quote:Bron: NRC Handelsblad
De Nederlandse Antillen beleven verhitte politieke dagen. Het tropische onderdeel van het Koninkrijk staat voor de benoeming van een nieuwe premier en dat zit niet lekker. Anthony Amadeo Godett, de grote winnaar van de eilandsverkiezingen op Curaçao van 9 mei, zou de aangewezen persoon zijn. Maar Godett is omstreden. De Antilliaanse justitie beschuldigt hem van corruptie, omkoping en valsheid in geschrifte; een dag voor de verkiezingen werd hij voorwaardelijk vrijgelaten uit de gevangenis van Willemstad. Niet onbelangrijk is dat hij het volk achter zich heeft en Godett beweert zelfverzekerd dat hij aanstaande maandag tot premier zal worden benoemd. Misschien loopt het niet zo'n vaart. De gouverneur - vertegenwoordiger van het Koninkrijk - heeft inderhaast een integriteitsonderzoek naar de potentiële bewindslieden gelast en dat zou de politieke opkomst van Godett in ieder geval tijdelijk kunnen blokkeren. Maar Nederland zit er mee in zijn maag. Een van corruptie verdachte politicus als premier binnen het Koninkrijk is niet wat minister De Graaf (D66, Koninkrijkszaken) zich voorstelt bij behoorlijk bestuur.
Die Godett beweert dat hij geld heeft gewonnen in de lotto en daarom opeens zoveel geld heeft.
Moet Nederland ingrijpen en de benoeming van Godett uitstellen tot een integriteitsonderzoek is uitgevoerd, of moeten de Antillen dit zelf oplossen?
Naar mijn mening moet Nederland ingrijpen, omdat de Antillen met zo'n man aan het roer helemaal de verkeerde kant opgaan. Overigens spint Godett er zelf ook garen bij als Nederland ingrijpt, omdat hij zich in zijn campagne nogal heeft afgezet tegen Nederland.
quote:Ik denk dat ie naar de gouverneur moet, die is de plaatsvervanger van Beatrix.
Op donderdag 17 juli 2003 17:29 schreef pberends het volgende:
Moet de premier daar trouwens ook op bezoek bij koningin Beatrix om beëdigd te worden?
Ingrijpen levert meer problemen op dan dat het problemen oplost. Ik vind daarom dat Nederland zich hier niet mee moet bemoeien.
quote:Dus niet mee bemoeien dus.
Overigens spint Godett er zelf ook garen bij als Nederland ingrijpt, omdat hij zich in zijn campagne nogal heeft afgezet tegen Nederland.
quote:Ja, dat is dus de spagaat. Wel ingrijpen vinden de Antillianen niet zo leuk, niet ingrijpen levert bv. alleen maar meer kansarme Antillianen op, die op het vliegtuig naar Nederland stappen. En een premier die wordt verdacht van corruptie (aardige parallel met Italie overigens).
Op donderdag 17 juli 2003 17:32 schreef Sidekick het volgende:[..]
Dus niet mee bemoeien dus.
Maar laten we ons wel bedenken dat Bernhard ook sjoemelde en die ook nog altijd prins is dus...
quote:Maar z'n macht was ie kwijt (officieel dan).
Op donderdag 17 juli 2003 17:40 schreef BAZZA het volgende:
Maar laten we ons wel bedenken dat Bernhard ook sjoemelde en die ook nog altijd prins is dus...
quote:Moeten we ook in Italie ingrijpen omdat we beide bij de EU horen?
Op donderdag 17 juli 2003 17:37 schreef freako het volgende:[..]
Ja, dat is dus de spagaat. Wel ingrijpen vinden de Antillianen niet zo leuk, niet ingrijpen levert bv. alleen maar meer kansarme Antillianen op, die op het vliegtuig naar Nederland stappen. En een premier die wordt verdacht van corruptie (aardige parallel met Italie overigens).
quote:Nederland heeft/had niks in te brengen bij de benoeming van Berlusconi als premier, omdat Italie een soeverein land is.
Op donderdag 17 juli 2003 17:41 schreef Sidekick het volgende:[..]
Moeten we ook in Italie ingrijpen omdat we beide bij de EU horen?
De Nederlandse Antillen zijn echter een onderdeel van Nederland, en de Rijksministerraad (de Nederlandse ministers met de 2 gevolmachtigde ministers van de Antillen en Aruba) kan de benoeming van Godett wel tegenhouden.
quote:
'Ik ben de grootste leider van de Antillen'
AMSTERDAM - De regering in Den Haag is in verlegenheid gebracht door het aanstaande premierschap op de Antillen van Anthony Godett (44). Hij wordt verdacht van corruptie. Godett wil van geen wijken weten: 'Den Haag regeert dit land niet!'
Zijn taal is rauw, snoeihard van toon en ongewoon direct voor een politicus. Ach, dat Nederland zijn benoeming tot premier niet ziet zitten, mogelijk zelfs ingrijpt, daar heeft Anthony Amadeo Godett dus echt geen boodschap aan. Deze volksjongen van Curaçao, anno 2003 gestegen tot grote politieke hoogte, heeft sowieso maling aan hoe ze in Den Haag aankijken tegen de Antillen.
Over de 'bemoeizucht': 'Den Haag regeert dit land niet! De slavernij is op 1 juli 1863 al afgeschaft. Wij, de Frente Obrero Liberashon (FOL), hebben nu de leiding hier. Nederland heeft niets te maken met de interne aangelegenheden van de Antillen. Het enige wat ze moeten doen is de wil van het volk respecteren. En ze moeten mij respecteren. Ik vraag van Den Haag alleen respect.'
Over zichzelf: 'Ik ben de grootste leider van de Antillen! Anthony Godett is de beroemdste en belangrijkste politicus van dit land.' Tja, die beschuldigingen van corruptie. Is hij nou wel of niet corrupt? 'U kent toch de zaak tegen jullie prins Bernhard? Wat is er met hem gebeurd? Bernhard is toch nog steeds een prins? Roddels zijn het, roddels.'
Koppijn, zelfs de zenuwen, krijgen ze in Den Haag van de gedachte dat Anthony Godett (44), zoon van de revolutionair Wilson 'Pappa' Godett, dezer dagen het Fort Amsterdam in Willemstad betreedt als premier. Haagse interventie lijkt ophanden maar de volksheld, al maanden onderwerp van strafrechtelijk onderzoek, twijfelt geen moment dat hij binnenkort de belangrijkste burger is van de Nederlandse Antillen, autonoom deel van het koninkrijk.
Lees verder: http://www.volkskrant.nl/binnenland/1058592065638.html
kan de grens tenminste dicht totdat de burgers daar oproepen tot Nederlandse interventie en dan schoonvegen die hap
kiezen of delen, het kost ons zowieso al veel meer dan het oplevert en dan moeten ze niet bijdehand gaan lopen doen daar
Trouw vandaag:
---
[...] Godett zal er zeker op wijzen dat de Antillen aan de leiband van Nederland lopen. Daarmee kan hij makkelijk scoren. De afgelopen jaren heeft Nederland de Antillen immers onophoudelijk gezegd wat er moet gebeuren, zonder daar het beloofde financiële gebaar tegenover te stellen. Daardoor konden vorige Antilliaanse regeringen hun beloftes aan de armen niet waarmaken. En zo kreeg de volksmenner Anthony Godett de kans om niet alleen de verkiezingen te winnen, maar wellicht zelfs premier te worden.
---
De situatie lijkt in veel opzichten op die in Suriname en Nederland heeft er een grote verantwoordelijkheid in. Jammer, hoor.
WILLEMSTAD De FOL-leider (Frente Obrero
Liberashon) Anthony Godett is niet door
de screening van de Veiligheidsdienst
Nederlandse Antillen gekomen.Dat bleek
na een gesprek tussen de gouverneur van
de Antillen en de formateur (ook FOL).
Godett was voorgedragen als de nieuwe
minister-president van de Nederlandse
Antillen,nadat zijn partij 34% van de
stemmen had behaald.Hij wordt echter
verdacht van oplichting en het aannemen
van smeergeld.
In principe mag een verdachte wel
premier worden.Verwacht wordt dan ook
dat de FOL zijn benoeming doorzet.De
gouverneur kan die echter tegenhouden.
Ik ben er trouwens voor om de Antillen een provincie van Nederland te maken. Naar Frans model (zie Sint-Maarten). De Antillen kunnen het kennelijk niet alleen dus moeten we toch maar ingrijpen. Gewoon een provincie van maken, dan heb je boel daar een stuk beter onder controle.
[Dit bericht is gewijzigd door Steijn op 22-07-2003 02:35]
quote:Indeed.
Op maandag 21 juli 2003 09:27 schreef sp3c het volgende:
gewoon de antillen als Nederlands gebiedsdeel afstoten als dat figuur daar de baas wordt.kan de grens tenminste dicht totdat de burgers daar oproepen tot Nederlandse interventie en dan schoonvegen die hap
kiezen of delen, het kost ons zowieso al veel meer dan het oplevert en dan moeten ze niet bijdehand gaan lopen doen daar
wtf maakt de huidskleur van de premier nu weer uit, zolang de man maar verstand van zaken heeft en een zuiver geweten.
niet dit soort figuren iig dan wordt het alleen maar meer een broeihaard van drugsrunners en corruptie als we niet van plan zijn hier iets aan doen dan moeten we de bende afstoten en alle Nederlanders hierheen repatriëren want we krijgen er echt problemen mee
[Dit bericht is gewijzigd door pberends op 22-07-2003 11:37]
quote:zij zijn Nederlanders
Op dinsdag 22 juli 2003 11:37 schreef thoth het volgende:
Ik kan me moeilijk vinden in het idee dat iemand die verdacht wordt van corruptie toch benoemd kan worden maar oke. Dit is een aangelegenheid van het volk aldaar, niet van Nederland en de Nederlanders hier. Niet mee bemoeien dus.
tenzij ze daar nu ineens wel een einde aan willen maken hebben ze rekening te houden met de Nederlandse wensen ... als ze onafhankelijk worden dan wordt de financiele situatie daar er echt niet beter op
quote:Aruba is trouwens rijker dan ons... vandaar dat ze autonoom zijn
Op dinsdag 22 juli 2003 11:38 schreef sp3c het volgende:[..]
zij zijn Nederlanders
tenzij ze daar nu ineens wel een einde aan willen maken hebben ze rekening te houden met de Nederlandse wensen ... als ze onafhankelijk worden dan wordt de financiele situatie daar er echt niet beter op
wel rare geografie die NL-antillen trouwens.
quote:Ja, theoretisch ziet dat er goed uit maar als de Antillen zich ineens zouden bemoeien met wie jij wel en niet mag kiezen en hoe jij je wel en niet op zou moeten stellen dan zou je daar ook niet voor open staan...en terecht.
Op dinsdag 22 juli 2003 11:38 schreef sp3c het volgende:
zij zijn Nederlanderstenzij ze daar nu ineens wel een einde aan willen maken hebben ze rekening te houden met de Nederlandse wensen ... als ze onafhankelijk worden dan wordt de financiele situatie daar er echt niet beter op
Als ze geen rekening willen houden met de Nederlandse wensen, goed of fout in jouw of mijn optiek, dat heet vrijheid.
quote:dan moeten ze ook niet zeuren als ze onafhankelijk moeten worden maar dat doen ze wel.
Op dinsdag 22 juli 2003 11:53 schreef thoth het volgende:[..]
Ja, theoretisch ziet dat er goed uit maar als de Antillen zich ineens zouden bemoeien met wie jij wel en niet mag kiezen en hoe jij je wel en niet op zou moeten stellen dan zou je daar ook niet voor open staan...en terecht.
Als ze geen rekening willen houden met de Nederlandse wensen, goed of fout in jouw of mijn optiek, dat heet vrijheid.
als ze vrijheid willen dan kunnen ze vrijheid krijgen
quote:De Antillen hebben het recht zich te bemoeien met dingen die het hele Koninkrijk aangaan. Daar zijn de gevolmachtigde ministers voor, die zitten met de Nederlandse ministers in de Rijksministerraad.
Op dinsdag 22 juli 2003 11:53 schreef thoth het volgende:[..]
Ja, theoretisch ziet dat er goed uit maar als de Antillen zich ineens zouden bemoeien met wie jij wel en niet mag kiezen en hoe jij je wel en niet op zou moeten stellen dan zou je daar ook niet voor open staan...en terecht.
hebben wij 'het' tenminste niet gedaan voor de verandering
quote:Had ik ook al bedacht
Op dinsdag 22 juli 2003 17:46 schreef sp3c het volgende:
ach die Bouterse wordt gezocht door Nederland, die mag best premier worden van mij, hopelijk wordt hij dan zo arrogant dat hij het buitenland gaat bezoeken en voor je het weet wordtie aan Nederland uitgeleverd door 1 van onze vriendenhebben wij 'het' tenminste niet gedaan voor de verandering
Win win situatie
quote:ja bijvoorbeeld, zolang hij er maar geen crimineel bolwerk van maakt want dan komen we hem halen, en dan gewoon constant wat troepen in de buurt laten 'oefenen' zolang er maar wat gedaan wordt.
Op dinsdag 22 juli 2003 17:58 schreef BAZZA het volgende:[..]
Had ik ook al bedacht
Hij schijnt er wel vaker te komen alhoewel zijn zoon Dino er niet zo welkom meer is...
misschien kunnen we hem een deal beloven... als hij de criminaliteit laat zakken en het eiland op orde brengt binnen 3 jaar schelden we hem zijn straf in Nederland kwijt![]()
Win win situatie
het kan niet zo zijn dat zo iemand, corrupt alstie is, daar vanaf de troon een beetje af gaat zitten geven op Nederland waar al zijn inkomsten vandaan komen
quote:
Komproe voorlopig nieuwe premier Antillen
WILLEMSTAD - Formateur Ben Komproe (Frente Obrero Liberashon, FOL) wordt voorlopig de nieuwe minister-president van de Nederlandse Antillen. Samen met de andere leden van het nieuwe kabinet wordt hij dinsdagmiddag beëdigd. Dat heeft Komproe maandag zelf bekendgemaakt.FOL-leider Anthony Godett was in eerste instantie voorgedragen voor de functie. Hij kwam niet door de screening van kandidaat-bewindslieden die door de Veiligheidsdienst Nederlandse Antillen (VNA) werd gehouden, zo bleek maandag. Dit heeft te maken met het strafrechtelijk onderzoek dat het Openbaar Ministerie tegen hem heeft lopen op verdenking van het aannemen van smeergeld, valsheid in geschrifte en oplichting.
Uitslag screening
De Nederlandse regering wil niet reageren op de uitslag van de screening voor Godett. Komproe maakte duidelijk dat hij erg graag gehoor had gegeven aan de wens van het volk om Godett te benoemen als premier. Godett kreeg 34 procent van de stemmen tijdens de laatste verkiezingen.
Maar in samenspraak met de Antilliaanse gouverneur Frits Goedgedrag is besloten dat eerst de strafzaak rond Godett wordt afgehandeld en dat hij pas daarna toetreedt tot het kabinet, aldus Komproe.
Het onderzoek van de antecedenten van kandidaat-bewindslieden is sinds 1995 praktijk op de Nederlandse Antillen. De formateur van Frente Obrero probeerde de screening bij deze formatie achterwege te laten, maar gouverneur Goedgedrag stak daar vorige week een stokje voor.
De VNA screent alle kandidaten op eventuele strafrechtelijke onderzoeken die tegen hen lopen en op mogelijke belangenverstrengeling.
ANP
Moeten de Antillen onafhankelijk worden? Of moet de Nederland de politieke macht grijpen en er orde op zaken stellen?
quote:
Antillen: toch een Godett
AMSTERDAM - Ze heeft geen enkele bestuurlijke ervaring, maar wordt op haar 49ste toch premier van het praktisch failliete eilandstaatje Nederlandse Antillen. Volgende week maandag zal ze worden geïnaugureerd, ook al is er nog steeds geen regeerakkoord over de schuldsanering. En daarvan zou zij moeten zijn doordrongen, ook al is haar achtergrond slechts ulo en een cursus boekhouden.
Met de benoeming van premier Mirna-Louisa Godett komt de regering-Godett er dus toch. De gouverneur weigerde haar broer Anthony ondanks de verkiezingsoverwinning van zijn partij, de Frente Obrero y Liberashon 30 di Mei (FOL), te benoemen zolang hij verdacht wordt van medeplichtigheid aan fraude. De Godetts zijn kinderen van de legendarische stakingsleider Wilson ('Papa') Godett, de leider van de arbeidersopstand van 1969.De nieuwe premier stond niet op de lijst van de FOL en is evenmin in de Staten verkozen. Ze is gehuwd met Johnny Louisa, die voor de FOL in de Staten zit. Maar Mirna-Louisa Godett maakt er geen geheim van dat ze een pion is van haar broer. Tegen het Curaçaose tv-station TV 11 zei ze: ''Rechts van mij staan mijn broer Anthony en mijn man, links van mij is Papa Godett en de Heilige Geest, achter mij het volk, voor mij de ministerraad en in mijn hoofd God.''
Ook Anthony Godett laat er geen misverstand over bestaan, wie vanaf volgende week maandag de scepter zwaait op het Fort in Willemstad, waar de Antilliaanse regering is gevestigd. ''Ik krijg een kamer naast mijn zus in het Fort,'' zei hij vanochtend tegen het Radio-1 Journaal. Hij zal haar gevraagd en ongevraagd van advies dienen. En mocht de rechter hem niet langer in staat van beschuldiging stellen, dan zal hij meteen haar plaats als premier innemen. Tot het zo ver is, zal hij haar niet vergezellen naar het buitenland - lees: Nederland.
En daar zal ze vlug heen moeten. Want Nederland is de traditionele bron van nieuwe inkomsten voor een landje dat er maar niet in slaagt zijn overheidsfinancieën te saneren, omdat de rijken er geen of nauwelijks belasting betalen. Op papier zijn de belastingen weliswaar behoorlijk hoog, maar de inning is een andere zaak.
Vanuit Sint Maarten heeft de coalitiepartner DP-Sint Maarten al aangekondigd dat er een 'allocatie van middelen' moet komen, anders wordt er geen coalitie-akkoord getekend. Dat betekent: meer geld voor Sint Maarten en dus minder voor de andere eilanden. En dus wordt ook daar geaarzeld om te tekenen. ''Dat iemand minister-president wordt uitsluitend op grond van zijn of haar geboortenaam, is voor de Antillen een unicum,'' schrijft dagblad Amigoe. ''Binnen het Koninkrijk der Nederlanden is een dergelijke 'erfopvolging' voorbehouden aan het Huis van Oranje.''
http://www.parool.nl/artikelen/NIE/1060060752549.html
Sweder
quote:Nederland moet de relatie met alle restanten van het kolonialisme verbreken; het statuut moet worden opgezegd.
Op donderdag 17 juli 2003 17:26 schreef freako het volgende:[..]
Bron: NRC Handelsblad
Hier staat ook nog een interview met hem.Die Godett beweert dat hij geld heeft gewonnen in de lotto en daarom opeens zoveel geld heeft.
Moet Nederland ingrijpen en de benoeming van Godett uitstellen tot een integriteitsonderzoek is uitgevoerd, of moeten de Antillen dit zelf oplossen?
Naar mijn mening moet Nederland ingrijpen, omdat de Antillen met zo'n man aan het roer helemaal de verkeerde kant opgaan. Overigens spint Godett er zelf ook garen bij als Nederland ingrijpt, omdat hij zich in zijn campagne nogal heeft afgezet tegen Nederland.
quote:Wat heeft het dan voor zin? Belachelijk. Maar gelukkig geen achterkamertjespolitiek.
Een datum voor haar beëdiging is officieel nog niet vastgesteld, maar FOL heeft bij de Antilliaanse gouverneur het verzoek ingediend dit op 11 augustus te laten plaatsvinden. Deze datum is de geboortedag van de legendarische Wilson Papa Godett, leider van de arbeidersopstand van 1969 en de vader van Mirna en Anthony....
Mirna zegt zelf dat ze een plaatsvervangende rol speelt. ,,Ik ben de schaduw van mijn broer'', verklaarde ze aan een lokaal televisiestation.
quote:Dus alleen vanwege een niet zo'n goed persoon die nu de macht daar gaat krijgen, moeten we maar van de Antillen een nieuwe provincie maken? Dat is erg reactionair zeg.
CDJA: maak van Antillen een Nederlandse provincieRIJSWIJK - De jongerenorganisatie van het CDA, het CDJA, heeft genoeg van het gerommel op de Antillen. De manier waarop de familie Godett de macht in handen heeft genomen, omschrijft voorzitter Walenkamp als ,,maffiapraktijken en nepotisme''.
Het wordt tijd dat de Antillen hun autonomie verliezen en de dertiende provincie van Nederland worden, vindt hij. Walenkamp reageerde vrijdag op de komende benoeming van de zus van Anthony Godett tot premier van de Antilliaanse regering. ,,Zuurverdiend Nederlands geld verdwijnt door Antilliaanse corruptie en wanbeleid op de Antilliaanse stranden als sneeuw voor de zon.''
De CDJA-voorzitter verwacht dat de familie Godett daar geen verandering in gaat brengen, maar eerder meer negatief nieuws zal veroorzaken. Zijn organisatie vindt het nu tijd voor krachtige maatregelen van de Nederlandse regering. De volledige verzelfstandiging van de eilanden acht het CDJA onhaalbaar.
Het alternatief is dat Nederland meer bevoegdheden krijgt om de criminaliteit en de corruptie met wortel en tak uit te roeien. Dat kan als de Antillen een volledige provincie van Nederland worden, aldus Walenkamp.
ANP
Om te beginnen, er is al zo'n 9 jaar geleden geld beloofd aan de Antillen, om de economische situatie te helpen
De afgelopen 9 jaar, was het steeds zo van, het geld ligt klaar, alleen de toestemming van de IMF is nodig, en steeds is er net 1 punt waardoor de IMF het niet goedkeurt (en dat spel ging steeds door)
Geen IMF meer, maar dat geld nou eens overmaken dat was beloofd (het zit al vast)
Dat is eerste wat moet worden gedaan
Tweede wat moet worden gedaan, is dat de verzoek van (toen) minister van Justitie Norbert Ribeiro toch wordt ingewiligt c.q. dat de militairen dat gestationeerd zijn op de Antillen (lees: Curacao) worden ingezet om de criminaliteit te bestrijden. Er zijn op de 140.000 inwoners immers al 33 doden gevallen, dit jaar alleen, door schietpartijen.
Derde wat er moet worden gedaan, is dat de kustwacht wordt verhevigt, m.a.w. veel meer boten, betere controle van schepen op drugs
Als geen drugs het land binnen kunnen komen, dan kan er toch ook geen drugs via bolletjesslikkers worden geexporteerd naar Nederland?
Vierde wat ook moet worden gedaan, is dat Nederlandse politici zich wat beter gaan informeren in wat er op de antillen gaande is. Bijna was een zeer lucratieve contract met de amerikaanse regering afgeblazen, omdat de nederlandse politici zich niet in de drugsoorlog wilde mengen.
Vijfde wat moet worden gedaan, is dat ervoor moet worden gezorgd dat Nederland (en de Europeze Unie daarbij behorend) niet belastingswetten in de strot van de Antillen duwen. Door wat goedkopere belastingswetten, is het mogelijk voor off-shore bedrijven, om zich op Curacao te vestigen, wat uiteindelijk de economie ten goede komt.
Ook zijn er gepensioneerden rijke Nederlanders, die hun oude dagen doorbrengen op Curacao, echter hiermee is de Nederlandse Regering niet zo blij mee, en ze proberen tegen te werken
Nederland heeft wel zeker verantwoordelijkheid in wat er hedendaags daar aan de gang is, door laakse drugswetten hier in Nederland, waardoor Nederland de "drugsgateway to Europe" is geworden, en doordat de Antillen zoveel lijnverbindingen met Nederland hebben, rest begrijp je wel
Ook omdat er zo lang is beloofd geld te versturen, geld te versturen, geld te versturen, en het wachten op Sint Juttemis zal waarschijnlijk korter duren, want Nederland gaat dat geld zoals het nu naar uitziet nooit meer overmaken
Dat Godett aan de macht is gekomen, en hoe dat allemaal ging, de coalitiepartijen vertoonden geen ruggegraat, omdat ze wisten wat voor man die was, maar dit wordt allemaal wel afgestraft door de bevolking (uiteindelijk)
Alleen de economie gaat zich niet herstellen als Nederland stilzwijgend blijft staan
Nee, dat moeten we dus niet doen, en komen de Antillianen daar alleen maar in opstand tegen de Nederlandse overheid.
De zogenaamde Nederlandse premier helpt ook niet, niet democratish ( net zoals wat hier boven staat ) en hij kent de cultuur waarschijnlijk niet. Het is heel lastig om daar veranderingen door te voeren. Kijkend naar het drugsprobleem bijvoorbeeld, de Antillen en Nederland hebben toegezegd, en dit gebeurd al, dat amerikaanse vliegtuigen mee mogen helpen op controleren van drugs. ( waar ik overigens fel tegen ben, maar dit is weer een ander verhaal ) ( overigens mee helpen, ze hebben gewoon de touwtjes in handen in het Caribisch gebied )
Afstoten is ook niet de oplossing. Nederland heeft een hele tijd Curacao zeer slecht behandeld, en nu het slecht gaat met Curacao mag Nederland wel wat terug doen....
( Ja maar we hebben toch al de afgelopen jaren geld betaald aan de Antillen? )
Ja, maar dat geld kwam voornamelijk in projecten waar nederlanders geld aan verdienden.
of
behandelen als flevoland; dezelfde regels voor Nederlanders op de antillen als antillianen hier.
quote:zelfs als provincie, los je maar een probleem op: de regering heeft meer geld tot haar dispositie
Op zondag 10 augustus 2003 12:50 schreef Napalm het volgende:
Onmiddelijk afstotenof
behandelen als flevoland; dezelfde regels voor Nederlanders op de antillen als antillianen hier.
De fundamentele problemen, die de grondslag vormen voor de problemen, zijn nog steeds, laakse drugswetten in Nederland waardoor er een grotere behoefte is aan drugs, er is een kustwacht, maar het moge duidelijk zijn, dat die nog niet haar werk naar behoren uitvoert, want er is nog steeds invoer van drugs
En de corruptie dat op de Antillen aanwezig is, die moet worden aangepakt, van top tot teen
Ik geloof niet dat door het maken van een provincie de problemen worden opgelost, je lost een paar problemen op met geld, en dan wat
Wat het uiteindelijke doel is, van welk soort keuze dan ook, onafhankelijkheid, provincie, status apartus, of antilliaanse eenheid, de problemen lossen zich niet op.
quote:LoL
Op zaterdag 9 augustus 2003 21:22 schreef bart1986 het volgende:
daar zou ik niet zo zwaar an tillen
Ik zou het idd toch NL-provincie maken of volledig afstoten.
quote:Aruba gaat voor zichzelf zorgen.
Op zondag 10 augustus 2003 14:34 schreef HiZ het volgende:
De Antillen zijn ruim 49 jaar autonoom, en hebben er in die 49 jaar niks van gebakken. Ik ben ondertussen het gezeik vanuit het westen zat en ben er helemaal voor dat Nederland zich terugtrekt uit het Statuut en die puinbak in de Caraiben voor zichzelf laat zorgen.
quote:
Aruba en de Nederlandse AntillenHet Koninkrijk der Nederlanden bestaat uit drie afzonderlijke landen: Nederland, Aruba en de Nederlandse Antillen. Nederland geeft financiële steun aan Aruba en de Nederlandse Antillen om de economie te ontwikkelen en de kwaliteit van het overheidsbeleid van de overzeese Koninkrijkspartners te vergroten.
Met Aruba is een akkoord gesloten over een geleidelijke afbouw van de ontwikkelingsrelatie. Over 10 jaar moet Aruba financieel op eigen benen staan. Het beleid ten aanzien van de Nederlandse Antillen richt zich voornamelijk op het herstel van de Antilliaanse economie en het moderniseren van de ontwikkelingshulp en de staatkundige verhoudingen. In de samenwerking met beide landen liggen de prioriteiten bij de rechtshandhaving, de kwaliteit van het bestuur (good governance), de duurzame economische ontwikkeling (dus binnen milieugrenzen) en het onderwijs.
Bron: MinBZK
quote:waar baseer je op dat er in die 49 jaar niks is gebakken?
Op zondag 10 augustus 2003 14:34 schreef HiZ het volgende:
De Antillen zijn ruim 49 jaar autonoom, en hebben er in die 49 jaar niks van gebakken. Ik ben ondertussen het gezeik vanuit het westen zat en ben er helemaal voor dat Nederland zich terugtrekt uit het Statuut en die puinbak in de Caraiben voor zichzelf laat zorgen.
quote:Laat ze, zou ik zeggen. Als ze denken dat ze beter af zijn zonder ons, dan wens ik ze veel sterkte.
HILVERSUM Curaçao moet uiteindelijk
volledig onafhankelijk worden van
Nederland,heeft Anthony Godett gezegd
in een interview met Twee Vandaag.
De FOL-leider werd geïnterviewd samen
met zijn zus Mirna Godett,die vandaag
is beëdigd als Antilliaanse premier.
Anthony voerde echter grotendeels het
woord,waarbij hij benadrukte dat zijn
eiland via een status aparte (net als
Aruba) naar onafhankelijkheid streeft.
Anthony Godett wil binnen zes maanden
een referendum over de autonome status.
Minister De Graaf zegt in een reactie
niets te voelen voor een status aparte.
Onafhankelijkheid kan volgens hem wel.
Welk belang hebben wij eigen met het behoud van de Antillen binnen ons Koninkrijk???
quote:anthony godett is een corrupte sukkel die heel veel lawaai maakt, en niks kan waarmaken
Op maandag 11 augustus 2003 19:38 schreef cptmarco het volgende:
teletekst 11 aug:
[..]Laat ze, zou ik zeggen. Als ze denken dat ze beter af zijn zonder ons, dan wens ik ze veel sterkte.
Welk belang hebben wij eigen met het behoud van de Antillen binnen ons Koninkrijk???
Ik ben zelf een Antilliaan, uit Curacao, en ik ben zeker niet de enige die niet achter Godett staat, en achter onafhankelijkheid
quote:Wil jij ontkennen dat de Antillen wellicht het meest racistische stukje Koninkrijk is? Of dat de economie totaal in de soep is gedraaid? Onder andere door een bestuur dat elke broer, zwager en nichtje van iedereen die iets in te brengen had een aanstelling als ambtenaar gaf? (Ja ik weet dat daar nu het mes in is gezet, maar dat neemt niet weg dat het geld met bakken tegelijk over de balk is gesmeten).
Op zondag 10 augustus 2003 15:25 schreef G1Ace het volgende:[..]
waar baseer je op dat er in die 49 jaar niks is gebakken?
quote:en ik zeg ook, dat dit allemaal na de jaren 70 waren begonnen, dat in de jaren 50 en 60 het erg goed aan toe ging in de antillen
Op maandag 11 augustus 2003 20:08 schreef HiZ het volgende:[..]
Wil jij ontkennen dat de Antillen wellicht het meest racistische stukje Koninkrijk is? Of dat de economie totaal in de soep is gedraaid? Onder andere door een bestuur dat elke broer, zwager en nichtje van iedereen die iets in te brengen had een aanstelling als ambtenaar gaf? (Ja ik weet dat daar nu het mes in is gezet, maar dat neemt niet weg dat het geld met bakken tegelijk over de balk is gesmeten).
quote:Als het sinds de jaren 50 en 60 bergafwaarts is gegaan kan ik dat geen goed nieuws noemen. En daarnaast hebben we het niet over die tijd, maar over nu. En nu zijn de Antillen een puinbak geworden, nagenoeg helemaal onder eigen beheer.
Op maandag 11 augustus 2003 20:14 schreef G1Ace het volgende:[..]
en ik zeg ook, dat dit allemaal na de jaren 70 waren begonnen, dat in de jaren 50 en 60 het erg goed aan toe ging in de antillen
maar ja, niemand herinert dat natuurlijk, want goed nieuws is geen nieuws, toch?
Ik denk dat ik die topics in Truth over het nakende einde van de wereld toch maar eens wat serieuze aandacht moet gaan geven.
quote:Zelfs Tom zit dus op hetzelfde linkse nivo als jou, het word idd met de dag tragischer.
Op maandag 11 augustus 2003 22:27 schreef HiZ het volgende:
OMG ik was het zomaar eens met een uitspraak van Tom de Graaf.Ik denk dat ik die topics in Truth over het nakende einde van de wereld toch maar eens wat serieuze aandacht moet gaan geven.
quote:Oh, ben ik in dit topic links?
Op maandag 11 augustus 2003 22:35 schreef Vodka het volgende:[..]
Zelfs Tom zit dus op hetzelfde linkse nivo als jou, het word idd met de dag tragischer.
quote:ik heb gezien hoe dat eiland bergafwaarts is gegaan, en elke keer dat ik terug ben, krijg ik tranen in mijn ogen, om te zien hoe mensen met curacao zijn omgegaan
Op maandag 11 augustus 2003 20:55 schreef HiZ het volgende:[..]
Als het sinds de jaren 50 en 60 bergafwaarts is gegaan kan ik dat geen goed nieuws noemen. En daarnaast hebben we het niet over die tijd, maar over nu. En nu zijn de Antillen een puinbak geworden, nagenoeg helemaal onder eigen beheer.
Het probleem zit hem hierin: politieke partijen daar vertegenwoordigen geen echte ideologie, ze vertegenwoordigen geen links/rechts
Ze vertegenwoordigen mensen
Ik kan mijn eigen partij beginnen, en alleen maar door goed bedachte kreten de verkiezing winnen
Diegene die meeste dit en dat schreeuwt, wat het volk meest aanslaat, die wint de verkiezing, ook al is het slecht voor de economie wat die schreeuwt
Een tekort die werd opgevangen door een belastingsmaatregel, werd ongedaan gemaakt door zo iemand, en de economische situatie is daardoor te danken. En toen kwam Luis, en die vernietigde de hele infrastructuur van St. Maarten, die volledig opnieuw moest worden opgebouwd daarna
Maar
De Nederlandse drugsbeleid, en de beleid ten opzichte van economische herstel van de antillen, het aan het lijntje houden van kok, hebben de situatie erger gemaakt
zoals ik al elders opmerkte, door de kustwacht zou drugsinvoer onmogelijk moeten zijn gemaakt
Alleen Nederland doet niet genoeg (defensie valt nog altijd onder Nederlandse verantwoordelijkheid)
En hoewel ik ook onderken dat de meeste politici daar vooral voor hun eigen parochie preken en voor hun eigen zak werken, kun je toch ook niet ontkennen dat het uiteindelijk wel het Antilliaanse volk is dat die lui steeds maar weer kiest.
En ik pas er dus eigenlijk wel voor om iedere keer met dat soort lui en de gevolgen van hun politiek opgescheept te worden alleen omdat de Antillianen het landsbelang (van de Antillen) volledig negeren als ze in het stemhokje staan.
De Antillen zijn een belastingparadijs. Zelfs de Amerikaanse regering klaagt er over.
quote:normaal gesproken heb ik het niet zo op de amerikaanse regering, maar nu ben ik het wel met ze eens. gewoon aanpakken.
Op maandag 11 augustus 2003 23:36 schreef Morobbie het volgende:
Houden.De Antillen zijn een belastingparadijs. Zelfs de Amerikaanse regering klaagt er over.
amerika is btw in sommige opzichten zelf ook wel een belastingparadijs, maar zie daarvoor de eerste 11 woorden van deze reply
quote:Dat is afhankelijk wie je onder 'wij' rekent. Als daarbij ook horen Antillianen met politiek, maatschappelijk en financieel inzicht zal het antwoord anders zijn dan als je daarbij slechts de Nederlanders in Nederland rekent.
Op maandag 11 augustus 2003 19:38 schreef cptmarco het volgende:
teletekst 11 aug:
[..]Laat ze, zou ik zeggen. Als ze denken dat ze beter af zijn zonder ons, dan wens ik ze veel sterkte.
Ik eis dat Nederlanders ook het recht krijgen zich daarover uit te spreken in een referendum.
quote:dat inmenging in interne zaken, wilde de eerste kabinet Pourier nou juist, om ervoor te zorgen, dat de economische situatie zou verbeteren
Op maandag 11 augustus 2003 23:27 schreef HiZ het volgende:
Oh, zonder meer, de nederlandse politici waren de spreekwoordelijke zachte heelmeesters die de wonden nog wat stinkender maakten. Maar dat neemt niet weg dat het Antilliaanse bestuur consequent elke haalbare oplossing af te wijzen als ongewenste inmenging in interne zaken.En hoewel ik ook onderken dat de meeste politici daar vooral voor hun eigen parochie preken en voor hun eigen zak werken, kun je toch ook niet ontkennen dat het uiteindelijk wel het Antilliaanse volk is dat die lui steeds maar weer kiest.
En ik pas er dus eigenlijk wel voor om iedere keer met dat soort lui en de gevolgen van hun politiek opgescheept te worden alleen omdat de Antillianen het landsbelang (van de Antillen) volledig negeren als ze in het stemhokje staan.
Als je iemand arm die mag gaan stemmen op verkiezingsdag 25 gulden geeft, dan stemt ie wel op je, en dat is exact wat de FOL heeft gedaan de laatste twee verkiezingen
Zij geloven dat FOL goed voor hun is, arme stumpers
en niet eens te spreken waar dat geld nou vandaan was gekomen
quote:
Meerderheid Nederlanders wil onafhankelijk CuraçaoRIJSWIJK (ANP) - Een meerderheid van 54 procent van de Nederlanders vindt dat Curaçao onafhankelijk moet worden. Eentiende wil dat het eiland een provincie van Nederland wordt en 21 procent is van mening dat de huidige situatie ongewijzigd moet blijven.
Dat blijkt uit een peiling die onderzoeker Maurice de Hond dinsdag heeft gehouden voor het SBS6-programma Stem van Nederland. Volgens De Hond, die ongeveer zeshonderd mensen ondervroeg, bleek de politieke achtergrond van de voorstanders voor onafhankelijkheid erg divers.
Van de ondervraagden die aanhanger zijn van een linkse partij was 60 procent voor onafhankelijkheid. Van de VVD, CDA of LPF-aanhang ging het om ongeveer de helft.
Felicitatie Balkenende
Premier Balkenende heeft dinsdagmiddag, zoals gebruikelijk bij benoemingen, een felicitatietelegram naar Mirna Godett gestuurd. Dat meldde de Rijksvoorlichtingsdienst. Godett is maandag beëdigd als premier van de Antillen. Eigenlijk zou haar populaire, maar omstreden broer Anthony premier worden.
Hij kwam niet door de veiligheidsscreening heen omdat hij verdacht wordt van corruptie. Toen dit duidelijk werd, schoof de leider van de Fronte Obrera Liberashon 30 di Mei (FOL) zijn zus naar voren.
http://www.brabantsdagblad.nl/regioportal/BD/0,2622,1363-Voorpagina__1725408_,00.html
quote:zou hij erop gezet hebben dat die feli's dus niet voor tony bedoeld zijn maar voor haarzelf?
zoals gebruikelijk bij benoemingen, een felicitatietelegram naar Mirna Godett gestuurd
quote:het is nini
Op dinsdag 12 augustus 2003 23:40 schreef gunhead het volgende:[..]
zou hij erop gezet hebben dat die feli's dus niet voor tony bedoeld zijn maar voor haarzelf?
quote:zal wel aan mij liggen, maar wtf is nini?
Op woensdag 13 augustus 2003 01:02 schreef G1Ace het volgende:[..]
het is nini
quote:Anthony heeft als bijnaam nini
Op woensdag 13 augustus 2003 01:09 schreef gunhead het volgende:[..]
zal wel aan mij liggen, maar wtf is nini?
Mij lijkt de eerst optie misschien nog wel het beste. De poltiek hier moet maar eens daadkracht tonen. De Antillen kosten 'ons' handen vol met geld, en we krijgen er overlast in de vorm van drugskoeriers en geld- en probleemzoekende Antillianen voor terug.
Ik zie de Antillen niet als onderdeel van het Nederlandse koninkrijk in ieder geval. Het is een oude kolonie en het valt natuurlijk te begrijpen dat die mensen liever niet onafhankelijk willen worden van NL, omdat ze daarmee een enorme inkomstenbron missen. Meer dan 50% van de mensen op de Antillen werkt bij de overheid (de grootste werkgever daar), de andere helft is werkeloos, drugsrunner/smokkelaar en is een parasiet voor de rest en voor NL.
Laat ze eens zelf die eilanden opbouwen! Als ze onze hulp nodig hebben in de vorm van mariniers die de boel eenmalig komen schoonvegen, prima, maar daar moet het dan bij blijven. De ontwikkelingshulp van de afgelopen 50 jaar heeft nauwelijks effect gehad, kappen met die zooi!
Ze kunnen er een paradijs van maken als ze willen, een toeristische industrie waar bijna iedereen van de Antillen van kan leven, maar ze moeten het zelf doen!
Dus: afstoten en onafhankelijkheid laten verklaren. Simpel en doeltreffend.
quote:
'Balkenende beslist toch ook niet zelf'
WILLEMSTAD - Een dubbelinterview met de nieuwe premier van de Nederlandse Antillen en haar broer - het komt erop neer dat Anthony Godett het woord voert voor zijn zus Mirna. Immers: 'Ze is net beëdigd en moet nog worden ingewerkt.'De Antilliaanse premier Mirna Louisa-Godett heeft het vertrouwen van haar broer Anthony. 'Mijn zus komt voort uit hetzelfde zaad. Ze is krachtig'
De stemming in het partijgebouw van de Frente Obrero Liberashon (FOL) aan de Winston Churchillweg is buitengewoon feestelijk. Het gebouw is versierd met oranje ballonnen. Binnen draaien twee oudere mannen onophoudelijk aan Mi Orgillio, een orgeltje dat steelband-klanken produceert.Partijleden en FOL-ministers lopen af en aan, dansen, omhelzen elkaar. Het wachten is op FOL-leider Anthony Godett en de nieuwe premier Mirna Louisa-Godett, zijn zuster, die - veelzeggend - niet het regeringsgebouw Fort Amsterdam maar het partijkantoor heeft uitgekozen voor een gesprek met de Nederlandse pers.
Tweeënhalf uur na het afgesproken tijdstip schuiven Anthony en Mirna aan tafel, de foto van hun revolutionaire vader Wilson Godett tussen zich ingeklemd. Anthony legt uit dat hij het woord zal voeren als partijzaken aan de orde komen en dat Mirna zal antwoorden als het regeringsplannen betreft. In de praktijk komt deze verdeling erop neer dat Anthony vrijwel overal antwoord op geeft. Hij legt uit dat het zijn taak zal zijn in de komende regeerperiode 'te controleren of Mirna wel uitvoert wat de partij zegt'.
Denigrerend vindt de premier dat geenszins. 'Het is logisch dat ik steeds met de partijleider afcheck of het beleid wel klopt met wat de partij wil', zegt ze in het Papiaments, dat wordt vertaald door gevolmachtigd FOL-minister Maurice Adriaens. 'Premier Balkenende beslist toch ook niet zelf, die kan geen andere richting uit dan welke zijn partij aangeeft.'
Beleidsprioriteit voor mevrouw Godett is 'de relatie met Nederland verbeteren, maar dan wel met wederzijds respect'. En dat ontbreekt, zegt haar broer, het gesprek overnemend. 'We zitten niet als gelijkwaardige partners rond de tafel. Elkaar respecteren is niet imponeren, zoals Nederland doet, besturen met de afstandsbediening en dreigen via het IMF met nog meer maatregelen. Dat dat niet werkt, hebben we gezien in het jaar 2000. Toen was er een akkoord met het IMF en steeds werden nieuwe eisen gesteld aan Curaçao. In plaats van dat de economie is verbeterd, is de situatie verslechterd, is de armoe toegenomen. De mensen vluchten naar Nederland voor een beter perspectief. Als kolonie van Nederland zouden we veel meer geld moeten krijgen. Het geld dat komt, wordt gebruikt voor het restaureren van monumenten en voor nieuwe gebouwen. In de mens wordt niet geïnvesteerd. Bij de Frente Obrero staat de mens centraal.'
- Pardon, zei u kolonie?Anthony Godett: 'Ja, vanaf 1634 tot nu toe zijn we gekolonialiseerd. Je ziet het overal, je voelt het. Nu heeft Nederland het plotseling over een dertiende provincie. Vergeet het. Het is een droom van enkele Kamerleden die de Antillen nog nooit hebben bezocht. Laat ze maar dromen. Wij willen een autonome status, een status aparte zoals Aruba. En dan op termijn onafhankelijkheid. Dan kunnen we overal zelf over beslissen. Dat is niet nieuw. De partij streeft al sinds de oprichting in 1969 onafhankelijkheid na.'
- Heeft u concrete plannen om Curaçao uit het economische moeras te trekken?
Anthony Godett: 'De Frente Obrero heeft een visie. Ons partijprogramma heeft een financiële en vooral ook sociale poot. De 34 procent van de mensen die op ons hebben gestemd, zullen de verandering merken. Die moeten banen krijgen en geld voor water, voor eten, kleren, onderdak, onderwijs. De arme Curaçaoenaar staat aan de rand van vernedering. Wat je nu ziet, is dat een hele kleine groep veel bezit en een grote groep niets heeft. Er is een enorme kloof. Curaçao heeft geen middenklasse. Dat moet veranderen.'
- Wat kunnen uw aanhangers op korte termijn, heel concreet, verwachten?
Anthony Godett: 'Ze zullen zien dat we samen met het Bestuurscollege, waar het volk ook zitting in heeft, en met gedeputeerden van sociale zaken onze plannen zullen uitvoeren en dat we in de richting van de mens gaan.'
- Curaçao heeft slechts schulden. Waar haalt u het geld vandaan?
Anthony Godett: 'Op de begroting van het Bestuurscollege is 40 miljoen Antilliaanse gulden gereserveerd voor sociale noden. Er is 100 miljoen voor diverse andere sociale plannen. En als we naar Nederland gaan, misschien wil Den Haag dan ook meewerken. Maar beter dan in het verleden. Toen werden ook sociale plannen gepresenteerd, waaraan Nederland niet wilde meewerken.'
Mevrouw Godett knikt instemmend. De FOL-leider verontschuldigt zijn zus, die nog niets weet van regeringszaken ('Ze is net beëdigd en moet nog worden ingewerkt'). En die ook de inhoud van het partijprogramma nog niet kent ('Dat zal ze gaan bestuderen.') 'Mijn zus is evenals ik voortgekomen uit het zaad van mijn vader. Ze is krachtig en vastberaden. Over drie maanden zal Nederland een heel andere Mirna zien.'
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1060664202129.html
quote:ik ben zelf een antilliaan, met een grote hekel aan die stel
Op woensdag 13 augustus 2003 11:37 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Hm, een kolonie dus? Gauw dekoloniseren. Op de radio hoorde ik ook wat plannen van dit stel en dat gaat dus op ramkoers met Nederland (Officiele talen: Papiemento en Engels, bijvoorbeeld).
quote:Juist. Helemaal mee eens. Laat haar eerst maar een Nederlands leren voor ze de Nederlandse Antillen wil vertegenwoordigen.
Op woensdag 13 augustus 2003 11:54 schreef G1Ace het volgende:[..]
ik ben zelf een antilliaan, met een grote hekel aan die stel
Balkenende moet volgende doen in gesprekken: geen tolk
Als Mirna niet nederlands wil praten, een vervangende minister zoeken die dat wel kan
Als niemand het wil, geen gesprekken, en dus geen geld
Deze mensen zijn dom
en zo kan je wat truucjes afleren
Verwarrend dat trouwens de hele tijd wordt gesproken over de Antillen (hier hoort Aruba ook bij) terwijl ze eigenlijk de Nederlandse Antillen bedoelen (waar Aruba dus buiten valt).
Dit regering valt binnenkort, 1 maand, 2 maanden, het is onvermijdelijk
quote:Inderdaad, als ze een kolonie zijn staat Nederland maar een optie open op grond van het internationaal recht; zo spoedig mogelijk deze kolonie onafhankelijk maken.
Op woensdag 13 augustus 2003 11:37 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Hm, een kolonie dus? Gauw dekoloniseren. Op de radio hoorde ik ook wat plannen van dit stel en dat gaat dus op ramkoers met Nederland (Officiele talen: Papiemento en Engels, bijvoorbeeld).
Wel leuk trouwens voor toekomstige potentiele studenten uit de Antillen, worden net zo kansarm gemaakt als hun criminele landgenoten als ze geen fatsoenlijk Nederlands meer leren.
quote:ruik ik een parallel met het 'moederland'?
Op woensdag 13 augustus 2003 12:04 schreef G1Ace het volgende:
het is ook zo, dat alleen de mensen die voor de FOL hebben gestemd (die 34% dus) blij is met dit kabinet, al het andere dat voor de PAR, PNP en PLKP hebben gestemd, zijn over het algemeen, heel erg ontevreden erover
Er is vooral ontevredenheid over de PNP en PLKP, omdat ze toch in zee waren gegaan met godett, ondanks dat ze wisten met wat voor soort mensen ze in zee gingenDit regering valt binnenkort, 1 maand, 2 maanden, het is onvermijdelijk
quote:komt erbij dat de populist corrupt is, de partijen hadden beloofd niet met corrupte mensen in zee te gaan maar dat toch deden, waar de bevolking kwaad over is, en dat de economie wordt verergert
Op woensdag 13 augustus 2003 14:11 schreef gunhead het volgende:[..]
ruik ik een parallel met het 'moederland'?
-populist wint de verkiezingen
-gewone partijen gaan gewoon met hem in zee
-de populist wordt zelf geen minister (ok, daar kon pim niets aan doen,maar hij wou ook niet)
-ontzettend incompetente bestuurders
-arrogantie
-hekel aan mede-nederlanders
-etc...
Weg ermee en wel direct.
quote:Aan de andere kant, nu dat de criminelen in de regering zitten komen er misschien minder hierheen.
Op woensdag 13 augustus 2003 15:41 schreef Jeukaanmenaat het volgende:
NL moet de Antillen zo snel mogelijk dumpen. Weg ermee, kost alleen maar geld en als dank worden de asos en criminelen van daar met een enkeltje naar NL gestuurd.
Weg ermee en wel direct.
quote:
Fractieleiders kibbelen over doorgaan Antillen-reis
DEN HAAG - De vraag of hun reis naar de Nederlandse Antillen en Aruba later deze maand moet doorgaan, verdeelt de fractievoorzitters in de Tweede Kamer. PvdA-voorman Bos en zijn LPF-collega Herben reageerden donderdag verbaasd op de aarzelingen van hun collega's van de coalitiepartijen CDA, VVD en D66. Volgens Bos en Herben is er juist nu reden om met de autoriteiten op de Antillen te gaan praten.'Dit is het slechtste moment om lange tenen te hebben', aldus Bos. Hij voert aan dat de Antillen met grote sociaal-economische en bestuurlijke problemen kampen en dat het daarom belangrijk is de relatie met Nederland op peil te houden. 'We moeten met elkaar in gesprek blijven.'
Verhagen (CDA), Van Aartsen (VVD) en Dittrich (D66) twijfelen aan het nut van de reis nu de Antilliaanse premier Mirna Godett en haar ministers te kennen hebben gegeven niet met de Nederlandse parlementariërs te willen praten, omdat dat een 'ander niveau' is.
De Nederlanders zullen het moeten doen met hun Antilliaanse collega's in het parlement. Volgende week moeten de fractievoorzitters beslissen over het doorgaan van hun reis.
Waar Bos intussen aangeeft open te staan 'voor alle ideeën' over de bestuurlijke toekomst van de Antillen, maakt de LPF duidelijk dat haar geduld op begint te raken.
LPF-Kamerlid Nawijn vindt dat het huidige Statuut tussen Nederland en de Antillen moet worden opgezegd. De eilanden mogen vervolgens zelf kiezen, stelt Nawijn: ofwel onafhankelijkheid ofwel definitieve toetreding tot Nederland als dertiende provincie. 'Dit laatste houdt in dat Nederland rechtstreekse banden onderhoudt met de eilandbesturen en de dubbele bestuurslaag in de Antillen verdwijnt. Dit scheelt ook nog eens duizend ambtenaren.'
Mirna Godett werd onlangs beedigd als premier, omdat tegen haar broer Anthony, die verkiezingen had gewonnen, een onderzoek loopt wegens corruptie.
http://www.volkskrant.nl/denhaag/1060924760092.html
quote:Voor mij scoort Nawijn hier eindelijk eens punten.
LPF-Kamerlid Nawijn vindt dat het huidige Statuut tussen Nederland en de Antillen moet worden opgezegd. De eilanden mogen vervolgens zelf kiezen, stelt Nawijn: ofwel onafhankelijkheid ofwel definitieve toetreding tot Nederland als dertiende provincie. 'Dit laatste houdt in dat Nederland rechtstreekse banden onderhoudt met de eilandbesturen en de dubbele bestuurslaag in de Antillen verdwijnt. Dit scheelt ook nog eens duizend ambtenaren.'
quote:neuh.
Op vrijdag 15 augustus 2003 09:47 schreef sjun het volgende:[..]
Voor mij scoort Nawijn hier eindelijk eens punten.
de ervaring leert, dat als je zorgt dat het niet meer je probleem is (het dumpen dus) dat het ALTIJD terug komt om je lastig te vallen, en dat je er altijd spijt van krijgt
quote:Ik vind dat bevoogding door Nederland middels pappen en vooral financieel nathouden moet stoppen. In een bodemloze put gooi je nu enmaal geen geld.
Op vrijdag 15 augustus 2003 11:24 schreef G1Ace het volgende:
en wat dan, als je Curacao hun onafhankelijkheid geeft?
als dat gebeurt, zal dat eiland een roversnest worden
en Nederland zal ook in de VN problemen krijgen, want ze hadden problemen veroorzaakt op de Antillen (toegegeven, de antillen hebben ook schuld eraan, maar Nederland kan niet diens handen wassen) zoals de Graaf al eerder had opgemerkt
De makkelijke manier, je zorgt ervoor dat het niet meer je probleem is, of de moeilijke manier, je repareert hetde ervaring leert, dat als je zorgt dat het niet meer je probleem is (het dumpen dus) dat het ALTIJD terug komt om je lastig te vallen, en dat je er altijd spijt van krijgt
Ofwel men kiest voor Nederlands bestuur met Nederlandse wetten en Nederlandse financiële ondersteuning. Ofwel men gaat een eigen weg. Niet het falen van de eigen weg door Nederland laten betalen.
Zoals het nu gaat krijgt het Antilliaanse bestuur de lusten en de Nederlandse belastingbetaler de (over)lasten. Wat mij betreft stopt dat direct om plaats te maken voor een duidelijke keuze. Of je kiest als bevolking voor een veilig huis met bijbehorende regels, of je bouwt je eigen huis en houdt daar je eigen broek op. Men mag zelf kiezen en als gekozen is moet worden doorgekozen op de ingslagen weg.
Maar dan wel dezelfde regels als in Nederland, Nederlandse leider etc.
Kijk eens naar Suriname, sinds het niks meer met Nederland te maken heeft, gaat het er erg slecht. Allemaal omdat ze zo graag zelfstandig willen zijn.
quote:Problemen met de VN? Big deal, Nederland is een relatief grote betaler aan de VN, en die club heeft al genoeg financiele problemen.
Op vrijdag 15 augustus 2003 11:24 schreef G1Ace het volgende:
en wat dan, als je Curacao hun onafhankelijkheid geeft?
als dat gebeurt, zal dat eiland een roversnest worden
en Nederland zal ook in de VN problemen krijgen, want ze hadden problemen veroorzaakt op de Antillen (toegegeven, de antillen hebben ook schuld eraan, maar Nederland kan niet diens handen wassen) zoals de Graaf al eerder had opgemerkt
De makkelijke manier, je zorgt ervoor dat het niet meer je probleem is, of de moeilijke manier, je repareert hetde ervaring leert, dat als je zorgt dat het niet meer je probleem is (het dumpen dus) dat het ALTIJD terug komt om je lastig te vallen, en dat je er altijd spijt van krijgt
Verder liggen de Antillen nog altijd aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, en wat daar gebeurt kan hier nagenoeg niemand een donder schelen.
Ik snap wel dat jij persoonlijk dat liever niet wil, want het gaat over jouw land. Maar voor de overgrote meerderheid ligt dat wel effetjes anders.
quote:het is idd aan de andere kant van de oceaan, maar dat maakte vroeger wat uit
Op vrijdag 15 augustus 2003 18:45 schreef HiZ het volgende:[..]
Problemen met de VN? Big deal, Nederland is een relatief grote betaler aan de VN, en die club heeft al genoeg financiele problemen.
Verder liggen de Antillen nog altijd aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, en wat daar gebeurt kan hier nagenoeg niemand een donder schelen.
Ik snap wel dat jij persoonlijk dat liever niet wil, want het gaat over jouw land. Maar voor de overgrote meerderheid ligt dat wel effetjes anders.
Het is echt zo, vroeger of later, komen zulke onverantwoordelijke besluiten terug om lastig te vallen, echt, je houdt het niet voor mogelijk hoe dat kan, maar het kan
en idd, big deal, vn, maar ik citeerde de graaf, die dat als mogelijke probleem noemde
spoiler:
quote:Niks zo makkelijk als de poorten dichtsmijten voor ongewenste mensen uit een ander land. Beetje lastig doen over landingsrechten erbij, en de prijzen voor een ticket naar Nederland schieten ook zodanig omhoog dat het probleem zichzelf oplost.
Op vrijdag 15 augustus 2003 20:14 schreef G1Ace het volgende:[..]
het is idd aan de andere kant van de oceaan, maar dat maakte vroeger wat uit
Inmiddels betekent andere kant van de Oceaan 9 uur reistijd in plaats van de gebruikelijke 1.5 uur die hoort bij de reis maastricht-amsterdamHet is echt zo, vroeger of later, komen zulke onverantwoordelijke besluiten terug om lastig te vallen, echt, je houdt het niet voor mogelijk hoe dat kan, maar het kan
en idd, big deal, vn, maar ik citeerde de graaf, die dat als mogelijke probleem noemde
spoiler:
alleen ik vind het jammer, dat de mensen hier in nederland niet de moeite nemen om de geschiedenis door te nemen, te realizeren dat de WIC enorm veel geld heeft verdiend aan de Antillen, vooral Curacao, door de levendige slavenhandel dat ze daar dreven, het buit van de vele spaanse galioenen die werden aangevallen gedurende de oorlog, etc
En wat betreft de WIC, die heeft nooit wat opgeleverd. De Antillen zijn voor Nederland nagenoeg nooit iets anders geweest dan een beetje rare en nutteloze buitenpost in een gebied waar we eigenlijk niks te zoeken hadden.
quote:op je eerste punt, ik weet niet hoeveel keer ik via venezuela, of de VS, of Italie, of Frankrijk, ik vanuit Nederland naar Curacao ben gevlogen
Op vrijdag 15 augustus 2003 20:47 schreef HiZ het volgende:[..]
Niks zo makkelijk als de poorten dichtsmijten voor ongewenste mensen uit een ander land. Beetje lastig doen over landingsrechten erbij, en de prijzen voor een ticket naar Nederland schieten ook zodanig omhoog dat het probleem zichzelf oplost.
En wat betreft de WIC, die heeft nooit wat opgeleverd. De Antillen zijn voor Nederland nagenoeg nooit iets anders geweest dan een beetje rare en nutteloze buitenpost in een gebied waar we eigenlijk niks te zoeken hadden.
En die WIC heeft wel degelijk enorm veel geld verdient aan de locatie van de Antillen door middel van de slavenhandel
Maar ach, dat is echter gepraat over het verleden, alleen ik vind dat er veelste veel Nederlanders zijn, die willen dat Curacao onafhankelijk word, die niet bewust zijn ervan, wat de invloed van dat kleine eiland op Nederland was
Het spijt me enorm, dat het mogelijk is, dat die politieke idioot aan de macht is. Dat hij allemaal uitspraken doet, die kant noch wal slaan.
Ik wil alleen maar dat Curacao gezond wordt, met een economie dat werkt, en dat mensen 's avonds hun deur niet op slot hoeven te doen
En het is vooral jammer, dat er smeerlappen bestaan zoals godett, of om een voorbeeld te noemen, Richard Salas, minister van verkeer, die eist dat iedereen hem excelentie noemt, en dat iedereen met 4 vingers hem salueert, domkoppen, corruptie en de drugsinvoer/uitvoer met nederland, waardoor dit nu aan de hand is
quote:Eindelijk kan ze alleen het woord voeren.
Mirna Godett komt naar Nederland
WILLEMSTAD - De kersverse premier van de Nederlandse Antillen, Mirna Godett, gaat in op de uitnodiging van minister De Graaf om naar Nederland te komen. Dat heeft de gevolmachtigd minister van de Nederlandse Antillen, haar partijgenoot Maurice Adriaens, zaterdag gezegd.Volgens Adriaens hoeven alleen nog een datum en tijdstip te worden afgesproken. De persoonlijk adviseur van de premier, haar broer en FOL-leider Anthony Godett, gaat volgens Adriaens niet mee naar Nederland. ,,De premier zal in haar eentje met minister De Graaf van Koninkrijksrelaties praten, eventueel samen met de gevolmachtigd minister, zoals gebruikelijk is.''
Gesprek
Adriaens bevestigde verder dat hij de komende week een gesprek heeft met Tweede-Kamervoorzitter Weisglas (VVD). Weisglas is de leider van een Nederlandse parlementaire delegatie die zondag 24 augustus naar de Antillen en Aruba vertrekt. De fractievoorzitters in de Tweede Kamer hadden bij Weisglas aangedrongen op overleg, omdat ze twijfelden of de reis nog wel moet doorgaan.
Aanleiding voor de twijfel zijn vermeende uitspraken van premier Godett dat ze de delegatie niet zou willen ontvangen. De parlementariërs gaan echter op reis op uitnodiging van hun directe collega's van de Antillen en Aruba. Ze zouden alleen een beleefdheidsbezoek brengen aan de premier.
Op de ophef die is ontstaan, wil Adriaens niet reageren. ,,We hebben wat dat betreft een officiële mediastilte. Beide regeringen moeten eerst maar eens met elkaar om de tafel gaan zitten om te horen wat de ander nou wel en niet heeft gezegd. Je moet niet in de media over en weer op elkaar reageren.''
ANP
quote:Ruilen tegen Belgisch Congo.
Op zaterdag 16 augustus 2003 21:15 schreef BAZZA het volgende:
Kunnen we het niet aan Vlaanderen verkopen? hebben ze meer inwoners en meer invloed op de Waloniers
Overigens ben ik van mening dat de Nederlandse Antillen en Aruba beter onafhankelijk kunnen worden, want waarom moet Nederland in deze tijd zo'n speciale statutaire band hebben met een gebied dat duizenden kilometers, aan de andere kant van de oceaan, ervandaan ligt?
Of helemaal afstoten (en dan ook geen rooie cent meer uit onze staatskas) of volledig onder Nederlands gezag plaatsen want een premier die amper kan lezen en schrijven (geadviseerd door een crimineel) is niet capabel om een land te besturen!
Dus stel hen maar voor de keus.....
quote:
Antillen-reis van fractievoorzitters nog onzekerDEN HAAG - Het is nog steeds onzeker of het werkbezoek van de fractievoorzitters van de Tweede Kamer aan de Nederlandse Antillen en Aruba doorgaat. Het onderling overleg van dinsdagmiddag heeft nog niet tot een beslissing geleid.
De fractievoorzitters gaan later dinsdag nog om de tafel met minister De Graaf (Koninkrijksrelaties) om hem enkele ,,inhoudelijke vragen te stellen''. Volgens een woordvoerder van de Tweede Kamer hakken ze daarna de knoop door.
Met name VVD-fractievoorzitter Van Aartsen betwijfelt of een bezoek aan de Antillen en Aruba op dit moment verstandig is. ,,Je moet je afvragen of het helpt of hindert als we nu komen. We moeten niet als een steen in de vijver opereren. Soms is het verstandig mensen rust te gunnen'', aldus Van Aartsen.
De fractievoorzitters zouden volgens plan komende zondag vertrekken.
ANP
quote:Er is toch een besluit.
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:52 schreef Sidekick het volgende:
De fractieleider weten ook nog niet wat ze moeten met de reis naar de Antillen:
[..]
quote:En weer een diplomatieke rel gesust.
Antillen-reis van fractievoorzitters gaat doorDEN HAAG - Het werkbezoek van de fractievoorzitters van de Tweede Kamer aan de Nederlandse Antillen en Aruba gaat door. Ze vertrekken komende zondag.
De fractievoorzitters van de coalitiepartijen VVD, CDA en D66 twijfelden lang of het verstandig zou zijn op dit moment af te reizen. Met name VVD'er Van Aartsen had zijn bedenkingen. Hij was liever gegaan na de presentatie van het regeerakkoord van de regering-Godett zodat er gesproken zou kunnen worden over het beleid.
,,Want dat is er dus nog niet. Ik wil niet dat Nederland katalysator wordt in de Antilliaanse politiek. We moeten de Antilliaanse politiek serieus nemen. De reis wordt informatief, maar niet meer dan dat'', aldus Van Aartsen.
Zijn aarzelingen zijn niet weg, maar een gesprek tussen de fractievoorzitters en minister De Graaf van Koninkrijksrelaties gaf dinsdag uiteindelijk de doorslag. ,,De Graaf gaf aan dat het bezoek kan bijdragen aan normalisatie van de verhoudingen tussen Nederland en de Antillen.''
Ook de toezegging dat de Nederlandse delegatie een gesprek kan voeren met een Antilliaanse regeringsdelegatie onder leiding van premier Mirna Godett viel goed bij de fractieleiders. De toezegging kwam maandagmiddag van de voorzitter van de Antilliaanse Staten Dudley Lucia. Eerder was het al geplande onderhoud tot ergernis van enkele fractieleiders afgezegd.
Kamervoorzitter Weisglas, leider van de Nederlandse delegatie, is verheugd dat het bezoek doorgaat. ,,Er zou weinig begrip zijn als we het zouden hebben afgezegd. Het is juist goed voor de verhoudingen tussen Nederland en de Antillen dat we gaan.''
ANP
Ik hoorde net een interview met hem en hij heeft op een aantal belamngrijke twistpunten gewoon gelijk!
1: De bodyscan moet weg:
Godett zegt terecht dat het een expiriment is dat veel geld kost en alleen het effect heeft dat curaçau met alle drugsproblemen wordt opgezadeld. (schietpartijen in het ziekenhuis, agressie, overvolle gevangenissen, intimidatie, omkoping, afpersing, geweld veel extra kosten etc.. etc..)
2: Geld wat nu aan de kustwacht wordt besteed en drugsbestrijding steken in wekgelegenheidsprojecten en armoede bestrijding:
weer een heel goed punt, dugs komen niet uit curaçau , maar uit de zee, als Nederland niet wil dat er drugs binnenkomen op curaçau, financieren ze dat maar helemaal zelf... nu kost de kustwacht het eiland vele miljoenen die elders veel beter kunnen worden besteed. Als er wat gedaan kan worden aan de grote armoede en werkloosheid, wordt ook het animo om bijvoorbeeld drugs te gaan smokkelen minder.
---
Bolletjesslikkers moeten in Nederland worden opgepakt, de drugs afgenomen en weer vrijgelaten en teruggestuurd worden (met een niet welkom stempel in het paspoort) , ondertussen moet de AIVD en interpol de grote bazen pakken en niet de arme drommels die ,doordat ze geen uitweg meer zien hun leven in de waagschaal zetten voor een paar armzalige centen.
Ook op andere punten vond ik hem heel goed overkomen... geen ja-knikker, maar iemand met een eigen visie. Nederland kan wat leren van deze man, zeker goed voor het eiland.
[Dit bericht is gewijzigd door BloodhoundFromHell op 20-08-2003 18:59]
quote:Hoe kan die man nou zeggen dat het experiment met die bodyscan zoveel problemen oplevert. Het loopt pas een paar maanden. Wil je anders die Antilliaanse drugssmokkelaars ongehinderd naar Nederland laten vertrekken? Het zijn Antillianen die op de Antillen misdaden plegen. Moeten ze ook op de Antillen opgepakt worden. Juist door de harde aanpak van verdachte personen de toegang tot het vliegtuig weigeren is het aantal bolletjesslikkers afgenomen.
Op woensdag 20 augustus 2003 18:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind sommige van de plannen van Anthony Godett heel erg logisch...Ik hoorde net een interview met hem en hij heeft op een aantal belamngrijke twistpunten gewoon gelijk!
1: De bodyscan moet weg:Godett zegt terecht dat het een expiriment is dat veel geld kost en alleen het effect heeft dat curaçau met alle drugsproblemen wordt opgezadeld. (schietpartijen in het ziekenhuis, agressie, overvolle gevangenissen, intimidatie, omkoping, afpersing, geweld veel extra kosten etc.. etc..)
2: Geld wat nu aan de kustwacht wordt besteed en drugsbestrijding steken in wekgelegenheidsprojecten en armoede bestrijding:weer een heel goed punt, dugs komen niet uit curaçau , maar uit de zee, als Nederland niet wil dat er drugs binnenkomen op curaçau, financieren ze dat maar helemaal zelf... nu kost de kustwacht het eiland vele miljoenen die elders veel beter kunnen worden besteed. Als er wat gedaan kan worden aan de grote armoede en werkloosheid, wordt ook het animo om bijvoorbeeld drugs te gaan smokkelen minder.
---
Bolletjesslikkers moeten in Nederland worden opgepakt, de drugs afgenomen en weer vrijgelaten en teruggestuurd worden (met een niet welkom stempel in het paspoort) , ondertussen moet de AIVD en interpol de grote bazen pakken en niet de arme drommels die ,doordat ze geen uitweg meer zien hun leven in de waagschaal zetten voor een paar armzalige centen.
Ook op andere punten vond ik hem heel goed overkomen... geen ja-knikker, maar iemand met een eigen visie. Nederland kan wat leren van deze man, zeker goed voor het eiland.
Bolletjesslikkers in Nederland oppakken en met een persona non grata-stempel in het paspoort helpt geen ruk volgens mij, want het zijn wel Nederlanders. Lijkt me niet dat je die de toegang tot het eigen land kunt ontzeggen.
De Antillen betalen zelf geen cent meer mee aan de kustwacht, omdat ze het niet konden betalen. Voor Aruba geldt hetzelfde. Bron.
quote:Ze hebben een paspoort van het koninkrijk der Nederlanden. Daar horen ze bij nl. De nationaliteit is echter anders.
Op donderdag 21 augustus 2003 12:18 schreef Tikorev het volgende:
Hebben Antillianen trouwens een Nederlands paspoort of een Antilliaans? In het laatste geval: afstoten
quote:Als het aan mij ligt worden de Antillen direct onafhankelijk. Consequentie is wel dat we er niet meer kunnen wonen en dat er geen Antillianen meer naar Nederland kunnen komen.
Op maandag 21 juli 2003 09:27 schreef sp3c het volgende:
gewoon de antillen als Nederlands gebiedsdeel afstoten als dat figuur daar de baas wordt.kan de grens tenminste dicht totdat de burgers daar oproepen tot Nederlandse interventie en dan schoonvegen die hap
Wat mij trouwens stoort is dat alleen de Antillen mogen bepalen waar ze bij horen. Nederland heeft net zo goed het recht om te bepalen of ze nig wel in een Koninkrijk met een paar eilanden willen zitten die zich gedragen als een zelfstandig land maar tegelijkertijd voordurend om Nederlnads geld vragen en geen gedegen financieel beleid voeren.
quote:Inderdaad kiezen of delen. Want zo kan het niet verder.
Op maandag 18 augustus 2003 11:26 schreef HansWiegel het volgende:
Wat moet Nederland met de Antillen....Of helemaal afstoten (en dan ook geen rooie cent meer uit onze staatskas) of volledig onder Nederlands gezag plaatsen want een premier die amper kan lezen en schrijven (geadviseerd door een crimineel) is niet capabel om een land te besturen!
Dus stel hen maar voor de keus.....
quote:ik denk niet dat de VS daar trek in heeft
Op zaterdag 23 augustus 2003 09:07 schreef BAZZA het volgende:
Misschien kunnen we het aan de VS verkopen, de VS blij want ze hebben een basis dichtbij Colombia, Nederland blij want we zijn er van af en het spaart ons een hoop geld uit en de Antilliaanse bevolking blij want ze zijn van Nederland af en kunnen vrij naar de VS emigreren.
ze hebben nu ook al f16's op de Antillen staan en nu komt dat volk niet in hun grote stede amok maken wat je dan mogenlijk wel krijgt (al gaan amerikaanse politieagenten daar ook wat makkelijker mee overweg).
zijn geen Nederlandse F16's hoor op de volgende foto
quote:hij heeft gelijk, en doch weer niet
Op woensdag 20 augustus 2003 18:44 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Ik vind sommige van de plannen van Anthony Godett heel erg logisch...Ik hoorde net een interview met hem en hij heeft op een aantal belamngrijke twistpunten gewoon gelijk!
1: De bodyscan moet weg:Godett zegt terecht dat het een expiriment is dat veel geld kost en alleen het effect heeft dat curaçau met alle drugsproblemen wordt opgezadeld. (schietpartijen in het ziekenhuis, agressie, overvolle gevangenissen, intimidatie, omkoping, afpersing, geweld veel extra kosten etc.. etc..)
2: Geld wat nu aan de kustwacht wordt besteed en drugsbestrijding steken in wekgelegenheidsprojecten en armoede bestrijding:weer een heel goed punt, dugs komen niet uit curaçau , maar uit de zee, als Nederland niet wil dat er drugs binnenkomen op curaçau, financieren ze dat maar helemaal zelf... nu kost de kustwacht het eiland vele miljoenen die elders veel beter kunnen worden besteed. Als er wat gedaan kan worden aan de grote armoede en werkloosheid, wordt ook het animo om bijvoorbeeld drugs te gaan smokkelen minder.
---
Ik geloof daardoor dat Godett het verkeerd heeft
en sorry dat reactie zo lang duurde, ik was op intro week op de universiteit
quote:Die vrouw kon volgens mij geen of weinig Nederlands spreken, daarom moest het zo wel zijn dacht ik
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:03 schreef cigarman het volgende:
Even los van deze discussie: Ik vond dat die vrouwelijke Pemier behoorlijk onbeschoft was door coute co coute papiamento te blijven spreken tijdens de ontmoeting met de Nederlandse delegatie.
Antillianen kunnen heel goed Nederlands omdat de dat de algemene voertaal is naast het papiamento, maar om dan bij zo een hoog bezoek je dmv. dit gedrag zo arogrant te gaan opstellen en dan afvragen waarom Nederland niet wat toegeeflijker is, is natuurlijk te gek voor woorden.
Maar dan wel gelijk een Visumplicht invoeren voor bezoeken aan Nederland!!!
Het geld wat het kabinet hier mee uitspaart kunnen ze mooi gebruiken voor de gezondheidszorg!!!
quote:
Mirna Godett heeft niet veel tijd voor delegatie
WILLEMSTAD - Hoewel ze een halfuur had toegezegd, maakte Mirna Godett maandag uiteindelijk precies een kwartiertje vrij voor de Nederlandse fractievoorzitters die haar als minister-president van de Antillen een officieel bezoek brachten.Voor het toefje op de taart van deze al van tevoren veel besproken ontmoeting, zorgde evenwel haar broer Anthony. De FOL-leider weigerde de Nederlandse parlementariërs in hun moerstaal toe te spreken.
'Dat moet hij zelf weten, maar het komt het begrip niet ten goede', reageerde na afloop VVD-fractieleider Van Aartsen, om direct daarop te benadrukken dat 'het om de inhoud moet gaan'. Ook de andere fractievoorzitters stelden op de eerste officiële dag van hun tiendaagse visite aan de Antillen nadrukkelijk dat zij vooral komen om te luisteren. Maar dat de Antilliaanse Staten hen twee uur lang de oren zouden wassen, zoals gebeurde, hadden zij ook niet direct verwacht.
Want niet alleen 'de grootste leider van de Nederlandse Antillen en in het bijzonder Curaçao', zoals Anthony Godett zichzelf driemaal in het Papiaments aanprees, maar ook de vertegenwoordigers van de vijf andere regeringspartijen en zelfs oud-premier en tegenwoordig oppositieleider Ys kwamen met betogen vol verwijten . De essentie: Nederland heeft te veel aandacht voor de bolletjesslikkers, die slechts een klein onderdeel van het mondiale drugsprobleem zijn. Financiële steun wordt de armlastige Antillen onthouden, terwijl zij ongekend streng hebben gesneden in de overheidsfinanciën.
In alle fracties in de Staten was weinig te merken van een groot onafhankelijkheidsstreven. Allen benadrukten de financiële en staatsrechterlijke band met Nederland in stand te willen houden. Anthony Godett beloofde wel dat de regering binnen zes maanden een referendum over de kwestie zal houden en sprak de hoop uit dat de Antillen 'op een dag onafhankelijk zullen worden. Maar wel als alles hier op orde is'.
Met zijn zuster de premier werd eerder die ochtend nauwelijks inhoudelijk gesproken.
http://www.volkskrant.nl/binnenland/1061789009769.html
quote:De Antillen kunnen het geld waarschijnlijk net iets beter gebruiken dan de gezondheidszorg in Nederland. Best wel een puinhoop daar.
Op dinsdag 26 augustus 2003 03:04 schreef Martijn_77 het volgende:
Het geld wat het kabinet hier mee uitspaart kunnen ze mooi gebruiken voor de gezondheidszorg!!!
quote:Dat wel maar moeten wij op draaien voor de kosten terwijl ze daar hun mondvol hebben van zelfstandigheid?
Op dinsdag 26 augustus 2003 10:53 schreef freako het volgende:[..]
De Antillen kunnen het geld waarschijnlijk net iets beter gebruiken dan de gezondheidszorg in Nederland. Best wel een puinhoop daar.
Las ze zelfstandig willen zijn zullen ze ook op eigen benen moeten kunnen staan. Want is wel maeklijk zelfstandig zijn en nog gesponsort worden daar Nederland!!
En Nederland kan dat geld op dit moment ook wel beter besteden.
quote:Wie zijn "ze"? Een stel politici met een grote bek. Ik heb zo'n idee dat het overgrote deel van de Antilliaanse bevolking best wel in de gaten heeft dat onafhankelijkheid geen reele optie is.
Op dinsdag 26 augustus 2003 12:07 schreef Martijn_77 het volgende:[..]
Dat wel maar moeten wij op draaien voor de kosten terwijl ze daar hun mondvol hebben van zelfstandigheid?
Las ze zelfstandig willen zijn zullen ze ook op eigen benen moeten kunnen staan. Want is wel maeklijk zelfstandig zijn en nog gesponsort worden daar Nederland!!
En Nederland kan dat geld op dit moment ook wel beter besteden.
Toen Suriname onafhankelijk werd, kwam de helft van de bevolking naar Nederland, en dat terwijl Suriname toentertijd er beter voorstond dan de Antillen nu. Suriname had de bauxietopbrengsten, de rijstbouw, enz. De Antillen hebben bijna niets, alleen de raffinaderijen, en dat is volgens mij ook een aflopende zaak.
quote:Als dat het geval is de politiek daar saneren en gewoon onder compleet Nederlands bestuur zetten en de bezem er door!!!
Op dinsdag 26 augustus 2003 12:11 schreef freako het volgende:[..]
Wie zijn "ze"? Een stel politici met een grote bek. Ik heb zo'n idee dat het overgrote deel van de Antilliaanse bevolking best wel in de gaten heeft dat onafhankelijkheid geen reele optie is.
Toen Suriname onafhankelijk werd, kwam de helft van de bevolking naar Nederland, en dat terwijl Suriname toentertijd er beter voorstond dan de Antillen nu. Suriname had de bauxietopbrengsten, de rijstbouw, enz. De Antillen hebben bijna niets, alleen de raffinaderijen, en dat is volgens mij ook een aflopende zaak.
En dan gelijk ook alle criminele en messentrekkende antilianen terug!! Dan worden de problemen in Nederland ook minder!!!
[Dit bericht is gewijzigd door Martijn_77 op 26-08-2003 12:15]
quote:Het vervelende is alleen dat de Antillen geen kolonie meer zijn, maar een gelijkwaardig gebiedsdeel binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Bovendien zijn er net verkiezingen geweest. Laten we eerst de Antilliaanse regering maar een tijdje aan het werk zetten.
Op dinsdag 26 augustus 2003 12:14 schreef Martijn_77 het volgende:[..]
Als dat het geval is de politiek daar saneren en gewoon onder compleet Nederlands bestuur zetten en de bezem er door!!!
En dan gelijk ook alle criminele en messentrekkende antilianen terug!! Dan worden de problemen in Nederland ook minder!!!
quote:Een gelijkwaardig gebiedsdeel en daarom hebben ze een premier die geen Nederlands spreekt of schrijft en geholpen wordt door een crimineel.
Op dinsdag 26 augustus 2003 12:18 schreef freako het volgende:[..]
Het vervelende is alleen dat de Antillen geen kolonie meer zijn, maar een gelijkwaardig gebiedsdeel binnen het Koninkrijk der Nederlanden. Bovendien zijn er net verkiezingen geweest. Laten we eerst de Antilliaanse regering maar een tijdje aan het werk zetten.
Welke Nederlandse provincie heeft een premier? En dat zijn toch vergelijkbare gebiedsdelen?
Wel afwijkend zijn maar toch gelijk behandeld willen worden. Lekker krom!!!
quote:Op de Antillen is Papiaments een officiele taal. Fries is ook niet verplicht voor een Nederlandse premier (of zelfs CdK in Friesland). Anthony Godett is alleen verdacht. Ook op de Antillen geldt dat je onschuldig bent tot het tegendeel bewezen is.
Op dinsdag 26 augustus 2003 12:43 schreef Martijn_77 het volgende:[..]
Een gelijkwaardig gebiedsdeel en daarom hebben ze een premier die geen Nederlands spreekt of schrijft en geholpen wordt door een crimineel.
quote:De Nederlandse Antillen, Aruba en Nederland vormen samen het Koninkrijk der Nederlanden. Dat zijn de 3 gelijkwaardige gebiedsdelen. Zaken als Defensie en Buitenlandse Zaken worden door Nederland waargenomen voor de Antillen en Aruba. Nederland heeft een premier, net zoals de Antillen en Aruba er een hebben.
Welke Nederlandse provincie heeft een premier? En dat zijn toch vergelijkbare gebiedsdelen?
quote:Niet afwijkend, dus ook gelijke behandeling.
Wel afwijkend zijn maar toch gelijk behandeld willen worden. Lekker krom!!!
[Dit bericht is gewijzigd door freako op 26-08-2003 13:20]
quote:He, dat is mooi dus ook eigen begroting en inkomsten. De volgende stap toch complete zelfstandigheid.
Op dinsdag 26 augustus 2003 13:04 schreef freako het volgende:
De Nederlandse Antillen, Aruba en Nederland vormen samen het Koninkrijk der Nederlanden. Dat zijn de 3 gelijkwaardige gebiedsdelen. Zaken als Defensie en Buitenlandse Zaken worden door Nederland waargenomen voor de Antillen en Aruba. Nederland heeft een premier, net zoals de Antillen en Aruba er een hebben.
Want waarom zo Nederland ze dan moeten sponsoren als ze gelijk waardig willen zijn. Gelijkwaardig is ook zelf de broek op houden dat doen wij in Nederland toch ook?
quote:Zie het als ontwikkelingshulp.
Op dinsdag 26 augustus 2003 13:26 schreef Martijn_77 het volgende:[..]
He, dat is mooi dus ook eigen begroting en inkomsten. De volgende stap toch complete zelfstandigheid.
![]()
Want waarom zo Nederland ze dan moeten sponsoren als ze gelijk waardig willen zijn. Gelijkwaardig is ook zelf de broek op houden dat doen wij in Nederland toch ook?
quote:zij kan wel nederlands
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:31 schreef zakjapannertje het volgende:[..]
Die vrouw kon volgens mij geen of weinig Nederlands spreken, daarom moest het zo wel zijn dacht ik
quote:Ach, zolang de man z'n vak verstaat is dat ook niet zo'n ramp. Erg vloeiend is mevrouw Godett ook niet in het Nederlands, tenminste dat is wat ik ervan gezien heb op tv.
Op dinsdag 26 augustus 2003 14:49 schreef G1Ace het volgende:[..]
zij kan wel nederlands
Richard Salas, de minister van telecommunicatie, heeft echter groep 5 van de lagere school (derde klas) niet afgemaakt, en daardoor kan hij geen woord nederlands
Als gevolg van dit feit is er gekozen tot dit "beleid" ten opzichte van het Nederlandse taal
quote:Moet er eerst een regeerakkoord zijn...
Op dinsdag 26 augustus 2003 15:00 schreef G1Ace het volgende:
de verwachting van veel antilianen, o.a. mezelf, is dat binnen drie maanden dit kabinet alweer is gevallen
quote:Bron: De Telegraaf
Partij Sint Maarten stapt uit regering-GodettWILLEMSTAD/PHILIPSBURG - De Democratische Partij van Sint Maarten is na een maand uit de Antilliaanse regering-Godett gestapt. DP-minister van Binnenlandse Zaken en Constitutionele Zaken Russel Voges heeft dit dinsdag gezegd. De regering-Godett werd op 22 juli beëdigd.
Het vertrek van de Democratische Partij heeft geen gevolgen voor de regering onder leiding van Mirna Godett. De coalitie bestaat nu nog uit zes partijen en heeft nog de steun van 14 van de 22 zetels in de Staten (het parlement).
quote:
Op dinsdag 26 augustus 2003 14:49 schreef G1Ace het volgende:
zij kan wel nederlands
Richard Salas, de minister van telecommunicatie, heeft echter groep 5 van de lagere school (derde klas) niet afgemaakt, en daardoor kan hij geen woord nederlands
Als gevolg van dit feit is er gekozen tot dit "beleid" ten opzichte van het Nederlandse taal
quote:Als je de twee bovenstaande gegevens bij elkaar voegt moet je toch toe geven dat het wel een bananenrepubliek lijkt!! En dat hoort dan bij Nederland?
Op dinsdag 26 augustus 2003 16:32 schreef freako het volgende:
Na een maand stapt de eerste partij al uit de regering:
[..]Bron: De Telegraaf
quote:Als dat net als in Nederland gaat
Op dinsdag 26 augustus 2003 15:23 schreef freako het volgende:[..]
Moet er eerst een regeerakkoord zijn...
quote:Die Nederlandse kamerleden hadden direct moeten opstappen, toe bleek dat mevrouw de premier, die ook nog het lef had te laat te komen, geen Nederlands sprak.
Op dinsdag 26 augustus 2003 02:03 schreef cigarman het volgende:
Even los van deze discussie: Ik vond dat die vrouwelijke Pemier behoorlijk onbeschoft was door coute co coute papiamento te blijven spreken tijdens de ontmoeting met de Nederlandse delegatie.
Antillianen kunnen heel goed Nederlands omdat de dat de algemene voertaal is naast het papiamento, maar om dan bij zo een hoog bezoek je dmv. dit gedrag zo arogrant te gaan opstellen en dan afvragen waarom Nederland niet wat toegeeflijker is, is natuurlijk te gek voor woorden.
Het is gedrag van een klein verwend kind, die wel op kamers wil wonen, maar daar niet toe in staat is.
ALs de antillen zelfstandig willen worden, dan kan dat. Graag zelf. Zijn we tenminste af van dat gesodemieter met die bolletjesslikkers.
quote:WHOOHOO!
Op dinsdag 26 augustus 2003 16:32 schreef freako het volgende:
Na een maand stapt de eerste partij al uit de regering:
[..]Bron: De Telegraaf
quote:
WILLEMSTAD DP St. Maarten-leider Sarah Wescott-Williams heeft duidelijkheid verschaft over de gebeurtenissen rond de totstandkoming van het regeerakkoord. Het overzicht bevestigt wat al lang werd vermoed, maar wat door de formateur tegenover de gemeenschap steeds werd ontkend: de gouverneur heeft vóór het beëdigen van de ministersploeg geen getekende versie van het regeerakkoord ontvangen van formateur Ben Komproe.
De ministers werden beëdigd op basis van een samenwerkingsovereenkomst en een niet-getekende eerste versie van het regeerakkoord.
Op 26 juni gaf de gouverneur aan formateur Ben Komproe de opdracht voor 11 juli een regering te formeren bestaande uit een ruime meerderheid die alle eilanden van de Antillen zou vertegenwoordigen. Op 10 juli bevestigde Komproe dat het regeerakkoord nog moest worden afgemaakt, maar desondanks presenteerde de FOL op 12 juli haar kandidaten (waaronder beoogd premier Anthony Godett). Vervolgens ontstond veel gedoe rond de screening van de ministerskandidaten, maar over het regeerakkoord bleef het stil.
Wescott-Williams: Op 26 juni vonden op Curaçao coalitiebesprekingen plaats en op 5 juli op St. Maarten. Dit leidde tot de ondertekening van een samenwerkingsovereenkomst tussen de beoogde coalitiepartners, die achttien zetels in de Staten vertegenwoordigden. Vervolgens werd een samenwerkingsovereenkomst getekend op basis van zestien zetels (de National Alliance en de DP Bonaire waren intussen afgevallen, red.). In deze samenwerkingsovereenkomst werden het aantal ministersposten vastgesteld en werden de uitgangspunten voor het vormen van een nieuwe regering vastgelegd. Een van die punten was dat St. Maarten de Antillen zal verlaten en dat de centrale overheid dit vertrek zal faciliteren. Vervolgens werden werkgroepen ingesteld die de uitgangspunten zouden uitwerken tot een concept-regeerakkoord. Er werd weer een samenwerkingsovereenkomst opgesteld en ondertekend en samen met het ongetekende concept-regeerakkoord nummer 1 aan de gouverneur aangeboden.
Op 22 juli werd het nieuwe kabinet beëdigd. De regeringsvoorlichtingsdienst bevestigde dat er nog wat puntjes op de i moesten worden gezet in de tekst van het regeerakkoord. Diezelfde dag stuurde de DP St. Maarten een brief naar de formateur waarin zij aangaf welke punten zij bedoelde. Onder dat voorbehoud werd het concept-regeerakkoord nummer 1 getekend door Russell Voges. Wescott-Williams: Op de 29e juli kwamen de partijen weer bijeen om te praten over de die dag voorgelegde tweede versie van het regeerakkoord, maar de punten uit de brief van 22 juli waren daarin niet opgenomen. Dit stuk werd door de DP dan ook niet ondertekend. Afgesproken werd dat werkgroepen verder zouden werken aan de tekst en dat op 4 augustus daarover weer zou worden vergaderd. Dit sleepte zich voort tot vorige week maandag, 18 augustus, toen de politieke leiders bijeen kwamen voor een marathonzitting waarin onder meer gepraat werd over het visabeleid, het economisch ontwikkelingsfonds, belastingdecentralisatie, UTS, Winair enzovoorts. Afgesproken werd dat op grond van de discussie van die avond, we de derde versie van het regeerakkoord op 20 augustus zouden krijgen.
Aangezien Wescott-Williams degene was die wist welke afspraken er in de marathonzitting waren gemaakt, wilde zij de tekst eerst zien voordat die getekend werd. Maar toen zij die per e-mail ontving, bleken er nog steeds een aantal zaken niet in te zijn veranderd volgens de afspraken van de 18e. Ze stuurde haar commentaar terug naar Willemstad. Maar de overige partijen hadden al getekend en wensten geen aanpassingen meer te maken. St. Maarten moest maar tekenen of anders opdonderen, liet FOL-leider Godett weten, daarbij krachtig gesteund door PLKP-leider Errol Cova.
Het voorstel van St. Maarten een en ander in een addendum op te nemen, is afgewezen. En nu hebben we niets meer te geven. Niet politiek, niet sociaal, niet economisch en niet financieel, aldus Wescott-Williams. De rek is eruit.
INTEGRITEIT
De grote vraag is waarom de overige coalitiepartijen zo onverzoenlijk tegenover de DP staan en de partij in feite de regering uit hebben gepest. Voor St. Maarten was het uiterst belangrijk dat er invulling zou worden gegeven aan de wens om een aparte staatkundige status te verkrijgen en dit zou op zich goed passen in de plannen van de Curaçaose partijen om óók een aparte status te verwerven. Maar het lijkt erop dat St. Maarten heeft moeten boeten voor iets anders. Want daarnaast wenste de DP het onderdeel bestuurlijke integriteit onder Binnenlandse Zaken te houden waar het tot nu toe heeft geresorteerd, terwijl de overige coalitiepartijen dit bij Algemene Zaken, ofwel bij de FOL-premier wilden onderbrengen. En die premier is de spreekbuis van iemand die samen met zijn partijadviseur strafrechtelijk wordt vervolgd wegens ambtelijke corruptie. Niet bepaald de plek om beleid voor bestuurlijke integriteit onder te brengen, vindt de DP.
Ook was de DP St. Maarten het niet eens met het voorgestelde structurele beleid ten aanzien van het vervolgen van rechters en leden van het Openbare Ministerie die normafwijkend zijn geweest. Het vervolgen van rechters werd in het regeerakkoord wel geschrapt, maar voor de leden van het OM bleef dit staan. In het regeerprogramma zal de FOL-minister van Justitie/formateur Ben Komproe moeten gaan uitleggen wat hiermee wordt bedoeld en beoogd.
FORMATEUR
Op 11 juli zou de nieuwe regering geformeerd moeten zijn en vandaag, 26 augustus, blijkt niet aan de formatieopdracht te zijn voldaan, aangezien de regering nu bestaat uit een vertegenwoordiging van vier in plaats van vijf Antilliaanse eilanden. Als het regeerakkoord was uit-onderhandeld voordat er ministers werden beëdigd, zou hebben gebleken dat Komproe niet aan de opdracht kon voldoen en dat hij zijn formatieopdracht had moeten teruggeven.
Doordat er al een regering zit zonder dat er een regeerakkoord was getekend, is ook de stustus van de formateur nog steeds onduidelijk. Normaal gesproken moet een formateur aan de gouverneur laten weten of hij de formatieopdracht aanvaardt. Het aanvaarden van de opdracht gebeurt pas nadat alle partijen een regeerakkoord hebben ondertekend en het over de verdeling van de portefeuilles eens zijn. Maar dat moment is in dit geval nooit gekomen blijkt nu. Het kan gezien de ontwikkelingen rond het regeerakkoord niet anders of Komproe heeft zijn opdracht formeel nog niet aanvaard, waardoor hij nog steeds formateur maar tegelijkertijd ook minister is. Een novum in de Antilliaanse politieke geschiedenis, ofwel een opvallende afwijking van de norm.
quote:it's a possibility
Op woensdag 27 augustus 2003 01:03 schreef pberends het volgende:
Gaat lekker daarik zweer binnen een jaar nieuwe verkieziningen
quote:
Bos: Nederland faalde op de AntillenPvdA-leider Wouter Bos heeft op Curaçao erkend dat het kabinet-Kok-2 waarvan hij deel uitmaakte, geen oog had voor de armoede op de Antillen. Bos zei dat op een bijeenkomst van de Curaçaose partij MAN, de zusterpartij van de PvdA.
Den Haag was gefixeerd op de financiële eisen van het IMF, en lette niet op de sociale gevolgen, zei Bos. Er is nooit stilgestaan bij de gevolgen van het besluit om het ambtenarenapparaat op de Antillen met 30% in te krimpen, zei hij.
Tijdens het parlementaire bezoek aan de Antillen, dat vandaag eindigt, viel het Bos verder op dat de kleinere eilanden klagen over de dominantie van Curaçao.
bron: Teletekst
quote:
Fractievoorzitters: Geen status aparte St. MaartenWILLEMSTAD/PHILIPSBURG De fractievoorzitters van de partijen in de Tweede Kamer zien niets in een status aparte voor St. Maarten. De autoriteiten op het eiland eisten gisteren in een keiharde anti-Curaçao verklaring hulp van de Nederlandse politiek voor het verkrijgen van meer autonomie.
Ze betichtten de Antilliaanse regering op Curaçao van grove nalatigheid wat betreft het in stand houden van een verantwoord niveau van dienstverlening op St. Maarten.
De fractievoorzitters zijn geschrokken van de enorme verwijdering tussen Curaçao en St. Maarten, maar voelen niets voor het creëren van nieuwe landjes. Ze zien meer in het maken van afspraken per eiland, waarbij kan verschillen wat zelf wordt geregeld en waar Nederland nog bemoeienis mee heeft. Daarnaast zou er gemeenschappelijk beleid moeten zijn voor alle eilanden over bijvoorbeeld rechtshandhaving en monetaire zaken.
St. Maarten probeert al jarenlang los te komen van Curaçao en wil per 1 januari 2004 een status aparte, zoals Aruba die al bijna twintig jaar heeft. Curaçao zou het Bovenwindse eiland mee trekken in het financieel-economisch moeras, terwijl St. Maarten volgens politici, bedrijfsleven en vakbonden op eigen benen veel beter af zou zijn. De belangen van St. Maarten zouden volledig ondersneeuwen in de door Curaçao gedomineerde regering en Staten. St. Maarten (40.000 inwoners) heeft in de 22-koppige Staten 3 zetels; Curaçao 14 (150.000 inwoners).
Twee dagen nadat haar partij boos uit de regering stapte, sprak fractievoorzitter Sarah Wescott-Williams van de Democratische Partij (DP) St. Maarten in haar oproep aan de Nederlandse parlementariërs van onevenwichtigheid van de machtsverhoudingen. De onderwerpen van de kleine eilanden worden volgens haar gemarginaliseerd. Op sociaal-economisch gebied is er voortdurend spanning tussen de landelijke en eilandregelgeving.
Wat het meer welvarende St. Maarten onder meer steekt is dat de helft van de geïnde belastingen op het eiland naar Curaçao vloeit en dat belangrijke beslissingen over onderwijs en sociale zekerheid ook door de centrale regering worden genomen. We willen niet langer dit misbruik van macht accepteren, aldus Wescott-Williams. Ze verwacht dat haar eiland, met toerisme als belangrijkste inkomstenbron, heel goed de eigen broek kan ophouden.
De Nederlandse politici hadden weliswaar begrip voor de noodkreet van St. Maarten, maar vinden een status aparte te ver gaan. De problemen waarmee de Antillen kampen, worden er niet mee opgelost. Het is een staatkundige oplossing voor iets wat geen staatkundig probleem is, vindt PvdA-leider Wouter Bos. Per eiland zouden er volgens hem afspraken moeten worden gemaakt over samenwerking met Nederland. Maxime Verhagen (CDA) en Jozias van Aartsen (VVD) willen eveneens meer op maat gesneden samenwerking en meer vrijheden voor de eilanden op terreinen waar dat kan.
Ook de dubbele bestuurslaag, eilandraden met daarnaast een centrale regering, is de fractievoorzitters een doorn in het oog. Schrappen van het landelijk bestuur zou volgens Boris Dittrich een mogelijkheid kunnen zijn. Marijke Vos (GroenLinks) en André Rouvoet (ChristenUnie) zijn voorstander van meer zetels voor de kleinere eilanden in de Staten. Volgens Rouvoet zou ook de instelling van een Senaat machtsmisbruik kunnen elimineren.
Alle fractievoorzitters zijn van mening dat er snel iets moet gebeuren. Want het is duidelijk dat er geen algemeen Antilliaans belang bestaat, concluceerde Bos. Rouvoet vermoedde zelfs dat het nooit meer goed komt tussen St. Maarten en Curaçao. Vos: Zo kan het echt niet langer.
Minister Thom de Graaf van Koninkrijksrelaties zou het voortouw moeten nemen bij de herziening van de relaties tussen Nederland en de Antillen. De politici willen dat hij haast gaat maken met de instelling van een door iedereen gesteunde commissie die voorbereidingen moet gaan treffen, zodat er volgend jaar bij de evaluatie van het dan 50-jarige Koninkrijksstatuut echt iets kan veranderen. Vos is van mening dat behalve Nederlandse en Arubaanse vertegenwoordigers alle eilanden zitting in de commissie moeten hebben.
quote:
Premier Antillen onverwacht bij afscheid fractieleiders
Uitgegeven: 3 september 2003 07:51WILLEMSTAD - Tot grote verrassing van de Nederlandse fractievoorzitters die de afgelopen tien dagen een werkbezoek brachten aan de Nederlandse Antillen en Aruba kwam de Antilliaanse premier Mirna Godett dinsdagavond persoonlijk afscheid nemen. Op vliegveld Hato in Willemstad zoende ze alle leden van de delegatie en wenste ze hen een goede reis.
Mirna Godett drukte de Nederlandse politici op het hart dat alle problemen in gezamenlijkheid moeten worden opgelost. Het bezoekje van Mirna Godett is opmerkelijk, omdat ze een week geleden slechts achttien minuten voor de fractievoorzitters uit de Tweede Kamer over had nadat ze aanvankelijk had laten weten geen behoefte te hebben aan een gesprek.
Diepe crisis
De ontmoeting op het vliegveld duurde langer dan het onderhoud dat de parlementariërs vorige week met Godett hadden. De fractievoorzitters zijn tijdens hun bezoek tot de conclusie gekomen dat de Nederlandse Antillen in een diepe crisis verkeren.
Het is er een financiële puinhoop, de drugsmafia krijgt enkele eilanden steeds meer in zijn greep, aan de rechtshandhaving wordt gemorreld, er heerst armoede en de ruzie tussen de kleinere eilanden en het dominante Curaçao escaleert, aldus de parlementariërs.
Geen enkel vertrouwen
Ze hebben er geen enkel vertrouwen in dat de regering-Godett het tij kan keren en riepen het kabinet, in het bijzonder minister De Graaf van Koninkrijksrelaties, op het heft in handen te nemen. De minister beloofde alles in het werk te stellen om te voorkomen dat het land bankroet gaat.
Volgens de fractieleiders hoeven de Antillen in elk geval niet te rekenen op meer geld. Een status aparte voor Sint Maarten en Curaçao is volgens hen evenmin een oplossing van de problemen.
Geldkraan
De Antillen krijgen jaarlijks circa 140 miljoen euro van Nederland en dat is volgens de fractievoorzitters vooralsnog genoeg. Ze pleiten er eerder voor de geldkraan dicht te draaien, als de regering-Godett op de ramkoers blijft.
Bron: Nu.nl
Op die manier neemt de (drugs)maffia dit soort landen over. Langzaam wordt die dan groter en sterker. Het terrorisme zal toenoemen. Er zal meer drugs worden verhandeld. Dit levert dus alleen maar meer bedreiging op voor ons land.
Daarom moet je gewoon de Antillen goed in de gaten houden, en proberen omhoog te helpen, i.p.v. diep weg te drukken.
quote:Toevoegen als een provincie van Nederland!!!!!!!
Op donderdag 17 juli 2003 17:26 schreef freako het volgende:[..]
Bron: NRC Handelsblad
Hier staat ook nog een interview met hem.Die Godett beweert dat hij geld heeft gewonnen in de lotto en daarom opeens zoveel geld heeft.
quote:afstoten, en het wordt drugsparadijs, en over 20 jaar moet nederland troepen sturen om orde te herstellen
Op donderdag 4 september 2003 21:24 schreef Yosie het volgende:
ik vind dat hele 'eigen baas' gedoe van die kolonien maar niks, dan zijn het eigenlijk geen kolonien meer, het is of afstoten, of een provincie worden.
quote:Stigmatisering is het kleinste probleem waar we rekening mee moeten houden...
'Pas op voor stigmatiseren Antillianen'DEN HAAG - De burgemeesters van gemeenten waar veel Antillianen wonen, moeten oppassen dat ze niet verschillende groepen Nederlanders tegen elkaar opzetten. Dat zegt de gevolmachtigde minister van de Nederlandse Antillen, Maurice Adriaens.
Hij reageert daarmee op signalen dat de betrokken gemeenten, waaronder Rotterdam, Eindhoven en Tilburg, criminele Antillianen zouden willen weigeren of terug naar de Antillen zouden willen sturen.
Volgens loco-burgemeester P. Depla van Nijmegen is er van het weren van Antillianen uit Nederland geen sprake. Hij wijst erop dat achttien gemeenten met meer dan 1 procent Antilliaanse inwoners maandag tijdens een overleg hebben afgesproken dat er binnen een maand een pakket aan oplossingen voor de aanpak van criminele Antilliaanse jongeren op tafel moet liggen.
,,Kansarm is kansloos''
De burgemeessters van de betrokken gemeenten willen ook dat minister De Graaf (Koninkrijksrelaties) het Koninkrijksstatuut tegen het licht houdt, zodat registratie vanuit de Antillen vertrekkende kansarme jongeren mogelijk wordt. ,,Kansarm in de Antillen is kansloos in Nederland'', zegt Depla.
Volgens de gevolmachtigde minister van de Antillen is het echter belangrijk om te praten over Nederlanders met problemen in plaats van Antillianen en andere bevolkingsgroepen te stigmatiseren. De gevolmachtigde minister zou het betreurenswaardig vinden als de plannen van de burgemeesters groepen Nederlanders tegen elkaar opzetten.
In het weren van Antillianen ziet hij helemaal niets. ,,Je zegt toch ook niet dat mensen uit Friesland niet meer in Rotterdam mogen gaan wonen als zou blijken dat een klein groepje Friezen voor overlast zorgt?''
Volgens Adriaens moet ervoor gewaakt worden dat de uitspraken van de burgemeesters niet een enorm negatief effect hebben op die grote groep Antillianen die wel haar steentje bijdraagt aan de Nederlandse samenleving
ANP
Bron: LC
Grappig ook hoe hij de Antillen wil vergelijken met Friesland (over stigmatisering gesproken ), terwijl de Antillen dus geen provincie is. Die minister ziet dus blijkbaar veel om de Antillen als provincie op te nemen.
quote:
Bonaire stapt uit de regering AntillenWillemstad - De Antilliaanse regering, die sinds 22 juli in het zadel zit, wankelt. Ruim twee weken na St.Maarten is nu ook Bonaire uit de coalitie gestapt.
De Patriottische Unie van Bonaire (UPB) is opgestapt uit onvrede over het regeringsbeleid ten aanzien van de nieuwe luchtvaartmaatschappij van het eiland, BonairExel. De maatschappij mag maar vier keer per week op Aruba en Curacao vliegen, terwijl Bonaire om vier vluchten per dag had gevraagd.
De regering van Mirna Godett heeft nu nog maar een minimale meerderheid van 12 van de 22 zetels. Curacao heeft tien zetels, Saba en St.Eustatius ieder één.
[Dit bericht is gewijzigd door G1Ace op 10-09-2003 13:11]
quote:Bron: NRC HandelsbladMooi dat ook De Graaf nu inziet dat er echt wat gebeuren moet.
Financiën en justitie naar Den HaagMinister De Graaf wil ingrijpen op Antillen
DEN HAAG, 10 SEPT. Minister Thom de Graaf (Koninkrijksrelaties) wil ingrijpen in de bevoegdheden van de Antilliaanse regering. Onder meer rechtshandhaving en financiën moeten worden overgenomen door de Rijksministerraad.
In een brief gisteren aan de Tweede Kamer schrijft De Graaf dat een werkgroep op korte termijn hierover 'gezaghebbende aanbevelingen' moet uitbrengen. Het is niet duidelijk of de Antilliaanse regering in die werkgroep vertegenwoordigd zal zijn.Nederland stelt geen extra geld beschikbaar voor sanering van de staatsschuld van de Nederlandse Antillen, die nu zo'n twee miljard euro bedraagt, zolang de regering daar geen ingrijpende bezuinigingsoperatie heeft uitgevoerd.
De minister eist medewerking van de landsregering bij verbetering van de bestuurlijke en financiële situatie. Indien de Antilliaanse regering niet wenst mee te werken, zal De Graaf ,,noodgedwongen'' over deze onderwerpen rechtstreeks zaken doen met de afzonderlijke eilanden.
De Graaf noemt het 'een zorgelijke situatie' dat het politieke draagvlak van het kabinet-Godett steeds verder afkalft. Vorige maand trok de Democratische Partij Sint Maarten haar bewindslieden terug uit de regering. Gisteravond besloot ook de UPB op Bonaire uit het kabinet te stappen. Dat gebeurde nadat onderhandelingen met Curaçao stukliepen over het aantal vluchten dat BonairExel op Willemstad mag uitvoeren. UPB-leider Ramonsito Booi is directeur van die vliegtuigmaatschappij.
Het eilandsbestuur van Sint Maarten heeft de Tweede Kamer nu schriftelijk verzocht te onderzoeken of de Antilliaanse regering wegens 'structurele verwaarlozing van haar taken' onder curatele van de Koninkrijksregering kan worden geplaatst. De financieel-economische situatie op de Antillen is volledig 'out of control' , schreef het eilandbestuur gisteren in zijn brief aan de fractievoorzitters in de Tweede Kamer. Een delegatie van het eilandsbestuur is in Nederland. De financiële nood op Sint Maarten is zo groot dat het eilandsbestuur eind deze maand acute betalingsproblemen verwacht. ,,Het waarborgen van de mensenrechten, de rechtszekerheid en de deugdelijkheid van bestuur is een zaak van het Koninkrijk. Deze grondbeginselen worden aanhoudend geschonden als gevolg van het structureel falen van de regering van de Nederlandse Antillen en van haar voortdurende machtsmisbruik ten gunste van Curaçao.'' In de brief herhaalt het eilandsbestuur het verzoek een peloton van 50 marechaussees beschikbaar te stellen voor het opsporen en uitzetten van illegale vreemdelingen. Fractiewoordvoerders spreken morgen met De Graaf over de situatie op de Antillen. Het is nog onduidelijk of er een zogeheten 'rijksmaatregel van bestuur' nodig is om de bevoegdheden van de Antilliaanse regering te beperken. Volgens een woordvoerder van de minister is dat een zaak waarover de ingestelde werkgroep moet adviseren.
quote:andersom zie je dat ook
Op vrijdag 12 september 2003 09:52 schreef Ulx het volgende:
Het viel me op dat er complete Nederlandse wijken zijn op Curacao. Integreren doen belastingvluchters niet.
het gevolg van dit artikel is geweest, dat upb terug is gekomen naar de regering
echter, ik weet niet, zou dit goed zijn of niet, wat de graaf wil...
quote:Dit is wel een manier om de samenwerking met de Antillen beetje bij beetje af te breken, waardoor volledige autonomie een goede kans maakt.
Nederlandse politie dreigt Antillen te verlatenAMERSFOORT - Nederlandse politiemensen die werkzaam zijn op de Antillen, dreigen massaal terug te keren naar Nederland. Zij zijn het niet eens met de wijziging van hun onkostenvergoeding, zo meldden vier politievakorganisaties woensdag.
De organisaties en de gedetacheerde politiemensen beraden zich op acties. Volgens een woordvoerder van politievakorganisatie ACP zijn circa 75 politiemensen gedetacheerd op de Antillen. Dit zogenoemde samenwerkingsverband RST (Recherche Samenwerkings Team) begon in 1997 ter ondersteuning van de Antilliaanse politie.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken besloot eind vorige maand de huidige onkostenvergoeding in het levensonderhoud van de politiemedewerkers te verminderen en hun voorschotten (800 euro per maand) met onmiddellijke ingang stop te zetten. De politievakorganisaties noemen dit onacceptabel.
ANP
quote:Super politiek incorrect, maar ook super grappig.
Op donderdag 25 september 2003 15:36 schreef BAZZA het volgende:
[afbeelding]
Maar het wordt wel lastiger, want een deel van de agenten staakt:
quote:Vrekapte legalisering van drugs?
Nederlandse politie op Curaçao legt werk neerWILLEMSTAD - De Nederlandse politiemensen die op Curaçao werken, hebben donderdagochtend (plaatselijke tijd) het werk neergelegd. Ze zijn het niet eens met de korting op hun onkostenvergoeding. Dat heeft een woordvoerder van de Nederlandse politievakbond ACP gezegd.
Op de Antillen houden 75 Nederlandse politiemensen zich bezig met internationale onderzoeken naar drugssmokkel. De opsporing van internationale drugshandel ligt nu stil, zegt de ACP. De stakers zijn van plan hun actie tot en met 30 september vol te houden. De werkonderbreking zou zich vooralsnog beperken tot Curaçao.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken besloot eind vorige maand de onkostenvergoeding voor het levensonderhoud van de politiemedewerkers met onmiddellijke ingang stop te zetten. Het gaat om 800 euro per maand. De politievakorganisaties noemen dit onacceptabel.
De maat is volgens de vakbonden vol. Ze sluiten niet uit dat een groot aantal Nederlandse politiemedewerkers de Antillen wil verlaten. De vakorganisaties ontraden politiemensen om zich onder de huidige omstandigheden te laten uitzenden.
Volgens Binnenlandse Zaken wisten de leden van het zogenoemde samenwerkingsverband RST (Recherche Samenwerkings Team) al sinds ze werden uitgezonden dat de compensatie zou verdwijnen. Verder zegt het ministerie dat de vakbonden eind augustus hierover zijn ingelicht en dat er toen van verzet geen sprake was.
ANP
Het moet gvd eens afgelopen zijn met het nederlandse 'we slikke alles' beleid.
Met dat voorstel gaat de Antilliaanse minister van financiën De Lannooy de onderhandelingen met de Nederlandse regering in.
De financiële toestand op de Antillen is al jaren beroerd. Ondanks forse bezuinigingen kent de regering nog steeds een groot tekort op de begroting. Daardoor loopt de schuld steeds verder op tot 2,3 miljard euro aan het eind van dit jaar.
Tuurlijk.. Nederland zit momenteel goed bij kas dus die schuld van 2.3 miljard die ontstaan is wegens wanbestuur en corruptie gaan wij wel ff lappen...
Streep onder dat koloniale verleden... wij hebben daar werkelijk niets te zoeken.
quote:Programma: Curaçao van jou Zender: RTL 5 Tijdstip: 6-12-2004
22:30-23:00 Genre: Informatief Presentatie: Marcel Maijer
In 1954 werd in het Statuut van het Koninkrijk der Nederlanden de staatkundige verhoudingen tussen Nederland, Suriname en de Nederlandse Antillen vastgesteld. Vanaf dat moment zijn de voormalige koloniale gebiedsdelen formeel gelijkwaardige, autonome partners in het Koninkrijk der Nederlanden. In 1975 neemt Suriname afscheid van het Statuut als het onafhankelijk wordt. Aruba heeft sinds 1986 een zogenaamde 'Status Aparte'. De constitutionele basisregeling tussen Nederland en de Nederlandse Antillen, waaronder dus Curaçao, is weliswaar nog altijd van kracht, maar staat vijftig jaar na de ondertekening van het Statuut opnieuw ter discussie. Vandaag start RTL 5 met de driedelige documentaire 'Curaçao Van Jou', gepresenteerd door Marcel Maijer. Naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden wordt het huidige imago van Curaçao getoetst aan de realiteit. Het zonovergoten Caribische Curaçao, één van de benedenwindse eilanden van de Nederlandse Antillen, wordt veelal afgeschilderd als hét drugswalhalla van de wereld waarbij de doorvoer van drugs en de daarbij behorende criminaliteit de belangrijkste bron van inkomsten vormen. Anderen zien Curaçao gewoon als een schitterend vakantie-eiland waar zon- en zee-aanbidders onbezorgd kunnen genieten. Van wat er in werkelijkheid gebeurt in dit bijzondere stukje Nederland, verneemt men nauwelijks iets. Wat klopt er eigenlijk van het beeld dat we in Nederland van Curaçao hebben en waar wordt die perceptie door gevoed? 'Curaçao Van Jou' geeft antwoord op deze vraagstelling.
Afleverings nummer: 1 Titel aflevering: 50 jaar perceptie en werkelijkheid
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |