Tering heb m net gedownload; dat is enkele heftige funky shit dat eerste stuk.quote:Op maandag 13 december 2004 01:32 schreef Toet het volgende:
Een stuk dat nog vreemder is, maar toch zeker ook lekker, is BWV 561, waarvan ik een fragment in mijn icoon heb staan. Van twijfelachtige authenticiteit, maar de moeite waard.
Bij 201 moet ik toch meteen aan de verliezer Pan en zijn Zu Tanze, zu Sprunge, so wackelt das Herz denken. Bach geeft deze loser toch wel een erg fijne aria.quote:Op zondag 25 december 2005 11:09 schreef Koekepan het volgende:
Heel waar. Nummer 201 is daar wat mij betreft het mooiste voorbeeld van. Mit Verlangen! En Aufgeblasne Hitze. En die koren. Geweldig..
Inderdaad, maar dat is gelijk de enige mooie aria die ik ken uit het Weihnachtsoratorium. Heb jij nog tips voor meer mooie aria's?quote:Op donderdag 29 december 2005 23:34 schreef Soul79 het volgende:
De meeste stukken van het Weihnachtsoratorium vind ik ook beter op hun plaats in de wereldlijke cantates waar ze bijna allemaal vandaan komen. De aria Schlafe mein Liebster bekoort mij als sopraan-aria in BWV 213 een stuk meer, pas in die uitvoering hoorde ik echt waarom zoveel mensen het als één van Bachs mooiste melodieën beschouwen.
Doe het lekker zelf.quote:Op vrijdag 30 december 2005 13:52 schreef Soul79 het volgende:
Stürze zu Boden!
Ik heb Martin Fisher-Dieskau onlangs een handje gegeven. Zouden zij familie zijn? Overigens bedoelde ik aria's uit het weihnachtsoratorium, maar nu zie ik meer toffe aria's die ik nog niet kende. Bedankt.quote:Op vrijdag 30 december 2005 13:52 schreef Soul79 het volgende:
Dietrich Fischer-Dieskau.
Cantate BWV 82 'Ich habe genug', over de afkeer van de wereld en het verlangen naar de dood, een christelijke dood welteverstaan.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:31 schreef De-oneven-2 het volgende:
Jongens ( en meisjes ),
geef mij eens een stukje Bach waarbij ik onmogelijk nog optimistisch tegenover het leven kan staan.
Daar ben ik wel aan toe, namelijk.
Hmm, vind Peter Kooij een stuk minder dan Fischer-Dieskau, terwijl Herreweghe wel mijn favoriete Bach-dirigent is.quote:Op maandag 2 januari 2006 16:26 schreef Toet het volgende:
Ik heb af en toe wel wat sampletjes beluisterd van opnames in die "oude stijl", als ik het zo mag noemen, waaronder ook wat Fischer-Dieskau. Ik denk toch niet dat ik aan die zangstijl kan wennen. Ik kan er de schoonheid niet van inzien; het klinkt voor mij alsof de vocalisten in kwestie zelfs bij de minst significante passages op elk moment in tranen uit kunnen barsten.
Maar goed, ik ben tevreden met Peter Kooij.
Ik begrijp precies wat je bedoelt, maar je kunt het ook anders zien. Er zitten gewoon veel meer significante momenten in de muziek dan je je vantevoren had gerealiseerd!quote:Op maandag 2 januari 2006 16:26 schreef Toet het volgende:
Ik heb af en toe wel wat sampletjes beluisterd van opnames in die "oude stijl", als ik het zo mag noemen, waaronder ook wat Fischer-Dieskau. Ik denk toch niet dat ik aan die zangstijl kan wennen. Ik kan er de schoonheid niet van inzien; het klinkt voor mij alsof de vocalisten in kwestie zelfs bij de minst significante passages op elk moment in tranen uit kunnen barsten.
Nee maar ik bedoelde ook meer, muziek wat een beetje gelijkenissen heeft met Air van Bach qua ritme enzo.quote:Op zondag 8 januari 2006 23:08 schreef Koekepan het volgende:
Gewoon dit topic lezen, Jordi.
En het vorige.
Meer informatie heb je volgens mij niet nodig. Zeker niet voor achtergrondmuziek.
Zonder dat boek had ik dingen als Klein harmonisch labyrint nooit kunnen waarderen.quote:Op maandag 9 januari 2006 16:06 schreef Koekepan het volgende:
Welnee. Het vertelt je nauwelijks iets over Bach. De hele link tussen Bach en die andere twee is, zoals Hofstadter het presenteert in ieder geval, een reeks van min of meer vergezochte toevalligheden. Als je daarentegen iets over de onvolledigheidsstelling van Gödel wilt weten is het inderdaad een goed boek, maar daar gaat dit topic niet over.
Dat werk is naar alle waarschijnlijkheid niet eens van Bach zelf afkomstig. En dat vertelt het boek je dan weer niet...quote:Op maandag 9 januari 2006 16:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zonder dat boek had ik dingen als Klein harmonisch labyrint nooit kunnen waarderen.
AKI?quote:Op maandag 9 januari 2006 16:12 schreef De-oneven-2 het volgende:
Da's net zoiets als ballet nodig hebben om een schilderij te kunnen waarderen.
Oh, ik dacht dat je wilde zeggen dat je teleurgesteld was vanwege de hoeveelheid wiskunde en logica in het boekquote:Op maandag 9 januari 2006 16:16 schreef Koekepan het volgende:
Wat ik maar wil zeggen: 900 pagina's is een beetje veel voor misschien vijf rake observaties over de beleving van Bachs muziek.
Nee, ik ben namelijk zelf bčta. Schijnt vaker voor te komen bij Bach-liefhebbers.quote:Op maandag 9 januari 2006 16:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat je wilde zeggen dat je teleurgesteld was vanwege de hoeveelheid wiskunde en logica in het boek
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |