quote:Dit berichtje is erg summier, ik ben dan ook benieuwd hoe deze plannen verder zijn (of worden) uitgewerkt. Zo op het eerste gezicht zet ik er vraagtekens bij, ik vraag me af of zo'n maatregel de politiek wel dichterbij de mensen brengt (wat ongetwijfeld de bedoeling is). Tweemaal stemmen maakt de wijze waarop kamerleden gekozen worden naar mijn mening juist schimmiger, en ik verwacht niet dat een regionale kandidaat veel meer vertrouwen of bekendheid heeft dan een landelijk bekende politicus.
Tweemaal stemmen voor Tweede KamerDEN HAAG - Kiezers mogen bij de volgende verkiezingen voor de Tweede Kamer, die staan gepland voor 2007, tweemaal stemmen. Een stem gaat naar een landelijke kandidaat, hun tweede stem kunnen kiesgerechtigden uitbrengen op een Kamerkandidaaat die op een regionale lijst staat.
De Tweede Kamer gaat bestaan uit 75 landelijk en 75 regionaal gekozen leden. Over dit voorstel van minister De Graaf, verantwoordelijk voor bestuurlijke vernieuwing, praat het kabinet vrijdag, meldden Haagse bronnen donderdag.
http://nu.nl/news.jsp?n=234965&c=11
quote:Zo heel veel verandert er toch niet? Je kan nu al als partij voor elk kiesdistrict een andere lijst opstellen. LN deed dat al in 2002.
Op donderdag 20 november 2003 11:18 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dit berichtje is erg summier, ik ben dan ook benieuwd hoe deze plannen verder zijn (of worden) uitgewerkt. Zo op het eerste gezicht zet ik er vraagtekens bij, ik vraag me af of zo'n maatregel de politiek wel dichterbij de mensen brengt (wat ongetwijfeld de bedoeling is). Tweemaal stemmen maakt de wijze waarop kamerleden gekozen worden naar mijn mening juist schimmiger, en ik verwacht niet dat een regionale kandidaat veel meer vertrouwen of bekendheid heeft dan een landelijk bekende politicus.
quote:Valt niet te hopen.
Op donderdag 20 november 2003 12:19 schreef tvlxd het volgende:
Een stap op weg naar een districtenstelsel?
Nou, ik ben blij dat Thom nu z'n zin heeft met dit absurde plan. Denk ook niet bepaald dat de kiezer zich hierdoor meer betrokken zal gaan voelen.
En een districtenstelsel: dat nooit. Dat is echt het ergste wat je een land aan kunt doen.
[Dit bericht is gewijzigd door I.R.Baboon op 20-11-2003 14:04]
quote:Kan het me ook niet voorstellen. De kiezers die per se een kandidaat uit hun eigen regio willen, kunnen gewoon een voorkeursstem uitbrengen. Daar hebben Theo Meijer, Annie Schreijer en Camiel Eurlings al eens van geprofiteerd.
Op donderdag 20 november 2003 13:13 schreef I.R.Baboon het volgende:
(crosspost)Nou, ik ben blij dat Thom nu z'n zin heeft met dit absurde plan. Denk ook niet bepaald dat de kiezer zich hierdoor meer betrokken zal gaan voelen.
quote:Friese partij kan nu al, bestaat ook al. De FNP. Ze hebben er over gedacht om aan de Tweede-Kamerverkiezingen mee te doen, ze hebben nu al een senator (via de OSF).
Op donderdag 20 november 2003 13:07 schreef pberends het volgende:[..]
Snap ik ook niet. Binnenkort hebben we dus een partij apart voor Frieze mensen in de kamer.
quote:Dit moet je me uitleggen.
Echt waardeloos dit provinciale beleid. Vooral mensen die zich niet veel in politiek interesseren en toch wel stemmen is dit helemaal waardeloos.
Deze briljante minister denkt nu, dat we ons meer betrokken gaan voelen bij de politiek, omdat we nu kunnen stemmen op mensen uit de regio. ALSOF WE DIE KENNEN.
Voor de landelijke politiek wil ik op de in mijn ogen beste kandidaat kunnen stemmen, of deze nu uit Groningen of Maastricht komt.
Toevoeging:
Waarom gaat de minister ervan uit, dat ik me meer verbonden voel met iemand uit de regio waar ik nu toevallig woon, dan iemand van elders?
Ik begrijp wel dat De Graaf een zekere drang tot plannetjes maken heeft, omdat hij een minister zonder ministerie is, maar dan graag doordachte plannen.
quote:Misschien is het wel andersom, dat een Kamerlid zich meer verbonden voelt met z'n regio?
Op donderdag 20 november 2003 13:55 schreef Ines het volgende:Waarom gaat de minister ervan uit, dat ik me meer verbonden voel met iemand uit de regio waar ik nu toevallig woon, dan iemand van elders?
Maar er zijn 2 lijsten waarop je moet stemmen, dus ook op een landelijke kandidaat.
quote:Waarom is dat goed? Hij moet zich toch druk maken om het landelijk beleid en niet alleen opkomen voor de belangen van Juinen?
Op donderdag 20 november 2003 14:03 schreef freako het volgende:[..]
Misschien is het wel andersom, dat een Kamerlid zich meer verbonden voelt met z'n regio?
Maar er zijn 2 lijsten waarop je moet stemmen, dus ook op een landelijke kandidaat.
Als ik niet op een regionaal onderdeurtje wil stemmen, dan heb ik toch minder invloed op de samenstelling van de kamer? Anders laat ik met liefde mijn regionale stembiljet blank.
quote:Maar hij kan wel problemen uit de regio aankaarten.
Op donderdag 20 november 2003 14:08 schreef Ines het volgende:[..]
Waarom is dat goed? Hij moet zich toch druk maken om het landelijk beleid en niet alleen opkomen voor de belangen van Juinen?
quote:Ja. Maar die "regionale onderdeurtjes" komen nu ook al de Kamer in, namelijk degenen die nu via bv. de PvdA- en de CDA-lijst worden verkozen, dus niet op voorkeursstemmen.
Als ik niet op een regionaal onderdeurtje wil stemmen, dan heb ik toch minder invloed op de samenstelling van de kamer?
Ik ben zelf ook niet echt gelukkig met deze plannen. Ik stem VVD en ik woon in Groningen. De enige 2 Groningse VVD'ers die ik ken zijn Remkes en Hofstra. . edit: Hofstra woont in Paterswolde en is dus een Drent.
Maar als je hiermee D66 stil kunt krijgen, en het verandert verder niks aan de zetelverdeling in vergelijking met het huidige stelsel, dan moet het maar.
[Dit bericht is gewijzigd door freako op 20-11-2003 14:34]
quote:Dat is waar, maar waarom de indeling op regio?
Op donderdag 20 november 2003 14:17 schreef freako het volgende:[..]
Maar hij kan wel problemen uit de regio aankaarten.
Misschien denk ik wel, dat een jonge politica uit Den Helder mijn problemen beter kent, dan een oudere man uit Eindhoven? Waarom wordt die indeling op regio mij door de strot geduwd? Daar hebben we toch al gemeente en provincie voor?
Iedereen weet natuurlijk dat dit stokpaardje van D66 alleen maar gerealiseerd wordt om ze braaf in de coalitie te houden.
Liever zie ik gewoon dat de regionale afdelingen zich wat nadrukkelijker met de campagne bemoeien en gewoon een landelijke kandidaat ondersteunen. Zo was er een x aantal verkiezingen geleden in de Friese dagbladen een lijst met Friese kandidaten, zo kon je toch regionaal stemmen. Bv. Atsma richt zich heel sterk op de regionale media (wat het CDA ook een sterke basis oplevert in Fryslan).
Ik denk dat de mensen alleen van zo'n saai briefje misschien een soort magazine in de bus moeten krijgen, met op elke bladzij een partij of een rijtje standpunten afgestemd op de regio.
quote:
Kamer voorzichtig met nieuwe kiesstelsel
DEN HAAG - De plannen van minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) om het kiesstelsel meer regionale kleur te geven, is woensdag in de Tweede Kamer met de nodige omzichtigheid ontvangen. Een meerderheid vindt dat de plannen de goede richting op gaan, maar wil graag nog wat meer informatie van De Graaf.De PvdA ontving de plannen met een "positieve grondhouding". Volgens Kamerlid Dubbelboer lijkt het op het Duitse stelsel, dat de PvdA ook in haar verkiezingsprogramma had staan. Wel vindt hij dat er in het nieuwe stelsel ook voldoende kansen moeten zijn voor vrouwen en leden van minderheidsgroepen.
Ook het CDA-Kamerlid Spies is het met de richting van de plannen wel eens. Die komt overeen met wat in het regeerakkoord is afgesproken. Zij stelt als voorwaarde dat de pluriformiteit gegarandeerd is, zodat ook kleine partijen een kans blijven maken om in de Kamer te komen.
Spies zet wel vraagtekens bij een Kamer die moet bestaan uit 75 landelijk gekozen leden en 75 uit de regio. "Daarvoor wil ik eerst de argumenten van De Graaf horen."
De ministerraad praat vrijdag over de plannen van De Graaf. PvdA en CDA willen dat afwachten voordat ze er uitgebreid op ingaan. De VVD wil voor die tijd helemaal niets zeggen.
http://www2.telegraaf.nl/nieuwslink/article5994401.ece
Op die manier heb je wel een slagvaardiger bestuur...
Je gaat eigenlijk tussen het Engelse en Nederlandse systeem inzitten.
Best verstandig, omdat kiezers dan duidelijker krijgen wat ze willen: rechts of links het land regeren...
Als men dan het land nog meer naar de verdoemenis wil helpen kan men allemaal PvdA kiezen...
quote:Zoals je hebt kunnen lezen, is dat niet de bedoeling.
Op donderdag 20 november 2003 22:21 schreef Fortuynaanhanger het volgende:
Ik neem aan dat die districten naar de grootste partij in die regio gaan.Op die manier heb je wel een slagvaardiger bestuur...
Je gaat eigenlijk tussen het Engelse en Nederlandse systeem inzitten.
Best verstandig, omdat kiezers dan duidelijker krijgen wat ze willen: rechts of links het land regeren...
Als men dan het land nog meer naar de verdoemenis wil helpen kan men allemaal PvdA kiezen...
quote:2e kamer is landelijk dus landelijke politieke partijen gebonden aan een regio of bepaald gebied moeten gewoon verboden worden. Versnippering is nooit goed voor het land. Je mag best het standpunt hebben "een magneetbaan tussen Noord-Holland en Friesland" maar daar houdt het ook bij op.
Op donderdag 20 november 2003 13:23 schreef freako het volgende:
Uit het andere topic:
[..]Friese partij kan nu al, bestaat ook al. De FNP. Ze hebben er over gedacht om aan de Tweede-Kamerverkiezingen mee te doen, ze hebben nu al een senator (via de OSF).
[..]Dit moet je me uitleggen.
Wat ik me afvraag, mag je dan ook op 2 verschillende partijen stemmen? Het kan zijn dat de regionale kandidaten van de partij van je voorkeur, je niet aanstaan.
quote:Ik hoop het wel. Ik ben een voorstander van dit stelsel; ik wil mijn vertegenwoordiger kunnen aanklampen als hij iets doet waar ik het niet mee eens bent. Dit zorgt ervoor dat er minder achterkamertjespolitiek plaats vindt.
Op donderdag 20 november 2003 12:19 schreef tvlxd het volgende:
Een stap op weg naar een districtenstelsel?
quote:een probleem is volgens mij wel dat "landelijk" vaak wordt gezien als "randstedelijk".
Op vrijdag 21 november 2003 09:52 schreef pberends het volgende:[..]
2e kamer is landelijk dus landelijke politieke partijen gebonden aan een regio of bepaald gebied moeten gewoon verboden worden. Versnippering is nooit goed voor het land. Laten ze lekker problemen oplossen ipv zieltjeswinnerij door "dichter bij de burger" te staan. De argument(en) die de Graaf gebruikt zijn gewoon irrelevant.
quote:Aaaah, een kiesstelsel dat alleen nog te doorgronden is voor doctorandi hogere informatica...
'Helft Kamerleden na 2007 regionaal gekozen'
DEN HAAG - Vanaf 2007 mag elke kiezer bij de Kamerverkiezingen twee stemmen uitbrengen. Eén stem op een landelijke kandidaat, de tweede op een regionale. Daartoe wordt Nederland verdeeld in circa twintig kiesdistricten en zal de Kamer voortaan bestaan uit 75 landelijk en 75 regionaal gekozen leden.Dat schrijft minister De Graaf voor Bestuurlijke Vernieuwing in de hoofdlijnennotitie Naar een sterker parlement. Vandaag wordt het rapport in de ministerraad besproken.
Nederland zal worden opgedeeld in ongeveer twintig districten. Hierbij zal de gemeentelijke en provinciale indeling een grote rol spelen. Per district zullen, afhankelijk van het aantal inwoners, minimaal twee en maximaal vijf of zes zetels te vergeven zijn.
In het stemhokje zal de kiezer bij Tweede-Kamerverkiezingen geconfronteerd worden met twee lijsten: een landelijke en een districtslijst. Op basis van de uitslag op de landelijke lijst wordt bepaald hoeveel van de 150 Kamerzetels een partij heeft behaald. Dit gebeurt op basis van evenredige vertegenwoordiging, net zoals nu het geval is. Vervolgens wordt de uitslag in de afzonderlijke districten berekend.
De Graaf wil de verdeling van zetels over kandidaat-Kamerleden drastisch veranderen. Zo moet het aantal zetels dat een partij heeft behaald eerst worden vergeven aan kandidaten die een districtszetel hebben veroverd. Het resterende aantal zetels mag worden toegekend aan landelijke kandidaten.
Kandidaten voor de Kamerverkiezingen mogen niet tegelijkertijd op de districtslijst en de landelijke lijst staan. Als een districtskandidaat heeft verloren, mag hij volgens De Graaf niet alsnog via de landelijke lijst in de Kamer belanden.
Het systeem van voorkeurstemmen blijft gehandhaafd. Kandidaten op een onverkiesbare plaats op de landelijke lijst die desondanks bijna zestienduizend stemmen krijgen, komen daardoor toch in de Kamer.
Voor de verandering van het kiesstelsel die De Graaf wil doorvoeren is geen wijziging van de Grondwet nodig. Met het gemengde systeem van districtszetels en landelijke Kamerzetels beoogt De Graaf individuele Kamerleden meer kiezersmandaat te geven. Dit zal volgens de minister een vitalisering van de politiek tot gevolg hebben. Bovendien wordt de afstand tussen burgers en de landelijke politiek kleiner.
Een meerderheid van de Kamer reageert gematigd positief op het plan om de landelijke politiek meer regionale kleur te geven. CDA en PvdA eisen wel dat de huidige pluriformiteit ook in het nieuwe stelsel gegarandeerd blijft.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1069395784363.html
quote:Duidelijk verhaal weer
Op vrijdag 21 november 2003 10:29 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Aaaah, een kiesstelsel dat alleen nog te doorgronden is voor doctorandi hogere informatica...
![]()
Volgens mij krijg je met dit soort onzinnige plannetjes juist minder betrokkenheid van de burger.
quote:Een kruising tussen het Belgische en het oude Nederlandse systeem dus. Zonder kiesdrempel.
Aaaah, een kiesstelsel dat alleen nog te doorgronden is voor doctorandi hogere informatica...
![]()
quote:Wordt mij ook niet duidelijk. Ik denk van wel eigenlijk. Maar de manier van uitslagberekening is mij nog niet helemaal duidelijk.
Op vrijdag 21 november 2003 10:03 schreef Chewie het volgende:
Lijkt me ook niet echt een verstandig plan.Wat ik me afvraag, mag je dan ook op 2 verschillende partijen stemmen? Het kan zijn dat de regionale kandidaten van de partij van je voorkeur, je niet aanstaan.
Als er per regio tussen de 2-6 zetels te vergeven zijn, zullen in de meeste gevallen naar de grootste partijen gaan. Dus PvdA, CDA, VVD.
Ergo, de D66 verdwijnt uit de kamer en zijn we verlost van dergelijke belachelijke hervormingsplannetjes.
quote:Dat is dus niet zo. De zetelverdeling blijft, net zoals nu, afhankelijk van een evenredig kiesstelsel.
Op vrijdag 21 november 2003 12:37 schreef Ines het volgende:
Ik zie toch wel een positieve kant aan dit plan:Als er per regio tussen de 2-6 zetels te vergeven zijn, zullen in de meeste gevallen naar de grootste partijen gaan. Dus PvdA, CDA, VVD.
Ergo, de D66 verdwijnt uit de kamer en zijn we verlost van dergelijke belachelijke hervormingsplannetjes.
quote:Dit vind ik dus onduidelijk.
Op vrijdag 21 november 2003 13:01 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Dat is dus niet zo. De zetelverdeling blijft, net zoals nu, afhankelijk van een evenredig kiesstelsel.
(Dit kabinet wilde toch minder regels?)
quote:Vernieling en verloedering van de democratie. Ik snap er idd geen reet meer van, laat staan de 95% van de bevolking die politiek amper of niet volgt. D66 moet per direct verboden worden wegens aantasting van de democratie.
![]()
quote:Alle 150 zetels worden (volgens het bericht) verdeeld volgens het kiessysteem dat we nu ook hebben, evenredige vertegenwoordiging dus.
Op vrijdag 21 november 2003 13:08 schreef Ines het volgende:[..]
Dit vind ik dus onduidelijk.
Als er 75 regionale zetels te verdelen zijn, zullen die niet of nauwelijks bezet worden door de kleinere partijen. Die zouden dus met landelijke zetels gecompenseerd moeten worden.
Wat wordt dat ingewikkeld!(Dit kabinet wilde toch minder regels?)
Vervolgens wordt er gekeken welke kandidaten gekozen zijn volgens de districtsstemmen. De partijen zijn verplicht deze kandidaten voor te laten gaan, vervolgens kunnen er kandidaten van de landelijke lijst worden gebruikt om het totale aantal zetels op te vullen.
quote:Maar dat betekent dat nieuwe partijen kansloos zijn. Hoe kan je in een paar maanden 20 districtlijsten vol met verschillende kandidaten voor een nieuwe partij klaarhebben??
![]()
quote:Okee, eindelijk helder.
Op vrijdag 21 november 2003 13:24 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Alle 150 zetels worden (volgens het bericht) verdeeld volgens het kiessysteem dat we nu ook hebben, evenredige vertegenwoordiging dus.
Vervolgens wordt er gekeken welke kandidaten gekozen zijn volgens de districtsstemmen. De partijen zijn verplicht deze kandidaten voor te laten gaan, vervolgens kunnen er kandidaten van de landelijke lijst worden gebruikt om het totale aantal zetels op te vullen.
quote:LN is het ook gelukt.
Op vrijdag 21 november 2003 13:24 schreef pberends het volgende:[..]
Maar dat betekent dat nieuwe partijen kansloos zijn. Hoe kan je in een paar maanden 20 districtlijsten vol met verschillende kandidaten voor een nieuwe partij klaarhebben??
quote:Ja, dat is een probleem. Bij een kleine partij die 1 of 2 zetels haalt en die zijn stemmen zeer geconcentreerd in bepaalde delen van het land haalt kan het gebeuren dat de landelijke lijsttrekker moet worden gepasseerd voor iemand die in een bepaald district rechtstreeks is gekozen. Dat is misschien theoretisch, maar het kan wel.
Op vrijdag 21 november 2003 13:24 schreef pberends het volgende:[..]
Maar dat betekent dat nieuwe partijen kansloos zijn. Hoe kan je in een paar maanden 20 districtlijsten vol met verschillende kandidaten voor een nieuwe partij klaarhebben??
quote:Het doel is kiezers meer invloed uit te laten oefenen op degenen die gekozen zijn. Daar valt wat voor te zeggen, maar het systeem wordt volgens mij zo schimmig dat geen hond begrijpt waarom je nu precies twee keer moet stemmen en wat er met die stem gebeurd.
Op vrijdag 21 november 2003 13:28 schreef Ines het volgende:[..]
Okee, eindelijk helder.
Ik vind het desondanks nog steeds niets.
Ik vraag me ook af of je landelijke en regionaal op verschillende partijen mag stemmen. Zal wel niet, want als mijn uitleg klopt zou je zo kunnen beinvloeden welke kandidaat voor een partij die je niet ziet zitten in de Kamer komt.
quote:Dat is ongeveer wat er dus gebeurde bij LN in 2002. Daar was in elk district een andere lijst. Zetels werden bij verschillende lijsten van dezelfde partij toegekend aan de lijst met de meeste stemmen in een district. Fred Teeven werd verkozen in het district Arnhemvolgens mij, omdat in dat district LN de meeste stemmen had behaald (het is ook het grootste district qua inwoneraantal).
Op vrijdag 21 november 2003 13:28 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ja, dat is een probleem. Bij een kleine partij die 1 of 2 zetels haalt en die zijn stemmen zeer geconcentreerd in bepaalde delen van het land haalt kan het gebeuren dat de landelijke lijsttrekker moet worden gepasseerd voor iemand die in een bepaald district rechtstreeks is gekozen. Dat is misschien theoretisch, maar het kan wel.
De tweede zetel werd behaald in een van de Zuid-Hollandse districten (Rotterdam?), zodat de no. 2 van deze lijst (want no. 1 Teeven was al verkozen in Arnhem) Dick Jense Kamerlid werd, terwijl die tweede zetel eigenlijk was bedoeld voor Tjerk Westerterp.
quote:Dat meen je toch niet. Alle nieuwe partijen in 2003, zelfs het bijna in de kamer gekomen Partij voor de Dieren is het onmogelijk om overal lijsten met disctricten op tijd klaar te hebben. Wat een verloedering van de democratie zeg.
Op vrijdag 21 november 2003 13:28 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ja, dat is een probleem. Bij een kleine partij die 1 of 2 zetels haalt en die zijn stemmen zeer geconcentreerd in bepaalde delen van het land haalt kan het gebeuren dat de landelijke lijsttrekker moet worden gepasseerd voor iemand die in een bepaald district rechtstreeks is gekozen. Dat is misschien theoretisch, maar het kan wel.
D66
quote:Dat is voor mij ook een groot raadsel.
Op vrijdag 21 november 2003 13:31 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ik vraag me ook af of je landelijke en regionaal op verschillende partijen mag stemmen. Zal wel niet, want als mijn uitleg klopt zou je zo kunnen beinvloeden welke kandidaat voor een partij die je niet ziet zitten in de Kamer komt.
quote:Wat ik mij afvraag is of het mogelijk is om op een districtslijst te komen van een district waar je niet woont, of op meerdere districtslijsten tegelijkertijd.
Op vrijdag 21 november 2003 13:34 schreef pberends het volgende:[..]
Dat meen je toch niet. Alle nieuwe partijen in 2003, zelfs het bijna in de kamer gekomen Partij voor de Dieren is het onmogelijk om overal lijsten met disctricten op tijd klaar te hebben. Wat een verloedering van de democratie zeg.
Bovendien zijn er per regio max. 6 zetels te verdelen, dus je hebt geen lijsten met 30 kandidaten per regio nodig. Dat geldt zeker voor kleine partijen. Daar moet 3 eigenlijk genoeg zijn.
quote:3 is nog teveel. Wat D66 eigenlijk zegt is: laat nieuwe partijen maar kapot gaan aan interne ruzies, die er toch wel ontstaan ze als 60 mensen uit allemaal verschillende disctricten aan de verkiezingen deelnemen. D66 wil de gevestigde orde het hand boven het hoofd houden op deze manier. Wat een hypocriete lafaards zijn het toch bij D66.
Op vrijdag 21 november 2003 13:37 schreef freako het volgende:[..]
Wat ik mij afvraag is of het mogelijk is om op een districtslijst te komen van een district waar je niet woont, of op meerdere districtslijsten tegelijkertijd.
Bovendien zijn er per regio max. 6 zetels te verdelen, dus je hebt geen lijsten met 30 kandidaten per regio nodig. Dat geldt zeker voor kleine partijen. Daar moet 3 eigenlijk genoeg zijn.
quote:Uit de NRC. Dit is uit een artikel verschenen vlak nadat LN Fortuyn uit de partij had gezet.
In principe mochten in elk van de negentien kiesdistricten de leden zelf bepalen wie er, afgezien van de lijsttrekker, kandidaat voor de Kamer zou zijn. Maar omdat het bestuur wel graag wil bepalen wie daadwerkelijk in de Kamer komt, grijpt het soms diep in de lokale voorstellen in. Bepalend daarbij is wie in welk district nummer twee op de lijst staat. In grote kiesdistricten (zoals Arnhem) haalt een aspirant-Kamerlid bij een gelijk stemmenpercentage veel makkelijker de landelijke kiesdeler (het aantal uitgebrachte stemmen gedeeld door 150) dan in kleine (zoals Den Haag).Het LN-bestuur hanteert bij zijn voorstellen een fictieve landelijke lijst die er zo uitziet: 1. nog onbekend (komt in de Kamer als hij in district Arnhem de kiesdeler haalt); 2. ex-KVP-minister Westerterp (woonachtig in Tilburg, haalt de kiesdeler als nummer twee in het district Den Bosch); 3. de Rijswijkse lokale politicus Dick Jense (nummer twee in het district Dordrecht); 4. Jef Burger, lokaal politicus uit Pijnacker-Nootdorp (nummer twee in district Leiden); 5. de Deventerse lokale politica Margriet de Jager (twee in district Zwolle); 6. de Amersfoortse lokale politicus Maurice Koopman (twee in district Utrecht); 7. het Sittardse raadslid Peter Boudewijn (twee in district Maastricht); 8. de docent Presley Bergen uit Bladel (drie in district Tilburg - daar is nummer twee Westerterp voor de zekerheid ook in Den Bosch op nummer twee gezet); 9. de Amsterdamse officier van justitie Fred Teeven (twee in district Den Helder).
quote:De kans dat er 60 Kamerleden voor een nieuwe partij de Kamer inkomen is minimaal denk ik. De hoogste aantallen tot nu toe waarmee een partij in de Kamer kwam, in het oude systeem, is 26 voor de LPF (interne ruzies), 8 voor DS'70 (interne ruzies), 7 voor D66 (als enige overeind gebleven) en 6 voor het AOV (interne ruzies). Wat dat betreft verandert er geen klap.
Op vrijdag 21 november 2003 13:42 schreef pberends het volgende:[..]
3 is nog teveel. Wat D66 eigenlijk zegt is: laat nieuwe partijen maar kapot gaan aan interne ruzies, die er toch wel ontstaan ze als 60 mensen uit allemaal verschillende disctricten aan de verkiezingen deelnemen. D66 wil de gevestigde orde het hand boven het hoofd houden op deze manier. Wat een hypocriete lafaards zijn het toch bij D66.
Andere nieuwe partijen kwamen of met 1 zetel in de Kamer (GPV, RPF, EVP) of bestonden al jaren zoals de SP.
quote:Ik heb het niet over interne ruzies als ze gekozen zijn maar daarvoor natuurlijk!
Op vrijdag 21 november 2003 13:48 schreef freako het volgende:[..]
De kans dat er 60 Kamerleden voor een nieuwe partij de Kamer inkomen is minimaal denk ik. De hoogste aantallen tot nu toe waarmee een partij in de Kamer kwam, in het oude systeem, is 26 voor de LPF (interne ruzies), 8 voor DS'70 (interne ruzies), 7 voor D66 (als enige overeind gebleven) en 6 voor het AOV (interne ruzies). Wat dat betreft verandert er geen klap.
Andere nieuwe partijen kwamen of met 1 zetel in de Kamer (GPV, RPF, EVP) of bestonden al jaren zoals de SP.
quote:Zowel binnen de LPF als het AOV rommelde het al voor de verkiezingen. Ook bij LN (het wegsturen van Fortuyn deed hen weinig goed). Voor interne ruzies is echt geen ander kiesstelsel nodig. Interne ruzies ontstaan doordat te kort voor de verkiezingen een partij wordt opgericht. Daardoor is het niet goed duidelijk of kandidaat-Kamerleden wel met elkaar door 1 deur kunnen. En dan maakt het weinig uit of je 30 of 60 kandidaten hebt.
Op vrijdag 21 november 2003 14:47 schreef pberends het volgende:[..]
Ik heb het niet over interne ruzies als ze gekozen zijn maar daarvoor natuurlijk!
quote:
Kabinet nog niet eens over nieuw kiesstelselDEN HAAG - Het kabinet is het vrijdag nog niet eens geworden over plannen van minister De Graaf, verantwoordelijk voor bestuurlijke Vernieuwing, voor een nieuw kiesstelsel. Dat bleek vrijdag na de ministerraad.
De Graaf zei na afloop dat het gaat om een ingewikkeld dossier. ,,We hebben er nu voor het eerst over gesproken en ik heb alle vertrouwen dat we het volgende week afronden.'' Volgens hem is het kabinet het wel eens over het principe van het uitbrengen van een dubbele stem: op een regionale en landelijke kandidaat.
Premier Balkenende maakte duidelijk dat er in het kabinet geen onoverkomelijke bezwaren zijn tegen het voorstel van De Graaf. ,,Er is veel waardering.'' Volgende week vrijdag zal het kabinet waarschijnlijk een besluit nemen. Met het nieuwe kiesstelsel verwacht De Graaf dat de binding tussen kiezer en gekozenen veel sterker wordt en dat de politiek levendiger wordt.
ANP
Er worden dus 75 kiesmannen van regionale lijsten gekozen. Stel dat er van deze 75 kiesmannen er 40 van de PvdA zijn (kan best; pvda is vaak de grootste partij). Nu haalt de PvdA bij het evenredige kiesstelsel 38 zetels. De PvdA is verplicht deze kiesmannen voor te laten gaan en zo komt Wouter Bos niet in de kamer. Of heb ik het nou verkeerd
quote:Daar zeg je wel wat.
Op zaterdag 22 november 2003 13:26 schreef UnderWorld_ het volgende:
Ik volg het eigenlijk nog niet helemaal.Er worden dus 75 kiesmannen van regionale lijsten gekozen. Stel dat er van deze 75 kiesmannen er 40 van de PvdA zijn (kan best; pvda is vaak de grootste partij). Nu haalt de PvdA bij het evenredige kiesstelsel 38 zetels. De PvdA is verplicht deze kiesmannen voor te laten gaan en zo komt Wouter Bos niet in de kamer. Of heb ik het nou verkeerd
Alleen kun je ook nog via voorkeursstemmen in de 2de kamer komen. En er is altijd wel iemand die boven de 16.000 zit. Dus...
quote:Maar volgensmij gelden die voorkeursstemmen alleen maar als voorkeur boven de andere kanidaten op de landelijke lijst. De regionale lijst staat hier weer boven. Dan gaat mijn vergelijking volgensmij nog steeds op.
Op zaterdag 22 november 2003 13:33 schreef Sidekick het volgende:[..]
Daar zeg je wel wat.
Alleen kun je ook nog via voorkeursstemmen in de 2de kamer komen. En er is altijd wel iemand die boven de 16.000 zit. Dus...
quote:Neuh, want om 40 zetels landelijk te halen, heb je 27% van de stemmen nodig. Dat zal dus leiden tot 20 kandidaten van de regionale lijsten, of misschien iets meer, omdat het totaal aantal zetels per district 2-6 is, waardoor grote partijen daar baat bij hebben. Het zal echter nooit zo zijn dat een partij meer zetels op de regionale lijsten binnenhaalt dan waar ze landelijk gezien recht op hebben. Dat zal pas kunnen gebeuren als alle Kamerleden via regionale lijsten worden verkozen.
Op zaterdag 22 november 2003 13:26 schreef UnderWorld_ het volgende:
Ik volg het eigenlijk nog niet helemaal.Er worden dus 75 kiesmannen van regionale lijsten gekozen. Stel dat er van deze 75 kiesmannen er 40 van de PvdA zijn (kan best; pvda is vaak de grootste partij). Nu haalt de PvdA bij het evenredige kiesstelsel 38 zetels. De PvdA is verplicht deze kiesmannen voor te laten gaan en zo komt Wouter Bos niet in de kamer. Of heb ik het nou verkeerd
quote:Volkskrant
De Graafs voorstel voor een nieuw kiesstelsel roept vooralsnog in de partij veel vragen op. De Graaf wil naar een vorm van een gemengd kiesstelsel, dat het principe van de evenredige vertegenwoordiging behoudt én mogelijkheden biedt voor regionaal georiėnteerde kandidaten op een plek in de Kamer.[..] Ook partij-oprichter Hans van Mierlo liet vanuit de zaal weten nog niet veel te snappen van de meerwaarde van de plannen.
quote:Van Mierlo (en anderen binnen D66) vinden de plannen niet ver genoeg gaan. Die willen het liefst dat het hele stelsel van evenredige vertegenwoordiging op de helling gaat, maar De Graaf is realistisch genoeg om te beseffen dat dat niet gaat lukken in dit kabinet.
Op maandag 24 november 2003 10:51 schreef sizzler het volgende:
Van Mierlo twijfelt er openlijk aan:
[..]
quote:Het AD kopte vanmorgen wat anders. Maar dat staat (nog) niet online.
Op maandag 24 november 2003 10:57 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Van Mierlo (en anderen binnen D66) vinden de plannen niet ver genoeg gaan. Die willen het liefst dat het hele stelsel van evenredige vertegenwoordiging op de helling gaat, maar De Graaf is realistisch genoeg om te beseffen dat dat niet gaat lukken in dit kabinet.
quote:Nu nog steeds niet, maar ik heb hem voor me liggen:
Op maandag 24 november 2003 11:05 schreef sizzler het volgende:[..]
Het AD kopte vanmorgen wat anders. Maar dat staat (nog) niet online.
quote:Hier zit dus een duidelijk verschil van mening tussen het AD en de Volkskrant!
Hans van Mierlo valt minister de Graaf af[...]
Pijnlijk voor minister De Graaf was dat uitgerekend oprichter en oud-partijlijder Hans van Mierlo grote twijfels heeft over het nieuwe kiesstelsel. De graaf wil dat kiezers voortaan twee stemmen hebben, waarvan ze er een op een landelijke lijst en een op een regionale kandidaat kunnen uitbrengen. Volgens Van Mierlo wordt daardoor nog de band tussen kiezer en Kamerleden niet versterkt, en dat was wel 'een van de redenen voor de oprichting van D66'. De Graaf wees de kritiek af en maakte duidelijk dat gekozen regionale kandidaten hoe dan ook in de Tweede Kamer komen, ook als zijn of haar partij landelijk niet genoeg zetels heeft gehaald.
quote:
CDA en VVD tegen regionale Kamerzetels
DEN HAAG - CDA en VVD keren zich faliekant tegen het voorstel van minister De Graaf voor Bestuurlijke Vernieuwing om 75 zetels in de Tweede Kamer te vergeven aan regionale volksvertegenwoordigers.Op verzoek van beide partijen moet De Graaf alsnog alternatieven voor een kiesstelselwijziging uitwerken. Dit hebben de partijen vorige week tijdens de ministerraad gevraagd. Volgens CDA en VVD biedt het plan geen garanties voor een 'evenwichtige samenstelling van fracties'.
CDA-fractieleider Verhagen betwijfelt zelfs of de democratische legitimiteit van regionaal gekozen Kamerleden gewaarborgd is. 'Het is nog maar de vraag of het model van De Graaf uitsluit dat een regionale kandidaat op de slippen van de districtslijsttrekker in de Kamer terechtkomt.' Dit zou het belangrijkste doel van de kiesstelselwijziging - een persoonlijk mandaat van Kamerleden - teniet doen.
De notitie Naar een sterker parlement die vrijdag in de ministerraad werd besproken, behelst een fundamentele kiesstelselwijziging. Kiezers mogen vanaf 2007 twee keer stemmen. Een stem op de landelijke, de ander op een regionale lijst. Van de 150 beschikbare zetels worden er 75 verdeeld over ongeveer 22 districten. De zetelverdeling in de Kamer gebeurt op basis van de uitslag op de landelijke lijst. De evenredige vertegenwoordiging wordt dus niet aangetast, waardoor geen grondwetswijziging nodig is.
VVD-Kamerlid Luchtenveld noemt het model van De Graaf 'onacceptabel' door de vaste verhouding van 75 landelijk gekozen en 75 regionaal gekozen volksvertegenwoordigers. 'Het aantal districtszetels moet flexibel zijn. Afhankelijk van het stemgedrag moet het kunnen uitvallen op 30 of 100 districtszetels.'
Het CDA wil liever 50 dan 75 regionaal gekozen Kamerleden. Bovendien acht de partij het niet billijk dat kandidaat-Kamerleden niet op beide lijsten tegelijk mogen staan.
Deze eis levert volgens Verhagen gevaar op voor de pluriformiteit en kwaliteit van zijn toekomstige fractie.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1069827625261.html
Hier is er ook zoiets. Eenmaal stemmen, maar je kunt voor meerdere personen stemmen. Heel erg ingewikkeld allemaal en als je er mensen naar vraagt dan snapt de doorsnee burger er geen fluit meer van.
quote:Hier is Antwerpen? Geldt dat dan voor alle verkiezingen, of alleen landelijk? En hoe gaat het precies in z'n werk?
Op donderdag 27 november 2003 11:33 schreef Spartak het volgende:
Mensen die er behoefte aan hebben stemmen toch al op een regionale kandidaat?Hier is er ook zoiets. Eenmaal stemmen, maar je kunt voor meerdere personen stemmen. Heel erg ingewikkeld allemaal en als je er mensen naar vraagt dan snapt de doorsnee burger er geen fluit meer van.
quote:Landelijk. Gemeentelijk heb je al te maken met lokale kandidaten.
Op donderdag 27 november 2003 12:28 schreef freako het volgende:[..]
Hier is Antwerpen? Geldt dat dan voor alle verkiezingen, of alleen landelijk? En hoe gaat het precies in z'n werk?
Elke provincie heeft z'n eigen lijst. In Antwerpen is bijvoorbeeld Patrick Janssens de man voor SP.A, in Limburg Steve Stevaert en in Oost Vlaanderen trekt Freye v/d Bossche de kar.
Er staan ook lijstduwers op de lijst. Bijvoorbeeld Filip de Winter in Antwerpen voor het Vlaams Blok, terwijl Gerolf Annemans in Antwerpen de lijst aanvoert, in West Vlaanderen is dat weer Frank van Hecke.
Iedereen stemt dus op lokale kandidaten, waarbij je meerdere kandidaten een stem kunt geven overigens. Bij de eerste drie kandidaten van elke lijst moet overigens minimaal één vrouw staan en minimaal één man. Betuttelend, maar goed...
De kiesdrempel van 5% geldt per provincie overigens. Heb wel een link voor je waar het een en ander staat uitgelegd:
http://www.politics.be/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=144
quote:En dat zegt wat, gezien dat Hogere Informatica een HBO opleiding is.
Op vrijdag 21 november 2003 10:29 schreef Kozzmic het volgende:
Aaaah, een kiesstelsel dat alleen nog te doorgronden is voor doctorandi hogere informatica...![]()
quote:Ok, dank je. De grote lijnen van het Belgische kiesstelsel waren mij wel bekend, maar dit nog niet. Het stemmen wordt er iig niet duidelijker op.
Op donderdag 27 november 2003 12:35 schreef Spartak het volgende:[..]
Landelijk. Gemeentelijk heb je al te maken met lokale kandidaten.
Iedereen stemt dus op lokale kandidaten, waarbij je meerdere kandidaten een stem kunt geven overigens. Bij de eerste drie kandidaten van elke lijst moet overigens minimaal één vrouw staan en minimaal één man. Betuttelend, maar goed...
quote:Nee, het levert eigenlijk alleen maar discussies op of hoe het zit en hoe het werkt. Niemand lijkt het precies te weten of te snappen.
Op donderdag 27 november 2003 13:41 schreef freako het volgende:[..]
Ok, dank je. De grote lijnen van het Belgische kiesstelsel waren mij wel bekend, maar dit nog niet. Het stemmen wordt er iig niet duidelijker op.
Een vooruitgang vind ik het zeker niet. Ik wil in Antwerpen op een West-Vlaming kunnen stemmen als zijn visie me aanspreekt.
quote:
Burger mag straks twee keer stemmen
Verslag NOS-Journaal Het kabinet heeft ingestemd met de plannen van minister De Graaf voor een nieuw kiesstelsel. In het stelsel, dat in 2007 ingaat, kunnen kiezers twee stemmen: één keer op een landelijke kandidaat en één keer op een regionale. De landelijke stem bepaalt de zetelverdeling in de Tweede Kamer.De samenstelling van de fracties wordt voor een belangrijk deel vastgesteld door de regionale stemmen. Dit betekent dat regionale Kamerleden een grotere rol gaan spelen in Den Haag.
Met de invoering van een (gedeeltelijk) districtenstelsel realiseert De Graaf één van de belangrijkste vormen van bestuurlijke vernieuwing waarvoor D66 zich sinds de oprichting in 1966 sterk heeft gemaakt. Het nieuwe systeem zal volgens de minister de band tussen kiezer en gekozene versterken. Hij heeft er vertrouwen in dat de Tweede Kamer zijn voorstel goedkeurt.
Maar dat is zeker nog geen gelopen race. Met name de CDA-fractie in de Tweede Kamer heeft moeite bij een grotere rol voor regionale kandidaten. De partij is van oudsher sterk op het platteland, waardoor de kans groot is dat in de toekomst de gehele CDA-fractie bestaat uit regionale kandidaten. De partijleiding zou dan zijn greep op de samenstelling van de Tweede-Kamerfractie verliezen.
Maar ook de VVD, traditioneel huiverig voor staatsrechtelijk nieuwlichterij, zet kanttekeningen bij invoering van het nieuwe kiesstelsel. Probleem voor beide partijen is dat het voorstel in het regeerakkoord staat. D66 zal daarom niet zonder slag of stoot accepteren dat De Graafs plannen worden afgezwakt.
Technische problemen
Vorige week stelde het kabinet een beslissing over het nieuwe kiesstelsel, dat geėnt is op het Duitse systeem, nog uit. Er moest nog een aantal "technische" problemen worden opgelost, zo luidde de verklaring. Maar die zijn vandaag opgelost, aldus De Graaf.In het nieuwe stelsel wordt de berekening van de zetelverdeling in de Tweede Kamer als vanouds berekend op grond van de uitgebrachte stemmen die op de landelijke lijsten worden uitgebracht. Dit maakt een wijziging van de grondwet overbodig.
De samenstelling van de fractie gebeurt op basis van de uitslagen in de twintig districten waarin Nederland wordt opgedeeld. De kandidaten die de kiesdrempel halen, maken aanspraak op een Kamerzetel. Hoe de districten zijn verdeeld en wat de kiesdrempel per district wordt, is nog onbekend.
quote:Ik denk dat vooral kleine partijen hier last van zouden kunnen krijgen. Je moet toch wel een hecht team hebben als tweedekamerfractie. Mensen die elkaar kunnen aanvullen. Daar heb je als partij minder invloed op. Dat is op zich jammer.
De partijleiding zou dan zijn greep op de samenstelling van de Tweede-Kamerfractie verliezen.
quote:idd, voor grotere partijen maakt het misschien minder uit (die hebben toch genoeg zetels), maar de kleinere partijen zullen het misschien nog wel moeilijk krijgen.
Op vrijdag 28 november 2003 22:19 schreef Sidekick het volgende:
Ik heb er wel vrede mee met de huidige plannen. Maar dit is ook echt het uiterste.
[..]Ik denk dat vooral kleine partijen hier last van zouden kunnen krijgen. Je moet toch wel een hecht team hebben als tweedekamerfractie. Mensen die elkaar kunnen aanvullen. Daar heb je als partij minder invloed op. Dat is op zich jammer.
quote:Kleine fracties zullen sowieso hun zetels wel via landelijke lijsten binnenhalen. De kiesdrempels per district zullen veel te hoog liggen voor een kleine partij. Als er in een district 6 zetels te verdelen zijn lijkt me dat al veel. Dan heb je dus 17.5% van de stemmen nodig. Zelfs de SGP flikt 'm dat niet in Zeeland (waar de kiesdrempel nog wel veel hoger zal komen te liggen).
Op vrijdag 28 november 2003 22:19 schreef Sidekick het volgende:
Ik denk dat vooral kleine partijen hier last van zouden kunnen krijgen. Je moet toch wel een hecht team hebben als tweedekamerfractie. Mensen die elkaar kunnen aanvullen. Daar heb je als partij minder invloed op. Dat is op zich jammer.
quote:mmmh, misschien is het toch wel een goed kiesstelsel. Maar is het nou mogelijk dat ik op twee kanidaten van verschillende partijen stem? Dus b.v. landenlijk VVD en regionaal D66?
Op zaterdag 29 november 2003 01:12 schreef freako het volgende:[..]
Kleine fracties zullen sowieso hun zetels wel via landelijke lijsten binnenhalen. De kiesdrempels per district zullen veel te hoog liggen voor een kleine partij. Als er in een district 6 zetels te verdelen zijn lijkt me dat al veel. Dan heb je dus 17.5% van de stemmen nodig. Zelfs de SGP flikt 'm dat niet in Zeeland (waar de kiesdrempel nog wel veel hoger zal komen te liggen).
quote:Nee. Zoals ik het lees niet. Je brengt op 1 lijst 2 stemmen uit, 1 op een regionale en 1 op een landelijke kandidaat.
Op zaterdag 29 november 2003 11:06 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
mmmh, misschien is het toch wel een goed kiesstelsel. Maar is het nou mogelijk dat ik op twee kanidaten van verschillende partijen stem? Dus b.v. landenlijk VVD en regionaal D66?
quote:Met dit plan is dat dus nog niet het geval. De zetels worden via evenredige vertegenwoordiging verdeeld. Hetzelfde zoals nu het geval is.
Op zaterdag 29 november 2003 19:43 schreef thabit het volgende:
Het grootste bezwaar vind ik nog dat op deze manier de kleine partijen naar de klote gaan. Kleine partijen zullen in een district namelijk vaak niet genoeg stemmen halen voor een zetel. We groeien naar een politiek systeem toe waarin PvdA, CDA en VVD de enige drie partijen zijn.
quote:Het gaat wel die kant op. Zullen VVD, PvdA en CDA ook geen bezwaar tegen hebben. Scheelt een hoop oppositie.
Op zaterdag 29 november 2003 19:55 schreef Sidekick het volgende:[..]
Met dit plan is dat dus nog niet het geval. De zetels worden via evenredige vertegenwoordiging verdeeld. Hetzelfde zoals nu het geval is.
quote:Ik weet het niet. Er is wel een groep binnen de PvdA die het liesft een 2partijenstelsel/districtenstelsel nastreven. Bos, Samson, en nog wel een paar proberen dat wel te realiseren. Maar er zijn ook genoeg mensen zoals Klaas de Vries die tegen zijn. Ik zal als PvdA-stemmer ook wel van me laten horen mocht dat echt worden overwogen.
Op zondag 30 november 2003 16:27 schreef freako het volgende:[..]
Het gaat wel die kant op. Zullen VVD, PvdA en CDA ook geen bezwaar tegen hebben. Scheelt een hoop oppositie.
Ik weet niet precies hoe het binnen de VVD en het CDA ligt.
quote:Hoe bedoel je? Je hebt nog steeds evenveel stemmen nodig om in de Kamer te komen. Of bedoel je de voorkeursstemmen die kandidaten van kleinere partijen op de regionale lijsten krijgen?
Op zondag 30 november 2003 17:48 schreef tvlxd het volgende:
Het zou misschien de burgers dichter bij de politiek kunnen brengen, hoewel ik dat betwijfel, maar er is een groot nadeel: veel stemmen zullen niet meetellen en dat is erg schrijnend. Natuurlijk is dat nu ook zo het geval met partijen die onder de grens van één zetel zitten, maar het is minimale schade.
quote:Nou, als ik het goed begrepen heb, is er een minimaal aantal stemmen nodig om als regionaal kandidaat naar Den Haag gepromoveerd te worden, dus zullen veel stemmen niet gehoord worden in de Tweede Kamer.
Op zondag 30 november 2003 18:58 schreef freako het volgende:[..]
Hoe bedoel je? Je hebt nog steeds evenveel stemmen nodig om in de Kamer te komen. Of bedoel je de voorkeursstemmen die kandidaten van kleinere partijen op de regionale lijsten krijgen?
quote:Je bedoelt dat de stemmen op mensen die wel (veel) stemmen halen, maar niet gekozen worden worden verdeeld over diegene die wel gekozen worden. Net zoals dat nu het geval is bij de zetels van partijen die niet in de kamer komen en dus verdeeld worden als restzetels over de andere partijen die wel de kiesdrempel halen?
Op zondag 30 november 2003 19:03 schreef tvlxd het volgende:[..]
Nou, als ik het goed begrepen heb, is er een minimaal aantal stemmen nodig om als regionaal kandidaat naar Den Haag gepromoveerd te worden, dus zullen veel stemmen niet gehoord worden in de Tweede Kamer.
Tegenwoordig is dat ook het geval met de 'kiesdrempel' van één zetel, maar dat is toch vrij beperkt en zorgt voor een goede verdeling van effectiviteit van de democratie en het aantal niet-tellende stemmen. Met een soort districtenstelsel zullen veel meer mensen niet vertegenwoordigd worden.
Of maak ik het er nu niet duidelijker van?
Ik weet niet of dat bij deze vorm veel uitmaakt (qua aantal verloren stemmen). Bij een geheel districtenstelsel zal dat wel het geval zijn.
off-topic
Ajax - Feyenoord is zeker al geweest op Studio Sport?
quote:Kunnen ze niet beter iets als het referendum invoeren waar het dus echt om meer inspraak gaat ( en de burger hartstikke dicht bij de politiek staat de politiek is ) ?.
Op zondag 30 november 2003 20:26 schreef tvlxd het volgende:
Ja, zoiets ja.off-topic
Ajax - Feyenoord is zeker al geweest op Studio Sport?
[off-topic]
spoiler:
Feyenoord heeft verloren.
[/off-topic]
quote:Dat zouden ze kunnen doen, maar ik ben niet zo voor referenda.
Op zondag 30 november 2003 20:42 schreef Strijder het volgende:Kunnen ze niet beter iets als het referendum invoeren waar het dus echt om meer inspraak gaat ( en de burger hartstikke dicht bij de politiek staat de politiek is ) ?.
quote:En dan een landelijke actie "Stem regionaal blanco!" beginnen.
Op zondag 30 november 2003 21:27 schreef Ines het volgende:
Hopelijk zal het mogelijk zijn om landelijk op een kandidaat te stemmen en regionaal blanco te stemmen.
quote:
Kiesraad verwerpt nieuw kiesstelselDEN HAAG, 2 FEBR. De Kiesraad adviseert het kabinet af te zien van het nieuwe kiesstelsel dat het wil invoeren voor de Tweede Kamer. Het is zo ingewikkeld, dat het ,,op den duur zal leiden tot desinteresse van de kiezer'', zegt voorzitter F. van Dooren van de Kiesraad. De Kiesraad is het adviesorgaan van regering en Tweede Kamer over verkiezingen en het kiesrecht.
CDA, VVD en D66 hebben in het regeerakkoord afgesproken deze kabinetsperiode een nieuw kiesstelsel in te voeren. Voor D66 is afstel niet bespreekbaar, maar CDA en VVD hebben twijfels bij de plannen van minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing). Hij wil kiezers naast hun landelijke stem ook een stem laten uitbrengen op een regionale kandidaat.
De Tweede Kamer kan dan maximaal 75 regiovertegenwoordigers krijgen. De landelijke stemverhouding blijft bepalend voor de zetelverdeling. De Kamer debatteert naar verwachting in maart over de hoofdlijnen van het voorstel.
Minister De Graaf erkent, liet hij weten, dat het nieuwe stelsel ingewikkelder is dan het bestaande. Maar het is volgens hem niet nodig alle finesses te kennen om toch de voordelen van het uitbrengen van twee stemmen te begrijpen.
Kabinet en regeringspartijen willen met het nieuwe kiesstelsel bereiken dat de afstand tussen kiezer en gekozene wordt verkleind. Maar de Kiesraad verwacht dat effect niet, omdat het nieuwe kiesstelsel van het kabinet ,aanzienlijk gecompliceerder en ondoorzichtiger'' is dan het huidige stelsel. Verlaging van de drempel voor voorkeursstemmen zou volgens Van Dooren ,,eenvoudiger en beter zijn'' voor het verkleinen van de afstand tussen kiezer en gekozene.
Volgens de Kiesraad zullen politieke partijen wegens de onvoorspelbare effecten van het nieuwe kiesstelsel ongewenst strategisch gedrag gaan vertonen bij de kandidaatstelling in de districten.
Daardoor creėert het stelsel volgens Van Dooren ,,een beeld van manipulerende politieke partijen.''
Als mogelijk voorbeeld van ,,ongewenst strategisch gedrag'' noemt hij dat partijen erop kunnen inzetten dat een in een regio populaire kandidaat door partijgenoten wordt weggeconcurreerd.
Om de directe band tussen kiezer en gekozene werkelijk te versterken, zou volgens Kiesraadvoorzitter Van Dooren de evenredige vertegenwoordiging moeten worden afgeschaft. Daar is de Kiesraad geen voorstander van, evenmin als de politieke partijen en het kabinet. Anders dan het kabinet meent de Kiesraad dat ook binnen het stelsel van evenredige vertegenwoordiging de noodzaak ontbreekt om het stelsel te wijzigen.
De Kiesraad keert zich ook tegen het 'personenstelsel', dat het kabinet in de regio wil invoeren. Dat betekent dat kiezers met hun regionale stem niet op partijlijsten stemmen, maar op personen. Daardoor kunnen gekozen regiokandidaten bijvoorbeeld niet door een regiovertegenwoordiger vervangen worden wanneer zij de Kamer tussentijds verlaten - tenzij een tweede kandidaat van dezelfde partij in de dezelfde regio ook op eigen kracht voldoende stemmen heeft gehaald, maar toch niet in de Kamer is gekozen.
Volgens de Kiesraad is te verwachten dat vooral grote Kamerfracties door het twee-stemmenstelsel fractieleden met een eigen regionaal mandaat zouden krijgen. Grote partijen krijgen het daardoor moeilijk een evenwichtige fractie samen te stellen. Het systeem zou kleine partijen kunnen benadelen, wanneer zij zich minder profileren in regio's waar zij geen kans maken op een zetel. Volgens Van Dooren zal de animo van kiezers afnemen, als de eerste verkiezingen duidelijk hebben gemaakt dat de gevolgen van hun stemgedrag onvoorspelbaar zijn.
http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1075702437791.html
quote:
Op maandag 2 februari 2004 21:13 schreef I.R.Baboon het volgende:
Welnee, ik denk dat D66 nu ook graag de kiesraad gekozen wil laten worden.
Maar De Graaf wil te veel te snel. Vooral te snel.
Maar ik vind het voorgestelde plan van een half districtenstelsel niet eens zo moeilijk. 2 keer stemmen: 1 landelijke voor het zetelaantal, en 1 voor een regionale kandidaat te steunen.
Maar ik heb het ook liever niet.
Wordt het er al duidelijker op?quote:De Graaf vecht door voor modernisering kiesstelsel
DEN HAAG - Het kabinet praat vrijdag opnieuw over de voorstellen van minister De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) voor een nieuw kiesstelsel. Het voorstel komt enigzins tegemoet aan belangrijke bezwaren van CDA en VVD.
De D66-bewindsman probeert toe te werken naar een huwelijk tussen het nu gehanteerde stelsel van evenredige vertegenwoordiging en een districtenstelsel. De helft van de Tweede Kamer zou via een landelijke lijst moeten worden gekozen, de nadere helft via regionale lijsten in een aantal kiesdistricten.
Om het CDA tegemoet te komen zou De Graaf toe willen staan dat een kandidaat op beide lijsten mag figureren. Aanvankelijk wilde hij de lijsten strikt gescheiden houden. De VVD komt hij tegemoet door vast te houden aan meervoudige kandidaatstelling, wat betekent dat een kiesdistrict tussen de twee en vijf Kamerleden mag leveren. Het CDA ziet het liefst enkelvoudige kandidaatstelling, omdat dan duidelijker is voor wie de regio heeft gekozen.
Steun
Het voorstel dat nu op tafel ligt, lijkt de steun te kunnen krijgen van de VVD-bewindsslieden. Fractievoorzitter Van Aartsen zal in ieder geval niet de rode vlag uitsteken omdat, zoals het er nu naar uitziet, De Graaf de koninklijke weg bewandelt, aldus zijn woordvoerder. De VVD-voorman waarschuwde eerder het kabinet op te zullen blazen als De Graaf zou proberen zijn zin door te drukken met behulp van de oppositie.
Voor het CDA is het glas inmiddels half vol. Woordvoerster Spies is blij dat De Graaf tegemoet is gekomen aan de belangrijkste eis van het CDA.
ANP
Bron: LC
Zat ie maar de hele tijd neus te peuteren en duim te draaien. Ik ben er ook niet voor, maar kan me aan de andere kant wel voorstellen dat een Groninger of Achterhoeker wel een regionale kandidaat wil.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 15:14 schreef PJORourke het volgende:
Wat een onzin plan. Waarom moet D66 altijd een minister voor neuspeuteren en duimendraaien hebben?
Ik woon zelf in Limburg en daar doen lokale kandidaten het altijd goed. Maar nu kunnen ze ook al op die mensen stemmen. Daar zijn die lijsten nou voor, is ook geen nieuw kiesstelsel voor nodig.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 17:31 schreef speknek het volgende:
Zat ie maar de hele tijd neus te peuteren en duim te draaien. Ik ben er ook niet voor, maar kan me aan de andere kant wel voorstellen dat een Groninger of Achterhoeker wel een regionale kandidaat wil.
Wat een vage teringzooi, de kiezer zal er geen reet van snappen en op die manier is een nieuw kiesstelsel een verarming voor democratie in dit land. Hopelijk houdt de tweede kamer dit tegen, jezus de meest ondemocratisch gekozen minister gaat dit hele kiesstelsel naar de tering helpen met z'n onbegrijpelijke gezeik, echt een ontzettende klootzak die de Graafquote:Op vrijdag 20 augustus 2004 15:11 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Wordt het er al duidelijker op?
En zo democratisch. D666 drukt iets door wat niemand anders wil.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:04 schreef pberends het volgende:
Wat een vage teringzooi, de kiezer zal er geen reet van snappen en op die manier is een nieuw kiesstelsel een verarming voor democratie in dit land. Hopelijk houdt de tweede kamer dit tegen, jezus de meest ondemocratisch gekozen minister gaat dit hele kiesstelsel naar de tering helpen met z'n onbegrijpelijke gezeik, echt een ontzettende klootzak die de Graaf
Misschien moeten ze er een correctief referendum over houden.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:12 schreef PJORourke het volgende:
En zo democratisch. D666 drukt iets door wat niemand anders wil.
Hadden ze dat nu maar met het onderwijs ook gedaan.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:12 schreef PJORourke het volgende:
[..]
En zo democratisch. D666 drukt iets door wat niemand anders wil.
Dank je feestelijk. Weer meer werkloze psychologen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:14 schreef thabit het volgende:
Hadden ze dat nu maar met het onderwijs ook gedaan.
quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:14 schreef speknek het volgende:
[..]
Misschien moeten ze er een correctief referendum over houden.
Inderdaad, decentralisatie kan worden verstevigd waardoor lokale autoriteiten meer macht krijgen op het gebied van lokale issues.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:36 schreef pberends het volgende:
Dat regio gezeik is zo'n onzin, zo krijg je alleen maar van die regiolobbisten in de 2e kamer, wat een gezeik. Dat regio gezeik bewaren ze maar voor de gemeenteverkiezingen.
Dat is niet correct. De zetelverdeling (van alle 150 zetels) zal net als nu gemaakt worden (evenredig). Het enige verschil is hoe de kandidaten voor de zetels gekozen worden (sommige via de huidige lijsten, sommige via een district).quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:42 schreef Tarak het volgende:
Eigenlijk hoop ik dat het hele plan van D66 geen doorgang kan vinden. Het totaal aantal partijen in de 2e Kamer zal afnemen door deze plannen doordat het moeilijker wordt een zetel te veroveren. Een plan als dit verslechtert de democratie eerder dan dat het deze verbeterd.
quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:42 schreef Tarak het volgende:
Eigenlijk hoop ik dat het hele plan van D66 geen doorgang kan vinden. Het totaal aantal partijen in de 2e Kamer zal afnemen door deze plannen doordat het moeilijker wordt een zetel te veroveren. Een plan als dit verslechtert de democratie eerder dan dat het deze verbeterd.
Volgens mij kunnen kiezers de democratie meer verbeteren door meer op personen te stemmen binnen de partij. En alleen partijen te kiezen die een afwijkend geluid toe staan (zie de VVD die daar met Geert Wilders en Ayaan Hirsi Ali bewust voor gekozen heeft) in plaats van een Partij van de Arbeid en een CDA die een hoop stemvee hebben (en ook op volgzaamheid selecteren als ze kandidaten zoeken voor de 2e Kamer) maar weinig tot geen persoonlijkheden toelaten in de 2e Kamer.
Bij teveel persoonlijkheden zonder partijkader ben ik bang dat ze zich te weinig met kleine zaken willen en kunnen bezig houden en teveel one-issue partijen worden (sociale zekerheid, veiligheid, gebrek aan assimilatie en dat soort issues).
Als je een land hebt met 100 zetels en er wonen 10.000 kiesgerechtigden in dat land. Dan heb je 100 stemmen nodig voor een zetel bij een systeem van evenredige vertegenwoordiging.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 18:51 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Dat is niet correct. De zetelverdeling (van alle 150 zetels) zal net als nu gemaakt worden (evenredig). Het enige verschil is hoe de kandidaten voor de zetels gekozen worden (sommige via de huidige lijsten, sommige via een district).
Maar die grote partijen zullen ook populair blijken binnen het district. Daar zullen ze meer winst boeken dan kleine partijen.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 19:46 schreef speknek het volgende:
Dat je meer stemmen nodig hebt geldt voor beide kanten, in het geval voor GroenLinks zal dat niet zo'n probleem zijn dus, want haar aantal zetels worden met eenzelfde percentage gedecimeerd als die van de grotere partijen. Positief zou je heel misschien kunnen stellen dat er een schifting wordt gemaakt en alleen de grootste kanshebbers nog naar voren worden geschoven. De kiesdrempel wordt daarentegen wel hoger, dus het zijn meer de hele kleine één-zetel partijen die er van langs krijgen.
Hmm misschien eindelijk klein-Christelijk weg... (maar die komen regionaal wel weer harder terug)
Het is zeer ondemocratisch, kleine partijen zullen zeker een stuk kleiner worden, al snel met de helft. Dat nieuwe stelsel is echtquote:Op vrijdag 20 augustus 2004 19:32 schreef Tarak het volgende:
[..]
Als je een land hebt met 100 zetels en er wonen 10.000 kiesgerechtigden in dat land. Dan heb je 100 stemmen nodig voor een zetel bij een systeem van evenredige vertegenwoordiging.
Als je dan een andere zetelverdeling krijgt van 50 zetels via evenredige vertegenwoordiging en 50 zetels via een districtenstelsel. Dan heb je 200 stemmen nodig voor één zetel via evenredige vertegenwoordiging en je hebt de meerderheid van stemmen nodig binnen een regio om de andere zetel te krijgen.
Dit betekent dus dat een partij die heel veel mensen aanspreekt meer kans maakt dan een kleine partij met een wat afwijkender mening.
Bijvoorbeeld een Groen Links kandidaat moet echt heeeel erg goed zijn om een meerderheid van de stemmen in een districtenstelsel te krijgen, daarnaast hebben ze meer stemmen nodig om een zetel te krijgen via evenredige vertegenwoording. Het wordt voor partijen met een kleinere aanhang dus moeilijker om in de 2e kamer te komen. In NL zou dit districtenstelsel nogal ten voordele zijn van het CDA en PvdA. Aan de andere kant zit een groot deel van de PvdA aanhang in de grote steden en deze groep is misschien ook weer erg gevoelig voor een sterke man/vrouw die van veiligheid o.i.d. een issue gaat maken.
Ik heb me niet helemaal verdiept in de details van dit plan. Maar volgens mij klopt bovenstaande rekenkundig wel zo'n beetje. Maar "correct me if I'm wrong."
Het is ook belachelijk. Zo'n regio moet dus uit 200 duizend mensen bestaan. Ik ken al geen enkel gemeenteraadslid in Delft, laat staat dat ik dus een goede keuze kan maken uit mensen in mijn regio.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:01 schreef pberends het volgende:
Zometeen krijgen we 20 nieuwe regiopartijen zoals Partij voor het Noorden, en zal de 2e kamer gaan bestaan uit regiopartijen
quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:05 schreef speknek het volgende:
Kleine partijen worden een stuk kleiner en de regiopartijen gaan de kamer overnemen.
Ik zou me schamen als ik op hetzelfde stemde als pberends.
Alleen dat vooruitzicht al.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:01 schreef pberends het volgende:
Zometeen krijgen we 20 nieuwe regiopartijen zoals Partij voor het Noorden, en zal de 2e kamer gaan bestaan uit regiopartijen
It's worse. Much, much worse.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:10 schreef Tarak het volgende:ja pberends, ik zou me ook schamen als ik PvdA zou stemmen.....
De evenredige vertegenwoordiging van het aantal zetels van een partij wordt niet aangepast. Door je stem kies je een partij, en daar is geen sprake van een districtenstelsel.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 19:32 schreef Tarak het volgende:
Ik heb me niet helemaal verdiept in de details van dit plan. Maar volgens mij klopt bovenstaande rekenkundig wel zo'n beetje. Maar "correct me if I'm wrong."
Wat zou ik stemmen volgens jou dan? SP?quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:21 schreef speknek het volgende:
[..]
It's worse. Much, much worse.
PvdA is voor een 2 partijenstelselquote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:10 schreef Tarak het volgende:
[..]ja pberends, ik zou me ook schamen als ik PvdA zou stemmen.....
En hoe zit het dan met de nieuwe partijen die natuurlijk helemaal geen organisatie hebben om in elke regio kandidaten tevoorschijn te toveren?quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 20:38 schreef Sidekick het volgende:
[..]
De evenredige vertegenwoordiging van het aantal zetels van een partij wordt niet aangepast. Door je stem kies je een partij, en daar is geen sprake van een districtenstelsel.
Daarnaast komt er nog een stemmogelijkheid waar je een op een regionale kandidaat kan stemmen. Ik weet ook niet precies welke rekenmethodes hiervoor gebruikt gaan worden, maar het wordt makkelijker om een regionale kandidaat in de Tweede Kamer te stemmen.
Dus op zich is het plan niet slecht te noemen, maar vooral qua duidelijkheid is het minder.
Die doen daar gewoon niet mee en kunnen mensen aanleveren via de landelijke lijst.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 21:07 schreef pberends het volgende:
[..]
En hoe zit het dan met de nieuwe partijen die natuurlijk helemaal geen organisatie hebben om in elke regio kandidaten tevoorschijn te toveren?
Dus minder kans op een zetelquote:Op vrijdag 20 augustus 2004 23:13 schreef UnderWorld_ het volgende:
[..]
Die doen daar gewoon niet mee en kunnen mensen aanleveren via de landelijke lijst.
Hoezo? De zetelverdeling wordt bepaald op de zelfde manier als het nu gebeurd.quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 23:18 schreef pberends het volgende:
[..]
Dus minder kans op een zetel
D66 en het kabinet laten vallen:quote:Op zaterdag 21 augustus 2004 00:24 schreef Bevo103 het volgende:
Ik krijg het idee dat CDA en VVD hun coalitiegenoot even hebben blij gemaakt met een dooie mus. Nederland is voorzitter van de EU en op dit moment is daar alles op gericht. Het ge........... van D66 is uitgesteld en z.s.m. na het voorzitterschap wordt die draad weer opgepakt. Iik denk dat alles bij het oude blijft en D66 het Kabinet niet laat vallen, in tegenstelling tot waar mee is gedreigd.
Wordt de LPF wel heel erg eenzaam!quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 21:05 schreef pberends het volgende:
PvdA is voor een 2 partijenstelsel
Zo moeilijk is het toch niet om in 20 verschillende regio's een kandidaat te vinden?quote:Op vrijdag 20 augustus 2004 21:07 schreef pberends het volgende:
[..]
En hoe zit het dan met de nieuwe partijen die natuurlijk helemaal geen organisatie hebben om in elke regio kandidaten tevoorschijn te toveren?
Nee. Er komen twee verschillende lijsten. Een landelijke, die te vergelijken is als de kandidatenlijsten die er nu ook bij verkiezingen zijn, en 20 regionale met een paar kandidaten erop. Je stemt zowel voor een landelijke als een regionale lijst, en niet per se op de lijsten van dezelfde partij, je mag dus splitsen.quote:Op zaterdag 21 augustus 2004 00:05 schreef Frangk het volgende:
Als je nou op een kleine partij stemt, neem voor de proef even D66. Uit elke provincie stemt er een henkie op zo`n lokale stemmentrekker, terwijl je weet dat D66 maar 6 zetels krijgt. Dan ga je als je in Flevoland (of een andere provincie waar D66 niet favoriet is) niet op D66 stemmen maar juist op een grotere partij, je weet n ltoch dat die lokale henkie uit Flevoland er toch niet in komt voor D66. Dus profiteerd alleen CDA, VVD en PvdA hiervan??
Neuh, want dan moet eerst de Grondwet gewijzigd worden. Daar staat in dat evenredige vertegenwoordiging de wijze is waarop het parlement verkozen wordt.quote:Op maandag 23 augustus 2004 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Men wil schijnbaar naar een systeem als in UK, land opdelen in regio´s en de kandidaat met de meeste stemmen in een regio gaat naar den haag. Een systeem wat kleine partijen geheel uitsluit en wat gerrymandering toelaat.
En ook de Kiesraad heeft nu voor het eerst een positief (lees niet-negatief) advies afgegeven, voor de gewijzigde plannen:quote:Op maandag 23 augustus 2004 10:35 schreef freako het volgende:
Het is en blijft een geniaal plan van Thommie.
Uit de NRC.quote:-knip-
Zo kunnen partijen nu districtskandidaten tevens op hun landelijke lijst plaatsen. CDA en VVD vreesden zonder deze aanpassingen een onevenwichtige samenstelling van hun fractie omdat niet te voorspellen was welke regiokandidaten verkozen zouden worden. Dit risico treft vooral grotere fracties. De verwachting is dat kleinere partijen minder kans maken op regiozetels.
Na de aanpassing van De Graaf zijn partijen die een landelijke kandidatenlijst indienen niet meer verplicht tevens aan de districtsverkiezingen deel te nemen. Ook stemt de Kiesraad er mee in dat politieke partijen alleen voor een districtszetel in aanmerking komen als zij ook met de landelijke lijst een zetel hebben behaald.
Ronduit positief is de Kiesraad niet. De Raad vindt het nog steeds bezwaarlijk dat het stelsel ,,aanzienlijk gecompliceerder'' is dan het huidige stelsel, ,,zonder dat dit leidt tot een evident betere wijze van verkiezing van de leden van de Tweede Kamer''. Maar door de aanpassingen is het volgens de Kiesraad nu ,,een stelsel waar niet al te veel tegen is'', hoewel er ,,ook weinig voor pleit''. De Kiesraad betwijfelt al met al of het wetsvoorstel ,,een wezenlijke bijdrage aan de versterking van de democratie'' levert.
Wat ik eruit opmaakte was dat men geen reden(en) ziet om nee te zeggen en daarom dan maar ja zegt. Dus veranderen om te veranderen, niet om te verbeteren.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 17:54 schreef freako het volgende:
[..]
En ook de Kiesraad heeft nu voor het eerst een positief (lees niet-negatief) advies afgegeven, voor de gewijzigde plannen:
[..]
Uit de NRC.
Exact.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 21:28 schreef Strijder het volgende:
[..]
Wat ik eruit opmaakte was dat men geen reden(en) ziet om nee te zeggen en daarom dan maar ja zegt. Dus veranderen om te veranderen, niet om te verbeteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |