abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 november 2003 @ 03:48:02 #1
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_14962741
Mensen en vooral de huidige jongeren lijken steeds meer politiek betrokken te raken. Dankzij internet, 'extreem' wereldnieuws & de daaruit voortvloeiende maatschappelijke polarisaties.
Ook op andere fronten liegen de statistieken er niet om. Jongeren zijn verantwoordelijk voor een steeds groter aandeel van de totale uitgaven. (www.cbs.nl).
En vrij recentelijk is de minimumleeftijd om te werken (weliswaar tegen een minimaal schijntje) nog naar beneden gebracht.
En etc.

De invloed van jongeren op de maatschappij, wordt steeds groter. Zou de stap "Stemrecht vanaf 16 jaar?" zinvol zijn?

De slaap van de Rede brengt Monsters voort.
Welterusten.
pi_14962783
Vergeet het maar! 16 jarigen zijn veel te naïef!

(net als... mensen met een iq lager dan 110, mensen die LPF stemmen, mensen zonder tv, mensen met een sterke geloofsovertuiging, mensen die wereldvreemd zijn in het algemeen, mensen...)

Redactie Games donderdag 27 november 2003 @ 04:17:23 #3
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_14962790
Nee, ik ben hier niet voor...

Ik geloof dat "scholieren" zich algemeen nog niet zo goed ontwikkeld hebben met de werking van ons politiek stelsel. In die tijd had ik andere interesses dan politiek en ik geloof dat dit wel voor meer mensen geldt.

En inderdaad ze zijn nog te naïef. Politieke programma's zijn zo'n op een uitlokkende manier geschreven, dat je je bijna wel gedwongen voelt om voor een bepaalde partij te stemmen, nadat je zo'n pamflet gelezen hebt . Het is al vaak genoeg gebeurt dat veel punten op zo'n lijst niet of nauwelijks worden behandeld

How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
pi_14962792
quote:
Op donderdag 27 november 2003 04:11 schreef P-Style het volgende:
mensen die LPF stemmen

dus ik mag niet stemmen van jou

Nouja laatste keer stemde ik op VVD

Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_14962798
quote:
Op donderdag 27 november 2003 04:19 schreef Hayek het volgende:

[..]

dus ik mag niet stemmen van jou

Nouja laatste keer stemde ik op VVD

Die kunnen we ook uitlsuiten natuurlijk.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_14962806
16-jarigen hebben toch al stemrecht? Bij Idols enzo... Dat is voorlopig wel genoeg voor ze.

Ik heb wel een ander voorstel: Je moet een diploma halen om überhaupt te mogen stemmen. Uit dit diploma moet blijken dat je weet wat het betekent wanneer je je stem uitbrengt.

...but still my little ship outbraves the blust'ring winds and stormy waves.
  donderdag 27 november 2003 @ 05:42:46 #7
19840 Libris
Live from Singapore
pi_14962837
quote:
Op donderdag 27 november 2003 04:47 schreef zeildrenaline het volgende:
16-jarigen hebben toch al stemrecht? Bij Idols enzo... Dat is voorlopig wel genoeg voor ze.

Ik heb wel een ander voorstel: Je moet een diploma halen om überhaupt te mogen stemmen. Uit dit diploma moet blijken dat je weet wat het betekent wanneer je je stem uitbrengt.

Haha, lol,

Maar niet eens met > 16 jaar en ook niet dat je een diploma moet hebben. Ik denk dat mensen tussen hun 16e en 18e zich sterk ontwikkelen en een stuk serieuzer worden, dus vanaf 18 jaar is een mooie grens.
Diploma hebben om te stemmen? Nee, dan krijg je een aritocratische maatschappij, waarin alleen de elite kan stemmen. Geen enkele westerse staat heeft dit, omdat het niet te handhaven is. Laat het maar mooi zoals het is.

pi_14962859
quote:
Op donderdag 27 november 2003 05:42 schreef Libris het volgende:

[..]

Haha, lol,

Maar niet eens met > 16 jaar en ook niet dat je een diploma moet hebben. Ik denk dat mensen tussen hun 16e en 18e zich sterk ontwikkelen en een stuk serieuzer worden, dus vanaf 18 jaar is een mooie grens.
Diploma hebben om te stemmen? Nee, dan krijg je een aritocratische maatschappij, waarin alleen de elite kan stemmen. Geen enkele westerse staat heeft dit, omdat het niet te handhaven is. Laat het maar mooi zoals het is.

Nee, het is ook maar een gedachtenspinsel. Ik vind het alleen vreemd dat je voor van alles en nog wat een papiertje nodig hebt. Stemmen echter mag zelfs de grootste domkop en dan krijg je taferelen als ik stem op Wouter, want hij heeft zo'n lekker kontje. Iemand die niet weet waar hij op stemt, zou imo ook geen (of minder) stemrecht moeten mogen hebben.

[Dit bericht is gewijzigd door zeildrenaline op 27-11-2003 06:19]

pi_14962861
dubbelpost

[Dit bericht is gewijzigd door zeildrenaline op 27-11-2003 06:19]

donderdag 27 november 2003 @ 06:18:30 #10
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_14962862
quote:
Op donderdag 27 november 2003 06:15 schreef zeildrenaline het volgende:
Stemmen mag zelfs de grootste domkop en dan krijg je taferelen als ik stem op Wouter, want hij heeft zo'n lekker kontje.
en dat is nog nioet eens het ergste, nee ze zeggen het nog eens vol trots voor de camera, dat is het ergste
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
  donderdag 27 november 2003 @ 06:23:28 #11
19840 Libris
Live from Singapore
pi_14962865
quote:
Op donderdag 27 november 2003 06:15 schreef zeildrenaline het volgende:

[..]

Nee, het is ook maar een gedachtenspinsel. Ik vind het alleen vreemd dat je voor van alles en nog wat een papiertje nodig hebt. Stemmen echter mag zelfs de grootste domkop en dan krijg je taferelen als ik stem op Wouter, want hij heeft zo'n lekker kontje. Iemand die niet weet waar hij op stemt, zou imo ook geen (of minder) stemrecht moeten mogen hebben.

Ehm, misschien kan er een soort quiz element bij het stemmen ingebouwd worden, stem op iemand, je krijgt een vraag over de persoon of de partij. Als je het goed hebt, telt je stem en anders niet
  donderdag 27 november 2003 @ 07:20:05 #12
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_14962923
Stemmen is een van de belangrijkste rechten die de burgers hebben, beetje raar omdat mensen te ontnemen omdat ze in jouw ogen niet goed stemmen

stemrecht voor vanaf zestien jaar lijkt mij geen slecht idee, op die manier raakt de jeugd ook veel eerder intensief betrokken bij het politiek systeem en krijg je op den duur een hogere intresse en een betere opkomst bij en voor de stembus

De hele grote gemene wereld in!
pi_14962936
16-jarige zijn kudde dieren....dus niet de beste groep om te laten stemmen....Stemgrens juist verhogen naar 21. Je ouders zijn toch ook tot je 21ste financieel verantwoordelijk voor je.
Fat Kids Are Harder To Kidnap
pi_14962937
Weet je wat? Laten we een enquette houden onder de 16 en 17 jarigen en kijken wat ze zouden stemmen. Als dat overeen komt met de huidige regering, dan komt zo'n wets voorstel er natuurlijk makkelijk door....

Maar ja... Het is algemeen bekend dat juist de jeugd massaal links stemt, dus met de huidige regering kunnen we dat rustig vergeten... Laten we nog een jaartje of 4 wachten voor we dit voorstel lanceren

pi_14962945
quote:
Op donderdag 27 november 2003 07:20 schreef Muizig het volgende:
Stemmen is een van de belangrijkste rechten die de burgers hebben, beetje raar omdat mensen te ontnemen omdat ze in jouw ogen niet goed stemmen
Ik beweer helemaal niet dat mensen slecht stemen. Ik beweer alleen dat er hordes mensen zijn die niet weten waarop ze stemmen. Ik stem op partij X, omdat mijn ouders dat ook doen. Ik stem op partij Y, omdat die persoon er zo leuk uit ziet. Dat zijn redenen die niks met politiek te maken hebben.
  donderdag 27 november 2003 @ 07:34:54 #16
62021 Muizig
Kijkt verbaasd..
pi_14962970
quote:
Op donderdag 27 november 2003 07:28 schreef zeildrenaline het volgende:

[..]

Ik beweer helemaal niet dat mensen slecht stemen. Ik beweer alleen dat er hordes mensen zijn die niet weten waarop ze stemmen. Ik stem op partij X, omdat mijn ouders dat ook doen. Ik stem op partij Y, omdat die persoon er zo leuk uit ziet. Dat zijn redenen die niks met politiek te maken hebben.

Als die mensen denken dat ze op die manier dan aan de juiste persoon komen mogen ze dat best.. Er zijn ook mensen die het argument: 'ik stem op Zalm want hij kan zou goed debatteren" oid, als een evengroot onzin argument afdoen, aangezien dat niet in hun referentiekader past

Het verlagen van stemrecht zou naar mijn idee wel de situatie kunnen veranderen doordat er dan ook al op de middelbare school heel veel meer nadruk gelegt gaat worden op de verkiezingen, en dat mensen dan al veel eerder een beter beeld krijgen van wat het stemmen in houdt en waarbij je dan op zou moeten letten, iets dat dus veel andere mensen graag zouden hebben

De hele grote gemene wereld in!
pi_14962991
nee ga weg!
16 jarigen (en de meeste 18-jarigen) weten veel te weinig om uberhaupt een goede afweging te kunnen maken.
Dan zou een politieke partij kunnen winnen dmv flitsende spotjes op TMF.
Metal Up Your Ass!! Bouque de Pheauteau
pi_14963019
16 jaar = puberteit = meelopen met rage's

oftewel

16 jaar = 1 Zeg stem LPF = Anderen.... humm.. JA LPF Ze zijn cool

Back to oldskool!
  donderdag 27 november 2003 @ 07:58:08 #19
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_14963042
quote:
Op donderdag 27 november 2003 07:27 schreef Croga het volgende:
Maar ja... Het is algemeen bekend dat juist de jeugd massaal links stemt
Dit forum doet mij doorgaans anders vermoeden
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_14963075
Hmm, ik merkte dat mijn idee om stemmen te koppelen aan enige mate van kennis over de politiek al enige aversie opwekt.
Ik weet er nog wel eentje. Ik vind dat de stem van werkende mensen, zwaarder moet wegen dan van niet-werkenden. Werkenden brengen tenslotte het geld binnen in ons land. Let op! Ik stel dus niet dat een stem inkomens-gerelateerd zou moeten zijn!
  donderdag 27 november 2003 @ 08:12:49 #21
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_14963117
quote:
Op donderdag 27 november 2003 07:58 schreef MrTorture het volgende:

[..]

Dit forum doet mij doorgaans anders vermoeden

ach ja, als jij aan de hand van enkele opmerkingen in topics waarin de dader van allochtone afkomst gelijk het idee krijgt dat de negatief reagerende users niet links kunnen zijn dan kun je dat idee krijgen ja.
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_14963120
Ik denk dat dit 't slechtste idee is wat ik in tijden heb gelezen. Straks krijg je bij iedere stem op de lpf 10 gratis smsjes naar TMF
daarna schilderde ik mijn schaduw
deed het licht uit
en genoot bij de gedachte dat ik de enige mens ter wereld ben met een schaduw in volstrekte duisternis
  Redactie Games donderdag 27 november 2003 @ 08:14:51 #23
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_14963134
Newsflash!

Stemmen voor 16-jarigen, NU ook in BrEEzAhStYLe!

How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  donderdag 27 november 2003 @ 08:16:39 #24
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_14963145
Meeste 18 jarigen stemmen al niet omdat ze niet weten wie wat doet of omdat ze gewoon te lam zijn, laat staan 16 jarigen.

Tuurlijk, er zijn altijd uitzonderingen, maar ik ben toch tegen...

I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  donderdag 27 november 2003 @ 08:30:59 #25
26417 Dovenwereld
Ingenieur Informatica
pi_14963231
Alleen in Iran mogen 16-jarigen stemmen..
pi_14963239
Ik zou juist voor willen stellen om de stemgerechtige leeftijd te verhogen naar 25 of nog hoger. Als je ziet wat er een achterlijke ongefundeerde meningen heersen onder de jongeren, zou ik verlagen met angst en beven tegemoet zien.

Vooral het ongefundeerde mening hebben is zeer gevaarlijk in de politiek en de stemgerechtigde bevolkingsgroep.

Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_14963261
quote:
Op donderdag 27 november 2003 08:31 schreef Sakura het volgende:
(...)
Vooral het ongefundeerde mening hebben is zeer gevaarlijk in de politiek en de stemgerechtigde bevolkingsgroep.
Dus toch een toets dan maar?
pi_14963270
quote:
Op donderdag 27 november 2003 03:48 schreef wingerd het volgende:
Mensen en vooral de huidige jongeren lijken steeds meer politiek betrokken te raken. Dankzij internet, 'extreem' wereldnieuws & de daaruit voortvloeiende maatschappelijke polarisaties.
Ook op andere fronten liegen de statistieken er niet om. Jongeren zijn verantwoordelijk voor een steeds groter aandeel van de totale uitgaven. (www.cbs.nl).
En vrij recentelijk is de minimumleeftijd om te werken (weliswaar tegen een minimaal schijntje) nog naar beneden gebracht.
En etc.

De invloed van jongeren op de maatschappij, wordt steeds groter. Zou de stap "Stemrecht vanaf 16 jaar?" zinvol zijn?

Idd meer dan ooit, maar nog steeds weet 2/3 (schattinkje) er geen flikker van. Dessssssssssssallllllllllllllniettaimimii mag het van mij verlaagd worden naar 16, veel maakt het niet uit, en hebben jongeren toch een stem. Haal je iig hun standaard kloteargument "we hebben niks te vertellen in Nederland" onderuit.
  donderdag 27 november 2003 @ 08:37:07 #29
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14963286
quote:
Op donderdag 27 november 2003 08:30 schreef Dovenwereld het volgende:
Maar daar hebben ze ook weinig keuzemogelijkheden, dus dat scheelt.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 27 november 2003 @ 08:38:25 #30
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14963301
quote:
Op donderdag 27 november 2003 08:35 schreef pberends het volgende:

[..]

Idd meer dan ooit, maar nog steeds weet 2/3 (schattinkje) er geen flikker van. Dessssssssssssallllllllllllllniettaimimii mag het van mij verlaagd worden naar 16, veel maakt het niet uit, en hebben jongeren toch een stem. Haal je iig hun standaard kloteargument "we hebben niks te vertellen in Nederland" onderuit.

Met dat kloteargument kan je het ook tot 14,12,10,8,6,4 of 2 jaar verlagen.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_14963392
Nee liever niet. Denk dat meeste mensen van rond mijn leeftijd weinig politiek bewust zijn en in het algemeen nog veel te naief. Verhoog het haast nog liever naar 21.
pi_14964131
quote:
Op donderdag 27 november 2003 08:38 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Met dat kloteargument kan je het ook tot 14,12,10,8,6,4 of 2 jaar verlagen.

Stem Baby Born
pi_14967384
quote:
Op donderdag 27 november 2003 08:47 schreef Retuobak het volgende:
Nee liever niet. Denk dat meeste mensen van rond mijn leeftijd weinig politiek bewust zijn en in het algemeen nog veel te naief. Verhoog het haast nog liever naar 21.
Zijn mensen die zich op hun 18e totaal niet interesseerden voor politiek dan ineens wel politiek bewust?
  donderdag 27 november 2003 @ 12:04:38 #34
73849 moezza
Trust but verify
pi_14967724
16 jarigen die niet geinteresseerd zijn in politiek zullen ook niet gaan stemmen, stemmen is zoiezo niks "cool" aan en zeker niet voor jongeren van 16 en degene die wel geinteresseerd zijn in politiek kunnen heus wel een weloverwogen keuze maken naar hun eigen mening.
Vergeetachtigheid is een vorm van vrijheid.
pi_14967783
quote:

Hier ben ik ook wel voor, maar dat zou het einde zijn van de democratie... dus misschien toch niet zo'n goed id...
Te gevoelig voor misbruik e.d.
En hoe voelt u zich nu?
pi_14967845
Je kan wel zeggen dat dezen naief zijn, maar hebben mensen van 16 jaar dan geen recht op een eigen mening, op een invloed op wat er met hun toekomstige woon-/werkgebied gaat gebeuren???
Zo gaan wij níet met elkaar om in Nederland
pi_14967862
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:09 schreef Infinity123 het volgende:
Je kan wel zeggen dat dezen naief zijn, maar hebben mensen van 16 jaar dan geen recht op een eigen mening, op een invloed op wat er met hun toekomstige woon-/werkgebied gaat gebeuren???
Dat argument gaat dan ook op voor iemand van 15 jaar of iemand van 11 jaar.
  donderdag 27 november 2003 @ 12:13:22 #38
73849 moezza
Trust but verify
pi_14967930
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:10 schreef Spartak het volgende:

[..]

Dat is onzin natuurlijk, iemand van 11 weet niet eens wat een wet is, wat de tweede kamer is en weet nauwelijks wat politiek inhoudt, voor iemand van 15 gaat het misschien op is afhankelijk per individu maar 16 is een goede grens omdat de gemiddelde persoon vanaf zijn 16 naar het volwassene neigt.
pi_14967965
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:13 schreef moezza het volgende:

[..]

Dat is onzin natuurlijk, iemand van 11 weet niet eens wat een wet is, wat de tweede kamer is en weet nauwelijks wat politiek inhoudt, voor iemand van 15 gaat het misschien op is afhankelijk per individu maar 16 is een goede grens omdat de gemiddelde persoon vanaf zijn 16 naar het volwassene neigt.

De gemiddelde persoon van 16 naar het volwassende neigt
pi_14968005
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:10 schreef Spartak het volgende:

[..]

eigenlijk wel ja. Als deze mensen zich goed weten te verdedigen in hun stemmotivatie, mogen ze wat mij betreft meedoen.
pi_14968061
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:16 schreef Infinity123 het volgende:

[..]

eigenlijk wel ja. Als deze mensen zich goed weten te verdedigen in hun stemmotivatie, mogen ze wat mij betreft meedoen.

Maar wat is goed weten te verdedigen? Iemand van 11 kan best een stukje tekst uit z'n hoofd leren en oplepelen. Wie gaat trouwens als die stemmotivaties aanhoren en beoordelen? En belangrijker nog: Wie gaat het betalen?
  donderdag 27 november 2003 @ 12:21:18 #42
73849 moezza
Trust but verify
pi_14968115
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:14 schreef Spartak het volgende:

[..]

De gemiddelde persoon van 16 naar het volwassende neigt

Laat ik het zo zeggen, over bepaalde zaken kunnen 16-jarigen wel een serieuze mening vormen, toen ik 16 was in elk geval wel en mensen die ik toen kende ook wel en ik was echt niet zo into politiek ofzo maar als ik voor school bijvoorbeeld daar een serieuze mening over moest hebben dan had ik die wel en anderen ook.
pi_14968142
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:21 schreef moezza het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen, over bepaalde zaken kunnen 16-jarigen wel een serieuze mening vormen, toen ik 16 was in elk geval wel en mensen die ik toen kende ook wel en ik was echt niet zo into politiek ofzo maar als ik voor school bijvoorbeeld daar een serieuze mening over moest hebben dan had ik die wel en anderen ook.

Oke, maar veel 18-jarigen interesseert het al geen bal, laat staan 16-jarigen.
pi_14968188
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:19 schreef Spartak het volgende:

[..]

Maar wat is goed weten te verdedigen? Iemand van 11 kan best een stukje tekst uit z'n hoofd leren en oplepelen. Wie gaat trouwens als die stemmotivaties aanhoren en beoordelen? En belangrijker nog: Wie gaat het betalen?

Zou het niet weten wie dat moet verzorgen, maar dat is niet het punt van discussie. IK vind dat iedereen de kan moet krijgen om een partij te kiezen. Kan ook wel begrijpen dat niet iedereen mee kan doen (mede om de reden waarbij iedereen <16 ondervraagd/overhoord moet worden), maar dan nog leven die mensen ook hier en mogen m.i. meebeslissen.
pi_14968214
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:24 schreef Infinity123 het volgende:

[..]

Zou het niet weten wie dat moet verzorgen, maar dat is niet het punt van discussie. IK vind dat iedereen de kan moet krijgen om een partij te kiezen. Kan ook wel begrijpen dat niet iedereen mee kan doen (mede om de reden waarbij iedereen <16 ondervraagd/overhoord moet worden), maar dan nog leven die mensen ook hier en mogen m.i. meebeslissen.

Dat is wel een punt van discussie! Een bepaalde maatregel moet niet alleen wenselijk zijn, maar ook realiseerbaar.

In mijn ogen is er van geen van beide sprake.

donderdag 27 november 2003 @ 12:26:26 #46
73849 moezza
Trust but verify
pi_14968233
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:22 schreef Spartak het volgende:

[..]

Oke, maar veel 18-jarigen interesseert het al geen bal, laat staan 16-jarigen.

Mee eens, maar die gaan ook niet stemmen dan natuurlijk. De 18 en 16 jarigen die wel interesse hebben erin kunnen wel gewoon een serieuze stem uitbrengen.
pi_14968259
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:26 schreef moezza het volgende:

[..]

Mee eens, maar die gaan ook niet stemmen dan natuurlijk. De 18 en 16 jarigen die wel interesse hebben erin kunnen wel gewoon een serieuze stem uitbrengen.

Velen gaan wel stemmen, niet uit interesse, maar ze stemmen op degene met de leukste lach of omdat hun vader ergens op stemt...
pi_14968268
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:25 schreef Spartak het volgende:

[..]

Dat is wel een punt van discussie! Een bepaalde maatregel moet niet alleen wenselijk zijn, maar ook realiseerbaar.

In mijn ogen is er van geen van beide sprake.

wenselijk kunnen we over twisten...
Realiseerbaar; nee daar heb je gelijk in, dat is het niet. Maar dat neemt niet weg dat ze het niet van mij MOGEN. Helaas zal dit in praktijk niet het geval zijn en gezien de reden dat het niet uit te voeren valt is het misschien ook maar beter. Het blijft iig een verloren stem van een inwoner.
pi_14968325
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:28 schreef Infinity123 het volgende:

[..]

wenselijk kunnen we over twisten...
Realiseerbaar; nee daar heb je gelijk in, dat is het niet. Maar dat neemt niet weg dat ze het niet van mij MOGEN. Helaas zal dit in praktijk niet het geval zijn en gezien de reden dat het niet uit te voeren valt is het misschien ook maar beter. Het blijft iig een verloren stem van een inwoner.

Geen verloren stem, want iemand onder de 18 heeft in principe geen stem. Net zoals een 17-jarige niet mag autorijden en een 13-jarige volgens de wet geen sigaretje mag opsteken. Ergens wordt er een grens getrokken en per individueel geval beoordelen of iemand wel of niet als uitzondering moet gelden is inderdaad ondoenlijk.
pi_14968524
SMS nu VVD naar 5151!
En maak kans op een scooter!!!

1,70 per ontvangen bericht.

pi_14968724
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:37 schreef Toeps het volgende:
SMS nu VVD naar 5151!

LOL
  donderdag 27 november 2003 @ 12:54:41 #52
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_14968974
Stem SP en laat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen: Alle mensen met een cijfer hoger dan een 7 moeten alles boven deze 7 afstaan aan mensen die minder dan een 6 scoren.
pi_14971980
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:54 schreef Kaalhei het volgende:
Stem SP en laat de sterkste schouders de zwaarste lasten dragen: Alle mensen met een cijfer hoger dan een 7 moeten alles boven deze 7 afstaan aan mensen die minder dan een 6 scoren.
mensen die goeie cijfers halen krijgen voor straf corfee
Je IP-adres is 127.0.0.1 Bij misbruik van dit forum kunnen we je provider op de hoogte stellen.
In geval van illegale praktijken verlenen wij volledige medewerking aan justitie.
pi_14972177
quote:
Op donderdag 27 november 2003 12:37 schreef Toeps het volgende:
SMS nu VVD naar 5151!

Whahahaha ! :_O_
Back to oldskool!
pi_14972234
Nee, de meesten weten niets van politiek af, en ik kan het weten omdat ik zelf net 16 ben.
  donderdag 27 november 2003 @ 14:57:55 #56
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14972748
quote:
Op donderdag 27 november 2003 08:30 schreef Dovenwereld het volgende:
En in Noordrijn-Westfalen (D).

Ik ben niet voor een kiesgerechtigde leeftijd van 16 jaar. De meesten weten simpelweg te weinig van politiek, hebben zich er nog niet in verdiept. Ze stemmen op de partij die vader/moeder stemmen, omdat vader/moeder dat doen, of juist op een totaal andere partij, omdat vader/moeder het daar niet mee eens is.

pi_14972800
quote:
Op donderdag 27 november 2003 14:57 schreef freako het volgende:

[..]

En in Noordrijn-Westfalen (D).

Ik ben niet voor een kiesgerechtigde leeftijd van 16 jaar. De meesten weten simpelweg te weinig van politiek, hebben zich er nog niet in verdiept. Ze stemmen op de partij die vader/moeder stemmen, omdat vader/moeder dat doen, of juist op een totaal andere partij, omdat vader/moeder het daar niet mee eens is.

Dan stel ik voor om de kiesgerechtigde leeftijd weer te verhogen naar 21
  donderdag 27 november 2003 @ 15:00:50 #58
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14972838
quote:
Op donderdag 27 november 2003 14:59 schreef wendy-tje het volgende:

[..]

Want? Met een kiesgerechtigde leeftijd van 18 jaar kun je er in ieder geval van uitgaan dat iedereen staatsinrichting heeft gehad op school.
  donderdag 27 november 2003 @ 15:44:56 #59
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14974370
quote:
Op donderdag 27 november 2003 15:00 schreef freako het volgende:

[..]

Want? Met een kiesgerechtigde leeftijd van 18 jaar kun je er in ieder geval van uitgaan dat iedereen staatsinrichting heeft gehad op school.

18 is goed ja.
pi_14974500
quote:

[..]

En een beetje goede geschiedenis is ook meestal wel handig als je partijen en ideologieen goed wil begrijpen. Maar hier op school was het ongeveer bij de 'schoolverkiezingen': MAVO: LPF, VWO E&M: VVD/CDA, VWO C&M: GL, VWO Natuur: CDA/GL. Van HAVO weet ik eigenlijk niet precies meer.
pi_14974514
quote:

[..]

Aangezien de vmbo'ers al met 16 jaar van school zijn, zou je er dan vanuit moeten gaan dat die voor hun 16e staatsinrichting hebben gehad. 16 of 18 maakt dan ook al niet veel meer uit.
pi_14974593
quote:
Op donderdag 27 november 2003 14:59 schreef wendy-tje het volgende:

[..]

Voor veel dingen zijn je ouders nog verantwoordelijk als je 18 bent, na je 21e is dat afgelopen. Verder zie ik het verschil tussen een 16 jarige en een 18 jarige qua kennis op het gebied van politiek niet zo, dus dat is ook geen argument om de leeftijd niet te verlagen naar 16, daarom zeg ik: verhogen
pi_14976621
quote:
Op donderdag 27 november 2003 15:50 schreef wendy-tje het volgende:

[..]

Voor veel dingen zijn je ouders nog verantwoordelijk als je 18 bent, na je 21e is dat afgelopen. Verder zie ik het verschil tussen een 16 jarige en een 18 jarige qua kennis op het gebied van politiek niet zo, dus dat is ook geen argument om de leeftijd niet te verlagen naar 16, daarom zeg ik: verhogen

wat is er mis met 18 jaar?! Dat is de leeftijd dat je in veel opzichten voor de staat volwassen wordt geacht, dus lijkt me kiesrecht daar een mooie toevoeging bij.

[Dit bericht is gewijzigd door DonStefano op 27-11-2003 16:56]

pi_14976762
quote:
Op donderdag 27 november 2003 16:56 schreef DonStefano het volgende:

[..]

wat is er mis met 18 jaar?! Dat is de leeftijd dat je in veel opzichten voor de staat volwassen wordt geacht, dus lijkt me kiesrecht daar een mooie toevoeging bij.

Je had het niet beter kunnen zeggen... dat je volwassen wordt geacht ja! Ik ken maar weinig geen 18 jarigen die ìk volwassen durf te noemen!
pi_14977047
quote:
Op donderdag 27 november 2003 03:48 schreef wingerd het volgende:De invloed van jongeren op de maatschappij, wordt steeds groter. Zou de stap "Stemrecht vanaf 16 jaar?" zinvol zijn?
Ja. Iemand van 16 is geen klein kind zonder mening.
It's easy... Nederland - Duitsland: 3-1
pi_14977076
quote:
Op donderdag 27 november 2003 17:12 schreef Keromane69 het volgende:

[..]

Ook niet iemand die de verkiezingsprogramma's van de partijen kent.
pi_14977189
quote:
Op donderdag 27 november 2003 17:12 schreef Keromane69 het volgende:

[..]

Iemand van 16 is een groot kind zonder mening! Het zal je sowieso verbazen hoe weinig mensen op deze wereld ècht hun eigen mening vormen!
pi_14977237
quote:
Op donderdag 27 november 2003 17:12 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Ook niet iemand die de verkiezingsprogramma's van de partijen kent.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik de verkiezingsprogramma's (ben 21) ook tè slecht ken. Is gelijk ook de reden dat ik in januari niet gestemd heb. En om nou mijn mening af te laten hangen van zo'n verkiezingswebsite...
pi_14977367
Bagger. 18 jaar is goed.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_14977553
quote:

[..]

Ja, bij maatschappijleer krijg je het hoofdstuk politiek en wordt het wel allemaal goed uitgelegd enzo, alleen let er amper iemand op omdat het ze niks interesseert, dat zie ik nu ook wel weer bij mij in de klas...
Feauteaux
You make me sick, because I adore you so...
Ik besefte de ernst van mijn kater, toen de poes stampend de kamer binnen kwam.
pi_14979649
quote:

(net als... mensen met een iq lager dan 110, mensen die LPF stemmen, mensen zonder tv, mensen met een sterke geloofsovertuiging, mensen die wereldvreemd zijn in het algemeen, mensen...)

Ok...

Laag IQ, dan heb je al de helft van het PvdA, GroenLinks, SP en D'66 volk.
Mensen die LPF stemmen. Lijkt me duidelijk genoeg.
Mensen zonder TV... tja, ik denk dat je dan in de kant van de alternativelingen moet zoeken GroenLinks en SP dus.
Mensen met een sterke geloofsovertuiging. Hup daar gaat een gigantisch deel van het CDA, en een groot deel van de PvdA (allochtonen vooral moslims) CU en nog meer van die kleine partijen.
Mensen die wereldvreemd zijn in het algemeen, jeetje, je bent echt Anti-PvdA zie ik..

Wat blijft er dan nog over??
VVD lijkt me.

Ik ben voor.

Edit:
Oh ja, leeftijd moet niet omlaag maar zelfs omhoog naar 21.
Met 18 ben je nog te jong, nog geen ervaring met het echte leven.

donderdag 27 november 2003 @ 18:56:47 #72
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14979743
quote:
Op donderdag 27 november 2003 18:53 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Ok...

Laag IQ, dan heb je al de helft van het PvdA, GroenLinks, SP en D'66 volk.
Mensen die LPF stemmen. Lijkt me duidelijk genoeg.
Mensen zonder TV... tja, ik denk dat je dan in de kant van de alternativelingen moet zoeken GroenLinks en SP dus.
Mensen met een sterke geloofsovertuiging. Hup daar gaat een gigantisch deel van het CDA, en een groot deel van de PvdA (allochtonen vooral moslims) CU en nog meer van die kleine partijen.
Mensen die wereldvreemd zijn in het algemeen, jeetje, je bent echt Anti-PvdA zie ik..

Wat blijft er dan nog over??
VVD lijkt me.

Ik ben voor.

Aangezien hij "mensen" ook noemt, blijft idd de VVD over.
pi_14979749
quote:
Op donderdag 27 november 2003 17:30 schreef Catwoman1986 het volgende:

[..]

Ja, bij maatschappijleer krijg je het hoofdstuk politiek en wordt het wel allemaal goed uitgelegd enzo, alleen let er amper iemand op omdat het ze niks interesseert, dat zie ik nu ook wel weer bij mij in de klas...

Het enige wat ik daar leerde was dat de leraar gruwelijk pro-PvdA was en dat bleek ook uit z'n lessen
pi_14979785
quote:
Op donderdag 27 november 2003 18:56 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Aangezien hij "mensen" ook noemt, blijft idd de VVD over.

Je moet leren lezen...
Er staat niet "mensen", maar "mensen...".
Hij wilde dus nog meer voorbeelden geven.
pi_14979894

Wat mij betreft mag dat zelfs weer vanaf 21 jaar.
Als je alleen in verkiezingstijd de nieuwe stemmers geintervieuwd ziet/hoort worden komen de belachelijkste argumenten te voorschijn.

Wat heb je gestemd en waarom? 'Ach ik vind Famke wel een leuk koppie hebben en mijn ouders zijn ook links.' ......Om maar een voorbeeld te noemen dan.

Ik heb het idee dat de meeste 18- jarigen zich meer druk maken om wie ze vanavond denken te gaan scoren in de kroeg. Laat staan 16 jarigen.

Al zijn er natuurlijk positieve uitzonderingen.

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_14980066
quote:
Op donderdag 27 november 2003 19:02 schreef ondeugend het volgende:

Wat mij betreft mag dat zelfs weer vanaf 21 jaar.
Als je alleen in verkiezingstijd de nieuwe stemmers geintervieuwd ziet/hoort worden komen de belachelijkste argumenten te voorschijn.

Idd, of: "ik stem SP omdat ik dat heb meegekregen van thuis".
quote:
Al zijn er natuurlijk positieve uitzonderingen.
pi_14984024
beetje domme discussie, net alsof je aan de leeftijd alles kan afzien

ik ken mensen van 17 die bij wijze van spreken alle partijprogramma's uit hun hoofd kennen, en ik ken ook mensen van 40 die niet 1 partij kunnen opnoemen

Waar ik voor ben is het stellen van een paar meerkeuzevragen op het stem apparaat. Dus iemand stemt op VVD en krijgt de vraag

is VVD:
a. liberaal
b. socialistisch
c. libertair

of als iemand op SP stemt..

SP wil:
a. uit de navo
b. minder belasting
c. meer vrijheid

etc, en iemands stem is pas geldig als hij minimaal 2 van de 3 vragen goed heeft.

pi_14984128
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:25 schreef Hayek het volgende:

ik ken mensen van 17 die bij wijze van spreken alle partijprogramma's uit hun hoofd kennen, en ik ken ook mensen van 40 die niet 1 partij kunnen opnoemen

Waar ik voor ben is het stellen van een paar meerkeuzevragen op het stem apparaat. Dus iemand stemt op VVD en krijgt de vraag

is VVD:
a. liberaal
b. socialistisch
c. libertair

SP wil:
a. uit de navo
b. minder belasting
c. meer vrijheid

etc, en iemands stem is pas geldig als hij minimaal 2 van de 3 vragen goed heeft.

Goed plan ... hierdoor kost stemmen nòg meer moeite en komen er nog minder mensen (lees: mensen die toch al niet geïnteresseerd zijn in de politiek) naar de stembussen. Zo krijg je tenminste eerlijke stemmen van mensen met verstand van zaken.

(ik meen dit serieus en bedoel dit niet sarcastisch)

pi_14984230
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:28 schreef P-Style het volgende:
Goed plan ... hierdoor kost stemmen nòg meer moeite en komen er nog minder mensen (lees: mensen die toch al niet geïnteresseerd zijn in de politiek) naar de stembussen. Zo krijg je tenminste eerlijke stemmen van mensen met verstand van zaken.

(ik meen dit serieus en bedoel dit niet sarcastisch)

Precies, en het is makkelijk te implementeren, gewoon de software van het stem apparaat wat aanpassen.

[Dit bericht is gewijzigd door Hayek op 27-11-2003 21:31]

pi_14984243
ben zelf 17, en weet wel enigzins iets van politiek. ik denk dat dit bij mijn leeftijdsgenootjes echter minder is.......... veel weten het verschil niet tussen liberale en sociale partijen........... vraag me af wat er gebeurt als je deze mensen laat stemmen
denk dat 18 wel een goede leeftijd is.........
de mensen die zich er niet voor interesseren gaan toch niet..........
pi_14984262
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:31 schreef runaway het volgende:
ben zelf 17, en weet wel enigzins iets van politiek. ik denk dat dit bij mijn leeftijdsgenootjes echter minder is.......... veel weten het verschil niet tussen liberale en socialesocialistische partijen........... vraag me af wat er gebeurt als je deze mensen laat stemmen
denk dat 18 wel een goede leeftijd is.........
de mensen die zich er niet voor interesseren gaan toch niet..........
pi_14984282
sterk tegen

ik veel gevallen is 18 nog te jong, denk ik

Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_14984419
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:32 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
sterk tegen

ik veel gevallen is 18 nog te jong, denk ik

Ik denk het niet alleen...
pi_14984882
quote:
-snip-

lol, wat een onzin.
pi_14984926
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:51 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

lol, wat een onzin.

wat dan? lijkt me wel leuk om te zien hoe de stemverhouding uitpakt als alleen mensen stemmen die een politieke basiskennis hebben
pi_14984952
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:51 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

lol, wat een onzin.

Ik vind het geen onzin... maar ik bedenk me ineens dat het wel mogelijk is dat gedurende zo'n stemdag de antwoorden op àlle vragen een of andere website te vinden zullen zijn!
pi_14984970
...mèt de bijbehorende vragen!
pi_14984993
Of het gewicht van je stem laten afhangen van je IQ, ik denk dat iemand met een IQ van 60 minder verstand heeft van politiek dan iemand met een van 140. Dus bijvoorbeeld het gewicht van je stem maken: IQ/100.
pi_14985004
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:53 schreef P-Style het volgende:

[..]

Ik vind het geen onzin... maar ik bedenk me ineens dat het wel mogelijk is dat gedurende zo'n stemdag de antwoorden op àlle vragen een of andere website te vinden zullen zijn!

Kom nou. Het is aan de burger zelf om zijn stem te bepalen aan de hand van informatie. Als deze dat niet goed doet, jammer dan. Dan is het zijn/haar schuld. DIt is echt gewoon onzin.
pi_14985037
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:54 schreef NightH4wk het volgende:
Of het gewicht van je stem laten afhangen van je IQ, ik denk dat iemand met een IQ van 60 minder verstand heeft van politiek dan iemand met een van 140. Dus bijvoorbeeld het gewicht van je stem maken: IQ/100.
Tja... maar om nou héél stemrecht hebbend Nederland een IQ test te laten doen (die je altijd met een korreltje zout moet nemen)...
  donderdag 27 november 2003 @ 21:56:08 #91
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14985040
quote:

is VVD:
a. liberaal
b. socialistisch
c. libertair

SP wil:
a. uit de navo
b. minder belasting
c. meer vrijheid

Wat een ongelovelijk slecht plan. Er bestaat niet iets als een objectieve graadmeter voor "politieke kennis" aangezien verkiezingen geheel subjectief zijn.

Iedereen mag zijn eigen criteria samenstellen om te stemmen. Het volk krijgt de regering die het verdient.

Alleen is er een onderdrens omdat kinderen nog niet goed zelfstandig kunnen denken. Volwassenen kunnen dat wel (natuurlijk maken sommige er niet gebuik van, maar dat is hun keuze).

Democratie is dat.

pi_14985069
quote:
idd.

18 is een mooie grens dan mag je stemmen en autorijden prima toch .

Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_14985082
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:55 schreef P-Style het volgende:

[..]

Tja... maar om nou héél stemrecht hebbend Nederland een IQ test te laten doen (die je altijd met een korreltje zout moet nemen)...

Idd, maar het is imo eerlijker dan een test ofzo.
  donderdag 27 november 2003 @ 22:00:03 #94
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_14985184
De grens van het capabele is het gemakkelijkst af te leiden aan de gemiddelde algemene leeftijd van volwassen -vooral de vorming van de hersenen- worden van achttien jaar.
kern·ge·leer·de (de ~ (m.))
1 kernfysicus
pi_14985192
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:56 schreef Sidekick het volgende:
Alleen is er een onderdrens omdat kinderen nog niet goed zelfstandig kunnen denken. Volwassenen kunnen dat wel (natuurlijk maken sommige er niet gebuik van, maar dat is hun keuze).
Volwassenen die zelfstandig denken... Zeer zeldzaam fenomeen!
  donderdag 27 november 2003 @ 22:01:37 #96
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14985256
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:57 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Idd, maar het is imo eerlijker dan een test ofzo.

Wat zegt het IQ over iemands mening?

Iedereen telt mee. Iedereen heeft een mening, of die nu goed, fout, links, rechts, dom of whatever is, die telt mee. Iedereen die naar het stmhokje gaat heeft een mening. Waarop dat gebaseert is moet diegene weten, dat is waar het om draait in een democratie. Houd de verantwoordelijkheid bij de mensen.

Wil je meer slimme mensen die gaan stemmen, dan moet je misschien wat aan onderwijs doen.

pi_14985351
quote:
Op donderdag 27 november 2003 21:56 schreef Sidekick het volgende:

Wat een ongelovelijk slecht plan. Er bestaat niet iets als een objectieve graadmeter voor "politieke kennis" aangezien verkiezingen geheel subjectief zijn.

Iedereen mag zijn eigen criteria samenstellen om te stemmen. Het volk krijgt de regering die het verdient.

Democratie is dat.

Je begrijpt het niet, de leeftijdsgrens is ingesteld omdat men daarvan weet dat ze over het algemeen nog geen kennis van zaken hebben. Het hebben van politieke kennis is essentieel om een keuze te maken. Als jij PvdA stemt omdat je Wouter zo'n lekker kontje vind hebben, dan ben je nog niet in staat gebruik te maken van het stemrecht. De vragen ik als voorbeeld gebruikte zijn van een zo simpel niveau dat iedereen ze zou moeten kunnen beantwoorden. Als jij niet weet dat of VVD een liberale of socialistische partij is, hoe kan je dan in godsnaam de consequentie van je stem inzien?
  donderdag 27 november 2003 @ 22:05:07 #98
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_14985379
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:04 schreef Hayek het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet, de leeftijdsgrens is ingesteld omdat men daarvan weet dat ze over het algemeen nog geen kennis van zaken hebben.

Nee, die grens is ingesteld omdat de hersenen dan volgroeid zijn en er dus volwaardig kan worden geredeneerd.
1 kernfysicus
pi_14985391
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:01 schreef Sidekick het volgende:
Wat zegt het IQ over iemands mening?

Iedereen telt mee. Iedereen heeft een mening, of die nu goed, fout, links, rechts, dom of whatever is, die telt mee. Iedereen die naar het stmhokje gaat heeft een mening. Waarop dat gebaseert is moet diegene weten, dat is waar het om draait in een democratie. Houd de verantwoordelijkheid bij de mensen.

De reden waarom ze stemmen is ook niet relevant, daar wordt ook niet naar gevraagd, er wordt alleen even getest of mensen in staat zijn een stem uit te brengen.
quote:
Wil je meer slimme mensen die gaan stemmen, dan moet je misschien wat aan onderwijs doen.
Je hoeft niet slim te zijn om het verschil tussen LPF en SP te kunnen weten.
  donderdag 27 november 2003 @ 22:05:35 #100
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14985395
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:00 schreef P-Style het volgende:

[..]

Volwassenen die zelfstandig denken... Zeer zeldzaam fenomeen!

Dus jij vind dat mensen niet zelfstandig kunnen denken?
pi_14985401
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:05 schreef tvlxd het volgende:

[..]

Nee, die grens is ingesteld omdat de hersenen dan volgroeid zijn en er dus volwaardig kan worden geredeneerd.

Dat zeg ik
pi_14985412
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:05 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dus jij vind dat mensen niet zelfstandig kunnen denken?

Nooit 100% nee, maar dat is offtopique
pi_14985417
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:01 schreef Sidekick het volgende:
Was het maar zo simpel...

Maar inderdaad, zó zit de democratie in elkaar. En daarom ben ik het niet helemaal eens met de democratie Maarja... geen enkel systeem is perfect en democratie werkt tot nu toe wel het beste volgens mij.

pi_14985591
quote:
Op donderdag 27 november 2003 03:48 schreef wingerd het volgende:
En etc.

Jongeren zijn vaak te wispelturig. Beter is het om de stemgerechtigde leeftijd te verhogen naar 20 jaar.
Ps. de invloed van de jongeren wordt steeds kleiner, door de vergrijzing.
  donderdag 27 november 2003 @ 22:12:35 #105
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14985624
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:04 schreef Hayek het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet, de leeftijdsgrens is ingesteld omdat men daarvan weet dat ze over het algemeen nog geen kennis van zaken hebben. Het hebben van politieke kennis is essentieel om een keuze te maken.

En wie bepaalt dat? Jij?

Nee hoor, mensen mogen hun eigen criteria hebben.

quote:
Als jij PvdA stemt omdat je Wouter zo'n lekker kontje vind hebben, dan ben je nog niet in staat gebruik te maken van het stemrecht. De vragen ik als voorbeeld gebruikte zijn van een zo simpel niveau dat iedereen ze zou moeten kunnen beantwoorden. Als jij niet weet dat of VVD een liberale of socialistische partij is, hoe kan je dan in godsnaam de consequentie van je stem inzien?
Waarom moet je de termen socialistisch en liberaal kennen om je mening te geven?

Het zijn volksvertegenwoordigers. Als mensen door een lekker kontje willen vertegenwoordigd willen worden, dan bepalen zij dat toch zelf?

pi_14985673
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:12 schreef Sidekick het volgende:
Het zijn volksvertegenwoordigers. Als mensen door een lekker kontje willen vertegenwoordigd willen worden, dan bepalen zij dat toch zelf?
En daar ben jij blij mee?
pi_14985719
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:11 schreef 001 het volgende:

[..]

Jongeren zijn vaak te wispelturig. Beter is het om de stemgerechtigde leeftijd te verhogen naar 20 jaar.

groter bedoel je. Door de vergrijzing zullen meer mensen niet meer stemmen (dement, overleden, etc.). Het aandeel van jongeren wordt dan dus groter.
pi_14985736
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:15 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

groter bedoel je. Door de vergrijzing zullen meer mensen niet meer stemmen (dement, overleden, etc.). Het aandeel van jongeren wordt dan dus groter.

Humor!

Mensen van 65 jaar en ouder zijn gelijk dement en ziek??????????????

[Dit bericht is gewijzigd door 001 op 27-11-2003 22:16]

pi_14985739
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:13 schreef P-Style het volgende:

[..]

Idd, een Jood die op Hitler zou stemmen om z'n discussietechniek lijkt me nou ook niet echt gezond.
pi_14985751
quote:
Op donderdag 27 november 2003 18:56 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Het enige wat ik daar leerde was dat de leraar gruwelijk pro-PvdA was en dat bleek ook uit z'n lessen

hmm wij leren best wel veel, als je er tenminste iets van doet.

Mijn lerares is zo'n groen links miep maar je merkt er niks van ofzo

Feauteaux
pi_14985804
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:16 schreef Catwoman1986 het volgende:

[..]

Ik ben atm volgens mij ook nog de enige die weet wat het verschil tussen een progressieve en confessionalistische partij is.
pi_14985805
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:12 schreef Sidekick het volgende:
En wie bepaalt dat? Jij?
Wie bepaald dat jij een rijbewijs nodig hebt om auto te mogen rijden?
quote:
Nee hoor, mensen mogen hun eigen criteria hebben.
Natuurlijk, maar ze moeten wel weten waar ze het over hebben
quote:
Waarom moet je de termen socialistisch en liberaal kennen om je mening te geven?
Omdat je anders je mening niet kunt geven.
quote:
Dus jij wil richting een maatschappij van populisme en goedkope commercie? Ik dacht dat je daar nou juist zo tegen was.
pi_14985809
denk dat mensen vanaf 18 wel redelijk een afweging kunnen maken tussen verschillende partijen. Mensen die er niets van af weten, zal het waarschijnlijk ook weinig interesseren (anders zorgden ze wel dat ze er iets van wisten) en die zullen dan ook in grote aantallen niet gaan stemmen. Oftewel iedereen die wil stemmen, kan stemmen..........
pi_14985828
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:15 schreef 001 het volgende:

[..]

Humor!

Mensen van 65 jaar en ouder zijn gelijk dement en ziek??????????????

Je leest niet goed. Door de vergrijzing zullen meer mensen ouder worden. Als er meer mensen ouder worden dan overlijden er ook meer mensen (of worden dement ofzo). Er zullen dus minder mensen zijn van de gevestigde orde die invloed hebben. Jongeren krijgen dus een grotere invloed!

[Dit bericht is gewijzigd door UnderWorld_ op 27-11-2003 22:20]

donderdag 27 november 2003 @ 22:18:25 #115
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14985834
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:13 schreef P-Style het volgende:

[..]

Nee. Maar ik vind niet dat je mensen mag beperken in hun keuze.

Het aanbod van partijen / politici moet binnen de wet vallen, maar verder moet je over het stemgedrag niets te zeggen hebben.

pi_14985867
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:17 schreef NightH4wk het volgende:
Ik ben atm volgens mij ook nog de enige die weet wat het verschil tussen een progressieve en confessionalistische partij is.
Vind je het gek als je je eigen woorden verzint
pi_14985887
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:19 schreef Hayek het volgende:

[..]

Vertel.
pi_14985906
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:16 schreef Catwoman1986 het volgende:

Ik had op de basisschool een PvdA ex-hippie

CD was het kwaad zelve weet ik nog wel achteraf erg grappig hoe hij de leerlingen van rond de 10 jaar probeerde te brainwashen met zijn semi-communistische gedachtengoed

pi_14985923
De meeste mensen weten amper wat ze stemmen. Zo waren er veel stemmers die eerst op de LPF stemden en bij de daarop volgende verkiezingen op de SP.
Zo'n omslag gaat er bij mij niet in!
pi_14985924
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:19 schreef Hayek het volgende:

[..]

tis idd confessioneel.......... dat iemand van 17 jou moet verbeteren
pi_14985929
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:19 schreef NightH4wk het volgende:

Vertel.

confessionalistische heb ik nog nooit van gehoord..
pi_14985956
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:21 schreef runaway het volgende:
tis idd confessioneel.......... dat iemand van 17 jou moet verbeteren

maargoed dat woord wordt tegenwoordig toch nooit gebruikt

pi_14985991
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:21 schreef Hayek het volgende:

[..]

Die IQ test moet er toch maar komen. =)
pi_14986010
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:23 schreef NightH4wk het volgende:
Die IQ test moet er toch maar komen. =)
Je hebt er al zin in?

Ik ben de enige die weet wat een liberalische partij is trouwens

pi_14986041
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:22 schreef Hayek het volgende:

[..]

Hij bestaat wel.
http://www.google.com/search?sourceid=mozclient&ie=utf-8&oe=utf-8&q=confessionalistische
pi_14986083
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:21 schreef Hayek het volgende:

[..]

Het bestaat toch echt!
pi_14986105
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:25 schreef 001 het volgende:
Het bestaat toch echt!

Confessionele is het

[Dit bericht is gewijzigd door Hayek op 27-11-2003 22:26]

pi_14986113
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:22 schreef Hayek het volgende:

[..]

vroeger werd dat mooi verzinsel ook niet gebruikt
  donderdag 27 november 2003 @ 22:26:59 #129
21551 tvlxd
kerngeleerde
pi_14986151
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:25 schreef Hayek het volgende:

[..]

[afbeelding]

Confessionele is het

Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar Van Dale kennelijk wel. Confessionele doet het goed genoeg.
1 kernfysicus
pi_14986177
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:25 schreef Hayek het volgende:

[..]

[afbeelding]

Confessionele is het

pi_14986209
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:27 schreef NightH4wk het volgende:
[afbeelding]
  donderdag 27 november 2003 @ 22:28:34 #132
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_14986216
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:17 schreef Hayek het volgende:

[..]

Wie bepaald dat jij een rijbewijs nodig hebt om auto te mogen rijden?

Een auto rijden is iets totaal anders dan stemmen.
quote:
[..]

Natuurlijk, maar ze moeten wel weten waar ze het over hebben

Ze geven aan wie hen het beste kan vertegenwoordigen. Hoe kunnen ze daar nu niets van af weten?
quote:
[..]

Omdat je anders je mening niet kunt geven.

Tuurlijk wel. De term of etiket die je ergens opplakt is irrelevant. Het is leuk voor een theorethische discussie, maar een verplichting slaat nergens op.
quote:
[..]

Dus jij wil richting een maatschappij van populisme en goedkope commercie? Ik dacht dat je daar nou juist zo tegen was.

Ik wil iig geen maatschappij waar de elite voor anderen meent te moeten denken over wat goed en fout is. De kloof tussen politiek en burger wordt alleen maar groter. Populisme is niet positief, maar als mensen daarvoor kiezen is het jammer, maar niet meer dan dat.
pi_14986255
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:28 schreef Hayek het volgende:

[..]

[afbeelding]

pi_14986263
trouwens nog iets...... op school wordt tijdens de maatschappijlessen wel aandacht besteed aan politiek. De verschillende partijen, hun standpunten enz. het is niet alles, maar altijd beter dan niets.
En bovendien staat in de krant ook altijd zo'n overzicht van de standpunten van partijen vlak voor een verkiezing.
Mensen die willen stemmen kijken hierin.......
gewoon op 18 houden dus.......
mag ik vanaf volgend jaar ook
pi_14986317
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:29 schreef runaway het volgende:
trouwens nog iets...... op school wordt tijdens de maatschappijlessen wel aandacht besteed aan politiek. De verschillende partijen, hun standpunten enz. het is niet alles, maar altijd beter dan niets.
En bovendien staat in de krant ook altijd zo'n overzicht van de standpunten van partijen vlak voor een verkiezing.
Ligt er ook heel erg aan of je het interessant vind, ik weet alles nog, en ben een van de enige. =) Economie en M&O precies hetzelfde, ook een van de 'leuke' vakken.
pi_14986380
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:31 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Ligt er ook heel erg aan of je het interessant vind, ik weet alles nog, en ben een van de enige. =) Economie en M&O precies hetzelfde, ook een van de 'leuke' vakken.

als het je interesseert ga je je erin verdiepen, weet je dus de verschillen tussen partijen...... en kun je een 'nuttige' stem uitbrengen.
ik zie het probleem niet zo.
mensen die het niet interesseert blijven toch lekker thuis.
pi_14986402
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:28 schreef Sidekick het volgende:

Tuurlijk wel. De term of etiket die je ergens opplakt is irrelevant. Het is leuk voor een theorethische discussie, maar een verplichting slaat nergens op.

Het is toch leuk dat je als kiezer weet wat een partij betekend, op die manier kunnen ze een echte keuze maken in plaats van af te gaan op goedkope praat.
quote:
Ik wil iig geen maatschappij waar de elite voor anderen meent te moeten denken over wat goed en fout is. De kloof tussen politiek en burger wordt alleen maar groter. Populisme is niet positief, maar als mensen daarvoor kiezen is het jammer, maar niet meer dan dat.
De elite? Je hoeft niet elite te zijn om een beetje basiskennis te hebben. Stemmen is een belangrijk recht en je moet wel weten waar je het over hebt, pas dan vormt de politiek een afspiegeling van de samenleving.
pi_14986613
Nou... in mijn tijd (ben nog maar 3 jaar van het VWO af) werd er totaal geen aandacht besteed aan politiek! Misschien als je geschiedenis had ja, maar dat zat niet in mijn pakket. En maatschappijleer daar begin ik maar niet over ... goed, kan natuurlijk ook aan mijn school liggen, maar ik vond het erg tegenvallen. Met als gevolg dat ik de afgelopen 2 verkiezingen helemáál niet wist waar ik op moest stemmen. Gevolg: eerste keer gestemd aan de hand van de uitslag van de verkiezingssite, laatste keer maar niet gestemd

Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt wel geïnteresseerd in politiek (anders zou ik niet zo veel reageren in dit topic), maar ik kan me in ieder geval niet "binden" aan een bepaalde partij. En het lukt me maar niet om een eerlijk beeld van al die partijen te krijgen. Wat krijg je dan... ik ken iedere partij een beetje. Ben het nergens volledig mee eens, kan geen keuze maken!

Ik vind wel dat mensen moeite mogen doen voor verkiezingen, maar ik vind ook dat politieke partijen zich beter moeten profileren en eerlijk moeten promoten! En dan bedoel ik niet met glossy verkiezingscampagne-blaadjes!

pi_14986657
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:39 schreef P-Style het volgende:
Begrijp me niet verkeerd, ik ben echt wel geïnteresseerd in politiek (anders zou ik niet zo veel reageren in dit topic), maar ik kan me in ieder geval niet "binden" aan een bepaalde partij. En het lukt me maar niet om een eerlijk beeld van al die partijen te krijgen. Wat krijg je dan... ik ken iedere partij een beetje. Ben het nergens volledig mee eens, kan geen keuze maken!
Verkiezingsprogramma's doorlezen en de doorberekening van het CPB?
pi_14986736
quote:
Nou... in mijn tijd (ben nog maar 3 jaar van het VWO af) werd er totaal geen aandacht besteed aan politiek! Misschien als je geschiedenis had ja, maar dat zat niet in mijn pakket. En maatschappijleer daar begin ik maar niet over ... goed, kan natuurlijk ook aan mijn school liggen, maar ik vond het erg tegenvallen. Met als gevolg dat ik de afgelopen 2 verkiezingen helemáál niet wist waar ik op moest stemmen. Gevolg: eerste keer gestemd aan de hand van de uitslag van de verkiezingssite, laatste keer maar niet gestemd

Ik vind wel dat mensen moeite mogen doen voor verkiezingen, maar ik vind ook dat politieke partijen zich beter moeten profileren en eerlijk moeten promoten! En dan bedoel ik niet met glossy verkiezingscampagne-blaadjes!

tsja kiezen wat je echt belangrijk vindt........ kijk in de krant... staan de standpunten netjes op een rijtje.
Reclame maken ze allemaal. Gewoon objectief blijven.
En deals met andere partijen moeten ze toch maken, aangezien geen partij groot genoeg om de helft te halen in de 1e en 2e kamer
pi_14987223
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:29 schreef runaway het volgende:
Ja er wordt veel aandacht aan besteed, alleen let er niemand op omdat het ze niet interesseert...dus dat schiet niet echt op he
Feauteaux
pi_14987473
Veel mensen hier moeten eens leren wat "Democratie" betekent.

Je kunt simpelweg geen onderscheid maken aan de hand van het IQ, of hoeveel iemand verdient of wat iemand weet over de politiek. Dan leef je namelijk niet meer in een democratie.

Iedere idioot mag stemmen, en als overheid mag je alleen maar de leeftijdsgrens bepalen.
21 is zat op als je het mij vraagt.

Mensen van die leeftijd hebben al wat meer te maken gehad met zaken van het volwassen leven zoals werk zoeken, studiefinanciering aanvragen, opgaan voor een rijbewijs, allerlei maatschappelijke kwesties die je met 18 jaar nog NIET hebt meegemaakt.

Mensen van 21 weten dus meer van het beleid en dus de politiek van het land dan 18 jarigen en kunnen zich dus naar mijn mening een beter beeld vormen van de gevolgen die hun stem zal hebben.

pi_14988118
quote:
Op donderdag 27 november 2003 23:00 schreef Refragmental het volgende:

Je kunt simpelweg geen onderscheid maken aan de hand van het IQ, of hoeveel iemand verdient of wat iemand weet over de politiek. Dan leef je namelijk niet meer in een democratie.

Iedere idioot mag stemmen, en als overheid mag je alleen maar de leeftijdsgrens bepalen.

Mensen van die leeftijd hebben al wat meer te maken gehad met zaken van het volwassen leven zoals werk zoeken, studiefinanciering aanvragen, opgaan voor een rijbewijs, allerlei maatschappelijke kwesties die je met 18 jaar nog NIET hebt meegemaakt.

Mensen van 21 weten dus meer van het beleid en dus de politiek van het land dan 18 jarigen en kunnen zich dus naar mijn mening een beter beeld vormen van de gevolgen die hun stem zal hebben.

Precies...
pi_14988623
quote:

(...)

Wat is dan volgens jou een democratie?
pi_14989833
quote:
Op donderdag 27 november 2003 23:37 schreef zeildrenaline het volgende:

[..]

Wat is dan volgens jou een democratie?

Een systeem waarin iedereen evenveel in te brengen heeft ongeacht afkomst, inkomsten, onderwijs, geloof etc etc
Het enige waar rekening mee gehouden wordt is de leeftijd.
pi_14991034
De essentie van democratie is dat de bevolking inspraak heeft in de manier waarop zij worden bestuurd.
Dat is alles. In principe vind ik dat iedereen mag stemmen, en ook overal op mag stemmen, motivatie doet niet ter zake. Enige is wel dat de regering van de burger mag verlangen zich enigsinds de verdiepen in de stand van zaken, anders weten ze niet waarover ze stemmen.

Zo kan ik me bijvoorbeeld het standpunt van VlaamsBlok enigsinds voorstellen, zij willen nieuwe allochtonen verbieden te stemmen. Natuurlijk kan je hier over discriminatie gaan zeuren, maar het feit of iemand weet hoe de maatschappij in elkaar zit, en wat de verschillende partijen willen is toch essentieel als het gaat over het uitbrengen van een stem. Dus zo gek is dat voorstel niet.

vrijdag 28 november 2003 @ 03:58:07 #147
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_14992260
Ha veel leuke reacties!

Zoals verwacht blijken veel mensen stuk te lopen op het competentie-vraagstuk. Is iemand van 16 wel in staat (competent) om een weloverwogen stem uit te brengen?

Inderdaad. Sommigen wel, sommigen niet. Nu wordt dit gegeven aangevoerd om het stemrecht maar niet te verlagen naar 16 (over het algemeen dan). En juist hier gaat er iets fout, naar mijn bescheiden idee.
Op het moment dat een politicus, een kamerlid of een minister verkozen wordt, dan wordt er zeker wel enigszins gekeken naar de ambities, vaardigheden, competenties van de persoon in kwestie. Hij/zij wordt binnen zijn fractie bijvoorbeeld belast met financieen oid. Echter, voor een vaste periode van - i principe - 4 jaar. Ongeacht competenties. Faalt de minister? Hij kan toch zijn ambtstermijn uitzitten...
Doet hij het juist heel goed voor het betreffende departement? Na 4 jaar moet hij op grond van verstrijking van termijn, toch zijn biezen pakken....
Goed of slecht maakt niets meer uit.

Helaas. Zie hier het falen van de democratie. Vervanging? Ja. Op naar de meritocratie. Op naar een systeem waar iemand wordt afgerekend op zijn merites, ofwel zijn competenties, zijn vaardigheden en contacten. Op naar de lange termijn...in plaats van dat structurele falen door 'wisselingen van de wacht' (een beleid dat ad hoc wordt teruggedraaid zonder het een kans te geven, zonder de investering in overweging te nemen). Het is een topic waard: de meritocratie

Welterusten.
pi_14992266
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 03:58 schreef wingerd het volgende:
Ha veel leuke reacties!

Zoals verwacht blijken veel mensen stuk te lopen op het competentie-vraagstuk. Is iemand van 16 wel in staat (competent) om een weloverwogen stem uit te brengen?

Inderdaad. Sommigen wel, sommigen niet. Nu wordt dit gegeven aangevoerd om het stemrecht maar niet te verlagen naar 16 (over het algemeen dan). En juist hier gaat er iets fout, naar mijn bescheiden idee.
Op het moment dat een politicus, een kamerlid of een minister verkozen wordt, dan wordt er zeker wel enigszins gekeken naar de ambities, vaardigheden, competenties van de persoon in kwestie. Hij/zij wordt binnen zijn fractie bijvoorbeeld belast met financieen oid. Echter, voor een vaste periode van - i principe - 4 jaar. Ongeacht competenties. Faalt de minister? Hij kan toch zijn ambtstermijn uitzitten...
Doet hij het juist heel goed voor het betreffende departement? Na 4 jaar moet hij op grond van verstrijking van termijn, toch zijn biezen pakken....
Goed of slecht maakt niets meer uit.

Helaas. Zie hier het falen van de democratie. Vervanging? Ja. Op naar de meritocratie. Op naar een systeem waar iemand wordt afgerekend op zijn merites, ofwel zijn competenties, zijn vaardigheden en contacten. Op naar de lange termijn...in plaats van dat structurele falen door 'wisselingen van de wacht' (een beleid dat ad hoc wordt teruggedraaid zonder het een kans te geven, zonder de investering in overweging te nemen). Het is een topic waard: de meritocratie

..., zegt wingerd ongeveer 24 uur nadat hij dit toch wel vrij succesvolle topic heeft geopend!
  vrijdag 28 november 2003 @ 04:37:40 #149
56483 wingerd
p l a s t i c f a c e
pi_14992296
quote:
Op donderdag 27 november 2003 22:11 schreef 001 het volgende:

[..]

PS wat - volgens mij - inhoudt dat een steeds groter aandeel van de jongere bevolking het daadwerkelijke beleid bepaalt en uitvoert...

(of vind je dat de pensioengerechtigde leeftijd omhoog gebracht moet worden? )

Welterusten.
  vrijdag 28 november 2003 @ 12:17:04 #150
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_14997258
quote:

Er zullen altijd standpunten van een partij zijn die je niet aanstaan. Kies simpelweg de partij waar je het meestal wel mee eens bent.
pi_14997300
Nee, denk het niet. Sowieso zijn er toch niet veel jongeren die ook daadwerkelijk gaan stemmen, omdat ze ergens voor zijn. Ze doen maar wat of gewoon niet. Dus waarom verlagen naar 16? Alsof dat hun enigzins boeit. Mij wel, maar ja... wie ben ik
Delivered without an information leaflet
pi_15003372
quote:

zo blijf je nog wel even bezig. mensen van 25 zouden dus ook meer weten van beleid en politiek dan iemand van 21.......... je blijf je aan het verhogen.
wat is er mis met dat iedereen vanaf 18 mag stemmen. Dat mocht iedereen die hier reageerd tot ook???
nogmaals: als het je niet interesseerd blijf je thuis, anders verdiep je je erin en ga je stemmen
probleem opgelost!
pi_15004105
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 16:03 schreef runaway het volgende:

[..]

zo blijf je nog wel even bezig. mensen van 25 zouden dus ook meer weten van beleid en politiek dan iemand van 21.......... je blijf je aan het verhogen.
wat is er mis met dat iedereen vanaf 18 mag stemmen. Dat mocht iedereen die hier reageerd tot ook???
nogmaals: als het je niet interesseerd blijf je thuis, anders verdiep je je erin en ga je stemmen
probleem opgelost!

Ik denk dat je m'n post nog maar een keer moet lezen.
Met je 18de heb je bijna geen ervaring met maatschappelijke kwesties.
Je bent op die leeftijd nog maar net onafhankelijk van je ouders. Je hebt geeneens een rijbewijs, je heb nauwelijks echte werkervaring, je hebt nauwelijks ervaring met het aanvragen van allerlei zaken zoals studiefinanciering, het regelen van je ziekenfonds, belastingen etc etc.
18 is naar mijn mening dus eigenlijk nog te jong.
Op de leeftijd van 21 ben je op alle manieren onafhankelijk van je ouders, deze leeftijd is vastgesteld door de wet. Vandaar ook dat ik dan 21 pak als een richtlijn voor stemrecht.
pi_15004591
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 16:30 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Ik denk dat je m'n post nog maar een keer moet lezen.
Met je 18de heb je bijna geen ervaring met maatschappelijke kwesties.
Je bent op die leeftijd nog maar net onafhankelijk van je ouders. Je hebt geeneens een rijbewijs, je heb nauwelijks echte werkervaring, je hebt nauwelijks ervaring met het aanvragen van allerlei zaken zoals studiefinanciering, het regelen van je ziekenfonds, belastingen etc etc.
18 is naar mijn mening dus eigenlijk nog te jong.
Op de leeftijd van 21 ben je op alle manieren onafhankelijk van je ouders, deze leeftijd is vastgesteld door de wet. Vandaar ook dat ik dan 21 pak als een richtlijn voor stemrecht.

als je 18 bent, kun je echt wel keuzes maken hoor!!!! Je weet dan echt wel wat je principes zijn en welke partij hierbij past........
pi_15005308
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 16:48 schreef runaway het volgende:

[..]

als je 18 bent, kun je echt wel keuzes maken hoor!!!! Je weet dan echt wel wat je principes zijn en welke partij hierbij past........

Lees m'n post NOG maar eens.
Je kunt wel keuzes maken, alleen heb je nog 0,0 ervaring met de gevolgen die je VOLWASSEN keuzes teweeg brengen.

Maar ik zie dat je pas 17 bent, als je wat ouder bent begrijp je het wel, want met 17 heb je nog nauwelijks te maken gehad met de regering en de politiek.

pi_15005657
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:18 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Lees m'n post NOG maar eens.
Je kunt wel keuzes maken, alleen heb je nog 0,0 ervaring met de gevolgen die je VOLWASSEN keuzes teweeg brengen.

Maar ik zie dat je pas 17 bent, als je wat ouder bent begrijp je het wel, want met 17 heb je nog nauwelijks te maken gehad met de regering en de politiek.

beetje hypocriet...... ik kan echt wel kiezen tussen PvdA en bv CDA. Ik weet wat ik belangrijk vind......
En volges mij weet een gedeelte van de volwassenen ook niet waarop ze nu precies stemmen en wat daar de concequenties van zijn.....
Ik weet echt wel waar de partijen voor staan en wat er dus gaat gebeuren als ik op hun stem.........
Ik snap dat punt van ervaring niet........... je weet toch van tevoren waar je voor kiest............
pi_15005766
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:31 schreef runaway het volgende:

[..]

beetje hypocriet...... ik kan echt wel kiezen tussen PvdA en bv CDA. Ik weet wat ik belangrijk vind......
En volges mij weet een gedeelte van de volwassenen ook niet waarop ze nu precies stemmen en wat daar de concequenties van zijn.....
Ik weet echt wel waar de partijen voor staan en wat er dus gaat gebeuren als ik op hun stem.........
Ik snap dat punt van ervaring niet........... je weet toch van tevoren waar je voor kiest............

Dit is pas hypocriet... omdat JIJ het wel weet, moet het maar op 18 jaar blijven.
9 van de 10 18 jarigen boeit de politiek niet eens en stemmen voor de flauwekul op mensen van wie ze niks afweten.
Ze horen van hun ouders dat Groen Links heel goed voor de natuur is, dus stemmen ze daar maar op, of de SP is goed voor de armen, of de PvdA is er voor de arbeiders etc etc.

Je negeert het simpele feit dat je met je 18de gewoonweg nauwelijks te maken hebt gehad met allerlei maatschappelijke kwesties.

vrijdag 28 november 2003 @ 17:37:19 #158
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_15005813
In Japan is het vanaf je 21e...mogen ze hier ook wel invoeren van mij, weet je hoe onwetend de meerderheid van de jeugd is dat ze dan maar gewoon op LPF en VVD stemmen.......
Era Vulgaris
pi_15005826
De meeste volwassenen zijn eigenlijk nog te naief om te mogen stemmen als je het mij vraagt, op die leeftijd is het nog erger...
pi_15005859
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:35 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Dit is pas hypocriet... omdat JIJ het wel weet, moet het maar op 18 jaar blijven.
9 van de 10 18 jarigen boeit de politiek niet eens en stemmen voor de flauwekul op mensen van wie ze niks afweten.
Ze horen van hun ouders dat Groen Links heel goed voor de natuur is, dus stemmen ze daar maar op, of de SP is goed voor de armen, of de PvdA is er voor de arbeiders etc etc.

Je negeert het simpele feit dat je met je 18de gewoonweg nauwelijks te maken hebt gehad met allerlei maatschappelijke kwesties.

hoe oud was jij toen je ging stemmen??
en jij doet hetzelfde..... omdat JIJ mensen van 18 jaar niet 'deskundig' genoeg vind moet het maar 21 worden........
en wat dacht je van het 'uit het ziekenfonds' halen van de pil??? dat gaat mij toch ook aan? dus wil ik daar graag over meebeslissen
  vrijdag 28 november 2003 @ 17:41:56 #161
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15005942
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:38 schreef runaway het volgende:

en wat dacht je van het 'uit het ziekenfonds' halen van de pil??? dat gaat mij toch ook aan? dus wil ik daar graag over meebeslissen

Dat slaat nergens op, of wil je baby's ook laten meebeslissen over kraamhulp?
  vrijdag 28 november 2003 @ 17:42:35 #162
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_15005960
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:37 schreef Evil_Jur het volgende:
De meeste volwassenen zijn eigenlijk nog te naief om te mogen stemmen als je het mij vraagt, op die leeftijd is het nog erger...
Mee eens....
Era Vulgaris
  vrijdag 28 november 2003 @ 17:44:04 #163
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_15005995
quote:

[..]

en jij doet hetzelfde..... omdat JIJ mensen van 18 jaar niet 'deskundig' genoeg vind moet het maar 21 worden........

En ouderen denken weer dat het onverstandig is om zo vroeg aan seks te beginnen. En ergens is dat wel verstandig.
Era Vulgaris
pi_15006012
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:41 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Dat slaat nergens op, of wil je baby's ook laten meebeslissen over kraamhulp?

das wat anders......... het gaat er hier toch over waar mijn belastinggeld heen gaat....... daar wil ik graag over meebeslisse.
Als mijn leeftijdsgenootjes dat niet belangrijk vinden, jammer voor hun, maar ik wil wel graag meebepalen waar mijn geld heen gaat.
pi_15006127
quote:

[..]

Ik was 20, in 2002.
Maar je negeert gewoon simpelweg WEER het feit dat veel 18 jarigen nauwelijks ervaringen hebben met maatschappelijke kwesties.
Dat JIJ toevallig wel wat meer weet is leuk voor je, maar dat is misschien wel de uitzondering die de regel bevestigd.

Je redeneert trouwens niet eens logisch op mijn stelling, je redeneert vanuit je eigenbelang, want het enige dat JOU boeit is dat JIJ wilt stemmen, en als je al zo redeneert ben je naar mijn mening niet echt volwassen genoeg om te mogen stemmen.
Je moet het eens zien vanuit een ietwat logischere standpunt.

Trouwens... je redeneert ook zo van... "de pil uit het ziekenfonds" en dat raakt jou omdat je een meisje bent.
Nou, mogen kinderen dan ook maar meebeslissen over het basisonderwijs? Want het heeft tenslotte betrekking tot hun.
Ik weet het, tis een beetje krom, maar het is nu eenmaal zo dat je met je 18de gewoon te weinig echte ervaring hebt.

En 21 heb ik gekozen omdat dat de leeftijd is dat je wettelijk kompleet onafhankelijk bent/kunt zijn van alles.

pi_15006163
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:44 schreef runaway het volgende:

[..]

das wat anders......... het gaat er hier toch over waar mijn belastinggeld heen gaat....... daar wil ik graag over meebeslisse.
Als mijn leeftijdsgenootjes dat niet belangrijk vinden, jammer voor hun, maar ik wil wel graag meebepalen waar mijn geld heen gaat.

Met andere woorden... "Ikke ikke ikke."
En jij betaalt trouwens nauwelijk belasting, dat doen je ouders voor je.
pi_15006176
ik mag dus wel braaf premies en belastingen betalen en niet meebepalen wat de regering hiermee doet?
pi_15006237
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:50 schreef runaway het volgende:
ik mag dus wel braaf premies en belastingen betalen en niet meebepalen wat de regering hiermee doet?
Juist
Welke premies en belastingen betaal jij?

Als je zo redeneert dan mag je al vanaf je 14de stemmen.
Omdat je dan al licht werk (krantenbaantje enzo) mag verrichten waar je ook belasting over betaald.

Denk toch eens na voordat je wat zegt.

pi_15006304
naja eens worden we het niet.........
ik blijf bij 18, jullie bij 21.....
pi_15006382
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 17:56 schreef runaway het volgende:
naja eens worden we het niet.........
ik blijf bij 18, jullie bij 21.....
We worden het niet eens omdat jij alleen vanuit eigenbelang redeneert.
Vandaar dat ik ook al eerder zei dat je het op een latere leeftijd wel begrijpt, alleen nu ben je net een kind dat iets wil en er over door blijft zeuren tot het z'n zin krijgt.
pi_15006405
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:00 schreef Refragmental het volgende:

[..]

We worden het niet eens omdat jij alleen vanuit eigenbelang redeneert.
Vandaar dat ik ook al eerder zei dat je het op een latere leeftijd wel begrijpt, alleen nu ben je net een kind dat iets wil en er over door blijft zeuren tot het z'n zin krijgt.

maar ik mag vanaf volgend jaar wel stemmen
pi_15006467
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:01 schreef runaway het volgende:

[..]

maar ik mag vanaf volgend jaar wel stemmen

Helaas wel ja. Ben benieuwd wat je gaat stemmen.
pi_15006824
ik denk groenlinks.........
ik denk dat ik zelf een goede keuze kan maken, over wat voor mij belangrijk is..... en met mij vele andere leeftijdsgenootjes hoop ik
en nu terug naar de discussie: stemrecht vanaf 16 jaar?
pi_15006847
quote:
De pil verdwijnt uit het ziekenfonds vanaf je 21ste... Dus dat gaat je vanaf je 21ste pas aan!

Hé, daat hebben we die "21" weer!

Moderator vrijdag 28 november 2003 @ 18:27:50 #175
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_15006861
quote:
Ik was 20, in 2002.
Maar je negeert gewoon simpelweg WEER het feit dat veel 18 jarigen nauwelijks ervaringen hebben met maatschappelijke kwesties.
Dat JIJ toevallig wel wat meer weet is leuk voor je, maar dat is misschien wel de uitzondering die de regel bevestigd.

Je redeneert trouwens niet eens logisch op mijn stelling, je redeneert vanuit je eigenbelang, want het enige dat JOU boeit is dat JIJ wilt stemmen, en als je al zo redeneert ben je naar mijn mening niet echt volwassen genoeg om te mogen stemmen.
Je moet het eens zien vanuit een ietwat logischere standpunt.

Trouwens... je redeneert ook zo van... "de pil uit het ziekenfonds" en dat raakt jou omdat je een meisje bent.
Nou, mogen kinderen dan ook maar meebeslissen over het basisonderwijs? Want het heeft tenslotte betrekking tot hun.
Ik weet het, tis een beetje krom, maar het is nu eenmaal zo dat je met je 18de gewoon te weinig echte ervaring hebt.

En 21 heb ik gekozen omdat dat de leeftijd is dat je wettelijk kompleet onafhankelijk bent/kunt zijn van alles.

Alsof JIJ dat voor het kiezen hebt zeg. Alsof dat niet kan als je 18 bent. Dat is toch helemaal van de persoon afhankelijk. Ik durf te wedden dat er mensen zijn die later de politiek in willen die nu 16 zijn, en zich daar jaren in verdiept hebben, beter keuzes kunnen maken dan iemand van 21. Het beredeneren van de gevolgen van je keuze kun je echt niet beter omdat je 21 bent, maar omdat je je er in verdiept.

Dat hele geblaat van levenservaring komt er misschien wel bij kijken, maar het is niet zo dat gebaseerd op die dingen die 3 jaar verschil uitmaken tussen het wel overwogen een keuze kunnen maken en dat niet kunnen.

Jij stelt hier dat iemand van 18 dat niet kan, en iemand van 21 dat wel kan, omdat die van 21 meer levenservaring heeft etc. Ik ben het daar niet mee eens, nogmaals, omdat ik niet van mening ben dat het maken van een verstandige keuze afhangt van de levenservaring die je hebt, maar hoe je die levenservaring aanwendt bij het maken van je keuze, en dan durf ik te stellen dat er mensen zijn van 18 die meer levenservaring hebben en dus betere keuzes kunnen maken dan iemand van 21.

Ik snap jou verhaal wel, maar je brengt het krom, want nu zeg je in feite dat het afhangt van de leeftijd en daarmee samenhangende levenservaring, terwijl de hoeveelheid levenservaring niet (helemaal) gebonden is aan je leeftijd. En nou dus niet aankomen met kinderen van 10 jaar want dat is natuurlijk buiten alle proporties.

Zo dat was weer even een warrige reactie van mij, maar ik moest em ook in 5 minuten posten, aangezien ik om half 7 (en dat is nu bijna) ga trainen

Mzzl !

[edit]

Das wel erg krom gequote van me

[/edit]

Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 28 november 2003 @ 18:31:29 #176
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_15006922
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:25 schreef runaway het volgende:

...en nu terug naar de discussie: stemrecht vanaf 16 jaar?

Nee, de enkeling die op zijn 16de al voldoende politieke kennis bezit (denkt te bezitten) dient gewoon te wachten tot hij de stemgerechtigde leeftijd bezit. punt.
"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_15006967
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:31 schreef Herostratos het volgende:

[..]

Nee, de enkeling die op zijn 16de al voldoende politieke kennis bezit (denkt te bezitten) dient gewoon te wachten tot hij de stemgerechtigde leeftijd bezit. punt.

Maar tis wel jammer.
  vrijdag 28 november 2003 @ 18:35:24 #178
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15006987
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:34 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Maar tis wel jammer.

Jammer dat jij die politieke kennis niet bezit?
  vrijdag 28 november 2003 @ 18:36:31 #179
66982 Herostratos
Aanbevolen door topfokkers
pi_15007006
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:34 schreef NightH4wk het volgende:

Maar tis wel jammer.

Ik mag ook niet meer op de Caroussel.

Dat is ook jammer.

"Als je geen argumenten meer kan bedenken, ga dan over op beledigingen, want 'onbeleefdheid' maakt een einde aan alle meningsverschillen."
POL-winnaar Wouter Bos-Trofee 2003
pi_15007065
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:36 schreef Herostratos het volgende:

[..]

Dat is ook jammer.

pi_15007074
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:35 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Jammer dat jij die politieke kennis niet bezit?

Maar ik wist wel wat een eindejaarsrally was.
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:36 schreef Herostratos het volgende:

[..]

Dat is ook jammer.

Ik heb een schommel in me achtertuin.
pi_15007101
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Alsof JIJ dat voor het kiezen hebt zeg. Alsof dat niet kan als je 18 bent. Dat is toch helemaal van de persoon afhankelijk. Ik durf te wedden dat er mensen zijn die later de politiek in willen die nu 16 zijn, en zich daar jaren in verdiept hebben, beter keuzes kunnen maken dan iemand van 21. Het beredeneren van de gevolgen van je keuze kun je echt niet beter omdat je 21 bent, maar omdat je je er in verdiept.

Dat hele geblaat van levenservaring komt er misschien wel bij kijken, maar het is niet zo dat gebaseerd op die dingen die 3 jaar verschil uitmaken tussen het wel overwogen een keuze kunnen maken en dat niet kunnen.

Jij stelt hier dat iemand van 18 dat niet kan, en iemand van 21 dat wel kan, omdat die van 21 meer levenservaring heeft etc. Ik ben het daar niet mee eens, nogmaals, omdat ik niet van mening ben dat het maken van een verstandige keuze afhangt van de levenservaring die je hebt, maar hoe je die levenservaring aanwendt bij het maken van je keuze, en dan durf ik te stellen dat er mensen zijn van 18 die meer levenservaring hebben en dus betere keuzes kunnen maken dan iemand van 21.

Ik snap jou verhaal wel, maar je brengt het krom, want nu zeg je in feite dat het afhangt van de leeftijd en daarmee samenhangende levenservaring, terwijl de hoeveelheid levenservaring niet (helemaal) gebonden is aan je leeftijd. En nou dus niet aankomen met kinderen van 10 jaar want dat is natuurlijk buiten alle proporties.

Zo dat was weer even een warrige reactie van mij, maar ik moest em ook in 5 minuten posten, aangezien ik om half 7 (en dat is nu bijna) ga trainen

Mzzl !

[edit]

[/edit]

juist
en de stelling is:stemrecht vanaf je 16e jaar....... Ik kan er ook niets aan doen maar dat staat er nu eenmaal
  vrijdag 28 november 2003 @ 18:41:31 #183
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_15007102
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:40 schreef NightH4wk het volgende:

[..]

Maar ik wist wel wat een eindejaarsrally was.

quote:
[..]

Ik heb een schommel in me achtertuin.

Harry van Schommel?

*einde offtopic*

pi_15007923
quote:
Op vrijdag 28 november 2003 18:27 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Mzzl !

[edit]

[/edit]

Naar mijn weten mag ik toch wel zelf kiezen welke leeftijd ik goed vind. Hier wordt gesteld dat het verlaagd moet worden naar 16, waarop ik dus zeg dat het beter is als het zelfs verhoogd wordt naar 21.
En de reden waarom ik 21 heb gekozen kun je lezen in eerdere posts van mij.

Het is trouwens een feit dat je op je 21ste meer weet van de maatschappij dan op je 18de, dat geld voor IEDEREEN.
Tis kut voor die paar 18 jarigen die toevallig zich wel hebben verdiept in de politiek, maar tis niet anders.

pi_15214651
quote:

Net zoals de mensen die links stemmen en denken dat passief toekijken terwijl terroristen mensen en gebouwen opblazen en toch nog denken dat alles goed komt.

Wie is er nu naief?

zondag 7 december 2003 @ 01:33:11 #186
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_15214722
F**K MAN. De leeftijdsgroep 18-34 jarigen heeft de LAAGSTE verkiezings partecipatie. Jongeren en politiek gaan net zo goed samen als ... 't interesseerd ze ook voor geen meter.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
pi_15338927
quote:
Op zondag 7 december 2003 01:33 schreef faustkern het volgende:
F**K MAN. De leeftijdsgroep 18-34 jarigen heeft de LAAGSTE verkiezings partecipatie. Jongeren en politiek gaan net zo goed samen als ... 't interesseerd ze ook voor geen meter.
dat is ook weer onzin, een hoop niet, maar ook een hele berg wel, beetje generaliserend lijkt mij.

ik ben zelf trouwens 16 en ben absoluut tegen stemrecht omlaag, alsje kijkt hoe kortzichtig en meelopend jongeren kunnen zijn , dat is echt gevaarlijk gewoon.

pi_15340064
quote:
Op donderdag 11 december 2003 20:19 schreef Paparoach het volgende:

[..]

dat is ook weer onzin, een hoop niet, maar ook een hele berg wel, beetje generaliserend lijkt mij.

ik ben zelf trouwens 16 en ben absoluut tegen stemrecht omlaag, alsje kijkt hoe kortzichtig en meelopend jongeren kunnen zijn , dat is echt gevaarlijk gewoon.

idd, op 16 jarige leeftijd is het heel aantrekkelijk om socialistisch te stemmen. Pas later komen velen er achter dat de liberale stroming de beste is.
pi_15342528
quote:
Op donderdag 11 december 2003 20:56 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

idd, op 16 jarige leeftijd is het heel aantrekkelijk om socialistisch te stemmen. Pas later komen velen er achter dat de liberale stroming de beste is.

wat probeer je met deze opmerking te bereiken, dat jij briljant bent en de rest van de wereld achterlijk.

jij bent echt de beste man

pi_15342623
Neen, die mensen intresseren er zich niet voor en vangen alleen de snelle praatjes op als 'buitenlanders weg' enzo. Kan beter vanaf 20 jaar dan vanaf 16. Maar 18 is ook goed.
feest
pi_15342656
quote:
Op donderdag 11 december 2003 22:20 schreef Paparoach het volgende:

[..]

wat probeer je met deze opmerking te bereiken, dat jij briljant bent en de rest van de wereld achterlijk.

jij bent echt de beste man

pi_15342842
Ja. Ik ben 16 dus enzo... maar ik weet dus geen ene reet van politiek, ja een paar standpunten van partijen enzo.

Als ik wél stemrecht zou hebben zou ik kiezen: me verdiepen in de politiek en een wel-overwogen keuze maken, of helemaal niet stemmen. dat lijkt me het meest logische eerlijk gezegd.

Ik zou nu dus zeker niet stemmen. en ik verdiep me nu dus ook nog niet in de politiek. dat doe ik dan wel als ik 18 ben.

pi_15350568
quote:
Op donderdag 11 december 2003 22:30 schreef erikkll het volgende:
Ja. Ik ben 16 dus enzo... maar ik weet dus geen ene reet van politiek, ja een paar standpunten van partijen enzo.
Dat geldt ook voor veel mensen boven de 16 (of 18) hoor.
quote:
Als ik wél stemrecht zou hebben zou ik kiezen: me verdiepen in de politiek en een wel-overwogen keuze maken, of helemaal niet stemmen. dat lijkt me het meest logische eerlijk gezegd.
En dat zouden veel mensen van boven de 16 (of 18) ook moeten doen! Er zijn maar weinig mensen die de partijen ècht allemaal goed kennen!
quote:
Ik zou nu dus zeker niet stemmen. en ik verdiep me nu dus ook nog niet in de politiek. dat doe ik dan wel als ik 18 ben.
Waarom denk je dat je je dan ineens wèl in politiek zult verdiepen? Of ben je gewoon van plan om dat dan te gáán doen?
pi_15358171
Dat nooit!!!! Een beetje hormoonverslindendeikzegwelmaarweetnietdanmaarlinks jeugdigen laten stemmen... Het sluit niet eens aan bij de rechten die ze hebben...
Winnaar Peter Niemeyer-award 2006
Op woensdag 7 maart 2007 01:24 schreef TerroRobbie het volgende:
Ga je ook nog eens nuttigs melden? :{
  vrijdag 12 december 2003 @ 14:40:11 #195
35834 Menyo
Ondertitel
pi_15358663
Iedereen neemt als argument voor het wel of niet mogen stemmen "het bewustzijn van politiek".

Mischien is het een idee om iedereen die mag stemmen een klein testje af te laten leggen. Niet te moeilijk maar gewoon waaruit blijkt dat iemand wel degelijk zich bewust is van politiek. Zonder standpunten op te dwingen o.i.d.

Want het is eigenlijk te gek dat een (sorry voor het grof gebruikt) complete retard evenveel stemrecht heeft als een gewone burger.

pi_15359014
quote:
Op vrijdag 12 december 2003 14:40 schreef Menyo het volgende:
Iedereen neemt als argument voor het wel of niet mogen stemmen "het bewustzijn van politiek".

Mischien is het een idee om iedereen die mag stemmen een klein testje af te laten leggen. Niet te moeilijk maar gewoon waaruit blijkt dat iemand wel degelijk zich bewust is van politiek. Zonder standpunten op te dwingen o.i.d.

Want het is eigenlijk te gek dat een (sorry voor het grof gebruikt) complete retard evenveel stemrecht heeft als een gewone burger.

Dit is al genoemd in dit topic, maar verder goed plan... en begrijpelijk dat je niet eerst 8 pagina's door wilt lezen.
  zaterdag 13 december 2003 @ 15:46:31 #197
77161 Ojjorz
De oude man die alles kan
pi_15379771
quote:

Vooral dat stukje over mensen zonder TV vind ik belachelijk aangezien de Omroepen een eenzijdig beeld geven van de nationale politiek. Daarnaast zou je uit jouw stukje de conclusie kunnen trekken dat de op TV overheersende mening de juiste is. Het is nou niet echt het geval dat de TV een ongenuanceerd beeld geeft van de werkelijkheid.

Zo ik heb mijn zegje weer gedaan

pi_15379835
quote:
Op donderdag 27 november 2003 07:49 schreef kloosterboy het volgende:
16 jaar = puberteit = meelopen met rage's

oftewel

16 jaar = 1 Zeg stem LPF = Anderen.... humm.. JA LPF Ze zijn cool

Niet iedereen is zo

Maar ik zou nu niet willen stemmen gewoon omdat ik niet zo veel verstand heb van politiek..
maar als ik zou mogen stemmen stemde ik op PvdA

pi_15380045
quote:
Op zaterdag 13 december 2003 15:46 schreef Ojjorz het volgende:

[..]

Vooral dat stukje over mensen zonder TV vind ik belachelijk aangezien de Omroepen een eenzijdig beeld geven van de nationale politiek. Daarnaast zou je uit jouw stukje de conclusie kunnen trekken dat de op TV overheersende mening de juiste is. Het is nou niet echt het geval dat de TV een ongenuanceerd beeld geeft van de werkelijkheid.

Zo ik heb mijn zegje weer gedaan

Tja, dat is de conclusie die jij trekt. Je hebt ook wel gelijk dat de TV niet echt representatief is, maar zonder TV ben je wel een beetje wereldvreemd, nietwaar?
  maandag 15 december 2003 @ 10:30:18 #200
35834 Menyo
Ondertitel
pi_15422442
Zonder TV ben je niet per definitie wereldvreemd. Als je al je informatie uit kranten en internet haalt dan ben je echt wel in staat om een doordachte stem uit te brengen.

Wat is er mis met een sortiment van test?

pi_15425011
quote:
Op maandag 15 december 2003 10:30 schreef Menyo het volgende:
Zonder TV ben je niet per definitie wereldvreemd. Als je al je informatie uit kranten en internet haalt dan ben je echt wel in staat om een doordachte stem uit te brengen.

Wat is er mis met een sortiment van test?

Denk dat er weinig mensen zijn zonder tv die wèl internet hebben...
  maandag 15 december 2003 @ 13:16:41 #202
35834 Menyo
Ondertitel
pi_15426421
quote:
Op maandag 15 december 2003 12:25 schreef P-Style het volgende:

[..]

Denk dat er weinig mensen zijn zonder tv die wèl internet hebben...

Denk ik ook, maar jouw stellin geen TV = niet stemmen slaat als een kut op een kachelpijp. Er zijn nog zat andere manieren om aan informatie te komen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')