abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_13218488
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 20:05 schreef DaveM het volgende:
Voor de verandering ben ik het met SCH eens.
pi_13219823
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 19:42 schreef SCH het volgende:
Zelfs de regering heeft dus niet begrepen hoe de praktijk in elkaar steekt in dit land. Waarom moeten mensen die dertig jaar geleden geen eens een cursus mochten doen nu een boete betalen als ze het examen niet halen? Is dat krom of is dat krom?
Waarom mochten ze dat niet doen
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
  dinsdag 16 september 2003 @ 21:01:53 #53
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13219968
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 20:57 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Waarom mochten ze dat niet doen

Omdat de CDA-VVD regering toen het geweldige plan had om ze als gast te hebben en dat ze na een aantal jaar wel weer terug zouden gaan. Integratie was toen uit den boze, want stel je voor dat ze zich thuis zouden voelen, dan zouden ze blijven.

Maar die vrijwillige terugreis maakten de meesten niet. Voor de rest waren er ook geen regels om dat verplicht te bewerkstelligen.

A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_13220236
De 55.000 gastarbeiders uit het begin van de jaren zeventig (1972) plus hun 20.000 hier gevestigde gezinsleden, voornamelijk afkomstig uit Turkije en Marokko, bleken vijfentwintig jaar later (1996) door volgimmigratie (waaronder gezinshereniging en partnerkeuze) en geboorteaanwas uitgegroeid tot een bevolkingsgroep van meer dan een half miljoen personen.Dit is het onomkeerbare gevolg van de beslissing om een tijdelijk tekort door arbeidsmigratie op te lossen. Destijds besefte vrijwel niemand de draagwijdte van die beslissing.
pi_13220266
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 20:25 schreef SCH het volgende:

[..]

pi_13220285
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:01 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Omdat de CDA-VVD regering toen het geweldige plan had om ze als gast te hebben en dat ze na een aantal jaar wel weer terug zouden gaan. Integratie was toen uit den boze, want stel je voor dat ze zich thuis zouden voelen, dan zouden ze blijven.

En ik altijd maar denken dat den Uyl een PvdA'er was

Maar het is toch nooit verboden geweest op op eigen initiatief een taalcursus te volgen?

De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_13220309
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:10 schreef DaveM het volgende:

[..]

dinsdag 16 september 2003 @ 21:16:13 #58
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13220461
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:11 schreef Tikorev het volgende:

[..]

En ik altijd maar denken dat den Uyl een PvdA'er was

En ik maar denken dat in 1972 Biesheuvel (ARP) aan de macht was.
quote:
Maar het is toch nooit verboden geweest op op eigen initiatief een taalcursus te volgen?
Klopt. En?
pi_13220586
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:16 schreef Sidekick het volgende:

Klopt. En?

Was even naar aanleiding van deze opmerking:
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 19:42 schreef SCH het volgende:
Waarom moeten mensen die dertig jaar geleden geen eens een cursus mochten doen nu een boete betalen als ze het examen niet halen?
  dinsdag 16 september 2003 @ 21:23:17 #60
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13220713
Eigenlijk waren er al eind jaren 60 gastarbeiders gehaald:
quote:
In de jaren zestig en zeventig kwamen de eerste gastarbeiders naar Nederland. Ze waren geronseld door grote bedrijven. Opleidingsniveau was van geen enkel belang. De arbeiders gingen alleen ongeschoold werk doen. Nederlands leren was ook niet nodig, want ze zouden toch terugkeren. Toen het economisch wat minder ging, werden veel gastarbeiders ontslagen. Terug gingen ze niet, in hun vaderland was al helemaal geen werk. Ze moesten het op eigen houtje zien te rooien in onze samenleving en door gebrek aan scholing lukte dat vaak niet al te best.
Overigens was er ook een centrum-rechts kabinet eind jaren 60 (De Jong, KVP, samen met de VVD, ARP en CHU)
  dinsdag 16 september 2003 @ 21:26:05 #61
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_13220800
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:19 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Was even naar aanleiding van deze opmerking:
[..]

Vanuit overheidsinstellingen / scholen waren er geen mogelijkheden.

Maar een educatief boek lezen was natuurlijk nooit verboden.

pi_13220983
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:26 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Vanuit overheidsinstellingen / scholen waren er geen mogelijkheden.

Nee ok, maar als je vrijwillig besluit om in een land te blijven wonen ga je toch niet dertig jaar wachten totdat de overheid je op een gouden dienblad een taalcursus komt aanbieden. Waar is de eigen verantwoordlijkheid van die mensen?

Het is wel erg makkelijk om nu gewoon alle schuld maar op de overheid af te schuiven...

pi_13221503
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:10 schreef DaveM het volgende:

[..]

Hebben we nu verkering?
pi_13221620
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:31 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Nee ok, maar als je vrijwillig besluit om in een land te blijven wonen ga je toch niet dertig jaar wachten totdat de overheid je op een gouden dienblad een taalcursus komt aanbieden. Waar is de eigen verantwoordlijkheid van die mensen?

Het is wel erg makkelijk om nu gewoon alle schuld maar op de overheid af te schuiven...

Maar dat doen ze toch ook niet?
Zij zijn het niet die over een taalcursus beginnen?
De overheid heeft er destijds niet op aangedrongen, sterker nog: er is geen woord aan vuil gemaakt. En nu gaan ze dreigen met een boete. Is op zijn minst wat merkwaardig.

Wat los staat van het feit dat ik het zou toejuichen als mensen de taal leren en ik het ook niet begrijp dat mensen dat niet gaan doen als ze zich in een ander land vestigen. Maar vergeet niet dat voor veel van deze mensen 'onderwijs' en 'leren' niet zulke vanzelfsprekende begrippen zijn als dat ze dat voor ons zijn.

pi_13222401
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:48 schreef SCH het volgende:

[..]

Maar dat doen ze toch ook niet?
Zij zijn het niet die over een taalcursus beginnen?
De overheid heeft er destijds niet op aangedrongen, sterker nog: er is geen woord aan vuil gemaakt. En nu gaan ze dreigen met een boete. Is op zijn minst wat merkwaardig.

Nee, jij schuift het toch af op de regering door te zeggen dat ze geen taalcursus mochten volgen en nu dat ze er niet op aangedrongen hebben.

Het is toch heel normaal dat als je besluit in een ander land te gaan wonen dat je dan een initiatief neemt om de taal te leren? Waarom zou een overheid daar op aan moeten dringen?

pi_13222694
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:45 schreef SCH het volgende:

[..]

Hebben we nu verkering?

ja, tenzij je een jongetje bent
pi_13223995
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 22:08 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Nee, jij schuift het toch af op de regering door te zeggen dat ze geen taalcursus mochten volgen en nu dat ze er niet op aangedrongen hebben.

Het is toch heel normaal dat als je besluit in een ander land te gaan wonen dat je dan een initiatief neemt om de taal te leren? Waarom zou een overheid daar op aan moeten dringen?

1. Ze zijn tijdelijk gehaald, dat was van beide kanten de insteek.
2. Voor deze mensen is het niet zo vanzelfsprekend om iets te gaan leren.
3. Ze kwamen om te werken, integratie werd niet gestimuleerd door overheid en werkgevers. Daar was niet echt ruimte voor.

Het is zo gelopen. Goed om er nog iets aan te doen maar die sancties vind ik een beetje een wanhopig gebaar van een overheid die ineens de grote jongen gaat spelen. Niet echt netjes. En volgens mij ook niet slim.Het is veel beter om mensen op een positieve manier te waarderen, want de wil is echt veel groter dan gesuggereerd wordt.

pi_13224151
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 17:00 schreef Koos Voos het volgende:

Kort gezegd: 'U moet integreren, u moet Nederlands leren, u moet weten én accepteren wat er in de Grondwet staat'.

Het kabinet neemt definitief afscheid van de gedachte dat Nederland een multiculturele samenleving is. Dat 'allochtone, etnische groepen' per se de samenleving verrijken, verwijst minister Verdonk (Vreemdelingenzaken en Integratie) naar de prullenbak. Niet alles wat anders is ook waardevol, vindt zij.

Dat ik dit nog mee mag maken

Eindelijk is de klep verdwenen, helaas wat laat, maar ja de politiek loopt altijd 20 jaar achter de zaken aan.

Verder zijn het gewoon doodnormale dingen dat er geen sociale dienst-cursussen in het Marokkaans/Turks meer worden gegeven en dan de NIEUWKOMERS moeten integreren, NIET de autochtonen!

[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13224178
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:01 schreef Sidekick het volgende:

[..]

Maar die vrijwillige terugreis maakten de meesten niet. Voor de rest waren er ook geen regels om dat verplicht te bewerkstelligen.

En er was ook geen verbod op een taalcursus hoor.
[b]Op donderdag 25 september 2003 00:13 schreef beertje_ het volgende:[/b][br]Of het valt me pas de laatste weken op of het was altijd al zo, gelly je bent een nerd die ik nog nooit wat interessants heb horen zeggen.
pi_13224312
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 22:15 schreef DaveM het volgende:

[..]

ja, tenzij je een jongetje bent

Ach, het was toch al een wat onwaarschijnlijk relatie
pi_13224670
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 22:49 schreef SCH het volgende:

[..]

1. Ze zijn tijdelijk gehaald, dat was van beide kanten de insteek.
2. Voor deze mensen is het niet zo vanzelfsprekend om iets te gaan leren.
3. Ze kwamen om te werken, integratie werd niet gestimuleerd door overheid en werkgevers. Daar was niet echt ruimte voor.

Dat klopt, dat was de eerste gedachte. Maar de meeste 1e generatie gastarbeiders hebben nu ondertussen al meer dan 20 jaar geleden besloten om hier te blijven. In twintig jaar hadden ze makkelijk een initiatief kunnen nemen om Nederlands te leren.
pi_13224718
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 23:07 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Dat klopt, dat was de eerste gedachte. Maar de meeste 1e generatie gastarbeiders hebben nu ondertussen al meer dan 20 jaar geleden besloten om hier te blijven. In twintig jaar hadden ze makkelijk een initiatief kunnen nemen om Nederlands te leren.

Idd, als je al 20 jaar in een land verblijft en je spreekt nog te taal niet, dan ben je gewoon achterlijk.

Eigen verantwoordelijkheid, mensen. Als ik in het buitenland ga wonen leer ik de taal al voordat ik er heen ga. Ik vind het op vakantie al kut dat ik me niet overal verstaanbaar kan maken. Hoe mensen hier al 20 jaar wonen en het nog niet kunnen, is mij een raadsel.

pi_13224923
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 23:08 schreef Jeukaanmenaat het volgende:

[..]

Idd, als je al 20 jaar in een land verblijft en je spreekt nog te taal niet, dan ben je gewoon achterlijk.

Eigen verantwoordelijkheid, mensen. Als ik in het buitenland ga wonen leer ik de taal al voordat ik er heen ga. Ik vind het op vakantie al kut dat ik me niet overal verstaanbaar kan maken. Hoe mensen hier al 20 jaar wonen en het nog niet kunnen, is mij een raadsel.

Tja, mijn idee. Zolang ze destijds hier tijdelijk zaten en ook daadwerkelijk van plan waren om na een tijdje weer terug te keren, dan hoeven ze van mij de taal niet echt te leren. Maar op het moment dat ze gaan beslissen dat ze zich hier permanent gaan vestigen, dan zul je toch de taal moeten gaan leren.
pi_13225256
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 23:07 schreef Tikorev het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in maar velen zijn analfabeet dus zo simpel is het niet, vrees ik.
  woensdag 17 september 2003 @ 00:32:58 #75
21607 the.moderator
Schapen neuken doe je zo!
pi_13226572
quote:
Op dinsdag 16 september 2003 21:48 schreef SCH het volgende:

Jouw argument is slechts retoriek...

Jaren geleden kregen bedrijven soms WIR premies, om asbest-dakbedekking en wandbekleding aan te brengen. Tegenwoordig zijn die zelfde bedrijven verplicht om het asbest zo snel en millieu verantwoord mogelijk - en geheel op eigen kosten - weer te verwijderen. Het omgekeerde speelt nu bij de allochtonen.

Net als het millieu, verandert in de loop van de tijd ook het politieke klimaat. Jij roept toch ook niet dat de verplichte abestsaneringen onterecht zijn, omdat sommige bedrijven eerder subsidies (WIR-premies) kregen als stimulering voor het aanbrengen van die asbest? Iedereen die nu betrokken is bij asbest-verwijdering zal nog jaren geconfronteerd worden met de gevaren van dit eens zo populair materiaal.

Dan moet je nu ook niet roepen; "Eerst -mochten- de gastarbeiders niet integreren en nu is het verplicht!". Of bijvoorbeeld; "Eerst mochten vrouwen niet stemmen en later was er stemplicht!". Of; "Eerst was er geen verplicht algemeen onderwijs en later was er leerplicht!". ...Excuses voor de door mij gebruikte retoriek!

Dyab Abou Jahjah was van 1988 tot 1991 Hezbollah-strijder in Libanon en is nu opgeklommen tot AEL pooier van Allah ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')