zie je wel het is daar gevaarlijk dus wegwezen"-gezeik
Oorlog ?? Dat was toch afgelopen toch of niet of heb ik het mis
quote:Martial Law.
Op zondag 28 december 2003 22:27 schreef Furby het volgende:Als ik het goed begrijp is bij diefstal doodschieten toegestaan ineens
Geef die soldaat een lintje! .
quote:Is er in Irak nog steeds de noodtoestand van kracht? Geen idee eigenlijk. Als dat zo is hebben plunderaars weinig rechten en is doodschieten toegestaan.
Op zondag 28 december 2003 22:27 schreef Furby het volgende:
Als ik het goed begrijp is bij diefstal doodschieten toegestaan ineens
quote:nee, maar laten we eerst afwachten wat er allemaal gebeurt is. Misschiem trok die Irakees wel een wapen ofzo.
Op zondag 28 december 2003 22:27 schreef Furby het volgende:
Als ik het goed begrijp is bij diefstal doodschieten toegestaan ineens
Als die Irakees echt ten onrechte dood geschoten is en de marinier had het kunnen weten, ja, dan moet die gast de bak in...
Die mensen in Irak hebben geen eten , hoe moeten ze dat overleven dan . Daar zit maar een antwoord op . Plunderen om te overleven
als je de situatie niet kent kan je ook geen ordeel vellen.
Als er 70 man bezig zijn met plunderen ,je al een aantal waarschuwings schoten hebt gelost,dan kan ik er niet rouwig omzijn als er iemand geraakt wordt....
my 2 cents....
quote:jij denkt dat die soldaten daar voor de sier zijn?
Op zondag 28 december 2003 22:29 schreef Meki het volgende:
Nee, zoiets noemt men ook wel oorlog
Oh nee...dit mocht niet meer van JP
quote:tjah, voetbal is oorlog
Op zondag 28 december 2003 22:32 schreef --HOOLIE-- het volgende:
Als je geen idee hebt wat er in "oorlogsgebieden" gebeurd hou dan lekker je mond dicht.
En ja ik weet waar ik over praat.....als je de situatie niet kent kan je ook geen ordeel vellen.
Als er 70 man bezig zijn met plunderen ,je al een aantal waarschuwings schoten hebt gelost,dan kan ik er niet rouwig omzijn als er iemand geraakt wordt....
my 2 cents....
Kom laten we er gewoon een paar van doodschieten. Dat schrikt die anderen die ook al jaren in die omstandigheden wonen wel af.
Als er 7000 man in bussen afgevoerd worden zeggen ze niets maar bij een diefstalletje gaan ze schieten.
De Helden.
quote:ook ja...
Op zondag 28 december 2003 22:33 schreef HeyFreak het volgende:[..]
tjah, voetbal is oorlog
maar ook buiten het voetbal heb ik er midden tussen in gezeten..dus..
quote:Als die man zonder reden dood is geschoten dan is het duidelijk, dan moet die marinier boeten, maar zolang al je informatie uit een beknopt artikeltje komt kun je toch niet dergelijke conclusies trekken over hoe deze man gestraft moet worden..
Op zondag 28 december 2003 22:34 schreef Furby het volgende:
Volgens mij hebben de amerikanen de oorlog gewonnen verklaard. Oorlog afgelopen. Er valt een container van een vrachtwagen en mensen vanuit irak zelf (de zogenaamde "irakezen") die het al jaren moelijk hebben springen daar opaf.Kom laten we er gewoon een paar van doodschieten. Dat schrikt die anderen die ook al jaren in die omstandigheden wonen wel af.
Als er 7000 man in bussen afgevoerd worden zeggen ze niets maar bij een diefstalletje gaan ze schieten.
De Helden.
quote:*goofy achtige stem*
Op zondag 28 december 2003 22:39 schreef DennisMoore het volgende:
Uiteraard gaan we nu wel tienduizenden euro's en veel manuren besteden aan een gedegen onderzoek.
.
"euh jonges, waar is dat fotorolletje nouw gebleefeh?"
quote:amsterdam ook, met die Marokkaan in die bar, die met een mes op een agent af kwam. En dan te bedenken dat er grote verontwaardiging was hierover...
Op zondag 28 december 2003 22:40 schreef _The_General_ het volgende:
zelfverdediging heet dat, er is gewaarschuwt en dus mag er gericht geschoten worden, mogen agenten ook, kijk maar naar die zaak in rotterdam!
maar da's een ander topic...
quote:die zaak bedoelde ik, sorry
Op zondag 28 december 2003 22:42 schreef HeyFreak het volgende:[..]
amsterdam ook, met die Marokkaan in die bar, die met een mes op een agent af kwam. En dan te bedenken dat er grote verontwaardiging was hierover...
maar da's een ander topic...
quote:typische nederlandse politiek wat dus nergens goed voor is. want die gozer wordt daar nu niet levend van
Op zondag 28 december 2003 22:39 schreef DennisMoore het volgende:
Uiteraard gaan we nu wel tienduizenden euro's en veel manuren besteden aan een gedegen onderzoek.
.
quote:ik dacht al, wat is er dan in rotterdam gebeurt?
Op zondag 28 december 2003 22:45 schreef _The_General_ het volgende:[..]
die zaak bedoelde ik, sorry
quote:was de situatie levensbedreigend??
Op zondag 28 december 2003 22:20 schreef Flex82 het volgende:
Want je mag niemand doodschieten als SOLDAAT???Wat zijn er toch vage mensen af en toe.
quote:Nee, ze hadden "foei" moeten roepen, en die container leeg laten plunderen.
Op zondag 28 december 2003 22:48 schreef TimmyAsd het volgende:was de situatie levensbedreigend??
.
quote:die mensen hebben honger, ik begrijp het best dat ze zowiets doen...
Op zondag 28 december 2003 22:51 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Nee, ze hadden "foei" moeten roepen, en die container leeg laten plunderen.
Want, tenslotte, welke container is nu een mensenleven waard?
.
quote:Onze mensen zijn soldaten in een gevaarlijk gebied, geconfronteerd met een grote menigte plunderaars, die na waarschuwingen nog steeds dreigend overkomen.. Zelfverdediging om te overleven.
Op zondag 28 december 2003 22:31 schreef Meki het volgende:Die mensen in Irak hebben geen eten , hoe moeten ze dat overleven dan . Daar zit maar een antwoord op . Plunderen om te overleven
Heel waarschijnlijk dat het weer geen ongewapende plunderraars zijn geweest. Die jongens gaan echt niet gericht schieten op ongewapende burgers. En schieten op een groep mensen is helemaal uit den boze. Dit zorgt er alleen maar voor dat je je de woede van de mensen op de hals haalt en dan zal de situatie volledig escaleren.
quote:Bullshit!
Op zondag 28 december 2003 22:53 schreef TimmyAsd het volgende:die mensen hebben honger, ik begrijp het best dat ze zowiets doen...
maar iemand daarvoor doodschieten??
Zat er trouwens eten in die container? .
De naïviteit van sommige linkse mensen blijft me verbazen...
Waar blijft calvobbes trouwens?
quote:mijn fout... maargoed, dat links-rechts gezeur doe je lekker maar ergens anders, er is weinig bekend, en aangezien mensen al gelijk roepen van het is hun stomme fout, doe ik er wat tegenin... het lijkt mij geen levensbedreigende situatie voor die nederlanders op dat momnet, dus is schieten ook niet gepast...
Op zondag 28 december 2003 22:57 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Bullshit!
.
Zat er trouwens eten in die container?
.
De naïviteit van sommige linkse mensen blijft me verbazen...
Waar blijft calvobbes trouwens?
quote:Gewoon "foei" roepen dus?
Op zondag 28 december 2003 23:05 schreef TimmyAsd het volgende:mijn fout... maargoed, dat links-rechts gezeur doe je lekker maar ergens anders, er is weinig bekend, en aangezien mensen al gelijk roepen van het is hun stomme fout, doe ik er wat tegenin... het lijkt mij geen levensbedreigende situatie voor die nederlanders op dat momnet, dus is schieten ook niet gepast...
En per definitie 'er wat tegenin' doen, is natuurlijk erg grappig, maar men loopt dan de kans bijzonder dom over te komen.
.
maar tja, mensen die in irak zitten om de amerikanen te ondersteunen, zullen niet op eentje meer of minder kijken..
en die levens van de mensen daar zijn toch minder waard dan die van amerikanen die in een of ander hoog flatgebouw werken..
Die irakezen hebben volgens mij nog alijd aardig wat steekjes los zitten. Als ze nou es met z'n allen de handen uit de mouwe staken om dat land op de rails te krijgen.... .
quote:ik zou het niet weten wat wel te doen, maar gelijk schieten kom je ver mee
Op zondag 28 december 2003 23:08 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Gewoon "foei" roepen dus?
.
En per definitie 'er wat tegenin' doen, is natuurlijk erg grappig, maar men loopt dan de kans bijzonder dom over te komen.
.
en gelijk roepen dat de nederlanders niets fout doen, dat is wel erg slim zeker...
sjongejonge zeg... maar wel zeiken als er strax een aanslag wordt gepleegd op de nederlanders...
quote:http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=moord
Op zondag 28 december 2003 23:10 schreef waspman het volgende:moord is moord...
Ze laten tegenwoordig ook iedereen maar WO doen. .
quote:lul toch niet
Op zondag 28 december 2003 23:10 schreef waspman het volgende:
moord is moord...maar tja, mensen die in irak zitten om de amerikanen te ondersteunen, zullen niet op eentje meer of minder kijken..
en die levens van de mensen daar zijn toch minder waard dan die van amerikanen die in een of ander hoog flatgebouw werken..
als een politieagent een crimineel doodschiet uit zelfverdediging of als een zieke crimineel iemand doodschiet voor 3 euro is het zelfde?
soms valt zelfs moord goed te praten, zelfverdediging is hier een voorbeeld van. Als ik in een situatie zou komen van 'hij of ik' dan reken maar dat hij het wordt (hopelijk )
quote:Figures.
Op zondag 28 december 2003 23:11 schreef TimmyAsd het volgende:ik zou het niet weten wat wel te doen
quote:Eerst waarschuwingsschoten. Le-zen.
maar gelijk schieten kom je ver mee
quote:Nee hoor. Alles op z'n beloop laten, als orde-handhavers over je heen laten lopen, en plunderen toelaten, dáár komt meer rommel van.
komt alleen maar meer rommel van...
In situaties zoals nu in Irak, moet je strikt, duidelijk, en streng zijn.
Orde is een eerste voorwaarde voor wederopbouw van het land.
quote:Betreffend personeel is goed opgeleid, heeft een mandaat gekregen om op te treden, en moet behoorlijk wat 'credit' krijgen. Niets is meer funest voor een soldaat dan verraden worden door zijn 'landgenoten' back home.
en gelijk roepen dat de nederlanders niets fout doen, dat is wel erg slim zeker...
quote:Oja, daar is dan ook echt een causaal verband tussen.
sjongejonge zeg... maar wel zeiken als er strax een aanslag wordt gepleegd op de nederlanders...
You silly Mr. Chamberlain you. /
quote:nogmaals, gericht schieten kan ik momenteel niet goedpraten, snap niet dat jij dat wel kan...
Op zondag 28 december 2003 23:18 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Figures.
.
[..]Eerst waarschuwingsschoten. Le-zen.
[..]Nee hoor. Alles op z'n beloop laten, als orde-handhavers over je heen laten lopen, en plunderen toelaten, dáár komt meer rommel van.
In situaties zoals nu in Irak, moet je strikt, duidelijk, en streng zijn.
Orde is een eerste voorwaarde voor wederopbouw van het land.
[..]Betreffend personeel is goed opgeleid, heeft een mandaat gekregen om op te treden, en moet behoorlijk wat 'credit' krijgen. Niets is meer funest voor een soldaat dan verraden worden door zijn 'landgenoten' back home.
[..]Oja, daar is dan ook echt een causaal verband tussen.
Oei oei... laten we boevenbendes in Irak met een fluwelen handschoen aanpakken, en heel liev tegen ze doen. Anders worden ze straks nog boos op ons.You silly Mr. Chamberlain you.
/
en wordt je zelf ook niet een beetje gek van jezelf...
en dat soort dingen...
quote:Het schijnt dat zogenaamde "burgerslachtoffers" officieel niet meer geteld mogen worden en dat zou betekenen dat het er inderdaad niet toe doet of er eentje meer of minder wordt neergeschoten.
Op zondag 28 december 2003 23:10 schreef waspman het volgende:
maar tja, mensen die in irak zitten om de amerikanen te ondersteunen, zullen niet op eentje meer of minder kijken..
Kan me zo voorstellen dat het voor het slachtoffer en de schutter iets meer betekent.
quote:Je hebt 't verder nog niet onderbouwd enzo...
Op zondag 28 december 2003 23:22 schreef TimmyAsd het volgende:nogmaals, gericht schieten kan ik momenteel niet goedpraten, snap niet dat jij dat wel kan...
quote:Neuh, ik vind je posts wel lachen.
en wordt je zelf ook niet een beetje gek van jezelf...![]()
en dat soort dingen...
quote:Leer quoten
Op zondag 28 december 2003 22:29 schreef Meki het volgende:
Nee, zoiets noemt men ook wel oorlog
quote:Niemand hier weet de exacte details, maar uit het verhaal lijkt het een rechtvaardige actie. Ik vind het een beetje vreemd dat jij je landgenoten al gelijk aan de schandpaal nageld zonder de details te kennen. 'Onze jongens' mogen toch wel het voordeel van de twijfel verwachten. Of ben ze zo gehersenspoeld door Links dat je alles wat met de moeilijke zaken in Irak te maken heeft, direct als excuus aangrijpt om te bashen?
Op zondag 28 december 2003 23:22 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
nogmaals, gericht schieten kan ik momenteel niet goedpraten, snap niet dat jij dat wel kan...
en wordt je zelf ook niet een beetje gek van jezelf...
![]()
en dat soort dingen...
quote:je weet waar je aan begint wanneer je je aanmeld voor het leger, dus ja moord.
Op zondag 28 december 2003 23:12 schreef DennisMoore het volgende:[..]
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=moord
Ze laten tegenwoordig ook iedereen maar WO doen.
.
als je rondloopt in een uniform en met een wapen weet je dat er de mogelijkheid is dat je dat wapen gaat gebruiken.
quote:houwe zo joh
Op zondag 28 december 2003 23:25 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Je hebt 't verder nog niet onderbouwd enzo...
[..]Neuh, ik vind je posts wel lachen.
.
quote:links-rechts-links-rechts... is dat alles hierzo wat belangrijk is.. man dood, waarvan niemand weet of hij werkelijk een gevaar was... dan geef ik niet het voordeel van de twijfel aan een moordenaar, wat hij nu gewoon is...
Op zondag 28 december 2003 23:27 schreef Evil_Jur het volgende:[..]
Niemand hier weet de exacte details, maar uit het verhaal lijkt het een rechtvaardige actie. Ik vind het een beetje vreemd dat jij je landgenoten al gelijk aan de schandpaal nageld zonder de details te kennen. 'Onze jongens' mogen toch wel het voordeel van de twijfel verwachten. Of ben ze zo gehersenspoeld door Links dat je alles wat met de moeilijke zaken in Irak te maken heeft, direct als excuus aangrijpt om te bashen?
blijkt wat anders, dan gaattie vrij-uit en heeft ie zijn werk goed gedaan...
quote:Knappe jurist die in deze situatie moord kan bewijzen.
Op zondag 28 december 2003 23:30 schreef waspman het volgende:[..]
je weet waar je aan begint wanneer je je aanmeld voor het leger, dus ja moord.
als je rondloopt in een uniform en met een wapen weet je dat er de mogelijkheid is dat je dat wapen gaat gebruiken.
quote:Deze soldaten hebben een 'license to kill'. Dan moet je niet achteraf gaan zeiken als ze inderdaad dat geweer eens gebruiken. Daar zijn ze voor opgeleid, dat recht hebben ze gekregen van onze democratisch gekozen regering.
Op zondag 28 december 2003 23:33 schreef TimmyAsd het volgende:links-rechts-links-rechts... is dat alles hierzo wat belangrijk is.. man dood, waarvan niemand weet of hij werkelijk een gevaar was... dan geef ik niet het voordeel van de twijfel aan een moordenaar, wat hij nu gewoon is...
blijkt wat anders, dan gaattie vrij-uit en heeft ie zijn werk goed gedaan...
quote:van mij mogen ze hun wapen gebruiken, mits dat rechtvaardig is op zo;n moment... dat is nog niet gebleken...
Op zondag 28 december 2003 23:37 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Deze soldaten hebben een 'license to kill'. Dan moet je niet achteraf gaan zeiken als ze inderdaad dat geweer eens gebruiken. Daar zijn ze voor opgeleid, dat recht hebben ze gekregen van onze democratisch gekozen regering.
quote:Ze hebben het recht gekregen om dat zélf te mogen beoordelen.
Op zondag 28 december 2003 23:38 schreef TimmyAsd het volgende:van mij mogen ze hun wapen gebruiken, mits dat rechtvaardig is op zo;n moment... dat is nog niet gebleken...
Zeikerds willen álles in twijfel trekken. .
quote:Als er voedsel in die container zat zijn daar véél meer mensen van afhankelijk dan die groep malloten die daar gaan plunderen, want dat zal geratsoeneerd worden bij de verstrekking.
Op zondag 28 december 2003 23:38 schreef TimmyAsd het volgende:
van mij mogen ze hun wapen gebruiken, mits dat rechtvaardig is op zo;n moment... dat is nog niet gebleken...
Rechtvaardigheid was het láátste waar die plunderaars zelf aan dachten, zelfs na waarschuwingsschoten.
De voedselverstrekking aan velen gaat boven het leven van één plunderaar, ja, dat is rechtvaardigheid.
quote:juristen zullen er inderdaad weinig mee kunnen, maar voor mij is het bewust iemand doodschieten (en ja,als je met een wapen loopt, heb je m.i. de intentie het te gaan gebruiken) gewoon moord, ongeacht de omstandigheden.. tenzij iemand je met gelijke middelen bedreigt, maar daar was in dit geval, geloof ik, geen sprake van.
Op zondag 28 december 2003 23:34 schreef Evil_Jur het volgende:[..]
Knappe jurist die in deze situatie moord kan bewijzen.
quote:goede vergelijking zeg... tuurlijk mogen ze dat zelf beoordelen.. lijkt me ook erg logisch... maar dat zegt nog niets over of het wel terecht was.. laat dat eerst blijken en dan pas kan men zeggen offie echt goed zijn werk heeft gedaan...
Op zondag 28 december 2003 23:40 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Ze hebben het recht gekregen om dat zélf te mogen beoordelen.
Net zoals een politieagent het recht heeft gekregen om te beoordelen of de lamp op jouw fiets het doet of niet.Zeikerds willen álles in twijfel trekken.
.
Wil graag de waarheid boven tafel hebben, ipv de man gelijk te bestempelen als held...
quote:als je de leefomstandigeheden dara ziet, is dat begrijpelijk.. sinds de val van saddam is men bar weinig opgeschoten... en voor de militair in kwesie was de situatie in mijn ogen niet levensbedreigend, maargoed dat moet dan worden nagetrokken...
Op zondag 28 december 2003 23:41 schreef Lithion het volgende:[..]
Als er voedsel in die container zat zijn daar véél meer mensen van afhankelijk dan die groep malloten die daar gaan plunderen, want dat zal geratsoeneerd worden bij de verstrekking.
Rechtvaardigheid was het láátste waar die plunderaars zelf aan dachten, zelfs na waarschuwingsschoten.
De voedselverstrekking aan velen gaat boven het leven van één plunderaar, ja, dat is rechtvaardigheid.
quote:And that's the way it is.... stelletje linkse honden...
Op zondag 28 december 2003 23:41 schreef Lithion het volgende:[..]
Als er voedsel in die container zat zijn daar véél meer mensen van afhankelijk dan die groep malloten die daar gaan plunderen, want dat zal geratsoeneerd worden bij de verstrekking.
quote:jaaaaaaa! goedzooo! you go man! rechtse spirit he?
Op zondag 28 december 2003 23:45 schreef SP33D_FR34K het volgende:[..]
And that's the way it is.... stelletje linkse honden...
quote:Ik heb blijkbaar meer vertrouwen in de opleiding en het beoordelingsvermogen van de Nederlandse Soldaat dan jij dat hebt.
Op zondag 28 december 2003 23:43 schreef TimmyAsd het volgende:[quote]Wil graag de waarheid boven tafel hebben, ipv de man gelijk te bestempelen als held...
Wat mag jouw 'onderzoekje' kosten? Qua geld enzo? Daar hebben we toch genoeg van...
Verder wil ik, wanneer ik ooit een bekeuring krijg voor fietsen zonder licht, natuurlijk ook eerst een volledig onderzoek door een commissie, of een parlementair onderzoek zelfs, voordat ik geloof dat die politieagent zijn werk goed deed. .
quote:
Op zondag 28 december 2003 23:46 schreef TimmyAsd het volgende:[..]
jaaaaaaa! goedzooo! you go man! rechtse spirit he?
quote:
Op zondag 28 december 2003 23:47 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Ik heb blijkbaar meer vertrouwen in de opleiding en het beoordelingsvermogen van de Nederlandse Soldaat dan jij dat hebt.
Verder wil ik, wanneer ik ooit een bekeuring krijg voor fietsen zonder licht, natuurlijk ook eerst een volledig onderzoek door een commissie, of een parlementair onderzoek zelfs, voordat ik geloof dat die politieagent zijn werk goed deed.
.
quote:Maar jij zit de hele situatie vanuit je veilige huisje in Nederland via de TV en de kranten te "leven". Dus wat er in jouw ogen wel en niet goed is betreffende de situatie dáár is volstrekt niet relevant.
Op zondag 28 december 2003 23:44 schreef TimmyAsd het volgende:
als je de leefomstandigeheden dara ziet, is dat begrijpelijk.. sinds de val van saddam is men bar weinig opgeschoten... en voor de militair in kwesie was de situatie in mijn ogen niet levensbedreigend, maargoed dat moet dan worden nagetrokken...
quote:Doe eens even normaal zeg !
Je kent de situatie niet
Je kent de feiten niet
Je kent de 'dader' niet
Je kent het 'slachtoffer' niet
Je kent het rules of engagement niet
Geef lekker elders een linkse slag in de lucht !
ik word echt niet goed !
edit:
Mensen die menen te kunnen oordelen over de man op basis van wat ze uit het nieuws halen moeten een koninklijke holtrap hebben.
[Dit bericht is gewijzigd door Captain_Chaos op 29-12-2003 00:07]
er zijn waarschuwingsschoten gelost er wordt niet geluister er zullen waarschijnlijk wel vuurwapens in het spel zijn geweest (elke irakees boven de 18 heeft er 1 geloof ik) tja dan vallen er doden ja.
leuk gemikt van die marinier trouwens dat hij er in een groep van 70 man slechts 1 weet te raken ipv 3 of 5 ofzo
quote:lekker geruisloos. trouwens mensen wen er maar vast aan, het is oorlog. dan zullen er nog wel meer gaan vallen. wellicht ook soldaten. tsja dat is het risico van het beroep van soldaat en van plunderaar.
Op maandag 29 december 2003 11:09 schreef BAZZA het volgende:
Mooi, wat voor wapens dragen die Nederlanders daar? mij lijkt het wel machtig om een kruisboog te gebruiken daar.
quote:
Mooi, wat voor wapens dragen die Nederlanders daar? mij lijkt het wel machtig om een kruisboog te gebruiken daar.
kruisboog lijkt me niet echt handig tegen 70 man want tegen de tijd dat je er 5 hebt afgeschoten (en dus 5x hebt moeten herladen) staat de hele benden in jurken op je tenen te dansen
quote:Ohja die soort van M16, blijft een mooi ding
Op maandag 29 december 2003 11:21 schreef sp3c het volgende:[..]
kruisboog lijkt me niet echt handig tegen 70 man want tegen de tijd dat je er 5 hebt afgeschoten (en dus 5x hebt moeten herladen) staat de hele benden in jurken op je tenen te dansen
Ach een kruisboog gebruiken lijkt me gewoon veel gaver opzich moet het wel kunnen als je buddy's gewoon geweren hebben en je dekken...
quote:Waarschijnlijk een diemaco c7 of c8
Maar het wapen is verder niet zo belangrijk in deze discussie.
quote:of gewoon met de Patria eropaf en dan ipv de .50 een grote kruisboog met autoloader ... kunnen ze toch geen gaten in schieten met hun AK's
Op maandag 29 december 2003 11:23 schreef BAZZA het volgende:[..]
Ohja die soort van M16, blijft een mooi ding
Ach een kruisboog gebruiken lijkt me gewoon veel gaver
opzich moet het wel kunnen als je buddy's gewoon geweren hebben en je dekken...
quote:gna gna
Op maandag 29 december 2003 12:19 schreef robh het volgende:
De Nederlandse psychiaters kunnen weer gouden tijden tegemoet zien
quote:verklaar je is nader.
quote:Na elke uitzending in een gebied waar nog steeds gevochten wordt zijn er talloze militairen met gedrachtsstoornissen of op 1 of andere manier geestelijk in de knoop.
Op maandag 29 december 2003 12:23 schreef JohnDope het volgende:[..]
verklaar je is nader.
Hopelijk dat defensie die mensen nu wel serieus neemt.
quote:Iraakse grafdelvers ook
wat een lol vandaag zeg hier
quote:ok dan, ik dacht dat het op de mensen van fok sloeg.
Op maandag 29 december 2003 12:27 schreef gelly het volgende:[..]
Na elke uitzending in een gebied waar nog steeds gevochten wordt zijn er talloze militairen met gedrachtsstoornissen of op 1 of andere manier geestelijk in de knoop.
Hopelijk dat defensie die mensen nu wel serieus neemt.
quote:LOL
Op maandag 29 december 2003 12:27 schreef sp3c het volgende:[..]
Iraakse grafdelvers ook
...
![]()
wat een lol vandaag zeg hier
quote:Een nederlandse schiet uit noodweer een irakees dood, en er moet gelijk weer een jihad worden gestart? ....
al zijn natuurlijk alle mensen zonen en dochters van resp. allah en god maar laten we het niet te ingewikkeld maken anders gaat dit topic dezelfde kant op als dat 'iran houd niet zo van israel' topic
quote:
Bij het verjagen van plunderaars in Irak, heeft het Nederlandse leger zaterdag vermoedelijk een Irakees dood geschoten. Het incident vond plaats op een weg tussen Al Kindr en As Samawah in Zuid-Irak. Dat bevestigt een woordvoeder van Defensie.Nadat van een passerend konvooi een container van een oplegger was gevallen zou een groep van ongeveer zeventig Irakezen de container willen plunderen. Een Nederlandse patrouille wilde de plunderaars verjagen en loste eerst een aantal waarschuwingsschoten. Ze werden bijgestaan door Nederlandse militairen van de zogenoemde Quick Reaction Force. Toen de plunderaars niet weggingen werd met scherp geschoten, waarbij één Irakees werd verwond.
Het slachtoffer werd op een pick-up truck naar een plaatselijk ziekenhuis vervoerd en is daar vermoedelijk gestorven. De marechaussee onderzoekt het incident.
www.nieuws.nl
shit happens, ben benieuwd wat Nova er strax weer van weet te bakken (Nederlanders hebben zelf die container op de weg gegooid zodat ze ff lekker konden knallen? ... mij verbaasd niets meer)
Ik ga zelf ook ff erop in ;
Vaak zat wordt er bewezen dat dit soort plunderingen juist gedaan worden door de mensen die het niet nodig hebben. Door mensen die al eten hebben en tevens ook geld hebben. Dus als je zo'n container leeg roofd kan je er aardig geld aan verdienen.
Die 70 gasten moeten gewoon niet plunderen en die militairen proberen dat te voorkomen, lossen zelfs waarschuwingsschoten af.
Ik krijg wel de indruk dat het misschien beter is om ME'rs op Irak af te sturen in plaats van militairen. Als het gaat om orde-handhaving kunnen we beter een paar waterkanonwagens naar Irak sturen. (ik zou alleen niet weten hoe je die moet opvullen daar in de woestijn... misschien tijd voor een nieuwe uitvinding... zandstraalwagens?)
Zoals in de openingspost al stond, die container was van de vrachtwagen gevallen. Als je niet wilt dat je spullen geplunderd worden, hou ze dan bij je, maar ga niet achteraf iemand doodschieten.
Hier is dus niets ernstigs gebeurd.
quote:Dat is niet echt slim gezegd, hier zeg namelijk, stelen mag zolang er niemand maar achter komt.
Op maandag 29 december 2003 17:46 schreef thabit het volgende:
Ze hadden sowieso geen soldaten erheen moeten sturen, dan was die hele irakees niet doodgeschoten.Zoals in de openingspost al stond, die container was van de vrachtwagen gevallen. Als je niet wilt dat je spullen geplunderd worden, hou ze dan bij je, maar ga niet achteraf iemand doodschieten.
quote:als, hadden, sowiezo, achteraf. het is harde realiteit daar vrind, het is oorlog. we zijn er nu, en dan moeten we het ook eens een keertje waarmaken. blijkbaar was er genoeg reden anders is zoiets behoorlijk stom gezien het enorme islamitisch/ links vergrootglas op die van god vergeven zandbak.
Op maandag 29 december 2003 17:46 schreef thabit het volgende:
Ze hadden sowieso geen soldaten erheen moeten sturen, dan was die hele irakees niet doodgeschoten.Zoals in de openingspost al stond, die container was van de vrachtwagen gevallen. Als je niet wilt dat je spullen geplunderd worden, hou ze dan bij je, maar ga niet achteraf iemand doodschieten.
het kan natuurlijk ook om een inschattingsfout gaan, maar dat lijkt me sterk na waarschuwingsschoten.
quote:'Links' heeft hier niets mee te maken.
Op maandag 29 december 2003 17:57 schreef zoalshetis het volgende:behoorlijk stom gezien het enorme islamitisch/ links vergrootglas op die van god vergeven zandbak.
quote:ehm verklaar u nader. ik heb het over media. en jij?
Op maandag 29 december 2003 17:58 schreef Monidique het volgende:[..]
'Links' heeft hier niets mee te maken.
quote:maar dan hadden ze nog meer kogels met uranium gevonden
Op maandag 29 december 2003 18:04 schreef De_Dominee het volgende:
1 is veel te weinig ze hadden die hele groep moeten executeren!
quote:Je kan anti-oorlogsmedia of anti-amerikaanse lieden zeggen, maar 'links' is te vaag, te incompleet en te incorrect.
Op maandag 29 december 2003 18:01 schreef zoalshetis het volgende:[..]
ehm verklaar u nader. ik heb het over media. en jij?
quote:
Op maandag 29 december 2003 19:54 schreef Monidique het volgende:[..]
Je kan anti-oorlogsmedia of anti-amerikaanse lieden zeggen, maar 'links' is te vaag, te incompleet en te incorrect.
oh ok ik zal me in jouw bijzijn voortaan volledig correct uitlaten net als jij.
quote:Goed.
Op maandag 29 december 2003 19:56 schreef zoalshetis het volgende:[..]
oh ok ik zal me in jouw bijzijn voortaan volledig correct uitlaten net als jij.
ik vind het niet fout. Na waarschuwingsschoten nog niet ophouden, hardere maatregelene, maar meteen iemand doodschieten is niet meest handige. Maar aangezien niemand hiero erbij was (neem ik aan), kun je er moeilijk over oordelen. Als die soldaten zich behoorlijk bedreigd voelden en waarschuwingsschoten niet hielpen dan tja...kan zoiets gebeuren.
quote:Hey, zou dit misschien kunnen betekenen dat er ook nog ander geweervuur was? Misschien zelfs wel van de Iraki's afkomstig? Nee natuurlijk joh, dat zouden die vredelievende plunderaars natuurlijk nooit doen zoiets. Integendeel, ik denk dat die Nederlandse marinier gewoon een excuus zocht om even op een onschuldige burger te schieten. Er staat ook vast in zijn Rules of Engament dat dat gewoon mag. Vooral omdat dit zo goed past in de "winning the hearts and minds" strategie, waar Nederland zo zijn best voor doet.
Een Irakees werd geraakt door vermoedelijk Nederlands geweervuur...
Grow up! Die lui zijn proffesionals, zoals jij goed bent in jouw werk, zo zijn zij dat ook in hun werk. Je kan er hier achter je computertje in lui-lekkerland gerust van uitgaan dat er genoeg aanleiding is geweest om te schieten op die man. En wat een smerige, kromme gedachtengang heb je om te durven beweren dat de desbetreffende marinier een moordenaar is, omdat hij met een wapen loopt en daarom de intentie heeft om het te gebruiken! Zullen we anders de politie en het leger maar stuiterballen geven, daar kunnen ze vast hun taken veel beter mee uitvoeren?
quote:Hee Me-me-me-meki, het is er nog steeds oorlog. Misschien niet een grootschalige officiele, maar nog altijd wel een guerilla-oorlog. Daar kan je voor of tegen zijn, ik ben tegen, liep nog mee in de demonstratie, maar so be it: We zitten er nu eenmaal.
Op dinsdag 30 december 2003 10:48 schreef Meki het volgende:
Kut Eyal
Misschien vind jij het niet zo erg als er een paar Nederlanders in een bodybag naar huis komen, maar het kan ons niet zoveel schelen als er een paar zandmannetjes minder zijn op duizenden kilometers afstand.
quote:nog ff een geheugensteuntje ... plunderaars in Irak schieten!
Op maandag 11 augustus 2003 19:00 schreef BAZZA het volgende:
Dutch troops in Iraq gunbattleDutch marines in the south of Iraq have come under gunfire in the first clash with Iraqi renegades since the peacekeeping troops were deployed in the war-torn Islamic country.
Looters of a cement factory fired gunshots at the reconnaissance troops on Friday and Saturday nights in the city of As Samawah, the capital of the Al Muthanna province. In Saturday's incident, eight Dutch marines returned fire and engaged the looters in an intense, five-minute gunbattle.
No one was injured in the clashes, but Saturday's battle is being described as the most serious incident involving foreign troops in As Samawah since the end of official hostilities on 1 May. The cement factory is a popular looting site due to the large amount of copper piping in the building.
About 1,100 Dutch troops will be stationed in the southern Iraqi province to maintain security in the thinly-populated, desert region. They are part of the US-British stabilisation force (SFIR) and Prime Minister Jan Peter Balkenende will fly to the US next month to engage in Iraqi security talks with President George Bush.
A military advisor had warned the Parliament that the troops should remain vigilant against renegade Iraqis regrouping in the area after carrying out attacks against western soldiers. The parliament backed the Cabinet's decision to deploy the troops in June.
And in the first show of hostilities, several marines were shot at when they entered the factory on Friday night, while two groups of soldiers who went in search of the looters also drew gunfire. The marines fired in total 16 bullets in return.
Local guards alerted Dutch marines to the presence of looters again on Saturday night. Marines demanded the Iraqis vacate the building, but were fired upon by looters wielding AK-47 machine guns. The eight marines were fired upon from two sides, newspaper De Volkskrant reported.
Major Cees Schellens said it was possible that the marines wounded some of the looters in returning fire and that troops heavily returned fire from Land Rovers and two heavy military vehicles. About 500 bullets were fired in the five-minute gunbattle.
But the plunderers suspected of being a group of three men escaped and for most of the marines involved, the two incidents were the first time they had been shot at during a military mission.
Meanwhile, the Defence Ministry said on Saturday it had reduced the length of the peacekeeping mission from six months to four months. It said the hot temperatures in Iraq 45 to 50 degrees Celsius made it irresponsible to remain to keep troops in the region longer than four months.
But Commandant Dick Swijgman said the heat had nothing to do with the reduced mission time, confirming that he had previously urged the ministry to reduce the mission's timeframe.
[Copyright Expatica News 2003]
"Zoodra ik "mariniers!" roep, moet gij dien kreet luid herhalen, met den klewang over het hoofd zwaaien en als dollen op de Iraki's instormen."
Generaal Van Heutsz
quote:
Op dinsdag 30 december 2003 12:13 schreef DennisMoore het volgende:[..]
!
quote:hoeveel kogels had jij gebruikt
being a group of three men
quote:Is dat de groep van vrijdag of van zaterdag?
Op dinsdag 30 december 2003 12:35 schreef sp3c het volgende:hoeveel kogels had jij gebruikt
![]()
quote:nee dat is een eerder incident aan het begin van de missie (let ook op de datum enzo) ... waarom de kogels genoemd werden is mij een raadsel
Op dinsdag 30 december 2003 12:39 schreef DennisMoore het volgende:[..]
Is dat de groep van vrijdag of van zaterdag?
.
Anyway, mij ging het erom dat het aantal kogels genoemd wordt in een nieuwsbericht!.
quote:blijkbaar dus wel mogelijk moord...
Op zondag 28 december 2003 23:12 schreef DennisMoore het volgende:[..]
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=moord
Ze laten tegenwoordig ook iedereen maar WO doen.
.
Weer zo'n lul die vanachter zijn bureau op zijn gemak kan bedenken wat een militair in het veld in een handvol seconden moest beslissen.
Een soldaat schiet tijdens het uitoefenen van zijn plicht in een ver land iemand dood, meteen wordt hij teruggehaald en een heel onderzoek gestart om te zien of hij wel niet voor moord veroordeeld kan worden. HALLO politici, jullie sturen die soldaten daar zelf heen hoor, ga anders zelf!
Sjonge jonge zeg, de bekrompenheid ten top. Als er morgen een Nederlander omvalt en een schram oploopt, dan staat de 2e kamer op haar achterste benen om alle soldaten terug te halen: er mocht eens een Nederlander gewond raken!
Mijn god zeg, stuur dan niemand. Triest land waar we in wonen.
quote:
Op zondag 28 december 2003 23:42 schreef waspman het volgende:[..]
juristen zullen er inderdaad weinig mee kunnen, maar voor mij is het bewust iemand doodschieten (en ja,als je met een wapen loopt, heb je m.i. de intentie het te gaan gebruiken) gewoon moord, ongeacht de omstandigheden.. tenzij iemand je met gelijke middelen bedreigt, maar daar was in dit geval, geloof ik, geen sprake van.
Een militair loopt uit de aard van zijn werkzaamheden met een vuurwapen (net als een agent trouwens), en heeft dus jouw inziens de intentie die te gaan gebruiken? Hef de politie op! Potentiele killers!!! Hef defensie op! Moordenaars!!!
quote:Dat motiveert anderen ook om de orde te komen handhaven
De situatie lijkt me eenvoudig. een wetsovertreder weigert te luisteren naar een wetsbetrachter. Waarschuwingsschoten hielpen niet dus werd gericht geschoten met als gevolg dat een wetsovertreder die zich niet bij liet sturen het leven liet.
Ik stel voor dat de aanklager van deze soldaat zelf als privépersoon opdraait voor de justituele kostenvan deze zaak.
quote:ik zeg het niet vaak maar ik denk dat er door england of usa best wel druk is uitgeoefend. het ging net zo lekker daar in die streek. dit kunnen ze niet gebruiken. en die smerige paria bandieten schreeuwen al snel dat hun domme vriend helemaal geen plunderaar was, maar een allahvrezende vader van 48 kinderen. dus ja ik hoop maar dat het een ongeluk was. misschien sprong die man wel op een vat of vrachtwagen waar net een waarschuwingsschot overheen werd geschoten? zoals ik al in eerdere posts zei er komt natuurlijk een enorm vergrootglas op. want het verdrijven van een tiran die snode wereldplannetjes had is natuurlijk al onterecht om oorlog voor te voeren. dat heeft een bepaald gedeelte van nederland ik noem geen links of rechts, al wel duidelijk laten weten.
Op vrijdag 2 januari 2004 20:36 schreef StefanP het volgende:
Tsss, echt weer typisch Nederlands hoor.Een soldaat schiet tijdens het uitoefenen van zijn plicht in een ver land iemand dood, meteen wordt hij teruggehaald en een heel onderzoek gestart om te zien of hij wel niet voor moord veroordeeld kan worden. HALLO politici, jullie sturen die soldaten daar zelf heen hoor, ga anders zelf!
Sjonge jonge zeg, de bekrompenheid ten top. Als er morgen een Nederlander omvalt en een schram oploopt, dan staat de 2e kamer op haar achterste benen om alle soldaten terug te halen: er mocht eens een Nederlander gewond raken!
Mijn god zeg, stuur dan niemand. Triest land waar we in wonen.
quote:
Op vrijdag 2 januari 2004 20:37 schreef RonaldV het volgende:
bla bla bla
als er geen sprake is van zelfverdediging is... en je gaat zomaar op iemand schieten.. en tja dat gaat nu eenmaal makkelijker als je met een wapen rondloopt... en als je dat dan ook nog ongeoorloofd gaat gebruiken.. oh laat maar
quote:In dat laatste geval kan zijn familie zich met zijn dood verzoenen omdat het immers de wil van Allah was dat hun vredelievende familielid op die tijd en plaats aanwezig was en het leven liet.
Op vrijdag 2 januari 2004 20:45 schreef zoalshetis het volgende:[..]
ik zeg het niet vaak maar ik denk dat er door england of usa best wel druk is uitgeoefend. het ging net zo lekker daar in die streek. dit kunnen ze niet gebruiken. en die smerige paria bandieten schreeuwen al snel dat hun domme vriend helemaal geen plunderaar was, maar een allahvrezende vader van 48 kinderen. dus ja ik hoop maar dat het een ongeluk was. misschien sprong die man wel op een vat of vrachtwagen waar net een waarschuwingsschot overheen werd geschoten? zoals ik al in eerdere posts zei er komt natuurlijk een enorm vergrootglas op. want het verdrijven van een tiran die snode wereldplannetjes had is natuurlijk al onterecht om oorlog voor te voeren. dat heeft een bepaald gedeelte van nederland ik noem geen links of rechts, al wel duidelijk laten weten.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar de toedracht die uit het onderzoek komt en of de aanklager gaat worden veroordeeld tot persoonlijke betaling van de juridische kosten ingeval de soldaat niet schuldig bevonden wordt aan moord.
quote:ja dat hoop ik ook. wat een farce.
Op vrijdag 2 januari 2004 21:02 schreef sjun het volgende:[..]
In dat laatste geval kan zijn familie zich met zijn dood verzoenen omdat het immers de wil van Allah was dat hun vredelievende familielid op die tijd en plaats aanwezig was en het leven liet.
Ik ben zeer nieuwsgierig naar de toedracht die uit het onderzoek komt en of de aanklager gaat worden veroordeeld tot persoonlijke betaling van de juridische kosten ingeval de soldaat niet schuldig bevonden wordt aan moord.
quote:Het lijkt me inderdaad slimmer als je je mond houdt. Lees het stukje nog eens, er werd niet "zo maar" geschoten. En ook niet "ongeoorloofd", want dan waren ALLE militairen die bij dit akkefietje aanwezig waren en in de lucht schoten gearresteerd en opgesloten.
Op vrijdag 2 januari 2004 20:48 schreef waspman het volgende:[..]
als er geen sprake is van zelfverdediging is... en je gaat zomaar op iemand schieten.. en tja dat gaat nu eenmaal makkelijker als je met een wapen rondloopt... en als je dat dan ook nog ongeoorloofd gaat gebruiken.. oh laat maar
Dit ondermeint ten eerste het gezag van de militairen in Irak, ten tweede zorgt dit voor onzekerheid van de militairen in Irak en ten derde had dit incident en zotgt het voor een verminderd functioneren..
Dit is naar mijn idee de reden de militairen direct allemaal terug te halen. Als men blijkbaar niks mag doen , dan hebben we er ook niks te zoeken.
quote:Ze zouden die marinier helemaal niet moeten beschuldigen. In een oorlog vallen slachtoffers, dit is nou typisch een geval van "collateral damage" , jammer maar helaas.
Op vrijdag 2 januari 2004 22:30 schreef sanniejj het volgende:
Ik weet wat er precies gebeurd is. Zal geen uitgebreid verhaal gaan schrijven omdat ik dan verkeerd bezig ben. De doodgeschotne irakees in deze kwestie was gewapend met een doorgeladen ak-47 en richtte deze op de mariniers toen deze waarschuwingschoten aan het lossen waren. Voor de rest ga ik er niet verder op in.
De schade die wordt berokkend door het terughalen en beschuldigen van de militair wordt hier schromelijk onderschat. Terroristen lezen dit namelijk ook en denken nu, "o die Nederlanders mogen niet schieten""en zullen dit zeker gaan gebruiken in hun voordeel, met alle gevolgen van dien. Een onvoorstelbare blunder van Defensie.
quote:indien dit zo gebeurd is zoals je het hier schrijft is het natuurlijk volkomen terecht dat die Irakees werd neergeschoten. Maar is het in deze situatie niet vreemd dat er een heel onderzoek voor nodig is en de betreffende schutter in bewaring is gesteld? De mariniers zijn nu misschien wel eerder geneigd zijn om de boel uit de hand te laten lopen door gewoon weg te lopen dan een poging te doen om de orde te handhaven.
Op vrijdag 2 januari 2004 22:30 schreef sanniejj het volgende:
Ik weet wat er precies gebeurd is. Zal geen uitgebreid verhaal gaan schrijven omdat ik dan verkeerd bezig ben. De doodgeschotne irakees in deze kwestie was gewapend met een doorgeladen ak-47 en richtte deze op de mariniers toen deze waarschuwingschoten aan het lossen waren. Voor de rest ga ik er niet verder op in.
quote:Dit soort onderzoeken zijn standaard bij dit soort incidenten. Het is vergelijkbaar met de politie hier.. als de politie betrokken raakt in een schietincident wordt de rijksrecherche ingezet. In dit geval de KMAR
Op vrijdag 2 januari 2004 22:39 schreef fokje het volgende:[..]
indien dit zo gebeurd is zoals je het hier schrijft is het natuurlijk volkomen terecht dat die Irakees werd neergeschoten. Maar is het in deze situatie niet vreemd dat er een heel onderzoek voor nodig is en de betreffende schutter in bewaring is gesteld? De mariniers zijn nu misschien wel eerder geneigd zijn om de boel uit de hand te laten lopen door gewoon weg te lopen dan een poging te doen om de orde te handhaven.
quote:Het is precies gebeurd zoals ik heb verteld. Als het OM anders beslist dan zijn ze zeer onrechtvaardig bezig.
Dit is echt belachelijk, tenzij het OM meer weet over de omstandigheden dan wij tot nu toe hebben gelezen is deze beschuldiging te gek voor woorden. Als er binnenkort doden vallen omdat onze soldaten zich niet meer durven te verdedigen uit angst voor vervolging, zijn de rapen gaar.
[Dit bericht is gewijzigd door sanniejj op 02-01-2004 22:46]
quote:Juist, deze onvoorstelbare blunder van Defensie ondermeint de inzetbaarheid van onze mariniers in hoge mate. Als je niet eens door je werkgever wordt ondersteund terwijl je in moeilijke omstandigheden je werk moet doen zou ik ook liever een blokje om gaan voortaan. Dit zal nu ook wel gaan gebeuren.... Zoals ik al zei zal dit ook terroristen stimuleren zich voortaan te begeven naar die Nederlandse provincie, want daar mag men toch niks.... ik vind het echt schandalig!
Op vrijdag 2 januari 2004 22:39 schreef fokje het volgende:[..]
indien dit zo gebeurd is zoals je het hier schrijft is het natuurlijk volkomen terecht dat die Irakees werd neergeschoten. Maar is het in deze situatie niet vreemd dat er een heel onderzoek voor nodig is en de betreffende schutter in bewaring is gesteld? De mariniers zijn nu misschien wel eerder geneigd zijn om de boel uit de hand te laten lopen door gewoon weg te lopen dan een poging te doen om de orde te handhaven.
quote:dat is precies wat ik bedoel, want dat is wel waar dit toe leidt! Men vergeet blijkbaar even dat men zich bij een oorlog heeft laten betrekken, bij een oorlog vallen slachtoffers en KAN je een dusdanig incident niet vergelijken met die in een vredessituatie.
Op vrijdag 2 januari 2004 22:44 schreef Evil_Jur het volgende:
Dit is echt belachelijk, tenzij het OM meer weet over de omstandigheden dan wij tot nu toe hebben gelezen is deze beschuldiging te gek voor woorden. Als er binnenkort doden vallen omdat onze soldaten zich niet meer durven te verdedigen uit angst voor vervolging, zijn de rapen gaar.
quote:ok, dat maakt de zaak toch anders dan denk ik. Eerder moedig dan van die marinier, als je dat in deze context kan zeggen. Of nou ja, hij had misschien geen keus indien die ak-47 op hemzelf was gericht.
Op vrijdag 2 januari 2004 22:44 schreef sanniejj het volgende:[..]
Dit soort onderzoeken zijn standaard bij dit soort incidenten. Het is vergelijkbaar met de politie hier.. als de politie betrokken raakt in een schietincident wordt de rijksrecherche ingezet. In dit geval de KMAR
quote:Dit soort incidenten komen niet of nauwelijks voor, en zijn dus ZEKER niet standaard. De situatie in Irak (oorlogsgebied) is niet vergelijkbaar met die in Nederland. De vergelijking met de politie gaat mank, want daar wordt een agent op non-actief gesteld, en NIET ingesloten.
Op vrijdag 2 januari 2004 22:44 schreef sanniejj het volgende:[..]
Dit soort onderzoeken zijn standaard bij dit soort incidenten. Het is vergelijkbaar met de politie hier.. als de politie betrokken raakt in een schietincident wordt de rijksrecherche ingezet. In dit geval de KMAR
[..]Het is precies gebeurd zoals ik heb verteld. Als het OM anders beslist dan zijn ze zeer onrechtvaardig bezig.
We sturen gedegen, getrainde, gewapende en nuchtere mariniers naar een brandhaard waar ze zonder duidelijke richtlijnen worden geacht de orde (onder Brits commando) te handhaven.
