Bron: BNN-nieuws.
[Dit bericht is gewijzigd door ilona-scuderia op 22-09-2003 17:03]
quote:ik zie net op teletext
Op maandag 22 september 2003 17:01 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Zojuist is op 61-jarige leeftijd Johan Stekelenburg overleden aan de gevolgen van kanker.Bron: BNN-nieuws.
Of zit ik er nu naast
quote:Bij de FNV was dat, en hij was dit jaar premierskandidaat voor de PVDA
Op maandag 22 september 2003 17:04 schreef beany het volgende:
Die oud vakbondsman? Die burgemeester was?Of zit ik er nu naast
quote:Ja, van Tilburg.
Op maandag 22 september 2003 17:04 schreef beany het volgende:
Die oud vakbondsman? Die burgemeester was?
veel geluk en wijsheid voor de familie,
succes met et verwerken
quote:Wat kan je er van zeggen...
Johan Stekelenburg (61) overledenTILBURG Johan Stekelenburg, burgemeester van Tilburg, is overleden. Hij is 61 jaar geworden. Stekelenburg werd in januari geopereerd aan slokdarmkanker en leek aanvankelijk te herstellen van zijn ziekte. Later werden er nieuwe tumoren geconstateerd die hem fataal werden.
De prominente PvdA'er legde vorige week zijn werk neer om voldoende energie te vergaren voor een chemokuur. Een aantal weken geleden zei hij in een interview te vrezen "deze strijd niet te winnen".
Stekelenburg was ook lid van de Eerste Kamer. Eerder dit jaar haakte hij af als premierskandidaat voor de PvdA, nadat de ziekte bij hem was vastgesteld.
Teletekst
Zo ben je bijna premier, zo ben je dood. Voor vrienden en familie erg triest uiteraard.
tragisch, omdat het eerst zo goed leek te gaan.....
zo strijdlustig als hij was.. helaas heeft dat niet mogen baten.
niet zo lang geleden gezien in een medisch programma op Ned.1 samen met Rudi van Dantzig. Prachtig was dat om te zien hoe deze twee, zo sympathieke, mannen verschillend maar beide strijdlustig met hun ziekte omgingen.
Gecondoleerd aan zijn vrienden/familie.
[Dit bericht is gewijzigd door Pardonlul op 22-09-2003 17:14]
Ik wens zijn nabestaanden sterkte
quote:De beste man heeft zelfs niet eens van z'n persioen mogen genieten
Op maandag 22 september 2003 17:19 schreef Dr.Daggla het volgende:
Zonde en tragisch.
61 is ook niet echt oud...
Veel sterkte voor alle nabestaanden...ik hoop dat hij een mooie uitvaart krijgt.
quote:
Een poldermensAMSTERDAM - Jarenlang was Johan Stekelenburg voorman van de vakbeweging. Een man van overleg, niet steil in de linkse leer en met een broertje dood aan demonstraties. Maandag overleed Stekelenburg, 61 jaar oud, aan de gevolgen van slokdarmkanker.
Het finest hour van Johan Stekelenburg kwam in de eerste week van 2003. In de aanloop naar de verkiezingen van de Tweede Kamer herrees de PvdA verrassend in de peilingen na de dramatische nederlaag in mei 2002. Gespeculeer over de kandidaat-premier van de PvdA leverde twee kandidaten op: burgemeester Johan Stekelenburg van Tilburg en burgemeester Job Cohen van Amsterdam.Beiden werden in de eerste week van januari door partijvoorzitter Ruud Koole benaderd met de vraag of ze beschikbaar waren. 'Natuurlijk voel je genoegdoening als je wordt gevraagd. Hoewel het mij nooit is gezegd, had ik het gevoel dat ik voor de partijtop eerste keus was', zei Stekelenburg daarover later in De Volkskrant.
De keus werd niet gemaakt. Op maandag 13 januari kreeg Stekelenburg te horen dat hij slokdarmkanker had.
Stekelenburg voelde zich jarenlang miskend door zijn partij, de PvdA. 'Jarenlang stond ik op alle Haagse lijstjes voor een ministerspost, of het burgemeesterschap van een heel grote stad. Het is er niet van gekomen. Toch voelt dat niet als een gemiste kans. Ik lonkte niet, vond het niet van het allergrootste belang, had me er allang bij neergelegd dat ik voor sommigen een outsider moest blijven. Bij de opvolging van Kok ben ik als kandidaat afgeserveerd.'
Zo voelde Stekelenburg dat. Afgeserveerd. Anderen, direct betrokken bij de opvolging van Kok hebben daaraan een andere herinnering. Voordat de opvolging aan de orde kwam, zou Stekelenburg zelf zijn zwakke punten haarscherp hebben neergezet: gebrek aan Haagse en aan internationale ervaring. Stekelenburg profileerde zich dan ook niet als tegenkandidaat tegenover Ad Melkert voor de opvolging van Kok. 'Ik vond Ad Melkert een goede opvolger. Ook ik had hoge verwachtingen van hem. Hij is een politiek dier, een ontzettend knappe kerel.' Het gevoel van miskenning speelde pas op toen Stekelenburg in de aanloop naar de desastreuze verkiezingen van 2002 waarbij de PvdA werd gehalveerd, door de partijtop werd genegeerd. Zelf had Stekelenburg het gevoel Pim Fortuyn in debatten te kunnen pareren.
Na de miskenning, kwam de triomf, met de vraag of hij beschikbaar wilde zijn als kandidaat-premier. Plots verkeerde een zwak punt in het tegendeel, vond Bos. 'Gebrek aan Haagse ervaring is sinds Fortuyn geen doorslaggevend punt meer. Johan scoorde al jaren hoog in peilingen over denkbare premiers.'
Het was niet de eerste keer dat Stekelenburg na een aanvankelijke domper de triomf voelde. In 1983 was hij, toen nog districtshoofd in Rotterdam van de dogmatisch linkse Industriebond FNV, door de leden gekandideerd om bondsvoorzitter Arie Groenevelt op te volgen. Tegenover de kandidaat van het establishment in de bond, het bondsbestuur, Dick Visser.
Na een onfrisse verkiezingsstrijd werd niet Stekelenburg, maar de hoekiger Visser voorzitter van de Industriebond FNV. Stekelenburg werd wel getolereerd in het bondsbestuur. Om een jaar later over te stappen naar het bestuur van de vakcentrale. Stekelenburg was in 1988 onbetwist de enige kandidaat om FNV-voorzitter (en daarmee het 'gezicht' van de vakbeweging) te worden. Het was bovendien een grote genoegdoening dat de Industriebond FNV hem tezelfdertijd ook vroeg voorzitter te worden, nadat het bestuur van Visser na interne twisten was opgestapt.
Stekelenburg werd voorzitter van een FNV-in-crisis. Het ledental was gedaald tijdens de recessie en de reeksen machteloze demonstraties. De eerste FNV-demonstratie onder zijn leiding - in 1989 - bracht achteraf gezien, de ommekeer. De FNV demonstreerde niet tegen, maar voor iets: Het kan anders, beter. Tijdens zijn negen jaar voorzitterschap verloor de FNV de ideologische veren. Gaandeweg werden de bakens verzet en pragmatisme voerde de boventoon. Uitzendwerk, bijvoorbeeld, werd niet meer verketterd.
In 1993, tijdens een economische dip kwam Stekelenburg met de karakteristieke uitspraak 'onder druk is alles vloeibaar', ofwel vechten tegen de bierkaai, zoals in de jaren tachtig, is zinloos. Stekelenburg was een meester in het sluiten van polderakkoorden. Juist deze opstelling maakte Stekelenburg en daarmee ook de FNV acceptabel voor een groot publiek.
Binnen de FNV moest Stekelenburg zich, vooral in de eerste voorzittersjaren, verantwoorden voor de indruk dat hij te aardig, te plooibaar was. 'Dat was uiterlijke schijn', zegt Ferd Crone, jarenlang Stekelenburgs rechterhand. 'Stekelenburg had een doorleefd rechtvaardigheidsgevoel met een uitstekende intuïtie wat onder de mensen leeft. En een vooruitziende blik', vertelt Crone. 'Hij was een mensenmens, kon niet zonder contact. Hij had twintig, dertig jaar een caravan op een camping in Friesland. Daar zat hij in het weekend, voor de caravan, met een pot bier, onder de mensen. Niet verstopt achter een heg, maar pal in het zicht, aanspreekbaar voor iedereen. Op die contacten leefde hij.'
Na negen keer FNV-rituelen zoals de jaarlijkse kritische recensie van Troonrede en rijksbegroting, na 31 jaar vakbondsleven, had Stekelenburg de FNV wel gezien. Het corset wrong. De figurantenrol op Haagse lijstjes voor een ministerspost of een burgemeesterschap in Amsterdam of Rotterdam, leverde niets op, ook al had zijn club, de PvdA, een leidende rol in de Paarse kabinetten.
Tot Stekelenburg in 1997 door PvdA'ers uit Tilburg werd benaderd, daar burgemeester te worden. Na een paar oriënterende bezoeken werd hij enthousiast. 'De zesde stad van Nederland. Een oud industrieel centrum, een universiteit. Een goede voetbalclub', vertelde hij toen.
Maar Tilburg, toen nog CDA-bolwerk, bij uitstek, wilde hem niet. Marlies Scheepens-Van Dijk, nu fractievoorzitter van het CDA in de gemeenteraad van Tilburg: ''"Een zwarte dag voor Tilburg.'"Zo reageerde het CDA toentertijd voor de televisie. Zoals zijn overlijden opnieuw een zwarte dag voor Tilburg is. Want hij heeft ons voor zich ingenomen. Altijd benaderbaar, altijd bereikbaar. Stekelenburg was Johan. Voor iedereen.'
Hij fungeerde als uithangbord voor goede doelen, bijvoorbeeld van het Tuberculose Fonds - de ziekte waar hij in zijn jonge jaren aan leed. En ook nationaal bleef Stekelenburg zichtbaar: als werkgeversonderhandelaar over de politie-CAO bijvoorbeeld, en als bemiddelaar in het slepende conflict tussen werknemers en de NS samen met oud-werkgeversvoorzitter Blankert.
Bovendien nam hij commissariaten aan. 'Vakbondsmiljonair', schreef Elsevier honend. 'Het geld, ach, ik vaar er een leuke boot van', aldus Stekelenburg. 'Voor mij maakt het verschil dat ik overal werknemerscommissaris ben. Als je door een ondernemingsraad wordt gevraagd toezicht te houden, is dat iets anders dan een benoeming vanuit het old boys network.'
Ook op het Haagse Binnenhof werd Stekelenburg de laatste jaren geduld. Maar dan wel aan de 'overkant': in de senaatsfractie van de PvdA. Sinds mei 2003, ondanks zijn ziekte, als fractievoorzitter. Want Stekelenburg gaf niet op. Zodra de fysieke reacties op de chemokuren het toelieten, ging hij aan de slag. 'Voor mij is het een prettige manier van verdringing.'
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1064207181922.html
-edit- foto van voor zijn ziekte toegevoegd
[Dit bericht is gewijzigd door Kozzmic op 22-09-2003 17:33]
't kan snel gaan.
hebben de doodsverwensingen van die Antilianen geholpen blijkbaar
[Dit bericht is gewijzigd door err op 22-09-2003 17:33]
quote:Hey dat was Cohen en niet Stekelenburg !
Op maandag 22 september 2003 17:08 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Wat kan je er van zeggen...
Zo ben je bijna premier, zo ben je dood. Voor vrienden en familie erg triest uiteraard.
quote:Cohen en Stekelenburg waren beide in the picture als mogelijke PvdA-kandidaat. Omdat in de week dat dit speelde de kanker werd geconstateerd bij Stekelenburg hoefde er geen keuze te worden gemaakt.
Op maandag 22 september 2003 17:39 schreef Sitethief het volgende:[..]
Hey dat was Cohen en niet Stekelenburg !
quote:
Het finest hour van Johan Stekelenburg kwam in de eerste week van 2003. In de aanloop naar de verkiezingen van de Tweede Kamer herrees de PvdA verrassend in de peilingen na de dramatische nederlaag in mei 2002. Gespeculeer over de kandidaat-premier van de PvdA leverde twee kandidaten op: burgemeester Johan Stekelenburg van Tilburg en burgemeester Job Cohen van Amsterdam.Beiden werden in de eerste week van januari door partijvoorzitter Ruud Koole benaderd met de vraag of ze beschikbaar waren. 'Natuurlijk voel je genoegdoening als je wordt gevraagd. Hoewel het mij nooit is gezegd, had ik het gevoel dat ik voor de partijtop eerste keus was', zei Stekelenburg daarover later in De Volkskrant.
De keus werd niet gemaakt. Op maandag 13 januari kreeg Stekelenburg te horen dat hij slokdarmkanker had
RIP
quote:Hij was wel gevraagd, maar ivm zijn ziekte had hij toch geweigerd.
Op maandag 22 september 2003 17:39 schreef Sitethief het volgende:
quote:Ja maar Cohen werd door bos naar voren geschoven terwijl Stekelenburg al in januari afhaakte,
Op maandag 22 september 2003 17:43 schreef Kozzmic het volgende:[..]
Cohen en Stekelenburg waren beide in the picture als mogelijke PvdA-kandidaat. Omdat in de week dat dit speelde de kanker werd geconstateerd bij Stekelenburg hoefde er geen keuze te worden gemaakt.
[..]
Phoe... Wat ziet hij er hier slecht uit.
Zeer sympathieke man.
RIP...
Wat een verdriet zal er hier in ons stadje zijn
Allen gecondoleerd met dit verlies
Stekelenburg I will never forget you!
Een zeer beminlijke man en goed politicus is niet meer,
R.I.P. Johan Stekelenburg
quote:haha
Op maandag 22 september 2003 18:28 schreef Koekepan het volgende:
En hij is OOK gestopt met roken, hoorde ik op het zes uur nieuws.
Ik wens zijn familie en zijn tweelingbroer (ex-studio sport verslaggever) veel sterkte bij het verwerken.
Als Nederland meer mensen kende van het caliber Stekelenburg, met de power en de passie die je ten toon spreidde, had het er een stuk mooier uitgezien.
Ik was er al kapot van toen ik hoorde dat je ongeneeslijke kanker had, nu je er echt niet meer bent, voel ik dat we eigenlijk niet zonder je willen zijn.
Het leven geeft het leven neemt.
Het ga je goed, waar je ook moge zijn.
Jya
quote:Dit was je huiswerk voor de cursus: 'Hoe fout kun je reageren?'
Tragisch verlies voor Tilburg maar ook voor de PvdA. Een man met een schat aan kennis op velerlei gebied. Hij is slecht behandeld binnen de partij, maar bleef de partij trouw.
