abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_768062
Vindt ik persoonlijk beter dan bijvoorbeeld ronald giphart. Grunberg's boeken zitten vol ontzettend grappige en absurde stiuaties, zijn humor is een stuk subtieler dan die van giphart.

In tegenstelling tot Giphart zijn Grunberg's verhalen niet alleen grappig maar ook heel mooi en bijna ontroerend. Hij heeft gewoon een stuk meer diepgang. Mijn favoriete grunberg's zijn Figuranten en Fantoompijn, ik herken heel veel in die boeken.

Kortom een van de meest originele en fantasievolle schrijvers die ik ken, hij is iniedergeval mijn favoriete nederlandse schrijver.

[Dit bericht is gewijzigd door Apoc op 23-02-2001 23:40]

Just because you're paranoid, doesn't mean they're not after you..
  Admin zondag 25 februari 2001 @ 15:27:58 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_771051
Voor mij heeft Grunberg afgedaan als schrijver, hij heeft me me zo verschrikkelijk laten vervelen bij een boek, dat heeft nog geen enkele schrijver/schrijfster gepresteerd, wat op zich ook wel weer vermeldenswaardig is.

Taalgebruik, thematiek, niets kan me boeien van die man.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 26 februari 2001 @ 10:19:27 #3
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_772747
quote:
Op 25 februari 2001 15:27 schreef yvonne het volgende:
Voor mij heeft Grunberg afgedaan als schrijver, hij heeft me me zo verschrikkelijk laten vervelen bij een boek, dat heeft nog geen enkele schrijver/schrijfster gepresteerd, wat op zich ook wel weer vermeldenswaardig is.

Taalgebruik, thematiek, niets kan me boeien van die man.

Welk boek bedoel je? Ik vind dat namelijk helemaal niet! Ik was helemaal maf van "De Heilige Antonio" en sinds dien trouw lezer. Vind het alleen soms jammer dat hij dezelfde personages in vertschillende boeken laat terug komen. Ik heb liever een "heel vers" verhaal.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  Admin maandag 26 februari 2001 @ 15:22:55 #4
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_773755
Bij Fantoompijn,
Ik had beter het telefoonboek kunnen lezen, volgens mij was dat spannender geweest.

De man spreekt me niet aan, jammer, maar ik zal ook nooit meer een poging wagen.

Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_773767
Ik heb in mijn Havo tijd alleen Blauwe maandagen van hem gelezen en ik vond er echt geen doorkomen aan. Dit in tegenstelling tot Giph waar ik echt zo doorheen was. Deze boeken zaten toen bij die tijdschrift achtige boeken die bij ons op school verplicht waren in de examen klas. Maar in ieder geval Blauwe maandagen vond ik een boek waar ik hoge verwachtingen van had maar achteraf bleef ik met de kater zitten.
Duck is terug en dat zul je merken >:)
  dinsdag 27 februari 2001 @ 07:51:31 #6
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_775789
Wauw! Ik ben het duidelijk niet met jullie eens!
Ik vind de stijl juist waanzinnig grappig, de korte, haast in het absurde geschreven zinnetjes.
(De Heilige Antonio: Ik vind het niet zo leuk als je met een steelpannetje op mijn been slaat)
Maar je zal er wel van moeten houden?
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  Admin dinsdag 27 februari 2001 @ 07:54:37 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_775791
Ik denk het, ik ben hier toch wel meerdere fans tegengekomen

pi_778613
quote:
Op 26 februari 2001 15:25 schreef Duck het volgende:
Ik heb in mijn Havo tijd alleen Blauwe maandagen van hem gelezen en ik vond er echt geen doorkomen aan. Dit in tegenstelling tot Giph waar ik echt zo doorheen was. Deze boeken zaten toen bij die tijdschrift achtige boeken die bij ons op school verplicht waren in de examen klas. Maar in ieder geval Blauwe maandagen vond ik een boek waar ik hoge verwachtingen van had maar achteraf bleef ik met de kater zitten.
Blauwe maandagen is niet zijn beste, geef ik toe. Maar het was zijn debuut dus misschien moet je hem nog een kans geven en een ander boek proberen (hoewel ik betwijfel of je dat wel goed gaat vinden want de meeste mensen haten grunberg of vinden hem geweldig, als het gewoon jou stijl niet is zal je er wel nooit iets aanvinden)
Just because you're paranoid, doesn't mean they're not after you..
pi_779109
Ik heb een lange tijd geprobeerd om figuranten van onze vriendelijke vriend te lezen maar ik kom er gewoon niet doorheen en ik heb toch aardig wat gelezen.

Het schijnt een leuk boek te zijn maar mijn gevoel voor humor zit er niet in.

Muziek tipjes: -=Fiona Apple=- -=Leah Andreone=-
pi_792742
Grunbergs boeken bevatten inderdaad een wonderbaarlijke soort tragikomedie (zowel qua stijl als onderwerp) waar ik heel erg van houd en vele anderen maar moeilijk doorheen kunnen komen. Het enige nadeel is dat het elke keer zolang wachten is op een nieuw boek van zijn hand. Wat mij betreft staat hij samen met Hermans en Brouwers ver boven alle anderen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_792879
Bij Blauwe Maandagen kon zijn stijl me nog niet zo bekoren, maar na Fantoompijn ben ik ook 'n echte fan.
  maandag 5 maart 2001 @ 19:50:09 #12
6896 boogiepimp
blame it on the newbie
pi_794224
Zoek bij volkskrant.nl naar het email interview wat hij heeft gegeven vanuit New York. Werkelijk geniaal. Mijn favoriete schrijver!
I'm Jacks smirking revenge
pi_822355
Nee toch he....een druk op de verkeerde knop en mijn mooie lange posting is spoorloos verdwenen....

Dan maar even kort opnieuw:

ik vind hem een goeie schrijver en heb inmiddels zowat alles wel van hem gelezen (inclusief 'de geschiedenis van mijn kaalheid', en ik ben er nu ook wel van overtuigd dat Marek=Arnon).

Helaas vond ik het eerste boek dat ik van hem las (de heilige Antonio) achteraf het beste. De andere vielen me in vergelijking daarmee een beetje tegen, maar misschien komt dat meer door mijn voorkeur voor 'kort en bondig' dan door de boeken zelf.

Wat ik een beetje een nadeel vind aan zijn boeken is dat ze niet echt "fijn lezen",omdat je in het geheel geen sympathie kunt opbrengen/je kunt identificeren met zijn personages. Tenminste, ik niet. Altijd zijn het enorme losers, ontzettend seksueel gefrusteerd en met verder nauwelijks een leven. Niet bepaald mensen waar ik de kroeg mee in zou willen.

Maar ja, die onsympathieke personages beschrijft hij dan wel weer in zo'n knappe bewoordingen dat ik toch niet anders kan dan hem een goede schrijver vinden. Met zijn stijl is in elk geval niets mis...die mooie zinnen die hij maakt, die leuke dialogen...ik wou dat ik zo kon schrijven!

Al het toekomstige werk wat er van hem uitkomt zal ik dus zeker wel gaan lezen, omdat ik hem echt wel een goede schrijver vind...alleen gaan zijn boeken meestal niet over dingen die mij bijzonder boeien.

vrijdag 16 maart 2001 @ 12:54:21 #14
10229 SilkTie
Sceptisch optimist
pi_830447
Tot nu toe alleen 'Blauwe Maandagen' gelezen. Sinds tijden heb ik niet zo in een boek gezeten als toen. Gedeeltelijk omdat ik een deel van het verhaal ken (jawel, het was een klasgenoot van me), maar ook door de verteltrant. Helaas heb ik de tijd niet gehad om zijn andere boeken te lezen. 'Figuranten' ligt al klaar (in de stapel 'te lezenboeken/artikelen/tijdschriften/brieven'), als die ook zo goed is heeft hij er een trouwe fan bij!
We will have peace with the Arabs when they love their children more than they hate us. (Golda Meir)
  vrijdag 16 maart 2001 @ 17:00:52 #15
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_831867
Ik vind dat Grunberg veel psychologischer met zich zelf bezig is.. hij past ook veel meer dingen toe op zijn eigen leven.. als ik hem lees dnek ik echt.. die is gestoord..
ik vind hem veel serieuzer dan Giphart.. Beiden leuk om te lezen ...
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  zaterdag 17 maart 2001 @ 17:29:44 #16
1656 GEeR+
een schaduw
pi_834423
Ik vind dat er een duidelijke opwaardse lijn zit in zijn werk. Toen ik in Fantoompijn begon las ik weer die typische Grunberg dingetjes (de vader van Harpo vertelt wat zijn zoon moet zeggen over hem bv), maar ik vond dat Fantoompijn nu eens wat dieper ging. ofzo.

Alleen vond ik de Geschiedenis van mijn kaalheid beter dan alles wat Grunberg ooit heeft geschreven, dus mocht hij het toch zijn (wat ik overigens nog steeds niet geloof, waarschijnlijk zelfs niet als Arnon het me persoonlijk zou komen vertellen) dan ben ik al helemaal benieuwd naar zijn volgende werk.

Ik heb een vuur gemaakt, je vindt as als je terukomt, as.
pi_849417
quote:
Op 17 maart 2001 17:29 schreef GEeR+ het volgende:
Alleen vond ik de Geschiedenis van mijn kaalheid beter dan alles wat Grunberg ooit heeft geschreven, dus mocht hij het toch zijn (wat ik overigens nog steeds niet geloof, waarschijnlijk zelfs niet als Arnon het me persoonlijk zou komen vertellen) dan ben ik al helemaal benieuwd naar zijn volgende werk.
Ik ben nu in Blauwe Maandagen bezig. Ik vind het een erg vlotgeschreven boek en de humor spreekt mij ook erg aan. Ik heb de geschiedenis van mijn kaalheid eerder gelezen dan blauwe maandagen, maar er zitten zoveel stijl-overeenkomsten in dat ik eigenlijk niet twijfel of Grunberg Marek van der Jagt is. Als het nie van Grunberg is dan is het iemand die schaamteloos de stijl van Grunberg kopieert (maar wel heel leuk
Hmmzz....
pi_849646
Bij iedere schrijver waar Hanneke Groenteman wellustig overheen heeft gekwijld heb ik zo mijn bedenkingen.

[Dit bericht is gewijzigd door smaug op 22-03-2001 00:00]

lust je nog peultjes
  donderdag 22 maart 2001 @ 11:46:41 #19
168 Is2Funky
Koude start.. kuche!
pi_852061
quote:
Op 21 maart 2001 18:50 schreef smaug het volgende:
Bij iedere schrijver waar Hanneke Groenteman wellustig overheen heeft gekwijld heb ik zo mijn bedenkingen.
Hahaha! De plantage kan m.i. ook beter op AT5. (is gemaakt voor de grachtengordel?)
Grunberg's Blauwe Maandagen ooit bij het uitkomen van het boek gekocht en gelezen. Ik vindt het een goed schrijver en duidelijk verteller. Kan me de 'aanvallen' op het jodendom nog herinneren en moest daar om 'smuilen'. Echter de verhalen van Grunberg blijven niet hangen. Ik vergelijk het maar even met Brusselmans' Vrouwen met een IQ, welke ik ook in die tijd las, waarvan ik de verhaallijn nog steeds weet. Blauwe Maandagen is weggezakt. Stilistisch dus een kei, maar het verhaal is wat magertjes en niet samenhangend genoeg om altijd te boeien (thematiek?).
Zien is kopen... http://www.zeepaard.nl
pi_1328281
quote:
Op woensdag 14 maart 2001 13:50 schreef Beatrice het volgende:
Wat ik een beetje een nadeel vind aan zijn boeken is dat ze niet echt "fijn lezen",omdat je in het geheel geen sympathie kunt opbrengen/je kunt identificeren met zijn personages. Tenminste, ik niet. Altijd zijn het enorme losers, ontzettend seksueel gefrusteerd en met verder nauwelijks een leven. Niet bepaald mensen waar ik de kroeg mee in zou willen.
Precies. Ik heb vandaag Figuranten uitgelezen en dat was me precies wat me zo tegenstaat aan dat boek. Wat een kneus is die Ewald Stanislas Krieg. Een meeloperig contactgestoord type. Dat leest dus inderdaad niet fijn. Ik heb enkele malen de vergelijking met Giphart voorbij zien komen, maar Giphart vind ik echt veel en veel leuker. Qua thema komen ze misschien wel wat overeen (adolescentie), maar Giphart is sarcastisch en uitermate grappig (vind ik), waar die Grunberg een tragikomisch zeikerdje is.

In het begin vond ik het wel vermakelijk, die absurde korte zinnetjes, maar toen er op de helft van het boek nog geen 'normaal' mens was voorgekomen begon het me te ergeren. En bepaalde details, zoals 'er kleefde nog wat opgedroogde kaasfondue op haar lippen'... tsja...

quote:
Maar ja, die onsympathieke personages beschrijft hij dan wel weer in zo'n knappe bewoordingen dat ik toch niet anders kan dan hem een goede schrijver vinden. Met zijn stijl is in elk geval niets mis...die mooie zinnen die hij maakt, die leuke dialogen...ik wou dat ik zo kon schrijven!
Da's wel weer waar, dat vond ik ook mooi ervan. Een goede schrijver is hij wel.
It is much easier to be critical than to be correct.
  zaterdag 18 mei 2002 @ 14:59:08 #21
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_4232048
quote:
Op woensdag 21 maart 2001 17:55 schreef -Wepeel2- het volgende:
Ik heb de geschiedenis van mijn kaalheid eerder gelezen dan blauwe maandagen, maar er zitten zoveel stijl-overeenkomsten in dat ik eigenlijk niet twijfel of Grunberg Marek van der Jagt is.
En hij is het dus:
quote:
Arnon Grunberg:ik ben Marek vd Jagt
WENEN Wat velen al vermoedden,blijkt waar te zijn.De mysterieuze schrijver Marek van der Jagt is het alter ego van de 31-jarige auteur Arnon Grunberg.De schrijver onthulde dat in Wenen tijdens de eerste 'Marek van der Jagt-lezing'. In oktober 2000 verscheen Van der Jagts debuutroman 'De geschiedenis van mijn Kaalheid'. Het boek werd bekroond met de Anton Wachterprijs,maar de auteur kwam de prijs niet in ontvangst nemen. Grunberg had een sterke behoefte iemand anders te zijn om te kunnen overleven en blijft onder beide namen publiceren. Gisteren publiceerde 'Van de Jagt' nog de roman Gstaad 95-98.
Bron: Teletekst.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_4235304
Ik krijg van zowel de boeken van Grunberg èn Giphart een onweerstaanbare gaapneiging. Kweenie, het zal wel betekenen dat ik definitief een ouwe lul aan het worden ben - hoewel Grun en Giph zo'n beetje even oud zijn als ik, geloof ik. Anyway, doe mij maar een Couperus.
  Admin zaterdag 18 mei 2002 @ 21:01:19 #23
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_4235316
Zie mijn post ergens bovenaan, de man laat nog steeds de rillingen over mn lijf lopen.

pi_4236131
quote:
Op zaterdag 18 mei 2002 21:01 schreef yvonne het volgende:
Zie mijn post ergens bovenaan, de man laat nog steeds de rillingen over mn lijf lopen.
Rillingen zijn juist goed, zou ik zeggen. Jij kreeg er toch juist GEEN rillingen van?
  Admin zaterdag 18 mei 2002 @ 23:19:52 #25
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_4236626
quote:
Op zaterdag 18 mei 2002 22:35 schreef Gellius het volgende:

[..]

Rillingen zijn juist goed, zou ik zeggen. Jij kreeg er toch juist GEEN rillingen van?

LOL

pi_4252587
Figuranten is een van de beste boeken van de jaren 90
You only live once
pi_4261218
Vanmiddag GSTAAD 95-98 gekocht (de nwe van Grunberg onder pseudoniem Marek van der Jagt).

Ik ben zeer benieuwd.

Saillant detail, ondanks de bekendmaking van Grunberg heeft hij op de achterzijde van dit boek met grote letters: 'BETER DAN ARNON GRUNBERG' laten drukken.

Vanwaar komen wij dan, dat wij ergens heen willen?
  woensdag 21 juli 2004 @ 09:43:37 #28
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_20759192
Blauwe maandagen vond ik niet geweldig, maar Fantoompijn was in mijn ogen vrij briljant. In 1 of 2 dagen uitgelezen.

En natuurlijk dat het oventje na Auschwitz doorbrandt. .
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_20763854
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 09:43 schreef I.R.Baboon het volgende:
Blauwe maandagen vond ik niet geweldig, maar Fantoompijn was in mijn ogen vrij briljant. In 1 of 2 dagen uitgelezen.
En wat vond je van Figuranten?
  woensdag 21 juli 2004 @ 15:38:32 #30
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20767290
Grunberg blijft voor mij, in tegenstelling tot wat ik van vele anderen hoor, een van de weinige ( Nederlandse ) schrijvers die mijn aandacht juist wél weet vast te houden.

Ik lig zelfs zo vaak krom van het lachen bij het lezen van z'n boeken dat die lul het bijna presteert om mijn rotsvaste overtuiging dat ik lezen haat omver te duwen.

Nog een paar boeken, Grun. Ik daag je uit.
...dass wir fliegen.
pi_20779063
Oude quote, maar toch...
quote:
Op maandag 5 maart 200111:44 schreef Claudia_x het volgende:
Grunbergs boeken bevatten inderdaad een wonderbaarlijke soort tragikomedie (zowel qua stijl als onderwerp) waar ik heel erg van houd en vele anderen maar moeilijk doorheen kunnen komen. Het enige nadeel is dat het elke keer zolang wachten is op een nieuw boek van zijn hand. Wat mij betreft staat hij samen met Hermans en Brouwers ver boven alle anderen.
Ik ben het helemaal met je eens Claudia!

Wat een misselijke vergelijking met Giphart zeg, daar ergens bovenin

Ik kan overigens alle liefhebbers 'Grunberg rond de wereld' aanraden
"I'm a reasonable man, get off my case"
  donderdag 22 juli 2004 @ 01:04:38 #32
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20779257
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 00:51 schreef ELPablo het volgende:
Oude quote, maar toch...
[..]

Die is erg vermakelijk, ja.
Het zijn korte verhalen,
dus wellicht ook een aanrader voor de mensen die wat gereserveerder tegenover Grunberg staan.

[ Bericht 1% gewijzigd door De-oneven-2 op 22-07-2004 01:19:17 ]
...dass wir fliegen.
pi_20779451
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 01:04 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Die is ook erg vermakelijk, ja.
Het zijn ook korte verhalen,
dus wellicht ook een aanrader voor de mensen die wat gereserveerder tegenover Grunberg staan.
De-oneven-2!

Heb jij zo'n hekel aan lezen?
  donderdag 22 juli 2004 @ 01:24:20 #34
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20779524
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 01:18 schreef ELPablo het volgende:

[..]

De-oneven-2!

Heb jij zo'n hekel aan lezen?
Hekel of haten zijn ( natuurlijk ) te krachtige termen,
maar er zijn gewoon weinig boeken die mijn aandacht vast weten te houden.

Ik ben geen fervent lezer, laten we het daar op houden, .
...dass wir fliegen.
  donderdag 22 juli 2004 @ 01:25:30 #35
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20779548
ELPablo! .
...dass wir fliegen.
pi_20782063
Zou Grunberg wat voor mij zijn? Ik wil geen antwoord van Claudia_x, want zij is het equivalent van het personage dat Carice van Houten in de telefoonboekreclames speelt. Dus, ELPablo? De-Oneven-2?

[ Bericht 30% gewijzigd door zodiakk op 22-07-2004 10:08:16 ]
  donderdag 22 juli 2004 @ 11:55:54 #37
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_20784884
Da's moeilijk te zeggen, maar het zou me niets verbazen, zodiakk, want ik meen dat er ook 'n kleine Grunberg in jou zit.
...dass wir fliegen.
  donderdag 22 juli 2004 @ 11:57:52 #38
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_20784938
quote:
Op maandag 26 februari 2001 15:25 schreef Duck het volgende:
Goh, dat had ik nou ook met Blauwe Maandagen *gaap*
(Fok vergeet alleen je tekst te quoten..weird)
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_20788063
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 00:51 schreef ELPablo het volgende:
Oude quote, maar toch...
Mijn quotes zijn tijdloos.
quote:
Ik ben het helemaal met je eens Claudia!
Ik neem alleen mijn woorden over Brouwers terug. Na recent werk van hem te hebben gelezen, vind ik het maar een pretentieuze mislukkeling.
quote:
Halleluja! Ik heb bij lezing van dit boek weer grinnikend in de trein gezeten. Het was reeds een tijdje geleden dat Grunberg deze emotie in me losmaakte.
pi_20788073
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 01:04 schreef De-oneven-2 het volgende:

Die is erg vermakelijk, ja.
Het zijn korte verhalen,
Oftewel: uitstekende toilet-lectuur.
pi_20788101
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 09:15 schreef zodiakk het volgende:
Zou Grunberg wat voor mij zijn?
De oude zodiakk? -Voorzeker!
quote:
Ik wil geen antwoord van Claudia_x, want zij is het equivalent van het personage dat Carice van Houten in de telefoonboekreclames speelt.

Een taxi?
pi_20795366
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 09:15 schreef zodiakk het volgende:
Zou Grunberg wat voor mij zijn? Ik wil geen antwoord van Claudia_x, want zij is het equivalent van het personage dat Carice van Houten in de telefoonboekreclames speelt. Dus, ELPablo? De-Oneven-2?
Ik ken je natuurlijk niet zo goed, maar ik denk dat Grunberg je wel zal bevallen ja; ondanks dat jij volgens mij een volstrekte tegenpool bent van zijn personages.

Ik kan je alles aanraden, behalve 'De Asielzoeker'. Die is prachtig maar daar zou ik niet mee beginnen.
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 14:30 schreef Claudia_x het volgende:
De oude zodiakk? -Voorzeker!
Is ie zo veranderd dan, die zodiakk? Het valt me op dat tegenwoordig bijna al zijn posts vergezeld worden door een van oor-tot-oor grijnzende smilie. Moeten we soms niet langer allemaal sterven?
pi_20827914
quote:
Op donderdag 22 juli 2004 20:46 schreef ELPablo het volgende:

Ik kan je alles aanraden, behalve 'De Asielzoeker'. Die is prachtig maar daar zou ik niet mee beginnen.
En wacht ook maar met Gstaad.
quote:
Is ie zo veranderd dan, die zodiakk? Het valt me op dat tegenwoordig bijna al zijn posts vergezeld worden door een van oor-tot-oor grijnzende smilie. Moeten we soms niet langer allemaal sterven?
Hij was ooit wat je een angry young man zou kunnen noemen. Nu heeft hij zijn kleinzoon op schoot en introduceert hij hem in de wereld van de toffeesnoepjes.
pi_20874054
Grunberg staat tot giphart als een schaal fruit tot een vitaminepil.
Het leven is wat je er van maakt, soms gekleed, soms naakt.
  woensdag 28 juli 2004 @ 20:30:20 #45
11923 I.R.Baboon
pi_20918018
quote:
Op woensdag 21 juli 2004 13:25 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En wat vond je van Figuranten?
Die moet nog.
pi_21631527
Liefhebbers opgelet! 16 september verschijnt Grunbergs nieuwe, 500 pagina's tellende roman De Joodse Messias.

Het belooft weer een kolderieke klucht te worden. Lees er hier over.

'Kunnen we de komst van de Messias niet opwekken?' vroeg Xavier.
'Nee, dat kun je niet opwekken. Het zijn geen weeën. Wat denk je nou.'
'Zonder Israel is iedere jood een ongedekte cheque. En wie weet hoelang we nog op de Messias moeten wachten? We moeten zelf de handen uit de mouwen steken. God beschermt hen die zichzelf beschermen. Aan ongedekte cheques heeft de Almachtige een hekel. We moeten aan de slag.'
'Ik ben nooit een ongedekte cheque,' zei Awromele. 'En bovendien moet iemand hier de vakken vullen.'
  Admin maandag 30 augustus 2004 @ 01:29:42 #47
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_21631612
Ow goodie

pi_21631684
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 01:29 schreef yvonne het volgende:
Ow goodie
"post-dan-niet!"
pi_21631827

[ Bericht 100% gewijzigd door ELPablo op 30-08-2004 12:04:17 (laat ook maar) ]
  maandag 30 augustus 2004 @ 02:27:17 #50
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_21632179
Goed Nieuws!
En ik heb hier nog een boekenbon liggen, !

Joepie de Poepie!
Ik kan weer gaan lezen!

.
...dass wir fliegen.
pi_21709602
Oh van grunberg heb ik echt zo ontzettend in een scheur gelegen om figuranten. Hoewel ik fantoompijn ook een erg goed boek vond. Typische stijl heeft hij, maar je blijft wel doorlezen.
  donderdag 2 september 2004 @ 21:04:24 #52
11923 I.R.Baboon
pi_21713867
Ik vond vannacht opeens Het aapje dat geluk pakt op mijn deurmat, die me geschonken was door mevrouw IR.

Nu maar eens kijken wat het is.
  maandag 6 september 2004 @ 16:12:18 #53
11923 I.R.Baboon
pi_21786866
Ik vond dat er, voor een boek van Grunberg, erg veel in gebeurde, maar verder was het bijzonder aangenaam en heel erg Grunberg.
  donderdag 16 september 2004 @ 15:35:58 #54
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_21994947
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 02:27 schreef De-oneven-2 het volgende:
Goed Nieuws!

Joepie de Poepie!
Ik kan weer gaan lezen!

.
.
...dass wir fliegen.
pi_22024156
Ik heb vanmiddag De Joodse Messias gekocht, ben errug benieuwd. Klinkt weer bizar.

Kijk ook: www.dejoodsemessias.nl
  vrijdag 17 september 2004 @ 22:28:09 #56
97831 Schildpadje
Haastige spoed..
pi_22027307
Heb Grunberg vandaag nog gezien bij de promotie van zijn nieuwe boek. Ga het zeker lezen, wat ik er van gehoord heb maakte me erg nieuwsgierig.
Het schijnt dat fitness en in het bijzonder het fenomeen joggen populair is gemaakt door de Amerikaan Jim Fixx. Hij overleed in 1984 aan een hartaanval. Tijdens het joggen.
  vrijdag 17 september 2004 @ 22:56:36 #57
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22027981
Het is Grunberg op z'n best...Pijnlijk amusant, en verwoestend als nooit tevoren.
Alles en iedereen moet er in dit boek aan geloven.
...dass wir fliegen.
pi_22034094
Ah, het is alweer 16 september geweest! Ik moet eigenlijk een boek lezen over de syntaxis van negatie, maar ik duik vanmiddag tóch de boekhandel in.

Heb je het al uit, De-oneven-2?
  zaterdag 18 september 2004 @ 12:34:10 #59
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22034742
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 11:46 schreef Claudia_x het volgende:
Heb je het al uit, De-oneven-2?
Nog niet, nog niet.
...dass wir fliegen.
pi_22038217
Ik heb toch maar de Grote Jiddische Roman genomen.
pi_22038264
@Claudia x dat is toch de speciale versie of niet? Mooi ingebonden of niet? is die al uit of nog niet de speciale editie
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_22038371
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 16:04 schreef komrad het volgende:
@Claudia x dat is toch de speciale versie of niet? Mooi ingebonden of niet? is die al uit of nog niet de speciale editie
Hij is ingebonden, maar dat is de andere versie geloof ik ook. En ze zijn even duur. Athenaeum Boekhandel had ze allebei, en de verkoper garandeerde me dat ze inhoudelijk identiek zijn. Deel 13 van de Jiddische Bibliotheek verschijnt wel in gelimiteerde oplage.

En ik heb meer goed nieuws voor fans van Grunberg: hij gaat vanaf 3 oktober R.A.M presenteren! Houzee!
pi_22038460
Dat wist ik al, maar is die Jiddische bibliotheek een collectors item??
pi_22040232
Arnon Grunberg heeft vandaag boeken gesigneerd bij Kooyker in Leiden, en NOVA heeft daar opnames gemaakt. Je kreeg de gelegenheid om één minuut met Grunberg in een klein hokje met twee stoelen en een tafeltje met bloemen te zitten. En je mocht hem alles vragen: hij signeerde boeken, maar je kon ook foto's van hem maken, of je voicemail in laten spreken door hem. Met een beetje mazzel is hij vanavond dus bij NOVA te zien.
I intend to live forever, or die trying.
pi_22040337
je mag hem alles vragen, mmmmmmmmmmmmmmmmmmhm mijn vraag: geef me dat boek eens gratis
pi_22045505
Hij is vanavond dus niet bij NOVA te zien.
Ben wel benieuwd waar die cameraploeg dan van was. Misschien komt het maandag op tv. Of het komt op een zender die ik niet kan ontvangen.
pi_22053889
Vooralsnog heb ik een fantastische indruk van het boek. Het is veel beter geschreven dan bijvoorbeeld De asielzoeker. Je wordt niet hoorndol van de herhalingen, dolkomische symboliek, onwaarschijnlijke obsessies en overheersende motieven. Subtieler, maar toch typisch Grunberg. En het leest weer zo geweldig licht weg.
pi_22053972
IK vind de asielzoeker ook al een erg goed boek hoor, dus dit moet echt super zijn. Ga het zo bestellen online denk ik
pi_22054237
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:26 schreef komrad het volgende:
Ga het zo bestellen online denk ik
Doe dat, en geraak ook overtuigd van de superioriteit van de besneden pik.
pi_22055512
ik ga die opmerking zeker vatten als ik het lees of niet?
  zondag 19 september 2004 @ 14:11:30 #71
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22057037
quote:
Op zondag 19 september 2004 13:04 schreef komrad het volgende:
ik ga die opmerking zeker vatten als ik het lees of niet?
De titel zegt voldoende, hoor.
...dass wir fliegen.
pi_22057136
jaja duh
pi_22061382
ik vind de joodse messias een beetje duur
maar dat lijkt me logisch
met zo'n titel.
"Tenzij gij wordt als de kinderen, kunt ge het koninkrijk der hemelen niet binnengaan."
[Mattheus 18:3]
pi_22063937
Ik ben niet geinteresseerd in joden dus ik ga het boek niet lezen. Gemiste kans voor Grunberg.
pi_22067118
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 02:27 schreef De-oneven-2 het volgende:
Goed Nieuws!

Joepie de Poepie!
Ik kan weer gaan lezen!

.
Goed Nieuws!
Mij werd vandaag gevraagd wat ik voor mijn verjaardag wil hebben, !

Joepie de Poepie!
De Joodse messias ligt net in de winkels!

.
pi_22071509
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:23 schreef zodiakk het volgende:
Ik ben niet geinteresseerd in joden dus ik ga het boek niet lezen. Gemiste kans voor Grunberg.
Haha, ja dat lijkt me echt een gemiste kans voor hém.
pi_22087046
Vanavond om 22.20 in NOVA.

Nieuwe roman Arnon Grunberg
Meerdaags publiciteitsoffensief begon in shoarmazaak Jeruzalem.
pi_22094177
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
Vooralsnog heb ik een fantastische indruk van het boek. Het is veel beter geschreven dan bijvoorbeeld De asielzoeker. Je wordt niet hoorndol van de herhalingen, dolkomische symboliek, onwaarschijnlijke obsessies en overheersende motieven. Subtieler, maar toch typisch Grunberg. En het leest weer zo geweldig licht weg.
De combinatie slapstick/serieus wringt zich ook wat minder dan in De Asielzoeker. Bij Gstaad 95-98 ging het bizarre probleemloos hand in hand met het serieuze, vooral ook omdat het ' serieus met mate' was, en dat lukte in De Asielzoeker soms niet helemaal. Ik kan mijn vinger er niet helemaal opleggen, maar af en toe botsten die twee werelden in dat boek.
Tot nu toe vind ik De Joodse Messias echt geweldig. Misschien gaat dit wel Gstaad 95-98 verdrijven als mijn favoriete Grunberg (ja ik gooi gewoon al zijn boeken op één hoop, fuck die synoniemen). Maar laat ik niet op de zaken vooruitlopen.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  maandag 20 september 2004 @ 23:32:24 #79
11923 I.R.Baboon
pi_22095079
Ik heb er een hekel aan om te weten dat ik van een geliefd artiest al zijn werk al gehoord heb (ik noem een Drs P en een Boudewijn de Groot) dus daarom is het heerlijk om te weten dat er nog een aantal grunbergs op mij te wachten liggen. Ik denk daarom dat ik ze met rustige tussenpozen tot me ga nemen, te beginnen met figuranten.
pi_22099300
quote:
Op maandag 20 september 2004 23:03 schreef Wepeel2 het volgende:

De combinatie slapstick/serieus wringt zich ook wat minder dan in De Asielzoeker. Bij Gstaad 95-98 ging het bizarre probleemloos hand in hand met het serieuze, vooral ook omdat het ' serieus met mate' was, en dat lukte in De Asielzoeker soms niet helemaal. Ik kan mijn vinger er niet helemaal opleggen, maar af en toe botsten die twee werelden in dat boek.
Ik was ook niet erg onder de indruk van Gstaad. Pas bij Grunberg rond de wereld kon ik weer hardop om hem lachen. Misschien miste ik wat lichtheid in Gstaad. En De asielzoeker was helemaal een eigenaardige leeservaring. De vorm blijft namelijk fenomenaal, de leeservaring een genot, maar het boek vond ik erg matig. Dwz, ik blijf me bewust van het talent van Grunberg, en in zekere zin zijn potentie. Potentie, omdat ik altijd gevoeld heb dat zijn meesterwerk nog geschreven moet worden. Zijn Avonden, zijn Donkere kamer van Damocles, De ontdekking van de hemel!
  dinsdag 21 september 2004 @ 10:30:44 #81
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22100201
Heb 'm uit.
Het is niet Zijn Avonden, maar wel Zijn Ontdekking van de Hel.
...dass wir fliegen.
pi_22100801
Kan De Joodse Messias zich meten met het hilarische 'A Heartbreaking Work Of Staggering Genius' van Dave Eggers? Of legt Grunberg het af met zijn, naar horen zeggen, droogkomisch loser-toon?

Ik wil toch beginnen met wat 'Grunbergjes'. Zijn 's mans boeken te leen bij de plaatselijke bibliotheek? Voordat hij geld aan mij gaat verdienen moet hij zich eerst kosteloos bewijzen.
  dinsdag 21 september 2004 @ 11:09:17 #83
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22100853
Waarom zouden z'n boeken niet te leen zijn bij de plaatselijke bibliotheek?
Uiteraard zijn ze daar te leen.

Niet van die onnozele vragen stellen hoor zodiakk.
...dass wir fliegen.
pi_22100905
Wat iedereen (bv claudia x) hier als meesterwerken beschouwd zie ik niet zo. Ik vind de ontdekking van de hemel persoonlijk een goed boek, mss een zeer goed boek maar ook niet meer. Mss komt dat ook door mijn apathie tegen Mulisch wie weet. Ik ben wel met je eens dat Grunberg nog veel beter kan. Ik heb bijna al zijn boeken gelezen (zijn laatste nog niet) en de potentie is enorm. Ik vind de asielzoeker trouwens wel erg geslaagd, maar meningen verschillen
pi_22103044
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 11:12 schreef komrad het volgende:
Wat iedereen (bv claudia x) hier als meesterwerken beschouwd zie ik niet zo.
Het is wel erg opvallend dat bijna elke schrijver een boek heeft dat gezien wordt als de beste exercitie van zijn verhalende en vormelijke kwaliteiten. Ik ken geen enkel oeuvre waarover zo weinig consensus bestaat als dat van Grunberg.
quote:
Ik vind de ontdekking van de hemel persoonlijk een goed boek, mss een zeer goed boek maar ook niet meer. Mss komt dat ook door mijn apathie tegen Mulisch wie weet.
Eh, en?
pi_22103289
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 11:05 schreef zodiakk het volgende:
Ik wil toch beginnen met wat 'Grunbergjes'.
Ik zou beginnen met De heilige Antonio. Dat is werkelijk een alleraardigst boekje, misschien wel zijn beste werk tot nog toe, eigenaardig genoeg.

Hij wurmde zijn hand in zijn broekzak en haalde er zijn creditcards uit. 'Weten jullie wat dit zijn?' zei hij hees. 'Machinegeweren. En daarmee schiet ik de eenzaamheid aan flarden. Rakketakketakketak. Ik kan het iedereen aanbevelen.' Toen liep hij weg.
pi_22103807
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 13:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zou beginnen met De heilige Antonio. Dat is werkelijk een alleraardigst boekje, misschien wel zijn beste werk tot nog toe, eigenaardig genoeg.

Hij wurmde zijn hand in zijn broekzak en haalde er zijn creditcards uit. 'Weten jullie wat dit zijn?' zei hij hees. 'Machinegeweren. En daarmee schiet ik de eenzaamheid aan flarden. Rakketakketakketak. Ik kan het iedereen aanbevelen.' Toen liep hij weg.
Wat naargeestig Claudia_x. Ik had gedacht dat jij toch wat zonnigere voorkeuren had dan een zonderlinge cynist die wat akeligs uitspuwt (bijvoorbeeld zompige seks op een zomermiddag of een besneden pik ). Maar goed, De Heilige Antonio it is. Wellicht een fraai 'pastime' voor het komend weekend waarin ik mezelf opgesloten zie ergens op de Limburgse wei. Is Grunberg leuk als het buiten regent?
pi_22104104
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 13:45 schreef zodiakk het volgende:

Wat naargeestig Claudia_x. Ik had gedacht dat jij toch wat zonnigere voorkeuren had dan een zonderlinge cynist die wat akeligs uitspuwt (bijvoorbeeld zompige seks op een zomermiddag of een besneden pik ).
Ik kan mijn liefde voor Grunberg dan ook niet rationaliseren. Het is een beleving. Het is gevoel. Het is pure emotie. Het past niet bij mijn karakter, het past niet bij mijn mensbeeld, het past niet bij mijn amoureuze voorkeuren. Maar ik vind het geweldig.
quote:
Maar goed, De Heilige Antonio it is. Wellicht een fraai 'pastime' voor het komend weekend waarin ik mezelf opgesloten zie ergens op de Limburgse wei. Is Grunberg leuk als het buiten regent?
De heilige Antonio is een veel te dun boekje om een weekeinde mee te spenderen. Ik heb het gelezen achter de kassa van een Edese supermarkt, terwijl ik smachtend de komst van mijn Russische minnaar afwachtte. Middelen heiligen soms het doel.

Grunberg is leuk als het regent. Zompige seks is leuker.
  dinsdag 21 september 2004 @ 14:01:11 #89
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22104128
Juist als het buiten regent is Grunberg leuk.
...dass wir fliegen.
pi_22104192
precies anders ga ik liever naar buiten mar met dit weer, jammer dat ik geen boek meer heb liggen van hem
pi_22104236
Ik prefereer Anarchy, State and Utopia op een regenachtige, collegeloze middag.
pi_22105132
ik heb nog wel nachtschade liggen, weet iemand of dat iets is?
pi_22109021
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 11:12 schreef komrad het volgende:
Wat iedereen (bv claudia x) hier als meesterwerken beschouwd zie ik niet zo. Ik vind de ontdekking van de hemel persoonlijk een goed boek, mss een zeer goed boek maar ook niet meer. Mss komt dat ook door mijn apathie tegen Mulisch wie weet.
Antipathie bedoel je denk ik, maar ik begrijp wat je bedoelt en onderschrijf dat gevoel volledig. Irritant mannetje.
  dinsdag 21 september 2004 @ 18:01:59 #94
47809 ikookhier
>hijdiehieris<
pi_22109489
quote:
Op maandag 30 augustus 2004 01:22 schreef ELPablo het volgende:
Liefhebbers opgelet! 16 september verschijnt Grunbergs nieuwe, 500 pagina's tellende roman De Joodse Messias.

Het belooft weer een kolderieke klucht te worden. Lees er hier over.
Ik heb hem nu staan bij alle andere Grunbergjes
Fok vrienden top 50###Powered by Akrapovic
*Battlefield3*KZ3*NFShp*BFBC2*MoH*PSN ID:Arijanonline
GoW/Fable III 360 tag:Arijanonline
Pax & Pry Free download
pi_22109833
ik heb ze ook bijna allemaal, alleen de heilige antonio en de joodse messias nog aanschaffen en lezen.
@de idioot, idd ik was te snel met typen denk ik
pi_22122307
Ik ga het maar eens proberen met Arnon, op een herfstmiddag. Dat nieuwe boek lijkt me wel wat.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_22122834
zou ik zeker doen, zeg net bij proxis dat ze de heilige antonio niet hebben, scoren ze weer minpunten bij mij
pi_22128758
quote:
Op woensdag 22 september 2004 09:04 schreef komrad het volgende:
zou ik zeker doen, zeg net bij proxis dat ze de heilige antonio niet hebben, scoren ze weer minpunten bij mij
Misschien kun je bij De Slegte slagen? Het is immers een boekenweekgeschenkje, en daar heeft mijn filiaal altijd een apart rijtje van staan.
pi_22128884
quote:
Op woensdag 22 september 2004 14:16 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Misschien kun je bij De Slegte slagen? Het is immers een boekenweekgeschenkje, en daar heeft mijn filiaal altijd een apart rijtje van staan.
Bij De Slegte moeten ze hem zeker wel hebben inderdaad. Sterker nog, daar heb ik hem ook vandaan.
pi_22128983
quote:
Op dinsdag 21 september 2004 09:24 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik was ook niet erg onder de indruk van Gstaad. Pas bij Grunberg rond de wereld kon ik weer hardop om hem lachen.
Ik vond sommige verhalen in Grunberg Rond De Wereld wel een wat vreemd einde hebben, maar waarschijnlijk ben ik geestelijk niet capabel genoeg om een 100% score te halen wat betreft het doorgronden van het brein van Grunberg.
pi_22130778
Ik ga bij ons binnen eerst een rondkijken. Het kan best wel dat het hier ergens bij iemand staat, dan lees ik het daar wel van. De jiddische roman ga ik wel aanschaffen. Welke versie raden jullie mij aaan?
pi_22227600
De Heilige Antonio kon me niet echt boeien. Ik heb het deels uit piëteit voor 'De Fans' uitgelezen en deels om andere redenen die straks aan bod komen. Wat was het ook alweer dat deze schrijver zo geweldig maakte? Ten eerste stond de verteltrant me tegen, die bittere combinatie van bijtende humor en tragiek. En ten tweede: waar is de innerlijke noodzaak van dit boekje? Ik had geen moment het idee dat de wereld iets zou missen als dit niet geschreven zou zijn, een gevoel dat Grunberg iedere pagina bij mij versterkte. Wat wordt aan mij geopenbaard in dit 96 pagina's tellende boekje? En toch las ik door, naar voren getrokken door een na elke zin verpulverde hoop op verbetering. Ik las door, dwars door de stupiditeit van de hoofdkarakters heen, dwars door de hoer-neuroses van de schrijver heen, dwars door de bullshit van Ewald Krieg heen. En aan het einde was er alleen maar leegte. Bah. Heb ik dan echt iets gemist?

Ik wil echt begrijpen wat er zo geweldig aan Grunberg is. Kan ik misschien beter 'Figuranten' lezen of iets dergelijks? Ik wilde 'Figuranten' dus eigenlijk lenen, maar opmerkelijk genoeg was het oeuvre van Grunberg uitgeleend. Vreemd.
pi_22231292
De Joodse Messias gaat aardig tot nu toe - ik ben al over de helft en zover ben ik in alle andere Grunbergjes niet gekomen
  maandag 27 september 2004 @ 19:01:02 #104
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_22242082
quote:
Op maandag 27 september 2004 00:10 schreef zodiakk het volgende:

Ik wil echt begrijpen wat er zo geweldig aan Grunberg is. Kan ik misschien beter 'Figuranten' lezen of iets dergelijks? Ik wilde 'Figuranten' dus eigenlijk lenen, maar opmerkelijk genoeg was het oeuvre van Grunberg uitgeleend. Vreemd.
Figuranten zou ik sowieso niet kiezen. Die is behoorlijk langdradig. Als het je totaal niet aanspreekt dan moet je het misschien verder ook maar niet proberen.
Verder weet ik niet of er een innerlijke noodzaak in de heilige antonio zit. Eerlijk gezegd kan me dat ook niet zo schelen. Het is een humoristisch boek en meer niet. Misschien is het kwijt kunnen en het willen delen van de waanzin wel de enige innerlijke drijfveer van de heer Grunberg
Over het algemeen is de verbindende factor tussen de boeken van Grunberg iets willen zijn wat je niet bent, of in in ieder geval het streven om iets te bereiken. En daar tussen in uiteraard het lijden. Maar Claudia_X heeft vast weer een hele andere opvatting over de boeken.

Als je nog een boek wilt lezen dan zou ik voor Gstaad 95-98 gaan. Dat boek vond ik zelf zowel grotesk als mooi om te lezen, denk een beetje aan de stijl van Houellebecq of Das Parfum van Suskind.
pi_22308616
Daar ben ik het wel mee eens, eigenlijk. Wat Grunberg zo bijzonder maakt, blijft natuurlijk iets persoonlijks. Zelf vind ik juist die wonderlijke vorm van tragikomedie, die droogkomische wereldvreemdheid van personages die hun leven ensceneren, iets heel unieks. Maar ja, ik ben dan ook een onoplettend nihilist die zich zelden met zaken als 'innerlijke noodzaak' bezighoudt.

Overigens heb ik De Joodse Messias pas sinds gisteren in bezit. Ik ben blij dat de lichtvoetiger Grunberg weer terug is.
  donderdag 30 september 2004 @ 16:11:48 #106
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22309682
"Ik had geen moment het idee dat de wereld iets zou missen als dit niet geschreven zou zijn.."

Ik verdenk die klootzak er ook van dat ie 't allemaal voor zichzelf schrijft en het schijt heeft aan "de wereld". Grunberg, door en voor Grunberg.
...dass wir fliegen.
pi_22310581
ik heb de joodse messias net besteld heb hem binnenkort in huis
pi_22312166
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:25 schreef ELPablo het volgende:
Daar ben ik het wel mee eens, eigenlijk. Wat Grunberg zo bijzonder maakt, blijft natuurlijk iets persoonlijks. Zelf vind ik juist die wonderlijke vorm van tragikomedie, die droogkomische wereldvreemdheid van personages die hun leven ensceneren, iets heel unieks. Maar ja, ik ben dan ook een onoplettend nihilist die zich zelden met zaken als 'innerlijke noodzaak' bezighoudt.
De uitvoering is wellicht uniek, maar de thematiek niet zo. En dat geeft verder niks. Maar de uitvoering spreekt me absoluut niet aan. Het is de ijselijke toon van Grunberg die me tegenstaat, het is die stroeve nonchalance, die onverschilligheid. Misschien is Grunberg inderdaad wel alleen voor onoplettende nihilisten. Kijk, ik heb er geen enkel bezwaar tegen dat er over dingen wordt geschreven die het daglicht niet verdragen, maar persoonlijk heb ik al genoeg aan een soort amorf algemeen besef dat niets is wat het lijkt. Ik hoef daar geen nare voorbeelden van te lezen en als ik het doe, dan vind ik dat Houllebecq dat toch een stuk ijzingwekkender doet dan het halfslachtige gedroogkloot van een boekenweekgeschenkje.
pi_22312347
quote:
Op donderdag 30 september 2004 16:11 schreef De-oneven-2 het volgende:
"Ik had geen moment het idee dat de wereld iets zou missen als dit niet geschreven zou zijn.."

Ik verdenk die klootzak er ook van dat ie 't allemaal voor zichzelf schrijft en het schijt heeft aan "de wereld". Grunberg, door en voor Grunberg.
Dat is juist het geniepige van Grunberg, hij doet het lijken alsof hij het manuscript met een nonchalante worp over zijn rug heeft gegooid. Maar ondertussen is het de zoveelste neurose van deze tengere krullenbol. Als dit de hoop van de Nederlandse literatuur is-- als hij voor ons allen gaat, dan schrijf ik voortaan wel in het Engels. Fuck it.
pi_22313349
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:07 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Dat is juist het geniepige van Grunberg, hij doet het lijken alsof hij het manuscript met een nonchalante worp over zijn rug heeft gegooid. Maar ondertussen is het de zoveelste neurose van deze tengere krullenbol. Als dit de hoop van de Nederlandse literatuur is-- als hij voor ons allen gaat, dan schrijf ik voortaan wel in het Engels. Fuck it.
Of je publiceert gewoon zelf een geniaal boek en zet Grunberg in de schaduw.

Ik ben het wel met je eens dat de boeken van Houellebecq net iets ijzingwekkender zijn, omdat ze zich afspelen in een normale wereld, terwijl de boeken van Grunberg zich in een karikaturale wereld afspelen. Maar ik heb slechts een gereserveerde passie voor boeken en literatuur, ik vind het aangenaam om te lezen, maar wie of wat nou de hoop voor de Nederlandse literatuur is zal me verder een worst wezen.
pi_22327062
quote:
Op maandag 27 september 2004 00:10 schreef zodiakk het volgende:
De Heilige Antonio kon me niet echt boeien. Ik heb het deels uit piëteit voor 'De Fans' uitgelezen en deels om andere redenen die straks aan bod komen.
Je hebt het gelezen omdat je het idee hebt dat er iets groots gaande is waar jij geen deel aan hebt. Een parallel met de personages uit Grunbergs romans dringt zich op. Ze wanen zich buitengesloten en ondernemen wanhopige pogingen deel te hebben aan Het Leven, waar ze slechts een abstracte notie van hebben. Ze trekken grootse gevoelens aan als een chique zwart jurkje dat niet de alledaagsheid kan verhullen. Hoe meer ze op zoek gaan naar validatie, des te meer ze verdrinken in een schrijnend gebrek aan authenticiteit. De wereld lijkt verder weg dan ooit, want hij kan niet naar hun hand gezet worden. Als ze opgeslokt worden door details, is de wereld verworden tot hun wereld.

Al wat mij dan nog troost kan bieden, is de slapstick.
quote:
En ten tweede: waar is de innerlijke noodzaak van dit boekje? Ik had geen moment het idee dat de wereld iets zou missen als dit niet geschreven zou zijn, een gevoel dat Grunberg iedere pagina bij mij versterkte.
Deze constatering berust op een cirkelredenering. Als je geniet van een roman, dan vormt dat de innerlijke noodzaak. Als je zoals ik meegesleept wordt in de opbouw van een verhaal en zo nu en dan zo'n scherp geformuleerd, helder inzicht tegenkomt, zo vreselijk tragisch, maar toch zo vreselijk om te lachen, dan is dat de innerlijke noodzaak. Jij 'begrijpt' dat niet, je geniet er niet van, het lezen is een kwelling - wat zou de innerlijke noodzaak voor jou kunnen zijn? Je verspilt enkel je tijd.
quote:
Ik zou accepteren dat er iets groots gaande is waar ik geen deel aan wil hebben. Wie houd je voor de gek?
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 11:13:16 #112
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22327220
quote:
Op donderdag 30 september 2004 18:07 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Volgens mij ben je gewoon aan 't boekje begonnen met maar één gedachte : "Ik ga dit boekje, hoe dan ook, niet goed vinden."

Of anders is Grunberg echt niet jouw ding. Dat kan.
...dass wir fliegen.
pi_22328776
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 11:04 schreef Claudia_x het volgende:

Je hebt het gelezen omdat je het idee hebt dat er iets groots gaande is waar jij geen deel aan hebt.
Nee, ik heb het niet gelezen omdat ik dacht dat er iets groots gaande is. Ik heb het gelezen omdat ik nieuwsgierig was of het daadwerkelijk wel zo groots is als anderen het doen voorkomen. En met voorkomen bedoel ik vooral het enthousiasme willen delen met anderen. Nieuwsgierigheid komt echt niet alleen voort uit de aanname dat als jij, of anderen, er enthousiast over zijn, er dus iets groots voor mij gaande is, maar wel als mensen de behoefte voelen om er zo hoog over op te geven.
quote:
Een parallel met de personages uit Grunbergs romans dringt zich op. Ze wanen zich buitengesloten en ondernemen wanhopige pogingen deel te hebben aan Het Leven, waar ze slechts een abstracte notie van hebben. Ze trekken grootse gevoelens aan als een chique zwart jurkje dat niet de alledaagsheid kan verhullen. Hoe meer ze op zoek gaan naar validatie, des te meer ze verdrinken in een schrijnend gebrek aan authenticiteit. De wereld lijkt verder weg dan ooit, want hij kan niet naar hun hand gezet worden. Als ze opgeslokt worden door details, is de wereld verworden tot hun wereld.

Al wat mij dan nog troost kan bieden, is de slapstick.
Ok, dus als ik dit zou begrijpen dan zou ik meteen enthousiast over Grunberg moeten zijn?
quote:
Deze constatering berust op een cirkelredenering. Als je geniet van een roman, dan vormt dat de innerlijke noodzaak. Als je zoals ik meegesleept wordt in de opbouw van een verhaal en zo nu en dan zo'n scherp geformuleerd, helder inzicht tegenkomt, zo vreselijk tragisch, maar toch zo vreselijk om te lachen, dan is dat de innerlijke noodzaak. Jij 'begrijpt' dat niet, je geniet er niet van, het lezen is een kwelling - wat zou de innerlijke noodzaak voor jou kunnen zijn? Je verspilt enkel je tijd.
As je niet geniet van een roman, kan je nog wel een bepaalde noodzaak in de vorm van het schrijven zien. Dat bedoel ik met innerlijke noodzaak. Dat er een soort krachtstroom in de zinnen zit. Meer bedoelde ik er niet mee. Voordoen alsof met het 'begrip' prijzende bijvoeglijke naamwoorden zoals 'scherp, 'vreselijk' en 'helder' als vanzelfsprekend gezien moeten worden, laat je eerdere analyse meer en meer op jezelf van toepassing zijn. Je geef je eigenlijk best wel bloot hier, zo lijkt het. Een kwestie van too much information.
quote:
Ik zou accepteren dat er iets groots gaande is waar ik geen deel aan wil hebben. Wie houd je voor de gek?
Ik ben jou niet. Ik geloof wel in tweede kansen. Jij niet?
pi_22330630
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2004 12:34 schreef zodiakk het volgende:

Nieuwsgierigheid komt echt niet alleen voort uit de aanname dat als jij, of anderen, er enthousiast over zijn, er dus iets groots voor mij gaande is (...)
Je hebt mijn posting dus toch begrepen.
quote:
Voordoen alsof met het 'begrip' prijzende bijvoeglijke naamwoorden zoals 'scherp, 'vreselijk' en 'helder' als vanzelfsprekend gezien moeten worden, laat je eerdere analyse meer en meer op jezelf van toepassing zijn.
Dat maak ik zelfs meer dan duidelijk.
quote:
Je geef je eigenlijk best wel bloot hier, zo lijkt het. Een kwestie van too much information.
Ik geef me voortdurend bloot, maar het wordt zelden begrepen.
quote:
Ik ben jou niet. Ik geloof wel in tweede kansen. Jij niet?
Ik geloof zelden in tweede kansen. Ik heb mijn inschattingsvermogen namelijk erg hoog zitten; na de eerste be- of veroordeling blijk ik er zelden naast te hebben gezeten. Uit De heilige Antonio kun je prima de stijl van Grunberg proeven, evenals de sfeer die hij in zijn fictie oproept. Als deze slapstick je niet bevalt -begrippen als 'droog', 'bitter' en 'tragikomisch' zijn al gevallen- dan lijkt het mij weinig aantrekkelijk om jezelf meer te kwellen. Maar je zou natuurlijk op rigoureus kunnen gaan en bijvoorbeeld Gstaad lezen.
pi_22462964
Ik heb het boek eindelijk binnen, snel beginnen met lezen
pi_22470545
Is er nog iemand met een mening over de presentatie van R.A.M.?
pi_22470802
nee, ik heb het niet gezien dus, ben inmiddels wel begonnen in het boek veelbelovend
  zondag 10 oktober 2004 @ 22:24:07 #118
78858 Falkor
don't move
pi_22542271
quote:
Op woensdag 22 september 2004 14:27 schreef Wepeel2 het volgende:

[..]

Ik vond sommige verhalen in Grunberg Rond De Wereld wel een wat vreemd einde hebben, maar waarschijnlijk ben ik geestelijk niet capabel genoeg om een 100% score te halen wat betreft het doorgronden van het brein van Grunberg.
Kijk daar heb ik dan ook weer verschrikkelijk last van. Ben nu bezig in Grunberg rond de wereld en af en toe ben ik de brave man helemaal kwijt.
Mijn God, heb medelijden met mijn ziel en dat van mijn arme volk
pi_22549417
ik ben inmiddels bijna 200 pagina's ver in de joodse messias en ik weet eigenlijk niet goed wat ik er van moet denken, toch best wel wazig. ik leees gewoon stug door, wordt nog wel beter denk/hoop ik dan maar
pi_22568051
Diep gestoord iemand, heeft dringend hulp nodig.

Buiten dat ook een bijzonder oninteressant schrijver. Kan niet begrijpen dat zijn boeken zoveel gelezen worden en verkocht worden want er is niets aan! Tjonge wat een straf zeg, een boek van Arnon Grunberg te moeten lezen.
pi_22801940
Arnon heeft de Ako-literatuurprijs 2004 gewonnen!
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 19:37:50 #122
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_22802079
quote:
Op maandag 26 februari 2001 15:22 schreef yvonne het volgende:
Bij Fantoompijn,
Ik had beter het telefoonboek kunnen lezen, volgens mij was dat spannender geweest.
De man spreekt me niet aan, jammer, maar ik zal ook nooit meer een poging wagen.
Nu met die reclames. ! !
pi_22802175
Is ie nou nog steeds met dat rare duitse mens wat een tumor heeft getrouwd? Of was dat een publiciteitsstunt..?
Domheid is de geestelijk vader van arrogantie
  Trouwste user 2022 vrijdag 22 oktober 2004 @ 19:55:02 #124
7889 tong80
Spleenheup
pi_22802450
Vroeger hadden we nog een avondvullend programma met relletjes. AKO is ook al gedevalueerd.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 19:58:40 #125
95998 -DailaLama-
Het is Dalai, niet Daila!
pi_22802522
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:37 schreef Bioslock het volgende:

[..]

Nu met die reclames. ! !
Scherp gezien !
Ik las het al een tijdje geleden, maar dacht dat ze die grap juist daarom maakte. Maar die post komt al uit 2001 ... ver voor die reclames ...
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 20:14:30 #126
32186 DeGemiddeldeNederlander
huisje boompje beestje opel
pi_22802878
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:31 schreef ilona-scuderia het volgende:
wat een goor links onderonsje was dat

prijs word uitgerijkt door paulus rozenmuller aan een boek over een asielzoeker, ja dat had je al kenne raaie!!
7.30 de wekker - 8.15 op de fiets - 8.30 beginnen - 10.15 koffie - 12.30 lunchtrommeltje - 13.30 weer aan het werk - 16.00 cup a soup - 17.30 naar huis - 18.00 eten - 19.30 RTL Nieuws - 23.20 neuken - 23.30 licht uit en slapen
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 20:19:37 #127
18811 sooty
Hab' meine Frist verlänge
pi_22802966
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:31 schreef ilona-scuderia het volgende:
Dat was al enige tijd bekend. Toen Jan Mulder dat gisteren vertelde was allemansvriendje Fritsje Barend er als de kippen bij om te vertellen dat hij het al een dag eerder had gehoord.
HGW XX/7 gewidmet, in Dankbarkeit.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 20:21:38 #128
22497 Bioslock
we hope that you choke
pi_22803002
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:58 schreef -DailaLama- het volgende:

[..]

Scherp gezien !
Ik las het al een tijdje geleden, maar dacht dat ze die grap juist daarom maakte. Maar die post komt al uit 2001 ... ver voor die reclames ...
Ja. Daarom. .
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 20:21:50 #129
97831 Schildpadje
Haastige spoed..
pi_22803005
Ik vond De Asielzoeker wel een mooi boek, maar vond Paravion van Bouazza toch beter. (de enige van de genomineerden die ik verder gelezen heb overigens, dus misschien waren er nog meer betere bij)

Is er een Grunberg-hype gaande?
Het schijnt dat fitness en in het bijzonder het fenomeen joggen populair is gemaakt door de Amerikaan Jim Fixx. Hij overleed in 1984 aan een hartaanval. Tijdens het joggen.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 21:21:01 #130
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_22804243
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 20:21 schreef Schildpadje het volgende:
Is er een Grunberg-hype gaande?
Elk boek van hem krijgt wel redelijk wat aandacht en dat is al sinds 1995 aan de gang, dus een hype zou ik het niet willen noemen. Het is wel iemand die op een handige manier met de media omgaat, zodat hij niet uit de picture verdwijnt.
pi_22807740
hij heeft weer gewonnnen inmiddels Joodse messias uit
pi_22808013
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 19:42 schreef kamagurka het volgende:
Is ie nou nog steeds met dat rare duitse mens wat een tumor heeft getrouwd? Of was dat een publiciteitsstunt..?
RTL Boulevard beweerde gisteren dat ie gewoon stiekem een vriendinnetje van zijn eigen leeftijd heeft. Maar dat terzijde. Wat ik in tegenstelling tot 's mans liefdesleven en activiteiten voor de STER nog niet ben tegengekomen heb in dit topic, is dat ie ook columns schrijft voor Wordt Vervolgd. Ik vind ze prettig geschreven en getuigen van inzicht in ook niet-wereldvreemde zaken Heel andere stijl dan in zijn boeken, uiteraard heel andere onderwerpen, wel zeer leesbaar.
  vrijdag 22 oktober 2004 @ 23:41:39 #133
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_22808341
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2004 23:31 schreef thaleia het volgende:

[..]

RTL Boulevard beweerde gisteren dat ie gewoon stiekem een vriendinnetje van zijn eigen leeftijd heeft.
Zo stiekem is dat niet hoor. Als je Grunberg rond de wereld leest dan krijg je aardige blik in zijn privéleven (wel met een aardige saus fictie, vermoed ik).
pi_22808357
@thaleia, wist ik niet, ben wel een grote fan van zijn boeken
Ik vind de asielzoeker ook echt een geweldig boek, beter als de joodse messias. Ik vind ook dat hij erg veel schrijft, wat goed voor ons als fans is.
  zaterdag 23 oktober 2004 @ 02:40:58 #135
11923 I.R.Baboon
pi_22812859
Hoera, ik heb voor m'n verjaardag van Mevr IR De Joodse Messias gekregen. Dat is lief.
pi_22812877
Fantoompijn én blauwe maandagen vind ik niet doorleesbaar... jammer is dat altijd.
Delivered without an information leaflet
  zaterdag 23 oktober 2004 @ 03:00:26 #137
11923 I.R.Baboon
pi_22813082
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 02:42 schreef gekke_sandra het volgende:
Fantoompijn én blauwe maandagen vind ik niet doorleesbaar... jammer is dat altijd.
Vreemd. Blauwe maandagen vond ik niet zo geweldig, maar daar schoot ik toch wel vrij goed op, en bij Fantoompijn was ik er echt in no time doorheen.
pi_22813266
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 03:00 schreef I.R.Baboon het volgende:
Vreemd. Blauwe maandagen vond ik niet zo geweldig, maar daar schoot ik toch wel vrij goed op, en bij Fantoompijn was ik er echt in no time doorheen.
Probeer jij dan eens Carry Slee - Moederkruid of Tom Lanoye - Het goddelijke monster. Ik vraag me af of jij daar dan wel doorheen komt. Blauwe maandagen vond ik echt geen klap aan.. misschien wat beter mn best doen op Fantoompijn dan, daar heb ik niet 100% mn best voor gedaan
Delivered without an information leaflet
pi_22813833
ik vind er wel om doorheen te komen

ik heb ff geteld en ik heb inmiddels 9 boeken van grunberg, binnenkort mijn collectie compleet maken
pi_22899613
Ik ben pas bij blz 58 van de Joodse Messias, maar ik vind het al geweldig.

Hij sloot zich op in zijn kamer en zette een plaatje met klezmermuziek op. Tijdens het luisteren naar de weemoedige klanken die de violen verspreidden, stootte hij af en toe een bijna dierlijke kreet uit. Zijn ouders hoorden de muziek en de dierlijke kreten, gingen naar boven en bleven voor de kamer van hun enige zoon staan om te luisteren.
"dit is niet normaal" zei zijn vader na een tijdje. Er had net weer een angstaanjagende kreet geklonken. "Nee," zei de moeder. "Dit is niet normaal". Ze klopte op de deur, maar de zoon hoorde het kloppen niet, ze klopte te zacht.
Omdat Xaviers ouders tamelijk passief waren, bleven ze nog een paar seconden sprakeloos staan luisteren en gingen ze toen naar beneden. Boven draaide Xavier de volumeknop van zijn installatie verder open, zodat het hele huis nu gevuld werd met klezmermuziek.
"Ik ben een jood," schreeuwde Xavier door zijn kamer. Zijn vreugde kon orgastisch genoemd worden.
Beneden in de woonkamer zaten zijn ouders stokstijf rond de koffietafel.
"Laat hem maar uitrazen," zei de vader. "Dat hoort bij de leeftijd." Hij bladerde door zijn adressenboekje op zoek naar het telefoonnummer van een bevriende psycholoog.

.
pi_22899891
lekker ff tikken, vooral de ontknoping op het einde ik zal nog niet zeggen hoe het afloopt want dat is niet leuk voor je.
pi_23007793
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:21 schreef Claudia_x het volgende:
Vooralsnog heb ik een fantastische indruk van het boek. (...) Je wordt niet hoorndol van de herhalingen, dolkomische symboliek, onwaarschijnlijke obsessies en overheersende motieven. Subtieler, maar toch typisch Grunberg. (...)
En hier kom ik volkomen op terug.
pi_23013032
quote:
Op zaterdag 23 oktober 2004 03:21 schreef gekke_sandra het volgende:

[..]

Probeer jij dan eens Carry Slee - Moederkruid of Tom Lanoye - Het goddelijke monster. Ik vraag me af of jij daar dan wel doorheen komt. Blauwe maandagen vond ik echt geen klap aan.. misschien wat beter mn best doen op Fantoompijn dan, daar heb ik niet 100% mn best voor gedaan
getver
wie leest er nou voor z'n plezier boeken waar je "je best voor moet doen"

wat die grunberg betreft ik hoop dat hij acute dyslexie krijgt zodat hij nooit meer enig stuk papier met zijn woorden bezoedelen zal.
  dinsdag 2 november 2004 @ 00:39:54 #144
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23013126
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 00:35 schreef brrrrrrt het volgende:

[..]

wat die grunberg betreft ik hoop dat hij acute dyslexie krijgt zodat hij nooit meer enig stuk papier met zijn woorden bezoedelen zal.
Je zou natuurlijk ook aan je moeder kunnen vragen of ze uit 'n ander boek wil voorlezen voor het slapen gaan.
...dass wir fliegen.
pi_23015322
quote:
Op maandag 1 november 2004 21:35 schreef Claudia_x het volgende:

Ik heb het boek nog láng niet uit, maar subtiel(er) zou ik het niet noemen nee. . Ik ken zijn andere boeken niet, dus ik kan geen vergelijking maken. Ik krijg de indruk van een literaire Hans Teeuwen.
pi_23019333
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 00:39 schreef De-oneven-2 het volgende:

[..]

Je zou natuurlijk ook aan je moeder kunnen vragen of ze uit 'n ander boek wil voorlezen voor het slapen gaan.
pi_23019369
quote:
Op maandag 1 november 2004 21:35 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

vertel claudia
pi_23021514
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 11:41 schreef komrad het volgende:

vertel claudia
Het begon fantastisch. Ik vond het echt veel subtieler. Zelfs om Koning David heb ik kunnen lachen. Maar het werd me al heel gauw te veel. Waarschijnlijk ergens vanaf de homo-erotische scenes. Gaat-ie weer.

Het was een hele lange tijd nog goed te doen. Niet denderend, maar ik kon genieten van zijn schrijfstijl, en de humor hier en daar. Niet veel meer hardop gelachen, helaas. Het einde werd zelfs dramatisch slecht, de laatste 50-100 pagina's.

Misschien uiteindelijk wel een van zijn slechtste boeken.
pi_23021709
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 13:12 schreef Claudia_x het volgende:
Gaat-ie weer.
Je verdient wat mij betreft de Roodkoperen Fluit van Verdienste!
pi_23021827
quote:
Op dinsdag 2 november 2004 13:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het begon fantastisch. Ik vond het echt veel subtieler. Zelfs om Koning David heb ik kunnen lachen. Maar het werd me al heel gauw te veel. Waarschijnlijk ergens vanaf de homo-erotische scenes. Gaat-ie weer.

Het was een hele lange tijd nog goed te doen. Niet denderend, maar ik kon genieten van zijn schrijfstijl, en de humor hier en daar. Niet veel meer hardop gelachen, helaas. Het einde werd zelfs dramatisch slecht, de laatste 50-100 pagina's.

Misschien uiteindelijk wel een van zijn slechtste boeken.
die homo scenes kon ik niet waarderen, maar ja hij zel er wel zijn redneen voor hebben. Ik vond de laatste pagina's niet briljant maar zeker niet slecht
  dinsdag 2 november 2004 @ 13:43:00 #151
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_23022248
Hij had nooit de politiek in moeten gaan.
Dat ben ik wel met Claudia eens.
...dass wir fliegen.
pi_23873243
quote:
Op woensdag 27 oktober 2004 09:41 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik ben pas bij blz 58 van de Joodse Messias, maar ik vind het al geweldig.

Hij sloot zich op in zijn kamer en zette een plaatje met klezmermuziek op. Tijdens het luisteren naar de weemoedige klanken die de violen verspreidden, stootte hij af en toe een bijna dierlijke kreet uit. Zijn ouders hoorden de muziek en de dierlijke kreten, gingen naar boven en bleven voor de kamer van hun enige zoon staan om te luisteren.
"dit is niet normaal" zei zijn vader na een tijdje. Er had net weer een angstaanjagende kreet geklonken. "Nee," zei de moeder. "Dit is niet normaal". Ze klopte op de deur, maar de zoon hoorde het kloppen niet, ze klopte te zacht.
Omdat Xaviers ouders tamelijk passief waren, bleven ze nog een paar seconden sprakeloos staan luisteren en gingen ze toen naar beneden. Boven draaide Xavier de volumeknop van zijn installatie verder open, zodat het hele huis nu gevuld werd met klezmermuziek.
"Ik ben een jood," schreeuwde Xavier door zijn kamer. Zijn vreugde kon orgastisch genoemd worden.
Beneden in de woonkamer zaten zijn ouders stokstijf rond de koffietafel.
"Laat hem maar uitrazen," zei de vader. "Dat hoort bij de leeftijd." Hij bladerde door zijn adressenboekje op zoek naar het telefoonnummer van een bevriende psycholoog.

.
Xavier komt uit een perfect geassimileerd gezin.

In Nederland leeft op dit moment de discussie toch wel of buitenlanders moeten intergreren of assimileren. Vooruitlopend op deze discussie heeft Grunberg een mooie duit in het zakje gedaan.

Ik ben nu ongeveer op de helft en vind het echt een leuk boek. Ik ben erg gevoelig voor Grunberg, hij raakt me altijd. Gebeurt dat niet dan kan ik me voorstellen dat je er geen ruk aan vind.
pi_24558329
Ik heb trouwens zelden zo'n slechte interviewer gezien als Grunberg. Het feit dat hij boeken schrijft waar ik niks mee kan is één ding, maar om tijdens interviews als een soort beeldhouwer de geinterviewde als zuiver subject te benaderen vind ik echt stompzinnig.

[ Bericht 9% gewijzigd door zodiakk op 14-01-2005 11:28:31 ]
pi_24572602
Het lijken z'n boeken wel, Soepstengel.
pi_24573747
Ik ben wel een fan van zijn boeken, hoewel ik het einde van de joodse messias wat minder vond. Grunberg als presentator ben ik minder van gecharmeerd
  zaterdag 15 januari 2005 @ 00:56:30 #156
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_24574027
Ik ben niet zo'n Grunberg-kenner (ik heb ook maar 2 boeken van hem gelezen nl. fantoompijn & figuranten), maar heeft iemand een betekenis gevonden in die boeken? of een mooie analyse van zijn karakter? Ik vond figuranten wel geinig, maar nadat ik het boek uithad had ik het gevoel niets wijzer te zijn en zelfs een paar uur van m'n leven te hebben vergooid; bij fantoompijn was dit gevoel nog sterker. (dat die gozer z'n slappe lul aftrekt tot bloedens toe; 1. dat kan niet, en 2. waarom?)

Kan iemand me vertellen of ik iets diepzinnigs mis bij die man? Of kan ik met een gerust hart weer boeken gaan lezen van mensen die me wel raken en A. Grunberg links laten liggen.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_24574092
Ik denk dat je vooral moet lezen wat je zelf de moeite waard vindt. Ik kan me prima vermaken met zijn boeken en dus lees ik ze. Ik zie niet direct een diepere betekenis maar ik zoek er ook niet naar.
pi_24574263
De Joodse Messias zit vol diepe betekenissen en Fantoompijn eigenlijk ook. Figuranten heb ik (nog) niet gelezen, maar dat komt nog wel eens. Ik denk wel dat er een diepere betekenis in zit. In Fantoompijn dan. Natuurlijk niet alleen dat je wel degelijk jezelf kunt aftrekken tot bloedens toe. Waarom zou dat niet kunnen, trouwens? Ik zie daar de onmogelijkheid niet zo van in. Misschien kun je vertellen waarom dat niet kan of me een artikel wijzen waarin zoiets geschreven staat. Ja, er zit een diepere betekenis in. Betrek bepaalde absurde situaties uit de boeken maar eens op niet-absurde situaties uit je eigen leven. Hoe niet-absurd zijn ze dan nog, eigenlijk? Zodiakk zei hierboven dat hij mensen behandelt als object en veel karakters in zijn boeken doen dat ook. Trouwens, als je z'n oeuvre doorspit, worden de karakters steeds gekker en gekker tot ze uiteindelijk het woord richten tot hun kloten. Ik ben benieuwd naar wat er daarna komt. Zal hij het nog bonter weten te maken? Is er iemand die De Asielzoeker al gelezen heeft?

Met De Joodse Messias toont hij zich trouwens echt een schrijver van de huidige tijd. Wanneer iemand het over vijftig jaar leest, is het een ander iets geworden. Misschien zelfs wel een een roman met enig historisch besef.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 01:09:49 #159
106776 Nickthedick
pi_24574274
Bedankt, dan vlij ik mijzelf weer neder op mijn leesbankje met een boek van Camus of Mann of iets dergelijks.

p.s. voor die lui die Marquez de Nobelprijs hebben toegekend: ik raad jullie aan om te gaan verhuizen, want ik weet waar jullie wonen!
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_24574340
Seborik, ja heb ik gelezen, dat is echt een fantastisch boek. Qua absurdheid benaderd het de Joodse messias zeker maar op een heel andere manier.
Moet je echt gaan lezen.
Zoals jij het stelt zie ik de lijn ook zeker terugkomen in de boeken van grunberg, maar of je dat nu meteen een diepere betekenis moet noemen weet ik niet.

BTW volgens mij heb ik een 1e druk van de asielzoeker, niet dat me dat wat boeit maar het viel me op
  zaterdag 15 januari 2005 @ 01:18:35 #161
106776 Nickthedick
pi_24574393
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 01:09 schreef Seborik het volgende:
De Joodse Messias zit vol diepe betekenissen en Fantoompijn eigenlijk ook. Figuranten heb ik (nog) niet gelezen, maar dat komt nog wel eens. Ik denk wel dat er een diepere betekenis in zit. In Fantoompijn dan. Natuurlijk niet alleen dat je wel degelijk jezelf kunt aftrekken tot bloedens toe. Waarom zou dat niet kunnen, trouwens? Ik zie daar de onmogelijkheid niet zo van in. Misschien kun je vertellen waarom dat niet kan of me een artikel wijzen waarin zoiets geschreven staat. Ja, er zit een diepere betekenis in. Betrek bepaalde absurde situaties uit de boeken maar eens op niet-absurde situaties uit je eigen leven. Hoe niet-absurd zijn ze dan nog, eigenlijk? Zodiakk zei hierboven dat hij mensen behandelt als object en veel karakters in zijn boeken doen dat ook. Trouwens, als je z'n oeuvre doorspit, worden de karakters steeds gekker en gekker tot ze uiteindelijk het woord richten tot hun kloten. Ik ben benieuwd naar wat er daarna komt. Zal hij het nog bonter weten te maken? Is er iemand die De Asielzoeker al gelezen heeft?

Met De Joodse Messias toont hij zich trouwens echt een schrijver van de huidige tijd. Wanneer iemand het over vijftig jaar leest, is het een ander iets geworden. Misschien zelfs wel een een roman met enig historisch besef.
'K heb de Joodse Messias nog niet gelezen maar ben toch beniewd, ondanks mijn slechte ervaringen met zijn eerdere boeken. Misschien hoop ik stiekem toch dat Grunberg ooit nog iets schrijft als 'de vreemdeling' van Albert Camus.
pi_24574399
Nou, alles wat je nu koopt met de titel De Asielzoeker van Grunberg is een eerste druk. De lijn is ook niet per definitie de diepere betekenis, maar leg bijvoorbeeld De Joodse Messias maar eens op de wereldproblematiek van dit moment. Een puzzle die wel past, maar waarvan de afbeelding nergens op slaat, dat is De Joodse Messias en de wereld nu.

In mijn Joodse Messias staat een opdracht aan mij. Het was een geschenk van een vriend en die heeft hem laten signeren. Het is heel onleesbaar en het eerste wat ik erin las is: "Aan... een ex-Jood" Dat stond er natuurlijk niet, maar het is wel hilarisch. Vooral bij zo'n titel. Vanmiddag heb ik op Ebay nog een essaybundel van hem gekocht. Een misdruk waarvan de pagina's ondersteboven in het boek zitten. Het betreft een eerste (mis)druk van z'n essaybundel.
pi_24574417
He bedoel je dat alles een eerste druk is?? ik heb dat boek al een tijdje hoor, maar dat maakt verder niet uit
Het is het lezen echt meer dan waard
pi_24574425
Dat er een hoop eerstedrukken zijn en die zijn nog niet uitverkocht voor een tweede.
pi_24575395
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 01:18 schreef Nickthedick het volgende:

IK heb de Joodse Messias nog niet gelezen maar ben toch beniewd, ondanks mijn slechte ervaringen met zijn eerdere boeken. Misschien hoop ik stiekem toch dat Grunberg ooit nog iets schrijft als 'de vreemdeling' van Albert Camus.
Waarom in godsnaam? Heb je het gevoel dat er zich iets groots voor je neus afspeelt, en je een te beperkt wezen bent om dit in te zien? Lees toch waar je van geniet. Het leven hoeft geen kwelling te zijn. De Joodse Messias zal een martelgang voor je zijn.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 02:25:48 #166
106776 Nickthedick
pi_24575446
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waarom in godsnaam? Heb je het gevoel dat er zich iets groots voor je neus afspeelt, en je een te beperkt wezen bent om dit in te zien? Lees toch waar je van geniet. Het leven hoeft geen kwelling te zijn. De Joodse Messias zal een martelgang voor je zijn.
Ik ben masochistisch ingesteld en niets zal mij ervan weerhouden dat kutboek te lezen, zodat ik er lekker over kan klagen in dit topic! ok?
pi_24575618
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 01:09 schreef Seborik het volgende:

Ik denk wel dat er een diepere betekenis in zit. In Fantoompijn dan. Natuurlijk niet alleen dat je wel degelijk jezelf kunt aftrekken tot bloedens toe. Waarom zou dat niet kunnen, trouwens? Ik zie daar de onmogelijkheid niet zo van in. Misschien kun je vertellen waarom dat niet kan of me een artikel wijzen waarin zoiets geschreven staat.
Ik denk dat je voorbij gaat aan de kern: is het geloofwaardig? Zelf zei Grunberg hierover: "Ach, ik denk altijd: de werkelijkheid is toch veel erger dan alles wat je schrijft. Ik vergroot het niet uit. Als ik alles zou opschrijven, zou men zich afvragen of het wel waar is." Maar veel mensen vinden zijn fictie te absurd om erin meegenomen te worden, om zijn wereld tot de hunne te maken. Dat lijkt me een uitstekende reden om zijn boeken links te laten liggen.
quote:
Ja, er zit een diepere betekenis in. Betrek bepaalde absurde situaties uit de boeken maar eens op niet-absurde situaties uit je eigen leven. Hoe niet-absurd zijn ze dan nog, eigenlijk?

We pakken een absurde situatie uit De Joodse Messias: een niet-Jood laat zich door een ongure onbekende besnijden omdat hij redder van alle Joden wil worden, en verliest uiteindelijk een teelbal die hij in een potje stopt en Koning David noemt. Hoe werpt dit licht op mijn niet-absurde leven?
quote:
Is er iemand die De Asielzoeker al gelezen heeft?
Ja, maar dat is een ouder boek. Ik was er niet erg over te spreken.
quote:

Wat voor historisch besef?
pi_24575638
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:25 schreef Nickthedick het volgende:

Ik ben masochistisch ingesteld en niets zal mij ervan weerhouden dat kutboek te lezen, zodat ik er lekker over kan klagen in dit topic! ok?
Dat mag, maar waarom zou je? Is het zoals met GTST, dat je er dan over mee kunt praten?
pi_24575676
Ik vind Giphart een grote arrogante zak..daarom lees ik zijn boeken niet! Ik heb 1 boek gelezen van Grunberg-De geschiedenis van mijn kaalheid. Geweldig mooi boek!
"In its function, the power to punish is not essentially different from that of curing or educating."Michel Foucault
  zaterdag 15 januari 2005 @ 02:48:16 #170
106776 Nickthedick
pi_24575740
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:40 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat mag, maar waarom zou je? Is het zoals met GTST, dat je er dan over mee kunt praten?
Nee, ik herkende alleen dingen in zijn schrijfstijl en humor waarvan ik veel verwachtte; maar helaas is dit nog niet uitgekomen. Het is een beetje als dat je naar een film zit te kijken waar je niks an vindt, maar toch graag wil weten hoe het afloopt.
pi_24575870
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:48 schreef Nickthedick het volgende:

Nee, ik herkende alleen dingen in zijn schrijfstijl en humor waarvan ik veel verwachtte; maar helaas is dit nog niet uitgekomen. Het is een beetje als dat je naar een film zit te kijken waar je niks an vindt, maar toch graag wil weten hoe het afloopt.
Dat gevoel herken ik. Ik ben gecharmeerd van zijn schrijfstijl, en kan er ook hardop in de trein om lachen. Een goed boek heb ik echter nog niet van hem gelezen. Het consumeren van zijn werk heeft een heel momentaan karakter: ik geniet van de zinsstructuur, het ritme, de woordkeuze en de grapjes, maar anticipatie speelt geen rol.

De Joodse Messias is een deceptie als je zijn meesterwerk verwacht.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 03:11:01 #172
106776 Nickthedick
pi_24575993
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:57 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Dat gevoel herken ik. Ik ben gecharmeerd van zijn schrijfstijl, en kan er ook hardop in de trein om lachen. Een goed boek heb ik echter nog niet van hem gelezen. Het consumeren van zijn werk heeft een heel momentaan karakter: ik geniet van de zinsstructuur, het ritme, de woordkeuze en de grapjes, maar anticipatie speelt geen rol.

De Joodse Messias is een deceptie als je zijn meesterwerk verwacht.
A kindred spirit, how nice.

Ik denk dat je me hebt overtuigd; ik laat hem lekker liggen waar hij ligt. Heb je nog aanraders?
pi_24576095
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 03:11 schreef Nickthedick het volgende:

Ik denk dat je me hebt overtuigd; ik laat hem lekker liggen waar hij ligt. Heb je nog aanraders?
Van Grunberg? Grunberg rond de wereld was erg aangenaam.
pi_24576119
de geschiedenis van mijn kaalheid marek van der jagt (pseudoniem) maar dat wist je vast wel....
"In its function, the power to punish is not essentially different from that of curing or educating."Michel Foucault
pi_24578046
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 02:38 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik denk dat je voorbij gaat aan de kern: is het geloofwaardig? Zelf zei Grunberg hierover: "Ach, ik denk altijd: de werkelijkheid is toch veel erger dan alles wat je schrijft. Ik vergroot het niet uit. Als ik alles zou opschrijven, zou men zich afvragen of het wel waar is." Maar veel mensen vinden zijn fictie te absurd om erin meegenomen te worden, om zijn wereld tot de hunne te maken. Dat lijkt me een uitstekende reden om zijn boeken links te laten liggen.
[..]

We pakken een absurde situatie uit De Joodse Messias: een niet-Jood laat zich door een ongure onbekende besnijden omdat hij redder van alle Joden wil worden, en verliest uiteindelijk een teelbal die hij in een potje stopt en Koning David noemt. Hoe werpt dit licht op mijn niet-absurde leven?
[..]

Ja, maar dat is een ouder boek. Ik was er niet erg over te spreken.
[..]

Wat voor historisch besef?
Ik haat het wanneer mensen posts opknippen.

Je kunt niet elke absurde situatie eruit halen en ergens opleggen. Neem bijvoorbeeld de situatie waarin hij in Fantoompijn schoenen gaat kopen, omdat Het Holle Vat haar schoenen verloren is en op blote voeten de winkel binnenkomt. De verkoopster reageert niet. Prachtig.
Trouwens, je hoeft ook niet alles zo letterlijk op te vatten.

Realiteit. Iets hoeft niet realistisch te zijn om te kunnen treffen. Als je het niets vind, laat je het links liggen, als je je er wel in kunt vinden, lees je het. Ik vind de quote die je aanhaalt eigenlijk totaal ontoepasselijk bij hetgeen ik schrijf.

Historisch. Een tijdsbeeld. Het boek geeft een heel beangstigende indruk van deze tijd. Zoals ik al iets liet vallen over de puzzle.
pi_24578636
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 11:43 schreef Seborik het volgende:

Je kunt niet elke absurde situatie eruit halen en ergens opleggen. (...) Trouwens, je hoeft ook niet alles zo letterlijk op te vatten.
Hoe zou ik het figuurlijk op moeten vatten? De fictie van Grunberg laat mij vooral met een gevoel van bevreemding achter.
quote:
Realiteit. Iets hoeft niet realistisch te zijn om te kunnen treffen. Als je het niets vind, laat je het links liggen, als je je er wel in kunt vinden, lees je het. Ik vind de quote die je aanhaalt eigenlijk totaal ontoepasselijk bij hetgeen ik schrijf.
Wat een schrijver mijns inziens een goede schrijver maakt, is de gave om mij in zijn wereld mee te nemen, realisme los te weken van geloofwaardigheid. Grunberg slaagt hier soms wel in, soms niet. Hij zoekt die grens voortdurend op. Ik kan me uitstekend voorstellen dat een lezer hierop afhaakt. Halverwege De Joodse Messias heb ik de morele moed ook opgegeven.

Belangrijk is dus niet of iemand zich tot bloedens toe af kan trekken, maar of ik het geloof. Als je een lezer vraagt om wetenschappelijke verantwoording voor zijn twijfel, dan heb je niet de essentie van goed proza begrepen.
quote:
Historisch. Een tijdsbeeld. Het boek geeft een heel beangstigende indruk van deze tijd. Zoals ik al iets liet vallen over de puzzle.
En wat is die indruk dan van deze tijd? Ik heb altijd veel meer het idee dat er een fundamentele menskritiek uit zijn fictie spreekt en zijn werk juist niet te marginaliseren valt tot een uiting van een generatie (zoals met Generatie Nix is gebeurd).
pi_24579887
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 12:21 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Hoe zou ik het figuurlijk op moeten vatten? De fictie van Grunberg laat mij vooral met een gevoel van bevreemding achter.
[..]

Wat een schrijver mijns inziens een goede schrijver maakt, is de gave om mij in zijn wereld mee te nemen, realisme los te weken van geloofwaardigheid. Grunberg slaagt hier soms wel in, soms niet. Hij zoekt die grens voortdurend op. Ik kan me uitstekend voorstellen dat een lezer hierop afhaakt. Halverwege De Joodse Messias heb ik de morele moed ook opgegeven.

Belangrijk is dus niet of iemand zich tot bloedens toe af kan trekken, maar of ik het geloof. Als je een lezer vraagt om wetenschappelijke verantwoording voor zijn twijfel, dan heb je niet de essentie van goed proza begrepen.
[..]

En wat is die indruk dan van deze tijd? Ik heb altijd veel meer het idee dat er een fundamentele menskritiek uit zijn fictie spreekt en zijn werk juist niet te marginaliseren valt tot een uiting van een generatie (zoals met Generatie Nix is gebeurd).
Wat een domme opmerking, over die tot bloedens toe. Misschien was m'n vraag wel zo absurd, dat je er de morele moed toe had opgegeven om hem in het licht te zien van de context van het niet mogelijk zijn. Ik haakte slechts in op de opmerking dat het een feitelijke onmogelijkheid zou zijn. Wanneer je daar op afvalt als zijnde onmogelijk en niet mee kunnen slepen, vraag ik me af of het een gebrek aan kwaliteiten van de auteur is of een onmogelijkheid tot voorstellen van de lezer vanwege een gebrekkigheid bij de lezer, zit je waarschijnlijk in de laatste categorie. Mag ik je daarmee van harte feliciteren, want zojuist passeerde het op dezelfde manier. Misschien heb je een bron...?

Grunberg kon mij uitstekend in zijn verhaal meeslepen en dat gaf me af en toe een misselijkmakend gevoel, omdat ik perfect de gefrituurde voeten van de shoarma-Egyptenaar kon voorstellen. Bovendien is bevreemding een mooi woord, misschien heb je dan toch gevoeld wat ik zeg, maar er een ander label opgeplakt. Het kan best zo zijn dat lezers hierop afhaken, maar ik doe dat niet. Hoewel ik af en toe schijtziek word van die hele man na zo'n honderd pagina's achter elkaar te hebben gelezen en dan met name uit "Grunberg onderweg." Het wordt af en toe zo erg, dat hij voorspelbaar wordt en dat is maar niks. Vind jij van wel? Misschien is het wel eng om me in zijn wereld te kunnen vinden, om bepaalde interactiepatronen te herkennen, etc. etc. Ik weet niet wat me nu meer moet bevreemden.

Een fundamentele menskritiek sluit een tijdsbeeld niet uit. Je kunt het best met elkaar verweven. Ik zeg ook nergens, dat je het moet marginaliseren. Ik geef er alleen een overheersende invulling aan, die ik zelf beter vind passen bij dít boek.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 14:16:19 #178
106776 Nickthedick
pi_24580571
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 13:28 schreef Seborik het volgende:

[..]

Wat een domme opmerking, over die tot bloedens toe. Misschien was m'n vraag wel zo absurd, dat je er de morele moed toe had opgegeven om hem in het licht te zien van de context van het niet mogelijk zijn. Ik haakte slechts in op de opmerking dat het een feitelijke onmogelijkheid zou zijn. Wanneer je daar op afvalt als zijnde onmogelijk en niet mee kunnen slepen, vraag ik me af of het een gebrek aan kwaliteiten van de auteur is of een onmogelijkheid tot voorstellen van de lezer vanwege een gebrekkigheid bij de lezer, zit je waarschijnlijk in de laatste categorie. Mag ik je daarmee van harte feliciteren, want zojuist passeerde het op dezelfde manier. Misschien heb je een bron...?
Waarom zou er een gebrek bij de schrijver of de lezer zijn? Ik heb wel begrepen dat Grunberg een uiters gefrustreerd persoon probeerde neer te zetten; maar om hem nu zichzelf tot bloedens toe te laten aftrekken? Ik vind het, in dit geval, nogal slaafs gedrag van Grunberg om zichzelf zo tekort te doen en zo een soort 'bitch'wordt van z'n eigen absurditeit.

Imo zijn absurditeit en bizarre situaties absoluut rëeel en realistisch; ze verkennen zelfs de grenzen van het mogelijke. Met de hele aftrekepisode uit fantoompijn wilde ik enkel zeggen dat ik zo'n stukje jammer vind, voor mij is het een beetje de haar in de soep of de scheet tijdens de sex; als je niet in de goede mood bent, kant het de hele ervaring verpesten en dat is bij mij zeker gebeurd.
pi_24580807
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 13:28 schreef Seborik het volgende:

Wat een domme opmerking, over die tot bloedens toe. Misschien was m'n vraag wel zo absurd, dat je er de morele moed toe had opgegeven om hem in het licht te zien van de context van het niet mogelijk zijn. Ik haakte slechts in op de opmerking dat het een feitelijke onmogelijkheid zou zijn.
Alleen is dit geen wetenschaps- maar kunstforum.
quote:
Wanneer je daar op afvalt als zijnde onmogelijk en niet mee kunnen slepen, vraag ik me af of het een gebrek aan kwaliteiten van de auteur is of een onmogelijkheid tot voorstellen van de lezer vanwege een gebrekkigheid bij de lezer, zit je waarschijnlijk in de laatste categorie.
Oei, wat een lastige zin. Ik heb zelf een grote verbeeldingskracht en kan me levendig het tot bloedens toe aftrekken voorstellen. Ik ben een groot liefhebber van Grunberg, dus mij hoef je niet te overtuigen. Als een ander echter het absurdisme van Grunberg maar moeilijk te omarmen vindt, dan mag je Grunberg daar als stilist best verantwoordelijk voor houden.
quote:
Grunberg kon mij uitstekend in zijn verhaal meeslepen en dat gaf me af en toe een misselijkmakend gevoel, omdat ik perfect de gefrituurde voeten van de shoarma-Egyptenaar kon voorstellen.
In het begin had ik hetzelfde gevoel, en ik heb vreselijk moeten lachen om Koning David. Vanaf de scene in het park nam mijn moreel drastisch af. De uitvoerige homo-erotische beschrijvingen zijn wat mij betreft niet nodig om de zieke relatie tussen Xavier en Awromele uit te beelden. Het is too much. Ik ga me tegen het verhaal keren, tegen de personages. Het einde wordt steeds slechter.
quote:
Het wordt af en toe zo erg, dat hij voorspelbaar wordt en dat is maar niks. Vind jij van wel?
Hij gaat inderdaad al gauw te ver: eeuwige herhalingen, zieke seksuele escapades, de zucht naar zelfvernietiging. Zijn fictie wordt dan te pathetisch, terwijl dat volgens mij het laatste is wat hij wil.
quote:
Een fundamentele menskritiek sluit een tijdsbeeld niet uit. Je kunt het best met elkaar verweven. Ik zeg ook nergens, dat je het moet marginaliseren. Ik geef er alleen een overheersende invulling aan, die ik zelf beter vind passen bij dít boek.
Nu ja, ik kan wel een voorbeeld geven. Er zit één hoofdlijn in De Joodse Messias, maar het boek wordt gekenmerkt door de ogenschijnlijk van elkaar losstaande verhaallijnen. Ik denk hier aan onder meer de stelselmatige verkrachtingen van het zusje van Awromele en de automutilatie van Xaviers moeder. Zo proberen ze troost te vinden. Maar wil Grunberg hier een contemporain moreel verval blootleggen, of de menselijke aard?

Zo was de vraag bij De Avonden ook of er de geest van de naoorlogse generatie uit sprak, of juist van elke pubergeneratie. Wat vind jij zo eigentijds aan de Joodse Messias?
  Moderator zaterdag 15 januari 2005 @ 14:37:55 #180
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_24580829
achja zolang hij RAM maar niet presenteert
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_24580879
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:16 schreef Nickthedick het volgende:

(...) voor mij is het een beetje de haar in de soep of de scheet tijdens de sex; als je niet in de goede mood bent, kant het de hele ervaring verpesten en dat is bij mij zeker gebeurd.
Inderdaad, zo is dat gevoel precies. Ik las ergens over The world according to Garp van Irving: "He creates a surreal world, then makes us believe it." Dát is schrijverschap.
pi_24580891
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:37 schreef Bosbeetle het volgende:
achja zolang hij RAM maar niet presenteert
Ondanks dat hij een waardeloze interviewer is, heb ik toch fantastische interviews van hem gezien. Hoe is dat dan mogelijk?
  Moderator zaterdag 15 januari 2005 @ 14:44:29 #183
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_24580898
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:42 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Inderdaad, zo is dat gevoel precies. Ik las ergens over The world according to Garp van Irving: "He creates a surreal world, then makes us believe it." Dát is schrijverschap.
daar noem je ook een boek
  Moderator zaterdag 15 januari 2005 @ 14:47:48 #184
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_24580947
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ondanks dat hij een waardeloze interviewer is, heb ik toch fantastische interviews van hem gezien. Hoe is dat dan mogelijk?
Ik weet het niet maar het ligt bij hem heel erg aan het onderwerp ... het interview dat hij had met Chuck D was werkelijk tenenkrommend. Dat hij nooit naar hip-hop luisterde was wel eerlijk, maar zorg dan wel voor wat meer research voordat je naar zoiemand toestapt. En begin niet bij public enemy over dat hiphop alleen maar een macho mannen ding is en concludeer niet aan het einde dat chuck d onwaarschijnlijk politiek geëngegeerd is

ik heb hem maar 1 ding te zeggen : lees je in
  Moderator zaterdag 15 januari 2005 @ 14:49:35 #185
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_24580969
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:43 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Bij ram kan ik ook niet tegen dat zeurderige toontje van em ...soms zegt hij best mooie dingen maar moet dat zo monotoon
pi_24580976
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:44 schreef Bosbeetle het volgende:

daar noem je ook een boek
Ik zie veel parallellen tussen Irving en Grunberg: bitterzoete komedie, absurdisme, een weinig florissant mensbeeld, maar toch ook weer hoop en troost. Alleen is Irving meer een verhaler.
  Moderator zaterdag 15 januari 2005 @ 14:51:09 #187
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_24580994
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:49 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik zie veel parallellen tussen Irving en Grunberg: bitterzoete komedie, absurdisme, een weinig florissant mensbeeld, maar toch ook weer hoop en troost. Alleen is Irving meer een verhaler.
ik heb nog nooit iets van grunberg gelezen !

moet ik altijd nog eens doen .. welk boek raad je aan ?
pi_24581067
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:49 schreef Bosbeetle het volgende:

Bij ram kan ik ook niet tegen dat zeurderige toontje van em ...soms zegt hij best mooie dingen maar moet dat zo monotoon
Erg aantrekkelijk is het inderdaad niet. Misschien herken ik mezelf wel in hem. Hij is geïntereseerd en vreselijk leergierig, maar laat mensen in zijn enthousiasme niet uitpraten. Hij denkt te veel mee, trekt zich te weinig terug naar de achtergrond om de geïnterviewde te laten schitteren. Maar de verbanden die hij legt zijn bij vlagen doortastend en prikkelend.

Een aanradertje? Moeilijk. Ik adviseer meestal maar de Heilige Antonio, omdat het een bescheiden werk is (boekenweekgeschenk) waarin je zijn stijl erg snel herkent. Zodiakk vond het echter vreselijk.
  zaterdag 15 januari 2005 @ 14:55:30 #189
11923 I.R.Baboon
pi_24581070
Ik was zelf erg gecharmeerd van Fantoompijn. Het aapje dat gelukt pakt is ook erg aardig, maar heel dun. Blauwe maandagen vond ik niet zo boeiend en ik kan me er ook maar niet toe zetten om verder te gaan met de Joodse Messias.
pi_24581086
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:47 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik weet het niet maar het ligt bij hem heel erg aan het onderwerp ... het interview dat hij had met Chuck D was werkelijk tenenkrommend. Dat hij nooit naar hip-hop luisterde was wel eerlijk, maar zorg dan wel voor wat meer research voordat je naar zoiemand toestapt. En begin niet bij public enemy over dat hiphop alleen maar een macho mannen ding is en concludeer niet aan het einde dat chuck d onwaarschijnlijk politiek geëngegeerd is

ik heb hem maar 1 ding te zeggen : lees je in
Dat ligt m.i. niet zo zeer aan hem maar aan de redactie van RAM. Ook voordat Grunberg dat programma ging presenteren waren interviews met muzikanten vaak tenenkrommend. Kennis van muziek lijkt niet erg breed, laat staan diep, te zijn op de burelen van RAM.

Het huidige RAM met Grunberg lijkt overigens meer nog dan voorheen vooral om de presentator te draaien. Grunberg is vaker, langer en vooral beter in beeld dan zijn gasten.
  Moderator zaterdag 15 januari 2005 @ 15:00:09 #191
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_24581141
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:56 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Dat ligt m.i. niet zo zeer aan hem maar aan de redactie van RAM. Ook voordat Grunberg dat programma ging presenteren waren interviews met muzikanten vaak tenenkrommend. Kennis van muziek lijkt niet erg breed, laat staan diep, te zijn op de burelen van RAM.

Het huidige RAM met Grunberg lijkt overigens meer nog dan voorheen vooral om de presentator te draaien. Grunberg is vaker, langer en vooral beter in beeld dan zijn gasten.
Nou ik moet zeggen dat de muziek docu's vaak goed te pruimen zijn hoor in RAM. (Ik denk dat het oude lola da musica team daarachter zit, maar het kunnen ook aangekochte docu's zijn) Alleen Grunberg vind ik het minste van het verder leuke programma
pi_24581344
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 14:36 schreef Claudia_x het volgende:

Alleen is dit geen wetenschaps- maar kunstforum.

Oei, wat een lastige zin. Ik heb zelf een grote verbeeldingskracht en kan me levendig het tot bloedens toe aftrekken voorstellen. Ik ben een groot liefhebber van Grunberg, dus mij hoef je niet te overtuigen. Als een ander echter het absurdisme van Grunberg maar moeilijk te omarmen vindt, dan mag je Grunberg daar als stilist best verantwoordelijk voor houden.
[..]

In het begin had ik hetzelfde gevoel, en ik heb vreselijk moeten lachen om Koning David. Vanaf de scene in het park nam mijn moreel drastisch af. De uitvoerige homo-erotische beschrijvingen zijn wat mij betreft niet nodig om de zieke relatie tussen Xavier en Awromele uit te beelden. Het is too much. Ik ga me tegen het verhaal keren, tegen de personages. Het einde wordt steeds slechter.
[..]

Hij gaat inderdaad al gauw te ver: eeuwige herhalingen, zieke seksuele escapades, de zucht naar zelfvernietiging. Zijn fictie wordt dan te pathetisch, terwijl dat volgens mij het laatste is wat hij wil.
[..]

Nu ja, ik kan wel een voorbeeld geven. Er zit één hoofdlijn in De Joodse Messias, maar het boek wordt gekenmerkt door de ogenschijnlijk van elkaar losstaande verhaallijnen. Ik denk hier aan onder meer de stelselmatige verkrachtingen van het zusje van Awromele en de automutilatie van Xaviers moeder. Zo proberen ze troost te vinden. Maar wil Grunberg hier een contemporain moreel verval blootleggen, of de menselijke aard?

Zo was de vraag bij De Avonden ook of er de geest van de naoorlogse generatie uit sprak, of juist van elke pubergeneratie. Wat vind jij zo eigentijds aan de Joodse Messias?
Wat een leuke grap, het kunstforum.
Sorry, ik ben de jenner.

Ik vind niet dat je je als schrijver op iedereen hoeft te richten. Grunberg kiest ervoor om steeds verder te gaan in zijn absurdisme. Ik weet niet meer in welk boek het was, ik geloof Grunberg rond de wereld of misschien was het ook wel op de televisie of misschien ben ik in de war en stond het in het boekje van Remco Campert dat ik van de week heb gelezen, maar kunst maken, doe je voor jezelf. Wanneer iemand je daarin niet meer kan volgen, is dat jammer, er is vast wel iemand anders die dat wel kan. Dat is een keuze die je maakt als kunstenaar. In dit geval als schrijver. Je kunt hem daarvoor verantwoordelijk houden, dat is eigenlijk ook niet meer dan terecht, maar dan lees je hem gewoon niet of scheld je hem verrot of desnoods poep je over een van zijn boeken en stuur je er een foto van naar zijn adres. Maar in dit geval vond ik de term verantwoordelijkheid overkomen als een waardeoordeel in negatieve zin en daar verzet ik mij tegen.

Het einde vind ik ook niet zo geweldig. Het stuk over de pelikaan vind ik zo vaag en vergezocht. Net of er ineens een einde aan moet. Ook dat het einde vrij kort is, maar vooral ook saaier en minder interessant dan de rest van het boek. Misschien is dat ook wel zijn doel. Het vervlakken van je gevoel door de constante overdaad. Gebeurt dat immers ook niet op de televisie? De eerste keer keek ik bijvoorbeeld vol walging naar een opgeblazen kinderlijkje na 'de tsunami' (gatver, daar wil ik het helemaal niet over hebben), maar nu is dat al veel minder. Je wordt murw geslagen door alle ellende en in zijn boek bereikt Grunberg dat eigenlijk ook. Je kijkt er niet meer van op wanneer Xavier met het kapotte lichaam van Awromele bezig is. Dat je je gaat keren tegen het verhaal, vind ik eigenlijk wel mooi om te lezen. Keer je je ook tegen het nieuws en de rest van de media?

Ik weet niet wat hij wil met zijn te ver gaan en of dat té pathetische. Wat ik meer bedoelde, was dat ik me al bijna voor kon stellen wat er nu zou gebeuren. De 'zieke' gedragspatronen werden m'n eigen gedachten. Dat heb ik heel sterk bij Grunberg rond de wereld, omdat de situaties best realistisch zijn. Dat vind ik ook bij Herman Brusselmans trouwens. Ik kan echt niets meer van hem lezen. Vooral die Guggenheimer serie zal ik nooit afmaken. Na elke zin denk ik: "Hij sloeg haar op de bek en greep naar een milijaardedzu." Dan ben ik het wel zat. Grunberg wil vast niet dat je zijn boeken zat wordt of misschien toch wel en is dat de steeds terugkerende zelfdestructie in zijn eigen leven.

De hoofdlijn die ik in het verhaal las, was dat op macroniveau de wereld niet meer te bevatten is door de overdaad aan informatie. Natuurlijk zit er ook het element in wat jij omschrijft. Het is zoals je zegt zelfs een hofdlijn. De eerste zou contemporain zijn, de tweede van alle tijden in 'een modern jasje'.

Wat ik eigentijds vind is die hoofdlijn die ik hierboven probeerde te plaatsen, misschien is dat niet echt goed gelukt. Ik vond thema's zoals de assimilatie, het voortdurend Joodse trauma dat nu eindelijk tot een hoogtepunt lijkt te komen, de betrekkelijk oppervlakkige communicatie en relaties in het boek zeer eigentijds. Die relaties komen tot dusver eigenlijk in al zijn boeken terug.
pi_24581603
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 03:27 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Van Grunberg? Grunberg rond de wereld was erg aangenaam.
Inderdaad zeker een aanrader
pi_24586525
Ik ken hem alleen van tv en daarom heb ik zijn boeken ook niet gelezen.
Als het aan mij ligt halen ze die rode pruik vandaag nog van de beeldbuis af (o.a. referrerend naar R.A.M.). Het zal allemaal best interessant zijn wat deze man te vertellen heeft, maar als hij zijn eerste zin nog niet uitgesproken heeft ben ik alweer mijn aandacht verloren.
Het is dus zeker niet te hopen dat zijn acte de presence op tv overeenkomt met zijn boeken.
pi_24596356
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 20:42 schreef Gizpat het volgende:
rode pruik
Het is inderdaad een griezel om te zien. Die priemende oogjes, die smalle gelaatstrekken en dan die dunne, kwijnende ledematen, ik hoef dat niet op mijn zondagavond te zien. Het vervelende is dat RAM best interessante items heeft. Er zit alleen geen Grunbergalarm ingebouwd zodat je weet wanneer je moet wegzappen. Hoe dan ook, ik raad je Grunberg van harte af, maar als je me niet op mijn woord wil geloven dan kan je de Heilige Antonio lezen.
pi_24655474
quote:
Op zaterdag 15 januari 2005 15:15 schreef Seborik het volgende:

Sorry, ik ben de jenner.
Ik vind het leuk dat je er zo uitgebreid op ingaat. Zelf heb ik het altijd erg moeilijk gevonden om onder woorden te brengen waarom ik zo van Grunberg geniet. Zijn mensbeeld staat me tegen en de verhalen zijn teleurstellend. En toch hebben zijn boeken een eigenschap die ik maar bij een handvol andere boeken ervaar: het lezen is een genot. Niet de anticipatie of de reflectie, maar de daad.
quote:
Ik vind niet dat je je als schrijver op iedereen hoeft te richten. Grunberg kiest ervoor om steeds verder te gaan in zijn absurdisme. Ik weet niet meer in welk boek het was, ik geloof Grunberg rond de wereld of misschien was het ook wel op de televisie of misschien ben ik in de war en stond het in het boekje van Remco Campert dat ik van de week heb gelezen, maar kunst maken, doe je voor jezelf.
Oh, hier ben ik het volledig mee eens. Ik vind ook niet dat je schrijft voor de lezer, en misschien heb ik dat wel geimpliceerd. De schrijver is verantwoordelijk voor het slagen van zijn fictie. Wat dat slagen dan onder meer is, heeft Orwell aardig verwoord:
quote:
A scrupulous writer, in every sentence that he writes, will ask himself at least four questions, thus:
What am I trying to say?
What words will express it?
What image or idiom will make it clearer?
Is this image fresh enough to have an effect?

And he will probably ask himself two more:
Could I put it more shortly?
Have I said anything that is avoidably ugly?
Een minder talige vraag is: draagt het bij aan (de geloofwaardigheid van) het verhaal?
quote:
De eerste keer keek ik bijvoorbeeld vol walging naar een opgeblazen kinderlijkje na 'de tsunami' (gatver, daar wil ik het helemaal niet over hebben), maar nu is dat al veel minder. Je wordt murw geslagen door alle ellende en in zijn boek bereikt Grunberg dat eigenlijk ook. Je kijkt er niet meer van op wanneer Xavier met het kapotte lichaam van Awromele bezig is.
En het is nog veel erger: de onverschilligheid slaat om in cynisme en misplaatste weerzin. Het heeft niet lang geduurd voor ik me tegen de tsunami-inzamelingsactie ging keren, net zoals ik me tegen Grunbergs verhalen keer. Het is niet dat de gruweldaden me tegenstaan; ze vervelen me.
quote:
De hoofdlijn die ik in het verhaal las, was dat op macroniveau de wereld niet meer te bevatten is door de overdaad aan informatie.
Wat ik niet begreep bij lezing van De joodse messias was het volgende: als er een overdaad is aan informatie, waarom meent een Jood dan dat hij een jiddische vertaling van Mein Kampf moet schrijven? Sterker nog, hij verwacht dat het een bestseller zal worden. De personages keren zich tegen de stortvloed aan informatie en besluiten zich te verdrinken in hun solipsisme.
pi_24655573
quote:
De personages keren zich tegen de stortvloed aan informatie en besluiten zich te verdrinken in hun solipsisme.
Mijn God, wat een schandalige woordkeuze van me! Mijn onderbewustzijn is ziek.
  donderdag 20 januari 2005 @ 21:04:20 #198
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_24656525
Ach, je moet maar zo denken; een ziek onderbewustzijn is ook een onderbewustzijn.
...dass wir fliegen.
pi_24656639
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 21:04 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ach, je moet maar zo denken; een ziek onderbewustzijn is ook een onderbewustzijn.
En nog leuker ook.
pi_24656720
quote:
Op donderdag 20 januari 2005 20:01 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het leuk dat je er zo uitgebreid op ingaat. Zelf heb ik het altijd erg moeilijk gevonden om onder woorden te brengen waarom ik zo van Grunberg geniet. Zijn mensbeeld staat me tegen en de verhalen zijn teleurstellend. En toch hebben zijn boeken een eigenschap die ik maar bij een handvol andere boeken ervaar: het lezen is een genot. Niet de anticipatie of de reflectie, maar de daad.
Grappig dat je het zo zegt. In m'n gedachten is Grunberg, althans de karakters in z'n boeken, altijd een action figure die handelingen verricht.
quote:
Een minder talige vraag is: draagt het bij aan (de geloofwaardigheid van) het verhaal?
Ik vind de geloofwaardigheid van een verhaal heel rekbaar en eigenlijk een vaag begrip. Ik kon volledig meegaan in De Joodse Messias, terwijl het af en toe heel gestoord werd.
quote:
En het is nog veel erger: de onverschilligheid slaat om in cynisme en misplaatste weerzin. Het heeft niet lang geduurd voor ik me tegen de tsunami-inzamelingsactie ging keren, net zoals ik me tegen Grunbergs verhalen keer. Het is niet dat de gruweldaden me tegenstaan; ze vervelen me.
Misschienw eet Grunberg dan wel een algemene tendens te vangen.
quote:
Wat ik niet begreep bij lezing van De joodse messias was het volgende: als er een overdaad is aan informatie, waarom meent een Jood dan dat hij een jiddische vertaling van Mein Kampf moet schrijven? Sterker nog, hij verwacht dat het een bestseller zal worden. De personages keren zich tegen de stortvloed aan informatie en besluiten zich te verdrinken in hun solipsisme.
Nou, dat weet ik niet. Misschien is het meer een boodschap aan de lezer, dat er nog meer informatie bijkomt waar iemand misschien niets aan heeft. Nu ben jij de jenner, trouwens. De personages keren zich niet zozeer tegen de stortvloed, maar de lezer.
pi_25201905
Ik vond het aardig om een tijdje rond te dwalen in de wereld van Arnon Grunberg, maar dat komt vooral voort uit fascinatie, niet uit de schoonheid van zijn verhaal, zijn woordgebruik of hetgeen hij te zeggen heeft. Grunberg komt me soms zo vreselijk wereldvreemd over. Wat hij schrijft vertelt veel over zjn wereld, maar bitterweinig over dé wereld of dé tijdgeest. Vaak, als ik zijn columns lees of hem hoor praten op televisie, denk ik dat hij óf een briljant idee heeft óf de plank volledig misslaat. In het begin, als ik net begin te lezen of hem net hoor praten, denk ik het eerste, maar naar het einde toe (vaak bij zijn columns, nu ook bij zijn boek) begin ik daar meer en meer aan te twijfelen om ten slotte geheel af te haken.
pi_26165271
Dit geldt ook voor zijn onlangs verschenen 'filosofische werkje'.
pi_26223856
Ten eerste Grunberg met Giphart vergelijken is appels met peren vergelijken.

Heb Figuranten van hem gelezen en ben halverwege gestopt omdat ik er geen reet aan vond.

Maar als televisie presentator vind ik hem wel ok.
pi_26224706
quote:
Op donderdag 14 april 2005 15:54 schreef Lacerda het volgende:
Maar als televisie presentator vind ik hem wel ok.
Hij is vre-se-lijk als tv-presentator. Heb je toevallig de aflevering gezien met de Miami Music Conference? Loopt hij daar met z'n hawaiishirtje op een feestje, vieze bleke huid, ongewassen haar en dan nog het lef hebben om z'n eigen voice-over in te spreken met de onsterfelijke woorden: 'Een meisje vraagt wie ik ben. Ik ben niemand, zeg ik'. Afschuwelijk en hilarisch tegelijkertijd. Dat de redactie van RAM hun programma laat verpesten door het Grunbergs gekoketteer met zijn complexjes is verbijsterend. Het enige waar ik me in die aflevering van RAM meer aan heb geergerd heb was de bloedserieuze beleefdheid en quasi-intelligentie van Tom Holkenborg. Jezus, dat leek wel een Ali G interview.

[ Bericht 1% gewijzigd door zodiakk op 14-04-2005 17:49:38 ]
pi_26225090
quote:
Op donderdag 14 april 2005 16:24 schreef zodiakk het volgende:

en dan nog het lef hebben om z'n eigen voice-over in te spreken met de onsterfelijke woorden: 'Een meisje vraagt wie ik ben. Ik ben niemand, zeg ik'.
Dat fragment heb ik per ongeluk ook gezien. .
pi_26232027
Ik vind het een schatje.
pi_26238356
Het kan en zal vast een schatje zijn, maar ik kan me er niet meer toe zetten om RAM uit te kijken als het schatje het presenteerd en lijzig in de camera kijkt en zijn opstel van de week voordraagt.
Nou vond ik die joker van Kanis en Gunnink en Pieter Bouwma ook niet om aan te zien destijds, maar dat liet ik soms nog aanstaan om me te ergeren of omdat het onderwerp me interesseerde.
Het soort psychopaten TV van Grunberg kan me gewoon volstrekt niet boeien.

[ Bericht 0% gewijzigd door NoSigar op 15-04-2005 01:06:28 ]
Helpt waar hij kan!
  vrijdag 15 april 2005 @ 00:40:34 #208
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26238418
Teevee en Arnon gaan inderdaad niet goed samen...Dat vloekt.
...dass wir fliegen.
pi_26238596
(..)
Helpt waar hij kan!
  vrijdag 15 april 2005 @ 00:51:10 #210
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26238625
Waarom quote je jezelf, NoSigar?
...dass wir fliegen.
  vrijdag 15 april 2005 @ 00:51:35 #211
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26238628
Oh..
...dass wir fliegen.
pi_26238652
Omdat ik dat belangrijlk vind.
Helpt waar hij kan!
pi_26238682
Omdat ik een foutje maak Mr. Perfect!!
Helpt waar hij kan!
  vrijdag 15 april 2005 @ 00:54:47 #214
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26238690
Ok.
...dass wir fliegen.
pi_26238725
Kijk. 4 reacties van mij over iemand waarvan ik maar 1 boek heb gelezen.
Is allemaal jouw schuld DO2!
Helpt waar hij kan!
  vrijdag 15 april 2005 @ 01:04:32 #216
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26238834
De frisse wind zal je goed doen, NoSigar...
...dass wir fliegen.
pi_26242708
Ik vind het een verademing om eens niet een gelikte presentator de geijkte verhaaltjes te horen afvuren. Grunberg is onooglijk, zijn Engels is vreselijk en hij is te enthousiast om een goed interviewer te kunnen zijn. Kortom: het is een schatje. Ik houd van mensen die niet op tv passen.

De heren van Kanis en Gunnink vond ik ook schatjes, al drink ik zelf Roodmerk van de Dekamarkt. De een had heel aandoenlijk altijd een T-shirt met tekst aan onder een colbertje, waardoor je die tekst maar voor een derde zag. Duidelijk niet in tv-termen over nagedacht. Fantastisch.
  vrijdag 15 april 2005 @ 11:32:30 #218
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26243842
Die hebben ze in Brabant niet. Ik heb het opgezocht...
...dass wir fliegen.
pi_26243964
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:32 schreef De-oneven-2 het volgende:
Die hebben ze in Brabant niet. Ik heb het opgezocht...
De Dekamarkt?
  vrijdag 15 april 2005 @ 11:42:03 #220
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26244050
Ja, en daarmee de koffie van de DekaMarkt...
...dass wir fliegen.
pi_26244088
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:42 schreef De-oneven-2 het volgende:
Ja, en daarmee de koffie van de DekaMarkt...
Brabant, wat doe je jezelf aan? De Dekamarkt beperkt zich tot de beschaafde wereld.
  vrijdag 15 april 2005 @ 11:46:02 #222
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26244161
Oh ja, de beschaafde wereld...Daarom woon ik hier...
...dass wir fliegen.
  vrijdag 15 april 2005 @ 11:56:04 #223
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_26244428
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:46 schreef De-oneven-2 het volgende:

Ik moet er niet aan denken om in de randstad te wonen. Een Moskee aan de ene kant, en de Dekemarkt aan de andere kant van je 1 kamer appartementje...
En dan heb ik het nog niet eens over het randstadvolk

Ontopic
Nu ben ik geen vast kijker, maar ik vind zijn 'presenteerstijl' eigenlijk wel leuk bij RAM passen
Als ik er langs zap dan blijf ik altijd wel hangen!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_26244435
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:46 schreef De-oneven-2 het volgende:
Maar jullie hebben PSV.
pi_26244467
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:56 schreef Claudia_x het volgende:
Maar jullie hebben PSV.
Maar wij hebben PSV!
  vrijdag 15 april 2005 @ 12:01:28 #226
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26244564
Ik heb eigenlijk een haat/liefde verhouding met Arnon als presentator ( en misschien ook wel als schrijver, hoewel de balans daar toch iets positiever uitslaat ) ...

Hij stuitert bij mij voortdurend tussen vermakelijk en tenenkrommend in...
...dass wir fliegen.
  vrijdag 15 april 2005 @ 12:02:49 #227
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26244604
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 11:56 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Maar jullie hebben PSV.
Ja, en da's dan weer een minpunt.
Zo komen we er natuurlijk nooit uit.
...dass wir fliegen.
pi_26244716
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 12:01 schreef De-oneven-2 het volgende:
Hij stuitert bij mij voortdurend tussen vermakelijk en tenenkrommend in...
Kun je daar niet juist van genieten? Ik houd erg van tenenkrommende tv: televisiedominees die zwakbegaafden tot het evangelie bekeren, tell-sell-reclames waarin mensen gereduceerd worden tot instrumenten om ongeloofwaardige goederen aan de man te brengen, soaps met een teveel aan melodrama en een tekort aan acteertalent, en dus ook onbeholpen presentatoren die een gedachtewereld met ons delen waar we liever geen weet van hebben.
  vrijdag 15 april 2005 @ 12:11:35 #229
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_26244810
Nu ja, als ik er zo van zou genieten, dan hield dat stuiteren vanzelf wel een keertje op, Claudia.
Maar dat gebeurt dus niet, .

Ik had er graag wat dieper op in gegaan, maar ik moet helaas weer weg...
.
...dass wir fliegen.
pi_26244993
Ja, Jezus, als ik hier niet meer kan slowchatten, dan moet ik Marx gaan lezen.
  vrijdag 15 april 2005 @ 16:58:11 #231
9613 Seborik
I, Voyager
pi_26251881
Op het moment vind ik dat bundeltje met essays enorm vermakelijk.
  vrijdag 29 april 2005 @ 20:50:40 #232
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26607121
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 16:58 schreef Seborik het volgende:
Op het moment vind ik dat bundeltje met essays enorm vermakelijk.
Welk bundeltje met essays bedoel je precies? Zijn columns of is er wat verschenen waarvan ik geen weet heb?

Ik ben momenteel in de Joodse Messias bezig. Een tijd terug ook al in begonnen, maar toen kon ik me er verder niet toe zetten om door te lezen omdat ik niet in een leesstemming was. Inmiddels ben ik redelijk gevorderd en tot nu toe vind ik het erg leuk.

Overigens pas ook weer Fantoompijn herlezen. Dat blijft een fantastisch boek. De tweede keer dat ik het las viel me opeens de passage op pagina 44 op, waarin Mehlman zegt dat hij drie jaar in de avondwinkel heeft gewoond. Ik geloof dat dat als een overdrijving opgevat moet worden, omdat het nergens anders meer terug komt. Maar op de een of andere manier heb ik er de eerste keer overheen gelezen en bracht die passage me nu opeens in verwarring. In dat rare universum van Grunberg zou het namelijk zo maar kunnen dat iemand echt in een avondwinkel gaat wonen en dan ga ik aan m'n eigen interpretatievermogen twijfelen. Maar er is vast weer niemand anders hier die het voor elkaar kreeg om door die passage in verwarring te raken.
  vrijdag 29 april 2005 @ 20:54:34 #233
9613 Seborik
I, Voyager
pi_26607194
De troost van de slapstick
pi_26615644
is die nieuw seborik? iK heb hem nog niet namelijk
  zaterdag 30 april 2005 @ 11:46:48 #235
9613 Seborik
I, Voyager
pi_26616161
Die is al uit 1998.
pi_26616226
oei, dat is niet best dan
  zaterdag 30 april 2005 @ 12:45:50 #237
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26617118
Ik mis de volgende boeken nog, die ik wel graag wil lezen:
- De troost van de slapstick
- Liefde is business
- De mensheid zij geprezen
- Amuse-gueule
- Het aapje dat geluk pakte

Ik weet alleen niet of die laatste uberhaupt nog te vinden is. Verder heeft Marek van der Jagt nu voor 3,50 ook een boekwerkje over een Joodse Filosoof in de winkel liggen. Wellicht voor die prijs de moeite van het aanschaffen waard.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 16:49:56 #238
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26701154
Zo de Joodse Messias is is uit. Vond het een leuk boek. Niet geniaal, maar leuk. Ik blijf Fantoompijn, Gstaad en De Geschiedenis Van Mijn Kaalheid denk ik zijn leukste boeken vinden.
Nu maar eens op zoek naar Het Aapje Dat Geluk Pakt, want daar ben ik wel benieuwd naar. Ik zag dat hij via internet nog wel te vinden is.

[ Bericht 49% gewijzigd door Wepeel2 op 04-05-2005 12:01:49 ]
  dinsdag 3 mei 2005 @ 18:25:58 #239
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26703892
...

[ Bericht 57% gewijzigd door Wepeel2 op 03-05-2005 23:48:57 ]
pi_33364282
De techniek van het lijden is verspilling van geld gebleken. Maar ik ben bevooroordeeld, want ik houd niet van een genuanceerde visie op lijden. Ik ben gedoemd gelukkig te zijn. Mijn gelukskoekje van gister corroboreerde dat.

Volgende boek op het nachtkastje: De Grunbergbijbel. Dan ben ik weer bij.
pi_34182453
Sorry dat ik dit topic omhoog schop, maar ik zit met een vraag, Ik ben De Geschiedenis van mijn Kaalheid (van Marek vd Jagt) aan het lezen, een boek dat helemaal in de verleden tijd geschreven is. Tenminste, op een zin na. Ergens in het begin van het boek komt de zin: "En toen ben ik de trap af gelopen" of iets in die strekking voor. Waarom deze opvallende tijdswisseling, op maar een plaats in het hele boek?

Verder vind ik het erg prettig leesbaar enzo, maar dit zit me na ruim honderd pagina's nog steeds dwars.
Mon 'en!
pi_34182528
"En toen ben ik de trap afgelopen" lijkt mij verleden tijd, dus wat bedoel je precies?
pi_34191464
quote:
Op dinsdag 17 januari 2006 23:35 schreef thaleia het volgende:
"En toen ben ik de trap afgelopen" lijkt mij verleden tijd, dus wat bedoel je precies?
De rest staat in vtt. Dus "ik snoot mijn neus, ik liep de trap op.." en dit is een heel andere tijd. Volgens de stijl van het boek zou 't gewoon "en ik liep de trap af" moeten zijn.
Mon 'en!
pi_34240936
Niemand die 't weet?
Mon 'en!
  donderdag 19 januari 2006 @ 18:33:36 #245
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_34248926
Welke pagina staat het nou exact? Ik wil het best checken, maar ik ga niet ook nog eens zelf op zoek.
pi_34249675
Hebbes! Hoofdstuk 'Inge uit Innsbruck', bladzijde 36.

"Ik wierp nog een vluchtige blik in de spiegel en ben rustig naar beneden gelopen."
Mon 'en!
pi_42506289
Tirza was ook weer leuk. Voor zover dat een goede omschrijving is.
pi_42507801
Ik twijfel of ik eerst aan de geschiedenis van mijn kaalheid of aan Tirza ga beginnen.
  maandag 9 oktober 2006 @ 19:27:23 #249
144098 ChristianeV
Christiane rond de wereld
pi_42520656
Tirza natuurlijk! Topper!
Wat mij altijd verbaast aan Grunberg is dat hij zo enorm productief is, hij blijft maar nonstop met nieuwe boeken komen (of zo lijkt het in ieder geval), als een soort wonderkind.
Een groot talent die zichzelf durft te zijn. En juist daarom door zoveel anderen wordt nagedaan.
  maandag 9 oktober 2006 @ 20:51:58 #250
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_42523671
Ik ben net in Tirza begonnen. Amper 20 pagina's, dus ik kan er nog niets zinnigs over zeggen. Na het wat onevenwichtige en teleurstellende De Joodse Messias hoop ik weer op een echt goed boek.
pi_42525077
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:51 schreef Wepeel2 het volgende:
Ik ben net in Tirza begonnen. Amper 20 pagina's, dus ik kan er nog niets zinnigs over zeggen. Na het wat onevenwichtige en teleurstellende De Joodse Messias hoop ik weer op een echt goed boek.
de kritieken zijn een stuk positiever dan die van de joodse messias
pi_42525191
De Joodse Messias vond ik een niet zo heel goed uitgewerkt boek. Een beetje haastwerk leek het wel. Terwijl het wel leuk had kunnen zijn. Tirza is wat mij betreft een stuk beter.
  maandag 9 oktober 2006 @ 22:17:26 #253
11923 I.R.Baboon
pi_42526300
In de nooit genoeg geroemde Propria Cures stond een leuke recensie: http://www.propriacures.nl/archief.php?artikelid=507
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:05:30 #254
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_42552260
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 21:25 schreef Puur het volgende:
De Joodse Messias vond ik een niet zo heel goed uitgewerkt boek. Een beetje haastwerk leek het wel. Terwijl het wel leuk had kunnen zijn. Tirza is wat mij betreft een stuk beter.
Ik vond de Joodse Messias ook heel leuk beginnen. In het begin van dit topic staat nog een heel positief stuk van mij toen ik net begonnen was, maar ondertussen kan er weinig enthousiasme meer voor opbrengen. Het einde leek ook vooral bedoeld om te shockeren. Vrij overbodig.
pi_42552564
die recentie
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:16:11 #256
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_42554618
Ik ben een grote Grunberg-fan, en heb zijn Joodse messias ook in mijn (Duitstalig) literatuurwetenschappelijk onderzoek besproken. Ik ben zeer teleurgesteld van Tirza. Waar Grunbeg eerder de gal met humor mengde, is de humor nu weg, en alleen nog zwartgalligheid over. Vind ik erg jammer.
pi_42563298
Ik weet niet of het vroeger humor was bij Grunberg. Eerder spot. Er worden in mijn ogen nu alleen mensen bespot die in een verder stadium zijn. Een man zwaait mensen die door niemand uitgezwaaid worden uit op Schiphol. Dit doet hij maar omdat hij overbodig is maar dit vanwege het aanzien dat hij geniet niet bekend wil hebben. Ik vind dit nog steeds wel spot (of humor) op zijn Grunbergs.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 08:58:00 #258
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_42568252
Ja het klopt het was geen humor, of tenminste zeer zwarte humor. Voor mij subjectief is het verschil dat ik vroeger altijd hard moest lachen, ondanks al die gruwelijke verhalen, en nu niet meer. Op zich zegt dat niets over de kwaliteit van het boek. Maar ik vind het toch een verlies.
Zijn eerdere verhalen zijn veel paradoxer.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:11:54 #259
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_62636296
Toch eigenlijk wel een heel goede schrijver. Vorige week Tirza gelezen, nu aan het eind van De asielzoeker. Eens in de zoveel tijd verslind ik een paar van zijn boeken. Onze oom ligt al klaar.

Vind het knap hoe hij in de psyche van een personage kruipt, dat personage van binnen uitholt maar niet vergeet dat wij dat personage nog als mens moeten willen geloven. Hij maakt het bizarre vanzelfsprekend.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:16:10 #260
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_62636419
De heilige Antonio, Blauwe Maandagen en een verhalenbundel van m heb ik gelezen. Zijn humor begrijp ik wel, maar kan er niet om lachen omdat het ergens te tragisch is. Nadenken over de diepe gedachtes erachter en motto's loopt ook een beetje spaak omdat hij alles heel triviaal brengt. Het is me altijd afvragen wat hij nou werkelijk bedoelt. Dit heb ik niet met andere schrijvers.

Qua psyche laat hij je wel alles goed zien. Je komt alles te weten van de hoofdpersoon, maar wel absurd waardoor je denkt... waarom lees ik dit nog? En toch blijf je doorlezen vanwege dat absurde dat je eigenlijk wel weer kan waarderen.
Dasvidanja
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:22:53 #261
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_62636624
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 11:16 schreef Verluste het volgende:
De heilige Antonio, Blauwe Maandagen en een verhalenbundel van m heb ik gelezen. Zijn humor begrijp ik wel, maar kan er niet om lachen omdat het ergens te tragisch is. Nadenken over de diepe gedachtes erachter en motto's loopt ook een beetje spaak omdat hij alles heel triviaal brengt. Het is me altijd afvragen wat hij nou werkelijk bedoelt. Dit heb ik niet met andere schrijvers.
Zijn vroege romans zijn ook heel erg slapstick, die hangen letterlijk aan elkaar van vreemde gedachtenkronkels, terloopse grappen en zijdelingse opmerkingen. Alsof iemand vanachter het raam beschrijft hoe raar mensen zich in de regen gedragen.

Later gaat hij zijn personages dichter op de huid zitten, worden zijn romans meer vertellingen. Het bizarre gaat niet weg maar het is ingekapseld in een "realistisch" verhaal. Ik heb in elk geval geen moeite om karakters als Jörgen Hofmeester (uit Tirza) of Beck (uit De asielzoeker) te geloven in hun tragisch mensdom.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:03:24 #262
42184 crew  DaMart
pi_62652531
Ik kwam net nog een recent nieuwsbericht over Grunberg.tegen:
quote:
Grunberg undercover in Leids studentenleven

Na ‘embedded’ geweest te zijn in Afghanistan en Irak, heeft schrijver Arnon Grunberg ook het Leidse studentenleven doorstaan. Grunberg was de afgelopen weken gastschrijver aan de Universiteit Leiden. Hij sloot deze periode af door ‘undercover’ te gaan in een Leids studentenhuis.

Donderdag schrijft hij hierover in universiteitsblad Mare. De auteur van onder meer Fantoompijn en Tirza, twijfelde aanvankelijk of hij het Leidse avontuur wel aandurfde. "De kans bestond dat er met bier zou worden gegooid. Na Irak en Afghanistan klinkt het truttig, maar ik zag er tegenop om met bier te worden bekogeld", schrijft Grunberg in Mare.

Grunberg verbleef een nacht in een studentenhuis en ging mee naar een bierfeest bij de grootste studentenvereniging van Leiden. Hij verwachtte "geweld en zonde", maar het traditionele Leidse studentenleven bleek geen excessen met bier of seks voor de schrijver in petto te hebben.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:06:22 #263
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_62654332
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:03 schreef DaMart het volgende:
Ik kwam net nog een recent nieuwsbericht over Grunberg.tegen:
[..]

hahaha te grappig echt waar
Dasvidanja
  Moderator woensdag 8 augustus 2012 @ 11:38:03 #264
42184 crew  DaMart
pi_115282306
Een paar maanden geleden heb ik op Twitter 'De heilige Antonio' gewonnen. Wel een aardig boek, maar ook weer niet heel bijzonder. Hoe verhoudt dat boek zich tot de rest van zijn oeuvre?
  Trouwste user 2022 woensdag 8 augustus 2012 @ 11:39:34 #265
7889 tong80
Spleenheup
pi_115282368
Iemand Jasha gelezen deze week in de VPRO-gids ? Over welk "genie" heeft ie het ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_115282409
quote:
3s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 11:38 schreef DaMart het volgende:
Een paar maanden geleden heb ik op Twitter 'De heilige Antonio' gewonnen. Wel een aardig boek, maar ook weer niet heel bijzonder. Hoe verhoudt dat boek zich tot de rest van zijn oeuvre?
Zit je nu snel mijn vragen te pikken? :( ;)

Hoe vinden mensen Grunberg? Ik ben nu bezig met Huid en Haar en Onze oom ligt nog klaar.
Ik was liefhebber van Tirza en Huid en Haar bevalt me tot nu toe ook goed.

Zijn er meer liefhebbers en wat zijn de favorieten?
  Trouwste user 2022 woensdag 8 augustus 2012 @ 11:50:02 #267
7889 tong80
Spleenheup
pi_115282752
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 11:40 schreef Godtje het volgende:

[..]

Zit je nu snel mijn vragen te pikken? :( ;)

Hoe vinden mensen Grunberg? Ik ben nu bezig met Huid en Haar en Onze oom ligt nog klaar.
Ik was liefhebber van Tirza en Huid en Haar bevalt me tot nu toe ook goed.

Zijn er meer liefhebbers en wat zijn de favorieten?
Goeie schrijver. Leest prettig zonder lectuur te worden. Favo's : Blauwe maandagen, figuranten, fantoompijn. Ook een mooie is Reis rond de wereld. Over zijn crisisjaren. Autobiografisch.

pi_115284296
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 11:50 schreef tong80 het volgende:

[..]

Goeie schrijver. Leest prettig zonder lectuur te worden. Favo's : Blauwe maandagen, figuranten, fantoompijn. Ook een mooie is Reis rond de wereld. Over zijn crisisjaren. Autobiografisch.

Ik ga de hele collectie af denk ik.
Heb je ook de boeken gelezen van Marek van der Jagt?
  Trouwste user 2022 woensdag 8 augustus 2012 @ 13:02:46 #269
7889 tong80
Spleenheup
pi_115285225
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 12:37 schreef Godtje het volgende:

[..]

Ik ga de hele collectie af denk ik.
Heb je ook de boeken gelezen van Marek van der Jagt?
Nee, nog niet.

pi_115285466
quote:
3s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 11:38 schreef DaMart het volgende:
Als ik het me goed herinner was dat een boekenweekgeschenk. Ik vond het een erg leuk boek, maar niet heel lijvig. Het is bovendien heel vroeg werk van hem, dus misschien niet de Grunberg zoals je die van Tirza kent. Ik heb het idee dat hij in de loop der jaren een betere plotschrijver is geworden.
pi_147814268
Wij brachten de folders rond bij ons in de buurt. De folders waarop stond: Mama Burrito, de lekkerste burrito's van Queens.

Dit topic heeft historische waarde.
Graag op anoniem
pi_150135929
Arnon te gast bij Twan Huys in College Tour:

http://www.npo.nl/live
pi_150136324
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 02:29 schreef glasshole het volgende:
Arnon te gast bij Twan Huys in College Tour:

http://www.npo.nl/live
Vanaf 33:56:

Huys: "Het is niet uit lijfsbehoud omdat je weet: als ik hier iets provocerend over schrijf dan ben ik het volgende doelwit?"

Grunberg: "Totaal niet, (ik denk) ik heb ook geschreven in Vrij Nederland, ik zei van ja: volgens mij zijn, zijn die, dat kleine, dat toch betrekkelijk kleine groepje aan mensen die bereid zijn om met geweld op te reageren, die zijn half analfabeet en die kunnen hooguit een tekening begrijpen maar niet een tekst dus wat dat betreft ben je als schrijver eigenlijk - goed, we hebben Salman Rushdie gehad - maar relatief, zit je relatief in de ongevaarlijke zone. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat als ik iets schrijf dat ik dan mezelf zou, in gevaar zou brengen. Ik heb het idee dat ik alles kan schrijven en dat niemand op grond van die woorden mij zou willen ombrengen. Ik krijg wel eens tweets van je zou euthanasie moeten plegen maar daar moet ik om lachen."

:')

quote:
2s.gif Op dinsdag 22 februari 2005 10:20 schreef RaisinGirl het volgende:
Grunberg komt me soms zo vreselijk wereldvreemd over.
Ik kan weinig anders dan me hier bij aansluiten. :') _O- Kennelijk heeft Grunberg volledig gemist dat de voetsoldaten zelfs wanneer afkomstig uit de onderklasse en intellectueel/cognitief weinig begaafd (dat zijn ze overigens lang niet allemaal) aangestuurd worden door structuren waarin het wemelt van de intelligente, gestudeerde geloofsfanatici niet zelden afkomstig uit bevoorrechte milieus, die simpelweg een dodenlijst hebben opgesteld en zelfs magazines uitgeven voor de volgelingen en sympathisanten, eigen persbureaus hebben en aan de lopende band gelikte propaganda videos uitbrengen waarin expliciet wordt opgeroepen tot geweld. |:( 8)7

Hell, het zou me bij die videos niet eens verbazen als de production value flink hoger ligt dan die van Grunbergs vroegere TV-programma bij de Nederlandse publieke omroep. :')

En dat is dan iemand die zaken meent te moeten/kunnen duiden voor ons.. "Hur dur ze zijn dommmm. Ze kunnen niet lezuuuu." :') |:(

Komt overigens nog eens bij dat hij vanwege zijn joodse achtergrond sowieso al een doelwit op zijn rug heeft. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door NotYou op 28-02-2015 03:49:32 ]
Je suis Charlie Sheen
  dinsdag 3 maart 2015 @ 17:31:08 #274
428862 Plausibel
Écht waar!
pi_150254747
Ik heb net een boek van zijn pseudoniem Marek van der Jagt gelezen, 'De geschiedenis van mijn kaalheid.'

Ik vond er eerlijk gezegd niet zoveel aan.
Heeft iemand hier dit boek ook gelezen?
Regenboog, regenboog
gelukkig ben je krom,
anders heette je regenstreep,
en dat klinkt toch wel zo stom
pi_150255985
Ik vond het een leuk interview.
pi_150272743
Vinden jullie ook dat hij steeds minder wordt?
pi_150340663
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 maart 2015 17:31 schreef Plausibel het volgende:
Ik heb net een boek van zijn pseudoniem Marek van der Jagt gelezen, 'De geschiedenis van mijn kaalheid.'

Ik vond er eerlijk gezegd niet zoveel aan.
Heeft iemand hier dit boek ook gelezen?
Is dat dat boek waarin hij op zijn knieen gaat lopen zodat zijn lul langer lijkt? En van Luxemburg is eigenlijjk geen stad?
Ik kan me er weinig van herinneren, lang geleden, maar weet wel dat ik het toen heel goed en grappig vond.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')