De overleden Irakees bevond zicht zoals je dat eufemistisch kan noemen op de verkeerde plaats, tijdstip en zal naar ik aanneem zich niet met de allerbeste bedoelingen in de nabijheid van die container hebben opgehouden.
Dat er een onderzoek komt, is prima want daar heeft eenieder in de wereld recht op. Maar om nu al te gaan roepen dat het moord is lijkt mij letterlijk en figuurlijk, te ver gezocht. Een moord vraagt om een reden en een plan.
Ik vind het het triest dat dit voorval, zo breed wordt uitgemeten. Dit is nu niet bepaald een motiverende factor om de moelijke taak aldaar uit te voeren. De 'jongens' verdienen meer dan dit gezemel.
Ik stel dan ook voor dat we 'onze' jongens voortaan alle wapens (ook de stok) afnemen en ze voortaan bekeuringsboekjes geven.
Want daar zullen de cirminelen vast wel naar luisteren.
Voorts hoeven we geen groene bikkels te sturen want pennenlikkers volstaan. Geen risico dat ze we dan iemand tot de orde brengen en kunnen we voortaan lekker doorgaan met het vingertje wijzen. Daar zijn we ondertussen de besten in geworden.
Verder vraag ik mij af in hoeverre het realistisch is om onze kneuterige wetsbepalingen eenzijdig te exporteren naar een land dat momenteel volgens wat andere normen aan het (over)leven is.
Verder kan ik mij niet voorstellen dat een marinier een wildvreemde op eigen houtje en met voorbedachte rade neerschiet. Dus is er m.i. juridisch gezien geen sprake van moord. Hoogstens kan je spreken over doodslag oftewel een 'ongeluk' tijdens het werk.
quote:Sorry maar ik moet je corrigeren
Dit soort incidenten komen niet of nauwelijks voor, en zijn dus ZEKER niet standaard. De situatie in Irak (oorlogsgebied) is niet vergelijkbaar met die in Nederland. De vergelijking met de politie gaat mank, want daar wordt een agent op non-actief gesteld, en NIET ingesloten.
Er zijn al meerdere schietincidenten geweest waar nederlanders bij betrokken zijn geweest. Het komt alleen niet in de media omdat het thuisfront dan ongerust wordt.
quote:dat is onzin, leeftijd zegt weinig over rang, het kan net zo goed een kpl , of soldaat zijn.. in dit gval dan het equivalent in marinerangen.
Op vrijdag 2 januari 2004 23:36 schreef BAZZA het volgende:
43 jaar, dan is dat een hoge officier toch? zoja: die dragen toch alleen pistolen
quote:Op je 43'e?
Op vrijdag 2 januari 2004 23:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
dat is onzin, leeftijd zegt weinig over rang, het kan net zo goed een kpl , of soldaat zijn.. in dit gval dan het equivalent in marinerangen.
quote:Mensen die zo kortzichtig en dom zijn zoals jou zouden ze vast moeten zetten voor tien jaar
Op vrijdag 2 januari 2004 23:52 schreef Meki het volgende:
Mooi zo hij is opgepakt . Nu nog alleen de straf nog
Ik wil voor hem 10 jaar gevangenisstraf
quote:je kan er helemaal niet over oordelen of het terecht was of niet dat er gericht werd geschoten. Ik denk dat dat men, als het schot inderdaad niet volgens de regels is gelost intern op zijn hoogst een berisping zou moeten opleveren, meer zowiezo niet. Er is een dode gevallen, ja oke. jammer maar helaas. dit gebeurt nu eenmaal op zo'n missuie, waar gehakt wordt vallen spaanders.....
Op zaterdag 3 januari 2004 00:13 schreef BAZZA het volgende:
Dat er iets niet helemaal goed zit lijkt me duidelijk, als het zeker een "good shot" was geweest was dit niet gebeurt, misschien heeft die man iets te vroeg geschoten... voordeel is wel nu dat die Irakezen weten dat de Nederlanders geen grappen maken
. . Ik vind dat je terughoudend moet zijn met geweld, maar je moet ook niet bang hoeven te zijn het te gebruiken en DAAR zit hem de kern van het verhaal en DAAR had Nederland haar eigen onderdaan ook moeten steunen.
Ik vind deze zaak net zo bizar en belachelijk als die zwolse DJ die aan de VS uitgeleverd werd omdat die pillen zou heben gesmokkeld, terwijl men weet dat ten eerste de rechtspraak in de VS niet deugt en ten 2e er totaal andere strafffen op staat als in NL...
De Nederlandse regering houdt er blijkbaar van de eigen onderdanen een dolksteek in de rug te geven in plaats van ze te beschermen. Nederland diskwalificeert zichzelf en brengt alle militairen en burgers door het beschuldigen van moord van de militair in gevaar. Hier kan NL wel een voobeeld nemen aan de VS die beschermen de eigen mensen tenminste. Zelfs zover dat ze nooit een tribumnaal zullen zien, dan kun je je tenminste zonder dat je je ook daar nog zorgen om hoeft te maken 100% richnten op je missie. en ZO zou Nederland dat ook moeten doen.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 03-01-2004 00:24]
Mariniers zijn niet opgeleid om politie-agent te spelen, het aanpakken van plunderaars dien je over te laten aan de binnenlandse irakeze politie.
De taak van de nederlandse aanwezigheid is veiligheid te creëeren door militaire inzet. Wetsovertreders aanpakken hoort daar niet bij.
quote:
code:105 Teletekst za 03 jan
Marinier vastgezet na dood Irakees***************************************
ARNHEM De marinier (43) die zaterdag in
Irak een Irakees heeft doodgeschoten,is
aangehouden en naar Nederland gebracht.
Justitie in Arnhem onderzoekt of de man
moet worden vervolgd wegens moord,
doodslag of dood door schuld.
De man maakte deel uit van een bataljon
mariniers dat vorige week zaterdag in
Irak optrad toen Irakezen een container
met hulpgoederen plunderden.
Justitie is van mening dat onder de
gegeven omstandigheden niet geschoten
had mogen worden.De Irakees zou van een
grote afstand in de rug zijn geschoten.
De militaire vakbond AFMP vindt de
verdenking veel te zwaar.
volgende nieuws financieel sport
quote:Tenzij er geen (adequate) politie (aanwezig) is.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:22 schreef gelly het volgende:
De taak van de nederlandse aanwezigheid is veiligheid te creëeren door militaire inzet. Wetsovertreders aanpakken hoort daar niet bij.
quote:Als je dat dan vindt , dan zeg je tegen de militair in kwestie dat ie dat voortaan anders moet doen en de zaak is opgelost.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:25 schreef sooty het volgende:[..]
105 Teletekst za 03 jan
Marinier vastgezet na dood Irakees***************************************
ARNHEM De marinier (43) die zaterdag in
Irak een Irakees heeft doodgeschoten,is
aangehouden en naar Nederland gebracht.
Justitie in Arnhem onderzoekt of de man
moet worden vervolgd wegens moord,
doodslag of dood door schuld.
De man maakte deel uit van een bataljon
mariniers dat vorige week zaterdag in
Irak optrad toen Irakezen een container
met hulpgoederen plunderden.
had mogen worden. De Irakees zou van een
De militaire vakbond AFMP vindt de
verdenking veel te zwaar.
volgende nieuws financieel sport
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 03-01-2004 00:29]
quote:Ik vraag me trouwens af wat justitie ermee te maken heeft? Alles gaat toch via kmar en militaire rechtbank mag ik aannemen. Ik zou wel eens willen weten hoe het toch kan dat dit zo loopt. Lopen er dan zulke matenaaiers rond daar op dat kamp, de sfeer zal het zeker niet ten goed komen.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:28 schreef BAZZA het volgende:
Het is nu wachten tot de familie van die man met behulp van die enge Duitse advocate/heks Bohler een fortuin gaat eisen van onze regering
quote:En wa-wa-waarom precies?
Op vrijdag 2 januari 2004 23:52 schreef Meki het volgende:
Mooi zo hij is opgepakt . Nu nog alleen de straf nog
Ik wil voor hem 10 jaar gevangenisstraf
"Ze moeten alleen waarschuwingsschoten lossen."
Wat voor nut heeft het om waarschuwingsschoten te lossen als je niet bereid bent om met scherp te schieten?
quote:dat dacht ik ook dus.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:34 schreef gelly het volgende:
Ik denk dat met "justitie in Arnhem" gewoon de militaire rechtbank wordt bedoeld trouwens.
quote:Als ik zou zien dat een collega van me iemand van grote afstand in de rug zou schieten, dan zou ik ook aan de bel hangen. Kennelijk ben je dan een beetje gefrustreerd, en zo'n iemand wil je niet in je eenheid hebben.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:33 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
Lopen er dan zulke matenaaiers rond daar op dat kamp, de sfeer zal het zeker niet ten goed komen.
Als de berichten kloppen natuurlijk.
quote:Dan nog is het de taak van de nederlanders niet.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:25 schreef Monidique het volgende:[..]
Tenzij er geen (adequate) politie (aanwezig) is.
quote:Als ik wat vind ? Goed lezen warhoofd en kutkloon, ik quote twee dingen.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:27 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
Als je dat dan vindt , dan zeg je tegen de militair in kwestie dat ie dat voortaan anders moet doen en de zaak is opgelost.
quote:ja maar dan nog , dan los je dat toch intern op. Dit is nou typisch iets dat je absoluut niet aan de grote klok moet hangen.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:36 schreef gelly het volgende:[..]
Als ik zou zien dat een collega van me iemand van grote afstand in de rug zou schieten, dan zou ik ook aan de bel hangen. Kennelijk ben je dan een beetje gefrustreerd, en zo'n iemand wil je niet in je eenheid hebben.
Als de berichten kloppen natuurlijk.
quote:Hoe had je dat intern willen oplossen, standrechtelijke executie ? Dergelijke malloten moeten gewoon voor het gerecht.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
ja maar dan nog , dan los je dat toch intern op. Dit is nou typisch iets dat je absoluut niet aan de grote klok moet hangen.
quote:Omdat het negatieve effect wat hiervan uitgaat wel eens tot veel meer slachtoffers kan gaan leiden. (onzekerheid bij de Nederlanse militairen, vergrote kans op aanslagen, terroristen die hiervan gebruik gaan maken, militairen die liever een blokje om gaan dan zich nog met een conflict gaan bemoeien) Stuur hem dan niet meer op patrouille en laat het pas naar buiten komen als de missie afgelopen is. Breng naar buiten dat het niet te voorkomen was.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:39 schreef gelly het volgende:[..]
Hoe had je dat intern willen oplossen ? Dergelijke malloten moeten gewoon voor het gerecht.
Als het nieuws dat de militair aangeklaagd wordt voor moord niet in het nieuws was gekomen was er niks aan de hand geweest en had men gewoon verder kunnen gaan met het werk. Door dit nieuws worden alle militairen daar ernstig in gevaar gebracht.
quote:Wat een onzin, mariniers zijn geen mietjes. Mariniers kennen hun opdracht en weten hoe ze moeten handelen in dergelijke situaties. Iemand in de rug schieten van grote afstand hoort daar niet bij. Als marinier hoor je gedisciplineerd te zijn, en je emoties in de hand te houden.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:42 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
Omdat het negatieve effect wat hiervan uitgaat wel eens tot veel meer slachtoffers kan gaan leiden. (onzekerheid bij de Nederlanse militairen, vergrote kans op aanslagen, terroristen die hiervan gebruik gaan maken, militairen die liever een blokje om gaan dan zich nog met een conflict gaan bemoeien) Stuur hem dan niet meer op patrouille en laat het pas naar buiten komen als de missie afgelopen is.
De mariniers hebben deze flippo zelf aangegeven bij de leiding, dus ik zie niet in hoe dit hun eigen moraal onderuit haalt.
quote:jij weet natuurlijk precies hoe het gegaan is...
Op zaterdag 3 januari 2004 00:47 schreef gelly het volgende:[..]
Wat een onzin, mariniers zijn geen mietjes. Mariniers kennen hun opdracht en weten hoe ze moeten handelen in dergelijke situaties. Iemand in de rug schieten van grote afstand hoort daar niet bij. Als marinier hoor je gedisciplineerd te zijn, en je emoties in de hand te houden.
De mariniers hebben deze flippo zelf aangegeven bij de leiding, dus ik zie niet in hoe dit hun eigen moraal onderuit haalt.
Maar je gaat steeds voorbij aan de kern van het verhaal... en dat is het feit dat deze publiciteit een gevaar oplevert voor de militairen (want het zijn lang niet allemaal mariniers) en de burgers in dat gebied.
quote:Nee, maar als de verklaring voor het oppakken iemand in de rug schieten van grote afstand is, dan vind ik dat wel aannemelijk.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:52 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
jij weet natuurlijk precies hoe het gegaan is...
quote:Ik zou niet weten waarom. Mijn inziens heeft het juist een positieve uitwerking. De plaatselijke bevolking ziet wat gerechtigheid is, en dat het ongestoord afknallen van iraki's iig door de nederlandse overheid niet getoleerd wordt. Het kweekt juist een hoop goodwill denk ik.
Maar je gaat steeds voorbij aan de kern van het verhaal... en dat is het feit dat deze publiciteit een gevaar oplevert voor de militairen (want het zijn lang niet allemaal mariniers) en de burgers in dat gebied.
[Dit bericht is gewijzigd door AchJa op 03-01-2004 00:59]
quote:Defensie belazert wel vaker de boel ten koste van haar eigen werknemers, dus ik vraag het me af.. en voor wat betreft die goodwill ben ik het absoluut niet met je eens, denk je nou dat er grote pamfletten worden verspreid daar in het dorp dat de militair die heeft geschoten is gearrresteerd??
Op zaterdag 3 januari 2004 00:54 schreef gelly het volgende:[..]
Nee, maar als de verklaring voor het oppakken iemand in de rug schieten van grote afstand is, dan vind ik dat wel aannemelijk.
[..]Ik zou niet weten waarom. Mijn inziens heeft het juist een positieve uitwerking. De plaatselijke bevolking ziet wat gerechtigheid is, en dat het ongestoord afknallen van iraki's iig door de nederlandse overheid niet getoleerd wordt. Het kweekt juist een hoop goodwill denk ik.
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 00:55 schreef AchJa het volgende:
Gvd niet te geloven dit verhaal..... Nederland op zijn smalst. Heb er geen fatsoenlijk woord voor over. Een stel huilebalken in Den Haag gaan even vanachter dat veilige bureautje bepalen dat hij niet had mogen schieten.
quote:Op missie zijn in een oorlogsgebied is nog geen rechtvaardiging om je zelfbeheersing en controle maar uit het oog te verliezen. Dat is gevaarlijk voor jezelf, je team en omstanders.
had mogen worden. De Irakees zou van een
quote:Neuh, maar het zal wel de dorpelingen bezighouden.
Op zaterdag 3 januari 2004 00:57 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
denk je nou dat er grote pamfletten worden verspreid daar in het dorp dat de militair die heeft geschoten is gearrresteerd??
![]()
quote:Ik snap niet waaruit die onzekerheid blijkt. Als marinier laat je je niet van je stuk brengen door zoiets.
Ik denk echter wel dat de goed georganiseerde terroristische bendes dit wel zullen lezen en van de vergrote onzekerheid in het Nederlandse kamp gebruik zullen gaan maken.
quote:jij neemt zomaar aan dat het klopt wat daar staat, ze weten het zelf nog niet eens gezien de woordkeus.. maar in dat geval hadden ze ook kunnen besluiten hem niet meer op patrouille te sturen naar buiten en hem een berisping kunnen geven.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:00 schreef gelly het volgende:[..]
[..]Op missie zijn in een oorlogsgebied is nog geen rechtvaardiging om je zelfbeheersing en controle maar uit het oog te verliezen. Dat is gevaarlijk voor jezelf, je team en omstanders.
quote:Defensie laat iemand echt niet zonder reden terugvliegen naar Nederland. En als ie onschuldig blijkt te zijn, nou, niks aan de hand toch ?
Op zaterdag 3 januari 2004 01:02 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
jij neemt zomaar aan dat het klopt wat daar staat, ze weten het zelf nog niet eens gezien de woordkeus..
quote:Een beetje realiteitszin kan geen kwaad. Als het echt waar is dat ie iemand moedwillig in de rug heeft geschoten dan is een berisping lachwekkend.
maar in dat geval hadden ze ook kunnen besluiten hem niet meer op patrouille te sturen naar buiten en hem een berisping kunnen geven.
quote:Justitie is van mening.......... Daar gaan we al, als ze het zo goed weten, moeten ze met hun ballen zelf in die woestijn gaan staan..........
Op zaterdag 3 januari 2004 01:00 schreef gelly het volgende:
Op missie zijn in een oorlogsgebied is nog geen rechtvaardiging om je zelfbeheersing en controle maar uit het oog te verliezen. Dat is gevaarlijk voor jezelf, je team en omstanders.
De afstand doet niets terzake, als de vijand binnen schootsbereik is ben jij het ook. (Murphy)
En waar hij geraakt is door die kogel kan me ook niets boeien, rug, arm, ballen, been het intereseert me niet. Waarschuwingschoten worden niet voor de flauwekul gelost.
quote:Uit de verklaring uitgegeven door defensie blijkt dus dat ie helemaal niet uit zelfverdediging heeft gehandeld. Of je moet je bedreigd voelen door iemand op grote afstand die met z'n rug naar je toestaat. Maar dat zal een marinier niet doen denk ik.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:02 schreef sanniejj het volgende:
Is ook zo. Maar de militair werd zelf bedreigd door het slachtoffer. Hij of hem..
quote:Justitie zal die mening toch echt wel ergens op baseren, getuigen b.v. Die gaan niet voor de lol zo'n aanklacht indienen hoor. En justitie is gewoon de militaire rechtbank denk ik.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:05 schreef AchJa het volgende:[..]
Justitie is van mening.......... Daar gaan we al, als ze het zo goed weten, moeten ze met hun ballen zelf in die woestijn gaan staan..........
quote:Lees ook dit: Spijkers gerehabilliteerd
Gvd niet te geloven dit verhaal..... Nederland op zijn smalst. Heb er geen fatsoenlijk woord voor over. Een stel huilebalken in Den Haag gaan even vanachter dat veilige bureautje bepalen dat hij niet had mogen schieten.
quote:in een oorlogsgebied moet je anders met dit soort situaties omgaan. Publicitair is het slecht, tactisch is het slecht, het is slecht voor moreel. Als het een Amerikaanse soldaat was geweest was dit nooit gebeurd.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:04 schreef gelly het volgende:[..]
Defensie laat iemand echt niet zonder reden terugvliegen naar Nederland. En als ie onschuldig blijkt te zijn, nou, niks aan de hand toch ?
[..]Een beetje realiteitszin kan geen kwaad. Als het echt waar is dat ie iemand moedwillig in de rug heeft geschoten dan is een berisping lachwekkend.
quote:Daar wordt je op getrained, hoe te handelen in dit soort situaties. Zeker als marinier.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:08 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
in een oorlogsgebied moet je anders met dit soort situaties omgaan.
quote:Flauwekul, er worden ook genoeg amerikanen berecht die gewoon fout hebben gehandeld.
Als het een Amerikaanse soldaat was geweest was dit nooit gebeurd.
quote:Die militaire kamer in Arnhem wordt ook bevolkt door een stel papieren tijgers die voor het laatst paraat hebben gezeten toen de muur er nog stond........ Dat zijn ook maar een stel simpele bureau ridders.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:07 schreef gelly het volgende:[..]
Justitie zal die mening toch echt wel ergens op baseren, getuigen b.v. Die gaan niet voor de lol zo'n aanklacht indienen hoor. En justitie is gewoon de militaire rechtbank denk ik.
quote:Ken het verhaal.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:08 schreef sooty het volgende:[..]
Lees ook dit: Spijkers gerehabilliteerd
quote:Natuurlijk, maar er is vanuit Irak kennelijk een verzoek gekomen om deze militair te vervolgen. En dat zal toch zeker een gegronde reden hebben.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:11 schreef AchJa het volgende:[..]
Die militaire kamer in Arnhem wordt ook bevolkt door een stel papieren tijgers die voor het laatst paraat hebben gezeten toen de muur er nog stond........ Dat zijn ook maar een stel simpele bureau ridders.
quote:Ik ben zelf ook militair geweest en ben ook ingezet in het buitenland. Ik weet ook dat geweldsinstructies er vaak niet zijn, dat er geen duidelijke rules of engagement zijn en dat je in dat soort situaties vaak maar op je eigen instinct moet afgaan. Als je niks doet word je erop afgerekend en als je wel wat doet en het gaat niet helemaal als gepland sta je meteen voor de rechter.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:11 schreef gelly het volgende:[..]
Daar wordt je op getrained, hoe te handelen in dit soort situaties. Zeker als marinier.
[..]Flauwekul, er worden ook genoeg amerikanen berecht die gewoon fout hebben gehandeld.
De lijn waarop men moet balanceren is te dun. Als militair moet je gewoon niet aan teveel regels gebonden zijn vind ik, als het grote geheel maar in de gaten gehouden wordt.... Nu wordt door de Nederlandse regering de hele missie in de gevaar gebracht door een individueel incident dat geen naam zou mogen hebben, de omgekeerde wereld dus.
quote:Wie zegt dat dat verzoek uit Irak komt?
Op zaterdag 3 januari 2004 01:12 schreef gelly het volgende:[..]
Natuurlijk, maar er is vanuit Irak kennelijk een verzoek gekomen om deze militair te vervolgen. En dat zal toch zeker een gegronde reden hebben.
quote:Dat is mooi.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:12 schreef AchJa het volgende:[..]
Ken het verhaal.
Ik hoop dat de rechtbank (krijgstucht of civiel) in NL het onderscheid kent tussen moord en het omleggen van een combatant; dat is blijkbaar het issue hier.
Het feit dat die marinier is vastgezet, ik vermoed door de MP (Mareschaussee), is op zijn minst (..) opmerkelijk....
quote:Hoe moeten ze anders in Nederland weten dat deze militair dit gedaan heeft ? Het lijkt mij dat de plaatselijke commandant het verzoek heeft ingediend. Maar ja, het blijft gissen natuurlijk.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:20 schreef AchJa het volgende:[..]
Wie zegt dat dat verzoek uit Irak komt?
quote:Hoe ze dat anders moesten weten???? Die marinier was niet alleen daar hoor.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:22 schreef gelly het volgende:[..]
Hoe moeten ze anders in Nederland weten dat deze militair dit gedaan heeft ? Het lijkt mij dat de plaatselijke commandant het verzoek heeft ingediend. Maar ja, het blijft gissen natuurlijk.
quote:
Een eerst aangekomen patrouille van acht mariniers moest versterking oproepen van de Quick Reaction Force van de mariniers omdat er veel plunderaars waren, die bovendien opdrongen. Op enig moment hebben de Nederlanders waarschuwingsschoten gelost en de plunderaars weggejaagd. Daarbij werd een Irakees dodelijk geraakt door een Nederlandse kogel.
quote:Nee, ik bedoel dat de commandant ter plekke om vervolging heeft gevraagd, en niet dat justitie in Nederland op basis van geruchten dat heeft gedaan.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:26 schreef AchJa het volgende:[..]
Hoe ze dat anders moesten weten???? Die marinier was niet alleen daar hoor.
[..]
Als ik het zo allemaal lees dan waren de waarschuwingsschoten enkel bedoeld om de menigte uiteen te drijven, en werden ze niet gelost uit zelfverdediging.
Daarom ben ik ook zo tegen de militaire inzet in Irak, militairen zijn nou eenmaal geen politie-agenten. Daardoor krijg je dit soort rotzooi.
quote:Dat mag ik ook hopen. Opmerkelijk?? Ik vind het godsgeklaagd...... zeker als ik deze passage op nu.nl lees.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:21 schreef sooty het volgende:[..]
Dat is mooi.
Ik hoop dat de rechtbank (krijgstucht of civiel) in NL het onderscheid kent tussen moord en het omleggen van een combatant; dat is blijkbaar het issue hier.
Het feit dat die marinier is vastgezet, ik vermoed door de MP (Mareschaussee), is op zijn minst (..) opmerkelijk....
quote:Als we er geen moord van kunnen maken, dan maar doodslag of dood door schuld. Wat verbeeldt men zich hier wel niet?? Denken ze soms dat die mariniers met emmertjes en schepjes zandkastelen aan het bouwen zijn?? En dat hun enige taak het uitelkaar houden van ruzieende kinderen is ofzo?? Het is gvd een oorlogsgebied.
Van der Mark zegt dat de verdenking tegen de 43-jarige militair nog "ruim" is. Als er geen bewijs is voor de verdenking van moord, kan het OM nog besluiten hem aan te klagen voor doodslag of dood door schuld. Komende dinsdag wordt de militair voorgeleid aan de rechter-commissaris, die dan beslist of de verdachte langer vast blijft zitten.
quote:Ze zitten daar niet met een oorlogstaak, dat is het probleem. Als blijkt dat het doodschieten van de irakees een ongeluk was, dan wordt het dood door schuld. Als blijkt dat de marinier opzettelijk de man heeft gedood dan is het moord. Moeilijk vind ik het niet.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:31 schreef AchJa het volgende:[..]
Als we er geen moord van kunnen maken, dan maar doodslag of dood door schuld. Wat verbeeldt men zich hier wel niet?? Denken ze soms dat die mariniers met emmertjes en schepjes zandkastelen aan het bouwen zijn?? En dat hun enige taak het uitelkaar houden van ruzieende kinderen is ofzo?? Het is gvd een oorlogsgebied.
Als het een ongeluk was dan mag de marinier er van mij met een berisping vanaf komen.
volgens mij was er ook al een heel debat over of de nederlandse soldaten wel uitgezonden mochten worden, het zou te gevaarlijk zijn...
het zijn gvd soldaten
als de brandweer moet uitrukken ga je ze toch ook niet aanklagen voor vernieling en huisvredebreuk
quote:Ze zijn geen onderdeel van de bezettende macht (Amerika) Ze zijn primair bedoeld om te helpen met de wederopbouw en hebben oa. als taak het creeëren van veiligheid. En dat moet soms gewapend gebeuren. Anders hadden ze de wapens ook wel thuis kunnen laten.
Op zaterdag 3 januari 2004 01:34 schreef gelly het volgende:[..]
Ze zitten daar niet met een oorlogstaak, dat is het probleem. Als blijkt dat het doodschieten van de irakees een ongeluk was, dan wordt het dood door schuld. Als blijkt dat de marinier opzettelijk de man heeft gedood dan is het moord. Moeilijk vind ik het niet.
Als het een ongeluk was dan mag de marinier er van mij met een berisping vanaf komen.
quote:
Oorlog = oorlog en hoe erg het ook is, daar vallen nou eenmaal slachtoffers. Als deze soldaat niet had mogen schieten dan hoort daar natuurlijk een onderzoek naar gedaan te worden. Maar ga hem niet in het openbaar beschuldigen van moord, doe dat evt. achteraf. En laat het eerst door het leger (in stilte) goed onderzoeken, ipv in de media te gaan zitten blaten.
onzinnige actie van justitie ... meer heb ik er niet over te melden
quote:t zal nog druk worden bij de rechtbank.
Op zaterdag 3 januari 2004 10:33 schreef sp3c het volgende:
ik vraag me af waar Henk 'Nederlandse troepen moeten sneller naar het front!' Kamp nu is ... zit zeker toevallig op de wc ofzoonzinnige actie van justitie ... meer heb ik er niet over te melden
quote:Justitie heeft zich er inderdaad niet mee te bemoeien, het is een militaire operatie en het valt ook nog eens onder engels commando.
Op zaterdag 3 januari 2004 10:33 schreef sp3c het volgende:
ik vraag me af waar Henk 'Nederlandse troepen moeten sneller naar het front!' Kamp nu is ... zit zeker toevallig op de wc ofzoonzinnige actie van justitie ... meer heb ik er niet over te melden
een extra plak kaas op de boterham en evt een biertje lijkt me beloning zat
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 12:56 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[afbeelding]
quote:
[afbeelding]
quote:zo toepasselijk dat ie wel nog een keer mocht vind ik... de hoge heren dekken zich wel in en jan soldaat is de pineut. Het is namelijk nooit goed wat ie ook doet. Als je niet gesteund wordt door je superieuren kun je maar beter stoppen met zo'n missie.
Op zaterdag 3 januari 2004 13:42 schreef nietzman het volgende:[..]
[..]
Als het dan door fout handelen zou zijn gebeurd, dan moet hij berecht worden door een krijgsmacht, en niet door het OM, in een oorlogsgebied gelden hele andere regels dan in een normale leefsituatie.
quote:Ik zou als marinier gelijk mijn ontslag indienen om mijn maat te steunen en weg uit dat stinkende en hete land!
Op zaterdag 3 januari 2004 13:47 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
zo toepasselijk dat ie wel nog een keer mocht vind ik... de hoge heren dekken zich wel in en jan soldaat is de pineut. Het is namelijk nooit goed wat ie ook doet. Als je niet gesteund wordt door je superieuren kun je maar beter stoppen met zo'n missie.
quote:let op mijn woorden, dit incident krijgt nog een lang staartje.
Openbaar Ministerie uit de bocht
Militair beschuldigd van moordNaar de opvatting van de AFMP/FNV is het optreden van het Openbaar Ministerie naar aanleiding van het schietincident in Irak waarbij een Irakees om het leven is gekomen ronduit schokkend.
Voorzitter Wim van den Burg:" Een militair na een aantal dagen onderzoek beschuldigen van moord dan wel doodslag dan wel dood door schuld is echt buiten alle proporties. Het gaat om een militair in de uitoefening van zijn functie, betrokken bij een incident in oorlogsgebied en niet om een moord in Kneuterdijk".
Het schietincident vond plaats op een weg tussen de steden Al Khidr en As Samawah, waar een aantal Irakezen een van een vrachtwagen gevallen container leeghaalden.
Een patrouille van acht Nederlandse mariniers wilde dat verhinderen, maar kon de orde niet herstellen. Daarop werd versterking ingeroepen van de Quick Reaction Force. Op enig moment hebben de Nederlanders waarschuwingsschoten gelost en de plunderaars weggejaagd. Daarbij werd een Irakees dodelijk geraakt door een Nederlandse kogel.Volgens van den Burg dient het OM, gelet op de complexe situatie in Irak uiterst terughoudend te zijn met het doen van mededelingen hangende het onderzoek.Van den Burg:" Natuurlijk moet na een schietincident onderzoek worden gedaan naar feiten en omstandigheden en natuurlijk moet onderzoek worden gedaan naar de rol van de militair die vermoedelijk het schot met dodelijke afloop heeft gelost, maar dat is wat anders dan een beeld op te roepen dat we te maken hebben met een moordenaar".
De voorzitter van de AFMP/FNV vreest ook nadelige effecten van het optreden van het OM voor de overige militairen in Irak.Van den Burg tot slot:"Het kan natuurlijk niet zo zijn dat elke militair die in de uitoefening van zijn functie betrokken raakt bij (schiet)incidenten per definitie in het verdachtenbankje terrecht komt."
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 03-01-2004 13:54]
quote:Precies, dit is dus ook weer een reden voor mij om nooit in dat kut NL leger te gaan
Op zaterdag 3 januari 2004 13:51 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Ik zou als marinier gelijk mijn ontslag indienen om mijn maat te steunen en weg uit dat stinkende en hete land!
quote:Het is toch zo? Die marinier kan dadelijk zomaar in de bak verdwijnen, drama voor zijn familie terwijl die alleen maar de wereld een stukje beter wilde krijgen door naar Irak te gaan. Die vuige irakees krijgt dus voorrang op de soldaat en het OM in Arnhem denkt trots te kunnen zijn op de politieke flirt met Den Haag. Ik vind het echter een regelrechte NSB-aktie. Ik geef de VS 100% gelijk om zich te distantieren van het internationale strafhof in Den Haag.
Op zaterdag 3 januari 2004 13:53 schreef Kremers het volgende:[..]
Precies, dit is dus ook weer een reden voor mij om nooit in dat kut NL leger te gaan
[Dit bericht is gewijzigd door Ruud1976 op 03-01-2004 14:56]
quote:Dat is lichtelijk overdreven. Militairen behoren een doel te bereiken en dat mag desnoods met geweld, dat bepaalt echter niet dat het je plicht is om te doden.
Op zaterdag 3 januari 2004 14:46 schreef MariekeP het volgende:
Militairen horen te doden, dat is hun taak. Mensen worden dus gewoon opgesloten omdat ze hun primaire functie aan het uitvoeren zijn. Slechte zaak.
quote:Dat "desnoods met geweld" heeft als logische consequentie dat daarbij mogelijk doden vallen. We hebben het niet over een opstootje op het Mercatorplein, we hebben het over een land waar het normale gezag nog niet volledig hersteld is na een oorlog. Waar plunderingen aan de gang zijn, en de enige vorm van gezag bestaat uit militairen, die in tegenstelling tot politie-ambtenaren, WEL geschikt zijn voor een dergelijke operatie, om de doodsimpele reden dat de gemiddelde militair over meer discipline beschikt dan de gemiddelde agent. Agenten zouden daar namelijk massaal aan het muiten slaan.
Op zaterdag 3 januari 2004 14:54 schreef Aaahikwordgek het volgende:[..]
Dat is lichtelijk overdreven. Militairen behoren een doel te bereiken en dat mag desnoods met geweld, dat bepaalt echter niet dat het je plicht is om te doden.
Een militair is geen rondlopende moordmachine, een militair is iemand die geleerd heeft om gedoseerd geweld toe te passen om een doel te bereiken. Daarbij kunnen doden vallen, en als je dat niet wilt, dan moet je ze thuislaten.
quote:Exact.
Op zaterdag 3 januari 2004 15:42 schreef RonaldV het volgende:[..]
Dat "desnoods met geweld" heeft als logische consequentie dat daarbij mogelijk doden vallen. We hebben het niet over een opstootje op het Mercatorplein, we hebben het over een land waar het normale gezag nog niet volledig hersteld is na een oorlog. Waar plunderingen aan de gang zijn, en de enige vorm van gezag bestaat uit militairen, die in tegenstelling tot politie-ambtenaren, WEL geschikt zijn voor een dergelijke operatie, om de doodsimpele reden dat de gemiddelde militair over meer discipline beschikt dan de gemiddelde agent. Agenten zouden daar namelijk massaal aan het muiten slaan.
Een militair is geen rondlopende moordmachine, een militair is iemand die geleerd heeft om gedoseerd geweld toe te passen om een doel te bereiken. Daarbij kunnen doden vallen, en als je dat niet wilt, dan moet je ze thuislaten.
Irakeze militairen doden een Nederlander
In oorlog is het meestal zo: Wie het eerst schiet, schiet het best.
[Dit bericht is gewijzigd door JohnDope op 03-01-2004 16:01]
quote:ach zo is het toch altijd al geweest? Sinds de tweede wereldoorlog gaat de inzet van NL militairen gepaard met de meest fantastische verhalen over oorlogsmisdaden en wat dan ook, kun je vooral de media voor bedanken. Ik neem aan dat dit ook wel zoiets is geweest, 1 of andere hippie denkt het beter te weten en dient een klacht in en het OM kan weinig anders dan een onderzoek instellen
Op zaterdag 3 januari 2004 15:50 schreef zoalshetis het volgende:
ik wil heel graag weten welke kloothommel het nodig vond om deze zaak aan het licht te brengen en zo uitvoering in de media te plaatsen. zal me niks verbazen als het uit het hoekje komt dat tegen de oorlog was. je kent ze wel, een heeft net geworpen en op straat kom je ze nog wel eens tegen met bonbonnetjes en roosjes. ik wens de soldaat in kwestie veel sterkte en steun toe. wat een smerige backstabbers zitten er toch in nederland.![]()
Het enige wat me echt verbaasd aan de situatie dat de minister van defensie nix van zich laat horen
dat die militair in arnhem voorgeleid wordt is ronduit belachelijk de missie is nota bene van 6 naar 4 maanden verkort zodat de troepen dan niet met verlof hoeven maar als je een relschopper afschiet mag je naar huis
quote:nogmaals ik weet het exacte verhaal en de militair werd bedreigd door de man in kwestie met een ak47 of een variant daarvan.
Op zaterdag 3 januari 2004 13:14 schreef zoalshetis het volgende:
even voor mijn eigen duidelijkheid en dat van gelly. het staat dus helemaal niet vast of die irakees in zijn rug is geschoten. ik ben erg benieuwd wie die verhalen naar buiten brengen. of dit wel een betrouwbare bron is of gewoon een verhaaltje. dus niet te snel conclusies trekken zou ik zeggen. zeker niet als het oorlog is.
quote:goed om te weten.
Op zaterdag 3 januari 2004 17:04 schreef sanniejj het volgende:[..]
nogmaals ik weet het exacte verhaal en de militair werd bedreigd door de man in kwestie met een ak47 of een variant daarvan.
quote:hoe kan jij nu het exacte verhaal weten terwijl het OM het nog niet weet?
nogmaals ik weet het exacte verhaal en de militair werd bedreigd door de man in kwestie met een ak47 of een variant daarvan.
warm daar in Irak?
quote:Ga dat maar eens snel melden aan dat OM in Arnhem!
quote:ga ik niet op antwoorden en dat weet je zelf ook best. Er zit veel meer achter dan je denkt.. de nederlandse politiek doet alles om het daar niet uit de hand te laten lopen en waarschijnlijk wordt het een "schijnproces"
Op zaterdag 3 januari 2004 17:08 schreef sp3c het volgende:[..]
hoe kan jij nu het exacte verhaal weten terwijl het OM het nog niet weet?
warm daar in Irak?
quote:Wat een vette onzin, kom met bewijzen of hou op met deze kul.
Op zaterdag 3 januari 2004 17:14 schreef sanniejj het volgende:[..]
ga ik niet op antwoorden en dat weet je zelf ook best. Er zit veel meer achter dan je denkt.. de nederlandse politiek doet alles om het daar niet uit de hand te laten lopen en waarschijnlijk wordt het een "schijnproces"
quote:Zeker van de vriend van het buurmeisje van je oom z'n achternicht gehoord ?
ga ik niet op antwoorden en dat weet je zelf ook best. Er zit veel meer achter dan je denkt.. de nederlandse politiek doet alles om het daar niet uit de hand te laten lopen en waarschijnlijk wordt het een "schijnproces"
quote:mwah als er een Nederlandse marinier ten onrechte wordt veroordeeld dan loopt het 100% zeker uit de hand
Irakezen denken dan dat Nederlanders moordenaars zijn, Nederlanders komen nog geeneens meer hun basis uit om te pissen, ik zou iig direct de wapens neerleggen en op de kmarns (edit: oeps, marechaussees dus kmar, niet kmarns ) wachten om me naar huis te vliegen
en ik zou denk ik niet de enige zijn (nu ben ik natuurlijk geen marinier maar goed) en dan heeft Nederland de missie dus verkloot. Parlementaire enquete, Balkenende die aftreed, demissionair kabinet, 'Harry potter en het geheime torentje' in de winkel etc.
[Dit bericht is gewijzigd door sp3c op 03-01-2004 17:27]
quote:
Op zaterdag 3 januari 2004 17:20 schreef sp3c het volgende:[..]
mwah als er een Nederlandse marinier ten onrechte wordt veroordeeld dan loopt het 100% zeker uit de hand
Irakezen denken dan dat Nederlanders moordenaars zijn, Nederlanders komen nog geeneens meer hun basis uit om te pissen, ik zou iig direct de wapens neerleggen en op de kmarns wachten om me naar huis te vliegen
en ik zou denk ik niet de enige zijn (nu ben ik natuurlijk geen marinier maar goed) en dan heeft Nederland de missie dus verkloot. Parlementaire enquete, Balkenende die aftreed, demissionair kabinet, 'Harry potter en het geheime torentje' in de winkel etc.
Maar goed, dit is geen politieke discussie, anders hadden we die in POL kunnen voeren.
doet meer schade dan goed, of de marinier nu schuldig of onschuldig wordt bevonden
quote:PROCES, gaan ze onze landgenoot aanklagen?!? Het moet niet gekker worden in deze wereld, straks durft er geen soldaar meer te schieten omdat ze dan aangeklaagd worden.
Op zaterdag 3 januari 2004 17:26 schreef sp3c het volgende:
I know, ik probeer alleen aan te geven waarom ik niet zo in een bewust opgezet schijnproces geloofdoet meer schade dan goed, of de marinier nu schuldig of onschuldig wordt bevonden
quote:Ga toch weg, kennelijk is er aanleiding om deze marinier te vervolgen. Het is zover ik weet ook de eerste keer in tijden dat een militair vervolgd wordt voor het doodschieten van een burger. En het is niet de eerste dode die valt door militair vuur op een missie.
Op zaterdag 3 januari 2004 17:28 schreef JohnDope het volgende:[..]
PROCES, gaan ze onze landgenoot aanklagen?!? Het moet niet gekker worden in deze wereld, straks durft er geen soldaar meer te schieten omdat ze dan aangeklaagd worden.
Ze mogen blij wezen dat onze man niet voor ze ******* is geschoten
quote:Schandalig inderdaad. Eigenlijk zouden ze de mariniers moeten aanklagen omdat ze de rest van de plunderaars hebben laten leven!
Op zaterdag 3 januari 2004 17:28 schreef JohnDope het volgende:[..]
PROCES, gaan ze onze landgenoot aanklagen?!? Het moet niet gekker worden in deze wereld, straks durft er geen soldaar meer te schieten omdat ze dan aangeklaagd worden.
Ze mogen blij wezen dat onze man niet voor ze ******* is geschoten
quote:de aanleiding is dat er een Irakees door Nederlands vuur is omgekomen, niet meer niet minder.
Op zaterdag 3 januari 2004 17:30 schreef gelly het volgende:[..]
Ga toch weg, kennelijk is er aanleiding om deze marinier te vervolgen. Het is zover ik weet ook de eerste keer in tijden dat een militair vervolgd wordt voor het doodschieten van een burger. En het is niet de eerste dode die valt door militair vuur op een missie.
quote:Onder kennelijk verdachte omstandigheden. Als vast zou staan dat de marinier uit lijfsbehoud heeft geschoten dan was ie überhaupt niet vervolgd. Kennelijk zijn er zoveel twijfels dat ie vervolgd gaat worden. Ik zie het probleem niet hoor.
Op zaterdag 3 januari 2004 17:33 schreef sp3c het volgende:[..]
de aanleiding is dat er een Irakees door Nederlands vuur is omgekomen, niet meer niet minder.
quote:Ja meneer de jurist, je hebt volledig gelijk. Ga nu je lagere school maar eerst afmaken.
Op zaterdag 3 januari 2004 17:35 schreef Meki het volgende:
Als iemand een burger nierschiet dan moet hij de cel in
Ook bij deze domme soldaat . Dan moest hij maar niet schieten
quote:wat een kolder. jij zou natuurlijk het liefst de plunderaars gewapend zien gaan met ak's en je eigen SOLDATEN een kurkpistooltje geven. eigenlijk te belachelijk voor woorden dat ik op jouw diaree reageer. bni
quote:zowel de militaire vakbonden als het ministerie van defensie hebben nog geen feiten, en dan weet het OM ineens binnen een week hoe de vork in de steel zit?
Op zaterdag 3 januari 2004 17:36 schreef gelly het volgende:[..]
Onder kennelijk verdachte omstandigheden. Als vast zou staan dat de marinier uit lijfsbehoud heeft geschoten dan was ie überhaupt niet vervolgd. Kennelijk zijn er zoveel twijfels dat ie vervolgd gaat worden. Ik zie het probleem niet hoor.
aivd stiekem onder die landrovers mannetjes mee laten rijden ofzo
er probeert hier gewoon iemand goedkoop carriere te maken
quote:dan moet die burger maar opzouten als dat van hem gevraagd wordt, politieagenten smijt je toch ook niet per definitie de bak in als ze een criminieel afschieten.
er werd niet voor niets versterking opgeroepen.
quote:Ze hebben toch een verklaring afgegeven dat de marinier iemand van grote afstand in de rug heeft geschoten ? Meer feiten zijn er op dit moment niet, maar ik zie geen reden om aan de verklaring te twijfelen.
Op zaterdag 3 januari 2004 17:39 schreef sp3c het volgende:[..]
zowel de militaire vakbonden als het ministerie van defensie hebben nog geen feiten, en dan weet het OM ineens binnen een week hoe de vork in de steel zit?
aivd stiekem onder die landrovers mannetjes mee laten rijden ofzo
quote:Dat lijkt me stug, ik zou niet eens weten hoe je met zoiets in een goed boekje kan komen
er probeert hier gewoon iemand goedkoop carriere te maken
quote:die verklaring was van het OM of van justitie oid
Op zaterdag 3 januari 2004 17:41 schreef gelly het volgende:[..]
Ze hebben toch een verklaring afgegeven dat de marinier iemand van grote afstand in de rug heeft geschoten ? Meer feiten zijn er op dit moment niet, maar ik zie geen reden om aan de verklaring te twijfelen.
quote:kijk mij, ik ben zo sociaal dat zelfs Nederlandse militairen in Amerikaanse dienst er van langs krijgen van mij
[..]Dat lijkt me stug, ik zou niet eens weten hoe je met zoiets in een goed boekje kan komen
quote:Dat was toch de militaire vakbond ? Logisch dat die opkomen voor hun leden. Het OM gaat echt geen verklaring verzinnen hoor.
Op zaterdag 3 januari 2004 17:45 schreef sp3c het volgende:[..]
die verklaring was van het OM of van justitie oid
defensie zelf verklaarde hele andere dingen (ware toedracht is nix bekend oid) zie begin van dit topic
[..]
quote:Ik vind het wat ver gezocht.
kijk mij, ik ben zo sociaal dat zelfs Nederlandse militairen in Amerikaanse dienst er van langs krijgen van mij
quote:lieve schat hoe komt het om aan een bron dan? waar komt die bron vandaan? zijn het die vandalen die onderleiding van een journalist zijn gaan stoken en nu gaan piepen? vind je dat niet heel erg belangrijk? voordat je met je oeverloze gelul aankomt?
Op zaterdag 3 januari 2004 17:41 schreef gelly het volgende:[..]
Ze hebben toch een verklaring afgegeven dat de marinier iemand van grote afstand in de rug heeft geschoten ? Meer feiten zijn er op dit moment niet, maar ik zie geen reden om aan de verklaring te twijfelen.
[..]Dat lijkt me stug, ik zou niet eens weten hoe je met zoiets in een goed boekje kan komen
quote:Kun je niet gewoon normaal reageren
Op zaterdag 3 januari 2004 17:48 schreef zoalshetis het volgende:[..]
voordat je met je oeverloze gelul aankomt?
Jij bent degene die net doet alsof ie er bij was, ik ga alleen uit van de feiten zoals die vermeld zijn.
Ook nederlandse militairen kunnen doorflippen, en verkeerd handelen. Doe toch niet zo naïef.
quote:ho ho ik ben juist degene die jou op vriendelijk wijze vraagt te stoppen met je conclusies omdat je helemaal nog niks weet. en afgezien van de laatste zin vond ik datik heel normaal reageerde, maar daar ging je verder niet inhoudelijk op in. taroefus
Op zaterdag 3 januari 2004 17:49 schreef gelly het volgende:[..]
Kun je niet gewoon normaal reageren
Jij bent degene die net doet alsof ie er bij was, ik ga alleen uit van de feiten zoals die vermeld zijn.
quote:of het om het zelf heeft verzonnen weet ik niet, dat zeg ik ook niet ... de vakbond is iig woedend
Op zaterdag 3 januari 2004 17:47 schreef gelly het volgende:[..]
Dat was toch de militaire vakbond ? Logisch dat die opkomen voor hun leden. Het OM gaat echt geen verklaring verzinnen hoor.
quote:
AFMP - Openbaar Ministerie uit de bocht
Militair beschuldigd van moordNaar de opvatting van de AFMP/FNV is het optreden van het Openbaar Ministerie naar aanleiding van het schietincident in Irak waarbij een Irakees om het leven is gekomen ronduit schokkend.
Voorzitter Wim van den Burg:" Een militair na een aantal dagen onderzoek beschuldigen van moord dan wel doodslag dan wel dood door schuld is echt buiten alle proporties. Het gaat om een militair in de uitoefening van zijn functie, betrokken bij een incident in oorlogsgebied en niet om een moord in Kneuterdijk".
Het schietincident vond plaats op een weg tussen de steden Al Khidr en As Samawah, waar een aantal Irakezen een van een vrachtwagen gevallen container leeghaalden.
Een patrouille van acht Nederlandse mariniers wilde dat verhinderen, maar kon de orde niet herstellen. Daarop werd versterking ingeroepen van de Quick Reaction Force. Op enig moment hebben de Nederlanders waarschuwingsschoten gelost en de plunderaars weggejaagd. Daarbij werd een Irakees dodelijk geraakt door een Nederlandse kogel.Volgens van den Burg dient het OM, gelet op de complexe situatie in Irak uiterst terughoudend te zijn met het doen van mededelingen hangende het onderzoek.Van den Burg:" Natuurlijk moet na een schietincident onderzoek worden gedaan naar feiten en omstandigheden en natuurlijk moet onderzoek worden gedaan naar de rol van de militair die vermoedelijk het schot met dodelijke afloop heeft gelost, maar dat is wat anders dan een beeld op te roepen dat we te maken hebben met een moordenaar".
De voorzitter van de AFMP/FNV vreest ook nadelige effecten van het optreden van het OM voor de overige militairen in Irak.Van den Burg tot slot:"Het kan natuurlijk niet zo zijn dat elke militair die in de uitoefening van zijn functie betrokken raakt bij (schiet)incidenten per definitie in het verdachtenbankje terrecht komt."
[bron: www.afmp.nl]
quote:ik vind de hele aanklacht vergezocht.
[..]Ik vind het wat ver gezocht.
er werd niet geluisterd naar een patrouille, patrouille roept versterking, wordt nog steeds niet geluisterd, er worden waarschuwingsschoten gelost, Irakees valt gewond neer, Irakees wordt door de Nederlanders naar ziekenhuis gebracht, Irakees bezwijkt = moord of poging tot moord
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |