abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42525077
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 20:51 schreef Wepeel2 het volgende:
Ik ben net in Tirza begonnen. Amper 20 pagina's, dus ik kan er nog niets zinnigs over zeggen. Na het wat onevenwichtige en teleurstellende De Joodse Messias hoop ik weer op een echt goed boek.
de kritieken zijn een stuk positiever dan die van de joodse messias
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_42525191
De Joodse Messias vond ik een niet zo heel goed uitgewerkt boek. Een beetje haastwerk leek het wel. Terwijl het wel leuk had kunnen zijn. Tirza is wat mij betreft een stuk beter.
  maandag 9 oktober 2006 @ 22:17:26 #253
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_42526300
In de nooit genoeg geroemde Propria Cures stond een leuke recensie: http://www.propriacures.nl/archief.php?artikelid=507
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 19:05:30 #254
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_42552260
quote:
Op maandag 9 oktober 2006 21:25 schreef Puur het volgende:
De Joodse Messias vond ik een niet zo heel goed uitgewerkt boek. Een beetje haastwerk leek het wel. Terwijl het wel leuk had kunnen zijn. Tirza is wat mij betreft een stuk beter.
Ik vond de Joodse Messias ook heel leuk beginnen. In het begin van dit topic staat nog een heel positief stuk van mij toen ik net begonnen was, maar ondertussen kan er weinig enthousiasme meer voor opbrengen. Het einde leek ook vooral bedoeld om te shockeren. Vrij overbodig.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
pi_42552564
die recentie
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
  dinsdag 10 oktober 2006 @ 20:16:11 #256
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_42554618
Ik ben een grote Grunberg-fan, en heb zijn Joodse messias ook in mijn (Duitstalig) literatuurwetenschappelijk onderzoek besproken. Ik ben zeer teleurgesteld van Tirza. Waar Grunbeg eerder de gal met humor mengde, is de humor nu weg, en alleen nog zwartgalligheid over. Vind ik erg jammer.
pi_42563298
Ik weet niet of het vroeger humor was bij Grunberg. Eerder spot. Er worden in mijn ogen nu alleen mensen bespot die in een verder stadium zijn. Een man zwaait mensen die door niemand uitgezwaaid worden uit op Schiphol. Dit doet hij maar omdat hij overbodig is maar dit vanwege het aanzien dat hij geniet niet bekend wil hebben. Ik vind dit nog steeds wel spot (of humor) op zijn Grunbergs.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 08:58:00 #258
146018 mariatrepp
wetenschap, politiek EN kunst!
pi_42568252
Ja het klopt het was geen humor, of tenminste zeer zwarte humor. Voor mij subjectief is het verschil dat ik vroeger altijd hard moest lachen, ondanks al die gruwelijke verhalen, en nu niet meer. Op zich zegt dat niets over de kwaliteit van het boek. Maar ik vind het toch een verlies.
Zijn eerdere verhalen zijn veel paradoxer.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:11:54 #259
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_62636296
Toch eigenlijk wel een heel goede schrijver. Vorige week Tirza gelezen, nu aan het eind van De asielzoeker. Eens in de zoveel tijd verslind ik een paar van zijn boeken. Onze oom ligt al klaar.

Vind het knap hoe hij in de psyche van een personage kruipt, dat personage van binnen uitholt maar niet vergeet dat wij dat personage nog als mens moeten willen geloven. Hij maakt het bizarre vanzelfsprekend.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:16:10 #260
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_62636419
De heilige Antonio, Blauwe Maandagen en een verhalenbundel van m heb ik gelezen. Zijn humor begrijp ik wel, maar kan er niet om lachen omdat het ergens te tragisch is. Nadenken over de diepe gedachtes erachter en motto's loopt ook een beetje spaak omdat hij alles heel triviaal brengt. Het is me altijd afvragen wat hij nou werkelijk bedoelt. Dit heb ik niet met andere schrijvers.

Qua psyche laat hij je wel alles goed zien. Je komt alles te weten van de hoofdpersoon, maar wel absurd waardoor je denkt... waarom lees ik dit nog? En toch blijf je doorlezen vanwege dat absurde dat je eigenlijk wel weer kan waarderen.
Dasvidanja
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 11:22:53 #261
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_62636624
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 11:16 schreef Verluste het volgende:
De heilige Antonio, Blauwe Maandagen en een verhalenbundel van m heb ik gelezen. Zijn humor begrijp ik wel, maar kan er niet om lachen omdat het ergens te tragisch is. Nadenken over de diepe gedachtes erachter en motto's loopt ook een beetje spaak omdat hij alles heel triviaal brengt. Het is me altijd afvragen wat hij nou werkelijk bedoelt. Dit heb ik niet met andere schrijvers.
Zijn vroege romans zijn ook heel erg slapstick, die hangen letterlijk aan elkaar van vreemde gedachtenkronkels, terloopse grappen en zijdelingse opmerkingen. Alsof iemand vanachter het raam beschrijft hoe raar mensen zich in de regen gedragen.

Later gaat hij zijn personages dichter op de huid zitten, worden zijn romans meer vertellingen. Het bizarre gaat niet weg maar het is ingekapseld in een "realistisch" verhaal. Ik heb in elk geval geen moeite om karakters als Jörgen Hofmeester (uit Tirza) of Beck (uit De asielzoeker) te geloven in hun tragisch mensdom.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  Moderator vrijdag 24 oktober 2008 @ 21:03:24 #262
42184 crew  DaMart
pi_62652531
Ik kwam net nog een recent nieuwsbericht over Grunberg.tegen:
quote:
Grunberg undercover in Leids studentenleven

Na ‘embedded’ geweest te zijn in Afghanistan en Irak, heeft schrijver Arnon Grunberg ook het Leidse studentenleven doorstaan. Grunberg was de afgelopen weken gastschrijver aan de Universiteit Leiden. Hij sloot deze periode af door ‘undercover’ te gaan in een Leids studentenhuis.

Donderdag schrijft hij hierover in universiteitsblad Mare. De auteur van onder meer Fantoompijn en Tirza, twijfelde aanvankelijk of hij het Leidse avontuur wel aandurfde. "De kans bestond dat er met bier zou worden gegooid. Na Irak en Afghanistan klinkt het truttig, maar ik zag er tegenop om met bier te worden bekogeld", schrijft Grunberg in Mare.

Grunberg verbleef een nacht in een studentenhuis en ging mee naar een bierfeest bij de grootste studentenvereniging van Leiden. Hij verwachtte "geweld en zonde", maar het traditionele Leidse studentenleven bleek geen excessen met bier of seks voor de schrijver in petto te hebben.
  vrijdag 24 oktober 2008 @ 22:06:22 #263
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_62654332
quote:
Op vrijdag 24 oktober 2008 21:03 schreef DaMart het volgende:
Ik kwam net nog een recent nieuwsbericht over Grunberg.tegen:
[..]

hahaha te grappig echt waar
Dasvidanja
  Moderator woensdag 8 augustus 2012 @ 11:38:03 #264
42184 crew  DaMart
pi_115282306
Een paar maanden geleden heb ik op Twitter 'De heilige Antonio' gewonnen. Wel een aardig boek, maar ook weer niet heel bijzonder. Hoe verhoudt dat boek zich tot de rest van zijn oeuvre?
  Trouwste user 2022 woensdag 8 augustus 2012 @ 11:39:34 #265
7889 tong80
Spleenheup
pi_115282368
Iemand Jasha gelezen deze week in de VPRO-gids ? Over welk "genie" heeft ie het ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_115282409
quote:
3s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 11:38 schreef DaMart het volgende:
Een paar maanden geleden heb ik op Twitter 'De heilige Antonio' gewonnen. Wel een aardig boek, maar ook weer niet heel bijzonder. Hoe verhoudt dat boek zich tot de rest van zijn oeuvre?
Zit je nu snel mijn vragen te pikken? :( ;)

Hoe vinden mensen Grunberg? Ik ben nu bezig met Huid en Haar en Onze oom ligt nog klaar.
Ik was liefhebber van Tirza en Huid en Haar bevalt me tot nu toe ook goed.

Zijn er meer liefhebbers en wat zijn de favorieten?
  Trouwste user 2022 woensdag 8 augustus 2012 @ 11:50:02 #267
7889 tong80
Spleenheup
pi_115282752
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 11:40 schreef Godtje het volgende:

[..]

Zit je nu snel mijn vragen te pikken? :( ;)

Hoe vinden mensen Grunberg? Ik ben nu bezig met Huid en Haar en Onze oom ligt nog klaar.
Ik was liefhebber van Tirza en Huid en Haar bevalt me tot nu toe ook goed.

Zijn er meer liefhebbers en wat zijn de favorieten?
Goeie schrijver. Leest prettig zonder lectuur te worden. Favo's : Blauwe maandagen, figuranten, fantoompijn. Ook een mooie is Reis rond de wereld. Over zijn crisisjaren. Autobiografisch.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_115284296
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 11:50 schreef tong80 het volgende:

[..]

Goeie schrijver. Leest prettig zonder lectuur te worden. Favo's : Blauwe maandagen, figuranten, fantoompijn. Ook een mooie is Reis rond de wereld. Over zijn crisisjaren. Autobiografisch.

Ik ga de hele collectie af denk ik.
Heb je ook de boeken gelezen van Marek van der Jagt?
  Trouwste user 2022 woensdag 8 augustus 2012 @ 13:02:46 #269
7889 tong80
Spleenheup
pi_115285225
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 12:37 schreef Godtje het volgende:

[..]

Ik ga de hele collectie af denk ik.
Heb je ook de boeken gelezen van Marek van der Jagt?
Nee, nog niet.

pi_115285466
quote:
3s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 11:38 schreef DaMart het volgende:
Als ik het me goed herinner was dat een boekenweekgeschenk. Ik vond het een erg leuk boek, maar niet heel lijvig. Het is bovendien heel vroeg werk van hem, dus misschien niet de Grunberg zoals je die van Tirza kent. Ik heb het idee dat hij in de loop der jaren een betere plotschrijver is geworden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_147814268
Wij brachten de folders rond bij ons in de buurt. De folders waarop stond: Mama Burrito, de lekkerste burrito's van Queens.

Dit topic heeft historische waarde.
Graag op anoniem
pi_150135929
Arnon te gast bij Twan Huys in College Tour:

http://www.npo.nl/live
pi_150136324
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 02:29 schreef glasshole het volgende:
Arnon te gast bij Twan Huys in College Tour:

http://www.npo.nl/live
Vanaf 33:56:

Huys: "Het is niet uit lijfsbehoud omdat je weet: als ik hier iets provocerend over schrijf dan ben ik het volgende doelwit?"

Grunberg: "Totaal niet, (ik denk) ik heb ook geschreven in Vrij Nederland, ik zei van ja: volgens mij zijn, zijn die, dat kleine, dat toch betrekkelijk kleine groepje aan mensen die bereid zijn om met geweld op te reageren, die zijn half analfabeet en die kunnen hooguit een tekening begrijpen maar niet een tekst dus wat dat betreft ben je als schrijver eigenlijk - goed, we hebben Salman Rushdie gehad - maar relatief, zit je relatief in de ongevaarlijke zone. Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat als ik iets schrijf dat ik dan mezelf zou, in gevaar zou brengen. Ik heb het idee dat ik alles kan schrijven en dat niemand op grond van die woorden mij zou willen ombrengen. Ik krijg wel eens tweets van je zou euthanasie moeten plegen maar daar moet ik om lachen."

:')

quote:
2s.gif Op dinsdag 22 februari 2005 10:20 schreef RaisinGirl het volgende:
Grunberg komt me soms zo vreselijk wereldvreemd over.
Ik kan weinig anders dan me hier bij aansluiten. :') _O- Kennelijk heeft Grunberg volledig gemist dat de voetsoldaten zelfs wanneer afkomstig uit de onderklasse en intellectueel/cognitief weinig begaafd (dat zijn ze overigens lang niet allemaal) aangestuurd worden door structuren waarin het wemelt van de intelligente, gestudeerde geloofsfanatici niet zelden afkomstig uit bevoorrechte milieus, die simpelweg een dodenlijst hebben opgesteld en zelfs magazines uitgeven voor de volgelingen en sympathisanten, eigen persbureaus hebben en aan de lopende band gelikte propaganda videos uitbrengen waarin expliciet wordt opgeroepen tot geweld. |:( 8)7

Hell, het zou me bij die videos niet eens verbazen als de production value flink hoger ligt dan die van Grunbergs vroegere TV-programma bij de Nederlandse publieke omroep. :')

En dat is dan iemand die zaken meent te moeten/kunnen duiden voor ons.. "Hur dur ze zijn dommmm. Ze kunnen niet lezuuuu." :') |:(

Komt overigens nog eens bij dat hij vanwege zijn joodse achtergrond sowieso al een doelwit op zijn rug heeft. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door NotYou op 28-02-2015 03:49:32 ]
Je suis Charlie Sheen
  dinsdag 3 maart 2015 @ 17:31:08 #274
428862 Plausibel
Écht waar!
pi_150254747
Ik heb net een boek van zijn pseudoniem Marek van der Jagt gelezen, 'De geschiedenis van mijn kaalheid.'

Ik vond er eerlijk gezegd niet zoveel aan.
Heeft iemand hier dit boek ook gelezen?
Regenboog, regenboog
gelukkig ben je krom,
anders heette je regenstreep,
en dat klinkt toch wel zo stom
pi_150255985
Ik vond het een leuk interview.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')