Maar als er rechtvaardigheid heerst, zal Johan wedergeboren worden, net als alle grote lieden. Zodat zijn persoonlijkheid en kunde deel blijven uitmaken van deze (snel verloederende) wereld.
RIP
Veel sterkte voor de familie en vriendenkring.....
Snel gegaan en aangezien ik toch fan van em was is het toch wel ff schrikken
Een verliest voor de Tilburg, de PVDA en de gehele politiek.
R.I.P
V.
quote:Idd, hij leek opeens wel tachtig
Op maandag 22 september 2003 18:00 schreef Moonah het volgende:
[afbeelding]Phoe... Wat ziet hij er hier slecht uit.
Zeer sympathieke man.
quote:Dat zet je dan ook wel weer aan het denken
Op maandag 22 september 2003 18:30 schreef milagro het volgende:[..]
haha
Fout.
Hij heeft nooit gerookt en was ook geen drinker.
Erg jammer.
R.I.P.
quote:Oprotten jij, poepstamper.
Toch een politiek icoon in Nederland. Ik heb een dubbel gevoel bij hem. De uitvinder van het poldermodel, waar ik nou niet bepaald een fan van ben en voor mij ook wel een van de vertegenwoordigers van het regenteske binnen de PvdA.
Aan de andere kant een man die zich kwetsbaar durfde op te stellen, die op zijn bek durfde te gaan en zijn nek uitstak en zich nooit verborg voor de mensen.
Moet je je voorstellen hoe we hier in januari hier nog discussieerden of hij premierskandidaat moest worden.
R.I.P.
quote:En dan denk ik terug aan dat interview op tv, waar hij ook zo dapper vertelde over zijn strijd tegen kanker. Laten we zijn vrouw niet vergeten, die het de laatste jaren toch zeker niet makkelijk heeft gehad, en al die tijd Johan heeft gesteund.
Op maandag 22 september 2003 20:42 schreef SCH het volgende:
Wat is dat snel gegaan zeg. En wat is die man optimistisch geweest, dat hij vorige week nog dacht al zijn energie in de genezing te kunnen steken. En nu is hij al weg.R.I.P.
quote:Het interview (in Vinger aan de Pols) wordt vanavond herhaald. 22:40, geloof ik, op Nederland 1.
Op maandag 22 september 2003 20:50 schreef dwerg het volgende:[..]
En dan denk ik terug aan dat interview op tv, waar hij ook zo dapper vertelde over zijn strijd tegen kanker. Laten we zijn vrouw niet vergeten, die het de laatste jaren toch zeker niet makkelijk heeft gehad, en al die tijd Johan heeft gesteund.
quote:ook Stekelenburg hoor!!
Op maandag 22 september 2003 17:39 schreef Sitethief het volgende:[..]
Maar erg.. en plotseling toch nog
had pas vorige week zijn taken neergelegd...
quote:Vreemd. Waar baseer je dat op ?
Op maandag 22 september 2003 19:27 schreef Ryan3 het volgende:
Trieste zaak. Ik dacht dat-ie er wel weer bovenop zou komen.
quote:De aflevering van Vinger Aan De Pols waarin hij te gast was wordt vanavond i.v.m. zijn overlijden herhaald.
Op maandag 22 september 2003 17:12 schreef milagro het volgende:![]()
tragisch, omdat het eerst zo goed leek te gaan.....
zo strijdlustig als hij was.. helaas heeft dat niet mogen baten.niet zo lang geleden gezien in een medisch programma op Ned.1 samen met Rudi van Dantzig. Prachtig was dat om te zien hoe deze twee, zo sympathieke, mannen verschillend maar beide strijdlustig met hun ziekte omgingen.
Je zou een uitstekende premier zijn geweest, Johan! Het heeft echter niet zo mogen zijn. Rust in vrede.
quote:Puur optimisme. Ik heb hem tussentijds niet in interviews gezien en heb dus niet bijgehouden hoe het met hem ging, maar aangezien ik hem wel weer als burgemeester in functie had gezien, dacht ik dat-ie er wel weer bovenop zou komen. Niet dus.
Op maandag 22 september 2003 21:18 schreef Tesla het volgende:[..]
Vreemd. Waar baseer je dat op ?
Hijzelf wist van niet namelijk.
quote:Fair enough.
Op maandag 22 september 2003 21:51 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Puur optimisme. Ik heb hem tussentijds niet in interviews gezien en heb dus niet bijgehouden hoe het met hem ging, maar aangezien ik hem wel weer als burgemeester in functie had gezien, dacht ik dat-ie er wel weer bovenop zou komen. Niet dus.
quote:Zonde. Dit was de man die de PvdA voorafgaand aan de kabinetten Kok al in plaats van Wim Kok had moeten aanstellen. Een zeer groot man is heengegaan met Johan Stekelenburg, een rasonderhandelaar verloor zijn laatste strijd.
Op maandag 22 september 2003 17:01 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
Zojuist is op 61-jarige leeftijd Johan Stekelenburg overleden aan de gevolgen van kanker.Bron: BNN-nieuws.
Was hij landelijk politicus en partijleider van de PvdA geworden voordat Kok aantrad dan hadden we zeer waarschijnlijk de persoon Ad Melkert nooit in de schijnwerpers gezien. Het orakel Marcel van Dam was dan ook al veel eerder naar de achtergrond verdrongen geweest.
Voor de PvdA heeft het tot hun eigen scha(n)de niet zo mogen zijn.
Nog een kanttekening bij de verslaggeving over zijn dood en dan vooral van Nova. Vreselijk gekleurd en weinig realistisch imo. Met Stekelenburg als lijsttrekker was Fortuyn nooit zover gekomen, dit soort uitspraken kunnen dus echt niet, het is puur giswerk. Maar ja over de doden niets dan goed, is het toch?
Verder vind ik het ook raar dat bijvoorbeeld de dood van Leendert Ginjaar veel minder aandacht heeft gekregen, deze man heeft politiek waarschijnelijk meer betekend. Was toch de minister die milieu echt op de agenda heeft gezet (en dat voor een VVD'er).
NOVA had gewoon gelijk. Met Stekelenburg had Fortuyn snel z'n mond gehouden maar dat kun jij niet accepteren natuurlijk.
Die Ginjaar was een VVDer en heeft dus minder voor mensen betekent.
quote:Ik ben absoluut geen aanhanger van Fortuyn dus waar jou reactie op slaat. Maar heb jij Stekelenburg gehoord in die tijd? Ik niet. Verder is zo'n uitspraak gewoon puur giswerk. Ik zeg ook niet dat dit niet waar is maar het is in iedergeval nergens op gebasseerd.
Op dinsdag 23 september 2003 08:59 schreef janszzen het volgende:
Duh...Hoezo gekleurd?NOVA had gewoon gelijk. Met Stekelenburg had Fortuyn snel z'n mond gehouden maar dat kun jij niet accepteren natuurlijk.
quote:Wordt door links en rechts als 1 van de beste ministers van volksgezondheid en milieuhygiene gezien. En wat heeft Stekelenburg dan betekend? Burgermeester van Tilburg (dus had dit in het lokale nieuws gemoeten) en vakbondsleider van het nu zo verguisde poldermodel(want dat is paars).
[Dit bericht is gewijzigd door Chewie op 23-09-2003 10:47]
quote:Stekelenburg sterft vrijwel in het harnas, Ginjaar was al een tijdje met pensioen. Dat maakt het niet minder triest, maar de schok bij zowel media als 'het volk' is bij de dood van Stekelenburg een stuk groter. Wat denk ik ook heeft meegespeeld is het feit dat Stekelenburg erg open was over zijn ziekte.
Op dinsdag 23 september 2003 08:18 schreef Chewie het volgende:
Verder vind ik het ook raar dat bijvoorbeeld de dood van Leendert Ginjaar veel minder aandacht heeft gekregen, deze man heeft politiek waarschijnelijk meer betekend. Was toch de minister die milieu echt op de agenda heeft gezet (en dat voor een VVD'er).
quote:
Vice-premier Thom de Graaf sprak namens het kabinet. 'Het kabinet is bedroefd door het overlijden van burgemeester Stekelenburg. Met hem verliest het openbaar bestuur een dynamische en geëngageerde burgemeester, die zich ook op nationaal niveau verdienstelijk heeft gemaakt', zei De Graaf.Oud-premier Wim Kok bezocht Stekelenburg zondagavond nog. 'De bijzondere eigenschap van Johan was dat hij fel en overtuigd kon zijn van zijn zaak en tegelijk een sfeer kon scheppen om een brug te slaan met andersdenkenden. Een idealist met gevoel voor realiteit.'
'De FNV', zei voorzitter Lodewijk de Waal, 'heeft een vriend, een voorzitter en een vakbondsman van het zuiverste water verloren. Johan was in alle opzichten een vechter. De manier waarop hij met zijn ziekte omging, kan een voorbeeld voor iedereen zijn.'
Oud-werkgeversvoorzitter Hans Blankert herinnerde zich gezamenlijke 'optredens' waar de zakelijke geschillen breed werden uitgemeten. 'Daarbuiten konden we het uitstekend vinden. We hebben vaak vreselijk gelachen.'
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1064207336644.html
Zonder aarzelen spuit Ruud Vreeman, burgemeester van Zaanstad, een arsenaal aan warme persoonlijkheidskenmerken. ,,Bindend'', karakteriseert hij zijn vriend Johan Stekelenburg. ,,Ongelooflijk populair. Heel aanspreekbaar, met een innemende stijl van omgang, die veel sympathie wekte.''
De aangeslagen Vreeman zit -de avond begint net- in de auto. Liever was hij thuis geweest, maar dat kon niet. In Papendal zou even later een besluit vallen over zijn kandidatuur als voorzitter van sportkoepel NOC-NSF. Nog maar even geleden hoorde hij dat zijn vriend Johan Stekelenburg was overleden, al meer dan dertig jaar zijn metgezel in het Nederlands maatschappelijk veld. Ze trokken samen op, deelden visies. Eerst in de vakbeweging, later in de politiek. En de laatste jaren waren beide zestigers burgemeester. 'Mijn maatje', noemde de Tilburger de Zaankanter.
Vreeman: ,,Die ziekte, het was een wreed monster. Maar hij ging er waardig mee om. Zelfs toen hij ziek was was hij nog geinteresseerd. Een paar weken geleden waren mijn vrouw en ik nog bij hem op bezoek. Het ging veel over zijn ziekte natuurlijk, maar hij vroeg ook naar ons, naar het werk. Ondanks zijn zwakke gesteldheid wilde hij toch nog dingen ondernemen. We zijn naar de Tilburgse kermis geweest. Toen we terugreden zeiden we nog: die maakt het niet lang meer.''
http://www.trouw.nl/nieuwsenachtergronden/artikelen/1064293230556.html
Premier Balkenende zei vanuit New York ''dat we in Stekelenburg een belangrijk man voor de Nederlandse samenleving verliezen''. Stekelenburg was voor de premier een ''charismatische persoonlijkheid die vanuit zijn hart kon praten. Hij stond ergens voor en heeft een grote bijdrage geleverd aan de vakbeweging, de gemeente Tilburg en de landelijke politiek'', aldus de premier, die in New York de algemene vergadering van de Verenigde Naties bijwoont.
Ook VNO-NCW is bedroefd door het overlijden van Johan Stekelenburg. ''Hij was een man met een groot hart'', schetst VNO-NCW-voorzitter J. Schraven in een verklaring. VNO-NCW prees Stekelenburg als 'een voortreffelijke voorzitter van de FNV' en 'een uitstekende burgemeester van Tilburg.'. ''Hij was een redelijk en billijk mens, die bruggen tussen mensen kon slaan.''
Commissaris van de koning in Noord-Brabant Houben reageerde geschokt op het overlijden. ''We wisten dat hij ernstig ziek was, maar dit komt toch als een verrassing.'' Houben noemde Stekelenburg een bruggenbouwer en een doorbijter. ''Iemand die krachtig kon besturen zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen.''
Het overlijden van Stekelenburg is een zwaar verlies voor de Eerste Kamer, waarvan hij lid was, aldus Eerste-Kamervoorzitter Timmerman-Buck (CDA). ''Hij was een buitengewoon gedreven en innemend persoon. Zijn deskundigheid en bevlogenheid werd door alle partijen heen gewaardeerd.'' Vorige week maandag had ze nog contact gehad met Stekelenburg. ''Hij heeft tot het einde doorgestreden.''
PvdA-europarlementariër Ieke van den Burg, tussen 1990 en 1997 samen met Stekelenburg bestuurslid van de FNV, noemde het typerend dat hij tot kort voor zijn dood gewoon is doorgegaan met werken. ''Hij is bijna in zijn harnas gestorven.''
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1064293264835.html
quote:Misschien had Stekelenburg eerder aandacht voor de problematiek in de oude buurten geëntameerd... en was Fortuyn er niet voor nodig geweest om misstanden op de agenda i.p.v. onder het tapijt te krijgen. Gezien hij echter ook pas onlangs in het nieuws kwam met een krachtdadiger beleid inzake bestrijding van maatschappelijke hufterigheid en geweld is het nog niet zo zeker dat Stekelenburg de politieke agenda tijdig die kant op beïnvloed had.
Op dinsdag 23 september 2003 08:59 schreef janszzen het volgende:
Duh...Hoezo gekleurd?NOVA had gewoon gelijk. Met Stekelenburg had Fortuyn snel z'n mond gehouden maar dat kun jij niet accepteren natuurlijk.
Stekelenburg was geen instant-oplossing achteraf voor alle maatschappelijke kwalen
- er is niet zeker dat Stekelenburg Fortuyn anders aangepakt zou hebben, hij had zich immers ook toen al in het debat kunnen mengen.
- waarom zou degene die jij het niet kunnen accepteren van een eventuele mondsnoering van Fortuyn toeschrijft dat etiket verdienen?
quote:Onder Melkert was er bij Nova vast een hele andere uitzending gekomen. Die duldde immers geen geïkoniseerde medewerkers naast zich. Tsja, Nova liet weer even zien waar haar politieke sympatiën lagen. Mogelijk had maatschappelijk links in barre tijden van oppositie weer een aansprekend ikoon nodig. Binnenkort zullen de eerste vlaggen en T-shirts met beeltenis van Johan Stekelenburg wel verschijnen.
Op dinsdag 23 september 2003 08:18 schreef Chewie het volgende:
R.I.P De man zat niet bij mijn favoriete partij, maar was toch het vleesgeworden poldermodel en ik zag hem graag in debat.Nog een kanttekening bij de verslaggeving over zijn dood en dan vooral van Nova. Vreselijk gekleurd en weinig realistisch imo. Met Stekelenburg als lijsttrekker was Fortuyn nooit zover gekomen, dit soort uitspraken kunnen dus echt niet, het is puur giswerk. Maar ja over de doden niets dan goed, is het toch?
Voor wat betreft de geringe aandacht bij de dood van Leendert Ginjaar kan je zeggen dat deze voor de man op de straat minder in de politiek opviel. Aandacht bij zijn verscheiden zou dan ook minder kijkcijfers op hebben geleverd.
Verder onderschrijf ik de door Kozzmic aangevoerde argumenten.
Tilburg neemt afscheid van Stekelenburg
De bevolking van Tilburg heeft zaterdag afscheid genomen van de maandag overleden burgemeester Johan Stekelenburg. Het was gedurende de dag redelijk druk bij het paleis-raadhuis aan het Willemsplein, maar er vormden zich geen rijen. Een woordvoerder van de politie denkt dat ongeveer tweeduizend mensen afscheid van de burgemeester hebben genomen.
De wethouders namen zaterdagmorgen om 10.00 uur als eersten afscheid in het paleis-raadhuis. Zij deden dit in het gezelschap van de weduwe van Stekelenburg, Heleen. Een kleine honderd mensen volgden het college. Daarna druppelden steeds mensen binnen. Van studenten tot bejaarden, alle lagen van de bevolking kwamen naar het raadhuis om de populaire burgemeester de laatste eer te bewijzen.
,,Hij was een man waarmee je makkelijk een praatje kon maken'', zegt Nel van Loon. ,,Toen hij bij ons in het buurthuis was, had hij een luisterend oor voor iedereen'', aldus de Tilburgse. Het is een beeld dat veel mensen van de overleden burgemeester schetsen. Open, duidelijk en vriendelijk. ,,Ik heb wel eens een pilsje met hem gedronken na een wedstrijd van Willem II. Hij had echt verstand van voetbal'', aldus een supporter van de club. Er waren zaterdag opvallend veel mensen met een shawl van de tricolores bij het afscheid van Stekelenburg.
In de hal van het paleis-raadhuis stonden bloemenkransen van de brandweer, de politie en de gemeente. Bij de baar stond een erewacht van vier politie- en brandweermensen. Zaterdagmorgen werd de erewacht gevormd door onder anderen korpschef F. Heeres en brandweercommandant P. Verlaan.
Buiten, op het Willemsplein, legden burgers bloemen, kaarsjes, kaarten en foto's neer ter nagedachtenis aan de burgemeester. Er lagen ook shawls van voetbalclub Willem II. De Tilburgse club speelt zondag in Amsterdam tegen Ajax. Ter nagedachtenis aan Stekelenburg wordt voor aanvang van het duel een minuut stilte gehouden. Stekelenburg zat geregeld op de tribune bij Willem II.
Maandagmiddag is de officiële herdenkingsdienst voor Stekelenburg. Daarbij zijn onder anderen premier Balkenende en de ministers Remkes (Binnenlandse Zaken) en De Graaf (Bestuurlijke Vernieuwing) aanwezig. Ook bisschop Hurkmans van Den Bosch woont de dienst bij.
Paul de Leeuw zal tijdens de herdenkingsdienst twee nummers zingen. ,,Hij is gevraagd door de familie Stekelenburg en heeft dit verzoek ingewilligd'', zei een woordvoerder van het impresariaat van De Leeuw zaterdagavond. Hij kon niet zeggen welke nummers worden gezongen.
Na de herdenkingsdienst wordt Stekelenburg gecremeerd. Zowel de herdenkingsdienst als de crematie is in besloten kring. Omroep Brabant zendt de dienst voor belangstellenden rechtstreeks uit op de tv en via internet.
quote:
'Heel Nederland wilde Johan, Tilburg had hem'
TILBURG - Het gezelschap bij de afscheidsceremonie van Johan Stekelenburg was zo divers, zo openbaar, 'hij zou er zelf ook graag bij zijn geweest', zei dominee Reefhuis.Oud-werkgeversvoorzitter Rinnooy Kan had op de internetzoekmachine van Google gezocht op de combinatie Johan Stekelenburg en vijandschap. Hij kreeg nul hits. Google stelde hem zelfs de 'bijtende' vraag: 'Did you mean Johan Stekelenburg and friendship?', vertelde Rinnooy Kan.
FNV-voorzitter De Waal zei quasi-verontwaardigd dat iedereen het heeft over 'onze Johan'. Dat heeft soms wel wat irritatie bij de vakbond gewekt: blijf van onze Johan af.'
Vice-voorzitter Van Griensven van de Tilburgse gemeenteraad verhaalde hoe vaak Stekelenburg wel werd genoemd voor een belangrijke functie: 'Heel Nederland wilde Johan, Tilburg had hem.'
Een groot en divers gezelschap woonde maandagmiddag de afscheidsbijeenkomst voor Johan Stekelenburg bij in de Heikese kerk, van de premier en de bisschop tot de koffieshophouder en de stadsdichter. 'Het gezelschap is zo divers, zo openbaar, hij zou er zelf ook graag bij zijn geweest', zei dominee Reefhuis in zijn welkomstwoord.
De predikant, die de begrafenisdiensten van zijn beide ouders had geleid, was door Stekelenburg zelf gevraagd de niet-kerkelijke bijeenkomst te leiden.
Johan Stekelenburg was van iedereen. 'Johan was van ons allemaal. Dat kwam door zijn nationale bekendheid, maar ook door hoe hij was', zei oud-premier Kok in zijn toespraak.
Vitaal, strijdvaardig, goedlachs, warm, betrokken. 'Johan was een idealist met een scherp gevoel voor realiteit.'
'Johan was van ons allemaal, maar ook van ieder persoonlijk', aldus Rinnooy Kan. Stekelenburg had het vermogen 'dwars door het gekrioel van alle belangenbehartigers heen' zijn weg te gaan en het goede na te streven. Zo groeide hij uit tot een 'nationale held'.
'Een poldermens, maar ook een vechter', aldus De Waal. 'Oplossingsgericht, Macher, innemend.' De FNV-voorzitter herinnerde zich dat er ooit een plan lag om het bedrijfsrestaurant over te dragen aan een cateraar. Een medewerkster had verontwaardigd gezegd: 'Ik wil niet werken voor een cateraar, ik wil voor Johan werken.'
'Hij bracht de politiek terug tot de menselijke maat', vond PvdA-fractieleider Bos. Hij haalde de Vlaamse socialistenleider Steve Stevaert aan, die op de vraag wat socialisme is, had geantwoord: 'Socialisme, dat is wat goed is voor de mens.' Zo was ook Johan Stekelenburg.
Volgens minister Remkes van Binnenlandse Zaken wist Stekelenburg het onverenigbare te verenigen: 'Hij was leider én dienaar.' Commissaris van de koningin Houben prees hem als een integer en warm bestuurder, die met zijn innemende glimlach 'als van nature' oplossingen aandroeg voor allerlei problemen.
Op verzoek van Stekelenburg zong Paul de Leeuw twee liederen. Het eerste, De Steen, had Stekelenburg zelf nog aangehaald bij zijn installatie tot burgemeester van Tilburg in 1997: 'Ik heb een steen verlegd op een rivier van aarde. Nu weet ik dat ik nooit zal zijn vergeten. Door het verleggen van die ene steen zal de stroom nooit meer dezelfde weg gaan.'
Tweelingbroer Jan Stekelenburg, de laatste in de rij: 'Hij vroeg me als ééneiige tweeling als laatste te spreken. Zo zou nog lang het beeld blijven bestaan hoe hij eruit had gezien.'
Na de afscheidsceremonie is Stekelenburg in besloten kring gecremeerd.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1064899085814.html
quote:Uit piëteit met Johan Stekelenburg had je hiermee wat langer dan een weekje kunnen wachten....
Op woensdag 1 oktober 2003 12:49 schreef sjun het volgende:
Heeft er al iemand Jan Stekelenburg gepolst om als boegbeeld voor de nieuwe brede linkse beweging aan de basis op te treden?
quote:Min of meer....
Op woensdag 1 oktober 2003 12:49 schreef sjun het volgende:
Heeft er al iemand Jan Stekelenburg gepolst om als boegbeeld voor de nieuwe brede linkse beweging aan de basis op te treden?
quote:
Johans evenbeeld voelt Tilburg starenHij zal zich voorlopig heel bewust niet in Tilburg vertonen. Jan Stekelenburg, tweelingbroer van de vorige week overleden Johan Stekelenburg, wil de mensen niet in verwarring brengen. ,,Als ik in de stad ga lopen, zien de Tilburgers daar gewoon hun burgemeester opduiken'', vertelt Jan Stekelenburg vandaag in een interview in Algemeen Dagblad.
,,Johan en ik leken zó veel op elkaar. In de dagen na zijn dood zorgde mijn verschijning voor een golf van ontzetting onder de mensen. Ik voelde dat er naar me werd gestaard. Ik probeerde dan geen opvallende bewegingen te maken, maar dat lukte niet. Ik heb nu eenmaal dezelfde mimiek als Johan.
,,De loco-burgemeester van Tilburg heeft me gevraagd of ik me straks, als de gekozen burgemeester wordt ingevoerd, kandidaat wil stellen. Dan zou ik volgens haar zeker worden gekozen. Of het een grap was? Dat weet ik eigenlijk niet, ik denk het wel. Ter geruststelling kan ik melden dat ik nooit ambities op politiek gebied heb gehad.''
De tweeling Stekelenburg behoorde tot een gezin met negen kinderen. Afgelopen donderdag, anderhalve week na Johan, overleed er nog een broer, Wim. Hij was al een jaar ernstig ziek.
Jan Stekelenburg, zelf bekend als verslaggever van Studio Sport, zegt er nooit last van te hebben dat hij als twee druppels op zijn populaire broer Johan leek. ,,Mijn eerste reactie toen ik hem met die kale kop zag, was: ik laat me uit solidariteit met jou ook kaal knippen. We hielden allebei wel van zwarte humor. Maar waarom mag iemand die nog zoveel te doen had niet verder leven?''
Jan Stekelenburg tijdens de herdenkingsdienst van zijn overleden broer Johan.http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1065159940530.html
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |