quote:nu.nl
VVD wil wet aanscherpen voor Islamitische scholenDEN HAAG - De VVD wil dat de Onderwijswet wordt aangescherpt voor islamitische scholen. Dergelijke scholen die op bepaalde punten zoals verdraagzaamheid in gebreke blijven, moeten geen overheidssubsidie meer krijgen. Dat heeft VVD-Tweede-Kamerlid Hirsi Ali maandag voorgesteld tijdens een Kameroverleg over de nieuwe Inburgeringswet.
Volgens Hirsi Ali komt het op deze scholen voor dat kinderen een intolerante houding wordt aangeleerd tegenover autochtonen, vrouwen en homoseksuelen. Ook is de voertaal meestal een Arabische. "Dat alles is niet goed voor de integratie in Nederland en moeten we actief tegengaan", zei Hirsi Ali.
Ze wil dat op islamitische scholen bijvoorbeeld goede geschiedenislessen over de holocaust worden gegeven en seksuele voorlichting. Die moet ook gaan over de gelijke verhouding tussen man en vrouw en over de seksuele geaardheid.
Grondwet
De VVD zegt niet de vrijheid van godsdienst, die is geregeld in de grondwet, ter discussie te willen stellen. Volgens Hirsi Ali valt een dergelijke wijziging van de Onderwijswet binnen de grondwet.
Ook wil de VVD eisen stellen aan nieuwe scholen met een religeuze grondslag. Die mogen volgens de liberale fractie niet mono-etnisch zijn en niet alleen bevolkt zijn met achterstandskinderen. Ook moeten leden van schoolbesturen aan eisen voldoen. Volgens het CDA probeert de VVD op deze manier toch weer alleen islamitische scholen te raken.
Hirsi Ali kreeg in de Kamer vooral bijval van de SP. De meeste andere partijen zijn ook tegen concentratiescholen, waarop veel allochtone kinderen zitten, maar vielen over haar zware aanzet naar de moslimscholen. Zij wezen op een recent rapport van de onderwijsinspectie dat het onderwijs op de islamitische scholen niet in strijd is met de basiswaarden van de Nederlandse samenleving. Hirsi Ali raadde haar collega's aan het hele rapport te lezen en niet alleen de conclusies.
In Nederland zijn 37 islamitische scholen; 35 scholen in het primair en 2 scholen in het voortgezet onderwijs. Hirsi Ali heeft op zich een punt: de voertaal zou in alle gevallen Nederlands moeten zijn. En (basis)scholen hebben een belangrijke taak bij het opvoeden van onze kinderen.
Alleen zullen de geschiedenislessen over de holocaust en de seksuele voorlichting zich dan beperken tot de twee voortgezette Islamitische scholen die we in Nederland hebben. En met verdraagzaamheid kan je niet vroeg genoeg beginnen. Maar hoe wil je die meten? En waarom zou je je alleen beperken tot Islamitische scholen als de multiculturele samenleving zich uitspreid over zo'n beetje alle scholen? En het tegengaan van concentratiescholen is natuurlijk een open deur: daar is iedereen tegen.
Met andere woorden:
De kritiek van Hirsi Ali is dus niet terecht en lijkt zich voornamelijk te baseren op vooroordelen.
Of heeft Hirsi Ali wel gelijk?
Doen de strenge christelijke scholen op de veluwe wel aan goede sexuele voorlichting? Hoe zit het dan met biologie (evolutie bijv.)
Weer onzinnig geblaat imho.
Oké, geloof en onderwijs moeten naar mijn idee gescheiden worden, maar om nu één geloofsgroep hard aan te pakken....da's niet helemaal eerlijk of wel?
quote:vertel waar basseer je dat op?
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:42 schreef pisnicht het volgende:
je moet blussen waar het brandt lijkt me. Eerst dus deze scholen aanpakken aangezien deze groep voor de grootste problemen zorgen
quote:dus een school die te veel achterstandskinderen trekt moet sluiten
Ook wil de VVD eisen stellen aan nieuwe scholen met een religeuze grondslag. Die mogen volgens de liberale fractie niet mono-etnisch zijn en niet alleen bevolkt zijn met achterstandskinderen
quote:gehoord van m'n dronken buurman...
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:46 schreef Chadi het volgende:[..]
vertel waar basseer je dat op?
quote:je antwoordt mijn vraag niet. Je hoeft hem niet te ontwijken door persoonlijk te gaan worden. Simpel antwoord van een kenner zoals jij zal voldoende zijn.
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:49 schreef pisnicht het volgende:[..]
gehoord van m'n dronken buurman...
Kijk je wel eens tv, luister je wel eens naar de radio, lees je wel eens kranten, kom je wel eens op straat?
En hoe voorkom je dat een school mono-ethnisch is of vooral kinderen trekt uit achterstandsgezinnen? Geldt dat 'mono-ethnische' ook voor 'blanke' scholen?
Ik ben overigens per definitie tegen scholen op religieuze grondslag, maar dan voor alle religies en niet alleen Islam.
quote:Ging dat over zwarte scholen, achterstandsscholen of Islamitische scholen?
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:49 schreef pisnicht het volgende:[..]
gehoord van m'n dronken buurman...
Kijk je wel eens tv, luister je wel eens naar de radio, lees je wel eens kranten, kom je wel eens op straat?
Volgens mij veroorzaken Islamitische scholen namelijk niet zoveel problemen.
quote:Ik nam aan dat je uit mijn post wel zou begrijpen waar ik het vandaan had maar ik zal het nog even voor je verduidelijken (hiermee bedoel ik vet gedrukt);
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:53 schreef Chadi het volgende:[..]
je antwoordt mijn vraag niet. Je hoeft hem niet te ontwijken door persoonlijk te gaan worden. Simpel antwoord van een kenner zoals jij zal voldoende zijn.
quote:
quote:Op islamitische scholen zitten voornamelijk islamieten lijkt me en welke bevolkingsgroep veroorzaakt de meeste problemen de laatste tijd? En welk geloof heeft deze groep over het algemeen? Niet de streng gereformeerde neo-nazi`s lijkt me of wel?
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:54 schreef sizzler het volgende:[..]
Ging dat over zwarte scholen, achterstandsscholen of Islamitische scholen?
Volgens mij veroorzaken Islamitische scholen namelijk niet zoveel problemen.
En nu ga ik pitten, reageer morgen wel weer
[edit]Om ff m'n punt duidelijk te maken; het probleem op deze scholen is dat deze niet zorgen voor een goede integratie[/edit]
quote:Je hebt gelijk, de meeste problemen in Nederland worden veroorzaakt door moslims. Zoals laatst kreeg ik een envelop in de brievenbus die bestemd was voor een ander adres...
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:59 schreef pisnicht het volgende:[..]
Op islamitische scholen zitten voornamelijk islamieten lijkt me en welke bevolkingsgroep veroorzaakt de meeste problemen de laatste tijd? En welk geloof heeft deze groep over het algemeen? Niet de streng gereformeerde neo-nazi`s lijkt me of wel?
En nu ga ik pitten, reageer morgen wel weer
Kutmoslims
quote:Je hebt gelijk: laten we ALLE Islamieten keihard aanpakken! Vooral die ettertjes tussen de 4 en 10 waar het hier voornamelijk over gaat!
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:59 schreef pisnicht het volgende:[..]
Op islamitische scholen zitten voornamelijk islamieten lijkt me en welke bevolkingsgroep veroorzaakt de meeste problemen de laatste tijd?
quote:Nederlands moet uiteraard de voertaal blijven in het onderwijs. Lijkt me niet zo handig om in een andere taal je lessen te doceren .
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:53 schreef Kozzmic het volgende:
Islamitische scholen moet je niet anders aanpakken dan andere scholen. Ik kijk er een beetje van op dat de voertaal meestal Arabisch zou zijn, ik heb er geen probleem mee als er Arabische les wordt gegeven maar de voertaal zou m.i. Nederlands moeten zijn. Dat kinderen op Islamitische scholen in hoofdzaak dezelfde dingen moeten leren als kinderen op niet-Islamitische scholen spreekt voor zich, net als dat punt van verdraagzaamheid.En hoe voorkom je dat een school mono-ethnisch is of vooral kinderen trekt uit achterstandsgezinnen? Geldt dat 'mono-ethnische' ook voor 'blanke' scholen?
Ik ben overigens per definitie tegen scholen op religieuze grondslag, maar dan voor alle religies en niet alleen Islam.
quote:Geen overheidssubsidie, en dan? Financiering vanuit het buitenland en vervolgens mag er wel haat worden gepredikt? Je zou zo'n school m.i. moeten sluiten, of in ieder geval zorgen (indien mogelijk) dat het schoolbestuur wordt vervangen.
Dergelijke scholen die op bepaalde punten zoals verdraagzaamheid in gebreke blijven, moeten geen overheidssubsidie meer krijgen.
quote:Idd, dat zeg ik. Weer een ondoordacht plan uit de koker van Ali. Dat de VVD zich steeds weer voor schut zet door dit ongeleide projectiel is verbazingwekkend.
Op dinsdag 28 oktober 2003 01:07 schreef Kozzmic het volgende:
Dit is trouwens wel een opmerkelijk punt...
[..]Geen overheidssubsidie, en dan? Financiering vanuit het buitenland en vervolgens mag er wel haat worden gepredikt? Je zou zo'n school m.i. moeten sluiten, of in ieder geval zorgen (indien mogelijk) dat het schoolbestuur wordt vervangen.
quote:Ik kan me daar eerlijk moeilijk iets bij voorstellen. Hoe gaan ze in eerste plaats verdraagzaamheid testen en bepalen
[..]Geen overheidssubsidie, en dan? Financiering vanuit het buitenland en vervolgens mag er wel haat worden gepredikt? Je zou zo'n school m.i. moeten sluiten, of in ieder geval zorgen (indien mogelijk) dat het schoolbestuur wordt vervangen.
quote:True, maar hoe in vredesnaam moet je intolerantie controleren? Moeten de kinderen naast de cito-toets ook een tolerantietest afnemen?
quote:Kennelijk is het ook allang beleid, maar inderdaad erg moeilijk aan te tonen. Zie de volgende 2 berichtjes uit februari 2002...
Op dinsdag 28 oktober 2003 01:11 schreef sizzler het volgende:[..]
True, maar hoe in vredesnaam moet je intolerantie controleren? Moeten de kinderen naast de cito-toets ook een tolerantietest afnemen?
quote:
"Extremisme op moslimscholen aanpakken"Staatssecretaris Adelmund van Onderwijs gaat islamitische scholen die extremistische ideeën in hun lesstof verwerken keihard aanpakken. "Scholen die over de grens gaan, kunnen hun borst nat maken", zei Adelmund gisteravond in NOVA. Volgens een onderzoek zouden tien van de 32 moslimscholen in Nederland banden onderhouden met Saudi-Arabië. Rijke Saudiërs proberen zo invloed uit te oefenen op de scholen.
In bepaalde lesmaterialen wordt onomwonden aangezet tot haat en rancune tegen de Westerse samenleving, stelt Adelmund vast. "Dat druist in tegen de Nederlandse Grondwet. Dat heeft niets meer met vrijheid van godsdienst te maken." Bovendien maken de kinderen die op die scholen zitten, zelf deel uit van de Nederlandse samenleving, het zijn gewoon Nederlandse onderwijsinstellingen.
Woensdag zal de Binnenlandse Veiligheidsdienst een onderzoek uitbrengen over extremisme op Nederlandse moslimscholen. Scholen die over de grens zijn gegaan, krijgen het Openbaar Ministerie achter zich aan, aldus Adelmund. "Dit is erg zorgwekkend."
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=15985
BVD gaat moslimscholen permanent volgenDe Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) gaat de islamitische scholen vanaf nu permanent volgen. Volgens een onderzoek van de BVD hebben fundamentalistische moslimgroeperingen echter nauwelijks invloed.
Zeven van de 32 moslimscholen in Nederland krijgen geld van fundamentalistische groeperingen of hebben leden van zulke organisaties in het schoolbestuur zitten. Dat schrijft de Binnenlandse Veiligheidsdienst in een rapport. Ook hebben sommige scholen docenten die fel gekant zijn tegen de integratie van moslims in de Nederlandse samenleving.
Invloed van radicale moslims moet niet worden overdreven.
In een reactie noemt minister De Vries van Binnenlandse Zaken de bevindingen zorgwekkend, maar hij onderstreept dat de invloed van radicale moslims niet moet worden overdreven.
Dinsdag werd bekend dat de Onderwijsinspectie een onderzoek gaat doen naar beweringen dat tien islamitische scholen aanzetten tot haat. Aanleiding daarvoor waren berichten in het televisieprogramma NOVA over buitenlandse fundamentalistische organisaties die invloed proberen te krijgen op het islamitisch basisonderwijs.
http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=16042
quote:Nou ik niet, dat is toch al lang bekend.
Op dinsdag 28 oktober 2003 00:53 schreef Kozzmic het volgende:
Ik kijk er een beetje van op dat de voertaal meestal Arabisch zou zijn
En niet alleen op islamitische scholen trouwens. Maar als een school NL wil afdwingen, zoals het Haagsche Mondriaancollege pas geleden, dan springt iedereen in de gordijnen.
quote:Idd ja, dat viel mij ook al op
Op dinsdag 28 oktober 2003 01:06 schreef AngelWings het volgende:
de ramadan op tv
een knul zei
we moeten nu een maand respect opbrengen
aardig zijn voor iedereen
ja dat valt niet mee dat is heel moeilijk
Hopelijk voert dat de ramedan een jaar lang in?
quote:Op Nederlandse scholen wordt in het Arabisch les gegeven
Op dinsdag 28 oktober 2003 08:44 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Nou ik niet, dat is toch al lang bekend.
En niet alleen op islamitische scholen trouwens. Maar als een school NL wil afdwingen, zoals het Haagsche Mondriaancollege pas geleden, dan springt iedereen in de gordijnen.
quote:
Verdonk terughoudend over aanpak moslimscholenDEN HAAG - Minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie is niet enthousiast over een voorstel van haar eigen partij, de VVD, om islamitische scholen harder aan te pakken.
VVD-Tweede-Kamerlid Hirsi Ali wil voor deze thans 43 scholen de Wet op het onderwijstoezicht aanscherpen en de subsidie schrappen als ze de leerlingen aanzetten tot intolerantie jegens autochtonen, joden, vrouwen en homoseksuelen.
Vrijheid van godsdienst
Dat bleek maandag in de Tweede Kamer tijdens een debat over de nieuwe inburgeringswet. De christelijke partijen vielen over de VVD heen, omdat het de vrijheid van godsdienst zou aantasten. De linkse oppositie vindt verder dat de VVD ten onrechte veel zwaarder aanzet tegen moslimscholen dan tegen 'zwarte' scholen, waarop veel allochtone kinderen zitten.
Verdonk ging nauwelijks in op het voorstel van Hirsi Ali maar benadrukte dat islamitische scholen hun eigen opvattingen mogen uitdragen zolang ze uitgaan van respect en begrip en onverdraagzaamheid tegengaan. Zij wil daarover best praten met de minister van Onderwijs.
Grondwet
Maar Verdonk is tegen een onderscheid in de bekostiging tussen scholen. Deze gelijkheid is geregeld in de grondwet. Ook voor nieuwe scholen gelden dezelfde voorwaarden om een vergunning te verkrijgen en die zijn niet gebaseerd op religieuze grondslag.
Volgens Hirsi Ali valt een dergelijke wetswijziging binnen de grondwet. Ze erkende dat binnen haar fractie ook nog volop wordt gediscussieerd over dit onderwerp.
Rapport onderwijsinspectie
De andere fracties wezen op een recent rapport van de onderwijsinspectie dat het onderwijs op de islamitische scholen niet in strijd is met de basiswaarden van de Nederlandse samenleving. Hirsi Ali raadde haar collega's aan het hele rapport te lezen en niet alleen de conclusies. Maar ook Verdonk verwees later naar de relatief positieve conclusies in het rapport.
http://nu.nl/news.jsp?n=224713&c=11
Ik snap echt niet waarom je een dergelijk onderscheid wilt maken.
quote:Oef, al 43 scholen? Volgens dat recent verschenen rapport waren het er 37. Dat gaat snel!
Op dinsdag 28 oktober 2003 11:02 schreef Kozzmic het volgende:[..]
En mochten er meldingen komen dat er op nog meer scholen haat gepredikt wordt tegen andersgelovigen en homosexuelen, dan moeten ook die aangepakt worden.
Eerst zo'n pleidooi tegen Moslimscholen bla bla..
en daarna haar VVD minister Verdonk die zegt dat Moslimscholen het gewoon goed doen.
Wat een muts die Hirsi. Zij zal de volgende keer zeker niet meer op de VVD-lijst pronken.
quote:3
Op dinsdag 28 oktober 2003 11:50 schreef Gia het volgende:
Ja, inderdaad. Ik vind dat die 3 strenggereformeerde scholen ook gecontroleerd moeten worden.
quote:Als je deze scholen laat bestaan, worden de ettertjes van 4-10 dadelijk de ettertjes van 14-20 waar we nu last van hebben. Die scholen bevorderen een goede integratie gewoon niet en daar is waar het grotendeels fout gaat.
Op dinsdag 28 oktober 2003 01:03 schreef sizzler het volgende:[..]
Je hebt gelijk: laten we ALLE Islamieten keihard aanpakken! Vooral die ettertjes tussen de 4 en 10 waar het hier voornamelijk over gaat!
quote:Zelfs als onderzoeken het tegendeel beweren
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:05 schreef pisnicht het volgende:[..]
Die scholen bevorderen een goede integratie gewoon niet en daar is waar het grotendeels fout gaat.
quote:wat is dit dan voor reactie? reageer dan gewoon niet als je niets zinnigs te melden hebt
Op dinsdag 28 oktober 2003 01:02 schreef HeyFreak het volgende:[..]
Je hebt gelijk, de meeste problemen in Nederland worden veroorzaakt door moslims. Zoals laatst kreeg ik een envelop in de brievenbus die bestemd was voor een ander adres...
Kutmoslims
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:06 schreef gelly het volgende:[..]
Zelfs als onderzoeken 1 onderzoek het tegendeel beweert en het andere onderzoek weer het tegenovergestelde
quote:Oa ja.
Op dinsdag 28 oktober 2003 11:00 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Op Nederlandse scholen wordt in het Arabisch les gegeven
Dat artikel 23, overblijfsel vd schoolstrijd, moet maar eens snel aangepakt worden.
Als Paars 1 ding goed had kunnen doen, was dat het wel geweest...
Scholen gewoon neutraal maken, klaar. Als men dan godsdienstonderwijs wil, dan doet men dat maar na schooltijd (scheelt een hoop etterbakken op straat trouwens).
quote:Ik betwijfel of het lesgeven in het arabisch de integratie bevorderd. Als je nu al hoort hoe sommige allochtonen de nederlandse taal beheersen...
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:06 schreef gelly het volgende:[..]
Zelfs als onderzoeken het tegendeel beweren
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:09 schreef Tedje_van_Es het volgende:
Scholen gewoon neutraal maken, klaar. Als men dan godsdienstonderwijs wil, dan doet men dat maar na schooltijd (scheelt een hoop etterbakken op straat trouwens).
quote:Veel meer zullen er niet zijn, denk ik.
Op dinsdag 28 oktober 2003 12:35 schreef gelly het volgende:[..]
3
Een normale christelijke school zal geen haat prediken tegen homo's en andersgelovigen. Alleen die paar zeer streng gereformeerde scholen. En dat zijn er echt bij lange na niet zoveel als moslimscholen.
quote:Ben ik wel benieuwd naar ja.
Op dinsdag 28 oktober 2003 18:38 schreef Gia het volgende:[..]
Veel meer zullen er niet zijn, denk ik.
Een normale christelijke school zal geen haat prediken tegen homo's en andersgelovigen. Alleen die paar zeer streng gereformeerde scholen. En dat zijn er echt bij lange na niet zoveel als moslimscholen.
Ik weet dat er in de hele regio Den Haag/Rotterdam/Zoetermeer maar 1 zit. In Gouda.
Daar tegenover staan al een stuk of 7 moslimscholen hier.
Iemand daar cijfers over?
quote:Een normale islamitische school ook niet.
Op dinsdag 28 oktober 2003 18:38 schreef Gia het volgende:[..]
Veel meer zullen er niet zijn, denk ik.
Een normale christelijke school zal geen haat prediken tegen homo's en andersgelovigen.
Ik vind dat de islamitische scholen in Nederland niet moeten sluiten, maar moeten veranderen in een openbare school, waarbij er dus bij alle lessen inspectie gepleegd kan worden. Tevens moet het zo zijn dat ook niet-moslims moeten kunnen worden toegelaten. Op langer termijn vind ik dat alle scholen openbaar moeten zijn, maar laten we dan beginnen met de afdeling waar we op dit moment de grootste problemen mee hebben, de islamieten.
quote:Ze hebben wel toegang gehad tot de godsdienst lessen als ik het me goed herinner. En islamitische scholen zijn een noodzaak geworden voor mensen die ergens anders geen les mogen volgen omdat ze niet aan de kledingsvoorschriften kunnen voldoen. Dus als de politiek zich zo doorzet zullen er alleen maar meer komen naar alle waarschijnlijkheid.
Op dinsdag 28 oktober 2003 18:51 schreef SteveVai het volgende:
Tuurlijk heeft Hirsi Ali hier een punt. Het probleem is dat deze scholen segregatie bevorderen omdat de moslims hier letterlijk gescheiden worden van de "Niet-moslims". Het is waar dat dat ook gebeurt bij zeer christelijke scholen, maar daar komen eigenlijk weinig tot geen problemen uit voort. Tevens is het zo dat de onderwijsinspectie geen toegang heeft tot de godsdienstlessen op deze scholen, maar wel vermoedt dat er enigszins haatdragende informatie wordt gegeven richting het westen. Dit is niet berust op vooroordelen, maar de vermoedens worden gevoed door o.a. Marrokaanse kleuters die roepen dat alle Joden dood moeten.Ik vind dat de islamitische scholen in Nederland niet moeten sluiten, maar moeten veranderen in een openbare school, waarbij er dus bij alle lessen inspectie gepleegd kan worden. Tevens moet het zo zijn dat ook niet-moslims moeten kunnen worden toegelaten. Op langer termijn vind ik dat alle scholen openbaar moeten zijn, maar laten we dan beginnen met de afdeling waar we op dit moment de grootste problemen mee hebben, de islamieten.
quote:Dat is de boel omdraaien. Omdat men zich weigert aan te passen aan de NLe eisen zouden ze niet naar school kunnen? Ja doei he, het is hier nog altijd een niet-islamitisch land, als je dat niet bevalt dan is Schiphol de juiste optie.
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:16 schreef Chadi het volgende:[..]
En islamitische scholen zijn een noodzaak geworden voor mensen die ergens anders geen les mogen volgen omdat ze niet aan de kledingsvoorschriften kunnen voldoen.
Ik hoop echt dat we het nog mee zullen maken dat religieuze scholen verboden zullen worden. Dat de staat de verplichte lesstof voor leerplichtigen verzorgd in neutrale openbare scholen, en dat wie zijn kind toch naar religieindoctrinatie wil sturen mag dat zelf betalen na schooltijd.
quote:Ik heb je een tijdje geleden al gewezen op het gevaar van het verbieden van hoofddoekjes op openbare scholen, men gaat zich terug trekken op islamitische scholen. En nu mag dit ook niet meer van jou ? Je totalitaire mening komt steeds meer bovendrijven. Zeker weten dat je geen NCPN stemt ?
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:27 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Dat is de boel omdraaien. Omdat men zich weigert aan te passen aan de NLe eisen zouden ze niet naar school kunnen? Ja doei he, het is hier nog altijd een niet-islamitisch land, als je dat niet bevalt dan is Schiphol de juiste optie.
quote:Wat een onzin. Je draait de boel om. Dat is als geen alcohol verbieden in de auto omdat men nu coke gaat snuiven en dat is erger. Bla dus.
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:29 schreef gelly het volgende:[..]
Ik heb je een tijdje geleden al gewezen op het gevaar van het verbieden van hoofddoekjes op openbare scholen, men gaat zich terug trekken op islamitische scholen. En nu mag dit ook niet meer van jou ? Je totalitaire mening komt steeds meer bovendrijven. Zeker weten dat je geen NCPN stemt ?
Als je trouwens ook maar een klein beetje verstand ervan had gehad zou je weten dat het gros der moslimkinderen niet op openbare scholen zit (waar hoofddoekjes niet verboden mogen worden) maar op katholieke/christelijke (waar het wel verboden mag worden). Dit omdat die ouders denken dat iig een beetje religieuze school beter is dan helemaal geen religieuze school.
En dat heeft niets met een totalitaire mening te maken maar met het weigeren van uitzonderingsposities te geven aan religie boven andere levensovertuigingen EN omdat de staat geen religie mag uitoefenen.
Dus je stemgedrag mag je voor jezelf houden.
quote:Van de 37 islamitische scholen zijn er 35 basisscholen. Daar hoeven meisjes nog geen hoofddoek. Verder is een hoofddoekje dragen op iedere openbare school toegestaan. Alleen gezichtssluiers zijn op sommige onderwijsinstellingen niet toegestaan, maar tot dusver zijn er nog maar drie personen bekend waarbij dat speelde. En die waren al te oud voor het voortgezet onderwijs.
Op dinsdag 28 oktober 2003 23:16 schreef Chadi het volgende:[..]
En islamitische scholen zijn een noodzaak geworden voor mensen die ergens anders geen les mogen volgen omdat ze niet aan de kledingsvoorschriften kunnen voldoen. Dus als de politiek zich zo doorzet zullen er alleen maar meer komen naar alle waarschijnlijkheid.
quote:
Op dinsdag 28 oktober 2003 13:09 schreef Tedje_van_Es het volgende:[..]
Oa ja.
Op die moslimscholen bv, dat zijn immers ook Nle scholen.
quote:bron
Islamitische scholen geen bedreiging voor integratie
(26 oktober 2002)
Islamitische scholen vormen in het algemeen geen bedreiging voor de integratie van allochtone leerlingen in de Nederlandse samenleving. Dat blijkt uit een onderzoek van de Onderwijsinspectie.
De meeste scholen hebben Nederlands als voertaal, volgen moderne onderwijsmethoden en richten zich op het overbrengen van Nederlandse normen en waarden. Slechts een van de 37 onderzochte scholen bleef ernstig in gebreke
Dat scheelt een verwoede discussie met overtrokken 'argumenten'.
quote:Zal ik je wat vertellen?
Op dinsdag 28 oktober 2003 01:06 schreef gelly het volgende:
Weer typerend voor H. Ali om alleen de islamitische scholen te benoemen als plek waar intolerantie gekweekt wordt. Kennelijk heeft ze niet genoeg verstand van zaken om te beseffen dat intolerantie jegens homo's en vrouwen ook veel voorkomt op christelijke scholen. Derhalve een halfslachtig en onhaalbaar plan, Ali moet eens goed haar huiswerk doen.
Een tijdje terug liep ik langs een openbare school, en ik hoorde hoe een jongetje van een jaar of tien "gore vieze tyfushomo" werd genoemd door een leeftijdgenoot.
Dus ook op openbare scholen vindt homohaat plaats.
quote:Bedankt voor het aantonen van mijn gelijk:
Op woensdag 29 oktober 2003 00:59 schreef Nyrem het volgende:[..]
[..]
quote:Ze hebben niet allemaal NLs als voertaal dus.
De meeste scholen hebben Nederlands als voertaal
quote:In Zwitserland schelden ze op ze NLs?
Op woensdag 29 oktober 2003 06:50 schreef Ulx het volgende:[..]
Zal ik je wat vertellen?
Een tijdje terug liep ik langs een openbare school, en ik hoorde hoe een jongetje van een jaar of tien "gore vieze tyfushomo" werd genoemd door een leeftijdgenoot.
Dus ook op openbare scholen vindt homohaat plaats.
quote:Een school kan het spreken van Nederlands verplichten, ook in de pauze's en op het schoolplein dus.
Op woensdag 29 oktober 2003 07:24 schreef Tedje_van_Es het volgende:
Ze hebben niet allemaal NLs als voertaal dus.
Daar was de Montesori school, denk ik, een keer mee in het nieuws. Groen Links keurde het af. "Als de overheid zich overal mee moet bemoeien". Was wel even lachen. De overheid bemoeide zich immers nergens mee. Het was immers het schoolbestuur zelf dat dat verbod op haar eigen school invoerde.
quote:In de pauzes en op het schoolplein kan je leerlingen niet verplichten om Nederlands te spreken.
Op woensdag 29 oktober 2003 20:50 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Een school kan het spreken van Nederlands verplichten, ook in de pauze's en op het schoolplein dus.
Daar was de Montesori school, denk ik, een keer mee in het nieuws. Groen Links keurde het af. "Als de overheid zich overal mee moet bemoeien". Was wel even lachen. De overheid bemoeide zich immers nergens mee. Het was immers het schoolbestuur zelf dat dat verbod op haar eigen school invoerde.
quote:Is dus wel !
Op woensdag 29 oktober 2003 20:52 schreef Sidekick het volgende:
In de pauzes en op het schoolplein kan je leerlingen niet verplichten om Nederlands te spreken.
quote:Waar? Met bron graag?
Op woensdag 29 oktober 2003 20:53 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Is dus wel !
quote:Het is op het RTL-nieus geweest en het ex-Iraanse kamerlid van Groen Links had daarin commentaar gegeven. Volgens mij was het net voor de verkiezingen van januari 2003.
Op woensdag 29 oktober 2003 20:55 schreef Sidekick het volgende:
Waar? Met bron graag?
quote:Ik heb op een internationale school gezeten met meer dan 60 verschillende nationaliteiten. Veel Marokkanen, Turken en Joegoslaven. De regel was daar dat je Nederlands spreekt. Aan de ene kant omdat je er beter Nederlands van gaat spreken als je verplicht wordt die woorden die je niet goed kent te gebruiken en aan de andere kant omdat niet iedereen je kan verstaan als je bv Turks spreekt. Werkte perfect. Niemand die daar moeite mee had. Ik vind dat ze zoiets wel mogen verplichten. Schoolregels gelden ook in de pauze.
Op woensdag 29 oktober 2003 20:52 schreef Sidekick het volgende:[..]
In de pauzes en op het schoolplein kan je leerlingen niet verplichten om Nederlands te spreken.
quote:AD
CDA-minister pikt harde aanpak VVD nietDe VVD dreigt hard in aanvaring te komen met CDA-minister Van der Hoeven (Onderwijs). De bewindsvrouw accepteert niet dat de liberalende oprichting van moslimscholen aan banden willen leggen.
,,Dan kom je aan de vrijheid van onderwijs, aan artikel 23 uit de Grondwet. Daar zou niet aan worden getornd, dat hebben we helder vastgelegd in het regeerakkoord. Als de VVD hiermee doorgaat, wordt het een zaak van de drie coalitiepartners.''
Van der Hoeven reageert op uitspraken van VVD-fractieleider Van Aartsen en VVD-Kamerlid Hirsi Ali over het islamitisch onderwijs. Volgens Van Aartsen moeten er maatregelen komen tegen de verspreiding van het islamitisch onderwijs in Nederland. ,,Die scholen dragen niet bij aan de basiswaarden van onze samenleving. Het kabinet moet er nu echt werk van maken. Ik reken daarbij op steun van het CDA'', zei Van Aartsen eerder deze week.
Hirsi Ali zei niet te accepteren dat minister Van der Hoeven zich neerlegt bij het bestaan van zwarte scholen, waar een meerderheid van de leerlingen van allochtone afkomst is. Voor een minister die dat accepteert, is eigenlijk geen plaats in het kabinet, aldus Hirsi Ali dinsdag in het tv-programma Het Elfde Uur.
Volgens Van der Hoeven bestaan zwarte scholen nu eenmaal. ,,Het gaat niet om de etnische samenstelling maar om de onderwijsachterstanden. Het hebben van eigen scholen is juist goed voor het ontwikkelen van zelfrespect. Als je daar aan komt, is dat een uitholling van de vrijheid van onderwijs. Je moet accepteren dat zwarte scholen en ook islamitische scholen bestaan. Anders moet je met leerlingen gaan slepen en met quota gaan werken.''
Hirsi Ali wil dat het kabinet eisen gaat stellen aan de stichting van moslimscholen. Die moeten de democratische waarden overbrengen. Ook moet de onderwijsinspectie extra toezicht uitoefenen op moslimscholen.
Volgens Van der Hoeven heeft de onderwijsinspectie juist uitgezocht dat op islamitische scholen nauwelijks problemen zijn. De VVD hecht weinig waarde aan de 'sussende' woorden van de inspectie.
Eerder wees VVD-minister Verdonk (Integratie) de plannen van haar partijgenoten in de Kamer af.
wat kan mij het nu schelen in welke taal die figuren les krijgen ze zullen vroeger of later toch wel Nederlands moeten leren willen ze een normaal bestaan opbouwen.
gewoon strafmaten omhoog en 10 op 1 cel (zolang het maar niet zo als nu blijft iig) en al die gasten die door hun slechte Nederlands niet aan hun sollicitatieplicht kunnen voldoen of keer op keer worden afgewezen vanwege het slechte taalgebruik gewoon geen uitkering geven (maar gratis Nederlands cursus oid) en dan niet alleen moslims maar iedereen (ook gabbers ).
dat integratiegezeur is pas over de balk gesmeten geld
quote:Logisch. Kom het CDA niet aan het bijzonder onderwijs.
Op donderdag 30 oktober 2003 12:29 schreef Chadi het volgende:
Clash tussen VVD en CDA .
quote:is dus niet
Op woensdag 29 oktober 2003 20:53 schreef Akkersloot het volgende:[..]
Is dus wel !
quote:
Op donderdag 30 oktober 2003 16:05 schreef Nyrem het volgende:
is dus niet
quote:
Op woensdag 29 oktober 2003 23:29 schreef sizzler het volgende:
De regel was daar dat je Nederlands spreekt. .... Schoolregels gelden ook in de pauze.
quote:Een leuke regel die een goede intentie heeft, maar werkelijk juridisch onhoudbaar. Zelfs als je wordt "gesnapt", is het niet uitvoerbaar.
Op donderdag 30 oktober 2003 21:08 schreef Akkersloot het volgende:[..]
[..]
quote:Bedoel je het Nederlands spreken? Als je in de klas at of als je te laat was moest je nakomen. Simpele regels die juridisch niet af te dwingen zijn. Maar wel regels waar mensen zich aan hielden, omdat het bij de omgangsnormen van de school hoorden.
Op donderdag 30 oktober 2003 21:11 schreef Sidekick het volgende:[..]
Een leuke regel die een goede intentie heeft, maar werkelijk juridisch onhoudbaar. Zelfs als je wordt "gesnapt", is het niet uitvoerbaar.
quote:Precies, ik vermoed dat het CDA op dit punt absoluut niet gaat toegeven en liever een kabinets crisis riskeert.
Op donderdag 30 oktober 2003 12:54 schreef freako het volgende:Logisch. Kom het CDA niet aan het bijzonder onderwijs.
quote:AD
Hirsi Ali: 'Stel eisen aan moslimscholen'De VVD wil het moslimonderwijs in Nederland een halt toeroepen. Het CDA steigert, want de vrijheid van onderwijs komt in gevaar. Niets van waar, zegt VVD-Kamerlid Hirsi Ali: ,,Minister Van der Hoeven staat met de rug naar de samenleving.''
De VVD eist de medewerking van het CDA om de islamitische scholen aan te pakken. Er moeten geen nieuwe bijkomen als ze niet aan strengere voorwaarden voldoen. ,,Zo niet dan hebben we een probleem'', zegt VVD-Kamerlid Hirsi Ali vastberaden.
Hirsi Ali weet ook dat CDA-minister Van der Hoeven (Onderwijs) er niets van wil weten. Voorwaarden stellen aan islamitische scholen komt in strijd met de vrijheid van onderwijs in de Grondwet, vindt het CDA. Voor de christen-democraten is dat nog steeds een 'open zenuw', stelt Hirsi Ali vast. ,,Ik had gehoopt dat die na al die jaren wel was dichtgegroeid.''.
De VVD vindt het onbegrijpelijk dat de minister van Onderwijs zich neerlegt bij het bestaan van scholen waar meer dan de helft van de leerlingen achterstandsleerlingen zijn. ,,Met haar beroep op de Grondwet reageert minister Van der Hoeven heel dogmatisch en dat lost nooit iets op. Hoe kunnen we accepteren dat er scholen bestaan met alleen maar achterstanden? Over discriminatie gesproken! Achterstand is armoe en armoe is veelal een allochtonenzaak. De minister staat met de rug naar de samenleving.''
Het VVD-Kamerlid van Somalische afkomst, dat vorig jaar vanuit de PvdA overstapte, snapt het niet. Hoe kun je zeggen dat onderwijs essentieel is voor de integratie en tegelijk 'de handen omhooggooien'? Inmiddels heeft Hirsi Ali het kabinet om een reactie gevraagd. ,,Leg het maar eens uit. Minister Verdonk is de derde minister die speciaal is belast met integratie. Dus kennelijk vinden we het belangrijk.''
Binnen de VVD is lang gediscussieerd over de spanning tussen integratie en de vrijheid van onderwijs. Maar de partij is eruit, zegt Hirsi Ali: ,,Moet de geloofsovertuiging boven alles gaan, boven de belang van de samenleving? Nee dus. Het CDA is helemaal verlamd over dit onderwerp, gaat er krampachtig mee om. Zelfs de SGP geeft toe dat je een discussie kunt voeren over Grondwetsartikelen.''
De VVD wil dat het kabinet eisen stelt aan moslimscholen. En als ze daar niet aan voldoen, dan krijgen de aanvragers geen vergunning. Dat lijkt op een verbod, geeft Hirsi Ali toe: ,,Als je zegt dat integratie voorgaat, dan volgt daaruit dat je in sommige gevallen geen scholen mag stichten.''
Moslimscholen zijn volgens Hirsi Ali per definitie achterstandscholen, en daar heeft Nederland er genoeg van. ,,Het is ons 43 keer overkomen, dus waarom zou je het dan een 44e keer doen? Al 30 jaar lang zijn we tegen de Grondwet aangelopen als we iets wilde regelen op het gebied van integratie. En dat terwijl Balkenende nog heeft gezegd dat Nederland een monoculturele samenleving is.''
Hirsi Ali is niet onder de indruk van Van der Hoeven, die verwijst naar het regeerakkoord. Daarin staat inderdaad dat aan de vrijheid van onderwijs niet getornd mag worden. ,,We hebben niet voor niets een akkoord op hoofdlijnen gesloten. De doelen zijn opzettelijk vaag geformuleerd zodat we kunnen blijven praten over belangrijke ontwikkelingen in de samenleving'', aldus Hirsi Ali.
Het CDA moet meewerken, zegt ze. En dat geldt ook voor de PvdA. ,,Het is toch vreemd dat de partij van de spreiding kennis en inkomen zich neerlegt bij de opvattingen van minister Van der Hoeven. De partij is nog steeds gegijzeld door aanhangers van de multiculturele samenleving en moslimconservatieven.''
quote:Gadverdamme, wat begin ik een hekel te krijgen aan Hirsi Ali.
De partij is nog steeds gegijzeld door aanhangers van de multiculturele samenleving en moslimconservatieven.'
Ik denk dat de PvdA heel goed in staat is om voor zichzelf te denken, daar hebben we geen weggelopen politica voor nodig.
Ik denk dat dit soort uitspraken haar verdere betoog totaal geen waarde geeft... Het is werkelijk waar te idioot dat ze het blijft herhalen. Vooral omdat de PvdA wel met goede initiatieven komt doe de integratie en emancipatie van allochtone moslims bevorderen.
Bah.
quote:Ze accepteert geen andere mening dan de hare. Je bent voor haar of je bent gegijzeld door aanhangers van de multiculturele samenleving en moslimconservatieven. Het valt me mee dat ze het nog zo lang uithoudt bij de VVD.
Op vrijdag 31 oktober 2003 10:56 schreef Sidekick het volgende:[..]
Gadverdamme, wat begin ik een hekel te krijgen aan Hirsi Ali.
Ik denk dat de PvdA heel goed in staat is om voor zichzelf te denken, daar hebben we geen weggelopen politica voor nodig.
Ik denk dat dit soort uitspraken haar verdere betoog totaal geen waarde geeft... Het is werkelijk waar te idioot dat ze het blijft herhalen. Vooral omdat de PvdA wel met goede initiatieven komt doe de integratie en emancipatie van allochtone moslims bevorderen.
Bah.
quote:Ze past goed bij mensen zoals Wilders en Kamp. En ze accepteert wel een andere mening, alleen ze moet het gelijk als fout bestempelen. Een redenatie als "ik wil het probleem oplossen en ik geef maatregelen aan; ieder die die maatregelen niet wil, wil het probleem dus niet oplossen". Met dit soort polarisatie bereik je niets; je stoot juist de mensen die er gematigd positief tegenover staan verder van je af. En dat is de kern van het hele probleem: dit soort politici met polariserende uitspraken creeeren een kloof waardoor je gematigde moslims van je af stoot.
Op vrijdag 31 oktober 2003 10:59 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Ze accepteert geen andere mening dan de hare. Je bent voor haar of je bent gegijzeld door aanhangers van de multiculturele samenleving en moslimconservatieven. Het valt me mee dat ze het nog zo lang uithoudt bij de VVD.
idd... goede opmerking !
quote:Nouja, Kamp en Wilders houden zich ook bezig met de allochtonen- en integratieproblematiek, maar Kamp kan het tenminste goed uitleggen en is een stuk genuanceerder. Hij gaat iig beter met kritiek om. (Hij is niet voor niets minister geweest van twee departementen tijdens de LPF-crisis en 12 jaar woordvoerder van de VVD over integratie- en immigratiezaken!) Het jammere is dat Kamp naar Defensie is gegaan en zich hier niet meer over uitlaat.
Op vrijdag 31 oktober 2003 11:07 schreef Sidekick het volgende:[..]
Ze past goed bij mensen zoals Wilders en Kamp. En ze accepteert wel een andere mening, alleen ze moet het gelijk als fout bestempelen. Een redenatie als "ik wil het probleem oplossen en ik geef maatregelen aan; ieder die die maatregelen niet wil, wil het probleem dus niet oplossen". Met dit soort polarisatie bereik je niets; je stoot juist de mensen die er gematigd positief tegenover staan verder van je af. En dat is de kern van het hele probleem: dit soort politici met polariserende uitspraken creeeren een kloof waardoor je gematigde moslims van je af stoot.
Wilders kaart wat problemen aan met oneliners, maar daar mis ik nogwel eens de uitwerking van.
Hirsi Ali mist duidelijk de ervaring om het politieke spelletje te spelen. Ze is veel te gesloten. Maar desondanks staan Van Aartsen en Zalm achter haar. Bovendien speelt deze kwestie al een tijdje (zie de uitzending van nova van gisteravond). Dijkstal trapte in 1995 al tegen dit "heilige huisje" van het CDA.
quote:Dat komt dus door mensen zoals WIlders en Kamp die de voormannen zijn van de conservatieve stroming in de VVD. Als Zalm en Van Aartsen Hirsi Ali afschieten, dan treffen ze daarmee meer dan alleen het plan van Hirsi Ali. Dus natuurlijk zullen ze niet zo snel Hirsi Ali terugfluiten.
Op vrijdag 31 oktober 2003 15:11 schreef sizzler het volgende:Hirsi Ali mist duidelijk de ervaring om het politieke spelletje te spelen. Ze is veel te gesloten. Maar desondanks staan Van Aartsen en Zalm achter haar.
quote:Er is niets mis mee om het heilige huisje te schoppen. Maar ten eerste is het in het regeeraccoord afgesproken dat dat niet zou gebeuren, dus daar moet de VVD zich dan ook aan houden. En ten tweede is de manier waarop ze haar mening wil opdringen aan andere partijen en kabinet: "Minister Van der Hoeven staat met de rug naar de samenleving" "Het CDA is helemaal verlamd over dit onderwerp, gaat er krampachtig mee om" "De partij is nog steeds gegijzeld door aanhangers van de multiculturele samenleving en moslimconservatieven." Dit zijn gewoon woorden die in een inhoudelijk debat niets helpen.
Bovendien speelt deze kwestie al een tijdje (zie de uitzending van nova van gisteravond). Dijkstal trapte in 1995 al tegen dit "heilige huisje" van het CDA.
quote:Daarom heeft "de VVD" het ook meer over een quotum voor allochtonen (niet meer dan 25%).
Op vrijdag 31 oktober 2003 15:18 schreef Sidekick het volgende:[..]
Er is niets mis mee om het heilige huisje te schoppen. Maar ten eerste is het in het regeeraccoord afgesproken dat dat niet zou gebeuren, dus daar moet de VVD zich dan ook aan houden.
quote:Dat ben ik dus met je eens. Hirsi Ali mist de ervaring (of gewoon de vaardigheid) om echt inhoudelijk de discussie aan te gaan.
En ten tweede is de manier waarop ze haar mening wil opdringen aan andere partijen en kabinet: "Minister Van der Hoeven staat met de rug naar de samenleving" "Het CDA is helemaal verlamd over dit onderwerp, gaat er krampachtig mee om" "De partij is nog steeds gegijzeld door aanhangers van de multiculturele samenleving en moslimconservatieven." Dit zijn gewoon woorden die in een inhoudelijk debat niets helpen.
quote:Als alle scholen aan bepaalde resultaten moeten voldoen dan is er toch voor alle scholen gelijkheid en toch vrijheid van onderwijs ?
Vrijheid van onderwijs
omdat we hier in een vrije land leven wil ze de doen wat ze in d'r eigen land niet kon. namelijk; de mensen die der KLIT hebben afgehakt. mar ja de moslims over het algemeen doen niet aan dit soort tafrelen (er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, of niet Hirsi klitlozie).
quote:Verschikkelijk inderdaad, Jan Mulder & co hebben zelf mediatraining nodig. Of tenminste een cursus vrouwenpsychologie
Op vrijdag 31 oktober 2003 23:59 schreef schatje het volgende:
Hirsi Ali kreeg in Barend & van Dorp behoorlijk de wind van voren.Jan Mulder bleef maar doorhameren over de te correcte uitspraak van haar als gevolg van een mediatraining.Een andere gast gooide er ook nog een schepje bovenop door te zeggen dat ze alleen haar uiterlijk mee heeft.Het was best wel tenenkrommend.
quote:
Volgens voorzitter P. Hettema van de Vereniging voor Openbaar Onderwijs (VVO) zijn er geen nieuwe wetten of wetsartikelen nodig. Aan de samenstelling van schoolbesturen en de inhoud van het onderwijs worden al meer dan voldoende eisen gesteld. Scholen die daar niet aan voldoen, krijgen de onderwijsinspectie op hun dak. Ook een woordvoerster van het ministerie noemt de huidige wetgeving toereikend. ,,Aanzetten tot haat en discriminatie is nu al, op elke school, verboden.''De eis dat scholen niet meer dan 25 procent achterstandsleerlingen mogen hebben, werkt volgens Hettema averechts. ,,Scholen kunnen dan geen eigen praktijkschool, waar nu merendeels achterstandsleerlingen op zitten, meer oprichten. Hirsi Ali zou juist blij moeten zijn als scholen zich voor deze leerlingen inzetten.''
quote:Dus, zou de VVD nu ook gegijzeld zijn door aanhangers van de multiculturele samenleving en moslimconservatieven?
"Hirsi Ali sprak niet namens VVD-fractie"De voorstellen die het VVD-kamerlid Hirsi Ali heeft gedaan om het islamitisch onderwijs aan banden te leggen, heeft ze niet gedaan namens de fractie. Volgens VVD-kamerlid Cornielje schendt Hirsi Ali gemaakte afspraken.
Dat zegt Cornielje vandaag in een vraaggesprek met deze krant. "Ik vind het heel vervelend dat Hirsi Ali zich niet aan de gemaakte afspraken houdt en in de media standpunten naar voren brengt die door de fractie zijn afgewezen. Als de woordvoerster van de fractielijn afwijkt, moet ze op haar schreden terugkeren. Volgende week dinsdag zal Hirsi Ali hierop aangesproken worden", aldus het VVD-kamerlid.
Cornielje verwijt zijn collega dat ze steeds terugvalt op voorstellen uit een notitie over het wegwerken van achterstanden die door de fractie als geheel zijn afgewezen.Op de kritiek die Hirsi Ali uitoefende op de onderwijsinspectie heeft Cornielje helemaal geen goed woord over: "Die kritiek is volstrekt misplaatst en daar neem ik met kracht afstand van. Mijn partijgenoot minister Hermans heeft ten tijde van het tweede kabinet-Kok gezorgd voor een onafhankelijke inspectie. Ik heb de inspectie zeer hoog en heb me daarom gestoord aan de uitlatingen van mijn collega. Als haar een conclusie niet aanstaat, gaat het niet aan de inspectie te betichten van partijdigheid. Ze kan haar kritiek niet hard maken. Dit is verwerpelijk."
Volgens Cornielje heeft de fractie een- en andermaal uitgesproken dat er niet wordt getornd aan artikel 23 van de Grondwet, dat handelt over de vrijheid van onderwijs.
"Die vrijheid is ook voor liberalen een groot goed. Vanaf de jaren zeventig hebben wij deze lijn. Haya van Someren heeft gezegd dat ouders een school moeten kunnen kiezen die bij hun waarden en normen past. Dat is liberaal. Als daartoe geen mogelijkheden zijn, moet de overheid zorgen voor een openbare school. Die lijn is in de loop van de jaren door Neelie Kroes, Nel Ginjaar, Jan Fransen en mij als een bestendige VVD-lijn uitgedragen. De fractie ziet geen reden die lijn te verlaten of aan te passen."
Minister-president Balkenende zei vrijdag dat het kabinet kort over de kwestie heeft gesproken. De ministers stelden vast dat er geen aanleiding is om artikel 23 van de Grondwet te wijzigen. Dat staat ook in het regeerakkoord. Het kabinet zal binnenkort wel spreken over de positie van islamitische scholen, maar dat zal gebeuren binnen het kader van artikel 23, zo zei de premier.
http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=75510
quote:Dit had ik niet verwacht. Ze wordt toch duidelijk teruggefloten. De VVD wist wat ze in huis haalden met haar. Ik ben benieuwd hoe Hirsi Ali hierop gaat reageren.
Op zaterdag 1 november 2003 10:56 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dus, zou de VVD nu ook gegijzeld zijn door aanhangers van de multiculturele samenleving en moslimconservatieven?
De VVD doet alles voor de fractie-eenheid denk ik dan maar.
De overheid regelt openbare scholen zonder godsdienstinvloed waar die de leerplicht leerlingen opleiden.
Wil men toch perse een religieuze school dan doet men dat maar na de openbare schooltijd, bv op zondag zoals de zondagsschool vroeger, en uit eigen zak betaald.
quote:Eeejj, we zijn het eens een keertje eens!
Op zaterdag 1 november 2003 11:14 schreef Tedje_van_Es het volgende:
Artikel 23 als de wiedeweerga afschaffen.De overheid regelt openbare scholen zonder godsdienstinvloed waar die de leerplicht leerlingen opleiden.
Wil men toch perse een religieuze school dan doet men dat maar na de openbare schooltijd, bv op zondag zoals de zondagsschool vroeger, en uit eigen zak betaald.
Die Grondwet moet echt eens onder de loep genomen worden want we hebben echt helemaal niks aan dit soort scholen waarin een hele verkeerde manier van denken wordt aangeleerd. Het is echter die manier van denken die veel regenten niet durven aan te pakken. Slechts weinig politici die echt bevlogen zijn, zoals Ali en Wilders en een wijlen Fortuyn, durven dit soort 'grote zaken' bespreekbaar te maken en, geheel terecht, hun afkeer te laten blijken van de islam.
De rest van die baantjesjagers strooien liever met andermans geld of komen met walgelijke anti-racisme campagnes zoals die wereldvreemde beroepsregent Wallage. Het is naar het schijnt vooral erg Nederlands om het 'gezellie' te houden. Deze tijden vragen echter om mensen met daadkracht en niet om het slappe gajes wat nu Den Haag onveilig maakt.
Jammer dat de LPF op zo'n schijnvertoning is uitgelopen, anders had Ali daar mooi haar werk kunnen voortzetten. Ongehoord dat ze steeds het mes in de rug krijgt van haar partijgenoten. Zouden best wel eens racistische/sexistische motieven aan ten grondslag kunnen liggen.
Hirsi Ali heeft gelijk.
quote:Ze zit er dus eigenlijk maar voor spek en bonen bij
Op zaterdag 1 november 2003 11:02 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dit had ik niet verwacht. Ze wordt toch duidelijk teruggefloten. De VVD wist wat ze in huis haalden met haar. Ik ben benieuwd hoe Hirsi Ali hierop gaat reageren.
De VVD doet alles voor de fractie-eenheid denk ik dan maar.
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 11:14 schreef Tedje_van_Es het volgende:
Artikel 23 als de wiedeweerga afschaffen.De overheid regelt openbare scholen zonder godsdienstinvloed waar die de leerplicht leerlingen opleiden.
quote:nu.nl
VVD en SP willen opheldering kabinet over moslimscholenDEN HAAG - De VVD en SP willen opheldering van minister Verdonk van Vreemdelingenzaken en Integratie over haar standpunt over de 'zwarte' scholen. Aanleiding is de uitspraak van minister Van der Hoeven van Onderwijs die meent dat de rijksoverheid geen taak heeft om etnische concentratie op scholen tegen te gaan. Het is de VVD en de SP niet duidelijk waar Verdonk precies staat.
Dat bleek maandagavond tijdens het voortgezette overleg over de nieuwe inburgeringswet. Verdonk heeft in het eerste debat vorige week wel aangegeven dat zij het beter vindt dat kinderen 'gemengd' naar school gaan. Hirsi Ali (VVD) en Kant (SP), die in deze kwestie samen optrekken, waren blij met de mening van Verdonk en teleurgesteld in Van der Hoeven. Zij willen weten hoe dit alles in het kabinet valt. Kant verwacht "strijd van Verdonk".
Hirsi Ali diende een motie in om de Wet op het onderwijstoezicht te wijzigen en middelen te ontwikkelen om scholen te corrigeren die aanzetten tot intolerantie. De liberale zei nadrukkelijk te spreken namens de VVD-fractie, toen zij werd gewezen op tegengeluiden van haar fractiegenoot Cornielje. De motie is vooralsnog ondertekend door de PvdA, SP en LPF, maar pas volgende week wordt erover gestemd.
Achterstand
De PvdA gaf ook aan dichter bij Verdonk te staan dan bij de onderwijsminister. "Teveel kinderen met een achterstand bij elkaar is niet goed", aldus PvdA'er Dijsselbloem. D66 diende eveneens een motie in om de concentratie van achterstandskinderen tegen te gaan. Het voorstel komt erop neer dat scholen niet alleen maar allochtone achterstandskinderen mogen hebben, maar dat scholen ook niet enkel (witte) kinderen mogen hebben zonder achterstand.
D66-Tweede-Kamerlid Lambrechts gaf aan dat een voorstel van het CDA bij haar eigen partij in het verkeerde keelgat is geschoten. Vorige week opperde het CDA om allochtone werknemers twee keer te laten testen als ze de WAO in zouden moeten. "De pot verwijt de ketel dat-ie zwart ziet", aldus Lambrechts.
quote:
Van Aartsen: hele VVD-fractie achter Hirsi AliUitgegeven: 4 november 2003 14:58
DEN HAAG - De hele VVD-fractie staat achter het standpunt van Hirsi Ali over het islamitisch onderwijs. Dat heeft fractievoorzitter Van Aartsen dinsdag meegedeeld na afloop van het wekelijkse beraad van de fractie. VVD-Kamerlid Cornielje had eerder kritiek geuit op Hirsi Ali en gezegd dat zij niet namens de fractie sprak.
Hirsi Ali vindt dat de Onderwijsinspectie meer wettelijke bevoegdheden moet krijgen om op te treden tegen islamitische scholen. Dit ligt gevoelig bij coalitiepartner CDA, omdat de vrijheid van onderwijs in het geding zou kunnen komen. Van Aartsen benadrukte dinsdag dat de VVD niet wil tornen aan artikel 23 van de Grondwet, waarin de vrijheid van onderwijs wordt gewaarborgd.
quote:Dit is idd meer wat ik verwachte van de VVD.
Op dinsdag 4 november 2003 15:34 schreef milagro het volgende:[..]
Hoewel ze nu wel die Cornielje een steek(je) in de rug geven.
quote:Helaas voor sommigen wordt nu dus Cornielje teruggefloten, hij sprak voor eigen rekening, niet Hirsi Ali
Op dinsdag 4 november 2003 15:44 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dit is idd meer wat ik verwachte van de VVD.
Hoewel ze nu wel die Cornielje een steek(je) in de rug geven.
quote:
VVD 'gaat over de schreef' met islamonderwijs
DEN HAAG - De VVD brengt de rest van de Tweede Kamer in opperste verwarring met haar standpunt over het tegengaan van islamitisch onderwijs. De liberalen zeggen daarmee de grondwettelijke vrijheid van onderwijs niet aan te tasten, maar doen het volgens alle andere fracties wel. De christelijke partijen spreken van een 'ongehoorde schending van de grondwet'.Dit kwam woensdag naar voren in het debat over de onderwijsbegroting. Daar wekte de VVD de stellige indruk ook in eigen kring nog niet te zijn uitgepraat.
De onderwijsdeskundigen in de fractie, Clemens Cornielje en Eric Balemans, benadrukken dat aan de vrijheid van onderwijs, vastgelegd in artikel 23 van de grondwet, niet mag worden getornd.
Hun collega Ayaan Hirsi Ali eiste echter eerder deze week in een motie dat het kabinet strengere eisen gaat stellen aan nieuw op te richten scholen 'op religieuze grondslag'. Zij maakt zich zorgen over de vermoedens dat op sommige islamitische scholen anti-westerse retoriek wordt gebezigd.
Door alleen de nadruk te leggen op het bijzonder onderwijs, is de motie van Hirsi Ali volgens de Kamer op zich al in tegenspraak met de grondwet. Die schrijft gelijke behandeling voor van bijzonder en algemeen onderwijs. Maar in de Kamer rijzen ook grote bezwaren tegen de speciale eisen die Hirsi Ali noemt. Zo mag het leerlingenbestand van een school niet mono-etnisch zijn en zouden de leden van het schoolbestuur moeten voldoen aan door de overheid te stellen 'eisen van bekwaamheid'.
Hoewel ook de liberale fractievoorzitter Jozias van Aartsen deze week zei dat de VVD niet tornt aan artikel 23, valt dat met deze eisen niet vol te houden, vindt de rest van de Kamer. De vrijheid van onderwijs impliceert dat iedere geloofsgemeenschap eigen scholen mag oprichten en ook zelf het bestuur mag samenstellen zonder overheidsbemoeienis.
De christelijke partijen CDA, SGP en ChristenUnie beschouwen dit als een van hun grootste historische privileges. 'Welke rechtsgrond heeft u om dat ter discussie te stellen?', aldus SGP-fractievoorzitter Bas van der Vlies, die aangaf 'verbouwereerd' te zijn.
D66 en de LPF steunen juist de eisen van Hirsi Ali, maar erkennen dat die op z'n minst raken aan de vrijheid van onderwijs. Zij zijn verbaasd dat de VVD dat ontkent. 'Er is werkelijk geen touw meer aan vast te knopen', aldus het D66-Kamerlid Ursie Lambrechts. 'Wees eerlijk dat u het probleem van de islamitische scholen wilt bespreken, desnoods ook als het aan artikel 23 raakt.'
Het CDA noemde het VVD-standpunt eerder deze week 'onacceptabel'.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1068012734455.html
quote:
PvdA trekt steun aan VVD-plan inDEN HAAG - De plannen van de VVD om islamitische scholen aan te pakken, kunnen niet meer rekenen op de steun van een meerderheid in de Tweede Kamer. De PvdA vindt de voorstellen bij nader inzien niet zorgvuldig genoeg en trekt haar steun in.
Dit maakte de grootste oppositiepartij woensdagavond duidelijk in het debat over de onderwijsbegroting. De PvdA was eerst van plan de voorstellen van het VVD-Kamerlid Ayaan Hirsi Ali te steunen om een aantal specifieke eisen te stellen aan islamitische scholen.
Die scholen belemmeren volgens de VVD met antiwesterse retoriek de integratie van hun leerlingen en zouden daarom onder een strenger regime geplaatst moeten worden. Dit leidde afgelopen week tot grote problemen met de minister van onderwijs Van der Hoeven (CDA), die vindt dat de VVD de grondwettelijke vrijheid van onderwijs aantast. De minister ervaart dat als een aanval op de beginselen van het CDA en als een schending van de afspraken in het regeerakkoord.
Hoewel de PvdA meent dat Van der Hoeven met haar reactie overdrijft, heeft de partij wel problemen met het specifieke onderscheid dat de VVD maakt tussen algemene scholen en scholen op religieuze grondslag. Ook de eis van de VVD dat scholen geen mono-etnisch leerlingenbestand mogen hebben (bijvoorbeeld alleen Turken of alleen Marokkanen), is voor de PvdA een brug te ver. 'We hebben een week met de VVD onderhandeld over een sterkere tekst van de motie, maar ons vertrouwen is geschaad', aldus het PvdA-Kamerlid Hamer. De VVD heeft nu alleen nog steun van de LPF en de SP.
De PvdA diende gisteravond een minder strenge motie in. Daarin vraagt zij het kabinet aanvullende eisen te stellen aan alle scholen om de integratie te bevorderen. Om te beginnen zou elke school uitdrukkelijk moeten beloven algemeen erkende Nederlandse normen en waarden uit te dragen en alle leerlingen te accepteren die de grondslag van de school onderschrijven.
Ook moet de overheid erop toezien dat het leerlingenbestand van elke school een afspiegeling vormt van de wijk waarin die staat. De PvdA hoopt daarmee af te komen van geheel zwarte of geheel witte scholen in gemengde wijken.
In het debat werd ook duidelijk dat Van der Hoeven alsnog de kans krijgt een kleutertoets te ontwerpen voor kinderen in groep 2 van de basisschool. Deze toets zal slechts per steekproef door groepen kinderen moeten worden gedaan.
De scholen worden niet direct op de testprestaties afgerekend, maar het is wel de bedoeling beter dan nu te meten op welke scholen veel achterstandsleerlingen zitten. Die scholen krijgen meer geld van het rijk. De coalitiepartijen CDA en VVD zeggen nog niet definitief hun steun toe aan deze afgezwakte vorm van de toets, maar zeggen ook niet meer bij voorbaat tegen te zijn.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1068618286057.html
quote:
Op zaterdag 1 november 2003 10:56 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Dus, zou de VVD nu ook gegijzeld zijn door aanhangers van de multiculturele samenleving en moslimconservatieven?
quote:Totdat de Cornielje-stroming het weer voor het zeggen heeft. Ook bij de VVD denken ze namelijk niet allemaal hetzelfde.
Op dinsdag 4 november 2003 15:58 schreef milagro het volgende:[..]
Helaas voor sommigen wordt nu dus Cornielje teruggefloten, hij sprak voor eigen rekening, niet Hirsi Ali
Maar goed, die Hirsi Ali is gewoon een gefrustreerde vrouw.
Freud zou haar graag op z'n 'bank' gehad willen hebben.
quote:(ref dagblad.nl)
Overigens verkondigde VVDleider Van Aartsen bij monde van zijn voorlichter dat zijn partij niet van zins is om de motie aan te passen om de interne problemen van de PvdA op te lossen." D66Kamerlid Lambrechts is daar verbolgen over. Zij steunde de intentie van de motie om een concentratie van achterstandsleerlingen op bepaalde scholen tegen te gaan. Het was een kleine moeite geweest om de beperking tot religieuze scholen er uit te halen. Als de VVD dat niet wil, dan is dit een schijnvertoning geweest."
Precies zoals Lambrechts het stelt.
Misschien was het niet zo slim van de PvdA om een verkeerde indruk in eerste instanite te geven over het voorstel, maar het "afgezwakte" plan van de PvdA is gewoon beter. Ik vind het juist niet afgezwakt, maar gewoon consequent. Hirsi Ali geeft een verkeerd signaal; alsof alleen Islamitische scholen tegen Nederlandse normen en waarden in kunnen prediken.
quote:
Zalm wil af van islamscholen
VELDHOVEN - Vice-premier Gerrit Zalm wil dat er geen nieuwe islamitische scholen meer bij komen. Volgens hem kan er een stop komen binnen de huidige wet, zonder de vrijheid van onderwijs aan te tasten. Zalm zei dat zaterdag op een congres van zijn eigen partij de VVD.
''Islamitische scholen zijn slecht voor de integratie'', aldus Zalm. De VVD wil de scholen daarom aanpakken, maar vindt daarbij regeringspartner CDA op zijn weg die dat in strijd vindt met de grondwet. ''De enige reactie van het CDA op dit levensgrote probleem is artikel 23, artikel 23, artikel 23,'' schamperde de VVD-leider.Volgens hem is dat echter niet nodig. Islamitische scholen hebben over het algemeen veel leerlingen met een taalachterstand. Daarom kunnen ze binnen de wet worden aangepakt. Zalm: ''De overheid moet ervoor zorgen dat er niet nog meer achterstandsscholen komen. Wie een bijzondere school wil oprichten, moet nu al eerst aantonen voor welke kinderen het bedoeld is. Daarbij moet worden aangegeven wat de taalachterstand is van de beoogde leerlingen. We kunnen binnen de huidige wet eisen dat een nieuwe school zich niet mag richten op louter achterstandsleerlingen.''
Dergelijke eisen kunnen niet worden gesteld aan openbaar onderwijs, omdat dat wettelijk overal moet worden aangeboden. Wel aan bijzonder (of religieus) onderwijs zoals islamitische scholen. ''Bestaande islamscholen kunnen we niet aanpakken, maar het is een begin als er geen nieuwe meer bijkomen,'' vindt Zalm. ''Wie een nieuwe bijzondere school wil stichten, moet voortaan zorgen dat er ook andere kinderen op zitten dan louter met een culturele- of taalachterstand.''
In zijn toespraak op het congres zei hij verder dat hij het stabiliteitspact over de Europese financiÎn wil aanpassen. Landen die een te groot begrotingstekort hebben, zouden hun volledige stemrecht moeten verliezen. ''Maar ik denk niet dat Duitsland en Frankrijk dit voorstel snel zullen omarmen,'' beaamde hij.
Het CDA is niet onder de indruk van de uitlatingen van Zalm. ''Het is waarschijnlijk de persoonlijke visie van een lid van het kabinet," reageert CDA-kamerlid en onderwijswoordvoerder Jan de Vries. ''Er is wat mij betreft geen verschil tussen het plan van Zalm en de opvattingen Hirsi Ali." VVD-kamerlid Ayaan Hirsi Ali probeerde vorige maand strengere eisen aan scholen met een religieuze achtergrond door te voeren. Die poging strandde op een Kamermeerderheid die tegen was.
Volgens het CDA is het merkwaardig dat Zalm het achterstandenbeleid wil gebruiken om islamitisch onderwijs aan te pakken. ''Uit niets blijkt dat islamitische scholen gemiddeld beter of slechter presteren dan andere scholen," aldus De Vries. ''Het is bij dit soort discussies altijd goed om uit te gaan van de feiten, niet van allerlei aannames.'' De Vries vraagt zich dan ook af welk probleem de VVD nu eigenlijk oplossen.
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1070258327590.html
quote:Mooi, ik hoop dat het gaat lukken.
Op maandag 1 december 2003 11:36 schreef Kozzmic het volgende:
Ook Zalm doet nu een duit in het zakje...
[..]
quote:Ik hoop het van niet. Maar voor mij persoonlijk maakt het niet uit. De islamitische school bij mij in de buurt maakt geen gebruik van subsidies. Die steunt op de financiële hulp van haar leden en dat gaat prima
Op maandag 1 december 2003 13:22 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Mooi, ik hoop dat het gaat lukken.
.
Mocht het echter wel doorgaan is er ook geen probleem. De islamitische gemeenschap is graag bereid een klein gedeelte van haar inkomen af te dragen aan een goed doel als een islamitische school. Want ook zij hebben er baat bij als hun kinderen goede normen en waarden wordt bijgebracht.
quote:Het is maar wat je goed noemt.
Op maandag 1 december 2003 13:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Want ook zij hebben er baat bij als hun kinderen goede normen en waarden wordt bijgebracht.
quote:Gelukkig heb ik in NL de vrijheid om dat voor mezelf te bepalen.
Op maandag 1 december 2003 13:43 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
Het is maar wat je goed noemt.
quote:idd... de overheid heeft ook de vrijheid de Islamisering van Nederland niet langer te betalen.. gelukkig maar
Op maandag 1 december 2003 14:02 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Gelukkig heb ik in NL de vrijheid om dat voor mezelf te bepalen.
quote:"Vechten tegen de bierkaai?"
Op maandag 1 december 2003 14:16 schreef Koos Voos het volgende:[..]
idd... de overheid heeft ook de vrijheid de Islamisering van Nederland niet langer te betalen.. gelukkig maar
Nu nog art. 23 uit het wetboek..
Ik zei al eerder dat dat geen effect zal hebben. Behalve dan dat het geïsoleerd wordt en daardoor kunnen fundamentele stromingen meer grip krijgen op de mensen. Overigens zijn de gelovigen maar al te bereid om ervoor te betalen als de overheid dat niet doet.
Het is een leuke kortzichtige zeer korte termijn oplossing, maar voor de rest deugt het natuurlijk van geen kanten. Het zijn slechts krampachtige maatregelen van een overheid die liever een 'andere' aanpak zoud hanteren, ware het niet dat deze dan in strijd zou zijn met alle internationale verdragen.
Wat volgt er na artikel 23? Artikel 1? Moge Allah ons daarvoor behoeden.
[Dit bericht is gewijzigd door KirmiziBeyaz op 01-12-2003 14:26]
quote:Prima, dan betalen ze zelf na de normale les hun eigen zondags/koranschool maar.
Op maandag 1 december 2003 14:25 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
"Vechten tegen de bierkaai?"
Ik zei al eerder dat dat geen effect zal hebben. Behalve dan dat het geïsoleerd wordt en daardoor kunnen fundamentele stromingen meer grip krijgen op de mensen. Overigens zijn de gelovigen maar al te bereid om ervoor te betalen als de overheid dat niet doet.
![]()
quote:Ach jee, je verdenkt de VVD nu al van potentieele deportatie en kampgedachtes?
Het is een leuke kortzichtige zeer korte termijn oplossing, maar voor de rest deugt het natuurlijk van geen kanten. Het zijn slechts krampachtige maatregelen van een overheid die liever een 'andere' aanpak zoud hanteren, ware het niet dat deze dan in strijd zou zijn met alle internationale verdragen.
NL is de islamisering gewoon een beetje zat, voor het geval je het nog niet doorhad. Er kon hier een hele hoop, maar het is uit de hand gelopen en gelukkig worden daar nu maatregelen voor voorbereid. En terecht. De enige die je daar op mag aanvallen zijn de moslims zelf die weigeren liberaler te worden, die nog steeds massaal inhuwelijken, weigeren te integreren en ga zo maar door.
quote:
Wat volgt er na artikel 23? Artikel 1? Moge Allah god ons daarvoor behoeden.
quote:Grapjas
Op maandag 1 december 2003 15:00 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Prima, dan betalen ze zelf na de normale les hun eigen zondags/koranschool maar.
[..]Ach jee, je verdenkt de VVD nu al van potentieele deportatie en kampgedachtes?
Tut tut.NL is de islamisering gewoon een beetje zat, voor het geval je het nog niet doorhad. Er kon hier een hele hoop, maar het is uit de hand gelopen en gelukkig worden daar nu maatregelen voor voorbereid. En terecht. De enige die je daar op mag aanvallen zijn de moslims zelf die weigeren liberaler te worden, die nog steeds massaal inhuwelijken, weigeren te integreren en ga zo maar door.
[..]
.
Alvast integreren jij.
quote:Niet onbeperkt. En waarom moet ik meebetalen omdat jij JOUW kinderen wil laten indoctrineren?
Op maandag 1 december 2003 14:02 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Gelukkig heb ik in NL de vrijheid om dat voor mezelf te bepalen.
Leuk dat je dat wilt, maar dat doe je wat mij betreft maar lekker uit eigen zak, in jullie eigen tijd.
Dus de staat regelt verplichte openbare scholen, en als men dan religieuze invloed wil dan sturen de ouders de kids maar na schooltijd naar een religieuze school, net zoals zondagsschool vroeger.
Zal een hoop etterbakken schelen op straat trouwens...
quote:Een deel van de moslims. Als je zo wij/zei denkt vergroot je de kloof alleen maar, en bereik je het tegenover gestelde van wat je wil bereiken. Namelijk integratie.
Op maandag 1 december 2003 15:00 schreef Robert_Jensen het volgende:
De enige die je daar op mag aanvallen zijn de moslims zelf die weigeren liberaler te worden, die nog steeds massaal inhuwelijken, weigeren te integreren en ga zo maar door.
[Dit bericht is gewijzigd door ub40_bboy op 01-12-2003 16:12]
DEN HAAG Minister Zalm van Financiën is
in de Kamer in het nauw gedreven over
zijn opmerking op het VVD-congres over
moslimscholen.De oprichting van scholen
met louter achterstandskinderen moet
voorkomen worden,zei hij zaterdag.
Zalm had geen cijfers over het aantal
achterstandskinderen op de scholen.Zijn
punt dat moslimscholen slecht voor de
integratie zijn,leverde hem het verwijt
van hetzevorming op.De ChristenUnie
noemde Zalms uitspraken onverstandig.
Zalm en VVD-minister Verdonk voelen
zich niet aangesproken door de kritiek
van zeven VVD'ers in de Volkskrant over
het VVD-standpunt over moslimscholen.
(nos.nl)
Het kan nog veel en veel nauwer.
quote:Ja dag. NL heeft al 1.000.000 consessies gedaan. Tijd dat men daar eens genoegen mee neemt. Het is hier geen moslimland, dus deal with it, of tief op.
Op maandag 1 december 2003 16:07 schreef ub40_bboy het volgende:[..]
Een deel van de moslims. Als je zo wij/zei denkt vergroot je de kloof alleen maar, en bereik je het tegenover gestelde van wat je wil bereiken. Namelijk integratie.
quote:Helemaal mee eens
Op maandag 1 december 2003 13:28 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ik hoop het van niet. Maar voor mij persoonlijk maakt het niet uit. De islamitische school bij mij in de buurt maakt geen gebruik van subsidies. Die steunt op de financiële hulp van haar leden en dat gaat prima
Mocht het echter wel doorgaan is er ook geen probleem. De islamitische gemeenschap is graag bereid een klein gedeelte van haar inkomen af te dragen aan een goed doel als een islamitische school. Want ook zij hebben er baat bij als hun kinderen goede normen en waarden wordt bijgebracht.
Wat hebben de islamitische scholen namelijk te maken met de aanslagen die af en toe in de wereld gepleegd worden? Het lijkt wel een actie uit wanhoop van de huidige regering. Ze zouden het liefst de hele godsdienst willen afschaffen hier, maar dat gaat ze net iets te ver (en het is tegen elk internationaal recht), vandaar dat ze het de moslims op een andere manier zo zwaar mogelijk willen maken.
quote:Hoe zou jij het vinden als je in je geliefde Turkije miljoenen Christenen in moorddadig tempo daar gaan wonen, hun eigen taal blijven spreken, scheit hebben aan islamitische waarden, beginnen te zeiken om in minirok en topje op school te mogen zitten of tijdens het werk in bv de rechtbank, hun eigen scholen starten, bomaanslagen beginnen te plegen in Mekka uit naam van het christendom ed?
Op woensdag 3 december 2003 08:55 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Blijft de vraag, waarom juist nu? Waarom juist op het moment waarop de islam al zo zwaar word aangevallen? Misschien is juist dat wel de reden, maar dat zou natuurlijk erg fout zijn.Wat hebben de islamitische scholen namelijk te maken met de aanslagen die af en toe in de wereld gepleegd worden? Het lijkt wel een actie uit wanhoop van de huidige regering. Ze zouden het liefst de hele godsdienst willen afschaffen hier, maar dat gaat ze net iets te ver (en het is tegen elk internationaal recht), vandaar dat ze het de moslims op een andere manier zo zwaar mogelijk willen maken.
quote:Beetje overdreven, niet? Om maar niet te spreken over de overvloed aan generalisaties.
Op woensdag 3 december 2003 10:24 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Hoe zou jij het vinden als je in je geliefde Turkije miljoenen Christenen in moorddadig tempo daar gaan wonen, hun eigen taal blijven spreken, scheit hebben aan islamitische waarden, beginnen te zeiken om in minirok en topje op school te mogen zitten of tijdens het werk in bv de rechtbank, hun eigen scholen starten, bomaanslagen beginnen te plegen in Mekka uit naam van het christendom ed?
quote:Zo overdreven is het niet. In Europa zijn de laatste 30 jaar 30 miljoen Moslims geimporteerd, die grotendeels laag opgeleid zijn, zeer conservatief mbt hun religie die Europa niet als hun thuisland zien maar ze zien Marokko/Tunesie/Turkije als hun thuisland, ze houden vast aan eigen taal, eigen cultuur en ga zo maar door. Dat zijn geen kleine getallen, en die enorme aantallen zijn wel degelijk de oorzaak van het probleem. Denk je dat de VVD ook maar 1 punt ervan zou maken als er 2 moskees stonden in NL, of als er 1 moslimschool was? Nee natuurlijk niet. Het gaat om de belachelijke toename de afgelopen jaren op een schaal die dermate groot is dat er gewoon een ongezonde demografische situatie is ontstaan.
Op woensdag 3 december 2003 11:14 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Beetje overdreven, niet? Om maar niet te spreken over de overvloed aan generalisaties.
quote:Het aantal scholen stijgt naarmate de moslimbevolking stijgt, dat lijkt me logisch. Waar je 30 miljoen import moslims vandaan haalt is me een raadsel, maar dat is natuurlijk je reinste onzin en anders weerleg je dat met feiten als je het over zulke getallen hebt.
Op woensdag 3 december 2003 11:58 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Zo overdreven is het niet. In Europa zijn de laatste 30 jaar 30 miljoen Moslims geimporteerd, die grotendeels laag opgeleid zijn, zeer conservatief mbt hun religie die Europa niet als hun thuisland zien maar ze zien Marokko/Tunesie/Turkije als hun thuisland, ze houden vast aan eigen taal, eigen cultuur en ga zo maar door. Dat zijn geen kleine getallen, en die enorme aantallen zijn wel degelijk de oorzaak van het probleem. Denk je dat de VVD ook maar 1 punt ervan zou maken als er 2 moskees stonden in NL, of als er 1 moslimschool was? Nee natuurlijk niet. Het gaat om de belachelijke toename de afgelopen jaren op een schaal die dermate groot is dat er gewoon een ongezonde demografische situatie is ontstaan.
Dat de moslim bevolking in Europa groeit wil alleen maar zeggen dat de regeringen rekening moeten met deze mensen. En niet dat ze een steeds groter groeiende groep stelselmatig stigmatiseren en discrimineren, wat nu veelal gebeurd. Dit is dan ook gelijk de reden waardoor veel allochtonen NL of willekeurig ander land nooit echt als vaderland zullen zien. Allochtonen worden hier meestal gezien als tweederangsburgers en dat lijkt niet minder te worden, eerder andersom. Dat is voor allochtonen niet het meest vrolijke uitgangspunt om zich hier 'thuis' te voelen. Velen zouden hier ook absoluut niet willen verblijven, ware het niet dat de welvaart hier op een goed niveau zit.
Ook ik zou hier niet langer blijven, als alles in mijn vaderland beter geregeld was.
De reden dat de VVD nu een hetze begint tegen de islam is simpelweg om zieltjes te winnen. Vooral nu is dat zeer makkelijk aangezien de islam al van alle kanten wordt aangevallen.
quote:1. Het aantal moslims, vandaag, in de kernlanden van de EU bedraagt 9 à 10 miljoen (met nog eens een gelijkaardig aantal in Oost-Europa). Gezamenlijk met de Zuid-Oost Europese landen is dat ongeveer 30 miljoen[/quote]
Op woensdag 3 december 2003 12:15 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Het aantal scholen stijgt naarmate de moslimbevolking stijgt, dat lijkt me logisch. Waar je 30 miljoen import moslims vandaan haalt is me een raadsel, maar dat is natuurlijk je reinste onzin en anders weerleg je dat met feiten als je het over zulke getallen hebt.
quote:Dat hebben ze volledig aan zichzelf te danken, door zichzelf al decennia als Turken/Marokkanen/Moslims te zien, en niet als Europeanen. Door massaal de taal te blijven spreken van het al decennia verlaten vaderland, door de NLe kranten niet te lezen maar de Turkse,etc. Daardoor is die splitsing gekomen. Men had gewoon de taal van het nieuwe vaderland zich eigen moeten maken, de NLe samenleving volgen ipv de oude. Zie hoe Indonesiers dat gedaan hebben, die zijn perfect geintregreerd, die spreken geen Javaans massaal, die lezen geen Javaanse kranten ed.
Dat de moslim bevolking in Europa groeit wil alleen maar zeggen dat de regeringen rekening moeten met deze mensen. En niet dat ze een steeds groter groeiende groep stelselmatig stigmatiseren en discrimineren, wat nu veelal gebeurd. Dit is dan ook gelijk de reden waardoor veel allochtonen NL of willekeurig ander land nooit echt als vaderland zullen zien. Allochtonen worden hier meestal gezien als tweederangsburgers en dat lijkt niet minder te worden, eerder andersom. Dat is voor allochtonen niet het meest vrolijke uitgangspunt om zich hier 'thuis' te voelen.
quote:Ja, dat het puur om de centen gaat, dat is wel duidelijk ja. Blij dat je dat zelf ook toegeeft. Begrijp je dat wij daar minder blij mee zijn?
Velen zouden hier ook absoluut niet willen verblijven, ware het niet dat de welvaart hier op een goed niveau zit.
quote:Ga er dan ZELF wat aan doen. Maar nee, je blijft liever hier in een land waar je duidelijk een hekel aan hebt, maar het lef om dan te doen wat je wilt heb je ook niet.
Ook ik zou hier niet langer blijven, als alles in mijn vaderland beter geregeld was.
quote:En terecht, de islam is in geen enkel opzicht een verrijking voor Europa gebleken, maar een verarming. Zowel in economisch, sociaal als cultureel opzicht.
De reden dat de VVD nu een hetze begint tegen de islam is simpelweg om zieltjes te winnen. Vooral nu is dat zeer makkelijk aangezien de islam al van alle kanten wordt aangevallen.
quote:Dat is niet gelijk aan importmoslims. Dit is inclusief bv. de moslims in Bosnie, Albanie, Rusland, Bulgarije, eventueel Azerbeidzjan, misschien zelfs inclusief het Europese deel van Turkije. Deze moslims wonen daar al eeuwen.
Op woensdag 3 december 2003 12:23 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
1. Het aantal moslims, vandaag, in de kernlanden van de EU bedraagt 9 à 10 miljoen (met nog eens een gelijkaardig aantal in Oost-Europa). Gezamenlijk met de Zuid-Oost Europese landen is dat ongeveer 30 miljoen
[Dit bericht is gewijzigd door freako op 03-12-2003 12:50]
quote:Dat is niet gelijk aan importmoslims. Dit is inclusief bv. de moslims in Bosnie, Albanie, Rusland, Bulgarije, eventueel Azerbeidzjan, misschien zelfs inclusief het Europese deel van Turkije. Deze moslims wonen daar al eeuwen.
Op woensdag 3 december 2003 12:33 schreef freako het volgende:[..]
http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/deley4.htm
[..]
En Azerbeidjaan, en Rusland worden NIET meegerekend.
quote:Op zo'n manier kun je iedereen wel tot import bestempelen.
Op woensdag 3 december 2003 12:47 schreef Robert_Jensen het volgende:
En ook Bosnie, Albanie, Bulgarije is de islam met geweld opgedrongen door de Ottomanen, waarna het door een demografische explosie opeens zo'n grote groep werd. Neem de voormalig Servische gebieden zoals Macedonie en Kosovo, die waren al eeuwen Servisch, niets Islamitisch aan, totdat door de Ottomanen een tactiek van islamitisering werd gebruikt, hetgeen heeft geleid tot de oorlogen van een aantal jaren terug, en nu zijn die gebieden etnisch gezuiverd van Serviers en geheel islamitisch. Hoor je trouwens nooit iemand over. Ach ja, Serviers zijn niet zielig en moslims natuurlijk wel, ook al begonnen de moslims met het bommen gooien maar werden ze simpelweg verslagen door de Serviers.
quote:En het christendom is destijds niemand opgedrongen (kruistochten?)? Zo zijn alle godsdiensten ter wereld wel eens opgedrongen als we uitgaan van jouw standpunt.
Op woensdag 3 december 2003 12:47 schreef Robert_Jensen het volgende:
En ook Bosnie, Albanie, Bulgarije is de islam met geweld opgedrongen door de Ottomanen, waarna het door een demografische explosie opeens zo'n grote groep werd. Neem de voormalig Servische gebieden zoals Macedonie en Kosovo, die waren al eeuwen Servisch, niets Islamitisch aan, totdat door de Ottomanen een tactiek van islamitisering werd gebruikt, hetgeen heeft geleid tot de oorlogen van een aantal jaren terug, en nu zijn die gebieden etnisch gezuiverd van Serviers en geheel islamitisch. Hoor je trouwens nooit iemand over. Ach ja, Serviers zijn niet zielig en moslims natuurlijk wel, ook al begonnen de moslims met het bommen gooien maar werden ze simpelweg verslagen door de Serviers.En Azerbeidjaan, en Rusland worden NIET meegerekend.
quote:Kom kom, in West-Europa is het allemaal import, en die overschreid ook de 10 miljoen zo onderhand, allemaal in de laatste 20 jaar.
Op woensdag 3 december 2003 12:42 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Dat is niet gelijk aan importmoslims. Dit is inclusief bv. de moslims in Bosnie, Albanie, Rusland, Bulgarije, eventueel Azerbeidzjan, misschien zelfs inclusief het Europese deel van Turkije. Deze moslims wonen daar al eeuwen.
Waarom zeg je dan 30 miljoen? Je gooit er voor je eigen gemak maar even 200 procent bovenop.
quote:10 miljoen in West-Europa, dan nog 10 miljoen in het voormalige oostblok, en de tien miljoen in Zuid-Oost Europa maakt 30 miljoen.
Op woensdag 3 december 2003 12:58 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Waarom zeg je dan 30 miljoen? Je gooit er voor je eigen gemak maar even 200 procent bovenop.
quote:
Op woensdag 3 december 2003 12:23 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
1. Het aantal moslims, vandaag, in de kernlanden van de EU bedraagt 9 à 10 miljoen (met nog eens een gelijkaardig aantal in Oost-Europa). Gezamenlijk met de Zuid-Oost Europese landen is dat ongeveer 30 miljoen
http://www.flwi.ugent.be/cie/CIE/deley4.htm
[..]
Alleen die 10 miljoen is relevant, die 30 slaat nergens op. Dat heb je later ook toegegeven.Dat hebben ze volledig aan zichzelf te danken, door zichzelf al decennia als Turken/Marokkanen/Moslims te zien, en niet als Europeanen. Door massaal de taal te blijven spreken van het al decennia verlaten vaderland, door de NLe kranten niet te lezen maar de Turkse,etc. Daardoor is die splitsing gekomen. Men had gewoon de taal van het nieuwe vaderland zich eigen moeten maken, de NLe samenleving volgen ipv de oude. Zie hoe Indonesiers dat gedaan hebben, die zijn perfect geintregreerd, die spreken geen Javaans massaal, die lezen geen Javaanse kranten ed.
[..]
Ik wist dat je dat ging zeggen. Jij streeft dus assimilatie na, ipv integratie, want dat is wat je beschrijft. Jij wilt dat mensen hun cultuur en geloof achterlaten en daar ga ik nooit mee akkoord en samen met mij miljoenen blijkbaar. Die Indonesiers die jij hier noemt, noem ik al geen Indonesier. Deze zijn hun eigen normen en waarden en taal waarschijnlijk allang vergeten. Deze zijn dus inderdaad succesvol geassimileerd.Ja, dat het puur om de centen gaat, dat is wel duidelijk ja. Blij dat je dat zelf ook toegeeft. Begrijp je dat wij daar minder blij mee zijn?
[..]
Jij werkt toch ook voor je geld? Jij wilt toch ook een goed leven? Nee dus, ik begrijp niet dat 'jullie' daar minder blij mee zijn. Je zou eerder blij moeten zijn dat de staatskas nu extra gevuld wordt.Ga er dan ZELF wat aan doen. Maar nee, je blijft liever hier in een land waar je duidelijk een hekel aan hebt, maar het lef om dan te doen wat je wilt heb je ook niet.
[..]
Het land is al decennia lang een corrupt geheel van 70 miljoen inwoners. Jij verwacht van mij dat ik dat even verander? GrapjasHeeft niets met lef te maken en zeker niet met wil. Ik zeg ook nergens dat ik een hekel heb aan dit land. In tegendeel. Ik vind het geweldig hoe goed hier alles is geregeld en daar draag ik ook graag mijn steentje aan bij.
En terecht, de islam is in geen enkel opzicht een verrijking voor Europa gebleken, maar een verarming. Zowel in economisch, sociaal als cultureel opzicht.
[Dit bericht is gewijzigd door KirmiziBeyaz op 03-12-2003 13:10]
quote:Dat zijn dus geen import moslims, maar moslims die daar al eeuwen wonen. Ze zijn daar nooit naartoe geëxporteerd. Beetje onnozel en ondoordacht uitgangspunt, vind je niet?
Op woensdag 3 december 2003 13:00 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
10 miljoen in West-Europa, dan nog 10 miljoen in het voormalige oostblok, en de tien miljoen in Zuid-Oost Europa maakt 30 miljoen.
quote:Bovendien zijn ze vaak voortgekomen uit huwelijken tussen Nederlanders en Indonesiers.
Op woensdag 3 december 2003 13:08 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ik wist dat je dat ging zeggen. Jij streeft dus assimilatie na, ipv integratie, want dat is wat je beschrijft. Jij wilt dat mensen hun cultuur en geloof achterlaten en daar ga ik nooit mee akkoord en samen met mij miljoenen blijkbaar. Die Indonesiers die jij hier noemt, noem ik al geen Indonesier. Deze zijn hun eigen normen en waarden en taal waarschijnlijk allang vergeten. Deze zijn dus inderdaad succesvol geassimileerd.
quote:Dan moet je ook niet zeuren dat je je achtergesteld voelt en anders bekeken. Als je je willens en wetens als anders profileert terwijl jij waarschijnlijk alleen in Turkije op vakantie bent geweest, dan wil je het gewoon zelf niet.
Op woensdag 3 december 2003 13:08 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Ik wist dat je dat ging zeggen. Jij streeft dus assimilatie na, ipv integratie, want dat is wat je beschrijft. Jij wilt dat mensen hun cultuur en geloof achterlaten en daar ga ik nooit mee akkoord en samen met mij miljoenen blijkbaar.
quote:Nee het zijn geen Indonesiers meer, het zijn Nederlanders! Nogal logisch, aangezien Indonesie niet meer voor hun is dan een vakantieland of het land van voorouders.
Die Indonesiers die jij hier noemt, noem ik al geen Indonesier. Deze zijn hun eigen normen en waarden en taal waarschijnlijk allang vergeten. Deze zijn dus inderdaad succesvol geassimileerd.
Maar hou vooral vast aan je Turkse gewoontes en identiteit, ook al ben je er niet geboren, heb je er nooit gewoont en zal je er waarschijnlijk alleen met vakantie komen, en draag dat vooral door op je kinderen want dan weet je tenminste zeker dat ze niet vooruit zullen komen en altijd als buitenlanders bekeken zullen blijven hier in Nederland! .
quote:Check je geschiedenis: het zijn wel degelijk importmoslims en die wonen daar NIET al eeuwen, op een hoekje in Zuid-Oost Europa na.
Op woensdag 3 december 2003 13:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Dat zijn dus geen import moslims, maar moslims die daar al eeuwen wonen. Ze zijn daar nooit naartoe geëxporteerd. Beetje onnozel en ondoordacht uitgangspunt, vind je niet?
quote:Interne kritiek is verboden, iedereen moet slaafs de mening van de leider opvolgen?
Op woensdag 3 december 2003 16:32 schreef Koos Voos het volgende:Waar ik me mateloos aan heb gestoord is een VVD'er genaamd Theo van Brok, een van de opstellers van 'DE' brief die schaamteloos bij BvD de VVD mocht afkraken.
Het is volgens mij een undercover extreme moslim, in ieder geval iemand die meteen de partij uit gesodemieterd moet worden...
quote:Het is niet de SP.. dat is waar.
Op woensdag 3 december 2003 16:34 schreef freako het volgende:[..]
Interne kritiek is verboden, iedereen moet slaafs de mening van de leider opvolgen?
quote:Anders check jij je geschiedenis. De Balkanvolkeren waar jij het over hebt zijn zeer zeker niet geimporteerd. Deze hebben zichzelf slechts 'bekeerd' in de tijd van de Ottomanen.
Op woensdag 3 december 2003 14:45 schreef Robert_Jensen het volgende:[..]
Check je geschiedenis: het zijn wel degelijk importmoslims en die wonen daar NIET al eeuwen, op een hoekje in Zuid-Oost Europa na.
quote:Helaas niet, dan hadden we nu wel een leefbaardere (socialere) maatschappij gehad.
Op woensdag 3 december 2003 16:36 schreef Koos Voos het volgende:[..]
Het is niet de SP.. dat is waar.
quote:Iemand uit een partij gooien is wat anders dan opleggen dat iemand de mening van de leider moet opvolgen. Er is nog leven na het VVD lidmaatschap
Op woensdag 3 december 2003 16:34 schreef freako het volgende:
Interne kritiek is verboden, iedereen moet slaafs de mening van de leider opvolgen?
quote:Waaruit leid jij dat af?
Op woensdag 3 december 2003 17:00 schreef KirmiziBeyaz het volgende:[..]
Helaas niet, dan hadden we nu wel een leefbaardere (socialere) maatschappij gehad.
Zomin als één stavengooier uit de SP-modelgemeente uits zegt over een geslaagde wijze van gemeentebestuur zo zeggen de slechts verkondigde ideeën iets over de mate van slaging van een samenlevingsbesturing. In gangbaar Nederlands samengevat:De beste stuurlui staan aan de wal.
Kennelijk hebben te weinig ingezetenen hun vertrouwen in Jan Marijnissen en zijn SP. Mogelijk sluiten de verkondigde ideeën niet aan, mogelijk is de tijd nog niet rijp, mogelijk kloppen de verkondigde ideeën niet in de praktijk. We zullen het in de toekomst zien of Jan een kans krijgt en zo ja waartoe dat gaat leiden.
Zelf krijg ik Noord-Koreaanse beelden bij het idee van Jan Marijnissen aan de macht maar die kunnen volkomen misplaatst zijn. Ik heb het nu eenmaal niet zo op een partij met een achterban die kritiek op Marijnissen beziet als doodzonde en de criticaster als ketter behandelt. Ik loop graag een eigen richting en daarvoor is binnen de SP geen ruimte. De SP is dienstbaar aan Jan Marijnissen en zijn vazallen. Wie meedoet als welkom, wie onafhankelijk belicht is niet gewenst. Daarmee komt de partij op mij sectarisch over. Uiteraard s dit slechts een subjectieve ervaring die je van een eigen geldigheidswaarde kunt voorzien.
Gauw bij de draad reageren: Ik vind het belachelijk dat een deel van de VVD slechts Moslimscholen lijkt te willen aanpakken. Wat mij betreft krijgen de burgers vrijheid om vorm te geven aan hun eigen religieuze beleving. Ik vind het echter een prima idee om de scholen te controleren op een waardenoverdracht die noodzakelijk is voor ingezetenen om in de Nederlandse maatschappij te kunnen functioneren. Tevens vind ik het uitstekend als bepaalde kwaliteitsnormen van onderwijs worden nagestreefd en gemonitored.
quote:http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=35769
"Kabinet voert politiek van angst en vermijding"Volgens de PvdA-leider voert het kabinet in de kwestie van integratie een "politiek van angst en vermijding". Problemen worden niet opgelost maar weggeschoven of afgeweerd. Als voorbeeld daarvan noemde Bos het voorstel van vice-premier Zalm om de stichting van nieuwe islamitische scholen tegen te gaan. Bos zei dat dat gebeurt onder het mom van voorkoming van leerachterstanden. "Maar voor scholen met achterstandsproblemen trekt Zalm geen cent uit. Dat vind ik cynisch."
"In zichzelf gekeerde oestermentaliteit"
De PvdA vindt dat scholen een afspiegeling moeten zijn van de wijk waarin ze staan. Ook als dat betekent dat ze helemaal zwart zijn. Als er achterstanden ontstaan, moeten die bestreden worden. Bos zegt dat de VVD, als haar bezwaren tegen achterstandsscholen serieus zijn, consequent moet zijn en leerlingen elders onderbrengen. "Maar dat zie ik de VVD nog niet doen," aldus Bos. Hij vindt dat het integratiebeleid van het huidige kabinet getuigt van "een in zichzelf gekeerde oestermentaliteit die haaks staat op de open oriëntatie waar Nederland groot mee is geworden".
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |