Minstens 9 miljard kost die grap ons. Daarmee had je een groot deel van de bezuinigingen voorlopig even binnen gehad.
Bovendien is de JSF een toestel dat op zichzelf niet veel kan en altijd ingezet moet worden in combinatie met andere toestellen om effectief te zijn. Bommetje gooien en wegwezen. Ook hebben diverse 'kenners' al lang hun twijfels geuit m.b.t. de prestaties van het toestel. Zo zou de gebruikte stealth techniek bij indienst treding al achterhaald zijn door nieuwe radar technologie.
Bovendien draagt NL (en andere landen buiten de US die meedoen) het volledige risico van de deal. Amerikaanse bedrijven zijn door bepaalde Amerikaanse wetten gevrijwaard van iedere verantwoordelijkheid. Als ik me niet vergis heeft dat te maken met de tussenkomst van de Amerikaanse staat. Die hebben daar hele handige regeltjes voor.
quote:Yup...
Op zaterdag 8 november 2003 15:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ook hebben diverse 'kenners' al lang hun twijfels geuit m.b.t. de prestaties van het toestel. Zo zou de gebruikte stealth techniek bij indienst treding al achterhaald zijn door nieuwe radar technologie.
quote:Het levert 6 miljard op, en kost iets van 700 miljoen. LOL mafkees
Minstens 9 miljard kost die grap ons. Daarmee had je een groot deel van de bezuinigingen voorlopig even binnen gehad
quote:Ja, per toestel... mafkees. Of dacht je dat we voor 700 miljoen een hele vloot van die dingen kregen?
Op zaterdag 8 november 2003 15:38 schreef pberends het volgende:[..]
Het levert 6 miljard op, en kost iets van 700 miljoen. LOL mafkees
![]()
![]()
En het levert 6 miljard op? Waar dan? Voorlopig lopen de tegenorders voor geen meter.
quote:De tegenorders lopen juist best wel goed. Op het POL forum was laatst een krantenbericht dat Nederland tot nu toe na de VS en GB de meeste orders heeft gehad.
Op zaterdag 8 november 2003 15:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Ja, per toestel... mafkees. Of dacht je dat we voor 700 miljoen een hele vloot van die dingen kregen?
En het levert 6 miljard op? Waar dan? Voorlopig lopen de tegenorders voor geen meter.
De bedrijven die de orders krijgen hebben met de regering afgesproken dat ze een extra deel van de winst terugbetalen aan de regering. Volgensmij moeten ze zo al het geinvesteerde geld terugkrijgen. Daarbij krijgen ze dan volgensmij korting op de JSF.
We moeten er dus neutraal uitkomen met een hoop extra werkgelegenheid (investeringen). De investeringen zitten nu nog op schema, dus volgensmij is er geen probleem.
quote:JSF al financieel debacle
Op zaterdag 8 november 2003 15:45 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
De tegenorders lopen juist best wel goed. Op het POL forum was laatst een krantenbericht dat Nederland tot nu toe na de VS en GB de meeste orders heeft gehad.
De bedrijven die de orders krijgen hebben met de regering afgesproken dat ze een extra deel van de winst terugbetalen aan de regering. Volgensmij moeten ze zo al het geinvesteerde geld terugkrijgen. Daarbij krijgen ze dan volgensmij korting op de JSF.
We moeten er dus neutraal uitkomen met een hoop extra werkgelegenheid (investeringen). De investeringen zitten nu nog op schema, dus volgensmij is er geen probleem.
quote:LOL
Op zaterdag 8 november 2003 15:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Ja, per toestel... mafkees. Of dacht je dat we voor 700 miljoen een hele vloot van die dingen kregen?
En het levert 6 miljard op? Waar dan? Voorlopig lopen de tegenorders voor geen meter.
700 miljoen euro per toestel meesterlijk!
Voor dat geld heb je een vliegdekscihp met 20 van die dingen
Weet niet precies hoeveel ze kosten maar iig kosten ze geen honderen miljoenen per toestel LOL
En die orders gaan redelijk als je het nieuws wat beter had gevolgd
LOL
quote:dinsdag 8 juli 2003 09:47
Op zaterdag 8 november 2003 15:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Beetje out-of-date he.
quote:Waar dan? Voor de Nederlandse economie natuurlijk
Op zaterdag 8 november 2003 15:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
En het levert 6 miljard op? Waar dan? Voorlopig lopen de tegenorders voor geen meter.
quote:Tuurlijk, er verandert ook zoveel in 4 maanden
Op zaterdag 8 november 2003 15:47 schreef pberends het volgende:[..]
dinsdag 8 juli 2003 09:47
Beetje out-of-date he.
quote:In de tussentijd zijn er een hoop orders geplaatst, zodat wij het 3e land zijn met de meeste orders.
Op zaterdag 8 november 2003 15:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
quote:bron
Opnieuw contracten getekend voor JSF
DEN HAAG - Een aantal Nederlandse bedrijven heeft donderdag contracten getekend voor bijdragen aan de bouw van het gevechtsvliegtuig JSF. Het gaat om een bedrag van 65 miljoen dollar, waarvan 55 miljoen bij Stork Aerospace op de balans komt.Topman T. Burbage van de Amerikaanse vliegtuigbouwer Lockheed Martin, de 'hoofdaannemer' van het JSF-project was ter gelegenheid daarvan naar Europa gevlogen. Hij doet een aantal landen aan, die meewerken in de ontwikkelingsfase van de Joint Strike Fighter.
Burbage bezoekt ook enkele parlementariërs. Hij brengt hen op de hoogte van de voortgang van het project. Hij zegt niet op bezoek te komen met het oog op het aanstaande voorzitterschap van Nederland van de Europese Unie.
Profijt
In een aantal Europese landen wordt gemopperd omdat bedrijven daar weinig profiteren van de orders rond de JSF. Na de Verenigde Staten en Groot-Brittannië profiteren Nederlandse bedrijven het meest van de ontwikkeling van het vliegtuig. Bedrijven in Italië, Noorwegen en Denemarken lopen achteraan. Van de JSF verschijnen drie versies met twee verschillende motoren.
Het miljardenproject levert Nederland voorlopig ongeveer 800 miljoen euro aan orders op. Als het toestel echt gekocht wordt door een aantal landen, kan dat bedrag oplopen naar enkele miljarden. Voorlopig hebben de meeste landen alleen uitgesproken dat ze tezijnertijd overwegen om toestellen te kopen.
KLM is nog in de race om straks een rol te spelen in de logistiek bij de bouw en bij de verdeling van reserve-onderdelen.
ANP
quote:LOL
Op zaterdag 8 november 2003 15:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:[..]
Tuurlijk, er verandert ook zoveel in 4 maanden
Overheid VS blokkeert JSF-orders
Tis dat Telegraaf zo'n slechte search engine heeft, anders had ik wel een recent bericht over de JSF-orders tevoorschijn gehaald. Daar staat namelijk iets uberanders in.
en dit topic is wederom van 19 juli 2003 11:43, ik wil graag een JSF bericht van de afgelopen maand zien, niet van maanden geleden.
quote:Ah kijk eens aan. Tuurlijk weet je niet hoeveel toestellen er uiteindelijk zullen worden gekocht, maarja dat heb je met joint-ventures. Echt een debacle kan het nooit worden, ivm de orders die er nu al zijn. En besides er moest toch al een opvolger voor de JSF komen. Goedzo.
Op zaterdag 8 november 2003 15:55 schreef UnderWorld_ het volgende:
Die post is weer 4 maanden oud.
[..]
[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 08-11-2003 15:57]
quote:nou, ik weet niet wat ze kosten maar wel veel iig.
Op zaterdag 8 november 2003 15:47 schreef pberends het volgende:[..]
LOL
![]()
![]()
700 miljoen euro per toestel meesterlijk!
![]()
![]()
Voor dat geld heb je een vliegdekscihp met 20 van die dingen
![]()
![]()
Weet niet precies hoeveel ze kosten maar iig kosten ze geen honderen miljoenen per toestel LOL
![]()
![]()
En die orders gaan redelijk als je het nieuws wat beter had gevolgd![]()
![]()
LOL
![]()
![]()
[Dit bericht is gewijzigd door nonzz op 08-11-2003 16:00]
quote:Dat is toch positief?
Op zaterdag 8 november 2003 15:58 schreef tvlxd het volgende:
Duidelijk mag in ieder geval zijn dat we zijn genaaid door Amerika.
quote:Niet Miss Amerika...
Op zaterdag 8 november 2003 15:59 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Dat is toch positief?
[Dit bericht is gewijzigd door 0_o op 08-11-2003 16:03]
quote:
Op zaterdag 8 november 2003 15:59 schreef nonzz het volgende:[..]
nou, ik weet niet wat ze kosten maar wel veel iig.
[discovery channel mode]
Een vliegdekschip loopt in de vele miljarden. En kost ongeveer 2 miljoen dollar per dag als hij operationeel is.
Over een ander dure spullen gesproken:
Een B2 bommenwerper (die vliegende vleugel) kost 2 miljard (per stuk that is)
[/discovery channel mode]
quote:Kan nog hoger worden, maar 700 miljoen Euro is pure onzin.
De JSF-fabrikant Lockheed-Martin hanteert op het ogenblik een prijs van 39,5 miljoen euro per toestel
quote:Beargumentatie bij de tegenaanhangers is altijd zo mircopolitiek-achtig.
Op zaterdag 8 november 2003 16:00 schreef 0_o het volgende:
Zielig vind ik het. Geeft mij het idee dat de ministers van defee en buitenlandse zaken eigenlijk nog maar kleine jongetjes waren het reuze spannend vonden om zo'n nieuwe straaljager te laten ontwikkelen.
Misschien klinkt het naief, maar ik denk niet dat we die JSF nodig hebben.
quote:
Op zaterdag 8 november 2003 16:01 schreef pberends het volgende:[..]
[..]Kan nog hoger worden, maar 700 miljoen Euro is pure onzin.
![]()
quote:http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=163147/sc=fe6c19
Gepubliceerd op maandag 18 februari 2002Verschillende Amerikaanse defensiedeskundigen verwachten dat de Joint Strike Fighter minimaal twintig procent duurder wordt dan waar de Nederlandse regering van uitgaat. In eerste instantie mocht het vliegtuig niet meer kosten dan 28 miljoen dollar, inmiddels is de kostprijs opgelopen tot 40 miljoen dollar per stuk.
quote:
Gepubliceerd op maandag 18 februari 2002
Verschillende Amerikaanse defensiedeskundigen verwachten dat de Joint Strike Fighter minimaal twintig procent duurder wordt dan waar de Nederlandse regering van uitgaat. In eerste instantie mocht het vliegtuig niet meer kosten dan 28 miljoen dollar, inmiddels is de kostprijs opgelopen tot 40 miljoen dollar per stuk.
quote:Le-zen!
De JSF-fabrikant Lockheed-Martin hanteert op het ogenblik een prijs van 39,5 miljoen euro per toestel
quote:Ligt er gewoon puur aan hoeveel er verkocht worden. Tussen de 35 en 45 miljoen euro dus.
Op zaterdag 8 november 2003 16:04 schreef tvlxd het volgende:[..]
[..]http://www.planet.nl/planet/show/id=62967/contentid=163147/sc=fe6c19
quote:So be it. Ik denk dan misschien niet genoeg op een macropolitiek-niveau, maar betwijfel of het mijn mening zou veranderen.
Op zaterdag 8 november 2003 16:02 schreef pberends het volgende:[..]
Beargumentatie bij de tegenaanhangers is altijd zo mircopolitiek-achtig.
quote:Het was dus ter verduidelijking. Het gaat inderdaad om de hoeveelheid verkochte vliegtuigen.
Op zaterdag 8 november 2003 16:07 schreef pberends het volgende:[..]
Ligt er gewoon puur aan hoeveel er verkocht worden. Tussen de 35 en 45 miljoen euro dus.
quote:Als dit zou gelden:
Op zaterdag 8 november 2003 16:07 schreef 0_o het volgende:[..]
So be it. Ik denk dan misschien niet genoeg op een macropolitiek-niveau, maar betwijfel of het mijn mening zou veranderen.
Al het geld dat we investeren in de JSF vloeit weer terug naar de staat.
Daarbij levert het erg veel werkgelegenheid op.
Daarbij krijgen wij korting op de JSF toestellen.
Zou dat je mening veranderen?
quote:Jammer dan, ik ga niet de zoveelste anti-JSF aanhanger proberen te overtuigen. Die ondoordachte oneliners zullen dan weer snel opduiken zoals "We hebben toch helemaal geen JSF nodig" en "Het geld kan beter voor de Nederlandse economie worden gebruikt" en "De F16 hoeft helemaal niet vervangen worden", etc.
Op zaterdag 8 november 2003 16:07 schreef 0_o het volgende:[..]
So be it. Ik denk dan misschien niet genoeg op een macropolitiek-niveau, maar betwijfel of het mijn mening zou veranderen.
quote:
Op zaterdag 8 november 2003 16:09 schreef tvlxd het volgende:[..]
Het was dus ter verduidelijking. Het gaat inderdaad om de hoeveelheid verkochte vliegtuigen.
quote:
De JSF-prijs van 39,5 miljoen euro per stuk is slechts haalbaar wanneer er minimaal 2.400 JSF-toestellen in de VS zelf en 1.000 in het buitenland worden afgezet. Op grond hiervan lijkt het twijfelachtig of de Amerikanen dat ooit halen.De Delftse luchtvaartdeskundige P.B. Rutten, werkzaam als vliegtuigontwerper bij het ingenieursbureau INCAT, heeft aan de hand van gegevens van Lockheed-Martin berekeningen uitgevoerd over de gevolgen voor de prijs. Worden het er bij voorbeeld in totaal 700 minder, aldus Rutten, dan stijgt de prijs met zo'n 3,5 miljoen euro per stuk. Stijgt de verkoop daarentegen in totaal tot 5.000 exemplaren, dan daalt de prijs per toestel met zo'n 10 procent tot zo'n 35 miljoen euro. Bij dat alles wordt er dan wel van uitgegaan dat de luchtmacht na aanschaf van de JSF ditmaal geen kostbare aanpassingen nodig oordeelt, zoals bij de F-16 indertijd, en dat er bij de ontwikkeling en de productie geen onverwachte kinken in de kabel komen.
quote:Grootste probleem is dat het veel geld geinvesteerd moet worden op een moment dat het economisch veel slechter gaat. Als het in '96 was hoorde je niemand erover. Jammer op korte termijn zeg ik dan.
Op zaterdag 8 november 2003 16:10 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Als dit zou gelden:
Al het geld dat we investeren in de JSF vloeit weer terug naar de staat.
Daarbij levert het erg veel werkgelegenheid op.
Daarbij krijgen wij korting op de JSF toestellen.
Zou dat je mening veranderen?
quote:Je kan wel stellen dat ons voordeel in dit project dramatisch tegenvalt in vergelijking met de beloftes, zeker als we rekening houden met de plannen van het Pentagon om slechts Amerikaans spul te kopen.
Op zaterdag 8 november 2003 16:10 schreef pberends het volgende:[..]
Jammer dan, ik ga niet de zoveelste anti-JSF aanhanger proberen te overtuigen. Die ondoordachte oneliners zullen dan weer snel opduiken zoals "We hebben toch helemaal geen JSF nodig" en "Het geld kan beter voor de Nederlandse economie worden gebruikt" en "De F16 hoeft helemaal niet vervangen worden", etc.
quote:Europa, Europa, welk Europa? Zeg dat dan ook maar tegen andere deelnemende landen zoals Italië en UK. Dat 'Buy American' voorstel komt er nooit doorheen, of wordt geschrapt door gezeik van andere deelnemende landen. Sinds dat gezeik heeft Nederland een redelijke ordertotaal. Het Nederlandse leger aanpassen aan het Amerikaanse lijkt me wel het beste. Ze zijn niet voor niks de grootste. Eurofighters kopen is pas onzin, die worden namelijk ingezet om Europa geen daadkracht heeft.
Op zaterdag 8 november 2003 16:14 schreef tvlxd het volgende:[..]
Je kan wel stellen dat ons voordeel in dit project dramatisch tegenvalt in vergelijking met de beloftes, zeker als we rekening houden met de plannen van het Pentagon om slechts Amerikaans spul te kopen.
Je kan je ook afvragen of we niet beter de Eurofighter hadden kunnen nemen, zou voor Europa beter zijn geweest. Natuurlijk moet je gewoon het beste vliegtuig hebben en daar heb ik geen verstand van.
quote:We lopen nog gewoon op schema. Als we onze orders binnen krijgen is er niks aan de hand. Tot nu toe loop het volgens de berichten nog altijd goed.
Op zaterdag 8 november 2003 16:14 schreef tvlxd het volgende:[..]
Je kan wel stellen dat ons voordeel in dit project dramatisch tegenvalt in vergelijking met de beloftes, zeker als we rekening houden met de plannen van het Pentagon om slechts Amerikaans spul te kopen.
Je kan je ook afvragen of we niet beter de Eurofighter hadden kunnen nemen, zou voor Europa beter zijn geweest. Natuurlijk moet je gewoon het beste vliegtuig hebben en daar heb ik geen verstand van.
Ik zie niet in hoe een Eurofighter zou bijdragen aan een Europa. Het gaat om het vliegtuig: de kwaliteit.
quote:En de compatibiliteit aan het Amerikaanse leger.
Op zaterdag 8 november 2003 16:17 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
We lopen nog gewoon op schema. Als we onze orders binnen krijgen is er niks aan de hand. Tot nu toe loop het volgens de berichten nog altijd goed.
Ik zie niet in hoe een Eurofighter zou bijdragen aan een Europa. Het gaat om het vliegtuig: de kwaliteit.
quote:JSF IS GEEN VERVANGER VOOR DE F-16. Is een heel ander toestel.
Op zaterdag 8 november 2003 16:10 schreef pberends het volgende:[..]
Jammer dan, ik ga niet de zoveelste anti-JSF aanhanger proberen te overtuigen. Die ondoordachte oneliners zullen dan weer snel opduiken zoals "We hebben toch helemaal geen JSF nodig" en "Het geld kan beter voor de Nederlandse economie worden gebruikt" en "De F16 hoeft helemaal niet vervangen worden", etc.
quote:het eigen volk is gebaat bij een sterke krijgsmacht
Op zaterdag 8 november 2003 15:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
Waarom is het plezieren en aansluiten bij Amerika zo veel belangrijker dan het eigen volk?
quote:je haalt een aantal dingen door elkaar
Minstens 9 miljard kost die grap ons. Daarmee had je een groot deel van de bezuinigingen voorlopig even binnen gehad.
het JSF project zelf kost ons 1,2 miljard, met een verwacht rendement van 6 miljard.
Het aanschaffen van de toestellen zelf kost ons maximaal 3,9 miljard (85 toestellen á 45 miljoen per stuk) of iets in die trend. Dit geld staat niet ter sprake want de F16 zal hoe dan ook vervangen worden door nieuwe jachtvliegtuigen of dat nu de JSF wordt of de duurdere Rafale doet er verder niet zo veel toe
quote:onzin, althans niet dat van die stealth shit maar dat het toestel niet alleen zou kunnen opereren. Dit is klinkklare onzin de JSF wordt ontwikkeld als swingrole jachtvliegtuig om vrijwel de gehele Amerikaanse jachtvloot te vervangen, van de A10 tot de F111 tot de av8b tot de F16, F18 en weet ik het wat nog meer.
Bovendien is de JSF een toestel dat op zichzelf niet veel kan en altijd ingezet moet worden in combinatie met andere toestellen om effectief te zijn. Bommetje gooien en wegwezen. Ook hebben diverse 'kenners' al lang hun twijfels geuit m.b.t. de prestaties van het toestel. Zo zou de gebruikte stealth techniek bij indienst treding al achterhaald zijn door nieuwe radar technologie.
quote:daar heeft JPB de Amerikanen dan ook beleefd doch ferm op geattendeerd toen die bij george jr. op de koffie mocht, het is dan ook verbeterd sinds die tijd
Bovendien draagt NL (en andere landen buiten de US die meedoen) het volledige risico van de deal. Amerikaanse bedrijven zijn door bepaalde Amerikaanse wetten gevrijwaard van iedere verantwoordelijkheid. Als ik me niet vergis heeft dat te maken met de tussenkomst van de Amerikaanse staat. Die hebben daar hele handige regeltjes voor.
quote:excuse me?
Op zaterdag 8 november 2003 16:45 schreef Pappie_Culo het volgende:[..]
JSF IS GEEN VERVANGER VOOR DE F-16. Is een heel ander toestel.
quote:O JA? GEEF DAN EENS EEN BRON!
Op zaterdag 8 november 2003 16:45 schreef Pappie_Culo het volgende:[..]
JSF IS GEEN VERVANGER VOOR DE F-16. Is een heel ander toestel.
ik dan maar?
quote:
JSF (F35) JOINT STRIKE FIGHTER, INTERNATIONAL
The Joint Strike Fighter, the JSF, is being developed by Lockheed Martin Aeronautics Company for the US Air Force, Navy and Marine Corps and the UK Royal Navy. The stealthy, supersonic multi-role fighter is to be designated the F-35. The JSF is being built in three variants: a conventional take-off and landing aircraft (CTOL) for the US Air Force; a carrier based variant (CV) for the US Navy; and a short take-off and vertical landing (STOVL) aircraft for the US Marine Corps and the Royal Navy. A 70 90% commonality is required for all variants.The requirement is for: USAF F-35A air-to-ground strike aircraft, replacing F-16 and A-10, complementing F-22 (1763); USMC F-35B STOVL strike fighter to replace F/A-18B/C and AV-8B (480); UK RN F-35C STOVL strike fighter to replace Sea Harriers (60); US Navy F-35C first-day-of-war strike fighter to replace F/A-18B/C and A-6, complementing the F/A-18E/F (480 aircraft). In January 2001, the UK MOD signed a memorandum of understanding to co-operate in the SDD (System Development and Demonstration) phase of JSF and, in September 2002, selected the STOVL variant to fulfil the Future Joint Combat Aircraft (FJCA) requirement. Following the contract award, other nations signed up to the SDD phase are: Australia, Canada, Denmark, Italy, Netherlands, Norway, Singapore and Turkey.
http://www.airforce-technology.com/projects/jsf/index.html
quote:Dat is niet waar, de JSF is ook erg goed in het luchtgevecht. De JSF benaderd de wendbaarheid en snelheid van de Russische Sukhoi. Dat is een hele prestatie van de JSF, al jaren lang staat de Sukhoi bekend als verreweg het beste toestel als het op een luchtgevecht. De F16's vallen bij deze vliegtuigen in het niet.
Op zaterdag 8 november 2003 15:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
Bovendien is de JSF een toestel dat op zichzelf niet veel kan en altijd ingezet moet worden in combinatie met andere toestellen om effectief te zijn. Bommetje gooien en wegwezen. Ook hebben diverse 'kenners' al lang hun twijfels geuit m.b.t. de prestaties van het toestel.
Zeker in combinatie met kwalitatief zeer goede piloten van de Nederlandse luchtmacht (ze zijn veel beter dan hun amerikaanse collegae) zal de JSF ook in het luchtgevecht een zeer goed vliegtuig zijn.
quote:OMG
Op zaterdag 8 november 2003 16:45 schreef Pappie_Culo het volgende:[..]
JSF IS GEEN VERVANGER VOOR DE F-16. Is een heel ander toestel.
quote:Ook als je naar de aandelenkoersen kijtk zie je dat beleggers vertrouwens hebben in de orders. Zo is het aandeel Stork de laatste tijd fors gestegen. En koersen stijgen niet omdat de zon zo lekker schijnt. Beleggers verwachten dus dat er weldegelijk wat terecht komt van die orders.
Op zaterdag 8 november 2003 15:45 schreef UnderWorld_ het volgende:
De tegenorders lopen juist best wel goed. Op het POL forum was laatst een krantenbericht dat Nederland tot nu toe na de VS en GB de meeste orders heeft gehad.
quote:Bron? voor zover ik weet staat de goed getweakte F15 bekend als de beste.
Op zaterdag 8 november 2003 17:45 schreef Steijn het volgende:al jaren lang staat de Sukhoi bekend als verreweg het beste toestel als het op een luchtgevecht.
De JSF wordt een goede luchtverdedigingsjager, daar twijfel ik niet aan, maar waarschijnlijk in een oorlog tussen landen met vergelijkbaar technisch niveau niet 1 van de beste. De meeste bestellingen zijn van de USAF die ze als bommenwerpers (vervangers van het gewone type F-16) zal gaan gebruiken, beschermd door F/A-22 Raptors: als er keuzes gemaakt moeten worden, weten we in welke richting die zullen uitvallen.
Ik denk dat over 20-30 jaar de dominante opvatting zal zijn: een paar van de beste, bemande luchtverdedigingsjagers, in combinatie met massa's domme, onbemande bommenwerpers in de stijl van de ontwerpen van EADS (http://www.invisible-defenders.org/programs/uavs/eads-ucav.htm), SAAB (http://www.invisible-defenders.org/programs/uavs/sharc.htm), en Boeing (http://www.invisible-defenders.org/programs/uavs/x-45-design-man.htm) als kanonnenvoer voor de luchtverdedediging.
De Amerikaanse winnaar zal het best en veruit het duurst zijn, en die van SAAB tip ik als de goedkoopste (hoewel ook EADS op goedkoop vervangbaar zal mikken).
quote:zijn 2 totaal verschillende toestellen.
Op maandag 10 november 2003 14:18 schreef arjens het volgende:
De Sukhoi 27 is veel wendbaarder dan de F-15(C) ... en zal het met een betere piloot makkelijker kunnen winnen. Als ze al zo dicht bij elkaar komen dat dat aspect relevant wordt. De F-16 kan krachten aan tot 9G, de JSF minder; maximaal 7 geloof ik... dat weet ik niet zeker. Ook dit draagt bij aan een mindere "gemiddelde" wendbaarheid.
op de lange afstand wint de F15 op de korte afstanden de su27 of de mig29 maar dat is ook al een tijdje niet zo bar zeker meer. De midlife updated F16's zouden het moeten kunnen winnen (die mig29 tijdens de kosovo crisis was ook op vrij korte afstand) de nieuwste F15 zou er dan ook niet al te veel problemen mee moeten hebben gok ik.
JSF is net als de F16 een multirole toestel, het moet alle mogenlijk taken die je van een jachtvliegtuig mag verwachten aankunnen, dat is dus het luchtgevecht maar ook bombardementsvluchten en verkenningen dat maakt de f22 raptor dus even overbodig als de f117 feitelijk is (enkel nuttig om de gigantisch slome b2 spirits te escorteren vanwege het stealth aspect) domme bommenwerpers zie ik niet zo heel snel gebeuren, althans niet als vervanging van de jachtvliegtuigen meer als iets wat er naast gebruikt kan worden en dan vooral in het begin van een oorlog als er nog weinig tot geen grondtroepen in het land zijn.
Toch blijf ik erbij dat de keus voor JSF de beste was, de NL industrie moet nu de broek goed ophalen en enorm gaan knokken.
Wat betreft capaciteiten weet ik vrij zeker dat een vloot JSF'en (?) het aflegt tegen een vloot die iets meer gemixed is. Het toestel is in eerste instantie een bommenwerper maar door de grote wendbaarheid ook in staat om luchtgevechten te voeren.
Neemt niet weg dat wie van alles een beetje kan meestal nergens echt goed in is. Ditzelfde is door meerdere mensen over de JSF gezegd.
Maar de toekomst zal het allemaal wel uitwijzen.
quote:Misschien moet je vooral kijken waarvoor wij de straaljagers nodig hebben. Ik denk vooral voor ondersteuning bij internationale vredes/interventie operaties. Voor dit doel zijn de JSF vliegtuigen perfect geschikt, omdat ze andere Europese en Amerikaanse straaljagers kunnen aanvullen.
Op woensdag 12 november 2003 17:45 schreef Pappie_Culo het volgende:
Wat betreft het kostenplaatje zat ik er in ieder geval volledig naast. Laat m'n geheugen me toch even goed in de steek.Wat betreft capaciteiten weet ik vrij zeker dat een vloot JSF'en (?) het aflegt tegen een vloot die iets meer gemixed is. Het toestel is in eerste instantie een bommenwerper maar door de grote wendbaarheid ook in staat om luchtgevechten te voeren.
Neemt niet weg dat wie van alles een beetje kan meestal nergens echt goed in is. Ditzelfde is door meerdere mensen over de JSF gezegd.
Maar de toekomst zal het allemaal wel uitwijzen.
Daarmee is de JSF waarschijnlijk een betere keus dan een Europese variant die op alle gebieden superieur is. We zullen toch nooit alleen een operatie uitvoeren.
Een goed verdedigbaar argument is dat het gaat om het in huis halen van de beste technologie zodat je het in mindere tijden als licentierechten er niet meer toe doen evt. kan nabouwen. Het gaat er dus om de juiste kennis in je industrie te hebben. Maar in dat geval wil je graag een gemengde luchtvloot zodat je van alles wat hebt en het kan uitproberen en uit elkaar halen. Dan wil je ook wat JSF's, maar zeker niet alleen JSF's. Dan doe je wel mee met ontwikkelen van de JSF, en ook met Eurofighter om de risico's te spreiden.
Die visie heeft onze regering in ieder geval niet: 1 soort vliegtuig (nu F-16) in een 'swing' rol is logistiek en qua opleiding goedkoper voor een kleiner land dat graag mee wil bombarderen. Ook het kiezen van een Amerikaans model (en het model dat ook voor de Amerikanen zelf de logistieke standaard wordt) past in deze filosofie van betaalbaar meedoen.
Nog een alternatief is dat we onze luchtmacht hebben voor defensie; verdediging van ons land of een bondgenoot dus tegen de eerste aanvalsgolf die voor de invaller luchtsuperioriteit moet opleveren ('homeland defense' is dubbelop; taalverkrachting). In dat geval koop je een vliegtuig dat luchtgevechten kan winnen boven vriendelijk gezind grondgebied. Lange afstanden kunnen vliegen of rondom 'stealth' zijn voor de luchtverdedigingsradar is dan minder belangrijk, omdat je dan boven vriendelijk grondgebied binnen een straat van enkele honderden km opereert. Dan koop je toch echt Eurofighter Typhoons of F/A-22 Raptors. Deze visie heeft onze regering duidelijk ook niet, getuige de bezuinigingen op luchtafweersystemen, de keuze voor de JSF, en de omvorming van de landmacht naar een zwakker maar mobieler koloniaal leger.
Wat mij ergert aan de argumentatie rond de keuze van de JSF is dat de politieke betrokkenen blijkbaar niet vinden dat onze 'defensie' voor verdediging van Nederland bedoeld is, en niet plannen voor massaproductie voor een wereldoorlog-scenario (amerika wel: die smijten bakken met geld over de balk om maar zoveel mogelijk wapenfabrieken draaiende te houden). Ze denken alleen aan betaalbaar bommen gooien op "vredesmissie". Laten we het ministerie dan maar weer lekker omdopen tot "ministerie van oorlog" zoals vroeger.
quote:Volgens mij heeft het eerder te maken met het feit dat de Squadrons F-16s die we momenteel opereren al 20 jaar oud zijn. Met een "overhaul" eind jaren 90 / begin 21e eeuw kunnen ze nog een jaar of 10 mee worden gesleept maar over een jaar of 7 zijn die machines toch echt aan het einde van hun latijn en mogen ze naar de schroothoop.
Op zaterdag 8 november 2003 15:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
Waarom is het plezieren en aansluiten bij Amerika zo veel belangrijker dan het eigen volk?Minstens 9 miljard kost die grap ons. Daarmee had je een groot deel van de bezuinigingen voorlopig even binnen gehad.
Bovendien is de JSF een toestel dat op zichzelf niet veel kan en altijd ingezet moet worden in combinatie met andere toestellen om effectief te zijn. Bommetje gooien en wegwezen. Ook hebben diverse 'kenners' al lang hun twijfels geuit m.b.t. de prestaties van het toestel. Zo zou de gebruikte stealth techniek bij indienst treding al achterhaald zijn door nieuwe radar technologie.
Bovendien draagt NL (en andere landen buiten de US die meedoen) het volledige risico van de deal. Amerikaanse bedrijven zijn door bepaalde Amerikaanse wetten gevrijwaard van iedere verantwoordelijkheid. Als ik me niet vergis heeft dat te maken met de tussenkomst van de Amerikaanse staat. Die hebben daar hele handige regeltjes voor.
En dan moet er vervanging komen! Natuurlijk kunnen we op dat moment kiezen voor echt Europees fabrikaat, maar de nieuwe Saab's (Zweden) Tornado's (Engeland) en Mirages (Frankrijk) zijn allen te specifiek bedoeld voor 1 doel. De een is beter in luchtgevechten, de ander beter in patrouilleren, de en weer een ander beter in bombarderen. Ze zijn allen niet "multipurpose" genoeg, zoals de F-16 welke eigenlijk een manusje van alles is. De zogenaamde "Eurofighter" is nooit echt fatsoenlijk van de grond gekomen omdat al die Europese landen eerst weer jarenlang zitten te bakkelijen en te discuzeuren over wie wat mag produceren en hoeveel ze moeten investeren.
De Amerikanen zijn wat dat betrefd veel praktischer: Ze beginnen gewoon met de ontwikkeling, en geven andere landen de mogelijkheid om mee te ontwikkelen tegen investering, en met teruggeving van arbeidscontracten. Bovendien is de aanschaf van de nieuwe vliegtuigen dan goedkoper.
Men heeft dus besloten de JSF te kopen omdat het gewoon simpelweg een goed vliegtuig is en de huidige generatie Amerikaanse militaire hardware gewoonweg niet te kloppen valt met wat de Europeanen op de markt zetten.
Je kunt je wellicht nog wel dat Euro-copter schandaal herrinngeren met de Belgen en de Italianen (kan me niet meer precies herrinneren wat het allemaal was), en dan vraag je je af waarom Nederland zoiets heeft van "je bekijkt het maar met je corruptie-copter" en Apaches koopt in de Verenigde Staten.
Het heeft niets te maken met "aansluiten bij Amerika", de Europeanen kunnen gewoon over niets een fatsoenlijke beslissing maken zonder eerst een paar jaar te discuzeuren...... En dan komen ze ook nog met een project op de proppen met technologie die alweer jaren verouderd is.
quote:
700 miljoen euro per toestel meesterlijk!![]()
![]()
Voor dat geld heb je een vliegdekscihp met 20 van die dingen
![]()
![]()
Weet niet precies hoeveel ze kosten maar iig kosten ze geen honderen miljoenen per toestel LOL
![]()
![]()
Ik vondt trouwens ook nog dit:
"On June 17, 2002, the Netherlands also committed itself to the JSF's system development and demonstration (SDD) phase by exchanging with the Department of Defense memorandum of understanding (MOU) documents. These MOU documents were signed on June 5, 2002, on behalf of the Dutch Cabinet at Soesterberg Airbase (NL) with the Under Secretary of Defense for Acquisition, Technology and Logistics countersigning the MOU documents in Washington, D.C. on June 10, 2002. As a result, the Netherlands will invest $800 million [¤ 848 million] in the SDD effort. The Netherlands has been part of the JSF program since 1997. The Netherlands became the fourth country to join as a JSF SDD phase partner, and the first 'Level 2' partner. The Dutch commitment spans ten years. For the previous two and a half years, the Netherlands had conducted a rigorous technical and financial analysis of potential candidates to replace its F-16s. In both assessments, the JSF ranked first."
ook dit:
"Current program estimates peg the recurring JSF unit flyaway costs at $37 million for the Air Force conventional takeoff and landing variant, $46 million for the Marine Corps short takeoff vertical landing variant and $48 million for the Navy carrier version, in 2002 dollars"
Bron: http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-35.htm
Kan iemand mij verder uitleggen waarom het belastingbetaler 9 miljard euro zal kosten en hoe de prijs van 1 vliegtuig naar 700 miljoen is geschoten?
Ik neem even aan dat dat de totale order is, want zoals boven vermeldt kost een vliegtuig hooguit een eurootje of 50 miljoen, en Nederland kan waarschijnlijk af met de goedkoopste variant van hooguit een miljoentje of 40 per stuk.
quote:Jawel
Op zaterdag 8 november 2003 16:45 schreef Pappie_Culo het volgende:
JSF IS GEEN VERVANGER VOOR DE F-16. Is een heel ander toestel.
De "Joint Strik Fighter" is eigenlijk precies wat de F-16 was: Een manusje van alles in 1 vliegtuig. Precies wat Nederland nodig heeft, we hebben geen nut aan een apart "bomber squadron" en "fighter squadron". Daar is Nederland te klein voor.
Zelfs een groot land als de VS wil graag af van toestellen die speciefieker voor 1 of enkele doelen gericht zijn, omdat de luchtmacht dan veel flexibeler kan opereren.
De JFS wordt ook een vervanger van de Britse "Harrier" omdat een van de modellen de mogelijkheid krijgt om een STOVL uit te voeren. (Short Take Off - Vertical Landing)
quote:Nederland investeerd zo'n 800 miljoen dollar; na de ontwikkeling wordt en prijs van 39.5 miljoen tot 43 miljoen betaald per stuk. Dit hangt af van de hoeveelheid die wordt afgenomen door de VS. Als nederland 80 JSFs koopt zitten we op max 3.5 miljard euro. De 9 miljard die wordt genoemd is het bedrag dat het onze economie kan opleveren. Hoe accuraat het is kan ik niet zeggen...
Kan iemand mij verder uitleggen waarom het belastingbetaler 9 miljard euro zal kosten en hoe de prijs van 1 vliegtuig naar 700 miljoen is geschoten? Ik neem even aan dat dat de totale order is, want zoals boven vermeldt kost een vliegtuig hooguit een eurootje of 50 miljoen, en Nederland kan waarschijnlijk af met de goedkoopste variant van hooguit een miljoentje of 40 per stuk.
quote:En toch vraagt hij er nogmaals naar ... dan is het niet zielig wanneer ik naar z'n bronnen vraag.
hij geeft toch toe dat hij verkeerd zit, blijf er dan niet over door zagen stel zielepoten
quote:het idee is dat je minder toestellen tegelijk de lucht in hoeft te sturen.
Op woensdag 12 november 2003 17:45 schreef Pappie_Culo het volgende:
Wat betreft het kostenplaatje zat ik er in ieder geval volledig naast. Laat m'n geheugen me toch even goed in de steek.Wat betreft capaciteiten weet ik vrij zeker dat een vloot JSF'en (?) het aflegt tegen een vloot die iets meer gemixed is. Het toestel is in eerste instantie een bommenwerper maar door de grote wendbaarheid ook in staat om luchtgevechten te voeren.
Neemt niet weg dat wie van alles een beetje kan meestal nergens echt goed in is. Ditzelfde is door meerdere mensen over de JSF gezegd.
Maar de toekomst zal het allemaal wel uitwijzen.
Stel je hebt bv F111 bommenwerpers en F22 jachtvliegtuigen.
Dan moet je dus 3 toestellen de lucht insturen om 1 doel te raken (verkenner, bommenwerper, bodyguard) terwijl je dit met 1 enkel swingrole toestel ook uit kunt schakelen
quote:0w never mind then
Op donderdag 13 november 2003 15:36 schreef arjens het volgende:
Ik quote maartena ...
maar goed ik denk niet dat Maartena serieus aan 700 dollar per toestel zit te denken gezien de bronnen die er bijgeleverd worden
Het Pentagon gaf JSF-producent Lockheed-Martin vorige maand de opdracht om de JSF-versie voor geïnteresseerde buitenlandse luchtmachten 'zo gelijk mogelijk te maken voorzover de National Disclosure Policy dit toestaat'. Maar dus niet helemaal: deze richtlijn van het Pentagon moet verhinderen dat buitenlandse mogendheden de hand weten te leggen op Amerikaanse militaire geheimen.
Volgens de in de Verenigde Staten werkende Britse luchtvaartanalist Bill Sweetman komt dit erop neer dat 'een Nederlandse JSF sneller opvalt op de vijandelijke radar dan de Amerikaanse JSF'.
Voor het afwaarderen van de niet-Amerikaanse JSF heeft het Pentagon, binnen het zogenoemde 'JSF International Partner Version Delta Systems'-programma, maar liefst meer dan zeshonderd miljoen dollar over. Dat is het geld dat Lockheed-Martin krijgt om het toestel inferieur aan de Amerikaanse versie te maken.
Sweetman zegt dat de Amerikaanse voorzichtigheid vooral de stealth-technologie betreft die vliegtuigen moeilijk waarneembaar maakt voor radar en andere detectie-middelen. ''Sinds het bestaan van die technologie begin jaren tachtig wereldkundig werd gemaakt, heb ik me afgevraagd hoe het Pentagon zou voorkomen dat de werkingsprincipes geheim zouden blijven. De opdracht aan Lockheed-Martin heeft daar direct mee te maken,'' zet de luchtvaartanalist.''
Ook de Britse luchtvaartconsultant Nick Cook stelt dat de export-versie van de JSF 'ongetwijfeld minder stealthy zal zijn dan het Amerikaanse toestel'.
Dat duidelijk werd dat de Amerikaanse en de export-JSF niet hetzelfde zijn, was een kwestie van tijd, zegt Cook. ''Dat Delta-contract heeft dat geformaliseerd. Ze kúnnen ook niet hetzelfde zijn. Stealth-technologie en export zijn volgens de Amerikanen eigenlijk twee zaken die elkaar uitsluiten,'' zegt hij.
Sweetman denkt dat sommige gevoelige technologieën, zoals bepaalde software, radarstraling absorberende verf en lastig te traceren radarsystemen, gewoon niet in de export-JSF zullen worden gemonteerd.
Dat het weglaten van bepaalde systemen zeshonderd miljoen dollar moet kosten, vindt Sweetman niet vreemd. ''Er moet nieuwe computerprogrammatuur worden geschreven, sommige onderdelen zullen een andere plaats krijgen. Het gaat om complexe aanpassingen aan het technische ontwerp.''
Volgens PvdA-kamerlid Frans Timmermans betekent de Amerikaanse gang van zaken 'de totale omkering van het JSF-principe', waarbij buitenlandse partners volledig zouden worden betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe technologie ten behoeve van dit toestel.
De Nederlandse overheid heeft zich voor 800 miljoen dollar ingekocht in de ontwikkelingsfase van het JSF-program. In ruil hiervoor mag de Koninklijke Luchtmacht eisen stellen aan de eindversie van de JSF en zal ook de Nederlandse industrie bij de ontwikkeling en productie worden ingeschakeld.
Timmermans zet daar een vraagteken bij: ''De Amerikaanse opstelling maakt dat alle echt interessante contracten naar Amerikaanse bedrijven gaan.'' Hij heeft intussen kamervragen over deze kwestie gesteld.
Een woordvoerder van de Koninklijke Luchtmacht zegt dat de beoogde JSF 'voldoet aan de eisen die wij daaraan stellen'.
Naast Nederland doet een reeks van landen mee aan het JSF-project, waaronder Groot-Brittannië en Italië.
© Het Parool, 6-12-2003
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1070697601334.html
Lachwekkend gewoon.
quote:Wat een achterlijke zet van de Amerikanen, ze proberen ons weer te naaien. Niet dat het hun zal lukken, want er zal vast wel veel protest komen tegen deze onzin.
Op zaterdag 6 december 2003 12:37 schreef Nyrem het volgende:
Nederland krijgt een inferieure JSF
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1070697601334.html
Lachwekkend gewoon.
Natuurlijk is het niet goed dat we een inferieur vliegtuig zouden krijgen, maar we kunnen toch flink gaan lobbyen en de amerikanen zo onder druk zetten (dat we niet meer zullen investeren of geen vliegtuigen zullen afnemen). Het is geen einde van de wereld, maar wel klote.
quote:De JSF was technisch en qua vliegeigenschappen zowiezo al de mindere in vergelijking met de rafale en eurofighter. De enige pré was de stealth optie. Nu die wegvalt omdat de Amerikanen dat niet prijs willen geven is de JSF nauwlijks beter dan de F16 en zwaar inferieur aan de europese fighters.
Op zaterdag 6 december 2003 19:48 schreef UnderWorld_ het volgende:
Zouden we niet dezelfde soort problemen kunnen verwachten als we bijvoorbeeld het Franse vliegtuig kopen?Natuurlijk is het niet goed dat we een inferieur vliegtuig zouden krijgen, maar we kunnen toch flink gaan lobbyen en de amerikanen zo onder druk zetten (dat we niet meer zullen investeren of geen vliegtuigen zullen afnemen). Het is geen einde van de wereld, maar wel klote.
quote:Je gaat er al vanuit dat we niet de normale JSF krijgen. Je moet toch wat meer inzet tonen. Je laat je toch niet zomaar door anderen iets opdragen. Lobbyen is een heel machtig wapen.
Op zaterdag 6 december 2003 19:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
De JSF was technisch en qua vliegeigenschappen zowiezo al de mindere in vergelijking met de rafale en eurofighter. De enige pré was de stealth optie. Nu die wegvalt omdat de Amerikanen dat niet prijs willen geven is de JSF nauwlijks beter dan de F16 en zwaar inferieur aan de europese fighters.
Daarbij heb je wel gelijk dat de andere vliegtuigen superieur zijn op grote afstanden in de lucht. De JSF is echter superieur in 'dogfights' en ook om bommen te droppen is het een uitstekend vliegtuig. Wij moeten een vliegtuig hebben dat samen met andere vliegtuigen kan opereren en goed is voor interventies/vredes missies. De JSF is dan niet zo'n slechte keus (elk vliegtuig heeft voordelen; het duurste is niet altijd het beste)
quote:Denk je dat nu echt ?
Op zaterdag 6 december 2003 12:40 schreef pberends het volgende:[..]
Wat een achterlijke zet van de Amerikanen, ze proberen ons weer te naaien. Niet dat het hun zal lukken, want er zal vast wel veel protest komen tegen deze onzin.
Ik begin steeds meer te walgen van dat ventje.
quote:Maar dan nog zijn er wel meer modellen dan alleen de JSF.
Op zaterdag 6 december 2003 20:11 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Je gaat er al vanuit dat we niet de normale JSF krijgen. Je moet toch wat meer inzet tonen. Je laat je toch niet zomaar door anderen iets opdragen. Lobbyen is een heel machtig wapen.
Daarbij heb je wel gelijk dat de andere vliegtuigen superieur zijn op grote afstanden in de lucht. De JSF is echter superieur in 'dogfights' en ook om bommen te droppen is het een uitstekend vliegtuig. Wij moeten een vliegtuig hebben dat samen met andere vliegtuigen kan opereren en goed is voor interventies/vredes missies. De JSF is dan niet zo'n slechte keus (elk vliegtuig heeft voordelen; het duurste is niet altijd het beste)
Ik ben alleen bang dat de Nederlandse overheid deze besteding aan de JSF meer als een soort smeergeld manouvre ziet, waarmee het hoopt in beter daglicht bij de yankees te komen staan, dan werkelijk een waardige opvolger voor de F16 te vinden. Ik denk ook niet dat ze de koop nu opeens niet door zullen laten gaan. Zal wel weer ff een debatje komen in de kamer, maar waarschijnlijk zal dat weer weinig resultaat hebben.
Schandalig dat onze 'volksvertegenwoordiging' zó omgaat met het staatsgeld, aangezien een meerderheid TEGEN de JSF is, en ALLANG is gebleken dat het ook weinig tot niets op zal leveren voor de Nederlandse Economie... maar blijkbaar schijnt dat te kunnen. Zo gaat het al tijden lang en zolang het volk het maar een beetje mopperend aanziet, zal er ook weinig veranderen, vrees ik.
Schandalige actie trouwens ook van de yankees, maar dat ben ik intussen wel gewend van ze....
quote:De regering is ook gaan lobbyen om meer orders te krijgen. Nu staan we 3e op de lijst van landen met de meeste orders. Het slaat dus helemaal nergens op wat je zegt.
Op zaterdag 6 december 2003 20:59 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Denk je dat nu echt ?
Balkenende zal braaf voor bush bukken en zich eens lekker laten nemen.Ik begin steeds meer te walgen van dat ventje.
quote:Ja, dat berust op een mening of je het amerikaanse beleid goed of slecht vind. Je kan beter de keuze voor de JSF op objectieve gronden maken ...
Op zaterdag 6 december 2003 22:54 schreef Strijder het volgende:[..]
Maar dan nog zijn er wel meer modellen dan alleen de JSF.
Gezien de Amerikaanse politiek snap ik het uberhaupt niet dat wij daar zaken mee doen. En dan doe je het toch ( om een paar wazige redenen, zal wel iets met vriendjes en achterbaksheid te maken hebben ), wordt je nog voor de gek gehouden ook.
quote:Gezien de laatste berichten ( Nederland krijgt een inferieur model ) hoef ik dat geloof ik niet nader toe te lichten....
Op zaterdag 6 december 2003 23:19 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Ja, dat berust op een mening of je het amerikaanse beleid goed of slecht vind. Je kan beter de keuze voor de JSF op objectieve gronden maken ...
quote:Er werd ook gezegd dat nederland niet genoeg subsidies zou krijgen. NU zitten we weer op schema en zijn op twee na het land met de meeste subsidies. Kijken of dit nog steeds zo is als de lobby over is!
Op zaterdag 6 december 2003 23:32 schreef Strijder het volgende:[..]
Gezien de laatste berichten ( Nederland krijgt een inferieur model ) hoef ik dat geloof ik niet nader toe te lichten....
quote:Subsidies ?
Op zaterdag 6 december 2003 23:47 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Er werd ook gezegd dat nederland niet genoeg subsidies zou krijgen. NU zitten we weer op schema en zijn op twee na het land met de meeste subsidies. Kijken of dit nog steeds zo is als de lobby over is!
Maar dat doet niks af aan het feit dat je dus betaald voor een grote schietschijf. Waardeloos dus.
quote:Ja, dat krijg je er van als je twee dingen gelijk doet 's avonds. Orders bedoel ik natuurlijk. De orders liggen nu weer op schema, waar voor de lobby de ze nog van plan waren om de orders af te zwakken.
Op zaterdag 6 december 2003 23:51 schreef Strijder het volgende:[..]
Subsidies ?
Het bedrijfsleven zou toch investeren ? Dat werd voorgeschoten door de overheid ( maar waren geen subsidies ), en de bedrijven zouden die in de loop der jaren terugbetalen.Maar dat doet niks af aan het feit dat je dus betaald voor een grote schietschijf. Waardeloos dus.
Als de lobby nog een keer naar Amerika gaat kan het zo omslaan en kunnen we zo de normale JSF's krijgen. ALles kan tegenwoordig. Vooral als er een andere president wordt gekozen.
quote:Geeft niet, ik zit hier ook op twee sporen te werken.
Op zaterdag 6 december 2003 23:54 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Ja, dat krijg je er van als je twee dingen gelijk doet 's avonds. Orders bedoel ik natuurlijk. De orders liggen nu weer op schema, waar voor de lobby de ze nog van plan waren om de orders af te zwakken.
Als de lobby nog een keer naar Amerika gaat kan het zo omslaan en kunnen we zo de normale JSF's krijgen. ALles kan tegenwoordig. Vooral als er een andere president wordt gekozen.
Ik zeg niet dat je Eurofighter het dan wel doet, maar dat verwacht ik niet. Kleine nuance, groot verschil.
quote:Misschien hebben ze wel zo'n kastje waarmee ze de power van onze JSF's kunnen uitschakelen
Op zondag 7 december 2003 00:03 schreef Strijder het volgende:[..]
Geeft niet, ik zit hier ook op twee sporen te werken.
Maar inderdaad, als dit als dat. Ongeacht of wij wel of nietde goede versie krijgen, bij een confrontatie met de VS lijkt het mij niet ongeloofwaardig dat de vliegtuigen "opeens" niet meer willen vliegen.Ik zeg niet dat je Eurofighter het dan wel doet, maar dat verwacht ik niet. Kleine nuance, groot verschil.
Natuurlijk allemaal leuke speculatie, maar niet echt reeel lijkt me. Wij hebben ook goede technici, die zullen vast het hele toestel doorlichten en alles inspecteren.
Daarbij zie ik niet een kleinere kans dat zoiets (of iets anders) zou kunnen gebeuren met de Eurofighter of dat franse ding ...
quote:Met de amerikanen zou me dat niets verbazen, ze willen toch ook het door ons betaalde GPS alternatief Galileo kunnen uitschakelen (en de EU nog meewerken ook
Op zondag 7 december 2003 00:06 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Misschien hebben ze wel zo'n kastje waarmee ze de power van onze JSF's kunnen uitschakelen
m.a.w. we zitten weer eens een speeltje van de VS te financieren.
quote:dat is een grapje zeker. Galileo wordt nu juist ontwikkeld om niet afhankelijk van de amerikanen een betrouwbaar sattelietnavigatiesysteem te hebben. GPS kunnen de Amerikanen jammen, wat ze bijvoorbeeld in de golfoorlogen ook hebben gedaan. De militaire GPS (die alleen de amerikanen hebben) krijgen dan wel het juiste signaal , terwijl alle andere GPS én in die regio, waaronder die van Nederlandse militairen geven dan een foutieve en onnauwkeurige uitlezing.
Op zondag 7 december 2003 00:13 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Met de amerikanen zou me dat niets verbazen, ze willen toch ook het door ons betaalde GPS alternatief Galileo kunnen uitschakelen (en de EU nog meewerken ook
)
m.a.w. we zitten weer eens een speeltje van de VS te financieren.
Kan niet anders zeggen. Wat mij betreft gaan we voor de rafale.
quote:Nee, het is geen grapje, helaas.
Op zondag 7 december 2003 11:59 schreef BloodhoundFromHell het volgende:[..]
dat is een grapje zeker. Galileo wordt nu juist ontwikkeld om niet afhankelijk van de amerikanen een betrouwbaar sattelietnavigatiesysteem te hebben.
http://www.tweakers.net/nieuws/29899
En de ruggegraatloze mensen die de EU runnen werken nog mee ook
quote:Denk je echt dat de EU dit zal accepteren. Zelfs China, dat ook deelneemt aan de Eurpese GPS zal het niet accepteren. De VS kan het dan wel willen, maar het gebeurt echt niet zo 123.
Op zondag 7 december 2003 13:23 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Nee, het is geen grapje, helaas.
http://www.tweakers.net/nieuws/29899
En de ruggegraatloze mensen die de EU runnen werken nog mee ook
quote:Dat hebben ze al gedaan.
Op zondag 7 december 2003 13:27 schreef UnderWorld_ het volgende:[..]
Denk je echt dat de EU dit zal accepteren.
De mensen die de EU runnen bukken graag voor de VS.
quote:geil.
Op zondag 7 december 2003 14:32 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Dat hebben ze al gedaan.
De mensen die de EU runnen bukken graag voor de VS.
Beetje kneuzen dan dat ze het gedaan hebben.
quote:Ja, de 'leider' van de EU laten zich graag nemen door de VS.
Op zondag 7 december 2003 14:46 schreef UnderWorld_ het volgende:
Beetje kneuzen dan dat ze het gedaan hebben.
quote:Dat krijg je met de socialisten en christenen aan de macht.
Op zondag 7 december 2003 14:49 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Ja, de 'leider' van de EU laten zich graag nemen door de VS.
quote:ja, die Fransen zijn tenminste wel te vertrouwen
Op zondag 7 december 2003 12:29 schreef Pappie_Culo het volgende:
Het is gewoon onbetrouwbaar kankervolk.Kan niet anders zeggen. Wat mij betreft gaan we voor de rafale.
quote:Het is idd niet te verwachten dat we bij de Fransen beter af zijn. We blijven nu eenmaal een klein land.
Op zondag 7 december 2003 14:54 schreef zakjapannertje het volgende:[..]
ja, die Fransen zijn tenminste wel te vertrouwen
quote:Hoezo we zijn een klein land ? Europa heeft straks meer inwoners dan de VS.
Op zondag 7 december 2003 14:55 schreef UnderWorld_ het volgende:
We blijven nu eenmaal een klein land.
quote:en ook economisch groter bovendien volgens mij
Op zondag 7 december 2003 15:18 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Hoezo we zijn een klein land ? Europa heeft straks meer inwoners dan de VS.
quote:Ik doelde op Nederland. Zolang we geen eenheid vormen (dus een taal spreken bijvoorbeeld) zal Europa altijd verdeeld blijven.
Op zondag 7 december 2003 15:18 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Hoezo we zijn een klein land ? Europa heeft straks meer inwoners dan de VS.
Daarnaast zegt het inwonertal niet alles. De omvang van de economie speelt een duidelijke rol in wie de macht heeft. Als wij ons niet meer liberaal gaan opstellen zullen we steeds meer achter gaan lopen tov Amerika.
quote:Lekker zeg. Dan kunnen we ze nog wel een miljard schenken als we er zulke goede diensten voor terug krijgen.
Op zondag 7 december 2003 15:40 schreef Chadi het volgende:
Nederland wordt gewoon vet genomen door de VS .
quote:Hoezo geen eenheid ? We hebben de euro, we hebben straks een europese grondwet. De grenzen binnen europa zijn wagenwijd open.
Op zondag 7 december 2003 15:26 schreef UnderWorld_ het volgende:
Ik doelde op Nederland. Zolang we geen eenheid vormen (dus een taal spreken bijvoorbeeld) zal Europa altijd verdeeld blijven.
Tuurlijk zijn we een eenheid, het enige wat we nu nodig hebben zijn een paar mensen met ballen in de europese regering.
quote:Doe nou niet zo naief. Zie je niet hoe elk land nog uit eigenbelang handeld. De landelijke regering in de VS handelt uit belang van de staten; heeft er een hulp nodig, dan gaat daar het geld naartoe.
Op zondag 7 december 2003 16:20 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Hoezo geen eenheid ? We hebben de euro, we hebben straks een europese grondwet. De grenzen binnen europa zijn wagenwijd open.
Tuurlijk zijn we een eenheid, het enige wat we nu nodig hebben zijn een paar mensen met ballen in de europese regering.
In Europa is ieder land bezig zoveel mogelijk subsidie naar zich toe te trekken zodat de nettouitgaven zo klein mogelijk zijn.
We zullen alleen een eenheid worden als burgers in Frankrijk, Duitsland en de andere landen met elkaar in contact komen. Pas dan zullen we niet denken hoe we het beste alles er op kunnen richten hoe onze eigen staat het meeste voordeel kan trekken uit de EU.
Een taal is daarvoor een noodzakelijke (of er moet een hele slimmer vertaalcomputer op de markt komen).
quote:Ja dat zeg ik, we hebben nog een europese regering met kloten nodig.
Op zondag 7 december 2003 16:24 schreef UnderWorld_ het volgende:
Doe nou niet zo naief. Zie je niet hoe elk land nog uit eigenbelang handeld.
Een taal zou trouwens wel prettig zijn, engels ofzo.
quote:Er zijn maar weinigen die echt uit een Europese visie kunnen denken. Daarbij staan ze nog altijd onder grote invloed van de nationale leiders (daarom is het ook zo belangrijk dat je cruciale posities hebt binnen de EU; bijvoorbeeld nu die fransman bij de ECB, reken er maar op dat Chirac daar veel contact mee heeft).
Op zondag 7 december 2003 16:27 schreef Aaargh! het volgende:[..]
Ja dat zeg ik, we hebben nog een europese regering met kloten nodig.
Een taal zou trouwens wel prettig zijn, engels ofzo.
Of er moet een onafhankelijk bestuur komen (maar dat lijkt me geen reeele oplossing) of we moeten de nationale belangen opheffen door een Europa te worden.
Een taal zou daarbij sterk helpen en mijn keuze is idd engels (is ook een topic over in FOK!POL).
Ik was een stukje over China aan het lezen en daar kwam ook duidelijk in naar voren dat ze de eenheid over zo'n groot gebied hebben kunnen bewaren doordat de een schrift hadden. Hierdoor konden de mensen van de ene kant van het land met de mensen aan de ander kant van het land communiceren.
quote:Één munt betekent niet automatisch eenheid ...
Op zondag 7 december 2003 23:57 schreef Chadi het volgende:
Europa zal niet aan eenheid ontkomen vanwege de macht die de munt met zich mee heeft gebracht en zal brengen. Of ze nu willen of niet de eenheid is een kwestie van tijd.
Ja, dat zeiden ze bij de F16 ook. Toen werd de Warthog ook nog maar even uit de mottenballen getrokken toen de eerste golfoorlog begon...
En ja, men probeert ons, als europa, te naaien met de JSF, en niet een beetje ook. De JSF heeft namelijk een schoon luchtruim nodig om zijn werk in te doen, (Iets wat de F16 zelf kan regelen.) en wie veegt er voor de US de lucht schoon? Juist, de F22. En dat toestel hebben wij niet.
Dus op die manier zullen we altijd nog samen met de Amerikanen moeten opereren...
quote:DUUUUH.
Op maandag 8 december 2003 18:40 schreef nietzman het volgende:
"De JSF zal onderandere de A10 vervangen."Ja, dat zeiden ze bij de F16 ook. Toen werd de Warthog ook nog maar even uit de mottenballen getrokken toen de eerste golfoorlog begon...
En ja, men probeert ons, als europa, te naaien met de JSF, en niet een beetje ook. De JSF heeft namelijk een schoon luchtruim nodig om zijn werk in te doen, (Iets wat de F16 zelf kan regelen.) en wie veegt er voor de US de lucht schoon? Juist, de F22. En dat toestel hebben wij niet.Dus op die manier zullen we altijd nog samen met de Amerikanen moeten opereren...
Wat dacht jij dan. Dat wij ooit een missie alleen gaan uitvoeren? Wij zullen altijd met andere landen moeten samenwerken! Dat kan je toch zelf ook wel bedenken.
quote:Ja duuuuuuuuuuuuh. Maar waarom zou dat altijd met Amerika moeten zijn? Het gaat er om dat Amerika op deze manier de NAVO onder de duim wil houden.
Op maandag 8 december 2003 18:42 schreef UnderWorld_ het volgende:
DUUUUH.Wat dacht jij dan. Dat wij ooit een missie alleen gaan uitvoeren? Wij zullen altijd met andere landen moeten samenwerken! Dat kan je toch zelf ook wel bedenken.
quote:De Rafael en de Eurofighter zullen ook de kwaliteiten hebben om de JointStrikeFighter bij te staan. Dus we zijn helemaal niet afhankelijk van de Amerikanen.
Op maandag 8 december 2003 19:16 schreef nietzman het volgende:[..]
Ja duuuuuuuuuuuuh. Maar waarom zou dat altijd met Amerika moeten zijn? Het gaat er om dat Amerika op deze manier de NAVO onder de duim wil houden.
quote:de thunderbolt is inmiddels meer dan 30 jaar uit, als de F35 strax klaar is 40 jaar, reken maar dat die dingen eruit gaan want die airframes zullen strax in midair uit elkaar vallen zonder dat je er iets aan kan doen
Op maandag 8 december 2003 18:40 schreef nietzman het volgende:
"De JSF zal onderandere de A10 vervangen."Ja, dat zeiden ze bij de F16 ook. Toen werd de Warthog ook nog maar even uit de mottenballen getrokken toen de eerste golfoorlog begon...
quote:het is nog maar zeer de vraag of de F22 ooit operationeel wordt bovendien is het toestel in deze totaal irrelevant. Het is een jachtvliegtuig simpelweg bedoelt om andere vliegtuigen uit te schakelen.
En ja, men probeert ons, als europa, te naaien met de JSF, en niet een beetje ook. De JSF heeft namelijk een schoon luchtruim nodig om zijn werk in te doen, (Iets wat de F16 zelf kan regelen.) en wie veegt er voor de US de lucht schoon? Juist, de F22. En dat toestel hebben wij niet.Dus op die manier zullen we altijd nog samen met de Amerikanen moeten opereren...
Dat is niet compatibel met het Swing role principe (elke jachtvlieger moet vanuit elk jachtvliegtuig elke rol kunnen vervullen) en dus is het toestel geen optie, net zoals de Eurofighter (schijnt nu wel die kant op te gaan) en de Rafale (krijgt een upgrade maar de centjes schijnen nog niet helemaal rond te zijn).
Bovendien is het toestel vooralsnog goedkoper als de concurrentie.
quote:De kans dat NL ooit alleen tegenover een land komt te staan dat vliegtuigen bezit met betere AA kwaliteiten dan de JSF lijkt mij erg klein.
Op maandag 8 december 2003 18:40 schreef nietzman het volgende:
"De JSF zal onderandere de A10 vervangen."Ja, dat zeiden ze bij de F16 ook. Toen werd de Warthog ook nog maar even uit de mottenballen getrokken toen de eerste golfoorlog begon...
En ja, men probeert ons, als europa, te naaien met de JSF, en niet een beetje ook. De JSF heeft namelijk een schoon luchtruim nodig om zijn werk in te doen, (Iets wat de F16 zelf kan regelen.) en wie veegt er voor de US de lucht schoon? Juist, de F22. En dat toestel hebben wij niet.Dus op die manier zullen we altijd nog samen met de Amerikanen moeten opereren...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |